جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


درخواست آزادی امدادگران بازداشتی از سوی کانون وکلای کرمانشاه و ایلام

Posted: 02 Sep 2012 08:12 AM PDT

جرس: کميسيون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام طی نامه ای به رئیس قوه قضائیه درخواست کرده است تا امدادگران بازداشتی در آذربایجان را آزاد کنند.


به گزارش جرس به نقل از وبسایت کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام، در این نامه آمده است: گروهي از جوانان مشفق نيز آستين همت را بالا زده و به جاي خزيدن در کنج عافيت و نظاره کردن درد و مشقت هموطنان، بي منت و بي رشوت رنج سفر به جان خريدند و خويش را در آن مصيبت شريک ساختند و به ياري آسيب ديدگان شتافتند، اما متأسفانه به جاي آنکه قدر بينند و در صدر نشينند، تا چشم گشودند خود را در حبس ديدند و در حضيض محبس نشستند.

 

کانون وکلای دادگستری کرمانشاه و ایلام طی این نامه علاوه بر درخواست "مشفقانه و مصرانه" آزادي این جوانان تاکید کرده اند: نبايد به پاره اي از افراد اجازه داد ، اينگونه تخم تفرقه بکارند و سيلي بر صورت نيکوکاري بنوازند و ناخواسته و غيرمسئولانه کينه و دشمني را ترويج دهند. اگر اين جوانان جرمي هم مرتکب شده باشند آيا رواست حتي قوانين مصوب نظام اسلامي در مورد آنها رعايت نگردد و مسئولانه و قانوني با آنها برخورد نشود ؟


نویسندگان نامه در انتها درخواست کرده اند: اگر تخلفي رخ داده چون در راستاي امر نيکي بوده با اغماض به آن نگريسته شود و شرايط رسيدگي قضايي براساس قانون براي آنها فراهم گردد که بدون ترديد موجب حفظ آبروي نظام و تقويت برادري و وحدت هموطنان خواهد شد.
 

اعتراض یک گرافیست به استفاده غیر قانونی از اثرش در اجلاس تهران

Posted: 02 Sep 2012 07:57 AM PDT

جرس: یکی از طراحان و گرافیست‌‌های کشورمان با ارسال توضیحات و نیز تصاویری به سایت قانون اعلام کرد که یکی از پوسترهایی که در حاشیه اجلاس کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها به نمایش درآمده است، اثر او بوده و مسئولان امر بدون توجه به حق معنوی این اثر، طرحش را بدون اجازه‌اش در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

به گزارش قانون، در توضیحاتی که «کیانوش تنها» برای سایت قانون ارسال کرده، آمده است:


«فروردین ماه سال 1390، فراخوان مسابقه‌ طراحی پوستری با عنوان پوستر صلح منتشر شد. کنفرانس بین‌المللی ائتلاف جهانی علیه تروریسم برای صلح با همکاری خانه هنرمندان ایران و موسسه فرهنگی صبا این جشنواره‌ بین‌المللی را برگزار کردند. وقتی فراخوان را خواندم با دیدن نام برخی اساتید به عنوان داور، از اعتبار این مسابقه مطمئن شدم و دست به کار طراحی پوستر شدم و خب طبق فراخوان پوسترها را فرستادم.

 

چند وقت بعد و خیلی به صورت خودجوش نام مسابقه را سرچ کردم تا ببینم آیا نتایج اعلام شده است؛ بله نتایج به ترتیب بالاترین امتیاز اعلام شده بود و اتفاقا من نفر اول بودم. خوشحال شدم اما کمی تعجب کردم که چرا نه خبری نه ایمیلی ...
روز 25 اردیبهشت طبق وعده‌ در فراخوان به خانه هنرمندان رفتم و هرچه گشتم اثری از نمایشگاه پوستر صلح ندیدم. پرسیدم گفتند که به علت آماده نبودن کارها نمایشگاه دو روز دیگر برگزار می‌شود! کمی دیگر تعجب کردم. رفتم تا 27 اردیبهشت که بازگشتم با یکی از دوستانم تا کارها را ببینیم و خُب کار خودم را هم ببینیم. خدا را شکر نمایشگاه برپا شده بود و ما خوشحال به راه افتادیم تا سیاحتی بکنیم.

