جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


تشدید فشار آژانس بر ایران

Posted: 26 Sep 2012 10:56 AM PDT

اسکات پیترسون
مقامات ایرانی تهدیدهای اسرائیل را جدی نمی گیرند و دائماٌ ضد تهدید های خود را علیه اسرائیل فریاد می زنند  


۱۳سپتامبر ۲۰۱۲

شورای حکام آژانس در وین امروز تقریباٌ با اجماع ایران را در مورد ادامه برنامه هسته ای اش محکوم کرد، و این در حالی است که آمریکا و هم پیمانان غربیش روسیه و چین را با خود در این زمینه متحد کرده اند.

سی و پنج عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای "نگرانی عمیق خود را از زیر بار نرفتن ایران" در برایر تحریم های شورای امنیت ملل متحد که خواهان توقف غنی سازی و حل و فصل سوالاتی شد که در مورد برنامه های تولید سلاح هسته ای به جا مانده، ابراز داشتند.

پیوستن روسیه و چین که در گذشته ایران را از تحریم ها حفظ می کردند، فشار بیشتری را به ایران وارد می کند، در عین حال شاید هدف عمده این است که به اسرائیل گوشزد کند قدرت های بزرگ خواهان پیگیری راه حل دیپلماتیک و نه نظامی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران هستند. از طرف دیگر لحن مصالحه جویانه که با هدف جلب حمایت روسیه و چین برای پیوستن به جمع حاضر بود بدان معنا بود که متن از "حق لایتجزای" کلیه امضا کنندگان پیمان منع تکثیر سلاح های هسته ای درتولید انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز حمایت می کند، همان نکته کلیدی که به خاطر ایران آورده شد.

تنها کوبا بر علیه دوازدهمین قطعنامه آژانس بین المللی انرژی هسته ای در عرض ده سال گذشته رای داده و سه کشور دیگر رای ممتنع دادند. از دید دیپلمات ها حمایت بین المللی قدرت های بزرگ جهت متقاعد کردن اسرائیل برای ادامه راه حل های دیپلماتیک در عوض استفاده از حمله نظامی به منظور متوقف کردن برنامه هسته ای ایران، مهم بود.


مذاکرات متوقف شده

قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی آخرین پیچیدگی داستان هسته ای ایران است. مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی پس از انجام سه دوره در سال جاری به بن بست کشیده شده است. تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، امریکا و اروپا در صادرات نفت و معاملات تجاری ایران انسداد ایجاد کرده است. کانادا نیز در هفته گذشته نمایندگان خود در تهران را فرا خواند و سفارتش را در خاک ایران تعطیل نمود و ادعا کرد که " جمهوری اسلامی عمده ترین تهدید برای صلح جهانی و امنیت دنیای امروز است."

شهرام چوبین یکی از کارشناسان مقیم ژنو واز مؤسسه صلح بین المللی کارنگی واشنگتن طی تماسی از پاریس گفت "امسال ایرانی ها تحت فشارهستند. اروپاییان هم به میدان آمده اند، تحریم ها گزنده بوده ، ارزش ریال پول ملی ایران تنزل یافته است. آن ها از سال ۲۰۰۹ تاکنون دارای مشکلات داخلی برسر مشروعیت خود هستند. بهارعربی آن ها را در منطقه بسیار منزوی کرده زیرا شکاف فرقه ای نسبت به دو تا سه سال قبل واقعی تر است." آقای چوبین که نویسنده کتاب " جاه طلبی های هسته ای ایران " است افزود " پیام ایران به منطقه، اگر ۴۸ ساعت گذشته را در نظر نگیریم، کاملا به فراموشی سپرده شده است. هیچ کس به جبهه مقاومت توجهی ندارد. هیچ کس به اسرائیل توجه ندارد. در حقیقت هیچ کس به امریکا هم توجهی نمی کند. لذا کل شعار فروختنی آنها تحت عنوان محور مقاومت برای جهان عرب ناپدید شده است. هیچ کس در مصر، تونس یا لیبی و یا هر جای دیگری درباره آن ها صحبتی نمی کند."

محکومیت آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی اعلام می شود که ایران به پیشرفت برنامه هسته ای خود ادامه داده در حالی که سؤالات درمورد فعالیت های قبلی و فعلی مرتبط با سلاح اتمی آن همچنان مطرح هستند.

آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مورد ایران دو هفته پیش منتشر شد. طبق این گزارش ایران تغلیظ اورانیوم ۲۰ در صدی خود را ادامه داده و تعداد سانترفیوژهای نصب شده را در تاسیسات بسیار مستحکم خود به دو برابر رسانده، ولیکن از وصل نمودن و به کار انداختن آن ها خودداری ورزیده است . این گزارش همچنین حاکی است که ایران نیمی از مواد تغلیظ شده ۲۰ در صدی را به صفحات سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل کرده است.

بدیهی است این حساسترین اقدام ایران و اولویت بالای امریکا و مذاکره کنندگان غربی بوده، زیرا تنها چند قدم فنی تا ساخت سوخت تسلیحاتی فاصله دارد. در عین حال تصمیم ایران به تبدیل مقادیر زیادی از آن ها به صفحات سوخت، کار را برای ساخت تسلیحات هسته ای در حال حاضر بسیار مشکل ساخته است. به وضوح این اقدام، ایران را از توانایی ساخت تسلیحات که چند ماه قبل تصور می رفت از آن برخوردار است، دور ساخته است. با این اوصاف کارشناسان براین باورند که انجام اقدامات اینچنینی با رژیمی که برای ساخت بمب اتمی تلاش می کند، جور در نمی آید.


سایت جنجالی

در گزارش آژانس بین المللی اتمی و همچنین در جلسه امروز وین سایت پارچین واقع در جنوب شرقی تهران مساله ساز بوده است. بازرسان آژانس براین باورند که امکان دارد در این سایت آزمایشات انفجار هسته ای ده سال پیش انجام گرفته باشد.

ایران دسترسی به این سایت را به حل کلیه مسائل ناتمام با آژانس منجمله پارچین در چهار چوب گسترده تری منوط نموده است. ولیکن عکس هایی که توسط ماهواره ها در ماه اخیر گرفته شده نشان می دهند که به قول آژانس تغییرات "عمده ای" در زمین پارچین مشاهده گردیده و لذا " مانع جدی" بر سر راه تحقیقات آن ها ایجاد شده است.

روبرت وود دیپلمات آمریکایی امروز در جلسه آژانس گفت "ایران اقداماتی انجام داده که به نظر می رسد جهت از بین بردن آثار فعالیت های قبلی خود در پارچین باشد. در حقیقت ایران به طورسیستماتیک در حال "تخریب کردن" سایت بوده است. در این جلسه همچنین به نتایج جزئی سه دوره مذاکره هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ ( امریکا، روسیه، چین، انگلستان، فرانسه و آلمان ) انتقاد شد.

اتحادیه اروپا در این گردهمایی اعلام کرد که " تعویق مساله توسط ایران غیر قابل قبول است. ایران در این مذاکرات با جدیت و بدون قید و شرط تلاش ننموده که اعتماد بین المللی را در مورد صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای خود به دست آورد."

در مقابل ایران هم قدرت های جهانی را متهم کرده که در صدد تحمیل قید و شرط های غیر قابل قبول خود بوده وبا سوء مدیریت مذاکرات اصرار دارند که ایران حساسترین برنامه هسته ای خود را در ابتدا کنار گذارده بدون آن که هیچ کاهشی در تحریم ها و یا اقدامات توبیخی دیگر بدهند.


اطلاعات جدید

قطعنامه آژانس بین المللی اتمی پس از آن منتشر شد که خبر گزاری اسوشیتد پرس در این هفته گزارش داد که آژانس اطلاعات جدیدی از اسرائیل ، امریکا و دو کشور دیگر دریافت کرده مبنی بر آن که ایران "درمحاسبات خود در مورد قدرت تخریبی کلاهک اتمی از طریق مدل های کامپیوتری در عرض سه سال گذشته به پیشرفت هایی نایل آمده است."
براساس گزارش اسوشیدپرس " مدل هاب کامپیوتری اینچنینی ارزیابی کرده که چگونه مواد منفجره بسیار قوی موجب متراکم شدن مواد شکافتنی در کلاهک شده و فعل وانفعالات زنجیره ای ایجاد کرده که منجر به انفجار هسته ای می گردد." ایران این اسناد اطلاعاتی را که در مورد برنامه های سابق هسته ای اش منتشر شده جعلی نامیده است.

