جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نامه روزنامه‌نگاران به حسن روحانی؛ سایه فضای امنیتی را از فعالیت‌های رسانه‌ای دور کنید

Posted: 26 Jun 2013 09:00 AM PDT

جرس: جمعی از روزنامه نگاران ایران در نامه ای به حسن روحانی رییس جمهوری منتخب از وی خواستند بر اساس تعهد خود به اجرای قانون اساسی از آزادی رسانه ها دفاع کند و در جهت رفع فضای امنیتی از فعالیت روزنامه نگاران بکوشد.  

به گزارش جرس، در این نامه که به امضای 135 نفر از روزنامه نگاران رسیده است بر پایان یافتن بازداشت‌های غیرقانونی روزنامه نگاران و فشار بر خانواده آنها، تامین امنیت حرفه ای رسانه ها، رفع توقیف از رسانه های توقیف شده و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران به عنوان مهم‌ترین مطالبات اهالی رسانه تاکید شده است.
متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای حسن روحانی

رییس جمهور منتخب ایران

با سلام و ادای احترام

مشارکت مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری دوره‌ یازدهم، نشانه‌ اعتماد آنها به قانون اساسی به عنوان میثاقی ‌ست که در اصل یکصد و سیزدهم، مسوولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده رییس جمهور قرار داده است. فروگذاشتن یا اجرای ناتمام هر یک از اصول قانون اساسی، به این اعتماد عمومی، که بزرگ ترین سرمایه امروز ایران است، خدشه وارد می کند و مانعی بر سر راه توسعه همه جانبه کشور است.

در سال های گذشته، توفّق فضای امنیتی بر فضای سیاسی در کشور ما، امکان بهره گیری از مترقی ترین اصول قانون اساسی را، که زمینه ساز مردم سالاری پایدار است، محدود کرده است.

ما، جمعی از روزنامه نگاران ایرانی، معتقدیم محدود کردن دامنه فعالیت حرفه ای رسانه ها و اهالی رسانه از آسیب های جدی مردم سالاری و نقض آشکار اصل بیست و چهارم قانون اساسی است که بر آزادی نشریات و مطبوعات - که مخل به مبانی اسلام و حقوق عمومی نباشد - تاکید دارد. در سال های گذشته بسیاری از رسانه ها توقیف شده و اهالی رسانه زندانی، خانه نشین یا مجبور به ترک سرزمین خود شده اند. نقد دلسوزانه، جرم انگاشته شده است و اهالی قلم و بیان متهم و مجرم.

نه تنها روزنامه نگاران و اهالی رسانه، که خانواده آنها نیز در مظان اتهام قرار داشته و زیر فشار نگاه های امنیتی و کنترل همه جانبه فرسوده شده اند. شرح حال ایشان، نقض آشکار اصول بیست وسوم و بیست و پنجم قانون اساسی است که بر آزادی اندیشه و تجسس نکردن در مکاتبات و مکالمات افراد – بدون داشتن حکم قانونی- تصریح می کند. جناب عالی از تفصیل این ماجراها آگاهید.

اگرچه اصل بیست و ششم قانون اساسی فعالیت انجمن های صنفی را مشروط به نقض نکردن اصول استقلال، آزادی، وحدت ملی، موازین اسلامی و اساس جمهوری اسلامی، آزاد می داند؛ «انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران» که خانه روزنامه نگاران و مدافع حقوق صنفی ما بوده است، پس از کارشکنی های بسیار و سرانجام بدون توجیه حقوقی و قانونی 4 سال است که از فعالیت بازمانده است.

ما، روزنامه نگاران ایرانی، همچون همه ایرانیان، دل در گرو پیشرفت و تعالی کشور داریم و معتقدیم نخستین گام در این مسیر اجرای کامل قانون اساسی ست که در سایه آن از همکارانمان که در راه اطلاع رسانی و عمل به وظایف حرفه ای خود، متهم، زندانی یا مجبور به ترک وطن شده اند، رفع اتهام شود.

بازداشت های غیرقانونی روزنامه نگاران و فشار بر خانواده آنها پایان یابد که بر اساس اصل سی و هفتم قانون اساسی « اصل‌، برائت است و هیچ‌کس از نظر قانون مجرم ‌شناخته نمی‌شود، مگر این که جرم او در دادگاه صالح ثابت گردد.»

موانع از سر راه فعالیت «انجمن صنفی روزنامه نگاران» برداشته و با پایبندی بر اصل آزادی مطبوعات و نشریات، امنیت حرفه ای رسانه ها تامین شود و رسانه های توقیف شده از حق قانونی فعالیت در فضای اطلاع رسانی کشور و انعکاس مطالبات شهروندان ایرانی برخوردار شوند.

ما، به پشتیبانی قانون اساسی که پناهگاه و میثاق ملی ست، حقوق قانونی خود را که متضمن آگاهی عمومی و نشاط اجتماعی است، پی خواهیم گرفت و در این راه سرمایه اعتماد ملی به حضرت عالی را قدر می دانیم.

