جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه تاریخی آیت الله طاهری اصفهانی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸

Posted: 02 Jun 2013 10:03 AM PDT

 

بیانیه آیت الله طاهری اصفهانی درباره انتخابات ریاست جمهوری

۸ تیر ۱۳۸۸

بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین

سلام خدا و رسول برگزیده او بر همه شهدا اسلام و دفاع مقدس و شهدای اخیر راه آزادی و حریت که خون پاک خود را برای دفاع از حقیقت و امانت و صیانت از آراء ملت نثار کردند تا انقلاب اسلامی که برای تکریم انسان و آزادی و استقلال و اجرای احکام اصولی اسلام به رهبری قائد راحل حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت از انحراف و کجروی مصون بماند. اینجانب شهادت فرزندان پاک نهاد ملت ایران و متابعان اسلام محمدی را به خانواده های داغدار و عموم مردم عزیز تسلیت عرض می نمایم و از خداوند تبارک و تعالی صبر جمیل و اجر جزیل برای آنان و آزادی دستگیرشدگان و شفای مجروحین حوادث اخیر مسئلت می نمایم.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد از چند جهت حادثه تاریخی و حائز اهمیت است اول آنکه ملت بزرگ، بصورت یکپارچه و بانشاط و امیدوار به تغییر سرنوشت کشور به پای صندوق های رای حاضر شدند و این بهترین هدیه ای بود که می توانست کشور و انقلاب را از بسیاری خطرات بیرونی و درونی مصون داشته و در مسیر امید و رشد و شکوفایی و عدالت حقیقی به تعالی برساند اما هیهات که چگونه با قدرت پرستی و بی تدبیری و اقدامات غیرقانونی و خلاف عدالت که از قبل از انتخابات شروع گردید طرح مسائلی از قبیل تهمت پراکنی به یاران امام، شبهه افکنی در سلامت دولت های گذشته و زیرسوال بردن امام(ره) و دفاع مقدس و مصادره همه دست آوردهای دوران قبل که از افتخارات این نظام محسوب می گردد به نفع این دولت و سواستفاده وسیع از امکانات ملی چون رادیوتلویزیون و مطبوعات دولتی و توزیع وسیع ثروت های ملی در روزهای قبل از انتخابات برای جلب آرا به نفع دولت و نهایتاً پس از اخذ آرا، تقلیب بسیاری از برگهای رای به نفع خودشان و تائید عجولانه، این فرصت طلایی و بسیار گران بها در معرض تاراج قرار گرفت و در انظار جهانیان و مردم آنچه ماند، آبروی ریخته نظام و خون های بناحق ریخته و جوانان مضروب و مجروح و مردان و زنان زندانی و اموال تخریب شده و در یک کلام، مشروعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و شهدای عزیز ایران بود.

هرچند ممکن است سرکوبگران با امکانات وسیع بتوانند معترضان را موقتاً سرکوب نمایند در حالیکه باید حافظ جان و مال و ناموس همه ملت و حامی مظلوم باشند اما حکومت با چالش هایی سنگین از قبیل اصل بیطرفی شورای نگهبان و نهادهای قضایی و اجرایی در برگزاری انتخابات و دیگر امور مهمه نظام مواجه است که یا به انفعال ملّت از مشارکت در تعیین سرنوشت خود و یا به بی اعتمادی و مبارزه با اصل نظام خواهد انجامید و دایره این یاس و تردید ممکن است خدای ناکرده به اصل اسلام که ابزار حکومت برای توجیه ظلم و بی عدالتی گردیده بینجامد.

من به عنوان فرد کوچکی که عمر خود را به طلبگی و مبارزه و عواقب آن و خانه نشینی در این ایام گذرانده ام، خاضعانه و از سر درد به همه مراجع معظّم و روحانیّت محترم میگویم ” کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً” من با دیده گریان و قلبی اندوه بار به عینه می بینم که کهنه دشمنان و مخالفان امام راحل که او را برای مبارزه و تاسیس جمهوری اسلامی تخطئه می کردند، امروز با تمام قوّت و با همان دشمنی تئوری پردازان قدرتمندان شده و از درون به هدم و نابودی عقاید حکومتی مرحوم امام و به موزه فرستادن عملی آن فعالانه مشغول هستند. من مطمئن هستم که روح بلند او و شهدا و سرداران بزرگ ما از این انحرافات اساسی که بر سر اصول مردم سالارانه جمهوری اسلامی آمده است نگرانند. اگر مردم را به استناد “الناس مسلطّون علی اموالهم و انفسهم” مسلّط بر سرنوشت خود بدانیم، اگر این تسلط را با آرا خود به دولت و حکومت تفویض نمودند، وظیفه آنها است بحکم امانتداری در رعایت حقوق آنان کوشا بوده و در صیانت آن امین باشند. “لا تنظروا الی طول رکوع الرجل و سجوده، فان ذلک شیء اعتاده؛ فلو ترکه استوحش لذلک و لکن انظروا الی صدق حدیثه و اداء الامانته” که در این روایت ملاک تقوی و صلاحیت، راست گویی و امانتداری است نه طول رکوع و سجود و تظاهر به دین داری کما اینکه در آیه شریفه “ولایجرمنکم شنان قوم علی ان لاتعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی” مقصود عدالت ورزی با مخالفان و دشمنان است و اگر مردم و امام جمهوری اسلامی را با آزادی و استقلال تعریف کردند، آزادی و استقلال موافقان در هرکاری که اراده کنند نیست بلکه آزادی مردم بر اساس قانون و استقلال کشور و قوانین از سلطه زورمندان است.

اینروزها مشاهده میشود که با تقطیع بعضی از فرمایشات امام که به نفع اقدامات و برنامه های خود تشخیص می دهند، سعی دارند پشت این چهره ملکوتی سنگر گرفته و اعمال و رفتار خود را با معترضان توجیه نمایند. من برای تنویر افکار عمومی به صراحت اعلام می کنم این روش ها ادامه همان استفاده ابزاری از دین و مقدسات و تطهیر خودشان در هاله های مقدس و خارج کردن مخالفان از دائره امام و بدبین کردن جوانان به دین و امام اتفاق می افتد. آیا امام معتقد بود کسانی که باید در انتخابات بی طرف باشند، رسما وارد حمایت علنی از کاندیدای خاصی بشوند؟ آیا شورای نگهبان که بعضی از افراد موثر آن از رقیب جناب آقای میرحسین موسوی علناً حمایت کرده و می کنند، می تواند ملجا و مرجع برای شکایت شکاة باشد؟ چرا نامه توبیخیّه امام و هشدارهای ایشان به بعضی از تخلفات آقایان را منتشر و نقل نمی کنید؟ آیا امام اجازه می داد امکانات عمومی و بیت المال مسلمین برای یک کاندیدا بدون هیچ محدودیتی استفاده شود؟ آیا امام هتاکی ها و تهمت های شخص رییس دولت و منسوبینش را به یارانش تحمّل می کرد؟ آیا امام اچازه می داد حیثیت و آبروی افراد این گونه در معرض و منظر مردم ملعبه بازیگران قدرت و رای بازان حرفه ای قرار گیرد؟ و آیا دین چنین اجازه ای به شما داده است؟ چرا چتر حمایت قانون فقط برای شما و دوستان شما است و تنها هنگامی دین، قانون و امام عزیز می شوند که بتوانید منفعتی از آن ببرید؟ آیا این مصداق “نومن ببعض و نکفر ببعض” نیست؟ آیا این از مصادیق عدالت است که سیّد شریف و مظلومی چون میرحیسن موسوی که در سخت ترین دوران های این کشور مسئولیّت اداره دولت را با وجود جنگ هشت ساله و محاصره اقتصادی و گروه های محارب و تثبیت انقلاب با موفقیت تمام طی نمود و تا آخرین لحظات عمر امام، عزیز و محبوب این رادمرد بزرگ بود، اکنون عامل استکبار، اغتشاشگر و مستوجب کیفر باشد و باید حقوقش پایمال گردد؟ حد و حدود تمامیّت خواهی شما کجا پایان می گیرد؟ بدرستی که دشمن شماره یک انسان نفس اوست(اعدی عدوک نفسک التی بین جنبک).

