جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ما و آقای روحانی

Posted: 17 Jun 2013 09:01 AM PDT

حمید دباشی
ملت ما از دل یک نظام ذاتا غیر دموکراتیک و مبتنی بر استبداد دینی با هوش و تردستی و وقت شناسی فرصت های ناب دموکراتیک می طلبد و می سازد. 


بعد از چهار سال صبر و تحمل و خون دل ملت ما به حق نفس راحتی میکشد، شادی میکند، می بخشد، می خندد، به فردا امید میبندد. حبذا؛ چنین باد، چنین تر باد!


میر دلیر ما هنوز در بند است؛همچون زندانیهای سیاسی عقیدتی عدیده دیگری، اقتصاد کشور رو به ویرانی است، زحمتکشان در مضیقه اند، کشور تحت تحریمهای اقتصادی کمر شکن است که بیش از همه کمر فرودستان را میشکند. دانشگاهیان دلمرده، روزنامه نگاران مایوس و محبوس و در بدر، کسانی که بدنبال حقوق حقه برابری مردان و زنان هستند مهجور، دانشجویان دلسرد، و کارگران دلشکسته اند. ملیونها ایرانی دور از وطن آرزوی بازگشت بدور از ترس و دلهره به میهن خود و دیدن عزیزانشان را دارند.


گردنکشان عالم ؛ به دسیسه و وسوسه دولت آپارتهید اسراییل که برای حواس پرت کردن جهان از سرقت روزمره خاک فلسطین همواره بدنبال بهانه میگردد؛ همچنان کمر به جنگ افروزی با ایران بسته است. منطقه در تب و تاب است. بهار عرب میوه های تلخ و شیرین میدهد. در تونس و مصر بارقه های درخشان امید هست، لیبی راه درازی تا آرامش در پیش دارد، بحرین هنوز در آرزوی آزادی است، سوریه و در تعاقب آن لبنان در بحران خونآلود جنگ داخلی رو به نابودی است؛ عراق درگیر جنگهای فرقه ای، ترکیه نا آرام، و افقانستان در خطر بازگشت طالبان است.


ملت ما از دل یک نظام ذاتا غیر دموکراتیک و مبتنی بر استبداد دینی با هوش و تردستی و وقت شناسی فرصت های ناب دموکراتیک می طلبد و می سازد. آقای حسن روحانی رییس جمهور منتخب مردم ایران امروز بهترین نمونه این ادعاست.
 

شادی مردمان ما از انتخاب آقای روحانی شادی موجه و میمونی است. برای پایداری و ادامه این شادی باید فضای دموکراتیک سپهرعمومی را برای همه نظرات باز گذاشت. خود آقای روحانی صحبت از ائتلاف اعتدال گرایان و اصلاح طلبان و اصولگرایان برای آینده ایران می گوید. ایشان متفکرین و موا ضع منتقدان چپ ایران را البته از قلم انداخته اند. "چپ" مفهومی انتزاعی نیست، ریشه در بین روشنفکرانی جهانشهری دارد که بعضا خود را ممکن است "سکولار" یا "دینی" بدانند؛ این تضاد کاذب است. وجه مشترک آنها نوعی جهان نگری مشخص است. این تفکر را باید به رسمیت شناخت و حضور ان را در سپهرعمومی خوش آمد گفت.
 

امروز بین کسانی که به آقای روحانی رای دادند و کسانی که به ایشان رای ندادند، همچنان که بین کسانی که اصلا رای دادند و یا رای ندادند، و یا بین کسانی که از شادی مردمان ما شادند و کسانی که به ان شادی از دید انتقادی و شک و تردید می نگرند باید حتی اگر نه آشتی بلکه تفاهمی بوجود بیاید. ایجاد این تفاهم خلق الساعه نیست.  باید برای ان کوشید. اگر می بینیم مردمان ما شادند به این شادی بدیده تحقیر ننگریم و اگر میبینم بعظی از کسان به این شادی از دید انتقاد و تردید نگاه میکنند زود بر نتابیم. بدلایل تاریخی روشنی ملت ما ملت داغدیده و مشکوک و مرددی است؛ اما همچنان می بینم که امیدوار است. این شادی و امید را مختص "جوانان" ندانیم، پیران ما هم در این شادی سهیم اند.
 

ما مردم و رییس جمهور منتخب ما امروز رهرو راه مشترکی هستیم. در این همراهی هم باید به ایشان امید و اعتماد و هم از ایشان توقع کارهای بزرگ داشت. نقد خلاق و سازنده و رو به امید فردای ایرانی آباد و آزاد از خدمتگزاران منتخب مردم اولین شرط دمکراسی است. حرمت ایشان چون حتی در این نظام غیر دموکراتیک بر آمده از رای ملت است بر همه ما واجب است، همچنان که تشویق و انتقاد از کارهای آینده ایشان وظیفه شهروندی ما. از انتقاد سازنده از ایشان نهراسیم، از توقع کارهای سترگ از ایشان داشتن ابا نکنیم؛ در عین حالیکه در نظر داشته باشیم که از امروز تا چهار سال آینده هروقت ایشان بگو ید "من" یعنی "ملت ایران." حرمت به ایشان یعنی حرمت به ملت ایران.
 

تا روزی که ما به نظامی مبتنی بر عدل و انصاف دموکراتیک دست نیافته ایم چاره ای جز شناخت امکانات و محدودیت های همین حد اقلی که در این نظام ممکن است نداریم. این حرف به آن معنی نیست که تفکر و تعامل سیاسی ما منحصر به محوریت صندوق رای است. حوزه عملکرد ما مردم، ما شهروندان، سپهر عمومی است. صندوق رای فقط و فقط نقطه کانونی مشخصی از ان سپهر گسترده و پر برکت عمومی است. باید به تصاحب و گسترش ان سپهر عمومی ادامه داد، همچنا نکه می بینیم مردم تونس و مصر و ترکیه و یا کشورهای اروپایی از یونان تا اسپانیا و تا برسد به "پارک زوکاتی" نیو یورک کمر همت به فتح همین حوزه های سپهر عمومی بسته اند. نظریه پرداز سیاسی بزرگ "هنا ارندت" از این پدیده به عنوان "شادی عمومی" یاد میکند و آنرا محور اصلی فتح سپهر عمومی و نیل به آزادی های دموکراتیک میداند. از آقای روحانی متوقع باشیم که طبق همین قانون اساسی فعلی حق شهروندان را برای تجمعات صلح آمیز بپذیرد و وزارت کشور ایشان اجازه چنین اجتماعاتی را صادر کند و از تجمع مردم به هر دلیلی که هر گروهی که میخواهد نهراسد. زنان و مردانی که میخواهند برای رساندن حرفشان پیرامون برابری حقوق زن و مرد تظاهرات کنند، کارگرانی که می خواهند برای احقاق حقوق صنفیشان راه پیمایی کنند و فریا دشان را بر علیه بیدادی که بر کودکان کار میرود بگوش مردم برسانند، فعالین محیط زیستی که میخواهند کشور ما را از بلاهای بسیاری بر حذربدارند، پناهندگان افغانی که خواهران و برداران و میهمانان عزیز ما هستند، دانشجویانی که میخواهند تشکلات خودشان را داشته باشند جملگی باید از دولت ایشان متوقع باشند که بتوانند بدون ترس از نیروهای امنیتی تجمع کنند و حرفشان را بزنند؛ این امور باعث نشاط و سرزندگی و شادابی و استحکام شالوده آینده دموکراتیک ایران خواهد بود و اگر آقای روحانی در این راه همراه مردم باشد از خودشان نام نیکی در تاریخ ایران بجا خواهند گذشت.
 

