جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


الازهر: قتل شیعیان گناه کبیره است

Posted: 24 Jun 2013 07:33 AM PDT

در واکنش به قتل ۴ شیعه بدست سلفی‌ها
جرس: الازهر مصر در واکنش به اقدام سلفی‌های مصر در به قتل رساندن ۴ تن از شیعیان این کشور، قتل شیعیان را از بزرگ‌ترین گناهان کبیره دانست و خواستار مجازات عاملان این جنایت شد. 

به گزارش خبرگزاری فارس، الازهر در بیانیه خود قتل چهار شیعه در روستای ابومسلم در الجیزه را حادثه‌ای خونین توصیف و تاکید کرد که این جنایت یکی از بزرگ‌ترین گناهان کبیره و از اعمال منکری است که شرع آن را به شدت حرام کرده و قانون نیز مرتکب این عمل را مجازات می‌کند.


الازهر با تاکید بر حرمت خون و اینکه اسلام، مصر و مصری‌ها قتل به دلیل عقیده یا مذهب و فکر را نمی‌شناسند، افزود که این حوادث برای مصری‌ها عجیب است و هدف از آن نیز برهم زدن ثبات کشور در این لحظه حساس است و اینکه مصری‌ها را به سمت فتنه سوق دهند و بر این اساس دولت و ملت مصر باید هوشیار باشند.


در این بیانیه همچنین به این حدیث اشاره شده است که «اگر مسلمانان شمشیر به روی همدیگر بکشند در آن صورت قاتل و مقتول در جهنم خواهند بود».


الازهر همچنین از نهادهای مربوطه خواست تا سریعا درباره این حادثه تحقیق کرده و کسانی را که مرتکب این عمل شده‌اند به اشد مجازات محکوم کنند.


روز گذشته گروهی از شیعیان که به مناسبت نیمه شعبان در منزل یکی از شیعیان در روستای ابومسلم در الجیزه گردهم آمده بودند، توسط تعدادی از سلفی های تندرو هدف حمله قرار گرفته و در جریان ضرب و شتم این شیعیان چهار نفر از آنها از جمله شیخ «حسن شحاته» از رهبران شیعه کشته شدند و مهاجمان اسباب و اثاثیه منزل را تخریب و خانه را به آتش کشیدند.
 

آزادی سیدرضا احمدپور پس از تحمل ۳ سال حبس

Posted: 24 Jun 2013 07:33 AM PDT

حجت الاسلام و المسلمین سید رضا احمدپور از شاگردان آیت الله منتظری و پژوهشگر علوم دینی و اجتماعی و فعال سیاسی فرهنگی در ایران پس از تحمل سه سال حبس، روز شنبه اول تیرماه آزاد شد.

سید احمدرضا احمدپور وبلاگ نویس و از فعالین سیاسی فرهنگی حوزه علمیه قم است که در پی حمایت از جنبش سبز سال ۸۸ و به خاطر گرایش فکری به «جدایی مذهب از حکومت» در نوشته‌ها و مقالات خود و به خاطر سرودن شعرهایی چون «ندا آقا سلطان»، «ستم یعنی» و «همه تعبیر یک رویا» بازداشت شده بود.

به گزارش وب سایت «پژواک خاموش» حجت الاسلام احمدپور در سال ۸۸ دستگیر و ابتداء به یک سال حبس محکوم شد اما در سال ۹۰ و پس از پایان حبس به اتهام نامه نگاری‌هایش با مراجع بین المللی حقوق بشری مجددا دستگیر و با احتساب یک سال حبس پیشین به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق نوشتن نامه به سازمان ملل متحد تجمیعا به ۳ سال حبس در تبعید و ۱۰ سال تبعید پس از حبس به شهرستان ایذه و نیز محرومیت از حقوق اجتماعی و علمی نظیر محرومیت از مدارج و مناصب علمی روحانیت، قطع شهریه و فشار بر خانواده وی برای تخلیه «خانه مسکونی در اختیار» محکوم شد.
به گفته یک منبع موثق، مسئولین دستگاه ویژه روحانیت به وی گفته‌اند، پس از پایان دو هفته مرخصی پایان حبس می‌بایست جهت اعزام به شهرستان ایذه واقع در شمال شرقی خوزستان جهت گذراندن ۱۰ سال تبعید، خود را به دادسرای ویژه روحانیت اهواز معرفی کند. 

