جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش هاشمی رفسنجانی به بازداشت مهدی و فائزه

Posted: 24 Sep 2012 07:54 AM PDT

جـــرس: اولین واکنش هاشمی رفسنجانی نسبت به بازداشت مهدی و فائزه هاشمی رفسنجانی منتشر شد، که وی نسبت به این مسئله از خود ابراز نگرانی نشان نداد.

 

به گزارش فارس، محسن هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی درباره نظر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره بازداشت مهدی و فائزه هاشمی، گفت: ایشان می‌گویند، بچه‌های من مثل بچه‌های بقیه افراد هستند و فرقی بین بچه های من با بچه مردم نیست.


وی افزود: نظر ایشان این است که نباید تبعیضی صورت بگیرد و باید بدون تبعیض با فرزندان ایشان برخورد شود.


محسن هاشمی با بیان اینکه هاشمی رفسنجانی جویای حال مهدی و فائزه است، گفت: ایشان از بازداشت مهدی و فائزه نگران نیستند؛حاج آقا به این بحران‌‌ها عادت دارند.


بر اساس آخرین گزارش ها، مهدی هاشمی روز دوشنبه پس از تفهیم اتهام با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان اوین شد و رسیدگی به اتهامات او همچنان ادامه دارد.


همچنین اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی، روز دوشنبه پس از ملاقات با فائزه هاشمی در مقابل زندان اوین با حضور خبرنگاران رسانه‌ها مواجه و با آنان گفت‌وگو کردند.


به گزارش ایسنا، عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا موفق به ملاقات با «فائزه» شدید، گفت: بله، موفق شدیم و او را دیدیم.


عفت مرعشی درباره وضعیت دخترش ادامه داد: الان حالش خوب بود ولی او را خیلی بد از خانه بردند. رفتار ماموران مناسب نبود.


وی در رابطه با وضعیت مهدی هاشمی نیز گفت: پسرمان را هم اینجا آوردند. قول دادند وکیلش همراه او باشد ولی الان وکیلش را راه نمی‌دهند. خودش را هم داخل بردند و بازجویی‌اش از صبح تا الان طول کشیده است.


مرعشی در رابطه با مدت زمانی که قرار است فائزه هاشمی در زندان بماند، گفت: این مدت در حال حاضر که شش ماهه است، حالا تا چه وقت طول بکشد خدا می‌داند.


فاطمه هاشمی نیز به خبرنگاران گفت که فائزه خیلی راضی بود و گفت: هیچ اقدامی برای من نکنید. جای من خوب است.


یاسر هاشمی نیز پس از ملاقات با خواهرش، وضعیت روحی او را بسیار خوب توصیف کرد.


 

تداوم افزایش نرخ ارز و عبور بهای سکه بهار آزادی از یک میلیون تومان

Posted: 24 Sep 2012 07:18 AM PDT

دلار ۲۵۲۳، یورو ۳۲۶۰، پوند ۴۰۸۰ تومان
جـــرس: سکه بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون تومان و دو هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید یک میلیون تومان شد.


به گزارش ایلنا،قیمت سکه ناگهان با40 هزار تومان افزایش نسبت به روز هفته گذشته و 24 هزار تومان افزایش نسبت به روز قبل به یک میلیون تومان رسید.


هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز در حال حاضر 500 هزار تومان و بهای هر ربع سکه نیز 250 هزار تومان رسیده است.هر مثقال طلای 18 عیار نیز در حال حاضر به قیمت 442 هزار 500 تومان رسیده است.


در همین حال درحالی که انتظار می رفت،با راه اندازی مرکز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز که از سوی دولت امروز راه اندازی شد،قیمت ارز کاهش یابد،قیمت ارز باز هم افزایش یافت.


به گزارش مهر، نرخ ارایه شده در مرکز مبادلات دارندگان و متقاضیان ارز امروز از سوی دولت 2404 تومان ارایه شده،این درحالی است که این نرخ امروز (دوشنبه) در بازار ارز به 2523 تومان افزایش یافت.


همچنین هر یورو به 3260 تومان و پوند نیز، 4080 تومان مبادله شد.

 

احمدی نژاد: حمله اسرائیل بلوف است

Posted: 24 Sep 2012 07:18 AM PDT

جـــرس: محمود احمدی‌نژاد، که در نیویورک به‌سر می‌برد در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» گفت که به اعتقاد او تا زمان پشت سر گذاشتن انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری آمریکا نمی‌توان انتظار پیشرفت در زمینه حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران را داشت.


به گزارش بازتاب، وی در این مورد گفت: "به اعتقاد من بعد از اینکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبت‌ها هست که باید انجام شود و در مورد بعضی موضوعات کلیدی باید گفت‌وگو شود. ما همیشه برای رسیدن به توافقی که نگرانی‌های غرب را برطرف کند آماده بوده و هستیم و پیشنهادهای خوب بسیاری هم در این زمینه ارائه کرده‌ایم."


احمدی نژاد هم‌چنین گفت که به باور او "همه می‌دانند" تهدیدهای نخست‌وزیر اسرائیل در مورد حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران "یک بلوف" است.


وی در پاسخ به این پرسش مصاحبه‌کننده روزنامه آمریکایی «واشینگتن پست» که "آیا می‌توان انتظار پیشرفت در زمینه مذاکرات هسته‌ای با ایران را داشت؟" گفت: "تجربه نشان می‌دهد که تصمیمات مهم و کلیدی در آمریکا در دوره نزدیک شدن به انتخابات آن کشور گرفته نمی‌شود."


وی با اشاره به پنجاه و هفتمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که روز ۶ نوامبر برگزار می‌شود افزود: "به اعتقاد من بعد از اینکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبت‌ها هست که باید انجام شود و در مورد بعضی موضوعات کلیدی باید گفت‌وگو شود."


محمود احمدی‌نژاد در مورد جزئیات این "موضوعات کلیدی" توضیح بیشتری نداد اما افزود که "ما همیشه برای رسیدن به توافقی که نگرانی‌های غرب را برطرف کند آماده بوده و هستیم و پیشنهادهای خوب بسیاری هم در این زمینه ارائه کرده‌ایم."


رییس دولت دهم در زمینه مذاکرات هسته‌ای که سال‌ها است میان ایران و قدرت‌های غربی جریان دارد افزود که "اساساً با ادامه گفت‌وگوها مخالفتی نداریم و همیشه هم خواهان انجام گفت‌وگو بوده‌ایم."


وی ادامه داد: "ما منطق صریحی را دنبال می‌کنیم و آن اینکه اگر همه به حاکمیت قانون احترام بگذارند و همگی به همه طرف‌ها احترام بگذارند، دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند."


محمود احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت که ایران آماده‌است در زمینه محدود کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود به توافقی دست پیدا کند اما نسبت به اینکه غرب بخواهد «با نیت خیر» در این زمینه مذاکره کند ابراز تردید کرد.


رییس‌ دولت در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به پرسشی در مورد سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در مورد حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات ایران گفت: "به اعتقاد من در این مورد که او دارد بلوف می‌زند اجماع همگانی وجود دارد."


