جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد آیت‌الله امینی از دولت: گرانی افسار گسیخته مردم به ستوه آمده‌اند

Posted: 30 Sep 2012 09:45 AM PDT

جرس: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از دولت، گفت که "گرانی افسار گسیخته موجود در کشور مردم ما را به ستوه آورده است."

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله ابراهیم امینی ظهر یک شنبه در دیدار مدیر مسئول، سردبیر و اعضای شورای سردبیری روزنامه مغرب، اظهار داشت:‌ در ابتدای سخنانم اظهار تأسف شدید خود را نسبت به تورم و گرانی افسار گسیخته موجود در کشور که مردم شریف ما را به ستوه آورده،‌ اعلام می کنم.

وی افزود:‌ گرانی های امروز به کاغذ و دیگر اقلام فرهنگی ما نیز رسیده و به تبع آن بسیاری از کارهای فرهنگی کم و برخی از چاپخانه ها تعطیل شده اند که این مایه تأسف است.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: گرانی در بیشتر کشورهای دنیا، مشخص و معلوم بوده و حساب و کتاب دارد،‌ اما متأسفانه گرانی موجود در کشور ما بی حساب بوده و گاهی از صددرصد هم بیشتر است و این همه چیز را به هم می‌ریزد.

امام جمعه قم با بیان اینکه "متأسفانه مسئولان مربوطه همه این مسائل را به گردن تحریم ها می اندازند" گفت، البته ما منکر تحریم ها و اثرات آن بر جامعه و ایجاد تورم و گرانی نیستیم، اما این تحریم ها تا یک میزان مشخص اثر دارد. درصد بیشتر گرانی ها به ضعف مدیریت و یا بی مدیریتی مسئولان مربوطه بر می گردد چرا که اگر ما مدیریت صحیح داشتیم اوضاع این گونه نبود.

امینی با انتقاد از انکار گرانی و تورم در جامعه از سوی دولتمردان، گفت: نفی گرانی و تورم و انکار آن، جلوی گرانی را نمی گیرد و حتی باعث بدبینی مردم نسبت به مسئولان شده است.
 

نامه یک عضو فرهنگستان هنر درباره کارتون روزنامه شرق

Posted: 30 Sep 2012 09:15 AM PDT

جرس: حبيب‌الله صادقي عضو فرهنگستان هنر، نامه‌ای درباره‌ي كارتون هادي حيدري که در روزنامه شرق منتشر شده بود، نوشت.

به گزارش ایسنا، حبيب‌الله صادقي متولد سال 1336، طراح، نقاش، گرافیست، تصویرساز و کاریکاتوریست است. صادقي عضو فرهنگستان هنر است و در دوره‌اي رياست موزه‌ي هنرهاي معاصر را بر عهده داشته است.

متن نامه‌ي اين هنرمند پيشكسوت كه در اختيار بخش طنز و كاريكاتور به اين شرح است:

