جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


كاهش سه الی 40 درصدی قیمت مسكن در شهرهای بزرگ

Posted: 29 Jun 2013 09:36 AM PDT

جرس: رییس اتحادیه املاك كشور از كاهش بهای مسكن طی هفته‌اخیر خبر داد.  

 

مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه املاك كشور در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به روند كاهش بهای مسكن طی هفته‌های اخیر گفت: طی دو هفته گذشته بازار مسكن هر روز شاهد كاهش قیمت خریدو فروش مسكن است و این روند همچنان هم ادامه دارد.

 

وی افزود: براساس آمار در شهرهای بزرگ این كاهش قیمت بین 3 الی 40 درصد بوده است.

 

رئیس اتحادیه املاك اظهارداشت: بازار اجاره‌بها نیز از بازار خرید و فروش تبعیت كرده است و در این بازار هم شاهد كاهش قیمت‌ها بدون اعمال شرایط تعزیراتی هستیم.

 

وی در پاسخ به ایلنا در مورد احتمال برگشت قیمت‌ها به حالت صعودی اظهار داشت: اگر ثبات ارز و طلا مجددا دچار مخاطره شود مطمئنا بازار به مسیر قبلی خود برخواهد گشت و به نسبت آن‌هم قیمتها روند صعودی خواهد گرفت.

 

خسروی افزود: یكی از مواردی كه ممكن است باعث افزایش قیمت‌ها شود عدم عرضه و بهم‌خوردن عرضه و تقاضا است، زمین نه تولیدی است نه وارداتی لذا ما محكوم به ساخت هستیم چراكه در غیر این صورت قیمت‌ها دوباره بالا خواهد رفت.

 

وی خاطر نشان كرد: درحال حاضر جو روانی مثبت بربازار مسكن حاكم است، با حماسه سیاسی كه در خردادماه امسال رقم خورد، آرامش مثبتی به جامعه و بازار مسكن داده شد كه امیدواریم با كمك ثبات اقتصادی این آرامش ادامه دار شود.

 

رئیس اتحادیه املاك در پایان سخنان خود اظهارداشت: ما در یك اقدام جالب با كارد‌ان‌های فنی‌تفاهم‌نامه‌ای امضا كردیم كه از نیمه دوم سال اجرایی خواهد شد، براساس این تفاهم نامه از این پس هركس خواهان تعیین قدمت مصالح و ساختمان خود باشد باید از این كاردان‌ها كمك بگیرد. 

اظهارات سخنگوی ستاد عارف درباره‌ی آینده سیاسی محمدرضا عارف

Posted: 29 Jun 2013 09:36 AM PDT

جرس: سخنگوی ستاد محمدرضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دکتر عارف هنوز تصمیم قطعی برای تشکیل حزب یا هر نوع فعالیت سیاسی و اجتماعی دیگری نگرفته است گفت: پیشنهادات متعددی درباره آینده فعالیت سیاسی دکتر عارف مطرح شده است که با بررسی همه جوانب در آینده تصمیم گیری می شود.  

 

به گزارش فرارو، حسن رسولی، استاندار خراسان در دولت اصلاحات درباره فعالیت های سیاسی محمد رضا عارف پس از انتخابات ریاست جمهوری گفت: نقش دکتر عارف در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در فرآیند و هم در نتیجه انتخابات به نظر من بی بدیل و تعیین کننده بوده است.

 

وی افزود: از منظر فرهنگی، فرهنگ عمومی ما ایرانیان به گونه ای شکل گرفته است که در حوزه های اجتماعی و سیاسی نوعا نگاه فردی و خاص گرایانه بر رفتارهای ما غالب است و کمتر رفتارهای ما ایرانیان تحت تاثیر منافع ملی و عمومی و بر اساس نگرش های عامگرایانه نمود پیدا می کند.

 

عضو شورای عالی بنیاد باران تصریح کرد: از همین منظر آقای دکتر عارف نشان دادند که در تصمیم های مهم و سرنوشت ساز می توان در جهت خلاف فرهنگ غالب جامعه حرکت کرد.

 

استاندار خراسان در دولت اصلاحات تصریح کرد: خداوند را شاکریم که بعد از تحمل دوره سرزنش ها امروز عمل دکتر عارف و نیت پاک ایشان حقایق را بر همگان روشن کرد و ما شاهد تحسین رفتار اخلاقی سیاسی ایشان در جامعه هستیم.

