جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتشار نامه احمدی‌نژاد برای بازگشایی خانه سینما

Posted: 25 Jun 2013 08:34 AM PDT

جرس: خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) امروز- سه شنبه- متن نامه ای را منتشر ساخت که نشان می دهد محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم در اردیبهشت ماه گذشته طی دستوری به جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی خواهان بازگشایی خانه سینما شده است. 

 

در این نامه آمده است: «بسمه‌تعالی ، جناب آقای شمقدری چرا اینقدر بسته و با تنگ‌نظری برخورد می‌شود. باید اجازه داد یک نهاد صنفی کار خودش را بکند. اکثریت قاطع اعضای خانه سینما متعهد به کشور و ارزش‌های الهی و انسانی هستند. کاری نشود که گرایشات و اغراض شخصی و گروهی به نام انقلاب معرفی و یا خدای ناکرده با استفاده از قدرت سازمانی تحمیل گردد. فوری مشکل را حل کنید و اعلام نتیجه شود.»
شمقدری پس از انتشار این نامه در ایسنا طی واکنشی اظهار داشت :« ما آخرین وضعیت را به آقای احمدی‌نژاد توضیح داده‌ایم و ایشان متوجه شدند که دوستان خانه‌ی سینما در حال شیطنت، شانتاژ هستند و نمی‌خواهند این نهاد صنفی در این دولت باز شود. »
با این حال معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور در پی واکنش جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی به تاکید رییس‌جمهور بر بازگشایی خانه سینما، ضمن تایید محتوای نامه، زمان دستور رییس جمهور را پس از دیدار شمقدری و ارائه توضیحات وی و نه قبل از آن دانست.
محمد شیخان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) تاکید کرد: « نظر رییس‌جمهور همچنان بر این است که خانه سینما باید بازگشایی شود و نباید با تنگ‌نظری مانع فعالیت یک نهاد صنفی شد. »
وی با اشاره به اظهارات شمقدری مبنی بر این‌که «نامه کمی با تداخل زمان مواجه شده بود و همین امر اشتباهاتی را به وجود آورده است. نامه‌ خانه‌ سینما مربوط به فروردین است و ما اوایل اردیبهشت موضوع هیأت بازگشایی را با آقای دکتر احمدی‌نژاد مطرح کرده و ایشان نیز موافقت کردند» اظهار کرد: نکته مهم این است که دستور رییس‌جمهور مربوط به پس از شنیدن توضیحات آقای شمقدری در اردیبهشت‌ماه می‌شود و پس از آن دستور اخیر صادر شده است و لذا دستور صریح رییس جمهور ابهامی ندارد و شامل تداخل زمان نگشته است.
 

آمانو: ایران در حال افزایش حجم و ظرفیت غنی سازی اورانیوم است

Posted: 25 Jun 2013 08:05 AM PDT

جرس: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید به راهکار دیپلماتیک برای پرونده هسته‌ای ایران باور دارد و مطمئن است که این راه می‌تواند ثمربخش باشد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، «یوکیو آمانو» در مصاحبه با خبرگزاری اسپانیایی «ای‌اف‌ای» گفت باور دارد که می‌توان برای برنامه هسته‌ای ایران به راهکاری دیپلماتیک دست یافت.

با این حال آمانو در این مصاحبه گفت: من در حالی خواستار انجام مذاکرات شده‌ام که می‌دانم مذاکره کردن هدف نهایی نیست. مذاکرات باید سازنده باشد و در عین حال نتایج مشخصی هم داشته باشد. ادامه نامحدود مذاکرات مشکلی را حل نمی‌کند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ابراز بی‌اطلاعی در مورد میزان تاثیرات تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: وظیفه من ارزیابی میزان تأثیر تحریم‌ها نیست... واقعیتی که ما می‌بینیم این است که ایران به صورت مداوم در حال افزایش ظرفیت و حجم غنی‌سازی اورانیوم است.

آمانو در رد اتهام جانبداری و سیاست‌زدگی آژانس هم گفت گزارش‌هایی که آژانس منتشر می‌کند بر اساس شواهد و اطلاعاتی است که بازرسان جمع‌آوری کرده‌اند. وی افزود گزارش‌هایی وجود دارد که موجب نگرانی شده است.

وی گفت با این حال «ایران در چند سال گذشته در جلب اعتماد جامعه جهانی پیشرفت‌هایی داشته است. ما نمی‌گوئیم که ایران توان هسته‌ای نداشته باشد. تمام آنچه که می‌خواهیم این است که از قوانین پیروی کنند و اینجاست که با آن‌ها مشکل داریم.

آمانو سپس به موضوع امنیت نیروگاه بوشهر پرداخت و گفت این نیروگاه تحت نظارت آژانس است و مشکلی با آن وجود ندارد. با این حال وی ادعا کرد نظارت‌های آژانس تنها به نیروگاه بوشهر محدود است و ایران اجازه بازرسی از دیگر سایت‌ها را به بازرسان نمی‌دهد.

وی در مورد تغییر رئیس‌جمهور در ایران هم گفت درخواست‌های آژانس از ایران تغییری نمی‌کند و تنها دسترسی بیشتر به اسناد و تأسیسات هسته‌ای ایران را خواستار است.

وی در نهایت گفت نسبت به مذاکرات با ایران خوش‌بین است و می‌داند راهی که انتخاب شده نهایتا ثمربخش است. وی افزود: من هر شب با خیال راحت می‌خوابم و به راهکار دیپلماتیک باور دارم.

 

الهام: منظورم از رجعت احمدی نژاد بازگشت او به عرصه سیاسی بود

Posted: 25 Jun 2013 08:05 AM PDT

 جرس: دفتر سخنگوی دولت در اطلاعیه‌ای درباره بازتاب سخنان غلامحسین الهام در همایش تجلیل از گفتمان سوم تیر، توضیحاتی را منتشر و مدعی شد که سخنان او در این همایش تحریف معنایی شده است.

دفتر سخنگوی دولت در اطلاعیه‌ای درباره بازتاب سخنان غلامحسین الهام در همایش تجلیل از گفتمان سوم تیر، توضیحاتی را منتشر و مدعی شد که سخنان او در این همایش تحریف معنایی شده است.
غلامحسین الهام روز دوشنبه گفته بود: "احمدی‌نژاد در رجعتی دیگر همراه با امام عصر حکومت مطلوب را پیگیری خواهد کرد."


اظهارات او بازتابهای فراوانی به همراه داشت و حتی برخی از رسانه های حامی حکومت این اظهارات را محکوم کردن

 الهام روز سه شنبه در واکنش به بازتابهایی که این اظهاراتش به همراه داشته توضیحاتی را ارایه کرد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران( ایسنا) در اطلاعیه او آمده بود: "برخی رسانه ها بدون توجه دقیق به معنا و محتوای سخنان دکتر الهام، با ذهنیت قبلی نسبت به کلمه «رجعت» و قرینه سازی برای آن در زمینه مهدویت، نسبت به تحریف معنایی این سخنان اقدام کرده اند در حالیکه منظور و مراد دکتر الهام از کلمه رجعت به آقای دکتراحمدی نژاد و آرزوی بازگشت وی در آینده نزدیک در عرصه سیاسی و اداره دولت باز گردد از این رو کلمه"رجعتی دیگر" از سوی سخنگوی دولت به کار رفته است."
در این اطلاعیه همچنین آمده بود: " "آرزوی رجعت برای دکتر احمدی نژاد" در حالی است که وی زنده است و چنین پنداری از رجعت خلاف اصول و مبانی اعتقادی است و قطعا مراد گوینده نیز چنین نبوده است."
 

بلیت مترو و اتوبوس از فردا ۲۰ درصد گران می‌شود

Posted: 25 Jun 2013 07:19 AM PDT

 جرس: نرخ بلیت های اتوبوس و مترو بر اساس مصوبه شورای شهر تهران از چهارشنبه 5 تیرماه افزایش می یابد .  

