جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


زنگ آغاز سال تحصیلی، درس تغییر و پیام آزادی و برابری و امنیت را نوید می دهد

Posted: 20 Sep 2012 08:59 AM PDT

پیام دو کارگری از زندان اوین
جـــرس: رضا شهابی و بهنام ابراهیم زاده دو فعال کارگری محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی گفته اند: زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، درس تغییر و پیام آزادی و برابری و امنیت را نوید می دهد، در این فصل که فاصله ها از میان رفته و دست ها مهربانانه همدیگر را می فشارند باید امتحان نیکو پس داده و کارنامه درخشانی از خود برجای بگذاریم و شاگرد خوب زمانه باشیم. ما از معلم تاریخ آموخته ایم که بعضی فرصت ها یگانه و تکرار ناپذیرند و برای قبولی در آزمون این فصل، سخت باید با جسارت گزینه مقاومت را برگزید.

 

به گزارش کلمه، رضا شهابی عضو هیات مدیره و مسؤل امور مالی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی ٢٢خرداد ٨٩ بازداشت شد و در حین انتقال به بند ٢٠٩ به دلیل ضرب و شتم شدید از ناحیه گردن به شدت آسیب دید.
١٩ ماه نگهداری رضا شهابی در بند٢۴٠ و ٢٠٩ زندان اوین و بازجویی ها تحت فشار و شکنجه و تهدید به اعدام موجب شد، این زندانی برای رسیدگی به وضعیت حقوقی و قضایی چندین بار دست به اعتصاب غذا بزند.


این فعال کارگری تابستان امسال در حکمی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی صلواتی شش سال حبس تعزیری و محرومیت از فعالیت های سندیکایی محکوم شد.


بهنام ابراهیم زاده فعال حقوق کودکان، فعال کارگری و عضو کمیته پیگیری برای ایجاد تشکل آزاد کارگری ۲۲ خرداد ماه ۸۹ در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. او هنگام دستگیری و بازداشتش در بند ۲۰۹ زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته، که در نتیجه به‌شدت زخمی شده و دو دنده‌اش شکست و در وضعیت وخیمی در زندان بسر برد.


بهنام ابراهیم زاده از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۲۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.


متن کامل این پیام به شرح زیر است:
سومین مهر، بدون مهر پدری
سال تحصیلی جدید در شرایطی آغاز می شود که ۲۷ ماه از بهترین دوران عمرمان را دور از همکاران، هم وطنان و کانون گرم خانواده، آنهم به جرم تشکیل و عضویت در تشکل های کارگری برای دفاع از حقوق مسلم کارگران و آشنایی آنها با حقوق اولیه خود برای داشتن یک زندگی شرافتمند سزاوار هر انسان، گرفتار زندان شده ایم.


دوستان و هم وطنان گرامی!
فرزندان ما ۲۷ ماه است از مهر پدری محروم اند، آن هم در سنی که نیاز به مراقبت و رسیدگی و کمک و آموزش دارند گرچه مادرانشان در همه حال در کنار آنها هستند، ولی دوری پدر و مشکلات پیش رو ضربات جبران ناپذیری به آنها وارد کرده است.


فرزندان عزیز این مرز و بوم، ما می دانیم که همه ی شما عزیزان در شرایط برابر زندگی نمی کتید و بخش زیادی از شما از نعمت پدر یا مادر یا از داشتن غذا و سرپناه کافی یا مدرسه و معلم و امکانات تحصیلی مناسب محرومید، شماری از هم سن و سال های شما به اجبار از تحصیل بازمانده اند. ما نیز به دلیل آزادی خواهی و برابری ۲۷ ماه از عمرمان را پشت میله های زندان و به دور از خانواده و فرزندان مان بسر می بریم در این سال تحصیلی فرزندان ما نیز به جز محرومیت های اقتصادی و تحصیلی باید محرومیت از مهر پدری را تجربه کنند، و با اضطراب مثل شما به مدرسه رفته و در کلاس حاضر شوند. با این وصف ما نگران وضع زندگی شما عزیزان آینده ساز این مرز و بوم هستیم.


هم وطنان گرامی،
زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، درس تغییر و پیام آزادی و برابری و امنیت را نوید می دهد، در این فصل که فاصله ها از میان رفته و دست ها مهربانانه همدیگر را می فشارند باید امتحان نیکو پس داده و کارنامه درخشانی از خود برجای بگذاریم و شاگرد خوب زمانه باشیم. ما از معلم تاریخ آموخته ایم که بعضی فرصت ها یگانه و تکرار ناپذیرند و برای قبولی در آزمون این فصل، سخت باید با جسارت گزینه مقاومت را برگزید.
ما کارگران زندانی ضمن تبریک سال تحصیلی جدید به غنچه های نوشکفته، دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و هنرجویان، آزادی و پیشرفت در تحصیل و صعود به قله های بلند علم و دانش را آرزو می کنیم و به خانواده بزرگ جامعه کارگری زحمتکش و تنان ایرانیان آزاده و شریف و سندیکاها و تشکل های کارگری، دانشجویی، زنان، پرستاران، فعالان مدنی و صلح جو و همه ی عزیزان و مادران داغ دیده و شخصیت های مردمی از پشت دیوارهای زندان اوین با روحیه و اراده قوی و استوار شادباش می گوییم.


به امید پیروزی شما در راه ساختن جهانی عاری از جنگ و جهل و محرومیت


زنده باد کارگر زنده باد آزادی
رضا شهابی، عضو هیات مدیره سندیکای کارکنان شرکت واحد و اتوبوس رانی تهران و حومه
اسعد(بهنام) ابراهیم زاده، عضو کمیته های هماهنگی و پیگیری برای ایجاد تشکل های کارگری
 

 

میهمانان به همراه عروس و داماد در مقابل زندان اوین

Posted: 20 Sep 2012 08:59 AM PDT

جـــرس: بنا به گزارش ها، شب گذشته مراسم عروسی فرزند محمدرضا مقیسه، زندانی سیاسی محبوس دربند ۳۵۰ زندان اوین و عضو ارشد ستاد میرحسین موسوی به مقابل زندان اوین کشیده شد.


پیش از این مقرر شده بود محمدرضا مقیسه با استفاده از حق مرخصی در مراسم عروسی فرزندش شرکت کند ولی با وجود اینکه بطور معمول و بر اساس آیین نامه سازمان زندان ها، هنگام عروسی فرزندان زندانیان برای شرکت در مراسم عروسی به این افراد مرخصی داده می شود، دادستان تهران از مرخصی این زندانی سیاسی جلوگیری کرد.


