جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رکورد بی سابقه‌ی ارزهای خارجی؛ تحریم‌ها کار خود را کرد

Posted: 10 Sep 2012 08:00 AM PDT

مهدی تاجیک
 جرس: راسته خیابان استانبول در جوار میدان فردوسی تهران جایی است که این روزها می توان نبض اقتصاد ایران را سنجید. نبضی  پرنوسان که  نشان از رخنه کردن بیماری به جای جای نظام مالی و اقتصادی کشور  دارد. تنها در بازه زمانی پنجشنبه (16 شهریور) تا دوشنبه (20 شهریور) قیمت دلار آمریکا در بازار تهران از رقم 2162 به 2600 رسیده است و آهنگ  رشد سایر ارزهای خارجی نیز چشمگیر بوده است. درباره دلایل و پیامدهای سقوط ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی تحلیلهای متفاوتی از سوی کارشناسان و فعالان بازار در ایران ابراز شده است ولی تقریبا تمام تحلیلگران در این مساله متفق القول هستند که بحران کنونی بیش از هر چیز ناشی از تحریم های بین المللی است که دولت برای مهار ان دست به سیاست های انقباضی زده ولی حاصلی جز ناکامی همراه نداشته است.

راهکاری شکست خورده
شوک کنونی به بازار ارز ایران بی سابقه نیست و نظیر آن در زمستان سال گذشته نیز اتفاق افتاد. بحران زمانی شیوع پیدا کرد که قدرت های اروپایی تصمیم گرفتند خرید نفت ایران را از تابستان سال 2012 متوقف کنند. دولت و بانک مرکزی برای مهار بحران در آن زمان مجموعه ای از راهکارها را در نظر گرفتند. این راهکارها شامل فشار بر فروشندگان ارز یا بازداشت آنها، حذف ارز مسافرتی ، برنامه تشکیل بازار بورس ارز و بالابردن ارزش سود بانکی بود اما با اوج گیری دوباره بحران مشخص شده که این راهکارها حاصلی جز شکست نداشته است.

مقام های دولتی هنوز واکنشی جدی به شیوع دوباره بحران نشان نداده اند. محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم هم روز دوشنبه (20 شهریور) در حاشیه جلسه سران سه قوه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقدام های دولت برای کاهش نرخ سکه و ارز در بازار تهران که از او پرسیده بود "بر خلاف گفته‌های شما سکه و ارز گران شده است، اظهار داشت: من نگفتم ارزان می‌شود ولی تلاش می‌کنیم وضعیت بهتر شود." در این سخنان، قاطعیتی مبنی بر اقدام ضرب الاجلی دولت برای جلوگیری از کاهش سقوط ارزش پول ملی دیده نمی شد و آن را می توان ناشی از غیرقابل مهار بودن بحران در مقطع کنونی تلقی کرد.


ضرر 11 هزار میلیاردی
درباره دلایل شیوع بحران به بازار ارز ایران طی روزهای اخیر فرضیه های متفاوتی مطرح است. یکی از مهم ترین فرضیه های مورد بحث، مربوط به گسترش انزوای بین المللی ایران و آهنگ فزاینده تحریم هاست. روز جمعه (17 شهریور) وزارت امورخارجه کانادا با انتشار بیانیه ای از قطع کامل روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت که به دیپلمات های ایرانی نیز 5 روز فرصت داده تا خاک کانادا را ترک کنند. همزمان انگلستان، آلمان و فرانسه نیز خواهان تشدید تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران شدند. دعوت به تحریم های بیشتر در حالی صورت می گیرد که صنایع استراتژیک و نظام بانکی ایران در حال حاضر تحت تحریم هایی بسیار سخت از سوی قدرتهای جهانی است. یکی از معضلات عمده این است که بانک مرکزی ایران به دلیل تحریم ها در بسیاری موارد نمی تواند عواید ناشی از فروش نفت را در اختیار بگیرد و آهنگ فروش نفت نیز روز به روز در حال کاهش است. در همین حال بانک مرکزی به دلیل آنچه ناتوانی برای مهار بحران خوانده می شود زیر ضرب انتقاد قرار گرفته است.
سایت اینترنتی تابناک نزدیک به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز دوشنبه(20 شهریور) در یادداشتی با اشاره به وضع بازار ارز تهران نوشت که "این روز‌ها دیگر ریال، ‌به پشیزی نمی‌ارزد" و "این پول ملی ما است که سقوطی هولناک و مرگبار را تجربه می‌کند."
پایگاه خبری بازتاب که دیدگاه طیفی از محافظه کاران منتقد دولت را منعکس می کند در همین راستا نوشت که "کارشناسان سردرگمی در سیاستهای اقتصادی دولت و بانک مرکزی را دلیل التهابات اخیر می دانند.‬" این پایگاه خبری ضمن اشاره به کسری بودجه ناشی از تحریم فروش از احتمال تغییر رییس کل بانک مرکزی نیز خبر داده و آورده بود که " انتقادات علنی و صریح محمود احمدی نژاد از سیاست های پولی بانک مرکزی نشان می دهد که امکان تغییر رییس بانک مرکزی وجود دارد و این اختلافات موجب کاهش قدرت بانک مرکزی در تثبیت و مدیریت بازار شده است.‬"
در همین حال "احمد توکلی" نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و از منتقدان دولت احمدی نژاد در بیان دلایل بحران ارزی اخیر خبر از دستور به بانک مرکزی برای امتناع از عرضه ارزهای خارجی به بازار داده است. او روز یکشنبه ( 19 شهریور) طی نقلی در مجلس گفت که متاسفانه به بانک مرکزی دستور داده شده است که ارز در بازار عرضه نکند و قریب 2 هفته است که ارز در بازار عرضه نمی شود . توکلی در بیان پیامدهای این اقدام بر اوضاع اقتصادی کشور نیز با اشاره به این که "دولت گفته است 17 میلیون دلار ارز برای کالاهای اساسی در 3 - 4 ماهه اول سال به قیمت ارز مرجع به بازار ارائه کرده، گفت:" اگر اختلاف قیمت در هر دلار را حداقل 600 تومان در نظر بگیریم 11 هزار میلیارد تومان پول از جیب ملت به کیسه های خاصی ریخته شده است." انتقاد از بانک مرکزی بابت عدم عرضه ارز به بازار از سوی غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز طرح شده است.
او روز دوشنبه(20 شهریور) به خبرگزاری نیمه دولتی فارس گفت که "بانک مرکزی از سه هفته قبل عرضه دلار به بازار را متوقف کرده است." به گفته وی "متاسفانه دولت بزرگترین اشتباه تاریخی انجام داه است که برای پاسخ به تقاضاهای بازار ارز تزریق نمی کند." او همچنین اظهار داشت که " توقف عرضه دلار توسط بانک مرکزی باعث افزایش قیمت شدید در بازار شده و اگر عرضه دلار بر اساس تقاضا بود، با افزایش شدید قیمت مواجه نمی شد."


