جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


میزان محبوبیت کاندیداهای ریاست جمهوری در بین دانشجویان

Posted: 06 Jun 2013 08:04 AM PDT

بر اساس نظرسنجیی که پس از مناظره ها انجام شده اعلام شد
جرس : دراین نظر سنجی که با درنظر گرفتن جامعه آماری وسیع و مطابق با آخرین استانداردها و آموزه های مهندسی افکارعمومی صورت گرفته است روحانی و عارف محبوب ترین کاندیداهای دانشجویان هستند.

 

به نقل از وب سایت انتخاب  در نظر سنجی که در روزهای اخیر و با درنظر گرفتن جامعه آماری وسیع و مطابق با آخرین استانداردها و آموزه های مهندسی افکارعمومی صورت گرفته است روحانی و عارف محبوب ترین کاندیداهای دانشجویان کشور هستند.

 

 ظاهراً مناظره های انتخاباتی، تاثیر زیادی در انتخاب گزینه مطلوب داشته است.

 

نتايج اين نظرسنجي به شرح زير مي باشد:

 

حسن روحانی 26 درصد

محمدرضا عارف 20 درصد

محسن رضایی 19 درصد

فالیباف 12 درصد

ولایتی 10 درصد

جلیلی 9 درصد

حداد 3 درصد

غرضی 1 درصد 

زد و خورد میان محافظان قالیباف و مردم / تکمیلی

Posted: 06 Jun 2013 08:04 AM PDT

محافظ قالیباف مجروح شد

 

 جرس: به گزارش سایت آوای زاگرس یکی از محافظان محمدباقر قالیباف از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شهر یاسوج به وسیله چاقو مورد حمله قرار گرفت و زخمی شد.

 

ضارب شناسایی شده است و در مکان مصلی محل سخنرانی قالیباف تحت تعقیب ماموران می باشد.

 

بنا بر این گویا میان حاضران و استقبال کنندگان و محافظان قالیباف درگیری لفظی و سپس زد و خوردی صورت گرفته است که یکی از محافظان مضروب می شود. 

 

همچنین به گزارش نیک نیوز از یاسوج٬  محافظان شهردار تهران برخوردی ناشایست و زننده با مردم شهر یاسوج در هنگام ورود قالیباف به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد داشته اند و الفاظ ناشایستی را به مردم نسبت دادند - برخوردهای فیزیکی و استفاده از کلمات نامناسب و رکیک از سوی محافظان قالیباف سبب واکنش تعدادی از مردم شد که خواستار توهین نکردن محافظان شهردار تهران به مردم شده بودند.

 

در حال حاضر ستاد قالیباف در این مورد هیچ واکنشی نشان نداده است. 

 

مخابرات: قطعی اینترنت از طرف ما نیست

Posted: 06 Jun 2013 06:20 AM PDT

جرس:اینترنت ایران در برخی نقاط از ظهر روز گذشته (چهارشنبه) دچار اختلالات متعدد شد که دراین زمینه گفته‌ می‌شد بخشی از این اختلالات به شرکت مخابرات برمی گردد این درحالی است که مسوولان این شرکت این موضوع را تکذیب می کنند.

 

داوود زارعیان در گفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران و تهران در ارائه اینترنت به کاربران خود مشکلی ندارند و ما حدس می‌زنیم که اگر شرکت‌های PAP در این رابطه با معضلات و اختلالاتی مواجه شده‌اند موضوع به شرکت زیرساخت برمی‌گردد.

 

مدیرکل روابط عمومی مخابرات ایران با تاکید بر این‌که شرکت مخابرات به شرکت‌های PAP اینترنت واگذار نمی‌کند این گونه عنوان کرد که در زمان انجام مناظرات مربوط به ریاست جمهوری حجم دانلود بسیار بالا رفته است اما با این وجود ما در شرکت مخابرات هیچ گونه اختلالی نداشته‌ایم.

 

زارعیان در پایان بار دیگر خاطرنشان کرد: ما به شرکت‌های مختلف که به عنوان شرکت‌های PAP فعالیت می کنند پهنای باند ارائه نمی‌کنیم که اکنون مشکلات اختلال آن‌ها به مخابرات مربوط شود.

 

به گزارش کارشناسان فنی، ایران رتبه اول قطعی اینترنت در منطقه را دارد و همزمان از پایین ترین سرعت و پهنا برخوردار می باشد.

صحبت‌های ” سعید الله‌بداشتی ” در حسینیه جماران

Posted: 06 Jun 2013 05:42 AM PDT

زعمای اصلاح‌طلب تکلیف‌شان را در حمایت از عارف یا روحانی روشن کنند

Posted: 06 Jun 2013 05:31 AM PDT

 جرس: یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی از هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی خواست تا هرچه زودتر حمایت خود را از کاندیدایی که قدرت جذب آرای معتدلین را داشته باشد، اعلام کنند و «جلوی تاخیر و تعلل به وجود آمده که به مثابه فرصت‌سوزی است» را بگیرند.

 

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در انتخابات ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان کاندیداهایی داشتند که مسلما حضورشان در عرصه انتخابات منجر به خلق حماسه عظیمی می‌شد، اما آن‌ها یا خود ترجیح دادند در این عرصه وارد نشوند و یا متاسفانه مجوز حضور نیافتند.


وی ادامه داد: ‌در حال حاضر بلاتکلیفی در این امر که آیا اصلاح‌طلبان از کاندیداهای موجود حمایت خواهند کرد یا خیر؟ موجب از دست رفتن فرصت باقیمانده می‌شود و در اینجا به صراحت عرض می‌کنم یکی از آفت‌های اصلاحات، تاخیر در تصمیم‌گیری و فرصت‌سوزی است.


