جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


داغ زلزله آذربایجان یک ماه شد؛ سرما، بلای جان چادرنشین‌ها

Posted: 13 Sep 2012 07:18 AM PDT

حنا صادقی
 جرس: زلزله آذربایجان در حالی ۳۰ روزه می‌شود که هوای این استان رو به سردی گذاشته و همین موضوع نگرانی‌های زیادی را برای زلزله زدگانی که در چادر‌ها اسکان داده شده‌اند، ایجاد کرده است. سازمان هوا‌شناسی نیز در چند روز اخیر از کاهش ۱۰ درجه‌ای هوا در استان‌های شمال غربی خبر داده است.  

 

اگرچه ۳ روز پس از وقوع زلزله، "محمدرضا رحیمی"، معاون اول احمدی‌نژاد ضمن بازدید از مناطق زلزله زده از اهتمام ویژه دولت و بازسازی خانه‌های روستایی طی دوماه خبر داد و استاندار آذربایجان شرقی نیز گفته تحویل منازل زلزله زدگان از ۲ هفته آینده آغاز می‌شود، اما با توجه به روند ساخت و ساز و سرعت پیشرفت، کار‌شناسان محقق شدن این وعده‌ها را امری بعید می‌دانند. این نظر البته تنها مختص کار‌شناسان غیر دولتی نیست بلکه حتی مدیر عامل بنیاد تعاون سپاه هم در جریان بازدید از مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی ضمن انتقاد از برخی وعده‌های مطرح شده در خصوص اتمام ساخت منازل زلزله زده طی دو ماه تاکید کرد: "نباید به مردم وعده‌ای داد که عملی نشود، چرا که در صورت عدم اجرای آن آسیب‌های روانی بیشتری به آن‌ها وارد خواهد شد." نماینده اهر در مجلس هم با انتقاد به نحوه کمک رسانی گفته: "با گذشت حدود یک ماه از وقوع زلزله هیچ ساختمانی مسقف نشده است."

پتوی روستائیان زلزله زده، در اختیار گوسفندان
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به طولانی شدن اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در آذربایجان شرقی گفت: "سرما و باران دو مشکل اصلی هزاران زلزله زده است."
محمود مظفر، به خبرگزاری مهر گفت: "سرمای هوا به حدی است که روستائیان زلزله زده پتوی خود را روی گوسفندان می‌کشند، زیرا همچنان دام‌ها بدون طویله‌‌ رها شده‌اند."
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با تاکید بر لزوم استقرار کانکس در روستا‌ها تصریح کرد: "من نمی‌دانم چرا بنیاد مسکن که وظیفه تامین کانکس را دارد، آن را تامین نمی‌کند. جهاد کشاورزی هم دغدغه دام‌ها را ندارد به نحوی که برخی از روستائیان دام‌های خود را زیر قیمت حراج کرده‌اند." او همچنین از مردم خواسته تا به هر نحوی شده کانکس به مناطق زلزله زده ارسال کنند.
نماینده اهر و هریس در مجلس هم گفته است: "وضعیت رسیدگی به مردم زلزله زده آذربایجان راضی کننده نبوده و باید بیش از پیش به این مهم توجه شود."
عباس فلاح هچنین تصریح کرد: "در حال حاضر چادر، پتو، وسایل گرمایشی و سوخت دغدغه اصلی مردم بوده و امیدواریم با عنایت مسئولان ذیربط هر چه سریع‌تر این مشکل برطرف شود."
وی در ادامه با اشاره به اینکه با گذشت حدود یک ماه از وقوع زلزله هیچ ساختمانی مسقف نشده است، گفت: "بحث اسکان موقت باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد و کانکس‌ها به اندازه لازم باید دپو شود تا در صورت عدم اتمام کار ساخت مسکن در مناطق زلزله زده مردم از سرمای جان سوز منطقه در امان بمانند."

بیماری‌های تنفسی در کمین زلزله زدگان
شرایط سخت زندگی در چادر و سرد شدن هوا و شیوع بیماری‌های واگیردار یکی دیگر از عوامل تهدید کننده سلامت زلزله زدگان است. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با توجه به شرایط سخت زندگی در چادر برای زلزله‌زدگان گفته است: "اگر این روند طی روز‌ها و هفته‌های آینده ادامه یابد، دشواری‌ها بیشتر می‌شود و خود می‌تواند زمینه‌ساز برخی بیماری‌ها باشد. این موضوع از دو جنبه اهمیت دارد چرا که هوا رو به سرد شدن می‌رود و از طرف دیگر زندگی در چادر و در کنار همدیگر و همچنین استفاده از وسایل گرمایشی، احتمال وقوع بیماری‌های تنفسی را بیشتر می‌کند." محمد مهدی گویا در ادامه تاکید کرد: "دمای هوا روز به روز رو به سمت سرد شدن می‌رود. در حال حاضر نیز در برخی مناطق شب‌ها هوا بسیار سرد است و لازم است هر چه سریع‌تر این وضعیت تغییر کند و حداقل امکانات کانکس جایگزین چادر شود. ضمن اینکه هنوز جداسازی احشام از محل زندگی زلزله‌زدگان به طور کامل صورت نگرفته است و این موضوع به عنوان یک خطر مطرح است و ممکن است بیماری‌های منتقله از دام به انسان را سبب شود."

سهم مردم از وعده‌ها و بازدید‌ها
در طی این یک ماه مسئولان زیادی برای بازدید از مناطق زلزله زده به استان آذربایجان شرقی رفته‌اند؛ از رهبر و رئیس جمهور گرفته تا رئیس و برخی از نمایندگان مجلس. هر کدام هم وعده‌هایی داده‌اند و رفته‌اند. مردم آذربایجان اما پس از گذشت یک ماه از زلزله هنوز در چادر زندگی می‌کنند و حتی کانکس‌های مورد نیاز آنان تامین نشده است. سرمای معروف آذربایجان از راه رسیده است و این وقتی نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند که بدانیم حتی وسایل گرمایشی و پتو هم به اندازه کافی به دست زلزله زدگان نرسیده است.

مردم بم و زندگی در کانکس بعد ۹ سال
نگرانی در مورد مردم زلزله زده آذربایجان وقتی عمیق‌تر می‌شود که بدانیم با وجود اتمام بازسازی بم و گذشت ۹ سال هنوز هم برخی مردم بم کانکس نشین هستند. به گزارش مهر در اطراف بم منطقه‌ای به نام "سیدطاهرالدین" وجود دارد که مردمانش هنوز سقفی برای زندگی ندارند. آنان در‌‌ همان کانکسهایی می‌گذرانند که به قصد اسکان موقت به این شهرستان منتقل شد. حمید صدوقی یکی از ساکنان این شهرک فلزی خبر داده است: "چند سال بعد از گذشت زلزله ما هنوز در کانکس زندگی می‌کنیم با توجه به بودجه کمی که داریم نمی‌توانیم ساخت و ساز انجام دهیم چه در سرما و چه در گرما باید زندگی در این کانکس‌ها را تحمل کنیم. تنها تقاضای ما این است که مسئولین به یاری ما بشتابند و ما را یاری کنند فرزندانمان باید در محیطی کاملا غیربهداشتی زندگی می‌کنند."
صدوقی می‌گوید: "کانکس‌ها با گذشت ۹ سال فرسوده شده‌اند و ادامه این وضعیت مشکلات بسیاری را در این منطقه به وجود اورده ضمن اینکه جمعیتی که در این منطقه زندگی می‌کنند نیز قابل توجه است. ساکنان این منطقه اگر توان ساخت و ساز و تامین مصالح ساختمانی را داشتند و یا می‌توانستند زمینی در شهر بخرند حتی یک لحظه نیز زندگی در کانکس را تحمل نمی‌کردند اما در حال حاضر تنها گزینه ادامه زندگی برای ما کانکس نشینی است."

هفت پرده: از پرونده سازی برای سینماگران، تا زیارت اهل قبور

Posted: 13 Sep 2012 07:18 AM PDT

سعید زندگانی
 جرس – پرده اول، گزارشی است از پرونده سازی رسانه های حکومتی برای کمال تبریزی و باران کوثری؛ در پرده دوم خبر اجرای دوباره «هفت شب با مهمان ناخوانده» را پس از بیست سال برصحنه تئاتر شهر می خوانید؛ در پرده سوم به فارس می رویم تا ببینیم چگونه بزرگترین نقش برجسته کشور در خطر نابودی است؛ پرده چهارم گزارشی است از جمع آوری لوح فشرده «گشت ارشاد» و فیلمسازی که نمی داند از دست سانسور به کجا پناه ببرد؛ تجلیل از شفیعی کدکنی و اصغر فرهادی در «عصرصلح و طبیعت» موضوع پرده پنجم است؛ خبر نمایش فیلم توقیفی «خانه پدری» برای خبرنگاران را در پرده ششم می خوانید؛ و در آخرین پرده، همراه با سینماگران به زیارت اهل قبور می رویم تا بجای شرکت درجشن سینما، بر آرامگاه هنرمندان فاتحه بخوانیم !

