جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دولت اردوغان تسلیم مطالبات مردم ترکیه شد

Posted: 08 Jun 2013 08:45 AM PDT

نشست اضطراری در استانبول
جرس: شهردار استانبول پیش از عقب نشینی دولت تركیه از ساخت مركز تجاری و یا هتل در پارك میدان تقسیم این شهر خبر داده است.  

 

ناآرامی‌های ترکیه هفته گذشته از پارک گزی در نزدیکی میدان تقسیم، یکی از مهم‌ترین میادین استانبول آغاز شد.


خبرگزاری ایرنا نوشته است که "قدیر توپباش" شهردار استانبول در كنفرانس خبری كه صورت زنده از اغلب شبكه های تلویزیونی تركیه پخش شد، گفته است که "موضوع احداث مركز تجاری هتل و یا نظایر آن در پارك تقسیم منتفی شده است. "

وی افزوده است: رجب طیب اردوغان به وی گفته كه به دلیل وعده انتخاباتیش، تصمیم دارد در این محل تنها یك موزه برای معرفی شهراستانبول تاسیس كند.

شهردار استانبول در پاسخ به این سووال كه آیا معترضان این پیشنهاد اردوغان را قبول دارند و با آنان در این مورد صحبتی شده است، گفت: برای زیباتر كردن استانبول طرحهایی در دست داریم و در این مورد با هواداران محیط زیست و معماران مشغول مذاكره هستیم.


هنوز معترضان به این پیشنهاد اردوغان پاسخ نداده اند.

 

نشست اضطراری نخست وزیر و رییس مجلس تركیه در استانبول

اردوغان نخست وزیر تركیه در پی اعتراضات ضد دولتی در این كشور با رییس مجلس ملی این كشور نشست اضطراری برگزار كرد.

به گزارش روز شنبه منابع خبری تركیه، در این نشست علاوه بر رییس مجلس ملی تركیه، مقامات بلند پایه حزب حاكم عدالت و توسعه نیز حضور دارند.

معترضان به طرح "نوسازی" میدان تقسیم و احداث یک عمارت در آن تحصن کردند.


معترضان می‌گویند در سال‌های اخیر فضاهای سبز استانبول با تغییر کاربری از بین رفته‌اند.


پلیس ترکیه با این معترضان به شدت برخورد کرد؛ چندان که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور، و معاونش بولنت آرینچ هم برخورد پلیس را سرزنش کردند و آن را استفاده "بیش از حد" از زور خواندند.


این تحصن به اعتراض‌های گسترده در سراسر ترکیه از جمله در آنکارا و ازمیر تبدیل شد و جنبه سیاسی گرفت. گستردگی اعتراضات به حدی بود که از ۸۲ شهر ترکیه، ۶۷ شهر شاهد نا آرامی‌هایی بوده‌اند.


در این ناآرامی‌ها حداقل ۱۷۰۰ نفر دستگیر، صدها نفر مجروح و چهار نفر کشته شده‌اند. 

آرش صادقی در ششمین روز اعتصاب غذا بسر می‌برد

Posted: 08 Jun 2013 08:45 AM PDT

آرش صادقی زندانی سیاسی محبوس بند ۲۰۹ زندان اوین بدلیل ضرب و شتم از سوی مامورین زندان از ۶ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده است.  


به گزارش هرانا، آرش صادقی فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که از ۲۵ دی ماه سال ۹۰ تا کنون در بند امنیتی ۲۰۹ اوین بسر میبرد روز ۱۱ خرداد ماه جاری توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از همان روز دست به اعتصاب غذا زده است.

این فعال دانشجویی و عضو ستاد میرحسین موسوی در سال ۱۳۸۸ اولین بار در ١٨ تیر ١٣٨٨ بازداشت شد، وی پس از ۵۳ روز بازداشت در بند ۲ الف سپاه با قرار کفالت آزاد شد و مدتی بعد در ۶ دی ماه ١٣٨٨ همزمان با حوادث عاشورا در تهران دستگیر و در فروردین ماه ١٣٨٩ با قید وثیقه از زندان آزاد شد.

آزادی وی دوام زیادی نیاورد و در ۲۵ دی ماه سال ۹۰ مجددا بازداشت می‌شود و تا امروز که نزدیک ۱۷ ماه از آن تاریخ می‌گذرد در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات نگهداری می‌شود.

گفتنی است، در بازداشت اول وی در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۸ هنگام یورش مامورین امنیتی مادر آرش صادقی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهد. 

اعلام حمایت جمعی از سینماگران از مسجدجامعی در انتخابات شورای شهر

Posted: 08 Jun 2013 08:20 AM PDT

جرس: تعدادی از سینماگران شاخص در بیانیه‌ای از احمد مسجد جامعی به عنوان سر لیست ائتلاف اصلاح طلبان در انتخابات شورای شهر حمایت کردند.  

 

به گزارش مهر، در متن این بیانیه آمده است: تهران، با فرهنگ و هنر زنده و زیباست. فرهنگ، عالی‌ترین تجلی روح انسان است. در دنیای معاصر، کلان شهرهایی چون تهران، با فرهنگ و هنر زنده و زیبا می‌مانند. تبدیل شدن تهران به نماد تمام عیار فرهنگ و هنر، بی حضور فرهنگ باوران و هنرپرورانی که در میدان عمل شایستگی خود را اثبات کرده باشند دشوار و یا ناممکن است.

ما در آرزوی رسیدن به شهری زیبا به لحاظ بصری، دلپذیر از منظر اخلاقی و مشارکت طلب به لحاظ مدیریتی، در تراز پایتخت ایران از همه شهروندان فرهنگ دوست تهرانی دعوت می کنیم که در انتخابات شورای اسلامی شهر تهران به احمد مسجد جامعی رای دهند.

