جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


کوهکن :‌ دولت با جبهه پایداری در حمایت از جلیلی همرا شد

Posted: 03 Jun 2013 10:23 AM PDT

در ادامه تایید حمایت احمدی نژاد از جلیلی

 

جرس: کوهکن نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد انتخابات دومرحله‌ای خواهد بود، گفت: از آنجا که در نظرسنجی‌ها اکثریت مطلق به سمت نامزدی خاص نیست بنابراین خروجی واحد برای ائتلاف۱+۲راهگشانیست.

او در مصاحبه با خانه ملت اضافه کرد: معتقدم سه جریان در صحنه انتخابات یازدهم شکل گرفته است. اولین جریان، طیف اصولگرایی است که به دو شاخه معتدل و رادیکال تقسیم می‌شود. اصولگرایان معتدل با حضور ولایتی، حدادعادل، قالیباف و رضایی در میدان رقابت دچار تکثر شدند و مشخص هم نیست با رایزنی به شخص واحد برسند.

سلیقه دوم در طیف اصولگرایی به تفکرات رادیکالی جبهه پایداری بازمی‌گردد که نهایتاً دولت نیز در حمایت از جلیلی با این جبهه همراه شد.

قطب دوم اصلاح طلبان هستند که عارف را نماینده خود می‌دانند. نامزدهای مستقل نیز ضلع سوم، معادلات انتخاباتی را تشکیل می‌دهند؛ آقای غرضی در زمانی هم که وزیر بود اعلام کرد که به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد و امروز نیز با همان رویکرد وارد عرصه شده است اما دکتر حسن روحانی که برخی او را اصلاح‌طلب می‌دانند- چنین گرایش سیاسی ندارد، من معتقدم او یک روحانی روشنفکر است و سابقه عملکردش در مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد جایگاه وی در اردوگاه اصولگرایان تعریف می‌شود، همچنان که خود وی نیز بیان کرده که با جریان تند اصولگرایی و اصلاح‌طلبی زاویه دارد و به نوعی رویه اعتدال را پیش گرفته است.

 

حداد عادل : دانشگاه  اتاق فکر تظاهرات پس از انتخابات سال ۸۸ بود

Posted: 03 Jun 2013 09:38 AM PDT

 

جرس: به گزارش خبر گزاری مهر حداد عادل کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود امروز در در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات سخنرانی می کرد در پاسخ به این پرسش که برنامه شما برای مقابله با آنچه خفقان در دانشگاه‌ها خوانده می‌شود، چیست، اظهار داشت: اگر چهار سال پیش دانشگاه به اتاق طراحی تظاهرات خیابانی تبدیل نمی‌شد امروز وضعیت دانشگاه اینگونه نبود.حداد عادل اظهار امیدواری کرد که دانشگاه به وضعیت عادی خود برگردد و گفت: به آزادی بیان در دانشگاه اعتقاد دارم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که شما تخصص علم اقتصاد ندارید پس چگونه می‌خواهید مشکلات اقتصادی کشور را حل کنید، گفت: در بین هشت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری فقط محسن رضایی در اقتصاد تحصیل کرده که البته من نمی‌دانم وی در کجا درس خوانده است. فکر نکنید اگر کسی گفت من اقتصاد می‌دانم می‌تواند با اندیشه خود معجزه کند. معتقدم هر چه مسئولیت یک مسئول بیشتر می‌شود به عقل و خرد بیشتر نیاز پیدا می‌کند و نیازش به تخصص کمتر می‌شود.
 

 

گرامیداشت «مادر معینی» در پاریس

Posted: 03 Jun 2013 08:19 AM PDT

جرس: آیین گرامیداشت بانو عفت مریدی (مادر معینی)، با حضور ده‌ها تن از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و روزنامه‌نگاران تبعیدی و مهاجر مقیم پاریس، یک‌شنبه شب برگزار شد. 

