جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


زیباکلام: منتقدین امروز دولت تا پیش از خانه نشینی، تکبیرگوی سیاست‌های احمدی‌نژاد بودند

Posted: 22 Sep 2012 10:02 AM PDT

جرس: احمدی‌نژاد نه نلسون ماندلا نه گاندی و نه سید محمد خاتمی است وی را حتی نمی‌توان با آقای هاشمی که همواره در برابر هجمه‌ها و توهین‌ها پاسخی نمی‌دهد، مقایسه کرد/ رادیکال‌های اصولگرا اجازه ائتلاف دو جناح را نخواهند داد.


صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران که همواره اظهارات و نظریه‌های سیاسی وی با رویکردهای مختلفی همراه بوده است این بار نیز در واکنش به سخنان رئیس دولت عنوان کرد که نباید برای موشکافی اظهارات احمدی‌نژاد به دنبال تحلیل سیاسی بود.

وی که معتقد است میزان صبوری سید محمد خاتمی و آیت الله هاشمی را هیچ‌گاه نمی‌توان با محمود احمدی‌نژاد مقایسه کرد، تاکید دارد که منتقدین امروز رئیس جمهور که تا پیش از خانه نشینی وی در برابر تمام سیاسیت‌های او تکبیر می‌گفتند نیز در ایجاد وضعیت امروز کشور سهیم هستند. زیبا کلام علیرغم تاکید مجدد بر ائتلاف سران معتدل دوجناح برای معرفی کاندیدای ریاست جمهوری معتقد است که جریانی رادیکالی در جناح اصولگرا تن به چنین ائتلافی نخواهد داد.

صادق زیباکلام در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: من معتقدم آقای احمدی‌نژاد به لحاظ شخصیتی نه تنها صبور نیست بلکه از روحیه جنگده‌ای نیز برخوردار است که نمی‌توان از وی انتظار تسلیم شدن را داشت.

وی ادامه داد: احمدی‌نژاد نه نلسون ماندلا نه گاندی و نه سید محمد خاتمی است وی را حتی نمی‌توان با آقای هاشمی که همواره در برابر هجمه‌ها و توهین‌ها پاسخی نمی‌دهد، مقایسه کرد بنابراین زدن یک تلنگر به وی دریافت یک کشیده را به همراه دارد.

زیباکلام افزود: مخالفین احمدی‌نژاد اگر گمان می‌کنند که وی تمام شده است و لذا می‌توانند هر اندازه ممکن است از او انتقاد کنند، سخت در اشتباه هستند.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد بار‌ها در سخنان خود این پیام را رسانده است که سایرین باید تا آخرین ساعاتی که وی دارای پست ریاست جمهوری است همچون سال ۸۴ با او رفتار کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دفاع احمدی‌نژاد همواره حمله به دیگران است، تاکید کرد: نباید برای اظهاراتی همچون «از کجا معلوم تا یکسال دیگر عمر دولت تمام بشود» به دنبال تحلیل سیاسی رفت زیرا ریشه چنین مباحثی بیشتر ناشی از ویژگی‌های روحی و شخصیتی یک فرد است ضمن اینکه تا اندازه‌ای نیز طبیعی است به گونه‌ای که نباید انتظار داشت که وی اعلام کند من پس از پایان دولت دهم همه قدرت را تحویل داده و خود به دنبال کارهایی که پیش از این دنبال می‌کردم، می‌روم.

وی با اشاره به نحوه واگذاری قدرت در ایران تصریح کرد: صرف نظر از آقای خاتمی و هاشمی، چند تن از مسئولان را می‌شناسیم که با طیب خاطر قدرت خود را واگذار کرده باشند بنابراین نباید فراموش کرد که احمدی‌نژاد ابو سعید ابوالخیر نیست که به راحتی قدرت را واگذار کند.

زیباکلام اضافه کرد: من معتقدم احمدی‌نژاد تمام تلاش خود را می‌کند تا به گونه‌ای درانتخابات یازدهم تاثیرگذار باشد و به شکل طبیعی از فردی حمایت می‌کند که دارای افکار نزدیک به او باشد.

وی با تاکید براینکه مشکل اساسی این است که اصولگرایان هیچ‌گاه پاسخ گوی عملکرد خود نبوده و نیستند، خاطرنشان کرد: کسانیکه امروز انتقادهای تندی را نسبت به احمدی‌نژاد وارد می‌کنند افرادی هستند که تا دیروز او را روی سر خود می‌گذاشتند اما نباید فراموش کرد نتایج سیاست‌های احمدی‌نژاد هر چه باشد اصولگرایان نیز دراین عملکرد هفت ساله به شکل مستقیم سهیم هستند.

