جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آيا جامعه سياسي امروز ما ناخوش است؟

Posted: 17 Sep 2012 07:20 AM PDT

محمدرضا تاجيك
خودشيفتگان سياسي، به‌نظر بسيار مطمئن به‌خود جلوه مي‌كنند، اما در عمق وجودشان به‌شدت مضطرب هستند


۱ ايران آيا ناخوش است؟ اين پرسش مهم، حدود يك قرن پيش توسط حبل‌المتين در قالب گزاره‌هاي زير طرح مي‌شود: زماني كه ما با ملل عالم مراوده و معاشرت نداشتيم، و در يك گوشه دنيا با عادات و رسوم سه هزار ساله زندگي مي‌كرديم، و با اسباب و آلات عهد عتيق يك نوع معاش تلخ كه در مذاق ما خيلي شيرين مي‌آمد داشته، از شدت بي‌خبري از اوضاع روزگار، خويشتن را ارشد اولاد آدم مي‌خوانديم، اهل كره زمين را ريزه‌خوار خوان كرم و انعام خود مي‌شمرديم، اگر با آن حال غرور و نخوت از ما سوال مي‌كردند: ايران آيا ناخوش است؟ بي‌شبهه در جواب برآشفته متغيرانه جواب مي‌داديم: خير! معاذالله. ايران بهشت جهان است و رشك جنان! ايران مركز بزرگان است و مجمع دانايان و چشم و چراغ عالم است و اهلش زبده بني‌آدم؛ مزاجش در غايت صحت است و نهايت سلامت!

بگذاريد اين پرسش و پاسخ معطوف با جامعه ايراني را يك‌بار ديگر در قلمرو جامعه سياسي (حوزه سياست) ايران امروز جاري كنيم، و بپرسيم: آيا جامعه سياسي ايران امروز ناخوش است؟ آيا جامعه سياسي امروز ما به نوعي بيماري‌ ماليخوليا، سكته، فلج، استسقا، هاري، جهل‌مندي مضاعف، و اتواسكوپوفيلياي سياسي مبتلاست؟ آثار مخرب و ويرانگر اين بيماري‌ها بر ادبيات سياسي امروز جامعه ما كدامند؟

كمتر ترديدي وجود دارد كه امروز بيماري‌اي از نوع ماليخولياي سياسي بر دماغ برخي از اهل سياست ما عارض شده كه اينچنين ترتيب حجرات دماغي آنان را بر هم ‌زده و افكار و گفتار و رفتار آنان را از يك نسق و قرار منطقي خارج كرده است؛ بي‌جهت شادمانند و بدون علت محزون، در جاي ترس سرخوشند و در محل امن بيمناك، نيست را هست مي‌پندارند و هست را نيست، بي‌ادبي را ادب مي‌پندارند و ادب را بي‌ادبي. برخي از اين سياست‌پيشگان بي‌سياست مبتلا به مرض استسقاي سياسي نيز هستند. اين بيماري كه در انسان به تشنگي سيراب‌ناشدني مي‌انجامد، در اين بازيگران سياسي به تشنگي سيراب‌ناشدني قدرت انجاميد. اين مرض از توليد ميكروب‌هاي سمي در خون پيدا مي‌شود و اين بيمار همواره در خود يك هيجان و غلق و اضطراب مشاهده مي‌كند و آني آسوده زيست نمي‌كند... در خون او غلظت و در خوي او شقاوت و درندگي و گزندگي حاصل مي‌شود. اين مرض صعب‌العلاج كه به ديوانگي مي‌انجامد مريض را به «همه‌كس را كشتن و همه‌چيز را شكستن» وامي‌دارد.

برخي سياسيون، به نوعي بيماري سياست‌برانداز به‌نام «جهل‌مندي مضاعف سياسي» نيز مبتلا شده‌اند. از علائم و نشانه‌هاي اين بيماري آن است كه فرد مبتلا حقايقي را كه همگان به چشم خود مي‌بينند و با گوش خود مي‌شنوند، مناط اعتبار نمي‌داند، وليكن هر مزخرفي (به تعبير حبل‌المتين) را كه بر ذهن پوسيده‌اش نقش مي‌بندد، بر زبان مي‌راند. اين بيماري از آن‌رو «مضاعف» است كه بيمار به «بيماري» خود نه واقف است و نه بر تشخيص و راي طبيبان حاذق صحه مي‌گذارد. از اين‌رو، اساسا تمايلي به ايجاد «رابطه» با درمان‌گران و طبيبان ندارد و در مقابل هر نوع درمان مقاومت مي‌كنند.

مشكل زماني افزون و حاد مي‌شود كه بر اين بيماري‌هاي رنگارنگ بيماري اتواسكوپوفيلياي سياسي هم افزوده مي‌شود. اتواسكوپوفيليا پديده‌يي رواني است و به وضعيت اشخاصي اشاره دارد كه از نگاه به خود لذت جنسي مي‌برند. اين پديده رواني در عالم سياست عمدتا به شكل نوعي نارسيسيسم يا خودشيفتگي جلوه مي‌كند. سياست‌پيشه خودشيفته خود را برتر از ديگران تلقي مي‌كند، از انتقاد برمي‌آشوبد و به خشم مي‌آيد، و از شكست نااميد مي‌شود. اين خودشيفتگان سياسي، به‌نظر بسيار مطمئن به‌خود جلوه مي‌كنند، اما در عمق وجودشان به‌شدت مضطرب هستند و احساس ناامني مي‌كنند.
 

۲علائم اين بيماري‌ها را مي‌توان در بيروني‌ترين و آشكارترين لايه سياست، يعني لايه ادبيات سياسي مشاهده و مطالعه كرد. در هر جامعه‌يي، ادبيات سياسي، به‌مثابه صورت‌‌بندي زباني و بياني كنش سياسي، نشان از «سرمايه سياسي» آن جامعه دارد. شناسه‌هاي اين ‌نوع «سرمايه» را بايد در «جدي بودن»، «معتبر بودن»، «حرفه‌يي بودن»، «منطقي بودن»، «علمي و عملي بودن»، «وزين و وثيق بودن»، «جمعي بودن»، «تاريخي بودن»، «ادبي بودن» و «اخلاقي و انساني بودن» آن جست‌وجو كرد. اين سرمايه، مالك خصوصي و فردي ندارد و مالك آن شهروندان يك جامعه هستند. اين سرمايه، ميراث تاريخي يك ملت است، هويت يك ملت است، شأن و منزلت يك ملت است. از اين‌رو، از حرمت و قداست برخوردار است و شكستن حريم و حرمت آن از سوي هيچ صاحب‌قدرتي، مقبول و ممدوح نيست.

در ساحت ديني كه در آن سياست و قدرت را با عرفان و اخلاق مدغم‌شده مي‌يابيم، و پيامبرش را «اسوه اخلاق» مي‌شناسيم، سرمايه سياسي، اولا بالذات سرمايه‌يي اخلاقي و ارزشي است و سياست‌ورزي نوعي عبادت و نوعي كنش مبتني بر كتاب و حكمت است. اين سرمايه گرانسنگ را پاس بداريم. يك‌بار ديگر به نامه‌هاي پيامبر اكرم (ص) به نجاشي، هراكليوس، كسري، مقوقس، رفاعه بن زيد جذامي، يهود، يهود خيبر، اسقف نجران، مسيلمه كذاب، جيفر و عبد، خالد بن وليد، عمرو بن حزم، مردم يمن، زرعه بن ذي بزن، نهشل‌بن‌ملك وائلي باهلي، بني قراض، بني زهير، بني ضميره، زبير بن عوام، ابي‌سفيان، عبدالله بن جحش و... رجوع كنيم و ادب سخن گفتن حتي با مخالف را از او بياموزيم.