بدون بدبینی ولی با دیدگاهی انتقادی، بدون خوش خیالی باطل ولی با اعتماد و امید باید دست آقای روحانی را فشرد و به ایشان برای این بار امانتی که ملت ما بر دوش ایشان نهاده تبریک گفت. ما هم مردمی هستیم وعلیرغم همه کژی ها و کاستی های نظامی که حاکم بر سرنوشت ماست مستحق شادی و مستحق سر بلندی و شایسته فردایی بهتریم.

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


فریاد روحانی یادت باشه میرحسین باید باشه در کنفرانس خبری روحانی

Posted: 17 Jun 2013 07:10 AM PDT

اطلاعیه جرس

Posted: 17 Jun 2013 06:54 AM PDT

جرس - بنا به گزارش های رسیده به جرس، تعدادی از خوانندگان سایت هنگام مراجعه به سایت با هشداری مبتنی بر آلوده بودن سایت جرس با Malware مواجهه می شود.
به اطلاع این دسته از خوانندگان می رساند که پیغام مذکور اصالت نداشته و صرفا شیطنتی است از طرف ارتش سایبری که برای اختلال در روند اطلاع رسانی صورت می گیرد.
کاربرانی که احیانا با این پیغام هشدار آمیز مواجهه می شوند، با تغییر مرورگر اینترنتی خود می توانند محتویات سایت را مشاهده فرمایند.
کادر فنی سایت جرس در تلاش است که اختلالی در روند اطلاع رسانی پیش نیاید و مشکل مذکور را برای همه ی مرورگرهای اینترنتی مرتفع کند .

با تشکر از همه خوانندگان عزیز
جرس
 

پیام تبریک جبهه مشارکت به مردم ایران و رئیس جمهور منتخب حسن روحانی

Posted: 17 Jun 2013 06:14 AM PDT

جرس: در ادامه پیامهای تبریک به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، جبهه مشارکت نیز این موفقیت ملی را تبریک گفت.

 

به گزارش نوروز، ارگان جبهه مشارکت، متن پیام تبریک این تشکل اصلاح طلب به مناسبت پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر است:

 

بسمه‌تعالي

جناب حجت‌الاسلام و المسلمين دكتر حسن روحاني
رئيس جمهور محترم منتخب
انتخاب شما به عنوان هفتمين رئيس جمهوری اسلامی ايران را تبريك مي‌گوييم. بي شك اين انتخاب مردم سرافراز ايران ، از روی آگاهی و دانايی و ناشی از اراده تحول طلبی و تغيير خواهی آنهاست.
حضور پر شور و شعور مردم در انتخابات اخير كه به دعوت خيرخواهان مصلح و دلسوزان نگران، جلوه‌ای ديگر يافت ، بار مسؤوليت شما به عنوان منتخب آنها را سنگين تر مي‌كند. ترديدي نيست كه تمام تلاش شما و همكاران شما معطوف به رفع كاستی ها و جبران عقب‌ماندگي‌هاي كشور خواهد شد. در اين راه ، گذشته چراغ راهی برای ساختن آينده‌اي در شأن ملت ايران است.
دولت اميد و تدبير شما كه همان دولت آشتی ملی نيز هست وظيفه خطيری در بهره‌گيری از همه ظرفيت‌ها و توانايی های ملی و بخصوص نيروهای كارآمد و شايسته فارغ از منش و سليقه سياسی و اجتماعی آنها دارد و ما اميدواريم با تشكيل اين دولت، نشاط و شادابی به كشور باز گردد و در سايه برنامه‌هاي علمی و كارشناسانه و واقع‌بينانه، مشكلات پيش رو بر طرف شود.

 

جناب آقای رئيس جمهور
شما در چند ماه گذشته با حضور در بين مردم، به خوبی از مطالبات آنها آگاهی يافته‌ايد و بدرستی اين خواسته‌ها را در بيانات و اظهارات خود بازتاب داده‌ايد. انبوه مشكلات انباشته شده به حدی است كه هيچ كس از شما انتظار معجزه و حل مشكلات در كوتاه مدت را ندارد اما شايسته است با اتخاذ راهبردهای اصولی و متقن نشان دهيد كه راهي كه انتخاب شده است سرانجام به حل مشكلات مردم منجر خواهد شد. همه مي‌دانيم ساختار حقيقی حكومت در كشور عزيز ما به گونه‌اي است كه بر آورده ساختن آمال مردم و اجرای كامل برنامه‌های شما را به طور مطلوب ميسر نخواهد ساخت ولی در امور و حوزه‌های اجرایی كشور شما و همکارانتان مختار هستید و مسؤولیت کامل دارید و لذا اقتضا می کند که با تصمیمات عاجل و قاطع ، روند های مخرب گذشته را متوقف و بر اساس قانون اساسی و قوانین عمومی کشور آنچه را به خیر و صلاح کشور است، اعمال داريد.
بي شك نياز اصلی و مبرم كشور، ارتقاي معيشت شهروندان است. هر چند برآورده كردن اين نياز، مستلزم اصلاحات اساسي در سياست داخلی و خارجی است اما بی ترديد همه اركان حكومت، همه نخبگان كشور، همه احزاب و گروه‌ها و جناح‌های سياسی كشور، همه كارآفرينان و در يك كلمه همه مردم عزیز ما به شما كمك خواهند كرد تا وضع اسفناك اقتصاد ملی را سامان دهيد.
توسعه همه جانبه و متوازن كه در سال‌های اخير مغفول مانده بود يكي از شعارهاي انتخاباتی شماست و ما اميدواريم متناسب با ظرفيت‌هاي ملی شاهد اقدمات مؤثر و كارساز در اين زمينه باشيم.
احياي فصل سوم قانون اساسي، «حقوق ملت»، كه سالهای سال به فراموشي سپرده شده است يكي ديگر از برنامه‌های جنابعالی است. ما مطمئن هستيم اجرای كامل و بدون تنازل اين فصل، سبب خواهد شد توسعه سياسی محقق و انرژی متراكم هزاران انسان مولد، مبدع و خلاق در راه سازندگی ايران آزاد شود. مطمئنا در اين راه همکاری اركان و قوای ديگر ضروری است و ما يقين داريم همه كساني كه در درون حكومت مسؤوليت دارند به خوبی پيام رأي ملت را درك مي‌كنند و در راه اجرای برنامه‌های شما، با صميمت همكاری خواهند كرد.