زیباکلام در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: سهم جریان اصولگرا در وضعیت فعلی کشور اگر بیشتر از احمدی‌نژاد نباشد کمتر هم نیست.

این استاد دانشگاه ادامه داد: باید از اصولگرایانی که امروز با چنین شدتی از رئیس جمهور انتقاد می‌کنند پرسید شما تا پیش از خانه نشینی احمدی‌نژاد در اردیبهشت ۹۰ از کدامیک از سیاست‌های وی انتقاد کردید؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ایمان دارم که اجماع افرادی همچون خاتمی، هاشمی و ناطق نوری و معرفی یک کاندید مورد قبول دو جناح صحیح‌ترین فرمول راه حل کشور است اما از طرفی نیز معتقدیم اصولگرایان تندرو این راه حل را قبول نمی‌کنند زیرا آن‌ها تمام قدرت را می‌خواهند و حاضر به تقسیم آن نیستند بنابراین با هر پیشنهادی که منجر به روی کارآمدن اصلاح طلبان شود، مخالفت می‌کنند.

زیباکلام با تاکید براینکه رادیکال‌های اصولگرا اجازه ائتلاف این دو جناح را نخواهند داد، گفت: در مقابل جریانات میانه رو می‌دانند که تنها راه نجات کشور ائتلاف همه نیروهای معتدل مجموعه نظام است. 

نامه سیامک قادری به فرزندش: ما در اسارت «نفرت» گرفتاریم، اما تو اسیر نفرت و کین مباش

Posted: 22 Sep 2012 10:02 AM PDT

جرس: سیامک قادری روزنامه نگار محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای خطاب به فرزندش در آستانه ی سال تحصیلی جدید گفته است: فرزندم برای سومین سال، حضور ندارم تا در گوش‌ات زمزمه کنم، قصه استواری و مقاومت امروز من و تو و ما در برابر ظلم، داستان کتاب های آینده خواهد شد و این درس دیروز من، امروز تو و فردای آیندگان است.

به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی در بخشی از نامه ی خود آورده است: هرگز نباید تسلیم نفرت و خشم شد تا مهر و دوستی‌ات اگر چه در حیاتی‌ترین دوران زندگی‌ات، مهر پدر، امنیت خانواده و اقتصاد از تو دریغ شده است. تو و همه فرزندان تحت ستم این سرزمین هرگز نباید اسیر کینه توزی و نفرت شوید تا ثابت کنیم بر خلاف آیین ادعایی آنان، دین و باور مولایمان، پاسبان عشق و مهر خواهد ماند.

سیامک قادری مرداد ماه سال ۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

یکی از اتهامات اصلی این روزنامه نگار اداره کردن وبلاگ” ایرنای ما “بوده است . وبلاگی که او در آن به برخی عملکردها و اقدامات مسوولان خبرگزاری دولتی ایرنا انتقاد کرده و همچنین درباره جنبش سبز و رهبرانش مطالبی را در این وبلاگ نوشته بود.

خبرگزاری ایرنا شاکی اصلی پرونده آقای قادری بود، او همچنین بعد از ۱۸ سال کار دراین خبرگزاری از آن اخراج و راهی زندان اوین شد.

متن کامل این نامه که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

 

برای فرزندم علی که سه سال از دوران تحصیلی را بدون همراهی پدر سپری کرد

به پسرم درود می‌فرستم که لبخند‌ها و شادمانی‌هایش انگیزه استواری من و امثال من است. علی جان، چندی پیش شاید بیش از ۱۰سال قبل، در بازدید از آسایشگاه کودکان بی‌سرپرست معلول، شعری به سینه دیوار، شعورم را لرزاند و از آن پس در هر بزنگاهی که برای حرکت و موفقیت چیزی و ابزاری کم بود از پس انبار داشته‌های ذهنم به پیش می‌آمد و یادآور می‌شد که «شکسته بال، پرگشودن هنر است».

قصه و حکایت تو و فرزندان «پدر دربند» این سرزمین‌‌ همان سرگذشت، پرنده‌ای شکسته بال است که اگرچه به زحمت و با کمبود، پر می‌گشاید و به پرواز در می‌آید و همچنان که سرخوشی پرواز را به درد جانکاه مزمزه می‌کنند، حسرت و خشم را برای بال شکستگان طایفه ظلم و جور به جای می‌گذارند.

فرزندم، تو و هم سن و سال های تو باید کودکی را همچون کودکانی برخوردار تمام عالم تجربه می‌کردید و نوجوانی و جوانی را هم به‌‌ همان کیفیت از سر می‌گذراندید. اما دریغ و صد افسوس که زیاده خواهی‌های حاکم جبار، زمان و مکان را بر همه تنگ کرده است. جباریت و روح طمع ورزانه آن چشم دیدن هیچ حوزه‌ای خارج اختیار و نظارت خود را ندارد و از همین روست که فضای تنفس و حیات را که حق خدادادی است، از همگان ستانده است.