محمد خاتمی؛ بر مطالباتمان پافشاری می‌کنیم

Posted: 24 Jun 2013 07:33 AM PDT

در پیامی به همایش تقدیر از عارف، حمایت از روحانی
 جرس: سید محمد خاتمی در پیامی به همایش تقدیر از عارف در حمایت از دکتر حسن روحانی تاکید کرد که باید در عین پافشاری برای مطالباتمان، دولت منتخب و ریاست آن را یاری کنیم.

 .
متن کامل پیام سید محمد خاتمی که توسط دکتر محمدرضا تابش نماینده مجلس شورای اسلامی قرائت شد به شرح زیر است: 


بسم الله الرحمن الرحیم

آفرینش روز و شب و پیاپی آمدن آنها که در کلام والای الهی آیتی بزرگ به شمار آمده است، نماد زندگی است که در صیروریت معنا می‌یابد، بلکه عین صیروریت است و آنچه ماندنی است روی خدای است و آنچه رو به او دارد و در نتیجه حرکتی دائم به سوی کمال مطلق است، تدبیر درست نیز تنظیم برنامه‌ای سنجیده برای هماهنگی با صیروریت و بهبود زندگی انسان که با مدد گرفتن از لطف باریتعالی است.

خدای را سپاسگذاریم که همت بالای این ملت توانست برگ تازه‌ای در کتاب سرنوشت این مرز و بوم رقم بزند و علیرغم تنگناها و محدودیت‌ها و دلخوری‌ها و ناامیدی‌ها بذر امید را در دل‌ها بارور کند و عزیز بزرگوار جناب آقای دکتر حسن روحانی را در مسند مسئولیت اداره کشور بنشاند و اینک ماییم که باید در عین پافشاری برای مطالباتمان که از جمله در بیانات، مواضع و برنامه‌های جناب آقای دکتر روحانی به خوبی بیان شد، دولت و ریاست آن را یاری کنیم که بتواند این مسئولیت سنگین را ایفا کند. باشد که لطف حضرت حق یار گردد و مردمی که خواستار سربلندی و عزت و حرمت و برخورداری معقول هستند آنچه می ‌خواستند و وعده آن را شنیدند، در دولت تدبیر و امید به آن برسند ان شاءالله.

در این میانه باید سپاسگذار بزرگواری از طایفه خوبان و نیکان جناب آقای دکتر عارف بود که فرهیختگی، اخلاق، خیرخواهی و درد آشنایی را در وجود خود گرد آورده است و در رقم خوردن این مرحله حساس سرنوشت نقش بارز داشت، تقدیر از عارف و حمایت از حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی تقدیر و حمایت از شرف ، عزت و خیرخواهی است .

میلاد باسعادت حضرت ولی الله الاعظم امام زمان(عج) را به همگان تبریک عرض می‌کنم

سید محمد خاتمی

92/04/3

نیمه شعبان المعظم 1434

غلامحسین الهام: احمدی نژاد با امام زمان برمی‌گردد

Posted: 24 Jun 2013 07:33 AM PDT

 جرس: غلامحسین الهام سخنگوی دولت و معاون منابع انسانی رئیس‌جمهور در گردهمایی حامیان گفتمان سوم تیر که عصر دوشنبه ( سوم تیر) در سالن سیدالشهدا تهران برگزار شد، ادعا کرد که « انشاءالله با ظهور حضرت امام زمان(عج) احمدی نژاد نیز رجعتی دوباره خواهد داشت و در آن زمان به دنبال استقرار اسلام ناب خواهد بود.»