امضا کنندگان: کمال تبریزی، احمد رضا درویش، کیومرث پوراحمد، همایون اسعدیان ، رخشان بنی اعتماد، تهمینه میلانی، تقی علی قلی زاده، امیر اثباتی، فرشته طاهرپور، منوچهر شاهسواری، مرضیه برومند، سید محمد بهشتی، غزل شاکری، فرهاد توحیدی، محمدمهدی عسگرپور، آتوسا قلمفرسائی، مصطفی احمدی، وحید موسائیان، محمدرضا موئینی، داود رشیدی، حسن برزیده، سید رضا میر کریمی، علی نصیریان، مازیار میری، مجتبی راعی، محمد سریر، ابوالحسن داوودی، ناصر صفاریان، محمد رضا مقدسیان، کامبوزیا پرتوی، داریوش فرهنگ، مجتبی میرطهماسب، ابراهیم مختاری، محمدرضا سکوت، حبیب رضایی، بیژن میرباقری، محمد علی سجادی، سید غلامرضا موسوی، مریلا زارعی، محمد علی نجفی، محمدرضا هنرمند، نگار جواهریان، آناهید آباد، مهناز افشار، پرویز پرستویی، بهاره رهنما، پیمان قاسم‌خانی، دانش اقباشاوی، سروش صحت، حمید فرخ نژاد، رسول صدر عاملی.

احمد مسجد جامعی وزیر فرهنگ دولت اصلاحات، نماینده مردم تهران در شورای سوم شهر تهران و نامزد چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران است. در فهرست ائتلاف اصلاح طلبان وی سرلیست این ائتلاف است.

وی همچنین در لیست صدای ملت در انتخابات شورای شهر نیز حضور دارد. 

اعتدال – اصلاح؛ آخرین تلاش‌ها برای یک ائتلاف

Posted: 08 Jun 2013 07:52 AM PDT

نامه کتبی ستاد عارف بر پایبندی به ائتلاف
جرس: دبیر جبهه اصلاح طلبان گفته است که روحانی و عارف به راهبرد خاتمی ت"تمکین" خواهند کرد و پیش بینی کرده است که "ظرف یکی دو روز آینده ائتلاف میان اصلاح طلبان شکل گیرد."  

 

به گزارش جرس، شش روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری همچنان اخباری مبنی بر ائتلاف حسن روحانی و محمدرضا عارف در رسانه ها منتشر می شود اما هنوز خبری از اعلام رسمی ائتلاف نیست. انتشار اخبار مربوط به قوت گرفتن ائتلاف بین این دو کاندیدا گرچه پیش از اولین مناظره منتشر آغاز شد اما پس از پایان سومین مناظره بیشتر شد.

 


با این حال امروز خبرگزاری مهر خبر داده که مجید بهمن زاده ضمن تشریح نتایج دیدار اعضای جبهه اصلاح طلبان با اعضای ستاد روحانی و عارف گفته است: در یکی دو روز گذشته با آقایان یونسی از ستاد دکتر روحانی و توفیقی از ستاد دکتر عارف برای رسیدن به ائتلاف رایزنی کرده ایم.

وی با بیان اینکه اعضای این جبهه امروز با عارف نیز دیدار داشته اند، تاکید کرده: سخنان مبنی بر انشقاق میان اصلاح طلبان و نیز محکوم کردن ستادهای عارف و روحانی توسط یکدیگر که در بعضی از سایت ها منشر شده است صحت ندارد.

دبیر جبهه اصلاح طلبان با اظهار اینکه آنچه ازماحصل این دیدارها بر می آید این است که روحانی و عارف به راهبرد ارائه شده توسط خاتمی تمکین خواهند کرد، گفت: آنها منتظر راهبرد خاتمی مبنی بر حمایت از یک نفر هستند و وابستگان به هر دو ستاد تمکین این دو نسبت به راهبرد یاد شده را تایید کردند.

وی اگفته است: حتی از سوی ستاد دکتر عارف، آقای توفیقی کتبا نامه ای ارسال کرده است که نسبت به ائتلاف ایجاد شده پایبند خواهند بود.

بهمن زاده با تاکید بر اینکه تصمیم جبهه اصلاح طلبان نیز حمایت از راهبرد خاتمی و کاندیدای واحد مورد ائتلاف خواهد بود، بیان کرد: در حال حاضر نیز اعضای جبهه اصلاح طلبان در زمینه های سیاسی و اجرایی از هر دو کاندیدا حمایت می کنند.

 

شورای هماهنگی هنوز تصمیمی برای حمایت از عارف یا روحانی نگرفته است

در میان خبرها، امروز عضو شورای عالی حزب همبستگی گفت: شورای هماهنگی در نظر دارد پس از دیدار با حسن روحانی در روز شنبه و شنیدن نظرات، دیدگاه‌ها و مواضع ایشان و پس از مشورت با بزرگان جبهه اصلاحات و احزاب و جریانات همسو با اصلاح طلبان تصمیم نهایی خود را در خصوص انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آخر وقت شنبه و یا حداکثر روز یکشنبه رسما طی بیانیه‌ای توسط سخنگوی شورا اعلام كند.

هدایت الله جمالی‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص اجماع شورای هماهنگی بر روی عارف گفت: شورای هماهنگی تا کنون هیچگونه تصمیمی راجع به حمایت یا اجماع بر روی یکی از کاندیدا‌های منتسب به جریان اصلاحات نگرفته است.

