جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در مورد انتخابات پیش رو سخنی ندارند

Posted: 10 Jun 2013 05:56 AM PDT

جرس: زهرا موسوی، دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت پدر و مادر در حصر خود، در پاسخ به موضوع انتخاباتی موسوی و رهنورد تاکید کرد که آن دو بزرگوار درباره انتخابات پیش رو "صحبتی نخواهند کرد."


به گزارش کلمه، طی هفت ماه گذشته، تنها یک ملاقات برای دو دختر و دو ملاقات برای یکی از دختران میرحسین موسوی سهم دختران میرحسین و رهنورد از دیدار پدر و مادر در حصرشان بوده و آن ها حتی نتوانسته اند در این مدت تماس تلفنی با پدر و مادر خود داشته باشند. در حالی که حتی مجرمان خطرناک نیز از این حقوق ابتدایی در زندان ها برخوردارند.

 

دختر موسوی و رهنورد ضمن اعتراض از این محرومیت ها و فشارها، از وضعیت جسمی پدر و مادر خود ابراز نگرانی می کند: هنگامی که پدرم برای بار اول برای تست ورزش به این بیمارستان امنیتی برده شده بود ظاهرا در یک تبانی بین مامورها و پزشکان درحالی که حالش بد شده و تست هم مثبت بوده دستگاه را خاموش نکرده بودند و با توجه به این وضع پدرم امنیت جانی حس نکرده و قبول نکرده است که مجددا به آنجا برده شود و در نتیجه الان پرونده پزشکی او رها شده و پیگیری نمی شود.

 

وی همچنین درباره ی موضع انتخاباتی پدر و مادر خود می گوید که آن ها درباره ی انتخابات پیش رو صحبتی نخواهند کرد.

 
متن کامل گفت و گوی زهرا موسوی به شرح زیر است:
 

 

آخرین خبر شما از آقای مهندس و خانم دکتر چیست و آیا از وضعیت ایشان خبری دارید؟

 

یکی ازخواهران اخیرا موفق شده است پدر و مادرمان را خیلی کوتاه ببیند. در واقع با دیدار اخیر طی ۷ ماه گذشته عملا دو نفر از ما تنها یک ملاقات داشته و دیگری دو ملاقات. این وضعیت محرومیت ما از ملاقات هاست. تماس تلفنی هم نداریم و اجازه نمی دهند حتی به اندازه حقوق یک زندانی تماس تلفنی داشته باشیم و از این مساله هم محرومیم. کماکان درگیر فشارهای نهادهای امنیتی هستیم. طبعا در یک چنین وضعی هم هیجانات چنین دیدارهای ناگهانی هم فشارهای شدید روانی که بر ما و آنها وارد می شود و در حضور مامور و شنود و دستگاه و دوربین یک دیدار راحت و با آرامش ممکن نیست. در این فرصت های کوتاه ما همین که بگوییم خوبیم و زندگی چطور می گذرد و… زمان گذشته است. بنابراین از وضعیت آنها خبر دقیقی نداریم. منظورم این است که صحبت ساده و راحت نیست از هر نظر برای ما و آنها.

 

فکر می‌کنید زندان خانگی برای پدر و مادرتان چگونه می‌گذرد؟

 

پدر و مادر ما انسان هایی سیاسی اند. زندگی مشترکشان هم ترکیبی از یک زندگی عادی عاشقانه با فعالیت های جدی سیاسی است. این بر کسی پوشیده نیست که در کشورهایی با شرایط همانند کشور ما زندگی سیاسی چه تبعاتی می تواند داشته باشد. پس برای این تبعات از نظر روحی آماده بودند اگرچه حجم تباهی و بی انصافی خیلی خیلی بیش از تصور است. آنها از نظر روحی قوی و از نظر ایمانی در طول این سال های سخت، تلطیف و ربانی تر شده اند اما از نظر جسمی به طور جدی آسیب خورده اند این بزرگترین نگرانی ماست. ما درد دوری و بی خبری و روبرویی با دستگاه امنیتی پیچیده و بیرحم را تحمل کرده ایم ولی وضعیت سلامتی آنها نگران کننده است.