 

به گزارش فارس وی با اشاره به اینکه احمدی‌نژاد توانست در جامعه جهانی مهدویت را معرفی کند، اظهار داشت: « متاسفانه برخی‌ها توجه به دولت امام زمان(عج) را خرافه تعبیر کردند و تمام تلاش احمدی‌نژاد در مسیر استقرار حکومت علوی را تنها به یک بشقاب خالی محدود کردند.»


الهام ادامه داد: «متاسفانه در چنین دیدگاهی ساده‌زیستی تبدیل به نگاهی عوامانه شد و دولت به جهل متهم شد.»


سخنگوی دولت در پایان با ذکر سخنانی ابراز امیدواری کرد که به زودی شاهد حضور و ظهور حضرت امام زمان(عج) برای اجرای عدالت در دنیا خواهیم بود.
 

در همین حال محمود احمدی نژاد نیز در این مراسم گفت: « ما یک اربابی (امام زمان) داریم که ارباب ما می‌آید و به اتفاق آن اربابمان آنچنان حالتان را می‌گیریم که در تاریخ ثبت شود.»

بهزاد فراهانی: عصر سانسور تمام شده است

Posted: 24 Jun 2013 06:43 AM PDT

جرس: هنرمند تئاتر و سینما گفت: ما هنرمندان یک درخواست از سیاستمداران داریم، ما از آنها می خواهیم همچنان که به ما فرصت داده نمی شود دولتمردان را نقد کنیم آنها نیز اجازه بدهند که ما زندگی خود را انجام دهیم. 

بهزاد فراهانی در همایش تقدیر از عارف حمایت از روحانی که عصر امروز دوشنبه در هتل اسپیناس تهران برگزار شد گفت: ما طلبکار آقای دکتر روحانی نیستیم بلکه ما درس آموختگان فرزانه گرانقدری چون دکتر سید محمد خاتمی هستیم.


به گزارش خبرگزاری مهر، وی با اشاره به اینکه هیچ لایه اجتماعی به اندازه هنرمندان آسیب ندیده است گفت: من به عنوان یکی از اعضای شوراهای مردمی تمایل دارم دغدغه های جامعه هنرمندان را که با مردم نیز درگیر هستند در اینجا بیان کنم.
فراهانی با اظهار اینکه عصر سانسور تمام شده است گفت: باید این پدیده ضد قانون اساسی یعنی سانسور را از میان برداشت موضوعی که حتی نسبت به فردوسی و سعدی که بزرگان ادبیات ما هستند سانسور را اعمال می شود.


وی با بیان اینکه من هر 5 سال یکبار می توانم تئاتر برگزار کنم گفت: من از آقای روحانی و خاتمی می خواهم اگر مدیری بر ما می گمارند مدیری از جنس خودمان و از جنس خانواده و قبیله خودمان باشد.
فراهانی با اظهار اینکه هنرمندان امنیت شغلی ندارند افزود: با وجود اینکه ما همه خط قرمزها را رعایت می کنیم نباید اینقدر تنگناها در کارهای هنری وجود داشته باشد.


این هنرمندان تئاتر و سینما با بیان اینکه هنر حاکم فرموده دیگر هنر نیست بیان کرد: شغل ما هنوز در مجلس و وزارت کار به عنوان شغل رسمی به رسمیت شناخته نشده است.
فراهانی ادامه داد: ضرورت دارد که شغل هنرمندان به عنوان شغل رسمی به رسمیت شناخته شود و به هنرمندان بعد از سن 60 سال مستمری داده شود.
 

باهنر: روحانی فعلا با مجلسی‌ها دیدار نمی کند

Posted: 24 Jun 2013 06:43 AM PDT

جرس: نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت که دیدار حسن روحانی رییس جمهوری منتخب با اعضای مجلس پس از پایان تعطیلات مجلس انجام خواهد شد. 

