جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حمایت مرجع سبز از روحانی:روحانی عالم ٬معتدل و مدیری توانمند است

Posted: 12 Jun 2013 10:09 AM PDT

آیت الله صانعی اعلام کرد
 جرس: حضرت آیت الله العظمی صانعی: دکتر روحانی شخصیتی عالم، معتدل و مدیری توانمند است و این اعلام حمایت در این برهه حساس تاریخی از ایشان علی رغم همه محدودیت ها، فشارها، تنگ نظری ها و کارشکنی ها قطعا موجب رضایت حضرت حق، امام شهداء و همه دلسوزان نظام و خاصة یاران حضرت امام (س) گردید.  

 

 

حضرت آیت الله صانعی در دیدار جمعی از مقلدان  با ایشان در شهر مشهد مقدس با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه خواستار حضور مردم در پای صندوق های رأی و انتخاب فرد اصلح شدند .

 

ایشان در ادامه و با ابراز تاسف مجدد از عدم احراز صلاحیت حضرت آیت الله هاشمی و محروم کردن جامعه از فیض حضور ایشان در این عرصه سرنوشت ساز فرمودند: «البته جای خوشبختی است که امروز شاهد حضور جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر روحانی که یکی از یاران و همسنگران حضرت آیت الله هاشمی است در این عرصه هستیم.»

 

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به اعلام حمایت قاطع حضرت آیت الله هاشمی و جناب حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی از جناب دکتر حسن روحانی اظهار داشتند: « این اعلام حمایت در این برهه حساس تاریخی علی رغم همه محدودیت ها، فشارها، تنگ نظری ها و کارشکنی ها قطعا موجب رضایت حضرت حق، امام شهداء و همه دلسوزان نظام و خاصة یاران حضرت امام (س) گردید.»

 

آیت الله صانعی افزودند: « برادر مکرم جناب آقای دکتر حسن روحانی که از دوستان فاضل اینجانب و از سابقون در انقلاب می باشند از زمانی که در مباحثات اینجانب شرکت می کردند مورد علاقه وافر اینجانب بودند.»

 

آیت الله صانعی همچنین ایشان را شخصیتی عالم، معتدل و مدیری توانمند توصیف کردند و افزودند: « امروز الحمدلله ایشان در پرتو خدمات ارزنده شان به نهضت امام (س) و نظام مقدس جمهوری اسلامی با اقبال بسیار خوب مردم در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مواجه شده است که امید آن دارم با روی کار آمدن ایشان و استفاده دولت ایشان از نظرات راه گشای بزرگان و کارشناسان خبره ای که به واسطه برخی مسائل در سالیان گذشته گوشه عزلت اختیار کرده اند شاهد رشد و بالندگی کشور در عرصه های داخلی و صحنه های بین المللی و خصوصا رفع معضلات و مشکلات اساسی مملکت از جمله فقر، فساد اداری، تورم و بیکاری باشیم.» 

 

ولایتی تا آخر حضور قطعی خواهد داشت

Posted: 12 Jun 2013 10:09 AM PDT

در واکنش به اخبار انصراف ولایتی به نفع قالیباف
 جرس: دبیرکل ستاد انتخاباتی ولایتی گفت: ولایتی در عرصه انتخابات می‌ماند تا راه همه آنهایی که در این چند روز کناره گیری ایشان را سرلوحه کارهای خود قرار داده بودند به بن بست برسد.  

 

 

به گزارش خبرنگار ایلنا دکتر فاضل پس از تاخیر حدود ۳ ساعته علی اکبر ولایتی برای حضور در همایش حامیان ولایتی در سالن افراسیابی ورزشگاه شهید شیرودی گفت: لازم می‌دانم پس از مدت‌ها رقابت بین نامزدهای احزاب مختلف و به ویژه اصولگرایان اعلام کنم که تمام ادعا‌ها و زمزمه‌هایی مبنی بر کسالت و ناراحتی ایشان برای حضور در انتخابات مردود است.

 

دبیرکل ستاد انتخاباتی ولایتی ادامه داد: امروز اخبار مهمی را آقای ولایتی در دیدار با حامیانش اعلام می‌کند تا پس از چندین روز تخریب و تردید‌های ایجاد شده دغدغه‌های حامیان ایشان برطرف شود.

 

فاضل به اهمیت سخنرانی امروز ولایتی در رابطه با حضور یا عدم حضور وی در انتخابات اشاره کرد و افزود: ‌این سخنرانی به حدی مهم است که ولایتی پس از ۱۹ سفر استانی در طی چهار روز اصرار به اعلان مواضع خود در این سخنرانی دارد.

 

وی ضمن تشکر از یاری حامیان ولایتی در طی این چند روز گفت: آقای ولایتی در بیانیه امروز حضور قطعی خود را اعلام می‌کند تا راه همه کوردلانی که کناره گیری ایشان را سرلوحه کارهای خود در این چند روز قرار داده بودند به بن بست برسد.