در پشت صحنه این وقا یع صدای تدریجی طبل اسرائیل به گوش می رسد که خواهان انجام اقدامات نظامی است. در این هفته آقای نتانیاهو لفاظی های خود را در مورد خط مشی دیپلماتیک پرزیدنت اوباما و تلاش های کاخ سفید برای جلوگیری از حمله اسرائیل افزایش داد. نتانیاهو در روز سه شنبه گفت " جهان به اسرائیل می گوید صبر کند، هنوز وقت مانده است." و من می گویم " صبر کنیم برای چی؟ صبر کنیم تا کی؟ آن هایی که در جامعه بین المللی از کشیدن خط قرمز در مقابل ایران خوداری می کنند، از نظر اخلاقی حق ندارند که خط قرمزی در مقابل اسرائیل ترسیم نمایند."

مقامات ایرانی تهدیدهای اسرائیل را جدی نمی گیرند و دائماٌ ضد تهدید های خود را علیه اسرائیل فریاد می زنند. شهرام چوبین بر این باور است که "ایرانیان در منطقه منزوی بوده و از نظر بین المللی هم بی پناه هستند. آن ها همچنین از نظر داخلی در حال دست وپا زدن هستند. کلیه دلایل فوق بدان معنا است که آن ها ضعیف هستند، و یا باید عقب نشینی کنند و یا راه خود را به جلو ادامه دهند. به نظر می رسد آن ها در حال حاضر هر دو کار را انجام می دهند."

چوبین افزود " آن ها از طرفی می گویند اجازه دهید ملاقات کنیم، گفتگو نماییم و منطقی باشیم، با این امید که آن ها چین و روسیه را وادار کنند که اعلام کنند که ایران منطقی است. و از طرف دیگر "حرکت آن ها به جلو در موضعگیری هایشان در مورد سوریه مشاهده می شود." مقامات ارشد ایران اعلام کرده اند که آن ها "اجازه نخواهند داد" که رژیم آن کشور ساقط شود.


منبع : کریستین ساینس مانیتور
 

  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

اسلام و بیداری عرب

Posted: 26 Sep 2012 10:41 AM PDT

گفت‌وگو با طارق رمضان
 آنچه در جهان عرب غیر قابل بازگشت است این انقلاب فکری است، این بیداری مردم که ما می‌توانیم دیکتاتور‌ها را خلع کنیم


اشاره‌:: طارق رمضان استاد مطالعات اسلامی معاصر در دانشگاه آکسفورد است. او را در اروپا به عنوان یکی از برجسته‌ترین روشنفکران مسلمان می‌شناسند، کسی که از سوی مجله‌ی تایم نیز به عنوان یکی از چهره‌های قرن بیست و یکم شناخته شد. در سالهای حکومت جورج بوش در ایالات متحده، ورود رمضان به این کشور ممنوع بود. او گرچه در سال ۲۰۰۴ مقام استادی در دانشگاه نوتردام (ایالت ایندیانا) را پذیرفت، اما تنها ۹ روز پیش از عزیمت، دولت جورج بوش ویزای او را لغو کرد و برای شش سال از ورود به خاک ایالات متحده محروم شد.
طارق رمضان نویسنده کتابهای بسیاری از جمله «اصلاحات رادیکال؛ اخلاق اسلامی و آزادی» و «اسلام و بیداری عربی» است. طارق رمضان، نوه‌ی شیخ حسن البنا، بنیان‌گذار اخوان المسلمین در مصر است.

 

آنچه در پی می‌آید بخش‌های اصلی متن پیاده شده‌ی مصاحبه‌ی طارق رمضان با شبکه‌ی «دموکراسی اکنون» (Democracy Now) است.


آمی گودمن: برای ما از آخرین حوادثی که اکنون در حال رخ دادن است بگوئید از کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی، تظاهراتی که در سراسر جهان عرب جاری است؛ همین الان درباره‌ی اتفاقات یمن و آنچه در صنعا رخ می‌دهد خبردار شدیم یا حوادث و تظاهراتهای قاهره.

 

طارق رمضان: در مقطع بسیار حساس و دشواری به سر می‌بریم. در اینجا دو سناریو مطرح است: اول آنکه اعلام می‌کنند آنچه در لیبی رخ داد و قتل سفیر آمریکا مرتبط با فیلم «بیگناهی مسلمانان» نبود، بلکه به کشته‌شدن «ابو یحیی لیبی» ارتباط داشت، که از رهبران القاعده بود و در ماه ژوئن به قتل رسید. حالا برخی‌ها می‌گویند که انگیزه و هدف از حمله به سفارت آمریکا و انتخاب روزی نزدیک به ۱۱ سپتامبر، در واقع اقدامی تلافی‌جویانه در رابطه با قتل ابو یحیی بوده است. به غیر از این باید کسانی را دید که در پشت سر ساخت این فیلم هستند. این بسیار مهم است که چه کسانی پشت سر این فیلم هستند و اینکه آن‌ها دقیقاً به دنبال چه هستند؟ آن‌ها نیز یازده سال پس از ۱۱ سپتامبر و در زمانی که ایالات متحده‌ی آمریکا آماده می‌شود تا انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار کند با انتشار چنین فیلمی تصمیم داشتند تا به امید دستیابی به هدفی خاص، اوباما و ایالات متحده را در یک شرایط روانی خاص قرار دهند.

این یک اقدام تحریک‌آمیز است. معتقدم که آنچه اکنون مهم است تقبیح و محکومیت قتل سفیر ایالات متحده و محکومیت حوادثی است که در کشورهای مسلمان و در اطراف سفارتخانه‌ها در حال رخ دادن است. برای شروع همچنین باید دید چه کسانی پشت این فیلم هستند، به تحریک مسائل احساسی می‌پردازند و سیاستمداران را به برخورد می‌کشانند.

نکته‌ی دومی که باید آن را در نظر داشت اعتبار مذهبی در کشورهای مسلمان و عرب است. مثلاً موقعیت محمد مرسی در مصر، وقتی واکنش به اهانت به پیامبر اسلام صورت می‌گیرد چه کسی می‌تواند در برابر این واکنش‌ها ایستادگی کند؟ همین حالا به وضعیت اخوان المسلمین نگاه کنید که چگونه تحت فشار شدید سلفی‌هاست. در لیبی، مصر و یمن وضعیت همین گونه است، سلفی‌ها می‌گویند ما حافظان و پاسدارانی هستیم که در برابر غرب و رابطه با غرب مقاومت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهم اقدامات تحریک‌آمیز غربی‌ها به سمت ما بیاید. وضعیت در داخل این کشور‌ها حتی بد‌تر از این هم هست، اکنون در تونس، در لیبی، مصر، سوریه، شاهد جدالی میان نیروهای اسلامگرای تندرو با گروههای میانه‌رو‌تر و اصلاح‌طلب هستیم.

 


خوان گونزالس: جالب است بر اساس آنچه تاکنون در خبر‌ها منتشر شده، ظاهراً آنچه در بنغازی رخ داد دو حادثه جداگانه بوده است، یکی تظاهرات بزرگ علیه فیلم و دیگری اقدام هماهنگ شده و حمله‌ی نظامی به کنسولگری آمریکا بوده است. حمله کنندگان احتمالاً از حضور سفیر در بنغازی نیز با خبر بوده‌اند در حالی که به طور معمول سفیر در بنغازی نبود.

طارق رمضان: بله. شما می‌دانید، حتی بعد از کل پروسه دموکراتیزه کردن، روشن است که ایالات متحده در مسیر درست دیده نمی‌شود در مصر، در لیبی و حتی در تونس، که در آن اسلامگرایانی بر روی کار هستند که تلاش می‌کنند چهره‌ای دموکراتیک از خود نشان دهند، اما احساسات مردمی در این کشور‌ها ذهنیتی بسیار بسیار منفی علیه ایالات متحده دارد. اتفاقی که در لیبی رخ داد به روشنی به نقش آمریکا در تعامل با تروریست‌ها و فرقه‌ها در لیبی، مرتبط است. این نکته منفی است که اکنون در لیبی وجود دارد.

نکته‌ی مهم این است که چگونه می‌توانیم شاهد تحولی در این زمینه باشیم در حالی که مردم به سمت احساسات گرایش و یا سوق داده می‌شوند؟ مراجع اسلامی در برابر این پرسش به دو دسته تقسیم می‌شوند. اول؛ گروهی که ما در درون اهل سنت داریم، یک رویارویی توسط همه‌ی فرقه‌ها با وهابی‌ها و سلفی‌ها و تندورهاست که بسیار فعال هستند و به احساسات ضد غربی دامن می‌زنند.

 


آمی گودمن: شاید مخاطبان برنامه منظور شما از این گروههای تندرو و سلفی را ندانند.

