جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مقام‌های آفریقای جنوبی: وضعیت ماندلا اندکی بهتر است

Posted: 27 Jun 2013 07:44 AM PDT

جرس: در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی آمده است که وضعیت ماندلا در مقایسه با شب گذشته بهبود یافته است و پزشکان همچنان به تلاش خود برای درمان وی ادامه می‌دهند. 

دفتر ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی اعلام کرد که وضعیت جسمی «نلسون ماندلا» قهرمان مبارزه با نژادپرستی در این کشور اندکی بهبود یافته ولی وضعیت جسمی وی همچنان بحرانی است.


به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس٬ در بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری آفریقای جنوبی آمده است که وضعیت ماندلا در مقایسه با شب گذشته بهبود یافته است و پزشکان همچنان به تلاش خود برای درمان وی ادامه می‌دهند.


این در حالی است که ماندلا بدون دستگاه قادر به نفس کشیدن نیست. وی از هشتم ماه جاری میلادی به دلیل عفونت ریه در بیمارستان بستری است.


«جاکوب زوما» رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی بعد از عیادت از ماندلا سفر خود به موزامبیک که قرار بود امروز - پنجشنبه - انجام شود را لغو کرد.
 

احمد خاتمی؛ فتنه ۸۸ برنامه‌ریزی شد تا کمر ولایت را بشکند

Posted: 27 Jun 2013 06:51 AM PDT

جرس: احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران می‌گوید «ولایت فقیه تنها جریان حاکم بر نظام» است٬ کسانی که در مقابل رهبری موضع‌گیری کنند باید «منتظر عواقب و پیامد» مواضع خود باشند و «فتنه ۸۸ هرگز فراموش شدنی نیست.» 

به گزارش دیگربان به نقل از خبرگزاری «تسنیم» خاتمی این اظهارات را در مراسم یادواره قربانیان هفتم تیر در صومعه‌سرا بیان کرده است.
وی گفته است: «ولایت فقیه شاخص ملت در نظام جمهوری اسلامی است و هیچ‌کس حتی رئیس جمهور منتخب نیز حق موضع‌گیری در برابر آن را ندارد.»

امام جمعه موقت تهران مدعی شده که «شعار ملت همواره ما همه سرباز توئیم خامنه‌ای، گوش به فرمان توئیم خامنه‌ای است.»
این روحانی هوادار حکومت همچنین گفته است: «رهبری جامعه نیز به فضل الهی ذره‌ای عطش قدرت در وجود و اعتقادشان نیست.»


بدنبال پیروزی جسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایران٬ حامیان خامنه‌ای در اظهارات خود به طور مستقیم و غیرمستقیم به وی درباره موضع‌گیری مقابل رهبر جمهوری اسلامی و نیز استفاده از افراد نزدیک به جنبش سبز هشدار می‌دهند.


احمد خاتمی افزوده که «جریان فتنه ۸۸ برنامه‌ریزی و عملیاتی شد تا به عنوان آخرین تیر ارسالی کمر ولایت را بشکند» و « فتنه ۸۸ هرگز فراموش شدنی نیست.»


اظهارات وی در شرایطی بیان شده که محافظه‌کاران در چهار سال گذشته بارها مدعی پایان آنچه «فتنه سبز» می‌نامند٬ شده‌اند.
 

دعوت به شروع گفتگوهای هسته ای در سریع‌ترین زمان

Posted: 27 Jun 2013 06:31 AM PDT

از سوی وزیرامورخارجه روسیه عنوان شد
« سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه با اشاره به گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران٬ گفت که پیشرفت‌های خوبی پس از انتخابات در ایران صورت گرفته است و ما خواستار تاکید مجدد بر آنها هستیم. 

وزیر خارجه روسیه بار دیگر اعلام کرد که کرملین امیدوار است بلافاصله پس از آغاز فعالیت رئیس‌‌جمهوری جدید ایران، دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و گروه ۱+۵ آغاز شود.
به گزارش ایلنا به نقل از رویترز٬ «سرگئی لاوروف» با اشاره به گفت‌وگوهای گروه ۱+۵ درباره برنامه هسته‌ای ایران٬ گفت که پیشرفت‌های خوبی پس از انتخابات در ایران صورت گرفته است و ما خواستار تاکید مجدد بر آنها هستیم.

لاوروف پیش از این نیز گفته بود که مسکو بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خواستار از سرگیری مذاکرات این کشور با گروه ۱+۵ در سریع‌ترین زمان ممکن است.

وی تاكید كرد که جامعه بین‌الملل باید در واکنش به اقدام‌های سازنده هسته‌ای ایران، به طور گام به گام نسبت به لغو تحریم‌های این کشور اقدام کند.

لاوروف همچنین گفت که ایران حق پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود برای مقاصد صلح‌آمیز تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دارد.
 

در سالگرد تصدی پست ریاست جمهوری؛ مرسی مسوولیت اشتباهاتش را پذیرفت

Posted: 27 Jun 2013 06:31 AM PDT

جرس: محمد مرسی رییس جمهوري مصر در سخنانی به مناسبت اولین سالگرد ریاست جمهوری خود، با اعتراف به برخي اشتباهاتش در اداره کشور، خواستار تشکيل کميسيون اصلاح قانون اساسي شد و از معترضان خواست مخالفت خود را از طریق قانونی دنبال کنند. او با این حال در این سخنان اشاره ای به کشتار اخیر شیعیان توسط سلفیان افراطی نکرد.    

به گزارش پایگاه خبری ( شفقنا)، مرسی در سخنرانی اش با اشاره به این که برخی تلاش هایش به اشتباه منجر شده است اظهار داشت : به سهم خود مسئولیت شرایط کنونی را می پذیرم و برای اصلاح آنها تلاش می کنم.


وی همچنین در بیاناتی که به دلجویی از جوانان انقلابی تعبیر می شد، گفت: جوانان کشور به حاشیه رانده شده اند و باید تلاش های آنها در عرصه سیاسی در قالب تشکیل احزاب مورد استفاده قرار گیرد. مرسی همچنین برای آرام کردن جوانان معترض، وزرا و استانداران خود را مکلف کرد معاونان خود را از میان جوانان برگزینند.


وی با اشاره به اینکه از روز اول ریاست جمهوری اش با جنگی برای به شکست کشاندن خود مواجه بوده است، گفت: خطر چند قطبی شدن سیاست در مصر، تهدیدی جدید برای دموکراسی این کشور است و با چند قطبی شدن سیاست کشور به سوی ناآرامی و هرج و مرج سوق داده می شود.


مرسی در حالی این سخنان را ایراد کرد که ساعاتی پیش از سخنرانی اش در درگیری های خشونت آمیز میان طرفداران و مخالفان وی 5 نفر کشته و بیش از 230 نفر زخمی شدند.


همچنین خشونت های فرقه ای نیز در مصر طی ماه های اخیر رو به افزایش بوده است و قتل چهار شیعه به دست سلفی ها یکی از آخرین نمونه های این درگیری های فرقه ای است. چهار شیعه مصری یکشنبه گذشته در خانه ای در روستای "زاویه ابومسلم" در استان "الجيزه" در جنوب "القاهره" مورد حمله صدها تن از سلفی های افراطی ساکن روستا قرار گرفته و جان خود را از دست دادند. متعاقب این حمله، نهاد ریاست جمهوری، نخست وزیر، شیخ "الازهر" و مفتی این کشور قتل شیعیان را به شدت محکوم کردند.
 

احمد پورنجاتی خطاب به رئیس جمهور منتخب: به شعار شفافیت در همه فرآیندها وفادار بمانید

Posted: 27 Jun 2013 06:25 AM PDT

جرس: احمد پورنجانی با ارسال نامه‌یی به حسن روحانی از وی خواست تا افکار عمومی را با چگونگی انتخاب تیم همکاران خود همراه سازد و همزمان خواستار "وفاداری" وی به "شعار شفافیت در همه فرآیندها" شد.

