جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اسلام هراسی: ترس از دشمن داخلی و خارجی

Posted: 11 Jun 2013 08:42 AM PDT

جوسِلین سِزاری
چرا هنوز هم جوامع اسلامی و غرب علیه یکدیگر معرفی می‌شوند 

 در حالی که هر گونه تصوری نسبت به تناقض آن‌ها توسط برهان‌های علمی رد شده است؟

توضیحاتی از جوسلین سزاری، ریاست پروژه تحقیقاتی «اسلام در غرب» در دانشگاه هاروارد در پی آمده است:
در حالی که در پژوهش‌های دانشگاهی فرضیه تناقض ادعایی میان اسلام و غرب به اندازه کافی رد شده است، این برداشت در مباحث فارسی زبان و شکل گیری سیاستِ حاکم منعکس نیست. برعکس: این باور که اسلام و غرب یکدیگر را نقض می‌کنند در ۱۵ سال گذشته تشدید هم شده است. زیرا برداشت از اسلام در غرب نه فقط به لحاظ دشمنی خارجی است که آن را تهدید می‌کند، بلکه از درون نیز این تهدید به نظر می‌آید. به همین جهت بسیاری از مردم در اروپا و ایالات متحده آمریکا، به مسلمان‌ها هم به صورت دشمن خارجی و هم به صورت دشمن داخلی می‌نگرند.


فاصله گرفتن دائم میان اسلام و غرب حاصل کارهای دانشگاهی نیست بلکه نتیجهٔ این است که شناخت‌های بدست آمده نه به فعالان سیاسی رسیده است و نه به فعالان فرهنگی، چه رسد به رسانه‌ها.
باید واقعیات اجتماعی و فرهنگی مسلمانان را فهمید.

کابوس همگانی: برداشت از اسلام به صورت تهدید از خارج در قرون ۲۰ و ۲۱ را می‌بایست به بحران گروگان گیری ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ مربوط دانست. تصویر بالا نقاشی دیواری ضد آمریکایی در سفارت سابق آمریکا در تهران.

با اینحال، در صورتِ آگاهی بر واقعیاتِ اجتماعی و فرهنگیِ مسلمانان که با جدائی شدید آن از غرب متغایر است، یعنی در صورت آگاهی بر اینکه مسلمانان در غرب حامی پذیرش ارزش‌ها و پیوند خویش با جوامع غرب می‌باشند، امیدواری وجود دارد.

من در کتاب خود «چرا غرب از اسلام هراس دارد؟» که بررسی اسلام در نظام‌های دموکراتیک غرب است، به تجزیه و تحلیل گرایش‌ها و قضاوت‌های کلی در کشورهای غربی پرداخته‌ام که اسلام را مخالف مدنیت و مسلمانان سنتی را تهدیدی درونی برای ارزش‌ها و هویت‌های ملی و تهدیدی خارجی برای تمدن‌های غربی تصور می‌کنند.

شگفت آور این است که این گونه رفتارها در مسلمانانِ مقیم کشورهای اروپایی یا ایالات متحده که توجیه کنندهٔ این هراس باشد، بر طبق تحقیقات اجتماعی فاقد هر گونه مبنائی است.


در واقع نیز رفتار مسلمانان با رفتار سایر شهروندان تفاوتی ندارد. بررسی‌های من نشان داده‌اند که مسلمانان در اروپا و ایالات متحده حتی به شدت بیشتری از سایر شهروندان به بنیادهای رسمی و دموکراتیک پایبند بوده و رفت و آمد آنها به مساجد پیوند آن‌ها را در اجتماع در واقع تسهیل می‌سازد.

در آن‌سوی اقیانوس اطلس ضرورت نگارش جدید تاریخ ملی هست تا مسلمانان و اسلام به عنوان بخشی از حافظه و فرهنگِ جامعهٔ ملی که بدان تعلق دارند تلقی شوند.
با این حال تصورِ از مسلمانان به عنوان دشمنان داخلیِ نظام‌های دموکراتیک لیبرال، به صورتی که از قبل آماده شده و بر داده های تاریخی بنا شده است، با تصویرِ دشمن خارجی که بوجود آمده، ترکیب شده‌اند.
در ایالات متحده آمریکا برداشت از اسلام به صورت تهدید خارجی با ماجرای تکان دهنده گروگان گیری ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۱ آغاز گشت. از قرون وسطی به مسلمانان در غرب به عنوان غریبه نظر می‌شد. غرب با اعتبار از خود مبنی بر دارا بودن نظریات مترقی، ناسیون، انسان متکی بر خرد و جدایی مذهب از حکومت، خود را از امپراتوری های اسلامی متمایز می‌دانست. تازه پس از ارتباط اروپا با امپراتوری عثمانی بود که میان غرب و شرق ارتباطی برقرار شد که موجب تغییرات مهمی در سیاست جهانی در قرن 19 شد.
تفاوت سطح سواد
بسیاری از مسلمانان نسل پس از جنگ دوم جهانی در اروپا، دارای تبارِ مهاجری بوده و تقریبا 5 درصد از ۴۲۵٬۰۰۰٬۰۰۰ جمعیت اروپا را تشکیل می‌دهند. چندین نسل از مهاجرانِ به اروپا رسیده دارای توانایی‌های پائین بودند در حالیکه اکثر مسلمانان در آمریکا عموما دارای سواد و توانایی‌های قابل استفاده در بازار کار هستند.
سطح پائین سواد و کم بودن امکانات شغلی موجب پایین بودن توان اقتصادی مسلمانان در اروپاست. علاوه بر آن قشر اجتماعی مسلمانان در اروپا اکثرا در قسمت‌های مجزایی از شهرها که دارای درصد بالایی از جنایتکاری و شرایط نامساعد است، زندگی می‌کنند.
در آنسوی اقیانوس اطلس ضرورت نگارش جدید تاریخ ملی هست تا مسلمانان و اسلام به عنوان بخشی از حافظه و فرهنگِ جامعهٔ ملی که بدان تعلق دارند تلقی گردند.
این کار احتمالا هنگامی می‌تواند به وقوع پیوندد که اسلام از علایق حزبی خارج شده و برای فعالان سیاسی، اجتماعی و مذهبی در تمامی طیف‌های اجتماع تبدیل به یک امر ملی شود.کوشش‌های به عمل آمده در بخش‌های فرهنگی و ساسی در ۵۰ سال گذشته و پیوستن آمریکاییان افریقایی تبار در تاریخ آمریکا نمونه های خوبی برای یک چنین مساعی جمعی است.
در رابطه با آیندهٔ اسلام، همکاری فعالان مذهبی میان تمامی ادیان ضروری است زیرا آن‌ها نقش ویژه ای را برای گفتگو میان اسلام و سایر ادیان توحیدی می‌توانند بر عهده گیرند.

