جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


داوود هرمیداس باوند: تصمیم های استراتژیک در آمریکا تابع شعارهای انتخاباتی نیست

Posted: 15 Sep 2012 09:35 AM PDT

سایه صدر
 جرس: داوود هرمیداس باوند استاد حقوق و روابط بین‌الملل  و عضو جبهه ملی ایران است

او از سال ۱۳۵۴ به استخدام وزارت امور خارجه ایران درآمد و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ در سازمان ملل فعالیت کرده و یک سال ریاست کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده داشت. باوند دکترای روابط بین‌الملل خود را از دانشگاه امریکن واشینگتن دریافت کرده ‌است.
با او درباره کشمکش و اختلاف موجود بین دونامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و اختلاف جمهوری خواهان با دموکرات ها در برخورد با ایران و سیاست خارجی ایالات متحده گفت و گو کردیم، دکتر باوند معتقد است که 80 درصد جنجال های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ایالات متحده در برخورد با جمهوری اسلامی تصمیم نهایی خود را با در نظرگرفتن همه ی جوانب و برنامه های راهبردی خواهد گرفت.


به نظر می رسد دونامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، اختلاف نظرهای جدی در رویارویی با جمهوری اسلامی و به طور مشخص برنامه هسته ای و موضوع حقوق بشر در ایران دارند و این اختلاف نظر در تبلیغات و شعارهای انتخاباتی آقایان اوباما(دموکرات) و رامنی(جمهوری خواه) دیده می شود، در این میان مواضع انتخاباتی و تبلیغاتی جمهوری خواهان بسیار تند به نظر می رسد، تحلیل شما چیست؟
از نگاه بیرونی شعارهای انتخاباتی را در آمریکا هیچگاه نباید در قیاس با برنامه های کلان بلند مدت و راهبردی ایالات متحده جدی گرفت. به طور معمول حدود 80 درصد شعار های نامزدهای ریاست جمهوری تحقق پیدا نمی کند چون این شعارها بیشتر بر اساس مقتضیات زمانی آن حزبی که حاکم نیست، طراحی می شود و بیشتر کارکرد تبلیغاتی داخلی دارد. به این دلیل که در آمریکا تعصب حزبی به آن شدتی که در اروپا وجود دارد، نیست. برای نمونه ممکن است در انتخاباتی که به طور همزمان برگزار می شود، یک آمریکایی در آنِ واحد در انتخابات مجلس به یک دمکرات رأی بدهد و در انتخابات فرمانداری ایالت ها به یک جمهوریخواه. بنابراین شعارها و برنامه ی حزبی نامزدهای انتخاباتی در آمریکا بیشتر کارکرد داخلی دارد و بر آرای مردم تأثیر می گذارد. با این حساب چنانچه حزب رقیب از سیاست های حزب حاکم تعریف و تمجید کند و نقد های اساسی را مطرح نکند، دیگر امیدی به پیروزی در آن انتخابات نخواهد داشت. در واقع حزبی که به دنبال کسب قدرت سیاسی است، از هر راه و شعاری برای پیروزی اش استفاده می کند.
اما به تجربه ثابت شده که پس پیروزی، همانطور که گفتم در خوشبینانه ترین حالت 20 درصد حرف های نامزد حزب پیروز در ایالات متحده عملی می شود. چون در یک جامعه کثرتگرا همچون آمریکا، تصمیم گیری از سوی یک فرد صورت نمی گیرد و رئیس جمهوری باید همه ملاحظه های کنگره ، وزارت امور خارجه، شورای امنیت ملی، سی آی ای، پنتاگون و لابی های قدرتمند یهودی که در سیاست خارجی آمریکا نوعی تنیدگی دارند را در نظر بگیرد. بنا براین به نظر می رسد که نامزد پیروز حد اقلی از آنچه در نطق های انتخاباتی را گفته مد نظر قرار خواهد داد.


با این حساب سیاست خارجی نامزدهای انتخاباتی تا چه میزان می تواند بر اقبال عمومی تأثیر داشته باشد که برای نمونه آقای رامنی تا این اندازه بر مسایل ایران تکیه می کند؟
فراموش نکنیم برای عموم آمریکایی ها اولویت با مسائل اقتصادی و مقابله با تورم و بیکاری است. اما برخی مسایل مهم سیاست خارجی همچون مسایل مرتبط با امنیت ملی هم بر رأی مردم اثرمی گذارد وحتی می تواند معادلات را برهم بریزد.
شاید یاد شما باشد که در دوران ریاست جمهوری بوش پدر که با فروپاشی شوروی، وحدت آلمان و سرکوب تجاوز صدام به کویت همزمان بود، این دستاوردها موفقیت تبلیغاتی بزرگی در حوزه ی سیاست خارجی برای او به همراه داشت و او حتی با به رخ کشیدن این پیروزی ها رقیب انتخاباتی خود، بیل کلینتون را در تبلیغات انتخاباتی به سخره می گرفت که در حوزه سیاست خارجی، دانش چندانی ندارد و نمی تواند، موفق عمل کند.