 

منظورتان چیست؟ چه مشکلی از نظر جسمی پیدا کرده اند؟

 

مادرم قندش بالا رفته و آرتروزش به شدت کتف و دست هایش را درگیر کرده است. منتها تا کنون در این مورد کاری نشده و او درد می کشد. پدرم هم اردیبهشت باید برای پرونده پزشکی و بررسی استنت قلبش به بیمارستان قلب و زیر نظر پزشکانی که مراحل قبل را انجام داده بودن می رفت که مامورها گفته اند به بیمارستان مورد نظر خودشان برده خواهد شد. پیش از این هنگامی که پدرم برای بار اول برای تست ورزش به این بیمارستان امنیتی برده شده بود ظاهرا در یک تبانی بین مامورها و پزشکان درحالی که حالش بد شده و تست هم مثبت بوده دستگاه را خاموش نکرده بودند و با توجه به این وضع پدرم امنیت جانی حس نکرده و قبول نکرده است که مجددا به آنجا برده شود و در نتیجه الان پرونده پزشکی او رها شده و پیگیری نمی شود. البته داروها طبق توصیه قبلی پزشک تهیه می شود و در اختیارشان گذاشته می شود. منتها علی رغم خواست مکرر ما و پدر مادر ما هنوز موفق به دیدن پرونده پزشکی آنها نشده ایم.

 

فکر می کنید شرایطی که برای شما و پدر و مادرتان ایجاد کرده اند ارتباطی با انتخابات و به طورکلی تر بحرانی که در جامعه فراگیر شده است دارد یا خیر؟

 

شرایط پدر مادر با نزدیک شدن به انتخابات سخت تر شده ارتباطات ما تنگ تر شده و روند درمان آنها تنها در دست پزشکان غیر قابل اعتماد انجام می شود. آنها نگرانند تا مبادا پدر روزنه ای پیدا کند و حرفی بزند که روند ها تغییر کند. ما دلیلی جز این نمی بینیم.

 

در هفته های اخیر شایعات زیادی از هر سو در مورد موضع انتخاباتی آقای موسوی گفته شده است. طی همین یکی دو ملاقات کوتاه آیا دریافتی یا نظری از پدر و مادر درباره‌ی انتخابات داشته اید؟

 

در یک روال کلی پدر و مادرمان به ما توصیه ای نداشتند. یا حتی برای شرکت یا عدم شرکت های ما در انتخابات، نه نظر خودشان را توضیح می دادند و نه از ما انتظار توضیح داشتند. اما در حد همین یکی دو ملاقات محدود، گفتند ما در این شرایط امنیتی در متن جامعه قرار نداریم و بنابراین درباره انتخابات صحبت نخواهیم کرد.

 

فکر می کنید آیا وضعیت به این شکل ادامه پیدا می کند یا تغییر خواهد کرد؟

 

ما امیدواریم و خود پدر مادر هم امیدوارند که وضعیت آنها و همه زندانی ها تغییر کند. تا ابد که این وضع نمی شود ادامه داشته باشد و این بحران زیر پوست هر تحرکی خواهد بود و قابل انکار نیست. اگرچه عده ای از ترس فضای امنیتی جرات نکنند نام آنها را ببرند و به جای اینکه اسمشان را ببرند آدرس بدهند. گرچه کسی جرات نکند به این زندان و رفتار غیر انسانی و قانونی اشاره کند. منتها من فکر می کنم وضع آنها نسبی است؛ یعنی با توجه به شرایط و تحولات کشور خواهد بود. در کشور ما هیچ وقت نمی شود پیش بینی دقیق داشت. انشا الله که با آزادی همه دلسوزان سیاسی دربند یک بحران بزرگ برطرف شده و راه برگشت آرامش به کشور بالاخره از نقطه ای باز شود.

 

خواست شما به عنوان خانواده آقای موسوی خانم رهنورد درباره وضعیت پدرتان چیست؟

 

در بحران های آغاز زندانی شدن پدر و مادر ما ابتدا خواستار ملاقات آنها بودیم. آنقدر بی خبری ها آزار دهنده بود و آنقدر دم در زندان اختر رفته و دست خالی برگشته بودیم و آنقدر توهین شنیده بودیم و این بحران برایمان سنگین بود که با همه صحنه های فجیعی که می دیدم بیشتر در شوک بودیم و ملجا و ماوای مان را جستجو می کردیم. اما الان می دانیم و مصریم که خواست اصلی و اولیه و مهم ما آزادی بی قید و شرط آنهاست. به آنها ظلم شده، برای خوبی و خیرخواهی دوستی و عشق به مردم و کشور زندانی شده اند، از حقوق اولیه انسانی خود محروم شده اند. از حقوق یک زندانی که به هرحال قوانین زندان با همه مشکلاتش شامل حالش می شود محروم مانده اند. در غیاب آنها و در حالی که دستشان ناجوانمردانه از دنیای بیرون کوتاه بوده مورد اتهام های دروغین مختلف قرار گرفته اند. ملی ترین، دلسوزترین و از خود گذشته ترین و مردم دوست ترین های این کشور را با اتهام های عجیب و نچسب و غیر قابل باور وابستگی به بیگانه و براندازی که خودشان هم می دانند راست نیست، به دست خشن ترین لایه های سپاه و سپس امنیتی سپرده اند. ما فرزند آنهاییم و مثل هر فرزند وفاداری ضمن اینکه به راهی که رفته اند باور داریم و درحالی که حق خود و پدر و مادرمان می دانیم ملاقات هایی عادی با آنها داشته باشیم از وضعیت بد آنها بطور خیلی جدی نگران و خواستار پایان سریع این وضع و جبران آنیم.