طارق رمضان: بله نکته‌ی بسیار مهمی است. سلفی مفهوم بسیار گسترده‌ای در اسلام دارد، حزبی مانند نور در مصر یا سلفی‌ها در تونس، در حقیقت این‌ها کسانی هستند که ما اغلب آن‌ها را وهابی می‌نامیم که مدارس، تفکر و فقه عربستان را دنبال می‌کنند. این‌ها بسیار تندرو هستند برای اینکه همه چیز را سیاه و سفید می‌بینند، یک تفسیر بسیار محدود از منابع کتاب مقدس دارند. برای دهه‌ها آن‌ها در جوامع اسلامی حضور داشتند اما خود را درگیر سیاست نمی‌کردند آنچه برای همه‌ی ما جالب است این است که سلفی‌ها در سه سال اخیر وارد سیاست شده‌اند.

یک سال پیش اعضای حزب نور (در مصر) پیش از آنکه حتی حزب خود را تشکیل دهند، می‌گفتند که دموکراسی نمی‌تواند با اسلام مطابقت داشته باشد. در هشت ماه همه چیز تغییر کرد و آن‌ها وارد بازی سیاسی شدند و ۲۴ درصد از کرسی‌های پارلمان را نیز از آن خود کردند. در کشورهای غربی به آن‌ها‌‌ همان نگاهی وجود دارد که به اخوان المسلمین هست و هر دو را یکسان می‌پندارند، اما در واقع این درست نیست. آن‌ها حتی‌گاه اخون المسلمین در مصر را در تنگنا قرار می‌دهند. این گروه‌ها دارای پشتیبنان مالی از سعودی و قطر هستند.

هنگامی که من در تونس بودم و ملاقاتی با رئیس‌جمهور این کشور داشتم، او به من گفت: «ما درباره‌ی این‌ها (سلفی‌ها) چیزی نمی‌دانستیم، چگونه در عرض ۶ ماه آمده‌اند و اکنون در حال عرض اندام هستند.»

بنابر این به عنوان مسلمان و به عنوان محقق مسلمان باید بسیار دقت کنیم که چه چیزهایی اسلامی هستند و چه چیزهایی وارد اسلام شده‌اند به عنوان مثال اتفاقاتی که رخ داد (کشته شدن سفیر آمریکا در بنغازی) اقدامی کاملاً غیر اسلامی و خلاف اصول ماست.

اکنون یک رابطه‌ای میان متحجران مذهبی و خشونت‌گرایان افراطی برقرار شده است که با این کشتار‌ها می‌خواهند به نوعی حمایت مردمی برای خود کسب کنند. اینگونه جهتگیری‌ها و پوپولیسم را نیز هر جایی از جهان می‌توان دید.‌‌ همان میزان پوپولیسم مذهبی را در کشورهای مسلمان شاهد هستیم که در ایالات متحده شاهد هستیم. وقتی میت رامنی به باراک اوباما اینگونه واکنش نشان می‌دهد که: «آه، تو نباید عذرخواهی کنی. باید به روشنی بدانی که این چیز‌ها ارزش‌های آمریکایی هستند.» این بازی کردن با نمادهاست. این فقط برای تحت فشار قرار دادن بیشتر باراک اوباماست. که البته معتقدم یک خدعه است.

آنچه در جهان عرب غیر قابل بازگشت است این انقلاب فکری است، این بیداری مردم که ما می‌توانیم دیکتاتور‌ها را خلع کنیم، اینکه این قدرت سیاسی و روحی را هنوز هم داریم. در عین حال آن چیزی که ما نمی‌دانیم این است که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. برای همین هنوز هم اندکی زود است تا گفته شود «انقلاب و بهار عربی». گرچه یک خوشبینی محافظه‌کارانه برای تحلیل و دنبال کردن حوادث جهان عرب دارم.

تصویری که اکنون از جهان عرب هست یک نوع تقابل و رویارویی میان سکولار‌ها و اسلامگراهاست، اینکه سکولار‌ها مترقی هستند و اسلامگرا‌ها مرتجع و محافظه‌کار هستند. اما این تصویر و تلقی درست نیست. این تصور اتفاقاً از جهان غرب هم نیامده در خود کشورهای اسلامی هم چنین تصوری وجود دارد. مثلاً در تونس این موضوع دیده می‌شود و سطح بحث‌ها را بسیار پائین آورده است.

اما ما باید این سؤال اساسی را در خصوص شکل و مدل سیاست اجتماعی و نوع و شکل دولت مطرح کنیم. این کافی نیست که به ما می‌گویند یک دولت مدنی با رفرنس‌های اسلامی. ما باید بدانیم که کدام رفرنس اسلامی. چون دقیقاً بر همین مبنا هاست که سلفی‌ها هم ادعا دارند که آن‌ها نیز از منابع اسلامی الهام می‌گیرند. پس ما فاقد یک ذهنیت روشن درباره‌ی این چالش‌ها هستیم. پس وقتی این اندیشه وارد موضوعاتی چون عدالت اجتماعی، ارتش، فساد می‌شود – چون الان هم داریم در مورد مصر و محمد مرسی حرف می‌زنیم - باید بسیار محتاط باشیم در مورد نقش ارتش در مصر و نقشی مهمی که در پشت پرده ایفا می‌کنند.

 


آمی گودمن: حالا که صحبت از محمد مرسی شد، می‌خواهم از سخنان باراک اوباما نقل کنم که در مصاحبه‌ای گفته است که حکومت اخوان المسلمین در قاهره را به عنوان متحد آمریکا نمی‌شناسد. اوباما در واقع می‌گوید که مصر را نه عنوان متحد و نه به عنوان دشمن آمریکا تلقی نمی‌کند. در واقع به گفتی ان بی‌سی که این مصاحبه را با آقای اوباما انجام داده است این سخنان آقای اوباما یک تغییر چشمگیر در روابط آمریکا و مصر است، چرا که از زمان «انور سادات» همواره مصر یک متحد برای آمریکا به شمار می‌رفت. شما چه فکر می‌کنید آقای رمضان؟

طارق رمضان: بله به نظر من این یک موضوع هوشمندانه بود به خاطر اینکه اگر اوباما می‌گفت حکومت مصر و اخوان المسلمین متحد ما هستند در اینجا در ایالات متحده مخالفین اوباما را تحت فشار قرار می‌دادند که چگونه می‌توانی اخوان المسلمین را متحد خود بنامی در حالی که آن‌ها‌‌ همان حماس هستند، حماسی که با اسرائیل دشمن است.

پس از این روست که اوباما می‌گوید: باید صبر کنیم و ببینیم که چه می‌شود. همزمان نباید این نکته را نیز فراموش کرد که دولت امریکا با ارتش مصر در یک تعامل گسترده است و هنگامی که شما در مورد قدرت ارتش مصر صحبت می‌کنید تنها در مورد قدرت سیاسی نیست بلکه قدرت اقتصادی نیز هست.

وقتی ما در این خصوص صحبت می‌کنیم، چیزی که من در کتابم نیز به آن پرداخته‌ام، این است که ما از دلایل اقتصادی اتفاقاتی که در منطقه رخ می‌دهد غافل می‌شویم، چون ما امروز چین را داریم، روسیه را داریم کشورهای منطقه‌ای را داریم. این‌ها چیزهایی هستند که زوایای دیگری را نیز به ما نشان می‌دهند. از سوی دیگر اوباما از اخوان المسلمین حرف می‌زند، می‌دانیم که آن‌ها – دولت آمریکا – برای سال‌ها با اخوان المسلمین در تماس بودند تا بتوانند آنان را بهتر درک کنند. موضع خود و چشم‌انداز خود را در خصوص این جریان روشن‌تر کنند.

 


آمی گود من: و پدر شما یک اخوان المسلمینی بود.

طارق رمضان: بله، درست است. در سوی دیگر این ماجرا اخوان المسلمین است، اگر باراک اوباما می‌گفت که دولت کنونی مصر - اخوان المسلمین – متحد ماست، اخوانی‌ها اعتبار خود را در جامعه‌ی مصر از دست می‌دادند، زیرا که آنان نیز باید فاصله‌ی خود را با غرب و به خصوص دولت فعلی اوباما حفظ کنند.

اما در پشت صحنه سؤالاتی هست که باید زمانی که اخوان المسلمین به سمت گزینه‌های اقتصادی رفت، مطرح کرد مثل رابطه‌ی بی‌پرده و قوی‌ای که اکنون با صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی دارد. بنابر این من فکر می‌کنم که در حال حاضر و زمینه‌های زیاد اقتصادی و سیاسی، به روشنی میان اخوان المسلمین و دولت آمریکا توافقی جهت تلاش برای یافتن راههای تعامل و همکاری صورت گرفته است. این چیزی است که من نسبت به آن نقد دارم نه تنها در زمینه‌ی سیاسی که حتی در زمینه‌ی اقتصادی.