آن‌ها مهر پدر را از فرزندان، امنیت را از خانواده و آسایش و آزادی را از مردمان شهر ربوده‌اند. و هر فریادی را به بهانه حفظ امنیت خود و قبیله زیاده خواه‌شان با نیروی سرکوب خفه می‌کنند. با ریاکاری از تقدیس خانواده و نهاد خانواده نزد مکتبشان می‌گویند و با تیشه جهل و خودکامگی اساس آن را ویران می‌کنند و اگر فریادی برآید که این مسیر، راه نمرودیان است، فریبکارانه در جایگاه اشغال شده حق و حقانیت، فریاد انالحقشان گوش مردمان مظلوم را کر می‌کند. نامردمی و ریاکاری را در شهر‌ها رواج می‌دهند و جزء تخم کینه، دروغ، فریب و بی کفایتی برای آیندگان به جای نمی‌گذارند.

در آموزه‌هایشان وقاحت ریاکاری را دین می‌نامند و از روح آزادگی و کرامت نفس می‌گریزند و مردان و زنان آزاده را به جرم اعتراض دربند و بر دار می‌کنند و این همه را لباس آیین می‌پوشانند.

خروج بر این سیه کاری‌ها را دادستانی می‌نامند و از رهبران و رهروان حق و عدالت و آزادی و پیامبران بشارت، انتقام می‌کشند و نه از آن آنان که از زن و فرزند و اهل و تبار آنان به واسطه استواری آن‌ها درزنده نگاه داشتن آزادی، دین و روح انسانی کینه جویی می‌کنند.

فرزندم برای سومین سال، حضور ندارم تا در گوش‌ات زمزمه کنم، قصه استواری و مقاومت امروز من و تو و ما در برابر ظلم، داستان کتاب های آینده خواهد شد و این درس دیروز من، امروز تو و فردای آیندگان است.

هرگز نباید تسلیم نفرت و خشم شد تا مهر و دوستی‌ات اگر چه در حیاتی‌ترین دوران زندگی‌ات، مهر پدر، امنیت خانواده و اقتصاد از تو دریغ شده است. تو و همه فرزندان تحت ستم این سرزمین هرگز نباید اسیر کینه توزی و نفرت شوید تا ثابت کنیم بر خلاف آیین ادعایی آنان، دین و باور مولایمان، پاسبان عشق و مهر خواهد ماند.

سیامک قادری

بند ۳۵۰ زندان اوین 

دولت ۶هزارمیلیارد تومان از بودجه سلامت را نداده است

Posted: 22 Sep 2012 09:31 AM PDT

جرس: معاون درمان وزیر بهداشت می گوید، خبری از پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان مصوب مجلس برای حوزه سلامت ازسوی دولت نیست و پیگیری های وزارت بهداشت دراین زمینه هنوز به نتیجه نرسیده است.

این مصوبه در حال است که پیش از این احمدی نژاد بودجه درمان و حوزه سلامت را به وزارت راه بخشیده بود.

در همین حال، حسین امامی رضوی، معاون وزیر بهداشت که خود مسوول دولتی است به انتقاد از دولت پرداخته و به خبرگزاری ایلنا گفته است: دولت برای اینکه سهمش را افزایش دهد باید اعتبارات بخش سلامت بیشتر شود و آن ۶ هزارمیلیارد تومان مصوب مجلس به حوزه سلامت بیاید که البته این اقدام تاکنون رخ نداده است.
 

مخالفان رژیم بشار اسد یک جنگنده ارتش سوریه را سرنگون کردند

Posted: 22 Sep 2012 09:31 AM PDT

جرس: منابع ارتش آزاد سوریه امروز اعلام کردند، مخالفان رژیم اسد توانسته‌اند یکی از جنگنده‌های ارتش را که به بمباران منازل مسکونی می‌پرداخت، سرنگون کنند.

به گزارش تلویزیون العربیه یک جنگنده ارتش سوریه در نزدیکی یکی از پایگاه های ارتش آزاد سوریه در منطقه اتارب سرنگون شد.

این جنگنده بامداد امروز هنگامی که در حال انجام عملیات علیه مردم بی دفاع بود مورد هدف پدافند ضدهوایی ارتش آزاد سوریه قرار گرفت و سرنگون شد.

در تحولی دیگر، مخالفان رژیم اسد تصاویری از شکنجه چند تن از بازداشت شدگان در یک ایستگاه بازرسی ارتش را منتشر کرده اند.