هر چه می‌گذشت کیفیت بد چاپ و لمینت چروک و فوم بورد کج و کوله توجه را بیشتر از خود آثار جلب می‌کرد و تعجب ما هم بیشتر می‌شد. تا اینکه چند تا از دوستانی که آمده بودند و کارهایشان در نمایشگاه بود می‌گفتند که در پوسترها دست برده شده، به این صورت که تایپ آثار را که کلید و عنوان ورود به پوستر هست و یا مهمترین بخش هر پوستر می‌تواند باشد را حذف کرده بودند و جمله‌ای را هر طور که خواسته بودن به جایش گذاشته بودند. هر لحظه داشت به تعجب ما افزوده می‌شد تا ضربه آخر که فهمیدم کلا کارم در نمایشگاه و حتی در کتابی که از نمایشگاه چاپ شده بود نبود و جز من کار چند نفر دیگر هم نبود و تا آنجایی که می‌شد از چیزی تعجب کرد، تعجب کردم.

برای اطلاع دادن این موضوع خدمت مدیر روابط عمومی خانه هنرمندان رفتم، اما ایشان فرمودند که ما فقط این مکان (خانه هنرمندان) را برای این نمایشگاه در اختیار برگزارکنندگان گذاشته‌ایم و هیچ مسئولیتی نداریم. من که هیچ پل ارتباطی‌ای با برگزارکنندگان نه در فراخوان و نه در پوستر پیدا نکرده بودم، دوباره خدمت مدیر روابط عمومی رسیدم و ایشان هم شماره همراه آقای ...(مسئول کتاب و سایت کتاب سیاه) را به عنوان مسئول و دبیر این مسابقه و نمایشگاه به بنده دادند و گفتند به کسی نگویید که من این شماره را به شما دادم!

 

بعد از تماسی که با ایشان داشتم، مراتب تعجب خود را با ایشان در میان گذاشتم و خب به این نتیجه رسیدیم که اشتباه شده بوده! آقای ... به من گفتند که ما برای شما ایمیل فرستاده بودیم که فایل را با سایز اصلی برای چاپ بفرستید، ایمیلی که هیچ وقت به دست من نرسیده بود. من چند بار دیگر هم که تماس گرفتم، فرمودند که شما را حتما برای اختتامیه دعوت می‌کنیم ...

چند وقت از پایان نمایشگاه گذشت و خبری از اختتامیه نشد، دوباره با آقای ... تماس گرفتم که ایشان با هیجان به من تبریک گفتند که آقای «تنها» شما با بالاترین امتیاز داوران به عنوان نفر اول انتخاب شدید و به زودی اختتامیه برگزار می‌شود و جایزه شما را می‌دهیم.

در این دورانی که در انتظار اختتامیه بودم با چند تن از داوران تماس گرفتم تا ببینم چه اتفاقی افتاده و آنها چیزی بیشتر از من می‌دانند یا نه، که انگار کسی چیزی نمی‌دانست و یکی از داوران مراتب تاسفش را از شرکت در این مسابقه به علت کیفیت پایین اجرا اعلام کرد و گفت که داوران هم هنوز حق داوری خود را نگرفته‌اند.

سرتان را درد نیاورم، بعد از گذشت زمان که همه چیز حل شده بود و تعجب بسیار من هم برطرف شده بود و حقِ نداده شده خودم را هم مثل خیلی چیزهای دیگر که بالاخره فراموش می‌شوند فراموش کرده بودم که ناگهان سران جنبش عدم تعهد به ایران پا گذاشتند و شهر پر از پوسترها و بیلبوردهای ضد ترور و صلح‌خواهانه شد و من هم ناگهان سر کوچه‌ها و خیابان‌ها ، پوستر مظلوم و ترور شده خودم را دیدم که نصب شده بود و از اتفاق داشت منطق ترور را نشان می‌داد و هیچ اثری هم از اسم سازنده بینوای آن نبود، مثل مسابقه‌ای که در آن اول شده بود و در نمایشگاه و کتابش هم نبود، مثل جایزه‌ای که برده بود نگرفته بود، مثل حق دوستان من که تمام پوسترهایشان به دلخواه دستکاری شده بود و به بدترین نحو نمایش داده شده بود و هیچ اختتامیه‌ای برایشان گرفته نشده بود.
و اینجا بود که منطق ترور موءلف را کشف کردم...» 

جایزه‌ بین‌المللی دکتر آشتیانی به دلیل مشکلات مالی اهدا نمی‌شود

Posted: 02 Sep 2012 07:40 AM PDT

جرس: جایزه‌ی بین‌المللی ۲۵ هزار دلاری «سعید کاظمی آشتیانی»، بنیانگذار فقید پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و دانشمند برجسته ایران در حوزه سلول‌های بنیادی، امسال به دلیل مشکلات مالی اهدا نمی‌شود.