با آرزوی توفیق «دولت تدبیر و امید» در خدمتگزاری به مردم شریف ایران

اسامی امضا کنندگان:

ابوالفتحی،هوتن
ابوالقاسمی،مهرداد
آذر،شکوفه
آذرپیک،صبا
ارشدی،میثم
آزادی، اسماعیل
آموسا،مریم
اسلامی،حمید
اسلامیه،سعیده
آقازاده،محمد
اکبریانی،هاشم
امتعلی،سارا
آموسا،مریم
امیرآبادیان،نزهت
امیرشاهی،افشین
امین،سعیده
امینی،آسیه
انصاری راد، رضا
اورند،مهدی
بنیاد،تارا
بهداد،علیرضا
بهکام،سپیده
بهکام،نگین
بیاتی،سحر
بیک پور، فاطمه
بیگدلی، زهرا
پورحیدر،سعید
پیروز،نوشین
تاجیک،مهدی
تنگستانی،محمد
جعفری،مریم
حاجی حسینی،رضا
حاجی‌زاده،مولود
حسینی نژاد، لیدا
حقیقت نژاد،رضا
حیدریان،جواد
خامسیان،علیرضا
خانکی،رضا
خدابخش،سعیده
خردپیر، علی
خطیبی،فرناز
خلیلی، مهرداد
خیری،همایون
دارالشفایی،بهمن
درخشان،نگین
دوستدار،نعیمه
رضایی،نسرین
رضوی،علی
رفیعی،رضا
رمضانپور،علیاصغر
رهبر،محمد
ریاحی،طاهره
زارع کهنمویی،اصغر
سروش،فریبرز
سعادتی،لیلا
سیدآقایی،فرامرز
شاهبابا،سینا
شاهسمندی،مریم
شجاعی،میترا
شجاعیان،رضا
شعاعی،حنیف
شفیعی،حامد
شهرابی،شیما
صابرنعمتی،بهنام
صارمی،نیوشا
صدر،بنیامین
صدیق،رضا
صفاجویی،محمد
صمدبیگی،بهروز
طالبی،رضا
طاهری،سارا
طباطبایی،ریحانه
عباسیان،عسل
عبداللهی،شیرزاد
عزتی،آیدا
علمی،حدیث
علینژاد،مسیح
علیپور،سعیده
علیپور،فرهمند
علیجانی،ارشاد
علیخواه،سوگند
عنایت،فریده
غلامحسین‌پور،ماهرخ
غنی،احمدرضا
غیبی،رضا
فخرایی،پویان
فرجامی،محمود
فرجی،مهران
فرضی،فرناز
قاضی،فرشته
قاضی‌زاده،ساناز
قدمعلی،محمد
قدیمی،مهدی
قریشی،کاوه
قلیچ خانی، سیامک
قهرمانی،پریسا
کاظمی، نازنین
کاظمیان،مرتضی
گلپاد،فرزین
گنجی،رضا
لطیفیان،علیرضا
لقایی،ساقی
لقایی،مرجان
لهردی،ندا
لواسانی،مسعود
مافی،حمید
متیننیا،نازنین
مجد،مریم
محسنی،مهدی
محمدی،الناز
محمودی سرابی،سام
مرتضوی،نگار
مزروعی،حنیف
مزروعی،علی
مصباحی،آیدا
مظاهری، بهنام
مظاهری،ریحانه
معمار،داریوش
مفید،نگار
ملکمحمدی،لیلا
مهاجرانی،ثمین
مهتدی، علی
مهتدی،مریم
مهرابی،احسان
میر،مسعود
میرابراهیمی،روزبه
میرزایی،مریم
میرزایی،مژگان
نجفی،مجتبی
نسب عبداللهی، محمدرضا
نوربخش،شاهین
نوروزپور،فرشاد
همتی،شهرزاد
وحیدنیا،سعیده
یوسفی،میثم


 

وزیر امورخارجه ایران؛ موضع عربستان پر از تناقض است

Posted: 26 Jun 2013 08:37 AM PDT

در واکنش به موضع ریاض مبنی بر دخالت ایران در سوریه عنوان شد
جرس: اظهارات وزیر امور خارجه عربستان سعودی مبنی بر محکوم کردن آنچه وی دخالت جمهوری اسلامی در سوریه می نامید با واکنش همتای ایرانی وی روبرو شد. 

علی اکبر صالحی روز چهارشنبه گفت: ما می خواهیم بهترین روابط را با عربستان داشته باشیم اما اظهار نظرهای وزیر خارجه عربستان پر از تناقض است.

وی در حاشیه مراسم رونمایی از کتاب گنجینه جاودان تاجیکان درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی براینکه نمی توانیم در قبال اقدامات ایران در سوریه ساکت بمانیم گفت: به هر حال می خواهیم بهترین روابط را با عربستان داشته باشیم اظهار نظرهای ایشان پر از تناقص است.


وی اظهار داشت: با احترام به ایشان خودشان اگر صحبتهای خود را بخوانند متوجه می شوند که تناقضات انقدر زیاد است که نیازی به واکنش ما ندارد.
صالحی افزود: بهتر است وزیر خارجه عربستان به گونه ای موضع گیری کند که شاهد تقویت روابط باشیم نه دوری از یکدیگر.


سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی در سخنان خود از ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان به دلیل حمایت از نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه انتقاد کرده بود. او تصریح کرده بود: « خطرناک‌ترین رخدادها دخالت نیروهای خارجی به ویژه شبه نظامیان حزب‌الله و دیگر گروه‌ها با حمایت نیروهای سپاه پاسداران ایران برای کشتن سوری‌ها است.»
 

سخنگوی کمیسیون انرژی: پروژه‌های ناتمام دولت احمدی‌نژاد بیشتر از دولت‌های قبلی است

Posted: 26 Jun 2013 06:53 AM PDT

جرس: سخنگوی كمیسیون انرژی مجلس شوری اسلامی اعلام کرد: « اصلی‌ترین گلایه دولت احمدی نژاد در سال 84 این بود كه دولت قبلی پروژه‌های ناتمام زیادی برجای گذاشته است این درحالی است كه تعداد پروژه‌های ناتمام به‌جا مانده در دولت احمدی‌نژاد بسیار بیشتر از پروژه‌های ناتمام دوره قبل است.» 

امیری خامكانی در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: « انجام پروژه‌های مهر ماندگار 8 ماه پیش با هزینه‌ای در حدود 60 هزار میلیارد تومان برآورد شدند. كاملا مشخص بود باتوجه به توان مالی و مدیریتی دولت این پروژه‌ها در مدت زمان تعیین شده امكان اجرا نداشت.»


وی در همچنین با بیان این که بودجه عمرانی كشور در سال 91 برابر با 37 هزار میلیارد تومان بوده است كه به بخش‌های مختلف صنعت تخصیص داده شده بود تصریح کرد: « از این رقم كمتر از 20 درصد اعتبار پیش‌بینی شده؛ پرداخت شد و دولت توانایی پرداخت كل این اعتبار تخصیص داده شده را نداشت.»
خامکانی اظهار داشت: « چگونه است كه وقتی دولت نمی‌تواند37 هزارمیلیارد تومان را تامین كند؛ انتظار دارد 60 هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه‌های مهر ماندگار تخصیص داده شود؟!»


سخنگوی كمیسیون انرژی درخصوص برگزاری جشن خودكفایی بنزین در پایان گفت: « درحال حاضر امكان تولید بنزین در حد موردنیاز كشور نیست و برخی از پالایشگاه‌ها تا نیمه سال آینده آماده تولید بنزین می‌شوند.»


وی از دیگر ایرادات وارد به جشن خودكفایی را عدم كنترل مصرف سوخت خواند و اضافه كرد: « با همین سرعتی كه تولید بنزین در حال افزایش است، مصرف بنزین هم درحال افزایش است كه خود مانع بزرگی برای رسیدن به خودكفایی در تولید بنزین خواهد شد.»
 

اعلام آمادگی وزارت کشور برای بررسی دوباره پرونده کانون صنفی معلمان

Posted: 26 Jun 2013 06:53 AM PDT

جرس: رییس اداره تشکل‌های صنفی و تخصصی دفتر سیاسی وزارت کشور گفت:کانون صنفی معلمان می‌تواند درخواست مجدد خود را برای فعالیت به کمیسیون ماده 10 احزاب ارائه دهد تا کمیسیون براساس قانون به آن رسیدگی کند. 

 

به گزارش ایسنا، سید میثم بصام‌تبار اظهار داشت:کمیسیون ماده 10 از زمان دولت اصلاحات تذکرات و اخطارهایی را به این کانون به خاطر فعالیت‌خارج از چارچوب اساسنامه داده است که کانون صنفی معلمان به این تذکرات توجهی نداشته و آخرین بار بحث درباره پرونده کانون صنفی معلمان در سال 88 مطرح شده است که کمیسیون درباره تمدید پروانه این تشکل صنفی موافقتی انجام نداده است ،پس از آن نیز این کانون پیگیری‌های جدی دراین باره نداشته است.


وی افزود:این کانون می‌تواند درخواست مجدد خود را برای فعالیت به کمیسیون ماده 10 احزاب ارائه دهد و کمیسیون نیز به پرونده این تشکل براساس قانون فعالیت احزاب، انجمن‌ها و گروه‌های صنفی رسیدگی خواهد کرد.


وی تصریح کرد: وزارت کشور از درخواست دوباره این کانون استقبال خواهد کرد.


بصام تبار در تکمیل صحبت‌های روز گذشته خود که کمیسیون ماده 10 احزاب با تمدید پروانه کانون صنفی معلمان موافقت نکرده است، براین نکته تاکید کرد که با درخواست مجدد کانون صنفی معلمان، کمیسیون به پرونده این تشکل براساس قانون فعالیت احزاب، انجمن‌ها و گروهها‌ی صنفی رسیدگی خواهد کرد.
 