چشم انداز ناامید کننده

ناتوانی دولت و بانک مرکزی برای مهار بحران باعث بروز شایعاتی درباره افزایش باز هم بیشتر ارزش ارزهای خارجی شده است. هفته گذشته در بازار شایعه شده بود که ارزش هر دلار آمریکا به زودی به 3 هزار تومان می رسد اما محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی ایران روز یکشنبه(12 شهریور) با رد این پیش بینی گفت که نرخ ارز" به طور یقین طی روزهای آینده با روند نزولی مواجه می‌شود. او پیش بینی کرده بوده بود که "نرخ دلار در بازار رسمی تا مرز یک هزار و 500 تومان كاهش پیدا خواهد کرد."
افزایش ارزش بی سابقه ارز در هفته جاری برملا کننده بطلان پیش بینی عالی ترین مقام بانکی ایران و نشانه ای آشکار از سردرگمی و تحلیل های نادرست مقام های اقتصادی جمهوری اسلامی از آینده نظام مالی کشور است. امری که به خودی خود زمینه ساز گسترش بحران است. محمود بهمنی روز یکشنبه(19شهریور) هم در سخنانی مدعی شد که طی 4-5 سال گذشته ذخایر طلا و ارز کشور 211 درصد افزایش یافته است. این سخنان در شرایطی از سوی وی ابراز شده که ارزش سکه در بازار تهران نیز طی روزهای اخیر به شدت افزایش یافته و خبرگزاری فارس نیز روز دوشنبه(20 شهریور) گزارش داد که "صرافان بازار قیمت سکه را به مشتریان 965 هزار تومان اعلام می‌کنند" این گزارش حاکی است که صرافان از خرید و فروش سکه خودداری می کنند. یکی از صرافان به خبرنگار فارس گفته است که "فشار فزاینده تورم سبب شده است مردم برای حفظ قدرت خرید پول خود به بازار سکه و طلا روی بیاورند."
این مشاهدات خلاف ادعاهایی است که رییس کل بانک مرکزی درباره ذخایر سکه و طلای کشور ارایه می دهد و بنابراین می توان انتظار داشت که بحران در بازار سکه نیز به موازات بازار ارز استمرار پیدا کند. بحرانی که تا اینجای کار هم سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ایرانی را نسبت به بازگشت ثبات اقتصادی مایوس کرده و مصرف کنندگان را نیز در التهابی دایمی نسبت به کاهش روز به روز ارزش پول ملی قرار داده است.

 

 

در پی تداوم صعود نرخ ارز، فروش کالاهای وارداتی توسط بسیاری از شرکت ها متوقف شد

Posted: 10 Sep 2012 06:47 AM PDT

جـــرس: بر اساس گزارش ها، همزمان با نوسانات شدید نرخ ارز بسیاری از شرکتهای تجاری در بازار تهران از فروش کالا به مشتریان خود خودداری می کنند.


به گزارش «بازتاب»، بسیاری از شرکتهای تجاری از جمله فروشندگان محصولات پزشکی و لوازم صوتی و تصویری گرانقیمت با افزایش شدید نرخ دلار در سه روز گذشته از فروش جنس و حتی صدور پیش فاکتور به مشتریانشان خودداری می کنند.


این شرکت ها چشم انداز نامعلوم قیمت ارز را علت عدم فروش کالاهای وارداتی عنوان می کنند چرا که ممکن است با ادامه افزایش قیمت ارز، ارزش اجناس فروخته شده به بیش از قیمت فروش آنها افزایش یابد.


