جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری: روزنامه شرق از عوامل فتنه ۸۸ بود”

Posted: 28 Sep 2012 10:44 AM PDT

جـــرس: در ادامه جنجال سازی ها در مورد روزنامه شرق، یک عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: سال‌ها پیش فتنه‌گران در دوره اصلاحات تفکر امروزی روزنامه شرق را در قالبی دیگر بیان کردند و امروز می‌فهمیم که روزنامه شرق زیرمجموعه جریان فتنه 88 است.


به گزارش فارس ستار هدایتخواه روز جمعه گفت: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی بعد از شکست و ناکامی در جنگ هشت ساله احساس کردند که باید در عرصه فرهنگی به مقابله با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی بروند و نخستین اقدام دشمن در جنگ فرهنگی مانند جنگ نظامی تخریب خط مقدم بوده و تخریب فرهنگی نخستین اقدام دشمن در جنگ فرهنگی است.


هدایتخواه ادامه داد: در تخریب فرهنگی نخستین سنگر مقدسات یک نظام قرار دارد که مورد هدف و هجمه دشمن قرار می‌گیرد.


وی تصریح کرد: بعد از پایان جنگ و در حالی که بنیانگذار انقلاب در قید حیات بودند، حمله فرهنگی دشمن با انتشار کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی ملعون آغاز شد.


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه مقدسات برای یک ملت حکم سنگر نخست را دارد، ابراز داشت: مقدسات برای یک ملت حکم خاکریزی است که اگر دشمن آن را تصرف کند به‌ راحتی دیگر خاکریز‌ها را نیز به تصرف خود در می‌آ‌ورد.

هدایتخواه با تأکید بر این که حمله به دشمن با حساب و کتاب است، عنوان داشت: هدف دشمنان از تصرف و تخریب مقدسات از بین بردن روحیه شهادت‌طلبی، ایثار و جانبازی ملت است.


وی ابراز داشت: امام راحل با درایت و بصیرت متوجه شدت و نوع حمله دشمن به مقدسات شد و به همین دلیل واکنش شدیدی مبنی بر اعلام فتوای اعدام سلمان رشدی از خود نشان داد.


برخی افراد داخلی ادامه روی مسیر سلمان رشدی شدند
وی مدعی شد: بعد از حکم تاریخی امام مبنی بر اعدام سلمان رشدی برخی از افراد در داخل کشور در همان مسیر سلمان رشدی حرکت کرده و در حال حاضر نیز مانند او در لندن زندگی می‌کنند، این افراد زمانی متولیان فرهنگ ما بودند که بجای تقویت این حرکت تاریخی امام راحل مدعی بودند که با اقدام وقیح سلمان رشدی نباید با خشونت برخورد کرد.


عضو شورای مرکزی جبهه پایداری همچنین با اشاره به انتشار کاریکاتوری علیه ارزش‌های دفاع مقدس در روزنامه شرق گفت: در نهایت تأسف در همین روزها در داخل کشور برخی از نشریات که به نوعی وابسته به جریان فتنه 88 و جریان‌های فکری دیگری بودند یکی دیگر از مقدسات را که همان هشت سال دفاع مقدس، شهیدان مقدس و رزم مقدس است را مورد اهانت قرار دادند.


هدایتخواه بدون اشاره به توضیحات خالق کاریکاتور مورد بحث ادعا کرد: کاریکاتوری علیه هشت سال دفاع توسط روزنامه شرق منتشر شد که البته مضمون و مفهوم این کاریکاتور را سال‌ها قبل بعضی از سردمداران همین فکر در داخل کشور مطرح کرده بودند.


 

شورای حقوق بشر سازمان ملل بر اهمیت تامین امنیت روزنامه نگاران و خبرنگاران تاکید کرد

Posted: 28 Sep 2012 10:25 AM PDT

جـــرس: شورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه ای بر اهمیت تامین امنیت روزنامه نگاران و خبرنگاران  به عنوان یکی از اصول بنیادی آزادی بیان تاکید کرد.

 

به گزارش رادیو اروپای آزاد، در این قطعنامه که روز پنج شنبه در ژنو به تصویب رسید٬ از همه دولت ها خواسته شده با فراهم کردن محیطی امن، به روزنامه نگاران و خبرنگاران اجازه دهند  کار خود را به طور مستقل انجام دهند و اعمال خشونت آمیز علیه آنها نیز به سرعت، بی طرفانه و بطور موثر٬ رسیدگی شود.


موسسه بین المللی رسانه – آی پی آی  IPI-  از تصویب این قطعنامه ابراز خرسندی کرده است.

موسوی خوئینی: علوم انسانی با دستور و بخشنامه بومی نمی شود

Posted: 28 Sep 2012 08:49 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
  جرس: مسئولان وزارت علوم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول یک سال اخیر، تلاشهای بسیاری کرده‌اند تا محتوای درس‌های برخی از رشته‌های تحصيلی به‌ويژه رشته علوم انسانی را حذف کنند یا به سمت اسلامی سازی پیش ببرند.

محمد رضا مخبردزفولی، سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی که دارای تخصص دامپزشکی است، چندی پیش به یکی از نشریه‌های اصولگرا گفته بود:" با علوم انسانی غربی برای انحراف جامعه (ایران اسلامی) کادر سازی کرده بودند...."
ازسوی دیگر جداسازی جنسیتی در دانشگاه‌ها که البته سابقه آن در فضاهای عمومی جامعه ایران به روزهای نخست انقلاب اسلامی باز‌می‌گردد، از امسال به شکل جدی‌تری در دستور کار دست اندرکاران وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌های ایران قرار گرفته است.

دامنه جداسازی‌ها در سال جاری حتی به رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها هم رسید. در حالی که سال گذشته تنها دو رشته از ظرفیت دختران حذف شده بود، امسال دختران حق انتخاب ۷۷ رشته دوره کارشناسی را ندارند.
این درحالی است که در هیچ کجای قانون اساسی مجوز جداسازی جنسیتی دانشگاه‌ها و محروم کردن دختران از تحصیل در برخی رشته‌ها صادر نشده است.

در پی تداوم اجرای طرحهای جداسازی جنسیتی و ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی و اسلامی سازی و بومی سازی رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران با علی اکبر موسوی (خوئینی)، نماینده دوره ششم تهران در مجلس شورای اسلامی، دبیر کل پیشین سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) و پژوهشگر در ایالت مریلند آمریکا گفت وگویی انجام دادیم که از نظرتان می گذرد.