دستیابی به فناوری هسته‌ای در ایران که به باور غرب می‌تواند برای ساخت بمب اتم نیز استفاده شود باعث نگرانی اسرائیل و هم‌پیمانان غربی‌اش شده ولی جمهوری اسلامی در عین حالی که اعلام کرده که خواستار نابودی کشور اسرائیل است این گونه نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را بی‌اساس می‌داند.


این سخنان در حالی بیان می شوند که فرماندهان سپاه در روزهای اخیر جنگ با اسرائیل را اجتناب ناپذیر دانسته اند. به نظر می رسد محمود احمدی نژاد در این مورد با فرماندهان سپاه اختلاف عقیده دارد.


محمود احمدی‌نژاد روز یک‌شنبه مصاحبه‌ای نیز با شبکه خبری سی‌ان‌ان انجام داد و در آن به محکوم کردن فیلم ضداسلامی «معصومیت مسلمانان» پرداخت و افزود که امیدوار است "روزی بیاید که سیاستمداران به دنبال توهین به کسانی که برای دیگران مقدس هستند نباشند."


این سخنان در حالی بیان می‌شود که تهیه‌کننده فیلم نام‌برده فردی شاغل در بخش مستغلات و توزیع‌کننده آن یک کشیش اهل فلوریدا است و سیاستمداران آمریکایی و دیگر سیاستمداران نه تنها در تهیه آن دستی نداشته‌اند بلکه ساخت این فیلم را عملی «انزجارآور» خوانده‌اند.


پس از انتشار این فیلم بر روی اینترنت، غلام‌احمد بلور، وزیر راه آهن پاکستان، جایزه‌ای ۱۰۰ هزار دلاری برای کشتن سازنده این فیلم تعیین کرد و شبکه سی‌ان‌ان در این مورد نیز از محمود احمدی‌نژاد سؤال کرد.


محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت که "ما هرگونه افراطی گری را محکوم می‌کنیم و به اعتقاد ما این موضوع باید در فضایی انسان‌دوستانه و محیطی مشارکتی حل‌وفصل شود."


وی افزود: "دوست نداریم که کسی جانش را از دست بدهد یا در جایی از جهان به هر دلیلی کشته شود."
 

انتقاد هاشمی رفسنجانی از تحریف تاریخ جنگ توسط “جبهه‌ ندیده‌ها”

Posted: 24 Sep 2012 06:52 AM PDT

جـــرس: هاشمی رفسنجانی به مناسبت هفته دفاع مقدس (آغاز جنگ هشت ساله) با جمعی از رزمندگان، جانبازان، ایثارگران، اهالی قلم و ناشران این حوزه دیدار و گفتگو كرد.


به گزارش آفتاب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با تشریح مقطع تاریخی شروع جنگ تحمیلی، وضع داخلی ایران و اوضاع منطقه و صحنه بین‌المللی، ویژگی منحصربه‌فرد دفاع مقدس را ایستادگی یك‌تنه و مظلومانه انقلاب اسلامی و مردم ایران در برابر حزب بعث عراق به نمایندگی از شرق و غرب و ارتجاع منطقه خواند و گفت: تا آنجایی كه از تاریخ اطلاع دارم جنگ و دفاعی شبیه دفاع مقدس جمهوری اسلامی در برابر قدرت‌های استكباری سابقه نداشته و این نشان از قدرت ایمان، استقلال و اتكال مردم انقلابی و مظلوم ایران به خداوند متعال و وعده پیروزی حق بر باطل است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صدام و حزب بعث عراق به لحاظ مادی به تمامی امكانات تكنولوژیكی، لجستیكی و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها مجهز بود و در ابتدا توانست به خاطر تعلل و بی‌تدبیری بنی‌صدر با حمله‌ای برق‌آسا بخشی از خاك ایران اسلامی را اشغال كند، اما ایمان انقلابی مردم و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی علی‌رغم عدم آمادگی مقطع ابتدایی جنگ، بر ارتش عراق فائق و به سرعت مناطق اشغالی را آزاد كرد.


هاشمی رفسنجانی شروع جنگ تحمیلی را نشان از عمق كینه و هراس دنیای استكبار از انقلاب اسلامی خواند و تصریح كرد: غربی‌ها تصمیم داشتند با هجوم همه‌جانبه به وسیله صدام به جمهوری اسلامی ایران، این انقلاب را ساقط و یا لااقل خوزستان را از ایران اسلامی جدا سازند كه به كمك خداوند و حضور مردم انقلابی و رزمندگان اسلام ناكام ماندند.


ایشان در ادامه با تشریح حال و هوای معنوی روزها و شب‌های عملیات در جبهه‌های حق علیه باطل به خاطره‌ای در این زمینه اشاره كرد و گفت: قبل از یكی از عملیات‌ها وقتی شب هنگام پس از برنامه‌ریزی برای انجام عملیات برای قدم زدن از مقر و سنگر خارج شدم، با گروهی از رزمندگان اسلام مواجه شدم كه در حال و هوای معنوی و روحانی خود غوطه‌ور بودند و عاشقانه با خدای خود در گروههای چندنفره نجوا و رازونیاز می‌كردند كه حضور من در آن تاریكی و شناسایی من توسط آنان شوق و لبخند زیبایی بر لبانشان نشاند و من از این دلیرمردان خواستم تا به نجوای بین خود و خدای خود ادامه دهند.


وی افزود: در عملیات كربلای 5 كه برادران قطعه‌ای از آن را تعریف نمودند، یك گروهان به همراه برادر پاسداری كه در حال حاضر نیز از جانبازان شیمیایی است و مهدی نیز همراه او بود، در تاریكی شب به سمت خط مقدم می‌رفتند كه مسیرشان را گم كرده و نمی‌دانستند به كدام سمت می‌روند. آن برادر پاسدار وقتی راه را درست برگشتند و به نیروهای خودی رسیدند، به من گفت شما یك جایزه بزرگ به مهدی بدهید، چون اگر او كه آن زمان 16 یا 17 ساله بود، حضور نداشت گروهان مستقیماً در دام دشمن قرار می‌گرفت، ولی او از طریق مشاهده ستارگان یادآور شد كه اشتباه می‌رویم و به زحمت فرمانده را متقاعد كرد كه از راه اشتباه برگردیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، صفا، صمیمیت، یكرنگی، ایثار و فداكاری را ویژگی یكپارچه دوران دفاع مقدس خواند و با اشاره به وعده خلل‌ناپذیر خداوند برای پیروزی حق بر باطل، اجرای آتش‌بس و پذیرش قطعنامه 598 را اولین پیروزی رزمندگان اسلام بر حزب بعث عراق خواند و تصریح كرد: از این مقطع به بعد آنچه در صحنه بین‌الملل و منطقه اتفاق افتاد، یكسره پیروزی‌های پی‌در‌پی جمهوری اسلامی ایران بر زیاده‌خواهان و مستكبران عالم بود.