منبع: سایت قنطره

بیانیه مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در حمایت از روحانی

Posted: 11 Jun 2013 08:32 AM PDT

 جرس: بهترین راه برای کاستن مشکلات جامعه ورود از طریق مکانیسم حقوقی جمهوریت است. شما با اصرار بر مطالبات خود می توانید به تدریج مدیران و مسئولان را به پیاده کردن همه ابعاد حقوقی نظام وادار کنید. نا امیدی از آینده و عدم استفاده از حقوقی که قانون اساسی برای ملت در نظر گرفته، نه تنها مشکلی از کشور حل نمی کند، بلکه ممکن است در آینده به پرداخت هزینه زیادی برای حاکمیت و مردم منجر شود.

 

 

متن این بیانه که بدست جرس رسیده است بدین شرح است :

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ملت شریف ایران

 

در نظام جمهوری اسلامی که بر طبق قانون اساسی باید رأی ملت میزان قرار گیرد، بهترین راه برای کاستن مشکلات جامعه ورود از طریق مکانیسم حقوقی جمهوریت است. شما با اصرار بر مطالبات خود می توانید به تدریج مدیران و مسئولان را به پیاده کردن همه ابعاد حقوقی نظام وادار کنید. نا امیدی از آینده و عدم استفاده از حقوقی که قانون اساسی برای ملت در نظر گرفته، نه تنها مشکلی از کشور حل نمی کند، بلکه ممکن است در آینده به پرداخت هزینه زیادی برای حاکمیت و مردم منجر شود. توجه داشته باشیم که برخی تنگ نظران برای حفظ وضع اسفبار موجود می خواهند از عدم حضور آگاهانه مردم در انتخابات بهره برداری کنند و در این صحنه خود را مطلق العنان ببینند.

 

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با این رویکرد، از نامزدی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرد؛ ولی با کمال تأسف موانع ایجاد شده، ایشان را از حضور در صحنه رقابت بازداشت و فرصت عظیمی را از ملت گرفت. ما در شرایط موجود ضمن حمایت از جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی از مردم عزیز ایران می خواهیم با حضور در انتخابات و رأی به ایشان، مطالبات خود را اظهار کنند و به مسئولان برسانند. امیدواریم بقیه مراحل انتخابات، سالم برگزار شود و منتخب واقعی ملت بتواند کشور را از وضعیت نگران کننده فعلی نجات دهد و به سوی پیشرفت سوق دهد.

 

ما از حضرت حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی که در این موقعیت جریان اصلاح طلبی را هوشمندانه هدایت کردند و از دانشمند فرزانه و مدیر اخلاق مدار جناب آقای دکتر محمد رضا عارف که با پیروی از نظر مشورتی بسیاری از صاحب نظران سیاسی، با بزرگ منشی و کرامت برای حفظ وحدت و تجمیع آرا از نامزدی خود انصراف دادند و از ستادهای انتخاباتی ایشان که با وجود مشکلات، بسیار تلاش کردند سپاسگزاریم. امیدواریم مردم و نظام از حضور ایشان در مسئولیت های کلیدی بهره ببرند.

 

 

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

21 خرداد 1392
 

حمایت هاشمی از روحانی در جلسه امروز با جوانان اصلاح طلب  و اصولگرا

Posted: 11 Jun 2013 08:04 AM PDT

تقدیر هاشمی از عارف
 جرس: پس از سید محمد خاتمی، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز از نامزدی حسن روحانی در انتخابات ر یاست جمهوری یازدهم حمایت کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمع جوانان فعال سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا و اعضای ستادهای انتخاباتی خود، اظهار داشت: همان ابتدا در مجمع تشخیص بحثمان این بود که آقای ناطق نوری نامزد شوند اما ایشان گفت نمیآیم. سپس به آقای روحانی پیشنهاد دادیم که نامزد شود و او گفت اگر شرایط خوب باشد و از من حمایت کنید می​آیم.

 

به گفته هاشمی، روحانی برای ثبت نام در انتخابات از او نظرخواهی می کند و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به او توصیه می کند که قبل از ثبت نام با رهبر معظم انقلاب مشورت کند. توصیه ای که روحانی به آن عمل می کند.

 

وی با اشاره به رخدادهایی در شورای نگهبان که منجر به رد صلاحیتش شده بود، ادامه داد: پس از آن هم آقای ناطق و هم بنده در نظر داشتیم که از آقای روحانی حمایت کنیم.

 

هاشمی رفسنجانی با تشکر از محمدرضا عارف به دلیل انصرافش از نامزدی در این انتخابات، اقدام وی را «جوانمردی» خواند که به وعده خود عمل کرده و به درخواست خاتمی لبیک گفته است.

 

وی در این دیدار رسما از نامزدی حسن روحانی حمایت کرد. 

 

محکومیت قضایی ومحرومیت از وکالت برای وکیل خانواده هاشمی

Posted: 11 Jun 2013 06:55 AM PDT

 جرس:  وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی از سوی دادگاه انقلاب، به دلیل افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به حبس و محرومیت از وکالت محکوم شد.  

 

 

به گزارش فارس، یک منبع آگاه از محکومیت قضایی سید محمود علیزاده ‌طباطبایی وکیل خانواده هاشمی رفسنجانی توسط دادگاه انقلاب خبر داد.

 

وی یادآور شد که دادستان تهران به عنوان مدعی العموم و معاون وی به عنوان شاکی خصوصی از علیزاده‌طباطبایی به اتهام "انتشار مطالب خلاف واقع، نشر اکاذیب و شایعات به قصد تشویش اذهان عمومی" و "افترا" شکایت کرده بودند.

 

این منبع آگاه گفت: پس از تنظیم کیفرخواست در دادسرا و ارائه آن به دادگاه، شکایات مطروحه با ابلاغ ویژه رئیس قوه قضائیه در شعبه 1 دادگاه انقلاب رسیدگی شد.

 

وی اعلام کرد: علیزاده‌طباطبایی در نهایت به استناد مواد ۴۷، ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی به اتهام افترا به 4 ماه حبس تعزیری و به اتهام نشر مطالب خلاف واقع و اکاذیب به ۵۰ شربه شلاق و همچنین به عنوان مجازات تکمیلی و تتمیمی به ۵ سال از حرفه وکالت محروم کرد.