 

وی در پایان تاکید کرد: او می‌آید تا با تلاش خود خدمتگذار مردم این کشور باشد.

هاشمی: رای من روحانی؛ عارف رییس جمهور محبوب؛ولایتی را قبول دارم

Posted: 12 Jun 2013 09:04 AM PDT

 جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند.

 

 

به گزارش خبرنگار مهر، عصر چهارشنبه آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در جمع برخی از سیاسیون و گروهی از خبرنگاران گفت: در میان کاندیداها افرادی هستند که رای مردم را تزئینی می دانند این درحالی است که اگر امروز به حرفهای امام درست عمل می شد هیچ کشوری به خودش اجازه نمی داد تا ایران را کشوری عقب افتاده محسوب کنند. حرف امام این بود که میزان رای ملت است و حتی جمهوری اسلامی ایران را هم به رفراندوم گذاشت.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما می توانستیم در دنیا به وسیله یک سیاست خارجی خوب و موکراسی سرافراز باشیم.

 

آیت الله هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به قانون اساسی اشاره کرد و گفت: قانون اساسی را جمعی از نخبگان کشور نوشتند البته پس از گذشت این سالها ایرداتی در قانون وجود دارد که امروز نوبت اصلاح آن نیست و هنوز وقتش نرسیده است.

 

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به انتقاد و اعتراض یکی از خانمهای مجلس مبنی بر اینکه خانمها را جزء رجال سیاسی محسوب نمی کنند و حقوق آنها ضایع شده است گفت: اگر زنان تشکیلات نیرومندی داشته باشند و کاندیداهایی را معرفی کنند قطعا بخشی از مجلس را به دست می گیرند ولی خود جامعه زنان هم به نامزدهای خودشان رای نمی دهند و این یعنی اینکه اول خودتان در این خصوص فرهنگ سازی کنید.

 

وی افزود: انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است و همه مردم باید همت کنند تا انتخابات به درستی برگزار شود الحمدالله تمام سلیقه ها در میان نمایندگان وجود دارد از کسی که رای مردم را تزئینی می داند تا نمایندگانی که احساس می‌کنند کشور نیاز به تغییر دارد البته برخی از مردم هنوز تردید دارند که در انتخابات شرکت کنند یا نکنند من به آنها می گویم که بروید رای بدهید.

 

هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: رای من آقای روحانی است و نظرسنجی ها نشان می دهد ایشان از همه جلوتر هستند مردم مایوس نباشند و با نشاط وارد میدان شوند و با صندوق رای قهر نکنند.

 

یکی از حاضران در مورد کناره گیری عارف و کاندیداتوری ولایتی سئوال کرد که آیت الله هاشمی پاسخ داد: آقای عارف مانند من رئیس جمهور محبوب خواهد ماند. آقای ولایتی را هم قبول دارم هم سالم است و هم با تجربه ولی رای من روحانی است. 

 

حسن روحانی با ۱۴ درصد رشد آرا موجه شده است

Posted: 12 Jun 2013 08:46 AM PDT

براساس دو نظرسنجی منتشر شده توسط سایت الف
جرس:  براساس دو نظرسنجی منتشر شده توسط سایت الف، حسن روحانی با ۱۴ درصد رشد آرا موجه شده است.  

 

 

به گزارش انتخاب  سایت  الف در روز۲۱ خرداد در خبری نوشت: سه نظر سنجی بعد از مناظره های انتخاباتی نشان می دهد که آرایش صحنه همزمان با داغ شدن مناظره سیاسی به هم ریخته است. برخی اوج گرفتند و برخی نیز افت چشمگیر داشتند.

 

اولین نظر سنجی مربوط به یک نهاد فرهنگی-اجتماعی وابسته به یک سازمان غیر دولتی است که در ۱۰۰ شهر و ۲۰۰ روستا انجام شده است.

 

مطابق این نظر سنجی:

قالیباف ۲۰ درصد،

جلیلی ۱۳.۹ درصد،

رضائی ۱۱.۶ درصد ،

روحانی ۱۰.۷ درصد ،

ولایتی ۱۰.۱ درصد ،

عارف ۶.۸ درصد،

حداد ۵.۳ درصد

غرضی ۳.۴ درصد

 

آرا را به خود اختصاص داده اند.

 

نظر سنجی دیگری توسط یک نهاد معتبر نظارتی صورت گرفته است، نشان می دهد که :

 

قالیباف ۲۱ درصد،

روحانی ۱۱.۹ درصد ،

رضائی ۱۱.۴ درصد ،

جلیلی ۱۱ درصد،

ولایتی ۸.۸ درصد،

عارف ۷.۲ درصد،

حدادعادل ۳.۶ درصد

غرضی ۲ درصد

 

آرا را دارهستند.