در این فیلم نیروهای امنیتی دست و پاهای بازداشت شدگان را از پشت بسته و آنها را روی زمین خوابنده و به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

در همین حال منابع مخالفان اعلام کردند روز جمعه بیش از یکصد و چهل نفر در شهرهای مختلف سوریه کشته شدند.

شبکه خبری شام اعلام کرد نیروهای امنیتی و ارتش سوریه مبادی ورودی شهر حماه را بسته و از رفت و آمد مردم جلوگیری کردند و نقاط ایست وبازرسی زیادی در شهر ایجاد کردند.

در حومه دمشق نیز نیروهای ارتش منطقه الزبدانی را گلوله باران کردند و مناطق غربی آن نیز از مقر لشکر چهارم زرهی که فرماندهی آن برعهده ماهر اسد برادر رئیس رژیم سوریه است به شدت گلوله باران شد.

همچنین در درعا نیروهای دولتی بوسیله تانک ها و خودروهای زرهی به روستای " ناحته" یورش بردند و برخی مناطق شهر را گلوله باران کردند.

در حلب نیز نیروهای رژیم مناطق مختلف شهر را بمباران کردند و درگیری های شدیدی در مقابل مقر امنیت سیاسی در منطقه " راس العین" در منطقه کردنشین حسکه به وقوع پیوست.

سرهنگ حسین الکلش رئیس شورای نظامی انقلاب سوریه اعلام کرد نیروهای ارتش پس از به کنترل درآوردن منطقه " تل ابیض" در شهر رقه برای دو روز متوالی به گلوله باران شهر پرداختند.

در همین حال هیئت هماهنگی انقلاب سوریه اعلام کرد نیروهای اسد از شب گذشته تاکنون با اسلحه سنگین توپ و تانک مناطق مسکونی شهر حلب را گلوله باران کردند.

بر اساس این گزارش نیروهای اسد همچنین با توپخانه مناطقی از استان درعا را گلوله باران کردند.

همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که بامداد امروز شنبه مناطق قاطرجی، الصاخور ، الشعار ، المرجه بوسیله جنگنده های رژیم اسد بمباران شدند.
 

ارتش آزاد سوریه مقر فرماندهی خود را از ترکیه به خاک سوریه منتقل کرد

Posted: 22 Sep 2012 09:12 AM PDT

جرس: ارتش آزاد سوریه، از گروههای مخالف دولت سوریه اعلام کرده است که مقر فرماندهی‌اش را از ترکیه به "مناطق آزاد شده" در داخل خاک سوریه انتقال داده است.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، ریاض اسد، فرمانده ارتش آزاد سوریه این خبر را در ویدئویی که در سایت یوتیوب، قرار داده شده، تایید کرده است.

آقای اسد در این نوار وئویی به زمان انتقال نیروهای ارتش آزاد سوریه اشاره‌ای نکرده است.

ارتش آزاد سوریه یکی از مهم‌ترین گروه‌های مسلح است که برای سرنگونی رژیم بشار اسد مبارزه می‌کند.

در گذشته رهبران این گروه به دلیل هدایت درگیری‌ها از داخل خاک ترکیه مورد انتقاد قرار گرفته بود.

منتقدان گفته بودند که رهبران این گروه کنترلی بر روی شبکه پیکارجویان محلی در داخل سوریه ندارند.

گفته شده بود که نیروهای ارتش آزاد سوریه برای تامین اکثر تجهیزاتشان به ترکیه وابسته هستند.

در همین رابطه سرهنگ ریاض اسد، از شورای نظامی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: "این اقدام هفته گذشته صورت گرفت و هدف از آن متحد کردن تمامی گروه‌های مخالف بود."

ریاض اسد، فرمانده ارتش آزاد سوریه، در این نوار ویدئویی همچنین اعلام کرده است: "ارتش آزاد در کنار تمامی نیروها و گروه‌ها تا کسب پیروزی خواهد جنگید."

ژنرال اسد همچنین گفته است دمشق، پایتخت، "به امید خدا به زودی آزاد خواهد شد."

آقای اسد این ایده را که قرار است ارتش آزاد سوریه جایگزین رژیم فعلی شود را رد کرد.

فرمانده ارتش آزاد سوریه تاکید کرد که مردم این کشور باید درباره روی کار آمدن هر نوع حکومت جدیدی به توافق برسند.

در تحولی دیگر، ارتش لبنان امروز( شنبه ۲۲ سپتامبر) اعلام کرد که پیکارجویان ارتش آزاد سوریه به یک پست مرزی ارتش لبنان در نزدیکی شهر عرسال حمله کردند.