بنا به گزارش سایت کلمه، شرکت کنندگان در مراسم عروسی پس از مطلع شدن از عدم حضور مقیسه در مراسم عروسی فرزندش، علی رغم تودیع وثیقه و قول و قرار های مکرر دادستانی به خانواده اش، در پایان جشن و دسته جمعی به همراه عروس و داماد تالار عروسی را ترک و به مقابل زندان اوین رفته و در میان احساسات مراسم را در خیابان و مقابل زندان ادامه دادند.


مامورین زندان و گشت ویژه نیروی انتظامی که در محل حاضر شده بودند تلاش کردند جمعیت را از مقابل زندان متفرق کنند تا آنجا که عروس و داماد را تهدید به بازداشت کردند که اثری در جمعیت حاضر نکرد و جمعیت پس از ساعت ۱۲ شب با شعار “یاحسین میرحسین” محل را ترک کردند.


روز گذشته نیز این سایت گزارش داده بود که محمدرضا مقیسه، جانباز دوران دفاع مقدس، ۳سال از ۶ حبس خود را تاکنون سپری کرده و ۱۸ماه است که از اعزام به مرخصی و ملاقات حضوری منع شده است.


رییس دفتر مشترک ستاد رسیدگی به حادثه دیدگان پس از انتخابات، مهرماه ۸۸ و درپی تهاجم تیم های عملیات اطلاعات شد و ۲۰۷ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین در بازداشت موقت بود.


مخالفت از انجام ملاقات حضوری و اعزام به مرخصی با این زندانی سیاسی برخلاف مقررات مرخصی، در زمان فوت خواهر این زندانی سیاسی هم رعایت نشده است و او حتی موفق به حضور چند ساعته در مراسم ختم خواهرش نیز نشد.
 

گردهمایی گروه “دوستان سوریه” در هلند

Posted: 20 Sep 2012 06:00 AM PDT

بیش از ۲۹ هزار کشته در سوریه
جـــرس: دیپلمات‌های بیش از ۶۰ کشور جهان و اتحادیه عرب امروز (پنج‌شنبه، ۲۰ سپتامبر) در لاهه هلند گرد هم آمدند تا ضمن بهبود بخشیدن به هماهنگی تحریم‌ها علیه رژیم بشار اسد، این تحریم‌ها را تقویت کنند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند که ریاست این نشست را بر عهده دارد در آغاز نشست گفت: "ما به اقدام‌های قاطعانه نیاز داریم."


او افزود: "تحریم‌ها تنها در صورتی تأثیر خواهند داشت که به‌طور مؤثر اعمال شوند."


نشست "دوستان سوریه" در پی موافقت اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری (سپتامبر) با ضرورت تشدید تحریم‌ها علیه نزدیکان بشار اسد بر پا می‌شود.


قرار است که در نشست لاهه افزایش تحریم‌ها از جمله در بخش مالی مورد توجه قرار بگیرد.


سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه: بیش از ۲۹ هزار کشته در سوریه
سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه روز پنج‌شنبه (۲۰ سپتامبر) از کشته شدن بیش از ۲۹ هزار نفر از مردم این کشور در جریان اعتراض‌های اخیر سیاسی از مارس ۲۰۱۱ به این طرف خبر داد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان گفت: "تا روز چهارشنبه، ۱۹ سپتامبر دست کم ۲۰۷۵۵ غیر نظامی، ۱۱۴۸ نظامی متمرد از ارتش و ۷۰۹۵ سرباز جان خود را از دست دادند."


به گفته رئیس این سازمان روز پنج‌شنبه (۳۰ سپتامبر) دست کم ۴۱ نفر کشته شدند که با احتساب این تعداد، مجموع شمار کشته‌شدگان به بیش از ۲۹ هزار رسیده است.


سازمان نظارت بر حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا قرار دارد آمار خود را با استناد به اظهارات پزشکان، خبرنگاران و فعالان سوری به‌دست می‌آورد.


سازمان ملل متحد شمار کشته‌شدگان سوریه را بیش از ۲۰ هزار نفر تخمین زده است.


تداوم درگیری ها

ارتش آزاد سوريه – مخالفان مسلح ریيس جمهوری اين کشور- روز پنجشنبه موفق شدند تا يک هليکوپتر ارتش دولتی را در نزديکی دوما واقع در حومه دمشق سرنگون کنند.


خبرگزاری رويترز به نقل از يک فعال سوری از دمشق گزارش داد که مخالفان مسلح يک هليکوپتر را سرنگون کردند. تلويزيون دولتی سوريه هم سرنگونی این هليکوپتر ارتش را تاييد کرد اما دليلی برای آن ذکر نکرد.


ديده‌بان حقوق بشر سوريه اندکی پس از اعلام تلويزيون دولتی گزارش داد که اين هليکوپتر توسط ارتش آزاد سوريه در منطقه تل الکردی در نزديکی دوما سرنگون شده است.


ماه گذشته نيز مخالفان مسلح بشار اسد يک هليکوپتر ارتش دولتی را در منطقه جوبر در دمشق سرنگون کرده بودند.


در همين حال حملات موشکی و توپخانه‌ای ارتش دولتی سوريه به مناطق نحت کنترل مخالفان در شهر حلب از ساعت‌های اوليه صبح از سر گرفته شد.


شبکه خبری الجزيره به نقل از فعالان مخالف در سوریه گزارش داده است که جنگنده‌های میگ، مناطق الصاخور، الميسر، طريق الباب و الشعار را بمباران کردند. مناطق حومه حلب هم از حملات هوايی ارتش سوريه در امان نماندند.


اتحاديه کميته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوريه نيز گزارش داد که شماری از مناطق حمص صبح چهارشنبه شاهد گلوله باران توپخانه‌ای و هوايی نيروهای دولتی بود که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر انجاميد.
در دمشق پايتخت سوريه نيز فعالان از عمليات جديد نيروهای دولتی در اردوگاه آوارگان فلسطينی يرموک خبر دادند.


مناطقی از دمشق از جمله حجرالاسود، القدم، العسالی و يرموک روز سه شنبه شاهد يورش نيروهای دولتی بود که به گفته معترضان در آن ده‌ها نفر اعدام شدند.


اين در حالی است که نيروهای ارتش آزاد سوريه کنترل خود بر گذرگاه مرزی تل ابيض با ترکيه را که روز سه شنبه از چنگ نيروهای دولتی در آورده بودند، استحکام بخشيدند.


بان گی مون: سوريه در اولويت قرار گيرد
در همین حال، بان گی مون دبيرکل سازمان ملل متحد گفت رهبران کشورهای شرکت کننده در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل متحد که هفته آينده در نيويورک گردهم خواهند آمد، بايد سوريه را در اولويت بحث‌های خود قرار دهند و تلاش کنند به موضعی واحد برای حل و فصل بحران اين کشور و پاسخگوی با نيازهای انسانی مردم سوريه دست يابند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، ‌بان گی مون که در کنفرانسی خبری پيش از آغاز جلسه افتتاحيه نشست ساليانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخن می‌گفت افزود: "سوريه در راس دستور کار مجموع عمومی خواهد بود."