جمالی‌پور اذعان داشت: در روز چهارشنبه جناب آقای دکتر عارف به جلسه شورای هماهنگی تشریف آوردند وپس ازشنیدن نقطه نظرات اعضای شورا دیدگاه‌های خود را در خصوص نحوه اداره کشور بیان نمودند. پس ازاینکه عارف جلسه را ترک کردند اعضای شورای هماهنگی دیدگاه‌های عارف را نزدیک به دیدگاه‌های اصلاح طلبان و شورای هماهنگی ارزیابی کردند و از وی به خاطر بیان مطالبات و دفاع به حق از دیدگاه‌های اصلاح طلبانه تشکر و قدردانی نمودند. اما رای گیری در خصوص اعلام حمایت از وی توسط شورای هماهنگی صورت نگرفت.

عضو شورای عالی حزب همبستگی بیان داشت: تاکید شورای هماهنگی بر اجماع بین عارف و روحانی است و اصلاح طلبان امیدوارند این دو با درک شرایط حساس کنونی و خواست جامعه تحول خواه و اصلاح طلب با لحاظ نمودن عنصر مقبولیت، اجماع نمایند و به یاری یکدیگر بشتابند تا شور انتخاباتی در جامعه دوباره ایجاد شود.

 

عارف و روحانی خودشان باید درباره ائتلاف تصمیم بگیرند

رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی نیز در اظهار نظری درباره ائتلاف بین او و محمدرضا عارف برای ماندن یکی از این دو در عرصه انتخابات، گفت: برادران و بزرگواران خودشان باید درباره ائتلاف در انتخابات ریاست جمهوری تصمیم بگیرند.

محمد رضا نعمت زاده در گفتگو با مهر، درباره آخرین تصمیمی که برای ائتلاف بین آقایان روحانی و عارف اتخاذ شده است، اظهار کرد: بنده در جریان جزئیات تصمیمات اتخاذ شده نیستم، اما به هر حال برادران و بزرگواران بویژه دو کاندیدای حاضر در عرصه انتخابات که قصد ائتلاف دارند، باید خودشان درباره این موضوع تصمیم بگیرند.

وی درباره این که برداشت ستاد انتخاباتی روحانی از نتیجه مناظره ها چه بود و آیا نظرسنجی برای مشخص شدن رشد یا افت آراء این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری پس از برگزاری مناظره ها صورت گرفته است یا خیر؟ افزود: برداشت ما این است که شرایط پس از برگزاری مناظره ها به نفع دکتر روحانی پیش می رود و نظرسنجی هایی هم در این زمینه به ما رسیده است که صحت این موضوع را تائید می کند.

 

تلاش بزرگان اصلاح‌طلب برای رسیدن به كاندیدای واحد

همچنین در خبری دیگر مشاور رئیس جمهور سابق کشور گفت: من در جریان هستم که رییس دولت اصلاحات تلاش گسترده‌ای را از طریق مشاورین خود برای همگرایی اصلاح طلبان و بدنه اصلاحات آغاز کرده است که امیدوارم به راهکار خوبی ختم شود.

مصطفی درایتی در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه به مصلحت کشور است که این دو کاندیدا با یکدیگر در خصوص حضور در انتخابات توافق داشته باشند، گفت: اگر بناست تصمیمی در مورد حضور این دو نفر گرفته شود باید ظرف امروز و فردا این مساله اعلام شود. من در جریان هستم که رییس دولت اصلاحات تلاش گسترده‌ای را از طریق مشاورین خود برای همگرایی اصلاح طلبان و بدنه اصلاحات آغاز کرده است که امیدوارم به راهکار خوبی ختم شود.

درایتی در پایان گفت: در این مرحله بزرگان اصلاح طلب نمی‌توانند ابراز نظر مستقیمی درمورد کاندیدا‌ها داشته باشند و به نظر من مصلحت در این است که از میانه کار مسئولیت هماهنگی امور را بر عهده گیرند.

 

مردم منتظر اعلام نظر نهایی سران جریان اصلاحات هستند

در همین راستا یک فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: مناظره دیروز موجب افزایش استقبال مردم از کاندیدای جریان اصلاح طلب شد. انتظار از کاندیداهای جریان اصلاحات میان مردم این است که یکی به نفع دیگری کنار برود چرا که قطعا در این صورت پیروزی با آنهاست.

جلال جلالی‌زاده در گفتگو با ایلنا، افزود: در این شرایط کاندیدای جریان کاندیداهای اصلاحات یا باید از روز اول وارد صحنه نمی‌شدند و یا وقتی آمدند باید یکی توانایی کناره گیری به نفع دیگری را داشته باشد البته علاوه بر بزرگان اصلاح طلب تشکل‌ها و احزاب جریان اصلاحات نیز باید در این مورد اقدامات لازم را انجام دهند.

جلالی‌زاده با تاکید بر اینکه مردم منتظر اعلام نظر نهایی سران جریان اصلاحات هستند گفت: آنچه در این میان مهم است منافع جمعی کشور است. اگر دو کاندیدای جریان اصلاحات برای ادامه راه اصلاح طلبان و خدمت به مردم وارد عرصه شدند باید منافع فردی را کنار گذاشته و به خواسته مردم که انصراف یکی از آن‌ها به نفع دیگری است جامعه عمل بپوشانند.
 

آذر منصوری؛ امیدمان به ائتلاف و موج اجتماعی است

Posted: 08 Jun 2013 07:13 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: در حالی که کمتر از یک هفته به برگزاری یازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری باقی نمانده، اما تاکنون نامزد نهایی جریان اصلاح‌طلبان معرفی نشده است. 

 

آذر منصوری می‌گوید اجماع با توجه به دغدغه‌هایی که وجود داشته شکل گرفته و اتفاقا اجماع یکی از سرمایه‌هایی است که اصلاح طلبان سالهاست به آن رسیده‌اند و نباید این اجماع دچار خدشه و تفرق شود.