  منبع: اعتماد 


  نظرات وارده دریادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: فعالیت های هسته ای ما بدون توقف ادامه خواهد یافت

Posted: 17 Sep 2012 07:08 AM PDT

جـــرس: رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، از قصد ترور تیم مذاکره‌کننده هسته ای ایران با آژانس و تعداد دیگری از متخصصان اتمی ایران توسط تروریست‌ها خبر داد، که بنا به اظهارات وی، "با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسداران ، شناسایی و دستگیر شدند."


این مقام ارشد اتمی ایران، همچنین از خرابکاری اخیر در تاسیسات اتمی فوردوی قم و احتمال دخالت بازرسان آژانس در آن خبر داد.


معاون محمود احمدی نژاد و رییس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین افزایش پنجاه درصدی تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ در نطنز و راه‌اندازی و گازدهی چهار زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای 20 درصد در فردو را اقداماتی در جهت رفع نیاز و مقابله با آسیب‌های احتمالی دانست.


به گزارش ایسنا، فریدون عباسی در پنجاه و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین كه از صبح روز دوشنبه آغاز به كار كرده است سخنرانی كرد.


وی با بیان این‌كه "جمهوری اسلامی بر اساس تعالیم اسلام همواره با تولید و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی مخالف بوده و هست و رهبر جمهوری اسلامی بر حرام بودن تولید و استفاده از سلاح هسته‌‌یی تأکید دارد" اظهار كرد:‌" ما سلاح هسته‌‌یی را اقتدار‌آفرین نمی‌دانیم و معتقدیم یک ملت با اتکا به استعدادها و ظرفیت بالای انسانی و طبیعی خود، توانایی شکستن اقتدار متکی به سلاح هسته‌‌یی را دارد."


عباسی افزود: "پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و برچیده شدن نظام شاهنشاهی مورد حمایت آمریکا، مصداق بارز شکسته شدن این اقتدار است."


رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه به ترور تعدادی از كارشناسان و متخصصان هسته‌یی كشورمان در یك سال گذشته اشاره كرد و گفت: "به دنبال شهادت مهندس داریوش رضایی‌نژاد بعد از سالگرد شهادت استاد شهید دکتر مجید شهریاری و یک روز قبل از دومین سالگرد شهادت استاد دکتر مسعود علیمحمدی، عاملان صهیونیسم دست به اقدام جنایتکارانه دیگری زدند و مهندس مصطفی احمدی‌روشن و کارمند او رضا قشقایی را با استفاده از بمبی که به خودرو در حال حرکت آن‌ها چسباندند به شهادت رساندند. در این فاصله، ترور افراد دیگر از جمله افراد مذاکره‌کننده با آژانس و تعداد دیگری از متخصصان ما در دستور کار تروریست‌ها قرار گرفت که با اقدام به موقع وزارت اطلاعات و حفاظت سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی، شناسایی و دستگیر شدند و خبر آن از طریق رسانه‌های جمعی به اطلاع همگان رسید."


وی ادامه داد: "ظهور تروریسم هسته‌‌یی و بی‌تفاوتی دبیرخانه آژانس نسبت به آن و بعضا پاسخ‌های سطحی و کلیشه‌ای نسبت به این پدیده می‌تواند در آینده برای متخصصان سایر کشور‌ها نیز مخاطره‌آمیز باشد. شهید مصطفی احمدی‌روشن از افراد کلیدی در فن‌آوری هسته‌یی و غنی‌سازی ایران بود و بعد از شهادت او صدها نفر از متخصصان دانشگاهی و صنعتی، داوطلب همکاری با سازمان انرژی اتمی ایران شده و تعدادی از آن‌ها مشغول کار شده‌اند."


رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ملاقاتی که سال گذشته با مدیرکل آژانس در وین داشته است به دعوت ایران از وی برای آشنایی نزدیک با فعالیت‌های هسته‌یی ایران و بازدید از تأسیسات هسته‌یی اشاره كرد و گفت:" از مدیركل خواستم که برای بررسی فعالیت‌های هسته‌یی کشورم و حصول اطمینان از صحت عملکرد، زمان معقولی را پشنهاد دهند. یک سال از آن تاریخ گذشته‌ است ولی پاسخی به آن درخواست داده نشده و بر روالی که پیش گرفته‌اند، اصرار می‌شود و رویکرد به گونه‌ای بوده‌است که گفت‌وگوها به نتیجه نرسد."


عباسی تصریح كرد: " می‌توان از ابتدا مانع بزرگی در مسیر گذاشت و بعد اظهار كرد که مذاکرات در برداشتن آن مانع به نتیجه نرسیده‌ است. راه‌حل عاقلانه این است که آژانس برای آنچه که خود راستی‌آزمایی می‌نامد، صبورتر باشد و برای رعایت حقوق و امنیت یک کشور عضو با دقت بیشتری عمل كند. قابل توجه است که گروه طالبان، القاعده و رژیم صدام برای بعضی کشورها و امنیت ملی آنها تا چه اندازه خطرناک بودند. کشور ما با این گروه‌ها و کشورها چند هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و امنیت ما بسیار مهم‌تر از کشورهای دور دست به خصوص فراآتلانتیک است. لازم است در بازرسی‌ها از ایران، شرایط خاص منطقه درک شده و اطمینان لازم برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود."


وی تاكید كرد: "زمان می‌تواند ابهامات را به خوبی رفع كند. فقط اعتماد متقابل لازم است."


رییس سازمان انرژی اتمی خطاب به خبرنگاران مستقل، وجدان بیدار جهان گفت: "ممکن است دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از وظایف اصلی خود، بی‌طرفی و عدالت به دلیل سوء مدیریت و اعمال نفوذ برخی کشورها منحرف شده باشد. اندیشمندان جهان بدانند پرونده هسته‌‌یی ایران در آژانس و ابهاماتی که در خصوص آن مطرح می‌شود محصول از بین رفتن منافع حاکمان چند کشور در ایران و ظهور اندیشه‌ای آزادی بخش در زمان حاضر است. متأسفانه آژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی رویه‌ای را در پیش گرفته‌ است که اگر ما بخواهیم مثل برخی مسوولان آژانس بدبینانه نگاه کنیم، مدرک ارائه نکنیم و لجاجت به خرج دهیم، نباید گفت‌وگوها را ادامه دهیم و گزینه‌های دیگری را باید امتحان كنیم."


وی گفت: "ممکن است تروریست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفیانه تصمیم‌سازی كنند. باید مدیرکل آژانس و همکاران او را از این موضوع با خبر سازیم و هشدار لازم را بدهیم. تأکید می‌کنم به حادثه‌ها و گزارش‌ها می‌توان بدبینانه نگاه کرد و نتیجه گرفت و برای ملت‌هایی که می‌توانند در صلح زندگی کنند و باعث شکوفایی بیشتر تمدن بشری با محوریت وحدانیت خداوند متعال شوند، مشکل ایجاد کرد. ذکر چند مثال می تواند ریشه نگرانی‌های ما را روشن‌تر سازد."