آقای موسوی، دو سال پیش، رهبر جمهوری اسلامی ايران از تحصيل دو ميليون دانشجوی ايرانی در رشته‌های علوم انسانی انتقاد کرده بود. علت واهمه و دغدغه رهبر جمهوری اسلامی از شمار دانشجويان علوم انسانی و کتاب‌های درسی اين رشته‌ها چیست؟

به عنوان کسی که سالیان متمادی در ایران با دانشگاه، اساتید ودانش آموختگان آن و اخیراً در خارج کشور سروکار داشته‌ام، برداشتم این است که دلیل اصلی این مخالفت‌ها، نگرانی از تاثیر درسهای علوم انساني بر ذهن دانشجویان به رغم همه گزینش هاست. زیرا احساس می‌کنند همه رشته‌های آنان از الگو و مدلی که ارائه می‌کنند پنبه می شود.
ایشان و حکومتی که ادعای مدل شدن دارد، نمی‌تواند بپذیرد الگوسازی آن میان دانش آموختگان دانشگاه‌ها وسکانداران طبیعی مدیریت کشور از غیر خودش بوده یا دست کم هم جهت با مدل آن نیست . بنابراین علوم انسانی سکولار را در مقابل قرائتی خشن از اسلام قرار میدهند که در مدل حکومتی خود ازسوی تئوری پردازان اصلی آن مانند آقای مصباح یزدی با عنوان علوم انسانی اسلامی تبیین شدهاند.
در حالی که انتخابات نیم بند مجلس نشان داد کاندیدای اصلی صاحب تئوری فوق در پایگاه استراتژیک خود یعنی شهر قم امکان رای آوری بدست نیاورد ولی با این وجود، چون رای مردم را منشا اصلی حکومت ندانسته و آن را زینتی میداند، این قرائت ضعیف و بدون پشتوانه را در قالب دستورالعمل حکومتی برای برچیدن علوم انسانی در دانشگاه‌ها مطرح می‌کند. هر چند موفق نخواهند شد.
چرا که الگوسازی و مدل شدن، ادبیات خاص و الزامات خودش را می‌خواهد و حکومت ایران چنین توان و صلاحیتی ندارد که در برابر قرن‌ها تلاش متفکران، دانشی تازه خلق کند. طبیعی است که به حذف علوم انسانی روی میآورد که خیال خامی است زیرا حتی در دانشگاه‌هایی مانند امام صادق با همه کنترل‌های ویژه نیز چنین نشده است .
حال به فرض اعمال آن محدودیت‌ها، با توجه به تسهیلات موجود در عصر ارتباطات، این دانش نمود و ظهور خود را در کشور از دست نخواهد داد و به نظرم علوم انسانی برچیدنی نیست چرا که امروزه فاصله دسترسی دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی با دستاوردهای این علوم در دنیا یک کلیک بیشتر نیست و آزادی‌های آکادمیک دیر یا زود به دانشگاه‌های ایران بازخواهند گشت.

همان طور که می‌دانید مسئولان وزارت علوم و اعضای شورای بازنگری و تحول در علوم انسانی اجراي ٤٠٠سرفصل درسي جديد و بازنگری دروس علوم انسانی را در دستور کار خود قرار دادهاند. آیا از دیدگاه شما بازنگری علوم انسانی رویکردی سیاسی و عامل عقب راندن جامعه علمی نیست؟

یکی از انتقاداتی که به علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه‌های ایران وارد شده این بوده که این علوم انسانی در فضای غرب رشد کرده و آرزو بوده که بتوان از فرهنگ بومی و روند تاریخی و نهادی در کشور استفاده کرد، در کنار استفاده‌ای که از منابع غربی صورت می‌گیرد. این یک آرزوست که جوهر برخورد با پدیده‌ها با مصداقهای بومی آمیخته شود تا علوم انسانی راه گشا برای حل مسائل داخلی در دسترس باشد.
اما برای این آرزو باید زحمت کشید. به نظر نمی رسد که کار ساده‌ای باشد در کشوری که به قولی ۱۵۰ هزار دانش آموخته از آن سالیانه مهاجرت می‌کند. تولید علمی اندکی دارد و استقلال و آزادی اکادمیک آرزو است . در کشوری که سرمایه اجتماعی پائین است و مشکلات اقتصادی بزرگی دارد، این کشور با این تشتت و پریشانی نمی‌تواند برای خودش صاحب حرف و منزلت در علوم انسانی شود.
این هدفی که در تغییر علوم انسانی تعقیب می‌شود راهگشا نیست و علوم انسانی محصول یک شب و یک سال و ده سال و چند آئیننامه و اخراج و بگیر و ببند نیست، محصول قرن‌ها تلاش دانشمندان است و نمی‌توان آن را با دستور و آئیننامه جابجا کرد .
ازسوی دیگر، کسانی که درپی تغییر علوم انسانی هستند تولید جدی و قابل اعتنایی در علوم انسانی نداشتهاند. کشوری می‌تواند چنین ادعایی کند که بتواند مشکلات خودش را حل کند .
ما هنوز مطالباتمان همان مطالبه‌های صد سال گذشته و عصر مشروطیت است. وقتی یک جامعه‌ای صد سال است نمی‌تواند مشکلات خودش را حل کند، نمی‌تواند ادعا کند که برنامهای جهانی دارد. بنابراین ظرفیت‌ها و صلاحیت‌ها برای جایگزینی علوم انسانی در ایران وجود ندارد.
در سال‌هاي اخير شاهد جنسيتي‌تر شدن ديدگاه مسئولان وزارت علوم نسبت به دانشگاه‌هاي کشور بوده‌ايم که مي‌توان آن‌ را در سياست‌هايي چون بومي‌گزيني و تفکيک جنسيتي و… ديد. در شرایطی که جوانان جامعه ایران با مشکلاتی مثل بیکاری، کمبود وسایل رفاهی و تفریحی و هجوم مواد مخدر روانگردان روبه‌روهستند، جداسازی جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها کدام یک از مشکلات آنها را حل می‌کند؟
متاسفانه وجود نوع نگاه قشری به روابط مرد و زن، تعریفی خاص از محدوده فعالیت زنان و تبعیض و نابرابری در کشور که ابعاد وسیعی داشته است، دامنه آن به سطح دانشجویان دانشگا‌ه‌ها رسیده و همان تفکری که مدلی از به اصطلاح اسلامی کردن دانشگا‌ه‌ها را دنبال می‌کند، سرانجام دستورالعمل‌هایشان به اعمال تبعیض در فضاهای آموزش عالی نیز سرایت کرده و می‌رود تا توازن وتعادل نسبی در محیط‌های آموزشی را نیز برهم بریزد. پیش تر البته موضوع حجاب توجیه گر بخشی از سیاست‌های سرکوب اجتماعی بود که هیچ گاه جواب مثبتی نگرفت و امروزه اعتراض به حجاب اجباری به مطالبه جدی تبدیل شده که خود منعکس کننده پاسخ منفی به این شیوه‌هاست

عدم جواب دهی این شیوه‌ها؛ مقام‌های وزارت علوم را به ارائه جدید اعمال سیاست تبعیض آمیز ومخرب جداسازی جنسیتی کشانده است که در نوع خود پسرفت بزرگی است و جامعه پذیرای آن نیست. واقعاً نمی‌دانم کسانی مانند وزیر علوم وسایر مقامات مطیع وی، چنین طرح‌هایی را در زمان تحصیل خودشان در دانشگا‌ه‌های خارج کشور مطرح نکردند؟!


 اين گونه سياست‌ها تا چه اندازه براي شهروندان به ويژه در تضييع حقوق زنان و دختران دانشجو موثر خواهد بود؟
بدون تردید، فرصت‌های برابر برای همه شهروندان، رشد و تعالی یک ملت را بیش از تبعیض و رانت فراهم می‌کند. به هر جهت سلب فرصت‌های برابر برای زنان و ایجاد محدودیت برای آنان، به معنای محروم کردن جامعه از بخش مهمی از توانایی‌های خود است و اعمال این تبعیض سیستماتیک توان و توشه یک جامعه را از بین می‌برد. فارغ از گسترش یاس و ناامیدی به آینده که می‌دانید مهمترین جوهر حرکت یک جامعه جوان است از کیفیت تولید نهاد علم در کشور نیز می‌کاهد.

