جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه مجمع مدرسین ومحققین حوزه علیمه قم در محکومیت فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام

Posted: 14 Sep 2012 08:45 AM PDT

جـــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به فیلم توهین آمیز علیه پیامبر اسلام، مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بیانیه ای صادر کرد.


به گزارش تارنمای امروز، در بیانیه این تشکل اصلاح طلب در محکومیت انتشار فیلم موهن و جسارت آمیز به پیامبر اسلام، آمده است: "اعتراض حق مسلّم همه مردم رنج دیده است ولی التهاب و آشوب و اقدامات خشونت بار، مطلوب دسیسه گرانی است که دست پلید آنان را باید در پس این فجایع دید."


متن این بیانیه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
سلام بر تو ای رحمت خدا بر همه عالمیان، سلام بر تو ای آموزگار بشریت، سلام بر تو ای فخر بنی آدم، سلام بر تو ای قهرمان آزادی و آزادگی، سلام بر تو ای پاک ترین و نجبیب ترین الگوی کرامتهای اخلاقی، سلام بر تو ای اسوه گذشت و مهربانی و خیر خواهی، سلام بر تو ای ختم پیامبران مرسل، سلام بر تو و بر خاندان گرامیت و رهپویان راه روشن تو.


درد و دریغ که در روزگاری که ادعای آگاهی و اندیشه ورزی بشر از همه جا شنیده می شود، در روزگاری که توحش پایان یافته و عقلانیت حاکم بر رفتارها دانسته می شود، در روزگاری که کرامت انسان، احترام به آراء و عقائد و تحمل و رواداری شعار غالب و سکه رایج است سیاه دلانی کج نهاد و تباه بنیاد، پنجه بر چهره ماه می زنند و خورشید را به گل می آلایند.


ندانستن قدر و قیمت نعمتهای خداوندی و از دست دادن فرصتها و ضایع کردن مواهب، آشکار ترین نشانه کم خردی و فرو مایگی افراد و اقوامی است که سعادت را وا نهاده و هلاکت را می جویند. گمان این بود که این روش نابخردانه مربوط به روزگار گذشته بشر و اعصار تاریک نادانی و عقب ماندگی است. اما مع الاسف در دوران موصوف به شکوفایی اندیشه و عقلانیت نیز شاهد رفتارهایی چنین سخیف و درد آوریم. اهانت به ساحت پاک گرانبهاترین موهبت الهی به بشر و درخشان ترین چهره انسانی تاریخ نه تنها از آن جهت درد آورست که جمال قدسی او را در پشت ابرهای جهالت و شرارت پنهان می کند و زیباترین نقش صورت خداگونه انسان در تاریخ بشر را زشت می نماید؛ بلکه افسوسی مضاعف بر این درجه از انحطاط انسان است.


شرم باد بر آنان که برای منافع دو روزه و قدرت دنیوی یا حتی برای غلبه بر رقیبان و انتقام گیری از خصم یا حتی به نیت احقاق آنچه حق خود می پندارند حاضر می شوند به چنین رفتارهای زشت و ناپسندی دست یازند. آیا انسان متمدن، هتاکی و فحاشی و هرزه دری را راه رسیدن به مقصود خود می داند؟ آن هم جسارت به ساحت کسی که دست آورد او رحمت، عقلانیت، مدنیّت، آزادی، مودّت و تعالی معنوی برای بشر بوده است.


بگذارید از منظری دیگر به مسئله بنگریم. با قطع نظر از مقام قدسی خاتم پیامبران و نگریستن به مسئله، نه از موضع مسلمانان دردمند و داغداری که از التهاب جسارت به نبی خاتم می سوزیم و می گدازیم؛ بلکه از نگاه انسانهای منصف و متعادل غیر مسلمان، باز هم فیلم موهن و آکنده از خباثت و جسارت به ساحت مردی که مقتدا و محبوب حدود یک چهارم جمعیت فعلی جهان است عملی زشت و شرم آور است. به جز حیوان صفتان سنگدل، هر انسان سلیمی می فهمد که آزار روحی و شکنجه روانی از هر گونه آسیب و درد جسمانی درد ناک تر است. آیا هدف قرار دادن عواطف و احساسات انسان ها و فرو ریختن آتش عذاب بر روح و روان آنها مصداق جنایت علیه بشریت نیست؟ آیا این اقدام دردناک و فتنه برانگیز نمونه ای بارز از تروریزم تلقی نمی شود؟


اینکه ساخته و پخش شدن این فیلم زشت محصول توطئه ای بزرگ و برنامه ای پلید برای آزار مسلمانان و توهین و تحقیر آنان باشد و ابزاری برای ایجاد درگیری و تنش میان مسلمانان و جوامع غربی، یا اینکه صرفا از حماقت و بد طینتی گروهی نادان سرچشمه گرفته باشد؛ این واقعیت را تغییر نمی دهد که این حادثه محصول فضای پرتنشی است که حکومتها غربی خصوصا دولت آمریکا طی سالهای گذشته به ویژه ده سال اخیر در جهان پدید آورده است. آتش جنگی که به بهانه مبارزه با تروریسم در خاور میانه شعله ور شده است تنها در بمب ها و موشکهای فرو ریخته بر سر مردم بی دفاع افغانستان و عراق خلاصه نمی شود. تحریم ها، تهدید ها، توطئه ها و مداخلات نابجا در وضع سیاسی منطقه خاور میانه و شمال آفریقا و فضای مسموم تبلیغاتی در سراسر جهان بر علیه مسلمانان و دامن زدن به اسلام هراسی بخشی از برنامه ی ویرانگر سالهای اخیر زورمداران جهان است. دولت آمریکا حتی اگر از این فیلم تبرّی جوید نمی تواند نقش خود را در دامن زدن به این همه آشوب و خشونت در ده سال اخیر انکار کند. براستی اگر دولتی از نظر در اختیار داشتن ثروت و قدرت در جهان دست بالاتر را دارد نمی باید از نظر رفتار عقلانی و پذیرش مسئولیت نیز بر دیگران پیشی گیرد.


