جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعلام نتایج نظرسنجی ریاست جمهوری در انتخابات آینده توسط شبکه ایران

Posted: 07 Jun 2013 09:26 AM PDT

موقعیت کاندیدهای نزدیک به اصلاح طلبان بالاتر از بقیه کاندیداهاست
 جرس: مطابق نظرسنجی یک مرکز معتبر که توسط شبکه ایران منتظر شده است روحانی در رتبه اول و عارف در رتبه سوم قرار دارد و میزان مشارکت ۵۲.۶ درصد می باشد.

 

به گزارش شبکه ایران نتایج جدیدترین نظرسنجی انتخاباتی یک مرکز معتبر حاکی از تثبیت موقعیت حسن روحانی و رشد قابل ملاحظه عارف و محسن رضایی است.

 

این نظر سنجی روز ۱۲ خرداد ماه در مراکز استان ها و با تعداد نمونه ۱۷۵۰۰، انجام شده است. نتایج این نظرسنجی به شرح زیر است:

 

نرخ مشارکت: ۵۲.۶


حسن روحانی: ۲۷.۲

محمد باقر قالیباف: ۲۰.۱

محمدرضا عارف: ۱۴.۶

محسن رضایی: ۱۰.۷

علی اکبر ولایتی: ۹.۱

سعید جلیلی: ۵.۱

غلامعلی حداد عادل: ۲.۵

محمد غرضی: ۱.۰

هیچکدام: ۹.۷

 

همانگونه که از این نتایج برمی آید، در مقایسه به نظرسنجی قبلی همین مرکز آرای حسن روحانی و باقر قالیباف با حذف فاصله 7 درصدی، به آرامی رو به بالاست. به نظر می رسد سخنان کاندیداها در مناظره سیاست خارجی روز جمعه، نسبت ها را در این نظرسنجی تغییر خواهد داد. 

 

۱۶ شهید و۴۴ زخمی در حمله به زائران ایرانی در عراق

Posted: 07 Jun 2013 08:26 AM PDT

 جرس: در حمله تروریستی به کاروان های زائران ایرانی در منطقه هارونیه در ۸۰ کیلومتری شمال شرق بغداد حداقل ۶۰ نفر شهید و زخمی شدند.  

 

 

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از مسئولان سازمان حج و زیارت و شرکت شمسا در عراق، یک عامل انفجاری خودروی بمب گذاری شده را در میان دو دستگاه اتوبوس حامل زائران ایرانی که از مرز خسروی عازم نجف بودند منفجر کرد.

 

اطلاعات اولیه از شهادت شانزده نفر و زخمی شدن چهل و چهار نفر دیگر در این حمله تروریستی حکایت دارد.

 

به گفته سرگرد غالب العطیه سخنگوی پلیس استان دیاله خودروی بمب گذاری شده اتوبوس های زائران ایرانی را در نزدیک شهر مقدادیه در استان دیاله هدف قرار داد.

 

گزارش های دریافتی حاکی است مجروحان برای درمان به بیمارستان بغدادیه منتقل شدند.

 

این دو دستگاه اتوبوس حامل کاروان زائران ایرانی بود که از طریق حج و زیارت برای زیارت عتبات عالیات به عراق اعزام شده است. یکی از اتوبوس ها حامل زائرانی بود که از استان همدان به عراق آمده بودند. 

 

گذار از انتخابات

Posted: 07 Jun 2013 04:05 AM PDT

مهدی نوربخش
ما نمی توانیم برای یک انتخابات بسیج مردمی نماییم بدون آنکه بدانیم چه دستاورد مثبتی برای جنبش اصلاح طلبی به ارمغان خواهد آورد. 


گذار از انتخابات به معنی‌ تحریم انتخابات نیست. گذار از انتخابات بمعنی‌ آن است که جنبش اصلاح طلبی نباید نیروی خود را صرف انتخاباتی نماید که نتیجه آن یا از پیش مهندسی‌ شده است، یا کاندیدا‌های در صحنه در راستای آرمان‌های اصولی و ریشه‌ای جنبش اصلاح طلبی قرار نداشته و از حمایت وسیع اجتماعی برخوردار نبوده، و یا اینکه نتیجه این انتخابات کاملا از کنترل نیروهای مخالف بیرون است.

با برگشت به تاریخ انتخابات از سال ۱۳۷۶، می‌توان نتیجه گرفت که بعد از تجربه انتخاباتی خاتمی در دوره اول و دوم، رژیم استبداد به این نتیجه رسیده که بجز مهندسی‌ انتخابات رویکرد دیگری برای حفظ رژیم وجود نخواهد داشت. حمایت آشکار اکثریت مردم و نیروهای سیاسی کشور از ایجاد و گسترش نهادهای دموکراتیک سیاسی و توسعه نهادهای اجتماعی جامعه مدنی که در تضاد آشکار با رویکرد رژیم برای محدود نمودن بیشتر و سرانجام محو کامل جمهوریت قرار گرفته است، گزینشی را بجز مهندسی‌ انتخابات در پیش روی نظام ولایت مدار قرار نداده است. احمدی‌نژاد نتیجه فاحش این مهندسی‌ و آغاز پروسه جدیدی است که اقتدار گرایان بعنوان یک سیاست استراتژیک برای حفظ قدرت بکار گرفته اند.

ردّ صلاحیت هاشمی رفسنجانی‌ در راستای همین سیاست استراتژیک و مهندسی‌ انتخابات صورت گرفته است. مهندسی‌ انتخابات از طرف رژیم ولایتمدار به طرق مختلف اعمال گردیده است. ردّ صلاحیت غیر قانونی نامزد‌های انتخاباتی، ایجاد تضییقات، اعمال فشار بر روی نامزدهای انتخاباتی در مدت زمان بعد از تایید صلاحیت و انتخابات، و تقلب در شمارش آرا نمونه هائی است که در مهندسی‌ انتخابات توسط این رژیم بکار گرفته شده است. رفسنجانی‌ و کروبی در انتخابات ۸۴ از غربال نظارت استصوابی شورای نگهبان می گذرند، اما با تقلب در شمارش آرا از انتخاب آنها جلوگیری به عمل می اید. آقایان موسوی و کروبی در سال ۸۸ از طرف شورای نگهبان تایید می شوند، اما با تقلب دیگری در شمارش آرا از انتخاب آنها ممانعت بعمل آورده می شود. هاشمی‌ رفسنجانی‌ که شور و هیجان جدیدی را برای تغییر بوجود آورده بود، با ادعایی غیر قانونی‌، ردّ صلاحیت می گردد، بخاطر آنکه رژیم حاضر نیست هزینه بیشتری را اینبار با تقلب در شمارش آرا بپردازد. اما ردّ صلاحیت رفسنجانی‌ که با پشتوانه و اصرار سپاهیان صورت گرفته است، بجز کاهش هزینه در این زمان و بجای هزینه بسیار بیشتری که با سرکوب ناآرامی های بعد از تقلب انتخاباتی در شمارش آرا او می‌بایست از طرف رژیم پرداخت می‌گردید، حاوی پیام‌های مهمی نیز می‌باشد.

