جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تیمورزاده: قیمت 60 هزار تومانی کاغذ دروغ است

Posted: 23 Sep 2012 10:37 AM PDT

جرس: روزهای گذشته داریوش رضوانی؛ مسئول کارگروه بررسی راه‌های تامین کاغذ مورد نیاز ناشران و چاپخانه‌داران در وزارت ارشاد؛ در مصاحبه‌ای عنوان کرده بود که براساس ارزیابی‌های کار‌شناسان ما و گفته‌های خود صنف چاپ و نشر، حتی اگر ارز به صورت آزاد مبادله شود، هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی باید حداکثر ۶۰ هزار تومان فروخته شود؛ نه رقم فعلی.

به گزارش ایلنا، فرهاد تیمورزاده؛ مدیر انتشارات تیمورزاده؛ دربارهٔ این اظهار نظر و قیمت مطرح شده گفت: با روشی ساده، ‌ می‌توان قیمت تمام شده کاغذ در بازار تهران را محاسبه کرد. برای هر تن کاغذ تحریر که از کشور اندونزی به ایران وارد می‌شود باید مبلغی حدود ۱۰۰۰ دلار پرداخت کرد. این قیمت اولیه‌ای است که در بندر برای یک تن کاغذ پرداخت می‌شود، یعنی هر کیلوگرم کاغذ معادل یک دلار. البته هزینه‌های مختلفی به این قیمت افزوده می‌شود.

تیمورزاده در ادامه وزن هر بند کاغذ تحریر هفتاد گرمی با ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ را ۵/۲۴ کیلوگرم دانست، یعنی بهای هر بند معادل ۵/۲۴ دلار که با دلار آزاد (۲۴۵۰ تومان) ‌، هر بند کاغذ تحریر ۶۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت. حدود ۶۰ هزار تومان = ۲۴۵۰۰× ۵/۲۴

او ادامه داد: اولین هزینه‌ای که به این قیمت اضافه می‌شود، هزینهٔ استریپ، دموراژ، بیمه، حمل و نقل و بازرسی است. معادل هر کیلوگرم ۴۰۰ تومان است. حدود ۱۰ هزار تومان = ۴۰۰۰× ۵/۲۴. تا اینجا جمع بهای تمام شده کاغذ در تهران حدود ۷۰ هزار تومان خواهد شد.

مدیر انتشارات تیمورزاده تاکید کرد: در ادامه حدود ۵ درصد مالیات بر درآمد و حدود ۵ درصد هزینه‌ بیمهٔ تأمین اجتماعی جمعاً ۱۰ درصد، موارد دیگر هزینه‌هایی است که واردکنندگان به بهای کاغذ می‌افزایند. با لحاظ کردن این ارقام در قیمت قبلی، این کاغذ ارزشی نزدیک به ۷۷ هزار تومان خواهد یافت. این مرحله جایی است که کاغذ در اختیار واردکننده کاغذ در تهران است و با سودی حدود ۱۰ درصد کاغذ به بهای حدود ۸۵ هزار تومان در اختیار خرده‌فروشان قرار خواهد گرفت. در اینجا نیز سود کاغذفروش و هزینه بنگاه و حمل و نقل و تخلیه در چاپخانه به بهای کاغذ برای ناشر و هر خریداری اضافه خواهد شد.

فرهاد تیمورزاده اعلام این ارقام را از جانب مسئولان، نشانهٔ بی‌خبری آن‌ها و عدم کار‌شناسی و مشاوره با اهل فن یا حتی واردکننده کاغذ دانست و گفت: اعلام این قیمت برای زمانی که دلار حدود ۱۲۰۰ تومان بود درست بود، اما امروز دلار بیش از ۲۴۰۰ تومان قیمت دارد. باید از آقای رضوانی پرسید که با چه حساب و کتابی این رقم را به دست آورده‌اند؟ وقتی مسئول کارگروه بررسی راه‌های تأمین کاغذ ناشران چنین اظهارات خامی مطرح می‌کنند که کوچک‌ترین نگاه کار‌شناسی و فنی در آن وجود ندارد، چطور می‌توان به ایجاد بهبود در این بازار دل خوش کرد؟