 

این منبع آگاه خاطر نشان کرد که رأی صادره بدوی و در مدت قانونی قابل تجدیدنظرخواهی است.


 

نامه رسمی حسن روحانی در تجلیل از دکتر محمدرضا عارف

Posted: 11 Jun 2013 06:28 AM PDT

جرس: روحانی در نامه ای به عارف نوشت: فروتنانه از جنابعالی و این گام بلند، هوشمندانه و اخلاقی‌تان قدردانی نموده و با تأکید بر صمیمیت، محبت، و دوستی دیرینه‌مان، مجدداً سپاسم را تقدیمتان می‌نمایم.  

 

متن این نامه بدین شرح است:

 

برادر بزرگوار

 

جناب آقای دکتر محمدرضا عارف

 

آن زمان که گام در راه دشوار خدمت به این ملت بزرگ نهادید، ندایی سر دادید که مردم این مرز و بوم را به وجد آورد و شوری آفریدید که سرتاسر ایران را درنوردید. ترجمان این شور و شعف و آن وجد پدید آمده در اندیشه مردم، برای ما که ردای رقابت دربر نکرده بودیم، انسجام ملی و یکپارچگی مردمی و حصول پیروزی در انتخابات 24 خرداد بود.

 

اکنون که امید مردم در حرکتی یکپارچه می‌رود تا حماسه‌ای نوین را نوید دهد، فروتنانه از جنابعالی و این گام بلند، هوشمندانه و اخلاقی‌تان قدردانی نموده و با تأکید بر صمیمیت، محبت، و دوستی دیرینه‌مان، مجدداً سپاسم را تقدیمتان می‌نمایم.
سربلندی جنابعالی، تداوم همکاری و همراهی و استمرار تعامل گفتمان اصلاحات و اعتدال را خواهانم. 

 

حسن روحانی

مدیر عامل خانه سینما: حل مشکلات سینمای ایران ده سال زمان می برد/

Posted: 11 Jun 2013 05:00 AM PDT

جرس: محمدمهدی عسگر‌پور(مدیرعامل خانه سینما) معتقد است که دولت احمدی‌نژاد در بخش فرهنگ در طی هشت سال دو عملکرد کاملا متفاوت داشته است و حل مشکلات سینمای ایران ده سال زمان می برد.


عسگر‌پور در گفتگو با ایلنا، درباره دست‌آوردهای دولت‌های نهم و دهم در حوزه فرهنگ گفت: درمورد دوره‌ی هشت ساله دولت نهم و دهم خیلی می‌توان حرف زد اما باید این دوره را به دو چهار سال جداگانه تقسیم کرد زیرا هریک عملکردی کاملا متفاوت داشته‌اند.


وی ادامه داد: در دوره چهار ساله اول به‌دلیل آنکه مجموعه مدیران فرهنگی در دولت نهم حضور داشتند و وزیر ارشاد(آقای صفار هرندی) نیز فردی بود که با فرهنگ تقریبا آشنا بود؛ تعامل بیشتری بین هنرمندان و مدیران ارشاد وجود داشت و بازتاب این تعامل در آثار تولیدی دیده می‌شد. در این دوره در بخش‌هایی مانند سینما آرامش بیشتری وجود داشت.


عسگرپور با اشاره به اینکه دولت نهم به‌رغم ضعف‌های موجود سعی در تعامل داشت، افزود: در این دوره؛ در حوزه سینما منازعات داخلی سینما بسیار کم بود و کار‌ها تقریبا با‌‌ ضرباهنگ خودش حرکت می‌کرد و به دلیل اینکه بنا بر تعامل بود، کارهای نسبتا خوبی انجام شد. به طور مثال همکاری بین ارشاد و خانه سینما وجود داشت که در نتیجه آن تهیه‌کنندگان زیر یک چتر واحد رفتند و این امر به‌دنبال همکاری بین معاونت سینمایی و خانه سینما شکل گرفت که اگر این همکاری وجود نداشت؛ تعامل نیز شکل نمی‌گرفت.


وی ادامه داد: یکی از نکات مثبت دولت نهم و تفاوت اصلی آن با دولت دهم این بود که وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی؛ مستقل بود و معاونت‌هایش را خودش تعیین می‌کرد. هرگز ندیدیم او جایی بگوید که عاجز است از مدیریت وزارتخانه و هیچ اختیاری ندارد. بلکه وزیر ارشاد هویت مستقل خودش را داشت و سعی کرد معاونین‌اش را خودش تعیین کند و یک مدیریت یکپارچه را بوجود بیاورد.


وی با اشاره به عملکرد جعفری جلوه در بخش سینما ادامه داد: آقای جعفری جلوه در حوزه سینما یک روش مشخص داشت. او سعی نکرد خیلی دهان به دهان اهالی سینما بگذارد و در سینما سنگربندی نمی‌کرد. جعفری جلوه سعی نمی‌کرد با سینماگرانی که نظرشان با او متفاوت بود؛ بجنگد یا انگ سیاسی به سینماگران بزند.


عسگر‌پور افزود: باوجود آنکه جعفری جلوه مطالعات زیادی در سینما داشت ولی سعی کرد برخوردش با اهالی سینما متعارف و خوب باشد و زیاد در امور آنها دخالت نکند.


عسگرپور با اشاره به ضعف‌های دولت نهم گفت: در دوره نهم کاستی‌هایی هم وجود داشت به طور مثال تاحدی اجرایی نشدن تصمیمات، طرح و برنامه‌هایی که مطرح شده بود؛ جزء نکات منفی این دوره بود. یا مشخص نشدن وضعیت اکران بعضی از فیلم‌ها و روشن نشدن این مطلب که به چه دلیل بعضی فیلم‌ها اکران نشد و مشخص نشد که برخی فیلم‌ها توقیف شده‌اند یا پروانه نمایش ندارند.


عسگرپور با اشاره به اینکه دولت دهم تفاوت زیادی با دولت نهم داشت، افزود: در دولت دهم همه مسائل متفاوت بود. در این دوره ما با یک فضای فرهنگی بسیار متفاوتی مواجه بودیم.


وی ادامه داد: وزیر ارشاد در دولت دهم نه تنها با مدیرانش هماهنگی ندارد بلکه همه‌ی بخش‌های وزارتخانه را به شکل پیمانکاری اداره می‌کرد و به نوعی آن‌ها را واگذار کرده بود. از همه بد‌تر اینکه به‌جای آنکه بخش‌ها به حرف وی گوش کنند؛ وزیر ارشاد به فرمان آن بخش‌ها گوش می‌کرد.