اولین پیام ردّ صلاحیت هاشمی‌ رفسنجانی‌ آن است که رژیم ولایتمدار نسبت به مشروعیت مردمی نظام کاملا بی‌ تفاوت شده است. رژیم ابایی ندارد که به جای پشتوانه مردمی از سیاست‌هایش به استبداد مطلق، قانون شکنی و اعمال زور روی آورد. رژیم ایران به لحاظ تئوریک در زمره‌ رژیم‌های استبدادی -انتخاباتی (Electoral Authoritarian) قرار گرفته است. در این رژیم‌ها استبداد به سیاست و حکومت شکل و فرم میدهد، و برگزاری انتخابات به آن ها کمک می نماید تا وانمود نمایند که حکومتشان مشروعیت دارد. مبارک در مصر و چاوز در ونزوئلا چنین رژیم‌هایی‌ را تشکیل داده بودند.

پیام دوم ردّ صلاحیت هاشمی‌ رفسنجانی‌ بر این نکته تاکید دارد که رژیم ولایتمدار هرگز کنش‌های اصلاح طلبی را بر نمی تابد. آقای رفسنجانی‌ که در گذشته روحانیت را طبقه ممتاز برای هدایت و حکومت می دید، از سال‌های ۸۴ و خصوصاً تقلب های آشکار تر انتخابات ۸۸، بطور تدریجی‌ کنش دیگری نسبت به حکومت و سیاست پیدا نمود. رویکرد او نسبت به سیاست و حکومت تغییر فاحشی نمود تا اینکه از آزادی احزاب و تکیه بر آرا مردم سخن به میان آورده و از حکومتی که بر پایه مشارکت مردم شکل گیرد دفاع نمود. دولت احمدی‌نژاد و حمایت آقای خامنه‌ای از آن دولت به او نشان داد که بین حکومت فقیه و استبداد مطلق مرزی وجود ندارد. این افکار که در تضاد آشکار با آرا دوست قدیمی‌ او قرار میگرفت به ردّ صلاحیت او انجامید اگرچه بسیاری او را از استوانه‌های انقلاب می دانستند.

سومین پیام ردّ صلاحیت آقای رفسنجانی‌ این است که رژیم ولایتمدار جمهوریت نظام را نشانه‌ گرفته است. رژیم ایران کوشش می نماید تا با شکستن قانون که چهارچوب جمهوریت نظام را تعریف می نماید و بخشی از مشروعیت نظام بر آن استوار است، به بطور تدریجی‌ به عمر جمهوریت خاتمه داده و پایه‌های یک حکومت استبدادی تئوتراتیک را استحکام بیشتری بخشد. نظام ولایتمدار که بر مطلقیت خود تاکید دارد و سپاهیان پاسدار که بر منافع خود در حفظ این نظام اصرار می‌ورزند، هر دو کمر همت به نابودی جمهوریت نظام بسته اند. مهندسی‌ انتخابات که سپاهیان نقش بزرگی‌ در آن ایفا می‌نمایند در راستای حفظ این نظام و نابودی جمهوریت طراحی گردیده است.

چهارمین پیام ردّ صلاحیت آقای رفسنجانی‌ این خواهد بود که همه کسانیکه دل به اصلاح از درون نظام بسته اند می‌بایست در سیاست خود تجدید نظر نمایند. دخالت آشکار رهبری و سپاهیان در این انتخابات نه تنها نشان میدهد که اهتمام برای اصلاح این نظام با بافت کنونی قدرت غیر میسر است، بلکه همه ان کسانی که درون رژیم مانده اند و بدنبال فرصت برای تغییر می گردند به بی‌راهه میروند. رژیم ولایتمدار روز به روز مستبد تر، قانون گریز تر، خشونت طلب تر و بی اعتناتر به مشروعیت و آرا مردم گردیده است. سپاهیان و سران فاسد و رانت خوارشان همچون جعفری، مقدم، همدانی، جوانی، نقدی و غیره، در سایه این رهبر و بافت قدرتی‌ که بدور او شکل داده‌اند، هر روز فضا را امنیتی تر و فشار را بر روی مخالفین نظام بیشتر می‌نمایند.

ردّ صلاحیت آقای رفسنجانی‌ اولین کودتای انتخاباتی رهبری و سپاهیان در این زمان و در راستای مهندسی‌ انتخابات قرار می‌گیرد. این استراتژی پایان نایافته همچنان به نتیجه انتخابات اندیشیده و ان کسانی که در چهارچوب بافت فعلی قدرت و اندیشه ولایتمداری قرار نگیرند با کودتا‌های دیگر از گردونه انتخاباتی خارج می گردند. سیّد احمد خاتمی در نطقی در ورامین و در روز پانزده خرداد گفت، "نطق برخی‌ از کاندیدا‌ها بوی تعفّن سیاه نمایی میدهد....اسلامیت و جمهوریت نظام، ولایت فقیه و اتکا بر آرای عمومی‌ از ارکان قانون اساسی است و رئیس جمهوری که می‌خواهد زمام امور اجرائی کشور را به دست گیرد باید زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل کند." اگرچه آقای احمد خاتمی از قانون اساسی‌ یاد می‌کند اما چکیده حرف او این است که رهبری تصمیم گیرنده نهایی‌ در امور کشور است. نظام ولایتمدار با قانون شکنی و بر پایه این ایدئولوژی حکومت نموده‌ و هرگز حاضر نیست کسانی که در چارچوب فکری این نگرش به سیاست جای نمی گیرند جایی‌ در بافت قدرت پیدا نمایند.
نکته دومی‌ که باید به آن پرداخت هویت سیاسی دو کاندیدایی است که بسیاری فکر می‌کنند به جنبش اصلاح طلبی نزدیک اند. اگرچه آقای عارف سابقه مدیریتی اندکی‌ دارد، اما بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به جمع معترضان نپیوست و معتقد بود که باید حوادث این انتخابات را پشت سر گذشت. اگر چه با جسارت قابل تحسینی در برنامه تلویزیونی یازدهم خرداد از موسوی یاد می کند، اما آیا او حاضر است همچنان از این خواست جنبش اصلاح طلبی حمایت نموده‌ و پیگیر آزادی سران جنبش سبز باشد؟ آیا او حاضر است به توسعه سیاسی همانطور که از آن یاد می‌کند تعهد عمیق سپارد و در مقابل نظامی که آنرا جرم می‌داند، بایستد؟ آنچه تا حال می‌دانیم انست که عارف شانس بالایی برای انتخاب شدن ندارد بخاطر اینکه شخصیت ناشناخته ای است و بسیاری او را مرد این میدان نمی دانند.