 

جناب آقای رئيس جمهور
جبهه مشاركت ايران اسلامي با تبريك مجدد پيروزی حضرتعالی در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری برای شما صميمانه آرزوي توفيق دارد.
خواسته حزبی ما در دولت شما اين است كه اصول «حكمرانی خوب» يعنی مشاركت، حاكميت قانون، شفافيت، پاسخگويی، وفاق عمومی، عدالت كارآمدی و مسؤوليت پذيري ، سرلوحه برنامه ها و كار ها قرار گیرد.
از نظر ما يكي از مهمترين اصول «حكمرانی خوب» پاسخگويی است و پاسخگويی تنها با وجود پرسش‌گراني عالم، كارشناس، صادق و دلسوز و البته بي‌پروا و بدون لكنت زيان میسر است و ما مي‌خواهيم اين گونه پرسش‌گرانی باشيم.

 

جبهه مشارکت ایران اسلامی
26/3/1392

نامه یک تشکل کارگری به رییس جمهور منتخب و طرح مطالبات جامعه کارگری از دولت یازدهم

Posted: 17 Jun 2013 05:45 AM PDT

جرس: یکی از ۶ تشکل کارگری شاکی دستمزد ۹۲ در دیوان عدالت اداری، با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور جدید، عمده‌ترین مطالبات کارگران از دولت یازدهم را یادآور شد.


به گزارش ایلنا، در پی اعلام نتایج انتخابات اخیر ریاست جمهوری، کانون هماهنگی شوارهای اسلامی کار استان تهران با ارسال نامه‌ای از «حسن روحانی» خواست تا در دولت خود به مهم‌ترین خواسته‌های کارگران رسیدگی کند.


در این نامه که به امضای «حسین حبیبی»، دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران رسیده است از اختلاف میان دستمزد با تورم، اجرای ظرفیت‌های دست نخورده قانون کار، استقلال نهادهای صنفی کارگری از مداخله دولت و کارفرما، محو استخدام‌های پیمانکاری کارگران، ایجاد امنیت شغلی و اقتصادی از طریق انعقاد قراردادهای دائم، استقلال سازمان تامین اجتماعی و واگذاری اداره آن به شرکای کارگری و کارفرمایی، محاسبه و همسان سازی مالیات بر درآمد کارگران بر اساس مالیات بر مشاغل کارمندان و متوقف شدن محاسبه و پرداخت عیدی کارگران شاغل در دستگاه‌های دولتی بر مبنای عیدی کارمندان به عنوان هشت مورد از مهم‌ترین خواسته‌های صنفی کارگران ایران نامبرده شده است.


متن کامل نامه دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران به رئیس دولت یازدهم به شرح ذیل است:


جناب آقای دکتر حسن روحانی


رئیس جمهوری محترم و منتخب مردم در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری


با سلام و خدا قوت
احتراما ضمن عرض تبریک و آرزوی توفیق جنابعالی به عنوان رئیس جمهور برگزیده مرم و به ملت عزیز ایران که با حضور خود در پای صندوق‌های رای در روز جمعه ۲۴/۳/۹۲ حماسه سیاسی را رقم زدند کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران بر خود وظیفه می‌داند به عنوان یک تشکل قانونی موضوع اصل ۱۰۴ قانون اساسی پیگیر مطالبات به حق قشر عظیم کارگران که در خلق حماسه سیاسی نقش اصلی و محوری داشته باشد.
به همین منظور اهم مطالبات را به شرح ذیل اعلام داشته و امیدواریم در تحقق آن‌ها اقدام جدی به عمل آورید و حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری که کارگران را ستون فقرات جامعه می‌دانند تحقق یابد.
۱- تفاوت ۱۵ درصدی و دستمزد کارگران در سال ۹۲ را که در مصاحبه با خبرنگاری ایلنا در ۱۹/۳/۹۲ وعده داده بودید را عملی کنید.
توضیح: حداقل دستمزد سال ۹۲ کارگران کشور کمتر از نرخ تورم و سبد معیشت موضوع ماده ۴۱ قانون کار به تصویب رسید و شورای اسلامی کار استان تهران به عنوان اعتراض اقدام به شکایت در دیوان عدالت عداری نمود.
۲- پیاده کردن ظرفیت‌های قانون کار که معطل مانده و در صورت نیاز به ایجاد تغییرات و اصلاح در قانون کار باید سمت و سوی آن در جهت حمایت از نیروی کار باشد.
۳- استقلال تشکل‌های کارگری و عدم دخالت دولت و کارفرمایان در تشکیل فعالیت تشکل‌های کارگری
۴- محو پدیده شوم شرکت‌های پیمانکاری یا آدم فروش
۵- برقراری امنیت شغلی و اقتصادی جهت کارگران دارای قرارداد دائم و موقت
۶- استقلال سازمان تامین اجتماعی و اداره آن توسط شرکای اجتماعی کارگران و کارفرمایان نقش نظارتی دولت
۷- همسان سازی پرداخت مالیات حقوق کارگران با کارکنان دولت چرا که کارکنان دولت پس از اعمال معافیت به صورت ثابت ۱۰ درصد مالیات پرداخت می‌کنند و پرداخت مالیات توسط کارگران پس از اعمال معافیت به صورت پلکانی از ۱۰ درصد تا ۳۵ درصد می‌باشد.
۸- پرداخت عیدی کارگران دستگاه‌های دولتی به مانند کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار


توضیح: عیدی کارگران مشمول قانون بر اساس ماده واحده سال ۱۳۷۰ به میزان دو ماه حقوق می‌باشد در حالی که متاسفانه کارگران دستگاه‌های دولتی با استناد به ماده واحده سال ۱۳۷۴ با وجود اینکه مشمول قانون کار هستند به مانند کارکنان دولت عیدی دریافت می‌کنند که رقم آن به مراتب کمتر از عیدی کارگران کارگاه‌های مشمول قانون کار می‌باشد ضمن آنکه کارگران دستگاه‌های دولتی از سایر مزایای دستگاه‌های اجرایی نیز محرومی می‌باشند

 

وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد/ قطع ناگهانی صدا توسط شبکه خبر

Posted: 17 Jun 2013 04:44 AM PDT

گزارش لحظه به لحظه کنفرانس خبری حسن روحانی
جرس: دقایقی پیش نشست خبری حسن روحانی با خبرنگاران داخلی و خارجی آغاز شد. رئیس جمهور منتخب ایران، در این کنفرانس خبری به سئوالات خبرنگاران پاسخ می‌دهد و مشروح این کنفرانس لحظه به لحظه منتشرمی شود.

 

به گزارش ایسنا، این اولین نشست خبری حسن روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب در جمع خبرنگاران است که در سالن آفتاب مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال برگزاری است.