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران قیمت جدید بلیت‌های مترو را که از سوی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شده تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، احسان مقدم، در این‌باره گفت: در راستای ابلاغ مصوبه شورای اسلامی شهر تهران و لازم‌الاجرا بودن آن برای شهرداری قیمت جدید بلیت‌های سال ۹۲ مترو تهران و حومه از روز چهارشنبه 5 تیرماه اعمال می‌شود.

وی افزود: بر همین اساس قیمت بلیت تک سفره ۴۵۰۰ ریال و قیمت بلیت دو سفره ۶۵۰۰ ریال تعیین شده که از روز چهارشنبه 5 تیرماه و همزمان با آغاز حرکت‌های مسافری در تمامی ایستگاه‌ها و خطوط مترو تهران و حومه اعمال می‌شود.

به گفته مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نرخ بلیت تک سفره و دو سفره در سال گذشته به ترتیب ۳۵۰۰ و ۵۵۰۰ ریال بوده است.

مشاور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران «کارت‌ بلیت‌های اعتباری مبلغ‌دار» نیز شامل افزایش قیمت شده‌ است، افزود: شهروندان می‌توانند همچنان از کارت بلیت‌های اعتباری مبلغ‌دار بدون محدودیت زمان بهره‌مند شوند.

مقدم اضافه کرد: به ازای فروش هر بلیت اعتباری مبلغ‌دار مبلغ ۱۲٬۰۰۰ریال به عنوان ودیعه به صورت نقدی از خریدار دریافت و بنا بر تقاضای وی میزان مبلغ درخواستی در کارت اعتباری شارژ می‌شود.

وی همچنین ادامه داد: کارت بلیت‌های اعتباری مبلغ‌دار هر ۳۰ دقیقه یکبار قابل استفاده بوده و مخصوص یک نفر است.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین به مسافران توصیه کرد در صورت استفاده از کارت بلیت مبلغ‌دار در شبکه مترو حتما هنگام خروج از ایستگاه مقصد کارت خود را در دستگاه‌های کنترل ارائه کنند. چرا که در این صورت بهای طولانی‌ترین سفر از اعتبار کارت بلیت آنها کسر می‌شود. 

نظرسنجی جدید: ۴۲ درصد از مردم جهان از برنامه اتمی ایران‌ نگران‌اند

Posted: 25 Jun 2013 04:37 AM PDT

جرس: موسسه تحقیقاتی «پیو» روز دوشنبه، سوم تیر، ۲۴ ژوئن، نتایج یک نظرسنجی تازه را منتشر کرد که نشان می‌دهد به طور میانگین ۴۲ درصد از مردم جهان برنامه هسته‌ای ایران را یکی از تهدیدهای اصلی علیه کشور خود قلمداد می‌کنند.


به گزارش رادیو فردا، بنا بر این نظرسنجی، ۵۴ درصد از مردم ایالات متحده و به طور میانگین ۵۶ درصد از مردم اروپا برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی علیه کشور خود می‌دانند.


در همین حال ۸۵ درصد از مردم اسرائیل، ۵۱ درصد از لبنانی‌ها، و ۴۲ درصد از مصری‌ها از تهدید برنامه هسته‌ای ایران علیه کشور خود نگران‌اند.


درصد نگرانی مردم اروپا از تهدید برنامه هسته‌ای ایران برای کشورشان در ایتالیا ۷۰ درصد، در یونان ۶۴ درصد، در فرانسه ۵۸ درصد، در آلمان ۵۷ درصد و در لهستان ۵۶ درصد است.


این نظرسنجی توسط مؤسسه «پیو» (Pew) در ۳۹ کشور و با پرسش از بیش از ۳۷ هزار فرد انجام شده است.


در این نظرسنجی از پاسخ‌دهندگان در ارتباط با هشت مورد به عنوان «تهدیدهای اصلی علیه کشور» سؤال شده است.


این هشت مورد عبارتند از: تغییرات آب‌وهوای جهان، بی‌ثباتی مالی جهان، گروه‌های تندروی اسلام‌گرا، برنامه هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای کره شمالی، قدرت و نفوذ ایالات متحده، قدرت و نفوذ چین، بی‌ثباتی سیاسی پاکستان.


بنا بر نتایج این نظرسنجی، به طور میانگین ۵۴ درصد از تمامی پاسخ‌دهندگان، تغییرات آب‌وهوای جهان را تهدیدی برای کشور خود به‌ شمار می‌آورند. پایین‌ترین درصد در این‌ خصوص مربوط به ایالات متحده با ۴۰ درصد و پس از آن خاورمیانه با ۴۲ درصد است.


بی‌ثباتی مالی جهان برای ۵۲ درصد از پاسخ‌دهندگان منشأ نگرانی بوده و تهدیدی برای کشورشان به‌شمار می‌آید.


این درصد برای گروه‌های تندروی اسلام‌گرا، برنامه هسته‌ای کره شمالی، قدرت و نفوذ ایالات متحده، قدرت و نفوذ چین، و بی‌ثباتی سیاسی پاکستان. به ترتیب ۴۹، ۴۲، ۲۷، ۲۷، و ۲۲ درصد است.


نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که افراط‌گرایی اسلامی از نگرانی‌های جدی در بیشتر کشورها به‌ویژه در ایالات متحده، اروپا، و کشورهای جنوب صحرای بزرگ آفریقا است.


در مقابل، تعداد نسبتا کمی از پاسخ‌دهندگان قدرت و نفوذ آمریکا یا چین را به عنوان یک تهدید عمده علیه کشورهای خود به‌ شمار می‌آورند.


نگرانی در مورد تغییر آب و هوا در جهان به خصوص در آمریکای لاتین، اروپا، و کشورهای جنوب صحرای آفریقا و منطقه آسیا-اقیانوسیه شایع است، اما اکثریت در لبنان، تونس، و کانادا نیز می‌گویند که تغییرات آب و هوایی تهدیدی عمده برای کشورشان است.


در مقابل، آمریکایی‌ها در مورد تغییرات آب و هوایی جهانی نسبتا بی‌اعتنا هستند. از هر ۱۰ نفر آمریکایی تنها چهار نفر در این زمینه نگرانی دارد.
 

واکنش ها به ادعای سخنگوی دولت مبنی بر “رجعت” احمدی نژاد با امام زمان

Posted: 25 Jun 2013 04:37 AM PDT

جرس: در واکنش به اظهارات سخنگوی دولت پیرامون "رجعت (بازگشت) محمود احمدی‌نژاد به همراه امام دوازدهم شیعیان"، گروهی از نمایندگان مجلس و علما، واکنش نشان دادند.


غلامحسین الهام روز دوشنبه گفته بود: "احمدی‌نژاد در رجعتی دیگر همراه با امام عصر حکومت مطلوب را پیگیری خواهد کرد."


به گزارش خانه ملت، در همین زمینه رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم، با بیان اینکه ایجاد شبهه در اعتقادات و دین، خیانت به نظام و مردم است، گفت:‌ در کتاب‌های دینی، رجعت تنها به ائمه‌اطهار و پیامبران منتسب شده، از این‌رو احمدی‌نژاد باید برای مطرح کردن اظهارات خلاف دین، در درگاه خدا توبه کند.


محمدتقی رهبر با انتقاد از اظهارات غلامحسین الهام مبنی بر رجعت محمود احمدی‌نژاد همراه با امام زمان (عج)، گفت: متأسفانه مردم کشور در چند ماه اخیر شاهد اظهارات شرم‌آور احمدی‌نژاد درباره رجعت دوستان و اطرافیانش هستند.