اما در مورد آقای روحانی چگونه باید اندیشید؟ آیا این محافظه کار معتدل میتواند در مقابل خشونت و قانون شکنی رژیم ولایتمدار بایستد و از حقوق شهروندی مردم دفاع نماید؟ همه می دانند که رهبری و سپاهیان پاسدار مسبّب فساد و تباهی، قانون شکنی، اعمال خشونت، و تخریب مملکت بوده اند؟ آیا آقای روحانی آماده است تا مرکز ثقل تباهی را نشانه‌ گیرد؟ تمرکز او در تبلیغات انتخاباتی اش بیشتر بر روی اقتصاد و سیاست خارجی‌ کشور است. اگرچه از مردم یاد می‌کند اما فراموش نمی کند که باید با احترام از رهبری یاد کند. آیا اگر او به مرکز ثقل تباهی برای اصلاح نیندیشد می‌توان از او انتظار داشت تا تحوّلی در سیاست مملکت ایجاد نماید؟
اما نکته سومی که باید به آن پرداخت میزان کنترل نیروهای مخالف بر روی نتیجه انتخابات است. اگر بر این باور باشیم که انتخابات مهندسی‌ می شوند، همانطور که در گذشته مهندسی‌ شده‌اند، جای هیچ کنترلی بر روی این پروسه و برای مخالفین باقی‌ نمی ماند. ردّ صلاحییت آقای رفسنجانی‌ نشان داد که نه تنها مخالفین نمی توانند تاثیری بر روی روند انتخاباتی داشته باشند که رژیم ولایتمدار از روش‌های مختلفی‌ برای افزایش کنترل خود بر روی این پروسه استفاده می نماید. شورای نگهبان برای کنترل بیشتر نظام انتخاباتی و نتیجه انتخابات به ردّ صلاحییت آقای رفسنجانی‌ پرداخت. بدون شک این پروسه تا مراحل نهایی‌ ادامه خواهد داشت تا کاندید قابل قبول نظام به پست ریاست جمهوری دست یابد.


در طول چنه هفته گذشته تحلیل‌های مختلفی‌ را از طرف طرفداران فعال شرکت در انتخابات مشاهده نموده‌ ایم. مبالغه در این تحلیل ها، تهی بودن آنها‌ها از واقعیت های عینی جامعه ما، و نتیجه گیری های غیر واقعی‌ و عملی‌ حد مشترک بسیاری از این تحلیل‌ها می‌باشد. دوست عزیزی روحانی را هاشمی‌ رفسنجانی‌ (۲) مینامد. دوستان دیگری او‌را نجات دهنده مملکت از دیکتاتوری تلقی‌ می‌کنند. گروه دیگری این انتخابات را آخرین از نوع خود دانسته و تشویق به مشارکت می‌نمایند. گروهی بحث می کنند که رژیم نمی‌تواند بشکل گذشته در انتخابات تقلب نماید. استدلال اینست که اگر رژیم می‌خواست تقلب نماید می‌بایست به رفسنجانی‌ اجازه مشارکت می داد و سپس در انتخابات تقلب می‌نمود. توجیه عدّه دیگری برای مشارکت ان است که رژیم نمی‌خواهد ما‌ها در انتخابات مشارکت نماییم. این گروه بین مشارکت، آنچیزی که رژیم می‌خواهد و نتیجه، آن چیزی که ما می‌خواهیم نمی‌تواند فرقی‌ قائل گردد. بسیاری که سخت به این انتخابات دل بسته اند و سازمان مجاهدین انقلای اسلامی شاخه خارج کشور را سخت به انتقاد می کشند و او را باعث عدم اتحاد در جبهه‌ اصلاح طلبان می دانند. از طریق اعمال فشار از آقایان رفسنجانی‌ و خاتمی می خواهند که از آقایان عارف و روحانی حمایت کنند و موجبات ائتلاف آنها را فراهم آورند.

اما این دوستان هنوز به سوالات اساسی‌ در مورد این انتخابات پاسخ نگفته اند. آیا شما میتوانید تضمین دهید که در این انتخابات تقلب و قانون شکنی دیگری اتفاق نخواهد افتاد؟ در صورتیکه فرض کنیم آقای روحانی انتخاب خواهد شد، چه تضمینی است که ایشان بتواند و یا بخواهد در مقابل رهبری و سپاهیان، که مرکز ثقل تباهی بشمار میروند بایستد. آیا گذشته ایشان چنین رویکردی را بما اطمینان میدهد؟ آیا می‌توان همه امید برای تغییر را در یک انتخابات خلاصه کرد و یک فرد را در مقابل این رژیم استبداد گرا مسول تغییر دانست؟

اما آقایان رفسنجانی‌ و خاتمی ماهیت این رژیم را بهتر از این دوستان شناخته اند. آنها فرض می کنند که اگر حمایتی از ائتلاف بین آقایان روحانی و عارف صورت گیرد، همان باعث تقلب رژیم در انتخابات خواهد گردید. رژیم آرای پایینی را برای آنها ارائه خواهد داد تا بگوید هاشمی‌ و خاتمی از پشتوانه اجتماعی لازم بر خوردار نیستند. در این صورت اگرچه می توانیم ادعا کنیم که تقلبی آشکار در انتخابات صورت گرفته است، اما اخلاقا نمی‌‌دانیم میزان رأی به آقای روحانی و یا عارف چگونه بوده است. اگر دوستان فکر می کنند که با حمایت آقایان خاتمی و رفسنجانی‌، روحانی محبوبیت موسوی را کسب خواهد نمود، سخت در اشتباه هستند. تدین، صمیمیت و تعهد موسوی به مردم و جنبش اصلاح طلبی از او یک رهبر دوست داشتنی ساخته بود. آن چیزی که مردم در خاتمی دیده بودند، در او باز تولید شده بود. او صاحب صفات وارسته یی بود که از عشق او به مردم و نه‌ قدرت سرچشمه می‌گرفت. در این حالت، تقلب رژیم در ارائه آرا، نه تنها نتیجه مثبتی عاید جنبش اصلاحات نکرده ایم که دو سرمایه را نیز قربانی اهداف غیر واقع گرایانه خود نموده‌ ایم. به همین دلیل رفسنجانی‌ و خاتمی هنوز در مقابل این فشار ایستادگی نموده‌ و تا این زمان زیر بار این حمایت نرفته اند.