 

به گزارش روزنامه اعتماد، متن نامه پورنجاتی به رییس‌جمهور منتخب به این شرح است:


از تعارفات می‌گذرم و البته موفقیت شما را در رویکرد اکثریت آرای مردم ایران و انتخاب‌تان به عنوان ریاست‌جمهوری تبریک می‌گویم.
پیش از هر سخن، بر این نکته تاکید می‌کنم که با شناختی که دور و نزدیک، ازگذشته تاکنون از منش و شخصیت فکری و روش سیاسی شما داشته‌ام، هم از انتخاب شما و هم نشانه‌های آشکار تحول واقع‌گرایانه در ساحت سیاسی کشور، بسی خرسندم. به ویژه دیدگاه‌ها و مواضع انتقادی شما در هشت سال گذشته درباره آنچه بر سر این ملک و ملت آمد و چیزی جز «آوار گفتمان بی‌پرنسیب عوام‌گرایی انقلابی نمای خودشیفتگی افراطی» نبود، و از همه مهم‌تر و تازه‌تر، شعارها و برنامه‌ها و وعده‌ها و چشم‌انداز‌هایی که در روند تبلیغات انتخابات، به گونه‌یی آشکار و شفاف بیان کردید، دریچه‌های بزرگی از امیدواری را برای اصلاح حرکت وضعی و انتقالی «سپهر قدرت و مدیریت» کشور به سوی افق‌هایی شایسته این مرزبوم و ملت، گشوده است.


در بخش دیگری از این نامه آمده است: اما، اینک که اندک اندک، از فضای پر شور و احساس ارتباط چهره به چهره با شهروندان عطش‌زده یک جرعه «آرامش و امنیت و امید به آینده و تنفس در هوای بانشاط» فاصله می‌گیرید و به ناچار در اتاق‌های در بسته و حلقه‌های مشورت با همگرایان و دیگرانی که کم کم سر و کله‌شان از اینجا و آنجا پیدا شده و می‌شود، برای راهبرد‌ها و برنامه‌ها و ترکیب همکاران خود چاره‌اندیشی می‌کنید، لازم دیدم از موضع کسی که هرگز قصد بازگشت به هیچ منصب رسمی و غیر رسمی در هیچ بخشی از نظام ندارد، دو نکته را یادآور شوم، هرچند نه برای شما و نه برای افکار عمومی، ناشناخته نیست:
۱- هم شما و هم به ویژه اکثریت شهروندانی که به شما رای داده‌اند، کم یا بیش، اما در مجموع «برداشت و تصور و انتظارات و مقاصد مشخص و روشنی» داشته‌اند و به باور من، «رای معنادار و واجد مضمن مشخص» داده‌اند.
پشتیبانان سیاسی موثر شما، آقایان هاشمی و به ویژه خاتمی با بدنه جریان اصلاحات و ناطق‌نوری و دیگر بزرگان سیاسی نیز گرچه همواره تصریح کرده‌اند که قصد سهم‌خواهی نداشته‌اند، اما بی‌تردید به اعتبار شناخت و امید به آنچه شما وعده داده‌اید، ششدانگ به میدان آمدند.
پس: پیشنهاد می‌کنم دست‌کم برای خودتان، این همه سرمایه را به مثابه یک عهدنامه در قالب یک منشور «اعتقادی - حقوقی – اخلاقی» تدوین و در دفتر کارتان نصب کنید. چشم بر هم بگذارید، چهار سال به پایان می‌رسد.
۲- شما همواره بر اصل «شفافیت» در عملکرد دولت، تاکید داشته‌اید. بسم‌الله. این شیوه موجه و خردمندانه را که در اولویت فهرست مطالبات جامعه نیز هست، از همین حالا به کار ببندید.
چرا به گونه‌یی مستمر و روزآمد، افکار عمومی را درباره آنچه این روزهای سرنوشت‌ساز که مشغول پخت و پز «تیم همکاران» خود هستید، منتظر گذاشته‌اید؟ !
چه اشکالی دارد حتی درباره گمانه‌زنی‌ها و سبک و سنگین کردن‌های انتخاب‌هاتان، افکار عمومی را همراه خود داشته باشید.
برادرانه از شما می‌خواهم به شعار شفافیت در همه فرآیندها وفادار بمانید و اطمینان داشته باشید که همراهی و همدلی بیشتری را از سوی مردم و جریان‌های مورد اعتماد آنان شاهد خواهید بود.
 

فرصتی برای بهبود روابط ایران-آمریکا

Posted: 27 Jun 2013 06:11 AM PDT

ویلیام گرین میلر*
جرس: روز جمعه اکثریت شهروندان ایرانی یک روحانی انقلابی که در کشورش به عنوان یکی از رهبران مجلس، یک رهبر نظامی، یک مذاکره کننده و یک مشاور کلیدی رهبر خدمت کرده، به عنوان رئیس جمهور آینده جمهوری اسلامی ایران انتخاب کردند.  

من، هم به عنوان یک مقام دولتی آمریکا و هم یک شهروند از سال ۱۹۵۹ درگیر موضوع ایران بوده ام. من با دولت ایران قبل و بعد از انقلاب ۱۹۷۹ مذاکره کرده و با بسیاری از ایرانیان در ۵۵ سال گذشته مراوده داشته ام. من معتقدم با حضور روحانی به عنوان رئیس جمهور منتتخب، یک سال آینده بهترین فرصتی است که ایران و آمریکا اختلافات شان را حل کرده و بی اعتمادی متقابل بین دو کشور را از طریق مذاکره جدی برطرف کنند.


روحانی با کار کردن در نهادهای عمده انقلابی این توانایی را دارد که بر بسیاری از صاحبان اصلی قدرت در ایران تأثیر گذاشته و لذا می تواند به شتاب گیری مذاکرات جدی کمک کند تا تغییرات پایدار در روابط ایران و آمریکا را به وجود آورد. وی حمایت عناصر کلیدی همچون رؤسای سابق جمهور هاشمی رفسنجانی و خاتمی را دارد. اینها به دلیل حمایت های مردمی که از آن ها می شود و قدم هایی که هردو در دوران ریاست جمهوری اشان در مسیر مصالحه با آمریکا برداشته اند، مهم است.


افکار عمومی نیز برای شروع گفتگو به نفع روحانی است. ایرانی ها روحانی را بر اساس برنامه انتخاباتی اش از قبیل امکان تعامل سازنده با آمریکا انتخاب کردند. بر اساس یک نظر سنجی جهانی سال ۲۰۰۹ اکثریت ایرانی ها از بهبود روابط با آمریکا حمایت می کنند.
در یک کنفرانس مطبوعاتی روز هفده ژوئن، روحانی اعلام کرد "ما خواهان تنش بیشتری [بین ایران و آمریکا] نیستیم. عقل می گوید که دو کشور ما بایستی بیشتر راجع به آینده فکر کنند و تلاش کنند برای موضوعات گذشته راه حل هایی بیابند و مسائل را حل کنند." چنین موضعی می تواند گفتگوهای دوجانبه را کمک کند.


علاوه بر آن رئیس جمهور اویاما پیشنهاد تعامل جهت گفتگوی دوجانبه را مطرح کرده است. در واقع کاخ سفید این موضع را پس از اننتخابات تأکید کرد و گفت "ایالات متحده آماده است که مستقیماٌ با دولت ایران جهت رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک که کاملاٌ دغدغه های جامعه بین الملل در خصوص برنامه هسته ای ایران را پاسخ گوید، تعامل داشته باشد."


دو کشور می دانند برای رسیدن به روابط بهتر چه بایستی انجام شود و درب برای چنین کاری باز است.
اگر چه مسئله هسته ای موضوعی مناقشه انگیز بین دو کشور باقی مانده است، قدم های مثبت در جهت حل مشکل، ممکن به نظر می رسد. آمریکا نیاز دارد به همراه ایران روشن سازد که آیا اعلام ایران که یک کشور فاقد سلاح هسته ای عضو پیمان عدم اشاعه است بوسیله روش های فنی قابل راستی آزمایی هست، و تضمین کند که برنامه هسته ای ایران صرفاٌ برای مقاصد صلح آمیز است. در این رابطه روحاتی گفته است "ما آماده ایم که شفافیت بیشتری نشان داده و روشن سازیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملاٌ در چارچوب های بین المللی است....قدم دوم تشویق اعتماد متقابل است." این علامت امیدوارکننده دیگری است.