 


خوان گونزالس: می‌خواستم در مورد موضوع و تأثیر اقتصاد در جنگی دیگری بپرسم در جنگ لیبی که شما در کتاب خود نیز به آن پرداخته‌اید و به خوبی پشت پرده‌ی حمایت‌های امریکا و فرانسه را از قیام مردم لیبی و رابطه‌ی آن با نفت را نوشته‌اید. می‌توانید کمی در این مورد برای ما بگوئید؟ و حتی نقش فرانسه در بازار نفت لیبی پیش از مداخله‌ی غرب در این کشور؟

طارق رمضان: بله، اگر حقایق لیبی پیش از حمله و آنچه که رخ داد بررسی شود بسیاری از موضوعات نیز روشن می‌شود. شما می‌دانید که روسیه و چین چه واکنشی نسبت به مداخله در لیبی داشتند، نگرانی این دو کشور را باید در پرتو نگرانی آن‌ها از مسائل اقتصادی و منافع این دو کشور جستجو کرد.

در آن زمان ایالات متحده به دلایل بسیاری و از جمله اینکه نمی‌خواست جبهه‌ای تازه بر جبهه‌های افغانستان و عراق اضافه کند، پس معامله‌ای با فرانسه صورت گرفت. از همین رو فرانسه در لیبی مداخله‌ی نظامی کرد و در تشکیل شورای انتقالی نقشی ویژه بازی کرد. اما همه می‌دانیم که این کار‌ها برای دموکراسی در لیبی نبود. روشن است که تلاش آن‌ها دسترسی بهتر به منابع اقتصادی بود.

آمریکا، فرنسه، بریتانیا، قطر در این مداخله نقش داشتند. باید به طور ساده و روشن و کشور به کشور بررسی کرد که چگونه این کشور‌ها در مقابل چنین وضعیتی به چنین تصمیمی رسیدند. اما نکته‌ای هم که وجود دارد اتحادی است که اکنون میان این کشور‌ها در پشت صحنه به وجود آمده است.

 


آمی گودمن: شما در کتاب خود درباره‌ی شبکه‌ی الجزیره هم صحبت کرده‌اید.

طارق رمضان: بله، باید نگاهی روشن داشت به راه و طریقی که الجزیره می‌رود. فشاری که در مصر و تونس ایجاد می‌کند و سکوتی که در خصوص بحرین اتخاذ کرده است. در واقع عملکردی گزینشی.

 


آمی گودمن: و همچنین فشاری که در لیبی وارد می‌کنند.

طارق رمضان: دقیقاً؛ حتی در اعزام نیرو هم نقش دارند. می‌دانید که الجزیره در جهان عرب از نفوذ و اعتبار گسترده‌ای در میان مردم برخوردار است. اما اکنون سؤالهای بسیاری از سوی مردم مطرح می‌شوند که آن‌ها دقیقاً چه چیزی می‌خواهند؟ برای چه کسانی و اهدافی کار می‌کنند؟ می‌دانیم که ارتباطی میان این کانال و حکومت (قطر) وجود دارد. با این وجود نقش و کارکرد آن‌ها در مصر خوب بوده است، گرچه این باز هم ناشی از سیاستی است در منطقه که بر مبنای آن از برخی قیام‌ها حمایت می‌شود و بعضی قیام‌های در مناطق دیگر فراموش و نادیده گرفته می‌شوند.

 


آمی گود من: مثلاً؟

طارق رمضان: مثلاً در بحرین که همانگونه که گفتم الجزیره سکوت اختیار کرده است. یا نحوه‌ی خبررسانی در خصوص لیبی و عراق. اینکه مثلاً دائم در خبر‌ها القا می‌شود که «مواظب باشید اینجا القاعده هست». شما این مقوله‌ی پرورش ذهن و نگاه را می‌شناسید.

 


آمی گودمن: و در مورد نحوه‌ی تعامل آمریکا با بحرین و سوریه؟

طارق رمضان: من فکر نمی‌کنم که آن‌ها معامله‌ای کنند. آن‌ها بی‌سر و صدا از کاری که عربستان در بحرین می‌کند حمایت می‌کنند، امروزه هیچ اتفاقی در کشورهای نفتی/ استبدادی نمی‌افتد، این برای آمریکا و منافع نفتی‌اش بسیار خطرناک است. در سوریه، همه‌ی مردمی که می‌گویند «اوه، تمام این کار‌ها توسط آمریکا و توطئه‌گری‌اش انجام می‌شود». من می‌گویم نه، در سوریه به مدت ۸ ماه، رییس جمهور باراک اوباما و وزرای اروپایی امیدوار بودند بشار اسد دست به اصلاحاتی در درون رژیم بزند، و به نظر می‌رسید که مردم جسور‌تر می‌شدند. آن‌ها بقای او را نمی‌خواستند. در نتیجه آن‌ها تلاش کردند تا اپوزیسیون و توده‌ای را که توانایی معامله داشته باشند بیابند، چرا که آن‌ها دو مشکل داشتند.

نیروی محرکه اپوزیسیون در سوریه هم اخوان المسلمین و هم چپ‌هایی بودند که چندان توسط آمریکایی‌ها حمایت نمی‌شدند. در نتیجه تلاش کردند تا اپوزیسیون و توده‌ی حمایت کننده‌ای بیابند تا بتوانند با آن معامله کنند. و این پروسه ۸ ماه طول کشید. اکنون آن‌ها می‌خواهند حکومت را تغییر دهند، اما با روسیه و چین روبرو شده‌اند که هر دو بر سر مخالفت با این پروسه توافق دارند.

و در واقع، شرایط ناآرام می‌تواند برای هر دو طرف جذاب باشد، و همچنین خاورمیانه‌ی ناآرام که در این دوره‌ی زمانی جایی است که مردم سعی می‌کنند راه‌شان را به سوی دموکراسی بیابند، می‌تواند به دلایل بسیاری جذاب باشد، برای تسلیحاتی که می‌تواند فروخته شود، برای حفاظت از منافع ژئو استراتژیک و مسایل دیگری که از آن سخن نمی‌گوییم، مسأله‌ی تخاصم اسراییل و فلسطین. مردمی که در تمام این مباحثات نادیده گرفته می‌شوند فلسطینی‌ها هستند. در کرانه‌ی غربی تظاهراتی شکل گرفت. هیچکس آنرا پوشش نداد. طوری شده که انگار آن‌ها دیگر وجود ندارند و در واقع این نکته‌ای بنیادی است و اسراییل ساکت است.

علاوه بر این، چیزی که برای آمریکا و همچنین برای کشورهای اروپایی، بسیار مهم است، بازیگران جدید هستند. یعنی کشورهای بریکز (قدرتهای نوظهور اقتصادی) هستند، برزیل، هند، چین، ترکیه، آفریقای جنوبی، اندونزی و روسیه اکنون بازیگران جدید هستند.

در طی ۸ سال گذشته، حضور اقتصادی و نفوذ چین در خاورمیانه ۷ برابر شده است. و اگر این اتفاق در مقیاس اقتصادی انجام گیرد و چرخشی به سمت شرق صورت گیرد، رابطه‌ی این کشور‌ها و اسراییل کاملاً متفاوت خواهد بود. و این یعنی اینکه چالش‌ها متفاوت خواهند بود، چرا که چین از اسراییل، آنطور که آمریکا حمایت می‌کند، حمایت نمی‌کند. در نتیجه ما می‌بایست تمام این فاکتور‌ها را در نظر بگیریم. من سعی می‌کنم که این مسایل را در کتابم تحلیل کنم مضاف بر اینکه، با احتیاط، هنوز کمی خوشبینی وجود دارد، چراکه مردم اکنون با چالش روبرو شده‌اند. می‌خواهم تأکید کنم دانستن این نکته است که در کشورهای مسلمان، بدون در نظر گرفتن اسلام کاری نمی‌توان کرد، بدون در نظر گرفتن فرهنگشان، و با این شیوه آن‌ها دوباره به این مرجع اسلامی بازخواهند گشت تا راهی برای سر و کله زدن با مسایل واقعی بیایند و نه سؤال‌های سیاسی سطحی.
 