هاشمی رفسنجانی، پذیرش خواست‌های مردم انقلابی ایران توسط عراق و كشورهای منطقه و شناخته شدن رژیم بعثی به عنوان متجاوز و الزام آن به پرداخت غرامت را از دیگر پیروزی‌های شیرین و به یاد ماندگی انقلاب اسلامی ایران خواند و تصریح كرد: از آنجا كه مكر خداوند گریبان ظالمان و مفسده‌انگیزان را خواهد گرفت، صدام دیوانه‌وار برای جبران شكست‌های مفتضحانه در جنگ تحمیلی و نیز خارج شدن از فشار مشكلات داخلی، با اطمینان از عدم حمله از سوی جبهه ایران، تصمیم به اشغال كویت گرفت و همین خبط و اشتباه بزرگ، رژیم فاسد بعث را در سراشیبی پیوسته و همیشگی سقوط قرار داد و سرنوشتش این شد كه امروز می بینیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ساخته شدن بنیان‌های ویران شده اقتصاد و كشور پس از جنگ تحمیلی علی‌رغم كمبود منابع مالی و ارزی را از دیگر مظاهر پیروزی انقلاب اسلامی خواند و گفت: همه این پیروزی‌ها در سایه ایمان، صمیمیت، وحدت و یكپارچگی اقشار گوناگون مردم و توكل به خداوند به وجود آمد و اگرچه برخی تلاش دارند مردم و ایثارگران را از صحنه‌های حساس مدیریت و تصمیم‌گیری كنار بگذارند، اما تنها راه رسیدن به آرمان‌های ناب انقلاب اسلامی و امام، حفظ همان روحیه انقلابی دفاع مقدس و پرهیز از افراط و تفریط است.


وی با انتقاد از تحریف تاریخ دفاع مقدس توسط عده‌ای جبهه‌ندیده، آنان را میراث‌خواران ناجوانمرد رزمندگان و ایثارگران حقیقی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خواند و تصریح كرد: این ظلم به انقلاب، نظام و كشور است كه حق و حضور ایثارگران و رزمندگان را نادیده بگیریم و آنان را از صحنه‌های حساس كشور كنار بگذاریم.


در ابتدای این دیدار برخی از ایثارگران و آزادگان دفاع مقدس به ذكر خاطراتی از آن دوران پرداختند و دغدغه‌ها و مشكلات خود را با ایشان در میان گذاشتند.
 

مدیركل مطبوعات خارجی از وزارت ارشاد رفت

Posted: 24 Sep 2012 06:01 AM PDT

جـــرس: محمدجواد آقاجری از اداره كل مطبوعات خارجی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت.


به گزارش ایسنا، مراسم تودیع محمدجواد آقاجری ـ مدیركل پیشین مطبوعات خارجی ـ روز گذشته (یكشنبه، دوم مهرماه) برگزار شده، اما تا كنون خبری درباره‌ جانشین او منتشر نشده است.


البته گفته می‌شود كه شخص معان امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارتخانه سرپرستی این اداره كل را برعهده خواهد داشت.


همچنین پیگیری ها درباره‌ این‌كه آقاجری عزل شده یا استعفا كرده، تا این لحظه به نتیجه نرسیده است.
 

عضو کمیسیون امنیت ملی: در سوریه نفراتی داریم، اما تنها تجربیات را در اختیار مقامات سوری می گذارند

Posted: 24 Sep 2012 05:46 AM PDT

جـــرس: در ادامه اظهارات جنجالی مقامات جمهوری اسلامی در خصوص کمک رسانی به حکومت سوریه، این باراسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تایید کرد که جمهوری اسلامی در سوریه نفراتی مستقر دارد که "تجربیات " خود را در اختیار سوریه می گذارند.


به گزارش ایلنا، پاسدار کوثری روز دوشنبه در مراسمی که به همت جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار برگزار شد، گفت: جمهوری اسلامی در سوریه نفراتی دارد و تنها تجربیات خود را در اختیار سوریه قرار می دهد همانطور که در عراق تجربیات خود را در قالب لشکر بدر به عراقی ها منتقل می کرد.


این مقام ارشد سابق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح افزود: همین تجربیات است که آمریکا را در منطقه فلج کرده و، به گفتۀ او، آمریکا باید بزودی از افغانستان بگریزد زیرا جمهوری اسلامی آمریکا را در آنجا هم راحت نخواهد گذاشت.


پاسدار کوثری اذعان داشت: اگر امروز ما از سوریه دفاع می‌کنیم برای آن دلیل داریم چرا که سوریه حلقه‌ای از زنجیره مقاومت است


چند روز پیش نیز، پاسدار حسن فیروز آبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت: از آنجا که یکی از آرمان و اهداف انقلاب اسلامی نیز مقاومت در برابر تجاوز اسرائیل است بنابراین دو کشور ایران و سوریه در این هدف با هم مشترکند.

وی در پاسخ به سوالی راجع به اظهارات اخیر بشاراسد که جنگ سوریه را جنگ ایران عنوان کرده بود گفت: آقای بشاراسد درست گفته است زیرا سوریه خط مقدم مقاومت در برابر اشغالگران قدس بوده و سال‌ها است که این خط را حفظ کرده است.


هفته گذشته نیز، پاسدار محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران درباره حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه و لبنان اظهاراتی بیان داشت. وی در نشست خبری با خبرنگاران گفته بود "از زمانی که نیروی قدس تشکیل شد با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم بخصوص مسلمان حرکت‌هایی انجام داده است و در کشورهای لبنان و سوریه تعدادی از نیروی قدس سپاه حضور داشته اند."


شبکه خبری العربیه نیز، ساعاتی پس از ادعای عزیز جعفری خبر داد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس طی تماسی با شبکه العربیه گفته "حضور ما برای مشاوره ربطی به حوادث داخلی سوریه ندارد. ما برای مقابله با هر خطری که از طرف آمریکا و اسرائیل ، سوریه را تهدید می کند در این کشور حضور داریم."
 

فاطمه هاشمی: فائزه می گوید هیچ اقدامی برای من نکنید

Posted: 24 Sep 2012 05:32 AM PDT

جـــرس: اعضای خانواده هاشمی رفسنجانی پس از ملاقات با فائزه هاشمی در مقابل زندان اوین با حضور خبرنگاران رسانه‌ها مواجه شدند و با آنان گفت‌وگو کردند.


به گزارش ایسنا، عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا موفق به ملاقات با «فائزه» شدید، گفت: بله، موفق شدیم و او را دیدیم.


عفت مرعشی درباره وضعیت دخترش ادامه داد: الان حالش خوب بود ولی او را خیلی بد از خانه بردند. رفتار ماموران مناسب نبود.


وی در رابطه با وضعیت مهدی هاشمی نیز گفت: پسرمان را هم اینجا آوردند. قول دادند وکیلش همراه او باشد ولی الان وکیلش را راه نمی‌دهند. خودش را هم داخل بردند و بازجویی‌اش از صبح تا الان طول کشیده است.


مرعشی در رابطه با مدت زمانی که قرار است فائزه هاشمی در زندان بماند، گفت: این مدت در حال حاضر که شش ماهه است، حالا تا چه وقت طول بکشد خدا می‌داند.


