جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


واکنش احزاب دموکرات کردستان ایران و کومله به اعتراضات صورت گرفته به توافقنامه اول شهریور

Posted: 12 Sep 2012 08:36 AM PDT

جـــرس: در پی تداوم واکنش ها به امضای توافقنامه میان دو حزب بزرگ دموکرات کردستان ایران و کومله، این دو تشکل کرد، با صدور بیانیه ای، نسبت به برخی انتقادات واکنش نشان دادند.


طی روزهای اخیر، گروهی از فعالان کرد، همچنین جمعی از فعالان و شخصیت های سیاسی و مدنی، و برخی تشکل ها و ائتلافات سیاسی، با صدور بیانیه های جداگانه ای، دیدگاه خود را در قبال بیانیه سه هفته پیش حزب های دموکرات کردستان ایران و کومله بیان نموده و انتقاداتی وارده نموده بودند.


بر اساس گزارش ها، چهارشنبه 22 اوت (اول شهریور ماه) توافقنامه مشترکی میان رهبران حزب دمکرات کردستان ایران (مصطفی هجری) و حزب کومله (عبدالله مهتدی) با حضور مقامات ارشد طرفین امضاء و منتشر شد، که بلافاصله انعکاس و بازتاب وسیعی را در پی داشت و طی روزهای گذشته، موضع گیری های متعددی بر له و علیه این توافقنامه صورت گرفت.


به گزارش تارنمای اخبار روز، در همین راستا و در واکنش به برخی انتقادات، دو حزب دموکرات کردستان ایران و حزب کومه له کردستان ایران، اعلامیه ی مشترکی را روز چهارشنبه 12 سپتامبر منتشر کرده و بار دیگر بر مفاد بیانیه ی مشترک دو حزب تایید کرده اند.


در این بیانیه ضمن انتقاد از معترضین به توافقنامۀ دو حزب کرد، خاطرنشان شده است که :"هدف از این توافقنامه، تأمین خواستهای مردم کرد در چهارچوب یک ایران آزاد، دموکراتیک، فدرال و سکولار است."

 

نارضایتی های درون حکومتی؛ اذعان به خلافکاریهای دولت

Posted: 12 Sep 2012 05:16 AM PDT

فرشید آل داوود
[جرس: نارضایتی از عملکرد محمود احمدی نژاد به حدی بالا گرفته  که گروه عمده ای از محافظه کاران نیز در انتقاد از دولت وی اکنون بسیار بی محابا صحبت می کنند. برخی همچون علی مطهری نماینده منتقد دولت تائید می کنند که میل و گرایش رهبر نظام به احمدی نژاد باعث شد وی برای بار دوم یک بار دیگر رئیس جمهور شود در حالی که 90 درصد محافظه کاران با انتخابات دوباره او مخالف بوده اند.  

 تشدید نارضایتی ها نسبت به دولت احمدی نژاد تا حد زیادی ناشی از بحران اقتصادی است که سقوط ارزش پولی ملی سقوط کرده، تورم روزافزون و تعطیلی پیاپی واحدهای صنعتی را به همراه داشته است. با این وجود رئیس دولت در آخرین مصاحبه تلویزیونی، اوضاع را رو به پیشرفت و موفقیت دانسته و از شکوفایی اقتصادی و الگو گیری دیگر کشورها از جمهوری اسلامی سخن گفته است.


ادعاهایی که محقق نمی شود

قیمت دلار و ارزهای خارجی عصر دوشنبه گذشته به رکورد تاریخی بیسابقه رسید اما بلافاصله رئیس دولت در واکنش اظهار کرد که هرگز ادعا نکرده قیمت ارز پائین خواهد آمد !
احمدی نژاد عصر دوشنبه ( 20 شهریور) پس از خروج از جلسه سران قوا به جای پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره دستاورد نشست به آنها گفت:" ناهار چه خورده اید ، خوشمزه بود، پس حالا بروید خانه هایتان !"
با این حال رئیس دولت که بسیار عصبانی بود در پاسخ به پرسش خبرنگاران در باره وعده ای که در خصوص کاهش قیمت دلار داده بود گفت: "من نگفتم ارزان می شود ولی تلاش می کنیم وضعیت بهتر شود."
اظهارات وی در حالی است که او فقط چند شب قبل درگفتگوی تلویزیونی پر حاشیه خود گفته بود مهمترین کار ما این است که التهاب بازار را از بین ببریم.
علی لاریجانی رئیس مجلس در قامت مسئول یکی از قوا هم عصر روز دوشنبه و در بحبوحه تلاطم شدید بازار ارز در نشست مشترک سران قوا که با حضور احمدی نژاد و آملی لاریجانی تشکیل شده بود ، نشست را نیمه کاره رها کرد.


