جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رسالت محمد و انسان معاصر - محسن کدیور و حسین کمالی

Posted: 30 Jun 2013 08:18 AM PDT

رشد ۵۸ درصدی تولید سیگار در خرداد امسال

Posted: 30 Jun 2013 07:42 AM PDT

جرس: مدیرعامل شرکت دخانیات با بیان اینکه یک سوم سیگار مصرفی در ایران قاچاق است، گفت: کل تولید سیگار در مجتمع‌های دخانیات ایران در فروردین امسال ۶۶ درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته است.  

 

به گزارش مهر، معصوم نجفیان در سومین نشست مدیران مجتمع های تولیدی دخانیات با بیان این مطلب افزود: براساس آمار ارائه شده، سالانه پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد نخ سیگار در دنیا مصرف می‌شود که تجارتی معادل ۳۳۰ میلیارد دلار در سال را به خود اختصاص می‌دهد. اگر فروش نفت‌ کشور سالانه ۷۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد تجارت جهانی سیگار معادل با درآمد پنج سال فروش نفت کشور خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ میلیون نفر در جهان به کسب و کار در صنعت دخانیات مشغول هستند، تصریح کرد: بنابراین، برای درک بهتر مسئله و مبارزه موثر با مصرف آن باید به همه جنبه های آن توجه نمود. برخی از کارشناسان بر این باورند که نبود صنعت دخانیات و تولید آن در ایران نافی مصرف آن نخواهد شد این درحالی است که از میزان بیش از ۶۳ میلیارد نخ در سال رقمی زیادی در اختیار تولیدات داخلی نیست که باید برای تامین بخش خالی این بازار برنامه ریزی نمود که این اقدام در سه ماهه اول سال ۹۲ در حال تحقق است.

 

مدیرعامل شرکت دخانیات در خصوص مصرف سیگار و هزینه های درمانی آن و تناقض بین افزایش تولید و سلامت، گفت: مبارزه با قاچاق و آلودگی اقتصادی و افزایش سلامت جامعه دو ابزار دارد. اول ارتقای کمی در مقابل قاچاق سیگار و دوم ارتقای کیفی محصولات. در حال حاضر دو تا ۳ برابر هزینه هایی که صرف مصرف سیگار در کشور می شود به درمان بیماری های ناشی از مصرف سیگار اختصاص داده می شود. در آمریکا این رقم یک برابر است.

 

وی افزود: این به کیفیت محصول برمی گردد چون در آمریکا قاچاق سیگاربه مانند ایران و در این حجم بالا وجود ندارد. قاچاق یعنی آلودگی اقتصادی و سلامتی چون کنترلی بر روی قاچاق سیگار نمی شود. وقتی یک سوم سیگار مصرفی در ایران قاچاق باشد این اتفاق می افتد. چگونه است که در آمریکا مصرف سیگار وجود دارد هزینه هایی که صرف درمان سیگاری ها می شود یک برابر است. اما در ایران بالاست؟ اگر محصولات قانونی ارتقای کمی و کیفی داده شود هم این هزینه هایی که صرف دردهای ناشی از مصرف سیگار می شود پایین می آید هم از میزان قاچاق کاسته می شود. آنگاه می توان در یک برنامه هدفمند در راستای کاهش مصرف گامهای اساسی برداشت.

 

نجفیان با بیان اینکه افزایش تولید و میزان فروش شرکت نشان از تغییر ذائقه مصرف کنندگان محصولات دخانی از سیگارهای خارجی به سمت سیگار های تولید داخل است ،از افزایش تولید شرکت در خردادماه سال ۹۲ خبر داد و گفت: با برنامه هایی که برای فروردین و اردیبهشت و خرداد ماه امسال تعیین شده بود کل تولید سیگار در مجتمع های دخانیات ایران در فروردین امسال ۶۶ درصد نسبت به فروردین سال گذشته افزایش داشته و در اردیبهشت ماه امسال نیز نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش تولید و در خردادماه امسال نسبت به سال قبل ۵۸ درصد رشد تولید داشته ایم.

 

مدیرعامل شرکت دخانیات تصریح کرد: فروش سیگار داخلی در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته نیز دارای رشد مثبتی بوده است که تمام این اقدامات در راستای تامین ظرفیت خالی بازار مصرف، مبارزه با قاچاق و هم چنین گزینه صادرات محصولات دخانی است که صادرات محصولات دخانی آغاز شده است.

 

وی در خصوص قاچاق کالای دخانی نیز گفت: کشور چین با مساحت بیش از ۹ میلیون کیلومتر مربعی و ۱۷ کشور همسایه یک درصد قاچاق سیگار دارد. اما در ایران که ۶٫۱ میلیون کیلومتر مربع و ۷ کشور همسایه دارد؛ معادل تولید داخلی و مشارکتی قاچاق سیگار انجام می شود. این روندی است که افزایش عوارض و تعرفه های گمرکی واردات موجب آن شده است.