تحریم های اعمال شده بر ایران که به مردم آسیب رسانده و روابط را نیز تخریب می کند، همانطور که اوباما در گفتگوی تلویزیونی خود با چارلی روز در شبکه پی بی اس دوشنبه شب گفت، عمدتاٌ مرتبط با برنامه هسته ای ایران است. اگر شفافیت بیشتری در برنامه هسته ای ایران نشان داده شود، آمریکا بایستی در طول مذاکرات تحریم ها را لغو کند تا اختلافات بین دو کشور را حل و فصل کرده و موفقیت را بهتر تضمین کند.


بعلاوه، منطقه مملو از فرصت هایی است که ایران و آمریکا بر روی موضوعات عینی کار کرده تا منافع متقابل شامل تقویت ثبات منطقه ای را به ارمغان آورند، که خود می تواند به عنوان اقدامات اعتماد ساز عمل کند. ایران و آمریکا بایستی با همکاری دیگر کشورهای منطقه در خصوص نگرانی های مشترک شامل پایان دادن به خشونت فجیع در سوریه، توقف ترافیک مواد مخدر، تجارت غیر قانونی تسلیحات و دیگر فعالیت های مجرمانه در منطقه کار کنند.


روحانی در مناظره انتخاباتی اش با این گفته که "هنر می تواند یک ابزار بزرگ برای دیپلماسی فرهنگی باشد،" باورش را ابراز کرد که مراودات فرهنگی بخش مهمی از بهبود روابط است. رابطه فرهنگی بین دوکشور بایستی مجدداٌ برقرار شود تا فرصت هایی برای دیدار بیشتری از ایرانیان و آمریکایی ها فراهم گردد.
انتخاب حسن روحانی فرصتی را فراهم می کند تا رابطه صلح آمیز و نوینی را بین دو کشورمان بر اساس احترام متقابل، ارزش ها و منافع مشترک بوجود آورد. ما بایستی با وی کار کنیم تا به مردم مان و کشورهای مان یک بار دیگر صلح عرضه کنیم.


 منبع: سرویس خبری کامون گراند (Common Ground News Service)

* ویلیام میلر مشاور ارشد برنامه ایران-آمریکا در مؤسسه در جستجوی زمینه مشترک(Search for Common Ground) و محقق ارشد سیاست گزاری عمومی در مؤسسه وودرو ویلسون در واشنگتن است. وی تجربه با ایران را از سال ۱۹۵۹ آغاز کرد، زمانی که خدمت خود را در سرویس دیپلماتیک آمریکا، ابتدا در اصفهان و سپس تهران شروع کرد.

آمریکا ارسال سلاح به شورشیان سوری را آغاز کرد

Posted: 27 Jun 2013 06:02 AM PDT

جرس: ایالات متحده  آمریکا، انتقال سلاح به اردن از راه ها و کانال های محرمانه را برای تحویل آن به شورشیان سوری آغاز کرده است.

 

به گزارش مهر، وال استریت ژورنال با اعلام این مطلب می نویسد : این سلاح ها از انبارهای مخفی و توسط هواپیما به اردن منتقل شده و سپس در اختیار شورشیان حاضر در سوریه قرار می گیرند.


البته مقامات آمریکایی مدعی هستند که این سلاح ها در اختیار گروه های میانه رو شورشی قرار می گیرد تا موضع آنها در برابر ارتش سوریه و حکومت بشار اسد تقویت شود.


در ماه گذشته میلادی و بدنبال پیروزی های ارتش سوریه در برابر شورشیان، دولت آمریکا تصمیم به ارسال تجهیزات نظامی و افزایش حمایت های خود از شورشیان سوری گرفت.


وال استریت در ادامه به نقل از دیپلمات ها می نویسد : این محموله ها که البته بحث آموزش نیرو و انتقال سلاح های سبک نیز شامل آن می شود با هدف تسریع انتقال سلاح از کشورهای اروپایی و متحدان عرب به شورشیان سوری و تقویت آنها تا ماه آگوست، به اردن و سپس سوریه ارسال می شوند .


امریکا درصدد آن است تا پیش از آغاز کنفرانس ژنو ۲ مواضع شورشیان را در برابر حکومت سوریه مستحکم تر کند تا شاید از این طریق شورشیان و حامیان آنها در نشست ژنو موضع بالاتری نسبت به حکومت سوریه داشته باشند و از این طریق بتواننند امتیازهای زیادی از بشار اسد بگیرند، از همین رو واشنگتن در تلاش است تا قبل از ماه آگوست مواضع این گروه ها را تقویت کند.


در همین رابطه در روزهای گذشته خبرهایی در مورد اعزام بیش از ۵۰ نفر از نیروهای ویژه آمریکایی به سوریه برای آموزش شورشیان سوری منتشر شده بود.
در کنار تسلیحات آمریکایی، باید به تسلیحاتی که از جانب کشورهای عربی از جمله عربستان و قطر و از طریق کانال هایی در اردن و ترکیه به دست شورشیان می رسد اشاره کرد.
 

هفت پرده: از «پگاه» و روحانی تا جشن تولد آقای بازیگر

Posted: 27 Jun 2013 05:49 AM PDT

سعید زندگانی
جرس :  در پرده اول به مراسم نکوداشت فعالین ستادهای انتخاباتی حسن روحانی می رویم که «پگاه آهنگرانی» در آن از رئیس جمهوری جدید خواست تا کار را به دست کاردان بسپارد، چون خودیهای بی کفایت دشمن هستند؛ در پرده دوم بیانیه تئاتریها را خطاب به روحانی می خوانیم که خواسته اند واژه «هنر» به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اضافه شود؛ گزارشی اززندگی و مرگ استاد آواز احمد ابراهیمی، در پرده سوم آمده؛ در گزارش پرده چهارم می خوانید که چگونه سازمان سینمائی دستور احمدی نژاد برای بازگشائی خانه سینما را دور می زند؛ حضور پیمان معادی در یک نقش اصلی هالیوودی، موضوع گزارش پرده پنجم است؛ خبر فعال شدن دوباره کمال تبریزی در تلویزیون و سینما را در پرده ششم می خوانید؛ و آخرین پرده گزارشی است از جشن 89 سالگی آقای بازیگر و سخنان بزرگان فرهنگ و هنر در مورد او.

 
پگاه آهنگرانی به روحانی:دشمن ما خودی بی کفایت است


نامش «پگاه آهنگرانی» است و مادرش «منیژه حکمت» که تهیه کننده و کارگردان سینماست. این بازیگر جوان سینما و تئاتر ایران اگرچه در زمینه کاری خود یک «ستاره» نامدار نیست، اما در زمینه های سیاسی و اجتماعی چهره ای شناخته شده است. هم او بود که چهارسال پیش، دهمایش بزرگ انتخاباتی میرحسین موسوی در سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی، پس ازسخنرانی محمد خاتمی، پشت میکروفون رفت و وعده دیدار در جشن پیروزی را سرداد؛ وعده ای که نه تنها نگذاشتند عملی شود، بلکه چندی بعد خود اورا که می خواست برای گزارش جام جهانی فوتبال زنان به آلمان بیاید، دستگیر کردند و مدتی میهمان اوین بود. پگاه آهنگرانی پس از آن دستگیری هم دست از فعالیتهای اجتماعی و سیاسی برنداشت و در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری برای انتخاب حسن روحانی بسیار کوشید وپس از انتخابات نیزیکی از سخنرانان اصلی همایش فعالین ستادهای رئیس جمهوری منتخب بود و ازاو خواست تا مدیریت کارها را به دست افراد کاردان بسپارد، چرا که «نه فقط در این هشت سال، بلکه چندین هزار سال است که بزرگترین دشمن ما خودی بی‌کفایت بوده. بده بستان با آدم‌های این کاره کم‌هزینه‌تر وعاقلانه‌تر از سر و کله زدن با موجودی است که بی‌کفایتی خود را به دست شبکه دوستان و قضا و قدر، تقدیر الهی و ایشاالله ماشاالله می‌اندازد"! پگاه آهنگرانی در سخنان خود خطاب به روحانی ادامه داد:
"حداقل می‌شود امیدوار بود که یک فرد متخصص فرد مسئولی هم باشد. چرا که یک فرد مسئول از بار مسئولیت ترس دارد. چرا؟ چون یک فرد مسئول یک تنه به جنگ با دشمن فرضی نمی‌رود و می‌داند چه طور از امکانات موجود استفاده کند. چرا که یک فرد مسئول می‌داند که برای ساختن آمده نه برای تخریب. چرا که یک فرد مسئول می‌داند که چطور از موجودات بی‌کفایت کار بکشد. به خصوص که تنها چیزی که کمبودش را نداریم، آدم باکفایت است. لطفاً برای وزارت کشاورزی کسی را که از کشاورزی سر رشته دارد انتخاب کنید یا برای وزارت آموزش و پرورش، کسی را انتخاب کنید که مدیریت کلان آموزش را بشناسد یا برای وزارت ارشاد از کسی که شان و حرمت هنر و هنرمند را درک می‌کند، استفاده کنید. یعنی کسی که بتواند شعارهای شما را در عرصه هنر و فرهنگ و آزادی بیان و اندیشه که به شکوفایی هنر می‌انجامد عملی سازد. باشد که در انتهای این چهار یا هشت سال مجبور نباشیم بگویید مخروبه تحویل گرفتیم و مخروبه تحویل می‌دهیم. باشد که درگیری مردم دغدغه‌های فردی باشد نه مشکلات اجتماعی. محدودیت‌هایمان محدودیت‌های ذهنی باشد نه تحمیلی. باشد که باغبان‌مان باغبان باشد نه برج‌ساز. باشد که مدیران‌مان مدیر باشند نه فقط انقلابی. آزاده‌ها آزاد، مومنین مومن، سارقین محبوس و صالحین خوشحال. در نهایت همانطور که عرض کردم بودنم فایده‌ای جز اتلاف وقت نداشت، ولی اگر کمکی از من نوعی خواستید روی من حساب کنید."