با این توضیح تحلیل شما از استراتژی انتخاباتی جمهوری خواهان و دموکرات ها چیست؟
جمهوری خواهان با در نظر گرفتن اینکه اوباما تغییر برای آمریکا، اصلاح اقتصادی و دوستی با دیگر کشورها را در پرتوی احترام به حقوق بشر مطرح کرد وهمین طورنگاه به شرایط حساس خاورمیانه به ویژه ایران و سوریه می کوشند تا با شعارهای رادیکال در عرصه سیاست خارجی و وعده های اقتصادی رقیب دموکرات را خلع سلاح کنند و پیروز انتخابات شوند. برای نمونه باید گفت که جمهوری خواهان می خواهند تا تصویری از جمهوری اسلامی ایران همچون شوری سابق را بازسازی کنند و برامنیت ملی تکیه می کنند. برای همین خواستار آن هستند که در عرصه سیاست خارجی از جمله در برخورد با ایران خط مشی ای سخت تر اتخاذ شود.
اما دموکرات ها همواره روی موضوع حقوق بشر در ایران تکیه می کنند؛ اوباما هم در ارتباط با ایران در ابتدا وارد دیالوگ نرمش شد و همچنان سعی می کند ازمیانه روی فاصله چندانی نگیرد. در واقع دولت فعلی آمریکا در مواجهه با مسئله ایران بسیار با احتیاط تر از رقیب برخورد می کند هر چند شرایط ممکن است اوباما را هم ورطه ی تصمیم سخت افزاری بکشاند. او در آغاز کار به هیچ وجه حرفی از حمله نظامی نزد چون در سیاست های تبلیغی او موضوع تهاجم نظامی و آغاز جنگی دیگر همواره محکوم شده بود. بنابراین اکنون هم به صراحت میت رامنی نامزد جمهوری خواهان نمی تواند دم از جنگ بزند. هر چند غرب به رهبری آمریکا مدتهاست که تصمیم خود را مبنی بر فشار بیشتر به جمهوری اسلامی ایران گرفته است. در واقع اگر قرار باشد از برخورد سخت افزارنه علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود، هر زمان که تشخیص داده شود انجام می شود.


وقتی این تهدید امروز به صورت جدی وجود دارد که اقدامات شدید و به تعبیر شما سخت افزارانه علیه جمهوری اسلامی ایران ممکن است به کار گرفته شود، حاکمیت ودولت ایران چه باید بکند ؟
ببینید تصمیم سازان و کنشگران سیاسی آمریکایی با طرح گزینه نظامی نخست موفق شدند افکار بین المللی را برای چنین تصمیمی آماده کنند، از سویی دیگر این تهدیدات با هدف بسیج کردن و آماده سازی افکارعمومی داخلی آمریکا انجام گرفته. برای اینکه مردم آمریکا به دلیل مسایل اقتصادی و تجربه هایی که در نبردهای قبلی داشته اند، تمایلی به یک برخورد نظامی دیگر در منطقه ندارند.
با این حساب حاکمیت و دولت ایران باید با در نظر گرفتن این شرایط از هر گونه واکنش تحریک آمیز که مدافعان این اقدام سخت افزارانه را تقویت می کند، فاصله بگیرد. درایت مدیریتی حکم می کند که ما نباید زمینه ساز اقدام سخت افزارانه باشیم و بهانه برخورد سخت ایجاد کنیم.
هر چند که متاسفانه در عمل دیدیم و می بینیم که واکنش های لفظی و تهاجمی برخی مقامات داخلی به تقویت موضع مدافعان اقدام سخت افزارانه در آمریکا یا اسرائیل انجامیده است.
شما ببینید اظهار نظر های ماجراجویانه که بیشتر هم رتوریک- فن اقناع مخاطب با استفاده از نشانگان شنیداری، دیداری، یا نوشتاری- بوده، توانسته بهانه ساز طرح برخورد نظامی شود. در شرایط موجود باید خط مشی از سوی تصمیم سازان در داخل اتخاذ شود که بهانه های بیگانگان را کاهش دهد، نه اینکه خاصیت تنش زا داشته باشد.