متن کامل گفت و گوی «جرس» با آذر منصوری، معاون سیاسی دبیر کل جبهه مشارکت ایران اسلامی در خصوص رویکرد اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو پس از رد صلاحیت آیت الله هاشمی را با هم می‌خوانیم:


خانم منصوری! اخباری مبنی بر ائتلاف آقایان عارف و روحانی منتشر شده است آیا این ائتلاف به قطعیت رسیده است؟


هنوز اعلامی که این ائتلاف قطعی شده باشد صورت نگرفته است و نمی‌توانم از قطعیت آن صحبتی کنم. بنا به اطلاعاتی هم که من دارم قرار است امروز یا فردا (شنبه و یکشنبه) این مسئله به طور رسمی اعلام شود. انشالله این اتفاق با توجه به زمان کمی که پیش رو داریم صورت بگیرد.


پس از رد صلاحیت آقای هاشمی چه تصمیماتی در مورد رویکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات گرفته شد؟


با توجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح طلبان از مدت‌ها قبل برنامه های خود را برای این انتخابات که همزمان با انتخابات شورای شهر و روستا شده است را متمرکز کرده بودند. تمام تلاش اصلاح طلبان این بوده است که با توجه به فضای حاکم بر کشور و بدنه اجتماعی، تحولات و اتفاقاتی که در طول هشت سال گذشته روی داده و نگرانی‌هایی که نسبت به وخامت اوضاع کشور در صحنه داخلی و خارجی وجود داشته، مناسب‌ترین کاندیدا را از لحاظ مختلف معرفی کنند.

بر همین مبنا هم ابتدا از آقای خاتمی به عنوان مناسب‌ترین فرد از سوی گروه های مختلف دعوت شد اما نظر شخصی ایشان این بود که در شرایط فعلی حضور آقای هاشمی موثرتر خواهد بود. آقای هاشمی هم علیرغم دغدغه‌هایی که داشتند و سختی کار و شرایط پا به میدان گذاشتند. ایشان با حضور خودشان قصد داشتند این روند و شرایط نگران کننده را متوقف کنند و شاخص‌هایی که در طول این چند سال از بین رفته را بهبود ببخشند. اما متاسفانه در حالی که کسی پیش بینی نمی‌کرد، آقای هاشمی را رد صلاحیت کردند.


بعد از رد صلاحیت ایشان دو کاندیدا یعنی آقایان روحانی و عارف در عرصه ماندند و دیدگاه های مختلفی مطرح بود. یکی از این دیدگاه های این بود که با توجه به اینکه شانسی برای کاندیدای حداکثری اصلاح طلبان باقی نمانده است اساسا ورود به انتخابات جز اینکه هزینه های اصلاح طلبان را برای حرکت‌های آینده بیشتر کند نتیجه ای در برنخواهد داشت و سرمایه اجتماعی باید در راه‌های دیگری در جهت اصلاحات بکار گرفته شود. اما دیدگاه دیگر این بود که با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد و نیازی که برای تغییر شرایط دیده می‌شود، باید تلاش کرد. تحلیل این بود که با توجه به این فضا با ائتلاف می‌شود موجی در حد موجی که برای آقایان خاتمی و هاشمی می‌توانست شکل بگیرد ایجاد شود. بر همین مبنا هم دوستان تمام تاکیدشان را بر ائتلاف این دو کاندیدای اصلاح طلب گذاشتند.


اهمیت این اجماع در چیست؟
این اجماع با توجه به دغدغه‌هایی که وجود داشته شکل گرفته و اتفاقا اجماع یکی از سرمایه‌هایی است که اصلاح طلبان سالهاست به آن رسیده‌اند و نباید این اجماع دچار خدشه و تفرق شود. اقدامی که تا الان صورت گرفته این بوده است که حضور آقایان خاتمی و هاشمی می‌تواند نقطه قوتی برای شکل گیری این اجماع باشد. به همین منظور هیئتی مشخص شد که سخنگوی آن دکتر نجفی است و با پیگیری‌ها و تاکیدی که در بدنه اجتماعی اصلاح طلبان و بسیاری از نیروهای شاخص است، تلاش شد این ائتلاف بین آقایان عارف و روحانی شکل گیرد و تاکنون هم این روند به بهترین نحو شکل گرفته است. نمونه آن را هم آخرین مناظره دیدیم که دو کاندیدای اصلاح طلب موضع منفی نسبت به یکدیگر نداشتند و نشان از شکل گیری این اجماع می‌داد.

در هر حال هرگونه تغییر که برای بهبود شرایط کشور و زندگی مردم صورت بگیرد باید با استفاده از ظرفیت‌ها و امکاناتی باشد که در این مجموعه است. موقعیت منطقه ای ما بسیار حساس است و اتفاقاتی که در صحنه بین المللی در فضای پیرامون ایران رخ می‌دهد دغدغه‌هایی است که موجب شده تا از این فرصت برای نجات کشور استفاده کنیم.


با توجه به مدل مهندسی انتخابات امسال که تقلب قبل از رای گیری و در خود شورای نگهبان صورت گرفت، اصلاح طلبان چه تضمینی بر سلامت انتخابات و صحت نتایج آن دارند؟


این بحثی که شما به آن اشاره می‌کنید که درست هم هست صورت مسئله ای است که قبل از ورود آقای هاشمی مطرح بود. اما موجی که پشت سر آقای هاشمی شکل گرفت باعث شد که شورای نگهبان با یک دلیل غیرمنطقی که حتی در خود قانون آن شورا هم محلی از اعراب ندارد آقای هاشمی را از گردونه انتخابات حذف کند. بحث ما این است که چنانچه اصلاح طلبان بتوانند موجی مشابه موجی که برای آقایان خاتمی و هاشمی شکل گرفته بود، ایجاد کنند می‌توان به نتیجه انتخابات اطمینان بیشتری داشت.