تئاتریها وزارت «فرهنگ وهنر» می خواهند


هیئت مدیره خانه تئاتر ایران، در بیانیه ای ضمن تبریک به حسن روحانی، خواستار اضافه شدن واژه «هنر» به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. در این بیانیه آمده است: "سخنان اخیر شما البته اگر بدان عمل بشود، نویدبخش سال‌هایی خوش برای فرهنگ و هنر کشور است که گفته اید «اعتدال مشی و شیوه‌ای است که راه تندروی و افراط و شعار و خودمحوری و خودشیفتگی را نمی‌پیماید. عقلانیت و اعتدال متکی به مشورت و خرد جمعی و برآورد هزینه‌ها و فایده‌هاست و متکی به این است که مسیر قانون گرایی را دنبال کند،‌ در مسیر افراط و تندروی و تفریط قرار نگیرد. البته در مصداق هر موردی در جایش توضیح خواهم داد که چه گونه می‌توانیم با مشی اعتدال به اهداف دست یابیم. مثلا به جای این که در امور اجتماعی‌، فرهنگی و اقتصادی دولت مستقیم مداخله کنم بیش‌تر از انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و تخصصی بهره خواهم برد و استفاده خواهم کرد در هر زمینه‌ای با مشورت تصمیم خواهم گرفت و کار به خود مردم واگذار خواهد شد.»


این بخشی از سخنان امیدبخش اخیر شماست. ما نیز در این سال‌ها همین‌ها را می‌خواستیم و البته احترام به آزادی بیان در چارچوب قانون را که در سخنان شما سهوا ناگفته مانده بود. خانه‌ی تئاتر تنها تشکل غیردولتی است که هیات مدیره‌ی آن هر دو سال طی انتخابات آزاد توسط اعضای آن انتخاب می‌شوند. این خانه با ورود شما و در دست گیری سکان اجرایی کشور با اتکا به سخنان امیدبخش اخیر امیدوار است گام‌هایی استوار برای بهبود وضعیت ناگوار تئاتر کشور برداشته شود. سال‌های گذشته بیش از پیش دورانی تلخ برای تئاتر ایران بوده است. بی‌اعتنایی به وضع معیشتی هنرمندان تئاتر‌، نپرداختن بودجه‌ی تصویب شده‌ی تئاتر به تئاتری‌ها‌، بی‌اعتنایی به نمایش ایرانی‌، سانسور فراقانونی‌، دخالت نهادهای غیر مسئول و غیر مرتبط با تئاتر‌، بی‌اعتنایی به نهاد قانونی خانه‌ی تئاتر و صدور بخش‌نامه‌های ناکارشناسانه، بازدارنده و مناقشه‌ برانگیز در سال‌های گذشته بیش از پیش روزگار را به کام هنرمندان این عرصه تلخ کرده است. بی‌شک نبود واژه‌ی هنر در عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بی‌اعتنایی به هنر به ویژه تئاتر دامن زده است. امید که واژه‌ی هنر به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد افزوده شود.امید که با انتخاب وزیری کاردان و فرهنگ و هنر دوست سال‌هایی روشن و بارور برای تئاتر ایران در پیش باشد."


یک هفته پس از شهناز، ابراهیمی هم درخاک رفت

 


یک هفته پس از خاکسپاری استاد جلیل شهناز «شهنواز تار ایران» که شهرام ناظری او را «آخرین بازمانده از نسل غولهای موسیقی» خوانده بود، استاد احمد ابراهیمی آخرین بازمانده از نسل آوازخوانان هم عصر بنان نیز روی در نقاب خاک در کشید و این بار ناظری درسوگ همکار پیش کسوت خود در یادداشتی نوشت: "در اين سال‌ها اهل هنر از جور روزگار همچون برگ‌هاي ستمديده پاييزي يك به يك بر زمين مي‌ريزند و آب از آب تكان نمي‌خورد. استاد احمد ابراهيمي، معلم و استاد برجسته آواز درنهايت سادگي،

درويشي و معصوميت جهان بي‌وفا را وداع گفت. وي صاحب سبكي ويژه و منحصربه‌فرد بود. استاد احمد ابراهيمي بي‌ريا و عاشق‌وار زندگي كرد و قلندروش بذر عشق را پاشيد ورفت. نامش جاويد!"


رضا مهدوی مدیر پیشین مرکزموسیقی حوزه هنری نیز گفت: "چند سالی است که ما پیشکسوتان و اساتید موسیقی ایرانی را با روند سریعی از دست می‌دهیم و با مرگ این بزرگان گویا برگ‌ریزان موسیقی ایرانی فرارسیده است که این اتفاق خوشایندی برای جامعه موسیقی ایران نیست. استاد احمد ابراهیمی از جمله هنرمندان تاثیرگذار موسیقی ایرانی بود که مردم برای اولین بار درتلویزیون با چهره و هنراو آشنا شدند. در واقع او یکی از معدود هنرمندانی بود که قبل از انقلاب روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و برای مردم با صدای خوشی که داشت هنرنمایی کرد. متاسفانه جایگاه والای زنده‌یاد ابراهیمی آنطور که شایسته هنر این هنرمند بود مورد توجه قرار نگرفت، چراکه وی به دلیل درگیر شدن در فعالیت‌های اداری، از موسیقی برای ذوق و نه برای امرار معاش استفاده می کرد و به همین دلیل آنچنان که باید مانند هم‌نسلان خود برای مردم معرفی نشد؛ درحالیکه زنده یاد ابراهیمی یکی از بهترین ردیف‌دانان موسیقی ایرانی بود که متعلق به مکتب خاصی هم نبود و همین رویکرد باعث شده بود که شاگردان زیادی در محضر این هنرمند تلمذ کنند."