 

مدیرعامل دخانیات در پایان با بیان اینکه تولید نکردن و روی آوری به واردات سیگار و یا قاچاق آن به داخل کشور ابزار مناسبی برای رسیدن به کاهش مصرف نیست و فقط اشتغال بیش از ۷۰ هزار نفر در صنعت دخانیات را از بین خواهد برد، تاکید کرد: آرزوی قلبی تمام مدیران شرکت دخانیات تولید در راستای صادرات است اما باید با توجه به وظایف تعریف شده برای این صنعت نیاز داخل نیز تامین شود. 

جان کری: مذاکرات صلح خاورمیانه در حال نتیجه دادن است

Posted: 30 Jun 2013 07:41 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه آمریکا که با هدف تلاش برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها به خاورمیانه سفر کرده است، روز یکشنبه پس از گفت‌و‌گو با طرفین این مذاکرات گفت که شکاف میان دو طرف به طرز «قابل توجهی» کاهش یافته است.  

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری روز نهم تیر پس از چند دیدار جداگانه با نخست وزیر اسرائیل و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت که این دیدارها پیشرفت‌هایی را به همراه داشته و افزود که به باور وی آغاز دوباره مذاکرات صلح دور از دسترس نیست.

 

​​آقای کری در ادامه از «تعهد جدی» دو طرف به از سرگیری این مذاکرات ابراز خوشنودی کرد و خاطرنشان کرد که تیمی از کارشناسان منتخب وی در منطقه می‌مانند تا به تلاش‌ها برای آغاز گفت‌و‌گوهای صلح ادامه دهند.

 

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر چهار روزه خود به منطقه سه ملاقات جداگانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و سه دیدار نیز با محمودعباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی داشت.

 

​​آقای کری که از شامگاه شنبه تا ساعت چهار بامداد یکشنبه به مدت بیش از شش ساعت یکی از طولانی‌ترین ملاقات‌های کاری را با بنیامین نتانیاهو انجام داد، روز یکشنبه برای آگاه کردن محمود عباس از نتایج این ملاقات، با وی در رام‌الله دیدار کرد.

 

با وجود همه این کوشش‌ها خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که آقای کری موفق نشد تا برای از سرگیری مذاکرات صلح به توافق نهایی دست یابد.

 

وزیر امور خارجه آمریکا در پنجمین دور از کوشش‌های خود در سه ماه گذشته، ششم تیر ماه در بیت‌المقدس نخستین دور مذاکرات را با نتانیاهو انجام داد و هفتم تیر ماه در پایتخت اردن با محمود عباس دیدار کرد و نتیجه این مذاکرات را به اطلاع وی رساند.

 

وی هفتم تیر ماه بار دیگر به بیت‌المقدس رفت و دیدگاه‌های محمود عباس را با آقای نتانیاهو در میان گذاشت.

 

هشتم تیر ماه نیز دومین دیدار آقای کری با محمود عباس و پس از آن با بنیامین نتانیاهو انجام شد و دور سوم این دیدارها نیز نهم تیر ماه انجام شد.

 

با وجود این رفت و آمدهای پی درپی و مذاکرات طولانی، رسانه‌های اسرائیلی، فلسطینی و اردنی و نیز شماری از دیپلمات‌های اسرائیلی و فلسطینی نسبت به اینکه آقای کری توانسته باشد نتانیاهو و ابو مازن را به از سرگیری سریع روند صلح قانع کرده باشد، ابراز تردید می‌کنند.

 

به گزارش رویترز، محمود عباس اصرار دارد که پیش شرط او برای بازگشت به میز مذاکرات باید از سوی اسرائیل اجراء شود. وی بر لزوم قطع فوری ساخت و سازهای اسرائیلی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس تاکید دارد.

 

محمود عباس در کنار پیش شرط قطع ساخت و سازها، بر این امر که اسرائیل باید از هم اکنون مرجعیت مرزهای سال ۱۹۶۷ را به عنوان مرزهای کشور مستقل فلسطین بپذیرد، تاکید کرده است، مسئله ای که نتانیاهو ظاهراً برای قبول آن سرسختی زیادی نشان می دهد.

 

با این‌حال آقای نتانیاهو متعقد است نباید برای برگزاری مذاکرات پیش‌شرط تعیین کرد و گفته است که به این مسائل پس از آغاز گفت‌و‌گوها پرداخته خواهد شد.

قطعی گسترده برق در جزیره کیش به علت بدهی به وزارت نفت

Posted: 30 Jun 2013 07:24 AM PDT

جرس: صبح امروز برق اکثر مناطق جزیره کیش قطع شد در حالی که دمای هوای این جزیره بالای ۴۸ درجه است.  

 

پس از پیگیری این موضوع توسط خبرنگار ایسنا مشخص شد که قطعی برق به دلیل بدهکار بودن شرکت آب و برق کیش به وزارت نفت در ازای گاز دریافتی برای نیروگاه است.

 

 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش در این مورد با تاکید بر این‌که برق اکثر نقاط جزیره کیش قطع شده است گفت: دلیل قطعی برق بدهکاری شرکت آب و برق کیش به وزارت نفت است.