«و اما بعد

برادران عزيز و دوستان گرامي، بنده كم‌ترين حبيب‌الله صادقي عضو هيأت علمي دانشگاه و مدرس دانشكده هنر و از هنرمندان انقلاب اسلامي كه توفيق همراهي و ارادت و همكاري با انديشه انقلاب اسلامي و ارادت به حضرت امام خميني (ره) و شهدا از افتخارات زندگي اينجانبت هست، اعلام مي‌دارم كه انقلاب بزرگ‌، رشيد و مظلوم اسلامي ايران از بدو تولد تا كنون همواره با فداكاري و رشادت سلحشوران جبهه‌ي جنگ همراه بوده است. سرود مقدس جمهوري اسلامي و لحظه لحظه‌ مردي و جوانمردي و فتوت و ارجمندي انقلاب اسلامي با ياد و نام امام و شهداي نازنين همراه بوده است. در لحظه‌هاي سختي كه 32 كشور متخاصم به سرزمين نور و ولايت ما حمله‌ور شدند، كدامين امكان نظامي‌، لجستيكي، هوايي و دريايي به دفاع از اين حقيقت نوراني يعني دين و انقلاب ما پرداخت جز غيرت، شرف و فداكاري امام و شهدا در گردان پنجاه‌نفره مناطق جنگي؟ كدام عقل معاش‌گر و طبقه‌بندي‌شده خويشتن‌فرمايي و غيرت و سلحشور نازنين‌ياران مرا در دوران دفاع مقدس ياري كرد كه در ازاي 50 نفر 11 ماسك شيميايي؟ با دست خالي، برنو و كتاني و قلبي سرشار از عشق ولايت و ايمان حضرت اباعبدالله (ع)، اين امكان يعني دفاع آيا ميسر بود؟ نام‌ها و شهدا آن‌قدر بسيارند كه گونه‌گونگي و تنوع و كثرت آرا، طريق شهادت آن‌ها، شعر و ادبيات و فرهنگ و هنر اين سرزمين را تا پايان تاريخ مي‌تواند گواه و شاهد باشد. عزيزانم ارادتمند اين معنا يعني كسي كه مي‌توان آرا و تنوع خدمات عاشقانه و باورمندانه‌اش را به شهدا و فداكاران انقلاب‌ در آثار و آراي تصويري از قبل و بعد از پيروزي انقلاب مقدس اسلامي ديد و تحليل كرد. برادرانم نقد به روزنامه شرق و يا تحليل درباره آرا و آثار هنرمند دليل راه متفاوت و ديگري مي‌طلبد. طرح ارائه‌شده به نظر و باور اينجانب با شناختي كه از خانواده هنرمند و پدر ارجمندشان و اين‌كه ايشان دوره‌اي نزد بنده به امر طراحي و آموزش آن پرداخته‌اند و زندگي عاطفي و معنوي اين هنرمند را از نزديك شاهد بوده‌ام، دليل مدعايي كه اعلام شده، به نظرم دور از ذهن است. نشانه‌شناسي و ويژگي‌هاي تصويري كاريكاتور امري پيچيده و چندزبانه است. ما در كشوري زندگي مي‌كنيم كه ادبيات و نقاشي و نگاه و اشارت‌ها از امثال و حكم گرفته تا آرا و باورهاي شاعرانه و رمزي داراي پيچيدگي‌ها و ويژگي‌هاي خاص است.

با احترامي كه به همه غيرتمندان و دلسوزان صحنه فرهنگ و انديشه ناب انقلاب اسلامي دارم، به حفظ حرمت فرزندان سلحشور و عزيز ما در جبهه‌ها، گونه‌اي ديگر ـ نه وجه مصالحه ـ در عين هوشمندي و غيرتمندي ياران و دشمنان دين و شهدا و امام و رهبري را بايد خوب تشخيص دهيم. قطعا هنرمند عزيز و گرامي جناب آقاي هادي حيدري از ارادتمندان دين و ولايت و عشق و غيرت ديني هستند. فرصت تحليل و تجلي و ديدار و ارائه آثار هنري براي ايشان مي‌تواند بزرگي عظمت فداكاري ياران خوشنام و با حقيقت دين را در جلوه‌اي ديگر به معرفي درآورد. انقلاب ما انقلاب عشق و سلوك و بزرگي است. ياران انقلاب منتظر آقاي‌شان حضرت بقيه‌الهد هستند. در ركاب و ملازمت ايشان خواهيم جنگيد. عزيزان در خاتمه در مجموع عرض مي‌كنم اين طرح با معناي تصويري كه ترجمه شده، متفاوت است و به نظر كارشناسي اينجانب، طرح فوق چون طرح مجرد و آزادي در صفحه بود و تنها دليلي كه منتقدان به اين معنا اشاره روا داشته‌اند، اين است كه هم‌زمان با روزهاي بزرگ غيرت و شرف و عزت ما يعني هفته دفاع مقدس منتشر شده و اين دليل‌، دليل محكم و قابلي نيست كه بتوان از اين زاويه به هنرمند دين‌باوري چون هادي حيدري اين معنا را اعلام كنيم كه خداي ناخواسته اين طرح معناي ديگري مي‌دهد. رمز، ايماژ و چندواژگي بيان‌ها در شعر و ادبيات ما گاهي مضاميني را در اذهان ايجاد مي‌كند، ولي كدام شرف و غيرتي حاضر است بزرگ‌ترين ميراث فرهنگي و عزت‌خواهي و شرافت را خداي ناخواسته نشانه برود؟