شادروان احمد ابراهیمی در سال 1305 در «اورامانات» کردستان به دنیا آمد و سوم تیرماه امسال در سن 87 سالگی و براثر عارضه قلبی در تهران درگذشت و صبح پنجشنبه پس از مشایعت از تالار وحدت، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او دوازده سال بیشتر نداشت که همراه خانواده به تهران آمد و در پایتخت ساکن شد و از سال 1327 آموزش آواز و موسيقي را نزد استاداني چون ابوالحسن صبا، مرتضي محجوبي، حسين تهراني، غلامحسين بنان و اديب خوانساري پی گیری کرد. ابراهيمي از سال 1333 تا 1335 همراه با مرحوم محمد مير‌نقيبي با اركستر مرتضي‌خان محجوبي در رادیو همكاري داشت و از اوايل دهه 40 تا سال 1354 رياست دفتر كل اداره فعاليت‌هاي هنري برعهده وی بود. او اولین آواز خوانی بود که بر صفحه تلویزیون ملی ایران ظاهر شد و پس از انقلاب نيز مدتي مدير امور اداري سازمان ملي فلكلور ايران بود. استاد ابراهیمی ازجمله موسيقيداناني بود كه بيشتر عمرش را صرف برنامه‌هاي كلان اشاعه موسيقي و تدريس هنرجويان موسيقي كرد و در ساليان اخير با خانه موسيقي ايران نيز همكاري داشت و چند آلبوم موسیقی نیز منتشر ساخت.


سازمان سینمائی دستور احمدی نژاد را دور می زند!


روزگار احمدی نژاد چنان شده است که دراین هفته های آخر دولت حتی رئیس سازمان سینمائی و معاونش نیز، حرفهای او را برای بازگشائی «خانه سینما» به سکه ای نمی خرند و با اصرار بر اینکه آن خانه ویران و منحل شده است، می خواهند در همین چند هفته باقیمانده «خانه سینما»ی دیگری بسازند، اگرچه اکثریت قریب به اتفاق اهالی سینمای ایران همراه آنان نباشند. سه شنبه گذشته بود که دستوری از سوی احمدی نژاد خطاب به جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی منتشر شد که در آن بطور مستقیم از او خواسته شده بود که بدون تنگ نظری و استفاده از قدرت سازمانی، به فوریت نسبت به بازگشایی خانه سینما اقدام نماید. احمدی نژاد که رئیس شورایعالی سینما نیز هست، نوشته بود: "جناب آقای شمقدری چرا اینقدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود"!


اما جواد شمقدری در واکنش به دستور مجدد احمدی نژاد برای بازگشایی خانه‌ی سینما به «ایسنا» گفت: "ما آخرین وضعیت را به آقای احمدی‌نژاد توضیح داده‌ایم و ایشان متوجه شدند که دوستان خانه‌ی سینما در حال شیطنت وشانتاژ هستند و نمی‌خواهند این نهاد صنفی در این دولت باز شود." رئیس سازمان سینمایی افزود: "آخرین وضعیت همان مسیری است که قبلا هم به آن اشاره کرده بودیم، ما این مسیر را به آقای احمدی‌نژاد توضیح داده بودیم. وقتی که ما شرایط را به آقای رئیس جمهور توضیح دادیم ایشان متوجه شدند که دوستان خانه‌ی سینما در حال شیطنت و شانتاژ هستند. نامه کمی با تداخل زمان مواجه شده بود و همین امر اشتباهاتی را به وجود آورده است. نامه‌ی خانه‌ی سینما مربوط به فروردین است و ما اوایل اردیبهشت موضوع هیأت بازگشایی را با آقای دکتر احمدی‌نژاد مطرح کرده و ایشان نیز موافقت کردند."


پس از سخنان شمقدری، محمد شیخان معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور، با تاکید بربازگشایی خانه سینما، زمان دستور احمدی نژاد را پس ازدیدار شمقدری و ارائه توضیحات وی و نه قبل از آن دانست. وی تاکید کرد: "نظر رییس‌جمهور همچنان بر این است که خانه سینما باید بازگشایی شود و نباید با تنگ‌نظری مانع فعالیت یک نهاد صنفی شد. آقای رییس‌جمهور همان‌طور که تاکید کرده‌اند، معتقدند عموم هنرمندان کشور متعهد به چارچوب‌ها و ارزش‌های موجود هستند." شیخان با اشاره به اظهارات شمقدری مبنی بر این‌که «نامه خانه‌ سینما مربوط به فروردین است و ما اوایل اردیبهشت موضوع هیأت بازگشایی را با آقای دکتر احمدی‌نژاد مطرح کرده و ایشان نیز موافقت کردند» اظهار کرد: "نکته مهم این است که دستور رییس‌جمهور مربوط به پس از شنیدن توضیحات آقای شمقدری در اردیبهشت‌ماه می‌شود و پس از آن دستور اخیر صادر شده است و لذا دستور صریح رییس جمهور ابهامی ندارد و شامل تداخل زمان نگشته است."


فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما نیز پس از انتشار دستور احمدی نژاد، اظهار داشت: "متاسفیم که تاکنون این دستور پنهان شده است و روشن است که چرا پنهان شده است چون نمی‌خواستند مشکلات بصورت قانونی حل شود. رفع این مشکل از مجاری قانونی به نفع جامعه‌ی اصناف سینمای ایران بود اما این اراده وجود نداشت. مواضع آقای احمدی‌نژاد برای ما روشن بود و امیدواریم موانع برطرف شود تا کارنامه‌ی سازمان سینمایی بیش از این سیاه نشود." توحیدی درپی بیانیه‌ی اخیر 23 صنف و واکنش نسبت به فراخوان برگزاری مجمع عمومی و غیرقانونی خواندن آن همچنین توضیح داد: "دو قرائت برای بازگشایی خانه سینما وجود دارد، قرائتی که معتقد است چه براساس اساسنامه موجود و چه براساس اساسنامه اصلاح‌ شده هیات مدیره خانه سینما برگزارکننده مجمع عمومی خانه سینما باشد واعضاء اصناف 29 گانه، حاضر در مجمع عمومی باشند اما قرائت دیگر برای بازگشایی خانه سینما حضور اصنافی که توسط دولت برخلاف موازین تشکیل شده‌اند و برگزاری یک مجمع عمومی است که ما زیر بار این مجمع عمومی نمی‌رویم."


از سوی دیگر رؤسای اصناف خانه سینمای ایران طی بیانیه‌ای اعلام کردند مجمع عمومی فراخوان داده شده جعلی و غیرقانونی است. در متن این بیانیه آمده است در روز سه شنبه چهارم تیر ماه 1392 فراخوان برگزاری "مجمع عمومی خانه سینما" با عنوان «جامعه اصناف سینمای ایران» از سوی شورای موسوم به روسای اصناف سینمای ایران منتشر شد به اطلاع می‌رسانیم همه چیز این "خانه سینما" ، این "مجمع عمومی" و این " شورای اصناف " منتسب به ما ، جعلی و غیر قانونی است. عنوان "خانه سینما" و "جامعه اصناف سینمای ایران" متعلق به ما است که دارای اساسنامة به ثبت رسیده در اداره ثبت شرکت‌ها ( به شماره 7674 مورخ 13/7/72) است و براساس همین هویت قانونی ، دستور انحلال خانه سینما که از سوی «هیأت نظارت بر فعالیت موسسات فرهنگی وزارت ارشاد» صادر شده بود را در دیوان عدالت اداری ( دادنامه 910437 مورخ اول خرداد ماه 91 ) لغو کردیم و هم اکنون در حال پیگیری لغو تصمیم دوم هیات مذکور در خصوص توقف فعالیت خانه سینما نیز هستیم.


اما برای جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی، در برروی همان پاشنه قدیمی می چرخد. او که به نظر می رسد عداوتی شخصی با سینماگران عضو خانه سینما دارد که در این مدت ریاست اورا جدی نگرفته اند، به معاون اجرائی خود مهدی عظیمی میرآبادی حکم برگزاری مجمع عمومی خانه سینما را برای انتخاب هیئت مدیره جدید داده است. عظیمی که معلوم نیست بتواند تا پایان دولت احمدی نژاد بتواند به این دستور عمل کند، در گفت و گوئی که همان روز انتشار دستور احمدی نژاد در خبرگزاری «فارس» منتشر شد، گفته است: "خانه سینما طبق مفاد صریح قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور دائم تعطیل شده است. بنابراین در حال حاضر مجموعه‌ای تحت عنوان «خانه سینما» وجود خارجی ندارد و بالطبع نه هیات مدیره و نه مدیرعامل و نه صنوف وابسته به آن رسمیت ندارند. بنده بارها تذکر دادم و تاکید کردم این صحبت‌هایی که انجام می‌شود مسولیت‌هایی است که دوستان برای خودشان فراهم می کنند البته اینکه خودشان دوست دارند برای خودشان مشکل ایجاد کنند به خودشان مربوط می‌شود. هیاتی 7 نفره اساسنامه جدید خانه سینما را نوشتند و همین مبنای بازگشایی خانه سینما است. این بازگشایی در واقع به نوعی باز تشکیل است"!