وی تاکید کرد: در معرفی یا عدم معرفی کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلبان، شورای هماهنگی و در صدر آن آقای خاتمی اولی هستند اما اگر قرار بر این باشد که از بین مجموعه کاندیداهای حاضر کسی به عنوان نامزد مقبول که قدرت جذب آرای طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را داشته باشد معرفی شود، باید جسارتا هرچه زودتر آقایان هاشمی و خاتمی تصمیم بگیرند.


این نماینده مجلس در عین حال گفت: برای این‌که تصمیم‌گیری از پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار باشد و هم نصاب، رای اکثریت قرار گیرد پیشنهاد من افزوده شدن جناب آقای سیدحسن خمینی به این مجموعه دو نفره است.


وی با بیان این‌که «برخی از طرفداران اصلاحات به دلیل تاخیر و تعلل در تصمیم‌گیری جذب ستادهای سایر کاندیداها شده‌اند که گرایشی معتدلانه داشته‌اند»، ادامه داد: از این تصمیم‌گیری دیرهنگام نباید تحول چشمگیر در آرای کاندیدای معرفی شده را انتظار داشت، بلکه ممکن است طیف‌هایی از مردم که عده آن‌ها هم کم نیست و هنوز تصمیمی به حضور در انتخابات نگرفته‌اند را مجاب به شرکت در انتخابات کرد.


این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی معتقد است: علی‌رغم این‌که مردم در شرایط فعلی به دلیل برخی اشتباهات اصولگرایان در هشت سال گذشته که عرصه را بر آنان تنگ کرده است دلخوشی نسبت به آن‌ها ندارند، نباید دچار اشتباه محاسبه شویم که هر که را ما بگوییم و بخواهیم آن هم در دقیقه 90 مردم عمل خواهند کرد و این نکته‌ای است که بزرگان ما در تصمیم‌گیری باید به جد مدنظر داشته باشند.


وی افزود: تجمیع آرای آقایان عارف و روحانی و جلب آرای خاموش که بستگی به جذابیت در برنامه‌ها، گفتار، رفتار، منطق و پذیرش صادقانه مواضع آن‌ها از طرف مردم دارد می‌تواند در فرصت کم باقیمانده تحولی در عرصه انتخابات ایجاد کند.


وی همچنین گفت: از یک طرف این ائتلاف چون خوره به جان اصولگرایان خواهد افتاد و آنان را یا مجبور به ائتلافی مشابه خواهد کرد که بعید می‌دانم و یا اختلاف و انشقاق را در آن‌ها زیادتر خواهد کرد که نتیجه‌اش احتمالا کشیده شدن انتخابات به دور دوم است و نتیجه انتخابات در دور دوم نیز هرچه باشد ان‌شاءالله حاکمیت اعتدال و میانه‌روی است و برون‌رفت کشور و مردم از وضعیت ناگواری که به آن مبتلا هستند.


تابش در پایان تصریح کرد: از طرف طیفی از اصلاح‌طلبان دلبسته به نظام و انقلاب و از لسان مردم توصیه‌ای به دوستان عزیزم دکتر عارف و دکتر روحانی دارم و آن این‌که به خاطر اجابت تقاضاهای طیف وسیعی از مردم مبنی بر ائتلاف و فراهم کردن زمینه خدمتگزاری شایسته به مردم و ایران عزیز در اولین قدم منافع ملی را در نظر بگیرند و در این قضیه با خدای خود معامله کنند و از منافع احیانا گروهی، فردی و ... چشم بپوشند و وضعیتی را در نظر بگیرند که عدم ائتلاف آ‌ن‌ها منجر به یاس و ناامیدی بخشی از مردم و از دست رفتن فرصت خدمتگزاری از طرف آن‌ها و خدای ناکرده حاکمیت تندروهایی خواهد شد که تداوم‌بخش وضعیت فعلی باشند که در این صورت آقایان باید در پیشگاه خداوند و افکار عمومی نیز پاسخگو باشند.
 

اعلام آزادی اکثر بازداشت شدگان پس از مراسم  روحانی در جماران

Posted: 06 Jun 2013 06:22 AM PDT

تلاش برای آزادی بقیه همچنان ادامه دارد
 جرس : ستاد انتخاباتی حسن روحانی اعلام کرد خوشبختانه توانستیم با گفت‌وگو و تعامل، و با تدبیر و حوصله، اسباب آزادی اکثر بازداشت شدگان را فراهم کنیم.  

 

به گزارش مهر ستاد انتخاباتی حسن روحانی با صدور اطلاعیه ای جدید  ضمن علام آزادی اکثر بازداشت شدگان در رابطه با وقایع حسینیه جماران٬ از افراط و تندروی های نا به هنگام ابراز نگرانی کرد.

 

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم


مردم بزرگوار و صبور ایران

 

نگرانیم مبادا عده‌ای اهل افراط، با تندروی نابه‌هنگام، دانسته و ندانسته، در دام طراحان و مدافعان خشونت و سرکوب بیفتند و فضای آرام گفت‌وگو و رقابت را به سمتی ببرند که خدای ناکرده، حوادث تلخ انتخابات قبل تداعی شود و وجدان عمومی جریحه‌دار گردد. بخش اعظمی از همت و تدبیر ما باید مصروف این مهم شود که برای جوانان عزیز و پرشور، مشکل و گرفتاری پیش نیاید و فضای انتخاباتی با بگیر و ببند و غوغا و التهاب بدنام نگردد.