 

رسولی با اشاره به مراجعاتی که به صورت فشرده و روزانه به عارف می شود گفت: کلام مشترک ملاقات کنندگان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی این تقاضا است که از دکتر عارف خواسته می شود با تکیه بر این سرمایه خدادادی، احساس مسوولیت کند و به سازمان دهی سیاسی و اجتماعی اصلاح طلبان کمک کند.

 

عضو شورای عالی بنیاد باران با تاکید بر اینکه رهبر اصلاحات سید محمد خاتمی بوده و خواهد بود گفت: نفر دوم دولت اصلاحات نیز بر این امر تاکید دارند و بر همین اساس متواضعانه تشخیص رهبر اصلاحات برای کناره گیری را پذیرفت و این تبعیت فصل جدیدی در مناسبات سیاسی و اجتماعی ایران به خصوص در حوزه اصلاح طلبی رقم زد. با این حال تقاضاهایی که از دکتر عارف می شود مبتنی بر تجارب به دست آمده از حرکت سال های اخیر جریان اصلاحات است.

 

وی افزود: تعدد و تکثر احزاب و انجمن های سیاسی در کل و در حوزه اصلاح طلبی از یک سو و نگاه حزب ستیزانه دولت های نهم و دهم از سوی دیگر و نیز ایجاد انواع موانع و محدودیت های در سر راه فعالیت های قانونی احزاب باعث شده است که سهم تخریب در جهت دهی و هدایت افکار سیاسی و انتخاباتی مردم در عرصه کنونی به پایین ترین حد خود تقلیل پیدا کند.

 

رسولی ادامه داد: امروز کارکردهای حزبی که مورد انتظار جامعه پویا و زنده ایران است متاسفانه توسط برخی محافلی صورت می گیرد که فواید سیاست ورزی خود را از حساب ملی و مردم برداشت می کنند ولی به هیچ عنوان پاسخگوی اقدامات خویش نیستند.

 

سخنگوی ستاد محمدرضا عارف با تاکید بر اینکه چگونگی ایفای نقش دکتر عارف در فضای سیاسی کشور امروز در دستور کار همراهان ایشان قرار دارد گفت: ایده های مختلفی مبنی بر چگونگی پاسخ دادن به این انتظار وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

 

وی افزود: عده ای از دوستان پیشنهاد می کنند آقای دکتر عارف با دعوت از چهره های تاثیرگذار اصلاح طلب اعم از حزبی و غیر حزبی یک تشکل فراگیر اصلاح طلبانه را در کشور پایه گذاری کند.

 

رسولی ادامه داد: نظر دیگری مطرح است مبنی بر اینکه با محوریت دکتر عارف احزاب، گروه ها و انجمن های اصلاح طلب که دارای خط و مشی نسبتا واحدی هستند ولی به دلایل پیش گفته از قدرت نفوذ و تاثیر گذاری کمتری برخوردارند، منسجم شده و از طریق این انسجام و حتی ادغام بر دامنه اثربخشی و کارآیی این مجموعه افزوده شود.

 

عضو شورای عالی بنیاد باران تصریح کرد: ایده دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه دکتر عارف که یکی از چهره های سیاسی و مدیریتی نسل اول انقلاب است و مراحل خدمتگذاری به ملت را نه با رانت و به صورت جهشی بلکه به صورت طبیعی و پلکانی طی کرده است به عنوان بخشی از سرمایه اجتماعی کشور تجارب و اندوخته های خویش را که با استفاده از سرمایه ملی تجهیز شده است در حوزه مدیریت به کار گیرد و با تشکیل باشگاه مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران از یک سو به شناسایی سرمایه های مدیریتی و ثبت و ضبط تجارب ارزشمند مدیران کشور بپردازد و از سوی دیگر با ورود به عرصه تربیت مدیران جوان به موضوع مدیریت و کادر سازی عالمانه برای کشورداری موثر و حکم رانی خوب کمک کند.

 

وی ادامه داد: از سوی دیگر برخی دوستان توسعه دامنه فعالیت های بنیاد «امید ایرانیان» را که در سال 1388 در حوزه مدنی و به صورت یک سازمان مردم نهاد غیر سیاسی و سراسری بنا نهاده شده است را پیشنهاد می دهند.