اگر از مناظره‌ها تحلیل درستی داشته باشیم متوجه خواهیم شد که به دلیل عدم اجماعی که بین اصولگرایان شکل گرفته؛ فضای انتخاباتی امسال با انتخابات گذشته متفاوت است. الان مهم‌ترین مسئله در انتخابات پیش رو حضور جریان اصلاح طلبان و استفاده از فرصت انتخابات در شرایط فعلی است.

همانطور که مشاهده کردید در آخرین دو مناظره، دو کاندیدای اصلاح طلب و دیگر کاندیداها مسائلی را در مناظره مطرح کردند که در این مدت هیچ گاه در فضای رسانه ای ملی انعکاسی پیدا نمی‌کرد. بدین ترتیب این‌ها فرصت‌هایی است که باید از آن استفاده کرد؛ ضمن اینکه این حضور می‌تواند به انسجام سرمایه اجتماعی و امید به بهبود شرایط آینده هم کمک کند. بنابراین، از روی علائم و نشانه‌هایی که به ما می‌رسد و نکاتی که اشاره کردم می‌شود به نتیجه انتخابات مطمئن بود.


آیا استفاده از فرصت انتخابات تنها رویکرد اصلاح طلبان است یا نظر شخصی آقایان خاتمی و هاشمی هم بر حضور و شرکت مردم در انتخابات است؟


تا آنجایی که من اطلاع دارم هم آقای هاشمی و و هم آقای خاتمی نظرشان بر حضور در انتخابات است، منتهی حضوری که با یک کاندیدا اعلام شود و تمام تلاش آن‌ها هم در همین راستا است. البته من سخنگوی آقایان هاشمی و خاتمی نیستم و آقای نجفی بیشتر در این زمینه می‌توانند توضیح دهند.


در صورت قطعی شدن ائتلاف این دو کاندیدا، اصلاح طلبان چه امکاناتی در فضای رقابت انتخاباتی در اختیار دارند؟


امکاناتی که در اختیار اصلاح طلبان است در مقایسه با امکانات رقیب قابل مقایسه نیست. امکانات رسانه ای، اجرایی و دولتی و نهادهای برگزاری انتخابات اصلاح طلبان محدود است، اما امیدواریم از این اجماع و موجی که ایجاد خواهد شد استفاده کنیم، زیرا بستر اجتماعی کاملا مهیا است.


به نظر شما این موج در این زمان کوتاه و با توجه به محدودیت‌هایی که اشاره کردید می‌تواند ایجاد شود؟


همه این‌ها بستگی به اعلام نظر شخصیت‌ها و گروه های سیاسی مطرح دارد. به اعتقاد من هر چند فرصت کم و امکانات در مقایسه با امکانات رقیب قابل مقایسه نیست اما شانسی که اصلاح طلبان در این دوره از انتخابات دارند این است که با توجه به چند دستگی که میان اصولگراها است با این ائتلاف و تجربه انتخابات گذشته می‌توانند از این وضعیت به نفع اصلاحات استفاده کنند. نکته ای که بسیار حائز اهمیت است این است که جامعه به شدت ظرفیت تغییر رویکرد در مدیریت اجرایی کشور را دارد و اگر از اردوگاه اصلاح طلبان یک صدا خارج شود می‌تواند موجی در میان مردم ایجاد کند و در حد قابل توجهی امید به پیروزی اصلاح طلبان و تغییر شرایط موجود را نوید دهد.


 

مکانیسم ائتلاف با تایید روحانی و عارف

Posted: 08 Jun 2013 07:53 AM PDT

اصلاح طلبان تا دوشنبه نماینده خود را معرفی میکنند
 جرس: دو نماینده تام الاختیار که مورد تایید بزرگان اصلاح طلبان نیز هستند از سوی دو نامزد معرفی شده است و قرار بر این است با در نظر گرفتن معیارهایی همچون نظرسنجی، توفیق در مناظرات، جذب حداکثر آراء و توجه به این مسئله که در صورت کناره گیری یکی آرای وی به سبد دیگری ریخته شود نامزد واحد معرفی شود

 

به گزارش فرارو، محمد جواد حق شناس فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: «طی جلسه ای که میان آقایان عارف و روحانی برگزار شد، اجماع میان این دو بزرگوار به تایید رسید و قرار شد طی مکانیسمی نامزد واحد اصلاح طلبان حداکثر تا روز دوشنبه معرفی شود.»

 

وی درباره ساز و کار رسیدن به نامزد واحد گفت: «دو نماینده تام الاختیار که مورد تایید بزرگان اصلاح طلبان نیز هستند از سوی دو نامزد معرفی شده است و قرار بر این است با در نظر گرفتن معیارهایی همچون نظرسنجی، توفیق در مناظرات، جذب حداکثر آراء و توجه به این مسئله که در صورت کناره گیری یکی آرای وی به سبد دیگری ریخته شود نامزد واحد معرفی شود.»

 

وی افزود: «اکنون کار نظرسنجی در چند استان کشور در حال انجام است و به نظر می رسد حداکثر تا روز دوشنبه نامزد واحد اصلاح طلبان معرفی خواهد شد.»

 

پیش از این بحث های فراوانی پیرامون ائتلاف میان محمد رضا عارف به عنوان نامزد اصلاح طلبان و حسن روحانی به عنوان نامزد میانه رو ها شکل گرفته بود.

 

بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح طلب و حامیان آیت الله هاشمی رفسنجانی پس از ردصلاحیت وی توسط شورای نگهبان خواستار حضور اصلاح طلبان و میانه روها با یک کاندیدای واحد در عرصه انتخابات شدند.

 

با این وجود این دو کاندیدا اعلام کرده بودند که تا پایان در عرصه باقی خواهند ماند. اما زمزمه های ائتلاف پس از مناظره اول تلویزیونی کاندیداها قوت بیشتری گرفت و در اواخر هفته گذشته به اوج خود رسید.