به گزارش ایسنا حمید گورابی، رییس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی امروز در نشست خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی رویان که از ۱۵ تا ۱۷ شهریور ماه در سالن همایشهای رازی برگزار می‌شود، اعلام کرد که این پژوهشگاه به دلیل مشکلات مالی توان اهدای سومین جایزه دکتر کاظمی آشتیانی را ندارد.

وی در پاسخ به علت فراهم نشدن هزینه این جایزه بین‌المللی گفت: جایزه‌ی ۲۵ هزار دلاری دکتر کاظمی به همراه هزینه‌های جانبی آن برای رویان ۳۰ هزار دلار هزینه در برخواهد داشت که ما برای برگزاری جشنواره اعطای این جایزه هیچ گاه از بودجه دولتی استفاده نکرده‌ایم؛ اما این بار برای این جایزه از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقاضای کمک کردیم که متاسفانه پاسخی نگرفتیم.

گورابی با اشاره به این که سالن همایش‌های رازی برای برگزاری جشنواره رویان،از پژوهشگاه رویان ۷۰ میلیون تومان دریافت کرده‌‌است، خاطرنشان کرد: با وجود چنین هزینه‌هایی ما مجبور شدیم جایزه‌ی دکتر کاظمی را فدای سایر بخش‌های جشنواره کنیم اما از این بابت ناراحت نیستیم چون این همان کاری است که خود ایشان می‌کرد و مطمئنیم روح ایشان از این بابت شاد است.

وی با بیان این که اهدا این جایزه بین‌المللی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود، اظهار کرد: در دو سال گذشته نیز با این که ما این جایزه را به دو محقق خارجی دادیم از روابط علمی برقرار شده با این دو محقق و کشورهای آنها بسیار بهره بردیم.

جایزه بین‌المللی دکتر کاظمی آشتیانی، به منظور بزرگداشت یاد و خاطره این دانشمند فقید کشور، در سال ۲۰۱۰ به «رودولف یانیش» دانشمند آمریکایی و خالق نخستین گونه موش تراریخته و در سال ۲۰۱۱ به هانس شولر، دانشمند سرشناس آلمانی در حوزه تحقیقات سلولهای بنیادی در جشنواره‌های بین‌المللی رویان اهدا شده است.
 

گزارش تصویری - اینجا ایران است، روستای محروم حاجی آباد

Posted: 02 Sep 2012 07:39 AM PDT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مجتمع پتروشیمی اصفهان به دلیل عدم دریافت خوراک از پالایشگاه نفت اصفهان تعطیل شد

Posted: 02 Sep 2012 07:31 AM PDT

جرس: مجتمع پتروشیمی اصفهان با ظرفیت تولید سالانه 300 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی فعلا تعطیل شد.

به گزارش مهر، این واحد پتروشیمیایی از ظرفیت تولید سالانه 55 هزار تن بنزن، 72 هزار تن تولوئن، 22 هزار تن ارتوزایلین، 44 هزار تن پارازیلین، 75 هزار تن مخلوط زایلین ها و 40 هزار تن انیدریدفتالیک برخوردار است.

عبدالحسین بیات امروز در گفتگو با مهر با تایید تعطیلی مجتمع پتروشیمی اصفهان، گفت: دلیل اصلی تعطیلی این واحد پتروشیمی افزایش حجم بدهی‌ها به پالایشگاه نفت اصفهان بابت خرید خوراک مایع است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر به تمامی واحدهای پتروشیمی نسبت به پرداخت به موقع بدهی‌ها تاکید شده است، تصریح کرد: با این وجود، مجتمع پتروشیمی اصفهان بدهی‌های خود را به موقع به پالایشگاه اصفهان پرداخت نکرده است.

معاون وزیر نفت با اشاره به مشکلات تامین نقدینگی پتروشیمی اصفهان، اظهار داشت: همزمان با افزایش بدهی‌ها، اختلاف نظر در تعیین قیمت خرید خوراک هم در تعطیلی این مجتمع پتروشیمی تاثیرگذار بوده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه از ابتدای فعالیت دولت دهم اقدامات گستره‌ای برای تصویه حساب بدهی برخی از مجتمع‌های پتروشیمی انجام شده است، اظهارداشت: هم اکنون خوراک واحدهای پتروشیمی به صورت بین مجتمعی و یا از پالایشگاه‌های نفت و گاز تامین می شود.