مردم و به ویژه کنشگران مستقل ایرانی چگونه فکرمی کنند و آیا می توان امید داشت که در رویارویی با این تهدیدات و فشارهای روز افزون به نقطه نظری هوشمندانه و مشترک پیرامون منافع ملی ایران رسید یا خیر؟
در پاسخ به پرسش شما باید بگویم که اتفاق نظر بین کنشگران ایرانی وجود ندارد و در مجموع دو دیدگاه غالب است. برخی از نیروها و جریان ها که بیشتر در خارج کشور هستند خواهان تغییر رژیم سیاسی در ایران هستند و با بیان اینکه دیگر مشروعیتی وجود ندارد هر حرکت و برخوردی که از سوی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی صورت می گیرد را ستایش می کنند و به پیامدهای احتمالی آن برای ایران هم توجه چندانی ندارند. این دسته ازایرانیان بدون توجه چندان به عواقب اقدام نظامی و آثار و پیامدهای احتمالی چنین اقدامی برای مسایل زیر ساختی و حیاتی کشور تنها معتقد و مومن به برکناری رژیم سیاسی هستند. در واقع هدف خود را می خواهند و هر چه را که آنان را به این هدف نزدیک کند، سزاوار حمایت می دانند.
گروه دیگر ایرانیانی هستند که مخالف جدی هرگونه اقدام نظامی و فشار سخت افزاری بر کشور هستند و معتقدند این اقدامات غرب به رهبری آمریکا، نه تنها به منزله پیروزی برای منتقدان داخلی وضع موجود به شمار نمی رود، بلکه منافع ملی ایران را در سطحی کلان تهدید می کند. این گروه به تغییر رویه دولت ایران و تغیر مسالمت آمیز و دستیابی به تحولات مثبت همچنان امیدوارند. اولویت این گروه جلوگیری از هرگونه واکنش سخت افزاری از سوی دولت های بیگانه است و شدید نگران عواقب حمله نظامی به ایران هستند. آثار و تبعاتی که ممکن است مملکت را با خطر جدی روبرو کند.
البته اقلیتی هم هستند که جدای از این دو دیدگاه علاقه حزبی یا گرایش تشکیلاتی به دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا دارند و با خطی مشی سیاسی مشخص، از مواضع حزبی حمایت می کنند و کاری به پیامدهای آن برای ایران ندارند. اما به طور کل گروهی از کنشگران ایرانی تغییر رژیم به هر قیمت حتی جنگ را دنبال می کنند و گروه دیگر همواره و در هر شرایطی به عدم دخالت سخت افزارانه اعتقاد دارند و معتقد به راه حل های مسالمت آمیز هستند. با این حساب و تا زمانی که این دو دیدگاه کلی وجود دارد، دستیابی به نقطه نظری مشترک برای مواجهه با کنش های سخت افزاری غرب، تقریبا ناممکن است. هرچند همه باید توجه باشند و کوشش کنند که اولویت منافع ملی ایران را به درستی بشناسند و از برخورد شتابزده، عجولانه و احساسی بپرهیزند.


 

وعده های دولت به زلزله زگان؛ چادرنشین ها امیدی ندارند

Posted: 15 Sep 2012 08:58 AM PDT

مژگان مدرس علوم
 جرس: بیش از یک ماه از زمین لرزه شهرستانهای ورزقان و اهر و هریس می گذرد و در آستانه فصل سرما و وزش بادهای پاییزی در مناطق زلزله زده آذربایجان، هنوز بسیاری از زلزله زدگان با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند. بسیاری از روستاهای این مناطق بطور صد در صد تخریب شده اند و ساکنان آن در چادر بسر می برند. 

بهمن که بهمراه گروهی از طرف وزارت ارشاد به این مناطق سفر کرده است به "جرس" می گوید: "زمانی که ما آنجا بودیم کمک هایی که به زلزله زدگان حالا چه کمک های مردمی یا کمک های دولتی می شد شامل لوازم خانه از جمله یخچال و ... می شد. این در حالی است که زلزله زده ها منتظر کانکس بودند و لوازم خانه بدون سقف مشکل آنها را حل نمی کرد. هوا هم رو به سرما می رود و هر چه زودتر باید اینها اسکان داده شوند. هنوز در برخی نقاط مشغول آواربرداری بودند و برای بنا کردن ساختمان زمان زیادی نیاز است و باید قبل از آن چاره ای اندیشیده شود تا قبل از فصل سرما تمام این زلزله زدگان بتوانند اسکان پیدا کنند. با برخی از آنها که صحبت می کردیم می گفتند وسایل گرمایشی به آنها داده اند اما در چادر هستند و باد چادر را بلند می کنند و گرمای زیر چادر از بین می رود."

کرامتی یکی دیگر از امدادگران عنوان می کند: "افراد آسیب دیده مشکلات زیادی دارند و خیلی از دولت و مجلس انتقاد دارند. با برخی از آنها که صحبت می کردم می گفتند روزهای اول که وضعیت وحشتناک بود و انگار نه انگار که ما هم بخشی از مردم ایران هستیم. بعد از یک هفته تازه آقایان چند ساعتی به چند تا از روستاهای تخریب شده سر زدند و با لبخند می گفتند تا آخر ماه زیر سقف و در خانه خودمان هستیم. اما نه تنها از سقف خانه خبری نشد بلکه هنوز به ما کانکس هم نرسیده و در زیر چادر زندگی می کنیم. چنان فضای امنیتی هم درست کرده اند که با کوچکترین اعتراضی یک انگ سیاسی می زنند و شاخ و شونه می کشند. سوال من این است آیا یکی از این آقایون یک شب را در زیر چادر سر کرده اند که ببینند مشکل ما چیست؟ مگر زلزله و سیل و اینها از حوادث طبیعی نیست و دولت نباید قوانین و امکاناتی در این زمینه پیش بینی کرده باشد که در صورت وقوع چنین حوادثی سریع به آسیب دیدگان کمک کنند؟ الان هفته ها از این می گذرد هنوز مشکلات اولیه ما هم حل نشده و دولت به مجلس و مجلس به دولت پاس می دهد. نه از نظم و مدیریت خبری است، نه از بازسازی مناطق ویران شده. بعضی از روستاها کاملا ویران شده اند ساکنان آن یا در زیر آوار ماندند یا الان آواره و داغدار هستند و هنوز از شوک این فاجعه در نیامده اند. خلاصه شرایط اسف باری است ای کاش مسئولین به همه چیز سیاسی نگاه نکنند و پای حرف ما بنشینند و به ما بگویند در این شرایط که بخاطر یک حادثه طبیعی احتیاج به کمک داریم از سهم نفت کشور خودمان چه نصیب ما شده است؟"

خبری از وام نیست

پس از زلزله آذربایجان شرقی دولت وعده بازسازی ۴۵ روزه مناطق آسیب دیده و ارایه وام به زلزله زدگان استان را داد. این در حالی است که با گذشت یکماه مردم این مناطق هنوز در انتظار دریافت وام و کمک های دولتی هستند.