بی شک اقداماتی از قبیل تولید و پخش این فیلم نفرت آور هم خود مصداق بارز آسیب و آزار و ترور و تجاوز به حقوق انسان ها است و هم به آتش خصومتها و نفرت ها نفت می ریزد و دشمنی ها را دامن می زند. هرگز نمی توان از ملتهایی که عواطفشان جریحه دار شده و گرامی ترین ارزشهایشان مورد اهانت قرار گرفته است توقع بی تفاوتی و نادیده گرفتن این فجایع را داشت. دولت آمریکا اگر می خواهد با تروریزم مبارزه کند و برای تحقق صلح بکوشد به جای تجهیز قوای نظامی خود و صدور سلاح و ایجاد فضای جنگی در همه جهان باید عقلانیت را بر رفتار خود حاکم کند و از دمیدن در نفیر خصومت و خشونت بپرهیزد.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به ساحت قدسی پیامبر رحمت و خاندان مطهّرش درود می فرستد و این فاجعه تلخ را به همه مسلمانان جهان تسلیت می گوید و این اقدامات زشت و نابخردانه را تقبیح می کند و توطئه گران و دسیسه سازان پشت پرده این ماجرا خصوصا دشمن صهیونیست را محکوم می کند؛ و از همه امت اسلام می خواهد که ضمن ابراز مخالفت و اظهار تنفر از این عمل زشت، آرامش و متانت خود را حفظ کنند و نشان دهند که با ظهور آخرین دین و آخرین پیامبر، پیروز همه میدانهای اخلاق، عقلانیت، و حق خواهند بود. اعتراض حق مسلّم همه مردم رنج دیده است ولی التهاب و آشوب و اقدامات خشونت بار، مطلوب دسیسه گرانی است که دست پلید آنان را باید در پس این فجایع دید.

والسلام علی رسول الله و علی عباده الله الصالحین
مجمع مدرسین ومحققین حوزه علمیه قم
 

نامه محمد ‌امین هادوی به احمد خاتمی: دروغ نگویید

Posted: 14 Sep 2012 08:45 AM PDT

جـــرس: محمدامین هادوی در نامه ای خطاب با احمد خاتمی با اشاره به سخنان وی در نماز جمعه ی تهران نوشته است: اظهاراتی از سوی امام جمعه تهران در مطبوعات منعکس شد که مطالعه آن به ویژه برای فردی چون من به عنوان زندانی سیاسی جمهوری اسلامی و منتقد سیاست های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حکومت، جای بسی تاسف و البته عبرت از آن باب داشت که آیا ممکن است شهوت پست و مقام و قدرت بتواند انسان ها را هر چند در لباس ظاهری پیامبر خدا به چنین سرنوشت رقت بار و مرتبه ای فرسنگ ها دور از ارزش های دینی، اخلاقی و انسانی برساند.


به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ی خود آورده است: اینجانب بعنوان یک زندانی سیاسی حکومتی که خطیب جمعه و عضو مجلس خبرگانش جناب احمد خاتمی است آمادگی دارم تا با ایشان تعدادی از پرونده های زندانیان سیاسی از جمله پرونده خود را بررسی کرده و انشاالله اینجانب و ایشان طبق همین اظهار نظر اخیرشان با یکدیگر هم قول و هم اعتقاد شویم که حکومتی که افرادی را تنها به دلیل انتقادات و اعتراضات به زندان می اندازد و حتی برای آنان حقوق یک زندانی عادی را به رسمیت نمی شناسد، نه اسلامی است و نه پیرو سیره امامان معصوم (ع).


محمد امین هادوی در مهرماه ٨٩ به اتهام فعالیت هایی از جمله مراجعه به منزل شهدای جنبش سبز و ارتباط و ملاقات با فعالان و رهبران جنبش سبز بازداشت و از سوی قاضی پیرعباسی به تحمل ۶سال حبس محکوم شد.


فرزند هادوی اولین دادستان کل انقلاب پس از پیروزی انقلاب در دوران بازداشت به مدت ۶٠ روز دست به اعتصاب غذای تر زد زیرا ماموران امنیتی جهت تحت فشار قرار نهادن وی فرزندش را نیز بازداشت کرده بودند.


وی هفته ی گذشته نیز در نامه ای دیگر با اشاره به اجلاس غیرمتعهد ها در تهران و آنچه درباره ی این اجلاس از سوی تلویزیون دولتی رخ داد نوشته بود: حکومتی که با وجود ادعاهای مذهبی‌اش، و آن همه هشدار منابع دینی نسبت به ناروا بودن دروغگویی، به مردم خود بی‌پروا دروغ بگوید، طبیعی است که براحتی به مردم جهان هم دروغ خواهد گفت.


متن کامل نامه محمدامین هادوی به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
کَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ إِن یَقُولُونَ إِلَّا کَذِباً ‏
سخنی که از دهانشان برمی آید ناهنجار است، آنان جز دروغ نمی گویند
سوره کهف آیه ۵
هفته گذشته اظهاراتی از سوی آقای احمد خاتمی امام جمعه تهران در مطبوعات منعکس شد که مطالعه آن به ویژه برای فردی چون من به عنوان زندانی سیاسی جمهوری اسلامی و منتقد سیاست های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حکومت، جای بسی تاسف و البته عبرت از آن باب داشت که آیا ممکن است شهوت پست و مقام و قدرت بتواند انسان ها را هر چند در لباس ظاهری پیامبر خدا (ص) به چنین سرنوشت رقت بار و مرتبه ای فرسنگ ها دور از ارزش های دینی، اخلاقی و انسانی برساند.