 

نظر سنجی یک نهاد رسانه ای-فرهنگی هم در مراکز استان ها نشان می دهد که:

 

قالیباف ۲۶ درصد،

روحانی ۱۱.۷ درصد،

رضائی ۱۱.۶ درصد،

جلیلی ۱۰.۴ درصد،

عارف ۹.۷ درصد٬

ولایتی ۸.۳ درصد

حدادعادل ۲.۸ درصد

آرا را دار هستند.

 

به این ترتیب هنوز قالیباف با فاصله زیاد در صدر و رقابت اصلی بین جلیلی و روحانی و رضائی است. هرچند با کنار رفتن عارف، روحانی جان تازه ای گرفته است. ولایتی نیز بعد از مناظره ها تنزل قابل توجه کرد.

 

سایت الف اما در خبر امروز خود به نظرسنجی دیگری اشاره می کند که مربوط به یک روز پس از انصراف عارف به نفع روحانیست. این نظرسنجی البته پیش از اعلام حمایت حجت الاسلام سید محمد خاتمی و ایت الله هاشمی از روحانی است.

 

در این خبر سایت الف آمده است:

 

نظرسنجي يك نهاد رسانه اي-فرهنگي بعد از انصراف غلامعلي حدادعادل به نفع اصولگرايان و كناره گيري عارف به نفع حسن روحاني حاكي از آن است كه محمدباقر قاليباف همچنان در صدر و اما حسن روحاني با سرعت قابل ملاحظه اي در حال رشد و صعود است. ولايتي همچنان روند نزولي دارد. محسن رضائي وسعيد جليلي نيز در جاي خود مستقرند و ثابت.

 

مطابق اين نظر سنجي در استان تهران وضعيت اقبال مردم بدين شرح است:

 

محمدباقر قاليباف ۳۰ درصد،

حسن روحاني ۲۴ درصد،

سعيد جليلي ۱۲ درصد،

علي اكبر ولايتي ۹.۵ درصد

محسن رضائي ۹.۲ درصد

و غرضي ۱ درصد

 

۱۴.۳ درصد نيز هنوز تصميم نگرفته اند.

 

اما در سراسر كشور قدري متفاوت است٬ بر اساس يك نظرسنجي قابل اعتناي نهاد نظارتي:

 

محمدباقر قاليباف ۲۱.۵ درصد،

حسن روحاني ۱۹.۱ درصد،

سعيد جليلي۱۲.۵ درصد،

محسن رضائي ۱۲.۱ درصد

علي اكبر ولايتي ۷.۸ درصد

 

آرا را به خود اختصاص داده اند.

 

به اين ترتيب روحاني و قاليباف مطابق اين نظرسنجي ها به دور دوم مي روند. با این حال، به نظر می رسد نظرسنجی ها پس از اعلام حمایت ها به نفع روحانی در حال چرخش بیشتری باشد.

 

اساتید علم و صنعت در دیدار با فرزند موسوی و رهنور: مشخص شده است که نگرانی های موسوی برحق بود

Posted: 12 Jun 2013 07:36 AM PDT

جرس : اساتید داشنگاه علم و صنعت در دیدار با یکی ازفرزندان موسوی و رهنورد تاکید کردند:  این راه با همه سختی ها و دشواری هایی که برای همه و به خصوص خانواده های زندانیان وآسیب دیدگان و مهندس موسوی و دکتر رهنورد و خانواده شان داشته، راهی پرامید با آینده ای روشن است تاکید کردند که به علت همه ی این نشانه ها و اشاره ها ما می توانیم و باید از شعله امید محافظت کنیم.    

 

 

به گزارش کلمه، در این دیدار دوستانه، اساتید دانشگاه علم و صنعت همراه با ابلاغ سلام و دوستی خود به میرحسین موسوی و زهرا رهنورد خاطرنشان کردند: همانطور که مهندس موسوی به همراه آقای کروبی بر عهد خود با مردم که در ایام انتخاباتی دوره دهم ریاست جمهوری و مناظره ها بر آن تاکید کرده بود، با وجود همه مشکلات و سختی ها، پایدار مانده است، اساتید و فعالین دانشگاهی نیز برعهد خود با ایشان باقی مانده و می مانند.

 

صدای مظلومیت و ایستادگی رهبران جنبش سبز مردم ایران خواهیم ماند

 

آنها همچنین با تاکید بر اینکه جمع حاضر به نمایندگی تعداد بسیار زیادی از همکارانی است که چنین دیدگاهی دارند تصریح کردند که صدای مظلومیت و ایستادگی رهبران جنبش سبز مردم ایران را همچنان خواهند رساند.

اساتید دانشگاه علم و صنعت همچنین با تشریح وضعیت امنیتی حاکم بر دانشگاه ها تاکید کردند که این وضعیت موجب خاموشی و سکوت دانشجویان شده است.