به گزارش ندای سبز آزادی، رضا معینی، فرزند بانو عفت مریدی با اشاره به آخرین دیدار خود با مادر در سال 1386، به صبوری و امیدواری و مهربانی وی، در عین تحمل درد و رنج فراوان (ازجمله تحمل سال‌ها فشار و ناراحتی ناشی از زندان طولانی مدت فرزندان و اعدام یکی از ایشان) اشاره کرد. معینی اظهار داشت: او برای ملاقات با فرزندانش رنج فراوان کشید؛ بارها به تنهایی از خرم آباد به تهران آمد، پشت در زندان توهین ها دید، بداخلاقی ها و توهین ها تحمل کرد، و شاهد درد بسیاری از مادران و همسران بود. برای لغو حکم اعدام «هبت» نیز در مقطعی (سال 65) کوشید، اما برایش بسیار سخت و اندوهناک بود که هم‌زمان در آیین گرامیداشت اعدامیان، در کنار مادران داغدیده، حضور یابد. هرچند این حکم دو سال بعد، اجرا شد.

رضا معینی، مسئول میز ایران و افغانستان و تاجیکستان در «سازمان گزارشگران بدون مرز» که خود ازجمله زندانیان سیاسی در ابتدای انقلاب بوده، در بخش دیگری از سخنان کوتاه خود گفت: «مادر صبور بود، اما مادر بود. مادر فقدان فرزندش را نمی خواست، اما راضی هم زمان برای آرمان هایش ارزش و احترام قائل بود. مادر داغدار شدن هیچ مادری را نمی خواست. مادر، مادر بود. آرزو و وصیت او، دفن در خاوران بود.»

وی با اشاره به دغدغه‌های انسانی و ملی مادر معینی، همچنین گفت: مادر می گفت، دو فرزند مرا کشتند اما من هزاران هزار فرزند دیگر نیز دارم. او به فکر تمام فرزندان ایران بود.

 

محمد اعظمی، از فعالان سیاسی چپ و از بستگان بانو عفت مریدی در بخش دیگری از این مراسم، به تبیین زندگی مادر معینی و رنج هایش پرداخت. او گفت: «بانو عفت مریدی در سال 1308 در خرم آباد لرستان چشم به این جهان گشود. همسرش حجت معینی کارمند اداره غله و فرزند معين السلطنه بود که به دلیل نافرمانی از حکومت مرکزی پهلوی، همراه با 12 تن دیگر از سران عشاير لرستان به دار آویخته شد. بانو عفت مریدی در روزگار خود، پاره ای محدودیت های فرهنگی در باره کار و فعالیت زنان را بر نتابید و آموزگار شد. در آغاز دهه پنجاه زنی پر تلاش بود و در سال‌هایی که نخستین تشکل‌های زنان در خرم آباد شکل گرفت، به آنها پیوست. به مطالعه علاقه داشت و شوق کتاب و کتابخوانی را در خانه و خانواده برانگیخت. او بسیاری از مجلات و روزنامه های آن دوره را تهیه می نمود و کتابخانه ای در منزلش برای مطالعه ایجاد کرده بود.»

وی افزود: «علاقه به مطالعه و شعر در مادر معینی که از خانواده پدری به او رسیده بود، همراه با نگاه منفی خانواده همسرش به رژیم شاه، در فرزندانشان اثر کرده و آنها را علاقمند به مطالعه و با روحیه مخالفت با حکومت شاه پرورش داده بود. در چنین فضائی پسر بزرگش، هبت معینی به فعالیت سیاسی با گرایش مذهبی روی آورد. او در سال 46 به دلیل پخش نوار سخنرانی خمینی دستگیر شد. پس از چند ماه آزاد گردید. و در سال ۱۳۵۱ دوباره دستگیر و تا آخرسال ۱۳۵6 در زندان ماند. فرزند دیگر او، بهروز معینی نیز در سال ۱۳۵۳ دستگیر و تا مقطع انقلاب در زندان بود.»