او ادامه داد که در حال حاضر بايد تلاش‌های ديپلماتيک به رهبری الاخصر الابراهيمی نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در سوريه برای حل و فصل بحران اين کشور، با وجود همه سختی‌ها ادامه يابد.


او گفت کمک‌های انسانی ارائه شده به مردم سوريه، تنها پاسخگوی ۴۰ درصد از نيازی است که سازمان ملل اعلام کرده است.


سازمان ملل متحد پيش‌تر اعلام کرده بود برای کمک به ۵.۲ ميليون سوری، ۳۴۷ ميليون دلار نياز است.


عراق انتقال اسلحه ايرانی به سوريه از راه حريم هوايی خود را تکذيب کرد
عراق روز پنجشنبه گزارش سازمان‌های اطلاعات غربی درباره انتقال اسلحه ايرانی به سوريه توسط هواپيماهای غير نظامی از راه حريم هوايی عراق را تکذيب کرد.


حسين کمال معاون وزير کشور عراق در امور اطلاعات گفت که گزارش منتشر شده در اين باره از پايه و اساس صحت ندارد.


خبرگزاری رويترز جزئيات یک گزارش اطلاعاتی را روز چهارشنبه منتشر کرد که در آن سپاه پاسداران متهم شده بود که با استفاده از هواپيماهای غير نظامی، اسلحه و حتی نيروهای نظامی از راه عراق به منظور کمک به نظام بشار اسد به سوريه ارسال می‌کند.

 

صدور شش حکم اعدام برای کردهای ایران متهم به محاربه

Posted: 20 Sep 2012 05:42 AM PDT

 جـــرس: بنا به گزارش ها، دادگاه انقلاب طی ۹ ماه اخیر شش حکم اعدام برای شهروندان کرد صادر کرده، که آخرین آنها مربوط به منصور آروند بوده است.

 

مسعود کردپور، فعال حقوق بشری کرد، می گوید: دادگاهی در ایران، منصور آروند اهل مهاباد را به اتهام محاربه از طریق همکاری با آنچه "گروههای معاند نظام" نامیده شده،  به اعدام محکوم کرده است. بنا براین گزارش متهم می تواند ظزف ۲۰ روز به صدور این حکم اعتراض کند.

مسعود کردپور روزنامه نگار در بوکان به رادیو فردا می گوید این خبر را هم بندان منصور آروند در زندان ارومیه، تایید کرده اند.

مسعود کردپورمی گوید: از زندان هم‌بندی‌های ایشان تماس گرفته‌اند. البته خود ایشان هم قبلا تماس گرفته بود که بازداشت شده. از پارسال تابستان ایشان در زندان بودند تا اینکه جدیدا حکم‌شان در این هفته اخیر صادر شده و حکم اعدام هم صادر شده.
اکثر این افرادی که بازداشت می‌شوند در رابطه با احزابی هستند که در خارج از کشور فعال هستند به صورت وسیع ولی در داخل کشور هم افرادی به نفع اینها فعالیت دارند یا عضویت دارند یا همکاری دارند. هرکسی که با این احزاب ارتباط داشته معمولا بعد از مدتی احکامی در رابطه با فعالیت این افراد صادر می‌شود. بیشترین حکم الان الان احکام سنگین اعدام است. البته حکم محاربه از ۵ سال زندان تا اعدام هست که بیشتر حکم اعدام صادر می‌شود و حداکثر مجازات پیش‌ بینی شده در قانون برای این افراد در نظر گرفته می‌شود.

کردپور در خصوص مبنای حکم محاربه گفت: به محض اینکه این افراد فعالیتی داشته باشند به اتهام محاربه محکوم می‌کنند. با توجه به احزابی که این افراد متهم شدند به فعالیت به نفع این احزاب اکثرا منحله شده‌اند و فعالیت‌شان را سالهاست که غیرقانونی اعلام کرده‌اند، هر فردی یا شهروندی به نفع این احزاب فعالیت داشته باشد یا هواداری کند یا عضویت داشته باشد حکم محاربه محسوب می‌شود و حکم محاربه هم معمولا اعدام هست.

وی افزود: فضا امنیتی است و کمتر وکیل‌هایی هستند که هزینه این را بپردازند که بتوانند از افراد دفاع کنند. وکیل‌هایی هم که قبلا دفاع می‌کردند معمولا از تهران می‌آمدند. آقای بهرامی هم چندین بار آمدند این منطقه و از تعدادی از شهروندان مثل فرزاد کمانگر هم دفاع کردند ولی نتیجه‌ای به آن صورت نداد و دیدید که آنها هم اعدام شدند. با توجه به نظر نهادهای امنیتی معمولا حکم صادر می‌شود. اکثر این محکمه‌ها به صورت نهانی و پنهانی هستند. کسی از چند و چون صدور حکم اطلاعی ندارد.

این فعال حقوق بشری خاطرنشان کرد: در این دو سه سال اخیر احکام بسیار سنگینی در رابطه با متهمانی که بازداشت می‌شوند صادر می‌شود. در ۹ ماه اخیر شش حکم اعدام صادر شده. که دو شهروند سردشتی ماه گذشته با اسامی ابراهیم عیسی پور و سیروان نژاوی حکم اعدام گرفته‌اند. سامان نسیم هم باز در هفته اخیر حکم اعدام گرفته، آریو حبیب افشاری هم از قبل باز حکم اعدام داشتند. یعنی تعداد احکام اعدامی که در روزها و ماه‌های اخیر صادرشده بسیار زیاد هست. با توجه به اینکه مسوولان بارها اعلام کرده‌اند که امنیت در کردستان برقرار هست، دلیلی وجود ندارد احکام به این سنگینی برای شهروندان یا افرادی که فعالیتی داند به نحوی، صادر شود و چهره جمهوری اسلامی حتی در نهادهای بین‌المللی هم تضعیف شود و هزینه بسیاری هم برای کشور به وجود بیاید در این رابطه. صدور این احکام توجیه امنیتی ندارد، توجیه قانونی هم ندارد. به آن صورتی که باید صادر شود.

 

 دو شهروند سردشتی ماه گذشته با اسامی ابراهیم عیسی پور و سیروان نژاوی حکم اعدام گرفته‌اند. سامان نسیم هم باز در هفته اخیر حکم اعدام گرفته، آریو حبیب افشاری هم از قبل باز حکم اعدام داشتند.

 

تاجزاده: در ایران که آزادترین کشورجهان است، قضات نیز آزادند حبس های سنگین صادرکنند

Posted: 20 Sep 2012 05:41 AM PDT

جـــرس: سیدمصطفی تاجزاده عضو دربند جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب در نامه ایی خطاب به دخترش، بزرگترین جرم خود را انتقاد از رهبری خوانده و اشاره کرده است که بازجوها بارها او را تهدید کردند که به همین دلیل او و دیگر منتقدان را خواهند کشت.