اینجانب احتمال می دادم که شاید توجّه به مصالح درازمدّت و تاریخی انقلاب و نظام و ایجاد وحدت ملّی، موجب شود تا آقایان دست اندر کار کشور نسبت به تخلّفات وسیعی که در قبل و بعد از انتخابات واقع شد با دید معقول و عادلانه قضاوت کنند، امّا اکنون شواهد و قرائن نشان می دهد که قصد دارند نتایج از قبل اعلام شده را تثبیت نمایند و شرایط نظامی و امنیّتی برای دستگیری و سرکوب معترضان و زنده کردن کینه های قدیمی و انتقام از یاران وفادار امام و جوانان و دانشگاهیان را تشدید کنند. بنده به عنوان یک روحانی کوچک، همصدا با اکثریّت مردم ِ رای باخته، این انتخابات را مخدوش و آن را باطل و تصدّی مجدّد رئیس دولت را برای دور بعد نامشروع و غاصبانه می دانم.

از عموم مردم و جوانان عزیز می خواهم ضمن حفظ آرامش فعّال، مراقب رخنه عناصر مشکوک برای بهانه دادن به سرکوب و تشدید ظلم باشند و بدانند خداوند سنّت خود را حمایت از مظلوم و هدم ظالم قرار داده است. ” و سیعلم الّذین ظلموا ایّ منقلب ینقلبون”

والسّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

خادم شما مردم شریف ایران اسلامی

سید جلال الدّین طاهری

۱۳۸۸/۷/۴

نامه استعفای تاریخی آیت الله طاهری به رهبری و پاسخ مقام رهبری

Posted: 02 Jun 2013 10:02 AM PDT

 

 استعفانامه‌ی سرگشاده‌ی

 آيت الله سيدجلال الدين طاهری اصفهانی 

از امامت جمعه‌ی اصفهان 

بسم‌الله الرحمن الرحیم و به نستعین الحمدلله رب العالمین و صلوات‌الله و سلامه علی الانبیاء و المرسلین خصّ علی خاتمهم و اشرفهم الذی قیل فی شانه لولاك لما خلقت الافلاك و علی وصیه و خلیفته علی امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین من ولده بالاخص خاتمهم الذی به الله العرض قسطاً و عدلاً كما ملئت ظلماً و جوراً.

از دیرباز تاكنون می‌خواستم مطالبی را به طور اختصار به ملت شریف و سرافراز تقدیم كنم.

غرض از نوشتن این اوراق، هرگز نخواسته و نمی‌خواهم ملت عزیز و صبور را مأیوس و ناامید كرده باشم. اما هرگز نمی‌توانم چشمم را بر واقعیات ملموس و حقایق محسوس ببندم و شاهد درد نفس‌گیر و رنج‌ طاقت فرسای مردم باشم. مردمی كه گل‌های فضیلت را پایمال می‌بینند و افول ارزش‌ها و زوال معنویت‌ها را می‌نگرند.

جمهوری اسلامی كه ثمره خون پاك فرزندان غیور ملت سلحشور و مسلمان ایران است و هنوز بسیاری از خانواده‌ها منتظر جنازه فرزندان شهید خود هستند، با وعده حكومت عدل علی علیه‌السلام استقرار یافت تا ملت به نوایی و كشور به جایی برسد و البته ملت سامان نمی‌پذیرد و ملك اصلاح نمی‌شود مگر به جمله كوتاه پیامبر گرامی اسلام كه می‌فرماید: صنفان من امتی اذاصلحا صلحت امتی و اذا فسدأ امتی. قیل یا رسول‌الله و من هما؟ قال الفقها و الامراء (خصال جلد 1، صفحه 37)‌دو دسته از امت هستند كه اگر اصلاح شوند، امت من اصلاح می‌شوند و اگر فاسد شوند، جامعه اسلامی فاسد می‌شوند. پرسیدند ای پیامبر خدا این دو صنف چه كسانی هستند؟ فرمود: دانشمندان دینی و حاكمان.

اصل جمهوری یعنی جابجایی مرتب و مكرر مدیران كشور و جامعه مدنی یعنی نقد و انتقاد مداوم برنامه‌های حكومت‌‌و انقلاب یعنی تأمین و تضمین خواسته‌های ملت كه مع‌الاسف امروز واقعیت غیر از اینها است. مصلحت كشور بعید است و آزادی كه این سالها هر دو را به مسلخ و مقتل می‌بینیم. هنگامی كه از وعده‌ها و قول و قرارهای اول انقلاب یاد می‌آورم، همچون بید بر سر ایمان خویش می‌لرزم. من عمرم را آفتاب لب بام می‌بینم، آردم را بیخته و غربالم را آویخته‌ام، اما از اینكه می‌شنوم تعدادی از آقازادگان و از ما بهتران كه بعضاً خرقه‌پوش و دستاربند هم هستند، در سبقت از سرمایه و ثروت كشور در راه اهداف خویش با یكدیگر رقابت گذاشته‌اند، به یاد می‌آورم كه ای بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد. آنها كه اموال مردم را به غارت می‌برند، آری برای آنان كه بیت‌المال مسلمین را از خود و كشور را ملك طلق و ثروت موروثی خویش می‌پندارند، عرق شرم می‌ریزم. اذا اردنا ان نهلك قریه‌ امرنا مترفیها ففسقوا فیها.