این فعال صنعت نشر ادامه داد: طبق شنیده‌ها از سویی هم‌ اکنون کارخانه کاغذ پارس بهای پایه ۷۰ هزار تومان برای کاغذ خود درنظر گرفته است، در چنین شرایطی چگونه می‌توان بهای کمتر از ۶۰ هزار تومان برای کاغذ وارداتی را با ارز آزاد انتظار داشت؟ در صورتی که دولت نخواهد برای کاغذ، ارز مرجع را درنظر بگیرد، باید با این بهای ارز آزاد، بهایی حدود ۹۰ هزار تومان را برای کاغذ تحریر ۷۰ در ۱۰۰، هفتاد گرمی درنظر داشت.

تیمورزاده در پایان گفت: لازم است یادآوری کنم که در روزنامهٔ کیهان، شماره ۲۰۲۱۲، شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱، صفحه ۱۳ به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است «به دنبال تاکید رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران مبنی بر عدم افزایش قیمت کتاب، دولت فورا نسبت به تامین ارز دولتی برای واردات کاغذ اقدام کرد.» حال باید از ایشان پرسید که: اگر تأکید مقام معظم رهبری نبود، الآن کاغذ در چه وضعی قرار داشت؟ نتیجهٔ این اقدام و تأمین ارز دولتی چه شد؟ منظور ایشان کدام ارز دولتی بود؟ ایشان در ادامهٔ آن مصاحبه فرموده بودند: «ضمن آنکه بر اساس هماهنگی انجام شده با وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار است برای رفع مشکل گرانی کاغذ کارخانجات تولیدی در داخل کشور نیز تقویت شود تا بخشی از کاغذ از طریق تولیدات داخلی تأمین شود.» سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که چگونه کارخانه‌های تولیدی کاغذ داخلی را تقویت کردید؟ و آثار این تقویت در کجا خود را نمایان خواهد ساخت؟

مهدی هاشمی در فرودگاه دوبی: حرفهایم را در تهران می زنم

Posted: 23 Sep 2012 10:37 AM PDT

جرس: تلویزیون فارسی بی بی سی از بازگشت مهدی هاشمی به تهران خبر داد.این شبکه تصویر مهدی هاشمی در فرودگاه دوبی را منتشر کرد که در حال سفر به تهران بود.

مهدی هاشمی در پاسخ به سئوال خبرنگار بی بی سی گفت که حرفهایم را درایران می زنم.

بازگشت مهدی هاشمی یک روز پس از بازداشت فائزه هاشمی صورت می گیرد.
 

فرزند یکی دیگر از مسئولان سابق بازداشت شد

Posted: 23 Sep 2012 10:12 AM PDT

جرس: حسن معادیخواه برای تحمل کیفر به بازداشتگاه منتقل شد.

به گزارش سحام، سایت های اصولگرا، از وی به عنوان “یکی از مرتبطین مهدی هاشمی” نام برده اند.


حجت الاسلام عبدالمجید معادیخواه، وزیر ارشاد در دولت شهید رجایی بود که اکنون مسئولیت بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی را بر عهده دارد. 

محسن رضایی: دوبرابر یارانه ها باتورم از جیب مردم درآمد

Posted: 23 Sep 2012 10:12 AM PDT

جرس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پول یارانه را در جیب مردم گذاشتیم ولی در اثر تورم دو برابر آن از جیب مردم بیرون آمد. یارانه ها چقدر با بیکاری و تورم برابری می کند. من قبلا هم درباره شاخص فلاکت نظرم را گفته ام.

به گزارش مهر محسن رضایی افزود: دخالت دولت ها در اقتصاد درست نیست. دولت ها باید بازار را تنظیم کنند. اعتقاد دولت احمدی نژاد به دخالت در اقتصاد از نوع اقتصاد مورد تعریف کینز در زمان بروز چند بحران بزرگ است که دولت دخالت می کند.