وی خاطرنشان کرد: "بازجو می کوشید همراه با ضرب و شتم مرا قانع کند که زنده بودنم به علت رأفت نظام است که البته این بار اشتباه سال ۷۸ را مرتکب نمی شوند که مرا سینه دیوار قرار نداده و کارم را تمام نکرده اند! او از خوش شانسی من تعجب می کرد و شاید تأسف می خورد که چرا روز بعد از انتخابات بازداشت شده ام و در نتیجه در اجتماعات مردمی حضور نداشته ام ... چرا که تصریح داشت «اگر در تظاهرات می دیدنت تو را می زدند و دیگر سر و کارت به اوین نمی افتاد»."


این عضو ارشد دولت اصلاحات، با انتقاد از وضع موجود می نویسد: "در ایران که آزادترین کشور جهان است، قضات نیز آزادند آزادیخواه ترین فرزندان این مرزوبوم را به حبس های سنگین محکوم کنند."


به گزارش کلمه، این زندانی سیاسی در ادامه این نامه با انتقاد از میزان نقد پذیری مسوولان حکومتی از احکام طولانی مدت مجید توکلی و بهاره هدایت ابراز تاسف می کند و با اشاره به سخنان اخیر رییس قوه قضاییه می نویسد: “تأسف آمیزتر آن که فضای جامعه به قدری پلیسی و امنیتی است که روزنامه ها سخنان فوق را به عنوان تیتر خود برگزیدند، بدان امید که شاید بعد از این شاهد مرور احکام ظالمانه از جمله ده سال و نه سال و نیم زندان برای دو دانشجوی منتقد، اولی دانشجوی پسر در زندان رجایی شهر و دومی زندانی دختر در اوین نباشیم! بنابراین در ایران که آزادترین کشور جهان است، قضات نیز آزادند آزادیخواه ترین فرزندان این مرزوبوم را به حبس های سنگین محکوم کنند.”


متن این نامه به شرح زیر است:
سلام دختر گلم!
دو سال و نیم است که از دیدارت محروم شده ام و نتوانسته ام روی ماهت را ببوسم. امکان تماس تلفنی هم ندارم. تو و همسرت را هم رسماً و کتباً ممنوع الخروج کرده اند تا به ایران نیایید. پس دیگر چاره ای نیست جز این که از راه دور تولدت را تبریک بگویم و آینده ای سرشار از سلامتی و بهروزی و سعادت برای تو و همسرعزیزت آرزو کنم.


عارفه جان!
می دانی که جرم اصلی من انتقاد به رهبر و مشارکت فعال در تهیه نامه سرگشاده به وی در سال ۱۳۸۲ است براساس آن چه که یکی از بازجوهای هتاک و خشن می گفت و لابد با خود فکر می کرد وقتی قرآن کریم شرک به خداوند را ظلم عظیم می خواند حتماً انتقاد به نماینده خدا در روی زمین هم جنایت بزرگی است. جالب آن که آن بازجو می کوشید همراه با ضرب و شتم مرا قانع کند که زنده بودنم به علت رأفت نظام است که البته این بار اشتباه سال ۷۸ را مرتکب نمی شوند که مرا سینه دیوار قرار نداده و کارم را تمام نکرده اند! او از خوش شانسی من تعجب می کرد و شاید تأسف می خورد که چرا روز بعد از انتخابات بازداشت شده ام و در نتیجه در اجتماعات مردمی حضور نداشته ام چرا که تصریح داشت «اگر در تظاهرات می دیدنت تو را می زدند و دیگر سر و کارت به اوین نمی افتاد»


عارفه ساداتم!
برای این که میزان انتقادپذیری و سعه صدر مقامات کنونی را بدانی توجهت را به سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه جلب می کنم که خطاب به قضات گفت: «در برخورد با انتقادهای تند دانشجویی که در چارچوب قانون و به دور از توهین و افترا و یا سایر عناوین مجرمانه مطرح می شود توصیه حکیمانه مقام معظم رهبری را رعایت کرده و مدارا کنند» (روزنامه های ۲۶ مردادماه) به نظر می رسد برای این همه گذشت و بزرگواری حضرات باید پروردگار عالمیان را سپاس گفت و به داشتن مقاماتی چنین رئوف و عطوف به جهانیان فخر فروخت و با مباهات اعلام کرد که آی دنیا! اگر پیامبر بزرگوار ما که خداوند مهربان وجود او را برای بشریت رحمت می نامد، اسلام را «دین سهله و سمحه» خواند و اگر مخالفان مولی علی (ع) در دوران حکمرانیش در امنیت کامل به او انتقاد و گاه هتاکی می کردند، اینک ببینید که حجت اسلام و مسلمانان یعنی آقای صادق لاریجانی به پیروی از آن دو بزرگوار اوج مدارا را در کسوت قاضی القضاتی ایرانشهر به همکاران خود یادآور می شود:
چنان چه دانشجویان، الف – در چارچوب قانون ب – به دور از توهین و افترا ج – به دور از سایر عناوین مجرمانه، انتقاد تندی مطرح کردند، براساس توصیه حکیمانه مقام معظم رهبری با او مدارا کنند!!! البته آقای صادق لاریجانی منظور خود را از این مدارا، که به هر رو شامل حال غیردانشجویان نمی شود، دقیقاً مشخص نکرد. پس اگر شهروندی به رهبر انتقاد کند، حسابش با کرام الکاتبین است و چنان چه دستگاه قضایی او را سرجایش ننشاند، گروه خوارجیِ انصار حزب الله رسماً و علناً عنان پاره خواهد کرد و به سراغ وی رفته انجام وظیفه خواهد کرد! چنین منتقدی حتی اگر به اعتراف بازجوها مدیری توانا و فاقد نقطه ضعف اخلاقی و مالی باشد و تشکیل بیش از سی و دو هزار شورای اسلامی شهر و روستا در یک روز، و البته پس از سال ها تأخیر در اجرای این اصل قانون اساسی، یکی از خدمات او محسوب می شود، نه تنها به علت انتقاد از رهبری از حقوق اساسی خود محروم می شود، بلکه امکان استفاده از بسیاری از حقوق زندانیان سیاسی عادی، چه رسد به زندانی سیاسی، را ندارد!


عارفه عزیزم!
تأسف آمیزتر آن که فضای جامعه به قدری پلیسی و امنیتی است که روزنامه ها سخنان فوق را به عنوان تیتر خود برگزیدند، بدان امید که شاید بعد از این شاهد مرور احکام ظالمانه از جمله ده سال و نه سال و نیم زندان برای دو دانشجوی منتقد، اولی دانشجوی پسر در زندان رجایی شهر و دومی زندانی دختر در اوین نباشیم! بنابراین در ایران که آزادترین کشور جهان است، قضات نیز آزادند آزادیخواه ترین فرزندان این مرزوبوم را به حبس های سنگین محکوم کنند. بگذریم.