آیا این بود آنچه را با مستضعفین پیمان بستیم؟

ایهات و هیهات! هزار وعده خوبان یكی وفا نكند. حقیر كه مثل همگان سهم بسیار ناچیزی در انقلاب و تداوم آن داشته‌ام، خود را مكلف می‌دانم و از سر غیرت و درد می‌پرسم تكلیف این همه كاستی و ناراستی و قصور و فتور و فقر و فاقه [و] عصیان و نقصان و تكاثر و تفاخر و زراندوزی و مردم‌سوزی و تبعیض چیست؟ تاكی برای مردم تكراری سخن بگوییم و مرتب كنفرانس و جلسه و میتینگ برگزار كنیم و از قوت لایموت ملت دردمند و محتاج و مستمند، لقمه سفره‌های اشرافی و طاغوتی خود گردانیم و از جیب ملت نجیب به اطرافیان و نورچشمی‌ها حاتم‌بخشی كنیم و هزینه سفرهای سیاسی و خاقانی و قاآخی و تبلیغاتی و بی‌خاصیت خود را بر مردم محروم و به تعبیر حضرت امام طاب ثراه پای برهنه تحمیل كنیم! چه می‌گوییم؟

در برابر این همه انحراف و اجحاف و قانون‌شكنی؟ تغافل و تجاهل و تساهل تا چند؟ اكنون كه شاه و آمریكا در این كشور تسلط ندارند كه مضایق و معایب و مشكلات را متوجه آنها بدانیم، چرا به انتقادات دلسوزانه گوش نمی‌دهند؟ چرا از استعدادها و مغزها كمتر استفاده می‌كنند. مگر پیامبر مكرم و نبی‌معظم اسلام صلوات‌الله و سلامه علیه نفرمود: من اصبح ولایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.

مصیبت عظمای دین گریزی و سرخوردگی و بیكاری و تورم و گرانی و شكاف جهنمی فقر و غنا و فاصله عمیق و روز افزون طبقاتی و ركود و سقوط درآمد ملی و اقتصاد بیمار و فساد اداری و ضعف شدید مدیریتی و نقص فزاینده ساختار سیاسی كشور و اختلاس و ارتشاء و اعتیاد و عدم چاره‌اندیشی كارآمد تبعات وجیع و فجیعی دارد كه همچون سیل بنیان برانداز پشت سد ایستاده و هرلحظه كیان كشور و حیات ملت را تهدید می‌كند. واتقوا فتنه لاتصیبین الذین ظلمو امنكم خاصه (آتش كه گرفت خشك و تر می‌سوزد) لاف زدن و گزاف گفتن و تزویر نمودن و حریم خصوصی افراد را شكستن و تصفیه حساب خصوصی و سیاسی نمودن و آب در شیر كردن و به سخنان كلیشه‌ای دلخوش بودن و از جمعیت‌های خیابانی سان دیدن، تاكنون نتوانسته است از حجم انبوه مشكلات و معضلات بكاهد و افسرده‌ای را با مرهمی بنوازد و یا آبی بر اضطرابی بیفشاند و جامی به تشنه كامی پچشاند و نانی به خسته جانی برساند. عدم تعهد به قانون وحضور نهادهای غیرمدنی نامسؤول، باندهای مافیایی و خلع یدمجلس و وجود اهرم‌های مطلقه نامتناهی و مادام‌العمر نامحدود و قدرت‌های بادآورده رویین‌تن غیر پاسخگو و سیاستگذاری‌های خارجی بعضاً ناموفق و بنیادهای مرئی و بنگاه‌های نامرئی غیراقتصادی و تجاری و اسكله‌های غیردولتی نامتعارف و رانت‌خواری و یغماگری و فراری دادن مغزها و بگیر و به‌بندها و حصر و حبس‌های نامألوف و باب شدن چنگیزی و مردم‌ستیزی و قانون گریزی و ایزوله كردن ارباب فكر و اندیشه و اسیر كردن منتقدان و ذبح نامطبوع مطبوعات و حبس نامشروع اصحاب نشریات و نظارت جناحی ناصواب و نامعقول استصوابی و دادگاه نامقبول روحانیت و فلج كردن دولت و بافت نامطلوب شورای مصلحت و مردم را هیچ انگاشتن و بر شیپور قدرت دمیدن و كشور را بر بال باد گذاشتن،‌سرانجامی نامیمون دارد كه از نكبت و شقوت آن به خدای بزرگ پناه می‌برم. آنان كه بر شتر چموش قدرت سوارند و در میدان سیاست دو اسبه می‌تازند و از نردبان مقدسات و اعتقادات مردم بالا می‌روند و گرد‌ آسیاب ریاست می‌چرخند و از پل دین می‌گذرند تا به دنیا برسند متأسفانه مؤید و مشوق عده‌ای چماق به دوش و فرقه‌ای كفن پوش كه دندان تمساح خشونت را تند و تیز می‌كنند و می‌خواهند عجوزه تندخوی و عفریته زشت روی خشونت را به نكاح دین درآورند و امور مقدس را ملوث جلوه دهند یعنی رجاله‌ها و فاشیست‌هایی كه معجونی از جهل و جنونند و بندنافشان به مراكز ثقل قدرت متصل است و مطلق العنان و افسار گسیخته‌اند و نه ملوم معاقب قضا هستند و نه محكوم معاتب قانون. هم فقیه و هم فیلسوف و هم داروغه و هم حاكم و هم مفتی و هم قاضی هستند! فعال‌مایشاء و حاكم ما یرید! ذوب شدگانی كه ماست را سیاه می‌بینند! و به تعبیر زیبای قرآن «قل هل ننبئكم بالاخسرین اعمالاً الذین ضل سعیهم فی‌الحیوه الدنیا و هم یحسبون انهم یحسنون صنعا» بگو ای پیامبر آیا با خبر كنم شما را به كسانی كه زیانبرترین مردمند آنها كه عمل خود را تباه كردند در این سرای و گمان می‌برند بهترین مردمند از لحاظ عمل!

شعبان بی‌مخ‌های وحشت‌ و رهبت كه با هتاكی و سفاكی ننگ عنیف و معیف كوی دانشگاه را آفریدند و با تهاجم حیوانی مرتع دانشگاه را چریدند و با تعرضات شنیع پرده ناموس فرهنگ و علم را دریدند و در قتل‌های زنجیره‌ای مظلومان بی‌گناه و قربانیان بی‌پناه لعنت سرمدی خدا و نفرت ابدی خلق را خریدند. الذین اتخذوا دینهم لعباً و لهواً و عزتهم الحیوه الدنیا.

همان عمله‌های استبداد و چماقداران قدم به مزد نامهذب مجنون باطل اندیش و ظالم كیش كه چهره بین‌المللی نظام را ملكوك و وجهه اسلامی انقلاب را مهتوك نمودند. اولئك الذین طبع‌الله علی قلوبهم و اتبعو اهوائهم و عجب اینكه در آن دادگاه حق سوز عدالت كش به آن بردگان مفلوك دست مریزاد نیز گفتند و من لم یحكم بما انزل‌الله فاولئك هم الظالمون.