بهمن در ادامه می افزاید: "ما از طرف وزارت ارشاد برای نمایش فیلم به بچه های زلزله زده به آنجا رفتیم. در این چند روز به چهار روستا سر زدیم. بعضی مناطق کلا خراب شده بود و به ما گفتند آنجا نرویم بهتر است. مردم زلزله زده مشکلات زیادی داشتند مثلا در برخی نقاط اهر، خانه ها ترک برداشته بود و مردم نمی توانستند در منازلشان بخوابند زیرا با زلزله دو و سه ریشتری هم ممکن بود خانه بر سرشان بریزد. روستاهای اطراف هم که بطور کلی ویران شده بودند و چیزی از آنها باقی نمانده بود. کمکهای مردمی خوب بود اما متاسفانه مدیریت درستی وجود نداشت. مردم نسبت به عملکرد دولت انتقاد داشتند و برخی از آنها می گفتند دولت کمک نمی کند و حتی آمار کشته شدگان بسیار بیشتر از رقمی است که اعلام کرده اند. برخی از کشته شدگان مثلا بر اثر سکته کشته شده اند یا مثلا یکی از ترس به خارج از منزل آمده و ماشین با او برخورد کرده و یا ضربه به سرشان خورده و غیره اما دولت تنها آمار اجسادی که از زیر آوار بیرون آورده را اعلام کرده است. برخی از زلزله زدگان هم ناراحت بودند که دولت وام نمی دهد. آنها یک وام بلاعوض یا با بهره کم می خواستند تا خانه هایشان را بازسازی یا مقاوم سازی کنند مخصوص اهالی شهر اهر. درخواست اصلی اشان پرداخت وام بود که هنوز داده نشده است."

همچنین مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با تاکید بر آغاز سرما و باران در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است که نمی دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی کند. جهاد کشاورزی هم دغدغه دام ها را ندارد به نحوی که برخی از روستائیان دام های خود را زیر قیمت حراج کرده اند.

یکی از فعالین محیط زیست نیز در خصوص وضعیت نامناسب دام و عدم حمایت مسئولین در این زمینه به خبرنگار جرس خاطرنشان می کند: "زندگی و سرمایه اصلی بخش قابل توجهی از مردم مناطق زلزله زده وابسته به دام است بطوریکه بسیاری از خانواده ها از این منبع زندگی خود را می گذرانند. پس از زلزله محل نگهداری دام ها ویران شد و این حیوانات بدون محل نگهداری رها هستند و خطر نابودی آنها بدلیل شیوع بیماری ها و سرما وجود دارد. متاسفانه وعده های دولت بویژه آقای احمدی نژاد تاکنون عملی نشده است. بسیاری از خانواده ها از ترس مرگ دامهای خود مجبور شده اند آنها را با قیمت بسیاری نازلی به دلالان بفروشند. امیدواریم دولت در این زمینه هر چه سریعتر به وعده های خود عمل کند و برای ساخت محل های مناسب برای نگهداری دام ها اقدام کند."

بهمن در پایان یادآور می شود: "امیدواریم کمک ها مردمی و دولتی مقطعی نباشد و فقط تا دو و سه ماه این مشکلات سر زبانها نباشد و بعد فراموش شود و آنها به حال خودشان رها شوند. دولت می خواهد بعد از مدتی سرپوش بگذارد و بگوید مشکلات مردم رسیدگی و تمام شد اما امیدواریم مردم این زلزله زدگان را فراموش نکنند و بدانند که هموطنانشان همچنان به کمک و همدردی آنها چشم دوخته اند."

 

 

آزادی و توهین به مقدسات دینی و راههای برخور با آن

Posted: 15 Sep 2012 08:23 AM PDT

محمدتقی فاضل میبدی
 مسلمانان نباید برای برخورد با رویداد تلخی چون توهین به پیامبر، از راه های غیر شرعی وارد شوند.  


مه فشاند نور وسگ عوعوکند ... هرکسی برفطرت خود میطند
کی شود دریا به پوزسگ نجس ... کی شودخورشیدازپف منطمس


توهین به پیامبر بزرگ اسلام از طریق ساخت یک فیلم ، دراین روزگار، بی شک توطئه ای بیش نیست و این توطئه شوم و تفرقه انگیز، برحسب روایت برخی رسانه ها، به دست بعضی صهیونیستهای افراطی صورت گرفته است و هدف از ساختن چنین فیلمی، آن گونه که از قرائن پیداست، ایجاد اختلاف بیشترمیان ادیان بویژه میان اسلام و مسیحیت و از سویی شعله ور ساختن آتش جنگ در خاورمیانه است.