براساس بیانیه منتشره توسط ارتش لبنان این دومین بار در کمتراز یک هفته است که نیروهای ارتش آزاد سوریه به خاک لبنان نفوذ می‌کنند.

ارتش لبنان گزارش‌های منتشره در این باره که مردان مسلح سربازان لبنانی را اسیر کرده‌اند، رد کرد.

گفته شده نیروهای کمکی ارتش لبنان در حال حاضر به منطقه اعزام شده‌اند.
 

نادران: دولت در توزیع پول در آستانه انتخابات سابقه‌دار است

Posted: 22 Sep 2012 08:42 AM PDT

جرس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات غیر رسمی رسیده به نمایندگان مجلس اخبار مبنی بر تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه های نقدی از محل افزایش قیمت ارز را تایید می کند، گفت: دولت پیش از این هم سابقه توزیع پول در آستانه انتخابات را داشت.

به گزارش مهر،  الیاس نادران در خصوص تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه های نقدی از محل مابه تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد گفت: در قانون بودجه91 نسبت به مازاد درآمدهای ارزی ناشی از افزایش قیمت ارز تعیین تکلیف شده است براین اساس باید بخشی از این درآمد به حساب صندوق توسعه ملی برای مصارف پیش بینی شده واریز شود و بخشی از آن نیز به خزانه برای جبران درآمدهای محقق نشده واریز گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برداشت از مابه تفاوت نرخ ارز آزاد و دولتی و واریز آن به حساب نقدی خلاف قانون است، تاکید کرد: طبق قانون بودجه 91 دولت جز از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حق افزایش درآمد برای اجزای هزینه ای هدفمندی یارانه ها را ندارد و هر گونه برداشتی برای پرداخت یارانه های نقدی از غیر از محل درآمدهای هدفمندی خلاف قانون است.

نادران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر هیئت دولت با ایشان اظهار داشت: رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند که دولت باید از افزایش نقدینگی و حجم پول در گردش کشور خودداری کند. بنابراین تلاش دولت برای افزایش سه برابری یارانه ی نقدی کاملا بر خلاف فرمایشات رهبر انقلاب است. 

 نادران در خصوص انگیزه دولت از افزایش سه برابری یارانه های نقدی در ماه های پایانی دولت دهم گفت: قبلا هم سابقه داشته که دولت نزدیک انتخابات بعضی پول ها را میان مردم توزیع کند.

وی افزود: دولت از سال گذشته برای چنین کاری خیز برداشت و ابتدا پیشنهادی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه داد که براساس آن سقف بودجه هدفمندی یارانه ها 130 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود اما مجلس با این کار موافقت نکرد و این رقم را به کمتر از نصف کاهش داد.

نادران تصریح کرد: مجلس به دلیل نگرانی هایی که از رفتارهای دولت داشت احکام سختیگرانه ای را در قانون بودجه 91 نوشت که دولت نتواند تمایلات خود در حوزه سیاسی را بر مولفه های اقتصادی اعمال کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: امروز این تمایلات سیاسی بارزتر شده، از قبل هم اطلاعات غیررسمی به نمایندگان داده می شد که این گونه اخبار را تاکید می کرد.

وی ادامه داد: اقدام تعمدانه دولت در عدم عرضه ارز به بازار آزاد و ایجاد نوسان آشفتگی در بازار بیشترین لطمه را به اعتماد مردم به دولت زده و مردم را نسبت به توانمندی های دولت بدبین کرده است این گونه اقدامات به نفع دولت نیست.

هزار کارگر به امضا‌کنندگان نامه اعتراضی خطاب به وزیر کار پیوستند

Posted: 22 Sep 2012 08:05 AM PDT

جرس: بیش از ۱۰ هزار کارگر دیگر از ۸ استان، به جمع امضا‌کنندگان نامه اعتراضی خطاب به وزیر کار پیوستند. این کارگران در نامه خود، وضعیت بحرانی اقتصاد و پرداخت نشدن دستمزدها را مورد انتقاد قرار داده و طرح هدفمندی یارانه ها را "قطع یارانه" خوانده اند.

امضای نامه اعتراضی کارگران به دولت از تاریخ ۲۷ خرداد سال جاری آغاز شده و تا کنون به حدود بیست هزار امضا رسیده است.

این درحالی است که با افزایش بحران در اقتصاد ایران، دولت عملا از اجرای فاز دوم طرح حذف یارانه ها ناتوان شده و آن را منتفی کرده است.