 پرونده سازی برای کمال تبریزی و باران کوثری


پرونده سازی از آنجا آغاز شد که کمال تبریزی فیلمساز، «علی رام نورائی» بازیگر«قلاده های طلا» را در سینما آزادی از پشت میزی که بزرگان سینما نشسته بودند تا از مردم برای زلزله زدگان آذربایجان کمک بگیرند، کنار زد؛ چرا که آنجا جای بزرگان بود و تبریزی اصلا این بازیگر تازه کار را که رسانه های حکومتی به او لقب «ستاره فیلم قلاده های طلا» داده اند، نمی شناخت. گوئی این بازیگر برای همین به سینما آزادی آمده و خود را در میان نامداران جازده بود تا ماجرائی در بگیرد. چرا که پس از آن بود که خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه، در مطالب متعدد به تبریزی لقب «توقیفی ساز» داد و مدعی شد فیلمسازی که فیلمها و مجموعه های تلویزیونی اش توقیف می شود، چرا باز هم تهیه کنندگان سینما و تلویزیون به او کار سفارش می دهند؟
اما کار به همین جا ختم نشد و پس از تبریزی، نوبت به باران کوثری بازیگر جوان و نامدار سینمای ایران رسید که پرونده اش گشوده شود.

این بار یک رسانه دیگر حکومتی «رجا نیوز» بود که پرونده سازی می کرد؛ با کمک «محمد خزاعی» تهیه‌کننده‌ی «قلاده‌های طلا» که در گفت و گو با این سایت خبری، ضمن واكنش به برخورد «کمال تبریزی» با «علی‌رام نورایی» از ماجراي جنجالي مشابه ديگري در محوطه‌ي تئاتر شهر پرده برداشت و گفت: "من هم ماجرای آقای «علی‌رام نورایی» را شنیدم و اصلاً انتظار چنین برخوردی را نداشتم. البته من تهران نبودم، اما در جریان وقایع قرار گرفتم و این را هم بگویم که برخورد اخیری که با «علی‌رام نورایی» جلوی تئاتر شهر صورت گرفته، خیلی بدتر از ماجرای آقای «کمال تبریزی» بوده است. ظاهراً ایشان هنگام برگشت از محل کار، در محوطه‌ی تئاتر شهر با توهین شدید و بی‌ادبی یک بازیگر زن سینما و یکی دو نفر دیگر از دستیار کارگردان‌های سینما مواجه می‌شود که ماجرای آنها مفصل است.

جالب این‌جاست که این جماعت به آقای «نورایی» گفته‌اند به شما پول داده‌اند تا خون شهدای ما را پایمال کنید! خب این جمله یعنی چه؟ کاملاً مشخص است که این افراد متعلق به چه جرياني هستند. البته این‌ آدم‌ها بخش بسیار کوچک و محدودی از سینمای ایران را تشکیل می‌دهند كه تکلیف‌شان با خودشان هم روشن نيست."
خزاعی بدون اشاره به نام عوامل درگیر، می افزاید: "این‌ها متعلق به تفکر و جریانی هستند که نمی‌توانند اندیشه و تفکر «قلاده‌های طلا» و این دست فیلم‌ها را ببینند.

این‌ گروه معدود فکر می‌کردند که سال 88 قرار است اتفاقاتی در کشور بیافتد. نمی‌دانستند که مردم در «نه دی» ثابت می‌کنند که جریان چیز دیگری است و آنها با تمام قدرت و توان از کشورشان دفاع می‌کنند. آنها بايد بدانند كه مردم ايران تابع ولایت فقیه هستند و نمی‌توان این ارادت را از مردم گرفت؛ حتی اگر سخت‌ترین مشکلات هم در این مملکت وجود داشته باشد. من معتقدم که هر کسی باید بتواند آزادانه حرفش را بزند و فیلمش را بسازد؛ البته آثاری که کمک کننده به فضای کشور باشد. قرار نیست اگر فیلمی را دوست نداریم، با عوامل آن برخورد کنیم. اين را هم بدانيد كه این برخوردها مربوط به الان نیست و از همان زمانی که ما در جریان شروع فیلم بودیم، حملات مختلف از طریق فضای مجازی مانند فیس‌بوک و حتی پیامک‌های تهدیدآمیز به بازیگران برای انصراف آنها از فیلم آغاز گرديد و حتی در یک مورد هم باعث انصراف بازیگر فیلم ما شد.»
خزاعی ار تعقیب قضائی ماجرا خبر داد و «رجانیوز» برخلاف رویه متداول قضائی ادعا کرد که آن بازيگر زن «باران كوثري» بوده است كه با همراهي دونفر از عوامل پشت صحنه‌ي سينما، ابتدا اقدام به توهين به «نورايي» كرده و در ادامه حتي قصد درگيري با او را داشته‌اند كه البته موفق هم نشده‌اند. این سایت در مورد بازیگر تازه کار فیلمهای حکومتی افزود: "فارغ از اين ماجرا كه اين پرونده در حال پيگيري قضايي است، به نظر مي‌رسد كه درخشش «علي‌رام نورايي» در «قلاده‌هاي طلا» و كارهاي بعدي او، باعث حسادت تعداد معدودي از بازيگران جوياي نام سينماي ايران شده است؛ تا جايي كه اين بازيگران اندك براي مطرح شدن خود و تخريب چهره‌ي اين بازيگر، حتي از انجام اقدامات فاشيستي و توهين و زد و خورد در مراكز عمومي هم ابايي ندارند"!
رجانیوز در مورد باران کوثری هم که یکی از درخشان ترین بازیگران جوان سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در دودهه اخیر بوده است، می نویسد: "جالب آنكه «باران كوثري» نه به واسطه‌ي مهارت خود در بازيگري، كه بيشتر به دليل صبغه‌ي سينمايي مادر و پدر خود «رخشان بني‌اعتماد» (كارگردان سينما) و «جهانگير كوثري» (تهيه كننده سينما و كارشناس فوتبال و مجري برنامه‌هاي ورزشي)- وارد عرصه‌ي سينما شده است. او از كودكي در فيلم‌هاي مادرش بازي مي‌كرد و اين روند تا همين سال‌هاي اخير و آخرين فيلم مادرش هم ادامه داشت؛ تا جايي كه «كوثري» به خاطر بازي در نقش يك دختر معتاد در فيلم «خون‌بازي» به كارگرداني رخشان بني‌اعتماد و البته نقش آفريني در «روز سوم»، توانست سيمرغ بلورين بهترين بازيگر زن را دريافت كند. اين سيمرغ درحالي به «كوثري» مي‌‌رسيد كه بسياري اعتقاد داشتند كه با توجه به علاقه‌ي داوران ايراني به نقش‌هاي خاص و به خصوص نقش كاراكترهاي معتاد، اين نقش معتاد را هر كس ديگري هم بازي مي‌كرد، احتمالاً برنده‌ي سيمرغ مي‌شد. البته حضور در يك خانواده‌ي سينمايي، تنها مزيت اين بازيگر نيست. حضور «كوثري» و مادرش روي سن آخرين جشن خانه‌ي منحله‌ي سينما با دستبند سبز و انجام حركات مضحك براي به هم ريختن جو سالن برج ميلاد در هنگام نمايش «قلاده‌هاي طلا» در سي‌امين جشنواره‌ي فيلم فجر، تنها بخشي از توانايي‌هاي اين بازيگر است"!


پس از بیست سال، بازهم هفت شب با مهمان ناخوانده
فرهاد آييش قصد دارد پس از بیست سال یکبار دیگر نمایش «هفت شب با مهمان ناخوانده» را به روی صحنه تئاتر شهر بياورد؛ نمایشی که سر راه بازگشتش از آمریکا به ایران، آنرا در بسیاری از شهرهای آمریکا و اروپا اجرا کرد و با بازی درخشان خود و علی نصیریان، تماشاگرانش را خنداند و گریاند و وقتی به تهران رسید، نمایش را در تئاتر شهر به روی صحنه برد و پس از آن برای همیشه در وطن ماندگار شد. آئیش که در این بیست سال آثار درخشانی از او را روی صحنه یا روی پرده سینما و صفحه تلویزیون دیده ایم، در مورد اجرای دوباره نمایش قدیمی اش به «ایسنا» گفته است: "اين نمايشنامه را بيش از بیست سال پيش نوشتم تا آقاي نصيريان و من در آن بازي كنيم. در آن سال‌ها نمايش را در قالب يك تور در اروپا،‌آمريكا و كانادا اجرا كرديم، دهه 70 وقتي تازه به ايران برگشتم آن را در سالن اصلي تئاتر شهر به صحنه برديم كه بسيار پرتماشاگر بود."
او با مسوولان تئاترشهر مذاكره کرده تا از اواسط مهرماه نمايش «هفت شب با مهمان ناخوانده» را در تالار «چهارسو» مجموعه‌ي تئاتر شهر اجرا كند. اين نمايش با حضور دو بازيگر اجرا مي‌شود و آييش بازهم در كنار استاد نصيريان در آن بازي مي‌كند. داستان نمايش «هفت شب با مهمان ناخوانده» درباره‌ي نویسنده جواني است كه در نيويورك زندگي مي‌كند. او فردي روشنفكر و سوررئاليست است كه به بن‌بست مدرنيته رسيده و پس از جدائی از همسر خود، درشرف خودكشي است. مردی ساده و صمیمی از ايران که دوست قدیمی پدر اوست، به طور ناخوانده ميهمان نویسنده مي‌شود و اين دو هفت شبانه‌روز با يكديگر زندگي مي‌كنند. با اینکه آييش می گوید شخصيت اين مرد را از «آقاي هالو» ساخته داریوش مهرجوئی با بازی نصيريان الهام گرفته، اما اين كاراكتر با آقاي هالو تفاوت های بسیار دارد. او كه علي نصيريان را به نوعي پدر معنوي خود مي‌داند، پيش از اين در نمايش«پنجره‌ها» نيز با نصيريان همكاري كرده بود. فرهاد آييش اين روزها با بازي در نمايش«كلمه، سكوت، كلمه» به كارگرداني همسرش مائده طهماسبي روي صحنه تماشاخانه ايرانشهر است و همزمان تمرین «هفت شب با مهمان ناخوانده» را نیز پیش می برد.


