جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نامه عارف به رئیس صدا و سیما

Posted: 16 Jun 2013 09:07 AM PDT

جرس: محمدرضا عارف در نامه‌ای به رییس سازمان صدا وسیما از تلاش رسانه ملی برای خلق حماسه سیاسی تشکر کرد و گفت: با گشوده شدن فصل جدیدی از همدلی و همکاری در حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش ملی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها تعیین کننده خواهد بود.  

 

به گزارش ایسنا، متن نامه عارف به عزت‌الله ضرغامی به شرح زیر است:

«برادر گرامی جناب آقای مهندس عزت‌الله ضرغامی

ریاست محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با اهداء سلام و درود

اینک که به لطف یگانه متعال و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و حضور فهیمانه و پرشور و شعور ملت شریف و عزیز ایران، حماسه سیاسی به بهترین شکل ممکن محقق شد، بر خود لازم می‌دانم که صمیمانه از تلاش‌های شبانه روزی جنابعالی، کلیه مدیران، کارمندان، تهیه کنندگان، گزارشگران، فیلم برداران و سایر عوامل دست‌اندرکار در رسانه ملی که به حق در خلق این حماسه نقش تعیین کننده و بی بدیلی ایفا نمودند، قدردانی و تشکر نمایم.

پوشش مناسب و نسبتاً عادلانه اخبار کلیه نامزدهای محترم، چه در برنامه‌های برنامه‌ریزی شده نظیر مناظرات، گفتگوهای خبری و برنامه‌های شبکه‌های مختلف و چه در پوشش اخبار سفرهای نامزدهای محترم در این دوره از انتخابات می‌تواند برگ زرینی در کارنامه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد.

در اینجا باید به طور خاص از تغییر روند انجام مناظرات که به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر مردم از نظرات و برنامه‌های نامزدهای محترم، انجام گرفت، تشکر نمایم. یقین دارم که با گشوده شدن فصل جدیدی از همدلی و همکاری در حیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش ملی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش همگرایی‌ها و کاهش واگرایی‌ها بسیار تعیین کننده خواهد بود که نوع عملکرد صدا و سیما در مدت برگزاری انتخابات نشاندهنده این ظرفیت رسانه ملی است.

در پایان باید یکبار دیگر از جنابعالی و کلیه همکاران و عزیزان زحمتکش در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ایجاد هماهنگی کامل در ایام انتخابات تشکر و از ایجاد هرگونه زحمت عذرخواهی نمایم.» 

روحانی با رهبری دیدار کرد

Posted: 16 Jun 2013 09:51 AM PDT

 

به گزارش ایسنا دکتر حسن روحانی رئيس جمهور منتخب مردم عصر امروز(یکشنبه) با رهبری  ديدار كرد.

 

در اين ديدار كه پس از اعلام نتيجه قطعي آراي مردم در یازدهمین دوره انتخابات رياست جمهوري صورت گرفت، مقام معظم رهبري با آرزوي توفيق براي حجت الاسلام و المسلمین روحانی، رهنمودهاي لازم را ارائه كردند.

 

۸ نفری که در پیروزی روحانی نقش داشتند

Posted: 16 Jun 2013 09:51 AM PDT

از دید عصر ایران
 جرس: علاوه بر ستاد روحانی و هاشمی ٬ خاتمی و عارف افرادی مانند جلیلی و قالیباف نیز از نظر عصر ایران به پیروزی روحانی کمک کرد.  

 

 عصر ایران امروز نوشت: حسن روحانی ، پس از یک رقابت سنگین ، توانست برنده انتخابات شود. علاوه بر اراده الهی ، خواست مردم و تلاش های شبانه روزی اعضای ستادهایش ، این چند نفر هم در پیروزی او نقش بسیار مهم و غیر قابل انکاری دارند:

 

حسن روحانی: شخصیت محکم ، سوابق درخشان ، فن بیان ، آراستگی چهره و پوشش ، ارائه برنامه های راهبردی و ... همه و همه دست به دست هم دادند تا حسن روحانی ، بتواند بهتر از بقیه کاندیداها در نظر مردم جلوه گر شود و مردم ردای ریاست جمهور را برازنده تن او ببینند. توانمندی های فردی او مهم ترین عامل در مطرح شدن ، حضور و پیروزی اش بود.

 

اکبر هاشمی: از بین سیاستمداران کنونی ایران ، حسن روحانی را می توان یکی از نزدیک ترین و دیرینه ترین یاران هاشمی دانست. روحانی هم پس از مشورت با هاشمی کاندیدای ریاست جمهوری شد. خود هاشمی نیز کاندیدا شد تا در نهایت یکی از آنها در صحنه بماند. هاشمی بعد از ماجرای رد صلاحیتش ، موجی که در پی کاندیداتوری اش به نفع وی ایجاد شده بود را به سمت روحانی هدایت کرد. او در روزهای آخر ، این ریسک را هم قبول کرد که رسماً و علناً ، بگوید که به روحانی رأی خواهد داد.

 

سید محمد خاتمی: بخش مهمی از آرای اصلاح طلبان که به سبد روحانی ریخته شد ، به فعالیت خاتمی مربوط می شود. او با حمایت تمام قد خود از روحانی ، توانست پایگاه مردمی اصلاحات را متقاعد کند به نفع شان است که به روحانی رأی دهند و آنان به اعتبار خاتمی نام روحانی را بر برگه های رأی شان نوشتند. خاتمی در متقاعد کردن عارف به کناره گیری هم نقش محوری داشت.

 

محمد رضا عارف: معاون اول دولت خاتمی ، تا روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی ، کاندیدا بود و درصد قابل توجهی از آرای اصلاح طلبان را نقداً در سبد خود داشت. کناره گیری او از رقابت ها به نفع روحانی ، تقریباً همه آرای عارف به سمت روحانی رفت و در پی آن ، آرای روحانی به طور معنی داری افزایش یافت. به علاوه انصراف عارف ، باعث شد آرای خاموشی که امیدی به پیروزی جریان اصلاح و اعتدال نداشتند ، روحیه بگیرند و از موضع عدم مشارکت در انتخابات به سمت رأی دادن بروند.