 

از مردم و دوستان و فعالان چه انتظاری دارید؟

 

پدر و مادر ما به حق مردم خیانت نکردند و به اعتماد و علاقه اشان پاسخی مهربانانه و اخلاقی دادند. ما مطمئنیم مردم هم تنهایشان نخواهند گذاشت و وفای به عهد آن ها را با حمایت آنها و توجه و حساسیت به وضعیت خطیر آنها پاسخ خواهند داد. همانطور هم که قطعا حضور ملموس و غیر ملموس آنها شیشه وجودشان را کنار سنگ های خشن نگه داشته است.

 

هزینه زنده ماندن در تهران روزانه پنج هزار و ۶۰۰ تومان است

Posted: 10 Jun 2013 05:56 AM PDT

جرس: بر اساس گزارش ها، هزینه زنده ماندن در شهر تهران روزانه پنج هزار و ششصد تومان است.


روزنامه اعتماد طی گزارشی در شماره امروز خود نوشت: "هزینه ماهانه یك خانواده چهار نفره در تهران تنها از بابت حداقل مواد غذایی ضروری و نه حداقل مواد غذایی مصرفی و دیگر هزینه‌های ضروری 700 هزار تومان است. در این 700 هزار تومان هزینه ماهانه، نه تنها هزینه‌های بالای اجاره‌بهای مسكن، حمل و نقل، آب، برق، گاز، بنزین، بهداشت و درمان، آموزش، پوشاك، لوازم منزل، تفریح و كالاها و خدمات متفرقه و انواع و اقسام هزینه‌هایی كه خانواده‌ها روزانه با آن درگیرند، در نظر گرفته نشده است، بلكه اساسا بسیاری مواد غذایی مصرفی خانواده‌ها نیز به حساب نیامده است."


این گزارش می افزاید: براساس برنامه سلامت توسعه هر فرد برای زنده ماندن در روز باید از هر ماده غذایی اصلی به میزان مشخصی در برنامه غذایی خود داشته باشد. با در نظر گرفتن میزان ضروری هر ماده غذایی مورد نیاز برای زنده ماندن براساس این برنامه و با احتساب حداقل قیمت فعلی مواد غذایی در بازارهای میوه و تر‌بار و نه قیمت‌های متنوع مغازه‌ها و دیگر مراكز خرید هر شهروند تهرانی باید روزانه به طور متوسط 5600 تومان هزینه كند. با این حساب یك خانواده چهار نفره بدون اینكه هیچ ماده غذایی تفننی مصرف كند و با حذف بسیاری از مواد خوراكی مصرفی روزانه، تنها برای اینكه حداقل مواد غذایی را بر اساس گزارش سلامت در برنامه پنجم توسعه، در سبد غذایی خود برای زنده و سلامت ماندن داشته باشد، باید روزانه 22 هزار و 400 تومان و ماهانه نزدیك به 700 هزار تومان هزینه مواد غذایی كند.


بر اساس این گزارش، در شرایط فعلی اگر قیمت مواد غذایی را در طول یك سال ثابت فرض كنیم، كه عملا چنین اتفاقی در واقعیت نمی‌افتد، هزینه سالانه مواد غذایی یك نفر، دو میلیون و 44 هزار تومان و یك خانواده چهار نفره بیش از هشت میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است كه هر كارگر مشمول قانون كار در سال جاری بر اساس پنج مولفه اصلی و جانبی حداقل مزد، بن نقدی، سنوات، حق اولاد و حق مسكن؛ بدون اضافه كاری، پاداش، حق پست و موارد مشابه آن؛ ماهیانه بین 541 تا 638 هزارتومان دریافت خواهد كرد. در این شرایط اگر هزینه‌های ماهانه اجاره مسكن، رفت و آمد، پوشاك، درمان، تحصیل فرزندان را به جمع هزینه‌های ماهانه یك خانواده حداقل‌بگیر اضافه كنیم، عملا سهمی برای تامین حداقل ضروریات تغذیه و سلامت باقی نمی‌ماند. در این شرایط رفته رفته سهم مواد غذایی اصلی از سبد خانوار كم و با مواد غذایی كم خاصیت‌تر و كم هزینه‌تر جایگزین می‌شود.
 