 

رسولی در پایان با تاکید بر اینکه هیچکدام از این ایده ها به مرحله تایید نهایی نرسیده است گفت: انشاءالله ظرف یکی دو ماه آینده پس از طرح مسئله نظرخواهی و مشورت با مراجع صاحب نظر نتایج حاصله اعلام خواهد شد. 

آزادی سعید لیلاز پس از چند بازجویی

Posted: 29 Jun 2013 08:51 AM PDT

در پی معرفی به زندان برای اجرای حکم
جرس: سعید لیلاز روزنامه‌نگار و مفسر اقتصادی که امروز برای اجرای حکم ۶ سال حبس به زندان اوین رفته بود ساعتی پیش آزاد شد.  

 

به گزارش جرس و بنا به اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، سعید لیلاز بازداشت و با عنوان اجرای حکم به زندان اوین منتقل شده بود اما به جای بند 350 او را به بند 209 برده بودند و در بند 209 از او بازجویی کرده و عصر آزادش کردند.

 

وی که استاد تاریخ دانشگاه شهید بهشتی و سردبیر روزنامه توقیف‌شده سرمایه بود در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۸۸ در منزلش دستگیر و به ۹ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به شش سال زندان تبدیل شد.



اتهامات وی «فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده و ارتباط با بیگانگان» بود.

 

لیلاز پس از گذراندن بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی به سلول های چند نفره منتقل شد. او پس از نه ماه زندان با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.  

نامه سید محمد خاتمی به شیخ‌الازهر در محکومیت کشتار شیعیان مصر

Posted: 29 Jun 2013 08:05 AM PDT

جرس: سید محمد خاتمی با ارسال نامه ای به امام اکبر شیخ جامع الازهر، دکتر احمد محمد احمد الطیب ضمن ابراز تأسف و محکوم کردن قتل شیعیان در مصر، خواستار ایفای نقش علما و متفکران مسلمان در ترغیب سیاستمداران برای پیگیری این برادر کشی شد.  

 

به گزارش وبسایت سیدمحمد خاتمی، در این پیام آمده است: به حرمت انسانیت و عدالت و به ضرورت دفاع از حقانیت دین رحمانی و عقلانی اسلام وظیفه می دانم که تأثر و تأسف شدید خود را از حادثه فجیع قتل شیعیان مظلوم در روستای «زاویه ابومسلم» مصر اعلام دارم. آنچه رخ داد هم با اصول احکام متقن اسلام محمدی (ص) ناسازگاری دارد و هم با شاخصه های اساسی فرهنگ و تمدن مصر.

 

متن کامل نامه سید محمد خاتمی بدین شرح است:

 

به نام خدا
جناب آقای دکتر احمد محمد احمد الطیب
امام الاکبر شیخ الجامع الازهر
سلام علیکم


به حرمت انسانیت و عدالت و به ضرورت دفاع از حقانیت دین رحمانی و عقلانی اسلام وظیفه می دانم که تأثر و تأسف شدید خود را از حادثه فجیع قتل شیعیان مظلوم در روستای «زاویه ابومسلم» مصر اعلام دارم.


آنچه رخ داد هم با اصول احکام متقن اسلام محمدی (ص) ناسازگاری دارد و هم با شاخصه های اساسی فرهنگ و تمدن مصر؛ مصر سرزمین مدارا است و مصریان محبان دیرین و همیشگی اهل بیت علیهم السلام و عالمان مصری پیشگامان تقویت مذاهب اسلامی هستند؛ جای تأسف و تأمل آن که در آن جا گروهی اندک بتوانند به نام دین، دست به خشونت زده و فاجعه بیافرینند.


امروز خطر خشونت، افراط گرایی، تحجر و تفرقه نه تنها مصر، که دور و نزدیک جهان اسلام را تهدید می کند. باید این خطر را جدی گرفت و زمینه های ذهنی و عینی آن را از میان برد. باید به نام دین در برابر این تهدیدهای بنیان سوز اعتقادی و سیاسی ایستاد و به دفاع از اسلام رحمانی، بر ضرورت وحدت و کارآمدی منطق گفت و گو پرداخت.