 

حصر نوعی شکنجه است

 

آن ها با ابراز تاسف از ادامه حصر تصریح کردند که غیر از آنکه مجازات حصر قانونی نیست و روش جدا کردن یک انسان از فضای بیرون نوعی شکنجه به حساب می آید، اصولا حرف ها و رفتار آقای موسوی و خانم رهنورد و آقای کروبی جز خیر خواهی و حق جویی نبوده است که چنین رفتاری آنهم غیرقانونی با ایشان صورت بگیرد.

 

به گفته ی اساتید دانشگاه برهمه مشخص شده است که همه ی آن نگرانی ها و خیرخواهی ها همه به جا و برحق بوده است.

 

اساتید دانشگاه علم و صنعت در ادامه خاطرنشان کردند: همچنین در کنار این بلایا باید در نظر داشت که اتفاقات و وضع کشور در ۴ سال گذشته بهره ای بزرگ برای ملت نیز داشت و آن این بود که برای اولین بار از صدر تا ذیل حاکمیت به طور کامل در اختیار جریان اقتدارگرا قرار گرفت و برای همه مشخص و در تاریخ هم ثبت شد که نظم سیاسی موجود که بر اساس تفسیری اقتدارگرایانه از قانون اساسی شکل گرفته و تاکنون گناه ناکامی های خود را به گردن ناهم گونی اجزای انتخابی و انتصابی حکومت می انداخت تا چه حد مساله زا و ناموفق بوده و خواهد بود.

 

مناظره ها نشانه ی پیروزی یاران محصور جنبش سبز بود

 

در این دیدار با اشاره به مناظره های انتخاباتی یازدهمین دوره ی ریاست جمهوری عنوان شد که امروزه به خصوص با مشاهده مناظرات انتخاباتی و مقایسه آن با گفته ها و نگاه آقای موسوی در انتخابات دهم می توان به وضوح گفت که جهت این مناظرات همه نشان بر پیروزی واقعی برای این یاران محصور جنبش سبز است.

 

این اساتید با تاکید بر این که به رشد فکری به عنوان سرمایه ای ارزشمند برای حفظ کشور دست یافته ایم افزودند: نسل جوان نیز با ایستادگی زندانیان و محصورین و اتفاقات متعدد درون ایران و نیز کشورهایی مثل سوریه با حجم بالای کشتار انسانی به این نتیجه رسیده است که گره مسائل کشور تنها با دست خود مردم و در چارچوب هایی مدنی قابل باز شدن است و درحالی که بی توجهی مسئولین و یا واضع مشکوک عده ای به مساله قومیت ها و خطر بیگانه در مورد تمامیت ارضی کشور و خطر تجزیه آن جدی است.

 

ما می توانیم و باید از شعله امید محافظت کنیم

 

اساتید سبز دانشگاه علم وصنعت در ادامه به تشریح اینکه این راه با همه سختی ها و دشواری هایی که برای همه و به خصوص خانواده های زندانیان وآسیب دیدگان و مهندس موسوی و دکتر رهنورد و خانواده شان داشته، راهی پرامید با آینده ای روشن است تاکید کردند که به علت همه ی این نشانه ها و اشاره ها ما می توانیم و باید از شعله امید محافظت کنیم.

 

در ادامه ی این دیدار دختران میرحسین و رهنورد ضمن شرح جفا ها و مسائلی که بر آنها و پدر و مادرشان رفته و می رود بخشی از حوادث روزهای پیش از انتخابات و چگونگی تصمیم گیری های مهندس موسوی در روزهای حساس اول بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ را با ذکر جزئیات شرح دادند.

 

آنها با بیان اینکه اگرچه روزهایی سخت و پرحادثه را پشت سر گذاشته اند ولی این سختی ها را در کنار غم ها و مصیبت های خانواده‌هایی که عزیزانشان را از دست داده اند، سلامتی شان دچار مشکل شده یا در کنار مشکلات سایر خانواده های زندانیان سیاسی می بینند ابراز امیدواری کردند که کشور و مردم روزهایی خوش و پر امید را در پیش رو داشته باشند و دیگر مسائل اینچنین تلخ تکرار نشود.

 

دختران میرحسین و رهنورد با اشاره به سخنرانی و اتهام زنی های خشمگین افرادی که تریبون ها در دست آنهاست تصریح کردند که اگرچه هنوز هم آنها مطالبات به حق مردم و یاران محصور جنبش سبز را با عناوینی چون فتنه خطاب می کنند ولی از خلال همه ی این صحبت ها مشخص است که آنها از مشکلات و اشتباه های خود و وضعیت بدی که کشور به دلیل این گزینش ها درگیر آن شده است آگاهی کامل دارند. 