ارادتمند همه عزيزان و عاشقان امام و رهبري و شهداي انقلاب اسلامي

رقم كم‌ترين

 

حبيب‌الله صادقي»

 

حبيب‌الله صادقي متولد سال 1336، طراح، نقاش، گرافیست، تصویرساز و کاریکاتوریست است. صادقي عضو فرهنگستان هنر است و در دوره‌اي رياست موزه‌ي هنرهاي معاصر را بر عهده داشته است. 

سومین طومار اعتراضی کارگران ایران؛ بدترین وضعیت سال‌های اخیر

Posted: 30 Sep 2012 09:15 AM PDT

جرس: خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گزارش داده که سه هزار نفر از کارگران شاغل در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی استان قزوین، با امضای طوماری خطاب به وزیر کار به شرایط اقتصادی اعتراض کرده‌ و خواهان بالا رفتن دستمزد خود شده‌اند.

این کارگران گفته‌اند که در یک سال و نیم گذشته با وجود این که هزینه‌های زندگی بسیار بالا رفته، دستمزد آنان حتی از سال‌های قبل هم کمتر افزایش پیدا کرده است.

در این طومار هم مانند چند نامه اعتراضی اخیر دیگر کارگران، از طرح هدفمند کردن یارانه‌ها با عنوان "قطع‌ یارانه‌ها" نام برده و نوشته‌اند که پس از اجرای آن "اقلام و کالاهای اساسی چندین برابر افزایش قیمت یافته است."

در این نامه همچنین آمده است که "ناامنی شغلی، اخراج کارگران و تعطیلی کارخانه‌ها در بدترین وضعیت نسبت سال‌های پیش قرار دارد" و "عدم پرداخت به موقع دستمزد زیر خط فقر کارگران بیداد می‌کند."

اشاره کارگران امضا کننده این طومار علاوه بر تاخیر در پرداخت دستمزدشان، به این است که حداقل دستمزد در ایران نزدیک به چهارصد هزار تومان است، این در حالی است که خط فقر در ایران نزدیک به یک میلیون تومان تعیین شده است.

کارگران امضاکننده این طومار گفته‌اند: "مصرانه خواهان افزایش حداقل دستمزدها بر اساس تورم واقعا موجود و تامین شرافتمندانه سبد هزینه یک خانوار چهار نفره" هستند.

متن این طومار پیشتر و در خردادماه با امضای ده هزار کارگر خطاب به وزیر کار منتشر شده بود. هفته گذشته نیز ده هزار امضای جدید به آن اضافه شده بودند و اینک سه هزار کارگر شاغل در استان قزوین به جمع امضاکنندگان پیوسته‌اند.


طرح 'استاد-شاگردی نوین'

هم‌زمان، وزارت کار ایران طرحی با عنوان استاد-شاگردی نوین را برای اجرا ابلاغ کرده است. کسب تجربه و آشنایی با محیط کار، حفظ و تقویت مشاغل سنتی و صنایع دستی و کاهش تصدی‌گری دولت از جمله اهداف این طرح عنوان شده است.

از جمله مواردی که در شیوه‌نامه این طرح آمده این است که "شاگردان" از شمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی خارج می‌شوند.

ابلاغ این طرح نگرانی فعالان کارگری را برانگیخته است.

علیرضا حیدری به خبرگزاری ایلنا گفته است که پس از اجرای این طرح بخشی از کارگران شاغل "به بهانه مهارت‌آموزی به صورت کارآموز" به استخدام درمی‌آیند و به این ترتیب کارفرمایان می‌توانند کارگران را با پرداخت حقوقی پایین‌تر از میزان حداقل دستمزد به کار بگیرند.