در این نشست محمد باقر نوبخت ،یاسر هاشمی، نعمت‌زاده ، عبدالحسین مختاباد و ... حضور دارند.


مجری نشست خبری، امیرزمانی نیا، عضو هیات مذاکره کننده ایران با سه کشور اروپایی در زمان مسئولیت آقای روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. زمانی نیا در اواخر دولت محمد خاتمی سفیر ایران در مالزی شد اما پس از آغاز دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سمت خود عزل شد.


سپاس از همه/ وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد
حسن روحانی در آغاز این نشست خبری با بیان اینکه در این انتخابات همه پیروز بودند و همه جشن گرفتند: سپاس می گویم به همه آنهایی که میانه روی و اعتدال و اخلاق را برگزیدند .

وی ادامه داد : ملت بزرگ ایران ، وعده های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد ، از خدا می خواهم به من توفیق دهد به همه آنها عمل کنم .


روحانی گفت: خدا را گواه می گیرم در زمان انتخابات کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم بر رروی مصالح کشور و سخنان ملت که در کوی و برزن می شنیدم بود .


رئیس جمهور منتخب افزود: کشور نیاز به وحدت و همدلی دارد توهین ها و تخریب ها را برای همیشه از یاد ببریم ، مثل جوانها باشیم و صادقانه با پاک دلی به فکر کشور و آینده کشور باشیم ، کمتر به گذشته فکر کنیم ؛ به تجربه گذشته بنگریم و به راه آینده کشور.


روحانی طی کنفرانس خود تاکید کرد: "ما گفتیم که کلید داریم، داس نداریم! دولت آینده دولت کارآمد و شایسته سالاری خواهد بود. همه کسانی که در این هشت سال کار کرده اند و مدیر شایسته هستند از آنها استفاده خواهم کرد. البته اگر کسی اتوبوسی و بی بلیط آمده باشد، خوب خودش بلیط نگرفته است. در دولت آینده اجازه نخواهیم داد که به کسی توهین بشود. در داخل کشور باید تلاش کنیم که اگر کسی از نظام فاصله گرفته او را جذب کنیم. اگر کسی نقد و نظری دارد نباید او را فورا دشمن بخوانیم. در خارج دشمنانی داریم. اما تلاش ما این است که به دشمن بفهمانیم که ناچار است در مقابل ملت بزرگ ایران سر فرود بیاورد نه اینکه دشنه خود را نشان دهد."


نخستین سئوال را خبرنگار واحد مرکزی خبر پرسید که گفت: با شعار اعتدال اعتماد مردم را جلب کردید. مصداق های اعتدال در عرصه های اقتصادی و سیاسی چه خواهد بود؟ و روحانی پاسخ داد: به عنوان مثال به جای اینکه دولت در مسائل اجتماعی و فرهنگی مداخله کند، بیشتر از انجمن های صنفی و تشکل های تخصصی استفاده خواهد کرد و در مقام عمل کار به خود مردم واگذار خواهد شد.


خبرنگار رادیو سراسری پرسید: آیا به صورت مرتب از طریق رادیو با مردم صحبت خواهید کرد؟که روحانی فورا گفت: قول می دهم از طریق رسانه ملی و به ویژه رادیو در مقاطع مختلف با مردم حرف بزنم و به آنها گزارش بدهم.


روحانی در پاسخ به سوال شبکه خبر که پرسید: مهم ترین و فوری ترین برنامه اقتصادی شما چیست؟ دولت شما از موفقیت به وجود آمده در تعامل با دیگر کشورها چگونه استفاده خواهد کرد؟، گفت: در مرحله اول باید به فکر نیازهای فوری مثل کالاهای اساسی باشیم، با یاری و کمک دولت فعلی. دوستان من با دولت در تماس هستند و کمیته های مشترکی تشکیل خواهد شد تا به نیازهای فوری رسیدگی شود. در مرحله دوم باید برنامه ریزی برای ماه های آتی انجام شود و ثبات و آرامش به اقتصاد داده شود. نقدینگی باید کنترل و به سمت تولید هدایت شود. اگر چنین شود، آثار این اقدامات در چند ماه در بازار آشکار خواهد شد.


تحریمها
خبرگزاری مهر پرسید: گفته بودید تحریم ها را کاهش می دهید. چطور و ظرف چه مدتی این کار را می کنید؟
روحانی گفت: همه می دانیم که این تحریم ها ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم داشته باشد و کاری که انجام شده قانونی و مطابق قواعد بین المللی بوده است. استفاده از ابزار تحریم دوره اش گذشته است و حتی به ضرر خود غرب هم هست و شاید فقط برای اسرائیل سود داشته باشد. دو اقدام برای کاهش تحریم ها خواهد شد: اول قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر. البته برنامه های هسته ای ما شفاف است، اما حاضریم شفافیت بیشتری نشان دهیم تا برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات ما کاملا در چارچوب های بین الملی است. دوم ارتقای اعتماد متقابل میان ایران و سایر کشورها خواهد بود. راه حل اعتماد متقابل و شفافیت بیشتر است و ما در هر دو زمینه قدم خواهیم گذاشت.


خبرگزاری فارس: در ایام تبلیغات گفتید جشن پیروزی را زمانی خواهید گرفت که بی کاری نداشته باشیم. فکر می کنید کی جشن پیروزی بر معضل اشتغال برپا خواهد شد؟


روحانی: اشتغال دغدغه بسیاری از خانواده هاست. حل اساسی مشکل اشتغال با رونق اقتصادی است. وقتی محیط کسب و کار بهبود پیدا کند، مشکل اشتغال حل خواهد شد. یعنی نرخ بیکاری رو به کاهش می رود. اولین قدم این است که قانون مجلس در مورد بهبود فضای کسب و کار را دولت آئیین نامه اش را تهیه و ابلاغ خواهد کرد. دولت مشکلات دیگر را هم قدم به قدم رفع می کند و امیدواریم در سال اول آثار آن را ببینیم.


سیاست خارجی
در مورد سیاست خارجی و سوریه، که خبرگزاری الجزیره پرسید "اولویت دولت شما در سیاست خارجی چیست؟ نظر شما در مورد بحران در سوریه چیست؟"، روحانی گفت: تصمیم گیرنده اصلی در سوریه، ملت سوریه است. ما با تروریسم و جنگ داخلی و دخالت های کشورهای دیگر مخالفیم و امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه و جهان هر چه زودتر صلح و آرامش به سوریه برگردد و آنچه نظر مردم سوریه است در آن کشور محقق شود. اولویت دولت در سیاست خارجی روابط خوب با همسایگان است. با کشورهای جنوب خلیج فارس نه تنها همسایه، بلکه برادر هستیم. به ویژه عربستان سعودی که قبله گاه همه مسلمانان در آن است. زمینه تعامل میان دو کشور بسیار آماده است. خوشحالم که من اولین تفاهم نامه امنیتی میان ایران عربستان را در سال 1377 امضا کردم. امیدوارم روابط ویژه با همه همسایگان به ویژه عربستان سعودی داشته باشیم.
در مورد سیاست خارجی دولت جدید احساس می کند که فرصت جدیدی برای تعامل با دنیا در اثر حضور مردم و مشارکت آنها به وجود آمده است. امیدوارم که همه کشورها از این فرصت استفاده کنند که منتج به منافع متقابل خواهد شد.