اعظمی اضافه کرد: «یکی از فرزندانش، بهروز در 26 سالگی و درست در سالگرد تولدش سر بر خاک نهاد. دردناکتر اینکه چند سال بعد خبر جان باختن پسر بزرگش هبت معینی را هم، در سالروز جشن ازدواجش به خانواده می دهند. گوئی در این خانواده جشن و عزا با هم زاده شده اند. هبت معینی در جریان کشتار شهریور 67 به همراه هزاران سرو دیگر ایستاده به خاک افتاد.»

اعظمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «مادر معینی پس از اعدامهای دسته جمعی سال 1367 و پس از شنیدن خبر مرگ همایون کمرش شکست و لبخندش برای همیشه رخت بربست. اما برای دادخواهی و برای اینکه گرد فراموشی بر خاطره ها ننشیند، یکدم آرام نگرفت. مادر معینی از بنیان گذاران مادران خاوران بود. آنها به فرمان سکوت مقامات امنیتی که به تک تک شان صادر شده بود، تن ندادند و خواستار روشن شدن حقیقت شدند. آنها درد و عزای از دست دادن عزیزشان را از حوزه خصوصی فراتر بردند و آن را به یک خواست مهم اجتماعی و سیاسی و به یک اقدام تبدیل کردند. با شهامتی که در آن روزهای سیاه و خفقان بی همتا بود، آنها نوشتند: ما سئوال می کنیم: کدام قانون اجازه داده است که حکم اعدام دسته جمعی صادر کنند؟ ما علیه مسئولین این فاجعه دردناک اعلام جرم می کنیم و خواهان آن هستیم که اینان بازداشت و در یک محکمه علنی محاکمه گردند.»

تقی رحمانی، فعال ملی ـ مذهبی دیگر سخنران این برنامه بود. وی با اشاره به این نکته که «مادر معینی از مرز درد و کینه گذشته بود»، افزود: «او زنی دردکشیده بود؛ فرزندانش همه چیزش بودند، اما انتقام را در خود کشته بود. او در عین تلاش برای حفظ خاطره خاوران، می خواست ببخشد و مهربان بود. او با عشق و محبت همه را می بخشید، هرچند فراموش نمی کرد.»

رحمانی افزود: «مادر معینی همه زندانیان را فرزندان خود می دانست؛ حتی "خط امام"ی های دیروز و "اصلاح طلبان" امروز را. او بزرگ طبع بود و بلند نظر. مادر معینی اهل گذشت بود. با وجود تمام رنجی که کشید، کینه توز نبود. آرمان او ایرانی بود که همه فرزندانش با هر عقیده، در صلح، کنار هم زندگی کنند.»

دکتر کریم لاهیجی، وکیل مدافع حقوق بشر، دیگر سخنران این مراسم، اظهار داشت: «مادر معینی نماد و نمود نهضتی است به نام دادخواهی.» او توضیح داد: «دادخواهی ریشه در کینه و انتقام ندارد، و قصاص نیست. دادخواهی ضدقصاص است؛ در پی کشف حقیقت است.»

دکتر لاهیجی افزود: «جمهوری اسلامی نه تنها این حق (دادخواهی و کشف حقیقت) را از قربانیان رژیم شاه (ازجمله مادر جزنی) سلب کرد، بلکه در مورد قربانیان خودش نیز، مانع دادخواهی و کشف حقیقت شد.»

شهلا شفیق، نویسنده و فعال حقوق بشر نیز در سخنان کوتاهی به آرزوی مادر معینی برای دفن در خاوران اشاره کرد و گفت: «او می خواست با خاک خاوران یکی شود و هستی اش با هستی خاوران پیوند خورد.»

شفیق همچنین ابراز امیدواری کرد که «روزی خاوران نه تنها جایی شود که مجسمه فرزندان شجاع و پاک باخته و آرمان خواه ایران را در خویش ببیند، بلکه شاهد مجسمه مادارن و همسران رنج کشیده باشد و شود.»

مرسده محسنی، کنشگر مدافع حقوق بشر نیز در سخنان کوتاهی به رنج های مادران خاوران اشاره کرد؛ مادرانی که حتی برخی از آن ها برای باور کردن اعدام فرزندان خود، ناچار شدند خاک گورهای دسته جمعی را شبانه کنار زنند.