نماینده ادوار مجلس، با بیان اینکه اظهارت احمدی‌نژاد و الهام درباره رجعت، بر خلاف مبانی دینی و اعتقادی جمهوری اسلامی ایران است، افزود:‌ اظهارات این افراد ناشی از خودبینی و خیال‌پردازی است، از طرف دیگر شیفتگی دولتمردان به یکدیگر نباید موجب بروز اظهارات خرافه‌گرایانه شود.


صحبت‌های الهام درباره رجعت احمدی‌نژاد، وهن اعتقادات شیعه است
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه تعیین مصادیق یاران امام زمان(عج) مورد تایید علما نیست، تصریح کرد: حتی مراجع بزرگوار که دهها سال در مکتب اهل بیت و تشیع تلمذ کردند، ادعای رجعت با حضرت قائم را ندارند.


علاءالدین بروجردی با اشاره به اظهارات احمدی نژاد و الهام درباره بازگشت و رجعت احمدی نژاد همراه با حضرت ولی‌عصر در زمان ظهور، گفت: اگرچه فضای آزادی بیان در ایران باعث شده صحبت‌های متفرق فراوانی که در تخصص افراد نیست، صورت ‌گیرد ولی دولتمردان و اشخاص رده بالا باید متناسب با جایگاه حقوقی و شخصیتی خود در نظام جمهوری اسلامی ایران راجع به مسائل صحبت کنند.


بروجردی تعیین مصادیق درباره یاران امام زمان(عج) را مورد تایید علما ندانست و یادآور شد: ایران تنها کشوری است که حاکمیت شیعه را دارد و طرح چنین صحبت‌هایی درباره ظهور، وهن اعتقادات شیعه خواهد بود.


احمدی نژاد گرفتار چاپلوس‌ها شده؛ اطرافیانش توان پذیرش پایان کار را ندارند
عضو هیئت رئیسه مجلس نیز با بیان اینکه اطرافیان احمدی نژاد قصد دارند با اینگونه مظلوم نمایی ها از اعتقادات مردم استفاده ابزاری کنند، گفت: نتیجه اظهارات خرافه گرایانه و چاپلوسانه اطرافیان احمدی نژاد عبور از جایگاه ولایت فقیه است.


سبحانی نیا با اشاره به اظهارات احمدی نژاد و الهام درباره بازگشت و رجعت با ولیعصردر زمان ظهور، با بیان اینکه علت عمده مشکلات احمدی نژاد حضور تعدادی افراد متملق در اطرافش است، گفت: این افراد از ابتدا شروع به اظهار برخی صحبت‌هایی کردند که نباید می‌گفتند در حال حاضر نیز توان پذیرش پایان کار دولت دهم را ندارند.


وی با بیان اینکه افراد متملق و چاپلوس که عامل همه گرفتاری‌های احمدی نژاد بودند حاضر به کنار گذاشتن تملق و چاپلوسی‌های خود نشدند، افزود: آنها حاضر نشدند با کنار گذاشتن تعاریف بی مبنا و بی معنا باعث بحث و جدل در جامعه نشوند.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نتیجه این گونه اظهارات خرافه گرایانه و چاپلوسانه اطرافیان احمدی نژاد هم در نشست دیروز و هم در طی ۸ سال گذشته عبور از جایگاه ولایت فقیه است، تصریح کرد: اگر هم آنها چنین قصدی نداشته باشند نتیجه این اظهارات و حرکات باعث زیر سوال بردن نظام ولایی می‌شود.


کسی که برای ظهور تعیین وقت کند، کذاب است
همزمان آیت‌الله سبحانی با تاکید بر این‌که «کسی که برای ظهور تعیین وقت کند، کذاب است» گفت: ساعت و زمان ظهور یکی از اسرار الهی است و کسی که برای ظهور تعیین وقت کند، کذاب است و ما در شیعه به "کذب الوقاتون" مامور هستیم؛ یعنی باید این‌ها را تکذیب کنیم.

 

 

 

ترکیب کابینه آینده؛ گمانه‌هایی که تکذیب می شوند

Posted: 25 Jun 2013 04:20 AM PDT

فرشید آل داوود
جرس: حدس و گمان‌ها در باره کابینه آینده حسن روحانی همزمان با ابراز تمایل اصولگرایان برای سهم خواهی از دولت آینده وی شتاب بیشتری گرفته و تقریبا هر روز چند نام یا لیست متعدد در باره افراد کابینه آینده از سوی رسانه‌ها مطرح می‌شود که بیشتر جنبه گمانه زنی دارد.  

 

برخی ارزیابی‌ها حاکی از آن بود که استخوان بندی کابینه رئیس جمهور منتخب را مردان هاشمی رفسنجانی تشکیل می‌دهند، به خصوص که نام‌هایی همچون «اکبر ترکان» و «محمد رضا نعمت زاده» که اکنون از آنها به عنوان افراد کلیدی نزدیک به حسن روحانی نام برده می‌شود، یاد آور دولت هاشمی رفسنجانی در دوران موسوم به سازندگی هستند.


گمانه زنی در باره کابینه روحانی افراد متعددی را در بر می‌گیرد. به عنوان نمونه در اولین گمانه زنی‌ها مثلا از «علی مطهری» به عنوان وزیر ارشاد نام برده شد اما در گمانه زنی‌های بعدی وی به وزارت آموزش و پرورش منتقل شد و به جای آن از «محمد علی زم» رئیس سابق حوزه هنری به عنوان گزینه وزارت ارشاد نام برده شد. سایت‌های خبری از «حجت الاسلام علی عسگری» هم برای این سمت نام برده بودند.


روزنامه اعتماد در این باره نوشت: رفت و آمد چهره‌های مختلف به ضلع جنوبی پارک نیاوران و مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام این روزها باعث شده که گمانه زنی‌های متعددی در باره کابینه شکل بگیرد.
این روزنامه از تلاش‌هایی نام برد که بیشتر جنبه معرفی داشته تا قرار گرفتن واقعی در یک لیست و در این باره نوشت: «طرح نام بعضی از افراد به نظر می‌رسد بیش از آنکه به واقعیت شبیه باشد تلاشی است برای گنجاندن نام آنان در کابینه روحانی»


کمیته انتصابات و انبوه گمانه زنی‌ها


منابع اصلاح طلب نزدیک به آقای روحانی تائید کرده‌اند که کمیته ای موسوم به «انتصابات» از سوی وی تشکیل شده و تماس‌هایی با برخی افراد برقرار شده است. کمیته انتصابات نام گروهی است که قرار است اعضای کابینه را انتخاب و به رییس‌جمهور منتخب معرفی کند. بر اساس این گزارش، علی یونسی، اکبر ترکان، محمدرضا نعمت زاده، محمدباقر نوبخت، حسین روحانی، محمود واعظی، محمدعلی نجفی، اسحاق جهانگیری، محمدرضا صادق و حسام‌الدین آشنا اعضای این کمیته که هستند که رسانه‌ها از آن‌ها با عنوان ژنرال‌های دولت یازدهم یاد کردند.


در میان انبوه این گمانه زنی‌ها، نام یاسر هاشمی فرزند کوچک آیت‌الله هاشمی نیز دیده می‌شود که گویا. نام وی برای تصدی یک وزارتخانه اجتماعی و همچنین یک سازمان فرهنگی در نظر گرفته شده است. محافل اصلاح طلب می‌گویند نظر آقای روحانی بر این است که یاسر هاشمی برای وزارت ورزش و جوانان معرفی شود، این در حالی است که روزنامه شرق از «محمد فرد» که یک ناشر حوزه قرآنی است برای این سمت نام برده است. دیگر رسانه‌ها هم از سعید فائقی و محمد دادکان نام برده‌اند. سایر وزارت خانه‌ها نیز این افراد نامشان مطرح شده است:
وزارت دادگستری: حجت‌الاسلام شوشتری یا مرتضی بختیاری.
وزارت دفاع: حسین دهقان، علی شمخانی یا اکبر ترکان.
سازمان انرژی اتمی: علی‌اکبر صالحی وزیر فعلی امور خارجه یا غلام‌رضا آقازاده.
وزارت رفاه و امور اجتماعی: مرتضی بانک یا صفدر حسینی.
وزارت ارتباطات : احمد معتمدی یا نصرالله جهانگرد.
وزارت علوم : وزارت علوم: جعفر توفیقی، عبدالله جاسبی.
وزارت بهداشت و درمان: صلاح‌الدین دلشاد و مسعود پزشکیان.