 

محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به برخی اخبار منتشره مبنی بر احتمال حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب در مجلس برای دیدار با نمایندگان در یک نشست غیرعلنی، اظهار داشت: از روز شنبه هفته آینده 8 تیر ماه تعطیلات نوبت اول تابستانی مجلس به مدت 2 هفته شروع می‌شود و تا قبل از پایان تعطیلات تابستانی نیز دیدار رسمی بین نمایندگان ملت و رئیس‌جمهور منتخب انجام نخواهد شد.


به گزارش فارس، وی با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای حضور رئیس‌جمهور منتخب تا قبل از مراسم تحلیف، در مجلس انجام نشده است، گفت: ممکن است برخی نمایندگان به صورت فردی به دیدار رئیس‌جمهور منتخب برود ولی ملاقات رسمی تا پیش از پایان تعطیلات تابستانی خانه ملت بین نمایندگان و آقای روحانی انجام نخواهد شد.


باهنر با تاکید بر اینکه فردا آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب به مجلس نمی‌آید، در پاسخ به سؤالی درباره کمیته مشترک بین مجلس و دولت جدید که احتمال تشکیل آن برای تعامل بین دو قوه وجود دارد، گفت: به صورت طبیعی خوب است که گروه مشورتی بین مجلس و دولت جدید تشکیل شود تا بتوانند مسائل را پیگیری کنند اما هنوز اصل این موضوع مورد بحث و بررسی قرار نگرفته و باید ببینیم آقای روحانی علاقمند به تشکیل چنین کمیته مشترکی هست یا نه.
 

تبریک خانه موسیقی به روحانی و درخواست برای پایان دادن به تنگ‌نظری‌های امنیتی

Posted: 24 Jun 2013 05:10 AM PDT

جرس: هیئت‌مدیره خانه موسیقی در اولین جلسه خود پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهور منتخب، ضمن ارسال پیام تبریک، سرفصل‌های مهمی را به عنوان مطالبات اهالی هنر موسیقی اعلام کرد.

 

به گزارش ایسنا در نخستین جلسه هیئت‌مدیره که به فاصله یک هفته پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بعدازظهر روز گذشته (یکشنبه) تشکیل شد، هیئت‌مدیره طی بیانیه‌ای با تبریک انتخاب دکتر روحانی به نکاتی درباره مسائل و مشکلات صنفی و حقوقی هنرمندان موسیقی اشاره کرد.


متن این بیانیه بدین شرح است:
«محضر مبارک دکتر حسن روحانی،رییس جمهور منتخب ملت ایران
احتراما انتخاب شایسته و مسرت‌بخش جنابعالی را به عنوان ریاست جمهوری ایران تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدواریم در این برهه تاریخی که چشم امید میلیون‌ها ایرانی شریف به اقدامات سازنده و حیاتبخش شما خیره شده است، بتوانید تا حد امکان برخی از مشکلات و معضلات ریشه‌دار عرصه فرهنگ و هنر را که روح و روان اقشار وسیعی از ملت ایران را آزرده ساخته است، برطرف سازید.


بدینوسیله نهاد مدنی خانه موسیقی به نمایندگی از حدود ۱۵ هزار عضو فعال در سراسر کشور درخصوص مطالبات مهم عرصه هنر موسیقی موارد ذیل را به اطلاع حضرتعالی رسانده و در راه رسیدن به این اهداف متعالی از هیچگونه تلاش و همکاری با مسئولان محترم دولت یازدهم دریغ نخواهد کرد.