طبق آخرین گزارش ها، در ادامه بحران اقتصادی در ایران، قیمت دلار در بازار تهران از مرز ۲۶۰۰تومان، یورو از ۳۳۵۰ تومان و هر پوند از۴۱۰۰ تومان عبور کرده و همچنان در حال افزایش است.

 

علی لاريجانی جلسه سران سه قوه را ترک کرد

Posted: 10 Sep 2012 06:28 AM PDT

جـــرس:بنا به گزارش ها، جلسه هم‌اندیشی سران قوای سه گانه جمهوری اسلامی که بعد از ظهر روز دوشنبه در حوزه ریاست قوه قضاییه آغاز شده بود، توسط علی لاریجانی ترک شد.


به گزارش ایسنا، در این جلسه آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه میزبان محمود احمدی‌نژاد رییس قوه مجریه و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی شرکت داشتند و گفته شده طبق روال معمول در خصوص مسائل جاری كشور گفت‌وگو و هم‌اندیشی می‌شود.


بنا بر این گزارش، با گذشت حدود دو ساعت و نیم از شروع جلسه، علی لاریجانی این نشست را ترك كرد كه به این ترتیب جلسه با حضور رییس‌ دولت و رییس دستگاه قضایی ادامه دارد.

 

یک مقام دولتی: بزودی در بسیاری از استان‌ها اینترنت از اینترانت جدا می‌شود

Posted: 10 Sep 2012 05:31 AM PDT

جـــرس: رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، اعلام کرد تا چند روز دیگر اینترنت در بسیاری از استان‌های ایران از اینترانت جدا می‌شود.


به گزارش ایلنا، علی حکیم جوادی در باره جزئیات این طرح گفت تفکیک اینترنت از اینترانت در ۳۱ استان کشور انجام می‌شود و این اقدام به صورت همزمان و برای دستگاه‌های دولتی خواهد بود.


وی با بیان اینکه در این فاز جداسازی و تفکیک اینترنت از اینترانت در ۳۱ استان به صورت همزمان و برای دستگاههای دولتی اجرایی می‌شود گفت: آنچه در برنامه دیده شده تا پایان امسال و با فشرده سازی برنامه ها هر چه سریعتر این اتصالات انجام می شود خوشبختانه استقبال خوبی که شده است تا یک ماه آینده کل اتصالات انجام خواهد شد.


وزیر ارتباطات نیز، ماه گذشته از راه اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات تا پایان شهریور ماه خبر داده و اعلام کرده بود که در این فاز شبکه اطلاعات داخلی کشور از شبکه جهانی اینترنت جدا می‌شود.

 

 

آمانو: همکاری ايران در زمينه پرونده اتمی اش “نااميد کننده” بوده است

Posted: 10 Sep 2012 05:13 AM PDT

جـــرس: همزمان با آغاز نشست جدید حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در مورد ایران، مدیر کل این نهاد جهانی گفت که عدم پيشرفت در وادار کردن ايران به همکاری برای راستی آزمايی تحقيقات نظامی در پرونده هسته ايش "نا اميدکننده" بوده است. همزمان وزير امور خارجه آمريکا می گويد که هيچ گونه ضرب الاجلی برای ايران در نظر گرفته نشده و به باور واشينگتن، گفت و گو هنوز هم بهترين شيوه برای بازداشتن جمهوری اسلامی از پرداختن به توليد سلاح هسته ای است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، یوکیا آمانو در سخنرانی افتتاحيه نشست شورای حکام آژانس که پرونده هسته ای ايران نيز در دستور کار آن است، تصريح کرد: "به رغم گفت و گوهای فشرده ميان آژانس و ايران از ژانويه سال ۲۰۱۲، هيچ دستاورد مشخصی هنوز به دست نيامده است."

 

وی اظهار داشت: "اين موضوع نا اميدکننده است چرا که بدون همکاری کامل ايران، ما قادر نيستيم تا پروسه حل تمام مسائل در دست بررسی از جمله جنبه های احتمالا نظامی در برنامه اتمی ايران را آغاز کنيم."


مديرکل آژانس بين الملی انرژی اتمی افزود: "از نظر ما ضروری است که ايران بدون فوت وقت به نگرانی های ما پاسخ دهد."


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آژانس در ماه های اخير مذاکرات بی حاصلی را با ايران برای دسترسی به سايت های اتمی و دانشمندان هسته ای اين کشور صورت داده است تا بتواند ادعاهای مطرح در زمينه ابعاد نظامی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی را بررسی و راستی آزمايی کند.


مقام های ايرانی هرگونه تحقيقات نظامی- هسته ای را رد کرده و می گويند که اسناد ادعايی آژانس بين المللی انرژی اتمی بی پايه و اساس، و ساختگی است. آقای آمانو حتی برای متقاعد کردن رهبران ايران به همکاری با آژانس اوايل سال جاری ميلادی به تهران سفر کرد.


مديرکل آژانس در سخنرانی روز دوشنبه خود همچنين گفت که اقدامات ايران در پايگاه نظامی پارچين، "اثرات نامطلوبی بر توانايی ما برای راستی آزمايی فعاليت های صورت گرفته در آنجا برجای خواهد گذاشت."


ايران از سوی آژانس متهم شده است که در حال انجام تحقيقات نظامی- اتمی در پايگاه پارچين است و برای نابودی شواهد مربوط به آزمايش های خود دست به پاکسازی وسيع اين محل و خاکبرداری های گسترده زده است.