نقش برجسته فیروزآباد در خطر انهدام


بزرگترین نقش برجچسته کشور در فیروزآباد فارس رو به انهدام است. این نقش‌برجسته‌ در تنگاب و بين قلعه‌دختر و كاخ اردشير اول واقع شده است و صحنه‌ي تبادل قدرت بين دو حكومت ايران باستان، يعني اشكانيان و ساسانيان را روايت مي‌كند و از آن به‌عنوان بزرگ‌ترين نقش‌برجسته‌ي ايران و نخستين نقش‌برجسته‌ي دوره‌ي ساساني در ميان 38 نقش‌برجسته‌ي ديگر ساساني یاد می شود؛ به همين دليل از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما اكنون اين اثر ارزشمند دچار فرسايش شديد شده و روبه ويراني است. اين نقش‌برجسته روايتي از پايان حكومت 400 ساله‌ي اشكانيان و آغاز حكومت 500 ساله‌ي ساسانيان است كه در آن، انواع ابزارهاي جنگي، زينت‌آلات، رداها و لباس‌هاي ساساني و اشكاني به‌نمايش گذاشته شده است. به اين ترتيب به‌جز موضوع انتقال قدرت سياسي، بسياري از آداب فرهنگي و پوشش نظامي دوره‌‌هاي ساساني و اشكاني را به تصوير مي‌كشد.
علیرضا بهره مان كارشناس مرمت آثار سنگي كه تحقيقي درباره‌ي اين اثر انجام داده، معتقد است: "روند فرسايش در اين نقش‌برجسته به‌شدت در حال افزايش يافتن است، به‌طوري كه اثر را روبه انهدام برده است." اوكه سال گذشته تحقيقاتي را درباره‌ي فرسايش اين نقش‌برجسته انجام داده، به «ایسنا» گفته است: "پرسش اصلي من در اين بررسي‌ها اين بود كه چرا نقش‌برجسته‌ي تنگاب نسبت به نقش‌برجسته‌هاي هم‌دوره‌ي خود و حتا نسبت به نقش‌برجسته‌هاي قديمي‌تر، فرسايش بيشتري دارد؟ روند فرسايش در اين نقش‌برجسته به‌شدت در حال افزايش است و اگر آن را ببينيد كاملا مشخص است كه قسمت‌هاي نزديك به سطح زمين تا ارتفاع حدود دوونیم متري به‌شكل ورقه‌شده درآمده و در حال از بين رفتن است. در آزمايش‌ها مشخص شد نوع سنگ اين صخره كه نقشي روي آن حكاكي شده، آهكي و رسي است. البته به نظر مي‌رسد خود حجار نيز هنگام كار متوجه اين موضوع شده، ولي شايد به دلايلي مجبور به انجام كار بوده؛ ولي بررسي اثر نشان مي‌دهد حكاكي نقش‌ها به‌صورت نيمه‌تمام رها شده است. در واقع، مقايسه‌ي بخش‌هاي مختلف اثر و تزيينات روي لباس‌ها نشان مي‌دهد كه در دو سمت مختلف نقش، تفاوت‌هايي وجود دارد. تا كنون در تمام بررسي‌هاي قديمي، تصور اين بود كه اين مساله به‌دليل فرسايش سنگ است، ولي اصل قضيه اين است كه حجار كار را ادامه نداده است. حتا مشخص است كه حجار ابتدا كادري را براي كار خود از پايين صخره انتخاب كرده، اما بعد مجبور شده كه آن را به بخش‌هاي بالاتر صخره منتقل كند و تمام اين تغييرات روي اثر مشخص است. اين نقش‌برجسته به‌طور دقيق بررسي شده و مطالعات آن، آسيب‌هاي واردشده را مشخص كرده است. به همين دليل بايد به سرعت يك طرح حفاظتي دقيق براي اين اثر در نظر گرفته شود."


کارگردان «گشت ارشاد»: نمی دانیم به کجا پناه ببریم؟
با اینکه دبیر ستاد صیانت از محصولات فرهنگی در وزارت ارشاد اعلام کرده بود لوح فشرده فیلم «گشت ارشاد» را تا یکشنبه 19 شهریورماه از مراکز توزیع جمع آوری می کند، اما خبرهای رسیده نشان می دهد که این کار عملی نشده است. فیلم بیشتر در اختیار خوارو بار فروشیهاست که هنگام مراجعه مامورین ارشاد می گویند هرچه داشته اند فروخته اند! به این ترتیب، همه چیز حاکی از آن است که این بار «گشت ارشاد» از دست ارشاد پریده و حتی در شبکه های اجتماعی به دست مردم رسیده است؛ فیلمی که آنرا از اکران نوروزی پائین کشیدند و سپس جلوی پخش آنرا در شبکه های خانگی گرفتند تا نشان دهند حکومت حتی اندک انتقادها در مورد جامعه خودساخته را تاب نمی آورد؛ حاصل کار اما زیان بسیار برای فیلمساز بوده است!


حمید رسایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با خبرگزاری «مهر» در خصوص رایزنی هایش با نمایندگان در این مورد گفت: "سی دی گشت ارشاد توسط یک موسسه قانونی در سطح جامعه پخش شده است، آنهم همراه با بخش هایی که پیش از این به صلاحدید وزارت ارشاد از این فیلم حذف شده بود. من از وزیر ارشاد در مورد این سی دی سئوال کردم. وزیر ارشاد نکاتی را مطرح کردند. امروز در صحن مجلس نیز در این خصوص سئوالی را طرح کردیم. وزیر گفت که بخش های حذف شده که در سی دی وجود دارد تخلف موسسه توزیع کننده و تهیه کننده است. باید براساس ضوابط با موسسه منتشر کننده این فیلم برخورد کرد." درهمين مورد حميدرضانوروزي رئيس اتحاديه ويدئو رسانه گفته است: "گشت ارشاد پروانه نمایش از معاونت سینمائی اخذ نموده وعرضه و توزیع آن بر اساس ضوابط وزارت ارشاد انجام شده است، اما خبری شنیدم از این که متأسفانه طرح روی جلد و پشت صحنه آن بدون اخذ مجوز از سازمان سینمایی تولید و عرضه شده است که اتحادیه ضمن محکوم نمودن این اتفاق ، علت این موضوع را نوظهور بودن موسسه ناشر می‌داند که امیدواریم بعد از این شاهد چنین اتفاقاتی دیگر نباشیم"!


اما سعيد سهيلي کارگردان این فیلم با ابراز گله از جمع‌آوري نسخه‌هاي نمايش خانگي فیلمش می گوید: "نمي‌دانيم به كجا پناه ببريم؟" اين كارگردان درگفت وگو با «ایسنا» در پي اعلام دبير ستاد صيانت از محصولات فرهنگي مبني بر جمع‌آوري نسخه‌هاي عرضه شده فيلم «گشت ارشاد» گفت: "بهتر است زحمت نكشند، به دليل آنكه مدير عامل موسسه‌ي «تصويرگستر پاسارگاد» اين زحمت را كشيده است. این موسسه يك روز فيلم را پخش كرد و از فرداي آن روز با تهديدات پنج روزه فيلم را جمع‌آوري كرد. من با پخش كننده به عنوان پخش گشت ارشاد قرار داد بستم اما متاسفانه آنها به جمع آوري كار پرداختند و متاسف هستم از اينكه براي پخش قرار داد مي‌بنديم اما براي جمع‌آوري كار مي‌شود! نسخه كار يك ماه در اختيار شوراي بازبيني بوده است و بعد از دادن مجوز هنوز امضا خشك نشده يك دفعه زير همه چيز زدند و مي‌گويند آن را نديديم كه اين كمال بي‌انصافي است و اگر كامل آن را نديده‌اند، بايد خودشان پاسخگو باشند. متاسفانه ما دراكران صدمه ديديم و در پخش خانگي هم صدمه ديديم و صدايمان هم به جايي نمي‌رسد. يك‌بار براي «گشت ارشاد» پروانه نمايش دادند اما از اكران جمع كردند و خسارتي ندادند. بار ديگر براي نمايش خانگي پروانه دادند و باز آن را جمع كردند و نمي‌دانم خسارت اين دو اتفاق را كه چه كسي بايد به من پردازد؟"