وی با ذکر مثالی افزود: نمونه بارز این مسئله خطای فاحشی بود که درباره خانه سینما مرتکب شد و بدون آنکه تحقیق درستی درباره خانه سینما شده باشد؛ وزیر در تلویزیون حاضر شد و نسبت‌های ناروایی به خانه سینما داد و اصرار بر انحلال خانه سینما داشت.


عسگر‌پور ادامه داد: درواقع یک سردرگمی در مدیریت ایشان وجود داشت که به وزارتخانه هم تسری پیدا کرد و آن نداشتن قدرت لازم برای تصمیم گیری‌ها بود.


وی ادامه داد: وزیر ارشاد به‌دیلیل عملکرد نادرست خود در دولت دهم؛ به سرعت جایگاه پدری خود را از دست داد و از یک مدیر پدر و حامی به یک فرد دارای موضع تبدیل شد.


مدیرعامل خانه سینما با انتقاد از تصمیم گیرهایی که در دولت دهم در بخش سینما اتخاذ شد، ادامه داد: حجم منازعاتی که در سینما به‌دلیل این عملکرد بوجود آمد نه تنها در طول سینمای بعداز انقلاب بی‌نظیر بود بلکه در طول تاریخ ۱۰۰ ساله سینمای ایران بی‌رقیب است. این حجم منازعات به نام دولت دهم ثبت شد.


عسگرپور ادامه داد: مدیریت معاونت سینمایی در دولت دهم درکنار نایستاد تا دعوا‌ها تمام شود بلکه به بگو مگو‌ها و حجم منازعات بین گروه‌های مختلف و همچنین حذف افراد کمک کرد. از طرفی هیچ برنامه عملیاتی در حوزه سینما وجود نداشت و فقط کارهایی انجام شد که به درد ارائه در بعضی محافل می‌خورد. قول‌هایی همچون چند ده برابر کردن سالن‌های سینما یا اینکه با تعطیلی خانه سینما در عرض یک ماه یک خانه سینما جدید بوجود می‌‌آید و… ازجمله این موارد است که هرگز عملیاتی نشد.


عسگر‌پور با اشاره به اینکه مدیریت سینمایی در دولت دهم لجبازی‌های نیز داشت، افزود: مثلا یک مورد اینکه روزی که خانه سینما قرار بود بعد از مدت‌ها کار کار‌شناسی کارت صنفی بدهد، آقای سجادپور فورا اعلام کرد از هفته آینده کارت‌های صنفی تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینما را ما صادر می‌کنیم و این کارت‌ها هم اکنون در کشوی من است. اما تا ماه‌ها بعد کارتی ارایه نشد.


وی با بیان این مطلب که از این دست لجبازی‌ها فراوان است، افزود: دولت دهم به اشتباه تصور می‌کرد که با ساختن نهادهای صنفی می‌تواند وضعیت اکران را سامان دهد اما عملا دیدیم که اینگونه نشد و یک آشفتگی عجیب در بخش اکران دیده شد.


عسگرپور وجود انتقادات امروز از این مدیریت را امری طبیعی می‌داند و می‌گوید: امروز وقتی شما با بعضی افراد که اتفاقا به شمقدری و سجادپور نزدیک بودند، مواجه می‌شوی می‌بینی که دهان به نقد باز کردند.


مدیرعامل خانه سینما با اشاره به آینده سینمای ایران ادامه داد: امروز سینما با وضعیت بدی مواجه است و شکست خورده و‌‌ رها شده به دولت بعدی منتقل می‌شود.


وی ادامه داد: کارهایی که در طول دولت دهم در سینما انجام شد؛ حتی روی کاغذ هم کار‌شناسی نداشت. به طور مثال هر دولتی که روی کار بیاید اولین جایی که آن را مورد برررسی قرار می‌دهد، شورای عالی سینماست که یک سازمان عریض و طویل است که حداقل به ۲۵ مدیر ارشد نیاز دارد. اینکه این مدیران از کجا قرار است پیدا شوند؛ معلوم نیست زیرا معاونت سینمایی فعلی فقط در تعیین تکلیف سه مدیر آن درمانده است.


وی ادامه داد: امروز اگر کسی سرکار بیاید نمی‌تواند به سرعت کاری را انجام دهد و همه مسائل را سامان دهد. شاید در بعضی حوزه‌های کشور این کار عملی باشد اما در سینما اینگونه نیست و نمی‌شود در سینما برای دو سال به همه مسائل سرو سامان داد. حداقل یک دهه وقت نیاز است تا وضعیت موجود اصلاح شود آن‌هم منوط به آن است که مدیران لایقی سر کار بیایند و درست کار کنند.


مدیرعامل خانه سینما درباره وضعیت سینما در شعارها و سخنان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دولت یازدهم؛ با نگاهی به مناظره‌ها گفت: در برگزاری مناظره‌ها یک محافظه‌کاری دیده می‌شد به همین دلیل نامزد‌ها بیشتر فقط آمال و آرزوهای خود را بیان می‌کردند تا برنامه ارائه کنند.


وی ادامه داد: هیچکدام از نامزد‌ها برنامه مشخص ارائه نکردند مثلا هیچکدام از کاندیدا‌ها به وضعیت بیمه بیکاری اشاره نکردند، فقط گفتند تلاش می‌کنند وفاق ایجاد کنند و تلاش می‌کنند آثار زیادی تولید و به دنیا عرضه کنند.


عسگرپور افزود: این حرف‌ها را دولت‌های نهم و دهم هم گفته بودند به همین دلیل برگزاری این مناظره‌ها تنها سودی که داشت این بود که با سلایق کاندیدا‌ها مواجه شدیم.


عسگر‌پور افزود: نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نه تنها در سینما بلکه حتی به موضوعی در نشر هم اشاره نکردند اینکه چه‌کار می‌خواهند بکنند و به برنامه‌ای اشاره نکردند تا پارامتری داشته باشند.


وی ادامه داد: اینکه گفته می‌شود امور فرهنگی به اهل آن‌ واگذار می‌شود در دولت نهم و دهم هم گفته شد. بخصوص دولت دهم مدعی است که سینما را به اهل خودش واگذار کرده زیرا شمقدری کارگردان و سجادپور تهیه‌کننده است.


عسگر‌پور ادامه داد: نامزد‌ها باید مشخص کنند که سینما را به کدامیک از اهالی سینما می‌خواهند بدهند. به‌طور مثال ما در سینمای دنیا هم پاکولا داریم و هم کاپولا داریم. اینکه سینما را به کدامیک از این‌ها بدهیم تفاوت دارد.