 

 

ایرج شرف‌زاده با اشاره به این‌که شرکت آب و برق کیش هزینه خرید گاز از وزارت نفت برای نیروگاه و تولید برق را نپرداخته است گفت:‌ برق کیش با وجود دمای بالای ۴۸ درجه در جزیره قطع شده و تبعات ناشی از قطع برق در کیش به عهده وزارت نفت خواهد بود.

 

 

یکی از ساکنین جزیره کیش در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که در طول شش ماه گذشته در جزیره قطعی برق به بهانه‌های مختلف از جمله قدیمی بودن وسایل صورت می‌گرفت گفت: به طور مرتب در شش ماهه گذشته شاهد قطعی برق بودیم.

 

 

وی تصریح کرد: پس از قطع شدن برق از صبح امروز با جمعی دیگر از اهالی جزیره به شرکت برق مراجعه کردیم اما گفتند که تقصیر شرکت گاز است که گاز را قطع کرده است.

 

 

این ساکن جزیره کیش تاکید کرد: با توجه به این که پول برق را از مردم می گیرند و با توجه به شرایط آب و هوایی جزیره کیش که اکنون دمای جزیره بیش از ۴۰ درجه است فرقی نمی‌کند که شرکت برق پول دارد بدهد یا خیر. مردم لحظه‌ها را به سختی می گذرانند.

 

 

به گفته برخی ساکنین سازمان آب و برق جزیره کیش در پاسخ به برخی مراجعین جزیره در مورد قطعی برق گفته است که شرکت گاز به ما امکانات نمی‌دهد و به همین دلیل اختلاف پیدا کردیم.

 

 

در حال حاضر بسیاری از مردم جزیره به ماشین‌های خود پناه برده‌اند و از کولرهای ماشین‌ها برای تحمل گرمای جزیره استفاده می‌کنند. 

شکایت دولت از دو نماینده مجلس به دادسرا

Posted: 30 Jun 2013 06:59 AM PDT

جرس: دولت از دو نفر از نمایندگان مجلس شکایت کرده و این شکایت در هیات نظارت بر نمایندگان مجلس بررسی می‌شود.  



عضو هیات نظارت بر نمایندگان مجلس گفت: اگر شکایت دولت بر حق باشد بر اساس فعلی که نمایندگان انجام داده‌اند هیات نظارت تصمیم گیری خواهد کرد اما اگر شکایت دولت بر حق نباشد دعوا رد می‌شود.

 

میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در تشریح شکایت دولت از دو تن از نمایندگان مجلس گفت: دولت از دو نفر از نمایندگان مجلس شکایت کرده و این شکایت در هیات نظارت بر نمایندگان مجلس بررسی می‌شود.

 

وی گفت: شكایت مطرح شده درباره نطق نمایندگان درباره سفر به نیویورك بوده كه این مساله بررسی خواهد شد كه آیا این اظهارات در حیطه وظایف نمایندگی بوده یا خیر؟

 

وی ادامه داد: دولت در دادسرا این شکایت را مطرح کرده که به واسطه مصونیت نمایندگان این شکایت در هیات نظارت مورد بررسی قرار گرفته است. این هیات صحت و سقم و موضوع شکایت را بررسی می‌كند.

 

این عضو هیات نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پایان افزود: اگر شکایت دولت بر حق باشد بر اساس فعلی که نمایندگان انجام داده اند هیات نظارت تصمیم گیری خواهد کرد اما اگر شکایت دولت بر حق نباشد دعوا رد می شود.

 

رشد بی‌سابقه شاخص بورس تهران

Posted: 30 Jun 2013 05:36 AM PDT

جرس: شاخص کل سهام بورس اوراق بهادار تهران از رکورد بی‌سابقه ۵۰ هزار واحدی گذشته است.  

 

بنا به گزارش خلاصه عملکرد بازار بورس تهران، بیشترین سهام معامله‌شده، سهام شرکت‌های سایپا، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و پلی‌اکریل بوده است. همچنین پالایش نفت اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گسترش نفت و گاز پارسیان شرکت‌هایی بوده‌اند که معامله سهام آنها بیشترین ارزش معامله را داشته‌ است.

 

به گزارش ایسنا، شاخص بورس تهران که در معاملات دیروز موفق به عبور از مرز روانی 50 هزار واحد شده بود، امروز به روند جهشی خود ادامه داد و به راحتی وارد کانال 51 هزار واحد شد.

 

بر این اساس شاخص بورس تهران در نیمه معاملات امروز با رشد 542 واحدی مواجه شد و به راحتی قله 51 هزار واحدی را فتح کرد.

 

انتشار گزارش سه ماهه شرکت‌ها در کنار تثبیت بازار ارز و رکورد بازارهای موازی باعث شد تا بورس تهران اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و نقدینگی موجود در سایر بازارها را به خود جذب کند.

 

با رشد 1،8 درصدی شاخص بورس تا این لحظه بازدهی بورس از 33 درصد گذشت و ارزش بازار سرمایه در جدیدترین رکورد شکنی خود به 242 هزار میلیارد تومان رسید.

گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی زنانی که به دولت روحانی راه پیدا می‌کنند

Posted: 30 Jun 2013 05:36 AM PDT

جرس: پس از آنکه حسن روحانی تشکیل وزارت زنان در دولت خود را به عنوان یکی از شعارهای خود مطرح کرد حالا همه چشم دوخته اند تا ببیند شیخ اعتدال در کابینه خود به چه میزان از حضور زنان استفاده می کند.  

 

مجله مهر در گمانه‌زنی‌هایی از زنانی نام برده است که احتمال می‌رود به کابینه‌ی حسن روحانی راه یابند.

 

بنا بر این گزارش، زمزمه های تشکیل وزارت وزارت زنان در دولت اصلاحات شنیده شد. طرحی که هیچ وقت به نتیجه نرسید. البته در سال 89 هم فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد نمایندگان برای تشکیل وزارت زنان در طرح بازنگری و بررسی ساختار اداری دولت خبر داده و گفته بود این طرح در حال بررسی در چند کمیسیون است و بزودی در صحن علنی مطرح می شود.

 

اولین نشانه‌های تشکیل این وزارتخانه در دولت یازدهم، در شعارهای انتخاباتی حسن روحانی نمودار شد. آنجا که او گفت که تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کردیم تا حقوق ضایع شده زنان را به آنها برگردانیم.

 

معصومه ابتکار عضو کنونی شورای شهر و رییس سابق سازمان محیط زیست از زنانی است که نام او برای پست های مختلف در دولت جدید مطرح شده است. از همان ریاست سازمان حافظت از محیط زیست گرفته تا همان وزارت زنان اگر وزارتخانه ای تشکیل شود. ابتکار که از حضور در شورای شهر چهارم بازمانده است قطعا پستی در دولت روحانی خواهد داشت.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از آن وزارتخانه هایی بود که محمود احمدی نژاد هم در ابتدای دولت دهمش تصمیم داشت، مسئولیتش را به یک زن واگذار کند. او فاطمه آجرلو را برای وزارت رفاه معرفی کرد اما مجلس به وی رای اعتماد نداد. این وزارتخانه در دولت یازدهم هم از آن وزارتخانه هایی است که احتمال سپردنش به یک زن زیاد است. از سهیلا جلودارزاده نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و از اعضای خانه کارگر به عنوان یکی از گزینه های این وزارتخانه یاد می شود.

مرضیه وحید دستجردی راه حضور زنان در وزارتخانه ها را باز کرده است. او در وزارت بهداشت و درمان سابقه مدیریتی خوبی از خود نشان داد و حالا در کنار علیرضا مرندی و مسعود پزشکیان وزیران بهداشت دولت سازندگی و اصلاحات، از مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد هم به عنوان یکی از گزینه های تصدی وزارت بهداشت یاد می شود.

 

 

در کنار این ها از زهرا مصطفوی و زهرا پیشگاهی فر به عنوان گزینه‌های ریاست مرکز امور زنان ریاست جمهوری یاد می شود. البته این روزها زمزمه حضور پیشگاهی فر در این پست قوت بیشتری گرفته است. او نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی و رئیس مطالعات زنان است. پیشگاهی فرد به عنوان نخستین بانوی ایرانی است که توانسته‌است در رشتهٔ جغرافیای سیاسی، بالاترین مدرک دانشگاهی (دکترا) را دریافت کند. نایب رئیسی و عضویت شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی از پست های اوست.

فاطمه هاشمی که عضو حزب اعتدال و توسعه است و حضورش در همایش انتخاباتی حسن روحانی از لنز دوربین‌ها ثبت شده بود هم احتمالا از زنانی است که می تواند در کابینه روحانی جایی داشته باشد. طبق شنیده ها ریاست هلال احمر احتمالا برای وی در نظر گرفته شده است.با همه این ها پیشنهاد جالب را توران ولی‌مراد دبیر ائتلاف اسلامی زنان در نشست ائتلاف اسلامی زنان مطرح کرده و گفته که اصرار داریم که سخنگوی دولت هم از میان زنان انتخاب شود، چرا که این امر باعث می‌شود که خیلی از مرزها شکسته شود و وجهه‌ جمهوری اسلامی ایران در صحنه‌ بین‌المللی ارتقاء پیدا کند.

جستاری درباره صورت بندی مسئله زنان در ایران

Posted: 30 Jun 2013 05:17 AM PDT

سارا کریمی
او چگونه عمل می کند و چرا اینگونه عمل می کند؟  

 

چگونه می‌توان در موضعی به غایت رادیکال (منتهی در حوزه نظریه) منطق مسلط بر علم مدرن را نقد کرد. علمی که تصویری آماری یا در بهترین حالت تمثیلی و طبقه بندی شده از گروه های مختلف جامعه انسانی و تاریخ ارائه می دهد و بی‌توجه به معناهای جاری در زندگی، انسان را به مقولاتی چون جنسیت، سن و طبقه تقلیل داده و برای شناخت، پیش بینی و برنامه ریزی درباره سرنوشت او اقدام می کند. به بیان دیگر چگونه می توان زن ایرانی را به مثابه موضوع اندیشیدن زن ایرانی قرار داد و بدور از برخوردی تقلیل گرایانه از تجزیه آن به اجزایی تهی از معنا، تمامیتش را فهم کرد؟ تاملی که موجب فهم و صورت بندی مسئله امروزمان در بستر گذشته رفته و آینده نیامده شود؟