۱- توجه به نسل جوان و هنرجویان علاقه‌مند به تحصیل موسیقی از طریق توسعه کمّی و کیفی فضاهای آموزشی در سراسر کشور و ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این رشته که متاسفانه به علت بیکاری و عدم توجه به متخصصان این رشته هم‌کنون هزاران فارغ‌التحصیل موسیقی در کشور بیکار و یا به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.
۲- رفع موانع فعالیت در حوزه تولید موسیقی و تسهیل پروسه صدور مجوز و از بین بردن کاغذبازی و بروکراسی‌های موجود و در نهایت سالم‌سازی بخش صدور مجوز و کوتاه کردن دست واسطه‌ها
۳- ضمانت اجرایی برای مجوز فعالیت موسیقایی، بازگرداندن اقتدار به مجوزهای دولتی و جلوگیری از دخالت نهادهای غیرمسئول در صدور مجوز که در نهایت به ایجاد نشاط و بازگرداندن رونق به فعالیت‌های هنری منجر شده و به اقتصاد هنر کمک خواهد کرد.
۴- ایجاد بستر مناسب برای فعالان، ناشران، هنرمندان، مجریان و همه دست‌اندرکاران فعالیت در حوزه هنر فاخر موسیقی در سراسر کشور و برای همه مردان و زنان علاقه‌مند به صورت مساوی و برابر
۵- برداشتن تنگ‌نظری‌های امنیتی و حراستی از سر راه فعالیت‌های سالم هنری و تسهیل جریان فعالیت‌های قانونی
۶- رسیدگی به امور هنرمندان پیشکسوت و ارتقاء منزلت و جایگاه هنرمندان برجسته کشور
۷- محول کردن امور نظارتی و کیفیتی به صنوف تخصصی و تقویت نهادهای مدنی و غیردولتی و حمایت از آنها.»

 

یک روزنامه آمریکایی: ایران و آمریکا مذاکره کنند/ اعتماد به صلح، موثرترین دیپلماسی است

Posted: 24 Jun 2013 05:10 AM PDT

جرس: روزنامه آمریکایی بوستون گلوب در مطلبی خواستار حل مسئله هسته ای ایران از طریق دیپلماسی و استفاده آمریکا از فرصت به دست آمده بعد از روی کار آمدن"حسن روحانی"شد.


به گزارش مهر، جیمز کارول، تحلیلگر روزنامه آمریکایی"بوستون گلوب"با درج مطلبی در این روزنامه تحت عنوان" اعتماد بیشتر به صلح نسبت به جنگ دیپلماسی کارآمدی است" خواستار استفاده دولتمردان آمریکایی از فرصت به دست آمده از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران در راستای حل مسئله هسته ای ایران شده است.


نویسنده در این مطلب با اشاره انتخاب "حسن روحانی " به عنوان رئیس جمهور ایران که خواستار تعامل بیشتر درباره برنامه هسته ای اران با غرب است و واکنش منفی محافل صهیونیستی به روی کار آمدن وی این سوال را مطرح می کند که ایا مسئولان سیاست خارجی آمریکا قصد دارند از این فرصت به دست آمده بهره برداری کنند و یا آن را مثل گذشته از دست بدهند.


نویسنده در ادامه می نویسد، روابط بد ایران و آمریکا بعد از از دست دادن یک فرصت به دست آمده برای بهبود روابط از سوی آمریکا در سال 2001 وخیم تر شد.


نویسنده با اشاره به حملات تروریستی به برج های دوقلوی آمریکا در سال 2001 می نویسد در آن زمان رئیس جمهور وقت ایران با محکوم کردن حملات یازده سپتامبر علیه آمریکا به نمایندگی از سوی دولت و ملت ایران نه تنها با دولت و مردم آمریکا ابراز همدردی کرد بلکه به نوعی از حملات آمریکا علیه تروریسم و القاعده حمایت کرد ، اما آمریکا به این اقدام ایران واکنشی منفی و قدیمی نشان داد و 5 ماه بعد از این ماجرا "جورج بوش" رئیس جمهور وقت آمریکا ایران را محور شرارت خواند. همین امر موجب تیره تر شدن روابط دو کشور شد.


تحلیلگر بوستون گلوب می نویسد دولتمردان امروز آمریکا باید مثل "رونالد ریگان" رئیس جمهور وقت آمریکا در برابر رجزخوان های داخلی بایستند اقدامی که منجر به پایان جنگ سرد در جهان شد.