 

ایران در رتبه ۱۳۷ از نظر «شاخص صلح جهانی»

Posted: 11 Jun 2013 05:00 AM PDT

جرس: مؤسسه «اقتصاد و صلح» با انتشار گزارشی تازه، «شاخص صلح جهانی» سال ۲۰۱۳ را برای ۱۶۲ کشور جهان منتشر کرد که ایران در این فهرست در جایگاه ۱۳۷ قرار گرفته است.


به گزارش رادیو فردا، برپایه این فهرست، صلح‌آمیزترین کشور در حال حاضر کشور ایسلند است و کشوری که کم‌ترین میزان صلح و آرامش را در این سال به خود دیده افغانستان گزارش شده‌ است.


این گزارش ایران را در میان ۱۶۲ کشور در جایگاه ۱۳۷اُم قرار داده، اما توضیحی در مورد دلایل این رتبه‌بندی برای ایران در گزارش این مؤسسه به چشم نمی‌خورد. جزئیات دلایل رتبه‌بندی‌ها در این گزارش تنها برای چند کشور صدر و قعر جدول ارائه شده است.


در بخشی از این گزارش اما آمده است که هزینه‌کردهای نظامی از شاخص‌های اندازه‌گیری در این جدول است و به عنوان نمونه کشورهای «کم‌درآمد یا دارای درآمد متوسط کم» که هزینه‌های بالای نظامی دارند از «رژیم‌های تمامیت‌خواه ایران، عمان، زیمبابوه، افغانستان، و ساحل عاج» نام برده شده است.


در جدول «شاخص صلح جهانی» ترکیه با رتبه ۱۳۴ در جایگاهی کمی بهتر از ایران قرار گرفته و هند با رتبه ۱۴۱، اسرائیل با رتبه ۱۵۰، و روسیه با رتبه ۱۵۵ در جایگاه بدتری قرار دارند.


در جدول دیگری از این گزارش فهرستی از تغییرات «شاخص صلح» کشورها در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۰۸ دیده می‌شود که بر پایه آن وضعیت شاخص صلح ایران نسبت به سال ۲۰۰۸ یک درصد بدتر شده‌ است.


در بخش غیر صلح‌آمیزترین کشورهای سال ۲۰۱۳ پس از افغانستان که در پایین‌ترین نقطه جدول قرار دارد به ترتیب کشورهای سومالی، سوریه، و عراق قرار گرفته‌اند.


بر اساس این فهرست، دانمارک، نیوزیلند، اتریش، و سوئیس کشورهایی هستند که پس از ایسلند بالاترین میزان صلح و آرامش را تجربه می‌کنند.


مؤسسه اقتصاد و صلح یک سازمان تحقیقاتی غیرانتفاعی است که هیئتی از کارشناسان بین‌المللی را در اختیار دارد؛ مقر این سازمان در سیدنی استرالیاست و شعبه‌ای نیز در نیویورک دارد.


برنامه توسعه سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش «شاخص توسعه انسانی» که روز ۲۴ اسفند ۹۱ در رسانه‌ها منتشر شده است، ایران را از لحاظ توسعه انسانی در ردیف ۷۶ در میان ۱۸۷ کشور قرار داده است.


در پژوهش دیگری که پیش از آن از سوی مؤسسه لگاتوم انجام شد، در میان ۱۴۲ کشور، ایران در سال ۲۰۱۲ از نظر شاخص رفاه، در رتبه صد و دوم قرار گرفت.
 

تایید خبر دستگیری سه ایرانی در سوریه

Posted: 11 Jun 2013 04:30 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، با تایید خبر دستگیری سه ایرانی در سوریه گفت: "ما هم خبر را شنیدیم در خصوص نفر اول اقدام کردیم و درخواست دسترسی کنسولی دادیم که بعد از چند ساعت بازجویی این فرد آزاد شد." به گزارش باشگاه خبرنگاران، سید عباس عراقچی در ابتدای نشست هفتگی خود اظهار داشت: ما در 96 کشور جهان 128 حوزه نمایندگی دایر کرده‌ایم تا در مجموع در 290 شعبه اقدام به برگزاری انتخابات خواهیم كرد.

 

وی تصریح کرد: بیش از 850 هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال شده و ما پیش بینی مرحله دوم را هم کرده‌ایم.

عراقچی افزود: هموطنان ما در سایر کشورها با خیال راحت به سفارت، سرکنسولگری و شعبات انتخابات مراجعه و شرکت کنند.

وی اظهار داشت: انتظار داریم کشورها امنیت انتخابات را تامین کنند و به برخی گروه‌ها و گروه‌های وابسته به تروریست‌ها اجازه ندهند تا در مقابل صندوق‌های اخذ رای اقدام به حرکت‌های ایضایی کنند و مزاحم ایرانیان مقیم خارج از کشور شوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اطلاعات مربوط به شعبات در سایت‌ وزارت خارجه وجود دارد و به ایرانیان مقیم کشورهای خارجی توصیه می‌کنیم به سایت‌ها مراجعه کنند.

كانادا اجازه برگزاری انتخابات را به ایران نداد
عراقچی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خاطر نشان کرد: ما در آمریکا 25 شعبه ایجاد کرده‌ایم علاوه برنیویورک و استرالیا سه شعبه در لندن ایجاد کرده‌ایم و در این کشورها در محل ساختمان سرکنسولگری انتخابات صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کانادا موفق به ایجاد شعبه اخذ رای نشدیم.

عراقچی افزود: در عتبات عالیات انتخابات در سرکنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها و در محل تجمع زوار ایرانی برگزار خواهد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: برای برگزاری انتخابات در مکه و مدینه مذاکرات با عربستان برای تعیین این مهم ادامه دارد.

عراقچی تصریح کرد: انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ریاض و جده حتما برگزار خواهد شد و وزارت‌خارجه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما به عنوان مجری انتخابات تلاش خود را با همکاری ایرانیان مقیم دیگر کشورها انجام داده‌ایم و برای هر شعبه حداقل 8 نفر فعال هستند و یک نماینده شورای نگهبان نیز وجود دارد و در این امر از هموطنانمان که مقیم کشورهای خارجی هستند کمک گرفته‌ایم و معتقدیم این انتخابات باشکوه برگزار خواهد شد.

نیروگاه بوشهر روال طبیعی خود را طی می‌كند
وی در خصوص اظهارات برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر تعطیلی نیروگاه هسته‌ای بوشهر گفت: شاید اظهارات سفیر ما در مسکو به خوبی منعکس نشده، نیروگاه بوشهر روال طبیعی خود را طی می‌کند.