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر نیز گفته "احیای نظام استاد-شاگردی در مناسبات بازار کار ایران یک حرکت متحجرانه است."

صنایع ایران به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی و همچنین اجرای سیاست‌های خصوصی‌سازی و هدفمند کردن یارانه‌ها با مشکلات بسیاری دست به گریبانند و این امر، به اضافه افزایش چشمگیر قیمت‌ها، به اعتراضات کارگران ایران دامن زده است.
 

21 زائر ايراني در حمله تروريستي در عراق کشته و زخمي شدند

Posted: 30 Sep 2012 09:01 AM PDT

جرس: خبرگزاري اصوات العراق در خبري فوري از کشته و زخمي شدن 21 زائر ايراني در انفجاري در شهر مدائن بغداد خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين خبرگزاري به نقل از پليس نوشت: عامل انفجاري ساعتي پيش يک خودروي بمب گذاري شده را نزديک اتوبوس حامل زوار ايراني در شهر مدائن و در نزديک مرقد سلمان فارسي منفجر کرد که بنابر آمار اوليه سه زائر ايراني کشته و 18 تن ديگر زخمي شدند.

در اين انفجار همچنين چهار مامور حفاظتي عراقي و دو شهروند عراقي هم کشته شدند.

در پي اين انفجار، تدابير امنيتي شديدي در منطقه اعمال و مجروحان حادثه به بيمارستان منتقل شدند.

گفتني است، شهر بغداد امروز شاهد انفجارهاي زيادي بود. بيش از پنج خودروي بمب گذاري شده امروز در مناطق مختلف بغداد منفجر شد که بر اثر آن دهها عراقي کشته و زخمي شدند. 

فیلم بردار کاروان احمدی‌نژاد به آمریکا پناهنده شد

Posted: 30 Sep 2012 09:01 AM PDT

جرس: یکی از تصویربرداران صدا و سیما که به همراه احمدی‌نژاد به نیویورک رفته بود، به آمریکا پناهنده شد.

به گزارش فاطر، حسن گلخندان از تصویربرداران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آمریکا پناهنده شد.

آقای گلخندان هفته گذشته به عنوان یکی از اعضای تیم خبری اعزامی صدا و سیما به همراه محمود احمدی‌نژاد به آمریکا سفر کرده بود که پس از پایان سفر ‌هیئت ایرانی، به تهران بازنگشت و به دولت آمریکا پناهنده شد.

حسن گلخندان تصویربردار شبکه خبر بوده و این دومین بار بود که ‌به همراه احمدی نژاد به نیویورک سفر می‌کرد.

براساس این گزارش خانواده این تصویربردار صدا و سیما چندی پیش به ترکیه رفته‌اند.

آقای گلخندان به‌عنوان ‌تصویربردار‌ صدا و سیما در مراسمات و برنامه‌های نظامی و دفاعی ایران حضور می‌یافت. 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی: ۲۵ درصد از مرغداری‌ها در آستانه تعطیلی قرار گرفتند

Posted: 30 Sep 2012 09:01 AM PDT

جرس: سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه هم اکنون حدود ۲۵ درصد از مرغداری‌های کشور به دلیل مدیریت ضعیف دولت در هدفمندکردن یارانه‌ها در آستانه تعطیلی قرار دارند، گفت: مجلس به عملکرد وزیر جهادکشاورزی در این بخش نمره قبولی نمی‌دهد.

عباس پاپی زاده در گفتگو با مهر درخصوص وضعیت واحدهای مرغداری پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، اظهارداشت: براساس شواهد و مدارک موجود هم اکنون درحدود ۲۵ درصد از مرغداریهای کشور به دلیل مدیریت ضعیف دولت در هدفمندکردن یارانه ها و همچنین گران شدن نرخ حاملهای انرژی درآستانه تعطیل شدن هستند.