اما چگونگی‌ آرایش نامزدهای محافظه کار، انتخابات را نیز بیک رفراندوم برای رژیم ولایتمدار تبدیل نموده‌ است. آقای خامنه‌ای خوب می‌داند که مسئولیت این همه خرابی‌ و تباهی، او ، نظام او، و سپاهیان رانت خوار و فاسد او هستند. آقای خامنه‌ای بنیان گذار و حامی‌ دولت احمدی‌نژاد بوده است. اگر از صندوق‌های رأی کسی دیگری بجز طرفداران او در آید، این بمعنی‌ ردّ و عدم پذیرش دولت و حکومت او از طرف مردم می‌باشد. ولایتی، عادل، و جلیلی مردان بدون واسطه او و قالیباف مرد با واسطه او میباشند. در صورت عدم انتخاب یکی‌ از این مردان، رژیم ولایتمدار بسختی میتواند ادعا کند که از پشتوانه اجتماعی کافی‌ و مقبولیت مردمی برخوردار می‌باشد. رژیم نمی‌تواند نسبت به این پدیده بی‌ تفاوت مانده و بطور قطع اجازه نخواهد داد که مقبولیتش به چالش کشیده شود. در این راستا، به جز مهندسی‌ انتخابات راه دیگری برای رژیم نمی ماند.

دوستان طرفدار مشارکت فعال نمی توانند بدون یک تحلیل واقع گرایانه از نتایج مثبت و منفی‌ شرکت در انتخابات چشم‌ پوشی نمایند. ما نمی توانیم برای یک انتخابات بسیج مردمی نماییم بدون آنکه بدانیم چه دستاورد مثبتی برای جنبش اصلاح طلبی به ارمغان خواهد آورد. دوستان همچنین نمی توانند با زور و ادعاهای بی‌ پایه، طرفداران عدم شرکت فعال در انتخابات را متهم به ایجاد تفرقه و محکوم نمایند. این روش با معیارهای دموکراتیک و اخلاق سازگاری ندارد. دوستان اجازه دهند که با گذار از این انتخابات و دادن حق به مردم برای رأی دادن و ندادن توان خودرا برای استحکام و اتحاد همه نیروها در دفاع از آزادی بکار گیریم.

یادمان باشد که نمی توانیم با افزایش استبداد رژیم، سطح مطالبات خود را پایین بیاوریم. متأسفانه بسیاری از دوستان درون جنبش سبز ابایی نداشته اند که قدم به قدم، در مقابل استبداد کوتاه بیایند. همه بیاد داریم که یکی‌ از شعارهای جنبش سبز آزادی آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد بوده است. این شعار امروز کجاست ؟ مردم خوب و شجأعمان برای باری دیگر در تشییع جنازه مرد مجاهد ایتالله طاهری این شعار را فریاد زدند در حالیکه جایش در بین ما خالیست.

 

 

 

 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


نمایشگاه آثار میرحسین موسوی در برلین افتتاح شد

Posted: 07 Jun 2013 04:05 AM PDT

با سخنان عبادی، امیرارجمند، رییس فرهنگستان هنر و معاون آکادمی هنر آلمان
جرس: نمایشگاه "مراقبه آزادی" که در بر گیرنده 28 اثر از کارهای روی کاغذ مهندس میرحسین موسوی است، روز ششم ژوئن 2013 برابر با 16 خرداد ماه 1392 توسط فرهنگستان هنر آلمان در شهر برلین افتتاح شد. 

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه "مراقبه آزادی"، شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح 2003، کلائس شتک، رییس فرهنگستان هنر آلمان و دکتر یوهانس اودنتال، معاون آکادمی هنر آلمان و مسئول برنامه ریزی این آکادمی، ساعت شش بعد از ظهر نمایشگاه "مراقبه آزادی" را افتتاح کردند.
به این ترتیب کلائس شتک و یوهانس اودنتال در کنار شیرین عبادی قرار گرفته و در سخنانی کوتاه از چرایی برپایی این نمایشگاه سخن گفتند. آنان از موسوی به عنوان هنرمند نسل معاصر یاد کرده و گفتند که اکثر آثار ارائه شده مدرن هستند. در این مراسم با اشاره به اینکه که میرحسین موسوی در آثارش از طریق تداعی به آنها فرم می دهد، گفته شد که آثار مهندس موسوی را در سنت جان کیج قرار دادند. عنصر خط در کارهای موسوی که نه معنی دارد و نه متن، در خدمت ساختار کلی اثر است.
آقای اودنتال با بیان اینکه موسوی فقط یک هنرمند و سیاستمدار نیست، از او به عنوان یک شخصیت بسیار مؤثر نام برد که فازهای مختلف سیاسی را پشت سر گذاشته است.
آقای شتک نیز با بیان اینکه این آثار، بازنمایی از قسمتی از یک شخصیت بزرگ سیاسی است، گفت که ما می خواهیم با برگزاری این نمایشگاه، شخصیت او را نمایش دهیم.
با پایان یافتن مراسم افتتاح نمایشگاه "مراقبه آزادی"، شیرین عبادی، کلائس شتک، اردشیر امیر ارجمند و مرتضی کاظمیان، روزنامه نگار با شرکت در میزگردی به بررسی آثار مهندس موسوی پرداختند.


احساس همبستگی با یک هنرمند که در زندان خانگی بسر می برد
آقای شتک در سخنان خود با تأکید بر اینکه هدف ما از برپایی نمایشگاه آثار مهندس موسوی، معرفی یک هنرمند و جریان هنری است با تاکید بر اینکه هدفشان سیاسی نیست، گفت که آنچه برایشان مهم است، احساس همبستگی با یک هنرمند که در زندان خانگی بسر می برد، است.
آقای شتک در ادامه با بیان اینکه آثار میرحسین موسوی برای اولین بار در خارج از ایران به نمایش در می آیند، به نقد کسانی پرداخت که برگزاری چنین نمایشگاه هایی را غیر قانونی و جاسوسی می انگارند. او گفت که یکی از وظایف آکادمی هنر، برگزاری نمایشگاه هنرمندانی است که تحت فشار هستند، افرادی که امکان ارائه کارهای هنری خود را در کشور محل زندگی شان ندارند.
آقای شتک در پاسخ به این سؤال که آیا هنر می تواند مکمل سیاست باشد، گفت که هنر یک وظیفه سیاسی و اجتماعی دارد.
به گفته ی وی "کسانی هستند که هنرشان الزاما سیاسی نیست اما وقتی در موقعیت خاصی قرار می گیرند، سیاسی می شوند."