خلافگویی مساوی با دروغگویی
کار به جایی رسیده که فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس از دروغگو نامیدن رئیس دولت ابایی ندارند و فقط گاهی با لحن محترمانه تر از آن با عنوان "خلاف گویی" یاد می کنند.
شعار دروغگو در خلال رقابتهای انتخاباتی سال 88 از سوی معترضان و پس از مناظره او با میر حسین موسوی و مهدی کروبی به محمود احمدی نژاد داده شد.
اکنون بعد از 3 سال مسئولان کشور تائید می کنند که احمدی نژاد خلاف گویی (دروغگویی) های زیادی داشته است. احمد توکلی از منتقدان سرسخت دولت در این باره گفته " محمود احمدی‌نژاد همچنان به «خلاف‌گویی‌های» خود ادامه می‌دهد."
سایت خانه ملت وابسته به مجلس شورای اسلامی به نقل از این نماینده مجلس خبر داد که توکلی از ارائه اطلاعات «نادرست و ناقص» از سوی احمدی‌نژاد در یک برنامه تلویزیونی انتقاد کرده است.
توکلی طی نامه ای خاطر نشان کرده که " زشتی خلاف‌گویی‌های احمدی‌نژاد در شرایطی که جمهوری اسلامی در جنگی تمام عیار در عرصه اقتصاد قرار دارد چند برابر برای کشور و انقلاب و مردم خسارت‌بار‌تر است و او همچنان به فرافکنی، دعاوی ناصادقانه، تنزیه خویش و مقصر دانستن همه، ایستادگی در برابر قانون، اطلاعات خلاف واقع و تفسیرهای عجیب و غریب ادامه می دهد."
وی در خصوص دروغگویی احمدی نژاد سند هم ارائه می کند. به عنوان نمونه، توکلی خطاب به نمایندگان می گوید: " همه شما در حوزه‌های انتخابیه خود شاهد هستید که بنگاه‌ها و کارگاه‌ها تعطیل می‌شوند در حالی که احمدی نژاد منکر تعطیلی کارخانه‌ها است."
سایت شبکه ایران وابسته به روزنامه ارگان دولت خبر داد که روز سه شنبه در خلال جلسه غیر علنی مجلس با وزیر اقتصاد در خصوص بحران ارز توکلی به وزیر احمدی نژاد حمله لفظی شدید کرده و رئیس دولت را بی کفایت نامیده است.
این درگیری پس از آن بوجود آمد که حسینی گفت وزارت اقتصاد در خصوص بحران ارز مسئول نیست که توکلی خشمگینانه گفت: " شخص رئیس‌جمهور وزرا را مسلوب‌الاختیار کرده و هیچ کس جز خودش اختیاری در دولت ندارد."


سرایت نارضایتی‌ها به مجلس
علی لاریجانی نیز به خلاف گویی و فرافکنی های احمدی نژاد واکنش نشان داده و مخالفت خود را ابراز کرده است. وی در جلسه علنی مجلس گفت: " امروز عمل مجاهدانه و انقلابی حل معضلات گرانی و بیکاری است، نه طرح مسائل سیاسی غیرواقعی و مشوش نمودن فضای سیاسی کشور."
وی از اظهارات رئیس دولت با عنوان وارونه نمایی یاد کرد که حاصلی جز گردبادهای سیاسی ندارد. احمدی نژاد پیش از این نیز بارها در مخالفت با مجلس به تحقیر این نهاد پرداخته بود و علی لاریجانی نیز به عنوان رئیس مجلس به دفعات قوانین بسیاری را به جای رئیس دولت ابلاغ و توشیح کرده است.
بیشتر نمایندگان مجلس نگرش مناسبی به اظهارات و اقدامات رئیس دولت در چند ماه باقی مانده به ریاست جمهوری وی ندارند. تارنماهای خبری وابسته به اصولگرایان از قول مجلس نشینان اظهارات متفاوتی را در واکنش به بی تدبیری های فزاینده وی منعکس کردند. از جمله اینکه نمایندگان می گویند: " متاسفانه در این شرایط رییس جمهور به جای اینکه به دردهای اصلی مردم و بحث گرانی و تورم و بیکاری جوان‌ها بپردازد، در تلویزیون ظاهر می‌شود و مثل اغلب اوقات در تعطیلات مجلس هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید."
اخیرا نیز گروهی از نمایندگان مجلس از محمود احمدی‌نژاد خواستند با خودداری از متهم کردن دیگران٬ مسئولیت همه مشکلات و نارسایی‌های هفت سال اخیر را بر عهده بگیرد.
افشاگری مطهری و کوتاهی رهبری
ابراز بد بینی نسبت به عملکرد محمود احمدی نژاد با افشاگری علی مطهری در باره روی کار آمدن احمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری اوج بیشتری گرفت. این نماینده منتقد وابسته به اصولگرایان فاش کرد که آقای خامنه ای رهبر نظام، مسبب و مقصر اصلی در روی کار آمدن مجدد احمدی نژاد بوده است.
مطهری تصریح کرد: " نود درصد اصولگراها در سال ۱۳۸۸ ادامه دولت احمدی‌نژاد را به صلاح نمی‌دانستند، اما می‌گفتند که میل آقا [رهبر ایران] به احمدی‌نژاد است و به بهانه میل آقا، آن چیزی را که صلاح می‌دانستند انجام ندادند."
آقای خامنه ای در خطبه معروف 29 خرداد 88 با بیان جمله معروف "نظر به نظر احمدی نژاد نزدیکتر است "، مسئولیت هر گونه خونریزی و کشتار معترضان در کف خیابانها را متوجه خود آنها دانسته بود.
احمدی نژاد دو سال بعد در اردیبهشت 1390 پاسخ ابراز علاقه آقای خامنه ای را با خانه نشینی 11 روزه در اعتراض به دخالت رهبری در باقی ماندن حیدر مصلحی در سمت وزارت اطلاعات را داد و گفت اگر مداخلات رهبری نبود رای من بیشتر از 63 درصد می بود.
"شیخ قاسم خزعلی" چند ماه پس از قهر 11 روزه احمدی نژاد فاش کرد که رهبری در اظهار نظری به او گفته رئیس جمهورمان هم که دین ندارد !
نارضایتی ها از عملکرد احمدی نژاد شکاف میان اصولگرایان را هم تشدید کرده است . مرتضی آقا تهرانی استاد سابق اخلاق دولت روز سه شنبه (21 شهریور) با انتقاد از عملکرد احمدی نژاد، در باره استراتژی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده، هرگونه اظهار نظر در این خصوص را به آینده موکول کرد. به نظر می رسد اختلاف میان اصولگرایان در ترسیم استراتژی واحد برای انتخابات آینده، روند بحرانهای سیاسی درون حکومتی را همزمان با فشارهای بیرونی تشدید خواهد کرد.

 

شرکت در انتخابات زمانی معنا دارد که شرایط لازم فراهم باشد

Posted: 12 Sep 2012 04:59 AM PDT

مخالفت علوی تبار با طرح بحث حضور در انتخابات
جـــرس: عیلرضا علوی تبار در نشستی که به همت کمیته فرهنگی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار برپا شد، محافظه کاران را ناتوان از حل مشکلات کشور عنوان کرد.