نویسنده در انتهای مطلب می نویسد یکی از بدترین پیشنهاداتی که در سال گذشته ارائه شده بود، این بود که عده ای در آمریکا خواستار حمله نظامی به ایران بودند و کار تا جایی پیش رفت که بارها رئیس جمهور آمریکا تهدید کرد که پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است، اقدامی که اگر اتفاق می افتد امروز شاهد فرصت به وجود آمده در ایران نبودیم.


در پایان تحلیل این روزنامه آمریکایی آمده است: حالا ایران قدم خود را برداشته است و نوبت آمریکا است که با توجه به تصوراتی که برای آینده دارد قدم خود را بردارد.

 

استعفای مشاور امنیت ملی نتانیاهو به دلیل نرمش در برابر ایران

Posted: 24 Jun 2013 05:10 AM PDT

جرس: مشاور امنیت ملی اسرائیل به دلیل آنچه "نرمش در برابر ایران" خوانده شده، از سمت خود استعفا می دهد.


به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه الحیات چاپ لندن، " یعقوب عمیدرور" مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تصمیم گرفت از سمت خود کناره گیری کند.


این اقدام به دنبال انتقادات از سیاست های او در ارتباط با دو مسئله ایران و فلسطین صورت گرفت.


او به شدت از سوی مقامات اسرائیلی به نرمش در برابر ایران متهم شده است.


به تازگی رویکرد مشاور امنیت ملی اسرائیل همسو با احزاب چپ توصیف شده و به شدت مورد انتقاد بخشی از سیاستمداران و رسانه ها قرار گرفته است.


روزنامه اسرائیلی معاریو در این باره نوشت: پیش بینی می شود عمیدرور تا چند هفته آینده به طور رسمی از سمت خود اعلام کناره گیری کند. او دو سال و نیم پیش این سمت را برعهده گرفته بود.


عمیدرور قبل از این به عنوان مشاور سیاسی نتانیاهو نیز فعالیت می کرد. این سمت وی تاثیر زیادی بر عملکرد سیاسی نتانیاهو داشت.


معاریو افزود: با وجود اختلافات گسترده میان نتانیاهو و اوباما بر سر مسئله هسته ای ایران اما عمیدرور مذاکراتی را با مشاور امنیتی ملی اوباما آغاز کرده بود. این مذاکرات باعث شده بود افکار عمیدرور درباره مسئله ایران، به دولتمردان آمریکایی نزدیک شود.


باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بارها ضمن مخالفت با تندروی نتانیاهو درباره ایران، خواستار حل دیپلماتیک و مسالمت آمیز مسئله هسته ای تهران شده بود.


این روزنامه اسرائیلی ادامه داد: بعد از برعهده گرفتن سمت مشاور سیاسی نتانیاهو توسط عمیدرور روابط میان آنها تغییر پیدا کرد. تغییر در روابط این دو به ویژه بعد از نزدیک شدن افکار عمیدرور به "تام دانیلون" مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا و برگزاری مذاکرات متعددی میان این دو مقام اسرائیلی - آمریکایی در مورد مسائل مهم به ویژه مسئله هسته ای ایران صورت گرفت. نزدیکی روابط عمیدرور و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در حالی صورت گرفت که نتانیاهو و اوباما در مورد مسئله هسته ای ایران اختلافات شدیدی داشتند.


نزدیکان نتانیاهو همچنین انتقاداتی را از عملکرد عمیدرور در مسئله آشتی اسرائیل و ترکیه نیز مطرح کرده اند.


شماری از مقامات اسرائیلی ، عمیدرو را یک مقام چپ گرا توصیف کرده اند چرا که او با شهرک سازی اسرائیل در سرزمین های فلسطینی نیز انتقاد کرده بود.

 

تداوم اعتراضات مردمی در بلغارستان، ترکیه، مصر و برزیل

Posted: 24 Jun 2013 04:42 AM PDT

جرس: تظاهرات مردمی در بلغارستان در شرایطی وارد نهمین روز خود شده است که معترضان همچنان استعفای دولت را خواستارند. در ترکیه نیز، بار دیگر پلیس برای متفرق کردن معترضان در استانبول از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. در مصر نیز، ارتش مصر در آستانه برگزاری تظاهرات ضد دولتی هشدار داده که اجازه نخواهد داد کشور درگیر ناآرامی‌های غیر قابل کنترل شود. در برزیل نیز، اعتراض‌های سراسری در برزیل، همچنان ادامه دارد.