فاطمه هاشمی نیز به خبرنگاران گفت که فائزه خیلی راضی بود و گفت: هیچ اقدامی برای من نکنید. جای من خوب است.


یاسر هاشمی نیز پس از ملاقات با خواهرش، وضعیت روحی او را بسیار خوب توصیف کرد.

 

خانواده هاشمي در تيررس؛ زمان انتقام گيري سياسي است

Posted: 24 Sep 2012 05:32 AM PDT

مرجان سیادت
جرس:مهدی هاشمی دومین فرزند ذکور علی اکبر هاشمی رفسنجانی، پس از پدرش یکی از خبرسازترین و جنجالی ترین عضو خانواده هاشمی ها محسوب می شود که از سه سال پیش تاکنون فراز و نشیب های گوناگون به زندگی خود دیده است.

مهدی هاشمی پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم، از حامیان میرحسین موسوی و تغییر محمود احمدی نژاد رییس دولت نهم بود اما در آن انتخابات هم مجریان و هم ناظران، در یک طرف میز نشسته اند تا جایی که آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان معتقد بود "خدا نخواست در سوم تير در به روي پاشنه غلط بچرخد. کمک خدا در حادثه مشهود است، يکي از دوستان نقل مي کرد آن زمان سوار تاکسي شده بود و راننده تاکسي گفته بود من مي خواهم به آقاي احمدي نژاد راي بدهم زيرا مادرم که چند سالي است مرده ديشب به خوابم آمده و گفته به احمدي نژاد راي بده."
انتخابات سال 88 و نتایج آن اما آغاز حیرت و قرار گرفتن علامت سوال بر اذهان مردم بود که آیا نتیجه انتخابات واقعا چنین است که رییس ستاد انتخابات کشور مشغول خواندن است؟ حاکمیت اما دست ها را قبلا خوانده بود و از همان شب بازداشت ها آغاز شد و علاوه بر فعالان گروه های مختلف سیاسی، افراد مرتبط با مهدی هاشمی نیز دستگیر شدند.
حمزه کرمی، مسعود باستانی، محمدرضا نوربخش، محمدرضا رجبی و ... از جمله افرادی بودند که پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به اتهام ارتباط با مهدی هاشمی یا مجموعه های مرتبط با وی بازداشت شدند. چند ماه پس از بازداشت، همه آنها علیه مهدی هاشمی اعتراف کردند که به نحوی قصد براندازی نظام از نوع نرم را داشته است.
آن زمان ماننده دادگاه اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی هنوز مرسوم نبود که نام اختصاری افراد در دادگاه نوشته شود بنابراین بازداشت شدگان در مقابل دوربین تلویزیون، دست به اعتراف های عجیب و غریب می زدند. مسعود باستانی در یکی از همان دادگاه ها در خصوص مهدی هاشمی اینگونه اعتراف کرد: "تضعیف نهادهای قانونی کشور همچون شورای نگهبان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی مقاومت بسیج و نیز نیروی‌ انتظامی، ایجاد شبهه در انتخابات، القاء تقلب در انتخابات جزو محورهایی بود که در راستای وحدت‌شکنی و ایجاد التهاب در جامعه، ما آن را از سوی مهدی هاشمی مدیریت کلان سایت جمهوریت در دستور کار داشتیم."
حمزه کرمی مشاور عبدالله جاسبی و از دوستان مهدی هاشمی نیز در همان دادگاه اظهار داشت: سایت جمهوریت ابتدا قرار بود از کاندیدایی در انتخابات حمایت و نسبت به دولت نهم نیز نقدهایی داشته باشد ولی با فشارهای مهدی هاشمی، این سایت تبدیل به سایت تضعیف کننده سازمان‌های نظامی از جمله بسیج، سپاه و سازمان‌های دولتی شد و کار به جایی کشید که این سایت بر خلاف واقعیت، شبهه تقلب در انتخابات را تلقین کرد."
مهدی هاشمی در نامه ای به رییس صدا و سیما، با اعتراض به زندان‌های انفرادی بازداشت شدگان و عدم دسترسی آنها به وکیل، اتهامات مطرح شده را تکذیب کرد.وی با با فرمایشی خواندن دادگاه ها، خواستار پیگیری مفقود شدن 340 میلیارد تومان از شهرداری تهران در زمان احمدی نژاد شد.
حمزه کرمی بعدها در رنجنامه ای خطاب به غلاحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور درباره شیوه اعتراف گیری بازجوها علیه مهدی هاشمی می نویسد: "آن‌ها اعلام کردند اگر روز دادگاه من متن مورد نظر بازجوها را نخوانم خانمی در جلسه علنی دادگاه بلند خواهد شد و علیه تو در دادگاه افشاگری خواهد کرد که تو با او رابطه داشته‌ای و غیره !! بدین صورت آن‌ها مرا مجبور کردند بخاطر حفظ آبروی خانوادگی ام متن مورد نظرشان را در دادگاه بخوانم و بلافاصله آنرا که علیه مهدی هاشمی و خودم تنظیم شده بود، از تلویزیون پخش کردند. در حالیکه بعد ها شنیدم که مقام معظم رهبری با پخش دادگاه ها از صدا و سیما موافق نبودند."

غیبت سه ساله
نمازجمعه هاشمی رفسنجانی در تاریخ 26 تیرماه سال 88، اعلام همراهی او با معترضان و فشار شخصیت های تندروی اقتدارگرا بر تنگ تر شدن فضا نسبت به مهدی هاشمی افزود. براساس اخبار، مهدی هاشمی چندی پس از اعتراف های تلویزیونی همکارانش، با پیشنهاد یکی از مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی -که برخی احتمال می دهند آقاي خامنه ای باشد، به پدرش از کشور خارج می شود.
مهدی هاشمی که همزمان رییس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد هم بود با حکم پدر به عنوان مسوول دفتر و نماينده رياست هيئت هاي موسس و امنا در كليه واحد هاي برون مرزي منصوب شد تا آن واحدها را سامان بخشد. این حکم برای اصولگرایان گران تمام شد و از آن به عنوان فرار مهدی هاشمی از ایران با عنایت پدر، نام بردند.
با این حال هاشمی رفسنجانی سه ماه پس از خروج فرزندش از ایران با دفاع از سفر کاری و تحصیلی او در جمع دانشجویان مشهد اعلام کرد: "مهدي ما رفته خارج و خيالش از پرونده هايش راحت است، مهدي بارها به ديوان محاسبات رفته است اما مجلس با وارد شدن به آن قضيه وي را مبرا دانسته است. وزارت اطلاعات اعلام كرده است دو سال روي پرونده مهدي كار كرده است و وزارت نفت هم گفته مهدي ما مبرا است.
هاشمی همچنین با اشاره به پرونده استات اویل اظهار داشت: "ماجرا اين بود كه در داخل استات اويل چند نفر بازي درآورده بودند و بين خودشان پول هايي را رد و بدل كرده بودند و همه را به گردن مهدي انداخته بودند درحالي كه پشت اين قضيه اسرائيل بود و مي خواست ما را خراب كند."
به گفته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام: "مطمئنم كه مهدي در اين انتخابات هيچ دخالتي نداشت و در هيچ يك از اغتشاشات و در هيچ نقطه يي نبوده است. او فقط تنها دخالتي كه كرده بود اين بود كه تجربه خودش را در كميته صيانت از آرايي كه در مجلس خبرگان خوب جواب داده بود به ديگران انتقال داد وگرنه مهدي ما پول ندارد كه به بقيه بدهد."
هاشمي در رابطه با سفر مهدي هاشمي به خارج از كشور توضیح داد که مهدي به سفر كاري رفته است و اين نيز مساله عادي بوده است. ما شش دانشگاه در خارج داريم كه الان مهدي رفته به لندن و بيروت براي سركشي درحالي كه بقيه دانشگاه ها را هم هنوز سركشي نكرده است.
وي ادامه داد: الان هم در زنگبار هم زميني گرفته ايم كه بايد در آن دانشگاه بسازيم و هنوز كارهاي ارمنستان و تاجيكستان و دوبي نيز مانده است. رئيس مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: مهدي دائماً مي خواهد بيايد ولي من به او مي گويم نيايد و كارهايش را انجام بدهد. جالب اينكه هيچ دادگاهي تا امروز به وي احضاريه نداده و مهدي نيز هر وقت كه لازم باشد مي آيد. الان هم رفته است دكترا ثبت نام كرده است و قرار است رساله اش را در يكي از دانشگاه هاي خارج از كشور بگذراند.