نازنین دخترم!
من برای جبران بخشی از محرومیت هایم، شما را به بند خویش آورده ام! عکس ها و یادگاری هایتان در برابر چشمانم قرار دارد. دو عروسک پارچه ای کوچکت را به یاد تو و فاطمه که هنوز نمی دانم کدامتان را بیشتر دوست دارم، کنار کتاب هایم گذاشته ام. خاطرات تان همیشه با من است و خوابتان را نیز زیاد می بینم. اکثراً شیرین و البته گاهی تلخ با وجود این از این که در خواب نیز با من هستید و اغلب با حضور مامان، خدای مهربان را سپاسگزارم.


دختر دلسوز و فداکارم!
تجربه و تأمل به من آموخته است چنان چه انسان بخواهد دیگران خطاهایش را ببخشند خود باید در نادیده گرفتن اشتباهات سایرین پیش قدم شود. اگر مایل است دوستان و آشنایان و همکاران دوستش داشته باشند و به او احترام بگذارند، لازم است متقابلاً آنان را دوست بدارد و عزیز و محترم بشمارد. اگر شادی و پیشرفت و رفاه را حق خود می داند، نه تنها اندوه و ناکامی هیچ کس نباید او را خشنود کند بلکه همواره باید بکوشد دیگران را در شادی خود شریک سازد. چنان چه انتظار هم دلی آدم ها و کمک آنان در سختی ها را دارد، دیگران باید او را پشتیبان خویش در تنگناها بدانند. می دانی که مردم عیال خداوندند، حسن ظن به آنان تلاش برای رفع مشکلاتشان و مشارکت در جشن و سرورشان پروردگار عالمیان را خشنود می سازد. پس اگر طالب رحمت و بخشش خداوندی، مهربان و بخشنده باش. هم چنان که تاکنون بوده ای.


برای تو و علی عزیزم سلامتی، شیرین کامی و سعادت ابدی آرزو دارم. در حد توانتان مامان و فاطمه را دریابید.


در پناه حق باشید
می بوسمتان
بابا مصطفی- اوین

 

پورمحمدی: در اروپا ۵ درصد گرانی می شود، بحران می آید، ایران ۴۰ درصد گرانی آمده، ولی مردم صبورند

Posted: 20 Sep 2012 02:58 AM PDT

جـــرس: رئیس سازمان بازرسی كل كشور با اشاره به گرانی سرسام آور و بحران اقتصادی موجود در کشور گفت: باید بدانیم كه چطور بحران را مدیریت كنیم. مثلا اخیرا در كشور گرانی آمده است كه گاهی اجناس تا چهل درصد گران شده است. در تمام اروپا هم گرانی است. در این كشورها چهار، پنج درصد گرانی ایجاد شد، بحران اجتماعی به وجود آمد ولی در ایران همه صبورند. مسئولین باید قدر این مردم را بدانند.


مصطفی پورمحمدی با اشاره به ادعای احمدی نژاد پیرامون "مدیریت جهانی" گفت: نمی‌خواهم بلند پروازانه حرف بزنم. برخی می‌خواهند دنیا را مدیرت كنند. این حرف، حرف بزرگ و مال بعد است. الآن تنها می‌توانیم بر دنیا تأثیر‌گذاری داشته باشیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بازرسی كل كشور، مصطفی پورمحمدی چهارشنبه شب با حضور در هیات رزمندگان اسلام گفت: غرب به دنبال اختلاف افكنی در جهان اسلام است. امروز كه می‌بینند جهان اسلام احیاء شده و به بركت بیداری اسلامی به راه خود باز می‌گردد جنگ شیعه و سنی راه می‌اندازند. الآن درگیری بین سنی ها در برخی كشورهای اسلامی زیاد است. غرب آنقدر خبیث است كه وقتی می‌بینند انسان ها روشن می‌شوند و می‌خواهند با آداب و فرهنگ و تمدن خودشان زندگی كنند جنگ راه انداخته و خط ترور در منطقه را تقویت می‌كند.


پورمحمدی در بخش دیگر از سخنان خود در جمع راهیان عاشورا و هیات رزمندگان تبریز گفت: این‌كه رهبری می‌فرماید در پیچ تاریخی هستیم باید همه درك كرده و بدانیم در چه شرایطی قرار داریم. الآن جمهوری اسلامی در جایگاه تعیین كننده‌ای قرار گرفته است. ما اثر گذار و نقش آفرین هستیم. سرعت توانایی علمی ما نسبت به دنیا چند برابر است. جوانان به علم رو آورده‌اند. میانگین سن دانشمندان ما سی سال است.


وی مدعی شد: از جهت مدیریت وضع كشور خوب است و مدیران خوبی داریم. گاهی اوقات بخاطر مدیران خوب، اصطكاك مدیریتی به وجود می‌آید كه این هم یك ضعف است. واقعیت این است كه مدیران توانمند زیاد داریم. در استان‌های مختلف با مدیران مختلف سر و كار داشته و دارم. در هر استان با مجموعه‌ای از مدیران با سابقه روبرو هستیم.

مردم انتظار ندارند دو ماهه مسكن خود را تحویل بگیرند. چرا انتظار ایجاد می‌كنید؟!
رئیس سازمان بازرسی كل كشور افزود: این كه در زلزله لرستان طی یك سال بیش از بیست هزار مسكن ساخته و تحویل زلزله زدگان داده شد نشان از مدیریت قوی كشور دارد. الآن هم این توان وجود دارد. مسئولین نیز به این موضوع توجه داشته و تلاش می‌كنند مشكل مسكن زلزله زدگان آذربایجان را حل كنند. اما در كنار آن هم عیب‌هایی است. مثلا گفته می‌شود دو ماهه مسكن زلزله زدگان را تحویل می‌دهیم. چرا چنین سخنی گفته می‌شود؟! مردم انتظار ندارند كه دو ماهه مسكن خود را تحویل بگیرند. چرا انتظار ایجاد می‌كنید؟! باید درست وعده داد. باید محاسبه شود كه چه تعداد مسكن ویران شده است؛ خاك برداری، فونداسیون و. . . این تعداد مسكن چقدر به طول می‌انجامد؛ سختی كار در زمستان نیز محاسبه شود و بعد وعده تحویل مسكن مطرح شود. بعد از این‌كه این وعده داده شد برخی اعلام كردند كه دولت ناتوان است. خیر؛ مدیران ما توانا هستند. مدیران ما با این بحران ها و چگونگی حل آن آشنا هستند. من بواسطه تجربه‌ای كه در وزارت كشور داشتم بسیاری از سازمان‌های مدیریت بحران دنیا را می‌شناسم و توانایی آنان را می‌دانم. توانایی ما در این زمینه از آنان بیشتر است. فقط یكسری ضعف در اظهار نظر داشته و نباید وعده داد.