منبع:  سایت جماعت  دعوت و اصلاح ایران 


  نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

سمفونی جنگ در تهران، ملودی صلح در نیویورک

Posted: 26 Sep 2012 09:21 AM PDT

محمدرضا سرداری
جرس: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران امروز چهارشنبه آخرین سخنرانی خویش را در مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد. وی و هیات همراهش که به گفته خبرنگاران بزرگترین هیات نمایندگی شرکت کننده در این نشست است، روز دوشنبه وارد نیویورک شد. روز سه شنبه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در این مجمع بار دیگر با تکرار سیاست کلی دولت خویش در مقابل برنامه هسته ای ایران از تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته ای انتقاد کرد و تلویحا هشدار داد که صبر جامعه جهانی در این زمینه نامحدود نیست. زمانی که اوباما درباره ایران صحبت می کرد، دوربین شبکه های تلویزیونی هیات نمایندگی ایران را نشانه رفته بودند و علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران را که با چهره ای گرفته سخنان رییس جمهور آمریکا را دنبال می کرد، نشان می دادند.

 احمدی نژاد پیش از آنکه خود را برای سخنرانی امروز خویش را در مجمع عمومی سازمان ملل آماده کند در چند برنامه حاشیه ای نیز شرکت کرد. دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، سخنرانی در نشست "حاکمیت قانون" و همچنین شرکت در جمع نخبگان آمریکایی در کنار مصاحبه با شبکه سی ان ان و روزنامه واشنگتن پست از جمله برنامه های حاشیه ای در این اجلاس بین المللی بوده پیش از سخنرانی رسمی وی در مجمع عمومی بوده است.


گشودن درها به سوی آمریکا
اظهارات احمدی نژاد در برنامه های مختلف در مقابل آمریکا اظهاراتی متفاوت از اظهارات اخیر مقامات سیاسی و نظامی در ایران بود. در شرایطی که تا چندی پیش به بهانه پخش فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام بسیاری از تریبونهای رسمی جمهوری اسلامی آماج حملات به آمریکا بود وی در جمع نخبگان آمریکایی از امکان برقراری رابطه میان ایران و آمریکا و همچنین درمصاحبه ای با واشنگتن پست از آینده مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب چنین سخن گفته است."به اعتقاد من پس از آنکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبتها هست که باید انجام شود" برخی ناظران بر این باورند که وی در این مصاحبه کوشیده است تا پیامی غیر رسمی به کاخ سفید ارسال کند که بر مبنای آن دولت ایران آماده است تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در زمینه کاهش یا توقف برنامه غنی سازی با آمریکا مذاکره کند. وی همچنین در بخش دیگری از اظهارات خویش در جمع نخبگان آمریکایی به واشنگتن پیشنهاد می دهد که بهتر است مذاکرات هسته ای صرفا میان ایران و آمریکا باشد زیرا اگر این کشور قضیه هسته ای ایران را رها کند، سایر کشورها ادعایی در این خصوص نخواهند داشت. به گفته وی، ایران آمریکا را به رسمیت می شناسد و معتقد است که دو کشور می توانند با یکدیگر رابطه داشته باشند. در عین حال اظهارات به ظاهر آشتی جویانه احمدی نژاد واکنش چندانی در میان منابع خبری در جهان در نداشته است. از این رو برخی ناظران معتقدند که اظهارات احمدی نژاد می تواند در راستای تلطیف جنگ لفظی مقامات نظامی ایران در خصوص تهدیدات اخیر باشد درحالیکه آگاهان دیگری نیز بر این باورند که وی می کوشد تا با بهره برداری از شرایط آشفته در داخل کشور، ابتکار عمل در سیاست خارجی را در دست گیرد.


اظهارات ضد اسرائیلی، تکراری اما متفاوت
محمود احمدی نژاد همانند سنوات گذشته با حضور خویش در نیویورک، اسرائیل و لابی هوادارانش در ایالات متحده را بی نصیب نگذاشت و سوغاتی که یهودیان آمریکا به هتلش فرستاده بودند را با اظهاراتش در نشست حاکمیت قانون پاسخ داد. وی بار دیگر هویت دولت اسرائیل را جعلی و فاقد ریشه تاریخی خواند، در حالیکه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در دیدار جداگانه ای از وی خواسته بود تا از ابراز اظهارات تحریک آمیز خودداری کند. اظهارات احمدی نژاد بار دیگر خشم مقامات اسرائیلی را بر انگیخت. نماینده اسرائیل در سازمان ملل در واکنش به این اظهارات ضمن ترک محل اجلاس به خبرنگاران گفت: " رییس جمهور ایران نه تنها آینده یهودیان را تهدید می کند بلکه می خواهد گذشته آنان را نیز محو کند. "
اما در عین حال واکنش احمدی نژاد در مقابل سئوالاتی که به تهدیدات نظامی اسرائیل علیه ایران بازمی گردد واکنشی متفاوت بود. وی هیچگاه از ادبیات مقامات نظامی و حتی برخی تریبونهای رسمی وابسته به رهبری جمهوری اسلامی استفاده نکرد و کوشید تا با دادن پاسخهای کوتاه از مسئله حساسیت زدایی کند. وی در پاسخ به پرسش واشنگتن پست در این زمینه تهدیدات اسرائیل را ماجراجویی و بلوف خواند و گفت اسرائیل در پی فرصت سازی برای خویش است. وی همچنین در گفت و گویی با سی ان ان در پاسخ به سئوال مصاحبه کننده که پرسید ایران در صورت حمله اسرائیل چه واکنشی نشان خواهد داد صرفا به موضوع حق دفاع اشاره و از بکار بردن ادبیات نظامیانی این جنگ را قابل سرایت به سایر کشورهای منطقه خوانده بودند، پرهیز کرد. وی در عین حال با طرح سئوالی از رهبران جهان، از آنان خواست تا مانع تهدیدات اسرائیل علیه ایران شوند. احمدی نژاد همچنین هنگامی که در مقابل سئوالات پی در پی مصاحبه کننده در خصوص واقعه هولوکاست قرار گرفت تلاش کرد تا از ابراز عقیده خویش درباره این واقعه خودداری کند. وی در عین حال وقتی در مقابل سئوال تاکیدی سی ان ان قرار گرفت که آیا شما قبول دارید که شش میلیون یهودی در واقعه هولوکاست توسط نازیها کشته شده اند از ارائه پاسخ صریح بله یا خیر خودداری و مصاحبه کننده را به تفتیش عقاید متهم کرد. در واقع به باور برخی ناظران احمدی نژاد که خود یکی از عوامل اصلی افزایش تنش میان ایران و اسرائیل بوده است این بار پای خویش را فراتر از سیاستهای رسمی جمهوری اسلامی در مقابل اسرائیل نگذاشت و هر چند بسیاری در انتظار اظهارات فراتر از وی در این اجلاس بودند بنظر نمی رسد وی در اظهارات امروز خویش نظر تازه ای درباره اسرائیل داشته باشد.


بهره برداری از یک شکاف
اظهارات امروز محمود احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل به باور عمده ناظران سیاسی در مدار اظهاراتش اخیرش در نیویورک خواهد چرخید. اظهاراتی که می کوشد تا ایران را قربانی تهدیدات اسرائیل نشان دهد و در عین حال علائمی برای نزدیکی با غرب بویژه ایالات متحده ارسال کند. گفتنی است با افزایش برخی اختلافات میان رهبران ایالات متحده و اسرائیل بر سر نحوه برخورد با برنامه هسته ای ایران در آستانه برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل از جمله رد درخواست نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای تعیین خط قرمز برای ایران از سوی اوباما و همچنین رد ضمنی درخواست ملاقات نتانیاهو از سوی رییس جمهور آمریکا که در طول تاریخ روابط خارجی آمریکا و اسرائیل امری بی سابقه بوده است. برخی آگاهان سیاسی بر این باورند که زمامداران قدرت در ایران نیز علیرغم هیاهوهای اخیر برای مقابله با تهدیدات خارجی حتی تهدید به حمله پیشگیرانه، نیم نگاهی نیز به عرصه دیپلماسی دوخته اند. هر چند قرائن روشنی در دست نیست که آیا نوع رفتار احمدی نژاد در اجلاس اخیر سازمان ملل از ابتکارات شخصی وی ناشی می شود یا سیاستی هماهنگ شده از سوی نظام جمهوری اسلامی است اما در عین حال تلاش احمدی نژاد برای دست پیش دراز کردن برای ایالات متحده و دست پس زدن به اسرائیل به نوعی تلاش برای گرفتن تضمینهای لازم از آمریکا برای بقای نظام یا شاید عقبه دولت احمدی نژاد در قدرت در ازای رها کردن سیاست هسته ای است. سیاستی که به باور برخی آگاهان ، همواره آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با آن مخالفت کرده و تجربه لیبی و کره شمالی را به مقامات سیاسی جمهوری اسلامی گوشزد کرده است.

علی اکبر جوانفکر بازداشت شد

Posted: 26 Sep 2012 09:05 AM PDT

جـــرس: علی‌اکبر جوانفکر، مشاور محمود احمدی نژاد ساعتی پیش بازداشت شد.