مصونيت زدايي از خانواده
اصولگرایان اما در دوران غیبت مهدی بیکار نبودند و با هرکنش هاشمی رفسنجانی، یک واکنش درباره مهدی، "فتنه" یا خانواده وی انجام می دادند. شعار مرگ بر هاشمی برای نخستین بار در صحن علی مجلس سر داده شد و سیمای جمهوری اسلامی نیز آن را پخش کرد.
در مجموع خانواده وی در امان اخبار روزنامه سایت ها و روزنامه های اصولگرا نبودند. فائزه هاشمی که برای حضور در مراسم چهلمین روز درگذشت یکی از اقوام نزدیک به حرم شاه عبدالعظیم واقع در شهر ری رفته بود با فحاشی های رکیک فردی به نام سعید تاجیک از مسوولان رده بالای بسیج تهران مواجه شد.
فائزه هاشمی پیش از این نیز سه بار در اعتراض های پس از انتخابات بازداشت شده بود و در همه این بازداشت ها، ساعت ها مهمان نیروهای امنیتی یا انتظامی بود. فرزند او حسن لاهوتی نیز در در 2 فروردین ماه سال 89 هنگام بازگشت به ایران از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد و با تودیع وثیقه 73 میلیون تومان از زندان آزاد شد.
وی در همین دوران غیبت هنگامی خبرساز شد که با یکی از ماهنامه های ایران مصاحبه کرده بود اما آن ماهنامه در خصوص برخی کلمات ویرایش های معمول جمهوری اسلامی را انجام داد که با واکنش تند فائزه هاشمی مواجه شد: "هرگز به خمینی امام و به خامنه ای مقام معظم رهبرى نمى گويم و اصلا قبول ندارم که آقای هاشمی، يار آقای خمينی بودند، بلکه ميگم همراه آقای خمينی بودن و به ايشون کمک کردند."
بعدها فائزه هاشمی به دلیل روایت ماجرای حمله سعید تاجیک در شاه عبدالعظیم در گفتگو با یکی از سایت های خارجی، به 6 ماه حبس تعزیری و 5 سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی و سیاسی از سوی قاضی صلواتی محکوم شد و این حکم در فروردین ماه سال جاری در دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.
اما این پایان ماجرا نبود؛ اجرای حکم فائزه هاشمی پرسش دایم خبرنگاران رسانه های محافظه کار از دادستان تهران یا دادستان کل کشور بود. این پرسش ها وقتی به انتقاد تبدیل شد که وی در جریان المپیک لندن برای چند روز از کشور خارج شد و رسانه های تندرو اعلام کردند، خواهر نیز مانند برادر از کشور فرار کرد. اما او برگشت و دادستان کل کشور هم اعلام کرد فائزه هاشمی ممنوع الخروج نبوده که نتواند از کشور خارج شود.