وی در پاسخ به اینکه نظر شما در مورد تصمیم آمریکا مبنی بر تسلیح مخالفان در سوریه چیست؟ گفت: دولت فعلی سوریه باید تا انتخابات بعدی برقرار باشد و در انتخابات 2014 هر چه مردم خواستند عملی خواهد شد.


اقتصاد
روحانی در پاسخ به ایرنا که پرسید: مهمترین اقدام اقتصادی شما برای از بین بردن تورم در کوتاه مدت چه خواهد بود؟ پروژه مسکن مهر را چطور دنبال خواهید کرد؟، گفت: راه حل اقتصاد رونق دادن به تولید و هدایت پس اندازها و نقدینگی به سوی تولید است. تحرک هایی باید در بانک ها به وجود بیاید. قدم دوم افزایش بهره وری خواهد بود. در مورد مسکن مهر: آنچه ناقص است باید تکمیل شود و اشکالات آن باید برطرف شود. خدمات جانبی به ساکنان آن ارائه کرد. در مورد یارانه هم یارانه فعلی ادامه خواهد یافت. از فردا کمیته مشترکی از همکاران اقتصادی خود و نمایندگان مجلس تشکیل خواهیم داد که ادامه کار یارانه ها را بررسی کند.


وی در پاسخ به عصر اقتصاد که پرسید: در بودجه و برنامه ممکن است چیزهایی باشد که با برنامه شما تفاوت داشته باشد. آیا در آنها تغییر خواهید داد؟، گفت: دولت موظف است که قانون را اجرا کند. اما اگر دولت نظری داشته باشد، آن را به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد و در صورت ضرورت این لایحه با دو فوریت یا حتی سه فوریت ارائه خواهد شد و مطمئن هستیم که مجلس هم همکاری خواهد کرد.


اتمی
خبرنگار فرانس 24 از روحانی پرسید: آیا حاضرید غنی سازی اورانیوم را متوقف کنید؟ که وی گفت: زمان این حرف ها گذشته. ما در سال های گذشته با آقای شیراک، رئیس جمهور وقت فرانسه به توافق رسیدیم که چطور می توانیم همکاری کنیم، آلمانی ها هم موافقت کردند اما انگلیسی ها تحت فشار آمریکایی ها موافقت نکردند. فکر می کنم همان توافق می تواند مبنای کار باشد.


وی همچنین در پاسخ به خبرنگار تسنیم که پرسید: اگر 1+5 پیشنهادی بدهد که تعلیق بخشی از غنی سازی در آن بود آیا می پذیرید؟ نظرتان در مورد فوردو چیست؟ گفت: معتقدیم بحران هسته ای تنها از طریق مذاکره و رسیدن به اعتماد متقابل قابل حل است و این کار شدنی است و قبلا هم به آن رسیده ایم. تلاش خواهیم کرد که تحریم را قدم به قدم از سر مردم رفع کنیم.


ایسنا پرسید: اولین قفلی که کلید شما باز می کند چه خواهد بود؟ که روحانی گفت: اولین قفل باز شد. مهمترین مسئله سرمایه اجتماعی بود که با حضور مردم ارتقاء یافت. و بعد از پایان انتخابات، شادمانی سراسری نشان داد که مردم حضور و نشاط دارند.


روحانی در پاسخ به روزنامه شرق که پرسید: با توجه به حمایت آقایان خاتمی و هاشمی و ریخته شدن آرای اصلاح طلبان به سبد شما، مطالبات اصلاح طلبان چگونه پیگیری خواهد شد و آیا احزاب اصلاح طلب در دولت شما اجازه فعالیت دوباره خواهند یافت؟، گفت: از همه کسانی که از من حمایت کردم تشکر می کنم، اما از امروز من رئیس جمهور همه مردم هستم. دولت نیازمند کمک مستمر همه مردم است. همه مطالبات قانونی و به حق همه جناح ها مد نظر خواهد بود. اجرای قانون اساسی وظیفه من است و ان شاءالله به عهدم برای اجرای تمام اصول قانون اساسی به ویژه فصل سوم (حقوق ملت) پایبند خواهم بود.


ورزش و جوانان
رئیس جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان ورزشی که پرسید: دولت شما چه راهکارهایی برای نظام باشگاه داری در ورزش تدارک دیده است؟ گفت: اولا برای تیم ملی فوتبال آرزوی موفقیت دارم. جوانان ما بسیار به ورزش علاقه مند هستند. در برنامه من یک فصل در مورد ورزش بود. قول می دهم که مسئله ورزش را به عنوان عامل نشاط و سلامت جامعه و غرور ملی، مورد توجه ویژه دولت من خواهد بود.


ایران - انگلستان
آقای روحانی در پاسخ به سوال شبکه جهانی بی بی سی مبنی بر اینکه "برای حل مشکلات موجود در روابط ایران و انگلستان چه برنامه ای دارید؟"، گفت: بنای ما حل مشکلات با همه کشورهایی است که آنها را به رسمیت می شناسیم. منتها با احترام متقابل و بر اساس منافع متقابل. رابطه با انگلستان هم از این اصل کلی مستثنی نخواهد بود.


رابطه با آمریکا
شبکه ان بی سی از روحانی پرسید آیا آماده مذاکره مستقیم با دولت آمریکا هستید؟، که وی فورا گفت: مسئله رابطه ایران و آمریکا پیچیده و دشوار است. زخم کهنه ای وجود دارد که باید با تدبیر آن را ترمیم کرد. ما به دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم می کند که دو ملت و دو کشور بیشتر به فکر آینده باشند و برای گذشته راه حل پیدا کنند. اما مذاکره با آمریکا باید بر مبنای احترام متقابل و از موضع برابر باشد و باید بر مبنای شرایطی باشد که باید عمل شود. آمریکایی ها باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران مداخله نخواهند کرد. ثانیا همه حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته ای را به رسمیت بشناسند. و ثالثا سیاست های زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند. با این شرایط اگر احساس شود حسن نیت وجود دارد زمینه فراهم خواهد شد. همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران کوتاه نخواهد آمد. آماده کاهش تنش هستیم و اگر حسن نیت دیدیم در چارچوب جمهوری اسلامی می توان زمینه اعتماد را فراهم کرد.


رابطه با چین
آقای روحانی در پاسخ به سی سی تی وی که پرسید: رابطه آینده ایران و چین را چگونه می بینید؟، گفت: رابطه ما با چین همیشه خوب بوده و این رابطه خوب ادامه خواهد یافت. دولت جدید نکاتی در رابطه با چین دارد که با مقامات چین مطرح خواهد کرد.