رییس پلیس کشور؛ سگ مواد یاب هم تحریم شده است

Posted: 26 Jun 2013 06:37 AM PDT

جرس: رئیس پلیس کشور با اذعان به تاثیر تحریم ها در مبارزه با قاچاق مواد مخدر گفت: « کشورهای غربی حتی سگ موادیاب و تجهیزات اپتیکی را که برای مقابله است، در لیست تحریم قرار دادند. » 

به گزارش خبرنگار مهر، سردار احمدرضا رادان روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی مبارزه با موادمخدر اظهار داشت: « برای کمک کردن به ما در تجهیزات اولیه نیز کوتاهی کرده و ما را محکوم به تحریم می کنند. ابتدایی ترین تجهیزات که سگ مواد یاب بوده تا برخی لوازم الکترونیکی و اپتیکی را به بهانه تحریم به ما واگذار نمی کنند اگرچه رزمندگان ما ثابت کردند در زمان تحریمها پویاتر اقدام می کنند. ما ثابت کردیم اگر می خواستیم صبر کنیم تا حق السهم ها برسد امروز یک خاکریز هم برای مقابله نداشتیم.»


وی همچنین با انتقاد از کشورهای دیگر برای کم کاری در مبارزه علیه مواد مخذر تصریح کرد: « ما هزاران دلار را برای انسداد مرز خرج کرده ایم و برای مبارزه جان و مالمان را فدا می‌کنیم، اما کشورهای دیگر بسیار کم در این عرصه فعالیت می کنند. این چه روز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که چشمانتان را بسته اید. در همسایگی ما افغانستان، همچنان بیشترین مواد مخدر کشت می‌شود و به آنها پیام می دهند که با ما کاری نداشته باشیم و بروید مواد مخدر بکارید.»
 

ارزیابی منطقه از انتخابات ایران؛ خوشبینی محتاطانه

Posted: 26 Jun 2013 06:04 AM PDT

محمدرضا سرداری
جرس: انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید، سیاست خارجی ایران را نیز دستخوش تحولات تازه ای کرده است. بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای منطقه، انتخاب روحانی را به عنوان رییس جمهوری جدید مثبت ارزیابی کرده اند. این در حالی است که روابط خارجی ایران در هشت سال گذشته به ویژه با کشورهای منطقه به مرز بحران رسیده بود. این گزارش می کوشد تا گشایش در روابط خارجی ایران با کشورهای همسایه و منطقه را مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. 

روابط کشورهای منطقه با ایران تحت الشعاع عوامل مختلفی قرار داشته است. برنامه هسته ای ایران، حمایت از شیعیان اقلیت در کشورهای سنی مذهب منطقه، حمایت از دولت سوریه و همچنین گروههای اسلامگرای آسیای میانه از جمله عوامل جدی واگرایی در روابط کشورهای منطقه با ایران بوده است. این واگرایی پس از بهار عربی نیز به دلیل تلاش ایران برای تاثیر گذاری در این روند به ویژه در اعتراضات مصر و بحرین و یمن تشدید شد. اکنون با انتخاب حسن روحانی این امید به وجود آمده است که روابط ایران با کشورهای منطقه به ویژه کشورهایی که همچنان با ساختار سنتی اداره می شوند بهبود یابد.


پیامهای تبریک ، سرآغازی تازه برای گشایش در روابط دو جانبه


بسیاری از سران و مقامات کشورهای منطقه با ارسال پیاممهای تبریک جداگانه انتخاب حسن روحانی را به عنوان رییس جمهوری جدید ایران به وی تبریک گفتند. حامد کرزای رییس جمهوری افغانستان نخستین مقام عالی رتبه از کشورهای همسایه ایران بود که انتخاب روحانی را به این مقام تبریک گفت و خواهان نزدیکی بیشتر دو کشور شد. پس از وی امیران کشورهای عربی قطر، کویت و بحرین و امارات متحده عربی نیز با ارسال پیام های جداگانه ای، انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران را به وی تبریک گفتند. در این پیامها نیز بر گسترش روابط و علاقه مندی به نزدیکی به ایران تاکید شده است.

عربستان سعودی نیز پس از کشورهای شیخ نشین خلیج فارس پیام تبریگی برای حسن روحانی ارسال کرد. گفته شده که پادشاه عربستان از دیدگاه‌های روحانی در مورد همکاری های منطقه ای و توسعه روابط ابراز رضایت کرده است. در این میان، سعد حریری و نخست وزیر پیشین لبنان نیز که از چهره های مخالف سیاستهای جمهوری اسلامی در این کشور به شمار می رود نیز پیام تبریکی برای روحانی ارسال کرده است. در عین حال این انتخاب تاثیری بر روابط نسبتا پایدار ایران با ترکیه و عراق نداشته است.

ترکیه گرچه پس از آغاز بحران در سوریه معترض حمایتهای ایران از دولت اسد بوده است اما این اختلاف تاثیر عمیقی در روابط دو کشور نداشته و از این رو با انتخاب روحانی نیز این پایداری تثبیت خواهد شد. کشورهای عربی نظیر عراق و مصر نیز پیامهای تبریکی برای روحانی ارسال کردند. هرچند این پیامها در سطح عالی ترین مقام رسمی این کشورها نبوده است. . تبادل چنین پیامهایی در عرف دیپلماتیک بی تردید نشانه های مثبتی برای ترمیم روابطی است که در دوره احمدی نژاد به مرحله خصمانه رسیده بود.