به گزارش ایلنا، ۱۰ هزار کارگران واحدهای صنعتی و خدماتی از استان‌های اصفهان، تهران، کردستان، یزد، خوزستان، آذربایجان شرقی، مازندران و مرکزی با امضای نامه‌ای خطاب به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعتراض به عدم پرداخت دستمزد‌ها، بیکار سازی‌ها، قراردادهای موقت، نا‌امنی شغلی، دستمزدهای «بشدت زیر خط فقر» و... هشدار داده‌اند: بسیاری از اقلام غذایی و رفاهی بصورت روزانه و با سرعتی غیر قابل تصور در حال برچیده شدن از سفره خالی ما کارگران است.

کارگران امضا کننده این نامه با تاکید بر «افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در طول یک سال گذشته»، از افزایش ۱۳ درصدی میانگین دستمزدشان در سالهای ۹۰ و ۹۱ انتقاد کرده و خواستار افزایش دستمزد در نیمه دوم سال شده‌اند: «ما با تاکید و اصرار بر افزایش عاجل و فوری حداقل دستمزد‌ها در شش ماهه باقی مانده سال، ده هزار امضای دیگر را در اعتراض به سطح دستمزد‌ها و دیگر شرایط کار و زیست کارگران تحویل شما می‌دهیم و بار دیگر بر تامین خواسته‌های میلیون‌ها کارگر که در طومار اعتراضی بر آن‌ها صحه گذاشته شده است پای می‌فشاریم.»

۱۰ هزار کارگر با امضای این نامه خطاب به وزیر کار نوشته‌اند: «در این شرایط شما به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به عنوان ارگانی که حق تعیین قیمت فروش نیروی کارمان را از ما کارگران سلب کرده‌اید و تعیین حداقل دستمزد را در اختیار وزارتخانه خود قرار داده‌اید نه تنها صدایتان در نیامده است بلکه حتی زحمت پاسخگویی به خواست کتبی و امضا شده هزاران کارگر را نیز به خود نداده‌اید. طوری که به نظر می‌اید وزارتخانه شما هیچ ربطی به کارگران و زندگی و معیشت آنان ندارد.»

در تاریخ ۲۷ خرداد سال جاری نیز ۱۰ هزار کارگر با امضای نامه‌ای خطلاب به وزیر کار، از قانون هدفمندی یارانه‌ها با عنوان «قطع یارانه‌ها» نام برده‌ و با توجه به وضعیت اقتصادیشان خواستار افزایش حداقل دستمزد‌ها براساس تورم موجود شده بودند.

کارگرانی از واحدهای خدماتی و کارخانه‌هایی همچون آذر مرغ، چینی ارس، پروفیل ساوه، راندگان شرکت واحد تبریز، بسته بندی ایران، نساجی کردستان، فولاد گزین، معدن کوشک، راه آهن یزد، پرسو، فولاد بهمن و... از جمله امضا کنندگان این نامه به شمار می‌روند.

متن کامل نامه کارگران خطاب به وزیر کار که رونوشتی از آن به همراه اسامی امضا کنندگان و واحدهای تولیدی و خدماتی آنان به نهاد رسیدگی به شکایات مردمی ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ارسال شده است، در ادامه می‌آید:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جناب شیخ الاسلامی

با سلام

این دومین نامه ما به جنابعالی است. ما به عنوان هماهنگ کنندگان طومار اعتراض به سطح دستمزد‌ها و دیگر شرایط کار و زیست کارگران، نامه‌ای را در تاریخ ۲۷ خرداد ۹۱ به همراه ۱۰ هزار امضا تحویل وزارتخانه شما دادیم. از آن تاریخ بیش از سه ماه می‌گذرد و شما هیچ پاسخی به طومار اعتراضی هزاران کارگر نداده‌اید.

عدم پرداخت دستمزد‌ها، بیکار سازی‌ها، قراردادهای موقت، نا‌امنی شغلی، دستمزدهای بشدت زیر خط فقر و تورم و گرانی بیداد می‌کند.

بسیاری از اقلام غذایی و رفاهی بصورت روزانه و با سرعتی غیر قابل تصور در حال برچیده شدن از سفره خالی ما کارگران است.

از اواخر سال ۹۰ و بویژه از چند ماه گذشته تاکنون هزینه‌های زندگی چندین برابر شده است. هیچ نوع کالا و یا خدماتی در این مملکت پیدا نمی‌شود که قیمت آن‌ها در طول این مدت افزایش ده‌ها درصدی پیدا نکرده باشد.

از عوارض بزرگراه‌ها و هزینه حمل و نقل تا مصالح ساختمانی و اجاره بهای منازل مسکونی تا هزینه‌های خدمات بانکی و دفا‌تر اسناد رسمی تا قیمت لبنیات و نان و مرغ و تخم مرغ و گوشت و میوه تا هزینه‌های آموزش و بهداشت و درمان و خلاصه هر آنچه که برای بقا و نفس کشیدن یک انسان لازم و حیاتی است گا‌ها تا چندین برابر افزایش قیمت داشته‌اند.