عراقچی ادامه داد: قبل از این که نیروگاه به ظرفیت کامل برسد طبق استانداردها باید چندین بار چک شده روشن و خاموش شود و اطمینان حاصل شود و این روال طبیعی است و تاکنون هیچ مشکلی گزارش نشده و توسط پیمانکار روسی روند خود را طی می‌کند.

وی در پاسخ به سوال در خصوص آخرین اخبار از رایزنی‌ها میان ایران با مقامات عراق در مورد اقدامات تروریستی اخیر گفت: این اقدامات جای تاسف دارد و ما این حادثه دردناک را به تمام هموطنان و خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گوییم.

عراقچی ادامه داد: وزارت خارجه در حال برقراری تماس نزدیک برای تامین امنیت زوار ایرانی با مقامات عراقی است.

وی تصریح کرد: صالحی وزیر امور خارجه کشور با همتای خود در این زمینه مکالمه تلفنی داشته و تاکید کرده است دولت عراق در تامین امنیت زوار مسئول است.

سفر هیات ایرانی به عراق برای بازگشت امنیت به مرز خسروی
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: قرار است هیاتی از کشورمان در همین راستا به عراق سفر کند و اقدامات لازم صورت گیرد تا به ترتیبات امنیتی به صورت جدی رسیدگی کنیم.

عراقچی اظهار داشت: مرز خسروی به همین دلیل تعطیل شده و ما در حال تلاش برای بازگذشت امنیت جهت زوار ایرانی هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در خصوص کنفرانس ژنو2 و دعوت از ایران برای حضور در این کنفرانس گفت: قبل از این که بحث دعوت به ایران مطرح باشد باید مباحث دیگری عمل شود؛ هنوز کشورهای درگیری که خود را صاحب نفوذ می‌دانند به جمع بندی نرسیده‌اند.

از تلاش روسیه برای حل بحران سوریه حمایت می‌كنیم
وی ادامه داد: چگونگی و زمان کنفرانس ژنو2 بین روسیه، آمریکا و نماینده سازمان ملل در حال گفتگوست. عراقچی افزود: ما از تلاش‌های روسیه برای حل بحران در سوریه حمایت می‌کنیم و امیدواریم همه طرف‌ها به این نتیجه برسند که اجلاس ژنو2 با هدف پیدا کردن راهکار سیاسی مورد پذیرش ملت سوریه تحقق یابد.

وی افزود: لازمه موفقیت این اجلاس فراگیر بودن آن است و باید از همه کشورهای مهم و تاثیرگذار در حل این بحران دعوت شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تحولات ترکیه گفت: ما تحولات ترکیه را از نزدیک دنبال می‌کنیم و این را یک موضوع داخلی تلقی كرده و امیدواریم با درایت و خونسردی همه طرف‌ها تا حل و فصل آرام این بحران محقق شود چرا که ترکیه تاکنون بحران‌های سخت دیگری را تجربه کرده و رهبران آن‌ها توانسته‌اند باآرامش از این بحران‌ها خارج شوند.

وی ادامه داد: ترکیه همسایه کشورماست و امنیت مرزها مورد خواست جمهوری اسلامی ایران است. عراقچی تصریح کرد: امیدواریم این مسئله در آرامش و با درایت به یک جمع بندی برسد تا وفاق ملی در این کشور محقق شود.


جزییات دستگیری سه ایرانی در سوریه
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص اخبار دستگیری سه ایرانی در ناآرامی‌های اخیر سوریه گفت: ما هم اخبار دستگیری سه نفر ایرانی را شنیدیم در خصوص نفر اول اقدام کردیم و درخواست دسترسی کنسولی دادیم که بعد از چند ساعت بازجویی این فرد آزاد شد.

وی ادامه داد: سپس دو نفر دیگر دستگیر شدند که ما مجددا درخواست دسترسی کنسولی دادیم تا احراز شود این دو نفر ایرانی هستند یا خیر؟

عراقچی تصریح کرد: ما از حقوق آن‌ها به صورت جدی دفاع می‌كنیم و این قطعا به معنی دخالت در امور داخلی ترکیه نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد زیرسوال بردن سیاست خارجی در دو دولت نهم و دهم از سوی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به فضای موجود در انتخابات وزارت خارجه اصلا قصد ورود به این مسائل را ندارد چرا که فرصت برای پاسخگویی به این مسئله‌ها زیاد است.

وی ادامه داد: اکنون باید آرامش جامعه را حفظ کرد تا حماسه سیاسی محقق شود. عراقچی با اشاره به اقدامات اخیر دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مدتی است ما شاهد اظهارات مختلفی از سوی مقامات کانادایی علیه کشورمان هستیم.

وی افزود: این اظهارات غیرمنطقی، سخیف و در شان یک مقام نیست. عراقچی تصریح کرد: من فکر می‌کنم کانادا اسیر یک اقدام نسنجیده و احساسی است و آن تعطیلی و تعلیق روابط و بستن سفارتخانه‌های دو کشور است. وی افزود: شاید آن‌ها فکر می‌کردند که با این اقدام سبب قطع روابط ایران در عرصه بین‌الملل می‌شوند اما اکنون باید به افکار عمومی خود و ایرانیان مقیم این کشور پاسخگو باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: این تصمیم باعث شده ایرانیان مقیم کانادا دچار محرومیت‌ها و مشکلات زیادی شوند البته ما تمام تلاش خود را انجام دادیم تا از طرق دیگر و دسترسی‌های اینترنتی مشکلات آن‌ها را حل کنیم بنابراین این تصمیم اشتباه، ایرانیان مقیم این کشور را دچار مشکلات فراوان کرده است.

عراقچی افزود: آن‌ها می‌خواهند سیاست غلط خود را توجیه کنند و این که مقامات کانادا خود را در حد یک بوق‌چی معاندین جمهوری اسلامی ایران پایین بیاورند جای تعجب دارد و امیدواریم در اقدامات خود تجدیدنظر کنند.

وی تصریح کرد: یکی از تبعات این اقدام محروم کردن ایرانیان مقیم این کشور از حق شهروندی خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری است، البته ما در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام دادیم که به نتیجه نرسید و با پوزش از محضر ایرانیان مقیم این کشور اعلام می‌کنیم که به دلیل تصمیم دولت کانادا قادر به ایجاد شعبه اخذ رای نیستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اظهارات اخیر آژانس انرژی اتمی و آمانو علیه برنامه هسته‌ای ایران گفت: همیشه قدرت‌های بزرگ آمریکا و غرب، سعی در تاثیرگذاری بر عملکرد آژانس انرژی اتمی داشته‌اند و ما این را در جای جای گزارشات آژانس شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ما از شخص آمانو و آژانس انرژی اتمی درخواست داریم صرفا به وظایف فنی خود عمل کنند و در چارچوب ان پی تی انجام وظیفه کرده و از هرگونه دخالت قدرت‌های بزرگ جلوگیری کند.