به گزارش فارس، علی اکبر جوانفکر، مدیر مسئول روزنامه ایران و مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) توسط مسئولان قضایی امروز چهارشنبه پنجم مهر ماه بازداشت شد.


علت بازداشت جوانفکر اجرای حکم مربوط به محکومیت‌های جوانفکر اعلام شده است.


دادگاه کیفری استان تهران در ۲۵آبان سال گذشته ،جوانفکر را به تحمل شش ماه حبس تعزیری به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی و شش ماه حبس تعزیری دیگر به اتهام انتشار مطالب خلاف عفت عمومی محکوم کرده بود. اما سه ماه بعد شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور با نقض حکم دادگاه کیفری تهران در مورد پرونده اتهامی نشریه خاتون (روزنامه ایران) یک فقره مجازات شش ماه حبس تعزیری علیه علی اکبر جوانفکر را حذف و شش ماه حبس تعزیری دیگر علیه وی را قطعی کرد.


جوانفکر دارای دومحکومیت قطعی زندان بود که وی آنها را خلاف شرع اعلام کرده بود.

 

فارس: مدیرمسئول روزنامه شرق بازداشت شد/ رحمانیان: فعلا بازداشت نشده ام

Posted: 26 Sep 2012 09:05 AM PDT

جـــرس: در حالیکه خبرگزاری فارس، وابسته به محافل نظامی – امنیتی در ادامه جوسازی ها پیرامون کاریکاتور منتشره در روزنامه شرق، مدعی بازداشت و انتقال مدیرمسوول این روزنامه به زندان اوین شده، مهدی رحمانیان مدیر مسوول روزنامه شرق در گفت و گو با خبرگزاری مهر، بازداشت خود را تکذیب کرد.


مدیر مسوول روزنامه شرق در واکنش به خبر بازداشت خود گفت که فعلا بازداشت نشده است.


به گزارش مهر در حالی که خبرگزاری ها از بازداشت مهدی رحمانیان و انتقال وی به زندان اوین خبر داده بودند، مدیر مسئول روزنامه شرق در گفتگویی کوتاه با خبرنگار مهر در این خصوص گفت: بنده فعلا بازداشت نشده ام.


به گزارش مهر، مقامات دادسرای فرهنگ و رسانه قرار بازداشت مهدی رحمانیان را صادر کرده اند.


اتهام مدیر مسئول روزنامه شرق انتشار کاریکاتوری در شماره روز گذشته این روزنامه است که موجب جوسازی مجلسیون و همچنین وزرای ارشاد و دادگستری و تشکلهای دانشجویی تحت امر و ساختۀ حکومت شد.


در راس این جوسازی ها، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه که نامی از او برده نشده نوشت: با احضار مدیرمسئول روزنامه شرق به دادسرای فرهنگ و رسانه، این پرونده در شعبه نه بازپرسی رسیدگی شد و در نهایت با صدور قرار بازداشت، مهدی رحمانیان به زندان اوین منتقل شد.


همزمان با جوسازی ها در مجلس نهم پیرامون کاریکاتور روزنامه شرق، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد نیز مدعی شده که این کاریکاتور به «رزمندگان اسلام» توهین کرده و هیات نظارت باید روزنامه شرق را توقیف کند.


گفتنی است، هادی حیدری، خالق این کاریکاتور که «چشم بندان» نام دارد، در مورد انگیزه معترضان گفته است: "این افراد کسانی هستند که بدون انتشار تصویر، علیه آن فضاسازی می‌کنند و می‌خواهند احساسات مردم را نسبت به رزمندگانی که جایگاه شان بالای سر من است تحریک کنند و این کار جنبه غیر اخلاقی دارد."

 

هاشمی خواستار فضای باز سیاسی، توجه به خواست مردم، اجرای كامل قانون اساسی و سیاست تنش‌زدایی شد

Posted: 26 Sep 2012 08:46 AM PDT

جـــرس: هاشمی رفسنجانی خواستار ایجاد وفاق و وحدت ملی، فضای باز سیاسی، توجه به خواست مردم، اجرای کامل قانون اساسی، سیاست تنش‌زدایی و حل مشکلات بین‌المللی شد و همزمان اظهار داشت "متأسفانه امروز در بیان علل خاتمه جنگ، تحریف‌هایی صورت می‌گیرد كه ناجوانمردی است."


به گزارش ایسنا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار با جمعی از رزمندگان و ایثارگران جنگ هشت ساله به به بیان علل و عوامل شروع جنگ تحمیلی و نیز سال‌های دفاع مقدس و بیان عواملی كه منجر به پایان جنگ و پذیرش قطعنامه شد، پرداخت.


وی به تحلیل مسئولان نظامی و غیرنظامی كشور در مقطع پذیرش قطعنامه پرداخت و گفت: مسئولان ارشد سیاسی و نظامی در سال پایانی دفاع مقدس به این تحلیل رسیدند كه ادامه دفاع و جنگ به صلاح كشور و نظام نیست و باید با تدابیر ویژه، پیروزمندانه از این عرصه خارج شد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پذیرش قطعنامه توسط آیت الله خمینی را امری "عاقلانه، مدبرانه و با اختیار كامل و بدون فشار" خواند و به جمله «نوشیدن جام زهر» اشاره كرد و گفت: متأسفانه امروز بسیاری از مغرضان باری منفی به این «عبارت» موردنظر امام می‌دهند، اما به واقع بنیانگذار جمهوری اسلامی معنایی مثبت و كارگشا و در جهت حل مشكل ایفاد كرده بودند؛ چرا كه اگر نبود تدبیر و خواست داهیانه آن عزیز معلوم نبود با ادامه جنگ تحمیلی، كشور، نظام و انقلاب به چه سرنوشتی دچار می‌شد.


وی به تحلیل اشتباه برخی اشخاص در مقطع دفاع مقدس مبنی بر لزوم ادامه جنگ و اشغال عراق و بغداد و مخالفت آیت الله خمینی با این تحلیل و درخواست اشاره كرد و گفت: در تاریخ جنگ‌ها كمتر دیده شده كه كشوری خاك كشور دیگری را اشغال كند و بتواند طولانی مدت به این اشغال ادامه دهد؛ چرا كه اگر این امر شدنی و عاقلانه و مفید بود، شوروی از افغانستان و آمریكا از عراق و ویتنام خارج نمی‌شدند، اما دیدیم كه حضور این دو ابرقدرت در خاك دیگران برای یكی اضمحلال و نابودی را در پی داشت و دیگری را در باتلاقی سخت گرفتار كرد.


هاشمی رفسنجانی، سقوط حزب بعث، نابودی صدام و استقرار حاكمیت مردمی براساس مكتب اهل بیت در عراق را هدف اساسی جمهوری اسلامی در جنگ با صدام و حزب بعث خواند و گفت: به واقع پذیرش قطعنامه و خاتمه جنگ مهمترین پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر عراق بود، چرا كه پس از آن، روند زوال و نابودی صدام و حزبش فراهم شد و امروز با حاكمیت مكتب اهل بیت و نابودی صدام، انقلاب اسلامی به مهمترین پیروزی خود رسیده است.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، احیای ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی پس از جنگ را یكی دیگر از پیروزی‌های انقلاب خواند و تصریح كرد: با تدابیر امام و مسئولان كشور، توانستیم پس از جنگ از انزوای بین‌المللی خارج و با در پیش گرفتن سیاست تنش‌زدایی، دروازه‌های سرمایه‌گذاری و تسهیلات خارجی را برای احیای تولید و ساخت بنیان‌های اقتصاد فراهم و با مشاركت همه جناح‌ها و نیروهای دلسوز و وفادار به انقلاب و نظام، دولتی همدل و مورد حمایت رهبری معظم انقلاب ایجاد و روند پیشرفت كشور را تسریع ببخشیم.


هاشمی رفسنجانی در پاسخ به درخواست‌ها و پرسش‌های متعدد حضار در جلسه مبنی بر ارائه راهكار جهت خروج از انسداد سیاسی و مشكلات اقتصادی كنونی، بازگشت به وفاق، همدلی و اتحاد دوران دفاع مقدس و پس از آن را یادآور و تصریح كرد: قطعاً شرایط كنونی بدتر از دوره پایان جنگ نیست، چرا كه با زحمات دولت‌ها و حمایت مردم، بنیان‌های اقتصادی خوبی ایجاد شده و می‌توان با بهره‌گیری از تجربیات دلسوزان كشور و وفاداران نظام و قانون اساسی و با تدابیر و تصمیات اساسی رهبر انقلاب، كشور را از شرایط كنونی خارج و دشمنان بیرونی را ناكام گذاشت.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد وفاق و وحدت ملی، فضای باز سیاسی، توجه به خواست مردم، اجرای كامل قانون اساسی، سیاست تنش‌زدایی و حل مشكلات بین‌المللی را از لوازم و زمینه‌های مناسب خروج از ناكارآمدی‌های فعلی عنوان كرد .