وی تصریح کرد: قیمت شیر در اردیبهشت ماه باعث فروختن دام‌ها توسط دامداران شد که پس از آن شاهد افزایش قیمت شیر به دو برابر قیمت بودیم. 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل: ایران به آمریکا حمله سایبری نکرده است

Posted: 23 Sep 2012 10:12 AM PDT

جرس: غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل ایران، با رد ادعای حمله سایبری جمهوری اسلامی به سایت‌های بانکی آمریکایی گفت که ایران "هیچ گونه حمله سایبری علیه کشورها نداشته است".

به گزارش فارس، سرتیپ جلالی در اظهاراتی در ۲ مهر (۲۳ سپتامبر) افزود: "اینکه یک شخص یا گروهی از مسلمانان به خاطر ناراحتی از اهانت به پیامبر اسلام تصمیم به هک سایت‌های غربی بگیرد، یک موضوع است، اما ما رسما اعلام می‌کنیم هیچ گونه حمله‌ای نداشته‌ایم."

چند روز پیش خبرگزاری رویترز گزارشی را در مورد موفقیت گروهی از هکرهای ایرانی در حمله به وب‌سایت "بانک آمریکا"، موسسه مالی "جی پی مورگان چیس" و "سیتی‌گروپ" منتشر کرد که بازتاب گسترده ای در نشریات ایران داشت.

با این حال رئیس سازمان پدافند غیر عامل امروز گفته است که متهم کردن نهادهای حکومتی به چنین حملاتی برای "مشروعیت بخشیدن" به حملات سایبری علیه ایران است.

جمهوری اسلامی ایران در گذشته هدف حملات سایبری گسترده ای قرار گرفته که در مواردی باعث اختلال در عملکرد مراکز و موسسات دولتی شده است.

سال گذشته، آلودگی تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم ایران به بدافزار استاکس‌نت به اختلالی چند ماهه در برنامه هسته‌ای ایران انجامید و سپس در حملاتی جداگانه، کامپیوترهای وزارت علوم و وزارت نفت ایران نیز هدف حملات سایبری قرار گرفتند.

غلامرضا جلالی در بخش دیگری از سخنان امروز خود با اشاره به تهدیدات اخیر آمریکا و اسرائیل علیه جمهوری اسلامی، گفته است که اکنون مانند زمان جنگ ایران و عراق نیست که آن دو کشور "تقریبا همتراز بودند".

وی افزوده است: "این توازن به هم ریخته و ما باید این موضوع را از طریق پدافند غیر عامل پوشش دهیم. در این رابطه پدافند عامل و غیر عامل مکمل یکدیگر عمل می‌کنند."

"پدافند غیرعامل"، به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای گفته می شود که برای کاهش خسارات حمله نظامی دشمن صورت می گیرد و با "پدافند عامل"، که شامل مقابله مسلحانه با چنین حملاتی می شود، متفاوت است.

آقای جلالی با یادآوری اینکه هم اکنون در تمام دستگاه‌های اجرایی مسئول کمیته پدافند غیر عامل وجود دارد، خبر داده که امسال معاونت منابع انسانی رئیس جمهور، ساختار پدافند غیر عامل را در استان‌ها و وزارتخانه‌ها ابلاغ کرده است.

سرتیپ جلالی همچنین از آموزش دیدن دو و نیم میلیون نفر در بسیج و ۵۰۰ هزار معلم در آموزش و پرورش در زمینه پدافند غیر عامل و تدوین کتاب های درسی در همین زمینه برای دانش‌آموزان خبر داده است.

وی ادامه داده که در دانشگاه های ایران ۷ رشته کارشناسی ارشد در موضوع پدافند غیر عامل تشکیل شده که دارای ۸۰ هزار دانشجو و فارغ التحصیل هستند.