من در این سراشیبی عمرم كه صدای هولناك خطوات مرگ را می‌شنوم و صاعقه مهیب «تجهزوا رحمكم الله فقد نودی فیكم بالرحیل» را استماع می‌كنم و مشتاقانه لقاء حق‌تعالی و وصال اجداد طاهرینم را انتظار می‌كشم. موضوعی را كه باید در صدر مطالبم به رشته تحریر می‌كشیدم مطرح می‌كنم و می‌پرسم حصر فقیهی وزین و مجاهدی نستوه و مرجعی مبارز كه ثانی اثنین انقلاب و از اساطین نظام و اوتاد حوزه و اعاظم فقه و افاخم كشور است با كدام عقل و نقل و آیه و حدیث و عرف و شرع و سیاست قابل توجیه است؟ سوابق مستحسن و مدارج علمی چه فقیه و مرجعی همسنگ حضرت آیت‌الله منتظری مدظله است؟

معظم‌له نیمی از حوزه است و حوزه نیمی از اسلام و براین شناخت بود كه رهبر فقید و عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خمینی قدس سره القدوسی گرما بخشیدن به نظام و حوزه را به ایشان توصیه فرمودند. فاجعه نامسبوق و نامسموع حصر ارتجاعی و غیرانسانی مجتهدی چون ایشان عاقبتی شوم و نتیجه‌ای مشئوم و پایانی مذموم دارد. الملك یبقی مع‌الكفر و لایبقی مع الظلم.

عزت و حرمت و عظمت حریم مرجعیت معظم شیعه حتی در سیاه‌ترین حكومت و فرعونی‌ترین رژیم نیز استوار وپایدار و برقرار بوده است. حوزه‌های نفوذناپذیر علمیه همیشه كهف امین مردم و مراجع عظام تقلید علی‌الدوام حبل المتین ملت و روحانیت اصیل پیوسته حصن حصین كشور و منهاج حقیقت و منوار فضیلت بوده‌اند و حیات و ممات همه فقها از كلینی تا خمینی شاهد این مدعا است.

آه آه! شوقا الی رویته وا اسفا كه امروز شاهد حبوط روحانیت و سقوط مرجعیت هستیم! دریغ و درد كه دژ مستحكم و نفوذناپذیر مرجعیت شیعه به دست غوغائیان معركه سیاست و بازیگران صحنه ریاست به سود استعمار ضربه ای جانكاه خورد و الی‌الله المشتكی.

انشاءالله ملت شریف كاستی‌ها و قصوری را كه احیاناً مشاهده فرمودند به حساب كهولت سن از ضعف جسمانی این پیر ارادتمند كه مدام دعاگوی ملت و كشور است، بگذارند.

حقیر حدود سی سال پیش در نجف اشرف با كسب اجازه از محضر مبارك حضرت امام، رهبر كبیر انقلاب به اقامه نماز جمعه در اصفهان مجاز شدم ولی با كمال تأسف در شرایط موجود از امامت جمعه كنار می‌روم «الفرار ممالایطاق من سنن المرسلین».

در پایان برادران و خواهران بزرگوارم را به صبر و هوشیاری و متانت اكیداً توصیه می‌كنم و ملت و كشور مظلوم را به صاحب اصلی ولایت مولانا و صاحبنا حضرت مهدی موعود ارواحنا فداه می‌سپارم و دست همه طبقات را به رسم وفا و صفا می‌فشارم.

ای خداوند قسط و آزادی و ای پروردگار عدالت و آگاهی و ای آفریدگار قلم و اندیشه، بر كویر تفتیده و مزرعه خشكیده ما بیش از این آب شعور و باران نور ببار و رحمت واسعه خود را از این ملت بزرگ دریغ مدار. اللهم اظهر كلمه الحق و اجعلها العلیا و ادحض كلمه الباطل و اجعلها السفلی انك علی كل شی قدیر و بالاجابه جدیر، اللهم انا نشكو الیك فقد نبینا صلواتك علیه و آله و غیبته‌ ولینا و كثره عدونا و قله عددنا و شده الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا، فصلّ علی محمد و آله و اعینا علی ذلك بفتح منك تعجله و بضرّ تكشفه و نصر تعزّه و سلطان حقّ تظهره و رحمة منك تجللناها و عافیه منك تلبسناها، برحمتك یا ارحم الراحمین.

اصفهان؛ سید جلال الدین طاهری

۱۷ تیر سال ۱۳۸۱، ۲۶ ربیع‌الثانی ۱۴۲۳

 

***

 

پاسخ مقام رهبری به استعفانامه‌ی سرگشاده‌ی آیت اله طاهری

 

بسم اللّه الرحمن الرحيم

جناب آيةاللّه آقاي حاج سيد جلال الدين طاهري دامت توفيقاته

با سلام و تحيت ديروز نامه اي منسوب به جنابعالي ملاحظه كردم كه در آن از برخي اوضاع كشور از جمله رواج فسادهاي اخلاقي و مالي و وجود تبعيض ميان طبقات مردم و استفاده هاي نامشروع برخي از اصحاب مناصب حكومتي يا روحاني شكوه كرده ايد.

اينها مطالب حقّي است كه اينجانب در چند سال اخير بارها در اجتماعات عمومي و نيز در ديدار مسئولان ذيربط درباره ي آن هشدار داده و بسيج همه ي امكانات را براي مبارزه با فقر و فساد و تبعيض از همه خواسته ام. اكنون هم معتقدم جز با جهادي مخلصانه و برخاسته از احساس درد و احساس خطر، اين شجره هاي ملعونه قلع نمي شود و اين محتاج همكاري و همصدايي همه بخصوص صاحبان موقعيتهاي حكومتي و اجتماعي است. 

يقيناً از جنابعالي كه سوابق ممتدي در انقلاب داريد بيشتر از خيلي ها انتظار و توقع داشته و دارم و اكنون كه طبق اين اعلاميه به اين فكر افتاده ايد آن را به فال نيك مي گيرم.

امروزه براي رفع مشكلات مردم سه امر محوري وجود دارد، يكي توليد كار و اشتغال براي نسل جوان پراستعداد و پرشمار اين كشور است كه مشكلات زندگي را از دوش بخش مهمي از مردم ما بر مي دارد، دوم مبارزه با فساد اقتصادي در دستگاهها است كه اگر عزم همگاني بر آن قرار نگيرد همه ي تلاشهاي دولت كنوني و دولتهاي قبلي را خنثي و دستاوردهاي نظام مقدس ما را ضايع مي سازد و فاصله طبقاتي را عميق و منابع محدود ملّي را به خورد متجاوزان به حقوق ملت مي دهد.

سوم و از همه مهمتر وحدت ملّي و يكصدايي مسئولان و خواص است كه اگر مخدوش شود هيچ حركت سازنده به سامان نمي رسد. مردم فداكار و مؤمن ما بحمداللّه در زير پرچم اسلام و انقلاب متحدند. نمونه اي از حضور پُرحماسه و پُرانگيزه ي مردم در دفاع از نظام اسلامي و اعلام حمايت از مباني انقلاب را خود جنابعالي در سفر چند ماه قبل اينجانب به اصفهان شاهد و ناظر بوديد و پس از آنكه عظمت و هيبت اجتماع مردم مؤمن و غيور و جوانان پرشور و مصمم را در ميدان امام و خيابانهاي اطراف آن به چشم خود ديديد به اينجانب گفتيد كه من از اوايل انقلاب چنين جمعيت متراكم و پرشوري در اين ميدان عظيم نديده ام. 