در خصوص وزارت راه و شهرسازی ابتدا از محمد باقر قالیباف کاندیدای مغلوب انتخابات و شهردار تهران نام برده می‌شد اما در لیست‌های اخیر از علی عبدالعلی زاده یا علی اکبر آقایی نام برده شده است.
نجفی، عارف و مهرعلیزاده هم برای معاون اولی نامشان برده شده است. برای وزارت اطلاعات با اینکه دخالت رهبر نظام تاثیر گذار است اما از علی یونسی و حجت الاسلام شفیعی که سمتی در وزارت اطلاعات دارد نام برده شده است.
گزینه های دستگاه دیپلماسی هم محمود واعظی و صادق خرازی هستند و برای وزارت کشور نام مجید انصاری، علی اکبر ناطق نوری و همچنین اسحاق جهانگیری دیده می‌شود.


برای وزارت نفت هم از گزینه اکبر ترکان نام برده شده که در دولت نهم احمدی نژاد سمت معاونت داشت اما به دلیل حمایت از میر حسین موسوی کنار گذاشته شد. اما برخی منابع نام بیژن نامدار زنگنه را هم به عنوان گزینه وزارت نفت مطرح کرده‌اند.
محمد باقر نوبخت، نهاوندیان و محمد علی نجفی هم تیم اقتصادی حسن روحانی را برای تصدی وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نام برده شده است.


تکذیب گمانه زنی‌ها


با این حال افراد نزدیک به حسن روحانی هر گونه گمانه زنی در باره کابینه آینده را رد کرده و یا هیچ‌گونه اظهار نظری در باره آن نمی‌کنند. خبرگزاری فارس نزدیک به محافل تند رو که معمولا اخباری را به نقل از منابع مطلع منتشر می‌کند و بیشتر آن‌ها بعدا تکذیب می‌شود به نقل از یکی از افراد که وی را نزدیک به روحانی دانست نوشت که حضور هیچ کس در کابینه هنوز قطعی نشده است.
وی تصریح کرده که آقای روحانی هنوز با هیچکس در این باره صحبت نکرده و همه چیز صرفا در حد مطالعه است و نام هیچ کس برای کابینه آینده قطعی نشده است.


عصر جمعه ۳۱ خرداد دفتر امور رسانه های رئیس جمهوری منتخب، گمانه زنی و پیش بینی‌ها درباره کابینه دولت یازدهم را تکذیب کرد. در بخشی از این اطلاعیه که برخی خبرگزاری‌ها آن را منتشر کردند آمده: «شایعات و گمانه زنی‌های زیادی درباره کابینه رئیس جمهور منتخب و همچنین کارگروه‌ها و کمیته های مشورتی در این خصوص اخیرا در برخی رسانه‌ها و پایگاه های اطلاع رسانی منتشر شده است... طبیعتا پس از هر انتخاباتی گمانه زنی‌ها و پیش بینی‌ها توسط اشخاص و رسانه‌ها صورت می‌گیرد و به شکل شایعه گسترش می‌یابد... این دفتر برای تنویر افکار عمومی اعلام می‌کند که هیچ یک از این گمانه زنی‌ها و پیش بینی‌ها که اخیرا درباره کابینه دولت یازدهم منتشر می‌شود، صحت ندارد.»


محمد رضا نعمت زاده از نزدیکان حسن روحانی نیز گمانه زنی‌های اخیر را نظرات شخصی خوانده و گفته این‌ها نظرات شخصی است و دکتر روحانی هنوز هیچ اسمی را مشخص نکرده است. وی در جشن فعالان ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در سالن اجلاس سران گفته بود افراد متملق جایی در دولت نخواهند داشت.


ادعای منابع نزدیک به دولت منتخب


با وجود تکذیب‌های صورت گرفته، سایت خبری اقتصاد ایرانی که از سوی صادق خرازی اداره می‌شود و به اقای روحانی نزدیک است در مطلبی نوشت : «تیم تعیین کابینه روحانی از ظهر روز یکشنبه ۲ تیر رایزنی‌های خود برای انتخابات اعضای کابینه دولت یازدهم را آغاز کرده‌اند. »
بر اساس این گزارش، بیشترین تعداد وزرای این کابینه از میان نیروهای راست میانه انتخاب می‌شوند. این در حالی است که مشخصا به گزینه‌هایی نظیر مسعود نیلی و مسعود روغنی زنجانی برای بازسازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره مستقیم شده است؛ چهره‌هایی که در بیشتر گمانه‌زنی‌ها از ترکیب کابینه یازدهم برای ایفای همین نقش معرفی شده بودند.


همچنین سایت نزدیک به صادق خرازی یاد آور شد که در تازه‌ترین اطلاعات، ترکیب گمانه زنی‌ها تغییر کرده و حضور چهره‌هایی مانند نوبخت برای وزارت امور اقتصادی و دارایی، عباس آخوندی برای وزارت راه و شهرسازی و اسحاق جهانگیری برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایی شده است.


زمان تحلیف و معرفی کابینه به مجلس
یک عضو هئیت رئیسه مجلس در باره اینکه مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب چه زمانی برگزار می‌شود به سایت خانه ملت گفته که مراسم تحلیف روحانی پس از برگزاری مراسم تنفیذ، طبق جدول زمان‌بندی، نیمه‌های مرداد ماه و در سالگرد مراسم تحلیف آقای احمدی‌نژاد که در چهار سال قبل برگزار می‌شود که فکر می‌کنم ۱۴ یا ۱۵ مردادماه خواهد بود.


محمد رضا باهنر افزود: رئیس جمهور منتخب دو هفته پس از برگزاری مراسم تحلیف، فرصت دارد تا کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند و مجلس هم ۱۰ روز فرصت بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای معرفی شده را دارد.
حجت‌الاسلام تیمورعلی عسگری مشاور رئیس‌جمهور منتخب هم گفت: برنامه‌ای برای حضور حجت‌الاسلام روحانی در مجلس تا قبل از برگزاری مراسم تحلیف تنظیم نشده است. وی این اظهار نظر را در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر احتمال جلسه غیر علنی روحانی با نمایندگان مجلس مطرح کرد
 

امید به اصلاحات در تهران

Posted: 25 Jun 2013 04:20 AM PDT

رودلف خیمِلی
 جرس: رها کردن رسانه‌ها از بند، بهبود موقعیت زنان، جاری کردن مقررات حقوق شهروندی: رئیس جمهور آینده ایران حسن روحانی به عنوان تنها نامزد این پست قول تحولات اصلاح‌طلبانه داده است.

او مخالف نظام نیست، با این حال اکنون آغاز بخش تازه ای امکان پذیر شده است. البته اگر همهٔ شرایط مساعد باشند.

رئیس جمهور آینده ایران حسن روحانی پیروزی خویش را مدیون عدم رضایت ملت است. نارضایتی از وضع اسفبار اقتصاد، از فقدان آزادی سیاسی و انزوای بین المللی. وی تنها نامزدی بود که با تکیه بر خود و گذشته خویش قول تحولی را برای اصلاحات داد.
اینکه او در اولین دوره انتخابات موفق شد، برای محافظه کاران درسی است؛ نامزدهای آنها به طرز خجالت آوری به شدت شکست خوردند. «احمدی، بای- بای» شعار مردم در خیابان‌های تهران بود و با بوق زدن‌های ممتد شعف و سرور خویش را نشان می‌دادند. حال برگ جدیدی می‌تواند آغاز شود، البته اگر همه شرایط مساعد باشند.