تجلیل از شفیعی کدکنی و فرهادی در عصر صلح و طبیعت


مديرعامل انجمن شاعران ايران خبر ازتجليل استاد محمدرضا شفيعي كدكني به خاطر نگاه به طبيعت و صلح در آثار اين ادیب وشاعر و اصغر فرهادي فیلمساز به خاطر سخنراني‌اش در مراسم اسكار، در «عصر شعر صلح و طبيعت» می دهد؛ در حالی که معلوم نیست آیا شفیعی به فراخوان هزار نامه ای که دوستدارنش به دعوت انجمن شاعران برایش فرستاده اند، جواب مثبت می دهد و دریک مراسم عمومی حاضر می شود؟ یا اصغر فرهادی که این روزها سخت در فرانسه مشغول پیش تولید فیلم تازه خود است و چند روز دیگر فیلمبرداری آن شروع خواهد شد، فرصت آمدن به این مراسم را پیدا می کند؟ فیلمی که هنوز اسمی ندارد اما به تازگی روشن شده در کنار ستارگان فرانسوی «برنیس بژو» و «طاها رحیم»، علی مصفا فیلمساز و بازیگر ایرانی، یکی از نقش آفرینان اصلی آن خواهد بود.


فاطمه راکعی مدیر عامل انجمن شاعران ایران در نشست خبري «عصر شعر صلح و طبيعت» كه در محل این انجمن برگزار شد، با بيان اين‌كه در تاريخ شعر ايران و جهان، طبيعت از جايگاه خوبي برخوردار است، با اشاره به همكاري شوراي شهر و شهرداري تهران در برگزاري اين مراسم گفت: "عصر شعر صلح و طبيعت به پيشنهاد دكتر معصومه ابتكار، عضو شوراي شهر تهران، قرار شد در سالروز جهاني صلح برگزار شود. همچنين در اين روز شاعران برجسته كشور كه در زمينه شعر طبيعت كارهاي شناخته‌شده‌اي دارند و شاعران جوان نيز كه به صورت ويژه دركارهاي‌شان به طبيعت پرداخته‌اند، شعرخواني دارند. برپايي نمايشگاه و فروشگاه با موضوع صلح و طبيعت هم از ديگر برنامه‌هاي جنبي اين روز است."


راكعي همچنين از تجليل از دوچهره كه در زمينه صلح و طبيعت آثاري ارائه كرده‌اند، خبر داد و گفت: "در اين مراسم از دو چهره ادبي و هنري كه به طور خاص در سال‌هاي اخير نقش برجسته‌اي را در ارتباط با صلح و طبيعت ايفا كرده‌اند، تجليل به عمل خواهد آمد كه در زمينه شعر، انجمن شاعران از دكتر شفيعي كدكني كه از ديرباز نگاه صلح‌آميزي به هستي،‌ جهان و جامعه در شعرشان داشته‌اند، تجليل مي‌كند. همچنين اصغر فرهادي به خاطر سخنراني زيبا و درخشان صلح‌آميزش كه در مراسم دريافت جايزه اسكار داشت، مورد تجليل قرارمی گیرد." مديرعامل انجمن شاعران ايران در ادامه ابراز اميدواري كرد که از سال آينده اين مراسم با همكاري مركز صلح و محيط زيست به صورت كنگره و همايش برگزار شود و افزود: "مي‌طلبد كه با اعلام فراخوان جامعه دانشگاهي نيز به اين سمت گرايش پيدا كند و مقالاتي پژوهشي در اين زمينه تاليف شود؛ چرا كه بازگشت به طبيعت نياز امروز است كه روح صلح‌طلبي را ترويج مي‌دهد."


در پایان اين نشست، راكعي در پاسخ به انتقاد برخي رسانه ها از نوع دعوت اين انجمن براي حضور يافتن محمدرضا شفيعي كدكني در مجامع عمومي براي سخنراني و شعرخواني گفت: "ارج‌گزاري به افرادي كه در تاريخ ادبيات، هنر و فلسفه جهان نقش داشته‌اند، كتمان‌ناپذير است. اين افراد آن‌قدر تأثيرگذاري داشته‌اند كه ظلم است اسمي از آن‌ها برده نشود. من از اين‌گونه انتقادها تعجب مي‌كنم. اگر اين‌گونه است، چرا از برنامه‌هايي كه براي بزرگداشت چهره‌هاي ماندگار كه برخي از آن‌ها به زعم من شرايط چهره ماندگار شدن را ندارند، انتقاد نمي‌شود؟ همه شعرشناسان مانند شفيعي كدكني و امثال او كه در فرهنگ ديني، معنوي و انساني در شعر و ادبيات ابتكاري به خرج داده‌اند، قابل تقديرند و نسل‌هاي ما بايد با آثار،‌ شخصيت و نوع زندگي، ‌برخورد و نگرش علمي به ادبيات و شعر آشنا شوند و اين تقدير از انسان‌هاي بزرگ است. بنابراين اميدوارم هر كسي كه با اين ديد به اين قضيه نگاه مي‌كند، قبل از اين‌كه به نقد برنامه بپردازد، نقد خود را با متوليان مطرح كند. ما نيز اگر نقد كسي با زبان علمي باشد، مي‌توانيم به نقد به صورت علمي پاسخ دهيم"!


نمایش فیلم توقیفی «خانه پدری» برای خبرنگاران
فیلم توقیفی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری، طبق برنامه از پیش اعلام شده پنجشنبه هفته گذشته در جشنواره سینمائی ونیز نمایش داده شد و در پایان جشنواره، هیچ جایزه ای به آن تعلق نگرفت. ارشاد گفته بود که این فیلم پروانه نمایش در داخل و خارج ندارد و نمی تواند در ونیز نمایش داده شود؛ «ناجی هنر» وابسته به نیروی انتظامی که پنجاه درصد سرمایه گذاری این فیلم را انجام داده و نصف نصف با فیلمساز شریک است، اعلام کرده بود که راضی به نمایش عمومی این فیلم نیست و ازعیاری به علت نمایش غیر قانونی آن در جشنواره ونیز شکایت می کند و عیاری گفته بود هیچ حرفی دراین مورد نمی زند. در این اوضاع و در میان تعجب همگان اعلام شد که سازمان سینمایی وزارت ارشاد با هماهنگی موسسه ناجی هنر فیلم سینمایی «خانه پدری» را عصر روزچهارشنبه بیست و دوم شهریورماه / 12 سپتامبر برای عموم اصحاب رسانه پخش خواهد کرد!


دعوتنامه را «علیرضا سجادپور» معاون فعالیت‌های سینمایی درسازمان سینمائی فرستاده که قبل از این در معاونت سینمائی ارشاد مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی بود. ‌در حالیکه جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی اعلام کرده که نمایش «خانه پدری» در ونیز «جرم محرز» است، معاون او دردعوتنامه خود نوشته است که عصرچهارشنبه بیست و دوم شهریور ماه فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری برای خبرنگاران سینمایی و دست‌اندرکاران سینما پخش می‌شود. زمان نمایش فیلم ساعت 17 روز چهارشنبه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واقع در میدان بهارستان، خیابان کمال‌الملک است و همراه داشتن کارت خبرنگاری برای ورود الزامی خواهد بود. شهاب حسینی، مهدی هاشمی، مهران رجبی و نازنین فراهانی بازیگران اصلی این فیلم هستند. کیانوش عیاری تا کنون در کارنامه کارگردانی خود فیلم‌هایی نظیر «هور در آتش» ، «سفره ایرانی»، «آبادانی‌ها» و «شاخ گاو» را به ثبت رسانده است.


زیارت اهل قبور بجای جشن خانه سینما


وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد، «خانه سینما» را منحل اعلام کرده و «روز سینما» را هم از تقویم رسمی خط زد. به این ترتیب صحبت از برگزاری جشن سینما منتفی است، همان جشنی که آخرین دوره آن بسیار برای دولت سنگین آمد تا بالاخره فرمان تعطیل خانه سینما را صادر کرد. در این اوضاع و در آستانه روز ملی سینما، سینماگران نامدار و مستقل عضو خانه سینما، در حرکتی نمادین به زیارت اهل قبور رفتند و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا بر آرامگاه همکاران درگذشته خود فاتحه خواندند. در این مراسم، فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما اعلام کرد که با توجه به شرایط موجود، دوره شانزدهم جشن سینمای ایران امسال برگزار نمی‌شود. او گفت: "جشن ملی سینمای ایران پانزده دوره برگزار شد و امسال به دلیل شرایط بعد از پانزده سال برگزار نمی‌شود. به پیشنهاد هیات مدیره و امیر اثباتی امسال به جای جشن بر سر مزار دوستان و همکارانمان در سینما حاضر شدیم که امیدوارم این کار تبدیل به یک سنت حسنه شود و ما هر سال همزمان با روز ملی سینما دراینجا حاضر شویم. از نظر ما امروز نقطه آغاز جشن شانزدهم است و امیدوارم در سال آینده این سنت نیز ادامه پیدا کند و ما صبح اینجا بیاییم و عصر جشن بگیریم"!