 

دورخیز اتحادیه اروپا جهت تحریم بانک مرکزی ایران

Posted: 26 Sep 2012 08:28 AM PDT

جـــرس: اتحادیه اروپا سرگرم رایزنی درباره پیشنهادهای بریتانیا است که اقداماتی تحریمی تازه علیه جمهوری اسلامی، از جمله تحریم بانک مرکزی ایران را دربرمی‌گیرد. ظاهرا اکثر اعضای این اتحادیه موافق تشدید تحریم‌ها هستند.


خبرگزاری آلمان گزارش داده است که محافل دیپلماتیک اتحادیه اروپا مشغول مشورت و بررسی پیشنهادهای بریتانیا در ارتباط با تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی هستند. این تحریم‌ها از جمله بانک مرکزی ایران را شامل خواهد شد.


یک دیپلمات اروپایی روز سه‌شنبه (۲۵ سپتامبر/ ۴ مهر) در بروکسل گفت که اکثر اعضای اتحادیه اروپا موضعی مثبت در قبال این پیشنهاد و تشدید تحریم‌ها دارند.


گیدو وستروله، لوران فابیوس و ویلیام هیگ وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا نیز به‌تازگی در نامه‌ای به کاترین اشتون، هماهنگ‌کننده‌ی سیاست خارجی اروپا خواستار وضع تحریم‌هایی تازه علیه جمهوری اسلامی شده بودند.


دولت بریتانیا پیشنهاد کرده که اتحادیه اروپا از جمله تمامی نقل و انتقالات مالی را که از طریق بانک مرکزی ایران انجام می‌گیرند، مسدود کند. تحریم‌هایی که تا کنون از سوی این اتحادیه وضع شده بودند، تمامی راه‌های بانک مرکزی ایران را نبسته‌اند تا معاملات مشروع با ایران تحت‌الشعاع قرار نگیرد. بریتانیا افزون بر این پیشنهاد کرده که مبادلات تجاری با ایران از طریق خطوط کشتیرانی نیز محدود شود.


خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات دیگر نوشت که رایزنی‌ها در مورد این پیشنهادها جریان داشته و راه درازی در پیش است. در این میان دانمارک و یونان نگرانی خود را از تاثیرات احتمالی محدودیت‌های تازه در ارتباط با کشتی‌های ایرانی ابراز داشته‌اند.


هدف آن است که در نشست وزیران خارجه‌ی اتحادیه اروپا که روز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) برگزار می‌شود، دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به تصویب برسد.


"ایران از فرصت مذاکره سود نبرده"
فابیوس لوران، وزیر خارجه فرانسه که در حال حاضر برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد، سه‌شنبه شب (۲۵ سپتامبر) ضمن اشاره به احتمال اقدامات تحریمی تازه گفت که تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا مؤسسات مالی و عرصه‌ی بازرگانی ایران را هدف قرار خواهد داد.


وی همچنین تصریح کرد که اتحادیه اروپا هنوز از تمامی راه‌ها و امکانات موجود در ارتباط با تحریم علیه جمهوری اسلامی بهره نبرده است.


گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز روز سه‌شنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به مناقشه‌ی هسته‌ای ایران پرداخته و ضمن ابراز موافقت با تشدید تحریم‌ها اظهار داشته بود که جمهوری اسلامی "در ماه‌های اخیر از فرصت‌های موجود برای انجام گفت‌وگوهایی جدی و پرمایه استفاده نکرده است."


وزیر خارجه آلمان افزود: "این بدین معنا است که ما باید وزنه‌ی تحریم‌ها را سنگین‌تر کنیم." به اعتقاد وی، در صورت گسترش تحریم‌های جامعه‌ی بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی، آمادگی ایران برای عمل کردن به تعهدات بین‌المللی‌اش بیشتر می‌شود.


وستروله بار دیگر تاکید کرد که آلمان در پی یافتن راه حلی سیاسی و دیپلماتیک در مناقشه‌ی هسته‌ای با ایران است. وی تصریح کرد که استراتژی آلمان و همپیمانانش دو راه موازی را دربرمی‌گیرد، یکی انجام گفت‌وگوهایی جدی و دیگری تشدید تحریم‌ها.


کشورهای غربی جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پوشش استفاده صلح‌جویانه از انرژی هسته‌ای در تلاش دستیابی به سلاح‌های اتمی است. ایران اما تا کنون این اتهامات را رد کرده است.

 

تجمع ایرانیان و امریکا‌یی‌های مقیم نیویورک مقابل هتل احمدی نژاد

Posted: 26 Sep 2012 08:28 AM PDT

جـــرس: تعدادی از ایرانیان و امریکا‌یی‌های مقیم نیویورک به دعوت گروهِ ضد جنگ، ضد تحریم و ضد سرکوبِ دولتیِ «هوار» شب گذشته مقابل هتل وارویک، محل اقامت محمود احمدی‌نژاد در خیابان پنجاه و چهارمِ نیویورک تجمع کردند.


به گزارش ندای سبز آزادی تجمع کنندگان پوسترهایی از زندانیان سیاسی از جمله میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را با خود حمل می‌کردند و خواستار آزادی همه‌ی ‌زندانیان سیاسی از جمله فعالان دانشجویی، زنان، کارگران، فعالان حقوق بشر، وکلا، معلمان، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی شدند.


آنان هم‌چنین مخالفت خود را با هر گونه حمله‌ی نظامی به ایران ابراز داشتند و نیز خواهانِ آن شدند که تحریم‌های گسترده علیه مردم ایران که آثار سوء آن روی زندگی روزانه‌ی مردم رو به افزایش است پایان یابد.


در بخشی از بیانیه‌ای که در پایان تجمع به شکلِ گروهی خوانده شد آمده‌ است: "ما آمده ایم تا بگوییم رنج دیده و خشمگینیم. سخت است که باور کنیم احمدی نژاد، ۸ سال در قدرت بود. ولی خشم ما تاریخ درازتری از این ۸ سال دارد.ما چطور می‌توانیم ساکت بمانیم وقتی همگی در این سالیان زخم دیده‌ایم. چه در سال‌های سرکوب بعد از انقلاب، چه در جنگ تحمیلی، و چه در پی سرکوب جنبش سبز.ما می‌خواهیم با روندِ عادی سازی روزانه‌ی سرکوب مخالفت کنیم.هرچند دوره‌ی ریاست احمدی‌نژاد بر هیأت دولت به زودی تمام می‌شود ولی اعتراض ما به استبداد و بی عدالتی با رفتن او پایان نخواهد یافت.
این بیانیه می افزاید:ما آمده ایم تا بگوییم که از بی عدالتی و خفقان خسته‌ایم. ترس از جنگ و فشار تحریم‌ها مبارزه‌ی دیرینه‌ی مردم را تحت شعاع قرار داده است. ما آمده‌ایم بگوییم که ما از جنگ وحشت داریم، ما جنگ نمی‌خواهیم.
بی کفایتی دولت و فشار تحریم‌ها کمر مردم ما را خم کرده است. این روزها خاطره‌ی تلخ ایستادن در صف‌های طولانی نان و شیر در سال‌های جنگ برای پدران و مادران ما زنده شده است.با این حال، در این دوران سخت ما هنوز آن روزی را می‌خواهیم و می‌بینیم که مردم ایران بتوانند آزادانه سرنوشت خود را رقم بزنند. روزی که استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و اقتصادی، تنها یک شعار نیست. ما آن روزی را می‌خواهیم که نان شب دغدغه‌ی مردم ما نباشد. روزی که زن بودن درد ندارد. روزی که سرکوب سیستماتیک قومیت‌ها و ملیت ها پایان بیابد. روزی که مردم به خاطر دسترسی به ساده ترین امکانات اینترنتی محدود نباشند. روزی که سانسور قلم وبیان و عقیده، حاکم نباشد. روزی که هیچ کس به خاطر عشق ورزیدن با انسان بالغ دیگری مجازات نشود. روزی که مهاجرستیزی، افغان ستیزی و عرب ستیزی از اعتبار بیافتد. روزی که حمایت از فلسطین دستمایه‌ی سودجویانه‌ی سیاست خارجی ما نباشد. روزی که سرکوب چه در سوریه، چه در بحرین، چه در اسرائیل و چه در آمریکا محکوم باشد.
درادامه بیانیه افزوده است:ما به اینجا آمده ایم تا به سرکوب نه بگوییم. آزادی، عدالت و خوشبختی حق ماست. ما آمده ایم بگوییم حتی در این روزهای پر واهمه، ما با دلی پر از امید برای ایرانی که می‌خواهیم و دوست خواهیم داشت زندگی می‌کنیم. چرا که مبارزه امری مقدس است اما دائمی نیست. آن چه دائمی است زندگی است."