پیش ازاین دانشجویان دفتر تحکیم وحدت، بزرگترین تشکل منتقد دانشجویی کشور در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشتند که جداسازی جنسیتی نه در ۳۶ دانشگاه کشور، بلکه در بیش از ۶۰ دانشگاه ایران به اجرا گذاشته شده که در اصل جزیی از طرح گسترش خودکامگی و استبداد در دانشگاه‌های ایران است."باتوجه به شرايط سیاسی حاکم بر جامعه آیا اين اتفاقات با اعتراض گستردهاي روبرو خواهدشد؟

اگرچه امیدوارم که چنین توانی برای اصلاح روندهای موجود در کشور وجود داشته باشد و وجود چنین ظرفیتی در دفاع از فرصت‌های برابر می‌تواند امیدبخش آینده بهتری در کشور ما باشد، اما متاسفانه با توجه به حجم سرکوب و شرایط بسیار بد اقتصادی کشور و تضعیف توان روزافزون طبقه متوسط و افت سرمایه اجتماعی در کشور، امید به سازماندهی چنین اعتراضاتی در کوتاه مدت دشوار است. اما بدون تردید، انباشت تبعیض و ظلم اجتماعی، شکل گیری مطالبات تازه‌ای در جامعه به وجود می‌آورد که هرگاه فرصت بروز پیدا کند، بخش قشری حاکم را به عقب خواهد راند. نوع فشاری که درطول سی سال گذشته وجود داشته و تحولی که در بخش‌های مختلف جامعه ایران نسبت به نقش زنان در عرصه عمومی ایجاد شده، نشان دهنده این حرکت روبه رشد بوده و حتی حاکمیت را نیز در بخشی از حوزه‌ها مجبور به عقب نشینی کرده است.
 

فیلترینگ جی میل؛ تناقض گویی‌های رسواکننده

Posted: 28 Sep 2012 08:09 AM PDT

فرشید آل داوود
  جرس: سرویس جی میل و گوگل کماکان در ایران فیلتر است و ارتباطات الکترونیک کسانی که به وی پی ان یا فیلتر شکن دسترسی ندارند ، مختل شده است. مقامهای مسئول هر کدام توضیحات گیج کننده ای بیان کرده اند که ابهام ماجرا را بیشتر کرده است. اظهار نظرهای متناقض تا بدانجا پیش رفته که حتی بخشی از اصولگرایان از این وضع انتقاد کرده اند.

 

دو اظهار نظر متناقض
از روز یکشنبه دو مهر ماه مشخص شد دسترسی مردم به گوگل و جی میل غیر ممکن شده است. صدای این ماجرا روز بعد در آمد . هنگامی که یک مقام دولتی که نخواست نامش فاش شود، در گفتگو با رسانه ها اظهار داشت :"به درخواست مردم شهید پرور و در اعتراض به عدم حذف فیلم موهن یه پیامبر از سایت یوتیوپ ، دسترسی به گوگل و جی میل قطع شده است !"
این مقام ناشناس در سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرگزاری نیمه رسمی مهر، قطع دسترسی کاربران ایرانی به جی میل را اقدام مراجع تصمیم گیر در حوزه فیلترینگ و در راستای محکوم کردن اهانتهای صورت گرفته به مقدسات اسلام عنوان کرد.
اما "کامیار ثقفی " ، عضو حقیقی شورایعالی موسوم به فضای مجازی ، اتخاذ چنین تصمیمی را تائید و خاطر نشان کرد که قطع برخی سرویسهای گوگل در ایران بدون شک در پاسخ به تقاضای مردم بوده و براساس اختیارات قانونی صورت گرفته است !
وی در عین حال که یاد آور شد شورایعالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی دخالتی در این ماجرا نداشته اند، تاکید کرد که کاربران باید استفاده از این سرویسها را برای خود منع کرده و حتی نباید به این سایتها مراجعه کنند که ببینند قطع است و یا نیست !


دادگاه غیابی !
"رضا تقی پور" وزیر ارتباطات در واکنش به عدم دسترسی به سایت ها مورد نظرگفت: " گوگل که فیلتر نشده اما جی میل با حکم دادگاه فیلتر شده است."
وی افزود : " دادگاه جمهوری اسلامی در این رابطه حکمی داده که اگر روزی این حکم تغییر کند، فیلترینگ نیز برداشته می‌شود. تقی‌پور در پاسخ به این پرسش که کدام دادگاه این حکم را صادر کرده است؟ گفت:‌ از قوه قضاییه بپرسید."
تقی پور که نامش به عنوان یکی از مسئولان سرکوبگر در لیست تحریم امریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، اظهار کرد : " دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در این رابطه توضیحات کاملی را داده‌اند و من توضیح بیشتری ندارم. "
"عبدالصمد خرم‌آبادی" دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پیشترگفته بود اختلالات ایجاد شده روی سرویس جی‌میل سایت گوگل و برخی دیگر از سرویس‌های آن سایت به لحاظ فیلتر شدن سایت یوتیوب است.
وی یاد آور شده بود که با توجه به انتشار فیلم موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام در سایت یوتیوب و عدم توجه مدیران این سایت به اعتراض‌های گسترده و شدید مسلمانان جهان نسبت به آن، سایت مذکور بنا به درخواست‌های مکرر مردمی از سوی کارگروه تعیین مصادیق از دسترس خارج شد.

تناقض گویی ها تا آنجا ادامه پیدا کرد که سایت روزنامه ایران ارگان دولت هم از این وضع انتقاد کرد و نوشت: " این فیلترینگ، بخش عمده ای از درآمد ایرانیان را به جیب شرکتهای واسطه ای می ریزد که باز هم در کشورهای غربی دفتر دارند و با فروش VPN و Socks به ایران، بر صفرهای حساب بانکی خود می افزایند، اگر این را بدانید متوجه می شوید که ما چه کار عبث و بیهوده ای می کنیم !"
واکنش ارگان دولت در حالی است که اظهارات آقا میری گواه روشنی بر نقش مستقیم وزارت ارتباطات در فیلترینگ های اخیر است.


نگران نباشید اشکال فنی بوده !
سه روز پس از فیلترینگ پر کاربرد ترین سرویس های اینترنتی در ایران ، "محمدرضا آقامیری" یکی از اعضای کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ، دلیل مسدودشدن سرویس پست الکترونیک گوگل را مشکل فنی در تفکیک دو سرویس جی میل و یوتیوب عنوان کرد و گفت: جی میل ناخواسته مسدود شده است.
وی هرگونه نسبت دادن قطعی جی میل در ایران به محکوم کردن فیلم ضد اسلامی را فرافکنی عنوان کرد و گفت: " قطع جی میل در ایران تنها به دلیل برخی مشکلات فنی رخ داده است و ما هیچ وقت نخواسته و نمی خواهیم که جی میل و سرویس های گوگل را فیلتر کنیم. "
این مقام مسئول در تصریح این موضوع گفت: " اخیرا موتور جستجوی گوگل برای دور زدن سیستم فیلترینگ ایران از پروتکل جدید https استفاده کرده است که یوتیوب و جی میل از طریق این پروتکل قابل رویت هستند براین اساس سیستم فیلترینگ ما برای فیلتر شبکه یوتیوب به صورت تفکیک شده نمی تواند عمل کند.
اقا میری خاطر نشان کرد: " متاسفانه دانش فنی تفکیک این دو سرویس هنوز محقق نشده است؛ یعنی ما می خواستیم یوتیوب را مسدود کنیم جی میل هم قطع شد و این ناخواسته بوده و از طرفی چاره ای هم برای این موضوع وجود ندارد چرا که نمی خواهیم به هیچ وجه یوتیوب باز باشد.
عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ در عین حال افزود: " اگرچه قبول داریم که هیچ موتور جستجویی به جامعیت گوگل وجود ندارد و کاربران ایرانی خیلی به این سایت عادت کرده اند اما باید توجه داشت که بسیاری از تحقیرهایی که در مورد حاکمیت و منافع ملی ما صورت می گیرد، توسط گوگل انجام می‌شود؛ اما به هر ترتیب قرار نیست گوگل در ایران مسدود شود.