وی خاطرنشان کرد: دولت قبل از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها می بایست اقدام به بهینه سازی و اصلاح سیستم گرمایشی واحدهای مرغداری می کرد تا هزینه های تولید بصورت غیرمنطقی افزایش پیدا نکند اما متاسفانه دولت این کار را انجام نداد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه اگر قانون هدفمند کردن یارانه ها به درستی انجام شده بود ، هم اکنون شاهد به وجود آمدن چنین مشکلاتی دربخش کشاورزی نبودیم، گفت: به عنوان مثال، در ماده ۴ قانون هدفمندی یارانه ها آمده است که دولت باید به تدریج یارانه بخش کشاورزی را حذف کند و در تبصره ذیل این ماده نیز عنوان شده که “یارانه پرداختی به تولید کنندگان بخش کشاورزی نباید در هر سال کمتر از سال قبل باشد” درحالی که می بینیم درعمل این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه مجلس به عملکرد وزیر جهاد کشاورزی در این بخش نمره قبولی نمی دهد، از فراخواندن صادق خلیلیان به مجلس برای پاسخگویی به این وضعیت خبر داد. 

افزایش 27 درصدی قیمت شیر در بازار

Posted: 30 Sep 2012 09:01 AM PDT


جرس: رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران گفت: در حالی که قیمت شیرخام 1100 تومانی به گفته کارخانه‌های لبنی به 930 تومان کاهش یافت،قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی 22 تا 27 درصد در بازار افزایش یافت.

طی چند ماه گذشته کارخانه‌های لبنی اعلام کردند قیمت شیر خام دامداران بین هزار تا یک هزار و 100 تومان خریداری می‌شود، اما هفته گذشته در جلسه ستاد تنظیم بازار، قیمت شیر خام 930 تومان تصمیم‌گیری شد. به رغم کاهش قیمت شیرخام اما سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را 22 الی 27 درصدی افزایش داد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران درپاسخ به چرایی افزایش شیر مصرف کننده گفت: ما هم به دنبال این چراها می‌گردیم،اگر واقعا دامداران شیر خام را طبق گفته کارخانه‌ها گران می‌فروختند حالا که قیمت بر اساس مصوبه پایین آمده چرا باید شیر برای مردم گران عرضه شود.

روستا گفت: همچنین قرار شد در قبال شیر خام 930 تومانی نهاده‌های ارزان‌قیمت از سوی مرکز پشتیبانی امور دام تحویل داده شود که هنوز محقق نشده است.

روستا افزود: معمولا اگر برای دام علوفه‌ای داده می‌شود، بعد از 20 روز نتیجه آن در تولید شیر مشخص می‌شود اما با وجود اینکه دامدار شیر خام را به نرخ مصوب تحویل کارخانه‌ها می‌دهد،هتوز خبری از علوفه نیست.

به گزارش فارس،وی افزود: از سوی دیگر دامداران تمام شیر تولیدی را به کارخانه‌ها تحویل می‌دهند و بعد از 45 روز پول آن را دریافت می‌کنند در حالی که طبق مصوبه قرار بود پول دامداران به صورت نقدی و بلافاصله پرداخت شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری دامداران تأکید کرد: برای پایان دادن به این ابهامات و اختلافات کمیته‌ای تشکیل شود و به این مسائل نظارت کند تا همه موارد براساس مصوبات و تفاهمنامه‌‌های منعقد شده پیش برود. 

بیانیه روسای اصناف سینمای ایران درباره بازگشایی خانه سینما

Posted: 30 Sep 2012 08:22 AM PDT

جرس: روسای 27 صنف سینمای ایران طی بیانیه‌ای از بازگشایی خانه سینما خبر دادند.

به گزارش خبرآنلاین، روسای اصناف سینمای ایران با اشاره به اینکه خانه سینما در آستانه بازگشایی است در بیانیه خود آورده‌اند: نمایندگان ما در شورای بازنگری اساسنامه در انتظار معرفی هر چه سریع‌تر نماینده وزارت ارشاد هستند تا در اسرع وقت اساسنامه را برای تصویب به مجمع عمومی خانه سینما ارائه دهند.