پیمان معادی در یک نقش اصلی هالیوودی


پیمان معادی بازیگر نقش اول فیلم برنده اسکار «جدائی نادر از سیمین» برای بازی در دو پروژه بزرگ سینمائی هالیوود انتخاب شده است. او پس از پایان «آخرین شوالیه ها» به زودی در یک فیلم سینمایی با «کریستن استیوارت» ستاره سری فیلم‌های «گرگ و میش» که پولسازترین بازیگر زن هالیوود در سال 2012 است، در نقش اصلی همبازی می‌شود. این فیلم «اردوگاه اشعه ایکس» Camp X-Ray نام دارد و «پیتر ستلر» آن را بر مبنای فیلمنامه‌ای از خودش کارگردانی خواهد کرد. «کریستن استیوارت» در این فیلم نقش یک سرباز آمریکائی به نام «کول» را بازی می‌کند که بین او و علی (پیمان معادی) یکی از زندانیان گوانتانامو که هشت سال است در زندان به سر می‌برد، دوستی غیر معمول شکل می‌گیرد. «اردوگاه اشعه ایکس» را «جیناگوان و سوفیالین» تهیه می‌کنند و «دیوید گوردون گرین» یکی از مدیران تولید این پروژه است. معادی که به زبان انگلیسی مسلط است، فیلم «آخرین شوالیه‌ها» به کارگردانی «کازواکی کیریا» را در مرحله پس از تولید دارد که در آن با «مورگان فریمن» بازیگر سیاه پوست و پیش کسوت برنده جایزه اسکارهمبازی است. شهره آغاداشلو نیز یکی دیگر از بازیگران این فیلم چند ملیتی است که هم اکنون مراحل تولید خود را پشت سر می گذارد و زمستان ۲۰۱۳ بر روی پرده سینماها خواهد رفت. رسانه های کره نسبت به این فیلم اکشن، توجه چشمگیری را نشان داده اند، اما هنوز اخبار و جزئیات بیشتری از آن منتشر نشده است.


معادی در ایران این روزها در فیلم سینمایی «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی بازی می‌کند و در مقام کارگردان فیلم «برف روی کاج‌ها» را روی پرده سینماها دارد. حضور سینمایی او به عنوان بازیگر با فیلم «درباره الی» ساخته اصغر فرهادی آغاز شد و با نقش آفرینی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» موقعیت خود را تثبیت کرد. معادی برای این فیلم جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم برلین دریافت کرد. او چندی پیش نامه ای بلند خطاب به مسئولین سینمائی دولت احمدی نژاد و در مورد شرایط بد سینمای ایران منتشر ساخت که در پایان آن آمده بود:
شما اهل به خود آمدن نيستيد ، نبوديد ... اما بدانيد سکوت ما از سر بي کسي ست ...
مارا در اين بي کسي گِل گرفته ايد و دل اين نسل براي " ناخدا خورشيد" ها تنگ است ...
ما خون دل ميخوريم و بزرگان اين سينما سکوت ميکنند ....
شما هم ميتازيد ....
آقاي اخراجيها
آقاي پايان نامه
آقاي ضد سينما
اينجا هرچه شود ..... هر چه باشد ....هنوز ايران است


«دردسرهای شیرین» از سد سانسور ارشاد گذشت
طلسم بیکاری کمال تبریزی هم پس از انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری شکست وعلاوه بر اینکه پروژه تلویزیونی تاریخی او «سرزمین کهن» پس از ماهها توقف، تولید خود را از سر گرفت، فیلمنامه «دردسرهای شیرین» نیز ازاداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمائی مجوز ساخت دریافت کرد. محمدعلی حسین‌نژاد تهیه‌کننده «دردسرهای شیرین» در این مورد و در گفت و گوئی با «مهر» با بیان این مطلب که پیش‌تولید این فیلم سینمایی تا هفته آینده آغاز می‌شود، گفت: "شکوه عشق در کنار مقولاتی چون پاکی طبیعت و محیط زیست، انرژی های پاک، و مصرف بهتر و پاک‌تر منابع و نعمات خداوندی دستمایه‌های اصلی قصه فیلم هستند. راوی قصه در فیلم «شیرین» است، دختری تحصیل‌کرده و پایبند به اصول که ماجرای آشنایی خود و خانواده‌اش را با کسی که قرار است به خواستگاری او بیاید برای مخاطب تعریف می‌کند. این قصه از فرم و محتوای بدیعی برخوردار است که شاید بتوان فیلمی را که از روی آن ساخته می‌شود نوع تازه‌ای از طنز رمانتیک یا «کمدی رمانتیک» توصیف کرد."


حسین نژاد توضیح داد: "طی دو سه سال گذشته مطالعه و تحقیقات زیادی درباره ضرورت های استفاد بهینه از انرژی های تجدیدناپذیر و نیز بهره‌گیری از انرژی های پاک و تجدیدپذیر انجام شده و طرح سناریوی این فیلم سینمایی را با فیلمنامه‌نویسان مختلفی در میان گذاشته و سرانجام توسط علی میرمیرانی کار نگارش سناریوبه به سرانجام رسیده است. کمال تبریزی از کارگردانان خوش‌ذوق سینمای ایران به حساب می‌آید و امیدوارم با همکاری تبریزی بعد از فراهم شدن امکانات ویژه مورد نیاز این پروژه در مرحله پیش تولید، فیلمی موفق و تاثیرگذار ساخته شود. به گونه‌ای که در داخل و خارج از کشور مخاطبان بتوانند با شخصیت‌های قصه ارتباط برقرار کنند. مدیر تولید این پروژه صادق آذین است و به احتمال زیاد ابراهیم غفوری مدیریت فیلمبرداری آنرا برعهده خواهد داشت."


حرفهای بزرگان در 89 سالگی آقای بازیگر


ماجرائی که هنگام ثبت نام اسفندیار رحیم مشائی در انتخابات ریاست جمهوری بر سرعزت اله انتظامی آمد، در جشن تولد او نیز نقل مجلس بود و محمود دولت آبادی گفت که اگر بجای انتظامی بود، نسبت به آن واکنشی متفاوت نشان می داد. با ابتکار روزنامه «شرق»، جمعه سی و يکم خرداد، ساعت هفت شب تعدادی از هنرمندان معتبر گردهم آمدند تا جشن ۸۹ سالگی عزت‌الله انتظامی، هنرمند نام‌آور و «آقای بازيگر» را جشن بگيرند. دراين مراسم نجف‌دريابندری، شهرام ناظری، کيومرث پوراحمد، پيمان معادی، آيدين آغداشلو، کيانوش عياری، اکبر زنجانپور، هادی خانيکی، فلور انتظامی، محمود دولت‌آبادی، ناصر تقوايی، فريدون عموزاده خليلی، عليرضا زرين‌دست و شاهرخ تويسرکانی حضور داشتند و برخی به کوتاهی در مورد او صحبت کردند.


کیومرث پوراحمد گفت: "نکته مهم درباره استاد انتظامی اين است که آنقدر برای کارشان تقدس قايلند که در هر فيلمی بازی نمی‌کنند؛ و به همين دليل در هر فيلمی بازی نکرده‌اند و هر پولی هم نگرفته‌اند و با حقوق بازنشستگی گذران زندگی می‌کنند؛ و مهم‌تر اينکه خودفروشی نکرده‌اند." اکبرزنجانپور گفت: "هنرمند واقعی وظيفه‌اش اين است که بداند برای چه زندگی می‌کند وعزت‌الله انتظامی می‌داند که برای چه زندگی می‌کند. اميدوارم هنرمندان بدانند که برای چه زندگی می‌کنند." شهرام ناظری ناظری هم گفت: "استاد عزت‌الله انتظامی، يکی از سرمايه‌های ايران هستند که در صفحات تاريخ، نامش جاودانه خواهد شد." هادی خانیکی افزود: "«پی‌ير بورديو»، جامعه‌شناس غربی، در تعريف خود از سرمايه‌های موجود در جامعه معتقد است در کنار سه سرمايه، سرمايه چهارمی وجود دارد به‌نام «سرمايه فرهنگی» که آقای انتظامی از اين دست سرمايه هستند. به‌دليل تاثيرات فرهنگی - هنری که در کل جامعه گذاشتند، بهتر است به‌جای «عزت سينمای ايران» به «عزت جامعه ايران» از ايشان ياد کنيم."