مهندس موسوی می تواند منادی صلح در منطقه باشد
اردشیر امیرارجمند، حقوقدان و مشاور ارشد میرحسین موسوی در سخنانی که از طریق تلفن پخش می شد، گفت که در شرایط حاضر هیچ یک از کارهای مهندس موسوی نمایش داده نمی شود.
او در ادامه گفت که مجموعه آثار ارائه شده در نمایشگاه "مراقبه آزادی" پیش از حصر آقای موسوی کشیده شده و با فداکاری همراهان جنبش سبز از ایران خارج شده اند.
آقای امیر ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آقای موسوی هم یک هنرمند سیاسی بوده است و هم یک سیاستمدار هنرمند، به زندگی مهندس موسوی اشاره کرد و گفت که آقای موسوی همواره به کارهای هنری پرداخته اند.
او همچنین گفت که مهندس موسوی در آثار هنری اش معنویت، عرفان، هنر و سیاست را با هم دارد که می توانند نمونه خوبی برای کشورهای منطقه و مسلمانانی باشد که به سمت معنویت و آزادی حرکت می کنند.
آقای امیر ارجمند در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا کارهای فرهنگی این امکان را می دهد تا هنرمند به مردم نزدیک تر شود، گفت: "در فرصتی که آقای موسوی از سیاست دولتی دوری کرد، توانست بازگشتی به خود داشته باشد، بازگشتی که در تحول شخصیت ایشان موثر بود. ما در سال 1388موسوی جدیدی را می بینیم. او در این زمان توجه بیشتری به آزادی اندیشه، کرامت انسانی و حقوق بشر دارد.
آقای امیر ارجمند در پایان با تأکید بر پیام های هنری مهندس موسوی و جمع شدن بین آزادی، عدالت، معنویت و عرفان در آثار این هنرمند، گفت که آقای موسوی می تواند منادی صلح در منطقه باشد.


دگراندیشی در ایران ممنوع است
مرتضی کاظمیان نیز در سخنانی از دید یک روزنامه نگار به تشریح این موضوع پرداخت که آیا مهندس موسوی یک سیاستمدار است یا یک هنرمند.
او گفت که از دید یک روزنامه نگار، به نظر می رسد پاسخ مردم ایران متفاوت باشد، مهندس موسوی هم رییس آکادمی هنر ایران بود و هم کاندیدای ریاست جمهوری.
به گفته ی کاظمیان "مردم، ایشان را هم به عنوان هنرمند می بینند و هم به عنوان سیاست مداری که رهبری جنبش را بر عهده دارد.
او سپس با بیان اینکه وقتی از جمهوری اسلامی صحبت می شود، منظور یک دولت رانتی و ایدئولوژیک است، گفت که در چنین فضایی، دگراندیشی در ایران اعم از هنر، اندیشه و سیاست هدف سرکوب قرار می گیرد.
آقای کاظمیان با بیان این که دگراندیشی در ایران ممنوع است، برای تأیید حرف خود به توقیف روزنامه ها در ایران اشاره کرد.
اما آقای کاظمیان در ادامه سخنان خود به جامعه مدنی قوی در ایران اشاره کرد که این امکان را فراهم می کند تا هنرمندان و روشنفکران کارهای خود را منتشر کنند. اصغر فرهادی و جعفر پناهی دو فیلمسازی بودند که آقای کاظمیان برای تایید سخنان خود از آنها نام برد.
آقای کاظمیان در پایان گفت: "آز آنجا که مردم ایران تغییر خواه هستند با هنرمندانی که پیام مردم ایران را به جهان منتقل و یا تلاش می کنند تا تصویری از واقعیت در ایران را به جهانیان ارائه کنند، همدلی دارند."
اما خانم عبادی ترجیح داد تا سخنان خود را ابتدا با رابطه میان موسوی و رهنورد اختصاص دهد.


دیکتاتورها را کمک نکنید
خانم عبادی با بیان اینکه خانم رهنورد مجمه ساز، نقاش و همراه مهندس موسوی بوده است، گفت که او نقش تعیین کننده ای در زندگی همسرش داشته است. خانم عبادی در توضیح یکی از نقش های خانم رهنورد به همراهی او با همسرش در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری در سال 1388 اشاره کرد، اتفاقی که تا پیش از این رخ نداده بود.
او گفت که تا قبل از انتخابات سال 2009 داوطلبان ریاست جمهوری به تنهایی در صحنه رقابت های انتخاباتی حاضر می شدند و تمامی صحبت هایشان در خصوص مسائل سیاسی و اقتصادی بود اما خانم رهنورد اولین کسی بود که دست همسر خود را گرفت و با او به میان مردم آمد و به مردان سنتی ما و هیات حاکمه ما نشان داد که زن بودن افتخار است و نه ننگ.
خانم عبادی سپس با ذکر خاطره ای، گفت: "زمانی که من در سال 2003 برنده جایزه صلح نوبل شدم نه تنها حکومت ایران به من تبریک نگفت بلکه مانع از آن شد تا مردم برای من بزرگداشت بگیرند، در چنین شرایطی خانم رهنورد به عنوان رییس دانشگاه الزهرا تنها کسی بود که از من برای حضور در دانشگاه و برگزاری مراسم بزرگداشت دعوت کرد."
او در ادامه گفت که در آن روز عده ای از لباس شخصی های وابسته به وزارت اطلاعات آمدند و روی زمین خوابیدند و گفتند که اجازه نمی دهیم تا ماشین عبادی وارد دانشگاه شود.
خانم عبادی گفت که در آن روز از خانم رهنورد خواسته تا جلسه را لغو کنند اما او قبول نمی کند و می گوید که چون این اتفاق افتاده است شما حتما باید بیایید. بنابراین خانم عبادی از در دیگری وارد سالن می شود.
بنابراین خانم عبادی با تشکر از آکادمی هنر آلمان برای برگزاری نمایشگاه آثار مهندس موسوی، گفت که آرزومند بوده است که وقتی وارد ساختمان محل برگزاری نمایشگاه آثار مهندس موسوی می شود، نمونه هایی از کارهای خانم رهنورد یا حداقل اسلاید هایی از این کارها به نمایش در می آمد.
خانم عبادی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آزادی عقیده و مذهب در ضوابط حقوق بشر اشاره کرد و گفت که آزادی هنر یکی از مبانی اصلی حقوق بشر است.
او تنها استثناها در آزادی بیان را بر اساس کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی، تبلیغ برای جنگ و ایجاد تنفر میان مردم عنوان کرد که رسیدگی به آن نیز بر عهده دادگاه صالح است.
خانم عبادی در ادامه با بیان اینکه اولین پله دموکراسی، جدایی هر نوع مذهب از حکومت است، گفت که البته این مسأله به این معنا نیست که حکومت های سکولار دموکرات هستند. وی در ادامه تاکید کرد که در زمان شاه، مذهب از حکومت جدا بود، آزادی فردی وجود داشت اما آزادی سیاسی وجود نداشت.
به گفته ی خانم عبادی "سقوط یک دیکتاتور به معنای آمدن دموکراسی نیست زیرا پس از انقلاب ما گرفتار یک دیکتاتوری مذهبی شدیم که از اولی هم سخت گیرتر بود."
خانم عبادی همچنین با تأکید بر ضرورت رعایت ضوابط حقوق بشر، گفت که بر اساس گزارش آقای احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است؛ بنابراین نقض حقوق بشر در ایران سیستماتیک و مستمر است.
خانم عبادی در پایان سخنان خود با بیان اینکه همبستگی هنری می تواند ما را به هم پیوند دهد، گفت که ایران ناشناس مانده است. زن ایرانی را نشان می دهند که در یک لباس مشکی با مشت گره کرده دائما در حال شعار دادن است یا جوان هایی را نشان می دهند که با ریش انبوه از دیوار سفارتخانه ها بالا می روند اما این در حالی است که در ایران، بیش از 60 درصد از دانشجویانش را دختران تشکیل می دهند.
بنابراین او خواستار آن شد تا زنان دیگری که وجود دارند را نیز نشان دهند. خانم عبادی با بیان اینکه ایران فقط انرژی هسته ای نیست، افزود: "سؤال من از گروه 1+5 این است که اگر فردا دولت ایران قبول کند تا غنی سازی اورانیوم را متوقف کند آیا شما حاضر می شوید با این حکومت دست دوستی دهید؟ آیا حاضر هستید با حکومتی که هنوز سنگسار می کند یا حکومتی که افراد کمتر از 18 سال را در خیابان اعدام می کند، دست دوستی دهید؟"
خانم عبادی با طرح این پرسش که آیا غرب فقط به امنیت خودش می اندیشد و به آنچه که بر سر مردم ایران می آید، بی توجه است؟ گفت: "با ایران مذاکره کنید، زیرا ما با جنگ مخالفیم اما علاوه بر انرژی هسته ای، در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران نیز مذاکره کنید."
او خطاب به دولتمردان اروپا گفت: "به همان شدتی که به فکر امنیت خودتان هستید و می خواهید امنیت را برای خودتان تضمین کنید به فکر مردم ایران نیز باشید."
خانم عبادی همچنین با تاکید بر این که مردم ایران به طریق مسالمت آمیز مبارزه می کنند تصریح کرد: "این توقع وجود دارد که شما دیکتاتورها را به کشورتان راه ندهید. پول های دیکتاتورها آلوده است بنابراین دنیا را برای دیکتاتورها کوچک کنید."
خانم عبادی در پایان تأکید کرد که مبارزه برای دموکراسی در ایران وظیفه ما ایرانیان است شما فقط دیکتاتورها را کمک نکنید.
 