فرض کنید زنی در سیستان و بلوچستان کنونی، زندگی می‌کند. نام این زن «آنا» است. آنای 20 ساله در یکی از روستاهای دور افتاده سیستان زن دوم مردی جوان و دارای قدرت تمکن مالی متوسط نسبت به جامعه روستایی خود ازدواج کرده و پس از یکسال اقامت در خانه او و همخوابگی با وی هنوز صاحب فرزندی نشده است. او که از زیبایی چندانی برخوردار نیست از اینکه به همسری مردی ولو به عنوان دومین زن درآمده راضی است و از اینکه هنوز بچه‌دار نشده است نگران شده و به دنبال راه چاره می گردد. یکی از عوامل نگرانی او پرس و جوهای اطرافیان و جو سنگین اجتماعی است که باید بدان پاسخ دهد. البته همان اجتماع راه حل‌هایی را نیز پیش پای او می‌گذارند. جایگاه او در روستا؛ خانواده و روابط دونفره میان او و شوهرش که از زن اول خود صاحب یک پسر و دو دختر است، تصویری از آینده برایش ترسیم می کند که در بهترین حالت صاحب فرزندان و قدرت و منزلت باثبات است و در حالت بد از فرزندآوری عاجز و به همین دلیل مطرود شده و شوهر حتا از همخوابگی با او امتناع می کند. کنش های «آنا» بسته به وضعیت روان‌تنی اش که مجموعه ای از وضعیت سلامت، ویژگی‌ های جسمانی و زیبایی و نحوه فکر کردن او که از خلال تاریخچه پرورش روح او در تاریخ کوچک خود و پیشینه خانوادگی اش است؛ تعیین می‌شود. شاید او به خرافات پناه ببرد و برای برون رفت از این مشکل به چاره های زن های سنتی بپردازد؛ شاید از پزشکی کمک بگیرد و مرجعیت علم را بپذیرد و شاید هم جذابیتهای جنسی خود را برای نگه داشت شوهرش گسترش بدهد و نیز ممکن است راهی از میانه این مسیرها پی بگیرد.

اما اگر این مطلب به نحوی مسئله علم شود و آنا موضوع شناخت ما باشد، بر ما به عنوان یک پژوهشگر معلوم نیست که او چگونه عمل خواهد کرد؟ آنا به عنوان یک انسان موضوع علم شده و می تواند به صورت یک واحد انسان یا در گروهی که بدان تعلق دارد مطالعه شود. در وهله نخست او یک نفر است و موضوع رشته هایی چون روانشناسی یا روانکاوی به عنوان یک واحد روانی قرار می گیرد. فراتر از آن آیا ما می توانیم با فرآیندهای شناخت جامعه شناسی یا مردم شناسی از خلال پر کردن پرسشنامه و آزمون های آماری پیش بینی نماییم که جامعه زنان نابارور روستایی سیستان چگونه عمل می‌کنند و بر روند تاریخ جامعه تاثیر گذارده و از طریق این تاثیرگذاری، امکانات عمل خود را گسترش می دهند؟


البته که ممکن است چنین ادعایی داشته باشیم و بر مبنای چنین ادعایی سیاستهای کلانی را برای جامعه روستایی سیستان تعیین نماییم. برای مثال ممکن است برای کمک به این زنان الزامات حقوقی را در زمینه طلاق زنان نابارور قرار دهیم یا امکانات پزشکی را برای این زنان تعبیه نماییم. این البته بسترهای تصمیم گیری برای این گروه از زنان را تغییر خواهد داد و یا شاید در بلند مدت موجب تغییر نگاه جامعه نسبت به آنها شود. اما باید در نظر داشت که ضریب خطا در چنین برنامه های علمی به اندازه ای بالا است که نشان می دهد که پژوهشگر با بسیارگان عواملی روبرو است که توان کنترل و یا مطالعه آنها را ندارد. اما با انتزاع بیشتر این موضوع می توانیم به این نتیجه برسیم که در ریشه چالش اول پژوهشگر با مسئله شناخت نحوه تفکر، تصمیم گیری و کنش های آنا نه عوامل متداخل با موضوع بلکه اراده او برای گزینش و عمل است که در بستر عوامل مختلف به پیچیدگی می انجامد. با در نظر گرفتن این بعد از قضیه هرگونه پیش بینی و برنامه ریزی علمی برای او در دایره محدود شناخت علمی متاثر از داده های تجربی قرار می گیرد که سهم عوامل روحی و اراده مندی او را به ناگزیر در نظر نمی گیرد. بنابراین دستاوردها و اقداماتی که انجام می شود با ادعای علم روانشناسی، جامعه شناسی و مردم شناسی راجع به شناخت پدیده ها و پیش بینی و برنامه ریزی برای آن به منظور تسلط بر پدیده تناقض دارد.