واکنش های جالب مردم
در این میان واکنش مردم و نهاد های مدنی در وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی نسبت به قطع د سترسی به گوگل و جی میل بسیار پر رنگ بود. بیشتر واکنش ها به اظهارات خلاف واقع تقی پور وزیر ارتباطات بود که از حکم دادگاه در این خصوص سخن گفته بود. مردم در این واکنش ها گفتند : " کدام دادگاه؟ اگر راست می گوئید نام دادگاه را بگوئید ." یک کاربر دیگر هم در کامنتی نوشت : " یوتیوپ از مدتها قبل فیلتر بوده آقایان مردم را چی فرض کرده اند؟ " یک مخاطب دیگر هم نوشت : " نمی دانم چرا وقتی این استدلالات را می شنوم یاد عمو بهمنی می افتم و اعصابم داغون می شود ." شخصی دیگر در اظهار نظری گفته بود با این حساب یارانه وی پی ان هم برای مردم در نظر گرفته شود. کاربر دیگری خطاب به مسئولان فیلتر کننده توصیه کرد که اجازه پرواز هواپیما هم داده نشود چون طیاره ها محصول کشورهای غربی و مستکبران است . فرد دیگری هم نوشت فردا کیهان و احمدی نژاد هم خواهند گفت جی میل و گوگل خودشان خودشان را فیلتر کردند !


وضع وخیمتر می شود ؟ !
آشفتگی در فیلترینگ سایت ها تا جایی است که روز سه شنبه اعلام شده سرویس وبلاگ نویسی پرشین بلاگ هم از دسترس خارج شد. آش به قدری شور شد که حتی مقام سابق عضو کمیته فیلترینگ نیز لب به اعتراض گشوده و اتخاذ تصمیماتی در خصوص فیلترینگ گوگل و جی میل را غیر کارشناسی می دانست.
"صادق افراسیابی" ، معاون مستعفی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال هشدار داد که اگر جلوی تصمیمات غیرکارشناسی برخی مسئولان گرفته نشود، به زودی شاهد شرایط بسیار وخیمی در حوزه رسانه های دیجیتال خواهیم بود.
وی افزود: " قطعا فیلتر جیمیل در راستای تامین منافع ملی ما نبود و بنده پیش از این نسبت به اقدامات غیرکارشناسی برخی نهادها در عرصه رسانه های دیجیتال هشدار داده بودم و پیش بینی می کردم که شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم."
 

اصرار از نتانیاهو، انکار از احمدی نژاد

Posted: 28 Sep 2012 07:50 AM PDT

محمدرضا سرداری
 جرس: شصت و هفتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از سخنرانی بسیاری از سران و مقامات سیاسی کشورها به کار خود خاتمه داد اما نگاه بیشتر ناظران در این نشست به سخنرانی مقامات ایران و اسرائیل و در نهایت سخنرانی رییس جمهوری آمریکا دوخته شده بود. پس از فشار مقامات اسرائیلی به آمریکا برای از حمایت از مواضع آنان در حمله به تاسیسات اتمی ایران و پاسخ مقامات سیاسی و نظامی ایران به این تهدیدات از جمله تهدید به حمله پیشگیرانه، اظهارات باراک اوباما نیز می توانست مهم و تعیین کننده باشد.

 

اوباما، هشدار به ایران و اسرائیل
به باور بسیاری از ناظران، سخنان اوباما در نشست مجمع کوتاه و عین حال جامع بود. وی در سخنان خویش به مشکلات اساسی جهان پرداخت و دو پیام مشخص برای رهبران ایران و اسرائیل داشت. وی بار دیگر از توسعه برنامه هسته ای ایران انتقاد کرد و در عین حال به ایران هشدار داد که زمان برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز برای برنامه هسته ای ایران نا محدود نیست. اظهارات وی شاید واکنشی به اظهارات احمدی نژاد در مصاحبه با رسانه های آمریکایی بود که وی در آن گفته بود حل مسئله هسته ای ایران بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امکان پذیر است و ایران می خواهد مشکل هسته ای خویش را به صورت دو جانبه با آمریکا حل و فصل کند.
از سوی دیگر اوباما در اظهارات خویش بار دیگر تاکید کرد که هنوز فرصت برای حل مسئله هسته ای ایران از طریق مذاکره و با روشهای غیر نظامی وجود دارد. این اظهارات در واقع هشداری به اسرائیل بود که اخیرا با افزایش تهدیدات خویش، در پی همراه کردن آمریکا و متحدانش برای حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران است. ناظران بر این باورند که اوباما در این سخنرانی به صراحت پیام مخالفت خویش را با هر گونه حمله نظامی پیشدستانه و یکجانبه علیه ایران به متحد اسرائیلی خویش منتقل کرده است.


احمدی نژاد، خنثی ترین سخنرانی


سخنان محمود احمدی نژاد رییس جمهور ایران در نشست مجمع عمومی در مقایسه با سخنرانیهای سنوات گذشته وی سخنانی عاری از هر گونه نکته تازه بود. به اعتقاد ناظرانی که سخنان وی را دنبال می کردند، وی در اظهارات خویش بدون آنکه به چالشهای روز ایران و منطقه اشاره کند صرفا به بیان مواضع تکراری خویش درخصوص مدیریت جهان و چالشهای کشورهای توسعه یافته و دموکراتیک پرداخت و هیچ اشاره ای نیز به مصادیق آن نکرد. به باور ناظران، این سخنرانی محافظه کار ترین سخنرانی احمدی نژاد در طول هشت دوره حضور وی در سازمان ملل متحد بوده است. در واقع این نخستین باری است که هیاتهای نمایندگی کشورهای غربی جلسه را در اعتراض به سخنان وی ترک نکردند. هر چند به گواه خبرنگاران تعداد کمی از هیاتهای کشورهای غربی مستمع سخنرانی رییس جمهور ایران بودند و هیاتهای نمایندگی آمریکا و اسرائیل نیز پیشتر عدم حضور خویش را هنگام سخنرانی وی اعلام کرده بودند. در عین حال خنثی ترین سخنرانی احمدی نژاد نیز بدون واکنش نبود. آلن ایر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که فارسی را به خوبی سخن می گوید در واکنش به اشاره احمدی نژاد به شعر معروف سعدی، به کنایه شعر دیگری از سعدی را بازخوانی کرد و گفت : ز گوش پنبه برون آور و داد خلق بده ". به گفته این مقام آمریکایی اظهارات رییس جمهور ایران با عمل دولت وی همخوانی ندارد و در طول هشت سالی که وی به سازمان ملل آمده است شرایط در ایران روز به روز وخیم تر شده است. وی علت این وخامت را عدم پاسخگویی دولت ایران به شهروندانش در خصوص حقوق بشر و همچنین عدم پاسخگویی به جامعه جهانی در خصوص برنامه هسته ای اش دانسته است.
مجموعه اظهارات احمدی نژاد در نیویورک البته در ایران نیز بازتابهای متفاوتی داشت. تذکر بیست و شش نماینده مجلس به اظهارات وی در خصوص بهبود روابط با آمریکا مهمترین واکنش به اظهارات وی در نیویورک بود. این نمایندگان در تذکر کتبی خویش مواضع رییس جمهور ایران را نامناسب و ناسازگار با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت دانسته اند. هر چند احمدی نژاد هیچگاه در سخنرانی رسمی خویش اشاره ای به رابطه با آمریکا نکرد اما درکنفرانسی مطبوعاتی که بلافاصله پس از سخنرانی وی در مجمع عمومی برگزار شد، صراحتا آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا علیرغم مواضع به گفته وی انتقام جویانه این کشور را اعلام کرد و گفت ایران حاضر است در ازای امکان خرید اورانیوم با غنای بیست درصد، تولید این میزان اورانیوم را متوقف کند. اما واکنشهای داخلی نسبت به مواضع احمدی نژاد به قوه مقننه منتهی نشد بلکه قوه قضاییه ایران نیز با اجرای حکم زندان علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی وی و مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی در هنگامیکه وی در سازمان ملل سخنرانی می کرد به اظهارات وی واکنش نشان داد.