 

پس از اولین مناظره نیز محمد علی نجفی اعلام کرد که تا روز شنبه (امروز) نامزد نهایی اصلاح طلبان معرفی خواهد شد. 

 

مستند «بیست و چندم خرداد...»

Posted: 08 Jun 2013 06:29 AM PDT

منبع: بی بی سی فارسی

اعتراض بیش از یکصد فعال رسانه‌ای به کمیته فیلترینگ

Posted: 08 Jun 2013 06:11 AM PDT

جرس: در پی افزایش اقدامات کمیته فیلترینگ در محدودسازی فعالیت خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، بیش از یکصد روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به گسترش این اقدامات اعتراض کردند.  

 

به گزارش مهر، متن بیانیه این روزنامه‌نگاران بدین شرح است:

برخوردهای خارج از ضابطه با رسانه‌های فعال در حوزه فضای مجازی طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است؛ به‌گونه‌ای که یکی از مراجع تصمیم‌گیر و مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای، بدون کمترین مشورت و نظرخواهی‌ای، اقداماتی سخت‌گیرانه و غیرمترقبه را در مورد رسانه‌های شناخته‌شده و رسمی کشور اعمال می‌کند.

وجود مراکز تصمیم‌گیری متعدد در حوزه فضای مجازی از اساسی‌ترین مشکلات فعالیت در این زمینه برای رسانه‌ها به‌شمار رفته و می‌رود و هنگامی‌که برخی از این مراکز، قدرت اجرایی لازم را برای اعمال دیدگاه‌های خود بر رسانه‌ها پیدا می‌کنند و این امر بدون ارائه دلایل محکمه‌پسند و توجیهی یا طی‌شدن مراحل قانونی، جنبه اجرایی می‌یابد، نتایجی پرهزینه و نامطلوب را به‌دنبال دارد.

این‌که از یک مرجع نامرتبط با رسانه‌های «رسمی»، تماس گرفته‌شده و به‌شیوه‌ای جدید از آنها خواسته ‌شود که یا متن مشخصی را از روی خروجی خود حذف کنند و یا با فیلترینگ سایت‌شان مواجه می‌شوند، رویه‌ای است که در طول یک‌ سال گذاشته به کرات به‌وقوع پیوسته است.

قانونِ ناقص، بهتر از بی‌قانونی است و در شرایطی که رسیدگی به وضعیت رسانه‌های مجوزدار به هیئت نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها واگذار شده، تصمیم‌گیری‌های فاقد وجاهت حقوقی حتما تخریب‌کننده سلامت روانی جامعه و حفظ اصل اطلاع‌رسانی متعهدانه است؛ بازخوانی مجرمانه همه رفتارهای صورت‌گرفته در فضای مجازی، مهم‌ترین علت چنین برخوردهایی است و لازم است مقامات مسوول با مشورت بیشتر با رسانه‌ها و صاحبان تدبیر، روش‌های معقولانه‌تری را در این زمینه در پیش گیرند.

امضاکنندگان:

میثم رشیدی مهرآبادی، محمدسعید احدیان، امید مهدی‌نژاد، روح‌الله رجایی، امیر دبیری‌مهر، سیدامیرحسن دهقانی، محمد سرشار، بهروز فرهمند، مهدی قزلی، عطاالله اسماعیلی، محمدمهدی رحیمی، محمد مظهری، سیدوحید موسوی، محمدمحمود رضاپور، عبدالله الماسی، احسان تقدسی، ‫محمدحسین خوشوقت، ‫سجاد نوروزی، ‫محمد فائضی، ‫مرضیه صافیان، ‫زینب حقانی، ‫امیر قربانی، ‫فاطمه محمودی، ‫ایمان مشعلچیان، ‫ حسین لطفی، حامد هادیان، رسول بابازاده، محمود کریمی، حسین الیاسی، علی جعفری، حسن کریمی فرد، علی نبوی، حمید نورشمسی، مجید احمدی، فرناز نوبری، فاطمه عودباشی، مریم ناگهی، مهرداد حسیبی، فاطمه رحیمی، زهره کهندل، هادی سجادی‌پور، مجتبی توانگر، فریبرز کلانتری، شهاب شهسواری‌ علویجه، محمد پاریاب، سمیه عظیمی، نرگس رسولی، شهرزاد اسماعیلی، محسن مهدیان، مطهر محمدخانی، رضا صیادی، دانیال معمار، محمدرضا میری، سیدجواد سیدپور، امیر حمزه‌نژاد، ‫حسین قربانزاده، فرشاد مهدی‌پور، محمدرضا باقری، سیداحسان رئیس‌الساداتی، سجاد صفارهرندی، فرید مدرسی، جواد صبوحی، هادی شریفی، رضا سیفی، مجید رفیعی، سیدمحسن فرجادی، سیدحسین میراسماعیلی، مصطفی وثوق‌کیا، هادی کافی، محمدسجاد رحمانی، صادق وفایی، عباس پرورده، محسن جندقی، محمدرضا نوروزپور، محمد صمدی، سعید کیایی، حامد نعمت‌اللهی، محمدمهدی حاجی‌پروانه، حدیث خوشنویس، حجت ملکی، لیلی محسنی، محمدحسین بدری، امیر محمدپورگیلانی، عباس قبادی، حمید داوودی، محمدرضا اکبری، محمد بدیعی، مصطفی غفاری، حسن میثمی، حمید محمدی‌محمدی، نغمه دانش‌آشتیانی، مرتضی پایدار، محمد قادری، سعید صدراییان، وحید ایمانی، سیدمالک حسینی، سیدمجید حسینی، احمد نجمی، فائزه جمالی‌عالم، اسماعیل آزاد، مجید مهرابی، محسن تولایی، امیرحسین صالحی، جواد کارآزما، محمد کرباسی، سمانه واحدی‌راد، علی رجبی، وحید اشتری، شهاب خاکسار، یاسر افشار، علی غفاریان، صدرا قاضی، سیدمصطفی فهری، مطلب علیپور، الهام نادری فرید، محمد جماعت، محمدرضا راضی، پریسا ساسانی، بی‌تا موسوی، نیوشا روزبان و .... 