 

سعید جلیلی: حضور سعید جلیلی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ، باعث ترغیب بخش های مهمی از جامعه برای شرکت در انتخابات و رأی دادن به گزینه جریان مقابل شد. بسیاری از مردم ، نگران آن بودند جریانی که به تندروی معروف است ، بر سر کار بیاید و راه و روش احمدی نژاد ، به سبکی جدید استمرار یابد. اگر جلیلی کاندیدا نبود ، خیلی ها اساساً دچار نگرانی نمی شدند که بر اساس آن نگرانی به پای صندوق ها بروند و به روحانی رأی بدهند.

 

محمود احمدی نژاد: 8 سال ریاست جمهوری احمدی نژاد ، چنانچه افتد و دانی ، گذشت و مردم به ستوه آمده از وضعیت به وجود آمده در این سال ها ، به گزینه ای در جریان مقابل اصولگرایان رأی دادند. اگر احمدی نژاد عملکرد موفقی داشت ، مردم حتماً قدرت را در اردوگان اصولگرایان حفظ می کردند.

 

علی اکبر ولایتی: او در مناظره ها ، تابوی بحث هسته ای را شکست و به روحانی فرصت داد که بتواند از عملکردش در پرونده هسته ای دفاع تمام عیاری داشته باشد. ولایتی در عین حال ، مطالبی را در خصوص پرونده هسته ای - از جمله مذاکراتش با سارکوزی - بیان کرد که در جدل هسته ای روحانی - جلیلی ، به طور آشکاری به نفع روحانی تمام شد و جایگاه او را در بین مردم تحکیم کرد.

 

محمدباقر قالیباف: قالیباف که در مناظره های انتخاباتی اش خوش درخشیده بود ، در واپسین مناظره تلویزیونی ، مرتکب خطایی راهبردی شد و علیه روحانی سخنانی را گفت که واکنش جدی او را به دنبال داشت. وقتی قالیباف درباره حوادث سال 82 کوی دانشگاه اتهامی را متوجه روحانی کرد ، در واقع فرصتی طلایی به روحانی داد تا بتواند حاضر جوابی و تسلط خود را به نمایش بگذارد و خطاب به قالیباف جمله ای بگوید که مثل بمب در میان مردم منفجر شد؛ او خطاب به قالیباف یادآور شد که شما می گفتید که می خواهید به دانشجویان حمله گاز انبری کنید. این سخن روحانی ، نه تنها بخشی از آرای خاکستری قالیباف را به سبد روحانی برد بلکه بسیاری از مرددین را نسبت به رأی دادن به روحانی ثابت قدم کرد.

 

و البته ، همه این ها در کنار اراده فرد فرد ملتی معنا شد که حماسه امید و اعتدال را خلق کردند. 

 

هاشمی: جوان ايراني خوب مي‌داند چگونه در برگه‌ي راي خويش به سفيران عطوفت سلام دهد

Posted: 16 Jun 2013 08:33 AM PDT

 جرس: هاشمی رفسنجانی بیانیه‌ای درباره انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری صادر کرد و در آن تاکید کرد: جوان ایرانی خوب می‌داند كه چگونه در برگه‌های آرای خویش به سفیران عطوفت سلام دهد.    

 

 

همچنین در بیانیه‌ی رئیس تشخیص مصلحت آمده است: به تحریف‌كنندگان تاریخ درس داد كه مردم پازل‌های بریده شده از قیچی تحریف و سانسور را در واقعیت‌های جامعه پیدا می‌كنند و نمی‌گذارند تحریف در تاریخ نهادینه شود وزمانِ شادمانیِ مقبولیتِ دروغ‌پراكنی‌ها تا اولین فرصت ممكن برای اعلام بیزاری عمومی است و آنچه در دین مبین اسلام ناپسند است، برای همه عقول، با همه اختلافات سلیقه‌ای و جناحی، ناپسندتر است.

 

به گزارش خبرگزاری‌های داخل ایران، متن بیانیه به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

هاتف آن روز به من مژده‌ی این دولت داد كه در آن جور و جفا، صبر و ثباتم دادند

مردم بزرگوار و شریف ایران اسلامی؛

آنچه روز جمعه؛ 24 خرداد با قدم‌ها و قلم‌های شما در صحیفه‌ی تاریخ این سرزمین رقم خورد؛ اوج شور و شعور ملّی و اسلامی و بهترین تعبیر برای اجتهاد سیاسی بود كه خاتمیت اسلام را در توجه به شرایط زمان و مكان؛ در دنیا جاودان كرد. حضوری كه اگرچه در امتداد انقلاب اسلامی؛ بر دوام بود؛ امّا زمزمه‌های شومی به گوش می‌رسید تا بر این آیینه‌‌ی همدلی؛ همراهی و همكاری، غبار یأس و ناامیدی بنشانند.

اینجانب خاضعانه از همه شما؛ مردان و زنان، دختران و پسران و پیر و جوان از همه‌ی قشرها و صنوف در شهرها و روستاها كه «حماسه سیاسی» در تعبیر رهبری را
عینیت بخشیدید؛ تشكّر و قدردانی می‌نمایم و خود را در شادمانی سیاسی و شیرینی تحقق وعده‌های الهی با شما مردم زمان‌شناس و فهیم، سهیم می‌دانم و به منتخب مردم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دكتر حسن روحانی تبریك می‌گویم و امیدوارم با سرمایه ارزشمند اعتماد و اطمینان مردم و حركت در مسیر تحقق وعده‌های انتخاباتی و برنامه‌های ارائه شده؛ نور امید را با تدبیر دولت خویش هر روز در جامعه مشعمشع‌تر نماید.