اما محموددولت آبادی نگاهی انتقادی داشت: "در اين مراسم شرکت کردم تا به آقای عزت‌الله انتظامی تبريک بگويم و همين‌طور به همسر و خانواده ايشان. جا دارد در اين مراسم به دو نکته اشاره کنم؛ اول اينکه اظهارنظر درمورد اينکه آقای انتظامی «اسطوره» هستند، چندان درست نيست. برای اينکه ما در دوره جديد زندگی می‌کنيم. به قول برشت در نمايشنامه «آدم، آدم است»، انتظامی هم مثل همه ما آدم است؛ پس نه فريب‌خورده و نه ربوده شده و نه قرار بوده است «رستم دستان» باشد. او هنرمندی است بسيار مهم که در زمان حضور دارد و بيش از نيم قرن است که می‌کوشد اگر شد يک گام هنر نمايش را پيش ببرد با توجه به شرايط کشور ما. منتها ايرادی که به آقای انتظامی می‌گيرم اين است که چرا در قضيه اخير انتخابات رياست‌جمهوری شايعاتی برايش به وجود آوردند و ديگر اينکه چرا او در مقام بزرگ هنرنمايش ايران سفت و محکم نايستاد و اشخاص از زاويه‌های گوناگون شروع کردند به توجيه و چه و چه... او در هنر و نمايش شخصيتی معتبر است. با اين حال دو ويژگی که او دارد و من ندارم را تحسين می‌کنم؛ يکی اينکه او تاکنون سلامتی‌اش را حفظ کرده و من متاسفانه از خودم کمتر مراقبت کرده‌ام و ديگر اينکه او در برخی مواقع از نرمش‌هايی برخوردار است که من برخوردار نيستم. با وجود اين مسايل من هميشه او را دوست و محترم داشته و دارم و اميدوارم مستدام و پايدار باشند و شما همگان بتوانيد در جشن يک‌صدسالگی او شرکت کنيد."


در پایان مراسم، انتظامی بود که سخن گفت: "من از رييس‌جمهور منتخب ايران درخواست دارم همان‌طور که وعده دادند به تحقق صلح و آرامش در کشور عمل کنند. ايشان معتقدند که ايران با هيچ‌کس سر جنگ ندارد." وی با اشاره به وقايع سوريه آرزو کرد که ايران هيچ‌وقت به آن سرنوشت دچار نشود. انتظامی بر ضرورت «تعامل» ديپلماسی ايران با غرب و تنش‌زدايی تاکيد کرد. او درادامه با اشاره به پيگيری وضعيت «بنياد فرهنگی هنری و موزه عزت‌الله انتظامی» از رييس جمهور منتخب درخواست کرد تا ملاقاتی حضوری با ايشان داشته باشد و اين مساله هرچه‌سريع‌تر حل شود.

 

نگاه هنرمندان به انتخاب وزیر آینده فرهنگ؛ نگران ولی امیدوار

Posted: 27 Jun 2013 05:49 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: این روزها بحث بر سر عضو احتمالی کابینه حسن روحانی برای پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محافل فرهنگی، ناشران، نویسندگان و علاقه مندان به این حوزه داغ است. 

 

هر چند هنوز کابینه و رویکرد عملی حسن روحانی در حوزه نشر و فرهنگ به روشنی مشخص نشده است اما با توجه به سخنان و وعده های انتخاباتی وی و انتقاداتی که از وضعیت حوزه کتاب و نشر، شرایط هنرمندان و نیز تئاتر و سینما مطرح کرده بود، بسیاری از فعالان این عرصه ها منتظرند تا ببینند این وعده ها تا چه اندازه در کابینه حسن روحانی به مرحله اجرا گذاشته می شوند.


در اینجا به بخشی از سخنان حسن روحانی در حوزه نشر و کتاب می پردازیم که در مناظره فرهنگی خود مطرح کرده بود. «بدون اغماض باید گفت، این بخش از مظلوم‌ترین بخش‌ها نیز بوده است.» «نگذاریم آدم‌هایی که متخصص نیستند برای کنترل کتاب و فیلم حضور داشته باشند».«نگرانی از سانسور‌های بی‌مورد را باید حذف کرد».«زمانی که فرهنگ ما دولتی است، مسائل ما حل و فصل نخواهد شد.»


وی همچنین با بیان این که «چه اشکالی دارد نظام صنفی از پیشکسوتان بخش هنر و سینما و روزنامه داشته باشیم و آنها خودشان کنترل کنند» گفته بود: «وقتی قانون، شفاف باشد از طریق آنها بهتر کنترل می شود. سیاستهای فرهنگی را به پیشکسوتان شایسته ای که در آن زمینه کار کرده اند و تخصص دارند واگذار کنیم ، یک بار این تجربه را انجام دهیم و ببینیم وضع ما چگونه خواهد بود.»


مطالبات زیادی از ایشان نمی خواهم


فرید صلواتی، روزنامه نگار و فعال سیاسی- اجتماعی ساکن اصفهان که در حوزه موسیقی نیز فعالیت می کند، می گوید: «مطالبات زیادی از ایشان نمی خواهم . اصولاً هنرمند، نان به نرخ روز خور نیست و کاری ندارد که چه شخصی به سر کار می آید. او تنها کار خود را می کند و مشغول خلق آثار خود است و قرار نیست آنچنان وابسته به افرادی باشد که تنها در یک دوره می آیند و می روند. ولی چون حرفه اصلی من برنامه ریزی فرهنگی است از جناب آقای دکتر روحانی استدعا دارم که اگر می خواهند در این جامعه فرهنگ سازی صادقانه انجام پذیرد در دو مسند مهم این کشورافرادی را بگمارند که از تخصص لازم در این زمینه برخوردار باشند . یکی وزیر فرهنگ و هنر و دیگری وزیر آموزش و پرورش .»


به گفته این هنرمند،« متاسفانه از ابتدای انقلاب تا به حال در این دو وزارت خانه خیلی ضعیف عمل کردیم و برای همین هم می بینیم جامعه مان اکثراً از همین قسمت ضربه می خورد و همین ضربه متاسفانه به خانواده ما نیز سرایت کرده است . جناب آقای روحانی تا هنرمندان واقعی اجازه کار نداشته باشند هر بی سروپایی در این جامعه به نام هنرمند معرفی می شوند . اکثر کارهایی که به نام محصولات فرهنگی به خورد این ملت داده می شوند، متاسفانه ضعیف هستند و مردم هم عادت به دیدن این آثار کرده اند چون هنرمندان واقعی گوشه نشین شده اند . جناب آقای روحانی آثار هنری واقعی باید با حمایت دولت ساخته شوند و پول ساز هم نیستند . خواهشاً شرایطی به وجود آورید که امثال آقای بیضایی، تقوایی و امثالهم مجدداً به ساخت فیلمهایشان بپردازند . »


صلواتی در حوزه موسیقی نیز خواسته های خود را رئیس دولت یازدهم این گونه مطرح می کند که «جناب آقای روحانی متاسفانه موسیقی ما رو به بیراهه رفتن است ، وظیفه متخصصین واقعی که شما انتخاب کردید است که فکری به حال این عرصه کنند .حرف ها بسیار است و فرصت کم . و خود بهتر می دانید که مشکلات فرهنگی و هنری این کشور چیست .»


با انتخاب شدن حسن روحانی با شعار «دولت تدبیر و امید»، جنبش و جوش زیادی در بین برخی از وبلاگ نویسان و نویسندگان جامعه ایران در مورد رویدادهای آینده در حوزه فرهنگ ایجاد شده است. برخی از آنها امیدوارند در این دولت، دریچه کوچکی برای رونق گرفتن فضای نشر و فروش محصولات فرهنگی در ایران باز شود.