جامعه اصناف سینمای ایران ضمن تشکر از کلیه کسانی که در این مهم نقش مثبت ایفا کرده‌اند و با سپاس بسیار از پیگیری‌های هیئت مدیره و مدیر عامل خانه سینما، از عملیاتی شدن تدابیر اعلام شده برای برون‌رفت از حصار مشکلات موجود استقبال می‌کند و امیدوار است بازگشایی قریب‌الوقوع خانه سینمای ایران که تبلور حضور موثر صنفی آحاد هنرمندان سینماست،‌ قوام و دوام وجهه فرهنگی سرزمین مان را تداوم بخشد. 

همچنین به گزارش ایسنا، سعيد رجبي فروتن سخنگوي سازمان سينمايي در خصوص بيانيه منتشر شده تحت عنوان روساي اصناف سينمايي توضيح داده است: «بيانيه‌اي كه امروز منتشر شده حاوي نام‌ها و عناويني است كه هيچ كدام جايگاه قانوني ندارند و بديهي است هر تقاضا و طرح موضوعي تحت اين عناوين نمي‌تواند مورد اعتنا باشد آنچه كه قابل تاكيد مي‌باشد، اين است كه سازمان سينمايي از هر اقدام وتصميمي كه بر تشكيل صنوف سينمايي قانونمند و ديگر تشكل‌هاي مرتبط وفق ضوابط وآيين‌نامه‌هاي موجود در وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي كه زير نظر هيات رسيدگي به مراكز فرهنگي وهنري صورت پذيرد استقبال خواهد كرد.»

شکایت از احمدی‌نژاد به خاطر همراهانش در آمریکا

Posted: 30 Sep 2012 07:50 AM PDT

جرس: نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به شکایتش از احمدی‌نژاد به کمیسیون اصل 90 مجلس به دلیل تعداد زیاد همراهان وی در سفر نیویورک، خواستار آن شد که این کمیسیون هر چه سریعتر به این شکایت رسیدگی و نتیجه را اعلام کند. 

به گزارش مهر، نادر قاضی پور با اشاره به سفر رئیس احمدی‌نژاد به نیویورک و درخواست 160 ویزا برای حضور هیات ایرانی در این سفر گفت: بنده از آقای رئیس جمهور به دلیل درخواست این تعداد ویزا از کشور متخاصم و حضور تعدادی از همسران و خانواده های وزیران و خانواده آقای رئیس جمهور در این سفر به کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی شکایت کردم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اعتراض ما این است که چرا آقای رئیس جمهور در سفر به نیویورک خانواده ها را به همراه برده است.

قاضی پور خاطرنشان کرد: کمیسیون اصل 90 این موضوع را به سرعت بررسی و نتایج را به ما اعلام کند.

 براساس برخی اخبار هیات ایرانی به ریاست محمود احمدی نژاد در نیویورک درخواست 160 ویزا کرده بود که در این درخواست‌ها جمع‌ زیادی از خانواده های وزیران، مشاوران و معاونان رئیس جمهور حضور داشتند.

همچنین در جلسه علنی هفته گذشته مجلس طبیب زاده نماینده تهران طی تذکر کتبی خواستار توضیح رئیس جمهور در خصوص تعداد زیاد هیات ایرانی در سفر به نیویورک شده بود. 

طرح 2 فوریتی مجلس برای نرخ ارز

Posted: 30 Sep 2012 07:28 AM PDT

جرس: عضو هیئت رئیسه مجلس از طرح دو فوریتی برخی نمایندگان برای صدور مجوز استفاده از مابه‌التفاوت نرخ ارز برای جبران کسری بودجه دولت خبر داد.

به گزارش فارس، محمدحسین فرهنگی در مورد راه‌‌اندازی اتاق مبادلات ارزی و افزایش قیمت ارز تا مرز 3 هزار تومان گفت: عوامل مختلفی در کنار هم قرار می‌گیرند تا سیاست‌ ارزی دولت اثربخش باشد.