نتانیاهو، قابل پیش بینی


سخنان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز تکرار اظهاراتی بود که وی طی دو ماه گذشته علیه ایران ابراز داشته است. نخست وزیر اسرائیل ظاهرا هیچ دغدغه ای جز ایران در سخنرانی خویش نداشت و کلیه اظهارات خود جز اشاره ای به مسئله خاورمیانه و صلح با فلسطینیان،روی مسئله هسته ای ایران متمرکز کرده بود. وی در هنگام سخنرانی خویش، تصویری از یک بمب را که خود ترسیم کرده بود به حضار نشان داد که در واقع بیانگر حجم برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران بود. وی سپس با کشیدن یک خط قرمز در بخش فوقانی بمب که نشانگر غنی سازی در مقیاس نود درصد بود، تلاش کرد تا منظور خویش را از ترسیم خط قرمز برای ایران توضیح دهد. به گفته وی جامعه جهانی باید نسبت به غنی سازی در حجم نود درصد به ایران اولیتماتوم دهد. این در حالی است که تا کنون اخبار موثقی مبنی بر حجم غنی سازی اورانیوم در ایران که فراتر از بیست درصد باشد از سوی منابع رسمی تایید یا اعلام نشده است. نتانیاهو همچنین در اظهارات خویش نسبت سخنانی که به گفته وی غیر سازنده هستند نیز انتقاد کرد اما از ذکر نام خودداری کرد.

 

به مراكز هسته‌یی حمله شود دشمن جان سالم به در نمی‌برد/حدود یكماه دیگر رزمایش برگزارمی‌كنیم

Posted: 28 Sep 2012 07:11 AM PDT

یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی

جـــرس: فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با اشاره به تهدیدات علیه جمهوری اسلامی بویژه درباره حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌یی گفت: قول می‌دهیم اگر حمله‌ای علیه تاسیسات هسته‌یی ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.


به گزارش ایسنا، فرزاد اسماعیلی دلیل تهدیدات منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی را "ضدیت دشمنان با اسلامیت، استقلال و آزادی جمهوری اسلامی" عنوان كرد و افزود: 33 سال است این تهدیدات وجود دارد و شكل و ماهیت آن تفاوتی نكرده بلكه تنها الفاظ تغییر كرده است.


وی با بیان اینكه "در راس این تهدیدات، آمریكا قرار دارد"، اضافه كرد: سخنان و تهدیدات آنها به قدری عجولانه است كه حتی فراموش كرده‌اند در انتخابات گذشته آمریكا قول "تغییر" داده بود. تهدیدات آنان همچون بادی است كه خار و خاشاك با خود دارد اما عبور خواهد كرد، حال ملتی می‌تواند از این تهدیدات عبور كند كه چشم و گوش و دهان خود را به این خار و خاشاك ببندد.


هر اندازه تهدید كنند، متناسب با آن آماده می‌شویم
اسماعیلی درباره آمادگی پدافند هوایی در مقابل تهدیدات با تاكید بر اینكه دكترین ما دفاعی است، گفت: دفاع حق مسلم هر كشوری است و ما همیشه در مقابل تهدیدات آماده‌ایم. به هر اندازه كه دشمن ما را تهدید كند، ما نیز متناسب با آن آماده می‌شویم.


اسماعیلی با تاكید بر اهمیت توجه به تكنیك‌ها، تاكتیك‌ها و نیروی انسانی در مقابله با تهدیدات، ادامه داد: باید تجهیزاتمان را بومی كنیم و البته علاوه بر بومی كردن حفظ امنیت آنها نیز مهم است. جدای از تجهیزات، نیروی انسانی مخلص و متعهد نیز باید به گونه‌ای آموزش ببیند كه قوه پایداری و سلامت فكری آنها محكم باشد.


اشراف اطلاعاتی
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان كرد: اشراف اطلاعاتی نسبت به دشمن نیز اولین و مهمترین موضوع در برابر تهدیدات است. اشراف اطلاعاتی به ما دیكته می‌كند كه دشمن با توجه به گستره پهناور كشور و اینكه به دنبال چه دستاوردی است، از كجا، به چه شكل و در چه میزانی حمله خواهد كرد و ما بر این اساس باید خود را آماده كنیم.


قبل از تحقق تهدید آماده هستیم، نه هنگام وقوع
وی درباره سطح برخورد در صورت حمله دشمن گفت: دعا می‌كنیم همه كشورها در صحت و سلامت فكری و با تعامل و تفاهم در كنار یكدیگر زندگی كنند اما مطمئنا اگر حضور نیرو‌های فرامنطقه‌ای در یك كشور یا آبهای آزاد بیش از پیش باشد ما بیش از پیش هوشیار خواهیم بود. ما همیشه به دنبال این هستیم كه قبل از تحقق تهدید آماده باشیم نه هنگام وقوع تهدید.


وی ادامه داد: دكترین ما دفاعی است بنابراین اگر هر تهدیدی اتفاق افتد بلافاصله دفاع خواهیم كرد و پاسخ قاطع خواهیم داد. ما معتقدیم حضور مردم در صحنه محكمترین پاسخ است؛ همانطور كه در فتنه 88 كه یك جنگ تمام عیار علیه جمهوری اسلامی بود، مردم به خوبی در صحنه حاضر شدند و پاسخ دشمنان را دادند.


به تاسیسات هسته‌یی ما حمله شود، دشمن جان سالم به در نمی‌برد
اسماعیلی در واكنش به تهدیدات دشمن نسبت به مراكز هسته‌یی نیز اظهار كرد: درباره تهدیدات فیزیكی علیه تاسیسات هسته‌یی كه حیثیت ملی ما را به دنبال دارد، ما با حیثیت خود دفاع می‌كنیم و با آنچه از خون و جان داریم، در برابر حملات می‌ایستیم. قول می‌دهیم اگر حمله‌ای علیه تاسیسات هسته‌یی ما شود، دشمنان جان سالم به در نبرند.


طرح‌های آفندی و پروازی رزمایش خلیج فارس را به خوبی رصد می‌كنیم
وی در ادامه درباره رزمایش حدود 30 كشور به همراه آمریكا در خلیج‌ فارس نیز گفت: رزمایش‌ها برای آمادگی نیروهای مسلح هر كشوری است و این حق مسلم هر كشور است. در بحث رزمایش آمریكا و چند كشور دیگر در خلیج فارس، هدفی كه دنبال می‌كنند برای ما اهمیت چندانی ندارد، آنچه برای ما مهم است طرح‌های پروازی و طرح‌های آفندی آنهاست كه با سامانه‌های شنود الكترونیكی و راداری پیشرفته كه به تازگی به آنها دست پیدا كرده‌ایم به خوبی رصد و تجزیه و تحلیل می‌كنیم.