کرباسچی کاندیدای نهائی اصلاحات را اعلام کرد

Posted: 10 Jun 2013 05:56 AM PDT

جرس: دبیر کل حزب کارگزاران درباره نتیجه ائتلاف عارف و روحانی گفت: شورای 10 نفره مشورتی که آقای خاتمی تشکیل داده بودند اطلاعیه داده است که روحانی را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان انتخاب کرده اند.


به گزارش مهر، غلامحسین کرباسچی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نتیجه ائتلاف روحانی و عارف چه شده است ، گفت: شورای 10 نفره مشورتی که آقای خاتمی تشکیل داده بودند اطلاعیه داده است که روحانی را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان انتخاب کرده اند البته ضمن احترامی که به عارف دارم این اتفاق افتاده و آقای عارف و روحانی نیز گفته اند که تابع نظر بزرگان هستند.


وی با اشاره به حمایت آقای خاتمی از روحانی گفت: به هر حال شورای مشورتی با حضور خاتمی تشکیل می شود و در این انتخاب آقای خاتمی بی تاثیر نیست. این شورا در گذشته نیز اطلاعیه هایی در رابطه با حضور آقای هاشمی داده اند، در مجموع نظر شورا قطعی است و آقای روحانی کاندیدای نهایی است.


کرباسچی با بیان اینکه کناره گیری عارف اتفاق مهمی است، افزود: به هر حال اگر این اتفاق بیفتد چون مجموعه اصلاح طلبان و نیروهای مرتبط یک کاندیدا خواهند داشت کمک بزرگی برای آقای روحانی خواهد بود.


وی ادامه داد: نظر خودم این است که روحانی می تواند در دور اول برنده شود و بر اساس بعضی از نظرسنجی هایی که سراغ داریم رای روحانی بسیار بالاست و احتمالا با کناره گیری عارف این وضعیت بهتر نیز خواهد شد.


کرباسچی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چنانچه عارف به نفع روحانی کنار نرود جبهه اصلاحات چه تصمیمی خواهد گرفت، گفت: من فکر نمی کنم این طور باشد بالاخره مجموعه اصلاح طلبان با هم هماهنگ هستند.


 

تنها ۲۸ درصد مردم ایران صدا و سیما را بیطرف می دانند

Posted: 10 Jun 2013 05:17 AM PDT

جرس: در نظرسنجی یکی از سایت های جریان اصولگرا درباره عملکرد ‌صدا‌‌‌وسیما در انتخابات ریاست جمهوری، ۷۲ درصد مردم عملکرد صدا‌‌‌وسیما را در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری جانبدارانه و به نفع کاندیداهای خاص دانستند و ۲۸ درصد مردم این رسانه را در انتخابات بی طرف می‌دانند.


به گزارش تابناک، سانسور سخنان برخی کاندیداها، عدم پوشش تلویزیونی تجمعات آنان، پخش برنامه‌های گوناگون علیه برخی کاندیداها، ‌رعایت نکردن عدالت رسانه ای در بخش‌های گوناگون خبری و… از جمله عواملی است که باعث شده مردم این رسانه عریض و طویل، اما فاقد کارآمدی، را رسانه ای بی طرف در انتخابات ندانند و اتفاقا این رسانه را حامی کاندیدای خاص بدانند.


این سایت نوشته است: فرض کنید کاندیدای مورد حمایت صدا‌‌‌وسیما، پیروز انتخابات شد، آیا انقلاب و اعتماد عموم مردم هم به پایان می‌رسد؟ آیا این رسانه دیگر به اعتماد عمومی نیاز ندارد؟ چرا این رسانه نمی‌خواهد از حوادث سال ۸۸ عبرت بگیرد؟

 

ابراز نگرانی عضو جامعه روحانیت: ائتلاف عارف روحانی خطرناک است

Posted: 10 Jun 2013 03:17 AM PDT

جرس: یک عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان این که " چنانچه اصولگرایان نتوانند اتحاد را عملی کنند، رقابتی جدی با جریان اصلاحات شکل می گیرد و حتی می‌تواند باعث شود دولت از جریان اصولگرایی خارج‌ شود و به دست اصلاحات بیفتد" نگرانی خود از تشتت در میان اصول گرایان ابراز کرد.


به گزارش عصرایران، حسین ابراهیمی طی گفتگویی در خصوص فضای انتخاباتی و اینکه ظاهراً "اتحاد" اصولگرایان محقق نخواهد شد"، گفت: "متأسفانه همین طور است و اصولگراها در چند انتخابات گذشته نتوانسته‌اند، متحد شوند و حالا هم در شرایطی انتخابات ریاست جمهوری چند روز دیگر برگزار می‌شود که آن‌ها چند کاندیدا دارند که این می‌تواند باعث شود که رای هایشان کاهش پیدا کند."