این افزایش سرسام آور قیمت‌ها بویژه در طول یکسال گذشته در حالی صورت گرفته است که میانگین دستمزد ما کارگران در این مدت (سال ۹۰ و ۹۱) فقط ۱۳ درصد افزایش پیدا کرده است و متوسط دریافتی ماهیانه میلیون‌ها کارگر (تازه اگر در این مدت بدلیل قطع سوبسید حاملهای انرژی و تعطیلی کارخانه‌ها به خیل بیکاران نپیوسته باشند و موفق به دریافت بموقع دستمزدهای خود شوند) بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان در ماه است.

ما در نامه قبلی خود بر این مسئله انگشت گذاشتیم و براین حقیقت غیر قابل انکار تاکید کردیم که چنین دستمزدی بویژه در مراکز استان‌ها کفاف اجاره بهای حقیر‌ترین منزل مسکونی را نیز نمی‌دهد. آنوقت و تحت چنین شرایطی شما به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به عنوان ارگانی که حق تعیین قیمت فروش نیروی کارمان را از ما کارگران سلب کرده‌اید و تعیین حداقل دستمزد را در اختیار وزارتخانه خود قرار داده‌اید نه تنها صدایتان در نیامده است بلکه حتی زحمت پاسخگویی به خواست کتبی و امضا شده هزاران کارگر را نیز به خود نداده‌اید. طوری که به نظر می‌اید وزارتخانه شما هیچ ربطی به کارگران و زندگی و معیشت آنان ندارد.

جناب وزیر! در طول سه ماهی که از اولین نامه ما و تحویل طومار اعتراضی کارگران به وزارت کار و رفاه و تامین اجتماعی می‌گذرد علاوه بر افزایش قیمت‌ها، در ده‌ها کارخانه بزرگ و متوسط، کارفرمایان ناهار و بسیاری از مزایای شغلی کارگران از قبیل پاداش و بهره وری کار و... را نیز قطع کرده‌اند و به آنان فقط مزد پایه را پرداخت نموده‌اند و به این ترتیب فاصله بین درآمد و هزینه‌های جاری زندگی به مرز فاجعه باری رسیده و هستی و حیات خانواده‌های کارگری را در معرض نابودی قرار داده است.

لذا ما با تاکید و اصرار بر افزایش عاجل و فوری حداقل دستمزد‌ها در شش ماهه باقی مانده سال، ده هزار امضای دیگر را در اعتراض به سطح دستمزد‌ها و دیگر شرایط کار و زیست کارگران تحویل شما می‌دهیم و بار دیگر بر تامین خواسته‌های میلیون‌ها کارگر که در طومار اعتراضی بر آن‌ها صحه گذاشته شده است پای می‌فشاریم.
 

بهمنی: تورم عامل افزایش نرخ ارز است

Posted: 22 Sep 2012 08:05 AM PDT

جرس: محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی با اذعان به وجود تورم بالا در اقتصاد کشور، گفت که تورم عامل افزایش نرخ ارز است.

به گزارش ایلنا، این اظهارات در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد ایران با ثبت رکوردی تازه مرز دو هزار و دویست تومان را پشت سر گذاشته و همچنان رو به افزایش است.

رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ مرجع ارز کنار گذاشته نخواهد شد، علت اجرای افزایش نرخ ارز با ۲ درصد زیر قیمت به متقاضیان اولویت دار کالایی را وجود تورم اعلام کرد و گفت: برای از بین بردن شکاف بین بازار رسمی و غیر رسمی، افزایش نرخ ارز دو درصد ضروری بود.

محمود بهمنی با اشاره به اینکه واردات چند قلم کالای ضروری با نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ به افزایش شکاف بین بازار رسمی و غیر رسمی دامن می‌زد، اظهار داشت: اگرچه ارز باید به صورت تك نرخی ارایه شود اما نرخ شناور مدیریت شده‏ نرخی است كه در آن هم تولیدکننده و هم مصرف کننده رضایت داشته باشد و بازار ارز به تعادل برسد. این شیوه تعیین ارز شناور مدیریت شده است كه باید اجرا شود.

وی از ارائه نرخ ارز به صورت روزانه در یک محدوده خاص به صورت شناور مدیریت شده خبر داد و گفت: جیره بندی ارزی که توسط برخی مطرح شده است، صحت نداشته زیرا ارز به مقدار کافی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد.
 