در حوزه داستان و شعر تحولی ایجاد شود


رضا قلی زاده، فارغ التحصیل روابط بین الملل و وبلاگ نویس ساکن گرمسار در این زمینه می گوید: «به نظرم در حوزه فرهنگ باید تشکیلات صنفی برای هر قسمت به وجود بیاید و در قسمت هایی که وجود داشته، آن بخش تقویت شود.با این کار، نهادهای مدنی و صنفی تقویت می شوند و به رشد جامعه مدنی کمک می شود. مسئولیت هر بخش بر عهده همان قسمت گذاشته شود. بحث نظارت و دخالت از هم جدا شوند. بودجه های کافی در اختیار بخش فرهنگی گذاشته شود. به طور حتم اگر این بخش را تقویت کنند و سرمایه گذاری کنند حتی برای کشور درآمدزایی هم ایجاد خواهد شد. فروش محصولات فرهنگی برای کشور درآمد قابل توجهی خواهد داشت.»


وی با تاکید بر حمایت های لازم از نظر شغلی.مانند صندوق های حمایتی مالی و بیمه های شغلی به اهالی فرهنگی داخل ایران می افزاید:« در حوزه ادبیات و انتشارات در چند سال گذشته شاهد رفتار های گزینشی و سلیقه ای بودیم. این بخش نیز نیاز مند یک نگاه تخصصی است نه گزینشی و سلیقه ای. کار های بسیاری در زمینه داستان و شعر ارائه شده که متاسفانه ماه ها و حتی سال ها در انتظار مجوز نشر بسر می برند. در این بخش، باید تحولی ایجاد شود. اگر بخواهیم به صورت آرمانی نگاه کنیم به نظرم اصلاً نباید سانسور و ممیزی داشته باشیم اما در عالم واقعیت و سیاست از حداقل هایی که جامعه روزی آنها را تجربه کرده، عقب تر نرویم. وضعیت نشر و به طور کلی حوزه فرهنگی کشور در زمان آقای خاتمی به مراتب بهتر از دوره آقای احمدی نژاد بوده.امیدواریم در این دوره اوضاع بهتر بشود.»


در هشت سال گذشته بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و شاعران ساکن ایران به دلیل سانسور و عدم نشر آثارشان ایران خانه‌نشین شدند. اعتراض و بیانیه‌های بسیاری از نویسندگان، شاعران و فعالان حوزه نشر برای حذف سانسور و بهتر شدن وضعیت نشر در ایران نیز چاره ساز حل این مشکل نبوده است.


اشکان، یکی از روزنامه نگاران ساکن تهران در این زمینه می گوید: «هنر به هر شکل و به هر گونه ای می تواند از عوامل عمده پیشرفت یک کشور باشد حال که در دولت قبلی دست و پای هنرمندان را بسته و یکی را معطل مجور گذاشته و دیگری را ممنوع الخروج کرده بود.سنگ اندازی و چوب لای چرخ کردن به اوج خودرسیده بود و بسیاری از هنرمندان از دلسردی یا روی به سکوت آورده بودند یا با ایران خود وداع گفته بودند و برای کار به سرزمینی دیگر روی آورده بودند.هستند جوانانی که به دلایل ذکر شده به دنبال آرزوهای خود نرفته اند و بادیدن اوضاع حاکم دلسرد شدند.از دولت تدبیر و امید انتظار می رود تا تدبیری اتخاذ کند که امید را به دل های هنرمندان باز گرداند.»


آیا حاکمیت و «دولت تدبیر و امید»، به خواست ها، مطالبات و توقعات فعالان حوزه فرهنگ در ایران، جامه عمل می پوشانند؟ آیا گشایشی در حوزه فرهنگی رخ خواهد داد؟


با وجود وعده های حسن روحانی در حوزه هنر و فرهنگ و خوش بین شدن فعالان این عرصه به باز شدن فضای فرهنگی در ایران، هنوز معلوم نیست چه کسی صندلی وزارت ارشاد را از محمد حسینی تحویل خواهد گرفت. آیا کورسوی امیدی در مراحل دریافت مجوز نشر کتاب ایجاد خواهد شد؟ آیا شاهد کاهش قانون‌گریزی ممیزان و اعمال سلیقه‌های شخصی در ممیزی کتاب و نیز جلب رضایت بسیاری از ناشران و نویسندگان مطرح ایرانی خواهیم بود؟ آیا متصدی وزارت ارشاد در دولت حسن روحانی برای تعطیلی بنگاہ‌ھای نشر، محرومیت توزیع کتاب برای برخی ناشران و لغو مجوز انتشارات مطرح و معتبری چون نشر چشمه چاره ای خواهد کرد؟
 

تشدید مجازات محمد داوری به دلیل اعتراض به حکم

Posted: 27 Jun 2013 05:33 AM PDT

جرس: مسوولان زندان اوین دور تازه ای از فشار بر زندانیان را آغاز کرده اند و برای نخستین بار نیز زندانیان را به اتهام غیبت مورد محاکمه قرار داده اند.

 

به گزارش جرس، در همین رابطه محمد داوری زندانی بند350 روز دوشنبه 27 خرداد، پس ازاعتراض به رای شعبه 1174 مجتمع قضایی قدوسی تهران با تشدید مجازات مواجه شد و حسن اسدی زیدآبادی، عماد بهاور، حسین نعیمی پور، سید محمد باقری و محسن صادقی نور به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.


یک منبع آگاه در این باره گفت: داوری به همراه پنج نفر دیگر از زندانیان بند روز دوشنبه به دادگاه 1174 مجتمع قضایی قدوسی تهران احضار شدند و در حالی که منتظر تفهیم اتهام بودند، منشی دادگاه در غیاب قاضی از آنان خواست که حکم صادر شده را امضاء کنند. پس از این که این شش زندانی از پذیرش حکم خودداری کردند، معاونت مجتمع قضایی قدوسی به آنان گفته است: به دلیل این که قاضی در مرخصی به سر می برد و خواسته است که این پرونده سریع مورد بررسی قرار بگیرد حداقل مجازات برای آنان در نظر گرفته شده است و چنانچه از پذیرش آن خودداری کنند، پرونده به شعبه دیگری ارجاع داده خواهد شد و ممکن است مجازات آن ها تشدید شود.


حسن اسدی زیدآبادی، سید محمد باقری، حسین نعیمی پور، عماد بهاور و محسن صادقی نور که به همراه داوری به دادگاه احضار شده بودند حکم صادره را پذیرفته اند اما محمد داوری از پذیرش آن خودداری می کند. به همین دلیل پرونده او با توصیه مدیر مجتمع قضایی قدوسی به شعبه دیگری انتقال و به سه میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.


محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در سال 1388 پس از افشای آزار جنسی بازداشت شدگان بازداشت شد و به پنج سال زندان محکوم شد و در دوران گذراندان محکومیت به دلیل شرکت در تجمع صنفی معلمان یک سال دیگر به حکم او افزوده شد. او از شهریور ماه 1388 تا اسفند ماه سال گذشته که برادرش را از دست داد از مرخصی محروم بود.


آقای داوری درمورد دلیل اعتراض خود به دادگاه گفته است: من براساس روال تمدید مرخصی توسط دادستانی که تلفنی وشفاهی نتایج موافقت یا مخالفت با درخواست تمدید را اعلام می نماید مرتکب غیبت شدم وتمام مدتی را که بیرون از زندان بودم با اطلاع دادستانی مشغول مراسم ترحیم برادرم یا پیگیر مسائل پزشکی بودم. همچنین صدور حکم بدون تشکیل دادگاه وفراهم نبودن امکان دفاع درمرحله نخست وصدور حکم دوم بدون حضور نماینده دادستانی و با توصیه معاون مجتمع برای تشدید مجازات نسبت به حکم اولیه را خلاف روال قضایی ومغایر با وجدان وعرف معمول میدانم وحق خود دانستم تا به هر دو حکم اعتراض کنم.


لازم به ذکراست علاوه بر این شش زندانی که به اتهام غیبت به جریمه نقدی محکوم شدند وتعداد دیگری از زندانیان سیاسی نیز درهفته های گذشته به بازپرسی احضار وتفهیم اتهام شدند که به احتمال زیاد درروزهای آینده به دادگاه فراخوانده می شوند