مردم بر خلاف تحليل تعداد انگشت شمار اشخاص مغرض يا فريب خورده، پشتيبان نيرومند انقلاب و اسلام و امام اند. كساني كه بر اثر تلقين اطرافيان ناباب و نامطمئن پنداشته اند كه نظام جمهوري اسلامي دوران ضعف وانحلال را مي گذراند، خودشان در دوران ضعف و انحلالند.

دشمنان سوگند خورده ي انقلاب كه يكروز هم با امام و امت دل صاف و مهربان نداشته اند با اين تلقين ها مي خواهند مردم را مأيوس، جوانان را گمراه، و بعضي پيران موجّه ولي بي خبر را مدّعي امام و انقلاب كنند. در چنين شرايطي حرف زدن و اقدام كردن هوشياري بيشتري مي طلبد و اندك غفلتي دشمنان داخلي و خارجي را در سوءاستفاده و سوء نيت خود گستاخ مي سازد و جفاي بزرگي به اين ملت مظلوم است.

از همين رو، روزي كه اطلاعيه ي منسوب به جنابعالي صادر شده ضدانقلاب كه در زير سايه ي آمريكا و اسرائيل با پول آنها زندگي و تغذيه مي كند بيشترين سوءاستفاده را از آن كردند و آن را مقابله با سياستهاي امام راحل و نفي و رفض نظام اسلامي و شعارهاي آن وانمود كردند. 

البته بنده با سابقه ي رفاقت و آشنايي با جنابعالي و اطلاع از سوابق ممتدتان در انقلاب و نيز اطلاع از محبّتي كه همواره نسبت به اينجانب ابراز كرده ايد چنين برداشتي نمي كنم ولي كساني كه سخن شيطان را باور كنند و فريب آن رابخورند نيز وجود دارند. اين بايد موجب شود كه همه ي ما در گفتار و اظهار خود هوشياري و دقت و اخلاص بيشتري به كار گيريم و نگذاريم وحدت و انگيزه اين ملت بزرگ و قهرمان خداي نخواسته با غفلت ما مخدوش شود.

آمريكا براي عملي كردن تهديد خود در ايران تنها كمبودي كه دارد وجود يك پايگاه مستحكم مردمي است كه بتواند با استفاده از آن انتقام خود را از انقلاب و اسلام و امام بگيرد و براي سركوب اين ملت آزاد و شجاع، يك ديكتاتوري سياه شبيه ديكتاتوري پهلوي در اين كشور مستقر كند.

البته اين خواب بي تعبير و خيال احمقانه ي آنان مانند تحليلهاي غلط هميشگي شان نسبت به مسائل كشور، براي آنان جز خسران و يأس چيزي به بار نخواهد آورد. مهم آن است كه خواص ملت نگذارند هيچ حركت و اقدام آنان در خدمت آن هدف شوم قرار گيرد. در باب فساد اقتصادي خوب است همه از اطرافيان و منسوبان خويشاوندي و شخصيتي خود شروع كنند.

فساد را فقط در اشخاص دور دست نبينند، بلكه در نزديكان خود و اشخاص ظاهراً مورد اعتماد خود هم آن را حس و با آن مبارزه كنند. بلاي گرفتاري در مُشت اطرافيان نامطمئن موجب شد كه يكي از ياران و شاگردان نزديك امام در اواخر عمر آن يگانه ي زمان، مطرود ايشان واقع شود و او را از دخالت در امور سياسي منع شرعي كنند و باز اگر آن شخص به اين تصميم و اخطار حكيمانه ي استاد و مراد خود عمل مي كرد يقيناً مشكلات بعدي را براي خود و كشور به وجود نمي آورد.

اينجانب جفاي به خودم را فراموش مي كنم اما همه بايد از امام راحل عظيم خود آموخته باشيم كه جفاي به ملت و تلاش براي سُست كردن بنيان نظام اسلامي قابل بخشش نيست.

در پايان از مردم عزيز و وفادار ومردان و زنان مؤمن و غيور اصفهاني و بخصوص از فرزندان انقلابيم مي خواهم كه همه ي سعي خود را در حفظ آرامش شهر و محيط نماز جمعه ي اصفهان بكار برند و از هر شعار و حركتي كه موجب تشنج و اختلاف و دودستگي شود جداً پرهيز كند. بي شك يكي از مهمترين هدفهاي دشمن ايجاد هرج و مرج و آشفتگي و درگيري ميان اقشار ملت است. با كمال هوشياري از تحقق اين خواسته ي دشمنان زبون و ابله و پليد، جلوگيري كنيد.

اكنون كه جناب آقاي طاهري از امامت جمعه كناره گرفته اند مانند ماههاي گذشته كه ايشان به خاطر ابتلائات جسماني در نماز حاضر نمي شدند جناب حجةالاسلام آقاي حاج سيد علي قاضي عسگر و جناب حجةالاسلام آقاي حاج شيخ محمد تقي رهبر امامان جمعه ي موقت اصفهان، نماز جمعه را با متانت و استحكام و شكوه فراوان برگزار كنند. 

اينجانب از كسي شكوه نمي كنم و به مدد الهي اطمينان دارم و به خاطر عزم مؤمنانه ي اين ملت بزرگ و عظمتي كه در هنگامه مشكلات از خود نشان مي دهند جبهه ي سپاس بر درگاه الهي مي سايم و اگر شكوه اي در دل باقي بماند به درگاه ولي اللّه اعظم (ارواحنا فداه) عرضه خواهم كرد.

والسلام علي جميع عباداللّه الصالحين 

سيدعلي خامنه اي ۲۰ تیر ۱۳۸۱

 

اجرای حکم زندان افشین کشتکاری، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز

Posted: 02 Jun 2013 08:55 AM PDT

 جرس: افشین کشتکاری، از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی شیراز، برای اجرام حکم شش ماه حبس تعزیری به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است.

 

بنابر گزارش های رسیده به دانشجونیوز، صبح شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ افشین کشتکاری دانشجوی سابق دانشگاه صنعتی شیراز به جرم تشکیل گروه با هدف بر هم زدن امنیت کشور، به دادگاه عمومی انقلاب احضار شده و حکم سه سال حبس وی که شش ماه آن تعزیری است، تایید می شود.

وی عصر همان روز به زندان عادل آباد شیراز منتقل شده است.

افشین کشتکاری عضو هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، مدیر مسئول هفته نامه کاغذ اخبار، عضو اولین شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان و دبیر شورای موقت انجمن اسلامی دانشجویان بوده است.

این حکم در راستای فعالیت های صنفی، تلاش برای حفظ استقلال دانشگاه، تاسیس کانون ها و تشکلهای مستقل دانشجویی توسط آقای کشتکار صادر شده است.

این فعال دانشجویی ابتدا در ۱۶ آذر سال ۸۹ در پی برگزاری تجمع روز دانشجو به بازداشتگاه اطلاعات (پلاک ۱۰۰) احضار و ۲۵ روز نیز در بازداشت به سر برد. در دوران بازداشت کمیته انضباطی دانشگاه صنعتی شیراز حکم یک ترم محرومیت از تحصیل را برای وی صادر نمود. چند ماه بعد در اولین حکم صادره به سه سال حبس تعزیری محکوم شد که دادگاه تجدید نظر دو سال و نیم آن را به حالت تعلیق در آورد.