وی در تحلیل رفتار اصولگریان گفت: "همه دوست دارند رییس جمهور شوند و به همین دلیل نمی‌توانند خود را راضی به کناره گیری کنند. خب! وقتی همه دنبال این هستند که به آن‌ها رییس جمهور ایران گفته شود، طبیعی است که نه الان و نه هیچ وقت دیگر نتوانند متحد شوند. "


این فعال اصولگرا در خصوص ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف نیز گفت: "امیدوارم شرایط آن‌ها همین طور بماند، چون ائتلاف روحانی و عارف برای اصولگرایان خطرناک است."
 

صابر؛ بازخوانی «منش»

Posted: 10 Jun 2013 03:14 AM PDT

مرتضی کاظمیان
کلیدواژه‌ی «مرد» بود: «منش». و هدی صابر با منش گره خورده بود. صابر رفت، شهید شد؛ منش او اما ماند. 


کلیدواژه‌ی «مرد» بود: «منش». و هدی صابر با منش گره خورده بود. چنان‌که خود تدقیق می‌کرد، «منش، مراتبی چند بالاتر از سجایاست. حاوی مجموعه خصایلی که در صاحبش، «ملکه» شده و «عاریتی» نیست. چسبی است پیونددهنده میانِ خود مهار شده با خارج از خود. منش در مقابل شرایط و نیز در واکنش به این رفتار و آن کردار، فرو نمی ریزد و بالذات و خودبنیاد است.»


«بابی ساندز جنبش سبز» البته «روش» و «بینش» خاص خود را داشت، روش و بینشی که از مصدق و بازرگان و طالقانی و حنیف‌نژاد و شریعتی، بهره‌ها برده بود، چنان‌که بعدتر از سحابی و پیمان و میثمی؛ و او می‌کوشید روش و بینش «به روز»ی عرضه کند. اما منش صابر حکایتی دیگر بود. مقوله/مفهومی که هرچند در راستای الگوهایش بود اما با خود او به واقعیت می‌پیوست. گوهری بس کمیاب در این زمانه، که حتی خود صابر نیز برای چنگ زدن به آن، گاه شاهدانی سخت‌یاب می‌جست. صابر منش را ازجمله در تختی می‌یافت: «پهلوان صاحب سجایا». اگر زندگی تختی به تعبیر هدی، مشکل «منش گمشده» را حل و رفع می‌کرد، او نیز خود پاسخی به کمیابی منش بود.

هدی چنان که برای تختی توصیف می‌کرد، می‌کوشید در مقام «پهلوان»ی قابل اتکا، در «وسط شرایط» بایستاد؛ او در عمل به همان «یل»ی تبدیل شد که از تختی می‌شناخت و می‌گفت.

پهلوانِ «پشت به قدرت» و «رو به مردم»، در روزهای سخت و خشن پس از کودتای انتخاباتی 88، و در هنگامه‌ی سرکوب و خفقان، شد همان که در وصف تختی می‌گفت: «مردی چنین میانه میدانم آرزوست». او کنار مردم ایستاد.

صابر نه فقط مددرسان خانواده‌ی زندانیان سیاسی شد که پایی در جنوب تهران و حاشیه‌ی پایتخت داشت و دغدغه‌دار کارتن خواب‌ها و کودکان کار و خیابان، و پایی در گوشه‌های پرت ایران پهناور، چنان‌که تا دورافتاده‌ترین نقاط سیستان و بلوچستان رفت. او پنج دهه زیسته بود، نیازی به ظاهرسازی و جلوه‌گری نداشت. عطش شهرت نداشت. در سکوت می‌آمد و بی‌صدا می‌رفت. خیرات و برکات حضور مستمر و خستگی ناپذیرش، که با دغدغه‌ی هم‌وطن آمیخته بود و ارزش‌های مذهبی، چشم‌نواز بود. تنها بود اما در میان و کنار مردمان رنج کشیده‌ی زمانه‌اش.

هدی اگر یک ایراد داشت، آن بود که سقفی از رعایت و تحقق منش تعریف می‌کرد که کمتر همراهی به گرد پایش می‌رسید. و این، در زمانه‌ی آکنده از نارفیقی‌ها و حسادت‌ها و بی‌توجهی‌ها و قهرها و دیگر رذائل اخلاقی، گوهری کمیاب بود.