عباسی افزود:" روز جمعه 27 مرداد 1391 هجری شمسی مطابق با 17 آگوست 2012، با استفاده از مواد منفجره کابل‌های برق در مسیر شهر قم به مجموعة فردو (مجتمع شهید علیمحمدی) قطع می‌شوند. یادآوری می‌شود قطع برق یکی از راه‌های آسیب رساندن به ماشین‌های سانتریفیوژ است. در اولین ساعات صبح روز بعد بازرسان آژانس تقاضای بازرسی سرزده از آن مجموعه می‌کنند. آیا این بازدید ارتباطی با آن انفجار ندارد؟ چه کسی غیر از بازرسان آژانس می‌توانند در این زمان کوتاه به داخل مجموعه دسترسی داشته‌ باشند و آمار خرابی‌ها را ثبت و گزارش كنند؟"


وی ادامه داد:"مورد دیگر این است که در مسیر مجموعه نطنز (مجتمع شهید احمدی‌روشن) نیز اقدام مشابه‌ای صورت گرفته بود. ما با توجه به شفافیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌‌یی کشورمان و نظارت آژانس براین فعالیت‌ها، سعی کرده‌ایم اقلام عمومی مورد نیاز خود را از بازار جهانی تهیه کنیم. آژانس در رابطه با حذف تحریم‌ها به ما کمکی نمی‌كند، شاید وظیفه‌ای ندارد، اما وقتی ویروس استاکس نت به کار برده می‌شود در تجهیزات خلاء، خرابکاری صنعتی می‌شود و یا مواد منفجره در دستگاه‌ها جاسازی می‌شوند، آمار تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ، جرم دقیق اورانیوم غنی‌شده، مانده غنای اورانیوم در UF6 خروجی از ماشین‌ها و آنچه که در آن حوالی قابل رویت است را با امانت‌داری و صداقت تمام گزارش می‌کند. این اطلاعات به راحتی و با انتشار گزارش‌های آژانس در اختیار خرابکاران و تروریست‌ها قرار می‌گیرد.


این موضوع در 20 می 2012 با نشان دادن یک تجهیز که در آن مواد منفجره کار گذاشته شده بود به شخص مدیرکل و دو معاون او در تهران توضیح داده شد و از وی خواستیم از تکرار این گزارش‌ها خودداری کند. اما متأسفانه در گزارش اخیر مدیرکل محترم نیز جزئیات دقیق‌تری نوشته شده است."


عباسی گفت كه نمونه عکس‌های مربوط به این خرابکاری‌ها در غرفه نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشته شده‌ است.


رییس سازمان انرژی اتمی اضافه كرد: "طراحان حمله به تأسیسات هسته‌‌یی ایران با توجه به گزارش‌های منتشر شده آژانس متوجه شده‌اند که در برنامه خود موفق نبوده‌اند. لازم است جهت خوشحالی همة افرادی که از شکوفا شدن نبوغ انسان‌ها لذت می‌برند و خداوند را در خلقت انسان تحسین می‌کنند ذکر كنم که متخصصان ایرانی توانسته‌اند با هدف قراردادن مجموعه‌های مجازی برای حملات سایبری، خرابکاری صنعتی و استفاده از مواد منفجره، به موقع از وقوع حوادث با خبر شوند و خطرات را دفع كنند و روش‌هایی را ابداع كنند که تأسیسات و توانمندی هسته‌یی در اثر حملات موشکی و هوایی از بین نرود. اما بر اساس آموزه‌های اسلام ما اصل را بر برائت می‌دانیم و از کارکنان محترم آژانس می‌خواهیم با تصحیح عملکرد گذشته، آژانس را به مسیر صحیح برگردانده و در مسیر عدالت حفظ كنند."


عباسی افزایش پنجاه درصدی تعداد ماشین‌های سانتریفیوژ در غنی‌سازی زیر پنج درصد و بر اساس گزارش آژانس راه‌اندازی و گازدهی چهار زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ برای افزایش تولید اورانیوم با غنای بیست درصد در فردو و راه‌اندازی یک زنجیره از ماشین‌های سانتریفیوژ نسل جدید را اقداماتی در جهت رفع نیاز و مقابله با آسیب‌های احتمالی دانست.


وی در ادامه سخنانش در كنفرانس سالانه آژانس كه با حضور وزیران و رییسان انرژی اتمی كشورهای عضو روز دوشنبه به مدت یك هفته آغاز به كار كرده است اظهار كرد: "بزرگترین دستاورد موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران در عرصه علم و فن‌آوری هسته‌یی، ایجاد احساس عزت نفس و عزت ملی در کشور و ارائه الگویی به ملت‌های منطقه و جهان از توانایی یک ملت برای ایستادگی در مقابل فشارها، حفظ استقلال و شکستن انحصار علمی قدرت‌های استکباری است. از این رو تولید سوخت برای راکتور تحقیقاتی تهران شاهد این مدعا است."


وی هم‌چنین گفت: "توانمندی ایران در اکتشاف، استخراج و فرآوری اورانیوم، غنی‌سازی اورانیوم تا 20% و تبدیل مجدد خروجی غنی‌سازی با غنای 20% و استفاده از آن در تولید صفحات سوخت و مجتمع کردن آنها نشان دهندة عزم و توان متخصصان ما و هدیة فکری ما به تمام ملل انساندوست جهان و آغازی برای همکاری‌های صلح‌آمیز در جهت رفاه و سلامتی بشر است. دستاوردهای جدید و روش‌های حفظ توانمندی‌ها را در آینده و به تناسب اطلاع خواهیم داد."


معاون رییس‌ دولت ایران تاكید كرد: "ما همچون گذشته به تعهدات خود در آژانس و معاهده منع گسترش سلاح هسته‌یی پایبند و حقوق خود را مطالبه خواهیم کرد. به آژانس توصیه می‌کنیم رویکرد خود را در رابطه با ایران تغییر دهد. آژانس باید از ایران برای برطرف کردن اتهاماتی که برخی کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی ایران (که از مجامع بین‌المللی استفاده ابزاری می‌کنند) مطرح می‌کنند کمک بخواهد و نباید به گونه‌ای رفتار كند که شبهه داشتن مأموریت در اثبات ادعاها را به وجود آورد."


وی خاطرنشان كرد: "جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور عضو آژانس و با توانمندی هسته‌یی که همواره آن را در جهت صلح و رفاه جامعه بشری به کار خواهد برد، خواهان تقویت آژانس، عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌یی و خلع سلاح همه جانبه است و پیشنهاد می‌کنیم خلع سلاح از کشوری شروع شود که در استفاده و اشاعه پیش قدم بوده و مرتب برای استمرار بقاء خود به دنبال دشمن فرضی می‌گردد."


عباسی ادامه داد: " کشوری که از سلاح هسته‌یی استفاده کرده‌ است صلاحیت حضور در شورای حکام را ندارد. امیدواریم بزودی شاهد وقوع بهار مجامع بین‌المللی در راستای برقراری عدالت در جهان باشیم."