این انتخابات و نتایج معنادار آن درس‌های فراوانی در ابعاد سیاست داخلی و خارجی داشت كه واكاوی و یادآوری آن از ضرورت‌های تحلیل‌های منطبق بر واقعیت‌هاست.

به جهانیان و مدعیان سردمداری ملل و نحل درس داد كه مردم ایران را نمی توانید پشت دیوارهای تحریم محصور نمایید و شعار تعامل با ملت‌ها، بدون حضور صاحبان متمدن‌ترین و بافرهنگ‌ترین آنها، یعنی ایرانیان، مانند بهار بدون سرسبزی است و خزانی بیش نیست.

به همسایگان مرزهای جغرافیایی این كشور، درس داد كه باید قدر همجواری با مهربان‌ترین و با درایت‌ترین ملت منطقه را بدانند و بیهوده بر طبل اختلاف نكوبند و صلاح مملكت خویش را در همكاری با ایران بجویند.

به بزرگان اندیشه‌ساز در داخل كشور، درس داد كه تحجّر، دگم‌اندیشی، بداخلاقی‌ها، حذف‌ها، طردها و انحصارطلبی‌ها، متاعی بی‌بها و مقطعی است و جایی در طاقچه‌ی ذهن و زبان مردم این سرزمین ندارد و مهربانی، تعامل و اعتدال، بهترین زبان برای گفتگوی با مردم است و به‌ویژه جوان ایرانی خوب می‌داند كه چگونه در برگه‌های آرای خویش به سفیران عطوفت سلام دهد.

به تحریف‌كنندگان تاریخ درس داد كه مردم پازل‌های بریده شده از قیچی تحریف و سانسور را در واقعیت‌های جامعه پیدا می‌كنند و نمی‌گذارند تحریف در تاریخ نهادینه شود وزمانِ شادمانیِ مقبولیتِ دروغ‌پراكنی‌ها تا اولین فرصت ممكن برای اعلام بیزاری عمومی است و آنچه در دین مبین اسلام ناپسند است، برای همه عقول، با همه اختلافات سلیقه‌ای و جناحی، ناپسندتر است.

به كینه‌جوسازان و دشمن‌تراشان درس داد كه مردم، به هنگام نیاز «أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ» را با «رُحَمَاء بَیْنَهُمْ» در یك آیه تلاوت می‌نمایند و برای تبیین تعامل با جهانیان، به این كلام نورانی قرآن پایبندند كه «وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیْرِ عِلْمٍ»

انتخابات 24 خرداد فقط یك رویداد سیاسی نبود، بلكه یك اتفاق فرهنگی، یك هشدار اقتصادی و یك همراهی اجتماعی برای اعلام انزجار از كلّه‌شقی، قانون‌گریزی و فراز و فرودهای افراط و تفریط و برگشت به راه اعتدال و عقلانیت است كه جانْ‌مایه رسالت نبوی و اساس تعالیم ائمه هداست.

به منتخب محترم مردم كه الحمدلله از السابقون عقلای قوم و از آشنایان با رمز و راز دفاع منطقی از جمهوریت، اسلامیت و تمامیت ارضی ایران و از فرزندان فهیم حوزه و دانشگاه است، مشفقانه و برادرانه توصیه می‌نمایم كه فرصت‌ها و امتحان الهی چون ابرها می‌گذرند و باران نیز، اگر طریق افراط بپیماید، سیلاب می‌شود و اگر معتدل ببارد، هم چشم‌انداز و هم واقعیتِ طبیعت را عوض می‌نماید.

ایشان خوب می‌دانند كه صدف‌های اصلاح‌طلبی، اصول‌گرایی و مستقل‌های سیاسی، در این سرزمین پُر از مرواریدهای درخشان است كه دلشان برای سربلندی ایران می‌تپد و رویگردانی مردم از تنگ‌نظری دراستفاده از ظرفیت‌های انسانی و خانه‌نشین كردن سرمایه‌های ملی و دینی است.

اینجانب یك بار دیگر به آحاد مردم عزیز ایران «دست‌مریزاد» می‌گویم و از دست‌اندركاران برگزاری انتخابات كه از ماهها پیش زمینه‌های خلق این حماسه سیاسی را فراهم كردند، تشكر می‌‌نمایم و امیدوارم جناب آقای دكتر روحانی، در پایان رقابت‌ها و آغاز فصل رفاقت‌ها، در راه رسیدن به «حماسه اقتصادی» كه وعده‌اش را در تبلیغات انتخاباتی داده بودند، از ظرفیت‌های مدیریتی وكارشناسی استفاده نمایند.

والسلام

اكبر هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 

دادگاه قانون اساسی کویت پارلمان آن کشور را منحل کرد

Posted: 16 Jun 2013 08:02 AM PDT

جرس: دادگاه قانون اساسی کویت طی حکمی فرمان انحلال پارلمان آن کشور را صادر کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شد.  

 

به این ترتیب این به معنای رد نتایج انتخابات پارلمانی است که در دسامبر سال گذشته در کویت برگزار شد.

 

اما این دادگاه از اصلاح قوانین جنجالی انتخابات که از سوی مخالفان بایکوت شده و به عمیق تر شدن بحران سیاسی در آن کشور منجر شده، حمایت کرده است.

 

براساس قوانین انتخاباتی کویت که در سال ۲۰۰۶ میلادی به تصویب رسید، به رای دهندگان واجد شرایط اجازه داده می شود تا حداکثر ۴ کاندیدا را انتخاب کنند، اما در اکتبر سال گذشته به دستور امیر کویت تنها اجازه انتخاب یک کاندیدا به رای دهندگان داده شد.

 

این تغییر باعث شده که پارلمان آن کشور عمدتا از نمایندگان وفادار به حکومت تشکیل شود.