مرسده محسنی همچنین بر ضرورت برگزاری دادگاهی برای کشف حقیقت و دادخواهی از قربانیان و بازماندگان آنان تاکید کرد.

حمید ایزدپناه، نویسنده، محقق و شاعر لرستانی نیز در این برنامه، اشعاری را در گرامی داشت «مادر» و به یاد «مادر معینی» قرائت کرد. 

سکوت اعتراضی خبرنگاران در نشست خبری معاونان سازمان میراث فرهنگی

Posted: 03 Jun 2013 05:52 AM PDT

جرس: نشست خبری معاونین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امروز در حالی در مجموعه‌ی ارگ آزادی برگزار شد که پس از پایان صحبت‌های هریک از معاونان، هیچ‌کدام از خبرنگاران هیچ پرسشی مطرح نکردند.


پیش از این نیز گزارشهایی درباره برخورد نامناسب مدیران این سازمان با خبرنگاران منتشر شده بود.

 

به گزارش ایسنا، در ادامه‌ی این نشست «منوچهر جهانیان» - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - که برای پرسش و پاسخ و ارائه‌ توضیحات درباره‌ی «نمایشگاه سفر» به پشت تریبون فراخوانده شد، نخست با اشاره به این‌که هیچ خبرنگاری از رحمتی - معاون صنایع دستی - پرسشی مطرح نکرده است، از رحمتی درباره‌ی نمایشگاه سوالاتی پرسید.


معاون گردشگری کشور، حضور همه‌ خبرنگاران را در این نشست، نشانه‌ی صداقت و سادگی آنها دانست.

جهانیان در ادامه از طرف برخی رسانه‌ها اقدام به طرح پرسش از «رحمتی» کرد و گفت: این سوال بدون حاشیه‌ خبرنگاران است و از شما می‌خواهم درباره‌ی حضور استان‌های کشور و ساعت شروع نمایشگاه توضیح دهید؛ که معاون صنایع دستی با اشاره به اینکه به جز استان تهران، 411 غرفه‌ی فروش صنایع دستی از دیگر استان‌های کشور در محل این نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ ساعت بازدید این نمایشگاه از 15 تا 21 است.


در ادامه‌ این نشست «آتوسا مومنی» که حدود 10 روز از انتصاب‌اش به عنوان معاون در حوزه میراث فرهنگی می‌گذرد و تا پیش از این مدیردفتر ثبت آثار تاریخی کشور بود، نخست خطاب به خبرنگاران گفت: من هیچ کدام از شما را با چهره و نام‌تان نمی‌شناسم، بعضی اسم‌ها را به یاد دارم که نمی‌توانم با چهره‌های شما تطابق دهم.

 

مدیر کل آژانس: مذاکرات هسته‌ای با ایران به صورت دور باطل درآمده است

Posted: 03 Jun 2013 05:52 AM PDT

جرس: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۳ خرداد (سوم ژوئن) گفت که مذاکرات هسته‌ای با ایران به صورت یک «دور باطل» در آمده و از ایران خواست که فوراً اقدام به همکاری بیشتر با آژانس بکند.


به گزارش رادیو فردا، ایران و آژانس تاکنون ۱۱ دور از مذاکرات ناکام هسته‌ای برگزار کرده‌اند و به گزارش خبرگزاری فرانسه، یوکیا آمانو که روز دوشنبه در آغاز نشست شورای حکام آژانس در وین سخن می‌گفت در این باره اظهار داشت: «راستش را بخواهید الان مدتی است که مذاکرات ایران و آژانس وارد دور باطلی شده‌است.»


وی در ادامه افزود: «این روش درستی برای رسیدگی به موضوعاتی که تا این اندازه برای جامعه بین‌الملل و خود ایران اهمیت دارد نیست.»


یوکیا آمانو اضافه کرد که «باید بدون تأخیر بیشتر به نتایج ملموسی برسیم تا از این طریق اعتماد بین‌المللی به ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران دوباره جلب شود.»