معاون احمدی نژاد گفت: "وجود رژیم صهیونیستی و اضافه بر آن مجهز بودن این تفکر صهیونیستی به سلاح هسته‌‌یی، صلح و امنیت بین‌الملل را به خطر می‌اندازد و برای جامعه جهانی خطری جدی است. برای آزادی فلسطین از دست اشغالگران صهیونیست نیازی به ساخت و استفاده از سلاح نامشروع هسته‌یی نیست. دموکراسی و مراجعه به آراء ساکنان اصلی فلسطین راه‌حل اصولی است و به همگان توصیه می‌شود."


وی با بیان این‌كه تقابل با پیشرفت هسته‌‌یی ایران برای حفظ انحصار قدرت و ثروت و مستحکم کردن پایه‌های استعمار و برده‌داری نوین است افزود: "به تحریم‌های اجرا شده و یا در دست اجرا برای ایران دقت کنید. موضوع هسته‌یی ایران نقاب از چهره کریه استعمار و برده‌داری نوین برداشته‌ است. به نظم نوین در بیمه کشتی‌ها و پرچم آنها، بانک، معاملات نفت و ... دقت کنید. ما با اتکال به خداوند متعال و پشتوانه حمایت مردم، راه آزادی و استقلال را با اقتدار ادامه می‌دهیم و در آینده فن‌آوری ایرانی در روی زمین و در فضا پشتیبان آزادی‌خواهی و استقلال همگان خواهد بود."

 

سازمان ملل فهرست تازه‌ای از مظنونان به جرائم جنگی در سوریه تهیه کرد

Posted: 17 Sep 2012 07:08 AM PDT

جـــرس: یک کمیته مستقل وابسته به سازمان ملل که نقض حقوق بشر در سوریه را مورد بررسی قرار می دهد، گفته است که فهرست سری تازه ای از افراد و واحدهایی که مظنون به ارتکاب جرائم جنگی در سوریه هستند را تهیه کرده است.


به گزارش بی بی سی، پائولوسرجیو پین هیرو، مسئول این کمیته تحقیقاتی گفته است که آنها "مجموعه شواهدی فوق العاده و هولناک" جمع آوری کرده‌اند.


مسئول این کمیته تحقیقاتی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا بررسی وضعیت سوریه را به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع بدهد.


در همین حال سازمان دیدبان حقوق بشر از شکنجه بازداشت شدگان توسط شورشیان مسلح و همچنین اعدام های بدون محاکمه خبر داده است.
این نهاد در عین حال افزوده که اعمال خشونت توسط نیروهای دولتی افزایش یافته است.


هشدار نسبت به حضور اسلام گراها
کمیته مستقل تحقیق درباره اوضاع سوریه سال گذشته و به دنبال افزایش خشونت ها در این کشور، توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل ایجاد شد.


در ماه اوت گذشته، این کمیته از ارتکاب به خشونت های سازمان یافته از جمله قتل، شکنجه و خشونت های جنسی در سوریه خبر داد که با اجازه مقامات رده بالای دولتی صورت گرفته است.


این کمیته همچنین دریافت که نیروهای مخالف دولت هم مرتکب جرائم جنگی شده اند.


این کمیته در گزارش ماه اوت خود نتیجه گیری کرده که نیروهای دولتی و پیکارجویان طرفدار دولت عامل کشتار ۱۰۸ نفر در حوله در ماه مه گذشته بودند.


کمیته مستقل تحقیق، امروز در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که "دومین فهرست محرمانه از افراد و واحدهایی که ظن آن می رود مسئول خشونت ها" باشند را تهیه کرده است.


مسئول این کمیته تحقیقاتی در پاسخ به این سوال که چرا اسامی این مظنونان افشا نمی شود گفت: "این کمیته به این دلیل اسامی این افراد را افشا نمی کند چون نسبت به دادگاهها از دلایل ضعیف تری برای اثبات بی گناهی با مجرمیت استفاده می کند."


فهرست دیگری از این افراد توسط ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشرسازمان ملل در فوریه گذشته ارائه شد.


بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل خواستار اقدام از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است اما این شورا قادر به اعمال تحریم و یا اعزام صلحبان به سوریه نیست.


پائولو سرجیو پین هیرو، مسئول این کمیته تحقیقاتی همچنین از افزایش حضور پیکارجویان اسلام گرا در سوریه خبر داد که بعضی از آنها در ارتش آزاد سوریه حضور دارند و گروهی دیگر از آنها به طور مستقل عمل می کنند.


به گفته مسئول این کمیته تحقیقاتی "چنین عناصری تمایل دارند تا پیکارجویان مخالف دولت را بیشتر به اتخاذ شیوه های رادیکال" ترغیب کنند.


"اعدام های بدون محاکمه"
آقای پین هیرو در جریان نشست امروز در مورد گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر مبنی برانجام اعدام های بدون محاکمه توسط مخالفان مسلح دولت سوریه درحلب، لاذقیه و ادلب صحبت کرد.


این نهاد حقوق بشری گفته است که یک گروه تحقیقاتی که ماه گذشته به سوریه اعزام شد در ۱۲ مورد از این اعدام های بدون محاکمه به مدارکی دست یافته است.


ندیم حوری، معاون دیدبان حقوق بشردر خاورمیانه گفته است: "این که گروههای مخالف دولت اعلام می‌کنند که به حقوق بشر احترام می‌گذارند، موضوعی مهم است. اما آزمون واقعی نحوه عملکرد نیروهای مخالف است."
به گفته آقای حوری "آنهایی که به مخالفان دولت سوریه کمک می کنند، باید اعمال خشونت را محکوم کند."

 

جدول قیمت سکه و دلار در بازار امروز تهران

Posted: 17 Sep 2012 04:50 AM PDT

دلار ۲۵۲۵، یورو ۳۳۳۰، پوند ۴۱۰۰ تومان

جـــرس: جدول قیمت انواع سکه و ارز در بعدازظهر امروز دوشنبه در بازار تهران منتشر شد.
 

به گزارش مهر، صرافی‌های واقع در میدان فردوسی - مرکز ارز فروشان تهران- امروز دوشنبه قیمت‌های خرید و فروش انواع ارز را در تابلوها درج کرده اند. البته قیمت انواع سکه در تابلوی برخی از صرافی دیده نمی شود.

 
در همین حال، قیمت انواع ارز و سکه امروز دوشنبه به شرح جدول ذیل است:
 
جدول قیمت انواع ارز و سکه در میدان فردوسی تهران
نوع ارز
خرید (تومان)
فروش (تومان)
دلار
2480
2525
یورو
3270
3330
پوند
3940
4100
دلار کانادا
2500
2650
درهم
670
720
نوع سکه
خرید (هزارتومان)
فروش (هزارتومان)
سکه تمام طرح قدیم
 940
 960
سکه تمام طرح جدید
 940
 960
نیم سکه
 460
 480
ربع سکه
 230
 245
1 گرمی

 120 تا 125

 136
 

قیمت هر گرم طلای 18عیار نیز امروز دوشنبه 97 هزار و 650 تومان و هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1769 تومان است.

 

محسنی اژه ای: آزادی یوسف ندرخانی تحت فشارهای بین المللی نبوده است

Posted: 17 Sep 2012 04:50 AM PDT

جـــرس: دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، در خصوص آزادی یکی از قضات متخلف و متهم پرونده کهریزک گفت: "از بیان جزئیات معذورم و ایشان با قرار مناسب وثیقه آزاد است."