بیش از40 درصد از فعالیت های تولیدی در كشور تعطیل شده‌اند

Posted: 08 Jun 2013 06:11 AM PDT

جرس: رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: بیش از۴۰ درصد از فعالیت‌های تولیدی در کشور تعطیل شده‌اند.  

 

به گزارش ایلنا، هادی غنیمی فرد، رئیس خانه صنعت و معدن ایران در یک نشست خبری اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از ۴۰ درصد از فعالیت‌های تولیدی در کشور تعطیل شده‌اند که علت اصلی آن بالا بودن نرخ بهره‌های بانکی و افزایش نرخ ارز بوده است که صنعت کشور را در سال گذشته و امسال با بحران رو‌به‌رو ساخت.

غنیمی‌فرد افزود: در سال گذشته با وجود هجمه‌های گوناگون و فشار تحریم‌ها ۶۰ درصد از صنعت توانست فعال باشد هر چند مافیا طی این مدت سود کلانی به جیب زد و کالایی را که با نرخ ۸۰۰ تومانی در انبار‌ها نگه داشتند با نرخ ۴ هزار تومانی به مردم فروختند.

وی با انتقاد از عملکرد بانک‌ها خاطر نشان کرد: با وجود فشارهای خارجی بانک‌های عامل هم از اختصاص تسهیلات صنعت از صندوق توسعه ملی خودداری کرده‌اند.

غنیمی فرد گفت: اگر تولید ملی زنده باشد نیاز ما به فروش نفت کاسته می‌شود و سهم ما از تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت.

در ادامه حسین ساسانی، دبیر کل کنفدراسیون صنعت در خصوص دهه تولید ملی صنعت ومعدن خاطر نشان کرد: صنعت موتور محرکه اقتصاد است و صدای صنعت باید به گوش همهجامعه برسد.

وی افزود: متاسفانه تفاهم‌نامه‌های امضاء شده با وزارت صنعت درباره تأمین نقدینگی صنایع اجرایی نشده‌اند و تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد یکپارچه نیست و به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود.

ساسانی تصریح کرد: در شرایط کنونی که هیچ مالیاتی از سپرده‌های بانکی گرفته نمی‌شود، فضا برای کار در بخش صنعت مناسب نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.

وی گفت: وزارت صنعت به عنوان بخش حاکمیتی باید در حل مشکلات کلان صنعت به صنعتگران یاری بیشتری دهد.

همچنین معصومی رییس مرکز پژوهش و صنایع نوین در وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست گفت: بحث فرهنگ و تولید ۲ مقوله‌ای است که باید به کمک یکدیگر بیایند تا بتوانیم سقف توانمندی‌هایمان را حوزه صنعت افزایش دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سالی که با عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی معرفی شده است برگزاری دهه صنعت و معدن به بخش خصوصی سپرده شده است که در این مدت ۱۳ نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

معصومی در خصوص میزان صادرات غیر نفتی در سال ۹۱ گفت: صادرات غیر نفتی در سال گذشته ۴۱. ۳ میلیارد دلار بوده است که هر چند نسبت به سال ۹۰ با ۶ درصد کاهش همراهبود اما با همت بخش خصوصی کاهش صادرات دو بخش می‌عانات گازی و پتروشیمی جبران شد. 

هشدار درباره مشارکت انتخاباتی؛ مراقب دام‌های حکومت باشید

Posted: 08 Jun 2013 05:57 AM PDT

نیلوفر زارع
جرس: شرکت یا عدم شرکت هواداران جنبش سبز در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بدل به یکی از موضوع‌های اصلی در فضای سیاسی ایران شده است. بسیاری از جریان‌های منتقد حکومت پس از اعلام نامزدی اکبر هاشمی رفسنجانی، خود را برای حمایت از او در میدان انتخابات آماده می‌کردند و این انتظار را داشتند که با ریاست جمهوری احتمالی او به حداقلی از مطالبات اصلاح‌طلبانه جامع عمل پوشانده شود اما رد صلاحیت هاشمی توسط شورای نگهبان قانون اساسی، همین امیدهای حداقلی را نیز از میان برد و باعث تقویت تحلیل‌ها درباره مهندسی دوباره انتخابات شد.  

 

اظهارات اخیر آیت الله موسوی خوئنینی ها دبیرکل مجمع روحانیون مبارز مبنی بر این که نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد و همچنین بیانیه های شورای هماهنگی راه سبز امید و بیانیه شاخه برون مرزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حکایت از این دارد که در نظر گروهی از اصلاح طلبان و هواداران جنبش سبز، احتمال مهندسی انتخابات یا تقلب در انتخابات پیش رو بسیار پر رنگ و هزینه شرکت در انتخابات بسیار بالاست.


شرکت به هر قیمت ممنوع


تن ندادن به سناریویی که حکومت برای انتخابات تدارک دیده است در واقع محور اصلی اظهارات اخیر موسوی خوئینی ها بود. او روز جمعه( ۱۷ خرداد) در دیدار با جمعی از اعضای «کمپین ائتلاف عارف ـ روحانی برای فردای ایران» گفت که با شرکت در انتخابات در هر حال و به هر قیمتی موافق نیست و چنین مشارکتی به زیان جریان اصلاحات و به زیان تفکر اصلاح‌طلبانه می‌داند. او ضمن تاکید بر رعایت پرنسیب های اصلاح طلبی برای مشارکت در انتخابات گفت که «شرکت در انتخابات باید در چارچوب پیشبرد اهداف اصلاح‌طلبانه باشد و ما نباید به جریانی که حضور مؤثر اصلاح طلبان در حاکمیت را برنمی‌تابد اجازه دهیم ما را به راهی بکشاند که بن بست است.»