سیاست خارجی
روحانی در پاسخ به جایگاه کشورهای آمریکای لاتین در توسعه روابط ایران گفت: اولویت ما کشورهای همسایه، کشورهای اسلامی و کشورهای غیر متعهد است و بر همین اساس با کشورهای آمریکای لاتین هم توسعه روابط خواهیم داشت.


دولت فراجناحی
شبکه پرس تی وی از روحانی پرسید آیا دولت آشتی ملی تشکیل خواهید داد و از اصولگرایان در دولت استفاده خواهید کرد؟ که وی پاسخ داد: همانطور که گفتم دولت من دولت فراجناحی و شایسته سالار خواهد بود و هم از اعتدال گرایان، هم از اصلاح طلبان و هم از اصولگرایان استفاده خواهم کرد.


رفع فضای امنیتی
آقای روحانی در پاسخ به سوال روزنامه اعتماد مبنی بر اینکه گفته بودید که می خواهید فضای امنیتی را از بین ببرید. برای رفع محدودیت از چهره های سیاسی که از مسئولان انقلابی بوده اند چه برنامه ای دارید؟، گفت: خیلی از امور کار قوه مجریه به تنهایی نیست و باید سه قوه باهم تلاش کنند. فضا تغییر خواهد کرد و بسیاری از خواسته هایی که مد نظر است زمینه اش فراهم خواهد شد.


کارگران
خبرگزاری کار ایران، ایلنا، از روحانی پرسید برنامه فوری شما برای افزایش دستمزد کارگران چیست؟، که وی گفت: این قول بنده نیست، قانون این را می گوید. طبق قانون افزایش حقوق باید معادل تورم باشد و دولت تلاش خواهد کرد که قانون را عملیاتی کند.


دولت جدید
خبرنگار آفتاب یزد از روحانی پرسید: آیا آقای عارف را به عنوان معاون اول در کابینه خود استفاده خواهید کرد یا نه؟، که وی گفت: بنده از همه رقیبان انتخاباتی خواستم که برنامه ها و نظرات و افرادی که مد نظر داشته اند را در اختیار ما بگذارند. ان شاءالله از همه نیروهای شایسته دعوت به همکاری خواهیم کرد. از آقای دکتر عارف هم دعوت خواهیم کرد، بسته به نظر ایشان دارد.


روزنامه نگاران
وی در پاسخ به روزنامه بهار که گفت در این هشت سال به روزنامه نگاران خیلی سخت گذشت. امیدواریم که انجمن روزنامه نگاران ایران را باز گشایی کنید، پاسخ داد: نه تنها آن انجمن را، بلکه همه انجمن های قانونی را باید فعال کنیم و من تلاشم را در این راه خواهم کرد.


دانشگاه
خبرگزاری آنا از روحانی پرسید: برنامه دولت برای دانشگاه ها و تخصیص بودجه علمی و تحقیقاتی چیست؟، که وی گفت: برنامه ما این است که کیفیت دانشگاه های دولتی را بهبود ببخشیم و دانشگاه ها را کاربردی کنیم و از توانایی های دانشگاهی در صنعت استفاده کنیم.


قطع صدای مراسم توسط صدا وسیما
بر اساس گزارش ها، ناگهان یکی از حاضران در جلسه در پایان نشست خبری فریاد زد: "روحانی یادت باشه میر حسین باید باشه"، که پس از طرح این شعار شبکه خبر صدا و سیما صدای مراسم را قطع کرد و آقای روحانی جلسه را ترک کرد.


گفتنی است، آخرین تصاویر بدون صدای از نشست خبری حسن روحانی بر صفحه شبکه خبر، وضعیتی خاص را در جلسه نشان می داد.

 

استاد جلیل شهناز درگذشت

Posted: 17 Jun 2013 04:40 AM PDT

جرس: ستاد جلیل شهناز نوازنده پیشکسوت موسیقی و نوازنده تار در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. شهرام ناظری از جلیل شهناز به عنوان آخرین بازمانده از نسل غول‌های موسیقی کشورمان یاد کرد و زیباترین دوران کاری‌اش را حضور در گروه "اساتید موسیقی ایران" و همراهی با استاد شهناز دانست.


به گزارش مهر، جلیل شهناز پس از یک دوره بیماری صبح امروز دوشنبه ۲۷ خردادماه در بیمارستان آراد درگذشت.


استاد شهناز در سال ۱۳۰۰ در اصفهان به دنیا آمد. تقریباً همه اعضای خانواده وی با موسیقی آشنایی داشتند و در رشته‌های مختلف هنر از جمله تار، سه‌تار، سنتور و کمانچه مقام استادی رسید. پدرش شعبان خان علاقه وافری به موسیقی اصیل ایرانی داشت و علاوه بر تار که ساز اختصاصی او بود، سه‌تار و سنتور هم می‌نواخت. عموی او غلامرضا سارنج هم از نوازندگان کمانچه بود.


جلیل شهناز از کودکی به موسیقی علاقه‌مند شد و نواختن تار را در نزد عبدالحسین شهنازی و برادر بزرگ خود حسین شهناز به خوبی ساز می‌نواخت، آغاز کرد. پشتکار زیاد و استعداد شگرف جلیل به حدی بود که در سنین جوانی از نوازندگان خوب اصفهان شد.


شهناز در جوانی با حسن کسایی آشنا شد که این آشنایی آغاز همکاری بلندمدت آن دو بود. جلیل شهناز از سال ۱۳۲۴ در تهران ساکن شد و با رادیو تهران شروع به کار کرد و در بسیاری از برنامه‌ها به عنوان تک‌نواز شرکت کرد.


جلیل شهناز با سفر به تهران و اقامت در این شهر کارمند افتخاری شهرداری شد. این زمان مصادف بود با پخش برنامه‌های تخصصی موسیقی از رادیو و تلویزیون که جلیل شهناز از تکنوازان بی بدیل این دوران بود.


امکانات ضبط و استودیوهای تازه به خدمت گرفته رادیو تلویزیون این فرصت را به او داد تا بتوانند با پنجه و مضراب سحرآمیز خویش دل هر شنونده و بیننده‌ای را تسخیر کند. ضبط برنامه‌های فراوان و نیز کنسرت‌های مختلف با نوازندگان و خوانندگان معروف آن عصر در تهران حاصل این دوران است.


این نوازنده تار در طول زندگی هنری خود با هنرمندان والای کشور از جمله فرامرز پایور، حبیب الله بدیعی، پرویز یاحقی، همایون خرم، علی تجویدی، منصور صارمی، رضا ورزنده، امیر ناصر افتتاح، جهانگیر ملک، اسدالله ملک، حسن کسایی، محمد موسوی، تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، محمودی خوانساری، عبدالوهاب شهیدی، اکبر گلپایگانی، حسن خواجه امیری و محمدرضا شجریان همکاری داشته‌است.