 

متأسفانه در حاشیه مراسم باشکوه و سخنرانی دکتر حسن روحانی در حسینیه جماران (مورخ ١٣٩٢/٣/١١) برای بیعت جوانان با آرمان‌های امام راحل، تقابل افراط و تندروی با شور و هیجان جوانان عزیز با مداخلۀ نیروهای امنیتی و پلیسی همراه شد و چند تن از اعضای جوان ستاد انتخاباتی دکتر روحانی دستگیر شدند.

 

خوشبختانه توانستیم با گفت‌وگو و تعامل، و با تدبیر و حوصله، اسباب آزادی اکثر بازداشت شدگان را فراهم کنیم. تلاش بی‌وقفۀ دکتر روحانی و اعضای ستاد برای آزادی چند دوست دیگر نیز ادامه دارد و امیدواریم که مذاکرات ما با دست‌اندرکاران امنیت کشور به نتیجه برسد و چشمان منتظر و نگران خانواد‌ه‌ها به دیدن فرزندان برومندشان روشن شود و فضای عمومی کشور برای حضور حداکثری و بی‌دغدغه در انتخابات رقابتی و خلق حماسۀ سیاسی بهتر آماده گردد. 

 

استقبال رسمی روحانی از ائتلاف با عارف

Posted: 06 Jun 2013 05:55 AM PDT

پس از استقبال عارف از ائتلاف اعلام شد
 جرس: رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفت: آقایان روحانی و عارف از ائتلاف استقبال می‌کنند و آقای روحانی اصولا با این ائتلاف موافق است.

 

محمد‌رضا نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی در گفت وگو با  خبرگزاری فارس در مورد ائتلاف عارف و روحانی دو کاندیدای نزدیک به اصلاح طلبان در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: آقایان روحانی و عارف از این ائتلاف استقبال می‌کنند. آقای عارف در قزوین مواضعشان را اعلام کردند و روحانی نیز اصولا با این ائتلاف موافق است.

 

وی ادامه داد: باید مکانیزم کار برای ائتلاف آقایان روحانی و عارف فراهم شود.

 

رئیس ستاد روحانی در خصوص مناظره‌های تلویزیونی نیز گفت: مناظره‌ها خیلی بهتر از قبل بود چرا که هم صدا و سیما بهتر عمل کرد و هم کاندیدا آشنایی بیشتری با چگونگی مناظره پیدا کرده بودند.

 

نعمت‌زاده اضافه کرد: در این مناظره بنده از عملکرد آقایان روحانی و عارف راضی هستم چرا که یک همسویی بین این دو کاندیدا مشاهده می‌شد.

 

لازم به ذکر است روز دوشنبه گذشته نیز محمد رضا عارف و پس از اعلام شورای مشاوران خاتمی برای ائتلاف روحانی و عارف در قزوین از این ائتلاف حمایت کرد و گفت تصمیم با آقایان هاشمی و خاتمی است.

 

در همین راستا نجفی سخنگوی ائتلاف روحانی و عارف نیز اعلام کرد که نتیجه نهایی این ائتلاف تا پایان روز شنبه اعلام خواهد شد.

 

 

راه اندازی سایت ستاد ائتلاف اصلاح طلبان

Posted: 06 Jun 2013 04:20 AM PDT

به گزارش عصر ایران، این سایت با نام " شورا ها 92"(shoraha92.com) آخرین اخبار و تحولات ستاد ائتلاف اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات چهارمین دوره شورای شهر تهران را بازتاب می دهد.

 

سرلیست اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات شوراها در شهر تهران "احمد مسجد جامعی" است. اصلاح طلبان از رد صلاحیت گسترده نامزدهایشان در این دوره از انتخابات شوراها خبر داده اند.

محسن هاشمی مدیر عامل سابق مترو و معصومه ابتکار عضو کنونی شورای شهر تهران دو چهره سرشناس اصلاح طلبی بودند که در این دوره از انتخابات شوراها رد صلاحیت شدند.

کاهش صادرات نفت ایران به «رکوردی تاریخی» دست یافت

Posted: 06 Jun 2013 04:18 AM PDT

جرس: خبرگزاری رویترز، پانزدهم خرداد ماه با استناد به منابع مطلع و نیز اطلاعاتی که از حمل و نقل دریایی به دست آورده است می‌گوید صادرات روزانه نفت ایران طی ده‌ها سال گذشته با چنین افتی روبه‌رو نبوده است که همینک روبه‌روست.

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از رویترز، ایران در ماه میلادی «مه» (ماه گذشته) کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کرده است، در حالیکه پیش از آغاز تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده و اتحادیه اروپا، صادرات، روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود.


خریداران آسیایی، که ‌مهم‌ترین مشتریان نفتی ایران به شمار می‌روند، در ماه مه ۱۲ درصد کمتر از ایران نفت خریده‌اند.


همین کاهش واردات سبب شد که آمریکا به این کشورها و چند کشور دیگر معافیت‌های وارداتی بدهند.


مقام‌های آمریکایی که چهاردهم خرداد ماه این خبر را به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌دادند در عین حال گفته‌اند که حتی واردات نفت ایران از سوی چین نیز با «کاهشی واقعی» روبه‌رو بوده است.


ایالات متحده در پی آن است که صادرات نفت ایران را به نیم میلیون بشکه در روز کاهش دهد که در آن صورت باز افت صادرات با رکوردی تازه روبه‌رو خواهد شد.