 

اصلاح قوانین انتخاباتی به بروز اعتراضات خیابانی در کویتر منجر شد که در مواردی این اعتراضات با خشونت هایی همراه بود.

 

به گفته معترضان کویتی، قوانین جدید با هدف تضعیف مخالفان وضع شده است.

 

این در حالی است که دولت کویت گفته است که که نظام انتخاباتی جدید آن کشور با کشورهای دیگر هماهنگی دارد.

 

سیاستمداران مخالف که انتخابات پارلمانی دسامبر گذشته را در اعتراض به تغییر در قوانین انتخاباتی بایکوت کرده بودند، می گویند که تغییر در سیستم رای گیری باید به تایید پارلمان می رسید.
 

درآمد های حاصل از صادرات نفت و گاز از سال ۱۳۴۸ تا آذر ۹۱ / سال‌های درآمدهای نفتی دو رقمی

Posted: 16 Jun 2013 07:08 AM PDT

جرس: از سال 1348 درآمد های نفتی ایران با ازدیاد تولید، روندی صعودی پیدا کرد.

 

 

از سال 1348 درآمد های نفتی ایران با ازدیاد تولید، روندی صعودی پیدا کرد. در سال 1352 به دلیل افزایش قیمت نفت، درآمد های حاصل از فروش این ماده نسبت به سال 1352 ناگهان حدود 152 درصد رشد داشت. همانطور که در جدول زیر مورد بررسی قرار گرفته است در مقیاس میلیارد دلار، از سال 1353 به بعد درآمد های نفتی دو رقمی شد و تا کنون فقط در سال های 1365، 1367 و سال 1377 با درآمد های تک رقمی مواجه بوده ایم.
 

 

گفتنی است از این سه سالی که درآمد های نفتی تک رقمی به ثبت رسیده، دو سال 1365 و 1367 سال هایی هستند که جنگ تحمیلی در حال جریان بوده است.

 

 

اعتماد به نفس کاذب ایجاد شده که ماحصل این حجم درآمد اتفاقی و سهل بود، کشور را با عدم تعادل های ساختاری مهم اقتصادی و ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی که هر سال بر آن افزوده شده، مواجه کرده است. بر خلاف آنچه که تصور می شود، این درآمد نه تنها سبب کاهش فقر نشده است که با افزایش آن نا برابریهای اجتماعی را تشدید کرده است. نگاهی به افزایش ضریب جینی که در نمودار زیر مورد بررسی قرار گرفته است نشان از وجه این واقعیت است.

 

 

از سوی دیگر تزریق بی محابای درآمد های ارزی به اقتصاد و رشد واردات، تورم دو رقمی را به صورت مزمن و پایدار در ایران نهادینه کرد. بر این اساس نظم هایی که در بیش از یک دهه یعنی از سال 1340 تا 1351 برای کشور و به دلیل اطمینان نسبی میان فعالان اقتصادی و دولت حاصل شد، شروع به بر هم خوردن کرد و دست آورد های آن دوره با خلل مواجه شد. بنابراین ایران هنوز از مزایای آن دوره بهره مندی خود را داراست. 

تبریک دختران میرحسین به روحانی: پیروزی شما نتیجه‌ی گوارای صبوری مردم

Posted: 16 Jun 2013 06:50 AM PDT

جرس: دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پیام تبریکی به مناسبت انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری نوشته اند: پیروزی شما در انتخابات دوریازدهم ریاست جمهوری نتیجه ایست گوارا برای تلاش مردمی صبور، باگذشت و مقاوم که در سالگرد ۲۵ خرداد، میوه ایستادگی ها، از جان گذشتنها، زندانها و حصرها را دریافت کردند.  

 

 

به گزارش کلمه، دختران میرحسین در این پیام تبریک ابراز امیدواری کرده اند که حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این راه خطیر و در تحقق وعده های انتخاباتی موفق باشد.

 

در این پیام همچنین آمده است: این پیروزی برشما و همه ی ما مردم – چه آنها که از سر دلنگرانی از فرداها و آزردگی از حوادث تلخ دوره های پیشین از حق رایشان چشم پوشی کردند و چه آنها که با امید به تغییر و درحالی‌که به نتایج مطمئن نبودند حماسه ای بزرگ آفریدند – مبارک باد. باشد که در سایه تدبیر و رعایت قانون بی اعتمادی ها به اعتماد و اعتماد ملت به سرافرازی هرچه بیشتر و ثبات و آرامش مبدل گردد.

 

متن این پیام تبریک به شرح زیر است:

 

جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین روحانی

رئیس جمهور منتخب مردم ایران

 

پیروزی شما در انتخابات دوریازدهم ریاست جمهوری نتیجه ایست گوارا برای تلاش مردمی صبور، باگذشت و مقاوم که در سالگرد ۲۵ خرداد، میوه ایستادگی ها، از جان گذشتنها، زندانها و حصرها را دریافت کردند.

این پیروزی برشما و همه ی ما مردم – چه آنها که از سر دلنگرانی از فرداها و آزردگی از حوادث تلخ دوره های پیشین از حق رایشان چشم پوشی کردند و چه آنها که با امید به تغییر و درحالی‌که به نتایج مطمئن نبودند حماسه ای بزرگ آفریدند – مبارک باد. باشد که در سایه تدبیر و رعایت قانون بی اعتمادی ها به اعتماد و اعتماد ملت به سرافرازی هرچه بیشتر و ثبات و آرامش مبدل گردد.