ای کاش در قوانین آمریکا و سایر ممالک غربی آزادی قلم و بیان و هنر تا آنجا پیش نمی رفت که به مقدسات ادیان توهین شود و قلب میلیونها انسان را آزرده سازد و پای هیچ قانونی برای مجازات این توهینها درمیان نباشد. واحیانا جان انسانها را بگیرد. اگر آزادی برای احترام به حقوق آدمیان است و اگر آزادی برای این است که درخت صلح و ثبات وآرامش تنومند گردد و استعدادها شکوفاشود، در اینجا باید گفت آزادی نتیجه معکوس خواهد داشت و به جای درخت پر بار صلح و آرامش، حنظل عداوت و اختلاف بارور خواهد گشت. لهذا هیچ توجیهی برای آزادی نسبت به توهین به مقدسات ادیان وجود ندارد.

آزادی روشی است برای زندگی بهتر باحفظ حقوق متقابل و زندگی مسالمت آمیز و تعایش ادیان .آزادی ای که مقدسات مذاهب را نشانه رود و آدمیان را به جان هم بیندازد باید نام دیگری بر آن گذاشت. این چیزی نیست جز این که میلیونها پیروان ادیان را در برابر هم قراردهد.  کاریکاتوری که در دانمارک از پیامبر اسلام ارائه دادند ، منجر به شورشهای جدی در کشورهایی چون عراق، پاکستان، نیجریه، افغانستان و پاکستان شد. و بیش از صد تن در این راه جان باختند. آیا این نوع آزادی قابل دفاع است ؟ ممکن است بگویند مسلمانان باید تحمل خود را بالا ببرند و اینها را برتابند. روشن است که چنین پاسخی پذیرفتنی نیست. آنچه که پذیرفتنی است نقد گزاره های دینی است که در جهان فرهنگ صورت می گیرد و کتابهای زیادی در این راه منتشر می شود، اما توهین و مسخره کردن بنیادهای مذهبی که با فطرت آدمیان سرشته گشته قابل دفاع نیست.

هیچکدام از ادیان الهی توهین به مقدسات یک آیین را روا ندانسته اند. یکی از قضات آمریکا در برابر یک متهم که از آزادی خود کسی را به قتل رسانده بود گفت سر انگشتان تو تا آنجا آزاد است که به نوک بینی بغل دستیت سرایت نکند. این سخن معقولی است؛ اما چرا قوانینی وجود ندارد تا با کسی که از آزادیش قلوب میلیونها انسان را نشانه می رود ، برخورد نماید؟ جای تأمل است .

پرسش مهمتری که در اینجا مطرح است این که دنیای اسلام چگونه باید با این پدیده شوم برخورد نماید؟ آیا حرکتی که در لیبی، یمن، و برخی کشورهای دیگر صورت گرفت و سفارت کشوری تخریب گردید و چند نفر از کارمندان سفارت، که در ایجاد این پدیده ضد انسانی هیچ نقشی نداشتند و کشته شدند، از لحاظ شرعی و قانونی کار درست وقابل توجیه است ؟ ما اگر برای حفظ حریم پیامبر اسلام حرکتی از خود نشان می دهیم باید آن حرکت نیز در راستای حفظ تعالیم اسلامی صورت بگیرد . خشونتهای غیر قابل کنترل به ویژه اگر منجر به قتل بیگناهی شود ،خود نوع دیگری توهین به قوانین اسلامی است و هیچ توجیه شرعی ندارد . یکی از اهداف شیطانی که سازندگان این فیلم را دنبال می کنند تحریک احساسات مسلمانان برای دست زدن به اعمالی است که در نهایت میان اسلام و مسیحیت آتش بیشتری برافروخته گردد .ومسلمانان را آشوب طلب معرفی نماید. این نوع خشونتهایی که از راه تعصبات دینی صورت می پذیرد تحقق بخشیدن به این اهداف شوم است .

به نظر میرسد معقول ترین راه این است که دولتهای اسلامی با وارد کردن فشار بیشتر بر دولتهای غربی، که در کشورشان این توهینها صورت می گیرد ، جلوی توهین به مقدسات را بگیرند .

اگر مجازات قانونی برای عامل این نوع حرکات شدت یابد و قانون گذاران آمریکا برای برخورد باعاملان این حوادث هولناک چاره ای بیاندیشند بهتر است تا این که در کشورهای اسلامی عده ای از راه خشم وخشونت به سفارت کشوری حمله کنند و خون بیگناهی را در این راه بریزند.

از نگاه فقه اسلامی سب پیامبر، از هر طریق، از گناهانی است که مجازات دنیوی دارد. حمله به ساختمان سفارت کشوری و ایجاد رعب و وحشت، نیز ضمانت شرعی دارد. انسان بیگناهی را از راه خشم و عصیان از پا درآوردن حکم قتل را دارد. مسلمانان نباید برای برخورد با رویدادی تلخی چون توهین به پیامبر، از راه های غیر شرعی وارد شوند. فقهای بزرگ اسلام باید در کنار محکوم کردن توهین به مقدسات دینی خواهان برخورد قانونی باشند. و جلوی خشمهای مهارناشدنی که ممکن است منجر به پیامدهای ناگواری شود بگیرند .

حمله به سفارت و اتباع کشور و سوزاندن پرچم اگر رواج یابد، در هیچ کجای جهان امنیتی برای پیروان ادیان و مذاهب وجود ندارد. بار دیگر تکرار و تاکید می شود که قانون گزاران غربی باید درباره ی آزادی نسبت به وهن مقدسات مذهبی که مفاسد زیادی دارد تجدید نظر نمایند. و میان نقد فکری و علمی که دستاورد آزادی است و وهن و استهزاء که یک دستاورد غیر انسانی است تفاوت گذارند.