به نظر می‌رسد تولید نفت در دیگر کشورها و کاهش تقاضا نیز علاوه بر تحریم‌ها دامنگیر صادرات نفت ایران شده است.


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز گذشته گفت همینک میزان نفتی که دیگر کشورها به بازار عرضه می‌کنند، به آن اندازه هست که بتوان دایره تحریم‌ها علیه ایران را تنگ‌تر کرد.


آمریکا طی روزها گذشته نیز مکررا بر شرکت‌هایی تحریمی افزوده است، دو روز پیش نیز ریال و صنعت خودروسازی را به فهرست تحریم‌هایش افزود. اندکی پیش از آن نیز صنعت پتروشیمی ایران را هدف تحریم‌های خود قرار داد.


فشار بر صنعت نفت ایران -بر اساس نظر کارشناسان- لزوما تاثیر منفی بر بهای جهانی نفت نمی‌گذارد. فریدون خاوند، کارشناس اقتصادی رادیو فردا، پیشتر در همین مورد گفته بود «در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت بازار نفت، حتی اگر کل جریان نفت ایران هم به بازارهای جهانی قطع شود، در عرضه و تقاضای انرژی و بهای آن اتفاق مهمی روی نخواهد داد. این چیزی است که از تازه‌ترین ارزیابی‌های محافل کارشناسی بین‌المللی به دست می‌آید».


افت صادرات نفت ایران به «۷۰۰ هزار بشکه» در ماه مه در حالی‌ست که ظرفیت تولید نفت ایران روزانه سه و نیم تا چهار میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.


بر اساس آماری که دو سال پیش روزنامه سرمایه در ایران منتشر کرد، صادرات نفت ایران تا ده سال پیش از انقلاب ۵۷ تنها یک سال به مدت صدهزار بشکه کمتر از ۲ میلیون بشکه در روز بوده که آنهم تنها اندکی کمتر از کل ظرفیت تولید نفت در ایران بود.


این ارقام میانگین صادرات روزانه را در طول یک‌سال در بر می‌گیرند.


کم‌ترین میزان صادرات نفت پس از انقلاب در ایران -تا پیش از این- به سال ۱۳۶۰ باز می‌گردد که در آن زمان هم بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که با این حساب نزدیک به دو برابر بیشتر از آن چیزی‌ست که ایران در ماه میلادی «مه» صادر کرده است.


صادرات روزانه نفت ایران در سال ۱۳۲۹ خورشیدی تقریبا هم‌اندازه با صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی در سال ۱۳۹۲ است.
 

هفت پرده: از مناظره الگو، تا خرابی خانه دائی جان ناپلئون

Posted: 06 Jun 2013 04:05 AM PDT

سعید زندگانی
جرس – پرده نخست گزارشی است از مناظره فرهنگی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری که دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفته است جهان باید ازآن الگوبرداری کند؛ در پرده دوم سخنان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را در مورد مشائی و نشست و برخاستش با هدیه تهرانی می شنویم؛ پرده سوم خبری است از فیلم «محمد» مجید مجیدی که بالاخره توانست فیلمبرداری آن را در آفریقا به پایان ببرد؛ پرده چهارم گفت و گوئی است با فرهاد فخرالدینی که درخانه مشغول «شرح بی نهایت» است؛ گزارش اکران «گذشته» همزمان با انتخابات، موضوع پرده پنجم است؛ ادامه دعوای خانه سینما با سازمان سینمائی در پرده ششم آمده؛ و در پرده هفتم نامه ۸۰ روزنامه نگار به شهردار را می خوانید که از او خواسته اند نگذارد خانه دائی جان ناپلئون ویران شود!  

 

دنیا «مناظره» را از ما الگو بگیرد!


دور دوم رودرروئی هشت نامزد ریاست جمهوری در برنامه ای که «مناظره فرهنگی» نام گرفته بود، به پایان رسید؛ در حالیکه جست و جو در فضای مجازی و رسانه های اینترنتی نشان می دهد که مهم ترین اتفاق افتاده درآن، این بوده که عارف و روحانی دوبار نام استادشجریان را به زبان آورده و از او تمجید کرده اند، کاری که در چهار سال گذشته غیرممکن بوده است. از این گذشته، این رو درروئی نشان داد که نامزدهای اصلاح طلب بسیار بیشتر از شش تن دیگر به مسائل فرهنگی و آزادیهای اجتماعی بها می دهند. در این میان رویکرد غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از همه تامل برانگیزتر بود که نشان می داد بیش از آنهای دیگر به ممیزی و ایجاد تنگناهای فرهنگی، هنری و رسانه ای معتقد است. اما جالب تر اظهار نظر محمدرضامخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که در پایان این برنامه ساختار مناظره‌های انتخاباتی در رسانه ملی را خلاقانه دانست و تاکید کرد دنیا می تواند از ما الگو بگیرد!


سخنان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی زمانی منتشر می شود که معلوم شده «رسانه ملی» حتی فیلمهای مستند و انتخاباتی نامزدهای تائید شده را هم سانسور می کند؛ از جمله مستند تلویزیونی محسن رضایی سه شنبه شب از شبکه اول سیما درحالی پخش شد كه بخش‌هایی از آن حذف شده بود. ستاد انتخاباتی محسن رضایی در این باره اعلام کرد: "

نخستین مستند تلویزیونی محسن رضائی در حالی پخش شد که بار دیگر شاهد سانسور گفته‌ها و فعالیت‌های انتخاباتی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم. اتفاقی که برخلاف اظهارات مجری سیما پیش از پخش مستند بود و ظاهراً نقدها و دغدغه‌های درون گفتمانی رضایی و مردمی که با او همراه شده‌اند، به هر نحو ممکن نباید به گوش همه مردم ایران برسد، ولو اینکه تک تک گفته‌های رضایی با سانسور در رسانه ملی همراه شود."