امام جمعه تهران در سخنانی گفته بود که: “زندانیان سیاسی که در زندان هستند به خاطر انتقاد یا اعتراض آنها نیست و اگر تظاهرات مسالمت آمیز داشتند مطمئن باشید زندانی نمی شدند”. یا “آنچه از این افراد شاهد بودیم تیراندازی و اقداماتی نظیر خلع سلاح پاسگاه و آتش زدن مسجد بود….” وی همچنین زندانیان جنبش سبز را به اقدام برای براندازی متهم کرده و این را علت اصلی زندانی بودن آنها دانسته بود.


در پاسخ باید گفت که در حکومتی که بر خلاف دستورات قرآن، پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) دروغ سکه رایج آن گردیده است البته بایستی واعظ و خطیب شهر از بر آمدن جنبش سبزی که شعار خود را “دروغ ممنوع” و مبارزه با جهل و فریب قرار داده است وحشت و هراس داشته و جهاد علیه دروغ و کذب را براندازی و واژگونی خود و هم قطارانش تلقی کند.


جناب آقای احمد خاتمی اگر ذره ای انصاف و تقوا داشت دستکم برای آنان که او را به بی اطلاعی از موضوعی که در باب آن سخن می گوید و یا تلاش برای بی اعتباری حتی احکام و آراء دادگاه های غیر قانونی انقلاب متهم نکنند مناسب بود مراجعه ای به پرونده ها و آراء محکومیت همین زندانیان به رغم ایشان عامل تیراندازی و آتش سوزی می داشت تا متوجه شود که بر اساس همین اسناد رسمی حکومتی، مدارک و آلات جرمی که در پرونده چنین زندانیان مضبوط است چیزی نیست جز اوراقی مشتمل بر بیانیه ها، مقالات و مصاحبه هایی که بطور علنی انجام شده و یا شرح مکتوب شنود تماس های تلفنی و یا اینترنتی که حتی علنی نبوده و حاوی انتقاد و اعتراض و بیان مخالفت با سیاست های جاری حکومت بوده که الحمدالله امروز در هر مجلس و محفل رسمی و غیر رسمی فریاد زده می شود و یا اعتراضاتی بر پایه اجبار و تهدید و یا … و این در حالیست که جنبش سبز و اعتراضات میلیونی مردم در روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ برغم سرکوب سازمان یافته، خشونت ها، بازداشت ها و حتی شهادت ده ها تن از مردم خداجو و حق طلب معترض در این تجمعات، هرگز از رویکرد و رفتار مدنی مسالمت جویانه خود خارج نشده و همچنان پس از گذشت بیش از سه سال بر اعتراض های عاری از خشونت برای گذار مسالمت به دمکراسی و اصلاح طلبی تاکید دارد.
ایشان در فرازی دیگر از سخنان خود چنان تعجیل و تفریط کرده که با منتقدان هم صدا شده و بی محابا حکومت فعلی را در تضاد با موازین اسلامی و سیره امامان (ع) تصویر کرده و گفته است: “مخالفانی که مخالف سیاسی هستند، انتقادات سیاسی هستند، انتقادات و اعتراضاتی دارند که باید با آنها با سیره امامان یعنی سیره اقناعی برخورد شود، یعنی تلاش کنیم تا مخالفان را قانع کنیم…”


اینجانب بعنوان یک زندانی سیاسی حکومتی که خطیب جمعه و عضو مجلس خبرگانش جناب احمد خاتمی است و تجربه تلخ حبس در بازداشتگاه های امنیتی و چندین ماه حبس در سلول انفرادی و بازداشت فرزند و پرونده سازی برای دیگر اعضاء خانواده ام را نوعی سندسازی برای تسویه حساب سیاسی با والد بزرگوارم که اولین دادستان کل انقلاب ایران بوده است قلمداد کرده ام و آمادگی دارم تا با ایشان تعدادی از پرونده های زندانیان سیاسی از جمله پرونده خود را بررسی کرده و انشاالله اینجانب و ایشان طبق همین اظهار نظر اخیرشان با یکدیگر هم قول و هم اعتقاد شویم که حکومتی که افرادی را تنها به دلیل انتقادات و اعتراضات به زندان می اندازد و حتی برای آنان حقوق یک زندانی عادی را به رسمیت نمی شناسد “نه اسلامی است و نه پیرو سیره امامان معصوم (ع)، آیا واعظ و خطیبانی که بدون اطلاع از موضوعات و یا بر اساس نوشته بولتن ها مسایلی را به خلاف مطرح می کنند خود آشکارترین سند انحراف انقلاب و نظام برآمده از آن نیستند؟ هنگامی که همزمان با سی و سومین سالگرد وفات مرحوم آیت الله طالقانی فقیه آزاد و مبارزی نستوه که اولین امام جمعه انقلاب و ابوذر زمان بود جایگاه او را در تصرف افرادی می بینیم که نه تنها لیاقت و شان آن جایگاه را بلکه عدالت لازم را برای تصدی آن نداشته که با سخنان خود در آن مقام دوست و دشمن رابه تعجب واداشته آنگاه معنای عمیق “انحراف انقلاب” و لزوم ریشه کنی پدیده دروغ و دروغ گویی از ایران اسلامی را بیش از پیش در می یابیم.”فاین تذهبون”


محمدامین هادوی
شهریور ماه ۱۳۹۱
زندان اوین، بند ۳۵۰

 

ایران در فهرست ۱۶ کشور ناقض جدی حقوق بشر در جهان

Posted: 14 Sep 2012 08:45 AM PDT

جـــرس: کمیته حقوق بشر سازمان ملل با نام بردن از ۱۶ کشور از جمله ایران که مخالفان و منتقدان خود را به‌شدت سرکوب می‌کنند، می‌گوید که بسیاری از این دولت‌ها به خاطر به سکوت واداشتن منتقدان با خشونت و ارعاب مورد تنبیه و توبیخ قرار نمی‌گیرند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، ناوی پیلای، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل، در چهل و هفتمین اجلاس شورای حقوق بشر اعلام کرد که گزارش‌ها از ارعاب و تهدید فعالان و مردم در این کشور‌ها ادامه دارد.