‫ما دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دعا می‌کنیم تا در این راه خطیر و در تحقق وعده های انتخاباتی موفق باشید.‬

 

کوکب، زهرا و نرگس موسوی 

مادر سهراب اعرابی: مسولان صدای مردم را بشنوند که با مظلومیت فریاد می زنند

Posted: 16 Jun 2013 06:50 AM PDT

جرس: پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی جوانی که ۲۵ خرداد ۸۸ در راهپیمایی اعتراضی پس از انتخابات کشته شد می گوید که من رای ندادم چون احساس مادری بر من علبه کرد و احساس کردم که اگر بروم رای بدهم پا روی خونِ بچه ام می گذارم اما رای دادن مردم باعث شد که یکی از خواسته ها محقق شود و آن اینکه رای مردم شمرده شد اما هنوز به آنجا که صد در صد رای مان را پس گرفته ایم نرسیدیم. چون هنوز آقای موسوی و کروبی در حصر هستند و زندانیان سیاسی آزاد نشده‌اند.  

 

سهراب اعرابی، جوان نوزده ساله ایرانی بود که در راهپیمایی بیست و پنجم خرداد ۸۸ ابتدا ناپدید شد و سپس پروین فیهمی مادر او در شانزدهم تیرماه با گذاشتن کفالت در دادگاه انقلاب در انتظار آزادی فرزندش بود که به خانواده اش اعلام کردند برای تحویل جسد به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند.

 

بعد از گذشتِ چهار سال از جان باختن سهراب اعرابی، عاملان و آمران قتل او هیچ گاه معرفی نشده اند. 


متن کامل گفتگوی مسیح علی‌نژاد با پروین فیهمی مادر سهراب اعرابی را در آمده است:

 

در چهار سال گذشته بارها با شما گفتگو کردم در مورد فرزند شما سهراب اعرابی که به خاطر شعارشون «رای من کجاست» در راهپیمایی ۲۵ خرداد کشته شدند الان هم چهار سال گذشت و ۲۵ خرداد است، می خواستم ببینم اگر مایل هستید بگویید که حال و هوای شما چگونه است وقتی مشارکت و حضور مردم در انتخابات دیگری را می بینید؟

 

از اینکه مردم رفتند و شرکت کردند خیلی خوشحال هستم و امیدوارم این شادی همیشگی باشد و نه اینکه فقط برای چند روز.

 

اگر اجازه سوال بدهید از خودتان شروع کنم به هر حال من با خانواده های زیادی صحبت ک کردم که برخی ها هاشان رای ندادند و شمار زیادی از آنان نتوانستند رای بدهند شما چطور؟

 

من رای ندادم و دلیلش برای خودم قانع کننده بود برای همین نرفتم. اولا کاندیدای محبوب خودم آقای موسوی و خاتمی بودند، دوم اینکه خب کاندیدای دیگری معرفی شد و به اجماع رسیدند و من می توانستند روی آن کاندیدا (حسن روحانی ) هم نظر بدهند ولی به هر حال هرچه باشد من یک مادرم و واقعا احساسم بر منطقم غلبه کرد. دقیقا چون روز قبلِ بیست و پنجم خرداد ۸۸ بود، یاد آورِ آن روزها بود برای من. دقیقا چون سهراب جلوی چشم ام بود. با اینکه می دانم اگر سهراب هم زنده بود می گفت برو رای بده . مطمئن هستم که این را می گفت ولی احساس مادری بر من علبه کرد و احساس کردم اگر بروم یک لحظه پایم را روی خونِ بچه ام بگذارم. باید فضا به سمتی برود که من راحت بروم بتوانم رای بدهم، با احساسِ آرامش، با احساسِ کاملم بروم رای بدهم نه با یک احساس دروغین و احساس گناه. و خوشحالم که مردم رفتند رای دادند و همه را هم تشویق کردم و هر که به دیدنم می آمد می گفتم بروید رای بدهید چون باید در آینده کشورم و در تصمیم گیری ها ما نقش داشته باشیم. هر فردی باید نقش داشته باشد.

 

نتیجه مشارکت این شد که دیشب بخش زیادی از مردمی که چهار سال قبل منتقد بودند آمدند در خیابان و پیروزی آقای روحانی را جشن گرفتند و اسم سهراب را آوردند و گفتند «سهراب بیدار شو رای تو پس گرفتیم»....

بمیرم الهی که انقدر مردم می فهمند....

 

من می خواستم مشخصا نظر شما را در مورد همین شعارِ پس گرفتن رای بپرسم...

هنوز به آنجا که صد در صد رای مان را پس گرفته ایم نرسیدیم. واقعیت را می گویم نظر شخصی خودم را می گویم، چون هنوز آقای موسوی و کروبی در حصر هستند، هنوز زندانیان سیاسی ما در زندان هستند. هنوز خواسته های به حقِ بچه های ما به نتیجه نرسیده. امیدوارم آقای روحانی یا هر شخص دیگری که در این مملکت احساس مسولیت می کند و می خواهد برای این کشور حکومت و ریاست بکند لااقل به خواسته های مردم هم توجه بکند. خواسته های جوانان ما هنوز آرزو ها دارند، بچه من هم آرزو داشت آرزوهایش هیچ کدام در زمان حیاتش بر آورده نشد. امیدوارم آنچه بچه های ما آرزویش را دارند تک به تک به نتیجه برسد و مسولین ما فقط احساس مسولیت کنند و عدالت را واقعا در این مملکت برقرار بکنند. حالا در گذشته هم مردم واقعا خیلی ظلم و ستم دیدند ولی در چهار سال گذشته این طلم ها عریان بود. فقط می خواهم این ظلم و ستم تمام شود، سه تا آرزوی سهراب برآورده شود.

 

خواسته های جوان هایی مثل سهراب و یا اساسا خواسته فرزند خود شما چه چیزهایی بود؟


سلامت برای خانواد ه و مردم ایران و صلح و آزادی و دموکراسی برای مردم ایران و مردم همه دنیا. سهراب با این سن کم خیلی عمیق فکر می کرد و من خودم الان به اینجا رسیدم که اگر صلح است باید برای همه باشد، چه سفید چه سبز چه سرخ برای همه باشد.