مواضع روحانی در قبال کشورهای منطقه


نخستین نشست مطبوعاتی حسن روحانی پس از انتخاب وی به این مقام بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه داشته است. روحانی در نخستین موضع گیری خویش اولویت نخست دولت جدید در بحث سیاست خارجی را داشتن روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان دانست.

وقتی خبرنگار الجزیره در مورد برنامه‌های دولت جدید جهت تعامل با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی از وی پرسید. وی افزود: « اولویت ما این است که با پانزده کشور همسایه یک رابطه نزدیک و دوستانه در چارچوب منافع متقابل داشته باشیم.» وی همچنین اشاره خاصی به عربستان سعودی کرد و کوشید با اشاره به امضای تفاهم نامه امنیتی در 15 سال گذشته میان دو کشور که وی یکی از امضا کنندگان آن بوده است پیام مثبتی به ریاض بفرستد. وی دررابطه با سوریه نیز بدون جانبداری یا ذکری از دولت سوریه صرفا به بخشی از مواضع رسمی جمهوری اسلامی اکتفا کرد و گفت: « حل مسائل سوریه بر عهده مردم سوریه است. تصمیم گیر نهایی ملت سوریه است. البته ما با تروریسم مخالفیم. با جنگ داخلی مخالفیم. با دخالت کشورهای دیگر مخالفیم. امیدواریم با کمک همه کشورهای منطقه و جهان، هرچه زودتر صلح و آرامش به سوریه بازگردد و آنچه نظر و هدف ملت سوریه است در آن کشور محقق شود.»

سوریه مانعی بزرگ بر سر راه روحانی
گرچه حسن روحانی تلاش کرد تا از کنار مسئله سوریه با احتیاط گذر کند اما به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران منطقه، کلید اصلی دروازه منطقه، بحران سوریه است.
این سخنان یکی از سفیران کشورهای عضو اتحادیه عرب در قاهره است که می گوید حسن روحانی که به دیدگاههای مسالمت آمیز و آشتی جویانه شهرت دارد و از سوی اصلاح طلبان پشتیبانی می شود اما بدون تردید در تدوین سیاست خارجی با محدودیتهای قابل ملاحظه ای روبرو است. این سفیر کشور عضو اتحادیه عرب که مایل نبوده نام خود را فاش کند به خبرنگاران گفته است ما امیدواریم که رییس جمهوری جدید ایران شدیدا در پی یافتن یک راه حل سیاسی در سوریه برآید.


جمال قاشفی یک تحلیلگر سیاسی در عربستان سعودی نیز می گوید؛ برای ریاض یکی از متحدان عمده آمریکا در منطقه که همواره به ایران به عنوان کشوری که می خواهد قدرت و مذهب شیعه را در منطقه گسترش دهد نگاه میکند، نتیجه انتخابات اخیر ایران بهترین فرصت و امکان را در اختیار عربستان سعودی قرار می دهد. وی با اشاره به دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی میگوید: « در دوران خاتمی بسیاری از تنشها میان تهران و ریاض کم شد، ولی اکنون فعالیت شدید ایران در یمن، سوریه، بحرین و تقابل سنی - شیعه در منطقه، اوضاع را پیچیده تر و دشوارتر کرده است.»


به گفته این تحلیلگر عرب، با این‌که روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود خواستار بهبود روابط ایران با تمامی کشورهای همسایه‌اش شد، ولی موضع‌گیری‌ او در قبال سوریه بیانگر «سیاست خارجی تغییرناپذیر ایران» است. ایران، بمب کار گذاشته شده در سوریه را خنثی نکرده و در نتیجه تنش ایجاد شده در منطقه که ناشی از سیاست‌های ایران در کشورهای عربی است، از بین نخواهد رفت، به خصوص اینکه بازوی ایران در لبنان (حزب‌الله) به نمایندگی از تهران در جنگ خونین جاری در سوریه مشغول نقش‌آفرینی علیه اپوزیسیون است.


از این سبک تحلیل در نشریات و رسانه های عربی بسیار به چشم می خورد و اکثر تحلیلگران عرب نقش رییس جمهور جدید را در حل بحران سوریه با توجه به دخالتهای پیشین ایران و کمک به دولت اسد برای سرکوب اپوزیسیون، نقش حزب الله وهمچنین موضع رهبر جمهوری اسلامی در قبال سوریه کمرنگ ارزیابی کرده اند اما در مجموع خوشبینی هایی نیز نسبت به تغییر سیاستهای منطقه ای ایران در میان کشورهای منطقه وجود دارد.
 

 

گزارشی از ۱۲,۵ میلیون جوان ایرانی در سن ازدواج/ تداوم بحران اجتماعی و اقتصادی

Posted: 26 Jun 2013 05:12 AM PDT

جرس: آمارهای رسمی از هشت میلیون جوان ایرانی آماده ازدواج سخن می‌گوید که این رقم در آمارهای غیررسمی به 12.5 میلیون نفر رسیده است.