به گفته خانم پیلای، مردم این کشور‌ها گاه توسط مقامات دولتی، از جمله مقامات عالی‌رتبه، مورد تهدید و اذیت واقع می‌شوند. انجمن‌ها و سازمان‌های غیردولتی در این کشورها گاه فعالان و اعضای خود را تحت نظارت دائمی و محدودیت می‌بینند.


کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین در سخنان خود درباره تهدید و ارعاب مخالفان حکومت در کشورهای مورد نظر این سازمان بر "عدم پاسخ‌گو بودن" این حکومت‌ها تاکید کرد.


کشورهایی که در گزارش شورای حقوق بشر «ناقض جدی» حقوق بشر معرفی شده‌اند عبارت‌اند از ایران، الجزایر، بحرین، بلاروس، چین، کلمبیا، سودان، سری‌لانکا، قزاقستان، کنیا، لبنان، رواندا، عربستان، ازبکستان، ونزوئلا و مالاوی.


بنا بر گزارش این شورا، محمد المسکاتی، یک فرد بحرینی، روز سه‌شنبه گذشته به این شورا گفته است که در روزهای اخیر به عنوان رئیس جمعیت جوانان حقوق بشر بحرین ده‌ها تماس تلفنی بی‌نام و شماره تهدیدآمیز دریافت کرده که در آنها او و خانواده‌اش تهدید شده‌اند.


در واکنش به این اتهامات، صالح بن علی عبدالرحمن، وزیر حقوق بشر بحرین، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که این کشور اصول حقوق بشری را جدی می‌گیرد و درباره ادعای تهدید جانی علیه آقای مسکاتی تحقیقات انجام خواهد شد.


ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، از کشور‌های نام‌برده خواست که در زمینه حقوق بشر بیشتر تلاش کنند.


خانم پیلای به این کشورها هشدار داد که "این تهدیدات قابل قبول نیست و در درازمدت نیز جواب نمی‌دهد."

 

حمله معترضان به سفارت‌های آلمان و بریتانیا در سودان

Posted: 14 Sep 2012 07:43 AM PDT

جـــرس: در ادامه اعتراضات سراسری در کشورهای اسلامی نسبت به پخش فیلم توهین آمیز علیه پیامبر اسلام، معترضان به سفارتخانه آلمان در خارطوم، پایتخت سودان حمله کردند، و علاوه بر شکستن در و پنجره‌های ساختمان سفارت، پرچم آلمان را آتش زدند.


به گزارش بی بی سی، معترضان همچنین به سفارت بریتانیا در سودان نیز حمله کرده ‌اند.


در قاهره، پایتخت مصر، پلیس برای متفرق کردن حدود ۵۰۰ معترضی که قصد حمله به سفارت آمریکا را داشتند، گاز اشک آور شلیک کرده است.


در لبنان نیز به آتش کشیدن یک اغذیه‌فروشی کی‌اف‌سی، که اصالتا شرکتی آمریکایی است، به مرگ یک نفر انجامیده است.


انتشار فیلمی در یوتیوب با عنوان "بی گناهی مسلمانان"، که پیامبر اسلام را مسخره می کند، آغازگر اعتراضات سراسری در خاورمیانه و شمال آفریقا شد.


روز چهارشنبه حمله معترضان خشمگین به کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی، منجر به کشته شدن چند دیپلمات آمریکایی از جمله سفیر این کشور شد.


'مساله اصلی'
محمد مرسی، رئیس جمهور اسلامگرای مصر از معترضان خواسته که آرامش خود را حفظ کنند.


او، که در رم با رییس‌جمهور ایتالیا دیدار می‌کند، گفته است که هر دوی آنها توهین به عقاید را "غیرقابل قبول" می‌دانند.


با این حال آقای مرسی گفته است واکنش‌های "غیرمسئولانه" فایده‌ای ندارند و تنها توجه‌ها را از "مسائل اصلی" دور می‌کنند. او وضعیت سوریه، سرنوشت فلسطینی‌ها و فقدان ثبات در خاورمیانه را از جمله این مسائل مهم خوانده است.


رییس جمهور مصر پیش از این نیز هم انتشار فیلم و هم واکنش‌های خشونت‌آمیز متعاقب آن، از جمله حمله به سفارتخانه‌ها را محکوم کرده بود.


به نظر می‌رسد آقای مرسی در موقعیت دشواری قرار دارد که از سویی نباید اجازه دهد ابتکار عمل در واکنش به انتشار فیلم جنجالی اخیر به دست نیروهای افراط‌گرایی چون سلفی‌ها بیفتد، و از سوی دیگر نیز نباید موضعی بگیرد که بر روابط مصر با قدرت‌های غربی اثری منفی بگذارد.


اخوان المسلمین به جای تجمع در برابر سفارتخانه‌ها برای تحصن مقابل مساجد فراخوان داده بود.


صنعا، پایتخت یمن هم شاهد درگیری میان پلیس و معترضان بوده است.


در تهران نیز پس از پایان نماز جمعه معترضان پرچم‌های اسرائیل و آمریکا را آتش زدند و شعارهایی علیه ایالات متحده و در طرفداری از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سر دادند.


افغانستان، مالزی، بنگلادش، پاکستان و عراق نیز کشورهای دیگری هستند که در آنها راهپیمایی‌هایی در واکنش به انتشار فیلم جنجالی اخیر انجام شده است.