 

خانم فهیمی شما بارها گفتید حاضر هستید از خون فرزند تان بگذرید به خاطر آزادی زندانیان سیاسی، می دانم که این تصمیم آسانی هم نیست. اما خب به هر حال من با خانواده های کشته شدگان و زخمی های زیادی وقتی صحبت می کنم که اسمی در رسانه ها ندارند و خیلی هاشان ناشناس هستند آنها هم احساس گناهی که شما مطرح کردید را عنوان کردند و در انتخابات هم شرکت نکردند می خواهم ببینم شما چطور می توانید از حق شخصی خودتان بگذرید به خاطر زندانیان سیاسی؟


من این فرصت را خودم به وجود آوردم به خاطر اینکه بستگان من در زندان بودند، احساس مسولیت کردم که از یک چیزی که منفعت شخصی بوده بگذرم، به هر حال بچه ام از بین رفته است و من می توانم دادخواهی را ادامه دهم ولی بخشش هم داشته باشم. یعنی آدم می تواند یک چیزی را ببخشد و یک خواسته بزرگتری از آنها طلب کند. البته خون بچه من خیلی فراتر از اینهاست. من این را قبول دارم، یا خون بچه های دیگر نیز، چون همه بچه هایی که کشته شدند در یک سطح هستند، خدا شاهد است که بچه های دیگر برایم عین سهراب هستند، دقیقا مثل سهراب هستند. من الان خودم سه تا جوان دارم وقتی از خون بچه ام می گذرم که لااقل اینجا یک منفعت عمومی برای همه مردم در میان باشد من خارج از این مردم که نیستم. بچه من هم جزیی از این مردم بوده، مطمئن هستم اگر سهراب هم بود جز این مردم می رفت شعار می داد و ابراز احساسات می کرد ولی ما هنوز به خواسته هامون نرسیدیم. که اولین آن از خصر خارج شد آقای موسوی و خانم رهنورد و آقای کروبی است و آزاد شدن زندانیان است. اینها جز خواسته های اولیه ماست. یعنی می خواهیم دونه دونه ما به خواسته های مان برسیم مردم ما واقعا مردم نجیب ما هستند. مردمی که ضد خشونت هستند، نمی خواهند خشونت در این مملکت باشد. ما با مظلومیت داریم فریاد می زنیم.

 

خیلی خیلی ممنونم خانم فهیمی اگر فکر می کنید سوالی باقی مانده که من نپرسیدم بفرمایید.

 

من باور کنید دیروز از صبح مثلِ مرغِ پرکنده بودم به خاطرِ اینکه روزِ بیست و پنجم برای من یادآوری می شد ولی یک آرامشی داشتم که لااقل مردم به یکی از خواسته های شان رسیدند و آن اینکه رای شان شمرده شود و شد. حالا یک تعدادی مثل من که نتوانستند رای دهند یا وقتش را نداشتند یا احساس گناه کردند یا مردد بود، امیدوارم چهار سال دیگر جلوتر برویم عقب نرویم....
 

بنیامین نتانیاهو: تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باید تشدید شود

Posted: 16 Jun 2013 05:23 AM PDT

جرس: يک روز پس از معرفی حسن روحانی به عنوان رييس جمهوری بعدی ايران، نخست وزير اسرائيل نسبت به کاهش تحريم‌های ايران به جامعه بين المللی هشدار داد و گفت که تحريم‌ها عليه تهران بايد افزايش يابد.  

 

بنيامين نتانياهو روز يکشنبه، ۲۶ خرداد در نشست هفتگی دولت خود، اظهار داشت: «خطاست که جامعه بين‌المللی فريفته توهم شود، و بايد به ياد داشت که علی خامنه‌ای تصميم گيرنده سياست هسته‌ای ايران است».

به گزارش رادیوفردا، نخست وزير اسرائيل گفت: «رهبر ايران نامزدهايی را که می توانستند برای او چالشی ايجاد کنند، از کارزار انتخاباتی کنار گذاشت. در هر حال، ايران را بايد از روی عملکردش سنجيد».

به گفته آقای نتانياهو، «تنها زمانی که ايران برنامه هسته ای خود را راکد گذاشت، زمانی بود که از خطر حمله نظامی به شدت نگران شد».

اشاره نتانياهو به تصميم حکومت ايران در سال ۲۰۰۳ ميلادی است که در آن زمان، حسن روحانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران بود.

وزارت کشور ايران شامگاه شنبه اعلام کرد که در انتخابات رياست جمهوری ايران، حسن روحانی با کسب ۵۰.۸ درصد آرا از ميان حدود ۳۷ ميليون رای، برنده انتخابات شده و رييس جمهوری بعدی ايران خواهد بود.

موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل، نيز در حالی که هنوز نتيجه انتخابات ايران قطعی نشده بود، گفت اين امر «برای اسرائيل بی‌اهميت است زيرا خامنه‌ای رييس جمهوری خود را تعيين کرده است».

موشه يعلون که در سفر به آمريکا به سر می‌برد، برای خريدهای تسليحاتی جديد و گفت‌وگو در باره ايران و سوريه، روز جمعه، ۲۴ خرداد در پنتاگون با وزير دفاع آمريکا گفت‌وگو کرده بود.

در نشست روز يکشنبه دولت اسرائيل، غير از نتانياهو، وزيران ديگر نيز از پيروزی آقای روحانی ابراز خرسندی نکرده و بودن روحانی در جايگاه رياست جمهوری ايران را عامل بروز مشکلات زيادی برای اسرائيل دانستند.

عوزی لانداو وزير جهانگردی و عضو حزب راستگرای «اسرائيل خانه ما» گفت: «راه اسرائيل برای قانع کردن جامعه جهانی در برقراری تحريم‌های سخت‌تر عليه ايران، با دست انداز روبرو می‌شود».

لانداو مدعی شد: «از اين به بعد نمی‌توانيم به آسانی ماهيت واقعی (رژيم) ايران را برای دنيا توضيح بدهيم».