لاریجانی ۱۶ مصوبه هیئت دولت را مغایر قانون اعلام کرد

Posted: 07 Jun 2013 03:24 AM PDT

جرس: رئیس مجلس با ارسال نامه‌های جداگانه‌ای به محمود احمدی نژاد، ۱۶ مصوبه هیئت دولت را مغایر قانون اعلام کرد.


علی لاریجانی در این نامه، مصوبه اختصاص مبلغی از تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی برای پرداخت به اشخاص معرفی شده توسط نهاد ریاست جمهوری و بانک مرکزی را مغایر با قانون اعلام کرد.


به گزارش فارس، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای به محمود احمدی‌نژاد مصوبات هیئت دولت مبنی بر 1. «اختصاص مبلغی از تسهیلات قرض‌الحسنه بانک ملی برای پرداخت به اشخاص معرفی شده توسط نهاد ریاست جمهوری و بانک مرکزی»، 2. «اصلاح مصوبه شماره 53456/ت27257هـ مورخ 7/12/1381»، 3. «الزام صندوق توسعه ملی به اعطای تسهیلات ریالی به وزارت جهادکشاورزی»، 4. «واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی»، 5. «انعقاد قرارداد کارمعین توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت»، 6. «وظایف معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور در استان خراسان رضوی، وظایف بنیاد شهید و امور ایثارگران در استان خراسان رضوی»، 7. «اختصاص تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد نیازمند»، 8. «تعلق سهام شرکت پتروشیمی پارس به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ناظر به تصویب‌نامه شماره35095/ت39916هـ مورخ07/03/1387»، 9. «تمدید مهلت مصوبه اختصاص اعتبار به شرکت هما، ناظر به اصلاح تصویب‌نامه قبلی هیئت وزیران به شماره 239772/ت46981 مورخ 06/12/1390»، 10. «لزوم پذیرش فرزندان دانشجوی مأموران ثابت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در دانشگاه‌های ایران»، 11. «اصلاح مصوبه ناظر به محاسبه‌درآمد حاصل از جرایم رانندگی»، 12. «افزایش نرخ مکالمه تلفن ثابت»، 13. «واگذاری حق بهره‌برداری و مالکیت مجموعه‌های ورزشی آزادی، انقلاب، شهید شیرودی، شهید کشوری، مجتمع اقامتی رامسر و سوارکاری نوروزآباد، شهداء و گنبدکاووس از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به وزارت ورزش و جوانان»، 14. «اختصاص اعتبار به سازمان حفاظت محیط زیست»، 15. «انعقاد قرارداد برای لایروبی رودخانه‌های کارون و بهمنشیر » و 16. «اصلاح مصوبه 255457/ت 47906هـ مورخ 27/12/1390 ناظر به اختصاص اعتبار بابت پروژه انتقال آب دریای مازندران به دشت مرکزی» را مغایر قانون اعلام کرد.
 

تورم اردیبهشت به ۳۱ درصد افزایش یافت

Posted: 07 Jun 2013 02:29 AM PDT

جرس: طبق اعلام مرکز آمار ایران، تورم در ماه گذشته به 31 درصد و شاخص کل با رشد بیش از یک درصدی به 156.7 درصد افزایش یافته است.


به گزارش ایسنا، نرخ تورم ار دیبهشت ماه نیز با تغییر 1.2 درصدی به 31 افزایش یافت این در حالی است که این نرخ در فروردین 29.8 و در اسفند سال گذشته 31.5 درصد بوده است.


اما تورم گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در اردیبهشت سال جاری از 47.8 در ماه گذشته به 49.6 درصد افزایش یافته است.


همچنین تورم گروه غیر خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات در ماه گذشته نیز با افزایش 1.5 درصدی نسبت به فروردین ماه به 24.5درصد افزایش یافته است.


طبق این گزارش شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز با افزایش نسبت به ماه قبل به 195.6رسیده است.


همچنین شاخص گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات مصرفی خانوار شهری با رشد نسبت به ماه قبل به 143.3 افزایش یافت.

 

سایت ائتلاف عارف – روحانی فیلتر شد

Posted: 07 Jun 2013 02:29 AM PDT

جرس: در آستانه اعلام احتمالی ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، سایت کمپین «ائتلاف عارف- روحانی برای فردای ایران» فیلتر شد.