 

 

توقف برخی از خطوط تولید خودرو به دلیل نبود قطعه

Posted: 14 Sep 2012 07:22 AM PDT

جـــرس: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از توقف برخی از خطوط تولید خودرو در کارخانجات، به دلیل نبودن قطعه خبر داد و افزود: آنچه که امروز شاهدیم، توقف در برخی از خطوط یا کندی تولید به دلیل نرسیدن قطعه است.


به گزارش ایسنا، جواد تقوی با اشاره به توقف برخی از خطوط تولید خودرو در کارخانجات، گفت:خودرو براساس اسناد واقعی مثبته که از سوی خودروسازان به کمیته خودرو ارایه می‌شود، تغییر قیمت خواهد داشت که تاکنون جمع‌بندی نهایی در خصوص افزایش قیمت خودروها صورت نگرفته و تصمیم‌گیری در چارچوب ضوابط خواهد بود.


وی تصریح کرد: آنچه که در جریان قیمت‌گذاری مهم است، این است که یک بازه زمانی مشخصی را برای قیمت مدنظر قرار دهیم که در مراحل قیمت‌گذاری، حتما بهبود کیفیت نیز مدنظر قرار می گیرد.


جواد تقوی با اشاره به اینکه اواخر سال ۹۰، جلسه کمیته برگزار شده است، اظهار داشت: از زمانی که خودروسازان، آخرین افزایش قیمت را دریافت کرده‌اند، مدت زمان زیادی نگذشته است. اجرای این افزایش قیمت نیز در عمل به ابتدای سال ۹۱ موکول شد و اگر اجرای آن را از اول سال بگذاریم، مدت طولانی نیست که این محاسبات انجام شده است.


وی اظهار داشت: نکته مهم این است که امروز بیشتر تقاضاها از ناحیه نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که برای واردات قطعات خودرو وجود دارد، مطرح می‌شود؛ لذا با توجه به شرایط حاضر، و بر این اساس تصمیم بر افزایش قیمت یا عدم آن خواهیم گرفت.


تقوی گفت: آنچه که امروز شاهدیم، توقف در برخی از خطوط یا کندی تولید به دلیل نرسیدن قطعه است که موجب می‌شود خودروسازان به تعهدات خود در قبال خودرویی که فروخته می‌شود، به موقع عمل کنند تا بازار دچار افزایش قیمت نشود.


وی اظهار داشت: به صورت طبیعی، هیچ خودروسازی حق استفاده از حاشیه بازار را ندارد و بر اساس آنالیز هزینه‌هایی که ارایه می‌دهد، باید عمل کند؛ مگر قیمتهای خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان که مصوبه از قبل وجود دارد که آنها خودشان را با حاشیه بازار تطبیق می‌دهند. آنها خودروهای گران قیمتی هستند که معمولا در گروه‌های پایین جامعه استفاده نمی‌شوند.

 

آیت الله دستغیب: کسانی که مقابل برهان ذلیل هستند، به تهمت و افترا متوسل می‌شوند

Posted: 14 Sep 2012 07:22 AM PDT

جـــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به فیلم توهین آمیز در خصوص پیامبر اسلام، آیت الله العظمی دستغیب، این هتک حرمت را محکوم کرد.


به گزارش تارنمای حدیث سرو، این مرجع تقلید مردمی، در پیام خود پیرامون فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام خاطرنشان کرده است که "ما مسلمانان انتظار داریم علماء و دانشمندان آنها همانند مسلمین جهان این گستاخی را محکوم کنند."


متن پیام آیت الله دستغیب به شرح زیر است:


بسمه تعالی
قرآن کریم بعنوان معجزهٔ باقیهٔ رسول گرامی اسلام خاتم الانبیاء محمد بن عبد الله(صلی الله علیه و آله و سلم) از هزار و چهارصدو اندی سال تا بحال فریاد می ‌زند که اگر منکر حقّانیت و رسالت من از طرف خداوند عالمیان هستید ده سوره بلکه یک سوره مانند سوره های قرآن بیاورید و تا بحال کسی نتوانسته این کار را بکند.


آری افرادی که در مقابل دلیل و برهان ذلیل و ناتوان هستند و معبودی جز شهوات اختیار نکرده اند ناچار در پی تهمت و افتراء و فحاشی بنحوه های مختلف بوده و هستند و امروز نیز شاهد نحوه دیگری از این گستاخی ها می باشیم که با صرف میلیونها دلار و گماشتن افراد آنچنانی خطائی دیگر و رسوایی بزرگتری ببار آورده اند که ساخت فیلم مستهجن علیه پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می ‌باشد.


البته اهل کتاب از یهود و نصاری و زردتشتی آنهایی که واقعاً پایبند به دین خود هستند حتماً از این نوع توهینها مبرّا می باشند و ما مسلمانان انتظار داریم علماء و دانشمندان آنها همانند مسلمین جهان این گستاخی را محکوم کنند و اگر هیئت حاکمه آمریکا در اظهار برائت خود صادق است سازندگان این فیلم را به مجازاتی که در شرایع توحیدی برای توهین کنندگان به انبیاء الهی مقرّر گردیده است، برساند.


سید علی محمد دستغیب ۹۱/۶/۲۴

 

پرواز شی نورانی ناشناس بر آسمان ایران

Posted: 14 Sep 2012 05:10 AM PDT

 

جـــرس: حوالی ساعت ۵ بامداد امروز جمعه ۲۴ شهریور، پدیده‌ای نورانی در آسمان ایران مشاهده شد. این پدیده مثلثی شکل در راستای جنوب‌غربی به شمال‌‌شرقی در حرکت بود و پس از کم نور شدن در روشنایی آسمان ناپدید شد.

 

به گزارش خبرآنلاین، در زنجان، دماوند و تهران، حوالی ساعت ۵ صبح امروز (جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۱ مقارن با ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۲)ابری درخشان و عجیب مشاهده شد که به سمت رصدگران می‌آمد. ناگهان این ابر حالت مخروطی به خود گرفت و به مانند مخروطی چرخان به نظر رسید. بعد از مدتی، در زیر این مخروط شیء درخشانی دیده شد که به سمت شمال شرقی به حرکت در آمد و ابر درخشان نیز با فاصله به دنبال آن به راه افتاد.