در اين برنامه كه بیستم شهریور و یک روز پیش از روز ملی سینما با حضور جمعي از سينماگران برگزار شد، کیومرث پور احمد کارگردان و دبير جشن گذشته سينماي ايران، با اشاره به حذف روز ملي سينما از تقويم گفت: "تقويم‌ها تنها يك سال مورد استفاده قرار مي گيرند و دور انداخته مي‌شوند. اين حذف از زمان ساسانيان بوده كه 500 سال مي‌خواستند اشكانيان را حذف كنند اما الان مي‌بينيم بيشترين مطلب در مورد اشکانیان نوشته شده است. چيزي كه به وجود آيد قابل حذف شدن نيست؛ فقط اميدوارم تفكر حذف، حذف شود"!


امین تارخ بازیگر نیز با اشاره به وضعیت امروز سینما ایران گفت: "امروز ما یک حالت دوگانه داریم. قراردادن نام جشن درکنار محلی که معمولا عزاداری می‌کنیم، شرایط بدی دارد. اینکه اینجا حاضر شدیم تا به صورت نمادین یادی کنیم از دوستان سینماگران خود در روز ملی سینما بسیار خوب است؛ اما نباید هیچ مساله‌ای ما را ناامید کند. اینکه امروز همه ما اینحا امده‌ایم نشان می‌دهد که کسانی که رفته‌اند به ظاهر رفته‌اند اما سینما زنده و غیرقابل حذف است و حتی اگر بخواهیم جشن را بر سر مزار‌ها بگیریم سینما حذف نمی‌شود و ما امروز از سر امید جمع شده‌ایم."


در اين برنامه سينماگراني چون كمال تبريزي، جهانگير كوثري، رخشان بني‌اعتماد، جمشيد گرگين، كورش سليماني، ميترا محاسني، جعفر صانعي مقدم، محمدرضا دلپاك، عزيزالله حميدنژاد، جعفر پناهي، عزيز ساعتي، پيمان معادي، عليرضا داودنژاد، محمدرضا مويني، امير جعفري، ريما رامين‌فر، نازنين مفخم، علي دهكردي، محمدرضا آلادپوش، سيروس ابراهيم‌زاده، محمد سرير، باران كوثري، محسن خان‌جهاني، كيوان كثيريان، بهمن اردلان، عباس شوقي، پدرام اكبري، حميد دهقان‌پور، امين تارخ، محمدمهدي عسگرپور، فرهاد توحيدي، كيومرث پوراحمد، و فرشته طائرپور حضور داشتند. پس از اين برنامه، جمعي از سينماگران ازجمله محمدمهدي عسگرپور، ‌فرهاد توحيدي،‌ امير اثباتي، محمدرضا مؤيني، فرشته طائرپور، غلامرضا موسوي و عطاءالله حياتي به نمايندگي از طرف صنوف سينمايي به حرم امام خمینی رفتند.

تظاهرات در یمن، ایران، تونس و نوار غزه طنین انداز مصر و لیبی

Posted: 13 Sep 2012 06:33 AM PDT

پروژه‌ی هدف دار؛ دستور کار برخورد با خاتمی در سپاه

Posted: 13 Sep 2012 06:22 AM PDT

مرجان سیادت
 جرس: در حالی که 9 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری یازدهم باقی مانده و کاندیداهای اصولگرا به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی کشور تحت فشار افکار عمومی قرار دارند، بازوی امنیتی سپاه پاسداران با حمله های مستمر به سیدمحمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران  و برخی دیگر از چهره های ارشد اصلاح طلبان، نشان دادند پروژه در همین موضوع در دستور کار خود قرار دارد.

 چهره های رادیکال سپاه که در ویترین بازوی امنیتی این نهاد نظامی قرار دارند، طی دو سال اخیر در پروژه ای تدریجی پس از حبس میرحسین موسوی و مهدی کروبی، سیدمحمد خاتمی را به عنوان یکی از محورهای اصلی سخنرانی های خود قرار داده و به بهانه های مختلف از جمله 18 تیر، استفاده از وزیران دولت هاشمی، حمایت از میرحسین موسوی، عدم برائت از فتنه و ... او را مورد هدف قرار می دهند

اصلِ جریان برانداز!
سردار یدالله جوانی رییس سابق اداره سیاسی سپاه و مشاور فعلی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان -ارگان معاونت سیاسی رسانه ملی، در پاسخ به این پرسش که "آقاي خاتمي در صورت عذرخواهي از ملت ايران مي‌تواند کانديد رياست جمهوري شود؟" با متهم کردن خاتمی به براندازی اینگونه پاسخ می دهد: "خاتمي حلقه برانداز نظام جمهوري اسلامي است؛ وي با جريان برانداز همراهي نكرده چرا که خود او اصل جريان برانداز است."
به ادعای این سردار سپاه "آقاي خاتمي زماني به عنوان رئيس قوه مجريه به جاي اينکه دنبال حل مشكلات مردم باشد به فکر رفتن به اين دانشگاه و آن دانشگاه و دادن شعار آزادي بود كه ما در پي آن، فتنه كوچك كوي دانشگاه را داشتيم و بعد از آن فتنه بزرگ 88 را."
وی می افزاید: "قطعا كسي كه مارك براندازي برپيشاني آن خورده نبايد توقعي از نظام جمهوري اسلامي ايران داشته باشد و اين در تمام دنيا يك اصل و قاعده است و كسي مي‌تواند وارد ساختار نظام باشد كه آن را قبول داشته باشد."
جوانی در عین حال راهکار قدیمی "توبه" را پیش روی اصلاح طلبان گذاشت با این تفاوت که در این صورت هم آنها نمی توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند: "قطعا مطرح‌كنندگان اعلان برائت، يعني كساني كه فعاليت‌هاي سياسي‌شان بعد از فتنه 88 متوقف شد در صورتي که اعلان برائت كنند، مي‌توانند مجدداً فعاليت‌هاي سياسي داشته باشند ولي اگر قصد كانديد شدن در رياست جمهوري دارند قطعا شوراي نگهبان همچين اجازه‌اي به آنها نخواهند داد."
اگرچه مشخص نیست سردار جوانی که به دلیل برخی مسایل از معاونت سیاسی سپاه برکنار و در حد مشاور نماینده ولی فقیه در این ارگان نظامی- امنیتی تقلیل جایگاه پیدا کرد، چگونه از تصمیم شورای نگهبان خبر دارد یا اینکه خود را سخنگوی کدام بخش نظام می داند، اما سریال های سردار جوانی درباره خاتمی طی ماه های اخیر نشان از کلید خوردن پروژه ای جدید درباره رییس جمهور سابق ایران دارد.
سردار جوانی که مصاحبه های او پیش از انتخابات سال 88 معمولا درباره طرح 4هزار نفره هادیان سیاسی سپاه بود، پس از آن انتخابات در لباس تئوریسین- افشاگر براندازی نظام درآمد و با ربط دادن گزاره های مختلف به یکدیگر، اصلاح طلبان را متهم به براندازی می کند: "در سال 88 يک توطئه‌اي عليه نظام اسلامي طراحي و به اجرا درآمد دليل قاطعش هم پيوند جريان داخل با بيرون بود. يعني به چه ‌دليل در سال 88 براي اولين بار بين سفارت‌خانه ها و ستاد انتخاباتي يک کانديد ارتباط برقرار شد؟ چرا عده‌اي با نوار سبز در کانال‌هاي لس‌آنجلس از کانديد خاصي حمايت کردند؟ به چه دليل موسوي بحث تقلب را مطرح کرد و آنها (دشمنان نشان‌دار خارجي) هم همين ادعاها را مطرح کردند؟"
"خاتمی" به طور معمول در همه سخنرانی ها و مصاحبه های جوانی مورد توجه قرار می گیرد. وی وقتی با این پرسش مواجه می شود که "آقاي خاتمي جامعه مدني را همان مدينه‌النبي مي‌دانست شما چگونه ايشان را به تعارض در شعار و عمل متهم مي‌كنيد؟، پاسخ می دهد: "جامعه مدينه‌النبي در حرف و عمل فرق دارد؛ به عنوان مثال روزنامه جامعه كه نوشت فلسفه وجودي ما تلاش براي تحقق جامعه مدني است؛ اما براي تعريف جامعه مدني كشورهاي توسعه يافته صنعتي غربي را ارائه مي‌دهد كه اين كجا و جامعه مدني كجا؟"
شیوه پاسخگویی جوانی بدون جانب داری از هر جریان سیاسی، نشان دهنده استفاده از تکنیک فرافکنی در پاسخگویی و حمله از سمت دیگر است.
جوانی در روزگاری که هنوز معاون سیاسی سپاه پاسداران بود در یادداشتی با عنوان "خاتمی در خلوت با شیطان" این پرسش را از خاتمی مطرح کرد که "این مواضع و رفتار دوگانه، شما را در ردیف منافقین که خداوند در سوره بقره آیه 41 وصفشان می کند و می گوید با مومنان خود را همراه نشان می دهند و در خلوت با شیاطین باطن خود را آشکار کرده و چیز دیگر می گویند، قرار نمی دهد؟"

او همچنین زمانی که خاتمی شروطی را برای حضور رسمی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس مطرح کرد، آنها را "مرحله جدیدی از ادامه پیاده‌سازی فرمول جنگ نرم"‌ به سبک "براندازی خاموش" دانست.
به گفته جوانی محمد خاتمی از سران و منشاء فتنه ۸۸ است و نظام دیگر اجازه نخواهد داد او به جایگاه و سطح ریاست جمهوری بازگردد.