يوکيو آمانو می گويد که "ايران در نامه ای به تاريخ ۲۹ اوت ۲۰۱۲، اعلام کرده که اتهام های مربوط به فعاليت های هسته ای در پايگاه پارچين بی اساس است."


وی افزود: "معهذا، اقدامات صورت گرفته، تقاضای ما را مبنی بر دسترسی به منطقه پارچين برای راستی آزمايی فعاليت ها در اين محل را بدون فوت وقت، بيشتر تقويت می کند."


آژانس درتازه ترين گزارش خود که روز نهم شهريور منتشر شد ضمن تاکيد بر "دو برابر" شدن تعداد سانتريفوژهای تاسيسات فردو در نزديکی قم، بار ديگر اعلام کرد که شواهد نشان می‌دهد جمهوری اسلامی در منطقه نظامی پارچين عمليات پاکسازی انجام داده‌است.


ايران در واکنش به گزارش تازه آژانس خواستار مشاهده اسنادی شده‌است که "مبنای نگرانی‌های آژانس هستند" اما آژانس می‌گويد اين اسناد به دليل محرمانه بودن نمی‌تواند در اختيار ايران قرار بگيرد.


ضرب الاجل نداده ایم
همزمان وزير امور خارجه آمريکا می گويد که هيچ گونه ضرب الاجلی برای ايران در نظر گرفته نشده و به باور واشينگتن، گفت و گو هنوز هم بهترين شيوه برای بازداشتن جمهوری اسلامی از پرداختن به توليد سلاح هسته ای است.


هيلاری کلينتون اين اظهارات را در مصاحبه ای اختصاصی با راديو بلومبرگ بيان کرده و متن آن روز دوشنبه در نشريه «بيزنس ويک» منتشر شده است.


خانم کلينتون به راديو بلومبرگ گفته است که فشارهای ناشی از تحريم های اقتصادی، رفته رفته آشکار می شوند و اين در حالی است که کشورهای غربی در انديشه طرح تحريم های بيشتر و سخت تری هستند.


يک هفته پيش از سخنان رييس ديپلماسی دولت آمريکا، بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل گفته بود که تحريم ها، موجب کندی توسعه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نشده، چرا که دولت ايران هيچ گونه خط قرمز آشکاری از سوی جامعه جهانی مشاهده نمی کند.


گزارشگر راديو بلومبرگ در گفت و گو با وزير امور خارجه آمريکا اين پرسش را مطرح کرد که آيا دولت اوباما برای ايران خط قرمز روشن تری را ترسيم خواهد کرد و در صورتی که ایران در گفت و گو با قدرت های بزرگ تا تاريخ معينی به توافقی نرسد آیا این کشور با پيامدهای مشخصی روبرو خواهد شد؟


خانم کلينتون در پاسخ اظهار داشت:‌ "ما ضرب الاجلی تعيين نمی کنيم."


وی افزود: ‌"ما با دقت بسيار آنچه را که آنها انجام می دهند زير نظر داريم، برای اين که نه گفتار آنان که همواره عمل آنها مهم است."


در حالی که آمريکا و اسراييل در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ايران هدف مشترکی را دنبال می کنند ولی به گفته وزير امور خارجه آمريکا، در مورد ظرف زمانی گفت و گوهای هسته ای با مقام های ايرانی، اختلاف نظر وجود دارد.


خانم کلينتون گفت:‌ "اسراييل بيشتر مشتاق پاسخی سريع است چرا که خود را هدف اصلی تهديدها می بينند، ولی ما متقاعد شده ايم که برای تمرکز بر تحريم ها، زمان بيشتری وجود دارد تا از اين راه، هر آنچه را که در توان داريم جهت واداشتن حکومت ايران به گفت و گوهای توام با حسن نيت به کار گيريم."


وزير امور خارجه آمريکا برای اتخاذ يک موضع مشخص و مشترک در قبال جمهوری اسلامی ايران، هفته گذشته با رهبران چين و روسيه ديدار و گفت و گو کرد و پس از اين ملاقات ها به خبرنگاران گفت که اين دو دولت نيز با ديدگاه محکم ايالات متحده مبنی بر لزوم متوقف ساختن دولت ايران از دستيابی به سلاح هسته ای شريکند.


خانم کلينتون تصريح کرد که دولت اوباما براين باور است که پيشنهاد حل مساله از راه گفت و گو، همچنان بهترين روش است و البته در پاسخ به خودداری تهران از انجام گفت و گوهای جدی، بايد فشارها را از طريق گسترش تحريم ها در بخش های مالی و انرژی افزايش داد.


سران کشورهای موسوم به ۵+۱ قرار است در ماه جاری ميلادی، برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک حضور يابند و خانم کلينتون گفته است که برای جمع بندی آنچه تاکنون صورت گرفته، ملاقات هايی در نيويورک و ساير نقاط انجام خواهد شد.


وزير امور خارجه آمريکا معتقد است که واداشتن رهبران حکومت ايران برای پذيرش مسيری که با تعهدات بين المللی آنها همسوست، چالش بسيار بزرگی است، وی با اين حال می گويد که در حال حاضر، گفت و گو هنوز هم بهترين روش است.