در این میان نقش علما و متفکران برجسته است تا سیاستمداران و نهادهای رسمی را نیز به اقدامات پیگیرانه قانونی ترغیب کنند. فتوای مهم شما در حرمت شرعی این اقدام و ضرورت پیگیری قانونی آن اقدامی سنجیده است که در کنار اعلام مواضع دردمندانه و مسؤولانه مراجع عظام و علمای شیعه می تواند گام های مؤثری در جهت وحدت و تقریب همه مسلمانان و دور کردن آتش کینه و افراط و تروریسم کور از همه جوامع اسلامی به شمار آید.


از خداوند بزرگ توفیق شما و همه علما و متفکران مسلمان را در این دوران حساس و در این راه مهم مسألت دارم.

 

سید محمد خاتمی 

مدیر عامل بیمه سلامت: بودجه نداریم پزشک خانواده را در تهران اجرا کنیم

Posted: 29 Jun 2013 08:05 AM PDT

 جرس: مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ضمن مخالفت با اجرای طرح پزشک خانواده در استان تهران گفت: این طرح به دلیل کمبود اعتبارات و همچنین مشخص نشدن نتیجه اجرای نسخه جدید در 8 استان کشور، در تهران اجرایی نخواهد شد.

 

محمد باقر هداوند در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و به دلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد.

 

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده باید اعتبارات کافی تخصیص داده شود گفت: به دلیل مشکلات اعتباری این طرح در تهران اجرا نمی شود و کمبود اعتبارات را نیز به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم.

 

این درحالی است که طریقت منفرد وزیر بهداشت از اجرای طرح پزشک خانواده از روز شنبه 8 تیرماه خبر داده و اعلام کرده بود که این طرح برای اجرا با مشکل اعتباری مواجه نیست.

 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: همچنین دلیل دیگری که مانع اجرای طرح پزشکان خانواده می شود این است که قرار بود وزارت بهداشت نتایج اجرای نسخه جدید وزیر بهداشت را در 8 استان به ما اعلام کند اما تا کنون نتایج استانها مشخص نشده است.

 

به گفته هداوند، استانهای قزوین، یزد، زنجان ، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان جنوبی، فارس و مازندران از جمله استانهایی است که طرح پزشک خانواده در آنها بصورت آزمایشی اجرایی شده اما نتایج اجرا اعلام نشده است. 

پایان سیر نزولی قیمت طلا در کشور

Posted: 29 Jun 2013 06:44 AM PDT

جرس: رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: امروز سكه طرح قدیم یک میلیون و 60 هزار تومان و سكه طرح امامی یک میلیون و 107 هزار تومان در بازار معامله می‌شود.  

 

احمد وفادار، رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران گفت که امروز شنبه هشتم تیر ماه، هر قطعه سكه تمام بهار آزادی طرح قدیم، یک میلیون و 60 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار طرح امامی، یک میلیون و 107 هزار تومان، در بازار به فروش می‌رسد كه به نسبت آخرین روز هفته گذشته افزایش یافته است.

 

وی افزود: این افزایش قیمت در نیم‌سكه و ربع سكه نیز بوده است و بهای نیم‌سكه 570 هزار تومان، ربع سکه 370 هزار تومان، هر قطعه سکه یك گرمی 250هزار تومان و هر مثقال طلای 18 عیار با بهای 445 هزار تومان، در بازار به فروش می‌رسد.

 

وی گفت: همچنین هر یك گرم طلای 18 عیار، 102 هزار و 730 تومان، در بازار معامله می‌شود.

 

احمد وفادار، با بیان اینكه بهای انس جهانی به 1235 دلار رسیده است افزود: روز گذشته سهام آمریكا صعودی شد و معامله‌گران در بازار شروع به خرید طلا كردند كه این موضوع باعث افزایش نرخ طلا شد.

 

با کاهش چشم‌گیر قیمت ارز و طلا در بازار داخلی ایران، پس از انتخابات اخیر این کشور، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می کردند که این افت ناگهانی، موقتی باشد.
 

دادگاه ویژه روحانیت: پرونده مصطفی پورمحمدی در دادسرا مختومه شده است

Posted: 29 Jun 2013 06:44 AM PDT

جرس: رییس دادگاه ویژه روحانیت گفت: پرونده مصطفی پورمحمدی که در رابطه با مسائل مربوط به وزارت کشور بود، در دادسرا مختومه شد و به دادگاه ارسال نشد.  