شرط گذاری برای فعالیت های سیاسی
براساس اخبار منتشر شده، سردار جوانی، سردار مشفق، حسین طائب، مجتبی ذوالنور و تعدادی دیگر از اعضای سپاه پاسداران عضو کمیته ویژه بررسی انتخابات ریاست جمهوری دهم بودند که دستور بسیاری از برخوردها و دستگیری در همین کمیته به تصویب رسیده است.
علاوه بر جوانی، دیگر اعضای خانواده نظامی- امنیتی سپاه پاسداران نیز فصل مشترکی به نام "خاتمی" و "اصلاحات" دارند که به صورت سریالی آن را در مجامع عمومی دنبال می کنند.
محمدحسین صفارهرندی مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه که در دولت احمدی نژاد وزیر ارشاد بود اینگونه از خلوت موسوی، کروبی روایت می کند: "آقايان موسوي و كروبي شايد در خلوت خود بگويند چرا به جاي كساني كه عشق امام در دل‌شان بود، طرفداران ما، راديوي آمريكا و لس‌آنجلسي‌ها شدند."
وی همچین صحبت های خاتمی در یک جلسه خصوصی را نقل قول می کند: "خود آقاي خاتمي در يك جلسه خصوصي گفته است حاضر نبوديم مردم را به خيابان‌ها بياوريم كه اي كاش اين را در بين عموم نيز مي‌گفتند."
مشاور فرمانده کل سپاه، باز از جلسه دیگر خاتمی نقل قول می کند: "خاتمی در جلسه‌ای گفته است که بهترین حالت برای ما حضور زیر 30 درصد مردم در انتخابت مجلس نهم است."
وی بازهم به نقل از خاتمی در یک جلسه چنین روایت می کند: "یکی از دوستان سیاسی اصولگرا تعریف می کرد، در محفلی که آقای خاتمی نیز حضور داشت، آقای خاتمی به او گفته بود یکی از مهمترین دلایل رویگردانی مردم از جریان اصلاحات و رغبت آنان به اصولگرایان، رفتار تند و بیرون از چهارچوب برخی از اهالی اصلاحات بوده که با بی تدبیری، علایق و احساسات مذهبی مردم را نشانه رفتند."
عضو جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، همچنین استفاده از مدیران با تجربه دولت سازندگی را مصداق وصل شدن دولت سازندگی به اصلاحات می داند: "خاتمی گزینه اصلی ادامه راه هاشمی بود و اکثر وزرای هاشمی در دوره خاتمی به کار گرفته شدند و این چنین دولت سازندگی به دوره اصلاحات وصل شد و این در حالی بود که دولت اصلاحات مردم را به تغییر و وقوع اتفاقات جدید نوید می داد."
برخلاف سردار جوانی اما صفار اعتقادی به ردصلاحیت خاتمی ندارد و معتقد است او در صورت حضور در انتخابات تایید صلاحیت می شود: "ما جای شورای نگهبان نیستیم که صلاحیت افراد را تایید و یا رد کنیم اما بعید می دانم که شورای نگهبان خاتمی را رد صلاحیت کند به احتمال زیاد اگر وی در انتخابات نامزد شود می تواند تایید صلاحیت شود."

تعیین تکلیفِ انتخاباتی
حمیدرضا مقدم فر مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس و معاون فعلی فرهنگی سپاه پاسداران نیز از جمله افرادی به شمار می رود که چه در دوره حضور در فارس و چه در حال حاضر، "خاتمی" جزو لاینفک اظهارات وی به شمار می رود.
به اعتقاد مقدم فر "متاسفانه برخی از اصلاح طلبان که در جريان فتنه سال ۸۸ حضور نداشتند نيز به خاطر رفتار افراطی بخش ديگری از هم طيفی های خود که ليدر آنها نيز آقای خاتمی بوده است، آسيب فراوانی ديدند."
به گفته معاون فرهنگی سپاه چهره هایی چون خاتمی باید با پرداخت هزینه وارد عرصه سیاسی شوند: "ممانعت از بازگشت بی‌هزینه و بدون اظهار ندامت چهره‌های مؤثر در فتنه مانند خاتمی، مطالبه عمومی از سران فتنه برای تعیین تکلیف درباره ادعاهای کذب و تهمت تقلب به نظام اسلامی، برجسته کردن دلایل عدول تئوریسین‌های اصلاحات مانند حجاریان و تاجیک از مواضع خود پس از دستگیری جزو مؤلفه‌های مؤثر مقابله با جریان فتنه و طیف رادیکال است."
وی تاکنون مشخص نکرده هزینه بازگشت خاتمی به عرصه سیاسی و باید آن را به چه کسی پرداخت کند؟
مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس درباره شروط خاتمی برای حضور رسمی اصلاح طلبان در انتخابات چنین می گوید: "جای تعجب دارد که امروز طیف افراطی این جریان با کمال پررویی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده اعلام حضور کرده و حتی برخی از آنها برای نظام نیز شرط و شروط می‌گذارند."
شروط سه گانه خاتمی برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شامل عمل به قانون اساسی، آزادی مطبوعات و برگزاری انتخابات آزاد بود.
مقدم فر اما حضور خاتمی در حمله به کوی دانشگاه و انتخابات 88 را به دلیل فتنه گر بودن او می داند: "در هر دوی این جنبش شاهد اردوکشی خیابانی بودیم و در هر دوی این فتنه ها اصلاح طلبان حضور داشتند. خاتمی در هر دو جا بود و اصلی ترین حزبی که در این دو فتنه نقش آفرینی کرد مشارکت بود. در فتنه اول بهانه توقیف روزنامه سلام بود و در فتنه دوم تهمت تقلب."

تاکتیک اتهام زنی
محمد سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز از جمله اعضای سپاه پاسداران محسوب می شود که با جستجوی کلیدواژه "فتنه" به همراه نام وی در موتور گوگل، انبوهی از اظهار نظر یافت می شود.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران برخلاف سایر همکاران خود که بازگشت خاتمی را غیرممکن اعلام کرده بودند، آن را قابل اغماض دانست: "با توجه به روحيات خاتمي، در برزخ قرار داشتن وي در فتنه 88 مشهود بود، البته ملاقات با جورج سورس و سپردن امور کشور به دست نااهلان در دوران حکومتش از نقاط ضعف و انحراف وي به شمار مي‌رود که با عذرخواهي از ملت ايران و خودداري از تکرار اشتباهات گذشته، قابل اغماض خواهد بود."
وی پیش از این اما حامیان اعتراض های مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را مهدورالدم خوانده بود: " کسانی که در عرصه تخریب انقلاب اسلامی و اسلام قرار می‌گیرند، مهدورالدم هستند و از این قبیل می‌توان به منافقین در اول انقلاب و فتنه گران سال 88 اشاره کرد."

نقش رهبری در جهت گیری سپاه
اما محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران که دو سال پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال 86 از سوی آیت الله خامنه ای به این سمت منصوب شد، دوران اصلاحات را چنین تعریف می کند: "در دوران سیاه اصلاحات رسما اعلام کردند که انقلاب اسلامی متوقف شده است٬ اما فقط مقام معظم رهبری در آن مرحله ایستادگی کردند و چفیه را به معنای مبارزه بر گردن انداختند."
عزیزجعفری همچنین می گوید: " افرادی از جریانات اصلاح طلب که از خط قرمزها عبور نکرده اند، طبیعی است که در رقابت های سیاسی می توانند شرکت کنند، اما اینکه آقای خاتمی تا چه اندازه می تواند موفق شود، بستگی به موضع گیری های او دارد."
به گفته فرمانده کل سپاه "اگر ایشان (خاتمی) بخواهند با سیاسی کاری جلو بیاید، فکر نمی کنم مردم او را ببخشند ولی افراد دیگری که در این صحنه، از خط قرمزها عبور نکرده اند، می توانند همچنان در رقابت های سیاسی به صورت فعال شرکت کنند"
"خاتمي در بهمن 87 گفته است که اگر در اين انتخابات احمدي نژاد سقوط کند، عملا رهبري حذف مي شود و اگر اصلاحات به هر شکل و قيمتي دوباره بر حوزه سياست و اجرايي کشور باز گردد، ديگر رهبري اقتداري در جامعه نخواهد داشت و سقوط اصولگرايي به معناي پايان اقتدار رهبري تلقي مي شود و با شکست اصول گرايان بايد قدرت رهبري را مهار کنيم."