..و سرانجام بازگشت
اخبار مربوط به بازگشت مهدی هاشمی هر از گاهی از سوی رسانه های منتقد هاشمی رفسنجانی منتشر می شد و پس از مدتی که هیچ خبری از آمدن وی نمی شد، سر و صداها می خوابید اما این بار وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورد. خبرگزاری مهر دو هفته پیش از بازگشت قریب الوقوع فرزند هاشمی رفسنجانی خبر داد.
سایر خبرگزاری های وابسته به جمهوری اسلامی نیز این خبر را منتشر کردند و در نهایت محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی، این خبر را تایید کرد. بر همین اساس قرار بود مهدی هاشمی شامگاه شنبه از دوبی به مقصد تهران عزیمت کند. همزمان دانشجویان بسیجی و اعضای جامعه اسلامی دانشجویان از تشکل های جریان تندروی محافظه کار، با حضور 15 نفر در فرودگاه امام تحصن خود را آغاز کردند و خبرگزاری های فارس و مهر نیز مصاحبه با نمایندگان مجلس درباره لزوم برخورد و دستگیری فوری مهدی هاشمی در فرودگاه را خواستار شدند.
بنابراین همه آماده استقبال امنیتی از مهدی هاشمی بودند که ناگهان خبر آمد فائزه هاشمی برای اجرای حکم شش ماه حبس خود از سوی ماموران اجرای احکام دستگیر شده است.
براساس گزارش های منتشر شده، عصر روز شنبه ماموران اجرای احکام دادگاه انقلاب در تماس تلفنی با فائزه هاشمی از او می خواهند برای گذراندن دوران محکومیت شش ماهه اش، فورا خود را به زندان اوین معرفی کند. فائزه هاشمی هم در پاسخ اعلام می کند: من خانه هستم.
چند ساعت بعد ماموران با عنوان مامور اداره آب و گاز وارد خانه وی می شوند و او را به بند امنیتی زنان در زندان اوین منتقل می کنند. غلامحسین اسماعیلی رییس سازمان زندان ها در خصوص مکان نگهداری فائزه هاشمی اعلام کرد: "هنوز بند امنیتی زنان در زندان اوین وجود دارد که تعداد محدودی زندانی در آنجا حضور دارند. زنانی که اتهامات امنیتی دارند در این بند نگهداری می شوند و به زندان زنان در شهرری منتقل نخواهند شد."
بازداشت فائزه هاشمی در حالی است که محمدرضا رحیمی متهم ردیف اول پرونده معروف به اختلاس بیمه ایران به دستور رهبر جمهوری اسلامی، بسته شده است. همچنین سعید مرتضوی که عامل اصلی جنایت کهریزک محسوب می شود همچنان به عنوان رییس سازمان تامین اجتماعی در دولت حضور دارد و حتی دیوان عدالت اداری نیز نتوانست در عزل وی کاری از پیش برد.
بازداشت فائزه هاشمی در آستانه ورود برادرش مهدی شائبه هایی در خصوص عدم تمایل حاکمیت به بازگشت فرزند هاشمی رفسنجانی ایجاد و پرسش های متعددی در اذهان فعالان سیاسی به وجود آورد که چرا حکم فائزه پیش یا پس از بازگشت مهدی هاشمی اجرا نشده و چه تعجیلی در کار بوده که وی همان موقع به زندان منتقل شود در حالی که شش ماه از صدور حکم گذشته بود.
اما سرانجام انتظارها پس از سه سال به سر آمد و مهدی هاشمی با پرواز هواپیمایی امارات از کشور دبی در ساعت 21 و 32 یکشنبه شب درست یک روز پس از بازداشت فائزه، وارد ایران شد.
براساس گزارش های خبرگزاری ایران، ياسر و فاطمه هاشمي كه برای استقبال از مهدي به دوبي رفته بودند، به همراه وي وارد تهران شدند. محسن هاشمي از جمله افراد خانوده هاشمي بود كه در فرودگاه به استقبال وي رفت.
همزمان تعدادی از اعضای جامعه اسلامی دانشجویان به مقابل منزل مهدی هاشمی رفته بودند و در کل مشخص نبود برای چه آنجا را انتخاب کرده اند. براساس گزارش ها، به دلیل حد نصاب نرسیدن افراد، این تجمع منتفی می شود.
فاطمه هاشمی، خواهر مهدی هاشمی درباره بازگشت برادرش، به مخالفت های محسنی اژه ای و صادق لاریجانی اشاره مي كند و در این خصوص می گوید: افرادی بودند که از وقتی فهمیدند مهدی تصمیم دارد به کشور برگردد خیلی تلاش کردند که مهدی بر نگردد. این جو سازی هایی که علیه مهدی کردند را ما نمیفهمیم پس چه بود. سه سال است که مرتب می گویند مهدی بیاید و پاسخگو باشد. خب مهدی هم درس و کارش تمام شد و دارد به کشور بر می گردد و مشکلی هم ندارد که پاسخگوی سوالات باشد. هیاهوی این ها برای این بود که مهدی را بترسانند که بر نگردد. فائزه را به زندان فرستادند که مهدی را بترسانند که برنگردد. حتی در دبی چند نفر ناشناس با من تماس گرفتند و می گفتند که از طرف اطلاعات هستند و اصرار می کردند که الان صلاح نیست که برگردد.
فاطمه هاشمی با بیان اینکه آقای لاریجانی و اژه ای و آقایان اطلاعات دوست ندارند که مهدی این روزها برگردد و مدعی هستند که به نفع خودش هم نیست که برگردد خاطرنشان کرد: من گفتم که مهدی خودش می داند که چه کرده است. او به خودش اطمینان دارد و پاسخگو هم خواهد بود. البته من نمی دانم چه کسانی بودند چون ناشناس بودند اما به شدت پیگیر بودند که این سفر انجام نشود.
وی همچنین روایت می کند "وقتی من و مهدی و یاسر از هواپیما پیاده شدیم تعداد زیادی مامور جلوی هواپیما منتظر ما بودند. در ابتدا ما را بردند وی آی پی و گفتند پاس هایتان را بدهید تا ما مهر بزنیم و بعد از ۵ دقیقه آمدند و گفتند بیایید دم گیت. وقتی رفتیم آنجا بچه های اطلاعات آمدند و هر سه مان را بردند برای بازجویی و سوال و جواب که چه سفرهایی رفتید و با چه کسانی بودید و برای چه کاری رفتید و مرتب می پرسیدند که کجاها رفتید و هر جا که رفتید را بنویسید. می پرسیدند چه هتل هایی رفتید و چه رستوران هایی غذا خوردید."
دختر بزرگ هاشمی رفسنجانی در ادامه می افزاید: بعد از بازجویی ها من بلند شدم بروم که یک مرد آمد و با رفتاری که واقعا رعب آور بود گفت کجا؟ نمی گذارم بروی. بعد هم گفتند که مهدی مشغول صحبت کردن با قاضی است شما همینجا بنشینید. ۵ دقیقه ای آنجا نشستیم که آمدند و گفتند مهدی را بردند و شما هم می توانید بروید.
به گفته ی فاطمه هاشمی ماموران در جواب سوال های یاسر هاشمی و وی که از وضعیت برادر خود می پرسیدند جوابی ندادند و فقط می گفتند بروید. و نگفتند که مهدی کجاست. یکی از آن ها گفت بردند اما نمیدانیم کجا، یکی گفت بردند خانه و یکی هم گفت که هنوز در فرودگاه است. اما بعد از ساعتی او را به منزل پدریم منتقل کردند و گفتند که ساعت ۸ صبح باید به دادسرا مراجعه کند.
فاطمه هاشمی با بیان اینکه برخوردهایشان غیر از چند نفر که خشن و بی ادب بودند محترمانه و خوب بود تصریح می کند: بازجویی هایمان کتبی بود، البته یاسر کمی مقاومت کرد و کتبی ننوشت اما من و مهدی نوشتیم. سوال های عجیب و غریبی می پرسیدند مثلا می گفتند پول غذایتان را از کجا می آورید. من نمی دانم آقای احمدی نژاد و بقیه ی مسئولین کشور از کجا می آورند و می خورند.
وی همچنین گفت: تمام دزدان و جاسوسان و زناکاران را در کشور ول و رها کرده اند و مشکل این ها شده فقط آقای هاشمی و خانواده شان. که آن هم می دانید چرا؟ چون با مردم همراه شدند و حاضر نشدند که از ظلم تبعیت کنند.
فاطمه هاشمی در ادامه افزود: پدر من فردای انتخابات و پس از آن اتفاقاتی که افتاد و بازداشت ها شروع شد با همه ی ما اتمام حجت کردند و گفتند من می توانم مجیزگوی این ها شوم و شما بهترین زندگی را داشته باشید ولی اگر بخواهم راه درست را بروم و آنچه را انجام دهم که خدا می پسندد و حق است، فشارها روی شما زیاد می شود و بازداشت می شوید. به شما تهمت می زنند و برایتان پرونده سازی می کنند. آیا این ها را تحمل می کنید؟ ما هم تاکید کردیم که ما همه را تحمل می کنیم شما راه درست را بروید. ما در کنارتان هستیم و صبر می کنیم و الان هم داریم نتیجه ی آن را می بینیم.
حالا مهدی هاشمی پس از سه تعطیلی واحد آکسفورد دانشگاه آزاد به ایران بازگشته؛ به اعتقاد اصولگرایان او يكي از عوامل اصلی بوده است. آيا حالا باید منتظر ماند و شاهد دادگاه فرزند رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی بود.زمان زيادي براي پاسخ به اين سوال لازم نخواهد بود
 

خزانه خالیِ دولتِ واردات؛ نزدیکیِ ورشکستگی بانک مرکزی

Posted: 24 Sep 2012 05:13 AM PDT

حمید مافی
جرس: اقتصاد ایران این روز‌ها به «بیماری» می‌ماند که هر لحظه نیاز به اتاق مراقبت‌های ویژه دارد. نفسش بند آمده و شوک‌های پی در پی هم تنها حالش را بد‌تر می‌کند. سیاست گذاری‌های دولت، نتیجه داده و تحریم‌ها هم مزید بر علت شده‌اند تا این بیمار روی دست بماند. حالا هم دولت هر رور یک نسخه تازه تجویز می‌کند، نسخه‌هایی که نه تنها بهبودی در پی ندارند که بیمار را رنجور‌تر می‌کند. 