 

 

محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این پرونده مربوط به دو سال پیش است، گفت: در این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت قرار منع تعقیب صادر شده است.


رییس دادگاه ویژه روحانیت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شکایت از سوی چه کسی مطرح شده، گفت: دقیقا از محتوای پرونده خبر ندارم، ولی پرونده در رابطه با مسائل مربوط به وزارت کشور بود که در دادسرا مطرح و در همان جا مختومه شد؛ یعنی پرونده اصلا به دادگاه نیامده است.

وی در واکنش به خبری مبنی بر «تشکیل پرونده جدید برای رییس سازمان بازرسی کل کشور»، گفت: پرونده جدیدی در مورد آقای پورمحمدی تشکیل نشده است. 

زمان گفتگوی زنده تلویزیونی احمدی‌نژاد باز هم به تعویق افتاد

Posted: 29 Jun 2013 06:10 AM PDT

جرس: گفت‌وگوی زنده تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد که پیشتر از هفته گذشته به فردا شب موکول شده بود باز هم به تعویق افتاد. 

 

پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در خبری آورده است که براساس آخرین هماهنگی‌های انجام شده احمدی‌نژاد روز چهارشنبه 12 تیرماه جاری بعد از خبر ساعت 21 شبکه اول سیما به صورت زنده و مستقیم با مردم پیرامون "خدمات و فعالیت‌های دولت" صحبت خواهد کرد.

این برنامه قرار بود یکشنبه شب از سیمای جمهوری اسلامی پخش شود.

 

ضربه احمدی نژاد به دولت روحانی

Posted: 29 Jun 2013 06:10 AM PDT

جرس: یک استاد دانشگاه در بیان پیامدهای تصمیم دولت در خصوص محاسبه غیرقانونی مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله ای در جهت کاهش بدهی های دولت گفت: «این تصمیم موجب افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی می شود که این امر به افزایش نرخ تورم دامن خواهد زد.»  

 

احمد توکلی نماینده مجلس و عضو ناظر مجلس در شورای پول و اعتبار در نامه ای سرگشاده به علی لاریجانی گفته است: مجمع عمومی بانک مرکزی به ریاست محمود احمدی نژاد تصمیم گرفته ارزی را که در سال 1391 به بانک مرکزی فروخته است، گرانتر حساب کند و از این طریق مبلغ 74 هزار میلیارد تومان بدهی بخش دولتی را کاهش دهد.

 

توکلی نوشته است: در واقع آقای رئیس جمهور و چهار وزیر عضو مجمع عمومی بانک مرکزی، نرخ دلار را 2500 تومان تعیین کردند و مابه التفاوت آن را نسبت به ارز 1226 تومانی، یعنی مبلغ 1274 تومان در هر دلار را در 58 میلیارد دلار ارزی که دولت به بانک مرکزی فروخته¬ بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضی 74 هزار میلیارد تومان رسیدند. آن وقت این عدد طلب دولت از بانک مرکزی تلقی شده و آن را با فهرستی از بدهی¬های دولت، شرکت¬های دولتی، سازمان هدفمندی یارانه‌¬ها و بانک-های دولتی تهاتر کردند.

 

این نماینده مجلس ضمن برشمردن موارد غیرقانونی بودن این اقدام نسبت به عواقب سوءاقتصادی این تصمیم هشدار داده و خواستار جلوگیری از اجرای این تصمیم شده است.

 

دکتر علی قنبری استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با فرارو گفت: «یکی از تخلفات اصلی دولت در سال های اخیر شکستن قبح قانون شکنی است.»

 

وی ادامه داد: «این کار خلاف قانون موجب می شود دولت که باید مطیع و مجری قانون باشد کارهای غیرقانونی را همچون گذشته عادی جلوه دهد. به عبارت دیگر متاسفانه قانون شکنی برای دولت به امری عادی تبدیل شده است.»

 

وی افزود: «به نظر من مجلس و به خصوص رئیس قوه مقننه باید در برابر این تصمیم دولت اقدام قاطع نشان دهد.»

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «متاسفانه دولت با این کار قصد دارد برای برخی نهادها و کارهایی که خیلی توجیه اقتصادی ندارد تامین اعتبار کند. به طور مثال یکی از اهداف این اقدام تامین اعتبار برای پرداخت یارانه نقدی می باشد.»