هيلاری کلينتون در بخش ديگری از مصاحبه با راديو بلومبرگ گفت که اسراييل از تلاش های دولت اوباما برای جلب حمايت جهانی از سخت ترين تحريم هايی که تاکنون اعمال شده، پشتيبانی کرده و ما می دانيم که تحريم ها کارگر افتاده اند.


وی گفت: "دولت ايران که برای نيمی از درآمدهای خود به فروش نفت متکی است، به خاطر تحريم ها، ميلياردها دلار از دست می دهد."


در اين ميان، کاترين اشتون رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا يکشنبه گذشته از طرح تحريم های جديد اتحاديه عليه جمهوری اسلامی خبر داد.


خبرگزاری بلومبرگ می نويسد که آمريکا و متحدان اروپايی اش اکنون بر گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی تمرکز دارند که مي گويد در مورد نبود مواد اعلام نشده اتمی توسط دولت ايران و تمامی فعاليت های هسته ای آن، قادر نيست اطمينان معتبری بدهد و صلح آميز بودن اين فعاليت ها را تاييد کند.
 

برخوردهای ماموران و برقراری جو امنیتی در بازار ارز پایتخت

Posted: 10 Sep 2012 05:13 AM PDT

جـــرس: در پی تداوم افزایش قیمت انواع سکه و ارز در بازار پایتخت، و همزمان عدم ارائه ارز به مشتریان از سوی صرافی ها (به دلیل بی ثباتی و لحظه ای بودن بازار)، شاهدان عینی از بازداشت و درگیری شدید ماموران امنیتی با صرافی ها و دلالان ارز در چهار راه استانبول و خیابان فردوسی خبر می دهند.


این درحالیست که قیمت دلار در بازار تهران امروز حول و حوش ۲۶۰۰تومان فروخته می‌شد و همچنان در حال افزایش گزارش شده و یورو نیز از ۳۳۵۰ تومان و هر پوند از مرز ۴۱۰۰ تومان عبور کرده اند.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، در پی افزایش و رکوردزنی دلار، از بعد از ظهر دوشنبه برخوردهایی میان ماموران با صرافان پیش آمد و جو کاملا امنیتی بر فضای این محدوده حاکم شده است.


همچنین ماموران به برخی صرافی ها هجوم برده و با ارعاب و تهدید در صدد پائین آوردن قیمت دلار هستند.


برخی صرافی ها ساعت ۱۵ امروز دوشنبه از فروش دلار خودداری می کنند.


در حال حاضر قیمت دلار به صورت ساعتی در حال اوج گرفتن است . برخی دلالان هم گفته اند دلار تا ساعت ۱۸ امروز به ۲۹۰۰ تومان هم خواهد رسید.


در حال حاضر بیشتر صرافی ها به حالت نیمه تعطیل در آمده اند و ماموران امنیتی محدوده چهارراه استانبول تا فردوسی را تحت کنترل دارند.


امروز دوشنبه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفته بود: بزرگترین اشتباه دولت این است که از سه هفته قبل عرضه دلار (ارز) در بازار متوقف شده است.


غلامرضا مصباحی مقدم در مورد بورس ارز و تکلیف قانون برنامه پنجم برای نرخ شناور مدیریت شده ارز به مهر گفته بود: اگر دولت در سال گذشته توسط بانک مرکزی بورس ارز را راه‌اندازی کرده بود، شاهد شوک ارزی در بازار نبودیم. وقتی شوک ارزی در بازار اتفاق می‌افتد، باید دولت نرخ ارز را به صورت شناور مدیریت کند، وگرنه شکاف بین نرخ مرجع ارز و نرخ آزاد افزایش یافته و راه برگشت این است که بورس ارز راه اندازی شود و نرخ ارز به صورت شفاف و واقعی در آن تعیین شود.

 


 

پروژه فیلم «لاله»، وزیر را تا آستانه استیضاح می برد

Posted: 10 Sep 2012 04:27 AM PDT

جـــرس: حاشیه و متن فیلم در دست ساخت «لاله» کماکان ادامه دارد و وزیر ارشاد را در آستانه استیضاح قرار داده است.


به گزارش روزنامه مردمسالاری، مدتهاست که خبر ساخت فیلم سینمایی لاله توسط اسدالله نیک‌نژاد تهیه کننده وکارگردان ایرانی الاصل هالیوود منتشر شده و از آن زمان تاکنون نیز بازخوردهای متفاوتی داشته است. این فیلم داستان زندگی «لاله صدیق» اولین بانوی ایرانی است که در مسابقات رالی شرکت می‌کند و اول می‌شود. هزینه بالای این پروژه که برخی آن را 8 میلیارد تومان اعلام کرده‌اند مساله‌ای است که باعث شده این فیلم بر سرزبان‌ها بیفتد و موافقان و مخالفانی داشته باشد. احمدی‌نژاد و جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد از جمله موافقان این فیلم هستند. جواد شمقدری معتقد است کسی که قرار است در مقابله با فیلم‌های ضد ایرانی‌ هالیوود فیلم بسازد. خود باید هالیوود شناس باشد.


اما از طرف دیگر این بحث به مجلس کشیده شد و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس جلسه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف پروژه لاله برگزار کردند. به خصوص اینکه طی چند روز اخیر نام اسفندیار رحیم مشایی، چهره، پر حاشیه دولت به عنوان اصلی‌ترین حامی «لاله» رسانه‌ای شده است.