اروپا 5 درصد گرانی در ایران 40 درصد
پورمحمدی خاطرنشان كرد: در كشور باید بدانیم كه چطور بحران را مدیریت كنیم. مثلا اخیرا در كشور گرانی آمده است كه گاهی اجناس تا چهل درصد گران شده است. در تمام اروپا هم گرانی است. در این كشورها چهار، پنج درصد گرانی ایجاد شد، بحران اجتماعی به وجود آمد ولی در ایران همه صبورند. مسئولین باید قدر این مردم را بدانند.


وی با طرح این موضوع كه باید جمهوری اسلامی ایران حركت ملت ها را هدایت كند، گفت: نمی‌خواهم بلند پروازانه حرف بزنم. برخی می‌خواهند دنیا را مدیرت كنند. این حرف، حرف بزرگ و مال بعد است. الآن تنها می‌توانیم بر دنیا تأثیر‌گذاری داشته باشیم. دشمن نیز برای آن كه تأثیری‌گذاری ما را بگیرد تلاش می‌كند ما را زمین گیر كند. آنان می‌خواهند اختلاف بیاندازند تا ما را مشغول خودمان كرده و مانع تأثیر‌گذاری ما شوند. این شهر را به جان شهر دیگر، این قوم را به جان قوم دیگر، این قوه را به جان قوه دیگر می‌اندازند. آنان می‌خواهند ما اختلاف داشته باشیم تا مانع پیشرفت ما شوند.

این تهمت ها و فحش ها تاوان مبارزه با فساد است/مدیرانی كه اشتباه می‌كنند نباید پیغام و پسغام بدهند
وی با انتقاد از برخی دولتی ها که موضوع اختلاس وی در زمان وزارت کشور را مطرح کرده اند گفت: تمام حرف سازمان بازرسی تقویت مدیران است. اگر با فساد مبارزه می‌كنیم به خاطر این است كه فساد بلای جان جامعه است. البته چون با فساد مبارزه می‌كنیم باید تاوان آن را نیز بدهیم. باید فحش و تهمت‌های دیگران را بشنویم. این تهمت ها و فحش ها تاوان مبارزه ما با فساد است. آن فرد كه فسادش را شناسایی و پرونده او را به دادگاه می‌فرستیم نباید انتظار داشته باشیم ما را حلوا حلوا كند. مدیرانی كه اشتباه می‌كنند نباید پیغام و پسغام بدهند.
 

اعتراف سخنگوی اقتصادی دولت به کاهش ۴۰ درصدی صادرات محصولات نفتی

Posted: 20 Sep 2012 02:44 AM PDT

جـــرس: وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه راه‌انداری بورس ارز به زمان دیگری موکول شد، از اعلام روزانه نرخ ارز توسط بانک مرکزی ۲ درصد زیر نرخ بازار خبر داد.


به گزارش واحد مرکزی، خبر سیدشمش الدین حسینی شب گذشته در بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری حضور یافت و با اعای اینکه اقتصاد ایران در شرایط دشوار راه خود را پیدا می کند، افزود: در ماه های اول امسال وضع خوبی نداشتیم و شاخص بورس نزولی بود اما در یک ماه گذشته شاخص کل حدود 10 درصد رشد کرد.

 

وی با اشاره به اینکه طبع بازار سرمایه، نوسان است، گفت: با این رشد افت جبران شد و در حوزه های دیگر نیز علامتهای مثبتی دریافت کردیم.

حسینی افزود: در ماه های آغازین امسال به علت تحریمها، صادرات میعانات گازی و پتروشیمی با دشواری هایی مواجه شد که در حال برطرف شدن است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه افزایش قیمت نفت می تواند علامتهای مثبتی در اقتصاد ایران داشته باشد، افزود: در شرایط تحریم اقتصاد نقصها و کاستی هایی ایجاد می شود که ما قول می دهیم، همچون سرباز جان برکف در این حماسه نیز رو سفید باشیم و خدمت را تداوم بخشیم.

 

وی با بیان اینکه از نظر قانون مسئولیت تنظیم بازار ارز کشور و تعیین نرخ آن با بانک مرکزی است، گفت: این بانک به عنوان نهاد تخصصی این کار را در دوران مختلف به انجام رسانده است.

حسینی با بیان اینکه باید تحلیل واقع بینانه ای از تحریمها داشته باشیم، افزود: تحریمها در چند حوزه متمرکز شده اند که اول شبکه بانکی و مالی و با محوریت مبادلات ارزی و دوم بخش نفت است.

حسینی همچنین گفت: در التهابات بازار ارز و دو نرخی بودن آن عده ای به ثروت ناحساب دسترسی پیدا می کنند و در بیشتر موارد مردم تحت فضای روانی قرار می گیرند و وارد این بازار می شوند و سفته بازها از این ناآگاهی استفاده و قیمت های کاذب درست و از آن به نفع خود استفاده می کنند. به افراد غیرحرفه ای توصیه می کنیم وارد بازارهای حبابی و کاذب نشوند.

 

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: بانک مرکزی عرضه ارز را متوقف نکرده بلکه آن را کم کرده است.

حسینی درباره علت کم کردن عرضه ارز از سوی بانک مرکزی اظهارداشت: در ماه‌های چهارم و پنجم امسال با کاهش فروش نفت مواجه شدیم و در شهریور با افزایش قیمت نفت و گذشتن آن از 115 دلار این کاهش برطرف شد.

 

وی افزود: بانک مرکزی مسئول تامین ارز و ذخیره برای سالهای آتی هم است، بنابراین بانک مرکزی به این جمع بندی رسید که عرضه همگانی ارز با ارز مرجع صرفا برای کالای اساسی صورت گیرد.

 

مجری پرسید ذهنیتی ایجاد شده است که نوسانات ارز برای دولت انتفاع مالی دارد و یا آن را برای پرداخت یارانه ها نیاز دارد و به همین خاطر رقبتی به کنترل ارز ندارد در این باره نظرتان چیست؟

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ با بیان اینکه دیوان محاسبات و دیگر سازمان های نظارتی مانندسازمان بازرسی کل کشور وجود دارند گفت:‌ این نهادها تابع دولت نیستند و آنها بررسی و اعلام می کنند.

وی افزود: کسانی که این اطلاعات را انتشار دادند اطلاعات آنها ناقص بود و بنده به عنوان خزانه دار کشور و کسی که توفیق یافتم که از مال مردم در خزانه کشور مراقبت کنم و به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت این موضوع را تکذیب می کنم.