 

سخنگوی قوه قضاییه همچنین تعقیب كیفری سازندگان فیلمی را كه در آن به پیامبر اسلام توهین شده است، از سوی دادستان‌های كل كشورهای اسلامی خواستار شد.

 

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌‌ای در نشست روز دوشنبه خود با اصحاب رسانه با اشاره به ساخت فیلمی كه در آن پیامبر اسلاممورد اهانت قرار گرفته است، تصریح كرد: خدا را سپاسگزاریم كه دشمنان را احمق آفریده است. این فیلمی كه صهیونیست‌ها و كشورهای غربی و آمریكایی تهیه كرده‌اند یا حداقل از آن حمایت كرده‌اند، شاید از احمقانه‌ترین كارها باشد و احمقانه‌تر از آن این است كه بخواهند به بهانه آزادی بیان از زیر بار مسئولیت شانه خالی كنند.

 
دادستان‌های كشورهای اسلامی عوامل اهانت به پیامبر را تعقیب كنند

وی افزود: بدون تردید این اقدامی كه بیش از یك میلیارد جمعیت مسلمان و بلكه هر آزاده‌ای را نگران می‌كند، می‌تواند پیامدهای بسیار زیادی را به دنبال داشته باشد و این امر از جوانب مختلف و از لحاظ بین‌المللی قابل پیگیری و تعقیب است و امیدواریم دادستان‌های كل كشورهای اسلامی نسبت به این عمل زشتی كه اتفاق افتاده و متاسفانه دارد تكرار هم می‌شود، پیگیری حقوقی لازم را داشته باشند.

 

دادستان كل كشور اظهار كرد: قوه قضاییه، امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر هم باید این موضوع را تعقیب كنند و امیدواریم بتوانند كارهای مفیدی در این زمینه انجام دهند.

 
محكومان پرونده فساد بزرگ مالی تا 10 مهر فرصت اعتراض دارند

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، موسوم به "فساد بزرگ مالی" نیز گفت: دادنامه صادره در این پرونده هم به شاكی پرونده و هم به وكلای محكوم‌‌علیهم ابلاغ شد و طبق تاریخ آخرین ابلاغ، مهلت اعتراض تا دهم مهرماه باقی است و چنانچه تا این تاریخ اعتراض نشود، حكم قطعی می‌شود ولی در صورت اعتراض، دیوان عالی كشور پرونده را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

 

سخنگوی قوه قضاییه اضافه كرد: امروز كه دادنامه را نگاه می‌كردم، دیدم برای هشت نفر از محكومان علاوه بر حبس و رد مال، حدود پنج هزار میلیارد تومان جزای نقدی در نظر گرفته شده است كه رقم دقیق آن 49 هزار و 691 میلیارد و 150 میلیون ریال است.

 

محسنی اژه‌ای گفت: در این زمینه تلاش شد كه افراد ذی‌حق اعم از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی كه ادعای طلبی دارند اگر بتوانند با نظارت دستگاه قضایی طلب خود را استیفا كنند و چنانچه بعد از قطعیت حكم، محكوم‌‌علیهم از پرداخت بدهی‌های خود امتناع كنند، اجرای احكام وارد می‌شود و از اموال آنها طلب اشخاص حقیقی و حقوقی را پرداخت خواهد كرد.

 

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه اظهار كرد: دستگاه قضایی كماكان نسبت به برخورد با بر هم‌زنندگان امنیت، اشرار و قاچاقچیان مبارزه قاطعی خواهد داشت و ملت عزیز شاهد بودند كه در همین هفته‌‌های اخیر افرادی از این قبیل مجازات شدند.

 

محسنی اژه‌ای در ادامه این نشست خبری تصریح كرد: حكم فردی كه 16 تیرماه در شاهرود مرتكب جنایتی فجیع شده بود، مردادماه مورد تایید قرار گرفت و این حكم 20 شهریور اجرا شد یعنی این روند از ارتكاب جرم تا اجرای مجازات حدود دو ماه به طول انجامید.

 

وی ادامه داد: مجازات سه نفر از كسانی هم كه جنایاتی از این قبیل انجام داده بودند در تهران اجرا شد و اعدام شدند و همچنین در برخی شهرستان‌ها چنین احكامی اجرا شده است.

 

سخنگوی دستگاه قضایی همچنین با اشاره به خطر قاچاقچیان مواد مخدر و روان‌گردان‌ها مانند شیشه اظهار كرد: در 18 شهریورماه بعضی از احكام اجرا شد كه محكومان آن دارای یك یا دو سابقه هم بودند و بعد از آزادی دوباره دست به این جنایت زده بودند.

 
اسامی و اقدامات 5 قاچاقچی شیشه كه چند روز قبل اعدام شدند

محسنی اژه‌ای در ادامه به ذكر نام و جزئیاتی از اقدامات این متهمان پرداخت و خاطرنشان كرد: ناصر جلیلی 150 كیلو و 60 گرم شیشه داشته است كه شما می‌دانید این مقدار چه تعداد افراد را به نابودی می‌كشاند. از بهرام نبوی هم نزدیك به 152 كیلوگرم شیشه كشف شده بود. حسین تقیان مشاركت در نگهداری و حمل 40 كیلو و 75 گرم شیشه داشته است كه او نیز سابقه‌دار بوده است. كاظم اصفهانی هم با حسین تقیان مشاركت داشته است. همچنین سجاد صادق‌زاده حدود 20 كیلوگرم شیشه داشته است.

 

وی با اشاره به اجرای حكم قاچاقچیان یادآور شد: كماكان افرادی كه قاچاقچی هستند تعقیب و به سرعت مجازات می‌شوند. خواهشم این است كه خانواده‌ها مواظب باشند تا گرفتار نشوند.

 
شکایت از دولتی ها

سخنگوی دستگاه قضایی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد شكایت پورمحمدی از معاون اول رییس دولت و اقدام قوه قضاییه در قبال آنچه كه آن را گسترش فضای اتهام‌زنی در جامعه می‌خواند، گفت: نباید از كسی نام ببرید. اگر قانون را رعایت كنیم به نفع همه است. حال اگر اتهامی به شخصی وارد شود و موضوع شخصی باشد دستگاه قضایی ورود پیدا نمی‌كند اما اگر جنبه عمومی داشته باشد، به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود. شخصی را كه شما نام او را بردید، شنیده‌ام كه می‌خواهد طرح شكایت كند و اینكه شكایت او به دستگاه قضایی رسیده یا نه، اطلاع ندارم. اگر رسیده باشد قوه قضاییه قطعا رسیدگی خواهد كرد.

 
اگر به اخلال در بازار ارز و سكه برسیم قاطعانه برخورد می‌كنیم

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد برخورد دستگاه قضایی با اخلال‌گران در بازار ارز و سكه تصریح كرد: اگر به اخلال‌گری در بازار ارز و سكه برسیم، تردید نكنید كه با قاطعیت برخورد خواهیم كرد. همچنین قوه قضاییه به دو سه پرونده كه از جانب وزارت اطلاعات یا سیستم‌های نظارتی مطرح شده، رسیدگی می‌كند.