شایان ذکر است وکالت این فعال دانشجویی را ابتدا فرشید یداللهی وکیل دراویش گنابادی بر عهده داشت که در همان اوایل دادرسی پرونده، بازداشت شده و برادر وی فریبرز یداللهی وکالت پرونده را بر عهده گرفته بود.
 

گزارش تصویری - آیت الله طاهری

Posted: 02 Jun 2013 08:46 AM PDT

 

 

 

 

تكذیب ادعای بیمه تمامی كارگران ساختمانی/ بودچه كفاف نمی‌دهد

Posted: 02 Jun 2013 07:27 AM PDT



چكیده: «کارگران ساختمانی از مصوبهٔ مجلس ناراضی هستنند زیرا بودجه در نظر گرفته شده، جوابگوی بیمهٔ همهٔ واجدان شرایط نیست.»
دبیر کانون انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی از مصوبهٔ هفتهٔ گذشتهٔ مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص ۹ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی برای بیمهٔ کارگران ساختمانی انتقاد کرد و این مبلغ را برای بیمه کردن یک و نیم میلیون کارگر ساختمانی واجد شرایط، کافی ندانست.

«علی یار محمدی» در این باره به ایلنا گفت: کارگران ساختمانی از مصوبهٔ مجلس ناراضی هستنند زیرا بودجه در نظر گرفته شده، جوابگوی بیمهٔ همهٔ واجدان شرایط نیست.

مجلس شورای اسلامی روز گذشته (۷ خرداد ماه)، ‌ سازمان مالیاتی را مکلف کرد تا معادل عملکرد ۹ هزار میلیارد ریال از کل عوارض ارزش افزوده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از محل منابع مندرج در بندهای (ج) و (د) ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده متمرکز نزد سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور را برای بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کند.

این فعال كارگری با اشاره به سهم بیست درصدی کارفرمایان که تا پیش از تصویب قانون مذکور به عنوان پروانه ساخت از آن‌ها دریافت می‌شد، بیان کرد: سهم کارفرمایان برای بیمهٔ هر کارگر ساختمانی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است، بنابراین بودجه مصوب مجلس جوابگوی نیاز بیمه‌ای جامعه یك میلیون و ششصدهزار نفری کارگران ساختمانی نیست و تنها نیمی از واجدان شرایط (حدودا ۸۰۰ هزار نفر) مشمول بیمه می‌شوند.

به گفتهٔ این فعال کارگری، « مشکل بیمهٔ کارگران ساختمانی تا به امروز سهمیه بندی بود که همچنان ادامه دارد. تصویب قانون رفع موانع اجرایی قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، شعلهٔ امید برای برطرف شدن محدودیت‌ها را در دل جامعهٔ کارگری روشن کرد که متاسفانه به سرانجام نرسید.»

دبیر کانون انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی کشور در پایان با تاکید بر لزوم تصویب بودجهٔ کامل برای بیمهٔ کارگران ساختمانی، نسبت به رد مصوبهٔ هفتهٔ گذشتهٔ مجلس در شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد. 

هاشمی: امام در 81سالگی، جوان‌ترین نهضت مردمی را بنا نهاد

Posted: 02 Jun 2013 07:12 AM PDT

نگذاریم یادگاران امام را به گناه نکرده بنوازند
 جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مناسبت سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی بیانیه‌ای صادر کرد و در آن تاکید کرد: وظیفه ماست که نگذاریم یادگارانش را به گناهی نکرده و گفتاری که در محکمه‌ی بعضی‌ها، جرم آشکار است، مورد جفا قرار دهند و با کلماتی بنوازند که تکرار گفتار بعضی‌های دیگر با حضرت فاطمه(س) در سالهای پس از رحلت پیامبر(ص) در مدینه است  

 

به گزارش خبرآنلاین، هاشمی رفسنجانی در این بیانیه نوشته است: وظیفه ماست که نگذاریم یادگارانش را به گناهی نکرده و گفتاری که در محکمه‌ی بعضی‌ها، جرم آشکار است، مورد جفا قرار دهند و با کلماتی بنوازند که تکرار گفتار بعضی‌های دیگر با حضرت فاطمه(س) در سالهای پس از رحلت پیامبر در مدینه است و شبیه رفتاری است که با پشت کردن به آیه صریحة: «قُل لاّ أَسأَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقَرْبَی» با دو سبط نازپروده پیامبر و ذریّه مقدسش شد، گرچه این جمله فقط تشبیه است و نه تساوی.


متن کامل این بیانیه به قرار زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم


14 خرداد، در تقویم رسمی ایران و برای مردم، یادآور طنین بغض‌آلود صدایی است که در غم‌انگیزترین صبح تاریخ این سرزمین، گفت: «روح خدا به ملکوت اعلا پیوست»
سالروز آغاز غمی به وسعت دل‌های همه ایرانیان و پایان استشمام جهان اسلام از گُل وجود شخصیتی است که در سنّ 81 سالگی، جوان‌ترین نهضت مردمی را به بار نشاند و پس از 11 سال رهبری پیامبرگونه، در وصیت‌‌نامه‌اش گفت: «با دلی آرام و قلبی مطمئن و روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از خدمت خواهران و برادران مرخص و به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم و از خدای رحمان و رحیم می‌خواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیر بپذیرد.»
مردی که پس از شهادت پدر در راه مبارزه با زیاده‌خواهان و در دفاع از رعیت مظلوم، کودکی را در دامان مادر و نوجوانی را در مشاهده میدانی اتفاقات روزگار، مخصوصاً مشروطه گذراند و با علم به تأثیر افراط و تفریط در انحراف مسیر نهضت‌های مردمی، غمی سنگین در سینه داشت و می‌فرمود: «یقیناً روحانیون مجاهد از نفوذ، بیشتر زخم برداشتند. گمان نکنید که تهمت وابستگی و افترای بی‌دینی را تنها اغیار به روحانیت زده است، هرگز. ضربات روحانیت ناآگاه و آگاه وابسته، به مراتب کاری‌تر از اغیار بوده و هست... خون دلی که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختی‌های دیگران نخورده است.» (صحیفه امام، جلد 21، صفحات 273 تا 293)
در جوانی از حجره‌های حوزه علمیه و در اوج شهرتِ محبوبیت و مرجعیت، بیرق مبارزه با بی‌عدالتی‌های اقتصادی و سیاسی رژیم پهلوی و تغافل و تجاهل فرهنگی و اجتماعی «ولایتیون» آن روزگار را برافراشت که هر ندای عدالت‌خواهی و مبارزه با ستم را پرچم ضلالت در زمانه غیبت می‌دانستند.
تابش حضورش در زمستانی‌ترین فصل ایران اسلامی، تاریخ منجمد شده این سرزمین در 2500 سال استبداد و قرن‌ها استعمار را به همراه دل‌های مردم چنان گرم کرد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، آیین‌نامه باغ بهاری را در میثاق ملی قانون اساسی نوشت تا سرنوشت مردم در بی‌سابقه‌ترین حضور در انتخابات و بالاترین درصد تأیید «جمهوری اسلامی» به دست آنان بیفتد.
مردی بزرگ از سلاله خوبان که کرامت انتسابی، شرافت اکتسابی، شجاعت آسمانی، صراحت بیانی و صداقت عرفانی را در مکتب جعفری آموخته بود که چگونه در چشم مردم، به دور از زهدفروشی، برای آبادانی دنیای آنها، حریر ملاطفت بپوشد و دور از چشم مردم، برای آبادانی آخرت خویش، صوف ریاضت بر تن کند.
در پاسخ به ابراز ارادت پاک و بی‌آلایش مردم، دست مهربانی از حسینیه جماران تکان می‌داد و در مواجهه با متملّقان ظاهرفریب، صلابت کلام مولای خویش، علی علیه‌السلام را بر زبان می‌آورد که «اَنَا دُونَ ما تَقُولُ، وَ فَوقَ ما فی نَفسِ، از آنچه بر زبان داری پایین‌تر و از آنچه در دل داری بالاترم»
در عالم سیاست به درس هیچ یک از مکاتب دنیا نرفته بود، اما در مسئله آموزی به سردمداران دو بلوک شرق و غرب آن روز جهان، نگارگری می‌کرد و در فراز و فرودهای روزگار که سیاسی کاری‌ها، 15 سال انزوای غربت را بر او تحمیل کرده بود، با تأسی به 25 سال خانه نشینی منتخب آسمانی غدیر، آن خطبه عبرت‌آموز نهج‌البلاغه را می‌خواند که: «اللهُمَّ اِنَّ تَعلَمُ اَنّهُ لَم یَکُنِ الَّذِی کَانَ مَنّا مُنافََسهً فِی سُلطانٍ، وَ لا التِماسَ شَیءٍ مِن فُضُولِ الحُطامِ، وَلکِن لِنَرُدَّ المَعالِمَ مَن دینِکَ، وَ نُظهِرَ الاصلاحَ فِی بِلادِکَ. فَیَأمَنَ المَظلُومُونَ مِن عِبادِکَ، وَ تُقامَ المُعَطَّلَهُ مِن حُدُودِکَ ؛ خدایا تو می‌‌دانی که آنچه ما انجام دادیم برای به دست آوردن قدرت و سلطنت و جمع‌آوری اموال بی‌ارزش دنیا نبود، بلکه برای آن بود که نشانه‌های دین تو را باز نماییم و در سرزمین‌های تو اصلاح را نمایان سازیم تا بندگان مظلوم تو امنیت یابند و حدود تعطیل شده‌ات برپا گردد.»
خانواده و خاندانش را چنان در جهاد فی‌سبیل‌الله تربیت کرده بود که زمانی با شهادت حاج آقا مصطفی و زمانی با شهامت حاج احمد آقا، روابط عاطفی پدر و فرزندی را با مفاهیم متعالی اسلام پیوند زد و نگذاشت فرزندانش شیرینی تملّق و چاپلوسی را بر تلخی سخنان حق و حقیقت ترجیح دهند.
فرودش در بهمن 57 بر دل‌ها بود و پس از 10 سال رهبری بی‌بدیل، مهاجرت آسمانی‌اش بر دست‌های عزادار مردمی بود که برای آمدنش اشک شوق می‌ریختند و برای رفتنش سوگمندانه به سر و سینه می‌زدند.
مردی که آیینه خیالش در شنیدن انتقاد، هرگز آلوده به زنگار کینه نمی‌شد و تملّق چاپلوسان او را غرّه نمی‌کرد و باران لطافت طبعش به آبیاری مزارع گروه‌ها و جناح‌های سیاسی منحصر نمی‌شد و همیشه چون پدری مهربان، برای همه به طور یکسان «بشیراً و نذیرا» بوده است.
جان کلام را یادگارش حاج احمد آقا خمینی گفته بود که: «[امام] خمینی(ره) را نیازی به وصف ما نیست که همه وجودش «انقطاع الی الله» بود و در میدان عرفان عملی و مجاهده با نفس، دنیا و جاذبه های دنیایی را پیش از آنکه بشناسیمش، به اهلش وانهاده بود... آری دچار روزمرگی شدن و از ادامه راه در میان آن باز ایستادن، تحت تأثیر وسوسه خناسان قرار گرفتن، ناامید و مأیوس شدن، اهداف و آرمان‌ها و رنج‌هایی که برای تحقق آنها کشیده شده، فراموش کردن و از مسیر، منحرف گشتن و به گذشته‌های شوم بازگشتن، واقعیت تلخی است که احتمال وقوع آن به عنوان یک خطر جدّی، فراروی تمامی انقلاب‌ها و نهضت‌ها وجود داشته و دارد، چه رسد به آنکه نسبت به سختی‌های راه پیموده و بهای سنگینی که برای رسیدن به وضعیت موجود پرداخت شده است، ناآگاه و ناآشنا باشیم.»
اینک 24 سال پس از آن واقعه عظیم، ماییم و آرمان‌هایی که آن بزرگوار برای ملت‌ها و امت‌ها ترسیم کرده بود.
هرچند هر روز که از عمر زمینی‌مان می‌گذرد، خلاء وجودی آن پیر فرزانه را بیشتر حس می‌کنیم، اما وظیفه ماست که نگذاریم گذشت زمان و تلاش خزنده مخالفان آن عزیز، غبار فراموشی و انحراف بر آیینه افکارش بنشاند. وظیفه ماست که نگذاریم یادگارانش را به گناهی نکرده و گفتاری که در محکمه‌ی بعضی‌ها، جرم آشکار است، مورد جفا قرار دهند و با کلماتی بنوازند که تکرار گفتار بعضی‌های دیگر با حضرت فاطمه(س) در سالهای پس از رحلت پیامبر(ص) در مدینه است و شبیه رفتاری است که با پشت کردن به آیه صریحة: «قُل لاّ أَسأَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلاّ الْمَوَدَّهَ فِی الْقَرْبَی» با دو سبط نازپروده پیامبر و ذریّه مقدسش شد، گرچه این جمله فقط تشبیه است و نه تساوی.
سخنم با مردم و بیت شریف امام به عنوان کسی که سالها از انفاس قدسیه‌اش، سعادت کسب فیض داشت، این است که به نشر آثار آن زعیم عالی‌قدر و ثبت آنها در تاریخ بکوشید و در این راه ثابت قدم بمانید که اگر در این راه کوتاهی کنیم، دیوارهای فاصله جامعه با امام هر روز بلندتر و بلندتر می‌شود.
سالگرد رحلتشان که در اتفاقی اعجازگونه همزمان با سالگرد اولین قیام رسمی مردم در پانزدهم خرداد سال 42 شده، فرصت مغتنمی است تا یک بار دیگر گفتار و رفتارش را مرور کنیم تا نگذاریم اسرائیلیات، تفسیر و تأویل سخنانش برای انحراف از اهداف راستین مبارزه و انقلاب اسلامی باشند.