بلغارستان
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، تظاهرات مردمی در بلغارستان در شرایطی وارد نهمین روز خود شده است که معترضان همچنان استعفای دولت را خواستارند.


تظاهرکنندگان دولت را به حکومت معدودی از ثروتمندان در کشور، پس از انتصاب فردی مورد مناقشه به عنوان رییس آژانس امنیت ملی بلغارستان، محکوم کردند.


هزاران تن در صوفیه، پایتخت بلغارستان و دیگر شهرهای بزرگ این کشور خواستار استعفای دولت جدید شده‌اند.


انتخاب بحث برانگیز دلیان پوسکی، نماینده دارای وجهه مشکوک در رسانه‌های بلغارستان، به عنوان رئیس آژانس امنیت ملی این کشور در حالی که هیچ گونه تجربه‌ای در این زمینه ندارد، سر آغاز این تظاهرات بود.


ترکیه
پس از آرامش نسبی در روزهای گذشته، پلیس ترکیه بار دیگر برای متفرق کردن معترضان در استانبول از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد. درگیری‌هایی نیز در آنکارا رخ داده است..


به گزارش رادیو فردا، رویترز می‌گوید پلیس به آرامی و با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش به صف معترضان در میدان تقسیم در استانبول وارد شده و آنها را از میدان بیرون کرده است.


پس از آن، به گفته شاهدان و بنا بر گزارش‌های تصویری موجود، نیروهای پلیس در خیابان‌های اطراف بار دیگر برای متفرق کردن معترضان به آن‌ها حمله کرده و این بار از گاز اشک‌آور نیز استفاده شده است.


بنا برگزارش‌ها تازه‌ترین دور درگیری‌ها در میدان تقسیم چندین زخمی نیز برجا گذاشته است.


این درگیری‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که معترضان طی روزهای گذشته به شکل تازه‌ای از اعتراضات روی آورده بودند که به شکل ایستاده و به صورت مسالمت‌آمیز برگزار می‌شد.


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بار دیگر در تازه‌ترین سخنان خود ریشه اعتراضات را «دشمنان» ترکیه و «رسانه‌های خارجی» نامید.


مصر
در مصر نیز، ارتش آن کشور در آستانه برگزاری تظاهرات ضد دولتی هشدار داده که اجازه نخواهد داد کشور درگیر ناآرامی‌های غیر قابل کنترل شود.


به گزارش بی بی سی، ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و فرمانده ارتش مصر گفت که ارتش موظف است تا مانع غلطیدن مصر به سوی "تونل تاریک و سیاه" شود.


از زمان به قدرت رسیدن محمد مرسی، رئیس جمهوری اسلامگرای مصر، این اظهارات یکی از شدیدترین اظهارنظرهای ارتش در مورد مسایل این کشور به شمار می رود.


ژنرال السیسی هشدار داد که ارتش ساکت نخواهد ماند و گفت شکافی در جامعه وجود دارد که ادامه آن خطری برای کشور به شمار می‌رود.


گروه‌های سکولار در مصر می‌خواهند در سی ژوئن، اولین سالگرد به قدرت رسیدن محمد مرسی دست به تجمعی گسترده در کشور بزنند.


برزیل
بر اساس گزارش ها، اعتراض‌های سراسری در برزیل، همچنان ادامه دارد.


بی بی سی گزارش داده است که با وجود آنکه رئیس جمهوری به خواست معترضان پاسخ داده و قول اصلاحات داده، اما معترضان باز به خیابان ها ریختند.


اعتراض ها در دو شهر «بلو اوریزونته» و «سالوادور» که میزبان دو بازی فوتبال بین المللی بودند، به درگیری با پلیس کشید.