جنبش اصلاحات ایران از حالت گرفتگی خود بیدار شده است و دوباره به صورت نیروی توانمندی در خواهد آمد. برخلاف ۴ سال پیش، در انتخاب چالش برانگیزی که به اعلام پیروزی مجدد محمود احمدی نژاد منجر شد اکنون هیچ کس از تقلب شکایت ندارد. بسیاری از انتخاب کنندگانِ مغبونِ آن زمان که امیدشان را از دست داده بودند، مجددا جرأت یافته و به پای صندوق‌های رأی رفتند. جوانان و زنان از روحانی حمایت می‌کنند.

 

نیاز به اصلاح طلبی میانه رو برای نجات نظام
تیتر زیر تصویر 1:
حمایت از روحانی توسط رئیس جمهور اصلاح طلب محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی مهم‌ترین عامل پیروزی وی در انتخابات بود. اما معلوم نیست که آیا رهبر انقلاب آیت الله علی خامنه ای از پیاده کردن اصلاحاتی که رئیس جمهور تازه قول داده است پشتیبانی کند.

در حال حاضر برنده انتخابات، دشمنان بسیاری ندارد. اینکه رئیس جمهور اصلاحگر سابق، محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی که عمل‌گرای با تجربه ایست از او حمایت کردند به موفقیت او بسیار یاری رساند. آیت الله علی خامنه ای که رهبر روحانی کشور است به نحو بارزی به او تبریک گفت و از همگان خواست که از رئیس جمهور همهٔ ملت حمایت کنند. این امر مهمی است: خامنه ای حق تعیین کنندگی در کلیه امور را دارد.


این نظریه که گزینش نامزدها از هنگام پویش تا رسیدن به نتیجه کاملا یک بازی محاسبه شده بوده است که سرانجام نیز قرعهٔ آن به درستی کشیده شد، به زودی هواداران خویش را خواهد یافت. دستکم اینست که خامنه ای در آغاز کار چوب لای چرخ مرد جدید نخواهد نهاد. او از عوامل تعیین کننده خویش نه در این راستا استفاده کرد که به جانبداری از افراد محافظه کارِ تحت حمایتش پردازد و نه در این راستا که از روحانی ممانعت به عمل آورد.


شاید آیت الله حقیقتا به این نظر رسیده باشد که نمی‌توان تنها با شعار از سقوط کشور جلوگیری کرد و به یک اصلاحگر میانه رو نیاز است، تا هم نظام و هم شخص او را نجات دهد. روحانی دارای این قابلیت است که رئیس جمهور توانایی شود.

 

مایه امید تازه در دعوای هسته‌ای

 

 

به مناسبت انتخاب روحانی از جانب پایتخت‌های کشورهای غربی تبریک گفته شد، زیرا او آمادگی خویش را برای موافقت با راه حل‌های عملی اعلام کرده است.

البته او مخالف نظام نیست بلکه یکی از مردان دستگاه است که در بالاترین مناصب خدمت کرده است، حتی مدت زیادی به نمایندگی خامنه ای در شورای عالی امنیت ملی حضور داشت اما اروپائیان در او طرف گفتگوی با فرهنگ و مبادی آدابی را یافتند که توسط وی در دههٔ گذشته دعوای آزارکننده هسته ای نزدیک بود به پایان رسد.


هیچکس بهتر از او نمی‌دانست که رسیدن به راه حل فقط در صورتی ممکن بود که پیش از آن کُرکُریِ جنگ میان آمریکا و ایران بخوابد. هنگامی که احمدی نژادِ اعصاب خورد کن بر سر کار آمد، نقش روحانی در سیاست خارجی ایران به پایان رسید. روش او با سر از میان دیوار گذشتن نیست.


این منطقی بود که رئیس جمهور بعدی در انتخابات قول داد به تنش‌های موجود با غرب خاتمه خواهد داد، تا پیش از هر چیز از تحریم‌های علیه ایران که برای اقتصاد کشور بار سنگینی می‌باشند، بکاهد. جامهٔ عمل پوشاندن بدین نوید در میان مردم بسیار طرفدار داشت، اما انجام آن کار ساده ای نیست. ترمیم روابط سست شده با آمریکا که مطلوب همگان است نه کار رفسنجانی بود و نه کار خاتمی.

 

 

 

 

 

 

مشارکت بالای غیرقابل پیش بینی در انتخابات

 

 

 

 

برای بسیاری از مردم ایران رئیس جمهور جدید آخرین امید برای تحول است. زیرا او قصد دارد مقرراتی برای حفظ حقوق شهروندی جاری کند، به موقعیت زنان بهبودی بخشد، رسانه‌ها را از بندهای موجود برهاند و بر استبداد نیروهای امنیتی مهار زند.

به گفته او دیگر نباید زندانیان سیاسی وجود داشته باشند. البته : او با دو نامزد بد اقبال ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹، میرحسین موسوی و مهدی کروبی اظهار همدردی نکرده است. اینکه آیا به حصر خانگی آن‌ها پایان داده شود، می‌تواند آزمونی برای رهایی از فشار و رسیدن به آزادی باشد.
اگر نظری به اطراف ایران در خاورمیانه بی افکنیم، موقعیت برای اصلاحات در وضعیت مناسبی نیست. با بین المللی شدن جنگ داخلی سوریه که ایران در کنار رئیس جمهورش بشار الاسد فعالانه ایستاده است، نمی‌توان این انتظار را داشت که ایرانیان مواضع مهمی را ترک کنند. همین امر در مورد مذاکرات اتمی نیز صدق می‌کند.
روحانی بر این موضع تأکید دارد که کشور او حق مستند به تغلیظ اورانیوم تا میزان ۲۰% را داراست. البته در باره چگونگی آن می‌توان با وی گفتگو کرد. اما غرب نباید فرصت تجدید مذاکرات را از دست دهد. غرب به روحانی که دست خویش را برای دوستی دراز کند، نباید همان‌گونه که با خاتمی معامله شد بی اعتبا باشد. این کار اشتباه غیر قابل ترمیمی خواهد بود.

منبع : زود دویچه

مترجم: حمید بهشتی


 

مصرف بیش از ۹ میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی برخلاف قانون

Posted: 25 Jun 2013 04:18 AM PDT

جرس: براساس گزارش دیوان محاسبات کشور به دنبال بررسی عملکرد بند 2 قانون بودجه سال 1390 کل کشور، مبلغ 9.2 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور معادل صد هزار و چهارده میلیارد ریال براساس مصوبات غیر قانونی هیات وزیران برخلاف احکام تعیین شده در این بند به مصرف رسیده است.


بخشی از گزارش تفریغ بودجه 1390 کل کشور که از سوی دیوان محاسبات تهیه شده به بررسی عملکرد دولت در اجرای بند بودجه ای مربوط به درآمدهای نفتی پرداخته است.


به گزارش مهر، در این گزارش تاکید شده است که تصویب مصرف 11.6 میلیارد دلار مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی خارج از جداول بودجه عمومی طبق بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 1390 کل کشور به نوعی متمم بودجه ضمن بودجه کل کشور محسوب شده و به علت عدم پیش بینی برنامه و ردیف خاص، بی انضباطی مالی درنحوه مصرف آن بوجود آورده است.