در پی افزایش تهدیدهای سایبری علیه مراکز و موسسات ایرانی، از آبان ۱۳۹۰ در ایران تشکیلاتی رسمی به نام "قرارگاه دفاع سایبری" تشکیل شده که زیر نظر "سازمان پدافند غیرعامل" وابسته به ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد.

سازمان پدافند غیرعامل که از سال ۱۳۸۲ و با فرمان آیت الله خامنه ای شروع به فعالیت کرده، از نمایندگان نیروهای مسلح، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مختلف تشکیل شده است.

سرتیپ جلالی در بخشی از اظهارات امروز خود، بدون توضیح بیشتر تاکید کرده که آیت الله خامنه ای از زمان صدور فرمان تاسیس قرارگاه دفاع سایبری، "بعضی مراکز را در اولویت قرار داده است".
 

مرکز آمار ایران: خانواده‌های ایرانی کمتر حاضرند بچه‌دار شوند

Posted: 23 Sep 2012 10:12 AM PDT

جرس: رئیس مرکز آمار ایران گفت که خانواده‌های ایرانی کمتر از گذشته حاضر به داشتن بچه هستند و به همین دلیل رشد جمعیت "به شدت" کاهش پیدا کرده است.

عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران روز یکشنبه دوم مهرماه (۲۳ سپتامبر) گفت در حالیکه خانواده‌های ایرانی در سال ۱۳۵۵ حاضر به داشتن سه بچه بوده‌اند، این رقم در سال ۱۳۹۰ به یک و نیم بچه رسیده است و این یعنی "خانواده‌های ایرانی کمتر حاضر به داشتن بچه هستند."

آقای آذر که در جلسه علنی مجلس حاضر شده بود با اشاره به اینکه رشد جمعیت ایران از ۱.۶۲ در سال ۱۳۸۵ به ۱.۲۹ در سال ۱۳۹۰ رسیده است.

پیش از این آیت الله علی خامنه‌ای رهبر و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در اظهاراتی جداگانه داشتن تعداد کم فرزند را مورد انتقاد قرار دادند و از خانواده‌های ایرانی خواستند که بچه‌های بیشتری داشته باشند.

در پی این اظهارات، دولت ایران سیاست‌های کنترل جمعیت خود را به طور کامل متوقف کرد و حتی طرح‌هایی برای تشویق بیشتر خانواده‌ها برای داشتن فرزند بیشتر اجرا کرد.

اما به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی همچنان عامل اصلی عدم تمایل خانواده‌ها به داشتن فرزند بیشتر است.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین از اینکه امید به زندگی در ایران "به شدت در حال افزایش است" خبر داد و گفت که این رقم در بین آقایان ۷۲ سال و در بین خانم‌ها ۷۴.۶ سال است.

گزارش رئیس مرکز آمار ایران در صحن علنی مجلس بر مبنای کلیک گزارش سرشماری عمومی نفوس و مسکن است که اخیرا منتشر شده است.

به گفته آقای آذر این سرشماری توسط ۱۱۴ هزار نفر طی ۲۰ روز در آبان ماه سال گذشته (۱۳۹۰) تهیه شده است.

بررسی ها نشان می دهد که جمعیت ایران که در سال ۱۳۵۵ کمتر از ۳۴ میلیون نفر بود، بعد از انقلاب و در پی رشد انفجاری جمعیت در دهه شصت، به مرز ۵۰ میلیون نفر رسید در سال ۱۳۶۵ رسید.

پس از آن و با اجرای برنامه کنترل جمعیت، تقریبا به طور متوسط هر سال یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه شده است.
 

درگیری شدید میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای امنیتی بشار اسد

Posted: 23 Sep 2012 09:19 AM PDT

جرس: شبکه خبری "سوریه " امروز از درگیری شدید میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای امنیتی بشار اسد در منطقه حی المیدان واقع در دمشق خبر داد.

گزارش دیگر همچنین حاکی از اعدام ۱۹ تن بدون محاکمه در جویبر است که توسط نیروهای دولتی به قتل رسیده اند.