این مسائل تاجایی پیش رفت که روز گذشته علی مطهری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اعلام کرده بود دلایلی که رئیس سازمان سینمایی ارایه داد نظر اعضای کمیسیون فرهنگی را جلب نکرد و ما در کمیسیون تصمیم داریم ابتدا تذکر کتبی به وزیر ارشاد بدهیم، اگر موثر واقع نشد سوال از وزیر خواهیم داشت و اگر باز هم کارساز نشد ممکن است به استیضاح وزیر منجر شود.


کمیسیون فرهنگی مجلس که پیش‌تر مسئولان ارشاد را به برخورد جدی در صورت عدم توقف پروژه "لاله" تهدید کرده بود هنوز از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی درباره این پروژه میلیاردی قانع نشده‌است.


به گزارش مهر، ساخت پروژه سینمایی "لاله" یکی از خبرسازترین رویدادهای فرهنگی این روزها در حوزه سینما است که با بحث و نظرهای بسیاری همراه شده و انتقادات بسیاری را هم به خود جلب کرده‌است. در میان حامیان فیلم نام عالی‌ترین مقام اجرایی کشور طرح شده و از سوی دیگر چهره‌های سیاسی و فرهنگی تأثیرگذاری در مقام انتقاد از این پروژه وارد میدان شده‌اند. انتقاداتی که جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی را دست به قلم کرد تا شاید بخشی از ابهامات موجود پیرامون این پروژه را پاسخ گفته باشد. این نامه‌نگاری اما انتقادات را وارد فاز تازه‌ای کرد.


این‌بار کمیسیون فرهنگی مجلس وارد میدان شد از وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی رسماً درباره این پروژه توضیح خواست.


بیژن نوباوه یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از نخستین کسانی بود که در خصوص ساخت این پروژه مخالفت خود را علنی کرد و حتی هشدار داد اگر وزارت ارشاد به نظر کمیسیون فرهنگی توجه نکند؛ این کمیسیون مجموعه وزارت ارشاد را زیر سئوال خواهد برد و با این پروژه به شدت برخورد خواهد کرد.


لاله افتخاری یکی دیگر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس هم موضعی صریح نسبت به کارنامه اسدالله نیک‌نژاد کارگردان این فیلم سینمایی گرفت و گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها اعلام کرد: ما نمی‌توانیم دختر ایرانی را توسط کسی که نگاه آلوده‌ای به زن دارد به دنیا نشان دهیم. لذا نمی‌توان امیدی به نتیجه چنین فیلم‌هایی داشت.


بر اساس این گزارش، در کنار اظهارنظرهای پراکنده، هفته گذشته اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس میزبان محمد حسینی وزیر ارشاد و جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی کشور بودند. جلسه‌ای که بدون هیچ بازتاب خبری و رسانه‌ای برگزار شد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس قانع‌کننده نبوده‌است.

 

عدم پرداخت ۱۸ ماهه حقوق کارکنان قند اهواز

Posted: 10 Sep 2012 04:13 AM PDT

جـــرس: عدم پرداخت حقوق کارکنان قند اهواز درحالی به ۱۸ ماه می‌رسد که هنوز تکلیف مالکیت این کارخانه مشخص نشده است. مالکیتی که در جریان دور دوم سفراستانی هیات دولت به استان خوزستان، با تصویب هیات وزیران از مالکیت بانک‌های ملت و ملی خارج و به مالکیت وزارت صنایع و معادن درآمده و این مساله آغازی بر مشکلات مالکیتی در این کارخانه شد. جدید‌ترین خبر‌ها همچنین از درخواست هیات مدیره منصوب وزارت صنایع برای ورشکسته اعلام کردن کارخانه حکایت دارد.


به گزارش ایلنا، کارخانه قند اهواز با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۵۰ تن قند و شکر در سال، چهار سالی است که تعطیل و تولید آن متوقف شده است. مالکیت این کارخانه در گذشته بر عهده بانک ملی و ملت بوده که با افزایش مشکلات این واحد تولیدی با تصویب هیات دولت به وزارت صنایع جهت راه‌اندازی مجدد واگذار شد اما چندی پس از معرفی و استقرار مدیرعامل جدید کارخانه از سوی معاون اقتصادی وقت وزارت صنایع و معادن، روند بازسازی و فعالیت مجدد کارخانه متوقف شد.


در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت به خوزستان، هیات دولت مصوب کرد که کارخانه قند اهواز از مالکیت بانک ملی و بانک ملت خارج و به قیمت دفتری به وزارت صنایع و معادن واگذار شود، اما بعد از مدتی، به تشخیص وزارت صنایع و معادن، انتقال کارخانه به دولت مغایر قانون تشخیص داده شد و وزارت صنایع و معادن با استناد به همین مساله بازسازی کارخانه را تعلیق کرد.


ایرج امامی، رئیس شورای اسلامی کار کارخانه قند اهواز در این زمینه به ایلنا می‌گوید: با پیگیری‌های انجام شده، بانک‌های ملی و ملت حاضر نیستند مسئولیت کارخانه را برعهده بگیرند و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز، با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه دولت متبوع خود، روند بازسازی و راه اندازی مجدد کارخانه را متوقف کرده که این مساله مشکلات زیادی برای کارگران ایجاد کرده است.


کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز که هم اکنون در حالت تعطیل کامل به سر می‌برد، با ایجاد بیش از ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و اشتغال ۲ هزار نفر به صورت غیر مستقیم یکی از کارخانه‌های مهم و استراتژیک اهواز محسوب می‌شود که به دلیل تعطیلی این واحد تولیدی، مردم منطقه از این فرصت بی‌بهره مانده‌اند.


در حال حاضر کارگران این کارخانه ۱۸ ماه است که حقوق خود را دریافت نکرده‌اند و علاوه بر آن با وجود داشتن دفترچه بیمه، به دلیل عدم ارسال لیست بیمه شدگان از سوی کارخانه، از پوشش بیمه تامین اجتماعی نیز محروم شده‌اند.


به گقته نمایندگان کارگران کارخانه، بانک ملت و بانک ملی که مالکین قبلی کارخانه محسوب می‌شوند، با استناد به مصوبه دولت در جریان دور دوم سفرهای استانی، و دولت نیز با استناد به غیرقانونی بودن مصوبه هیات دولت به شماره ۴۱۵۹۱/۱۹۰۱۰، از پذیرش کارخانه سرباز زده و پاسخگوی مشکلات آن نیستند.


وزارت صنایع و معادن در شرایطی از عدم مالکیت بر کارخانه قند هواز صحبت می‌کند که هیات مدیره منتخب این وزارت خانه در کارخانه قند اهواز، از دادگاه حقوقی اهواز درخواست اعلام ورشکستگی این کارخانه را کرده است.


براساس این درخواست روز یکشنبه ۱۹ شهریور ماه، جلسه دادگاهی در شعبه ۷ دادگاه حقوقی اهواز به منظور بررسی این درخواست برگزار شد که به دلیل غیبت اعضای هیات مدیره، منجر به طی روند دادرسی و صدور رای دادگاه نشد.


بنابراعلام عضو شورای اسلامی کار کارخانه قند اهواز، در این جلسه قرار بود نمایندگانی از هیات مدیره کارخانه، شورای اسلامی کار، دارایی و همچنین نمایندگان بانک‌های ملی و ملت حضور داشته باشند که این افراد به صورت کامل شرکت نداشتند و بنابر دستور قاضی، جلسه دیگری برای رسیدگی به این درخواست تشکیل می‌شود.


درخواست اعلام ورشکستگی در شرایطی از سوی هیات مدیره منسوب به وزارت صنایع و معادن به دادگاه ارائه می‌شود که این افراد با استعفا از سمت خود در کارخانه، اعلام کرده بودند که مسئولیتی در قبال مسائل مالی و غیرمالی کارخانه قند اهواز ندارند، که این سوال مطرح می‌شود که در این شرایط با استناد به چه جایگاه حقوقی، درخواست اعلام ورشکستگی کارخانه قند اهواز را به دادگاه ارائه کرده‌اند؟

 

افزایش ۴۵ درصدی قیمت مسکن در نیمه اول سال ۹۱/ پیش‌بینی ادامه افزایش قیمت‌ها

Posted: 10 Sep 2012 04:04 AM PDT

جـــرس: یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به افزایش ۴۵ درصدی قیمت مسکن در سال جاری گفت: طبق پیش بینی هایی که ابتدای امسال صورت گرفته، قیمت مسکن در این مدت روند افزایشی داشته است.


به گزارش ایلنا، بیت الله ستاریان استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: برخلاف آمارهایی که مبنی بر تعادل عرضه و تقاضا ارائه شده است، شاهد افزایش قیمت مسکن در نیمه نخست امسال بوده ایم.


وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون قیمت مسکن ۴۵ درصد افزایش یافته، گفت: برای نیمه دوم امسال نیز افزایش قیمت مسکن به همین میزان و شاید بیشتر پیش بینی می شود که کنترل این افزایش قیمت منوط به تثبیت سیاست های دولت در بخش مسکن است.


ستاریان با اشاره به چگونگی عرضه و تقاضا دربازار مسکن گفت: طی پنج سال گذشته از سال ۸۵ تا ۹۰ باید نزدیک به ۶ میلیون واحد مسکن تولید کرده باشیم؛ این در حالی است که سقف توان تولید مسکن توسط دولت و بخش خصوصی در این مدت تنها تولید ۶۰۰ هزار واحد در سال ۸۶ بود.


وی ادامه داد: در سال های ۸۷ و ۸۸ تولید مسکن در کشور کمتر از ۳۰۰ هزار واحد بود که کاهش عرضه را در پی داشت و به تبع آن قیمت مسکن افزایش یافت.


ستاریان تصریح کرد: اگر به آمارهایی که توسط دولت ارائه می شود استناد کنیم از سال ۸۵ تاکنون افزایش قیمتی در بخش مسکن نداشتیم و توانسته یم پاسخگوی تقاضا در بازار مسکن باشیم‏،این درحالی است که یا آمارهایی که ارایه می شود مبهم است و یا افزایش قیمت مسکن توهم است.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور کمبود داریم، گفت: کمبود مسکن و عدم تعادل عرضه و تقاضا عمده ترین دلیل افزایش قیمت مسکن طی سال های اخیر بوده است.