به گفته این مقام مسئول واحدهای تامین کننده خوراک پتروشیمی‌ها، قطعا برای پرداخت حقوق کارکنان، تامین اقلا م یدکی، تجهیزات، کاتالیست به منابع مالی نیاز دارند که عدم پرداخت پول خوراک مشکلاتی در این واحدهای بالادستی ایجاد می کند.

در حال حاضر به طور متوسط سالانه باید 363 هزار تن پلاتفرمیت و سه هزار تن هیدروژن به عنوان خوراک توسط پالایگاه نفت اصفهان به پتروشیمی تحویل داده شود. 

میزان صادرات کشور در  ۵ ماه ابتدایی سال جاری

Posted: 02 Sep 2012 07:27 AM PDT

جرس: در ۵ ماهه سال جاری ۳۰ میلیون و ۲۶۹ هزار تن کالا با احتساب میعانات گازی به ارزش ۱۵ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار صادر و ۱۵ میلیون و ۷۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار وارد شده است.

وزن و ارزش صادرات غیرنفتی به ترتیب ۹۹/۷ درصد، ۷۸/۱۱ درصد کاهش داشته است، این درحالی است که واردات در این مدت به لحاظ وزنی ۲۰/۱۲ درصد افزایش اما از حیث ارزش ۲۳/۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش مهر براساس آمار گمرک در این مدت از مجموع صادرات غیرنفتی ۳میلیارد و ۱۴۲میلیون دلار به میعانات گازی، ۴ میلیارد و ۶۲۱میلیون دلار به محصولات پتروشیمی و ۷میلیارد و ۹۶۴ میلیون دلار به سایر کالاها اختصاص داشت.

بیشترین میزان واردات کالا در ۵ ماهه سال‌جاری از کشور امارات متحده عربی صورت گرفته است که به میزان ۴میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار بوده است.

پس از آن بیشترین میزان واردات از کشورهای چین با رقم ۲ میلیارد و ۹۳۶میلیون دلار، ترکیه با ۲میلیارد و ۱۷۸میلیون دلار، جمهوری کره با یک میلیارد و ۸۸۶میلیون دلار و سوئیس با یک میلیارد و ۱۹۱ میلیون دلار صورت گرفت.

پروپان مایع‌شده با ۵۴۰میلیون دلار، پلی‌اتیلن گریدفیلم با ۵۱۷ میلیون دلار و بوتان مایع شده با ۴۵۳ میلیون دلار، ۳ قلم عمده کالاهای صادراتی در ۵ماهه سال جاری بوده‌اند.

بیشترین میزان صادرات در ۵ ماهه سال جاری به کشورهای عراق با ۲ میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، چین با ۲میلیارد و ۷۸میلیون دلار، امارات متحده عربی با یک میلیارد و ۵۹۲ میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و ۱۱۵ میلیون دلار و هند با ۸۶۳ میلیون دلار بوده است. در مجموع ۶۴ درصد از صادرات کشور به ۵کشور فوق‌الذکر صورت گرفت.
 

افزایش سه برابری قیمت کاغذ در عرض هشت ماه

Posted: 02 Sep 2012 07:25 AM PDT

صنعت نشر در حال ورشکستگی است

جرس: افزایش هر روزه‌ی قیمت کاغذ، ناشران را با چالشی جدی برای ادامه‌ی حیات روبرو ساخته است. بسیاری از ناشران تیراژهای خود را به حداقل رسانده‌اند و این مساله در آستانه‌ی بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، باعث شده است بحران، به خصوص در حوزه‌ی کتاب‌های دانشگاهی و مرجع، بیش از پیش به چشم بیاید.

به گزارش ایلنا، داوود موسایی مدیر انتشارات فرهنگ معاصر به خاص بودن کاغذ مصرفی در این انتشارات اشاره کرد و گفت: زمینه‌ی کاری انتشارات «فرهنگ معاصر» کتاب‌های مرجع است. ما استانداردهایی را برای این‌گونه کتاب‌ها در ایران باب کردیم که از هر نوع کاغذی در چاپ این کتاب‌ها استفاده نمی‌شود و امروز همین مساله گریبان ما را گرفته و کاغذهای کیفیت بالا که برای چاپ کتاب‌های مرجع مناسب است به سختی و با قیمت‌های بسیار بالا قابل خریداری است.