وی افزود: بارها همین تجزیه و تحلیل‌ رزمایش‌ها و دیگر اقدامات دشمنان ما را به تغییر تاكتیك‌ها واداشته است، این تغییر تاكتیك‌ها ما را به‌روز می‌كند تا در شرایط مختلف غافلگیر نشویم.

 

وی افزود: هر هواپیمایی، چه جاسوسی و چه غیر آن، اگر قصد نزدیك شدن به مرزهای هوایی ایران را داشته باشد بلافاصله با اخطار هوایی رادارهای پدافند هوایی مواجه می‌شود. در طول روز از این مدل اخطارها داریم و آنها هم تمكین می‌كنند، چراكه در غیر این صورت با اقدام تاكتیكی ما یعنی شلیك موشك یا پرواز هواپیماهایمان برای كنترل آنها مواجه خواهند شد.


اواخر مهر یا اوایل آبان رزمایش برگزار می‌كنیم
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء درباره رزمایش آتی مدافعان آسمان ولایت نیز اظهار كرد: این رزمایش اواخر مهرماه یا اواسط آبان ماه سال جاری به صورت نیمه سراسری با اهداف سراسری و با شركت همه عناصر پدافندی ارتش و سپاه برگزار می‌شود.


به هرچه می‌خواهیم دست پیدا می‌كنیم
اسماعیلی همچنین در رابطه با رزمایش مشترك این نیرو با كشورهای دیگر گفت: به دنبال برگزاری رزمایش مشترك با هیچ كشوری نیستیم. پدافند هوایی به چیزی كه فكر می‌كند، داشتن لایه‌های پنهان است. لایه‌های پنهان با مشاركت كشورهای دیگر مخدوش و كشف می‌شود. نیاز به تبادل اطلاعات با كشوری نیز نداریم و هرآنچه می‌خواهیم، به آن دست پیدا می‌كنیم چراكه دانش بومی آن در كشور وجود دارد اما آفند كشورهای فرامنطقه‌ای را به طور كامل رصد می‌كنیم تا غافلگیر نشویم و متناسب با آن سیستم‌های پدافندی خود را تقویت و به‌روز كنیم.


سامانه جدید و كم‌نظیری در بخش شنود الكترونیكی داریم
وی با بیان اینكه "سامانه‌های راداری ما در طیف‌های مختلف فركانسی فعال است و اكنون در تمام طیف‌ها فركانس داریم"، خاطرنشان كرد: در بخش شنود الكترونیكی نیز سامانه جدید و كم‌نظیری را در میدان مستقر داریم كه اكنون نیز در شبكه یكپارچه پدافند در حال كشف و ضبط است.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء افزود: سامانه شنود الكترونیكی صیاد 40 و رادارهای شهاب و ثامن از دستاوردهای پدافند هوایی است كه با همكاری دانشگاه، صنایع دفاعی و قرارگاه پدافند ایجاد شده است. سامانه‌های جنگ الكترونیك صباح و شاهد هم پیشرفت‌های خیلی خوبی داشته‌اند و در نوع خود كم‌نظیر هستند. سامانه‌های موشكی شلمچه‌ و مرصاد را نیز گسترش داده‌ایم و سامانه‌های توپخانه‌ای، دوش پرتابی و ارتفاع كم نیز در حال بهینه‌سازی است.


اسماعیلی درباره اینكه چرا سامانه پدافندی "رعد" در رژه هفته دفاع مقدس ذیل یگان محمول پدافند هوایی رونمایی نشد، تصریح كرد: یگان‌های محمول قرارگاه پدافند هوایی ارتش و سپاه در تعامل كامل با یكدیگرند و بخشی از دستاوردها را آنها و بخشی را ما نمایش می‌دهیم.


وی ادامه داد: البته حدود 3 برابر یگان‌ محمولی را كه به نمایش گذاشته شد، اصلا نمایش ندادیم، چراكه ما به لایه‌های پنهان فكر می‌كنیم. بسیاری از دستاوردهایی كه نمایش داده می‌شوند، چیزی است كه می‌خواهیم ببینند و بسیاری از دست‌آورد‌هایمان را علنی نكرده‌ایم و نمی‌كنیم.


باور 373 عهده‌دار بخشی از كار دفاع از مراكز هسته‌یی خواهد شد
اسماعیلی درباره سامانه موشكی باور 373 كه به عنوان جایگزین سامانه  اس300 مطرح بود، پاسخ داد: چیزی به عنوان سامانه جایگزین نداریم، بلكه ما به وجود چنین سامانه احساس نیاز می‌كردیم، یعنی به یك سیستم موشكی دفاعی خوب كه متناسب با تهدیدات روز باشد.


وی افزود: ساخت باور 373 را به همكاری دانشگاه، صنایع دفاعی و قرارگاه پدافند كلید زدیم و اكنون این پروژه 30 درصد پیشرفت كرده است و امیدواریم هرچه زودتر در راستای تقویت سامانه‌های دفاعی موشكی ارتفاع متوسط به بالا، باور را در شبكه پدافندی وارد كنیم.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش درباره ماموریت و برد این سامانه نیز گفت: ما نقطه گلوگاهی نداریم. ارتفاع متوسط و بالا یعنی‌ بخشی از وظیفه دفاع در برابر هرآنچه را كه قرار باشد مراكز هسته‌یی یا دیگر نقاط حساس كشور ما را تهدید كند، به این سامانه موشكی محول می‌كنیم.


مساله اشیاء نورانی، پدیده‌ای پیچیده است
اسماعیلی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایسنا، درباره برخی اشیاء نورانی كه در آسمان ایران مشاهده شده بود اظهار كرد: ماهواره‌ها بطور مداوم در مدارهای زمین بر فراز همه كشورها در حال گردش هستند و اكنون نیز بالغ بر 50 ماهواره جاسوسی در مدار زمین قرار دارند. كسی كه می‌داند خانه‌اش با دوربین تحت نظر است، اگر عاقل باشد باید پرده خانه‌اش را بكشد. وجود ماهواره‌های جاسوسی نیز عادی است. مهم این است كه ما چقدر خود را تجهیز كرده باشیم تا اطلاعاتی را كه می‌خواهند به دست آورند، دست پیدا نكنند.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء یادآور شد: اگر دشمن اشراف اطلاعاتی مناسبی نسبت به ما داشت، قطعا سرنوشت ایران همانند بسیاری دیگر از كشورهایی می‌شد كه خودشان را باور ندارند.


وی توضیح داد: اشیاء نورانی پدیده‌ای پیچیده است و اینطور نیست كه همه اشیاء نورانی مشاهده شده، ماهواره باشند. ممكن است برخی ماهواره‌ و برخی دیگر، ستارگان یا اجرام آسمانی كه فاصله عبور و گذر آنها كوتاه است باشند.
تجزیه و تحلیل‌ها در مورد آنها همیشه صددرصد نیست. مهم این است كه قرارگاه پدافند هوایی وظیفه دارد از هوا و فضای ایران صیانت كند تا آسیبی به مراكز حساس و حیاتی به ویژه مراكز هسته‌‌یی نرسد.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر ارسال پارازیت‌ در كشور نیز گفت: در شبكه یكپارچه پدافند هوایی پارازیت نداریم.