 

این کارشناس مسائل اقتصادی در بیان عواقب این تصمیم گفت: «این تصمیم موجب افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی می شود که این امر به افزایش نرخ تورم دامن خواهد زد.»

 

وی ادامه داد: «نرخ تورم اکنون به صورت رسمی 32 درصد و به صورت غیررسمی بیش از 50 درصد اعلام می شود و مسلما این تصمیم موجب افزایش نرخ تورم و در نتیجه افزایش قیمت کالاها و خدمات عمومی و در نتیجه فقیرتر شدن اقشار مختلف مردم می شود.»

 

وی خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر این تصمیم دولت باعث می شود که بی قانونی ها و هزینه های غیرموجه برخی از دستگاههای دولتی که متاسفانه پاسخگوی عملکرد خود نیستند تامین شود که همانطور که عرض کردم موجب عادی شدن کارهای خلاف قانون در سازمان های مختلف می شود.»

 

قنبری تصریح کرد: «لذا این تصمیم دولت دو نتیجه مهم در بر دارد: اول و به لحاظ حقوقی که بی قانونی را در جامعه تشدید می کند و عملکرد غیرقانونی برخی دستگاهها را از طریق تامین اعتبار موجه می کند و دوم و از نظر اقتصادی که باعث افزایش پایه پولی و نقدینگی در جامعه و در نتیجه افزایش تورم می شود که در نهایت به فقیرترشدن اقشار مستضعف جامعه می انجامد.»

 

قنبری درباره آثار سوء این تصمیم بر تولید داخلی کشور گفت: «این تصمیم دولت یک امر تورمی است و مسلما بر روی تولید داخلی هم تاثیر منفی خواهد داشت. چرا که وقتی تورم افزایش یابد و قیمت کالاها بالا برود مردم قادر به خرید کالا نمی شوند و در نتیجه تولید داخلی متضرر می شود.»

 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این اقدام دولت یک اقدام غیرقانونی و اشتباه است و نه منطق قانونی و حقوقی دارد و نه از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار است گفت: «متاسفانه این تصمیم که در پایان عمر دولت اخذ شده موجب بهم ریختگی و بی نظمی در تشکیلات اداری خواهد شد و دولت آینده را هم با مشکل مواجه خواهد کرد.»

 

قنبری تاکید کرد: «مسلما یکی از مشکلات دولت آینده چگونگی مواجهه با این تصمیم غیرقانونی خواهد بود و قطعا دولت یازدهم از این تصمیم ضربه خواهد خورد.»
 

سیدمحمد خاتمی: عدم انحراف از وعده‌هایی که مردم به خاطر آن آمدند مسائله مهمی است

Posted: 29 Jun 2013 06:10 AM PDT

می خواهیم همه باشند ولی همه در جای خود باشند
سید محمد خاتمی امروز در سخنانی با اشاره به این که "کسانی که در شوراها و ریاست جمهوری هستند چیزهایی که وعده داده اند و مردم به خاطر آن آمده اند منحرف نشوند" تاکید کرد: عدم انحراف خودش خیلی مساله مهمی است؛ تامین ابزارها برای اینکه این مسیر طی شود خیلی مهم است. مساله سهم خواهی نیست مساله جوابگویی به مطالبات مردم است.

 

به گزارش وبسایت شخصی محمد خاتمی امروز جمعی از منتخبین شورای شهر با رئیس جمهوری سابق ایران دیدار و گفت و گو کردند و در این دیدار که با سخنان منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر آغاز شد، پس از بیان نکاتی در مورد نحوه عملکرد اصلاح طلبان در جریان تبلیغات و انتخابات و مسائل و تنگناهای موجود و بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده در تهران و سراسر کشور، سید محمد خاتمی به بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل جاری و انتخابات اخیر پرداخت.