در واقع ما از روی نشانه‌ها و با جمع آوری و جمع کردن و تقسیم کردن آنها بر جامعه خود به این نتایج رسیدیم. در حالیکه این فرآیند با تکیه بر شناخت کنش‌های آگاهانه «آنا» استوار است؛ با نحوه شکل گیری تصمیم گیری در «آنا» که مبتنی بر تجربه درونی او از جهان اطرافش است و بخشی از آن نیز لزوما با آگاهی او نسبتی ندارد غریبه است. برای مثال اگر «آنا» دچار اختلال هورمونی باشد و سطح هورمونهای او از حد معمول پایین تر باشد این می تواند موجب حالت افسردگی و احساسات منفی در وی شود که حس تحقیرشدگی ناشی از فشار اجتماعی اطرافش را تقویت کند و حتی زمینه ساز اقدام برای خودکشی و حدف خود از جامعه به عنوان یک عنصر نامطلوب شود، اما شروط لازم و کافی برای این مسئله ضروری است و آن همان طردشدگی و شاید شکل شخصیتی آنا و همچنین تاریخچه زندگی اش باشد که در حیات روانی و در حالت درستتر روان تنی او موثر بوده است. حال اگر براساس آمارها میزان خودکشی در جامعه زنان نابارور روستاهای سیستان بالا باشد آیا می توان ادعا کرد که عامل هورمونی موثر بوده است؟ در حالیکه اقدام به خودکشی برای یک فرد نقطه ای است که در آن بسیاری حسها در یک تجربه درونی جمع می‌شوند و این تصمیم را می سازند. پس می بینید که چطور در یک کنش فردی و در سطح وسیعتر بالا رفتن آمار آن به عنوان یک کنش اجتماعی، اراده شکل گرفته در محیط به یک عنصر مهم تبدیل شده و همه چیز به همه چیز مربوط شده و نظام تخصص گرایانه علم تجربی را به چالش می‌کشد.

دیلتای در کتاب «مقدمه‌ای بر علوم انسانی» برای تاسیس علمی جدید که دیگر زیرمجموعه علوم طبیعی نباشد از همین استدلال بهره می‌جوید و مرزهای علوم طبیعی را برای شناخت کنش ها و رفتاهای انسانی و در سطح وسیعتر رویدادهای تاریخی و اجتماعی دوباره تعریف می کند.

او این علم جدید را «گیستس ویسنشافتن»[1] می نامد و ربط آن را با روح[2] در نظر می گیرد. او با طرح کردن موضع فلسفی علوم طبیعی در جدا کردن عالم نفس از طبیعت و پرداختن به طبیعت از طریق گردآوری تجربه های حسی و مستدل نمودن آنها ذیل گزارهای منطقی و عقلانی، مدعی می شود که علوم انسانی جدید امورواقع روح انسان را از وحدت روان تنی طبیعت بشری متمایز نمی کند.

او میان فرآیندهای که داده های حسی را به عنوان ماده خود در اختیار دارند و توسط پیوندهای فکر تولید می شوند و فرایندهایی که مربوط به سلسله ای از امور واقعند که اصولا در تجربه درونی و بدون همکاری حواس دریافت شدند اما به واسطه تاثیر فرآیندهای طبیعی خارجی ساخته شده اند فرق گذاشته و در پی فهم این حوزه بر می آید. از نظر او فقط به واسطه انتزاع می توان حیات ذهنی را از واحد حیاتی روان تنی متمایز کرد. در حالیکه انسان یک کل متراکم از واحد حیاتی روان تنی به عنوان جسم و روحی است که در تقابل دیالکتیکی با درگیرهای این جسم با جهان اطرافش می اندیشد و عمل می کند. این که علوم تجربی تنها به واسطه دستگاه عصبی هر عمل روانی را به جسم مرتبط می سازد در این نگاه حدود علوم طبیعی را برای شناخت روح و فرآیندهای ذهنی و روانی بشر ترسیم می کند. و در مقابل می کوشد که آگاهی خود را به این معطوف سازد که طبیعت چگونه موجودات بشری را شکل می دهد و آن را با معرفت به اینکه طبیعت چگونه ما را به مواد لازم برای عمل مجهز می کند، ادغام کند.

در این موضع شاید با آگاهی از تاریخ و جهان معنایی آنا بتوان فهم کرد که او چگونه عمل می کند و چرا اینگونه عمل می کند؟ در این موضع می توان آنا را یک کل متقابل با جهان پیرامونش دید که تمام مناسبات و روابط طبیعی را که در آن درگیر است در تصمیم خود منعکس می کند و بنابراین خردی را سامان می دهد که همه این عوامل را با یکدیگر تنظیم نماید. از این طریق می توانیم با فهم خرد تصمیم گیرنده پشت عمل زنان نابارور روستاهای سیستان پی ببریم که کلیت این روابط چگونه کل می گیرند؟ و چگونه مشروع یا مشروع خواهند شد؟ بنابراین در چنین علمی در وهله نخست هدف ما گفتگو با وضعیت آنا است و نه پیش بینی و تغییر آن.