به گزارش آفتاب، شخصیتهای متعدد سیاسی از گروه های مختلف و جمعی دیگر از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی در مصاحبه با سایت این کمپین خواهان ائتلاف دکتر روحانی و دکتر عارف شدند.

 

کاهش ۲۰ درصدی حجم آب ۲۶ سد کشور

Posted: 07 Jun 2013 02:24 AM PDT

جرس: در پایان هفته گذشته در حالی 9 سد کشور سرریز گزارش شده اند اما ۲۹ سد کمتر از 30 درصد حجم خود ذخیره آب دارند و ۲۶ سد نیز با ۲۰ درصد کاهش حجم آب مواجه شده اند.


به گزارش فارس، در هفته گذشته 9 سد ازجمله سدهای بوکان، نهند، بارون، گلپایگان، کزنار و بافت در حال سرریز گزارش شده اند.


این گزارش می افزاید: هم اکنون 29 سد کشور ازجمله سدهای لار، خدا آفرین، سیمره، سیوند، 15 خرداد و ملاصدرا کمتر از 30 درصد حجم خود ذخیره آب دارند.


بنابراین گزارش، همچنین 26 سد کشور در زمان حاضر با کاهش 20 درصدی حجم آب خود در مقایسه با زمان مشابه پارسال مواجه هستند که سدهای سفیدرود، لار، طالقان، ساوه، اکباتان، آبشینه، چاه نیمه 4، دوستی، خداآفرین و سیمره از آن جمله محسوب می شوند.


در پایان هفته گذشته 31 سد ازجمله کوثر، شیرین دره، دز، کارون 3 و 4، حسنلو، دولت آباد، مهاباد، لتیان، شهید عباسپور و کرج افزون بر 90 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.


این گزارش می افزاید:37 سد کشور در زمان حاضر از افزایش 20 درصدی ورودی آب در مقایسه با زمان مشابه پارسال برخوردار هستند که سدهای کرخه، دز، کارون 3 و 4، کوثر، استقلال، پیشین، جگین و 15 خرداد از آن جمله محسوب می شوند.


بنابراین گزارش، همچنین 52 درصد از کل ورودی های آب به مخازن سدهای کشور و 46 درصد از کل آب های خروجی از سدهای کشور تا پایان هفته گذشته متعلق به سدهای استان خوزستان است.
 

آیت الله موسوی خوئینی ها: با شرکت در انتخابات در هر حال و به هر قیمتی موافق نیستم

Posted: 07 Jun 2013 02:21 AM PDT

جرس: آیت الله موسوی خوئینی ها، دبیرکل مجمع روحانیون مبارز می گوید، با شرکت در انتخابات به هر قیمت و در هر حال مخالف است.


به گزارش وبسایت کمپین ائتلاف، مدیرمسوول روزنامه توقیف شده "سلام"، با جمعی از اعضای «کمپین ائتلاف عارف ـ روحانی برای فردای ایران» دیدار کرد.


در این دیدار آقای موسوی خوئینی ها درباره ائتلاف دو کاندیدا گفت: نظر بنده درباره انتخابات همان چیزی است که در آبان ماه سال گذشته گفته ام و تاکید کردم که من با شرکت در انتخابات در هر حال و به هر قیمتی موافق نیستم و چنین مشارکتی به زیان جریان اصلاحات و به زیان تفکر اصلاح طلبانه است.


موسوی خوئینی ها با تاکید بر اینکه شرکت در انتخابات باید عزتمندانه باشد، یادآور شد: شرکت در انتخابات باید در چارچوب پیشبرد اهداف اصلاح طلبانه باشد، ما نباید به جریانی که حضور مؤثر اصلاح طلبان درحاکمیّت را برنمی‌تابد اجازه دهیم ما را به راهی بکشاند که بن بست است.


عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: اگر خاتمی نامزد می‌شد، تمام اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی حامی آنان از ایشان حمایت می کردند و چنان نتیجه‌ای از انتخابات به‌دست می‌آمد که دوست وغیردوست را حیرت زده می‌کر. ولی مخالفان ریز و درشت چنان رفتار کردند که جناب آقای خاتمی بهترین راه ممکن را انتخاب کرد و با وجود درخواست‌های گسترده از سراسر کشور وارد صحنه انتخابات نشد تا مخالفان بار دیگر به خاطر یک دستمال، قیصریّه رابه آتش نکشند. پس از قطعی شدن عدم حضور خاتمی و در اوج یأس و ناامیدی حاکم بر جریان اصلاح طلبان و اقشار حامی آنان در میان جامعه، آیت الله هاشمی برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کرد. حضور جناب آقای هاشمی با چنان استقبالی، نه تنها از ناحیه اصلاح طلبان بلکه از طرف طیف گسترده تری درسراسر کشور، رو به رو شد که بر اساس تحلیل حوادث قابل پیش بینی نبود. این حضور و موج حمایت گسترده‌ای که شکل گرفت و روز به روز رو به افزایش داشت و پیروزی آقای هاشمی در انتخابات را قطعی می‌ساخت، نه تنها مشکلات پیش آمده در هشت سال گذشته رابر طرف می‌ساخت بلکه می‌توانست اعتبار به شدّت آسیب دیده‌ی جریان حامی رئیس جمهور فعلی ( که با تدبیرهای شگفت آوری او را به ریاست جمهوری رساندند ) را تا حدودی ترمیم کند، ولی متأسفانه بی تدبیری نه تنها کشور وملت را از یک فرصت خدادادی محروم کرد که گویا مهر باطله بر شناسنامه انقلاب زده شد. هر چند که سالها است این مهر رادر جامعه از اعتبار انداخته‌اند.


موسوی خوئینی ها هشدار داد که چون راههای اصلی ورود در انتخابات را بر روی اصلاح طلبان و بخش عظیمی از جامعه بستند باید بسیار هوشیار باشیم که ما را به راههایی نکشانند که بن بست است و یا در صورتی وارد این راه شویم که بتوانیم بن بستها را بشکنیم.


موسوی خوئینی ها افزود: نکته مهم دیگر که غفلت از آن بسیار زیانبار است این است که اصلاح طلبان نباید اعتبار افتخار آمیز گذشته خود که مخالفان نا گزیر از اعتراف به آن شدند را با حرکتی نسنجیده مخدوش کنند. مخالفان با همه هنر مهندسی که در انتخابات سال هشتاد و هشت بکار بستند ناگزیر شدند نزدیک به پانزده میلیون رای را برای اصلاح طلبان بپذیرند و امروز مهندسی بر این اساس پیش می‌رود که نه تنها اصلاح طلبان پیروز انتخابات نباشند بلکه اعتبار گذشته خود را نیز از دست بدهند.