این تجمع ساعت هشت شب به پایان رسید.

 

اعتصاب عمومی در یونان به خشونت کشیده شد

Posted: 26 Sep 2012 07:12 AM PDT

تداوم اعتراضات در اسپانیا

جـــرس: اعتصاب عمومی اعلام شده توسط اتحادیه های کارگری یونان به خشونت کشیده شده است.


به گزارش بی بی سی، تظاهر کنندگان در مقابل ساختمان پارلمان یونان در آتن به سمت پلیس ضد شورش بمب آتشزا (کوکتل مولوتف) پرتاب کرده اند و پلیس برای متفرق کردن مردم از گاز اشک آور استفاده کرده است.


این اولین اعتصاب عمومی در یونان از زمان تشکیل دولت راستگرا در آن کشور است.


دولت جدید، تحت رهبری محافظه‌کاران، که در ماه ژوئن سال جاری تشکیل شد، می‌خواهد هزینه‌های دولتی را ۱۱.۵ میلیارد یورو کاهش دهد.


این کاهش شدید در بودجه دولت، پیش شرط اتحادیه اروپا برای دادن قسط دوم وام کلانی به یونان است که آن کشور را از احتمال ورشکستگی در چند هفته آینده نجات خواهد داد.


هم‌زمان با اعتصاب عمومی، هزاران نفر هم در آتن، پایتخت یونان، مقابل ساختمان پارلمان آن کشور تجمع کرده‌اند.
اعتصاب عمومی یونان در پی اعتراضات به سیاست‌های ریاضت اقتصادی در اسپانیا و پرتغال صورت می گیرد.


دیروز در مادرید، پایتخت اسپانیا، پلیس از گلوله مشقی در برخورد با معترضان در مقابل پارلمان استفاده کرد. ۶۴ نفر مجروح، و ۳۸ نفر بازداشت شدند.


در پرتغال نیز، دولت ناچار شد از طرح افزایش مالیات کارمندان را به دلیل تظاهرات گسترده چشم بپوشد.


با این که دولت یونان به شدت نیازمند قسط دوم وام خود (به ارزش ۳۱ میلیارد یورو) است، اما مردمی که اکنون یک سومشان زیر خط فقر زندگی می‌کنند در مقابل سیاست‌های ریاضتی بیشتر مقاومت می‌کنند.


دولت یونان قصد دارد علاوه بر کاهش بودجه‌های جاری و عمرانی به طور مشخص سن بازنشستگی را به ۶۷ سال افزایش دهد و حقوق بازنشستگی را هم کاهش دهد.


اقشار گسترده‌ای از مردم، از پزشکان گرفته تا کارکنان برج مراقبت در اعتصاب عمومی شرکت کرده‌اند. ادارات دولتی تعطیل شده‌اند و بسیاری از مغازه داران آتن هم برای پیوستن به اعتصاب محل‌های کسب خود را بسته‌اند.


با این حال، خطوط اتوبوس‌رانی شهری هنوز دایر هستند و گفته می‌شود رانندگان اتوبوس برای آوردن مردم به محل تظاهرات همچنان کار می‌کنند.

 

وزیر ارشاد خواستار توقیف روزنامه شرق شد

Posted: 26 Sep 2012 05:59 AM PDT

جـــرس: همزمان با جوسازی ها در مجلس نهم پیرامون کاریکاتور روزنامه شرق، وزیر ارشاد دولت محمود احمدی نژاد نیز مدعی شد که این کاریکاتور به «رزمندگان اسلام» توهین کرده است و هیات نظارت باید روزنامه شرق را توقیف کند.

این درحالیست که هادی حیدری، خالق این کاریکاتور که «چشم بندان» نام دارد، در مورد انگیزه معترضان گفته است: "این افراد کسانی هستند که بدون انتشار تصویر، علیه آن فضاسازی می‌کنند و می‌خواهند احساسات مردم را نسبت به رزمندگانی که جایگاه شان بالای سر من است تحریک کنند و این کار جنبه غیر اخلاقی دارد."


به گزارش فارس، محمد حسینی، وزیر ارشاد روز چهارشنبه گفت که "انتشار گسترده این کاریکاتور در رسانه‌های بیگانه نشان از یک هماهنگی در این مسئله داشت و ما متأسفیم که این کار توسط یک نشریه داخلی انجام شده‌است."


این مقام دولتی افزود: "بلافاصله پس از مشخص شدن این موضوع ما اخطار کتبی به این روزنامه دادیم و قرار شد تا با تشکیل جلسه فوق‌العاده هیات نظارت بر مطبوعات این مسئله بررسی شود و نظر ما توقیف این نشریه‌است و ما موضوع را به دادستانی اعلام کرده‌ایم و مدعی‌العموم نیز به طور مستقل می‌تواند وارد عمل شود."


لازم به ذکر است، کاریکاتور مندرج در صفحه اول روزنامه شرق در مورخ دوشنبه 3 مهرماه که افرادی را در حال بستن چشم های یکدیگر نشان می دهد، مورد اعتراض شدید افراطیون مجلس نهم قرار گرفته و خبرگزاری فارس نوشته است که ۱۲۰ نماینده این کاریکاتور را "موهن نسبت به رزمندگان اسلام" خوانده و بیانیه‌ای در اعتراض به آن امضا کرده‌اند.


خبرگزاری وابسته به محافل امنیتی – نظامی به نقل از این مدعیان ادعا کرده که کاریکاتور مذکور که همزمان با "هفته دفاع مقدس" منتشر شده، به بستن سربندها در زمان جنگ ایران و عراق اشاره دارد و می خواهد این نکته را القا کند که سربازان "کورکورانه" به جبهه‌ها رفته‌اند.


جهل جهانی
به گزارش ایلنا، مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق در واکنش به این جنجال ها گفت: گفته که "این طرح، جغرافیای خاصی ندارد و جهل جهانی را نشان می‌دهد."

وی افزود: "اساساً از هر طرحی برداشت‌های مختلفی انجام می‌شود و هنگامی که طراح، این طرح را کشید در تمام دفتر روزنامه هیچ کس حتی به ذهنش هم نرسید که این طرح می‌تواند ارتباطی با دفاع مقدس داشته باشد.خود من ۱۸ ماه در جبهه بودم و پدر طراح کاریکاتور نیز جانباز جبهه‌های دفاع مقدس است و اگر می‌خواستیم با این طرح به کسی توهین کنیم در وهله اول به خودمان توهین کرده بودیم."


رحمانیان برداشت‌های معترضان را "مغرضانه" خواند و گفت: "این کاریکاتور ربطی به جغرافیا و تاریخ ندارد و تنها عده‌ای از انسان‌ها را نشان می‌دهد که در چرخه‌ای بی‌انتها چشم‌های هم را به روی حقیقت می‌بندند و باز هم تاکید می‌کنم نه طراح و نه روزنامه هرگز فکر نمی‌کردند چنین برداشتی از این کاریکاتور انجام شود."


فضاسازان...
هادی حیدری، کاریکاتوریست عضو جبهه مشارکت و از بازداشت شدگان حوادث بعد از انتخابات، در خصوص جنجال های اخیر می گوید: گروهی از جریان ها با برداشت نادرست از این کارتون و با سوء استفاده از احساسات مردم شریف ایران نسبت به رزمندگان جنگ، به ایجاد فضای مسموم پرداخته‌اند. لازم می‌دانم توضیحاتی را به حضور مخاطبان عزیز بنویسم:
1- کسانی که گذشته مرا و خانواده‌ام را می‌شناسند، از عمق ارادتم نسبت به رزمندگان شجاع جنگ، آگاهند. در هیچ شرایطی حاضر به اهانت به این بزرگواران که همه‌ی ما مدیون از جان گذشتگی‌هایشانیم نخواهم بود.

2- مقصود از این طرح، نشان دادن «جهل» است که عده‌ای در روز روشن در حال بستن چشمان یکدیگرند تا روشنایی آفتاب را نبینند. اگر طراح، بخواهد رزمندگان را به تصویر بکشد، باید لباس جنگ، سلاح جنگ و فضای جنگ را به تصویر بکشد.

از همه کسانی که شبهه‌ای دارند تقاضا می‌کنم تا به دور از جوزدگی‌ها و با لحاظ توضیحاتم، طرح را مورد بازبینی قرار دهند.