نشست شورای حکام آژانس که روز دوشنبه با شرکت ۳۵ کشور آغاز شده تا روز جمعه ادامه خواهد داشت و یکی از منابع دیپلماتیک روز دوشنبه به خبرگزاری روسی ایتارتاس گفت که بحث در مورد گزارش سه‌ماهه برنامه هسته‌ای ایران یکی از دو محور اصلی این نشست خواهد بود.


این منبع افزوده است که در این نشست، به‌جز گزارش اصلی، قرار است یوکیا آمانو نیز گزارشی مربوط به نتایج به‌دست آمده از مشاهدات و بررسی‌های جدید کارشناسان آژانس از برنامه هسته‌ای ایران ارائه بدهد.


به نوشته ایتارتاس، این مشاهدات و بررسی‌ها بیشتر مربوط به «افزایش چشمگیر اخیر منابع و مواد» مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است.


آژانس هم‌چنان خواهان بازرسی از سایت پارچین در نزدیکی تهران است که به باور آژانس ممکن است آزمایش‌های مربوط به ساخت سلاح اتمی در آن انجام شده باشد. ایران با رد این مطلب از دسترسی آژانس به این سایت جلوگیری می‌کند.


روز دوشنبه کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که به نمایندگی از سوی گروه پنج به‌علاوه یک با ایران مذاکره می‌کند، گفت که مسیر افزایش تحریم‌ها علیه ایران برگشت‌ناپذیر نیست.


وی که با خبرگزاری ایتارتاس گفت‌وگو می‌کرد اظهار داشت که «همیشه گفته‌ایم تحریم‌ها برگشت‌ناپذیر نیستند و این کاملاً بستگی به ایران دارد که بخواهد مذاکرات معنی‌داری انجام دهد یا نه، مذاکراتی که نسبت به ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اعتمادسازی کند.»

 

حضور افراد غیر منتخب و توصیه شده، بعنوان نمایندگان جامعه کارگری ایران در نشست جهانی

Posted: 03 Jun 2013 05:52 AM PDT

جرس: یک كارشناس مسائل کارگری با اشاره به برگزاری اجلاس سازمان جهانی کار از نیمه خردادماه، درباره حضور افراد «توصیه شده» به عنوان نمایندگان جامعهٔ کارگری در این اجلاس انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا، «محمدرضا عمادی» در این باره گفت: افرادی که به عنوان نمایندگان جامعهٔ کارگری در مجامع بین المللی حضور پیدا می‌کنند باید منتخب صد در صدی جامعهٔ کارگری باشند.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که نمایندگان فعلی، بیشتر از آنکه نمایندهٔ کارگران باشند توسط وزارت کار انتخاب شده‌اند.


به گفتهٔ این فعال کارگری، اعضای گروه کارگری عازم اجلاس سازمان جهانی کار، حداقل باید درک درستی از مشکلات کارگران داشته باشند.


آقای عمادی در پایان تصریح کرد: افراد فعلی، بیش از آنکه نمایندهٔ کارگران باشند نمایندگان منافع تشکل‌های خود هستند.

 

 سازمان بین‌المللی کار یکی از موسسات تخصصی سازمان ملل متحد است که به امور مربوط به کار و کارگران می‌پردازد. تاکید آن بر سه جانبه گرایی و مقر آن در شهر ژنو در کشور سوئیس است. این سازمان هر سال در خرداد ماه، اجلاسی با حضور همهٔ کشورهای عضو از جمله ایران برگزار می‌کند.


در این اجلاس که عمدتا مسائل مربوط به کارگران مورد بحث قرار می‌گیرد، کارگران با ۷ نماینده و دولت و کارفرمایان با ۲۴ نماینده برای شرکت در اجلاس ILO عازم ژنو خواهند شد.

 

در پی انتشار شایعاتی مبنی بر دخالت «خانه كارگر» در انتخاب نمایندگان كارگری اعزامی به سازمان جهانی كار، مسئول روابط بین الملل خانه کارگر گفت: از سال ۸۵ تا کنون هیچگاه این تشکل صنفی کارگری توسط دولت ایران به عنوان نماینده بخش کارگری معرفی نشده است.