به گزارش سایت خبری- تحلیلی پویش، وی مجموعه خط مشی‌هایی را که از سال ۸۴ به بعد در کشور اجرا شده، عامل وضعیت بحرانی فعلی دانست و گفت: محافظه کاران ظرفیت لازم برای حل مشکلات را ندارد زیرا حل این مشکلات نیازمند دانش علوم اجتماعی است که پشتوانه خط مشی گذاری محسوب می‌شود.


این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی دانشی را از اساس منکر می‌شوید و چیزی هم برای جایگزینی آن ندارید مجبور خواهید بود از صفر شروع کنید و کسی که از صفر شروع می‌کند، اگر خیلی باهوش باشد در آخر چرخ چاه را اختراع می‌کند. دانش انباشتنی است و برای مشاهدهٔ افق‌های جدید علمی باید بر دوش دیگران ایستاد.


به گفته علوی تبار دلیل عدم مخالفت محافظه کاران با سایر علوم طبیعی به دلیل احساس نیاز مستقیمی است که نسبت به آن‌ها دارند. برای مثال با ساخت دارو که به صورت مستقیم با سلامتی آن‌ها در ارتباط است یا ساخت موشک مشکلی ندارند.


او ضمن انتقاد به تحقیر همه جانبه طبقه متوسط جامعه، ظرفیت‌های این طبقه را کلید حل بحران‌ها اعلام کرد و گفت: طبقه متوسط به این دلیل که حامل دانش علوم اجتماعی است قادر به حل مشکلات و بحران‌های کشور است.


این تحلیلگر مسائل سیاسی، شخم زده شدن نظام اداری کشور، ورشکستگی و عدم استقبال از سینما‌ها، وضعیت اسف بار فروش کتاب و روزنامه را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که به دلیل عملکرد نامطلوب اصولگرایان اتفاق افتاده است.


وی با اشاره به درآمد بالای نفت در چند سال اخیر و پیدایش یک طبقه غارتگر جدید، اظهار داشت: رقم بزرگی از درآمد‌های نفتی ما گم شده که طبق محاسباتی که می‌شود بین ۱۰ تا ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.


دکتر علوی تبار، عدم قدرت چانه زنی و جدی گرفته نشدن در عرصه سیاست خارجی را از مشکلات مهم محافظه کاران دانست و دیپلماسی دولت در برخورد با جامعه جهانی را فاقد زبان اقناع کننده دانست.


او در ادامه ارتباط با جهان را نیازمند گفتمانی مبتنی بر ارزش‌های جهانی خواند و بیان کرد: وقتی گفتگویی میان ما و آن‌ها صورت نمی‌گیرد اقناعی هم در کار نخواهد بود. از دست دادن فرصت اندک ۱۵ دقیقه‌ای برای صحبت با سران جهان با کارهایی همچون دعا خواندن، نشان دهندهٔ عدم وجود حرف جدی برای طرح کردن در این زمینه است و نتیجه آن هم جدی گرفته نشدن در جامعه جهانی خواهد بود.


این استاد دانشگاه افزود: ۴ بحران موجب فروپاشی یک جریان خواهد شد. این ۴ مورد شامل بحران مشروعیت، بحران همبستگی فاعلان جریان، بحران کارآمدی و بحران اعمال سلطه می‌شود.


وی با اشاره درآمد بالای نفت در سال‌های اخیر ادامه داد: درآمد افسانه‌ای نفت در چند سال اخیر باعث شده است بحران‌های فعلی در پشت آن دیده نشوند اما در اثر کم شدن درآمد نفت کشور، دیر یا زود بحران‌ها خودشان را نشان می‌دهند. آن زمان هیچ جریانی جز اصلاحات قادر به حل بحران نخواهد بود و جریان حاکم برای بقای خود و نه از سر دلسوزی مجبور است به اصلاح طلبان روی بیاورد.


علوی تبار نقد وضع موجود را شرط لازم برای اصلاح طلبی عنوان کرد و گفت: نباید پشت سر کسی قرار گرفت که وضع موجود را نقد نمی‌کند. البته اصلاح طلبی فقط نقد جریان حاکم نیست بلکه نقد جامعه هم هست. پرچمدار اصلاحات کسی است که عملکرد مسئولان، قدرت نامحدود و غیر پاسخگو و ساختار تصمیم گیری ناکارآمد را به چالش می‌کشد.


او اصلاح طلبان را نیازمند گفت‌و‌گوی دست جمعی دانست و اظهار کرد: اگر اختلافی میان آن‌ها وجود دارد، این اختلاف‌ها باید در تاکتیک باشد و نه استراتژی، در غیر این صورت راه‌ها از همدیگر جدا می‌شود. فعالان این جریان بر حسب روحیه خود می‌توانند در حوزه بهبود خواهی حکومتی یا جنبش اجتماعی فعالیت کنند و اتفاقا این دو همدیگر را تقویت می‌کنند و هم پوشانی دارند.


این تحلیلگر مسائل سیاسی، اولویت اول اصلاح طلبان را نه انتخابات ریاست جمهوری، بلکه تلاش برای به رسمیت شناخته شدن از سوی جریان حاکم عنوان کرد.


وی تصریح کرد: یک پرسش جدی که از سابق مطرح است این است که در حالی که اصلاح طلبان یک روزنامه در سطح کشور ندارند، چگونه می‌توانند یک رئیس جمهور داشته باشند.


او ضمن مخالفت با تعیین زود هنگام کاندیدا، انجام این کار را نشانه شرکت در انتخابات دانست و گفت: شرکت در انتخابات زمانی معنا دارد که شرایط لازم برای برگزاری انتخابات فراهم باشد.


علوی تبار در پایان، فعالان سیاسی را به کنش جمعی سیاسی در قالب نشست‌های هم اندیشی دعوت کرد و از آن‌ها خواست تا به گونه‌ای فعالیت کنند که کمترین هزیته ممکن پرداخت شود.