 

مجید انصاری: شرکت حداکثری در انتخابات، پیروزی معنا دار اصلاحات است

Posted: 12 Jun 2013 07:36 AM PDT

 جرس: عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد عدم شرکت در انتخابات یک ضرر قطعی است اما شرکت در انتخابات یک ضرر محتمل است و آن ضرر احتمالی این است که رای به صندوق ریخته شده آن مقصود مورد نظر را محقق نکند که عقل حکم می کند انسان ضرر محتمل را انتخاب کند تا ضرر قطعی را.

 

به گزارش فرارو مجید انصاری گفت: شرکت در انتخابات در جمهوری اسلامی ایران هیچگاه خالی از حساسیت نبوده است چرا که نظام ما جمهوری و با قید اسلامی است و نماد جمهوریت هم انتخابات و رجوع دائم حاکمیت به رای و نظر مردم است.

 

وی افزود: بنابراین معتقدم هر مقدار که شرکت در انتخابات گسترده تر باشد هویت و ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش تبلور پیدا می کند تاکید بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران در وصیت نامه خود برای مشارکت دائمی مردم در همه صحنه ها به خصوص صحنه انتخابات نیز ناظر بر همین موضوع است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بنابراین اگر می خواهیم هویت نظام جمهوری اسلامی ایران را حفظ کنیم چاره ای جز رونق بخشیدن به انتخابات وجود ندارد لذا بر همین اساس و بر پایه همین دغدغه بوده است که اصلاح طلبان انتقاداتی نسبت به اقداماتی که منجر به بروز دلسردی مردم نسبت به انتخابات می شده داشته اند.

 

انصاری با تاکید بر دو چندان نشدن ضرورت برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری مردم در این دوره از انتخابات گفت: با توجه به افزایش تهدیدها و تحریم های خارجی و همچنین تحولاتی که در سطح منطقه بروز پیدا کرده است ضروری است انتخابات این دوره با مشارکت حداکثری مردم برگزار شود تا یکبار دیگر نظام جمهوری اسلامی ایران از یک سو پشتوانه های مردمی خود را به رخ دشمنان بکشد و از سوی دیگر الگو بودن خود برای کشورهایی که تحولات ضد دیکتاتوری و ضد استبدادی را پشت سر گذاشته اند را حفظ کند.

 

عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: در عرصه داخلی هم با توجه به بروز نابسامانی های بسیار در عرصه اجرایی و مدیریتی ضروری است که مردم به حضور پرشور خود زمینه تغییر وضع کنونی را فراهم کنند و کشور را از وضعیت کنونی با حضور تفکر و نگاه نو نجات دهند.

 

وی ادامه داد: درباره وجود دیدگاه هایی مبنی بر اینکه حضور و مشارکت در انتخابات نمی تواند چندان تاثیر گذار باشد گفت: با کمال تاسف چنین دیدگاهی در جامعه وجود دارد هر چند عده ای سعی در نادیده گرفتن و کتمان آن دارند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با این حال وجود چنین دیدگاهی از یک سو ریشه در انتخابات ریاست جمهوری گذشته در سال 88 و از سوی دیگر ریشه در اعلام عدم احراز صلاحیت جناب آقای هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان دارد.

 

انصاری خاطرنشان کرد: همزمان با ثبت نام جناب آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری بنده و بسیاری با این واقعیت روبرو شدند که موجی در حمایت از ایشان به راه افتاده بود که این موج می توانست رکورد مشارکت مردم در انتخابات های جمهوری اسلامی ایران را جابجا کند. با این حال عده ای با کج سلیقگی و اعلام عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی این موج را که می توانست به یک فرصت بزرگ برای نظام تبدیل شود را فرو نشاندند.

 

وی در ادامه خطاب به افرادی که گمان می کنند که حضور در انتخابات بی فایده است گفت: سوال من از این عده این است که شرکت نکردن آنها در انتخابات چه سودی می تواند داشته باشد جز اینکه خودشان را محروم از تصمیم گیری و تصمیم سازی آینده کشور می کنند.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اما سودی که مشارکت این افراد می تواند داشته باشد این است که حداقل جلوی اراده ای که به دنبال مهندسی انتخابات است را بگیرد چرا که حضور حداکثری مردم می تواند مانع از تاثیر گذاری های خارج از فرآیند قانونی انتخابات شود.

 

عضو مجمع روحانیون مبارز تاکید کرد: بنابراین عدم شرکت در انتخابات یک ضرر قطعی است اما شرکت در انتخابات یک ضرر محتمل است و آن ضرر احتمالی این است که رای به صندوق ریخته شده آن مقصود مورد نظر را محقق نکند که عقل حکم می کند انسان ضرر محتمل را انتخاب کند تا ضرر قطعی را.

 

انصاری در خاتمه گفت: جدا از آن با توجه به شرایطی که کشور در آن گرفتار شده و عدم توان مدیریت کشور توسط اصولگریان، شواهد و قرائن حاکی از وجود اقبال به نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان است و حضور حداکثری مردم در انتخابات می تواند پیروزی معناداری را برای مردم و اصلاح طلبان رقم بزند. 