با این حال دیوان محاسبات در بررسی عملکرد دولت در این بند از بودجه 90 آورده است: نتیجه بررسی به عمل آمده از عملکرد بند 2 قانون بودجه 1390 کل کشور حاکی است مبلغ 9.2 میلیارد دلار مازاد درآمد ارزی کشور ( معادل یکصد هزار و چهارده میلیارد ریال) براساس مصوبات غیر قانونی هیات وزیران که عمدتا توسط هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مغایر قانون شناخته شده، برخلاف احکام تعیین شده در اجزای ذیل بند 2 به مصرف رسیده است. برای نمونه:


- علی رغم تاکید قانون گذار در جزء الف بند 2 مبنی بر در اولویت بودن پرداخت کامل 3 میلیارد دلار تقویت بنیه دفاعی نسبت به سایر اجزاء، مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال کمتر از میزان تعیین شده در قانون برای تقویت بنیه دفاعی پرداخت شده است.


- مبلغ هشت هزار میلیارد ریال از سهم بخش سلامت که در اجرای اهداف بند ب ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه می بایست مصرف شود، برخلاف حکم قانونی برای اجرای طرح های مهر ماندگار به وزارت راه و شهرسازی اختصاص یافته که باستثنای مبلغ 600 میلیارد ریال که بابت طرح های بیمارستانی در اختیار سازمان محری ساختمانهای عمومی و تاسیسات دولتی قرار گرفته، مابقی اعتبارات مذکور برخلاف حکم قانون بودجه به مصرف رسیده است.


- اختصاص مبلغ یکصدو پنجاه میلیارد ریال از سهم احداث و بازسازی عتبات عالیات بر خلاف قانون بودحه به بنیاد فقه و معارف اهل بیت (ع) اختصاص داده شده است.


از طرفی هیات وزیرات به موجب تصویب نامه مورخ 90/12/28 اعتبارات بند 2 ماده واحده قانون بودجه سال 1390 کل کشور را که بالغ بر یکصدهزار میلیارد ریال بوده به علت عدم درج در جداول قانون بودجه به عنوان سایر منابع تلقی نموده که ضمن خارج نمودن منابع و مصارف آن از بودجه عمومی، به دستگاههای اجرایی اجازه داده مانده مصرف نشده اعتبارات مذکور را به سال بعد منتقل نمایند که مصوبه مذکور نیز مورد ایراد هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قانون قرار گرفته است.

 

 

عراقچی:غنی‌سازی ۲۰ درصدی از موضوعات مذاکره با ۱+۵ بوده و احتمالا خواهد بود

Posted: 25 Jun 2013 04:18 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی پیرامون درباره اظهارات منتسب به وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را بررسی می‌کند، گفت: موضوع غنی‌سازی 20 درصد یکی از موضوعات مذاکره بین ایران و 1+5 بوده که در دوره‌های گذشته مذاکرات در این باره انجام شده و ادامه داشته است، بنابراین موضوع جدیدی نیست.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی تهران، همچنین از تماس تلفنی علی‌اکبر صالحی با همتای مصری‌اش خبر داد و گفت: آقای صالحی در تماس‌ با وزیر خارجه مصر درباره مسائل سوریه و قتل فجیع یکی از رهبران شیعه و همراهانش گفت‌وگو کرد.


به گزارش ایسنا، عباس عراقچی در نشست خبری‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی که صبح امروز (سه‌شنبه) در محل وزارت خارجه برگزار شد، درباره تظاهراتی که قرار است به زودی در مصر در مخالفت با سیاست‌های محمد مرسی انجام شود، گفت: ما مسائل داخلی مصر را نظاره‌گر هستیم و البته ثبات و آرامش در مصر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای اسلامی و محور در جهان اسلام را مهم می‌دانیم و امیدواریم مردم مصر که یک انقلاب را صورت داده‌اند و به حیات رژیمی دیکتاتور و وابسته به آمریکا خاتمه دادند تحولات بعدی را هم کنترل کنند.


وی در رابطه با تماس‌های میان مصر و ایران درباره سوریه، اظهار کرد: ما به مشورت‌هایمان درباره سوریه با مصر ادامه می‌دهیم و در همین راستا روز گذشته (دوشنبه) 3 تیر آقای صالحی با همتای مصری‌شان گفت‌وگوی تلفنی داشتند و درباره مسائل سوریه و قتل فجیع یکی از رهبران شیعه در مصر و همراهانش گفت‌وگو کردند. ایران علاقه‌مند به همکاری با دولت مصر درباره سوریه است و مصر را در کنار ترکیه و عربستان در این بحث موثر می‌داند.


عراقچی همچنین گفت: ما گفت‌وگوهای چهارجانبه میان ایران، مصر، عربستان و ترکیه درباره سوریه را مهم ارزیابی می‌کنیم و در گفت‌وگوی دیروز آقای صالحی هم این مساله مورد تاکید قرار گرفت.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به کشته شدن یکی از رهبران شیعه و همراهانش در مصر با اشاره به بیانیه محکومیت این اقدام از سوی وزارت خارجه، تاکید کرد: ما هرگونه حرکت تفرقه‌انگیز در جوامع اسلامی را محکوم و آن را توطئه و جزئی از اهداف خارجی می‌دانیم. وحدت ملی بین طوایف مختلف مصر اهمیت زیادی دارد و دشمنان مصر از انقلابی که در این کشور صورت گرفته صدمه دیده و امروز به دنبال فتنه مذهبی هستند.


وی اضافه کرد: همان‌طور که شیخ الازهر این اقدام را محکوم کرد ما هم آن را محکوم می‌کنیم و امیدواریم جهان اسلام با چنین فتنه‌ای که امروز در عربستان، لبنان و پاکستان خود را نشان می‌دهد و در آن گروه‌های تکفیری آلت دست برخی کشورهای خارجی شده‌اند هر چه سریعتر خاتمه یابد و آنها گرفتار چنین توطئه‌ای نشوند.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به تغییر رویکردها در حوزه سیاست خارجی با توجه به کاهش نرخ ارز و استقبال مردم و کشورهای دنیا از انتخاب آقای روحانی انتظار زیادی وجود دارد، تصریح کرد: فکر می‌کنم درباره اینکه چه تغییری در رویکردها صورت خواهد گرفت بهترین مرجع شخص رییس‌جمهور منتخب هستند که در کنفرانس مطبوعاتی خود به طور شفاف نظرشان را بیان کردند.


عراقچی ادامه داد: اصول و اهداف سیاست خارجی و تلاش برای احقاق حقوق مردم ایران امری تغییرناپذیر است. اینکه نوع برخورد با مسائل در این حوزه چگونه خواهد بود با توجه به سلایق دولت‌ها متفاوت است و تاثیر خاص خود را خواهد داشت. در هر حال در مراحل بعدی آقای روحانی و گروه سیاست خارجی‌شان در این باره بیشتر صحبت خواهند کرد.


وی همچنین درباره تحولات ترکیه، گفت: ما همچنان تحولات در ترکیه را یک مساله داخلی این کشور می‌دانیم و معتقدیم با درایت رهبران این کشور می‌تواند ناآرامی‌ها حل و فصل شود و آرامش و ثبات به ساختار سیاسی ترکیه باز گردد.


عراقچی همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر کناره‌گیری امیر قطر و تحولات در این کشور، گفت: شایعاتی در این باره وجود داشت. از دیشب شایعات رسمیت پیدا کرده و رسما خبر تحولات در حاکمیت قطر توسط دولت این کشور اعلام شده است. به طور مسلم ما از نزدیک تحولات را دنبال می‌کنیم و منتظریم جزئیات بیشتری را از طریق مصاحبه‌هایی که قرار است انجام شود بشنویم.


وی گفت: قطر همسایه نزدیک ما در خلیج‌فارس است و هرگونه آرامش و ثبات در این کشور برای ایران اهمیت زیادی دارد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات منتسب به لاوروف مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده تعلیق غنی‌سازی 20 درصد را بررسی می‌کند، گفت: موضوع غنی‌سازی 20 درصد یکی از موضوعات مذاکره بین ایران و 1+5 بوده که در دوره‌های گذشته مذاکرات در این باره انجام شده و ادامه داشته است، بنابراین موضوع جدیدی نیست. یکی از موضوعات مورد مذاکره بوده و احتمالا در آینده هم خواهد بود.