به گزارش العربیه، نیروهای امنیتی بشار اسد بامداد روز یکشنبه ۱۹ تن از مخالفان را دقایقی پس از بازداشت به صورت دستجمعی اعدام کردند.

بر اساس این گزارش اجساد افراد اعدام شده پس از درگیری ارتش آزاد سوریه با نیروهای امنیتی بشار اسد و بدنبال عقب نشینی این نیروها از منطقه درگیری در منطقه جویبر در حومه دمشق پیدا شدند.

در همین حال کمیته هماهنگی انقلاب سوریه گزارش داد، نیروهای اسد از شب گذشته و تا بامداد امروز برای چندمین بار منطقه بصری شام در استان درعا و شهر مارع و الفردوس در حلب را با جنگنده های خود بمباران کرده اند.

روز گذشته نیروهای ارتش آزاد موفق به انهدام یک جنگنده رژیم شدند.

براساس این گزارش در این بمباران های هوایی، ده ها تن از مردم غیر نظامی جان خود را از دست داده اند.

به گزارش العربیه، در همین حال ارتش ترکیه روز گذشته اسلحه سنگین توپخانه، تانک و نفربر خود را در امتداد مرزهایش با سوریه مستقر کرد.

بر اساس این گزارش ارتش ترکیه تعداد زیادی پدافند مدرن ضدهوایی و توپخانه هاوتزر در این مناطق مستقر کرده است.

نوار مرزی میان ترکیه و سوریه که ارتش ترکیه اینک در آن مستقر شده در حال حاضر درکنترل کامل ارتش آزاد سوریه است و تلاش نیروهای رژیم برای بازپس گیری این مناطق بدون نتیجه مانده است.

روز گذشته ژنرال الاسعد، فرمانده ارشد ارتش آزاد سوریه نیز از انتقال مرکز فرماندهی این ارتش به خاک سوریه خبر داد.
 

مخالفت نمایندگان مجلس با فوریت طرح تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی

Posted: 23 Sep 2012 09:04 AM PDT

جرس: به رغم سرد شدن هوا در مناطق زلزله‌زده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز صبح روز یکشنبه، با فوریت طرح تسریع در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مخالفت کردند و بر این اساس این طرح به صورت عادی در کمیسیون مربوطه مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش ایسنا، بعد از سخنان طراح و نمایندگان مخالف و موافق، دو فوریت این طرح با ۹۹ رای موافق، ۷۴ رای مخالف و ۲۶ رای ممتنع از ۲۴۰ نماینده حاضر مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت و یک فوریت آن هم با ۱۱۰ رای موافق، ۵۵ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر تصویب نشد.

 

مهدی هاشمی نماینده تهران و عضو کمیسیون عمران به عنوان طراح و موافق، شهریاری به عنوان مخالف و محمدقسیم عثمانی و محمدعلی بزرگواری به عنوان مخالف فوریت این طرح سخن گفتند.
 

نجفقلی حبیبی: قبح همه چیز ریخته، رشوه و فساد بیداد می‌کند

Posted: 23 Sep 2012 08:21 AM PDT

نجفقلی حبیبی: قبح همه چیز ریخته، رشوه و فساد بیداد می کند

جرس: استاد بازنشسته دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اصلاح سیستم اداری کشور و افزایش حقوق کارکنان دولت درکنار مراقبت‏ها و کنترل افراد از جمله راهکارهای مقابله با رشوه است گفت: گلایه‎ها در خصوص وضعیت رشوه در کشور زیاد است.

به گزارش مهر نجفقلی حبیبی در مورد قبح رشوه و حکم اسلام درباره آن گفت: رشوه جزو محرمات قطعی در اسلام است؛ هیچ شکی در حرام بودن آن در هیچ یک از مذاهب اسلامی نیست. درکتاب مکاسب شیخ مرتضی انصاری که از منابع فقهی استدلالی معتبری است رشوه را به عنوان کسب و درآمد حرام آورده است.