 

اعلام حمایت هادی خامنه‌ای از حسن روحانی

Posted: 12 Jun 2013 06:20 AM PDT

جرس: سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام شب گذشته در جلسه فوق‌العاده کمیته سیاسی این تشکل از همه مردم و علاقه‌مندان به سربلندی و عزت ایران خواست ضمن حضور در پای صندوق رای به دکتر حسن روحانی رای دهند.


به گزارش ایسنا، هادی خامنه‌ای پس از گفت‌وگو با سیدمحمد خاتمی و با توجه به انصراف محمدرضا عارف، موضع رسمی خود را مبنی بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرد و از مردم ایران خواست برای ساختن فردایی بهتر و به زعم وی، پیشگیری از افتادن کشور در دام افراط گرایی، به روحانی رای دهند.


خامنه‌ای در جلسه شب گذشته اقدام محمدرضا عارف را شجاعانه و ایثارگرانه خواند و از وی تقدیر کرد و این اقدام را الگویی برای سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه در کشور دانست.

 

گزارش رویترز از نامه مقامات ارشد جمهوری اسلامی به رهبران آمریکا

Posted: 12 Jun 2013 06:20 AM PDT

جرس: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، خبرگزاری رویترز در گزارشی ویژه و مفصل مدعی ارسال نامه‌ای از جانب علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به عالی‌ترین مقام کشور در رابطه با مذاکره با آمریکا شد.


به گزارش ایسنا، رویترز ادعای خود درباره این نامه سه صفحه‌ای را به نقل از "دو منبعی که این نامه را دیده‌اند" مطرح و ادعا می‌کند که این نامه تاکنون راه به جایی نبرده است.


رویترز در ادامه این گزارش به نامه‌های باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به ایران در سال‌های 2009 و 2012 اشاره می‌کند و نیز به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی اظهاراتی در ارتباط با مذاکره با ایران مطرح می‌کند.


گفتنی است؛ رهبر جمهوری اسلامی فروردین ماه به موضوع پیغام‌های مکرر و اظهارات مقامات آمریکایی برای مذاکره دوجانبه اشاره کرده و گفته بود: آمریکایی‌ها مدتی است که از طرق گوناگون پیغام می‌دهند که خواهان مذاکره جداگانه با ایران در خصوص موضوع هسته‌یی هستند اما من بر اساس تجربه‌های گذشته به چنین گفت‌وگوهایی خوشبین نیستم... ما همواره این نوع گفت‌وگو را تحمیلی می دانیم و جمهوری اسلامی ایران نیز زیر بار تحمیل نمی‌رود.


رهبر جمهوری اسلامی سپس تاکید کرد که پیغام‌های مکرر آمریکایی‌ها مبنی بر نداشتن قصد تغییر حکومت ایران بوده و افزود: ما هیچ‌گاه نگران قصد تغییر نظام جمهوری اسلامی از جانب شما نیستیم زیرا آن زمانی که این قصد را داشتید و به صراحت هم می گفتید ، هیچ کاری نتوانستید انجام دهید و بعد از این هم نخواهید توانست. برداشت ما این است که پیشنهاد مذاکره یک تاکتیک آمریکایی برای فریب افکار عمومی دنیا و مردم ایران است و اگر اینگونه نیست، باید آمریکایی‌ها این موضوع را در عمل ثابت کنند.

 

 

سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی و محدودیت برای روزنامه‌نگاران خارجی، انتخاباتی سانسور شده

Posted: 12 Jun 2013 06:20 AM PDT

جرس: سازمان گزارش‌گران بدون مرز، تشدید سانسور در رسانه‌ها و سرکوب روزنامه‌نگاران ایرانی و ایجاد محدودیت برای خبرنگاران خارجی در ایران را محکوم کرد.


به گزارش تارنمای سازمان گزارشگران بدون مرز، این سازمان مدافع آزادی بیان و مطبوعات، در بیانیه روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه (۱۲ ژوئن) خود با اشاره به اقدامات حکومت جمهوری اسلامی در تحدید روزنامه نگاران اعلام کرد که دو روز پیش از برگزاری انتخابات ٢٤ خرداد، رژیم تهران همچنان از دادن روادید به اکثریت بزرگی از رسانه‌های خارجی خوداری می‌کند.مقامات ایران به درخواست بسیاری از رسانه‌ها پاسخ منفی داده‌اند. در تاریخ ٢٠ خرداد علی آهنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در گفت و گویی با رادیو فرانس کلتور فرانسه، با تائید بررسی دقیق درخواست‌های روادید، اعلام کرد که « نزدیک به ١٠٠٠ درخواست دریافت کرده‌ایم که در حال بررسی آن‌ها هستیم، در فرانسه ١٠٠ درخواست داشتیم که به سی درخواست پاسخ مثبت دادیم.»


بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،از رفت و آمد آزاد خبرنگاران خارجی در ایران جلوگیری می‌شود، پوشش خبری متینگ‌های نامزدهای حمایت شده از سوی اصلاح‌طلبان و یا دیدار با مخالفان نظام و خانواده‌های زندانیان سیاسی برای برخی از خبرنگاران ممنوع شده است. خبرنگار یکی از رسانه‌های جهانی که خواهان پنهان ماندن هویت‌اش بود، در این باره به گزارش‌گران بدون مرز گفت « برای هر جا به جایی باید از وزارت فرهنگ و ارشاد مجوز بگیریم و این به معنای آن است که به آن‌ها بگوییم با چه کسی و در کجا و در چه زمانی دیدار داریم. ضمن آنکه برخی از مترجمان تحمیل شده از سوی حکومت عملاً نقش مراقب را دارند.»


گزارش‌گران بدون مرز از بازداشت امید عبدالوهابی، روزنامه‌نگار روزنامه‌ مردم سالاری و همکار سایت اصلاحات و حسام الدین اسلام لو دبیر صفحات فرهنگی هفته نامه پاسارگاد سیرجان، در تاریخ های ١٤ و ١٨ خرداد از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌اند، علت و محل بازداشت این دو روزنامه‌نگار اعلام نشده است. در ایران هم‌اکنون ٥٤ روزنامه‌نگار و وب‌نگار برای انجام وظیفه اطلاع‌رسانی در زندان بسر می‌برند.


از تاریخ ١٤ اردیبهشت ١٣٩٢ دسترسی به اینترنت با کاهش سرعت و مسدودسازی در بسیاری از نقاط کشور مختل شده است. سایت‌ها متعلق به برخی از مسوولان نظام و حتا خبرگزاری‌های رسمی هم قربانی مسدوسازی "کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه " شده‌اند. از این میان سایت مهرنیوز پی از صدور دستور فیل‌تر شدنش و با دخالت مستقیم داستان کل کشور دوباره قابل دسترسی شد. در این باره صد فعال رسانه‌ای نزدیک به رسانه‌های رسمی با انتشار نامه‌ای سرگشاده به «برخوردهای خارج از ضابطه با رسانه‌های فعال در حوزه فضای مجازی» که « طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است» اعتراض کرده‌اند. خبرگزاری رسمی ایسنا در تاریخ ١٨ خرداد تائید کرد «پست الکترونیکی جی‌میل مدتی است دچار مشکل شده و استفاده از آن غیر ممکن شده است. »


وزارت اطلاعات همچنان فشار بر روزنامه‌نگاران تبیعدی را که با رسانه‌های مستقر در خارج همکاری می‌کنند، ادامه می‌دهد. آرمان مستوفی مدیر رادیو فردا با انتشار اطلاعیه‌ای در تاریخ ١٩ خرداد اعلام کرد: «در هفته‌های اخیر مسئولان امنیتی، دست کم در ۹ مورد، بستگان و نزدیکان کارمندان رادیو فردا را احضار کرده و از آنها درباره فعالیت‌های کارمندان رادیو فردا بازجویی کرده‌اند.»


دوسال پس از مرگ روزنامه‌نگار زندانی هدی صابر در زندان اوین در ٢١ خرداد ١٣٩٠ و هاله سحابی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٠، تا کنون عاملان و آمران این قتل‌ها به دست عدالت سپرده نشده‌اند.

 

جزئیات شناسایی ۱,۷ میلیون کودک کار در ایران/ درآمد ماهیانه هر کودک فقط ۱۰۰هزارتومان

Posted: 12 Jun 2013 05:24 AM PDT

جرس: طبق آخرین اطلاعات مرکز آمار ایران ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک در ایران به صورت مستقیم درگیر کار هستند و بررسی‌ها نشان می دهد هر کودک ماهیانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزارتومان درآمد دارد. سازمان جهانی کار اعلام کرده است که ۲۱۵ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله کشورها در دام کار گرفتار هستند.


به گزارش مهر، نشست روز جهانی مبارزه با کار کودک که برابر با ۵۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) است، در خبرگزاری مهر با حضور مقامات کارگری و کارفرمایی برگزار شد.


در ابتدای نشست، آرش فراز، دبیرکل مجمع عالی نمایندگان کارگران ایران اظهار داشت: از سال ۲۰۰۲ تاکنون هرساله یک نام مشخص برای روز جهانی مبارزه با کار کودک انتخاب شده است، برای امسال روز جهانی مبارزه با کار کودک با عنوان محو کار کودک در مشاغل خانگی و مبارزه با رشد این پدیده نامگذاری شده است.


این مقام مسئول کارگری بیان داشت: هرچند ایران به مقاوله نامه درباره کار کودک نپیوسته ولی مشخصا در قانون کار بیان شده که اشتغال کودکان زیر ۱۵ سال ممنوع است و این موضوع را ماده ۸۴ به شرایط کار نوجوانان می پردازد و در این زمینه ارائه حمایت های ویژه مورد تاکید قرار دارد.