متن کامل سخنان رئیس جمهوری سابق ایران را در ادامه بخوانید:


به نام خدا

از شما تشکر و برایتان ارزوی موفقیت می کنم


در انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن مساله ای وجود دارد که باید باز بشود و ان شاء الله در آینده باز خواهم کرد. ما در برابر یک وضعیتی بودیم که بحمدالله اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشتند ولی به نظر می رسید که روند کار بسوئی می رود که بطور طبیعی بدست خود اصلاح طلبان هم اصلاحات و هم اصلاح طلبی شکست بخورد.آنچه در این زمینه انتخاب شد و بسیار هم دشوار بود این بود که ما ترجیح دادیم که گفتمان اصلاح طلبی که در مواضع آقایان عارف و روحانی مطرح شده بود پیروز بشود که بحمدالله چنین شد و این مساله موفقیتی بزرگ بود که به دست آمد.


به هر حال آنچه مردم به آن رای دادند یک سری مطالباتی بود که احساس می کردند از زبان کسانی بیان می شود و آنچه در وجدان جامعه بود اینکه وضع موجود قابل قبول نیست و باید عوض بشود راهکارها هم راهکارهای مدنی و اصلاح طلبانه و نه براندازانه بود.


یعنی در واقع از یک طرف گفتمان موجود و وضعیت موجود نفی شد از طرف دیگر شیوه های غیر مدنی و روش های براندازانه مورد نفی قرار گرفت آنکه برنده اصلی شد اصل انقلاب بود و اینکه در درون نظام دلمان می خواهد تحول تغییر و پیشرفت حاصل بشودو اصلاح صورت گیرد.


از جمله اموری که در گفتمان ما وجود دارد اینکه ما به "حذف" نمی اندیشیم، ما می خواهیم همه باشند ولی همه در جای خود باشند .


راجع به انتخابات شوراهای شهر و روستا انصاف این است که تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت و اصلاح طلبان هم امکانات کمی داشتند هم در زمینه ریاست جمهوری و هم در زمینه شوراها.


من خبر دارم که برای انتخابات دهها میلیارد تومان در بعضی جاها خرج شده است در حالیکه الان من می دانم دو کاندیدای ما که در نهایت یکی ماند، با وضع خوبی روبرو نبودند و امکانات لازم را نداشتند وبدتر از آن مساله شوراها بود که دوستان ما اینجا گفتند و تنگناها را بیان کردند و خوشبختانه مردم با اشتیاق این فهرست شما را می گرفتند ولی این فهرست در دسترس همه تهرانی ها نبود.


مطمئن بودم اگر ما بیشتر مطالب را به مردم می رساندیم امروز وضع دیگری داشتیم در شهرستانها هم همین طور بود.متاسفانه در زمینه شوراها نیروهای شناخته شده و کارشناس را حذف کردند و در بعضی جاها به اندازه تعداد کسانی که برای شورای شهر لازم بود نامزدی در رده ی دوم و سوم هم نداشتیم.


در تهران دوستان خوبی ماندند اما نبود تیلیغات و تحت الشعاع قرار گرفتن ان نسبت به انتخابات ریاست جمهوری نتیجه ای داد که می توانست نتیجه دیگری هم داشته باشد.


الان هم مساله مساله مهمی است دوستان خیلی خوب صحبت کردند.


ما در درجه اول باید مصلحت جامعه و مصلحت مردم تهران و کشور را در نظر بگیریم و با اصول اصلاح طلبی که داریم خودمان را بسنجیم و هماهنگ کنیم و کمتر گروهی فکر کنیم و نباید بکوشیم که منافع و مصالح را با منافع خودمان تطبیق کنیم بلکه به عکس عمل کنیم.


باید شورای شهر به این مسأله بپردازد که برای تهران چه کار می شود کرد؟ برای این مردم خوب چه کار می شود کرد؟! البته مساله تهران خیلی مهم است 6/1 کل کشور است و نقش بی بدیل در کل کشور دارد. با توجه به نقشی که مرکز ایران دارد و شورای شهر تهران در جایگاه بسیار بالایی است و طبعا شهردار تهران هم نقش بسیار خوبی دارد.هزاران میلیارد تومان بودجه اینجاست که مساله مهمی است که البته همین جا هم لغزندگی پیدا می شود چه بسا که کسانی تحت تاثیر این مسائل قرار بگیرند.


پاک دستی و پاک بودن و به مردم اندیشیدن اولویت ها را تشخیص دادن مساله مهمی است و مطمئنم ان شاء الله دراین دوره آنرا شاهد خواهیم بود .امیدواریم هم در زمینه ریاست جمهوری و هم در زمینه شوراها ما شاهد کارهای بهتری باشیم.