راه توبه پیش پای خاتمی!
یکی از جالب ترین اظهارات سرداران سپاه درباره خاتمی متعلق به سردار سیدابراهیم جباری فرمانده سپاه ولی امر یا همان یگان حفاظت آیت الله خامنه ای است. او علاوه بر اینکه خواستار توبه خاتمی شد، یک حرکت فیزیکی را هم به این شرط اضافه کرد که تا قبل از این در ادبیات فرماندهان سپاه وجود نداشت: " خاتمی که می‌خواهد پس از این همه خیانت به میان مردم بازگردد، باید جلوی مردم زانو زده و بگوید غلط کردم. خاتمی باید خجالت بکشد، توبه کند و به مردم بگوید غلط کردم.

چرایی یک حمله سیستماتیک
اگر چه به قول برادر کوچک تر محمد خاتمی "ممكن است بفرمایید شما از كدام جایگاه سیاسی یا قضایی برای حضور یا عدم حضور یك شهروند در فعالیت سیاسی قانونی شرط تعیین می كنید؟" اما حضور منظم نام "خاتمی" در سخنرانی های فرماندهای ارشد سپاه پاسداران و اصرار بر "توبه" از سوی وی به نظر می رسد راهکاری معکوس برای ترغیب خاتمی به حضور در انتخابات ریاست جمهوری باشد.
سرداران به سبب حضور در اکثر پروژه های اقتصادی- عمرانی می دانند کارنامه اصولگرایان با گذشت هفت سال از عمر دولت اصولگرای احمدی نژاد نه تنها قابل دفاع نیست که حتی اصولگرایانی که معتقد بودند امام زمان برای ظهور دولت احمدی نژاد نمازشب خوانده اکنون به صف جدی مخالفان وی پیوسته و حتی طرح ناکارآمدی رییس دولت را طرح می کنند یا اینکه بخش معتدل تر استراتژی "تحمل یکساله" را پیش می کشند. احمدی نژاد که به سبب حمایت های ویژه سپاه در انتخابات 84 توانست به مرحله دوم راه یابد، اکنون متحد استراتژیک خود را "برادران قاچاقچی" می نامند و سرداران خوب می دانند نه تنها در دوران اصلاحات چنین مواردی وجود نداشت بلکه امکان تهدید رییس جمهور با نوشتن نامه نیز موجود بود.
سرداران در بالاترین سطح سیاسی سپاه، نام خاتمی را با هر نوع ادبیات در همه سخنرانی های خود به زبان می آورند بلکه روزنه ای برای روزگار بد جمهوری اسلامی در تورم 46 درصدی، تحریم نفتی و تحریم بانک مرکزی پیدا شود.

 

اجرای طرح شناسایی و جذب نخبگان مسئله دار در حوزه‌های علمیه توسط سپاه

Posted: 13 Sep 2012 06:16 AM PDT

جـــرس: منابع خبری گزارش داده اند که سپاه پاسداران طرح "شناسایی و جذب نخبگان مسئله دار در حوزه‌های علمیه" را آغاز کرده است.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، طرح "شناسایی و جذب نخبگان مسئله دار در حوزه‌های علمیه" در راستای طرح "نفوذ و کنترل و تربیت طلاب در حوزه‌های علمیه" اجرا می‌شود.


گزارش مذکور می افزاید: بر اساس طرح "شناسایی و جذب نخبگان مسئله دار در حوزه‌های علمیه"، طلبه‌ها و روحانیون ناراضی شناسایی و برای جلب رضایت آن‌ها از شیوه‌ها و روش‌های مختلف استفاده می شود.


گفتنی است، کمک مالی،‌ به کار گیری در مراکز تحقیقاتی وابسته، عقد قراردادهای تحقیق و به کارگیری در مراکز تابع نمایندگی ولایت فقیه در نهادهای مختلف از جمله شیوه‌هایی است که برای جذب نخبگان ناراضی به کار گرفته می شود.

 

تلاش مسئولین و نهادهای امنیتی برای متلاشی کردن انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران

Posted: 13 Sep 2012 06:16 AM PDT

جـــرس: گزارش ها حاکی از آن است که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها در ایران، نهادهای امنیتی در صدد برآمده اند تا با نفوذ در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و ایجاد اختلاف در این انجمن، زمینه های متلاشی کردن آن را فراهم کنند.


بنا به گزارش های رسیده به جرس، طرح ایجاد اختلاف در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، از ماه‌های پایانی سال تحصیلی گذشته آغاز شده و قرار است با شروع سال تحصیلی جدید به نتیجه برسد.


بر اساس این طرح، ابتدا اختلافاتی در قالب دو جناح تند رو و کندرو یا طرفدار و مخالف محمد خاتمی در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران هدایت و مدیریت می شود و پس از ایجاد این دو دستگی، طرح متلاشی کردن انجمن اسلامی دانشگاه تهران وارد فاز نهایی می شود.


گفتنی است، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران از معدود انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور است که پس از وقایع سال ۸۸ از خطر انحلال و توقیف در امان مانده بود.


گزارش رسیده می افزاید: طرح مدیران امنیتی، "ایجاد شکاف" و "اختلاف های داخلی" و در نهایت "متلاشی کردن" این انجمن دانشجویی با سابقه است.

 

محکومیت محمد صفرلفوتی روزنامه نگار مازندرانی به ۵ سال حبس و محرومیت از فعالیت رسانه ای

Posted: 13 Sep 2012 04:34 AM PDT

جـــرس: بنا به گزارش منابع خبری، محمد صفرلفوتی روزنامه نگار و فعال مدنی به ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از همکاری و عضویت در احزاب و گروه ها و فعالیت های رسانه ای و مطبوعات محکوم شد.


به گزارش کلمه، محمدصفرلفوتی متخلص به “فریاد” وب نگار و فعال دانشجوئی غرب استان مازندران به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب حوزه غرب استان مازندران به قضاوت قاضی محمدی به ۵ سال حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از همکاری و عضویت در احزاب و گروه ها و فعالیت های رسانه ای و مطبوعات محکوم و از کار اداری اش معلق و حقوق و مزایای قبلی اش مسدود شد.
این فعال حقوق بشر ۲۲ آذرماه سال گذشته در مقابل محل کارش توسط نیروهای امنیتی و لباس شخصی اداره کل اطلاعات استان مازندران بازداشت و پس از تفتیش منزل مسکونی و ضبط برخی لوازم شخصی، بمدت ۳۵ روز در بند انفرادی تحت “شکنجه سفید” در بازداشتگاه شهیدکچوئی نگهداری شد.


لفوتی در۲۷ دی ماه همان سال با قراروثیقه ۵۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شد.


این فعال مدنی در این باره می گوید: امروز از همه چیزهائی که نیمی از عمرم را با آنها سپری و جزوی از زندگی ام بوده اند، محروم گشته ام و این یعنی مرگ تدریجی من.


لفوتی با اشاره به تمدن ایران می نویسد: ایرانی در طول ۲۵۰۰ سال از تمدن درخشا نش، از تند بادهای حوادث، کمر خم کرد، اما هرگز نشکست. از خداوند می خواهم به ما صبر و تحملی عطا فرماید تا بتوانیم این را ثابت کنیم.


لفوتی که فعالیت حرفه ای خود در عرصه اطلاع رسانی و آگاه سازی و عضویت در گروه ها را از ۱۵ سالگی آغاز کرده و نوه پسری “مرحوم صفرلفوتی” از نمایندگان مجلس شورای ملی مازندران و نوه دختری “مرحوم محمدعلی خان تیرگرفاخری” از شعرا و علمای صاحب نام کلارستاق مازندران است، از جمله جوانان روزنامه نگاری است که با وجود فضای خفقان و حساس کنونی ایران، اقدام به نگارش، انتشار و انعکاس مقالات، گزارش ها و تحلیل های انتقادی شدید در خصوص مسائل سیاسی و اجتماعی و دردفاع از حقوق شهروندان کرد.


او که ۳ دوره پی درپی در انتخابات کارگری به عنوان نماینده منتخب ۲۰۰ تن از کارگران قراردادی اداره کل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی غرب استان مازندران انتخاب شده بود ، ولی بعلت مشاجره ای با پیمانکار بخش خصوصی شرکت نفت چالوس در پیگیری مطالبات کارگران و نیز انتشار مقاله جنجالی “بمب اتم در چالوس کشف شد” در انتقاد از گسترش مخازن ذخیره سازی سوخت مازندران در قلب منطقه مسکونی شهرستان توریستی چالوس، از شهریور ماه سال گذشته تا کنون تمامی حقوق و مزایایش مسدود، از کار معلق و شخص دیگری را به صورت انتصابی بعنوان نماینده کارگران منصوب کرده اند.