 

کشته شدن سفیر و سه دیپلمات آمریکایی در لیبی، بر اثر حمله معترضان

Posted: 12 Sep 2012 03:15 AM PDT

جـــرس: طبق اخبار رسیده، سفیر و سه دیپلمات آمریکا در لیبی در حمله موشکی به کنسولگری این کشور در شهر بنغازی کشته شده اند. رئیس جمهوری آمریکا، کشته شدن سفیر و سه دیپلمات این کشور در جریان حمله به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی را تایید کرده و ایران نسبت به فیلم "اهانت آمیز" به اسلام واکنش نشان داده است.


به گزارش بی بی سی، یک مقام دولت لیبی گفته است که جان کریستوفر استیونز، سفیر ایالات متحده و سه تن از کارمندان سفارت هنگام حمله موشکی به ساختمان کنسولگری در اتومبیل سفارتخانه بودند.


براساس برخی گزارش ها،این مقام لیبیایی گفته است که سفیر آمریکا "در اثر خفگی ناشی از این حمله" جان خود را از دست داده است.


در جریان حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی، که در اعتراض به انتشار فیلمی در مورد پیامبر اسلام صورت گرفت، مهاجمان مسلح با استفاده از نارنجک انداز، ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.


وزارت خارجه آمریکا کشته شدن یک دیپلمات آن کشور در بنغازی را تایید کرده بود اما خبر کشته شدن سفیر ایالات متحده ساعتی بعد تایید شد.

 

واکنش آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا، کشته شدن سفیر و سه دیپلمات این کشور در جریان حمله به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی را تایید کرده و ایران نسبت به فیلم "اهانت آمیز" به اسلام واکنش نشان داده است.

روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور (۱۲ سپتامبر)، دفتر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، بیانیه او در مورد کشته شدن جان کریستوفر استیونز، سفیر این کشور در لیبی، و سه تن از کارکنان این سفارتخانه را منتشر کرد که در آن حمله به کنسولگری ایالات متحده در بنغازی به شدت محکوم شده است.

آقای اوباما در این بیانیه گفته است که دستور داده بود "تمامی منابع لازم برای حفظ امنیت پرسنل ما در لیبی تجهیز شود و اقدامات امنیتی در تمامی مراکز دیپلماتیک آمربکا در سراسر جهان افزایش یابد."

رئیس جمهوری آمریکا حمله به کنسولگری آمریکا را به شدت محکوم کرده و گفته است که چهار قربانی آمریکایی این حمله "تجسم تعهد ایالات متحده به آزادی، عدالت و همکاری با تمامی ملل و تمامی مردم در سراسر گیتی هستند."

 

ساعاتی پیش از صدور بیانیه آقای اوباما، یک مقام دولت لیبی با اعلام کشته شدن سفیر ایالات متحده، گفته بود که هنگام حمله افراد مسلح به ساختمان کنسولگری، سفیر و سه تن از کارمندان سفارت آمریکا در یکی از اتومبیل‌های کنسولگری بودند.

 

این مقام لیبیایی گفت که سفیر آمریکا "در اثر خفگی ناشی از این حمله" حان خود را از دست داده هر چند جزئیات بیشتری در این مورد در دست نیست.
 

در جریان حمله به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی که شامگاه سه شنبه و ظاهرا در اعتراض به انتشار فیلمی در مورد پیامبر اسلام صورت گرفت، مهاجمان مسلح با استفاده از نارنجک، ساختمان سفارت را به آتش کشیدند.

 

وزارت خارجه آمریکا پیشتر کشته شدن یک "کارمند وزارت خارجه" آن کشور در بنغازی را تایید کرده اما نسبت به خبر کشته شدن سفیر ایالات متحده واکنشی نشان نداده بود.

 

حمله به ساختمان کنسولگری آمریکا با سالگرد حملات انتحاری یازدهم سپتامبر سال ۲۰۱۱ در آمریکا مصادف بود و برخی از ناظران نسبت به کمبود اقداماتی برای حفاظت از مراکز آمریکایی از جمله در لیبی ابراز تعجب کرده اند.
 

به گفته مقامات لیبیایی، گروهی از افراد مسلح پس از مسدون کردن راه های منتهی به این ساختمان و تبادل آتش با محافظان، وارد محوطه کنسولگری شدند و به تیراندازی و پرتاب نارنجک به سوی ساختمان مبادرت کردند.

 

رسانه های محلی افراطیون سلفی را عامل این حمله دانسته و براساس برخی گزارش ها، گروهی به نام "انصار الشریعه" مسئول این حمله بود، اما سخنگوی انصار الشربعه این گزارش را تکذیب کرده است.

 

 

شب گذشته، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، با تایید کشته شدن یکی از دیپلمات‌های آمریکایی در بنغازی، این حادثه را "دلخراش" توصیف کرد و گفت "کسانی می کوشند این اقدام قساوت آمیز را با اشاره به انتشار مطالبی تحریک آمیز در اینترنت، توجیه کنند."

 

خانم کلینتون افزود: "در حالیکه ایالات متحده هر گونه تلاش عمدی برای توهین و تحقیر اعتقادات دینی سایرین را به شدت محکوم می کند اما بگذارید تصریح کنم که چنین اقداماتی هرگز توجیه کننده اقداماتی خشونت آمیز از این دست نیست."


گروه کوچک وحشی

خانم کلینتون در بیانیه‌ای گفته است که رابطه میان لیبی و ایالات متحده قربانی این اتفاق نخواهد شد.

 

او با اشاره به پشتیبانی نظامی و سیاسی آمریکا از مخالفان سرهنگ قذافی گفته است: "چه طور چنین اتفاقی در کشوری که ما به آزادی آن کمک کردیم و در شهری که از ویرانی نجاتش دادیم اتفاق می‌افتد؟"

و در ادامه مسئولیت این حمله را متوجه "گروهی کوچک و وحشی" دانسته و مردم و دولت لیبی را از آن مبرا کرده است.