 

«محمد حمزه‌ای» با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در تمامی هفت سال گذشته هیچگاه تشکیلات خانه کارگر به عنوان نماینده گروه کارگری ایران در اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار حضور نداشته است و نه در جریان چیدمان اعضای این گروه نقشی داشته است.


حمزه‌ای با بیان اینکه در هفت سال گذشته دولت ایران خود ترکیب گروه کارگری را مشخص کرده است یادآور شد: وقتی وزارت کار و امور اجتماعی دولت نهم برای اولین بار در سال ۸۵ نام تشکیلات خانه کارگر را از لیست گروه کارگری شرکت کننده در نشست وقت سازمان جهانی کار حذف کرد، نهاد‌های صنفی کارگری جهانی و حتی کمیته اعتبارنامه‌های سازمان جهانی کار نسبت به این اقدام معترض شدند.


وی با بیان اینکه حتی در زمان وزاری جانشین آقای جهرمی نیز همین رویه ادامه داشته است، گفت: در سالهای اخیر تشکیلات خانه کارگر بصورت مستقل از نمایندگان رسمی دولت و بادعوت اتحادیه‌های جهانی کارگری، بصورت جداگانه در کنفرانس سالیانه سازمان جهانی کار شرکت داشته است.

 

مسئول روابط بین الملل خانه کارگر در خصوص اجلاس امسال سازمان جهانی کار گفت: این اجلاس از ۱۵ تا ۳۰ خرداد (۵ تا ۲۰ ژوئن سال ۲۰۱۳) برگزار خواهد شد و تشکیلات خانه کارگر به عنوان یکی از اعضای فدراسیون کارگران جهان (W. F. T. U) و با دعوت رسمی این نهاد صنفی جهانی کارگری در این نشست شرکت خواهد کرد.

 

حذف احمدی نژاد از برنامه سخنرانی مراسم سالگرد آیت الله خمینی

Posted: 03 Jun 2013 04:58 AM PDT

جرس: برخلاف روال 23 سال گذشته، برای اولین بار، نام رییس جمهور از فهرست سخنرانان مراسم سالگرد درگذشت رهبر فقید جمهوری اسلامی حذف شد.


به گزارش شبکه ایران، بر اساس برنامه ای که ستاد برگزاری مراسم سالگرد آیت الله خمینی اعلام کرده است، 14 خرداد امسال، محمود احمدی نژاد، فرصت ایراد سخنرانی ندارد.
 

پیام تسلیت آیت الله دستغیب به مناسبت درگذشت آیت الله طاهری

Posted: 03 Jun 2013 04:45 AM PDT

جرس: در پی درگذشت آیت الله طاهری اصفهانی، آیت الله دستغیب در پیام تسلیت خود آورده است که مجاهدتهای آن مرحوم از سالیان قبل از انقلاب اسلامی و همراهی با مرحوم امام و حضور در تمامی صحنه های انقلاب و دفاع مقدس و صبر بر شهادت فرزند، فراموش شدنی نیست.


متن کامل این پیام به شرح زیر است:


بسمه تعالی
«انّا لله و انّا الیه راجعون»
خبر ارتحال فقیه وارسته و عالم مجاهد حضرت آیت الله آقای حاج سیدجلال الدین طاهری اصفهانی موجب تأثّر گردید.
مجاهدتهای آن مرحوم از سالیان قبل از انقلاب اسلامی و همراهی با مرحوم امام خمینی(ره) و حضور در تمامی صحنه های انقلاب و دفاع مقدس و صبر بر شهادت فرزند، فراموش شدنی نیست.
اینجانب این ضایعه را به حوزه های علمیه و مردم شریف ایران خصوصا اصفهان و بیت شریف آن مرحوم تسلیت عرض نموده و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال خواستارم.
سیدعلی محمد دستغیب
۱۲ / ۳ / ۱۳۹۲

 

دستور فیلتر خبرگزاری مهر صادر شد / با دستور مستقیم دادستان رفع فیلتر شد

Posted: 03 Jun 2013 04:42 AM PDT

جرس: در پی انتشار مصاحبه ای با مدیرمسئول سایت صراط نیوز، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از فراهم کننده سرور خبرگزاری مهر خواست این خبر را فیلتر کند که نهایتا با پیگیری موضوع از طریق  دادستان کل کشور مشکل پیش آمده برای خبرگزاری مهر بر طرف شد.