 

وی در پاسخ به سوالی در مورد پرونده اختلاس از بیمه ایران نیز، بدون اشاره به مصون ماندن محمدرضا رحیمی از اتهامات وارده گفت: در مورد این پرونده و پرونده فساد بانكی، پرونده‌هایی وجود دارد كه به دادگاه نرفته است یا بعضا به دادگاه رفته و محاكمه‌ای صورت نگرفته است. هر زمان كه محاكمه شروع شود، قطعا مطلع خواهید شد.

 

در ادامه این نشست، خبرنگاری با اشاره به انتصاب معاون اقتصادی دادستانی كل كشور گفت كه از سوی برخی اقتصاددانان به این فرد واكنش نشان داده شده است. آیا منعی وجود دارد برای اینكه قاضی با اشرافیت بر مسائل اقتصادی در این پست قرار گیرد یا صرفا فردی كه اطلاعات اقتصادی داشته باشد می‌تواند در پست معاون اقتصادی، دادستان كشور را كمك كند؟

 
معاون اقتصادی دادستانی كل نباید الزاما قاضی باشد

محسنی اژه‌ای پاسخ داد: در چارت تشكیلاتی دادستانی كل كشور، معاون اقتصادی دادستانی پیش‌بینی شده بود و با توجه به مجموعه مسائل مهم اقتصادی كه با آن روبه‌رو هستیم نیاز به حضور دادستان كل كشور به عنوان مدافع حقوق عامه و با توجه به وظایفی كه قوانین برای دادستانی كل كشور تعریف كرده كه باید در بعضی از مكان‌ها الزاما شركت كند لذا ضروری دانسته شد كه برای این قسمت معاون اقتصادی در نظر گرفته شود. این فرد از نظر ما بسیار شایسته است زیرا هم دارای تجربه و تخصص است و هم زندگی پاك و منزهی داشته و دارد و از لحاظ اینكه قاضی باشد یا نه، قانون نگفته است كه حتما قاضی باشد. منعی وجود ندارد كه قاضی كه واجد شرایط بود انتخاب نشود، لذا این فرد بسیار فرد شایسته‌ای است.

 
حیدری‌فر با قرار وثیقه آزاد شده است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آزاد شدن حیدری‌فر و اینكه تحقیقات پرونده در چه مرحله‌ای است، اظهار كرد: از لحاظ قانون از بیان جزئیات معذورم. هر پرونده‌ای كه دارای تحقیقات است فرد می‌تواند با یك قرار آزاد شود تا تحقیقات ادامه پیدا كند. الزامی نیست كه هر كس دارای اتهام است تا روز محاكمه در بازداشت باشد. همچنین در قانون پیش‌‌بینی شده در چه مواردی باید الزاما بازداشت موقت صادر شود و در چه مواردی اگر بازداشت موقت صادر شد باید تا چه مدتی به طول بكشد. ایشان با قرار مناسب وثیقه آزاد است. همچنین پرونده در حال بررسی و تكمیل است و امیدواریم خیلی طول نكشد و كیفرخواست صادر شود و به دادگاه برود.

 
 
سعید مرتضوی

دادستان کل کشور در مورد پرونده سعید مرتضوی در دستگاه قضا گفت: در این پرونده صورت مسئله عوض شد و اعلام کردند که مرتضوی را از این پست برداشته اند و با تغییر یک نهاد به نهاد دیگر صورت مسئله را پاک کردند. در خصوص پرونده کیفری ایشان هم باید بگویم دفاعیه ایشان تقدیم شده و به زودی پرونده به دادگاه می رود.

 

خبرنگاری از محسنی اژه ای  سئوال کرد چرا پرونده دندانپزشک عراقی که به زنان و دختران ایرانی تجاوز کرده بود بعد از 10 سال در مرحله نهایت حبس است که سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد: خود اشاعه فحشا حرام و خلاف قانون است و گاهی به خود شاکی  لطمه می زند و رسانه ها نباید این گونه پرونده ها را مطرح کنند . در این پرونده ها اثبات برخی از اتهامات سخت است مانند زنا که مراحل سختی دارد. مثلا می گویید فیلم تجاوز را داشته ایم ولی نمی شود با صرف یک فیلم یا صدا جرمی را اثبات کرد پس به این جور اخبار ناخن نزنید.

 
مجسمه های تهران و ...

خبرنگار مهر از دادستان کل کشور در مورد تاخیر در پرونده سرقت مجسمه های تهران سئوال کرد که اژه ای پاسخ داد: این پرونده چندین بار در بازپرسی مطرح شده و خود من آن را پیگیری کردم. پلیس گفته تلاش می کنیم ولی هنوز متهمان آن شناسایی و از سوی پلیس به ما معرفی نشده اند.

 
ارز و نهادهای امنیتی

خبرنگاری از اژه ای پرسید به تازگی وزیر اطلاعات و فرمانده کل سپاه اعلام کرده اند که برخی دستگاهها در اخلال بازار سکه و ارز مقصر بوده اند که سخنگوی قوه قضائیه پاسخ داد به طور قطع تردید نکنید. هر موردی از سیستم اطلاعاتی برسد برخورد می کنیم و چند پرونده در حال رسیدگی است.

 

دادستان کل کشور در مورد انتخاب معاون اقتصادی برای مجموعه دادستانی گفت: این معاونت در چارت تشکیلاتی دادستانی وجود دارد و در برخی دوره ها هم معاون  اقتصادی  داشته ایم که به خاطر مسائل مهم اقتصادی نیاز شد که آقای دکتر نوری که فردی شایسته ، با تجربه و دارای زندگی پاک است به عنوان معاون اقتصادی دادستان منصوب شود که البته الزامی به قاضی بودن شخص نیست.

 

وی در مورد انتشار اخباری مبنی بر ثبت ازدواج دختران زیر 10 سال گفت: گاهی ازدواج ها الزاما زناشویی نیست شاید عقد باشد ولی زناشویی انجام نشود. مثلا برای محرم شدن یک مرد به یک زن عقدی میان دختر خوانده می شود یا موارد دیگر.

 
آزادی کشیش محکوم به اعدام

سخنگوی قوه قضائیه در مورد فشار رسانه های خارجی و آزادی یوسف ندرخانی، کشیش محکوم به اعدام گفت: قطعا این آزادی با فشار رسانه های غربی نبوده است. در برخی موارد فرد محکوم می شود ولی در تجدید نظر آزاد. گاهی هم به نظرات پزشکی و مصداق های دیگر مرتبط است.

 

آخرین وضعیت پرونده کهریزک/ برخورد سخت با اخلالگران بازار

اژه ای در بخش پایانی نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره ممنوعیت استفاده از اسامی ائمه برا ی موسسات مالی و اعتباری گفت: دراین خصوص قانونی وضع نشده و توصیه می شود با نظر بانک مرکزی عمل کنند. به دلیل اینکه این موضوع قانون نشده است جرم محسوب نشده و نیاز به کار قضایی ندارد.

 

خبرنگاری پرسید: آیا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری شاهد آزادی برخی زندانیان امنیتی خواهیم بود که سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ گفت: به مناسبت انتخابات زندانی آزاد نمی شود، عفوهای داده شده به برخی از زندانیان به مناسبت اعیاد می باشد و ما درآینده با اعیادی مانند، عید قربان، عید غدیر و 22 بهمن روبرو هستیم. احتمال دارد به مناسبت این اعیاد زندانی آزاد شود اما به مناسبت انتخابات زندانیان امنیتی مشمول عفو نخواهند شد.