 

حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی ظاهرا واکنشی به پخش فیلمی در یوتیوب بود که توسط فردی به نام سام باسیل، شهروند پنجاه و دو ساله آمریکایی ساکن کالیفرنیا، ساخته شده و یک مصری ساکن خارج از آن کشور آن را منتشر کرده است.

 

گفته می‌شود که این دو نفر دارای دیدگاه‌هایی به شدت اسلام ستیزانه هستند. آنچه که در یوتیوب پخش شد فیلم کوتاهی برای تبلیغ این فیلم با ترجمه عربی آن است.

فیلمی که در یوتیوب منتشر شده شخصیت پیامبر اسلام را دستمایه شوخی و استهزا قرار داده، به نحوی که به نظر می‌رسد قصد توهین به او را داشته است.

علاوه بر بنغازی، تظاهراتی هم علیه این فیلم در برابر سفارت آمریکا در قاهره صورت گرفت که در جریان آن، تظاهرکنندگان پرچم آمریکا را که به مناسب سالگرد یازدهم سپتامبر به حالت نیمه افراشته در آمده بود، پائین کشیدند و سوزاندند.

 

مطالبی هم در شبکه اجتماعی حاوی دعوت به برگزاری تظاهرات در طرابلس، پایتخت لیبی، منتشر شده بود اما این تظاهرات بدون حادثه‌ای خاص پایان یافت.

دولت لیبی حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی را به شدت تقبیح کرده است.


واکنش جمهوری اسلامی

در خبری دیگر در همین زمینه، دولت ایران نسبت به انتشار فیلم تهیه کننده آمریکایی واکنش نشان داده است.

 

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، "انتشار فیلم آمریکایی اهانت آمیز" نسبت به پیامبر اسلام را "اقدامی نفرت انگیز دانسته است."

 

آقای مهمانپرست گفته است: "جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات اسلامی را قویا محکوم نموده و با احساسات جریحه دار شده امت اسلامی، ابراز همدردی می کند."

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزوده است: "دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه هشدارهای قبلی تاکید می کند سکوت سیستماتیک و مستمر دولت آمریکا نسبت به اینگونه اقدامات منزجر کننده که در راستای اسلام ستیزی انجام می شود، عامل اصلی استمرار این اقدامات می باشد.

 

به گفته آقای مهمانپرست، "اسناد متعدد سازمان ملل و یونسکو بر تعهدات دولت ها در زمینه پرهیز از انتشار تنفر فرهنگی تاکید می نماید و دولت آمریکا فراتر از این تعهدات حقوقی، از نظراخلاقی هم مسئولیت مستقیمی در توقف این روند خطرناک گسترش تنفر فرهنگی و توهین به مقدسات امت عالیه اسلام را دارد."

 

در این بیانیه، نسبت به حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی اشاره ای نشده است.

 

در گذشته هم گاه برخی شهروندان آمریکایی به اظهارنظرها و اقداماتی علیه اعتقادات مذهبی گروه های مختلف، از جمله مسلمانان مبادرت کرده اند که از سوی دولت این کشور تقبیح شده است.

 

در عین حال، مدافعان آزادی های مدنی در ایالات متحده هرگونه اقدام دولتی برای جلوگیری از انتشار عقاید دیگران را مغایر اصل آزادی بیان در قانون اساسی آن کشور دانسته اند.

 

دورخیز قدرت های جهانی برای تصویب قطعنامه جدید علیه جمهوری اسلامی

Posted: 12 Sep 2012 03:15 AM PDT

همراهی روسیه و چین با قطعنامه
جـــرس: در پی گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون فعالیت های "مشکوک" جمهوری اسلامی، شش قدرت جهانی (اعضای دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان موسوم به گروه ۱+۵) پیش نویس قطعنامه تازه‌ای در محکومیت برنامه اتمی ایران را در نشست جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده اند. همزمان گزارش رسیده است که در جریان نشست روز چهارشنبهٔ شش قدرت جهانی در وین، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چین و روسیه نیز با محتوای قطعنامه پیشنهادی این جلسه درخصوص سرزنش ایران به خاطر توسعه برنامه غنی‌سازی اورانیوم موافقت کرده‌اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، درپیش نویس این قطعنامه نگرانی جدی درباره توسعه برنامه غنی سازی اورانیوم ابراز شده است.


در این قطعنامه همچنین بر فعالیت‌های صورت گرفته در تاسیسات فردو و نیز عدم دسترسی بازرسان سازمان انرژی اتمی به سایت نظامی پارچین تاکید شده است.


گفته شده است که این پیش نویس در نشست روز پنج شنبه (فردا) شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به رای گذاشته خواهد شد.


آخرین و چهارمین قطعنامه علیه جمهوری اسلامی (قطعنامه ۱۹۲۹)، توسط شورای امنیت سازمان ملل، در ١۹ خرداد ۸۹ (نهم ژوئن ٢۰١۰) به تصویب رسید.


شورای امنیت سازمان ملل، طی سالهای اخیر، با صدور قطعنامه های تحریم ۱۶۹۶، ۱۷۳۷، ۱۷۴۷ و همچنین قطعنامۀ ۱۸۰۳ ، خواستار توقف عملیات غنی سازی در ایران، اطلاع رسانی و همکاری این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی و قبول پروتکل الحاقی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای شده بود.

 

پرونده قضایی دکتر معین هنوز در مرحله تجدیدنظر است + متنی که تبلیغ علیه نظام تلقی شد

Posted: 12 Sep 2012 02:42 AM PDT

جـــرس: وکیل دکتر مصطفی معین از اعتراض به حکم اولیه دادگاه علیه موکلش خبر داد و گفت که هم اکنون منتظر دریافت نظر دادگاه تجدید نظر است.


به گزارش ایلنا، محمود علیزاده طباطبایی درباره آخرین وضعیت پرونده مصطفی معین اظهار کرد: این پرونده هم اکنون در شعبه ۵۴ تجدید نظر بوده و هنوز حکم تجدید نظر به ما اعلام نشده است.


گفتنی است، مصطفی معین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت اصلاحات به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از سوی دادگاه انقلاب به جزای نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شده است.