یاسر ارباب کارگردان مستند انتخاباتی محسن رضایی با عنوان «سلام بر زندگی»، در انتقاد به سانسور شدن بخشی از این مستند به «ایسنا» گفت: "ما دوست داریم همه چیز شفاف و خیلی خوب بیان شود و اینکه صدا و سیما در فیلم دست کاری کند درست نیست. سانسور کردن بخش‌هایی از یک فیلم، فارغ از اینکه به محتوای فیلم ضربه می‌زند، مسائل هنری فیلم را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و در حقیقت به ساختار کلی فیلم از نظر فنی و هنری ضربه می‌زند."

وی در پاسخ به این پرسش که کدام بخش از این مستند حذف شده است؟ توضیح داد: "یک بخشی در مستند هست که خیلی احساس برانگیز است و یک پدرشهید به آقای رضایی می‌گوید من خسته شده‌ام و می‌خواهم خودکشی کنم؛ گویا این قسمت را حذف کرده‌اند. نمی‌دانم مدت زمان بخشی که سانسور شده چه قدر است اما این بخشی که مربوط به پدر شهید بود پنج الی شش ثانیه است. افتتاحیه فیلم با یک سکانس این چنینی شروع می‌شود که پدر شهیدی است که به آقای رضایی می‌گوید من رزمنده شما بودم و سالها در جبهه‌ها جنگیدم ولی الان وضعیت من به این شکل است"!


از سوی دیگر اعلام شد که فیلم انتخاباتی سعید جلیلی نیز که شامگاه ۱۳خرداد روی آنتن شبکه یک رفت، با چهار دقیقه اصلاحیه مواجه شده است. این اصلاحیه مربوط به نمایش تصاویر سید محمد خاتمی و حسن روحانی بود که کمیسیون تبلیغات انتخابت اصلاحیه روی این تصاویر در نظر گرفت. فیلم جلیلی در نظر داشت چنین نشان دهد که تعلیق در انرژی هسته ای در دولت اصلاحات نه تنها باعث پس‌رفت در بحث هسته ای بود، بلکه موضوعات علمی و دانشگاهی هم در این دوره دچار ضربه شد.


نشست وبرخاست مشائی با هدیه تهرانی


حمید رسایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس که در شورای صدور مجوز برای فیلمهای سینمائی نیز عضویت دارد و هم اینک عضو ستاد انتخاباتی سعید جلیلی است، یکشنبه گذشته در مراسمی که در حسینیه قهرودی ها برگزار شده بود، در مورد دولت احمدی نژاد گفت: "این دولت در دوره دوم خود کم کم دچار حاشیه شد و این روند باعث شد دولت دهم دچار افول شود و اوج این افول در خانه نشینی نمود یافت.

رویکرد آقای احمدی نژاد بقای در قدرت بود و همه چیز را محدود به یک نفر کرد. موقعی که مشایی با هدیه تهرانی نشست و برخاست می کرد و حرف کوروش و داریوش را می زد، به آقای احمدی نژاد گفتم چرا به او تذکر نمی دهید که پاسخ داد کل حزب اللهی ها در کشور پنج تا شش میلیون هستند اما بخش عمده ای از کشور مردم عادی هستند؛ ما باید سیزده میلیون رایی که موسوی دارد را به سبد نظام بیاوریم آنها کسانی هستند که از این چیزها خوششان می آید."


رسائی که روزگاری یکی از طرفداران سرسخت دولت احمدی نژاد به شمار می رفت، در ادامه حمله به او افزود: "به آقای احمدی نژاد گفتم با این کار بیست و پنج میلیون رای را از دست می دهی، این نگاه غلط است و نگاه بدست آوردن قدرت به هر قیمتی محسوب می شود. مشایی معتقد بود چون احمدی نژاد در مشت من است بیست و پنج میلیون رایی که به او دادند برای من است پس باید سیزده میلیون رای را هم جمع کنم و برای این کار به سراغ عقاید سکولاری رفت. آنها در این سالها مواضع خود را با هاشمی یکی کردند، اما وقتی آقای هاشمی ثبت نام کرد بازی سیاسی بسیاری به هم خورد؛ امروز رقابت بین تفکر مقاومت و گفتمان سازش و تحجر است و ما نیاز به رئیس جمهوری داریم که به تعبیر رهبری ویژگی های مثبت دولت فعلی را داشته و بدی های دولت را نداشته باشد"!


پایان فیلمبرداری «محمد» مجیدی در «بلابلا»

 

 


بالاخره مجید مجیدی توانست آخرین صحنه های فیلم عظیم و پرخرج خود «محمد» را در شهر «بلابلا»ی آفریقای جنوبی به پایان ببرد. او که می خواست صحنه حمله «ابرهه» به مکه را که به «اصحاب فیل» معروف است، در هندوستان فیلمبرداری کند؛ به این علت که هندوستان از صدور روادید برای گروه فیلمبرداری خودداری کرد، به ناچار روی به آفریقا آورد و توانست صحنه های این جنگ را در طول یک هفته در «بلابلا» جلوی دوربین ببرد. در این صحنه‌ها «صادق هاتفی» در نقش ابرهه ظاهر شد. مجیدی در پایان فیلمبرداری به همراه دیگر اعضای گروه که او را درسفر آفریقا همراهی کرده‌ بودند، به ایران بازگشت. بنا براعلام روابط عمومی شرکت فرهنگی «نورتابان» تهیه کننده و سرمایه گذار این فیلم، در این سفر «اسکات اندرسون» مدیر جلوه‌های ویژه سینمای هالیوود نیز گروه را همراهی می کرد.