وی ادامه داد: بخش دیگری از مصرف ما کاغذ تحریر است که قیمت این کاغذ نیز روزانه و حتی ساعت به ساعت افزایش می‌یابد. قیمت کاغذ تحریر ظرف مدتی کمتر از ۸ ماه، ۳ برابر شده است. آخرین اطلاعی که بنده از قیمت کاغذ در بازار دارم، مربوط به دیروز(شنبه ۴ شهریورماه) است که هر بند کاغذ تحریر ۷۰ گرمی، ۸۱ هزار تومان خرید و فروش شد. کاغذ تولید داخل هم بسیار کم و با توجه به کیفیت آن برای مصارف ما کاربردی ندارد. این مساله به هیچ وجه برای ناشران قابل تحمل نیست و کار آن‌ها را به تعطیلی می‌کشاند.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر در مورد تبعات بحران کاغذ برای این انتشارات گفت: ما تیراژها را بسیار کم کرده‌ایم، اما با نزدیک شدن به بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس، مطمئنآ درخواست‌ها برای کتاب، مخصوصآ کتاب‌های مرجع بیشتر می‌شود. خریداران تا حدی می‌توانند خود را با افزایش قیمت وفق دهند و منتقل کردن تمام این افزایش قیمت کاغذ روی قیمت فروش کتاب، مشکلات بسیار زیادی ایجاد می‌کند و امکان‌پذیر نیست.

موسایی تاکید کرد: به هر حال ما مجبوریم در هر شرایطی کتاب را تولید کنیم، اما طبیعی‌ست که لطمه‌ی شدیدی به ما به عنوان یک ناشر وارد می‌شود. متاسفانه آینده برای ما در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و نمی‌دانیم چه چیزهایی پیش روی ماست. به هر حال مساله‌ی تحریم‌ها برای ما مشکلاتی را ایجاد کرده و مسئولان دولتی هم هیچ کاری برای حمایت ناشران ندارند و گویی نوعی قصد و آگاهی برای این مساله وجود دارد تا کاری انجام نشود. به نظر می‌رسد مساله‌ی دولت، مساله‌ی فرهنگ نیست و نمی‌خواهند هیچ کاری انجام دهند. فرهنگ به حال خود رها شده و صنعت نشر در آستانه‌ی ورشکستگی کامل قرار دارد. باید از دولتی که داعیه‌ی فرهنگی بودن دارد، سوال کرد که چرا این اتفاقات می‌افتد؟

وی به مشکلات پیش روی دولت اشاره کرد و گفت: البته درحال حاضر دولت با مشکلات دیگری هم دست به گریبان است و فقط مساله‌ی کاغذ در میان نیست، اما بحث این‌جاست که چرا مساله‌ی کاغذ به عنوان ماده‌ی اصلی کتاب و نقش انکارنشدنی آن در مقوله‌ی فرهنگ، در اولویت‌های دولت نیست. خود من یک درخواست برای واردات کاغذ خاص(مورد نیاز برای چاپ کتاب‌های مرجع) ارائه دادم که بعد از گذشت یک ماه، هنوز جوابی به آن داده نشده است. در اولویت‌بندی اختصاص ارز برای واردات، کاغذ در اولویت پنجم است و این در حالی‌ست که «ام دی اف (MDF)» در اولویت سوم قرار دارد. در جایی که همیشه صحبت و ادعای فرهنگی بودن مطرح بوده، حقیقتآ شرم‌آور است که «ام دی اف» نسبت به کاغذ ارجحیت دارد.

مدیر انتشارات فرهنگ معاصر، وزارت ارشاد را مسئول پیگیری این مسائل دانست و گفت: در تمام موارد مربوط به حوزه‌ی کتاب مثل بررسی و صدور مجوز چاپ، وزارت ارشاد مسئول است. در مورد این مشکلات پیش آمده هم این وزارت‌خانه می‌تواند مشکلات را پیگیری کند و با رایزنی‌ با وزارت بازرگانی، درصدد حل این مشکلات باشند. به نظر من راه‌حل این مساله در کوتاه مدت می‌تواند افزایش واردات و نظارت بر توزیع کاغذ باشد. شکل این مساله را دولت باید تعیین کند. ناشران در زمان جنگ با وجود آن همه مشکلات، تا این اندازه احساس فشار نکردند، الان که شرایط با آن زمان فرق کرده، چرا باید اوضاع به این صورت باشد. 

هیات منصفه مطبوعات اعتماد را محکوم کرد، جوانفکر را تبرئه

Posted: 02 Sep 2012 07:23 AM PDT

جرس: امروز دادگاه روزنامه اعتماد به علت مصاحبه با جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد برگزار شد.هیات منصفه مطبوعات پس از برگزاری دادگاه جوانفکر را تبرئه کرد اما روزنامه اعتماد را مجرم دانسته و مستحق تخفیف ندانست.