علیزاده طباطبایی وکیل پیش از این به ایلنا گفته بود: معین به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در ارتباط با مطلبی که سال ۸۸ روی وبلاگ خود قرار داده است، به یک سال حبس از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محکوم شد که این حکم توسط دادگاه به ۲۰ میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شد که مورد اعتراض معین قرار گرفت.


به گزارش کلمه، متنی که دکتر معین در چهاردهم آذرماه ۱۳۸۸ در در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده و موجب محکومیت وی به تبلیغ علیه نظام شده، بدین شرح است:

“عید سعید غدیر مبارک و روز دانشجو گرامی باد!”
سلام ! لطفا” تاخیر در روزآمد کردن وبلاگ را فقط به پای سفرهای پی در پی و اشتغالات سنگین علمی ، تخصصی و اجتماعی ام بنویسید! برنامه های من در مهر و آبان مانند اردیبهشت و خرداد که فصل کنگره ها ، سمینارها و همایش های علمی است از نظر تراکم و تنوع در نقطه اوج خود قرار دارد ، به هرحال از دوری همه شما دلتنگ و ناخرسند بودم!
اخیرا” مثل میلیون ها تن از دیگر هموطنان دل نگران از بی مهری و جفای زورمندان حاکم و امیدوار به یاری و عنایت خداوند به زیارت مشهد و مرقد امام رئوف (حضرت رضا) (ع ) توفیق یافتم . امام و رهبری که زندگی مبارکش بر پایه رضایت پروردگار ، رافت با مردم و تجلی صفات خدای رحمان و رحیم بود.
فیض حضور در مشهد و قلب مقدس خراسان بزرگ در ایام نیایش و تسلیم عرفه و قربان و تداوم جنبش سبز جوانان پاک نهاد ایرانی ، فکرم را به اندیشه های دور و دراز تاریخی ، دینی و فلسفی می برد:
مگر نه اینست که : ” زندگی انسان “ امانت و حقی خدادادی است که رعایت حرمت و حفظ آن بر فرد و نظام اجتماعی ضروری است؟ اولین تعرض به حق حیات یک انسان وخشونت ثبت شده در تاریخ ، کشته شدن هابیل به دست برادرش به علت خودخواهی، حسد و نفرت بوده است ( مائده _٠ ۳ تا ۳۵ ). در فرهنگ قرآنی قتل یک انسان برابر با قتل همه بشریت و نجات زندگی او نجات همه انسان هاست ، چرا که همه آدمیان در برخورداری از حق حیات و کرامت نفس برابرند(اسری – ۷٠). مطابق آیات سوره صافات (٠۱ ۱ – ۱۱۱ ) در باره حضرت ابراهیم (س) و فرزندش اسماعیل (س) ، حرمت وشرافت نفس انسان مانع از قربانی ساختن او در برابرامرمقدس می شود، پس در واقع عید قربان ، جشن عشق و اخلاص در برابر خداوند و بزرگداشت حرمت حیات آدمی است. پس چگونه است که در دیار و زمانه ما ذیگر حرمت و ارزشی برای جان و مال و آبروی انسان های شریف و آزاده باقی نمانده است؟


مگر نه اینست که : ” ایران ما در همیشه تاریخ مهد عشق و عاطفه و مهرورزی بوده است! از ۲٠ قرن قبل از میلاد مسیح (س) در این مرز و بوم ، ” روز زمین ” به عنوان نماد عشق و رحمانیت خداوند که با فروتنی و گذشت همگان را در دامان پر مهر خود پرورش می دهد جشن گرفته می شد و۵ اسفند ماه ، “روز عشاق” ( سپندارمزگان ) نام داشت. پس چگونه است که در جامعه جوان ما ، افسردگی و اضطراب و اختلالات روانی دومین بار بیماری ها را تشکیل میدهد؟


مگر نه اینست که : اولین میثاق حقوق بشر برای رفع ظلم و ستم ، نفی سلطه و استبداد ، الغای تبعیض قومی و نژ‍ادی ، لغو برده داری ، آزادی دین و مذهب و تلاش برای صلح پایدار میان ملت ها از این کشور و از سوی کورش بزرگ به جهانیان اعلام شده است؟ ومگر نه اینست که : ایران ما از اولین امضا کنندگان ” اعلامیه جهانی حقوق بشر “ و متعهد به رعایت مفاد آن گردیده است؟ پس چگونه است که در این زمان کشورمان هر بار در زمره نقض کنندگان حقوق بشر اعلام و محکوم می شود؟


مگر نه اینست که : رسالت اسلام و بشارت رسول خدا (ص) ، ترویج آگاهی و رحمت ، قسط و عدالت و احترام به کرامت و حقوق بشر فارغ از هرگونه تفاوت یا تبعیض جنسیتی ، نژادی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و دینی بوده است؟اسلام دین ” سمحه و سهله “( بقره – ۲۸۶ ) و بدون اکراه و ابرام (بقره – ۲۵۶ ) ،دین عشق و محبت به خدا و همنوعان است ، آئین تفتیش عقاید ، خشونت و سرکوب و شکنجه و تجاوز نیست! پس چگونه است که دین داری اکنون بناحق مترادف با سوءظن ، دروغ ، مردم فریبی ، تعصب ، خرافه گرائی ، منطق زور و واپس گرائی معرفی می شود؟


مگر نه اینست که : آزادی و عدالت ، دو خواسته اصلی مردم در نهضت مشروطیت و انقلاب اسلامی و روح حاکم بر اصول قانون اساسی ماست؟ آیا آزادی بیان و اندیشه و مطبوعات ، آزادی تجمع و راهپیمائی مسالمت آمیز ، آزادی انتخابات و اداره همه امور کشور بر اساس آرای آگاهانه و نظارت مردم و … تامین حقوق شهروندی بخش اعظم این میثاق ملی ( فصل های اول ، سوم و چهارم قانون اساسی ) نیست؟ پس چگونه است که با حضور شکوهمندانه مردم در انتخابات ، اجتماعات مسالمت آمیز و اعتراض های مدنی اینگونه برخورد می شود؟