بقیه صحنه های فیلم «محمد» پیش از این در کرمان، عسلویه و شهرک سینمایی نور در حوالی شهر قم فیلمبرداری شده بود. در این پروژه مذهبی-تاریخی که با حضور عوامل حرفه‌ای و شاخص خارجی و داخلی ساخته می شود، بازیگرانی چون علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، محسن تنابنده، مینا ساداتی، ساره بیات و پانته‏‌آ مهدی‏‌نیا نقش‌آفرینی می‏‌کنند.

داستان فیلم از دوران جاهلیت و به هنگام تولد حضرت محمد (ص) آغاز شده و در ۱۲ سالگی آن حضرت دراولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب به شام، پس از رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد. از مجیدی تاکنون فیلم‌های مطرحی چون «بید مجنون»، «رنگ خدا»، «باران»، «آواز گنجشکها» و «بچه های آسمان» را دیده ایم که این آخری یکی از پنج نامزد نهائی اسکار بهترین فیلم خارجی بود.


این «شرح بی نهایت» فرهاد فخرالدینی
استاد فرهاد فخرالدینی که مدتی پیش در اقدامی اعتراضی ازرهبری ارکستر ملی ایران کناره گیری کرد، پس از آن فعالیتهای موسیقیائی خود را کاهش داد و درخانه به نوشتن و تدوین کتاب «شرح بی نهایت» پرداخت. این موسیقیدان پیشکسوت و چهره ماندگار موسیقی، در گفتگو با «مهر» با اعلام این خبر افزود: "این روزها تمام فعالیت‌هایم را معطوف به نوشتن این کتاب کرده‌ام که امیدوارم تا یک یا دو ماه آینده توسط نشر قطره منتشر شود. کتاب «شرح بی‌نهایت» مجموعه‌ای۷۰۰صفحه ای از خاطرات من و همسر مرحومم در زندگی هنری است که دربرگیرنده همه فعالیت‌های موسیقایی من در داخل و خارج از کشور و حضور همسرم در بین هنرمندان است که می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد. این اثر همان گونه که در مقدمه کتاب هم به آن اشاره کرده ام داستان زندگی همسرم «آزرم» و من از کودکی تا تاریخ درگذشت او وهمچینین به نوعی سرگذشت موسیقی کشورمان است."


فخرالدینی افزود: "ارائه سرگذشتی از تشکیل و فعالیت‌های ارکستر ملی ایران از آغازی که پایه‌گذار آن بودم، یکی دیگر از بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهد که با توجه به کناره‌گیری من از ارکستر ملی و فراغتی که پس از آن به دست آوردم وقت زیادی را از من گرفته و تصور می‌کنم یکی از مهم‌ترین بخش های کتاب است. متاسفانه شرایطی باعث شد تا من حضور کمتری در اجرای موسیقی داشته باشم که اتفاقا هم دلایل زیادی دارد، اما فعلا ترجیح می دهم درباره این کم‌کاری سکوت کنم اما به طور حتم در آینده دلایل خود را بازگو خواهم کرد."

فخرالدینی تحصیل موسیقی‌ را در هنرستان عالی موسیقی ملی و«موسسه موسیقی شناسی» که تنها برای یک دوره چهار ساله در سال‌های دههٔ ۴۰ در تهران بنیاد شده بود، به انجام رساند وهنوز تحصیلاتش در هنرستان عالی به پایان نرسیده بود که از طرف حسین دهلوی(ریاست وقت هنرستان) به تدریس در آن‌جا دعوت شد. او که علاوه بر همکاری گسترده با برنامه گلها، درکارنامه خود آهنگسازی چند فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی را دارد سال ۷۷ ارکستر ملی ایران را بنیان گذاشت که اولین برنامهٔ این ارکستر به اجرای چند اثر از آهنگسازان مختلف با آواز استادمحمدرضا شجریان اختصاص داشت. فخرالدینی در تیرماه سال ۱۳۸۸ از رهبری این ارکستر استعفا داد.


«گذشته» را به انتخابات می رسانند؟

 

 

 

 


بالاخره قرار شد فیلم «گذشته» اصغر فرهادی همزمان با انتخابات از روز چهارشنبه ۲۲ خرداد در تهران روی پرده برود. حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش اعلام کرد که طبق قراردادهای ثبت شده در این شورا قرار است اکران فیلمهای «بی‌تابی بیتا» در گروه قدس، «خودزنی» در گروه عصر جدید و «گذشته» در گروه آفریقا از هفته آینده آغاز شود. همچنین قرارداد فیلم «زبان مادری» برای اکران پس از «تلفن همراه رئیس جمهور» در گروه آزادی ثبت شد.

وی درباره‌ امکان آماده‌شدن نسخه‌های فیلم «گذشته» اصغر فرهادی تا هفته‌ آینده گفت: "‌در هرصورت اگر این فیلم بتواند حواله‌ پوزیتیو را از وزارت ارشاد دریافت کند، از گیر فارابی برای اختصاص پوزیتیوها رد شود و پروانه نمایش اکران آن در سینماها نیز صادر شود، می‌تواند از هفته‌ی آینده در گروه آفریقا روی پرده برود."