به گزارش مهر، دراین جلسه که جوانفکر نیز به همراه وکیلش در دادگاه حاضر شده بود نماینده دادستان کیفرخواست صادر شده را قرائت کرد و مدیر مسئول روزنامه به دفاع از خود پرداخت.

علی اکبر کسائیان گفت: اعضای هیئت منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران در خصوص اتهام علی اکبر جوانفکر، مدیرمسئول نشریه ایران بخاطر اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آراء وی را مجرم ندانست.

وی افزود: در خصوص الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد در مورد اتهام عدم رعایت مصوبه شورای امنیت ملی اعضای هیئت منصفه با اکثریت آراء متهم را مجرم ندانستند، اما در خصوص اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی هیئت منصفه به اتفاق آراء وی را مجرم دانسته و مستحق تخفیف نداستند.

دبیر هیئت منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران در خصوص اتهامات محمدحسین رستمی، مدیرمسئول سایت عماریون نیز تصریح کرد: در خصوص اتهام توهین به خانواده شهدا و ایثارگران و توهین به دو تن از شاکیان خصوصی هیئت منصفه استان تهران با اکثریت آراء متهم را مجرم دانست. همچنین در مورد اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت علی رضایی میرقاعد هیئت منصفه به اتفاق آراء متهم را مجرم دانست. ضمنا هیئت منصفه با اکثریت آراء متهم را مستحق تخفیف ندانست.

بیانیه ۷۲ دانش آموخته دانشگاه پلی تکنیک تهران در محکومیت بازداشت امدادگران زلزله آذربایجان شرقی

Posted: 02 Sep 2012 07:20 AM PDT

جرس: درپی بازداشت تعدادی از فعالان دانشجویی و حقوق بشر که به منظور امدادرسانی به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی رفته بوند، بیش از ۷۰ تن‌ از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیر کبیر با نگارش بیانیه ای خطاب به مقامات قضایی و امنیتی، از آنان خواسته اند تا “به طور جدی به نشستگان بر مناصب امنیتی و قضایی توصیه می کنیم، نسبت به آزادی یکایک این امدادگران بی ادعا و به ویژه، دانش آموخته عزیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) جناب آقای اسماعیل سلمانپور و دو دانشجوی عزیز این دانشگاه آقایان هومن طاهری و مسعود وفابخش اقدام نمایند.”

به گزارش دانشجونیوز، به دنبال اعتراض گروهای سیاسی و حقوق بشر به بازداشت بیش از ۳۰ تن از فعالان دانشجویی و حقوق بشر که در منطقه زلزله زاده آذربایجان شرقی شکل گرفته بود، جمعی از دانش آموختگان پلی تکنیک تهران با انتشار بیانیه ای خطاب به مقامات حکومتی ایران ضمن اعتراض به بازداشت غیر قانونی امدادگران، آورده اند: “این عزیزان کسانی هستند که تنها به خاطر انسان دوستی و با نیت کمک به هموطنان عزیز بلادیده در آذربایجان از نخستین روزهای پس از مصیبت به این مناطق رفتند و در تمامی این شبها و روزها با کمترین امکانات و در سخت ترین شرایط، آنچه در توان داشتند برای کمک به کاهش آلام هم میهنانشان در طبق اخلاص نهادند.”

چهارشنبه اول شهریورماه سال جاری ماموران انتظامی و نیروهای´لباس شخصی به کمپ کمک رسانی مردمی به زلزله زدگان حمله کردند. این کمپ در چند کیلومتری روستای ورزقان و اطراف کارخانه پلاستیک سازی قرار داشت که امدادگران از انبار این کارخانه برای نگهداری اجناس و کالاهای جمع آوری شده استفاده می کردند. ۳۵ نفر از امدادگران که شامل دانشجویان و فعالان مدنی می شدند در چادر های اطراف این کارخانه پلاستیک سازی در طی این روزها زندگی می کردند.

رئیس دادگستری آذربایجان شرقی پیشتر با تائید خبر بازداشت بیش از ۳۰ نفر در این منطقه گفته بود: “این متهمان قصد توزیع اجناس تاریخ مصرف گذشته در میان زلزله زدگان را داشتند.”

در همین حال گزارش شده بود که پنج شنبه شب، دوم شهریور ماه، ۱۰ نفر از بازداشت شدگان( تمام زن های بازداشت شده و سه تن از مردها) با قید ضمانت آزاد شده و بقیه امدادگران بازداشت شده به زندان مرکزی تبریز منتقل شده اند.