 

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کهریزک نیز گفت: متهمان این پرونده لایحه دفاعیه خود را به بازپرس پرونده داده اند و به زودی با صدرو کیفر خواست پرونده به دادگاه می رود. درباره علنی یا غیر علنی شدن دادگاه قاضی رسیدگی کننده به پرونده تصمیم گیری خواهد کرد.

 

خبرنگاری درباره رسیدگی ویژه به ماجرای امتناع دولت از مصوبه ارزی مترو پرسید که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: این ماجرا به صورت ویژه رسیدگی نمی شود.

 
نمی توانم بگویم

وی درباره آخرین وضعیت پرونده فردی که قصد سوء قصد به نخست وزیر هند را داشت، گفت: همزمان با برگزاری اجلاس غیرمتعهد ها درتهران یک پرونده امنیتی به دستگاه قضایی وارد شد که به دلایل امنیتی نمی توانم در رابطه با آن اطلاع رسانی کنم اما نمی دانم این پرونده مربوط به همان مورد اشاره شده از سول خبرنگاران است یا نه.

 

دادستان کل کشور در پاسخ به مهر درباره عفو برخی مجرمان بعد از توبه نیز گفت: اگر این افراد  قبل از صدور حکم توبه کنند، کار برایشان راحت تر خواهد بود اما در برخی از موارد نیز شاهد هستیم پس از قطعیت حکم مجازات به دلیل توبه واقعی محکوم علیه حکم او با تخفیف روبرو شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه درباره سرنوشت مدیر سایت مثقال نیز گفت: این پرونده درحال رسیدگی است و متهم آن هنوز محاکمه نشده است.

 

وی در پاسخ به پرسش برخی از خبرنگاران درباره برخورد قوه قضاییه با گران فروشی اظهار داشت: دراین که قدرت خرید مردم پایین آمده و گرانی وجود دارد شکی نیست اما وظیفه اصلی برای برخورد با گران فروشی بر عهده سازمان تعزیرات می باشد هرجا نیز نیاز به کمک دستگاه قضایی باشد ما آمادگی لازم را داریم اگر مشخص شود فردی به صورت عمدی در بازار اخلال ایجاد می کند با او برخورد سختی می کنیم.

 
مهدی هاشمی رفسنجانی...

خبرنگاری پرسید اگر مهدی هاشمی به ایران برگردد واکنش دستگاه قضایی چه خواهدبود؟ محسنی اژه ای نیز درپاسخ گفت: اگر وی به ا یران بیاید پرونده رسیدگی شده وداستان تهران وارد عمل خواهد شد. 

 

راه اندازی بورس ارز از دستور کار خارج شد

Posted: 17 Sep 2012 04:33 AM PDT

جـــرس: رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران اعلام کرد که راه‌اندازی بورس ارز فعلا از دستور كار خارج شده و به شكل قبل در دستوركار نیست.


اظهارات این مقام ارشد اقتصادی درحالیست که محمود بهمنی رئیس بانک مرکزی چند روز پیش گفته بود که بورس ارز در "آینده ای نزدیک" راه اندازی خواهد شد.


به گزارش ایسنا، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران، روز دوشنبه ضمن اعلام خبر فوق خاطرنشان كرد: راه‌اندازی بورس ارز فعلا از دستور كار خارج شده و با اجرای این طرح‌های مكمل، فعالان اقتصادی می‌توانند به آینده اطمینان بیشتری داشته و نیاز‌های خود را برطرف كنند.


وی كه در نشست شورای گفت‌وگو سخن می‌گفت، درباره‌ طرح مكمل توضیح داد: با اجرای این طرح مشكل اصلی محدود‌ شدن عرضه‌ی ارز از سوی بانك مركزی در بازار ارز از بین می‌رود.


او با بیان این‌كه در این طرح نیاز‌های ارزی اولویت‌های هشت‌گانه كالاها (اولویت‌های سوم تا دهم) كه پیش از این متوقف شده بود، برطرف می‌شود، گفت: نه تنها بلاتكلیفی برای تولید‌كنندگان به پایان می‌رسد، بلكه نیاز‌های اصلی این گروه‌ها تامین می‌شود.


سایت خبرآنلاین هفته گذشته نوشته بود بورس ارز تحت نظارت دولت خواهد بود و در آن، خرید ارز به صورت پیش خرید یا پیش فروش، جای معاملات ارزی فیزیکی را خواهد گرفت.
 

حذف سخنان رهبری در دیدار با دانشجویان از سایت وی/رهبری:من استالین نیستم

Posted: 17 Sep 2012 04:33 AM PDT

جـــرس: دو تن از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی که در ماه رمضان با رهبری دیدار کرده اند در نشستی به انتقاد از سانسور شدن سخنان دانشجویان و حذف بخشهایی از سخنان رهبری در صدا و سیما و سایت وی پرداختند.

 

سایت بازتاب نوشته است: دراین نشست امیران یکی از شرکت کنندگان گفت:من تا یادم است باید بگویم متاسفانه امسال سخنان دانشجویان را از صداوسیما پخش نکردند، حالا دلیلش هرچه بوده، قطعا قابل تامل است. متاسفانه از طرف هیچ جریان دانشجویی هم این قضیه مطالبه نشد که چرا این سخنان پخش نشده است در صورتی که هرساله پخش می شده است.

 

پهلوان دیگر دانشجوی شرکت کننده دراین نشست گفت که رهبری درمورد صداوسیما جمله تندی دارند که که صداوسیما در افکار عمومی اصلا پخش نکرد.امیریان نیز گفت که  صداوسیما مطمئنا به اختیار خودش نبود که پخش نکرد، قطعا بیت رهبری گفته بود.

 

به گزارش بازتاب، به گفته این دانشجویان بخشهایی از سخنان رهبری که درآن گفته است  "من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد یک عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند"، در سایت Khamenei.ir ، سایت رسمی دفتر آقای خامنه ای سانسور و از تلویزیون هم پخش نشد. براساس این گزارش سخنان آقای خامنه ای در مخالفت با اشغال سفارت انگلیس نیز از سایت وی حذف شده است.

 

علی مطهری: قوه قضائیه در برخورد با فساد استقلال ندارد

Posted: 17 Sep 2012 04:33 AM PDT

جـــرس: علی مطهری با بیان اینکه قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مرتبط با مقامات ارشد دولت استقلال لازم را ندارد، افزود: واقعیت آن است که قوه قضائیه در رسیدگی به این پرونده‌ها از جوانب مختلف تحت فشار بوده و به طور طبیعی نمی‌تواند به آنان رسیدگی کند.


به گزارش خانه ملت، وی با یادآوری پرونده معاون اول رئیس‌ دولت ادامه داد: با گذشت حدود ۴ سال از پرونده معاون اول رئیس‌جمهور، هنوز نتیجه این پرونده مشخص نشده که این موضوع نقطه ضعفی برای قوه قضائیه محسوب می‌شود.


وی با مثبت ارزیابی کردن اقدام قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ، تاکید کرد: از آنجا که فلسفه مجازات تسلی خاطر جنایت‌دیدگان از طرفی و عبرت گرفتن جنایت‌کاران از طرف دیگر است بنابراین صدور سریع احکام هم در جلوگیری از مفاسد اقتصادی و هم جنایت‌های اخلاقی بسیار موثر خواهد بود.