وی پرهیز از انتشار اخبار تنش آلود را در مقابله با جنگ و تحریم اقتصادی مهم دانست و افزود: در جنگ نرم و تحریم اقتصادی دو عملیات انجام می شود که یکی واقعی و دیگری روانی است و در عملیات روانی کار سازماندهی رسانه ای است که برای هر دوی آن برنامه داریم و به مرور زمان تسلط ما بیشتر می شود.

 

با حکم سعید مرتضوی، مدیرعامل شستا تغيير كرد

Posted: 20 Sep 2012 02:44 AM PDT

جـــرس: در پی ابقا و ماندگاری سعید مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی، وی در حکمی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی(شستا) را برکنار و فردی دیگر را منصوب کرد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامين اجتماعي، در حکم صادره از سوی سعید مرتضوی به محمدرضا حیدری آمده است: با هماهنگی سایر اعضاء هیأت مدیره ضمن رعایت جوانب شرعی و قانونی و استفاده از نیروهای ارزشمند و متخصص در راستای تحقق اهداف سازمان تأمین اجتماعی اهتمام ورزید.


حیدری پیش از این در سمت های رییس حسابداری ارزی بانک بین المللی ایران و ژاپن سابق، کارگزار بورس اوراق بهادار تهران، رییس خرید و فروش سهام و خزانه داری و معاون مالی اداری شرکت سرمایه گذاری ایران، مدیرعامل شرکت سهامی کارخانجات تولیدی پلاسکو کار، مدیرعامل شرکت سهامی عام کارخانجات تولیدی تهران، مدیرکل مجامع و مالکیت سهام بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، معاون مالی و اداری بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی، مدیرعامل شرکت سیمان تأمین و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سیمان فارس و خوزستان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری ری گروه توسعه ملی مشغول به خدمت بوده است.
 

کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران: ۱۹ ماه حقوق طلبکاریم

Posted: 20 Sep 2012 02:19 AM PDT

جـــرس: جمعی از کارگران کارخانه ابر صنعتی ایران با امضای نامه‌ای به عدم دریافت بیش از ۱۹ ماه حقوق معوق خود اعتراض کردند.


به گزارش ایلنا، ۲۶ کارگر کارخانه ابر صنعتی ایران واقع در شهرک صنعتی قزوین در نامه‌ای ضمن شرح مشکلاتی که باعث شده است با متوقف شدن تولید کارخانه ۲۷ کارگر آن ماه‌ها در بالاتکلیفی به سر ببرند، آورده‌اند: کارخانه ابر صنعتی ایران با ادعای کمبود نقدینگی تا هم اکنون از پرداخت بیش از ۱۹ ماه حقوق و سنوات ۲۷ کارگر خود امتناع کرده است.


به گفته این کارگران، کارفرمای خصوصی این کارخانه از فروردین ماه سال گذشته حقوق کارگران خود را پرداخت نکرده است.


در این نامه کارگران تصریح کرده‌اند: وعده کارفرمای کارخانه برای پرداخت معوقات حقوقی کارگران همچنان عملی نشده است و وی با حضور در دادگاه کیفری (شعبه ۱۰۲) در پی شکایت کارگران قول داده بود که بخشی از مطالبات کارگران را قبل از ماه مبارک رمضان پرداخت کند که متاسفانه هنوز انجام نشده است.


این کارگران در ادامه اظهار داشته‌اند: هر ماه کارگران کارخانه ابر صنعتی برای اجرای رای اداره کار به شعبه ۲ شهرستان مراجعه می‌کنند که تا هم اکنون این مراجعات و پی‌گیری‌ها بی‌نتیجه بوده است.


بر اساس اطلاعات این نامه، سوابق بیمه‌ای کارگران از ۱۸ سال تا ۲۸ سال است که به جهت عدم پرداخت حق بیمه از جانب کارفرما، اغلب آنان برای بازنشسته شدن دچار مشکل شده‌اند.


در پایان کارگران با ابراز تاسف از دو سال بی‌توجهی مسئولان نسبت به رفع مشکلات کارگران ابر صنعتی، افزوده‌اند: این کارخانه در زمان فعالیت مشکلی در خصوص تولید نداشته و به همین جهت توقف تولید و عدم پرداخت حقوق کارگران برای آنان نامعلوم است.


کارخانه ابر صنعتی ایران تولید کننده اسفنج و فوم سبز در طی چند سال اخیر به جهت کمبود نقدینگی تعطیل شده و از پرداخت حقوق و سنوات و سایر مزایای قانونی کارگران خودداری کرده است.

 

مکارم شیرازی: تحمل مردم حدی دارد و نباید تحمل مردم را نامحدود بگیریم

Posted: 20 Sep 2012 02:19 AM PDT

جـــرس: یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه متاسفانه دولت برای مسائل فرهنگی دل نمی سوزاند اظهار داشت: با جنجال و هو کردن می‌خواهند جلوی امر به معروف را بگیرند و باید این مسئله در ابتدا با ارائه بخشنامه، از کارمندان دولت و بیمارستان‌ها شروع شود.

وی همچنین گفت: مسائل گرانی موجود و مشکلات اقتصادی و معیشتی روز به روز به مردم فشار می آورد و اگر به همین روند پیش رود مردم در فشار شدید قرار می‌گیرند و این موضوع باید به سرعت برطرف شود.


به گزارش مهر‏، آیت الله ناصر مکارم شیرازی قبل از ظهر پنجشنبه در دیدار اعضای فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی با وی، ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه و امام رضا و دهه کرامت ابراز امیدواری کرد در سایه عنایات این بزرگوارن مشکلات پیچیده ایجاد شده کشور حل شود.


وی بر اتحاد روحانیت مجلس تاکید کرد و گفت: باید روحانیون مجلس همه باهم متحد و در یک صف باشند که آرزوی دشمنان مبنی بر ایجاد جدایی بین صفوف این قشر محقق نشود.


استاد حوزه علمیه قم، اتحاد در مقطع کنونی به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را لازم و ضروری عنوان کرد و بیان داشت: در انتخابات مجلس افراد متعدد هستند، اما در انتخابات ریاست جمهوری یک نفر است و اگر تجزیه صورت گیرد خطر در آنجا تهدید می کند شما مراقب باشید در انتخابات شکافی بین روحانیون و در حالت کلی تر میان اصولگرایان روی ندهد.


انتظار مردم از روحانیون بیشتر است
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی مولود حوزه علمیه است تاکید کرد: روحانیان پیشتازان اصلی انقلاب بودند و معمار اصلی آن امام مرجع و روحانی بود و اگر قدرت مرجعیت در آن نبود این کار عظیم به درستی پیش نمی‌رفت.


آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه به دلیل نقش مهم روحانیت در انقلاب اسلامی خوبی‌های انقلاب را در درجه اول از روحانیت می‌دانند و بدی‌ها و مشکلات را نیز به همین صورت از روحانیت می بینند بیان داشت: از این رو 2 مسئولیت متوجه روحانیون است یکی اینکه مانند سایر شهروندان مسئولیت داریم و دیگر اساس انقلاب بر روحانیت است و باید بیشتر در قبال مسائل حساس باشیم.


گرانی‌ها به مردم فشار می‌آورد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله اقتصاد و گرانی موجود در جامعه اشاره کرد و گفت: مسائل گرانی موجود و مشکلات اقتصادی و معیشتی روز به روز به مردم فشار می آورد و اگر به همین روند پیش رود مردم در فشار شدید قرار می‌گیرند و این موضوع باید به سرعت برطرف شود.


استاد حوزه علمیه قم موضوع گرانی کاغذ برای نشر کتب دینی و افزایش سه برابری قیمت کاغذ در مدت کوتاهی را نمونه‌ای از گرانی‌های موجود ذکر کرد و افزود: در بقیه امور نیز به همین شکل است، اجاره خانه غوغا می‌کند و مسئله ارز نیز اثر واقعی و روانی دارد، بسیاری از گرانی‌ها مربوط به ارز است و جای تردید نیست ولی اثر روانی این است که مواردی که چندان به ارز نیز مرتبط نیست هم با گرانی ارز گرانتر می‌شوند.


رئیس جمهور نباید به تنهایی تصمیم بگیرد
وی تصریح کرد: این امور بسیار مهم است و چیزی نیست که دولت خودش به تنهایی تصمیم بگیرد و من شنیده‌ام در برخی مسائل رئیس جمهور خودش به تنهایی تصمیم می‌گیرد و نباید به این شکل باشد.


آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: تحمل مردم حدی دارد، باید به این مسئله توجه کرد و ما نباید تحمل مردم را نامحدود بگیریم آستانه تحمل مردم را در نظر داشته باشیم البته مردم درک می کنند ما برای حفظ استقلال باید هزینه بدهیم الان کشور ما به عنوان یک کشور با اقتدار در منطقه شناخته می شود اما در عین حال اگر نتوانیم مسائل اقتصادی را حل کنیم کم کم حمایت‌ها ممکن است کاهش یابد و خدای ناکرده مشکلاتی در این زمینه ایجاد شود.


بانکداری موجود اسلامی نیست
وی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به روحانیون مجلس گفت: حمایت شما از مسائل فقهی باید بیش از دیگران باشد، الان مسئله خلاف شرع در بانک‌ها وجود دارد و عقود اسلامی در اغلب بانک‌ها رعایت نمی‌شود و به ما گزارش می‌شود که اکثر قراردادها با فاکتورهای صوری شکل می‌گیرد که این کار باعث ربا خواری می‌شود.


این مرجع تقلید یکی از شرایط استجابت دعا را پاکیزه کردن مال و خوراک عنوان کرد و تاکید کرد: باید کسانی باشند که جلوی این مسئله در بانک‌ها را بگیرند که روحانیون مجلس باید به این مسائل ورود کنند.


وی در ادامه بیان داشت: مسئله جریمه تأخیر چیزی جز رباخواری نیست و بر جریمه هم جریمه می‌گیرند و در حال حاضر بانک‌ها در گوشه و کنار با بهترین ساختمان‌ها اقدام به تأسیس شعب متعدد می‌کنند و نشان می‌دهد که عده ای دارند ثروتمند می شوند و عده‌ای بیچاره می‌شوند.


استاد حوزه علمیه قم در ادامه با تأکید بر اصلاح و اسلامی شدن وضعیت بانک‌ها گفت: در بانک‌ها ربا خواری به نام اسلام صورت می‌گیرد و اخیرا شنیده‌ایم که می‌خواهند نام‌های ائمه را از صندوق‌های قرض الحسنه بردارند این اقدام خوبی است ولی اصل بانکداری اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد چراکه عملا بانکداری موجود اسلامی نیست و روحانیت مجلس باید به این مساله توجه جدی داشته باشد.


مسائل حقوقی مربوط به ازدواج اصلاح شود
وی در بخشی دیگر از سخنان خود مسائلی که از نظر عمومی در مورد ازدواج به نسل جوان فشار می آورد را مطرح کرد و بیان داشت: با رئیس قوه قضائیه در این مورد صحبت کردیم مثل اینکه شجاعت تصمیم گیری را در این مورد به خود نمی دهند چون قوانین اجازه این کار را نمی دهد و این مسائل باید از طریق مجلس حل شود.


مکارم شیرازی افزود: یکی از این مسائل موضوع مهریه است که بسیاری از جوانان به خاطر آن به زندان افکنده می‌شوند در حالی که اصل فقهی اعسار است و نه اینکه اول کسی را به زندان بیندازیم تا دلیل بیاورد و حکم اعسار صادر شود.


وی مسئله تقسیط کردن مهریه را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: باید این مشکل خلاف قوانین اسلام به صورت قانونی حل شود و شما فقها و روحانیون مجلس باید این مسئله را به مسئولان بگویید و در مجلس قانون بیاورد و روی آن بحث کند و در نهایت به دست قوه قضاییه بدهید.


استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند، افزود: اما روحانیت در این بحث مسئولیت مضاعف و بیشتری دارند و حتماً باید در مقابل منکرات ایستاد اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی در جامعه رواج یابد دیگر نمی شود کاری کرد لذا باید پیش از آن که تبدیل به عرف شود اقدامی در این رابطه صورت گیرد.


وی تصریح کرد: متاسفانه دولت برای مسائل فرهنگی دل نمی سوزاند و شما باید دل بسوزانید از جار و جنجال و هو نترسید که با جنجال و هو کردن می خواهند جلوی امر به معروف را بگیرند.


مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: هیچکس نمی گوید که با برخورد فیزیکی جلوی این مسائل گرفته شود و متاسفانه دولت به این مسائل بی توجه است و این مسئله باید با ارائه بخشنامه از خود کارمندان دولت و بیمارستان ها شروع کند و در ادامه در مدارس و دبیرستان ها این مسئله گفته شود.


نمایندگان مجلس ساده زیست باشند
وی با اشاره به اینکه مجلسی ها باید از خودشان ساده زیستی را شروع کنند اظهار داشت: در قبل زمزمه هایی در رابطه با حقوق نمایندگان بود که اثر خوبی در بین مردم نداشت و خوب شد که جلوی آن گرفته شد و بهتر است در عمل ساده زیستی را روحانیت مجلس نشان دهند.


آیت الله مکارم شیرازی در پایان سخنان خود یکی از طرق مبارزه با گرانی را ساده زیستی عنوان کرد و افزود: اگر ساده زندگی کنیم جلوی 50 درصد گرانی‌ها گرفته می‌شود اما تجمل گرایی گرانی‌ها را به دنبال دارد.