تفرقه جویان جمع ، اندر کمین
تو در این طالب ، رخ مطلوب بین
ما چو کشتیها به هم برمی زنیم
تیره چشمیم و در آب روشنیم



 نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

 

احتمال ترکِ تحصیل فرزندان خانواده‌های کارگری با افزایش هزینه‌های تحصیل

Posted: 15 Sep 2012 08:19 AM PDT

جرس: دبیر خانه کارگر قزوین نسبت به افزایش هزینه‌های آموزش که به ترکِ تحصیل فرزندان خانواده‌های کارگری خواهد انجامید، هشدار داد.

به گزارش ایلنا، عید علی کریمی با بیان اینکه یکی از عوامل ترک تحصیل فرزندان کارگری افزایش هزینه‌های آموزش است تصریح کرد: بسیاری از کارگران با دریافت حداقل حقوق ماهانه قدرت پرداخت هزینه‌های تحصیل فرزندان خود را ندارند و این امر سبب بازماندن آنان از تحصیل می‌شود.

او حداقل هزینه یک دانش آموز ابتدایی را حدود ۴۰۰ هزار تومان بر آورد کرد و در این خصوص به ایلنا گفت: این رقم با کسر هزینه ایاب و ذهاب که ماهانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار تومان است محاسبه شده است.

این فعال کارگری همچنین بااشاره به افزایش قیمت کتابهای درسی از افزایش سر سام اور شهریه مدارس نیز انتقاد کرد و در ادامه گفت: بعضی از مدارس دولتی به عناوین مختلف و متعددی از اولیای دانش آموزان پول دریافت می‌کنند که در این زمینه باید نظارت بیشتری صورت بگیرد.

دبیر خانه کارگر قزوین اظهار داشت: یک کارگری که ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد چگونه می‌تواند بخشی از درآمد خود را به بحث آموزش و تحصیل فرزند خود اختصاص دهد این در حالیست که در بیشتر خانواده‌های کارگری بیش از یک دانش آموز وجود دارد.

وی در خاتمه با بیان اینکه شورای عالی کار باید در نیمه دوم سال میزان دستمزد کارگران را افزایش دهد عنوان کرد: افزایش حقوق کارگران در شش ماهه دوم سال قدرت مالی آنان را در ارائه خدمات آموزشی به فرزندانشان بیشتر می‌کند. 

وزیر دفاع آلمان: حمله به ایران نامشروع نیست اما غیرعاقلانه است

Posted: 15 Sep 2012 08:03 AM PDT

جرس: روزنامه دی‌ولت گزارش داده که وزیر دفاع آلمان گفته است که حمله به ایران «نامشروع» نیست اما «غیرعاقلانه» است.

به گزارش روزنامه آلمانی دی‌ولت، توماس د مزی‌یِر، وزیر دفاع آلمان که در نشست «دیالوگ اروپایی اسرائیلی» در برلین شرکت کرده بود، درباره حمله احتمالی به ایران به خاطر برنامه هسته‌ای‌اش گفت: «از نظر اقدام نظامی علیه ایران، این اقدام نامشروع نیست اما عاقلانه نیست.»

به گزارش رادیو فردا، پس از انتشار این خبر در روزنامه دی‌ولت در روز پنجشنبه، خبرگزاری آلمان گزارش داده است که سخنگوی وزیر دفاع آلمان روز جمعه اظهارات منتسب به وی را تایید کرده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داده است که اظهارات وزیر دفاع این کشور با «انتقاد شدید» احزاب اپوزیسیون مواجه شده است.

برپایه گزارش رسانه‌های آلمان، حزب سبز این کشور از وزیر دفاع خواسته که اظهاراتش را پس بگیرد و حزب چپ نیز حرف‌های وی را «نسنجیده، غیرمسئولانه و غیرقابل قبول» دانسته است.

روزنامه دی‌ولت نوشته است که توماس د مزی‌یر، وزیر دفاع آلمان در این نشست همچنین از اسرائیل انتقاد کرده و گفته در بگو و مگوی بنیامین نتانیاهو و باراک اوباما درباره برنامه هسته‌ای ایران طرفدار موضع رئیس جمهور ایالات متحده است.

وزیر دفاع آلمان در این نشست تاکید کرده که مخالف مشخص کردن «خط قرمز» علنی برای ایران است؛ خواسته‌ای که در روزهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بر آن پافشاری می‌کند.

اظهارات وزیر دفاع آلمان درباره «نامشروع نبودن» و در عین حال «عاقلانه نبودن» حمله اسرائیل به ایران در حالی است که روزنامه هاآرتص در ماه گذشته میلادی(اوت) در گزارشی نوشت که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نسبت به حمله یکجانبه اسرائیل به ایران هشدار داده است.

در گزارش هاآرتص که در تاریخ ۱۲ ماه اوت منتشر شد، قید شده بود با وجودی که برای دو ماه آنگلا مرکل و بنیامین نتانیاهو به خاطر شهرک‌های اسرائیلی تقریبا قطع ارتباط کرده بودند مرکل به ابتکار خود به نخست‌وزیر اسرائیل تلفن زده و نگرانی‌های خود درباره این حمله احتمالی را به اطلاع بنیامین نتانیاهو رسانده است.