مطهری با بیان اینکه تاخیر در اعلام احکام مجرمان اثرات مخربی برای جامعه در پی خواهد داشت، تصریح کرد: اثر مجازات زمانی موثر خواهد بود که هنوز عواطف جامعه تحت تاثیر جرم مرتکب شده، جریحه‌دار باشد، در چنین شرایطی اعلام حکم مجرمان هم از حیث تسلی خاطر جنایت‌دیدگان و هم از جهت عبرت گرفتن جنایتکاران آثار خوبی در جامعه خواهد داشت اما وقتی حکم یک جنایت یا فساد اقتصادی ۴ سال بعد اعلام می‌شود دیگر اثری در جامعه نخواهد داشت زیرا مردم موضوع را به فراموشی سپرده‌اند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، با تاکید بر ضرورت حفظ استقلال قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های فساد مالی و صدور احکام مجرمان،‌ افزود: قوه قضائیه نباید به توصیه وتهدیدهای دولت یا سایر نهادها توجه کند، بلکه باید ادای وظیفه اصلی خود را در دستور کار قرار دهد.


این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین بعد از تغییر نام صندوق تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت و قانونی اعلام شدن این تصمیم از سوی دیوان عدالت اداری، گفته است: باید وضعیت انتصاب مرتضوی مجددا بررسی شود. مطهری تاکید کرد: نمایندگان باید تصمیم بگیرند که برای حضور یا عدم حضور مرتضوی در تامین اجتماعی از چه راهی پیش بروند.

 

وعده جدید روسها؛ تحویل مدیریت نیروگاه بوشهر تا پایان سال ۲۰۱۲

Posted: 17 Sep 2012 04:16 AM PDT

جـــرس: سفیر جمهوری اسلامی در روسیه، با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در حال انجام تست‌های نهایی است، گفت: طبق وعده روس‌ها پایان سال جاری میلادی مدیریت این پروژه به کارشناسان ایرانی سپرده خواهد شد.


به گزارش خانه ملت، محمود رضا سجادی درباره زمان تحویل نیروگاه اتمی بوشهر از سوی روس‌ها، تاکید کرد: پیچیدگی نیروگاه هسته‌ای بوشهر باعث طولانی شدن فرآیندهای تست این پروژه شده و گرنه بیش از ۶ ماه است که نیروگاه بوشهر آماده و در حال گذراندن تست‌های نهایی است.


وی با بیان اینکه طبق وعده “روس اتم” زمان تحویل پروژه نیروگاه اتمی بوشهر آخر ۲۰۱۲ تعیین شده است،‌ یادآور شد: امید می‌رود همان‌طور که طرف روسی وعده داده، آخر سال جاری میلادی این پروژه به طور کامل تحویل و کارشناسان ایرانی مدیریت آن را بر عهده گیرند.


مسئولان در حال پیگیری پروژه موشک‌های اس ۳۰۰
سفیر ایران در روسیه، با بیان اینکه مسئولان در حال پیگیری پرونده موشک‌های اس ۳۰۰ هستند، افزود: توصیه می‌کنم این موضوع به مطبوعات کشیده نشود تا با اثرگذاری غلط باعث تحریک افکار عمومی نشود.


وی با عمیق خواندن روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، ادامه داد: منافع تهران و مسکو به اندازه‌ای عمیق است که پروژه موشک‌های اس ۳۰۰ نمی‌تواند تاثیری بر روابط دو کشور داشته باشد.


گفتنی است، ايران در سال ۱۹۷۴ قرارداد احداث دو واحد نيروگاه اتمی آب سبک هر کدام با قدرت حدود يک هزار و ۲۹۰ مگاوات با شرکت آلمانی زيمنس منعقد کرد.


قرار بود که نخستين واحد نيروگاه اتمی بوشهر در سال ۱۹۸۰ راه اندازی شود و دومين واحد يک سال بعد در سال ۱۹۸۱ وارد مدار شبکه برق ايران بشود.


وقوع انقلاب باعث قطع همکاری شرکت آلمانی با ايران شد و اين شرکت کارشناسان خود را از ايران خارج کرد. نيروگاه اتمی بوشهر در طول جنگ هشت ساله ايران و عراق، هفت بار مورد حمله هوايی قرار گرفت و خسارت‌های زيادی به اين نيروگاه وارد شد.


ايران در سال ۱۹۹۵ طی قراردادی به ارزش حدود يک ميليارد دلار کار تکميل نيروگاه اتمی بوشهر را به روسیه واگذار کرد.


طبق اين قرارد داد، روسیه می‌بایست کارساخت نيروگاه اتمی را تا در سال ۱۹۹۹ پایان برساند که بارها به تعویق افتاد.

 

مهر تایید دولت بر تعطیلی دائمی خانه سینما

Posted: 17 Sep 2012 04:16 AM PDT

با بی توجهی به رای دیوان عدالت اداری

جـــرس: در حالیکه دیوان عدالت اداری به ابطال تصمیم دولت پیرامون تعطیلی خانه سینما رای داده بود، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد رأی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری در خصوص تعطیلی دائمی خانه سینما را تایید کرد.


به گزارش تارنمای «الف»، سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به گزارش مورخ 21 مرداد 91 دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری پیرامون تصمیم و رأی نهایی آن هیئت درباره تعطیلی دائم خانه سینما ضمن تأیید و ابراز مراتب، ادعا کرد با جمیع بررسی‌های به عمل آمده، دلیل موجهی که موجب نقض رأی آن هیئت شود‌، مشاهد نگردید.


بر اساس این گزارش، پیش‌تر خانه سینما طی مکاتبه‌ای از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقض نظریه هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری را خواستار شده بود.


بی اعتنایی به رای دادگاه
طی ماههای گذشته، درحالیکه دیوان عدالت اداری رای به نقض حکم دولت در توقیف خانه سینما داده و این نهاد صنفی قصد بازگشایی مجدد داشت، فشارهای مختلفی از سوی دولت و محافل خاص، مانع از این اقدام شده بود.


در رای دیوان عدالت اداری تصریح شده بود: "در ما نحن فیه معاون وقت وزیر ارشاد در امور سینمایی و سمعی و بصری طی نامه مورخ دهم مرداد سال ۷۲ از اداره ثبت شركتها تقاضای ثبت موسسه خانه سینما را نموده و این امر به منزله تایید تاسیس و صدور مجوز در اجرای مقررات قانونی تلقی می‌گردد"، لذا دیوان تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر انحلال خانه سینما را باطل اعلام كرده و هم‌اكنون آن مانعی كه خانه سینما به سبب آن فعالیت خود را متوقف كرده بود، دیگر وجود خارجی ندارد و خانه سینما به موجب این حكم می‌تواند همچون گذشته به فعالیت خود ادامه دهد."


اما در پی این رای، شورای فرهنگ عمومی کشور، که تحت امر دولت می باشد، در تایید حکم انحلال خانه سینما ادعا کرد "به دلیل عدم وجاهت قانونی اساسنامه خانه سینما، همچنان انحلال آن پا برجاست و مصوبه شورای فرهنگ عمومی در خصوص انحلال خانه سینما به قوت خود باقی است."