او «منش از کف رفته» را پی‌ می‌جست. «منشِ از کف‌رفته»ی قابل «جست‌وجو» و تحقق را می‌کاوید. صابر معتقد بود که «نبش قبر» نه خدا را خوش می‌آید و نه تاریخ را. می‌گفت: با «افتخارات» گذشته نیز نمی‌توان «رکود حال» را رونق بخشید. و می‌افزود: همچنان‌که «بقای انرژی»، «اصل» است، «بقای عشق» و «بقای منش» نیز «اصل» است. او بر این باور بود که منش را یافتن و «روز کردن» خوش است. و تاکید داشت که بحث «منش» از «مشی» جداست: «مشی‌ها متناسب با شرایط، تغییر یافتنی، اما منش‌ها پایدارند.»

این‎‌گونه، او منش حنیف‌نژاد و تختی و طالقانی و بازرگان را «به روز» می‌کرد و بازخوانی.

مرد آزاده و صبور، وقتی در خرداد 90 پرپر شدن گلی چون «هاله» را در تشییع پیکر پدر (مهندس عزت‌الله سحابی) دید، تاب نیاورد. منش او، سوق‌اش داد به اعتصاب غذا. او مردی بود که باید اعتراض می‌کرد و همدلی تمام و کمال، و نه گریه. صابر با قلبی گرفته و غم‌دیده به هاله و عزت سپیدمو و رنج‌کشیده‌ی ایران پیوست. صابر رفت، منش او اما ماند. روزی دیگر باید برسد، زمانه‌ای آزاد، که یکان یکان آنانی که طعم خوش منش صابر را چشیده‌اند (از خیل خانواده زندانیان سیاسی گرفته تا جوانان محروم زاهدان) در مقام پاس‌داشت و بازخوانی او، برای ایرانیان نقل خاطره کنند و وصف پهلوان صاحب سجایا و منش. شاید با بازخوانی منش هدی، منش گمشده‌ی این روزهای سیاست در ایران نیز شاهدی در دسترس یابد.


*توضیح:
قریب به اتفاق واژه‌ها و تعابیر داخل گیومه، از سخنرانی‌ها و مقاله‌های زنده‌یاد هدی صابر است.
 
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


حداد عادل از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد

Posted: 10 Jun 2013 03:11 AM PDT

جرس: غلامعلی حدادعادل از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

 

به گزارش خبرگزاریها حدادعادل با نوشتن بیانیه ای که در خبرگزاری ها منتشر شده است ضمن اعلام انصراف از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری، ابراز امیدواری کرد اصولگرایان پیروز انتخابات باشند.


این عضو مجلس نهم گفته است: "انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اعلام می نمایم تا به سهم خود به پیروزی اصولگرایی در این انتخابات کمک کرده باشم و امیدوارم سایر نامزدهای اصولگرا نیز در این لحظه خطیر و حساس به وظیفه خود عمل کنند برادرانه و مشفقانه توصیه می کنم مردم عزیز با تصمیم درست خویش کاری کنند که یا اصولگرایان در مرحله اول انتخابات پیروز شوند و یا چنان شود که در صورت کشیده شدن انتخابات به مرحله دوم، رقابت میان دو اصولگرا باشد. "

دبیر انجمن تالاسمی ایران: وضعیت دارویی بیماران تالاسمی بحرانی است

Posted: 10 Jun 2013 02:50 AM PDT

جرس: دبیر انجمن تالاسمی ایران از كمبود شدید داروی دسفرال خبر داد و گفت: اگر این وضع ادامه یابد، شاهد بروز عوارضی همچون نارسایی‌های قلبی، دیابت و نارسایی كبد در بیماران خواهیم بود.


به گزارش اعتماد، محمدرضا مشهدی با اعلام این خبر كه برخی بیماران تالاسمی مصرف‌كننده داروی تزریقی دسفرال حدود یك‌ماه است كه دارو نگرفته‌اند، افزود: بعد از گذشت دو ماه از سال هنوز دولت سیاست شفافی درباره تامین داروهای بیماران تالاسمی اعلام نكرده است.


دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: بر اساس شنیده‌های پراكنده از مدیران دارویی كشور در سال جاری دولت قصد دارد كه داروهای تزریقی را فقط از منابع داخلی تامین كند. این سیاست با دو اشكال اساسی مواجه است. بسیاری از بیماران و پزشكان درباره كیفیت داروهای داخلی شبهه دارند و از مصرف و تجویز این داروها خودداری می‌كنند. همچنین شركت‌های داخلی به هیچ‌وجه قادر به پاسخگویی به نیاز بیماران به داروی تزریقی نیستند و این مساله در سال‌های گذشته به وضوح اثبات شده است.


مشهدی اضافه كرد: بسیاری از كارشناسان و مدیران میانی وزارت بهداشت با انجمن تالاسمی ایران هم عقیده‌اند كه توزیع داروی تزریقی دسفرال ضروری است، با این وجود به دلیل دستور وزیر بهداشت درباره عدم واردات داروهایی كه مشابه داخلی دارند قادر به پاسخگویی به نیاز بیماران تالاسمی نیستند.
 