وی افزود: ولی چرا رشوه در یک جامعه‎ای شیوع می‎یابد این مهم است که باید جلوی عوامل رواج رشوه را گرفت. سیستم غلط اداری در مراحل طولانی و مدت طولانی صدور مجوزها و تأسیس بناها و همچنین عدم تناسب دستمزدها با خرج و مخارج روزمره از عوامل شیوع رشوه در یک جامعه است.

این استاد بازنشسته دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: اگر اختیار کافی به کارکنان اداری برای صدور مجوزها داه شود و از مراحل اداری کاسته شود یعنی با یکی دو واسطه به نتیجه رسید و دستمزدها بالا برود افراد برای حفظ شغل خود حاضر به گرفتن رشوه نخواهند شد.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی در مورد وضعیت رشوه در کشور ما هم گفت: ما که در کارهای دانشگاهی هستیم می‎بینیم برای گرفتن پروژه های تحقیقاتی فلان مؤسسه یا شخص حقیقی و حقوقی با رشوه دادن امتیاز پروژه را نصیب شرکت خود می‎کند.

حبیبی درمورد آثار اجتماعی و اقتصادی رشوه هم تصریح کرد: فاسد شدن افراد ثمره رشوه دادن و رشوه گرفتن است. اینکه می‎گویند پول کمی است یا با رضایت ارباب رجوع گرفتم عیبی ندارد این حرفها توجیه کار حرام است زیرا رد و بدل شدن حتی یک ریال رشوه هم گناه است. اگر جلوی رشوه‏ های کوچکتر گرفته نشود مانند تخم مرغ دزد که شتر دزد می‎شود قبح دزدی ریخته می‎شود.

وی درمورد راهکار مبارزه با رشوه هم یادآورشد: اصلاح سیستم اداری کشور بویژه از دولت زیرا کارهای مردم بیشتر در دست دولت است هرچند بخش خصوصی هم باید اصلاح شود و افزایش حقوق کارکنان دولت در کنار مراقبت‎ها و کنترل افراد از جمله راهکارهای مقابله با رشوه است. 

ایران مقام سوم خودکشی در بین کشورهای اسلامی

Posted: 23 Sep 2012 07:51 AM PDT

جرس: یک روان‌شناس در رابطه با آمار خودکشی کشور گفت: در بین کشورهای اسلامی، ایران سومین کشور پس از سودان و تونس در خوکشی است.

به گزارش ایلنا، مجید ابهری در رابطه با بروز آسیب خودکشی در کشور گفت: خودکشی یک ناهنجار اجتماعی است که با کمال تاسف در سال‌های اخیر یک روند صعودی داشته است.

این آسیب‌شناس ادامه داد: خودکشی از نظر اخلاقی و اجتماعی و همچنین از نظر شرعی یک رفتار نامناسب و آسیب محسوب می‌شود که این رفتار ناهنجار آثار نا‌مطلوبی در جامعه برجای می‌گذارد.

وی در رابطه با علل بروز این ناهنجاری تصریح کرد کرد: از نگاه رفتار‌شناسی و آسیب‌شناسی علل خودکشی به محورهایی از جمله مشکلات عاطفی، فشارهای مالی، شکست شغلی یا تحصیلی و افسردگی ناشی از ضربات عاطفی تقسیم می‌شود.

وی افزود: علل دیگر بروز خودکشی در بین افراد به طور کلی شامل ضربات ناشی از اعتیاد، مصرف مواد مخدر، مواد محرک و روان گردان و هم چنین الکل است.

ابهری در رابطه با علل رفتاری خودکشی اظهار کرد: کمبود اعتماد به نفس، ضعف احساسی و عاطفی، عدم خود باوری، فاصله گرفتن از ارزشهای مذهبی و اخلاقی از علل اصلی در خودکشی هستند.