این مقام مسئول کارگری تصریح کرد: ایران به کنوانسیون حقوق کودک نیز پیوسته و تقریبا می توان گفت ایران به تمام مقاوله نامه های اصلی بین المللی در حمایت از کار کودکان پیوسته است. مقاوله نامه ها نه تنها بحث اصلی یعنی کار کودک را منع می کنند بلکه برخی اشکال کار کودک را به عنوان بدترین موضوعات قلمداد کرده و با آنها مبارزه می کند.


استفاده از کودکان در قاچاق
فراز اظهار داشت: به کارگیری کودکان در انواع قاچاق، به کارگیری در سوء استفاده های جنسی و در فعالیت های سخت و زیان آور که به سلامت روان و جسم کودکان آسیب جدی می زند، مورد توجه این مقاوله نامه ها است که البته اجرای آنها منوط به توجه به کارگران و کارفرمایان و همچنین دولت ها است.


در ادامه، فاطمه دانشور عضو اتاق بازرگانی ایران و مدیر عامل موسسه خیریه مهرآفرین در این نشست گفت: با وجود متفاوت بودن آمارها اما گفته می شود بین ۱۷۰ تا ۲۵۰ میلیون کودک در کشورهای مختلف به کار گرفته می شوند و طبق آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران که در سال ۸۵ ارائه شد ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار کودک به صورت مستقیم در ایران درگیر کار هستند.


دانشور افزود: همچنین ۹۱۵ هزار کودک نیز به عنوان کودک خانه دار به ثبت رسیده که از این تعداد ۹۸.۹ درصد دختر هستند و آمار بهزیستی در سال ۸۹ نیز نشان می دهد که تنها ۶ هزار کودک خیابانی ساماندهی شده است که نشان می دهد عملکردها در این بخش ناچیز بوده است.


این فعال اجتماعی تصریح کرد: یکی از موضوعات چالش برانگیز در ایران نبود برنامه راهبردی و استراتژیک درباره کودکان و کار است به نحوی که در برنامه پنجم توسعه ۱۷ بار از کلمه فاضلاب استفاده شده و یک بار کلمه کودک در این برنامه وجود ندارد و این موضوع نشان می دهد که لازم است در این بخش تصمیم گیران نگاه جدی به مسئله داشته باشند.


عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: ۹۰ درصد کودکان کار شب ها به منازل خود برمی گردند اما کودکان خیابان شبانه روز در بیرون هستند و طبق آمار موجود ۹۹ درصد این کودکان بزهکار می شوند. ما یک مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان ایجاد کردیم که در قالب آن ۴۷۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند اما برای گسترش اینگونه فعالیتها لازم است تا نهادهای تصمیم ساز مداخله کنند.


این فعال اجتماعی بیان داشت: تغییر ارزش های اجتماعی و فاصله بین نسل ها، اعتیاد، بزهکاری، سنت ها و باورهای نادرست درباره کودکان، خشونت و اغفال دوستان و همسالان و عوامل خانوادگی، جدایی والدین به اعتیاد، ناپدری و نامادری، بیماری های روانی، بحران هویت، ناکامی آرزوها، فرار از خانه و مدرسه نیز در این بخش وجود دارد.


دانشور در این خصوص که آیا در ایران باندهای مافیایی سوء استفاده از کودکان کار فعال هستند؟ گفت: تصور وجود باندهای سوء استفاده از کودکان کار اشتباه است و ۹۰ درصد اینها دارای خانواده هایی هستند که کودکان برای تامین معیشت مجبور می شوند کار کنند و بررسی ها نشان می دهد که فقر دلیل اصلی ایجاد کودکان کار است و درصد کمی از این افراد مورد سوء استفاده باندهای مافیایی قرار می گیرند.


عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: ۳۰ درصد کودکان کار دارای والدین با سابقه محکومیت هستند و ۴۰ درصد نیز دارای والدین بی سواد یا کم سواد هستند، ۸۵ درصد کودکان کار ایرانی و ما بقی از سایر کشورها هستند.


این فعال اجتماعی اظهار داشت: ۲۲ درصد کودکان کار مورد اغفال قرار گرفته اند و هر کودک خیابانی دست کم یک تا دو سال در خیابان به سر می برد. متاسفانه کودکان کار در ایران رو به افزایش است.


دانشور نیز در بخش پایانی سخنان خود گفت: این فعال اجتماعی بیان داشت: بررسی ها نشان می دهد که درآمد ماهیانه هر کودک کار در ایران بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان در نوسان است و ما اگر بتوانیم این مبالغ را برای خانواده های آنها تامین کنیم می توانیم این کودکان را از محیط های کار به مدارس بازگردانیم