 نشانه‌های بیماری را می‌توان در کاهش بیش از پنجاه درصدی ارزش پول ملی، رکود در تولید، افزایش بیکاری، تورم همراه با افزایش نقدینگی و کاهش رشد اقتصادی دید. آنجایی که ریال کمترین ارزش برابری را در برابر ارزهای خارجی دارد و شهروندان عادی هم هر چه که اندوخته ریالی دارند، در صرافی‌ها به ارز خارجی تبدیل می‌کنند و یا سکه و طلا می‌خرند. تولیدگران هم گوشه نشینی را به ماندن در هزار توی سیاست‌های وارداتی و بخشنامه‌های امنیتی دولت ترجیح می‌دهند. همین سبب شده تا اقتصاد‌دان‌ها بگویند: «دچار بیماری اقتصاد دلاری شده‌ایم. همه چیز با دلار مقایسه می‌شود، از بازار کیف و کفش تا درآمد معلم و کارگر.»

خزانه محرمانه
اگر وزیر اقتصاد و همه اعضای کابینه بگویند که اوضاع خزانه خوب است و بانک مرکزی ذخایر مناسبی دارد، باز هم مرهمی بر زخم اقتصاد ایران نیست. چرا که کمی آن سو‌تر تصمیمی گرفته شده که حکایت از وضعیت نامساعد دارد. بانک مرکزی می‌خواهد بورس ارز راه بیاندازد، دلار را در بازار آزاد بفروشد و ما به تفاوت آن را به عنوان یارانه نقدی به شهروندان بدهد. می‌خواهد سکه پیش فروش کند تا نقدینگی‌های سرگردان در بازار را که راهی بازار دلار و طلا شده‌اند، جمع کند. محمود بهمنی، در مقام رئیس کل بانک مرکزی، از شهروندان می‌خواهد که دلار‌هایشان را با تضمین دولت، در بانک‌ها سپرده گذاری کنند.
اما این روز‌ها کسی به دولتی که هر روز یک نسخه تازه می‌پیچد اعتمادی ندارد. دولتی که رئیس کل بانک مرکزی‌اش در لفافه می‌گوید که «بانک‌ها در آستانه ورشکستگی هستند و این بانک دیگر زیر بغل بانک‌ها و بنگاه‌های ورشکسته را نمی‌گیرد»، چگونه می‌تواند حفظ سپرده‌های ارزی مردم را تضمین کند؟ دولتی که بدون اجازه، از حساب بانک‌های دولتی و خصوصی به بهانه مابه تفاوت قیمت ارز، برداشت می‌کند، از کجا معلوم که با سپرده‌های شهروندان چنین نکند؟
حالا دولت مانده است و هزاران وعده عمل نکرده و خزانه‌ای که گویا هر روز خالی‎تر از قبل است. درآمدهای نفتی ۱۰۰ میلیارد دلاری سالانه حالا به کمتر از نصف کاهش یافته است. اگر مقام‌های دولتی همه گزارش نهادهای بین المللی را انکار کنند و از موفقیت‌های خود در دور زدن تحریم‌ها بگویند، گفته‌های باهنر اما تائید گزارش نهادهای بین المللی و تکذیب افتخار آفرینی‌های مقام‌های دولتی است. او گفته است که در تیر ماه امسال صادرات نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده است، کمتر از نصف صادرات سال قبل. با این اوصاف دولت نیمی از درآمدهای ارزی خود را از دست داده است. آن گونه که از گزارش‌های گمرک و اخبار انتشار یافته بر می‌آید، نصف دیگر هم هزینه واردات و معاملات تهاتری شده و دولت مانده و خزانه‌ای که کسی جز مقام‌های دولتی به درستی از موجودی آن خبر ندارند.
آن زمان‌ها که اندکی دور اندیشی بود و دولت فکر فردا را می‌کرد، بخشی از درآمدهای نفتی به عنوان ذخیره ارزی در صندوقی به همین نام سپرده گذاری می‌شد برای روز مبادا، اما دولت نهم که به پاستور رسید، یک کار را خوب انجام داد؛ جارو زدن صندوق ذخیره ارزی به بهانه‌های مختلف. دولت هر کجا که کم آورد، سراغ مازاد درآمدهای نفتی رفت و دلار را به ریال تبدیل و روانه بازار کرد.
با این کار، هم صندوق ذخیره ارزی روز به روز آب رفت و هم نقدینگی در بازار فربه‌تر شد. دولتی که گمان می‌کرد با وام‌های چند میلیونی و سیاست‌های توده گرایانه می‌تواند گره از مشکلات اقتصادی مردم بگشاید، خزانه را به آتش کشید تا برای چنین روزی، چاره کار را تنها در این ببیند که‌‌ همان اسکناس‌هایی را که خودش به عنوان وام به مردم داده و در بازار توزیع کرده است، جمع کند. دلار و سکه بدهد، ریال جمع کند تا خزانه خالی اندکی سامان یابد.