وزير جهانگردی اسرائيل افزود: «اميدواريم غرب به توهم ناشی از نتيجه انتخابات ايران گرفتار نشود و فشار پدال گاز عليه ايران را کم نکند».

لانداو غرب را «ساده نگر» ناميد و گفت آنها «به آسانی فريب می‌خورند».

در ميان بدبينی نخست وزير و وزيران راستگرای دولت اسرائيل، عامير پرتس، وزيرمحيط زيست در اين نشست دولت، نسبت به تحول ايجاد شده در ايران ابراز خوش بينی کرد.

عامير پرتس که در گذشته وزير دفاع بوده و رهبر پيشين حزب ميانه روی کارگر اسرائيل است، گفت: «پيروزی روحانی، نتيجه درخواست‌های ملت ايران برای گفت‌وگو با جامعه جهانی است و لذا، ما بسيار اميدوار هستيم که وی راه‌های رسيدن به مذاکره را فراهم کند».

عامير پرتس گفت در هرحال ما منتظر هستيم که ببينيم روحانی در باره برنامه هسته‌ای چگونه عمل می‌کند و اگر تصميمات درستی بگيرد، موجب خشنودی است.

شائول موفاز وزير دفاع پيشين اسرائيل که خود ايرانی الاصل است، به رسانه‌های اسرائيل گفت فکر می‌کند که حسن روحانی «آمادگی بيشتری برای تعامل با غرب دارد ولی در هر حال، برنامه هسته ای ايران را متوقف نخواهد کرد».

بدبينی مقامات اصلی اسرائيل در برخورد با تحول سياسی در اين بزرگ‌ترين و مهم‌ترين کشور خاورميانه در حالی است که آمريکا، همپيمان اصلی اسرائيل و نيز بريتانيا و فرانسه دوستان نزديک اسرائيل در اروپا گفته‌اند که آماده همکاری و شروع فصلی تازه در مناسبات با ايران در نتيجه پيروزی آقای روحانی هستند.

برخی ناظران می‌گويند که نگرانی اصلی اسرائيل از آمادگی آمريکا برای نرمش در برابر ايران و خودداری از برقراری تحريم‌های سخت‌تر عليه ايران است.

در هشت سالی که محمود احمدی نژاد رييس جمهوری ايران بود، اسرائيل توانسته بود به آسانی جامعه جهانی را در همراه کردن با ديدگاه‌های خود عليه جمهوری اسلامی، همگام سازد.

برخی از مقامات اسرائيل علناً از پايان دوره احمدی نژاد و عدم انتخاب سعيد جليلی که می‌توانست همچنان شرايط اسرائيل را در جامعه بين‌المللی آسان کند، ابراز تاسف کرده‌اند.

آقای روحانی در جريان کارزار انتخاباتی از عملکرد سعيد جليلی مذاکره کننده هسته‌ای ايران و رقيب انتخاباتی خود، به سختی انتقاد می‌کرد و رسيدن به سازش هسته‌ای با جامعه جهانی را امکان پذير می‌داند.

سعيد جليلی در انتخابات ايران مورد اقبال مردمی قرار نگرفت و کمتر از ۱۲ درصد آرای رای دهندگان را به خود اختصاص داد.

حسن روحانی که نرمش هسته‌ای، ضمن تضمين عزت ايران و بازگرداندن پرونده هسته‌ای ايران از شورای امنيت را امکان پذير می‌داند، فرد مورد حمايت ميانه‌روهای حاکميت ايران و در صدر آنها، آيت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی است.

هاشمی رفسنجانی ماه گذشته تاکيد کرد که جنگ با اسرائيل کار ايران نيست بلکه مربوط به فلسطينی‌ها و اعراب است و اگر عرب‌ها خود از ايران درخواست کمک کردند، بايد در مورد آن فکر کرد. برخی ناظران امور ايران می‌گويند حسن روحانی ديدگاه‌های مشابه زيادی در اين زمينه با آقای رفسنجانی دارد و گفته است که سياست خارجی ايران را از چنبره سال‌های گذشته رهايی خواهد بخشيد.

اما به گفته برخی از ناظران، سران اسرائيل از اين ديدگاه‌های نرم‌خويانه رييس جمهوری منتخب ايران بی خبر هستند يا فعلاً برای آن ارزشی قائل نيستند تا عملکرد او را محک بزنند.

دکتر حسن روحانی روز دوازدهم مرداد مسند رياست جمهوری ايران را در دست می‌گيرد. 

برداشت ۱۰ برابري عربستان از ميادين مشترک با ايران

Posted: 16 Jun 2013 05:23 AM PDT

جرس: با وجود برداشت حدود ۱۰ برابري عربستان از دو ميدان مشترک نفتي با ايران، پيش بيني مي‌شود طرح توسعه و توليد زودهنگام از ميدان فروزان در سالجاري راه‌اندازي شود اما توسعه ميدان مشترک اسفنديار در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.  

 

تحريم نفت ايران توسط کشورهاي غربي بهترين فرصت به منظور کاهش توليد در ميادين مستقل و تمرکز به منظور سرمايه گذاري و توسعه ميادين مشترک نفت و گاز کشور است.بر اين اساس پس از تحريم‌هاي غير قانوني غرب هم بارها مقام معظم رهبري نسبت به شتاب در طرح توسعه ميايدن مشترک نفت و گاز کشور تاکيد فرموده بودند و خواستار تدبير مسئولان صنعت نفت نسبت به توسعه و جلوافتادگي در توسعه ميايدن مشترک نفت و گاز کشور شده اند.


ميادين فروزان و اسفنديار مهمترين ميايدن مشترک نفتي ايران با کشور عربستان سعودي بوده اما در يک دهه گذشته تاکنون طرح توسعه اين ميادين مشترک با پيشرفتي لاک پشتي همراه بوده است به طوري‌که هم اکنون آمارها حاکي از آن است که عربستان در اين دو ميدان مشترک حدود 10 برابر بيشتر از ايران نفت استخراج مي‌کند.از اين رو هم اکنون ميران توليد نفت عربستان از اين دو ميدان نفتي بيش از 400 هزار بشکه در روز است که مجموع توليد نفت ايران از دو ميدان فروزان و اسفنديار به 50 هزار بشکه در روز هم نمي‌رسد.