 

رصد این ابر و شیء درخشان با استفاده از تلسکوپ نشان داد شیء درخشان که با چشم غیرمسلح به مانند یک ماهواره در حال حرکت بود، مثلثی‌شکل و دارای چند منبع نورانی بود. در آخر، جسم شبیه به دنباله‌داری بسیار بلند شده بود که از سمت شمال شرق تا میانه آسمان ادامه داشت.

 

نزدیک‌ترین پرتاب موشکی تاییدشده تا این لحظه مربوط به پرتاب چند ماهواره جاسوسی ایالات متحده به وسیله یک فروند موشک اطلس۵ است که ساعت ۲:۰۹بامداد امروز (جمعه ۱۴ سپتامبر) به وقت ایران انجام شده، لیکن ۳ ساعت اختلاف زمانی این پرتاب با زمان مشاهده پدیده نورانی، احتمال ارتباط این دو مورد را ضعیف می‌کند.

 

در خردادماه امسال، پدیده نورانی مارپیچی شکلی در آسمان ایران و کشورهای خاورمیانه در ساعت‌های اولیه شب، مردم را بهت‌زده کرد که چند ساعت پس از آن مشخص شدمربوط به آزمایش موشک بالستیک روسیه بود.

 

یک استاد حوزه: هیچ انسان منصفی، اهانت به مقدسات را تأیید نمی کند

Posted: 14 Sep 2012 04:51 AM PDT

جـــرس: یک عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم با بیان اینکه خشم دشمنان از گسترش اسلام موجب بروز اهانت به مقدسات مسلمین است، گفت احتمال دارد اکران فیلم موهن به پیامبر اسلام، بخصوص مصادف با ۱۱سپتامبر، برای خشمگین کردن مسلمانان و فراهم کردن زمینه بروز واکنش تند و نامعقول از سوی آنها برنامه ریزی شده باشد تا با بهره برداری از پیامدهای آن در افکار عمومی و به وبژه آثاری که در انتخابات آمریکا خواهد داشت، اهداف سیاسی حامیان صهیونیست ها را برآورده کند.


به گزارش شفقنا، ابوالفضل موسویان، اهداف ساخته شدن و نمایش فیلم های ضد اسلامی در جهان را مبارزه با گسترش اسلام که موجب خشم و ناراحتی دشمنان خود به ویژه صهیونیست ها شده، دانست و گفت: اینکه اسلام در حال توسعه در جهان است و عده زیادی به آن گرایش پیدا می کنند، موجب شده است دشمنان به وسیله این حرکات زشت و شنیع به مبارزه با اسلام بپردازند.


خشمگین کردن مسلمانان در راستای اهداف سیاسی حامیان صهیونیست ها
او با بیان اینکه ممکن است جریانهای سیاسی در این اتفاقات، نقش اساسی داشته باشند، تصریح کرد: احتمال دارد به عنوان مثال به دلیل انتخابات در آمریکا، برخی گروه ها تلاش کنند در جهت برخورد با رقبای خود، اینچنین کارهایی انجام دهند. همزمانی این حرکت با ۱۱سپتامبر نیز می تواند سبب تحریک مسلمانان و به تبع آن، به تغییر افکارعمومی علیه مسلمانان منجر شود. بعید نیست که این برنامه در راستای رسیدن به اهداف سیاسی حامیان صهیونیست ها باشد تا در نتیجه تحریک افکار عمومی بر ضد مسلمانان، گروه هایی که همراهی بیشتری با اسراییل دارند روی کار آیند.


او ادامه داد: اما در کل همانطور که گفته شد می توان خشمگین بودن کسانی که این حرکات را انجام می دهند از گسترش اسلام را علت عمده انتخاب این شکل زشت و غیر انسانی برای مبارزه با اسلام و تخریب آن با اهانت های این چنینی دانست.


هیچ انسان منصفی، اهانت به مقدسات را تأیید نمی کند
موسویان با اعتقاد به اینکه همه انسانها از وجدان و فطرتی الهی برخوردارند، در تحلیل پیامدهای این حرکات در جهان اظهار کرد: هیچ انسان منصف و دارای وجدانی، اهانت به مقدسات جمعیتی عظیم را در جهان، تأیید نخواهد کرد. به طور طبیعی، اینگونه حرکت ها، انسان های پایبند بر فطرت که در جهان کم نیستند را بیشتر به اسلام و پیامبر اسلام متوجه خواهد کرد. چه بسا این افراد به مطالعه در ارتباط با این موضوع، هدایت شوند و حتی از این طریق برخلاف چیزی که آنها انتظار داشتند، گرایش بیشتری به اسلام صورت گیرد زیرا زشتی این عمل، آن قدر زیاد است که هر انسان صاحب وجدانی را به برخورد و مخالفت بر می انگیزد.


او با تاکید بر این که مسلمانان نمی توانند نسبت به این اعمال و اهانت به مقدسات خود، بی تفاوت باشند، بیان کرد: اینکه برخی می گویند ممکن است به مقدسات مسیحیان نیز توهین شده باشد اما آنها برخوردی انجام ندادند؛ دلیل نمی شود که چون آنها کاری در اعتراض انجام نداده اند، مسلمان ها هم باید همینطور باشند. مسلمانان وظیفه دارند به گونه ای نشان دهند در برابر چنین حرکت هایی سکوت نمی کنند و ناراحتی خود را به صورت علنی و آشکار ابراز می کنند اما نمایش این خشم باید به گونه ای باشد که موجب تضعیف اسلام نشود و چهره زشتی را از اسلام به نمایش نگذارد.