ورشکستگی ۹۵ درصد سینماها

Posted: 10 Jun 2013 01:23 AM PDT

رئیس انجمن سینماداران ایران خبر داد
جرس: رئیس انجمن سینماداران ایران از ورشکستگی ۹۵ درصد سینماهای کشور خبر داد. پیش از این نیز انجمن سینماداران ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل افزایش هزینه‌های جاری سینماها، دیگر نمی‌توان سالن‌های سینما را باز نگه داشت.


بنابر آمار منتشر شده توسط وبسایت خبرآنلاین، سالانه «هفت فیلم» در ایران توقیف می‌شووند و از سوی دیگر در حال حاضر بیش از هراز شهر در ایران فاقد سینما هستند.


محمد قاصد اشرفی، رئیس انجمن سینماداران ایران و مدیر سینما «ماندانا» در خصوص علت ریزش مخاطبان سینما و بحران سالن‌های سینما به رادیو فردا می‌گوید:ریزش مخاطب برمی‌گردد به فیلم‌ها. فیلم‌های ما از محتوای خوب برخوردار نیستند، فیلمنامه‌ها از سوژه خوبی برخوردار نیستند و به معنای این است که برای مخاطب جذابیت ندارد.
از فیلم‌هایی که یک مقدار پیامی برای مخاطب دارد نیز استقبال می‌شود. طبعا ریزش مخاطب از شرایط‌ دیگری نیز پیروی می‌کند. شما می دانید که شرایط اجتماعی نیز در این میان موثر است.


وی تصریح کرد:شرایط اجتماعی و اقتصادی به این معنا که تورم به سرعت افزایش پیدا کرده است. فرهنگ مخصوصا در ایران همواره در آخرین بخش سبد خانوار مورد توجه قرار می‌گیرد. یعنی همه شرایط زندگی باید فراهم باشد در آن صورت اگر ببینند که یک فیلمی ساخته شده که می‌تواند پیامی داشته باشد و بتواند شرایط اجتماعی را برای بیننده به تصویر بکشد، در آن صورت است که از آن استقبال می‌شود.


از سوی دیگر سالن سینما یکی از چیزهایی است که نیاز به تبلیغ دارد. وقتی یک اثر فرهنگی اکران شود و شما هیچ تبلیغی برای آن نداشته باشید مسلم است که شاید خیلی از مردم نسبت به آن در بی خبری به سر ببرند.

رئیس انجمن سینماداران ایران گفت:سینمای ما به دو یا سه سینمای دولتی محدود شده و شاید همان‌ها به دلیل شرایط و موقعیت خودشان فروش متوسطی داشته باشند، ولی به بقیه سینماها اگر نگاه کنید وقتی سینمایی نتواند معاش خودش را تامین کند، حقوق پرسنل خودش را بدهد و هزینه روزانه اش را پرداخت کند، در نهایت وضع سینماها به اینجا می‌رسد.
آیا جناب وزیر کمک کردند به سینماهای بخش خصوصی؟ خیلی از سینماهای بخش خصوصی در حال مصادره هستند. سینماهایی که به بانک بدهی دارند و رئیس سازمان سینمایی که باید به این امور رسیدگی کند و گزارش به وزیر بدهند در این خصوص متاسفانه این اقدام انجام نمی‌شود و اتفاقی نمی‌افتد.


اشرفی تصریح کرد:۹۵ درصد سینماهای ما در حالت ورشکستگی قرار دارند. اصلا فروش فیلم‌ها پاسخگوی نیاز سینما نیست چه برسد به کمک به سرمایه گذاری در این بخش.

وی خاطرنشان کرد:در تمام دنیا، تمامی سازمان‌ها و مخصوصا شهرداری‌ها از حیات سینماها حمایت می‌کنند. شما حساب کنید که شهرداری برای یک پارک هزینه می‌کند. مخصوصا جناب آقای قالیباف که خیلی علاقمند به مسائل فرهنگی است. ولی وقتی نوبت به سینما می‌رسد اصلا کوچکترین توجهی به این موضوع ندارند. الان خود شهرداری از سینمایی که این وضعیت را دارد و ورشکسته است، شش درصد عوارض می‌گیرد. علاوه بر آن سازمان‌های مالیاتی از این قبیل سینماها مالیات می‌گیرند، توجه کنید که اینها هزینه است. دولت می‌تواند به این شکل کمک کند که سینماهایی که الان به این روزگار افتاده‌اند مورد حمایت قرار بگیرند. متاسفانه اینجا به جای اینکه به حیات این سینماها کمک شود، جلوی آنها را هم می‌گیرند.