با اين وجود از ابتداي برنامه پنجم توسعه سياست و نگاه شرکت ملي نفت ايران نسبت به توسعه اين دو ميدان مشترک نفتي دريايي تغيير کرد و توسعه ميادين فروزان و اسفنديار در دستور کار اين مجموعه قرار گرفته است.
در شرايط فعلي مراحل مختلف حفاري، طراحي، ساخت، نصب و راه‌اندازي سازه‌هاي فراساحلي ميدان مشترک فروزان توسط متخصصان داخلي در حال انجام است اما با وجود توسعه ميدان فروزان، شرکت ملي نفت ايران هنوز وضعيت توسعه اسفنديار ديگر ميدان مشترک نفتي با عربستان تعيين تکليف نشده است.


شرکت ملي نفت تاکنون دو طرح توسعه بلندمدت و ضربتي را براي افزايش توليد نفت در ميدان فروزان پياده سازي کرده است و در مجموع پيش بيني مي‌شود در صورت اجراي دو طرح ضربتي توسعه اين ميدان نفتي مشترک با عربستان، امکان استخراج روزانه 100 هزار بشکه نفت و بيش از 250 ميليون فوت مکعب گازهاي همراه نفت فراهم شود.مطابق با برنامه زمان‌بندي با اجراي طرح توسعه زودهنگام و ضربتي اين ميدان مشترک نفتي با عربستان، تعمير و بازسازي چاه‌هاي موجود و تزريق گاز در حال انجام است و با اجراي اين پروژه بدون نياز به حفاري چاه‌هاي جديد، امکان افزايش 55 تا 60 هزار بشکه‌اي توليد روزانه نفت وجود دارد.


همچنين يک طرح توسعه 24 ماهه از ابتداي سال 1391 براي توسعه اين ميدان نفتي تعريف و عملياتي شده که در اين بخش، براي طراحي، ساخت، نصب و راه اندازي 2 پايه سکو، 2 سکوي توليد و زيست، 156 کيلومتر خط لوله زير دريايي تا جزيره خارگ و بين سکويي و حفاري چاه‌هاي جديد دريايي برنامه ريزي شده است.از اين رو تاکنون دو پايه سکوي ميدان فروزان در آب‌هاي خليج فارس نصب شده ضمن آنکه پيش بيني مي‌شود با تکميل مراحل نصب و راه اندازي خطوط لوله زير دريايي پيش بيني مي‌شود در سال 1392 شرايط براي افزايش توليد نفت در ميدان فروزان فراهم شود.


در اين بين جکت FY-A ميدان نفتي فروزان به وزن تقريبي يکهزار و 800 تن ارديبهشت ماه در خليج فارس نصب شد و بر روي اين سازه غول پيکر يک سکوي مسکوني به وزن حدود دوهزار و 500 تن بوده که پس از ساخت روي اين جکت نصب خواهد شد.


محمدباقر سليماني مدير توليد شركت نفت فلات قاره خرداد ماه سالجاري درباره آخرين وضعيت توسعه ميدان فروزان، گفت: عمليات بازسازي و نوسازي سكوي فروزان نهايي شده و فعاليت‌هاي مربوط به توسعه اين ميدان هم از پيشرفت مناسبي برخوردار است.به گفته وي سكوي اين ميدان كه هم اكنون در حال ساخت است، تا پايان سالجاري آماده مي‌شود و در صورت پيشرفت كارها مطابق برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته، افزايش پنج تا 10 هزار بشكه اي توليد نفت از اين ميدان مشترك در آينده اي نزديك محقق مي‌شود.به گزارش مهر، ميدان نفتي فروزان که در کيلومتري جنوب غربي جزيره خارگ واقع شده، در سال شمسي با ذخيره نفت درجا دو ميليارد و ميليون بشکه کشف شده که اين ميدان با مرجان عربستان سعودي مشترک است.


با وجود پيشرفت نسبي توسعه ميدان فروزان، اما هم اکنون توسعه ميدان اسفنديار به عنوان دومين ميدان مشترک با عربستان سعودي در خليج فارس وضعيت مبهمي و نامشخصي دارد.


محمود زيرکچيان زاده مديرعامل شرکت نفت فلات قاره در آخرين اظهار نظر خود (ارديبهشت 92) درباره وضعيت توسعه ميدان مشترک نفتي اسفنديار، گفت: در حال حاضر طرح جامع توسعه اين ميدان نفتي در شرکت ملي نفت تعريف شده است.وي با اشاره به مذاکرات متعدد با سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي توسعه اين ميدان مشترک نفتي با عربستان، تاکيد کرده است: با تعيين تکليف سرمايه گذاران توسعه ميدان بلافاصله با مرحله اجرايي خواهد شد.از سوي ديگر با وجود اينکه وزارت نفت توسعه ميادين مشترک را همواره يکي از سياست‌هاي کليدي خود عنوان کرده است اما تاکنون وضعيت پيمانکاران، تامين منابع مالي و نحوه توسعه اين ميدان مشترک نفتي مشخص نشده است.


براي توسعه اين ميدان مشترک نفتي در خليج فارس به حدود 500 تا 700 ميليون دلار سرمايه گذاري نياز است که تاکنون شرکت نفت برنامه نهايي خود براي توسعه اين ميدان را اعلام نکرده است. ميدان اسفنديار هم يکي ديگر از ميادين مشترک نفتي ايران و عربستان در خليج فارس بوده که قرار است با توسعه اين ميدان در مجموع روزانه 12 هزار بشکه نفت برداشت شود.