وی درباره توان ردیابی هواپیماهای رادارگریز یا هواپیماهایی كه در ارتفاع بالا پرواز می‌كنند نیز گفت: هواپیماهای استراتژیك نمی‌توانند در همه طیف‌های فركانسی اخلال ایجاد كنند، چراكه به هر حال خود نیز برای برقرای ارتباط باید در یك طیف، رادار‌های خود را روشن كنند و یكی از افتخارات پدافند، استفاده از طیف‌های مختلف فركانسی است. ممكن است هواپیماهای دشمن در یك طیف اخلال ایجاد كنند اما در طیف دیگر حتما كشف می‌شوند.


اگر دشمن بتواند سامانه‌های پدافندی ما را مختل كند، راه خودش را هم پیدا نخواهد كرد
اسماعیلی همچنین درباره برخی اخبار منتشر شده مبنی بر استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های الكترو مغناطیسی در جنگ علیه ایران تاكید كرد: اگر قرار باشد جنگ الكترونیك دشمن و تهدیدات آینده آنقدر قدرتمند باشد كه همه سامانه‌های پدافندی موجود در كشور را مختل كند، مسلم بدانید كه استفاده‌كننده آن هم راه خودش را پیدا نخواهد كرد.


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در پایان تصریح كرد: مهم این است كه هواپیمایی كه بخواهد چنین اخلالی ایجاد یا از بمب الكترومغناطیسی استفاده كند، اجازه ورود پیدا نكند و ما هم این اجازه را نخواهیم داد.


 

ایران،‌ چین و کوبا، دارای محدودترین اینترنت در جهان

Posted: 28 Sep 2012 06:54 AM PDT

گزارش خانه آزادی از وضعیت بین المللی اینترنت
جـــرس: موسسه خانه آزادی، در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت اینترنت در جهان، ضمن اشاره به ایران در کنار چین و کوبا به عنوان کشورهای دارای «محدودترین اینترنت»، از «قوانین دست‌وپاگیر و تجسس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی» به عنوان بزرگ‌ترین تهدیدها برای آزادی اینترنتی یاد کرد.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از تلویزیون سی‌ان‌ان، خانه آزادی روز جمعه، هفتم مهرماه، کشور استونی در اروپا را دارای آزادترین شبکه اینترنتی دنیا اعلام کرد، و در مقابل کشورهای چین و کوبا و ایران را دارای «محدودترین» شبکه اینترنتی معرفی نمود.


سازمان مستقل خانه آزادی در تازه‌ترین گزارش خود که با عنوان «آزادی در شبکه، ۲۰۱۲» منتشر شده است با اشاره به نفوذ و اثرگذاری فراوان چین به عنوان «خالق محدودیت‌های پیچیده» در دنیای مجازی می‌گوید که حکومت‌هایی چون جمهوری اسلامی از این کشور به عنوان الگو استفاده کرده‌اند.


بر اساس این گزارش، علاوه بر جمهوری اسلامی، حکومت‌های بلاروس و ازبکستان نیز برای محدود کردن آزادی‌ها در اینترنت از چین الگوبرداری کرده‌اند.


جمهوری اسلامی به‌ویژه پس از انتخابات بحث‌انگیز سال ۱۳۸۸ که به سانسور گسترده در کشور انجامید همواره به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان اینترنت در جهان معرفی شده است.


از جمله در اسفندماه سال گذشته سازمان گزارشگران بدون مرز گزارشی از وضعیت سانسور اینترنتی در سال ۲۰۱۲ تحت عنوان «دشمنان اینترنت» منتشر کرد که در این گزارش ایران در میان چهار کشور اصلی «دشمن اینترنت» قرار داشت.


همه این‌ها در حالی است که سانسور و محدود کردن دسترسی به دنیای مجازی در ایران هم‌چنان ادامه دارد و اخیرا نیز دولت محمود احمدی‌نژاد به فیلترینگ گسترده سرویس‌های گوگل و جی‌میل در کشور اقدام کرده است.


بنا بر گزارش تازه خانه آزادی، در حالی که شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشبرد فعالیت‌های سیاسی نقشی کلیدی دارند، هم‌گام با این فعالیت‌ها، حکومت‌های خودکامه و استبدادی هم هر روز از ابزارها و روش‌های جدیدتر و پیچیده‌تر برای محدود کردن این عرصه استفاده می‌کنند.


خانه آزادی در این گزارش «قوانین دست‌وپاگیر، حملات وحشیانه به وبلاگ‌‌نویس‌ها و تجسس با اهداف و انگیزه‌های سیاسی» را از جمله بزرگ‌ترین تهدیدها علیه آزادی اینترنتی در دو سال گذشته معرفی کرده است.


همچنین در این گزارش آمده است که به دنبال ظهور ناآرامی‌ها و قیام‌های مردمی در خاورمیانه، حکومت‌های استبدادی در تلاش برای خواباندن سروصداها به سانسور و بازداشت و خشونت فزاینده روی آورده‌اند.


خانه آزادی برای تهیه گزارش خود ۴۷ کشور دنیا را بررسی کرده که از این میان هفت کشور به عنوان «کشورهای در خطر» معرفی شده و اشاره شده است که محدودیت اینترنت در این کشورها در ۱۲ ماه آینده احتمالا رو به وخامت خواهد گذاشت.


آذربایجان، لیبی، مالزی، پاکستان، روسیه، روآندا، و سری‌لانکا این هفت کشور هستند.
 

اولین واکنش احمدی نژاد در خصوص بازداشت جوانفکر، پس از ورود به تهران

Posted: 28 Sep 2012 06:54 AM PDT

جـــرس: در پی دستگیری و اجرای حکم حبس علی اکبر جوانفکر، ممحمود احمدی نژاد همزمان با بازگشت از نیویورک و در بدو ورود به تهران، وعده پیگیری موضوع دستگیری مشاور جوانفکر را داد.


به گزارش ایسنا ، رئیس دولت پس از ورود به تهران و در فرودگاه مهرآباد، از دستگیری مدیرعامل خبرگزاری ایرنا ابراز تاسف کرد و وعده پیگیری این موضوع را داد.


وی در سخنان خود گفت: "من خیلی متاسفم که در آستانه سخنرانی رییس‌جمهور در سازمان ملل در حالی که جهان منتظر شنیدن دیدگاه‌های ملت ما بودند این اتفاق افتاد. همان‌طور که می‌دانید در سازمان ملل دو دسته سخنرانی می‌کنند؛ یک عده طرفداران نظام سرمایه‌داری هستند که حرف آخر آنها را آمریکا می‌زند و یک دسته کشورهای مستقل هستند که حرف آخر در میان آنها را ایران می‌زند. با این توصیف، اینکه به‌یکباره قبل از سخنرانی رییس‌جمهور، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور و مدیرعامل ایرنا بازداشت می‌شود مایه تاسف است به ویژه اینکه اتهام او، توهین به رهبری است؛ مساله‌ای که هیچ ایرانی آن را نمی‌پذیرد. من این مساله را دنبال خواهم کرد."


وی در خصوص سفر خود مدعی شد: "بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌های مردمی خواستار ملاقات بودند كه امكان ملاقات با آنها به خاطر محدودیت زمانی وجود نداشت" و افزود: "در خلال این سفرم، دوازده گفت‌وگو با رسانه‌های خبری و یك كنفرانس مطبوعاتی نیز داشتم. هشت ملاقات سیاسی و پنج دیدار نیز انجام شد كه عمده این دیدارها با گروه‌های آمریكایی مانند گروه‌های ضدجنگ و یا اندیشمندانی كه نظرات جدیدی دارند، بود."
 