به گزارش مهر در پی انتشار مصاحبه ای با مدیرمسئول سایت صراط نیوز که از فیلتر کردن رسانه های دارای مجوز توسط کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتقاد شده بود ، این کارگروه دستور فیلتر این خبر را به فراهم کننده سرور خبرگزاری مهر صادر کرد.


در همین راستا رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر در گفتگویی با اشاره به این درخواست گفت: خبرگزاری های رسمی کشور از تاریخ 28/1/1391 به موجب مصوبه هیات وزیران به قانون مطبوعات محلق شده اند و مشمول قانون جرایم رایانه ای نمی شوند.


وی ادامه داد: به همین جهت درخواست کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه با قانون مطبوعات مغایرت دارد و این موارد باید از طریق محاکم قضایی پیگیری شود .


مقدسی خاطر نشان کرد: متاسفانه از هفته گذشته فشارها به خبرگزاری و شرکت تامین کننده اینترنت این خبرگزاری کرارا ادامه داشته تا اینکه روز گذشته یکی از شرکت های تامین کننده اینترنت این خبرگزاری مجبور به مسدود سازی خط اینترنت ما شد.


وی گفت: تمام تلاش ما این بوده است که در آستانه برگزاری انتخابات و مراسم سالگرد ارتحال امام از ایجاد تنش های بی مورد پرهیز کنیم تا خللی در روند اطلاع رسانی این دو رویداد مهم پدید نیاید اما متاسفانه پیگیری های صورت گرفته بی نتیجه ماند.


مدیر عامل خبرگزاری مهر از رئیس قوه قضائیه خواست با تدبیر لازم مشکلات موجود بر سر راه فعالیت قانونی رسانه ها برطرف شود

 

گفتنی است چندی پیش کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اقدام به فیلتر سایت صراط نیوز کرد و از آنجا که این سایت مشمول قانون مطبوعات بود پس از پیگیری های مدیر مسئول رفع مسدودیت شد.

 

ساعتی پس از انتشار این خبر پدرام پاک آئین مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی پیش در تماس با خبرگزاری مهر اعلام کرد: با پیگیری موضوع از طریق حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای دادستان کل کشور مشکل پیش آمده برای خبرگزاری مهر بر طرف شد.در همین راستا رضا مقدسی مدیرعامل خبرگزاری مهر نیز ضمن تشکر از پی گیری ویژه دادستان کل کشور ابراز امیدواری کرد با استفساریه صورت گرفته در مورد نحوه اعمال قانون مطبوعات درباره خبرگزاری ها و سایت های خبری رسمی، مشکل قوانین موازی برای این دسته از رسانه ها برای همیشه برطرف شود.

 

لازم به ذکر است که عضو ناظر مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات نیز با انتقاد از فیلتر شدن سایت صراط و درخواست فیلترینگ خبرگزاری مهر از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، گفت: فیلتر شدن سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه عملی غیرقانونی است، کمیته تشخیص مصادیق جرایم رایانه‌ای و شخص آقای خرم آبادی اطلاع درست و دقیقی از قانون سال ۸۸ مجلس ندارند و برداشتشان اشتباه است و تمایل دارند که اراده شخصی خود را بر خبرگزاری‌ها حاکم کنند و این خلاف قانون است.
 

اخبار ضد و نقیض در رابطه با مذاکره ایران و طالبان

Posted: 03 Jun 2013 05:34 AM PDT

 جرس: دو روز پیش خبرگزاری فارس گزارش داده بود اعضای نمایندگی سیاسی طالبان با مقامات امنیتی جمهوری اسلامی ایران در تهران ملاقات کرده‌اند. در حالیکه یک روز پس از آن سفارت ایران در کابل دیدار هیات طالبان و مقام‌های امنیتی ایران را تکذیب کرد.