براساس گفته های افراد آزاد شده، در هنگام بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر نیرو برای بازداشت امدادگران حضور داشته و پس از ضرب و شتم امدادگران آنان را بازداشت و به ستاد خبری شهر تبریز انتقال داده اند.

متن کامل بیانیه ۷۲ تن از دانش آموختگان پلی تکنیک تهران به شرح زیر است:

به نام پروردگار مهربان

قصد اطاله کلام نداریم، که مدتهاست ما را حوصله ای برای سخن گفتن نمانده است. به دنبال استدلال و بیان برهان نیز نیستیم، چرا که دیرزمانیست در میان حاکمان، گوش شنوایی سراغ نداریم. تنها از سر دلسوزی و من باب نصیحت اولیای امور می گوییم که همه چیز را از دریچه نگاه امنیتی و پلیسی دیدن، نه به خیر ملک و ملت است و نه به صلاح آنان که بر مسند و مرکب قدرت نشسته اند!

شک نداریم، امدادگران بی ادعایی که در کمپ سرند بازداشت شده اند نه چنان که در روز نخست اعلام شد، برای فعالیت سیاسی به آن منطقه رفته بودند و نه آنطور که از سر ناچاری ادعا شد، نان کپک زده در میان زلزله زدگان توزیع کرده بودند! این عزیزان کسانی هستند که تنها به خاطر انسان دوستی و با نیت کمک به هموطنان عزیز بلادیده در آذربایجان از نخستین روزهای پس از مصیبت به این مناطق رفتند و در تمامی این شبها و روزها با کمترین امکانات و در سخت ترین شرایط، آنچه در توان داشتند برای کمک به کاهش آلام هم میهنانشان در طبق اخلاص نهادند.

حال، اگر صاحب منصبان را حوصله یا توانی برای تقدیر از این عزیزان نیست، توقع می رود به آزار آنان نیز دست نیازند. از این رو، ما جمعی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) به طور جدی به نشستگان بر مناصب امنیتی و قضایی توصیه می کنیم، نسبت

به آزادی یکایک این امدادگران بی ادعا و به ویژه، دانش آموخته عزیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر(پلی تکنیک تهران) جناب آقای اسماعیل سلمانپور و دو دانشجوی عزیز این دانشگاه آقایان هومن طاهری و مسعود وفابخش اقدام نمایند.

شاید که این عمل، کورسوی امید به نوع دوستی و انسانیت را در این خاک خاموش، روشن نگاه دارد! والسلام!

امضاکنندگان:

امیر آزمون، امیررضا آهویی، آیلین اسدی نژاد، فرناز اسلامی، آرش اشرفی، علی افشاری، محمدصادق اقدامی، محمدرضا امرالهی، عبداله برزگر، امیرحسین بلالی، سارا به فروتن، صدیقه بیگدلی، ناصر پویافر، هادی پیل آور، حسین ترکاشوند، عابد توانچه،سعیده حسنی، عباس حکیم زاده، حمید خوانین، رضا دلبری، علی دلبری، شفق دهقانی، فراز دیرمینا، کیوان ذکایی، شاهین رحیمی، غزاله رضایی، محمد رضایی، روزبه ریاضی مقدم، نگار زمانفر، احسان رضا ساجدی نیا، علی سادات، اصغر سپهری، مهدی سعیدی پور، محسن سهرابی، محسن سیدین، سامان شاه محمدی، شهاب شاهین فر، حامد شجاعی، مصطفی شمقدری، محمدرضا شهبازی، فهیمه ضیایی، محمد جواد طواف، راحیل عادلی، علی عباسی، سعید عسکرزاده، جواد علایی، طیبه علیرضایی، مصطفی غفوری ورزنه، مریم غلامی، مرتضی فرخ سیر، علی فرخی، احمد قصابان، پژمان کلانتری، بابک گرانفر، بابک گلپور، علیرضا مظاهری، علی معتضدی، محمدمهدی محراب بیگی، ایمان محمدی اردهالی، پویان محمودیان، علیرضا محمودیان، رضوان مرادی، نریمان مصطفوی، احسان منصوری، مهسا مهرداد،فرشید نجاریان، مجتبی نوریان، سیاوش نیشابوری، حامد ورمرزیار، سجاد ویس مرادی، امید یوسف زاده، علی یوسف زاده

عباس نبوی: اگر حکم حکومتی رهبر نبود، بخش‌هایی از دولت باید به محکمه می‌رفتند

Posted: 02 Sep 2012 07:17 AM PDT

جرس: عباس نبوی با اشاره به این که "دولت حدود ده پرونده قضائی سنگین دارد" گفت: اگر حکم حکومتی رهبری و احمدی نژاد نبود، بخش هایی از دولت باید به محکمه می رفتند.