روزنامه «تهران امروز» نوشت: آمارهای رسمی از 8میلیون جوان ایرانی آماده ازدواج سخن می‌گویند؛ اما این رقم در آمارهای غیررسمی به 12.5 میلیون نفر رسیده است و این یعنی میلیون‌ها جوان ایرانی به دلایلی چون شاغل نبودن یا نداشتن مسکن، همچنان مجرد و بیکار روز را به شب می‌رسانند و در انتظار تغییری در روزهای زندگی خود هستند تا پویایی، نشاط و انرژی جوانی خود را برای آینده‌ای بهتر به کارگیرند. اما این روزها کارشناسان به همه این دلایل، دلیل مهم‌تری را افزوده‌اند؛ دلیلی که گویا بیشترین سهم را از به تاخیر افتادن ازدواج جوانان به‌گردن دارد.


به گفته محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، عامل اصلی افزایش سن ازدواج، فرهنگی است نه اقتصادی.

او اعلام کرده است: برخلاف تصور بسیاری عامل اصلی افزایش سن ازدواج، مسائل اقتصادی نیست، چرا که غربی‌ها جزو ثروتمندترین کشورها محسوب می‌شوند اما در زمینه ازدواج و خانواده بسیار مشکل‌ دارند و جمعیت آنها رو به اضمحلال است و به همین دلیل مسائل فرهنگی مهم‌ترین عامل افزایش سن ازدواج است و باید توجه ویژه‌ای به این امر شود. هرچند تاکنون بسیاری از کارشناسان از اینکه موضوع ازدواج در کشور فاقد متولی واحد است انتقاد کرده بودند اما این بار عباسی نیز با گلایه از اینکه یک درصد از بودجه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید برای حمایت از جوانان و خانواده اختصاص یابد، آن را ناکافی خوانده و می‌گوید: مجاز شدن صرفا کافی نیست چرا که ممکن است بعضی دستگاه‌ها این مسئولیت را اجرا نکنند.


بحث ازدواج صرفا با کار یک دستگاه درست نمی‌شود، بحث ازدواج در دل جامعه باید پیگیری شود و لازم است که این موضوع را در تمام بسترهای اجتماعی، اداری و فرهنگی دنبال کنیم. وزیر ورزش یکی از مسائل مهم امروز دنیا را افزایش سن ازدواج و رویکرد فرهنگی به آن برشمرده و می‌گوید: مسائل اقتصادی در اولویت دوم قرار دارد و باید بیشتر بر مسائل فرهنگی توجه شود چرا که امروزه بسیاری از افراد که شاغل هم هستند، مجرد زندگی می‌کنند. طبق آمارها دغدغه اصلی جوانان ازدواج است. بیشترین دغدغه جوانان از بین ازدواج، مسکن و اشتغال، ازدواج بوده و این امر حاکی از اهمیت ازدواج دارد و باید برای این نیاز فکری و ذاتی توجه ویژه شود.

سن ازدواج در کلانشهرها بالاتر است
پیش از این محمدباقر پیشنمازی معاون فرهنگی و تربیتی وزیر ورزش و جوانان، نیز با اشاره به عامل فرهنگی در افزایش سن ازدواج گفته بود: به‌نظر می‌رسد بعضی از افراد، جاذبه‌ها و شیرینی‌های بعد از ازدواج را قبل از ازدواج تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که ازدواج برایشان جذابیتی ندارد و علاقه به ازدواج هم کاهش می‌یابد. میانگین سن ازدواج بین روستاها، شهرهای کوچک و کلانشهرها نشان می‌دهد هرچه از محیط‌های کوچک به‌سمت محیط‌های بزرگ‌تر می‌رویم، سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند. درواقع در محیط‌هایی که نظارت بیشتری وجود دارد، پایبندی به اصول و اخلاق بیشتر است، حدود بهتر رعایت می‌شوند و اشتیاق به ازدواج هم بیشتر است.

میانگین سن ازدواج به 27 سال رسید
چندی پیش دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس پیشین دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در کشور گفته بود: 8 میلیون جوان در کشور آماده ازدواجند. دولت باید مسئله مسکن و اشتغال آنها را حل کند و خانواده‌ها نیز باید از نظر فرهنگی و عاطفی کمک کنند تا این جوانان ازدواج کنند. خیرین نیز از نظر مالی کمک کنند تا جوانان برای ازدواج مشکل نداشته باشند. به گفته او: پیش از این میانگین سن ازدواج 21‌سال بود که اکنون به 27 سال رسیده است. همچنین فاصله فرزند‌آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است.

هیچ نهادی متولی ازدواج نیست
دکتر بانکی با تاکید بر اینکه نیاز اول جوانان ازدواج است، می‌گوید: هیچ نهادی در کشور متولی ازدواج نیست. به گفته او بحران اصلی جوانان امروزی بحران جنسی است و هیچ راه‌حل دیگری به جز ازدواج در دین و فرهنگ ما ندارد. بنابراین باید همه تلاش دولتمردان در به‌وجود آوردن ساز و کاری باشد که این نیاز جوانان از طریق شرعی و صحیح برآورده شود.