وی در دههٔ ۶۰ همراه بافرامرز پایور، علی اصغر بهاری، محمد اسماعیلی و محمد موسوی گروه اساتید را تشکیل داد و با این گروه، مسافرت‌های متعددی به کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکا داشت.


وی در سال ۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد. همچنین در ۲۷ تیر سال ۱۳۸۳، مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) برای تجلیل از یک عمر فعالیت هنری به جلیل شهناز اهدا شد. در سال ۱۳۸۷، محمدرضا شجریان گروهی که با آن کار می‌کرد به افتخار جلیل شهناز، گروه شهناز نام گذاشت.


جلیل شهناز، علاوه بر نواختن تار که ساز اختصاصی او بود با نواختن ویولون، سنتور و تمبک نیز آشنایی داشت. معروف است که او در شیوه نوازندگی می‌تواند با ساز خود علاوه بر نواختن، آواز هم بخواند.


شهرام ناظری: بهترین دوره کاری ام در کنار استاد شهناز بود
شهرام ناظری از جلیل شهناز به عنوان آخرین بازمانده از نسل غول‌های موسیقی کشورمان یاد کرد و زیباترین دوران کاری‌اش را حضور در گروه “اساتید موسیقی ایران” و همراهی با استاد شهناز دانست.


شهرام ناظری خواننده صاحب‌نام ایران در گفتگو با مهر با ابراز تاسف از درگذشت استاد جلیل شهناز نوازنده پیشکسوت تار گفت: به اعتقاد من با درگذشت استاد جلیل شهناز شاید آخرین بازمانده از نسل غول‌های موسیقی ایران از میان ما رفت.


ناظری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب بیشتر استادان موسیقی ایرانی که زحمات بسیار زیادی در اعتلای موسیقی ایرانی کشیدند کمتر مورد توجه قرار گرفتند و متاسفانه بسیاری از آنها گوشه‌نشینی را تجربه کردند و به انزوا رفتند. به همین جهت ما تلاش کردیم با گرد هم آوردن این هنرمندان از جمله جلیل شهناز، علی اصغر بهاری، فرامرز پایور، محمد اسماعیلی و محمد موسوی گروهی را تشکیل دهیم که در آن سال‌ها با توجه به امکانات بسیار ناچیزی که وجود داشت گروه “اساتید موسیقی ایران” تشکیل شد و توانست تاثیر زیادی در جریان موسیقی کشور داشته باشد.


وی گفت: با همت و بزرگواری هنرمندان عضو گروه اساتید از جمله زنده‌یاد جلیل شهناز این گروه توانست نقش ارزنده‌ای را در موسیقی ایرانی ایفا کند چراکه این عشق و علاقه بود که در آن زمان باعث شکل‌گیری روند تازه‌ای در عرصه موسیقی شد و حتی معرف خوبی از موسیقی ایرانی در کشورهایی نظیر فرانسه، انگلستان و ٱمریکا شد.


ناظری در پایان خاطر نشان کرد: یکی از زیباترین دوره‌های کاری من حضور در همین گروه اساتید و همراهی با هنرمندان ارزنده‌ای چون جلیل شهناز بود که هیچ‌گاه آن دوران را فراموش نخواهم کرد و امیدوارم زمانی را ببینم که در اوقات مرگ به یاد هنرمندان تاثیرگذار موسیقی ایران نیفتیم.

 

آراء روحانی به چه معناست ؟

Posted: 17 Jun 2013 04:37 AM PDT

محمدآزاد جلالی زاده
رای بالای مناطق کرد نشین و اهل سنت  به  روحانی نشان داد که از مدیریت مبتنی بر نگاه امنیتی به این قسمت از ایران خسته شده اند 


اکنون که نتایج ریاست جمهوری معلوم گشته و نامزد اصلاح طلبان و اصولگرایان معتقد به اعتدال و عقلانیت و تدبیر –جناب آقای حسن روحانی – پیروز میدان گشته و ردای ریاست جمهوری آینده به وی رسیده ، سوالی که در وهله ی اول مطرح می شود این است که این آرا نشان از چه دارد و به چه معناست ؟ نوشتار مختصر پیش رو سعی بر آن دارد که جوابی اولیه و گذرا برای این سوال ارایه دهد ، باشد که بقیه دوستان صاحب نظر نیز به این بحث و بحثهایی این چنین بپردازند.
 

۱-آرا حدود ۱۹ میلیونی حسن روحانی ، در مرحله ی اول نشان از احساس و نیاز شدید بدنه عمومی جامعه به تغییردارد ، مردمان ایران با پوست و گوشت و استخوان فشار ناشی از مدیریت ناکارآمد را حس کرده و آشوب و تلاطم در لایه‌های گوناگون زندگی را تجربت نموده بودند و بر آن بوده و هستند که با حضور در انتخابات می توان تغییر ایجاد کرد و دست کم اندکی آرامش و امنیت روانی ، سیاسی و اجتماعی و نیز رفاه را به جامعه برگرداند .
 

 

۲- مردمان ایرانی با این انتخابات نشان دادند که رییس جمهوری می خواهند که بداند و بفهمد زمانی که رییس جمهور است دارای یک شخصیت حقوقی فارغ از شخصیت حقیقی خود است و نماد هویت و شخصیت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران و ایرانی در عرصه ی جهانی و بین المللی است ، یک شخصبت حقوقی همچون رییس جمهور نبایستی به خود اجازه دهد که هر چه بر ذهنش می آید بدون ذره‌ای تفکر و تامل بر زبان آرد و عمل کند، و همچون شخصیت‌های فیلمهای وسترن ! هل من مبارز بطلبد .
 

 

۳- انتخاب روحانی به ریاست جمهوری نشان داد که در طول تاریخ هر کس به سوی مردم ایران با صداقت و دلسوزی رو کرده و منافع جمعی را بر دیگر مسایل ترجیح داده در قلب مردم جای دارد و شاید در ظاهر و به دلیل ترس از جان و مال و آبروی خویش ! نشان نداده اند اما در ذهن و قلبشان چنین افرادی را پاس می دارند و در هر فرصتی قدرشان دانسته اند و بر صدرشان نشانده اند ، مردم رای و نظر هاشمی کنونی و سیدمحمد خاتمی به عنوان دو فردی که دارای چنین مشخصاتی بوده اند را پذیرفته و همراه با چرخش آنان به سوی روحانی ، آنان نیز رای خود را به سبد روحانی ریختند.
 

 

۴- انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که اصولگرایان تندرو و افراطی که وعده ی بهشت سازی ایران و ژاپن اسلامی ساختنشان در صورت یکدست شدن ساختار قدرت به نفع آنان ، گوش فلک را کرده بود ،دروغ و سرابی بیش نبوده است و پیام آشکار مردم به آنان این بود که : ما بهشت دروغین شما عزیزان ! را نمی خواهیم و خواهان اندکی دور شدن از جهنم تورم و گرانی و مدیریت عجیب و غریب و امنیتی گونه و نا امنی فردی و اجتماعی در عرصه‌های گوناگون هستیم .
 