این آسیب‌شناس در رابطه با نقش خانواده در بروز خودکشی خاطر نشان کرد: ۷۵ درصد از کسانی که خودکشی می‌کنند در دوران کودکی و نوجوانی در خانواده‌های متلاشی و متشنج بوده‌اند یا پدر و یا مادر این افراد زندانی یا سابقه اعتیاد داشته‌اند.

ابهری در رابطه با آمار دقیق خودکشی در کشور تصریح کرد: به دلیل فقدان اطلاعات دقیق از آسیب‌های اجتماعی و عدم اطلاع رسانی خانواده‌ها از خودکشی بستگانشان در این زمینه آمار دقیقی در اختیار نداریم ولی با توجه به آمارهایی که وجود دارد، خودکشی در تهران افزایش پیدا کرده است.

وی در رابطه با اهمیت چگونگی خودکشی تاکید کرد: انتخاب وسیله یا روش خودکشی نشان دهنده وضعیت روحی و روانی فرد است به طوری که هرچه ابزار و روش خودکشی فجیع‌تر باشد، فرد در شرایط روحی و روانی نامناسب تری قرار دارد که می‌توان به روش‌هایی همچون رگ زنی، سقوط از بلندی و... اشاره کرد.

این رفتار‌شناس ضمن اشاره به تزلزل اراده افراد در هنگام خودکشی گفت: در یک گزارش میدانی از افراد نجات یافته به این نتیجه رسیده‌ایم که بالغ بر ۹۷ درصد این افراد به محض خودکشی پشیمان شده‌اند که همین امر باعث شده است که خودکشی ناموفق باشد.

ابهری در قیاس خودکشی بین زنان و مردان تصریح کرد: احساس پشیمانی از خودکشی در زنان بیشتر از مردان است که همین امر موجب شده است که میزان خودکشی ناموفق در بین زنان، سه برابر مردان باشد.

وی ادامه داد: انگیزه زنان و دختران از خودکشی، ترساندن و انتقام ناشی از شکست در مسائل عاطفی است که در بسیاری از موارد با رفتارهای خود همچون خداحافظی کردن از اطرافیان یا بخشیدن وسائل شخصی به دیگران سعی می‌کنند که دیگران را از تصمیم خود آگاه کنند.

این روان‌شناس در رابطه با انگیزه مردان از خودکشی خاطر نشان کرد: شکست مالی، خیانت و اعتیاد از علل اصلی خودکشی در بین مردان است که در بسیاری از موارد این اقدام را بدون سر و صدا و جلب توجه اطرافیان انجام می‌دهند که باعث می‌شود خودکشی موفق در بین مردان سه برابر زنان باشد.

وی در رابطه با علت اصلی افزایش خودکشی در کشور افزود: تجمل گرایی، زندگی ماشینی، رقابت‌های ناسالم مالی، دوری از ارزشهای اخلاقی و باورهای دینی موجب افزایش آمار خودکشی در کشور شده است.

ابهری ضمن اشاره به آمار خودکشی در کشور تصریح کرد: تهران، استان‌های غربی کشور همچون ایلام، خوزستان و گیلان بیشترین آمار خودکشی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: البته علاوه بر علل رفتاری در خودکشی، وضعیت شهری، کمبود امکانات تفریحی و رفاهی صنعت و روابط اجتماعی و عاطفی و به ویژه سنت‌های غلط عشیره‌ای باعث افزایش خودکشی در بین زنان استان‌های غربی در قالب خودسوزی شده است.

این روان‌شناس در رابطه با آمار خودکشی درسایر شهرستان‌ها گفت: خراسان رضوی و زنجان کمترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند که دلیل این امر، بافتهای مذهبی و فرهنگی حاکم در این شهر‌ها است.

وی ضمن اشاره به آمار خودکشی در دنیا خاطرنشان کرد: خوشبختانه در مقایسه با کشورهای پیشرفته میزان خودکشی در کشور پایین است ولی متاسفانه در بین کشورهای اسلامی، ایران سومین کشور پس از سودان و تونس در خودکشی است.