اوبا اشاره به قصورهایی که در این زمینه از سوی مسئولان دولتی وجود دارد، ادامه می‌دهد: اول باید موانع ازدواج را در مطالعه‌ای گسترده بررسی کرد و بعد برای تک تک آن موانع راهکار ارائه کرد. بعد از آن هم این راهکارها را باید در قالب مصوبه و قانون اجرایی کرد.


سلایق و توقعات تغییر کرده
در سال‌های گذشته برخی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نسبت به روابط دختران و پسران در جامعه هشدار داده‌اند. اتفاقی که به گفته آنها بر به تاخیر افتادن ازدواج موثر است. دکتر بانکی بیشترین تقصیرها را به گردن معضلات فرهنگی می‌اندازد.

او می‌گوید: در گذشته ازدواج بدون رابطه قبلی صورت می‌گرفت اما متاسفانه پسران جوان امروزی به دلیل برقراری روابط پیش از ازدواج، سلایق و توقعات‌شان تغییر کرده است. به گفته او حتی جوانانی که دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد و شغل مناسب دارند هم این روزها تن به ازدواج نمی‌دهند چرا که دوست دارند از زیر بار مسئولیت فرار کنند. او افزایش خانه‌های مجردی و روابط پیش از ازدواج را عاملی برای این مسئولیت‌گریزی عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه چنین روابطی سبب شده که جوانان دیگر برای ارضای نیازهایشان تن به این پیوند آسمانی ندهند.

آمارهای غیررسمی 12.5 میلیون جوان را آماده ازدواج نشان می‌دهند. جوانانی که به‌رغم استعداد بالقوه خود برای کار و فعالیت و همراه شدن با روند طبیعی زندگی یا با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند یا هنوز تشکیل خانواده نداده‌اند. حالا کارشناسان می‌گویند این روزها معضلی بر آنهایی که توانسته‌اند گلیم‌شان را از این آب بیرون بکشند، سایه انداخته است؛ معضلی که به آن عامل فرهنگی در به تاخیر افتادن ازدواج می‌گویند. معضلی که به گفته محمد عباسی،وزیر ورزش و جوانان، عامل اصلی افزایش سن ازدواج است.

 

افزایش نرخ بیکاری در سیستان و بلوچستان تا ۲۵ درصد/ ورود نوجوانان ۱۳ ساله به حرفه باربری

Posted: 26 Jun 2013 04:47 AM PDT

جرس: مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان سیستان و بلوچستان گفت: در این منطقه از کشور به دلیل نبود «کار با درآمد مناسب»، پسر خانواده‌های بومی از سنین ۱۳ – ۱۴ سالگی ترک تحصیل کرده و به عنوان بابر و کول‌بر در مناطق مرزی کالا جابجا می‌کنند.


محمد گل بامری با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: اگر بخواهیم میزان اشتغال در این استان کشور را بر اساس اشتغال مشاغل غیر کاذب محاسبه کنیم؛ به نظر می‌رسد نرخ بیکاری بالای ۲۵ درصد خواهد بود.


مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان سیستان و بلوچستان گفت: در این منطقه از کشور به دلیل نبود «کار با درآمد مناسب»، پسران بومی از کودکی و نوجوانی به مشاغل کاذبی همچون کول‌بری و باربری در مناطق مرزی روی می‌آورند.


وی بابیان اینکه این کارگران نوجوان بدون هیچ پوشش حمایتی در میان مناطق مرزی ایران با کشورهای پاکستان و افغانستان در تردد هستند و براساس مسافت و نوع کالا روزانه مزد می‌گیرند، گفت: بطور میانگین درآمد این کارگران از روزانه ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان متغیر است.


این مقام کارگری بابیان اینکه باربران و کول‌بران مرزی چنانچه شغل مناسب‌تری پیدا نکنند به این حرفه پرخطر ادامه خواهند داد، گفت: با شرایط شغلی کنونی هیچ بعید نیست که این حرفه به حرفه ابدی برخی از کول‌بران نوجوان تبدیل شود.

 

“احمد جنتی قصد داشته است صلاحیت حسن روحانی را دوباره بررسی کند”

Posted: 26 Jun 2013 04:47 AM PDT

جرس: احمد جنتی چند روز مانده به انتخابات، در جلسه شورای نگهبان، از اعضای این شورا می خواهد که صلاحیت حسن روحانی را دوباره مورد رای و بررسی قرار دهند.


بنا به گزارش سحام، خبرگزاری امنیتی فارس و خبرگزاری دولتی مهر با انتشار خبری در واپسین ساعات روز یکشنبه ۱۹ خردادماه، به نقل از یک منبع آگاه از بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی در جلسه روز دوشنبه این شورا خبر داده بودند.


در آن روز خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشته بود:”به دلیل اظهارات ضد امنیتی و غیرقانونی حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان تصمیم دارد تا صلاحیت این کاندیدا را در جلسه فردای خود مجددا مورد بحث و بررسی قرار دهد.”