موسوی خوئینی از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در شورای نگهبان قانون اساسی به عنوان یکی از اجزای اصلی سناریوی حکومت جهت مهندسی انتخابات یاد کرد و به اصلاح طلبان هشدار داد که نباید در این وضعیت اعتبار خود را با ورود به انتخابات به هر قیمت مخدوش کنند. به عقیده او : «مخالفان با همه هنر مهندسی که در انتخابات سال هشتاد و هشت بکار بستند ناگزیر شدند نزدیک به پانزده میلیون رای را برای اصلاح طلبان بپذیرند و امروز مهندسی بر این اساس پیش می‌رود که نه تنها اصلاح طلبان پیروز انتخابات نباشند بلکه اعتبار گذشته خود را نیز از دست بدهند. »

جمهوریت در مسلخ


بیانیه های تحلیلی شورای هماهنگی راه سبز امید و شاخه برون مرزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم دارای همپوشانی با اظهاراتی است که از سوی دبیرکل مجمع روحانیون مبارز بیان شده است. در این بیانیه‌ها هم از رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی به عنوان نشانه ای بارز از اراده حکومت به مهندسی در انتخابات ریاست جمهوری یاد شده و از هواداران جنبش سبز خواسته شده که تن به این سناریو ندهند. در بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید آمده است که «روند رد صلاحیت خیل عظیمی از نامزدهای عضویت در شوراهای شهر و روستا و نیز آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری، نشان داد که حاکمان اقتدارگرا به چه میزان از تدبیر و عقلانیت و اعتدال و مدارا، در فاصله هستند و تا چه حد به منافع ملی بی‌توجهی نشان می‌دهند. »


به عقیده نویسندگان این بیانیه «اقتدارگرایان حاکم همچنین نشان دادند که حاضرند برای حفظ و تداوم اقتدار غیردموکراتیک خود، دست به هر کاری بزنند؛ هم جمهوریت نظام را به مسلخ قدرت ببرند و هم اسلامیت آن را بر باد دهند.»


شورای هماهنگی راه سبز در پایان نتیجه گرفته است «در شرایطی که حبس دو نامزد معترض انتخابات گذشته و بازداشت بسیاری از فعالان ستادهای انتخاباتی آنان، به‌صورت غیرقانونی ادامه دارد؛ نشریات زیر سانسورند و روزنامه‌نگاران تحت تهدید مستمر؛ و نیز منتقدان سیاسی و تغییرخواهان در معرض احضار و ارعاب پیوسته، ادعای برگزاری انتخابات آزاد را هیچ شهروند آگاه، ناظر منصف و داور مستقلی نخواهد پذیرفت. چنان که ادعای برگزاری انتخابات آزاد و رقابتی، وقتی حتی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن رد صلاحیت شده، به گونه ای غیر قابل باور می‌شود که مورد اعتراض سیاستمداران با تجربه و مورد اعتماد حاکمیت نیز قرار می‌گیرد. »

آب پاکی روی دست هواداران تغییر

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی هم با اشاره به تاثیر رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی بر تقویت استبداد سیاسی و ریزش بیش از پیش مشروعیت نظام، از همه گروه های اصلاح طلب خواسته است که از شرکت در این انتخابات امتناع کنند. شاخه برون مرزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در عین این که اعلام کرده «تنها راه انتقال قدرت و اصلاح امور نهایتاً از انتخابات و صندوق‌های رأی می‌گذرد» اظهار داشته که « مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به دلیل ماهیت و فرجام آمرانه و استبداد مأبانه آن» ناصواب است و بنابراین این سازمان « نه تنها از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند بلکه مشروعیتی برای این انتخابات قائل نیست. » این بیانیه در پایان به احزاب و چهره‌های برجسته صلاح طلب پیشنهاد کرده است که از ورود به انتخابات و حمایت و معرفی نامزد اجتناب کنند چرا که نتیجه این انتخابات از هم اکنون روشن است. بنابه اعتقاد نویسندگان این بیانیه » رد صلاحیت آقای هاشمی یک دلیل بیشتر نداشت و آن پیروزی قطعی ایشان در انتخابات بود. بنابراین تصور این که با حمایت از یکی از نامزدهای متفاوت موجود حداقل شانسی برای پیروزی در انتخابات وجود داشته باشد، منتفی است. »


سناریو آماده است
کنار هم قرار دادن استدلال‌های طرح شده در بیانیه های شورای هماهنگی راه سبز امید و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و همچنین اظهارات اخیر آیت الله موسوی خوئینی ها نشان دهنده تاکید آن‌ها بر حداقل‌های ضروری جهت انجام انتخاباتی سالم و عادلانه است. نقطه کانونی این اعلام نظرها در پایبندی به اصول اصلاح طلبی و هشدار نسبت به افتادن در دام سناریوهایی است که به زعم آن‌ها حاکمیت برای انتخابات در پیش گرفته است. تشدید فضای پلیسی و امنیتی در خیابان‌ها، تهدید و بازداشت فعالان ستادهای انتخاباتی و اعمال سانسورهای مضاعف بر رسانه‌ها در آستانه انتخابات از دیگر مواردی است که به عنوان اجزای پازل سناریوی مهندسی انتخابات مورد اشاره قرار گرفته است و بسیاری از هواداران اصلاحات را به این باور رسانده که حکومت برنامه خود برای انتخابات را از پیش آماده کرده و سناریوی خود را مانند انتخابات گذشته به هر ترتیب پیاده خواهد کرد.