 

به گزارش جرس و پس از اخبار ضد و نقیض در رابطه با این دیدار٬ امروز گروه طالبان در وب سایت خود تایید کرده که نمایندگانش به ایران سفر کرده و در باره موضوعات مختلف با مقامات ایران گفتگو کرده اند. 

قاری محمد یوسف احمدی سخنگوی طالبان  در تایید خبر خبرگزاری فارس ایران وابسته با سپاه پاسداران٬ به خبرگزاری اسلامی افغان که مقرش در پاکستان است گفته نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر به ایران سفر کرده اند.  همچنین آقای یوسف احمدی در ایمیلی تایید کرده که در دو روز گذشته نمایندگان دفتر سیاسی طالبان با مقامات ایرانی ملاقات کرده اند. او همچنین گفته گروهی از روحانیون طالبان هم بصورت جداگانه در کنفرانسی در تهران شرکت کرده اند. به نوشته آقای احمدی، دفتر سیاسی طالبان دعوت برای هر کنفرانسی را می‌پذیرد تا شاید تلاشهای نافرجام برای گفتگو و پایان دادن به جنگ در افغانستان به جایی برسد.

دو روز پیش خبرگزاری فارس در خبری کوتاه اشاره کرده بود که "در نشست بیداری اسلامی در تهران، محمدالله نعمانی وزیر تحصیلات عالی طالبان و شمس‌الدین پهلوان والی قبلی وردک در زمان حکومت طالبان حضور داشته اند.این در حالی است که رحمت‌الله آزاده، از دفتر مطبوعاتی سفارت ایران در کابل دیروز به بی‌بی‌سی گفت جمهوری اسلامی ایران خبرهای نشر شده را در مورد اینکه هیاتی از گروه طالبان به تهران سفر کرده و با مقامات امنیتی ایران گفتگو کرده است، تایید نمی‌کند.

عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه هم دیروز (یکشنبه ۱۲ خرداد) گفت سفر یک هیات از دفتر سیاسی گروه طالبان افغانستان در قطر را به تهران تایید نمی‌کند.گفته شده این سفر به دعوت جمهوری اسلامی صورت گرفته و سید طیب آغا، مولوی شهاب‌الدین دلاور و شیرمحمد عباس ستانکزی از اعضای کلیدی این گروه بوده‌اند که به نمایندگی از هیات سیاسی طالبان با مقام‌های امنیتی ایران گفتگو کرده اند.این گزارشها این احتمال را تقویت کرده اند که ایران قصد دارد در مذاکرات طالبان و حکومت افغانستان نقش میانجی منطقه‌ای را بازی کند.

به گزارش بی بی سی٬ روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان به نقل از یک مقام طالبان که نامش را ذکر نکرده نوشته در این ملاقات گروه طالبان به ایران قول داده که بعد از خروج ناتو از افغانستان، تمام گروه‌ها می‌توانند در صحنه سیاسی افغانستان نقش داشته باشند. در عوض این گروه از ایران خواسته تا از گروه رقیب یعنی ائتلاف شمال حمایت نکند و به این ترتیب زمینه جنگ داخلی بعد از خروج ناتو فراهم نشود. بعلاوه گفته می‌شود ایران نگرانی خود را از وضعیت هزاره‌های افغانستان که شیعه هستند ابراز کرده است. هزاره‌ها در زمان حکومت سنی طالبان بشدت زیر فشار قرار داشتند. بر اساس گزارشها دولت افغانستان از ارتباط مستقیم کشورهای دیگر با گروه طالبان خشنود نیست و آن را برای مذاکرات داخلی بین جناح‌های حاضر در عرصه سیاسی افغانستان مفید نمی‌داند. روزنامه اکسپرس تریبیون نوشته مقامات امنیتی پاکستان از این ملاقاتها مطلع بوده‌اند و می‌دانند پیش از این هم ملاقاتهای دیگری بوده است.