هدف عاملان فیلم موهن: ایجاد واکنش تند مسلمانان و سوءاستفاده از آن
عضو هیات علمی دانشگاه مفید قم، هدف عاملان اکران این فیلم توهین آمیز را امکان بروز واکنش تند و نامعقول از سوی مسلمانان دانست و اظهار کرد: این واکنش نامعقول در صورت بروز، افکار عمومی مردم دنیا را علیه پیروان اسلام، تحریک خواهد کرد. مسلمانان می توانند از اتفاقات اینچنینی پیش آمده به نفع اسلام و علیه صهیونیسم استفاده کنند. این باید بهترین وسیله باشد برای اینکه مسلمانان چهره زشت صهیونیسم را به جهانیان نشان دهند که چه طور به جای مبارزه منطقی و با دلیل و برهان، به این اعمال ناپسند و اهانت به مقدسات جمعیت بیش از یک میلیاردی مسلمانان روی می آورند اما امکان دارد با تحریک برخی افراد و کارهای تندی که انجام دهند بتوانند از آن، علیه مسلمان ها بهره برداری کنند.


 

یک مقام محیط زیست: ساخت موزه در جنگل ناهارخوان غیرقابل جبران است

Posted: 14 Sep 2012 04:39 AM PDT

جـــرس: قائم مقام سازمان محیط زیست گفت: مسئولان سازمان جنگلها و منابع طبیعی استان گلستان باید جلوی هر گونه اقدام غیر اصولی را بگیرند چرا که جنگل ناهارخوران جزء اراضی ملی است و هیچ ارگانی حق تخریب آن را ندارد.

 

به گزارش ایلنا، علی محمد شاعری گفت: جنگل ناهارخوران یک میراث طبیعی برای گردشگری است و یک محیط سبز بی بدیل در دنیا است که معتقدم هیچگاه نباید اجازه قطع و تغییر کاربری درآن داده شود.


وی افزود: تغییر کاربری و قطع درختان و از بین بردن زیستگاهها در آن یک کار اشتباه نابخشودنی و غیر قابل جبران است و ما هیچ جایگزینی برای آن منطقه نداریم و نمی توانیم پیدا و یا ایجاد کنیم.


شاعری با اشاره به ساخت موزه دفاع مقدس در جنگل ناهارخوران ادامه داد: جنگل ناهارخوران به هیچ عنوان نباید تخریب شود و برای احداث بناهایی که در استان ایجاد می شود می توان از اراضی دیگر بهره برد و اگر جنگلی مانند جنگل ناهارخوران تخریب شود دیگر جایگزینی نخواهد داشت.


قائم مقام سازمان محیط زیست تصریح کرد: این مسئولانی که به عنوان متولی سازمان جنگلها و منابع طبیعی استان هستند باید جلوی هر گونه اقدام غیر اصولی را بگیرند چرا که جنگل ناهارخوران جزء اراضی ملی است و هیچ ارگانی حق تخریب آن را ندارد.


به گزارش ایلنا مدتی است در جنگل ناهارخوران که در شهر گرگان، مرکز استان گلستان قرار دارد عملیات تخریب جنگل به منظور ساخت موزه دفاع مقدس در مساحت بیش از 7هزار متر توسط بنیاد حفظ آثار وارزشهای دفاع مقدس صورت می گیرد.


مسئولان بنیاد حفظ آثار مدعی اند که دولت مجوز ساخت موزه را داده و سازمان منابع طبیعی نیز به آنجا اجازه قطع درختان را داده است.


این اقدام در حالی صورت می گیرد که شورای شهر گرگان و جمعی از سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست بارها به مراجع قانونی اعتراض کرده اند و حتی رییس شورای شهر گرگان طی نامه ای به رییس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری نسبت به عوارض سوء این اقدام هشدار داده است.
 

قطعنامه‌ی شورای حکام؛  همراهی جهانی با ایده‌ی فشار به ایران

Posted: 14 Sep 2012 04:09 AM PDT

مهدی تاجیک
 جرس: باز هم یک قطعنامه دیگر از سوی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه فعالیت های هسته ای ایران تصویب شد. قطعنامه ای که می تواند راه را برای فشارهای بیشتر به جمهوری اسلامی هموار کند. در این قطعنامه که روز پنجشنبه( 23 شهریور) با اکثریت آرا به تصویب رسید، از ایران خواسته شده که همکاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی را بیشتر کند و به نگرانی های جامعه جهانی درباره فعالیت های خود پاسخ دهد. نظیر این درخواست تاکنون بارها از سوی آژانس مطرح شده است. تهران نیز هر بار از عمل به تعهداتش در قبال آژانس سخن گفته است اما بحران بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی مدام تشدید شده است. گرفتاری اصلی در این زمینه ناشی از بی اعتمادی دو جانبه است. حاصل این اعتمادی برای ایران قرار گرفتن در معرض تحریم هایی شدید و مواجه شدن با خطر جنگ بوده است.

 