 

تاکید مجدد وزیر علوم بر دانشگاههای تک جنسیتی و تصفیه اساتید

Posted: 10 Sep 2012 03:41 AM PDT

قرائتی: اینطوری چند میلیون گناه کم می شود

جـــرس: وزیر علوم دولت محمود احمدی نژاد، مجددا بر اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاههای کشور تاکید کرد و همزمان گفت که "ما از راه اندازی دانشگاه های تک جنسیتی استقبال می کنیم و قائل به این هستیم که فضا برای هر کدام از این دانشگاه ها که فراهم بود، باید دانشگاه تک جنسیتی راه اندازی شود. "

یک روحانی اصولگرا و رئیس ستاد اقامه نماز نیز خطاب به روسای دانشگاه های کشور گفت: باید در دانشگاه ها فضایی ایجاد کنید که دخترها و پسرها از هم جدا شوند با این جدا سازی چندین میلیون گناه کم می شود.


به گزارش مهر، کامران دانشجو، وزیر علوم، روز دوشنبه در نشست رؤسای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور گفت: هم اکنون برخی دانشگاه ها از جمله، نهاوند، کوثر و کاشان در حوزه های تک جنسیتی راه اندازی شده اند. همچنین 8 دانشکده دخترانه به صورت اقماری فعال هستند.


وی ادامه داد: برخی دانشگاهها از جمله البرز و سمنان نیز از راه اندازی دانشگاه تک جنسیتی استقبال کرده اند که در واقع می توان گفت این موضوع خواست مسئولان استان یا مردم برای تاسیس این دسته از دانشگاه ها است.


وزیر علوم با انتقاد از آنچه وی "بزرگنمایی دانشگاه های تک جنسیتی در برخی رسانه های داخلی و غربی" خواند، گفت: حالا که ما داریم دانشگاه های تک جنسینی را تاسیس می کنیم رسانه های غربی هر چه می خواهند داد بزنند، از دید رسانه های غربی ما کفر می گوییم حتی برخی رسانه ها وکیل هایی مثل سایت های خبری که در داخل کشور داریم و بیشتر تیتر شرقی می زنند بهتر از غربی ها ریاست غربی ها را پیروی می کنند. من به این دسته از رسانه ها می گویم هر چقدر خود را بکشید که ما در آن فضا حرکت کنیم، اما این اتفاق نمی افتد.


دانشجو گفت: ما در فضایی حرکت می کنیم که دین برای ما ترسیم کرده است و هر چقدر بیشتر عصبانی شوند و داد بزند ما بیشتر خوشحال می شویم و بیشتر می فهمیم حرفمان حق است هر چند به دنبال عصبانی کردن آنان نیستیم.


در دانشگاه ها استاد سکولار نمی خواهیم
کامران دانشجو در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه در دانشگاه ها استاد سکولار نمی خواهیم، تصریح کرد: اگر استادی ترویج سکولاری و ضد دین کرد، رؤسای دانشگاه ها موظف هستند جلویش را بگیرند. اگر این موضوع در علوم‌انسانی دیده می شود به طور ویژه باید با آن برخورد کرد.


وزیر علوم گفت: می خواهند سر من را بزنند؟ بزنند، اشکال ندارد، چه چیزی بهتر از اینکه آدم در این راه سر دهد.


دانشجو در ادامه گفت: سی سال از این انقلاب می گذرد و یکبار گفتیم دانشگاه تک جنسیتی، حالا می گویند که ما کفر می گوییم.

وی تاکید کرد: اگر یک استاد در دانشگاه ترویج ضد دین کند ما باید با این استاد چگونه رفتار کنیم؟ استاد نباید ترویج ضد دین کند. استادی که در کلاس درس ریشه های انقلابی را تدریس می کند و در جلسه دوم می گوید ما بیهوده انقلاب کرده ایم واقعا باید با این استاد چگونه برخورد شود؟ و تا برخورد می کنیم رسانه ها شروع می کنند.


شاخص های رتبه بندی های بین المللی را قبول ندارم
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بسیاری از شاخص های رتبه بندی های بین المللی را قبول ندارم، اظهار داشت: رتبه بندی هایی که در داخل کشور برای دانشگاه صورت می گیرد براساس شاخص هایی است که رؤسای دانشگاه ها به آن تاکید دارند.


با این جدا سازی چندین میلیون گناه کم می شود
همزمان در این نشست، رئیس ستاد اقامه نماز کشور خطاب به روسای دانشگاه ها، گفت: فضایی ایجاد کنید که ازدواج دانشجویی آسان و ازدواج موقت راه اندازی شود و گرنه حرام رخ می دهد.


به گزارش مهر، محسن قرائتی در دومین نشست روستای دانشگاه های سراسر کشور که صبح امروز دردانشگاه بهشتی برگزارشد، گفت: در دانشگاه ها فضایی ایجاد کنید که دخترها و پسرها از هم جدا شوند با این جدا سازی چندین میلیون گناه کم می شود.


وی در ادامه به بحث قرآن در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: قرآن تازه وارد دانشگاه های ما شده است و درمقطع دبیرستان دروس عربی طوری ارائه نمی شود که یک دانش آموز بعد از اینکه دیپلم گرفت، بتواند قرآن خواند.


رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در دانشگاه ها اصلا به بحث نماز پرداخته نمی شود آنقدر تلاش کردیم تا بحث نماز در دانشگاه ها نهادینه شد.


وی ادامه داد: معارف در دانشگاه ها دانشجویان را باسواد می کند اما متدین نمی سازد.