 

۵- شرکت در انتخابات نشان داد که مردم صلاح و مصلحت خویش را بسیار بهتر از کسانی می دانند که در آن ور آبها ، از دور دستی به آتش داشته و با تحلیل هایی که فقط به درد پر کردن ساعت برنامه‌های خبری خود و همفکرانشان می رسد ، حکمهای تحریمی ساعتی ! صادر می کنند ، مردم تنها راه پیش رو برای تغییر با کمترین هزینه را انتخاب فردی معتدل به ریاست جمهوری دانسته و در این راه سنگ تمام گذاشتند .
 

 

۶- رای بالای مناطق کرد نشین و اهل سنت نشان داد که ایرانیان این نقاط ، از مدیریت در حوزه‌های گوناگون در این مناطق بویژه مدیریت مبتنی بر نگاه امنیتی به این قسمت از ایران خسته شده و خواستار نگاه برابر و شهروند گونه همچون سایر ایرانیان به خود می باشند ، باشد که دولت آینده در این امر سرمایه گذاری اساسی نماید .
 

 

۷- رای به روحانی نشان از امید و امید ورزی در ایرانیان دارد ، چرا که امید و امیدواری در هر حالتی – حتی اگر توهم گونه باشد ! – سیار بهتر از ناامیدی است ، چرا که ناامیدی همچون سمی مهلک فلج کننده خواهد بود . "امید"، است که راه را برای تلاش در ساختن رویاها برای ایرانی آزاد و آباد فراهم می کند .
 

 

۸- و در یک کلام اینکه ، این آرا نماد تلاش برای پا گرفتن دولتی برآمده از تدبیر و امید برای تحقق شعار ایران برای همه ایرانیان است .  

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


پیام تبریک تعدادی از اهل قلم به مردم و حسن روحانی

Posted: 17 Jun 2013 03:45 AM PDT

جرس: تعدادی از چهره های اهل قلم به مناسبت پیروزی حسن روحانی، پیام تبریکی را خطاب به مردم ایران و وی به طور مشترک ابلاغ کردند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، متن پیام و اسامی امضا کنندگان به شرح زیر می باشد:


مردم بزرگوار ایران
«تصمیم قاطعانه ی شما برای حاکمیت اعتدال و عقلانیت بر امور کشور، بدون شک مورد حمایت نویسندگان و شاعرانی است که تدبیر را در محضر شما آموخته اند. انتخاب هوشمندانه شما و سپردن امور به دولت تدبیر و امید مایه خرسندی است و ما اهالی قلم حمایت خود را از این تصمیم سرنوشت ساز اعلام کرده و به جناب دکتر حسن روحانی به جهت توفیق ایشان در جلب اعتماد اکثریت مردم تبریک می گوییم.»


مشفق کاشانی، ساعد باقری، عبدالجبار کاکایی، سهیل محمودی، فاطمه راکعی، افشین علا، اسماعیل امینی، حمیدرضا شکارسری، بیوک ملکی، طاهره ایبد، فاطمه سالاروند، فریبا نباتی، حسین جنتی، محمدرضا طاهری، جویا معروفی، داود جهانوند، صابر ساده، عبدالمهدی نوری، اصغر معاذی، مرتضی لطفی، محسن جلیلیان، صالحه حق گو، عباس سجادی، نیلوفر لاری پور، امیرحسین نیکزاد، فریدون عموزاده خلیلی، محسن کریمی راهجردی، فرامرز راد، مسعود جعفری، عبدالصابر کاکایی، ابولفضل جلال، راضیه بهرامی، حامد داراب، علیرضا آدینه، امین احراری، امیر مرزبان و همایون حسینیان.

 

احتمال دریافت شهریه اجباری در مدارس

Posted: 17 Jun 2013 03:08 AM PDT

با كسری بودجه در آموزش وپرورش رخ می دهد
جرس: همزمان با آغاز زمان ثبت نام دانش آموزان در مدارس کشور، وزارت آموزش وپرورش چراغ خاموش در حال دریافت شهریه های اجباری از والدین جهت ثبت نام در مدارس است.


به گزارش شرق، این مساله باعث شده که نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نسبت به این مساله ابراز نگرانی کنند. به طوری که عبدالوحید فیاضی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این باره می گوید: برطرف کردن و تامین این کسر بودجه بستگی به منابع درآمدی دارد و جبران این کسری نباید با دریافت وجه از خانواده ها در مدارس تامین شود.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گفت: این بودجه از چند جهت مورد بررسی قرار گرفت که از جمله می توان به بهبود وضعیت فضاهای آموزشی و افزایش بودجه عمرانی اشاره کرد.


وی افزود: از دیگر موارد بررسی در کمیسیون تلفیق تکمیل پروژه های نیمه مشارکتی وزارت آموزش وپرورش بود که البته تامین بودجه این بخش بستگی به میزان تحقق درآمدهای نفتی یا غیرنفتی و مالیاتی دارد.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سال 92 سال خوبی برای بودجه آموزش وپرورش است، گفت: در بخش پژوهشی نیز در لایحه دولت، اثری از افزایش بودجه در این بخش نبود که اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس با بررسی بیشتر، با افزایش بودجه این بخش موافقت کردند.


فیاضی درخصوص کسری بودجه آموزش وپرورش در سال گذشته، اظهار کرد: اکنون نیز برخی از مطالبات آموزش وپرورش پرداخت نشده است یا این مطالبات که شامل حقوق پرسنل و سرانه مدارس و موارد دیگر است با کمترین میزان آن پرداخت شده است.


این عضو مجلس اضافه کرد: اینگونه پرداخت مطالبات باعث ایجاد مشکلاتی برای مدیران مدارس شده است و در بودجه سال 92 سعی در برطرف کردن و رفع این کسر بودجه است.


وی با بیان اینکه عدم تحقق منابع درآمدی کسری بودجه را به همراه دارد، گفت: برطرف کردن و تامین این کسری بودجه بستگی به منابع درآمدی دارد و جبران این کسری نباید با دریافت وجه از خانواده ها در مدارس تامین شود. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص دریافت وجه از والدین در مدارس، عنوان کرد: یکی از عملکردهای نامناسب در مدارس دریافت هزینه از والدین به هنگام ثبت نام دانش آموزان یا آغاز سال تحصیلی جدید است و سال گذشته نیز آموزش وپرورش برای هوشمندسازی مدارس با دریافت کمک مالی از والدین باعث نارضایتی خانواده ها شده بود.


وی ادامه داد: در اولین جلسه بعد از انتخابات، کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص بررسی های لازم را انجام می دهد تا مانع پرداخت اینگونه هزینه ها در مدارس شود که خلاف قانون بوده و هزینه مضاعفی را برای خانواده ها فراهم می کند.