او مدیریت وبلاگ خبری فریاد۶۰ را برعهده داشت که پس ازاعتراض فرمانداروقت شهرستان نوشهر نسبت به انتشار و انعکاس مقاله و اخبار مربوط به خرید وفروش آرا در انتخابات مجلس هشتم، فیلتر و سپس کاربری آن با دستورکارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه، توسط بلاگفا مدتی مسدود بود.

 

تعدیل نیروی واحدهای قطعه‌سازی در قزوین

Posted: 13 Sep 2012 04:04 AM PDT

جـــرس: رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان قزوین از شدت گرفتن تعدیل نیروی کار در چندین واحد تولید کننده قطعات خودرو در این استان خبر داد.


به گزارش ایلنا، محمد احمدی در تشریح این موضوع گفت: سازندگان قطعات خودرو در استان قزوین به دلیل بحران نقدینگی در وضعیت دشواری به سر می‌برند و به همین دلیل در ماه‌های اخیر شاهد شدت گرفتن تعدیل نیرو در تعدادی واحد قطعه‌سازی استان قزوین هستیم.


او با بیان اینکه اغلب واحد‌های قطعه‌سازی استان قزوین در طول هفته دو الی سه روز تولید ندارند، تصریح کرد: به دنبال بحران نقدینگی در ماه‌های اخیر، علاوه بر تعدیل نیرو، برخی واحدهای قطعه سازی نیز تقریبا تعطیل شده‌اند.


عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور همچنین از تعطیلی تعدادی از این واحدهای قطعه‌سازی در ماه‌های اخیر همچون پارس واشر، قفل سازی ایران، ماشین لامپ و… خبر داد و تاکید کرد: این وضعیت بحرانی در سایر واحدهای قطعه‌سازی خودرو رو به گسترش بوده و به شرایط غیرقابل بازگشت نزدیک می‌شود.

 

معترضان به فیلم “ضد اسلامی”، به سفارت آمریکا در یمن یورش بردند

Posted: 13 Sep 2012 03:46 AM PDT

جـــرس: در ادامه اعتراضات به ساخت فیلم "ضد اسلامی"، که منجر به کشته شدن دیپلمات های آمریکا در لیبی و خشونت و درگیری مقابل سفارت ایالات متحده در مصر شد، معترضان یمنی نیز روز پنجشنبه- ۲۳ شهریورماه- سفارت آمریکا در صنعا را مورد حمله قرار دادند.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، معترضان یمنی معترض به یک فیلم "ضد اسلامی" ساخته یک کشیش آمریکایی اهل فلوریدا، به سفارت آمریکا در صنعا، پایتخت یمن، حمله کرده و خودروی شماری از دیپلمات‌ها را به آتش کشیدند.


این خبرگزاری می‌افزاید که پلیس یمن موفق شده است تا معترضان یمنی را از سفارت آمریکا بیرون کند.


پلیس یمن پیشتر سعی کرده بود با شلیک هوایی "چند هزار معترض"را که به سمت سفارت آمریکا در حرکت بودند متوقف کند.


حمله به سفارت یمن دو روز پس از حمله معترضان به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی صورت می‌گیرد.


سه شنبه شب، ۲۱ شهریورماه و در سالروز حمله به برج‌های دوقلو در نیویورک، معترضان در لیبی، کنسولگری آمریکا در بنغازی را هدف راکت قرار دادند که در جریان این حمله کریستوفر استیونز، سفیر ۵۲ ساله آمریکا و سه دیپلمات آمریکایی دیگر به قتل رسیدند.


این اقدام از سوی آمریکا، سازمان ملل متحد و شماری از رهبران جهان به شدت محکوم شده است.


در مصر نیز در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریور، معترضان به این فیلم مقابل سفارت آمریکا در قاهره تجمع کرده و دست به اعتراض زدند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و محمد المقریف، رییس کنگره ملی لیبی، در تماسی تلفنی توافق کردند تا با همکاری یکدیگر در خصوص این حمله دست به تحقیق بزنند.


در عین حال باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی با همتای مصری خود، محمد مرسی، از وی خواست تا به منظور تامین امنیتی دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت آمریکا در مصر با واشینگتن همکاری کند.


مقام‌های آمریکایی در عین حال گفته‌اند که ارتش آمریکا دو ناوشکن و شماری تفنگدار دریایی را به لیبی اعزام کرده است.


این مقام‌ها که نام شان فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حدود ۵۰ تفنگدار آمریکایی به منظور تأمین امنیت سفارتخانه اصلی آمریکا در طرابلس، پایتخت لیبی، به این کشور اعزام شده‌اند.


مقام‌های یاد شده همچنین اعلام کرده‌اند که به منظور «اقدامات پیشگیرانه» دو ناوشکن به نزدیکی لیبی اعزام شده‌اند.


هنوز مشخص نیست که حملات در لیبی از سوی چه گروه یا اشخاصی صورت گرفته است.


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز ۲۲ شهریورماه گفت: "اين (حمله)، کار يک گروه کوچک و وحشی است."


در حال حاضر مقام‌های آمریکایی در خصوص احتمال انجام این حمله از سوی گروهی مرتبط با القاعده در حال تحقیق هستند.


مقام‌های آمريکايی، ۲۲ شهریورماه، به رویترز گفتند که احتمال دارد حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی در لیبی، از پيش طرح ريزی شده باشد و افزودند که گزارش‌های رسیده از منطقه حاکی است که "القاعده این عملیات را طرح‌ریزی کرده است".


فیلم «معصومیت مسلمانان»، توسط تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا. در اینترنت منتشر شده است. آقای جونز اعلام کرده است در این فیلم که به گفته وی به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته، "محمد، پیامبر اسلام، به طرزی طنزگونه ترسیم شده است."
 

بیانیه اعتراضی جبهه ملی ایران (خارج از کشور) به توافقنامه اخیر دو حزب بزرگ کرد

Posted: 13 Sep 2012 02:30 AM PDT

جـــرس: در ادامه واکنش ها به توافقنامه دو حزب بزرگ دموکرات کردستان ایران و کومله، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، با صدور بیانیه ای به نقد و اعتراض به این توافقنامه پرداختند.


به گزارش تارنمای ملیون، در بیانیه سازمان های جبهه ملی در خصوص توافقنامه اخیر دو حزب کرد آمده است: "مطالعه موضعگیریها و بیانات مسئولان دو حزب، به یقین این تصور را در میهن پرستان تقویت می کند که آنها برای تحقق اهدافشان راهی جدا از دیگر مردمان مخالف حکومت را می پیمایند و نیازی به همبستگی با سایر مردم ایران نمی بینند..."


همچنین آمده است: "با در نظر گرفتن اینکه کردها فقط در استان کردستان ایران زندگی نمیکنند بلکه در سایر نقاط ایران نیز مقیم هستند و از میان اقوام دیگر نیز بسیاری در استان کردستان بسر می برند، به این ترتیب جداکردن اقلیمی و جمعیتی، اقدامی خواهد بود که بدون توسل به زور و خشونت میسر نمی باشد. مضافا اینکه اگر واقع بین باشیم هیچ یک از کشورهای خاورمیانه امروز قادر به تحمل جدائی بخشی از خاک خود نیست و هر اقدامی در این جهت خواه ناخواه به افزایش عناد و دشمنی و جنگ در منطقه منجر می گردد. این امر نه تنها به تضعیف مبارزه برای آزادی و دموکراسی می انجامد و مانع از استقرار یک حکومت ملی و متکی به آراء مردم در ایران می شود، بلکه مبارزات تمام مردم منطقه را از مسیر آزادی و دموکراسی منحرف و دور می سازد و شرائطی را ایجاد می کند که مایه ادامه حیات دیکتاتوری های منطقه بوده، باعث گسترش خشونت، جنگ، فقر و آوارگی در تمام منطقه خواهد بود."


سازمانهای جبهه ملی ایران در خارج از کشور خاطرنشان کرده اند که "از همه نیروهای طالب صلح و آزادی بویژه هموطنانمان در استان کردستان انتظار داریم که با توجه به اهمیت حفظ تمامیت ارضی ایران، کشور خود و سایر کشورهای منطقه را از خطر تنش های بیشتر و جنگ های داخلی و منطقه ای دور دارند و توجه داشته باشند که تنها در آزادی و دموکراسی و تساوی حقوق و آزادی های کلیه آحاد کشور است که همگی ما میتوانیم به ایرانی آباد و آزاد و شکوفان دست یابیم."


گفتنی است، دو حزب بزرگ کرد، یعنی دموکرات کردستان ایران و کومله، روز گذشته با صدور بیانیه ای، نسبت به برخی انتقادات واکنش نشان دادند.


در این بیانیه ضمن انتقاد از معترضین به توافقنامۀ دو حزب کرد، خاطرنشان شده است که هدف از این توافقنامه، تأمین خواستهای مردم کرد در چهارچوب یک ایران آزاد، دموکراتیک، فدرال و سکولار است."