خبرنگاری پرسید طرح جامع ایران در صورت حضور در کنفرانس ژنو 2 چه خواهد بود و آیا توافقی در این باره با سوریه و روسیه داشته‌اید؟ گفت: متاسفانه کنفرانس ژنو 2 با موانع متعددی روبرو است. اصل اینکه دولت و گروه‌های مخالف در یک نشست با یکدیگر گفت‌وگو کنند ایده درستی است، اصل اینکه به دنبال ابتکار سیاسی با مشارکت طرف‌های درگیر انجام شود ایده درستی است و اینکه با راهکار سیاسی به دنبال تحقق خواسته مردم سوریه باشیم ایده درستی است، اما متاسفانه با موانع مختلف مواجه شده است. از یک سو اختلافات داخلی گروه‌های معارض است که هنوز نتوانسته‌اند به یک موضع واحد در این باره برسند. از طرف دیگر دستور کاری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است و از همه مهم‌تر اینکه تلاش‌هایی در کنار این ایده صورت می‌گیرد که برخلاف اهداف ایده کنفرانس ژنو است از جمله جلساتی که در روزهای گذشته انجام شده بود و تلاش‌هایی که برای مسلح کردن گروه‌های مخالف صورت می‌گیرد و این به تشنج‌ها و درگیری‌ها در سوریه دامن می‌زند.


عراقچی اضافه کرد: ما از اینکه کسانی که مدعی حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل هستند به سمت مسلح کردن گروه‌های تکفیری پیش می‌روند تعجب می‌کنیم. اگر این کنفرانس شکل بگیرد که امیدواریم در رایزنی‌هایی که بین آمریکا، روسیه و سازمان ملل در حال انجام است و توافقی برای این اجلاس حاصل شود که ما کماکان از تلاش‌های روسیه حمایت می‌کنیم اگر از ایران دعوت شود ما حتما با ایده‌های خود در این کنفرانس شرکت خواهیم کرد و ایده‌های ما مبتنی بر ایده‌هایی است که از روز اول برای ایجاد گفت‌وگوهای ملی و فراگیر بین همه طرف‌ها در سوریه و رسیدن به راهکار سیاسی و تامین آرامش در این کشور بوده است.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به پرسشی در خصوص اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اینکه ایران خواسته هماهنگی‌ها با آژانس برای مذاکرات از طریق دبیرخانه این آژانس انجام شود و نه شورای حکام، گفت: این اظهارات به این شکل مطرح نشده بلکه بحث فنی است که مربوط به جزئیات مذاکرات بین ایران و آژانس است. اینکه پیگیری برخی از مسائل از طریق دبیرخانه باشد یا از طریق شورای حکام. اختلاف‌ نظر بین دو طرف وجود دارد و به همین دلیل است که مذاکرات همچنان بین ایران و آژانس برای رسیدن به ساختار جدید برای همکاری‌هایی که فراتر از تعهدات قبلی ما است ادامه دارد.


عراقچی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره پاسخ‌های وزیر خارجه کانادا به ایمیل‌های انتقادی ایرانیان مقیم این کشور درباره اقدامات دولت کانادا برای برگزار نشدن انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور، گفت: خوشحالیم که وزیر خارجه کانادا توجه دیگری به موضوع انتخابات ایران کردند و به اشتباه خودشان اعتراف کردند. امیدواریم که از این به بعد هم با دید بازتر و اطلاعات کامل‌تری به تحولات در ایران نگاه کنند.


خبرنگار دیگری درباره سفر احمدی‌نژاد در دهم و یازدهم تیرماه به مسکو برای شرکت در نشست اوپک گازی به مسکو و همچنین دیدار با پوتین در حاشیه این اجلاس پرسید که عراقچی پاسخ داد: هفته آینده آقای احمدی‌نژاد برای شرکت در اجلاس سران کشورهای تولیدکننده گاز به روسیه سفری خواهد کرد و همان‌طور که اعلام شده ملاقاتی با آقای پوتین رییس‌جمهور روسیه خواهد داشت. موضوعات متعددی بین دو کشور وجود دارد، در بحث مسائل منطقه‌ای که در راس آنها موضوع سوریه است، همچنین تحولات آسیای مرکزی و قفقاز و دریای خزر و همچنین درباره موضوعات مختلفی که شاهد آن هستیم تبادل نظر صورت خواهد گرفت. مشورت بین ایران و روسیه به طور مستمر انجام می‌شود که سازنده است و همچنان جریان دارد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین درباره سفر کمیته پیگیری گفت‌وگوی ملی در سوریه به ایران نیز گفت: در پی نشستی که در تهران درباره سوریه برگزار شد گروه‌های مختلف مردمی در سوریه اعم از معارضین و شخصیت‌های مختلف به تهران سفر کرده بودند که در آن نشست نتیجه این شد که در ماه‌های گذشته در داخل سوریه مشورت‌ها به طور مستمر دنبال شد و به نتایجی رسیده‌اند که خواهان شکل‌گیری گفت‌وگوی ملی فراگیر در سوریه هستند که امیدواریم محقق شود. نتیجه مشورت‌هایی که تاکنون داشته‌اند در سفری که به تهران انجام دادند با آقایان جلیلی و امیر عبدالهیان مطرح شده که بسیار سازنده بود.


خبرنگار دیگری پرسید در ماه رمضان سال گذشته طرح آتش‌بس در سوریه دنبال شد که موفق نبود آیا با نزدیک شدن به ماه رمضان تلاش‌هایی برای برقراری آتش‌بس در دستور کار قرار گیرد که معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: سال گذشته تلاش‌هایی صورت گرفت و مقداری هم پیش رفت اما از طرف گروه‌های معارض مورد احترام واقع نشد. این درخواست جمعی بود که به احترام ماه مبارک رمضان آتش‌بس برقرار شود. از اینکه سال گذشته این ابتکار موفق نبود متاسفیم، امسال هم ایده‌هایی وجود دارد اما هنوز رایزنی صورت نگرفته است.


خبرنگاری درباره وضعیت جمعی از ایرانیان زندانی در یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا و اقدامات وزارت خارجه برای حفظ کرامت آنها پرسید که عراقچی گفت: اداره کل ایرانیان خارج از کشور در وزارت خارجه متصدی مسائل مربوط به ایرانی‌های خارج از کشور است که از نزدیک وضعیت تک تک زندانیان خارج از کشور را بررسی می‌کند. در حوزه جنوب شرق آسیا متاسفانه به دلیل فعالیتی که گروه‌های موادمخدر دارند برخی از هموطنان ما که مشارکت‌هایی داشتند گرفتار شده‌اند و منجر به دستگیری آنها شده است. با این حال صرف‌نظر از اینکه چه جرمی مرتکب شده‌اند حفظ حقوق آنها در کشورهای خارجی گرفتن وکیل، ضرورت برخورداری از شرایط معقول در زندان، حفظ بهداشت آنها، رسیدگی به بیماری‌ها و یا حقوق کنسولی آنها در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: اگر آنها جرمی مرتکب شده‌اند طبق سیستم قضایی باید روند قانونی رسیدگی به جرم صورت گیرد اما این مانع از حقوق کنسولی آنها نمی‌شود. ما رایزنی‌های مستمری در این باره داریم، تک تک زندانی‌ها ملاقات‌های کنسولی انجام می‌دهند، با بسیاری از کشورها مذاکرات مربوط به تبادل زندانی‌ها را انجام داده‌ایم و با بسیاری از کشورها مذاکرات در حال نهایی شدن است و این مهم‌ترین اقدامی است که وزارت امور خارجه با همکاری قوه قضاییه انجام داده است که زندانیان با امضای این توافقنامه‌ها بتوانند دوران محکومیت خود را در ایران بگذارند و رنج زندان ناشی از جرم خود را فقط تحمل کنند و نه رنج دوری از خانواده.