پانوشت ها:

[1] Geisteswisenschaften

[2] Geist
 

منبع: مدرسه فمینیستی

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

دلایل اختلالات امروز تلفن همراه مشخص شد

Posted: 30 Jun 2013 05:00 AM PDT

جرس: شرکت ارتباطات سیار ایران با تایید بروز اختلال در برقراری ارتباط مشترکان همراه اول اعلام کرد: قطعی لینک‌های ارتباطی همراه اول در برخی مناطق مرکز تهران و نیز قطع لینک زیرساخت ارتباطی در برخی شهرستان‌های کشور باعث بروز اختلالاتی در برقراری ارتباط مشترکان شده است.  

 

 

 

به گزارش مهر، روابط عمومی همراه اول با اعلام رفع مشکل لینک‌های ارتباطی شبکه ارتباطات سیار توضیحاتی در زمینه اختلالات به وجود آمده ارائه کرد.

 

براساس این اعلام اختلالات به وجود آمده که از ساعت 10 صبح امروز در برقراری ارتباط برخی مشترکان روی داده است مربوط به قطع لینک‌های ارتباطی در برخی نقاط مرکزی تهران بوده که امکان برقراری ارتباط را برای آن دسته از مشترکانی که در این مناطق حضور داشته‌اند غیرممکن کرده بود و تماس ورودی و خروجی این مشترکان برغم داشتن آنتن، با مشکل مواجه شده بود.

 

در این راستا همراه اول اعلام کرد که هم اکنون مشکل این لینک‌های ارتباطی رفع شده و ارتباط مشترکان در نقاط مرکزی تهران به حالت اولیه بازگشته است.

 

در همین حال و براساس اعلام روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار، قطعی لینک ارتباطات زیرساخت نیز سبب بروز اختلال در شبکه همراه اول در برخی شهرستان‌های جنوبی کشور شده است که مشترکان در این مناطق برای برقراری ارتباط بیرون شهری با مشکل مواجه هستند.

 

روابط عمومی همراه اول با اعلام اینکه بروز اختلالات در شهرستان‌ها خارج از اختیارات همراه اول بوده تاکید کرد: به محض جایگزینی لینک‌های ارتباطی شرکت زیرساخت اختلال تلفن همراه در شهرستان‌ها برطرف خواهد شد و هم اکنون نیز بخشی از این مشکل رفع شده است.

 

صبح امروز در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها امکان برقراری تماس با تلفن‌های همراه اپراتور همراه اول ممکن نبود و پیامک‌های این خطوط نیز با مشکل به مقصد می‌رسیدند. 

دولت خرافه‌گرا؛ ۸ سال بهره گیری از احساسات مذهبی

Posted: 30 Jun 2013 04:48 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: دولتی که با از ابتدا با ترویج خرافه گرایی و بهره گیری از احساسات مذهبی در صدد تقویت پایه‌های خود در نظام سیاسی جمهوری اسلامی بود در یکی از آخرین نشست‌ها با هودارانش نیز این روحیه را بازتاب داد.  

 

روز سوم تیرماه گروهی از نزدیکان فکری محمود احمدی‌نژاد به مناسبت سالروز اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ دور هم جمع شدند و سخنانی را در این نشست طرح کردند که نشان از امتداد خط خرافه گرایی و بهره جویی از نشانه‌های مذهبی به قصد قدرت یابی سیاسی بود. غلامحسین الهام سخنگوی دولت و معاون منابع انسانی احمدی‌نژاد در این نشست طی اظهاراتی مدعی شد «انشاءالله با ظهور حضرت امام زمان (عج) احمدی‌نژاد نیز رجعتی دوباره خواهد داشت و در آن زمان به دنبال استقرار اسلام ناب خواهد بود.»
این مقام نزدیک به دولت تصریح کرد: برخی‌ها توجه به دولت امام زمان (عج) را خرافه تعبیر کردند و تمام تلاش احمدی‌نژاد در مسیر استقرار حکومت علوی را تنها به یک بشقاب خالی محدود کردند.
اشاره وی به بشقاب خالی قرار دادن یک بشقاب خالی بر سر میز غذا توسط احمدی‌نژاد بود که گفته می‌شد بشقاب غذای امام زمان است.