وی افزود: برای تأمین نیاز بازار از لحاظ عرضه ارز، دولت باید اختیاراتی به بخش غیر دولتی بدهد که ارز مورد نیاز را فراهم کنند و حتی کسانی که در خارج از کشور حاضرند، ارز مورد نیاز داخل را تأمین کند، اجازه فعالیت داشته باشد.

وی تأکید کرد:‌ روان‌سازی در تأمین ارزی کشور در کنار استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و کارآمد کردن اتاق مبادلات ارزی و بورس ارز به صورت مجموعه می‌تواند پاسخگوی ساماندهی بازار ارز باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تأکید کرد: دولت برای پاسخ گویی به تقاضای واقعی ارز باید از امکانات مختلف برای تنظیم بازار ارز استفاده کند و تنها بانک مرکزی نمی‌تواند پاسخگوی تقاضای بازار باشد.

وی گفت: از همه منابعی که امکان تهیه ارز وجود دارد، باید اجازه عرضه ارز در بازار داده شود و با تعامل یکدیگر بازار ارز ساماندهی شود و مسئولان دولت به جای فرافکنی باید پاسخگو باشند.

فرهنگی تأکید کرد:‌ وقتی از وزیر اقتصاد در مورد بازار ارز سؤال شد، پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد نرخ ارز در لایحه بودجه دولت گفت:‌ نرخی که در لایحه پیشنهاد می‌شود، مبنای محاسباتی دارد و به بازار ارتباطی پیدا نمی‌کند. البته بی‌تأثیر در بازار نیست اما این نرخ برای تأمین برخی از کالاهای مدنظر دولت قرار می‌گیرد.

فرهنگی افزود: نرخ ارز در لایحه بودجه برای این است که مثلاً‌ گفته شود درآمد ریالی دولت به جای 150 هزار میلیارد تومان 200 هزار میلیارد تومان است و این جنبه محاسباتی دارد.

 نرخ مرجع ارز وجود ندارد

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ مرجع همان است که در لایحه بودجه 92 پیشنهاد می‌شود، گفت: در حال حاضر نرخ مرجع برای ارز وجود ندارد و آنچه در مجلس تصویب می‌شود فقط جنبه محاسباتی دارد و برای تأمین مایحتاج دولت استفاده می‌شود. این نرخ جنبه تنظیم بازار در برخی از اقلام اساسی دارد و ارتباطی به نرخ ارز در بازار پیدا نمی‌کنید.

وی در مورد نرخ شناور مدیریت شده ارز در قانون برنامه پنجم گفت:‌ نرخ شناور همین نرخی است که دو سه درصد زیر قیمت بازار در اتاق مبادلات ارزی خرید و فروش می‌شود و آنچه در قانون بودجه آورده می‌شود صرفاً‌ برای محاسبه بخش ریالی بودجه کشور است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: نمایندگان طرحی دو فوریتی تهیه کردند که یکشنبه یا چهارشنبه آینده در مجلس مطرح می‌شود و در صورت تصویب نهایی دولت مکلف می‌شود مابه‌التفاوت نرخ آزاد ارز و آنچه قبلاً‌ محاسبه شده را به عنوان تأمین کسری بودجه استفاده کند.

فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا این طرح این گمان را تقویت نمی‌کند عده‌ای می‌گفتند افزایش نرخ ارز توسط دولت و برای تأمین کسری بودجه است، گفت: نه این ارتباطی ندارد، بلکه یک درآمد جدیدی از محل مابه‌التفاوت نرخ محاسباتی و نرخ فروش ارز در اتاق مبادلات ایجاد شده که با این طرح به دولت اجازه داده می‌شود، این درآمد جدید را برای کسری بودجه استفاده کند.

وی در مورد میزان درآمد دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز گفت: رقم دقیقی پیش‌بینی نشده، بلکه یک حکم کلی است که گفته شده درآمد دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز برای کسری بودجه استفاده شود.