پیش از این قرار بود فیلم «گذشته» همزمان با نمایش در شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن برای اهالی مطبوعات در ایران اکران شود و پس از آن نیز بعد از تعطیلات نیمه خرداد ماه اکران عمومی آن آغاز شود؛ اما این موضوع به علت مخالفت فرهادی به دلیل بی‌کیفیت بودن نسخه ویدیوئی منتفی شد. گفته می شود نسخه‌ای که درحال حاضر در ایران موجود است، کپی از نسخه اصلی است که برای بازبینی در وزارت ارشاد و گرفتن مجوز اکران عمومی در اختیار پخش‌کننده داخلی قرار گرفته؛ اما قرارست اگر برنامه‌های اکران این فیلم طبق برنامه پیش‌بینی شده جلو رود، نسخه اصل و با کیفیت آن هفته آینده به تهران برسد.


رجبی فروتن سخنگوی سازمان سینمایی درباره اکران «گذشته» اعلام کرده است که مدیر«فیلمیران» به عنوان پخش‌کننده و فرهادی به عنوان کارگردان می‌توانند برای زمان اکران عمومی و خصوصی فیلم تصمیم‌گیری کنند. پیش از این هم اعلام شده بود که وزیر ارشاد و رئیس سازمان سینمایی فیلم را دیده‌اند و منعی برای نمایش آن وجود ندارد. علی سرتیپی مدیر فیلمیران نیز با تایید این خبر گفت: "از اواخر هفته آینده ما آمادگی لازم برای اکران «گذشته» را داریم. به احتمال زیاد در یک سانس فیلم را برای اهالی مطبوعات و هنرمندان اکران می کنیم و پس از آن طبق قرارداد این فیلم با سرگروهی سینما آفریقا روی پرده خواهد رفت."


در همین حال هفته‌نامه «نووِل اوبزرواتور» که یکی از پرخواننده‌ترین نشریات فرانسوی محسوب می‌شود، با تمجید از جدیدترین ساخته فرهادی که در اولین حضور جهانی‌اش موفق به کسب دو جایزه (بهترین بازیگر زن و کلیسای جهانی) از جشنواره کن شد، به واکاوی در زوایای پنهان این درام خوش‌ساخت و خانوادگی پرداخته و نوشته است: ""دو سال پس از فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین»، اصغر فرهادی با فیلم جدیدش بار دیگر جادویمان می‌کند"!


دعوا برسر خانه سینما ادامه دارد
دعوا بر سر بازگشائی خانه سینما همچنان ادامه دارد و فرهاد توحیدی رئیس هیئت مدیره خانه سینما در واکنش به صحبت‌های محسن علی اکبری که خود را نماینده سازمان سینمایی در پرونده بازگشایی معرفی کرده و تاکید داشته که در تلاش برای برگزاری جلسه‌ای مشترک با توحیدی به عنوان نماینده خانه سینما است، به خبرگزاری «ایلنا» گفته است: "من تا این لحظه هیچ تماسی نداشته و گفتگویی در این ارتباط انجام نداده‌ام. البته نماینده سازمان سینمایی برای این کار باید رسما معرفی شود. ما همچنان منتظر ابلاغ اساسنامه جدید خانه سینما که در کمیته رسمی ۷ نفره تصویب و به دفتر رئیس‌جمهور و وزارت ارشاد هم ارائه شده است، هستیم تا مجمع عمومی را برگزار کنیم. در این مجمع از نماینده وزارت ارشاد هم دعوت می‌کنیم تا حضور داشته باشد، ولی باز هم تاکید می‌کنم این اساسنامه باید در مجمع عمومی خانه سینما به تصویب برسد."

پیش از این محسن علی‌اکبری عنوان کرده بود که در تلاش است نشستی مشترک با توحیدی به‌عنوان نماینده خانه سینما و خودش به‌ عنوان نماینده سازمان سینمایی برگزار کند تا روند بازگشایی این نهاد صنفی در ده روز آینده به‌ نتیجه برسد.


فرهاد توحیدی با اشاره به بحث‌هایی که این روزها پیرامون مذاکرات سازمان سینمایی با مدیران خانه سینما مطرح شده است، افزود: "ازنظر ما رفع مشکل خانه سینما راه‌حل ساده‌ای دارد و پیچیده نیست. راهکار آن در اساسنامه خانه سینما که مورد توافق وزارت ارشاد، خانه سینما و نماینده رئیس جمهور قرار گرفته وجود دارد. ما تا امروز و بعداز اصلاح اساسنامه منتظر ابلاغ رسمی اساسنامه از طرف وزارت ارشاد بودیم تا بتوانیم به وظیفه قانونی خود که تشکیل مجمع عمومی است، عمل کنیم. مجمع عمومی با دستور بررسی اصلاحات اساسنامه و با هدف تعیین تکلیف سایر اصنافی که خارج از خانه سینما تشکیل شده‌اند اما تقاضای عضویت در خانه سینما را دارند؛ تشکیل می‌شود. بعداز اصلاح اساسنامه به نظر ما دیگر نیازی به پیشنهادات نو به نو و روز به روز نیست یا نیازی به هیات بازگشایی نیست زیرا هیات بازگشایی در اساسنامه اصلا پیش‌بینی نشده است. خانه سینما موسسه‌ای موجود است و فقط دچار توقف در فعالیت شده است؛ لذا هیات مدیره باید در راستای چارچوب عمل کند و اساسنامه‌ای که به تایید نمایندگان ارشاد، نماینده رئیس جمهور و نمایندگان خانه سینما رسیده بر این امر تاکید دارد که رفع امور جاری و مدیریت آن برعهده هیات مدیره فعلی است."