نوشداروی بعد از مرگ سهراب
دولت چند سالی است که برای انتشار آمار خست به خرج می‌دهد. هر نماگر اقتصادی که منتشر می‌کند، با اما و اگر روبرو است، کسی باور ندارد که واقعیت اقتصاد ایران همانی است که در نماگرهای رسمی نمایان شده است. حکایت‌‌ همان ماری است که به جای آمار به مردم نشان می‌دهند و البته این شیوه‌ای است برای پنهان کردن واقعیت.
بانک مرکزی به عنوان نهاد مرجع شاخص‌های اقتصادی، بیش از یک سال است که نماگرهای خود را به روز نمی‌کند. آخرین نماگر اقتصادی این بانک در آن وضعیت موجودی‌های داخلی و خارجی نمایان می‌شود، نیمه دوم سال گذشته انتشار یافته است، درست پیش از التهاب در بازار ارز و سکه و پس از آن سکوت، سیاست بانک مرکزی برای نماگرهای اقتصادی بوده است.
اما بر اساس همین نماگر‌ها هم، اوضاع خزانه هر سال بد‌تر از پارسال است. در آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت خزانه و دارایی‌های ایران، در حالی که نقدینگی افزایش یافته، دارایی‌های بانک مرکزی کاهش یافته است. آن گونه که این گزارش نشان می‌دهد دارایی‌های خالص بانک مرکزی در سه ماهه نخست سال گذشته در مقایسه با سال ۸۹، ۹ درصد کاهش یافته است. این در حالی است که دارایی‌های بانک مرکزی در سال ۸۹ نیز با شش درصد کاهش همراه بوده است.
در همین حال، میزان نقدینگی در بازار در سال ۸۹، ۲۵ درصد و در سه ماهه نخست سال ۹۰ بیش از سه درصد افزایش یافته است. رئیس کل بانک مرکزی چندی پیش از افزایش ۲۵ درصدی نقدینگی شش ماه نخست امسال خبر داد و گفت: این پدیده شومی است که اقتصاد ایران با آن روبرو شده است.
حالا «پدیده شوم» رخ داده، پدیده‌ای که محصول سیاست گذاری‌های دولت احمدی‌نژاد است. همچون زخمی کوچک، ذره ذره، خون اقتصاد ایران را مکیده، بزرگ شده و راه نفس را بسته است. دولت ولخرج و بی‌انضباط، به زمین سخت رسیده و چاره‌ای ندارد جز اینکه اندک موجودی ارزی خود را هم راهی بازار و ریال‌های سرگردان در بازار را جذب کند. راهکاری که اگر چه در کوتاه مدت، جیب دولت را پر می‌کند، اما در فاصله‌ای کوتاه حکم مرگ بیمار را دارد.
دولت برای جمع آوری نقدینگی و البته تامین کسری بودجه، به فروش سرمایه‌ها و اندوخته‌های خود روی آورده است. از یک سو، معاون وزیر اقتصاد از مشارکت دادن چینی‌ها در واگذاری مالکیت‌های دولتی خبر می‌دهد و از دیگر سو، بانک مرکزی، می‌خواهد بورس ارز راه بیاندازد، جایی که عمده توزیع کننده ارز همین بانک مرکزی و دولت است، می‌خواهد سکه و طلا پیش فروش کند تا اسکناس‌های دست مردم را جمع آوری کند و البته چشمش را بر افزایش قیمت و سفته بازی در بازار ببند.
رئیس کل بانک مرکزی، این بار بر خلاف همیشه، واقعیت را می‌گوید: پدیده شوم اقتصاد ایران نمایان شده است، پدیده‌ای که دولت ساخته و پرورده و حال زنگ‌ها را برای اعلام ورشکستگی بانک مرکزی به صدا درآورده است.

خواهر بشار اسد، به دلیل اختلافات با برادرش، دمشق را ترک کرد

Posted: 24 Sep 2012 04:42 AM PDT

تداوم درگیری ها در نقاط مختلف کشور
جـــرس: بشرا اسد، ظاهرا به دلیل اختلاف نظر با برادرش، دمشق را همراه پنج فرزندش ترک کرد. درگیری‌های شدید و خونین در بخش‌های مختلف سوریه ادامه دارد و فرماندهان شورشیان آماده‌ی استقرار کامل در داخل کشور شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، خواهر دیکتاتور سوریه پنج فرزند خود را در یک مدرسه خصوصی در این شهر ثبت نام کرده است.


خبر خروج خواهر بشار اسد از سوریه در حالی منتشر شد که این کشور یکی از خونین‌ترین آخر هفته‌های خود را از آغاز جنبش اعتراضی و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ماه مارس ۲۰۱۱ تجربه کرده است.

 

اختلاف خانوادگی یا سیاسی؟
بشرا اسد، بیوه‌ی معاون وزیر دفاع سوریه آصف شوکت است که حدود دو ماه پیش همراه با شمار دیگری از مقام‌های ارشد حکومتی در دمشق کشته شد.


خبرگزاری فرانسه از قول ایمان عبدلنور، سردبیر یکی از سایت‌های خبری اپوزیسیون نوشت، خواهر بشار اسد پس از مشاجره با برادرش که او را به پشتیبانی از مخالفان متهم کرده تصمیم به ترک سوریه گرفته است.


برخی از منابع علت اختلاف میان بشرا و برادرش را مسائل شخصی عنوان کرده‌اند. در مورد آصف شوکت اطلاعات ضد و نقیضی منتشر شده است. بعضی او را یکی از چهره‌های قدرتمند و از طراحان پشت پرده‌ی سرکوب‌ها می‌دانند و عده‌ای معتقدند شوکت از سال ۲۰۰۹ که از ریاست اطلاعات ارتش کنار گذاشته شد به حاشیه رانده شده است.


ایران و سوریه محور بحث‌های مجمع عمومی سازمان ملل
تحولات اخیر سوریه در آستانه‌ی برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل رخ داده که یکی از موضوع‌های محوری آن بررسی اوضاع بحرانی این کشور است. وزیر خارجه آلمان گیدو وستروله، روز یک‌شنبه پس از دیدار با دبیرکل سازمان ملل، ‌بان کی‌مون ابراز امیدواری کرد که جامعه جهانی برای خاتمه دادن به خشونت در سوریه و آغاز دورانی تازه در این کشور پیام روشنی داشته باشد. آلمان ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده دارد.


وزیر خارجه آلمان می‌گوید الان زمان آن فرارسیده که، به ویژه کشورهایی که تاکنون تعلل کرده‌اند رژیم اسد را محکوم کنند. اشاره‌ی وستروله به چین و شوروی است که تا کنون مانع تصویب قطعنامه‌های الزام آور شورای امنیت علیه سوریه شده‌اند.


قرار است در مجمع عمومی اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل برای حل بحران سوریه، گزارش نخستین سفر خود به منطقه را ارائه کند. وستروله از چین و روسیه می‌خواهد راه را برای تدبیرهای قاطع شورای امنیت علیه حکومت اسد هموار کنند.


تداوم درگیری ها
سازمان ناظران حقوق بشر در سوریه اعلام کرده که در روز شنبه دست کم ۲۱۰ نفر در این کشور کشته شدند که ۱۴۵ نفر آنها غیرنظامی بوده‌اند. گفته می‌شود بیشتر قربانیان درگیری‌ها در دمشق و حلب کشته شده‌اند.


در عین حال تلویزیون دولتی سوریه نیز ادعا کرده که تعداد ۱۰۰۰ نفر از مخالفان دولت که از “تلبیسه- الرستن- الغنطو” قصد ورود به شهر حمص را داشتند، از سوی نیروهای ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفته‌اند.
این افراد می خواسته اند بر محله دیربعلبه در شمال حمص تسلط یابند و به سمت محله الخالدیه پیشروی تا حلقه محاصره حدود ۸۰۰ نفر دیگر از مخالفان رژیم بشار اسد را بشکنند. این موضوع باعث درگیری‌های شدید و طولانی میان این افراد و نیروهای نظامی حامی بشار اسد شده است.


منابع رسمی سوریه همچنین گزارش داده اند که واحدهایی از نیروهای گارد مرزی سوریه در شهر ادلب با حمله به یکی از مراکز تجمع نیروهای مخالف بشار اسد در روستای الملاند در جسرالشغور با آن‌ها درگیر شدند و شماری از آن‌ها را به قتل رساندند.


بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، درگیری های شدیدی میان نیروهای ارتش بشار اسد با گروه‌های مخالف در روستای مارتین نیز گزارش شده است.