به گزارش "خبرگزاری دانشجو" از مشهد، سید عباس نبوی ظهر امروز در بیست وسومین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در مشهد در حال برگزاری است با اشاره به دوره اول دولت های جمهوری اسلامی که دولت های مکتبی و آرمان گرا بودند، بیان داشت: این نوع دولت در دوران امام (ره) بود و از کنار امام هم غیر از این بر نمی آمد با این حال دولت موقت که متشکل از نهضت آزادی و امثال آن بود اصول اولیه امام را مبنی بر سازماندهی جامعه اسلامی قبول نداشتند یا آن را عملی نمی دانستند.

وی نوع دوم دولت های جمهوری اسلامی را مربوط به دوران هاشمی رفسنجانی دانست و ادامه داد: این دولت که بعد از امام بود خدمات بزرگی را انجام داد، خیلی از زیر ساخت های امروز متعلق به آن دوران است اما از آن ها هر کس که زیر ساختی را می سازد قیم و مالک آن است؛ این آهسته آهسته باعث تغیر در جموری اسلامی می شود.

وی دولت احمدی نژاد را "بازگشت به شعائر اسلامی و آرمان های امام" دانست و گفت: به وسیله احمدی نژاد خطر فروریختن سبک زندگی که در دوران اصلاحات بود، بر طرف شد اما در ادامه این چنین نماند.

وی بیان داشت: در خصوص احمدی نژاد دو تفسیر است، یکی این که آدم متدینی است که نظرات متفاوتی دارد و دومین تفسیر مربوط به جریان انحرافی که دنبال اسلام صوفیانه است ؛ تفسیردوم می گوید اسلام احمدی نژاد همین اسلام صوفیانه است.

نبوی با بیان این که اطرافیان مشایی واحمدی نژاد هم نمی توانند تشخیص بدهند که کدام تفسیر درست است، گفت: تا وقتی یک تفسیر تقویت می شود نا گهان یکی حرف دیگری از احمدی نژاد می شنویم، وی در سخنرانی که در حضور رهبری در عید فطر فصل جدیدی از انسان کامل را مطرح کرد.

وی ادامه داد: دولت احمدی نژاد تمام شده است، فقط دعا می کنیم این سال هم همینجوری ادامه پیدا کند.

نبوی با اشاره به برخی رفتارهای عجیب دولت گفت: در سال 89 و 90 که می خواستند هدفمندی را اجرا کنند، چنان سراغ مجامع صنفی رفتند که هیچ کس جرات فعالیت نداشت اما امسال چنان بازار را رها کرده اند که هرکس هرکار بخواهد می کند.

نبوی بیان داشت: صحبت های اخیر رهبری هم قوت قلبی بود که دولت تا یک سال آینده شارژ شود و گرنه چندین بار تذکر های جدی در مسائل مختلف اقتصادی دادند به طور نمونه در موضوع سودبانکی که احمدی نژاد مخالف افزایش آن بود.

وی در خصوص دولت آینده گفت: مسئله دولت آینده به طور کامل مسائل اقتصادی است، امروز مسائل سیاسی، فرهنگی و بین الملل تابع اقتصاد شده است.

وی با اشاره به شرایط امروز اقتصادی بیان داشت: بنا براعلام خود دولت، 600 میلیارد دلار ارز طی این هشت سال در اختیار دولت بوده است که شاید 900 یا 1000 میلیارد دلار هم باشد، اما دولت استفاده درستی از این درآمد های ارزی نکرد و می توانست زیرساخت های زیادی را درست کند.

نبوی ادامه داد: دولت حدود ده پرونده قضائی سنگین دارد، اگر توجه و حکم حکومتی رهبری و احمدی نژاد نبود، بخش هایی از دولت باید به محکمه می رفتند، البته به این معنی نیست که رهبری جلوی محاکمه را گرفته اند.

وی بابیان این که در چنین شرایطی دولت بعدی حتما باید اقتصادی باشد، تصریح کرد: تمام نامزدهای ریاست جمهوری یک شرط دارند که اگر لحاظ نکنند حضورشان در انتخابات بی ثمر است، از اول راهشان باید بگویند که هدفمندی را ادامه می دهند و یارانه ها را افزایش می دهند.
ر