انتقاد مهمانپرست از نحوه واکنش پلیس آمریکا در برابر مهاجمین

Posted: 28 Sep 2012 06:53 AM PDT

جـــرس: سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در خصوص اتفاقات رخ داده در نیویورک و درگیری با برخی مخالفان در خیابان گفت: “بعد ازپایان سخنرانی آقای احمدی نژاد در سازمان ملل، به همراه دو نفر ازهمکاران در حال ترک مجمع عمومی و حرکت به سمت هتل محل اقامت بودیم که آنها (مجاهدین خلق) سعی کردند مانع و مزاحمت ایجاد کنند.”


رامین مهمانپرست در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: "جسارتی که منافقین پیدا کرده اند از حمایت آمریکاییها و اروپاییها و اجازه فعالیتی است که به آنها داده شده است."


مهمانپرست با اظهار ناراحتی از واکنش پلیس نیویورک افزوده است: "متأسفانه در قبال حرکت منافقین، شاهد نوعی بی تفاوتی پلیس آمریکا بودیم و هر چند باری هم که به پلیس اشاره می کردیم که باید از مزاحمت این افراد جلوگیری کنند بی تفاوتی نشان می دادند ولی وقتی هجمه سنگین تر شد پلیس دخالت کرد و آنها را به عقب راند و بعد هم اطلاعیه ای داد که چنین اتفاقی افتاده است."


او در پایان گفته است: "حفاظت از جان دیپلماتها و مراسمی که برای اجلاسی بین المللی درحال برگزاری است برعهده میزبان است."


 

آغاز “نبردهای سرنوشت‌ساز” سوریه در حلب

Posted: 28 Sep 2012 06:19 AM PDT

تیرباران خیابانی مخالفان توسط قوای حکومتی
جـــرس: سازمان «دیدبان سوری برای حقوق بشر» گفته است نبردی که از دو ماه پیش برای تسلط بر حلب در گرفته است، به مراحل نهایی نزدیک می‌شود. در این مدت هم نظامیان و شبه نظامیان وفادار به حکومت و هم نیروهای انقلابی مدعی پیروزی بوده‌اند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، روز پنجشنبه (۲۷ سپتامبر) تلویزیون دولتی با پخش گزارش‌هایی گفت که نیروهای ارتش ضربات مهلکی به "عناصر تروریست" وارد کرده‌اند. از طرف دیگر شورشیان مسلح به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که آنها در چندین موضع حملات نیروهای دولتی را دفع کرده‌اند.


در همین راستا "کمیته سراسری انقلاب سوریه" از حمله نیروهای نظامی به محله نیرب در شهر حلب گزارش داده است. در این محله تا ظهر پنجشنبه درگیری‌های شدیدی جریان داشت که با گلوله‌باران جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش به سرکوب اهالی منجر شد.


در این میان نیروهای مخالف رژیم برای جمعه (۲۸ سپتامبر) مردم را در سراسر سوریه به راه‌پیمایی فرا خوانده‌اند، این بار زیر شعار: "جمعۀ اتحاد تمام گردان‌های ارتش آزاد".


ادامه سرکوب و کشتار
روز پنجشنبه (۲۷ سپتامبر) از بیشتر شهرهای سوریه درگیری‌های خونین گزارش شد. در حمص نیروهای دولتی با گلوله توپ و تانک محلات جوبر و سلطانیه را گلوله‌باران کردند. به گفته منابع مخالف رژیم، عده زیادی از اهالی در این حملات زخمی شدند. به خاطر کمبود امکانات، انتقال افراد زخمی ممکن نیست و آنها هنوز در محل چشم به راه امداد هستند.


خبرگزاری دولتی تائید کرده است که در جریان "پاکسازی جوبر از تروریست‌های مسلح" عده‌ای در محل تیرباران شده‌اند.


در عملیاتی دیگر نیروهای ارتشی با حمله به شهرک جوسیه، در نزدیکی مرز لبنان، اهالی منطقه را به محاصره انداختند. در تیراندازی ارتشیان از زمین و با آتشبار هلیکوپترها عده زیادی از اهالی زخمی شدند و خانه‌های زیادی ویران گشتند.


چند گردان از ارتش دولتی با پشتیبانی تانک و توپخانه سنگین جاده حلب به حماه را زیر گلوله گرفتند تا از هرگونه ارتباط مخالفان مسلح رژیم جلوگیری کنند.


به گفته کمیته‌های هماهنگی محلی، نیروهای زرهی ارتش به صورت کور و بی‌هدف دهها خانه مسکونی را در این منطقه گلوله‌باران کردند.


نگرانی از وضعیت آوارگان جنگ
بنا به گزارش محافل نزدیک به مخالفان رژیم، روز پنجشنبه در کشور بیش از ۹۰ نفر جان خود را از دست دادند و عده بیشتری زخمی شدند. بیشتر این افراد در حلب، ادلب و حومه دمشق مورد اصابت گلوله ارتشیان و نیروهای وابسته به حکومت قرار گرفتند. روز چهارشنبه (۲۶ سپتامبر) سوریه با حدود ۳۰۰ کشته و صدها زخمی یکی از خونین‌ترین روزهای خود را پشت سر گذاشت.


"کمیساریای عالی پناهندگان وابسته به سازمان ملل" از وضعیت انسانی آوارگان جنگ داخلی سوریه ابراز نگرانی کرده است. گفته می‌شود که تا کنون بیش از ۳۰۰ هزار نفر از سوریه به کشورهای همسایه گریخته‌اند، اما تا پایان سال جاری میلادی شمار آوارگان می‌تواند به ۷۰۰ هزار نفر افزایش یابد.


در این گزارش آمده است که پیش از این آمار پایین‌تری از آوارگان بحران سوریه داده شده بود، اما جنگ روز به روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و هر روز مردم بیشتری را از زاد و بوم خود فراری می‌دهد. گروه‌های مدافع حقوق بشر در سوریه گفته‌اند که شمار فراریان و آوارگان بسیار بالاتر است. به نظر این گروه‌ها در داخل سوریه حدود ۴ میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند. عده زیادی به کشورهای مجاور گریخته اما هنوز تقاضای کمک نکرده و بنابرین در لیست فراریان و آوارگان ثبت نشده‌اند.


به گفته کمیساریای پناهندگان، برای یاری به آوارگان نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار پول نیاز است، که تنها حدود ۱۴۰ میلیون دلار در دسترس می‌باشد.


کمیساریا می‌گوید روزانه بین ۲ تا ۳ هزار نفر از مرز سوریه به کشورهای همسایه می‌روند، و رقم آوارگان ثبت شده نسبت به ماه مارس گذشته، ۶ برابر شده است.


انتقاد از "سکوت" جامعه بین‌المللی
در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل در شیوه‌ی برخورد با بحران سوریه همچنان اختلاف نظر وجود دارد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت: "در سوریه قهر و خشونت هر روز بیشتر می‌شود و شورای امنیت تنها نگاه می‌کند."


آمریکا بار دیگر اقدامات تنبیهی شدیدتری علیه رژیم سوریه تقاضا کرد، اما به احتمال قوی این بار نیز این تصمیمات با وتوی چین و روسیه روبرو خواهد شد.


گروه "اخوان‌المسلمین" که در میان مخالفان رژیم سوریه نیز نفوذ بیشتری پیدا کرده است، قدرت‌های بزرگ غرب را متهم کرد که به "بهانه" مخالفت روسیه، از یاری دادن به مبارزان سوری خودداری می‌کنند.