خانه دائی جان ناپلئون را خراب نکنید!


بیش از ۸۰ تن از روزنامه‌نگاران و حاميان ميراث فرهنگی در اعتراض به صدور مجوز شهرداری برای تخريب خانه تاريخی «دايی‌جان ناپلئون» به محمدباقر قاليباف شهردار تهران که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز شده است، نامه نوشته، نسبت به احتمال تخريب اين بنای تاريخی هشدار داده و از او که اين روزها در مرخصی انتخاباتی به سر می‌برد، خواسته‌اند از فروش تراکم تجاری و اداری بجای اين خانه جلوگيری شود. متن این نامه که در اختیار رسانه ها قرار گرفته، چنین است:

 

"در روزهايی که جنابعالی به‌سختی سرگرم مبارزات مربوط به انتخابات رياست‌جمهوری هستيد، يکی از مهم‌ترين اسناد هويت و اصالت شهر ما، تهران، در آستانه نابودی است. خانه/ باغ بزرگ امين‌السلطان در خيابان لاله‌زار که ما تهرانی‌ها آن را به نام «خانه دايی‌جان ناپلئون» می‌شناسيم، برای تبديل به يک مجتمع بزرگ تجاری به مزايده گذاشته شده است. شايد چنين گفته شود که حفاظت از اين خانه در حوزه وظايف سازمان ميراث فرهنگی کشور است. ما نيز چنين می‌انديشيم و به قصور يا تقصير اين سازمان معترض هستيم اما گمان داريم که اگر چراغ سبز شهرداری تهران برای تبديل اين خانه ۱۰‌هزار متری به مجتمع تجاری نبود و اگر شهرداری سياست تبديل بافت تاريخی تهران به يک منطقه تجاری را در پيش نمی‌گرفت، امروز به ميراث فرهنگی اين شهر چوب حراج نمی‌خورد.

سال گذشته گروهی از روزنامه‌نگاران و دوستداران ميراث فرهنگی در نامه‌ای به جنابعالی خواستار خريد و مرمت اين خانه از سوی شهرداری شدند که بی‌پاسخ ماند. اکنون که اميد نداريم پول ما شهروندان تهرانی در راه حفظ هويت و اصالت شهرمان هزينه شود، از شما می‌خواهيم که حداقل عدم فروش تراکم تجاری و اداری در جای اين خانه تاريخی را اعلام کنيد، تا بسازوبفروشان و دلالان زمين از اين نگين لاله‌زار چشم طمع برگيرند و اصالت شهر ما بيش از اين در پای منافع اقتصادی گروهی محدود قربانی نشود."

خانه اتحادیه یا خانه امین السلطان که در زمان قاجار سنگ بنای آن گذاشته شد و در سال ۱۳۵۳ محل فیلم برداری سریال معروف «دایی جان ناپلئون» ساخته ناصر تقوائی از روی کتابی به همین نام نوشته ایرج پزشکزاد بود، در سال ۱۳۷۱ ثبت ملی و در نهایت در سال ۱۳۸۹ با رای دیوان عدالت اداری از این فهرست خارج شد تا اینکه چند روز پیش بخشی از آن به ارزشیک میلیارد و هفتاد میلیون تومان به مزایده گذاشته شد. این مقدار سهم مساحتی معادل ۵۹۰ متر از ۷۹۸۲ متر مربع اززمین این خانه/ باغ است که اکنون مالک آن با خانواده اتحادیه هستند. این خانه متعلق به محمد ابراهیم، آبدارچی و دواب (چهارپادار) ناصرالدین شاه بود که بعدها به امین السلطان ملقب شد و در لاله زار تهران باغ هایی را ابتیاع و خانه ای نیز در آن احداث کرد.


پس ازاو پسر دومش میرزا علی اصغرخان امین السلطان که صدراعظم ناصرالدین شاه ، مظفرالدین شاه و محمدشاه بود، در آن باغ ساکن شد. امین السلطان دوم بعدها صاحب جمع، امین الملک و اتابک اعظم لقب یافت. پس از ترور او به دست عباس تبریزی قسمتی از باغ و خانه مورد اشاره را در سال ۱۲۹۵ به رحیم اتحادیه تبریزی که مالک املاک جلالیه (دانشگاه تهران فعلی) بود فروخته و مابقی در طول زمان تبدیل به مغازه ، سینما و مراکز تجاری و کسب و کار شد و در نهایت «خانه اتحادیه» پس از مرگ رحیم اتحادیه در سال ۱۳۱۳ به دست وراث وی افتاد. پس از ثبت خانه و باغ اتحادیه در سال ۱۳۸۴ قیمت ملک ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان کارشناسی شد که وراث اتحادیه با تخفیف ۵۰۰ میلیونی راضی به فروش شدند اما پول نقد می خواستند. سازمان میراث فرهنگی ازاین خرید منصرف و شهرداری تهران با خرید به صورت تهاتری موافقت کرد، اما مالکین خانه و باغ اتحادیه خواستار پول نقد بودند. در نهایت مالکین خواستارخروج ملک از لیست آثار ملی شدند که با حکم دیوان عدالت اداری این خانه از فهرست میراث ملی بیرون آمد. در توضیحات مزایده حاصل از فروش این خانه آمده که پاسخگویی به ادعای احتمالی میراث فرهنگی به عهده خریدار است!