عراقچی در خصوص اقدامات جبهه نجات بخش ملی مصر و درخواست برکناری مرسی از سوی آنها اظهار داشت: ما دخالتی در مسائل داخلی این کشور نمی‌کنیم، جامعه مصر در حال تجربه‌ای جدید از دمکراسی بعد از سال‌ها دیکتاتوری است. وی ادامه داد: اکنون موقع تمرین مردم سالاری در این کشور است و این تمرین آسانی نیست، باید به گروه‌های مختلف فرصت داده شود.

عراقچی اظهار داشت: ما نظاره گر این مسائل هستیم و قطعا آمادگی لازم را داریم تا تجربیات انقلاب اسلامی ایران را به عنوان پرچمدار این مسئله در اختیار آنها و دیگر کشورها بگذاریم و ایجاد وحدت ملی در این کشور هدف ماست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص مذاکرات ایران و 1+5 و برخی اظهارات اخیر از سوی مذاکره کننده طرف غربی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آماده مذاکرات سازنده و متعادل و بدون پیش شرط‌های غیر منطقی است و در عمل نشان داده هیچ گاه میز مذاکرات را ترک نکرده و همواره برای رفع سوء تفاهمات و رسیدن به هدف آماده بوده است.

وی افزود: به هرحال هر مذاکره‌ای باید چارچوبی منطقی داشته باشد و از توازن برخوردار بوده، هرگاه 1+5 در این مسیر حرکت کند، اصول به نتیجه در مذاکرات نزدیک خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ایران عضو متعهد ان . پی . تی است و چیزی نیز غیر از حقوق خود نمی‌خواهد و راه حل اصلی در صورت شناسایی حقوق ایران بسیار نزدیک است.

عراقچی اظهار داشت: مطالب جدیدی که اکنون اعلام شده، مطالب جدیدی نیست قبل و بعد از آلماتی 1 نیز ما شاهد چنین پیشنهاداتی از سوی رسانه‌ها بودیم. وی ادامه داد: برای رسیدن به نتیجه باید هردو طرف با نگاهی منطقی در مذاکرات حاضر شده و من در خصوص پیشنهاداتی که اخیرا در رسانه‌ها اعلام شده، در مقامی نیستم که آنها را تائید یا تکذیب کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به تحرکات قومی اخیر در آذربایجان گفت: تحرکات قوم گرایانه که بعضا در جمهوری آذربایجان برخی کشورهای اروپایی توسط عوامل قوم گرایانه انجام شده، آنچه که ما از دولت، مقامات آذربایجان شنیدیم این بود که آنها این مسائل را رد می‌کنند و آنها خودشان را از این مسائل جدا کرده و به این مسئله از لحاظ اعتقاد دارند که در این زمینه تلاش می‌کنند، چرا که این تحرکات به ضرر ثبات و آرامش منطقه است و تمام این مسائل را به ما منتقل کرده‌اند و ما دوست داریم آنها را باور کنیم.

جزییات تعطیلی كلنیك امداد رسانی ایران در جمهوری آذربایجان
وی افزود: مقامات آذربایجان باید تلاش کنند جلوی این تحرکات را بگیرند و هر موردی که وجود داشت باشد، ما در تماس نزدیک با مقامات این کشور هستیم.

وی در ادامه در خصوص تعطیلی کلینیک درمانی کمیته امداد جمهوری اسلامی ایران در این کشور افزود: مقامات جمهوری آذربایجان مدعی هستند به دلیل رشد و پیشرفت در این کشور دیگر نیاز چندانی به گروه‌های امدادرسان خارجی ندارند و ما در خصوص ادامه فعالیت این حوزه در حال رایزنی هستیم تا ترتیبات جدیدی را اتخاذ کنیم.

عراقچی در مورد سفر حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان به روسیه گفت: امیر عبداللهیان در ادامه رایزنی‌ها با مقامات روس در راستای حل بحران روسیه به مسکو سفر کرده و این سفر در حال جریان است. وی ادامه داد: امیرعبداللهیان دیروز به مسکو سفر کرد تا مشورت‌های فشرده‌ای با مقامات روسی برای حل بحران سوریه داشته باشند و این امری جاری است و قطعا در آینده ادامه خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر هیات گروهی از طالبان به جمهوری اسلامی ایران گفت: در خصوص این سفر باید گفت برخی از علمای افغانستان که در اجلاس بیداری علمای اسلامی و نیز در جریان مراسم سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) به کشورمان آمدند، برخی از آنها فارغ از وابستگی‌های جناحی به ایران سفر کرده بودند که اگر هم برخی از آنها به گروه طالبان یا گروه‌های نزدیک به آن مربوط بوده‌اند، سرپیچی داشتند این ملاک دعوت ما نبوده است، چرا که ایران هیچ گاه مذاکره با گروه‌های تفریطی را قبول ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اقدام اخیر آمریکا در خصوص شنود از طریق مختلف گفت: این مسئله جدیدی نیست، چرا که تلاش‌های خصمانه آمریکا در جاسوسی در همه جا و حتی برای مردم خود شناخته شده است.

وی ادامه داد: این اقدام اعتراض مردم آمریکا و اندیشمندان آنها را هم درپی داشته است. عراقچی تصریح کرد: ما همواره این اقدامات را محکوم کردیم، چرا که اینها خلاف ارزش‌های دمکراسی است که آنها مدعی آن هستند و امیدواریم که به سرعت متوقف شود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد:این شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر بیشتر افکاری برای جاسوسی و کسب اطلاعات و اعمال نفوذ آمریکا در دستگاه‌های اطلاعاتی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد امضای توافقنامه‌ای میان ایران و آرژانتین در مورد مسئله آمیا گفت: ما برای اظهارات دادستان سابق مرتبط با این مسئله ارزشی قائل نیستیم، وی تنها کسیاست که با قاضی مربوطه در ارتباط بوده‌ است و امیدواریم انجام این توافقنامه منجر به حل مسئله آمیا شود.

عراقچی در ادامه در خصوص بیانیه‌ای امضاء شده از سوی 200 نفر از سفرای ایران در حمایت از یکی از کاندیداهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: امضای این بیانیه را ما نیز از طریق سایت‌ها و رسانه‌ها مطلع شدیم اما اطلاع دقیقی نداریم و در حال بررسی آن هستیم.