در همین حال نخست‌وزیر اسرائیل، بار دیگر اظهار داشت که این کشور نمی‌تواند دربرابر برنامه اتمی ایران بی‌تفاوت باشد.

در یکی از این اظهار نظرها که روز جمعه منتشر شد، بنیامین نتانیاهو، در مصاحبه با روزنامه اسرائیلی «هایوم»(امروز) گفت که این کشور نمی‌تواند برای مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران به ایالات متحده متکی باشد.

بنیامین نتانیاهو گفت: «کسانی می‌گویند که ما باید تا دقیقه آخر صبر کنیم. اما اگر آمریکا اقدامی نکرد چه؟ این پرسشی است که باید پرسیده شود.»

ایالات متحده تاکنون بر راه‌حل دیپلماتیک برای حل‌وفصل مناقشه هسته‌ای ایران تاکید کرده و با مشخص کردن «خط قرمز» برای ایران نیز مخالفت کرده است.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته در سخنانی که خطاب به باراک اوباما تعبیر شد، گفته بود: «آنهایی که در جامعه جهانی از گذاشتن خط قرمز برای ایران سر باز می‌زنند به لحاظ اخلاقی حق ندارند که برای اسرائیل خط قرمز تعیین کنند.»

این اظهارات در آمریکا بدون واکنش نماند و برخی بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که وی می‌خواهد بر انتخابات آمریکا تاثیر بگذارد تا میت رامنی در انتخابات پیروز شود. اتهامی که نخست‌وزیر اسرائیل آن را رد کرده است. 

برگزاری دادگاه محمد توسلی در روز دوشنبه

Posted: 15 Sep 2012 08:03 AM PDT

جرس: وکیل مدافع محمد توسلی از برگزاری اولین جلسه دادگاه موکلش در دوشنبه هفته جاری خبر داد.

ایمان میرزازاده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این جلسه ساعت ۱۰ صبح روز ۲۷ شهریورماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار خواهد شد.

محمد توسلی از آبان سال ۹۰ تا اردیبهشت سال جاری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در بازداشت به سر می‌برد و هم اکنون با قرار وثیقه یک صد میلیون تومانی آزاد است.

محمد توسلی اولین شهردار تهران پس از انقلاب و عضو نهضت آزادی در هفته گذشته و چند روز پس از ارسال نامه­ ای خطاب به رئیس قوه قضائیه بار دیگر به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود.
 

وقوع طوفان شن با سرعت 90 کیلومتر در ساعت، در سیستان و بلوچستان

Posted: 15 Sep 2012 08:03 AM PDT

جرس: کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان بیان داشت: طوفان شن در منطقه سیستان از روز چهارشنبه هفته اخیر شدت گرفته به گونه ای که سرعت باد در روزهای گذشته شعاع دید را بسیار کاهش داده است.

به گزارش مهر، سرعت این طوفان هم اکنون به 90 کیلومتر در ساعت رسیده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان با اشاره به بروز طوفان از روز گذشته تاکنون در شمال این استان گفت: سرعت این طوفان هم اکنون به 90 کیلومتر در ساعت رسیده است.

حسینعلی حسین‌ آبادی اظهار داشت: شعاع دید افقی طی این مدت به حداقل 600 متر رسیده است.

وی گفت: حداقل دید افقی در مناطق نصرت آباد به 600 متر، زابل 700 متر، زاهدان هزار و زهک به هزار و 500 متر کاهش یافت.

وی افزود: با تداوم جریانات ناپایدار در شهرهای شمالی استان تا روز دوشنبه وزش باد شدید و طوفان گرد و خاک در این مناطق ادامه خواهد داشت.

کارشناسان حوزه بهداشت با اشاره به افزایش غلظت هوا از بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و افراد سالمند توصیه کرده اند از ماسک استفاده کنند و در موارد غیر ضروری در معرض گرد و غبار قرار نگیرند.

طوفان شن و توسعه بیابانها در سیستان و بلوچستان موجب شن گرفتی معابر عمومی و در محاصره شن گرفتن برخی روستاها در طول سال می شود. 

رانندگان شرکت واحد کرمانشاه اعتصاب کردند

Posted: 15 Sep 2012 07:12 AM PDT

جرس: پست رانندگان شرکت واحد کرمانشاه از صبح امروز شنبه دست به اعتصاب زدند . از سطح شهر خبر می رسد مسافران سرگردان شده و مسئولان برای جابجایی آنها تاکسی و ون ها را بکار گرفته اند.

به گزارش کرمانشاه، ترافیک سنگینی نیز تا زمان ارسال خبر نقاط شلوغ، میادین و چهارراه های اصلی شهر را فرا گرفته است .

رانندگان شرکت واحد در گفتگو با کرمانشاه پست عدم پرداخت یارانه گازوئیل در طی یکسال اخیر و پایین بودن کرایه ها را از علل اصلی اعتصاب خود عنوان کردند. آنها همچنین از فرسوده بودن اتوبوس ها ابراز گلایه می کنند.

تماس کرمانشاه پست با مدیریت سازمان اتوبراسی کرمانشاه تا کنون بی نتیجه بوده است. مسئول دفتر مدیریت با اکتفا به اینکه اعتصاب پایان یافته از دادن جزییات بیشتر نسبت به علل اعتصاب خودداری کرد.