***
آسایش دو گیتی تفسیراین دوحرف است
با دوستان مروت ، با دشمنان مدارا ( حافظ )
همانگونه که در پست قبلی تاکید شد ، مدارا و برادری ، آزادی و اخلاق ، گذشت و بخشش ، فتوت و جوانمردی و در یک جمله ” مروت و مدارا “ ارزش ها و هنجارهائی است که سخت مورد نیاز جامعه ماست. آحاد ملت همگی از دوستانند ، هیچ حکومتی نباید آنان را با دشمن یا دشمنان اشتباه بگیرد! اگر به جای کینه و تنفر و خشونت از زبان خطیبان و تریبون ها و رسانه های رسمی و غیر رسمی سخن از عطوفت و مهربانی و رحم و عفو می آمد آنوقت دیگر تکرار کهکشانی از فجایع و تراژدی هائی چون .۳ تیر (۱۳۳۱ ) ،۱۶ آذر (۱۳۳۲) ، ۱۵خرداد( ۱۳۴۲) ، ۱۷ شهریور ( ۱۳۵۷) ، ۱۳آبان (۱۳۵۷ و ۱۳۸۸ ) ، ۱۸ تیر ( ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ ) ، ….و؟! را در تاریخ معاصرمان نداشتیم!
***


و .. در پایان با این امید که :
۱- ” نوع نگاه حکومت “ به انسان تغییر یابد!
۲- ” نخبگان علمی ، اجتماعی و فرهنگی” بیش از پیش از مسئولیت و تعهد اجتماعی برخوردار شوند و در اصلاح و رشد جامعه ای اخلاقی ، عادلانه و مردم سالار و کشوری پیشرفته سهم و دین خود را بپردازند.
۳- انسان در جامعه ما به ” حقوق شهروندی “ خود دست یابد! انشاالله
” صحبت حکام ظلمت شب یلداست
نور ز خورشید خواه بو که برآید ” ( حافظ )
*****
” ارادتمند و دوستدار همیشگی شما “

 

اعتراض اعضای شورای شهر و نیمه تمام ماندن سخنرانی رحیمی/ آقای نجار دستت درد نکند با این سمینار

Posted: 12 Sep 2012 02:42 AM PDT

جـــرس: اعتراض برخی از اعضای شوراهای شهر حاضر در مراسم اختتامیه اولین همایش «فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح‌های شهرداری‌های کشور»، سخنرانی معاون‌ اول محمود احمدی نژاد در این مراسم را نیمه تمام گذاشت.


به گزارش نسیم، محمدرضا رحیمی در اختتامیه اولین همایش فرصت‌های سرمایه گذاری در طرح‌های شهرداریهای کشور، پس از طرح این مطلب که برخی از اعضای شوراهای شهر ،شهرداران را به کارهای خلاف وادارمی کنند و اگر شهرداران انجام ندهند او را برکنار می کنند و باید استانداران به یاری شهرداران بشتابند و اجازه ندهند اینگونه خواسته ها به شهرداران تحمیل شود، با اعتراض شدید شماری از اعضای شوراهای شهر حاضر در جلسه مواجه شد.


این اعضاء با اعتراض شدید به این سخنان بلافاصله از جا برخاسته و رحیمی را مخاطب قرار داده و گفتتند شما باید دوروی سکه را ببینید و یکطرفه به قاضی می نشینید و حرفهایتان بی عدالتی است.


برخی نیز خطاب به وزیر کشور با صدای بلند گفتند آقای نجار خوب سمیناری برای ما درست کردی دستتت درد نکند.


رحیمی که جا خورده بود گفت اگر برداشت بدی از سخنانم کردید عذرخواهی می کنم روی سخن من با شوراهایی بود که عملکرد مناسبی نداشتند.

 

تشدید خشونت‌های متقابل و فرار روزی ۲ هزار نفر از سوریه

Posted: 12 Sep 2012 02:23 AM PDT

جـــرس: به ‌گزارش سازمان ملل متحد هر روز ۲ هزار شهروند سوریه خاک این‌کشور را ترک می‌کنند. تعداد فراریان تاکنون به ۲۵۳ هزار نفر رسیده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حال جا‌به‌جایی هستند.


خبرگزاری آلمان گزارش داده است که بر اساس موارد ذکر شده توسط سازمان ملل، تعداد پناهجویان سوری در اردن به ۸۵ هزار نفر، در ترکیه به ۷۸ هزار نفر، در لبنان به ۶۷ هزار نفر و در عراق به ۲۳ هزار نفر رسیده است.


سازمان ملل گزارش می‌دهد که هرروز به‌طور متوسط ۲ هزار نفر از ترس خشونت دولتی خاک سوریه را ترک می‌کنند. بخش قابل‌توجهی از فراریان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.


نشست بی‌نتیجه در قاهره
روز دوشنبه این هفته، معاونان وزارت‌خارجه چهار کشور مصر، عربستان سعودی، ترکیه و ایران برای بررسی بحران سوریه در قاهره گرد آمدند. با گذشت ۲۴ ساعت از پایان این نشست، هنوز جزئیات مذاکراتی که در آن صورت گرفته منتشر نشده است.


گزارش‌ها تنها حاکی از آن است که جمهوری اسلامی خواستار مشارکت عراق و ونزوئلا در نشست‌های آتی گروه چهارگانه شده‌است.


جمهوری اسلامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پشتیبانان رژیم بشار اسد به این ترتیب می‌خواهد با افزودن عراق و ونزوئلا به گروه‌چهارگانه میان دیدگاه‌های موافق و مخالف رژیم فعلی سوریه در این گروه توازن برقرار کند.


درباره موافقت یا مخالفت عربستان، مصر و ترکیه با این پیشنهاد هنوز گزارشی منتشر نشده است.