نگرانی آژانس، بی اعتناییِ تهران
قطعنامه تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی دربرگیرنده مواردی است که در قطعنامه های پیشین این نهاد سازمان ملل نیز بر آن تاکید شده بود. این قطعنامه از ایران خواسته است که به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر توقف غنی سازی اورانیوم جامه عمل بپوشاند و از بی اعتنایی تهران به قطعنامه های شورای امنیت ابراز نگرانی جدی شده است. فعالیت های انجام شده در سایت نظامی پارچین در شرق تهران نیز از نگرانی های اصلی منعکس شده در قطعنامه تازه آژانس است. آژانس نگران انجام فعالیت های هسته ای با نیات تسلیحاتی در این پایگاه است و بارها از ایران خواسته که اجازه بازدید ناظرانش از این تاسیسات را فراهم کند اما تهران از پذیرش درخواست آژانس سرباز زده است. در عوض تصاویر ماهواره ای نشان دهنده پاکسازی های فراوان در منطقه پارچین است و در قطعنامه آژانس هم آمده که " پاکسازی در این محوطه به طور جدی بازرسی ماموران آژانس را ( در صورت اجازه دسترسی ایران) با اختلال مواجه می‌کند."
این قطعنامه با اکثریت بالایی در شورای حکام به تصویب رسید و از میان 35 عضور این نهاد تنها کوبا با آن مخالفت کرد. سه کشور مصر و تونس و اکوادور هم به آن رای ممتنع دادند. در عین حال چین و روسیه در همراهی با قدرت های غربی به این قطعنامه رای مثبت دادند. پیام به ایران مبنی بر تقویت همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی بلافاصله پس از تصویب این قطعنامه از سوی "یوکیا آمانو" مدیر کل این نهاد ابراز شد. او روز پنجشنبه(23 شهریور) در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت که "امیدوارم ایران به روشنی پیام (شورای حکام) را دریافت کرده باشد و با ما همکاری اساسی داشته باشد." با این حال " علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی ضمن محکوم کردن تصمیم شورای حکام گفت که " این قطعنامه هیچ کمکی به حل مسئله ایران نمی‌کند، فقط وضعیت را پیچیده‌تر و سیاسی‌تر می‌کند."


تاثیرات تدریجیِ تحریم‌ها
قطعنامه تازه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی اگرچه حاوی انتقادهایی مشخص از ایران است اما از ارجاع ایران به شورای امنیت سازمان ملل خودداری شده است. این قطعنامه در صورت ارجاع به شورای امنیت می توانست زمینه ای برای تحریم های بیشتر علیه جمهوری اسلامی در سازمان ملل ایجاد کند اما این انتظار نیز می رفت که چین و روسیه با آن مخالفت کنند و بحث های دامنه داری درباره تصویب مفاد آن به وقوع بپیوندد. امتناع از ارسال قطعنامه به شورای امنیت احتمالا ناشی از همین ملاحظه و همچنین در نظر گرفتن این واقعیت است که تحریم های یکجانبه و چندجانبه اعمال شده علیه ایران خارج از چارچوب سازمان ملل به اندازه کافی موثر بوده است. خرسندی از تاثیرگذاری تحریم ها در روزهای اخیر توسط برخی سیاستمداران اروپایی ابراز شده است. "ویلیام هیگ" وزیر امورخارجه انگلیس روز جمعه ( 17 شهریور) در سخنانی ضمن حمایت از تشدید فشارهای خارجی بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا "آثاری جدی" برای ایران داشته است. گزارش "گروه رودیوم در نیویورک" نیز که سه شنبه هفته گذشته در شبکه " ان بی سی" آمریکا انعکاس یافت، حاکی از این است که " هم صادرات نفت و هم درآمد ایران کاهش پیدا کرده است." در این گزارش آمده است که " ایران در بهترین حالت در ماه ژوئیه ۹۴۰ هزار بشکه در روز فروخته که نسبت به فروش ماه ژوئن که ۲.۸ میلیون بشکه در روز بوده، ۱. ۷ بشکه در روز کاهش داشته است." برخی تحلیلگران انتظار دارند که تحریم ها در آینده تاثیرات به مراتب بیشتری هم بر اقتصاد ایران بگذارند. "دیوید آلبرایت"، بنیانگذار و رئیس موسسه علوم و امنیت بین المللي در این زمینه به شبکه " ان بی سی" گفته است:"عجیب نیست که تحریم هاي اقتصادي تاثیر فوري نداشته است. این تحریم ها براي تاثیر گذاشتن نیاز به زمان دارند."


افق ناپیدای مصالحه
تلاش قدرت های غربی برای تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی تا حد زیادی ناشی از نگرانی نسبت به اقدام نظامی یکجانبه اسراییل علیه ایران است. مقام‌های ارشد تل آویو در ماه های اخیر هشدارهایی شدید اللحن درباره مقابله با برنامه اتمی ایران داده اند و بر همین اساس، آمریکا و اروپا مترصد این هستند که با افزایش دامنه‎‌ی تحریم بتوانند تل آویو را از حمله نظامی بازدارند. با این حال مقام های اسراییلی کماکان از وضعیت موجود ابراز ناراضیتی می کنند. " بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسراییل در سخنانی که روز سه شنبه (21 شهریور) ابراز کرد با انتقاد از تعلل جامعه جهانی در قبال ایران گفت: " آنهایی که برای ایران خط قرمز تعیین نمی کنند، اخلاقا حق ندارند برای اسرائیل هم خط قرمزی مشخص کند." اشاره تلویحی نتانیاهو به سخنان "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا بود که گفته بود آمریکا برای ایران ضرب الاجلی تعیین نمی کند. او همچنین گفته بود که " هنوز مذاکره را "به فاصله زیاد از سایر گزینه‌ها بهترین راه" برای جلوگیری از توسعه سلاح اتمی توسط ایران می‌داند."
اختلاف نظر میان تل آویو و واشنگتن درباره نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران دستکم تا زمان مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده ادامه خواهد یافت. انتظار می رود که در این مدت نیز به دامنه تحریم ها علیه ایران اضافه شود. ایده‌آل غرب آن است که تحریم ها بتواند تصمیم گیران تهران را متقاعد به تغییری استراتژیک در قبال برنامه های هسته شان کند. ایده‌آلی که تاکنون نه تنها پاسخ مثبتی دریافت نکرده بلکه با تشدید فعالیت های بحث برانگیز هسته ای در ایران نیز توام بوده است. زنگ خطر اینجاست که اگر تشدید تحریم ها هم تاثیری در اراده مقام های جمهوری اسلامی ایجاد نکند، کار برای طرفداران حمله نظامی آسان تر خواهد شد.