اما این خبر در روز بعد از روی خروجی این دو خبرگزاری حذف شد.


فارس حتی در نخستین دقایق بامداد دوشنبه نیز با سه نماینده مجلس در حمایت از تجدیدنظر در صلاحیت روحانی و ردصلاحیت او مصاحبه منتشر کرد اما این سه مصاحبه نیز حذف شد.


روز دوشنبه، کدخدایی ضمن تکذیب این خبر به رسانه های گفته بود که ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم. البته کدخدایی در ادامه گفته بود: “چنین مساله‌ای تاکنون وجود نداشته است، اگرچه ما طبق ماده ۵۸ قانون انتخابات می‌توانیم بررسی مجدد صلاحیت را داشته باشیم و البته ممکن است تذکراتی را تا روز رای‌گیری به کاندیداهای محترم داشته باشیم.”


بنا به گزارش سحام، یکی از بزرگان نظام در جمع عده ای از فعالین سیاسی با شرح این ماجرا گفته است: “هنگامی که زمزمه کناره گیری آقای عارف از کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری قوت گرفته بود، خبرگزاری فارس از رد صلاحیت آقای روحانی خبر داده بود. صبح روز بعد در جلسه شورای نگهبان، پس از بحث بودجه؛ احمد جنتی می گوید که می خواهیم صلاحیت آقای روحانی را دوباره مورد بررسی قرار دهیم.”
این چهره بلند پایه نظام در تشریح جلسه روز دوشنبه(۲۰ خرداد) شورای نگهبان می افزاید: “این اظهارات جنتی، با واکنش تند برخی از فقها و حقوقدان های شورا روبرو می شود و این اعضاء به قصد اعتراض، تهدید به خروج از جلسه می کنند. لیکن پس از این برخورد، آقای جنتی از خواسته خود کوتاه آمده و سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاران، کل این واقعه را تکذیب می کند.”


این مقام ارشد نظام همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تمدید زمان رای گیری نیز اشاره می کند.
گویا برخی جریانات در راستای مهندسی انتخابات، قرار بوده رای گیری را در ساعات اولیه شب به پایان ببرند، اما علی لاریجانی با حضور در وزارت کشور و دفتر وزیر، از وی می خواهد که به هر نحو ممکن رای گیری را تمدید کند.


این گزارش می افزاید: “وزیر کشور در پاسخ به این خواسته رئیس مجلس می گوید که برای پایان زمان رای گیری به شدت زیر فشار است.”


در مقابل، علی لاریجانی به وی در خصوص بروز اعتراض های مردمی در صورت عدم تمدید زمان رای گیری هشدار می دهد و وی را مسئول بروز احتمالی چنین رخدادهایی می داند.


این چهره مطرح نظام می گوید که علی لاریجانی تا ساعات پایانی شب در وزارت کشور مانده تا بتواند جلوی عدم تمدید زمان رای گیری را بگیرد.


در روز رای گیری نگرانی هایی از سوی مردم و رسانه های مستقل در خصوص احتمال انجام یک مهندسی دیگر در انتخابات مطرح بود.


در انتخابات سال ۸۸، حکومت در اقدامی بی سابقه، مهندسی گسترده ای را در خصوص آرای به صندوق ریخته شده از سوی مردم صورت داد.


تفاوت در میزان مشارکت و نیز تفاوت تعداد کاندیداها و همچنین حوادث پس از انتخابات، خود گویای انجام یک کودتای آشکار انتخاباتی برای به قدرت رساندن محمود احمدی نژاد، بود.

 

صالحی: تعیین زمان و مکان جدید مذاکرات هسته ای بر عهده روحانی است

Posted: 26 Jun 2013 04:02 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گفت: تعیین زمان دور آتی مذاکرات ایران و ۱+۵ به عهده آقای روحانی است و ایشان باید تصمیم بگیرند در چه زمانی آمادگی برای نشست با ۱+۵ وجود دارد.


به گزارش مهر، علی اکبر صالحی در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه تاجیکستان در خصوص دور آتی مذاکرات با ۱+۵ و اینکه سفیر ایران در قزاقستان اعلام کرده دور آتی مذاکرات در آلماتی خواهد بود، گفت: اکنون این مسئولیت به عهده آقای روحانی است و ایشان باید تصمیم بگیرند در چه زمانی آمادگی برای نشست با ۱+۵ وجود دارد.


وی افزود: ما اکنون در دوره انتقال هستیم و یقیناً در این دوره آسان نیست که نشست برگزار شود.


صالحی افزود: باید دو یا سه هفته صبر کرد و در این باره که نشست در کجا و چه زمانی برگزار می شود هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.


وزیر امور خارجه تاکید کرد: آقای روحانی گروهی را تعیین کردند که این گروه موضوع ۱+۵ با تمامی ابعاد آن بررسی می کنند. وزارت امور خارجه نیز در این باره کمک می کند و قطعاً آقای روحانی زمانی که عهده دار این مسئولیت شوند تصمیمات لازم را اعلام می کنند.