ابراز نگرانی یکی از نزدیکان حسین رونقی از سلامت وی: کلیه او در آستانه تخلیه است

Posted: 15 Sep 2012 07:12 AM PDT

جرس: ‫وضعیت جسمانی حسین رونقی ملکی زندانی سیاسی که چندی پیش در کمپ کمک به زلزله زدگان آذربایجان بازداشت وروز گذشته به قرنطینه زندان تبریز منتقل شد، نامناسب گزارش شده است.

بنا به اخبار رسیده به جرس، یکی از نزدیکان این وبلاگ‌نویس زندانی گفت:  پنج روز قبل از بازداشت حسین نمونه خون خودش و نتیجه آزمایش خود را به بازجوی خود تحویل داده است. اما تا به حال برای درمان اون کاری صورت نگرفته است.

وی همچنین گفت: او به شهادت همه هم سلولی های خود از روز اول بازداشت تا روز سه شنبه که آخرین فرد او را دیده است خون ریزی داشته و به طور مداوم خون دفع می‌کرده است. با این وجود به جز داروی مسکن هیچ داروئی به او داده نشده  و کلیه او در آستانه تخلیه قرار دارد.‬

مطابق اخبار حسین رونقی ملکی روز گذشته جهت انتقال به زندان اوین به قرنطینه زندان تبریز منتقل شده است. وی به علت ضرب و شتم به هنگام بازداشت دچار خونریزی کلیوی شده بود.

وضعیت ناپایدار حسین رونقی ملکی، فعال حقوق بشر که چندی پیش به علت وضعیت بد جسمانی و جهت ادامه درمان به مرخصی آمده بود، باعث افزایش نگرانی خانواده وی شده است. 

اخضر ابراهیمی با بشار اسد دیدار و گفتگو کرد

Posted: 15 Sep 2012 06:55 AM PDT

جرس: به گزارش تلویزیون دولتی سوریه، اخضر ابراهیمی، نماینده جدید سازمان ملل برای حل بحران سوریه که به این کشور سفر کرده، با بشار اسد، رئیس جمهور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، در این گزارش اشاره ای به جزئیات اولین دیدار آقای ابراهیمی با رئیس جمهور سوریه نشده است.

آقای ابراهیمی که روز پنج شنبه(۱۳ سپتامبر) به سوریه سفر کرد، پس از این دیدار گفت که بدترشدن اوضاع سوریه، منطقه و کل جهان را در معرض تهدید قرار می دهد.

نماینده جدید سازمان ملل بدون اشاره به این که چگونه پس از ۱۸ ماه درگیری مداوم، قصد برقراری صلح در این کشور را دارد، افزود: "ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا پیشرفتی در مورد بحران سوریه حاصل شود. ما هر کاری از دستمان برآید انجام می‌دهیم تا به مردم سوریه کمک کنیم."

آقای ابراهیمی همچنین گفت: "دولت سوریه قول داده به دفتر (نماینده سازمان ملل) کمک کند که آنها بتوانند وظیفه‌شان را به خوبی انجام دهند."

آقای ابراهیمی تاکنون با تعدادی از مقامات این کشور از جمله ولید معلم، وزیر خارجه، دیدار کرده است.

اخضر ابراهیمی که دو هفته پیش جانشین کوفی عنان شد، روز جمعه (۱۴ سپتامبر) با گروهی از اعضای "کمیته هماهنگی ملی سوریه"، دیدار کرد.

این گروه ناسیونالیست های عرب، کردها و سوسیالیست های سوریه را شامل می شود.

سخنگوی این گروه پس از این دیدار به خبرگزاری رویترز گفت: "ما به آقای ابراهیمی گفتیم که از تلاش هایش برای خاتمه دادن به خشونت‌ها و کشتارها حمایت می‌کنیم. ما همچنین از فراهم کردن خدمات پزشکی و آزاد کردن زندانیان سیاسی هم حمایت می‌کنیم."

سخنگوی این گروه همچنین گفت که قرار است امروز هیاتی متشکل از اعضای این گروه به چین که از متحدان اصلی دولت سوریه بشمار می‌رود، سفر کنند.

به گفته این سخنگو، هدف از این سفر درخواست از مقامات چین برای "تحت فشار قراردادن رژیم سوریه برای متوقف کردن خشونت ها، آزاد کردن زندانیان و اجازه برگزاری اعتراضات صلح آمیز در کشور است."

در همین حال گروه ناظر حقوق بشر سوریه، گفته است که دست کم ۱۳۲ نفر در جریان درگیری‌های روزگذشته ( جمعه ۱۴ سپتامبر) کشته شدند که یکصد نفر ازآنها غیرنظامیان بودند.

روز پنجشنبه، آقای ابراهیمی بعد از ورود به دمشق، گفت: "یک بحران وجود دارد، کسی آن را انکار نمی‌کند. این بحران بدتر می‌شود و کسی با اینکه باید به خونریزی ها خاتمه داده شود، و صلح جایگزین آن شود، مخالف نیست."

همزمان، کوفی عنان، فرستاده سابق سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه، در مصاحبه ای با بی‌بی‌سی هشدار داد که بحران سوریه با گزینه نظامی حل نخواهد شد.