جنایت جنگی در هردوسو
خانم سروجوئی حقوقدان الجزایری و مامور ویژه سازمان ملل متحد، که چهار روز پیش جایگزین رادیکا کوماراسوامی شده است، در این میان رژیم اسد را متهم کرد که کودکان و نوجوانان را زندانی، شکنجه و اعدام می‌کند.
وی همزمان اپوزیسیون مسلح سوریه را به‌سربازگیری از میان کودکان سوری متهم کرد. سروجوئی این عمل را جنایت جنگی نامید.


مامور ویژه سازمان ملل متحد از سوی دبیرکل انتخاب می‌شود. وی ماموریت دارد درباره وضعیت کودکان در تنش‌های مسلحانه به شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد گزارش بدهد. سروجوئی خواستار بررسی حقوقی جنایت جنگی در سوریه شده است.


همزمان دو کلیسای کاتولیک و پروتستان در آلمان خواستار حمایت بیشتر برلین از پناهجویان سوری شدند. آن‌ها از دولت آلمان خواستند که صدور ویزا برای سوری‌هائی را که بستگانشان در آلمان زندگی می‌کنند تسهیل کند.


اعدام‌ نیروهای طرفدار اسد
روزنامه هندلزبلات در گزارشی با عنوان "خشونت در میان شورشیان نیز اوج می‌گیرد" می‌نویسد: "هرچه نیروهای دولتی سوریه خشن‌تر عمل می‌کنند، رفتار مخالفان نیز بی‌رحمانه‌تر می‌شود. البته همه گروه‌های اپوزیسیون اعدام سربازان دستگیر شده را تایید نمی‌کنند."


انگیزه هندلزبلات از انتشار این گزارش، ویدئوئی است که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد و ۲۰ فرد تیرباران شده به وسیله مخالفان را در شهر حلب نشان می‌داد. در این ویدئو گروهی از افراد مسلح گردان‌های انقلابی سوریه دیده می‌شوند که جنازه حدود ۲۰ طرفدار رژیم با دست‌های بسته جلوی پای آن‌ها ردیف شده است.


این ویدئوی تکان دهنده را سازمان ناظران حقوق‌بشر سوریه منتشر کرده است. رامی عبدالرحمان رئیس این سازمان به خبرگزاری آلمان گفته است که سازمان او نمی‌خواهد تنها جنایات رژیم سوریه را مستند کند، بلکه در‌پی آن است که نقض حقوق‌بشر را در هر دو طرف به ثبت برساند.

 

بیکاری ۱۴۰ کارگر کارخانه «فرو آلیاژ» خرم آباد

Posted: 12 Sep 2012 02:02 AM PDT

جـــرس: دبیر خانه کارگر خرم آباد از بیکاری ۱۴۰ کارگر کارخانه «فرو آلیاژ» در پی اتمام قرارداد پیمانکار تامین نیروی انسانی این واحد تولیدی خبر داد.


به گزارش ایلنا، پیمان نادرنیا در این باره گفت: با اتمام قرارداد پیمانکار کارخانه فرو آلیاژ ۱۴۰ کارگر با سوابق کاری یک ماه تا چهار سال بیکار شده‌اند و این در حالی است که شغل این کارگران جنبه دائمی دارد و اصل وجود پیمانکار در مشاغل دائمی جای سئوال دارد و کارفرما می‌بایست به صورت مستقیم با کارگران قرارداد امضا می‌کرد.


این فعال کارگری در ادامه افزود: نفس وجود پیمانکار به عنوان دلال نیروی انسانی در مشاغلی که جنبه مستمر دارند به نوعی فرار از مسئولیت‌های قانونی کارفرما در قبال کارگران است.


نادرنیا خواستار بازگشت به کار این کارگران و انعقاد قرارداد مستقیم از سوی کارفرمای واقعی این کارخانه شد و اضافه کرد: عدم نظارت دولت بر نحوه استخدام نیروی کار واحد‌های تولیدی و واگذاری بخشی از وظیفه جذب کارگران کارخانجات بزرگ به پیمانکاران تبعات جبران ناپذیری را برای نیروی کار به همراه داشته است، از جمله بیکاری کارگران متخصصی که چهارسال تجربه اندوخته‌اند و اکنون باید کار دیگری را آغاز کنند.


کارخانه فرو آلیاژ ازنا، تولید کننده فروسیلیسیم ومیکروسیلیکا (به عنوان یکی از اصلیترین مواد اولیه صنایع فولاد و چدن) در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد و در بهمن ماه ۱۳۷۲ رسماً مورد بهره برداری قرار گرفت.

 

صدها کارگر نساجی مازندران ۲۵ ماه حقوق دریافت نکرده اند

Posted: 12 Sep 2012 02:00 AM PDT

جـــرس: دبیر اجرایی تشکلات خانه کارگر استان مازندران گفت: ۷۰۰ کارگر نساجی مازندران شامل کارخانجات تلار، گونی بافی، طبرستان و چند واحد دیگر بیش از ۲۵ است که حقوق دریافت نکرده‌اند و مسئولان بی‌توجهی می‌کنند.


به گزارش فارس، نصرالله دریابیگی با بیان اینکه کارگران نساجی مازندران متشکل از کارخانجات تلار، گونی بافی، طبرستان و چند واحد دیگر بیش از ۲۵ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند، مشکلات اقتصادی، عدم بازسازی به موقع، سوء‌مدیریت و اجرای قانون خصوصی‌سازی را از جمله چالش‌های فراروی یکی از بهترین واحدهای تولیدی شمال کشور عنوان کرد.


وی کارخانجات نساجی مازندران را از بهترین واحدهای تولیدی کشور و شمال ایران ذکر و خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته هزاران نفر در این کارخانجات مشغول به کار بودند ولی امروز با وجود کاهش کارگران، ۷۰۰ کارگر این واحد تولیدی بیش از ۲۵ ماه از دریافت حقوق محروم مانده‌اند.


دبیر اجرایی تشکلات خانه کارگر استان مازندران تصریح کرد: اعتراض کارگران و همه اعتراض‌های این افراد به خاطر بی‌توجهی مسئولان کشور اتفاق افتاده است.