دبیرکل مجمع روحانیون مبارز افزود: من با کمال تواضع و با احترام به همه عزیزانی که به اصلاح امور و تغییر اوضاع اسفبار کشور می‌اندیشند عرض می‌کنم که در تحلیل شرایط به‌ هوش باشید و مراقبت کنید تا مبادا تحلیل‌ها بر اساس اطلاعاتی باشد که مخالفان تولید می‌کنند و در میان اصلاح طلبان بویژه تصمیم گیرندگان آنان نفوذ و رواج می دهند.


 

غرضی: امروز روزنامه‌نگاران در بدترین وضع هستند

Posted: 07 Jun 2013 01:22 AM PDT

قول می دهم دست در جیب مردم نکنم
جرس: محمد غرضی گفت: "من به مردم نمی‌توانم بگویم که به من رای دهید ولی این قول را به آنها می‌دهم چنانچه به من رای دهند دست در جیبشان نکنم. "


به گزارش ایسنا، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته در جمع نمازگزاران مسجد امیرالمومنین خیابان مرزداران با اشاره به اینکه "از قبل از انقلاب تاکنون بیش از 500 مرتبه نرخ ارز تغییر کرده است"، خاطرنشان کرد: طی صد سال گذشته دولت‌های متورم روی کار آمدند و اقدام به خالی کردن جیب مردم کردند؛ حال من آمده‌ام و مردم را تشویق می‌کنم که برای صد سال آینده به دولتی ضد تورم رای دهند.


وی افزود: من به مردم نمی‌توانم بگویم که به من رای دهید ولی این قول را به آنها می‌دهم چنانچه به من رای دهند دست در جیبشان نکنم. اگر مردم به من رای ندهند، بدانند فردی روی کار می‌آید که همواره دست در جیبشان خواهد کرد.


غرضی با بیان اینکه "کشورهای زیادی هستند که درآمدشان با هزینه‌هایشان برابر نیست"، گفت: در سایر کشورها زمانی که درآمد بیشتر از هزینه‌ها می‌شود، این درآمد اضافی را پس‌انداز و تبدیل به طلا می‌کنند تا در زمان مبادا از آن استفاده کنند. زمانی که درآمد کشورها کمتر از هزینه‌هایشان است، آنها می‌توانند از این مبالغ پس‌انداز جهت جلوگیری از ایجاد تورم استفاده کنند.


وی در ادامه در پاسخ به انتقاد از یکی از نمازگزاران درباره شیوه برگزاری مناظره‌ها اظهار کرد: معتقدم در شأن کاندیداها این نیست که به جنگ یکدیگر بپردازند چراکه من سایر کاندیداها را همکار خود می‌دانم و چنانچه ما در این مناظره‌ها به جنگ با یکدیگر بپردازیم، روحیه مردم اذیت می‌شود.


غرضی در پاسخ به این پرسش که "دیدگاه شما در مورد هنر و هنرمندان چیست؟" خاطرنشان کرد: معتقدم در این رابطه کشور در سه بخش عمده با معضل و مشکل اساسی روبه‌رو است که این سه بخش عبارتند از هنر و سینما، مطبوعات و ورزش. این سه صنف که از دوران رضاشاه تاکنون همواره مورد هجمه سیاستمداران در داخل کشور قرار گرفتند، برای عده‌ای زندگی است. هستند کسانی که از این راه ارتزاق می‌کنند. من معتقدم این مجموعه‌ها باید تبدیل به یک NGO شود، چراکه از وظایف NGO این است که در وهله اول وضع اجتماعی خود با مردم را تعریف کند سپس با دولت‌ها به تعامل بپردازد.


غرضی با بیان اینکه "امروز روزنامه‌نگاران در بدترین وضع قرار دارند"، خاطرنشان کرد: امروزه دولت به برخی از صنوف به صورت ویژه رسیدگی می‌کند و به برخی از صنوف نیز کم‌توجهی می‌کند که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نیز از این دست هستند. چنانچه توفیق پیدا کردم که در دولت آینده خدمت کنم، نظیر اقداماتی که در نظام مهندسی و کانون وکلا انجام دادم، برای صنوفی که مورد غفلت واقع شده‌اند نیز انجام خواهم داد.


وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که "چه تغییری در سیاست‌های داخلی کشور اعمال خواهید کرد؟" گفت: من 20 سال در این کشور وزیر بودم و سیاست داخلی کشور را به خوبی می‌شناسم. معتقدم یکی از عمده‌ترین مسائلی که به کشور ضربه وارد کرده، این است که دولتها به جای پذیرش کلمه جمهوریت، کلمه دولت را پذیرفته‌اند.


این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: من در سیاست داخلی توسعه جمهوریت را در پیش خواهم گرفت. من توسعه جمهوریت را اینگونه معنی می‌کنم که نباید کاری که مورد توجه مردم نیست انجام داد. من در راستای توسعه جمهوریت قصد دارم چنانچه به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شدم، انتخاب استانداران را به رای مردم آن استان بگذارم.


غرضی درباره سیاست‌های خارجی دولت احتمالی خود نیز اینگونه اظهار کرد که "ملت ایران ملتی است که ویژگی‌های خاصی دارد. ملت ایران دارای سبک زندگی خاص و هویت خاص خودش است و آنگونه که در تاریخ آمده، ملت ایران هیچگاه سلطه بیرونی را نپذیرفته است".


غرضی در ادامه افزود: ما با آمریکا به شدت در تعامل میدانی هستیم بنده مذاکره با آمریکا را صلاح نمی دانم ولی در منطقه و در جهان با آن تعامل می کنم آن هم به این صورت که اگر یک زد یکی خواهد خوردچرا که آمریکا با این شکل که بتواند دولتی روی کار آورد که همانند مصدق بتواند آن را به زمین زده و عناصر داخلی خود را وارد کند، البته آن ها نمی توانند کودتا کنند اما ممکن است از راههای همچون کودتاهای اجتماعی و جریان های مختلفی دست به اقدامات توطئه ای زنند.


غرضی ادامه داد: من تاکید خواهم کرد که چنانچه بخواهیم در سیاست‌های خارجی خود تغییراتی در جهت برقرار ارتباط با آمریکا انجام دهیم به سرنوشتی مواجه خواهیم شد که این سرنوشت امروز گریبان‌گیر ترکیه است.

 

غرضی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه "امروز به دلیل مشکلات موجود در تولید، نه تنها کشاورزی بلکه کل روستاها در حال نابودی است"، اظهار کرد: متاسفانه امروز با واردات سنگ قبر، دسته بیل و همچنین تسبیح از کشور چین، کل تولیدی‌هایی که در کشور و جود داشت از بین رفته است.