عراقچی اضافه کرد: در بعضی از زندان‌ها شرایط محیطی شرایط مناسبی نیست، گفت‌وگو‌هایی در این باره انجام داده‌ایم اما به هر حال اگر خانواده‌های زندانی‌ها درباره آنها اطلاعاتی دارند که با آنها بدرفتاری شده است لطفا به ما اطلاع دهند. تا قبل از اینکه خود زندانی و یا خانواده آنها به ما مراجعه نکنند نمی‌توانیم به موضوع زندانیان وارد شویم حتما خود زندانی باید از دولت محل درخواست کند که اسم وی به سفارت ایران داده شود. بعضی از زندانیان ایرانی متاسفانه برایشان سوءتفاهم‌هایی وجود دارد که از این کار امتناع می‌کنند اگر خودشان نخواهند که سفارت به آنها رسیدگی کند متاسفانه سفارت از نظر قانونی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. از خود زندانیان و یا خانواده‌های آنها می‌خواهیم اگر در شرایط نامناسبی قرار دارند حتما آن را اطلاع دهند و با ارائه مشخصات زندانی و کشور مربوطه این موضوع را حتما پیگیری خواهیم کرد.


در ادامه این نشست مطبوعاتی یکی از خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توقف و ایجاد مشکل در صادرات گاز ایران به کشورهای مختلف پرسید که عراقچی با بیان اینکه ایران صاحب دومین ذخایر گازی در دنیا است، خاطرنشان کرد: صادرات گاز یکی از مزیت‌های ایران است که ما آن را با اولویت قرار دادن کشورهای همسایه دنبال می‌کنیم. با پاکستان قراردادهایی وجود دارد در مورد خود قرارداد با هیچ مشکلی مواجه نشدیم اما احداث خطوط لوله در قسمت پاکستان مقداری با تاخیر مواجه شده است. در قراردادی که اخیرا بین ایران و پاکستان امضا شد که جزئیات آن در حال بررسی بیشتر است قرار شد که ایران به دولت پاکستان در این باره کمک کند. با ترکیه هم از گذشته قراردادهای گازی مهمی داشته‌ایم و با کشورهای دیگری نیز این قراردادها را داریم که دنبال می‌کنیم. به دلیل تحریم‌ها برخی موانع وجود دارد که قابل انکار نیست اما برای غلبه بر این موانع وزارت نفت و شرکت ملی گاز و وزارت خارجه تلاش‌های خود را برای حل آن به کار گرفته‌اند و ما موفق هستیم در اینکه بسیاری از موانع ناشی از تحریم‌ها را از بین ببریم و این به ما در خودکفایی و اعتماد به نفس بیشتر در مسائل اقتصادی کمک کرده است.


خبرنگار دیگری با اشاره به برگزاری اجلاس دوحه با عنوان دوستان سوریه و اینکه موضوع ترور شخصیت‌های لبنانی و سوری در این اجلاس مطرح شده است پرسید که عراقچی پاسخ داد: مهم‌ترین خروجی اجلاس دوحه، تامین اسلحه برای گروه‌های معارض در سوریه بود. برخی کشورهای حاضر در جلسه طبق اطلاعات ما انتقاداتی را مطرح کردند و با آن همراهی نکردند. در شرایطی که جامعه جهانی در انتظار برگزاری اجلاس ژنو است تا راهکار سیاسی به دست آید آنچه که در دوحه رخ داد مسلما برخلاف این حرکت بوده است و مسلما به دامنه درگیری‌ها در سوریه دامن خواهد زد و این جدا جای تعجب دارد و علامت سوال بزرگی در مقابل آمریکا و بقیه کشورها وجود دارد که آیا واقعا به دنبال راهکار سیاسی برای سوریه هستند و یا خیر به شدت در نیات آنها تردید وجود دارد.


عراقچی اضافه کرد: ما مطلع شدیم که برخی توافقات محرمانه هم در این اجلاس صورت گرفته است. اگر موضوع ترور شخصیت‌های سوری و لبنانی صحت داشته باشد جدا جای نگرانی دارد. ما اخباری در این باره دریافت نکردیم، گفته شده که توافقات محرمانه‌ای صورت گرفته است. ما از نزدیک دنبال می‌کنیم تا تاثیرات اجلاس دوحه درباره سوریه چه خواهد بود.


خبرنگار دیگری گفت رییس پارلمان فلسطین در اظهاراتی اعلام کرده که سرنگونی بشار اسد از آزادی فلسطین مهم‌تر است که عراقچی پاسخ داد: هنوز نمی‌توانیم صحت این اظهارات را تایید کنیم. اگر این اظهارات درست باشند جدا جای تاسف دارد. همه هدف دشمنان اسلام و صهیونیست‌ها در موضوع سوریه و گسترش بحران در این کشور فراموش کردن مقاومت و وجود دشمن اصلی جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی است. امیدواریم این مسائل ادامه پیدا نکند و با بینش و درک درستی که همه کشورهای اسلامی و بخصوص کشورهای منطقه دارند این مسائل حل و فصل شود.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره حمله جنگنده‌های اسرائیل به نوار غزه نیز گفت:‌ سیاست ددمنشانه و جنگ‌طلبی جزء ماهیت رژیم صهیونیستی است و این رژیم به عنوان یک رژیم اشغالگر اگر به این قبیل تجاوزاتش ادامه ندهد توجیهی برای ادامه حیات خود نخواهد داشت. ما همواره این حملات را محکوم کرده‌ایم، اینکه بهانه‌هایی از رفتار مردم غزه که تحت فشارهای شدید و محاصره‌های مختلف هستند و برای احقاق حقوق خود و بدست گرفتن تعیین سرنوشت‌شان تلاش می‌کنند، پیدا می‌کنند صرفا یک بهانه‌جویی است و هر پاسخی که توسط جنگنده‌های آنها داده شود محکوم است و در راستای سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود.


خبرنگار دیگری پرسید رشد سلفی‌گری به یکی از معضلات بزرگ از جمله در سوریه تبدیل شده است آیا ایران اقداماتی در این باره انجام داده که عراقچی گفت: ما ایجاد تفرقه و درگیری‌های طایفه‌ای، مذهبی و اختلاف مسلمانان را توطئه خارجی می‌دانیم و معتقدیم که دست‌هایی وجود دارد که بخصوص از جانب رژیم صهیونیستی به این تفرقه‌انگیزی دامن می‌زند. هر حرکتی که در این مسیر صورت گیرد محکوم است، هر صدایی که به این موضوع کمک کند از حلقوم شیطان است و هر دستی که در این مسیر باشد دست شیطانی است. علاقه ندارم که از هیچ کدام از این گروه‌ها اسم ببرم. ما مجموعه اینها را گروه‌های تکفیری می‌دانیم.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه هیچ پیام تبریکی از سوی دولت برزیل برای انتخابات ایران صادر نشده است آیا این نشان می‌دهد روابط دو کشور مانند سابق گرم نیست که عراقچی گفت: تا جایی که به خاطر دارم رییس‌جمهور برزیل پیام تبریکی فرستاد اما اگر هم اینطور باشد باید آن را به دلیل مسائل و مشکلات داخلی این کشور دانست.


وی تاکید کرد: هیچ مشکل خاصی میان دو کشور وجود ندارد و همکاری‌های نزدیکی همواره بین دو کشور بوده است از جمله در مورد موضوع هسته‌یی نیز شاهد این همکاری نزدیک بودیم که متاسفانه طرف‌های غربی اجازه ندادند که به مسیر خود ادامه دهد.


عراقچی گفت: مسائلی که در داخل برزیل وجود دارد را موضوعات داخلی می‌دانیم. امیدواریم هر چه سریعتر به راه‌حل معقولی برسد و به صورت مسالمت‌آمیز مرتفع شود.