 

واکنش روحانی به خبر احتمال رد صلاحیتش

Posted: 10 Jun 2013 01:12 AM PDT

شورای نگهبان تکذیب کرد + تصویر خبر فارس
جرس: حسن روحانی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به انتشار خبر رد صلاحیتش لبخند زد. رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز از خبر مربوط به احتمال بررسی مجدد صلاحیت این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان اظهار بی‌اطلاعی کرد. اما در آخرین گزارش ها، دفتر سخنگوی شورای نگهبان بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی را تکذیب کرد.


به گزارش فرارو، حسن روحانی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان وجود دارد پاسخی نداد و فقط لبخند زد.


خبرگزاری ها شب گذشته از احتمال بررسی مجدد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان و رد صلاحیتش خبر داده بودند.


بی اطلاعم

همزمان رییس ستاد انتخاباتی حسن روحانی از خبر مربوط به احتمال بررسی مجدد صلاحیت این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان اظهار بی‌اطلاعی کرد.

نعمت‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: در زمینه بررسی مجدد صلاحیت آقای روحانی در شورای نگهبان تاکنون به ما خبری نداده اند و بعید می‌دانم چنین مسئله‌ای صحت داشته باشد.

 

تکذیب می شود
اما امروز صبح دفتر سخنگوی شورای نگهبان بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی را تکذیب کرد.


یک عضو دفتر عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با "عصر ایران" خبرهای منتشر شده درباره بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در جلسه روز دوشنبه شورای نگهبان را تکذیب کرد.


این عضو دفتر سخنگوی شورای نگهبان که خواست نامش اعلام نشود؛ اضافه کرد: جلسه روز دوشنبه شورای نگهبان با موضوع بررسی لایحه بودجه سال 92 است.


وی افزود: در جلسه دوشنبه شورای نگهبان هیچ بحثی درباره بررسی مجدد صلاحیت روحانی مطرح نمی شود.

 

کدخدایی هم تکذیب کرد

عباسعلی کدخدایی در حاشیه نشست روسای کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره انتشار خبری مبنی بر رد صلاحیت حسن روحانی، گفت: ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم.

 

وی افزود: متاسفانه گاهی برخی اخبار منتشر می‌شود که ما هم تعجب می‌کنیم.

 

به گزارش ایسنا،سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: چنین مساله‌ای تاکنون وجود نداشته است، اگرچه ما طبق ماده 58 قانون انتخابات می‌توانیم بررسی مجدد صلاحیت را داشته باشیم و البته ممکن است تذکراتی را تا روز رای‌گیری به کاندیداهای محترم داشته باشیم.


گفتنی است؛ دو خبرگزاری اصولگرا در آخرین دقایق یکشنبه شب به نقل از منابع آگاه از بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده در جلسه صبح دوشنبه شورای نگهبان خبر دادند اما هر دو خبرگزاری روز دوشنبه، این خبرها را حذف کردند.


خبرگزاری فارس حتی در نخستین دقایق بامداد دوشنبه نیز با سه نماینده مجلس در حمایت از تجدیدنظر در صلاحیت روحانی و ردصلاحیت او مصاحبه منتشر کرد اما این سه مصاحبه نیز حذف شده اند.


این در حالی است که کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (24 خرداد) باقی مانده است.


خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود:"به دلیل اظهارات ضد امنیتی و غیرقانونی حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان تصمیم دارد تا صلاحیت این کاندیدا را در جلسه فردای خود مجددا مورد بحث و بررسی قرار دهد."

وی افزود: حمایت از سران فتنه در جلسات سخنرانی، افشای اطلاعات نظام و حرکات ضد امنیتی همچون همایش حامیان روحانی در جماران از جمله مواردی است که شورای نگهبان تصمیم دارد تا به این دلایل صلاحیت این کاندیدا را مجددا مورد بررسی قرار دهد. همچنین حرکات خیابانی مانند همایش ورزشگاه شهید شیرودی از دیگر مواردی است که شورای نگهبان تصمیم گرفت تا صلاحیت این کاندیدا را مورد بررسی مجدد قرار دهد.


در مراسم انتخاباتی حسن روحانی در حسینیه جماران تهران، شماری از جوانان هوادار و مسؤولان ستاد روحانی بازداشت شدند.


طبق اعلام شورای نگهبان به رسانه ها عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر دوشنبه قرار است در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌ها آخرین اخبار و مواضع شورای نگهبان را به اطلاع نمایندگان رسانه‌ها و افکار عمومی برساند.