وی ادامه داد: فعالیت سیاسی کارمندان وزارت خارجه براساس اساسنامه این وزارتخانه ممنوع است و ما تاکید داریم که کارمندان از حضور در هرگونه فعالیت سیاسی و ستادهای تبلیغاتی خودداری کنند و اگر همکاری این اقدام را انجام دهد تخلف کرده و ما رسیدگی خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 گفت: مواضع 1+5 روشن بوده و بیانیه اخیر وین در ادامه مواضع قبلی شان است.

عراقچی با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور چین با باراک اوباما گفت: چین یک قدرت بزرگ جهانی است و روابط گسترده‌ای با کشورهای دنیا و آمریکا دارد و این روابط در ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی گسترش یافته است.

روابط ایران و چین رو به رشد است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: برخی رقابت‌های سیاسی در این زمینه وجود دارد که ما این را امری طبیعی در دیپلماسی می‌دانیم تا کشورهای در مورد مسائل مختلف گفتگو کنند. وی افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین رو به رشد بوده و ما نیز از بعد اقتصادی و سیاسی در حال مشورت‌های نزدیکی با همتایان خود هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص رآکتور اراک گفت: مسئله رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک به هیچ وجه موضوعی مخفی نیست، چرا که در مورد آن به اطلاعات لازم به آژانس انرژی اتمی و ملت شریفمان داده شده است.

وی ادامه داد: رآکتور تحقیقاتی اراک در وضعیت نهایی خود جایگزین رآکتور 5 مگاواتی تهران خواهد شد.

عراقچی افزود: با توجه به اینکه این رآکتور داروهای بیماری‌های سرطانی را تولید می‌کند، احتیاج به جایگزین داشت، بنابراین اطلاعات کافی و لازم در موقع خودش به آژانس انرژی اتمی داده شد و ایران به طور دقیق و کامل به همه تعهدات خود مقید است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: هر آنچه باید انجام دهیم، انجام داده و حتی به بیشتر از آن هم عمل کردیم، رآکتور تحقیقاتی اراک تحت نظارت مستمر آژانس انرژی اتمی قرار دارد و هیچ نکته نگران کننده‌ای در این باره وجود ندارد.

وی در مورد اینکه این مسئله قرار است در دستور کار 1+5 برای مذاکرات بعدی قرار گیرد، افزود: ما هنوز خبری در این خصوص دریافت نکردیم.

 

اوپک: تولید نفت ایران دوباره ۳۷ هزار بشکه کاهش یافت

Posted: 11 Jun 2013 04:30 AM PDT

جرس: سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در گزارش ماهانه خود که سه شنبه 21 خرداد ماه منتشر شد، از ادامه افت تولید نفت ایران خبر داد.


این گزارش بر اساس منابع ثانویه، مرکز تحقیقات اوپک، حاکی است که ایران در ماه گذشته میلادی روزانه 2 میلیون و 644 هزار بشکه تولید نفت داشته است که نسبت به ماه قبل آن 37 هزار و 700 بشکه در روز کاهش نشان می دهد.


به گزارش خبرگزاری ترند، در این گزارش جلوی گزینه تولید نفت ایران بر اساس منابع اولیه علامت نقطه چین گذاشته شده است، به این معنی که وزارت نفت این کشور آمار رسمی تولید نفت خود برای ماه می را به اوپک تحویل نداده است. با اینهمه ایران برای ماه آوریل، رقم تولید نفت خود را در گزارش خود به اوپک سه میلیون و 715 هزار بشکه اعلام کرده است که با آمار منابع ثانویه اوپک برای همان ماه تا یک میلیون و 33 هزار بشکه در روز اختلاف دارد.
ایران در سال 2011 روزانه سه میلیون و 628 هزار بشکه تولید نفت داشت که در سال 2012 به دو میلیون و 973 هزار بشکه کاهش یافت.
بر اساس این گزارش، ایران هم اکنون پنجمین جایگاه تولید کننده های بزرگ اوپک را در اختیار دارد. این کشور تا اواسط سال گذشته دومین تولید کننده بزرگ اوپک بود.
عربستان با 9.367 میلیون بشکه، عراق 3.123 میلیون، کویت 2.842 میلیون و امارات با تولید 2.734 میلیون بشکه نفت خام در ماه می، به ترتیب بزرگترین تولید کننده نفت میان 12 عضو اوپک بوده اند.
گزارش اوپک مجموع تولید نفت کشورهای عضو در ماه می را 30 روزانه میلیون و 567 هزار بشکه اعلام کرده که نسبت به ماه آوریل بیش از 105 هزار بشکه افزایش نشان می دهد.

 

حمایت جبهه مشارکت از تصمیم شورای مشاوران خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری

Posted: 11 Jun 2013 04:16 AM PDT

جرس: جبهه مشارکت با صدور بیانیه ای، حمایت خود از تصمیم شورای مشاوران خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.


به گزارش نوروز، در این بیانیه با اشاره به شرایط حساس کشور و حفظ موضع انتقادی و اعتراضی این حزب به روند و ساز و کار انتخابات در کشور، به خصوص انتخابات مهندسی شده سال 88، از مصلحت اندیشی و تدبیر آقایان خاتمی و هاشمی حمایت شده است.


خاطرنشان می شود که بنا بر نظر شورای مشاوران خاتمی متشکل از طیف های مختلف جریان اصلاخات و هماهنگی با دو ستاد آقایان عارف و روحانی، این مجموعه از کاندیداتوری آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرد.


متن کامل بیانیه جبهه مشارکت در ادامه می آید:
بسم الله الرحمن الرحیم
انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، یکی از پیچیده ترین عرصه های سیاسی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. اصلاح طلبان با هدف نجات کشور از شرایط بحرانی همه جانبه، تمام تلاش خود را به کار بستند تا تا دین خود را به انقلاب و میهن ادا کنند. اما دریغ و تاسف که فرصت ناشناسی و اقتدارگرایی مانع از تحقق حماسه سیاسی شد.
اینک و در این شرایط حساس، جبهه مشارکت ایران اسلامی با حفظ اعتراض و انتقاد خود به روند و ساز و کارهای انتخابات، به خصوص انتخابات مهندسی شده و پر از ابهام سال 1388، به تبعیت از مصلحت اندیشی و تدبیر آقایان خاتمی و هاشمی و همراهی با شورای مشاوران آقای خاتمی، با امید به تلاش ثمربخش در جهت نجات کشور، حمایت خود را از تصمیم اتخاذ شده اعلام می دارد.
جبهه مشارکت ایران اسلامی