این که برای بهبود جایگاه شوراها و تامین حقوق و اختیاراتی که شورا دارد چه قانونی بگذاریم و چه مقرراتی داشته باشیم از تجربه جناب اقای مسجد جامعی و دوستان دیگری که هستند استفاده بکنید جایگاه شورا را بالا ببریم و بخصوص به شوراهای بالا دستی و شورای عالی استانها بیاندیشیم.


نسبتی که میان شورا و شهرداری و نسبتی که میان شورا و دولت باید وجو د داشته باشد را تدون کنیم.


معتقدم دوستانی که در انتخابات 24 خرداد انتخاب شده اند چه آقای رئیس جمهور و چه دوستان شورا الان با دو مساله مواجهند که باید آنرا حل کنند یکی مطالباتی که مردم بر اساس آن به منتخبان خود رای داده اند ، وعده هایی که به مردم داده شده است بخصوص آقای رئیس جمهور که واقعا همه باید تلاش بکنیم و کمک کنیم منتخبان نسبت به این وعده ها پای بند باشد و همکاران و ابزارهایی که باید برگزیده شود با توجه به این وعده ها و برای تامین مطالبات بحق مردم و مواضعی باشد که در جریان انتخابات اتخاذ شده است. از سوی دیگر مطالبات و توقعات مردم است که نگرانی و محرومیت فراوان داشته اند و حق دارند که عملی شدن آنها را بخواهند ولی همه باید متوجه کمبودها و امکانات و دشواری ها باشیم. ما باید جامعه را توجیه بکنیم که این طور نیست همه خواست ها در مدت کوتاه براورده شود مهم این است که ما در عین حال که روی مطالبات پا فشاری می کنیم اولویت ها را تشخیص بدهیم و فقط و فقط مواظب باشیم کسانی که در شوراها و ریاست جمهوری هستند چیزهایی که وعده داده اند و از آن مسیری که به مصلحت کشور و مردم است و مردم به خاطر آن آمده اند منحرف نشوند.عدم انحراف خودش خیلی مساله مهمی است؛ تامین ابزارها برای اینکه این مسیر طی شود خیلی مهم است .مساله سهم خواهی نیست مساله جوابگویی به مطالبات مردم است قانع کردن مردم که توقعات بالا نداشته باشند و خیال نکنند یک شبه همه مشکلات حل می شود نیز از اهمیت برخوردار است و بخصوص اینکه من احساس می کنم از طرف کسانیکه خود را در این انتخابات ناموفق می دانند دارد به مسائلی دامن زده می شود از همین حالا مثل اینکه این شورای شهر و دولت باید آلودگی هوای تهران را ظرف بیست روز حل کند، گرانی را ظرف یک ماه از بین ببرد این توقعات را بالا بردن خیلی کار خطرناکی است از آن طرف خدای نکرده در مقابل فشارها نباید انحراف از ان جهت هایی که مردم به ان رای دادند پیش بیاید . طبعا باید تنظیم ابزار چه در شهرداری و چه در دولت این باشد که کسانیکه واقعا بتوانند کار کنند کارآمد باشند و به مطالباتی که مردم به آن رأی داده اند جواب بدهند روی کار بیایند. همه باید تلاش کنیم ان شاء الله خداوند توفیق دهد آنچه مرضی رضای او هست تحقق یابد.


دوستان هم باید با نظر مثبت با دوستان دیگری که در شورا هستند تماس داشته باشند و به میزان مشارکت در نظر و سلیقه با هم کار کنند فکر می کنم کار مشکلی نیست.


الان هم می شود گفت این فکر و جریان که خیرخواه و معتقد هم هست اکثریت در تصمیم گیری دارد. وقتی 3 عضو در شورای پانزده نفره توانستند تاثیر گذار باشند ، 14 نفر بیشتر می توانند در شورای سی و یک نفره اثر گذار باشند و فضا هم فضایی است که به هر حال امروز شاید بعضی ها که ته دلشان به شما علاقه دارند راحت تر بیاییند این طرف و ملاحظات کمتری داشته باشند.


شما هم خدا را در نظر می گیرید و ان شاء الله مصالح و اولویت های شهر تهران را وجهه دید و همت قرار دهید و خداوند توفیقتان دهد تا بتوانید به وظایفتان عمل کنید.