خشم محافظه کاران


اظهارات الهام علاوه بر اینکه بار دیگر منتقدان دولت را به واکنش واداشت با خشم محافل محافظه کار نیز روبرو شد که بعضا با تمسخر و تحقیر نسبت به سخنان الهام موضع گیری کردند. محافظه کاران در سالهای ابتدایی دولت احمدی‌نژاد از اظهارات آخر الزمان گرایی او به نوعی حمایت می‌کردند و او را مدافع ناب نظریه انتظار و طرفدار واقعی امام دوازدهم شیعیان معرفی می‌کردند اما با گذشت زمان بسیاری از چهره‌های هوادار حکومت نیز از دیدگاه آخر الزمان گرایی احمدی‌نژاد رویگردان شدند و امسال کار به آنجا رسید که «حسین شریعتمداری» مدیر مسئول کیهان هم اظهارات غلامحسین الهام درباره نسبت احمدی‌نژاد و امام زمان را سخیف خواند و نوشت: «اشاره او به قرار دادن بشقاب خالی تائید وجود داشتن چنین شایعه‌ای است همچنانکه در باره هاله نور و تکذیبات بعدی پس از آنکه نوار قضیه پخش شد مجبور به سکوت شدند.
در پارلمان ایران، برخی افراد اظهارات منتسبان دولت را ناشی از تفکر حجتیه دانستند و نسبت به آن اعلام خطر کردند.» محمد باقری «عضو فراکسیون روحانیون مجلس گفت که برخی ادعا‌ها از سوی احمدی‌نژاد و همفکران او در دولت گزاف و سنگین و سوق دادن مردم به سوی مسیر‌ها و مسائلی است که انجمن حجتیه دنبال می‌کرد.
کمیسیون امنیت ملی مجلس هم نتوانست عصبانیت خود را از این موضوع پنهان کند و جواد جهانگیرزاده عضو محافظه کار این کمیسیون گفت:» به نظر می‌رسد آقای الهام از غیب به الهاماتی دست پیدا می‌کنند اما باید به ایشان تاکید کرد که این استفاده از ادبیات آسمانی و مذهبی برای آدم‌های معمولی که در حوزه سیاست حضور دارند، کار درستی نیست
در کمیسیون صنایع هم اعتراض به سخنان الهام وجود داشت و «کمال الدین پیر موذن» عضو این کمیسیون با بیان اینکه باید دعا کنیم دولت احمدی‌نژاد دیگر تکرار نشود، تصریح کرد: قوه قضائیه نباید ساکت بنشیند بلکه باید عوامل ویژه خوار دولت را به پای میز محاکمه بکشاند.


اظهارات توهم آمیز


الهام روز بعد اظهارات خود را اصلاح کرد و در نخستین واکنش خود گفت: بر حسب آنچه در دعای جامعه کبیر آمده رجعت یاران امام عصر و خدمت در دولت کریمه امام زمان مورد تائید منابع شرعی است.
الهام در دومین واکنش خود نیز گفت: «آرزوی فرج و تعجیل در ظهور بر همگان واضح است منظور ما هم توفیق خدمتگزاری احمدی‌نژاد در دولت یار بوده است!»
غلامحسین الهام و همسرش در اغراق گویی در باره احمدی‌نژاد و دولت وی سابقه طولانی دارند. فاطمه رجبی همسر او احمدی‌نژاد را معجزه قرن نامیده بود. الهام مدتی بنا به برخی مصلحت‌ها از دولت جدا شد و برای تشکیل گروه پایداری ماموریت یافت اما مجددا به دولت بازگشت. محافل محافظه کار بعد‌ها این رفتن و برگشتن وی به دولت را مشکوک توصیف کرده بودند.
سابقه اظهارات عجیب و غریب الهام به این موارد محدود نمی‌شود. وی اواخر خرداد امسال در اظهاراتی که سایت شبکه ایران آن را منتشر کرد، احمدی‌نژاد را به یوسف نبی و یعقوب را به مقام رهبری تشبیه کرد و از حسادت دیگر فرزندان نظام به احمدی‌نژاد خبر داد.
وی اردیبهشت ماه امسال و در در پنجمین همایش ملی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی و سومین جشنواره ملی ارتباطات هم گفت «ارتباط رئیس جمهور با مردم مشی پیامبرانه دارد که در شهر و روستا برای برقراری یک ارتباط زنده تلاش می‌کند.»


خرافه گویی ریشه دار دولتی‌ها
خرافه گویی در باره امام زمان در دولت احمدی‌نژاد فرا‌تر از اظهارات الهام است. احمدی‌نژاد به دفعات گفته بود کشور را امام زمان اداره می‌کند و پول یارانه‌ها را نیز او توزیع می‌کند. «محمد حسین نامی» وزیر ارتباطات دولت احمدی‌نژاد اردیبهشت ماه امسال گفته بود «صدا و تصویر امام زمان (عج) از لایه‌ای بالا‌تر از فیبرنوری برای تمام جهان ارسال می‌شود.» این اظهارات او با واکنش‌های تمسخر آمیزی روبرو شد که توضیحات بعدی وزیر بر ابهامات اظهاراتش بیشتر افزود.
احمدی‌نژاد در مراسم درگذشت چاوز هم ادعای رجعت را مطرح کرده و گفته بود «چاوز بهمراه دیگر صالحان زمین برای تشکیل حکومت عادل به همراه امام عصر رجعت خواهد کرد.»
این اظهارات او خشم محافظه کاران و روحانیون را بر انگیخت که مجبور شدند با رد اظهارات احمدی‌نژاد، به دفعات در باب فلسفه رجعت امام عصر و نکات پیرامون آن توضیحاتی را ارائه کنند.
برخی مخالفان احمدی‌نژاد می‌گویند وی با اظهاراتش در باره امام زمان، مردم و جوانان را به این گونه مسائل بد بین کرده است.