تیم ملی بسکتبال ایران قهرمان کاپ آسیا شد

Posted: 22 Sep 2012 08:05 AM PDT

جرس: تیم ملی بسکتبال ایران با پیروزی برابر تیم ملی ژاپن که از حمایت تماشاگرانش سود می برد به عنوان قهرمانی کاپ آسیا دست پیدا کرد تا برای اولین بار جام قهرمانی این رویداد بزرگ آسیایی را بالای سر ببرد و همچنین به عنوان تیم نخست این رقابت‎ها به طور مستقیم به جام ملت‎های ۲۰۱۳ صعود کند.

به گزارش مهر، تیم‌های ملی بسکتبال ایران و ژاپن از ساعت ۱۱ امروز شنبه (به وقت تهران) برگزارکننده دیدار نهایی چهارمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا بودند. این دیدار که در سالن “Ota Gymnasium” شهر توکیو برگزار شد در پایان به برتری ۵۳ بر ۵۱ تیم کشورمان انجامید تا ملی پوشان بسکتبال ایران برای نختسین بار قهرمان مسابقات کاپ آسیا شوند.

تیم ملی بسکتبال کشورمان کوارترهای اول و دوم مسابقه را با برتری (۱۳ بر ۱۱) و (۱۷ بر ۱۲) پشت سر گذاشت اما در کوارتر سوم با نتیجه (۱۱ بر ۲۱) مغلوب شد تا برنده فینال مسابقات در کوارتر چهارم مشخص شود. در کوارتر پایانی تیم کشورمان برتری (۱۳ بر ۷) را از آن خود کرد و با برتری ۵۳ بر ۵۱ قهرمان آسیا شد.

شاگردان “ممی بچیروویچ” در مرحله گروهی چهارمین دوره مسابقات بسکتبال کاپ آسیا نیز تیم ژاپن را با نتیجه (۷۱ بر ۶۵) از پیش رو برداشته بودند. آنها در این مسابقات تیمهای هند، قطر، چین تایپه، ژاپن (۲ بار)، ازبکستان و فیلیپین را شکست دادند.

 اولین دوره رقابت‎های بسکتبال کاپ آسیا سال ۲۰۰۴ برگزار شد و پس از وقفه در سال ۲۰۰۶ مجددا به صورت دو سال در میان پیگیری شد. تیم ملی بسکتبال ایران در حالی در چهارمین دوره رقابت‎های قهرمانی کاپ آسیا شرکت کرده بود که هیچ سابقه‎ای از قهرمانی در این رقابت‎ها نداشت.

تیم ملی بسکتبال ایران با ترکیب محمدصمد نیکخواه بهرامی، حامد آفاق، اوشین ساهاکیان، آرن داودی، اصغر کاردوست، روزبه ارغوان، محمد جمشیدی، فرید اصلانی، امیر صدیقی، سجاد مشایخی، صالح فروتن و بهنام یخچالی در چهارمین دوره رقابت‎های بسکتبال قهرمانی کاپ آسیا شرکت کرده بود. 

نماینده آیت‌الله سیستانی: به عنوان یک وظیفه‌ی انسانی پذیرای آوارگان سوریه باشید

Posted: 22 Sep 2012 08:05 AM PDT

جرس: نماینده آیت الله سیستانی از مراجع بزرگ شیعه در نجف از دولت و ملت عراق خواست به عنوان یک وظیفه انسانی، پذیرای همه آوارگان و پناهجویان سوریه باشند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این سخنان را عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی در نماز جمعه کربلا مطرح کرد و گفت: به عنوان یک وظیفه انسانی و حق همسایگی، دولت و ملت عراق باید موضع شایسته ای را در برابر آوارگان و پناهجویانی که از سوریه وارد عراق می شوند داشته باشند. باید از این افراد حمایت شود و برای آنها سرپناه و حداقل شرایط زندگی فراهم شود.

اظهارات نماینده آیت الله سیستانی در واکنش به اقدامات دولت عراق در بستن مرزهای مشترک با سوریه و جلوگیری از ورود آوارگان و پناهجویان سوری مطرح می شود.

همچنین به گزارش رویترز مشاور رسانه ای نخست وزیر عراق گفت: با وجود درخواست های متعدد دولت عراق از آمریکا برای دریافت مدارک و شواهد ادعای انتقال سلاح از ایران به سوریه از طریق آسمان عراق، اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

دولت بغداد اعلام کرد به یک فروند هواپیمای کره شمالی که به مقصد سوریه در حرکت بود اجازه نداد از آسمان عراق عبور کند.

رویترز نوشت: این هواپیمای کره شمالی قرار بود امروز شنبه با عبور از آسمان عراق وارد سوریه شود.
دلیل این اقدام، مشکوک بودن این هواپیما به حمل سلاح برای سوریه است.