اکبر هاشمی رفسنجانی
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام 

دبیر خانه کارگر تهران: افزایش حقوق در حد صفر بوده‌است

Posted: 02 Jun 2013 07:12 AM PDT

جرس: دبیر خانه کارگر تهران معتقد است اگر بالا بردن دستمزد با رشد تورم و قیمت‌ها متناسب نباشد هر طرحی که به منظور افزایش قدرت خرید مردم و حقوق بگیران ارائه شود بی تاثیر است.  

 

اسماعیل حق پرستی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: در حال حاضر افزایش ناچیزدستمزد نیروی كار در مقایسه با رشد چند برابری قیمت محصولات نهایی ناعادلانه است.

وی افزود: در این شرایط تورمی حتی افزایش به ظاهر 25 درصدی حقوق کارگران پاسخگوی یک سوم هزینه‌های نیست و همین مسئله باعث نارضایتی كارگران شده‌است.

او با یادآوری اینكه در ماده 41 قانون کار مسئله چگونگی تعیین مزد به بهترین تعیین شده است گفت: تعیین دستمزد كارگر براساس نرخ تورم وتامین سبد معیشت خانوار نباید تعارضی با منافع كارفرمایان داشته باشد.

این فعال کارگری افزود: در سبد هزینه خانوار کارگری، مسکن، خوراک و حمل و نقل بخش زیادی از درآمد ماهانه یک کارگر رابه خود اختصاص داده است و این در حالیست که در سالهای گذشته حقوق ریالی مربوط به این مزایاهای جانبی برای كارگران ثابت مانده است.

حق پرستی همچنین با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت، شرایط فعلی اقتصاد کشور را برای معاش کارگران مناسب ندانست و گفت: با افزایش 25 درصدی حداقل مزد كارگران برای سال جاری حتی قادر به تامین معاش خانواده خود نیستند.

دبیر اجرایی خانه كارگر تهران گفت: در این شرایط كارگران انتظاردارند که از یكسو دستمزد آنان به طور واقعی افزایش یابد و از سوی دیگر قیمت كالاها ثابت نگهداشته شود.

او افزود: نگاهی به روند تغییرات دستمزد در سنوات گذشته نشان می‌دهد كه میزان افزایش حداقل دستمزد در حالت سكون و در حد صفر بوده‌ است.

وی اظهار داشت: افزایش حقوق و دستمزد زمانی ارزشمند است که قدرت خرید کارگران را در پی داشته باشد و دولت بتواند قیمت‌ها در بازار را كنترل كند. 

افزایش ۱۰۰درصدی قیمت خرما/  هر کیلو خرما ۷ هزار تومان شد

Posted: 02 Jun 2013 05:54 AM PDT

جرس: رئیس اتحادیه خشکبار کشور از افزایش ۱۰۰درصدی قیمت خرما خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت عمده خرمای مصرفی عموم مردم به کیلویی ۷هزار تومان رسیده و به دلیل اینکه خرما متولی خاصی ندارد همه به دنبال مقصر هستند.  

 

علیرضا ارزانی در گفت‌وگو با تسنیم در مورد قیمت خرما با توجه به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان اظهار داشت: هر ساله چند ماه قبل از ماه رمضان به دلیل افزایش تقاضا، هشدار افزایش قیمت را به مسئولان اعلام می‌کنیم ولی اقدامی انجام نمی‌شود، در سال جاری نیز از چند ماه گذشته اعلام کردیم که قیمت خرما در ماه رمضان افزایش خواهد یافت بنابراین خواستار انجام برخی اقدامات از مسئولان شدیم.

وی با بیان اینکه اقدامی در مورد جلوگیری از افزایش قیمت خرما انجام نشد، بیان کرد: قیمت عمده خرمایی که مصرف عموم مردم است چند ماه گذشته 3500 تا 3700 تومان بود که در حال حاضر به 7 هزار تومان افزایش یافته است که این یعنی رشد 100 درصدی قیمت خرما. با توجه به این مسائل معتقدم به جایی رسیدیم که باید تصمیم جدی در این زمینه اتخاذ شود و دولت مشخص کند که متولی خرما در کشور چه نهادی است. در برخی استانها اتحادیه خاصی متولی این کار نیست.

رئیس اتحادیه خشکبار کشور تصریح کرد: در برخی استانها اتحادیه مواد غذایی متولی قیمت خرما است و حتی در خراسان اتحادیه برنج فروشان متولی خرما است، گفت: نمی‌دانم اتحادیه برنج فروشان چه ارتباطی به خرما دارد و بر این اساس مشکل اساسی این است که خرما متولی ندارد تا وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد بتوان آن بخش را بازخواست کرد و یا پیگری لازم را انجام داد.

ارزانی ادامه داد: دو سال است با نامه‌نگاری‌های مختلف درخواست کرده‌ایم اتحادیه خشکبار متولی خرما شود و هنوز به نتیجه نرسیده ایم زیرا هنوز تصمیم‌گیری نکرده‌اند که کجا متولی بازار خرما باشد.

ما نمی‌گوییم حتما اتحادیه خشکبار متولی این کار باشد ولی تصمیم بگیرند کجا باید این کار را انجام دهد تا بتوان اتفاقاتی که در مورد این محصول رخ می‌دهد را پیگری کرد.در حال حاضر قیمت خرما دوبرابر شده و همه به دنبال مقصر هستند در حالی که فرد خاصی مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش صددرصدی قیمت خرما برخی صحبت ها نسبت به ممنوعیت صادرات آن مطرح می‌شود، افزود: اینکه بخواهیم برای تنظیم بازار داخل از صادرات خرما جلوگیری کرد اقدام درستی نیست.

ایران در برخی سالها نخستین و یا دومین کشور صادرکننده خرما بوده است و این اقدام اثر منفی بر روی جایگاه ایران خواهد داشت و حتی فضا برای مشتریان خارجی باز خواهد شد. راحت‌ترین روش برای کنترل بازار داخل جلوگیری از صادرات است که حتی حرف زدن در مورد آن نیز باعث ایجاد ترس بر روی مشتریان خارجی می‌شود.  

عارف: گرچه ما را خس و خاشاک نامیدند اما باید به فکر آینده باشیم

Posted: 02 Jun 2013 05:33 AM PDT

جرس: محمدرضا عارف، درباره دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری و اعتراضاتی که پس از آن اتفاق افتاد گفت: در انتخابات ۸۸ تخلف‌های آشکار اتفاق افتاد و حمایت‌های نابه‌جایی شد. ما نمی‌توانیم در گذشته بمانیم گرچه مردم را خس و خاشاک نامیدند اما باید به آینده فکر کنیم.  

 

وی افزود: بارها گفته‌ام در انتخابات 88 برخی که باید بی‌طرف می‌بودند دخالت کردند و برخی دیگر وعده‌های کاذب به مردم دادند اما باید نگاه به آینده داشت و در یک شرایط مناسب حوادث 88 را تحلیل و بررسی کرد تا مشخص شود سهم گروه‌ها و افراد مختلف از این حادثه چقدر بوده است.


این کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری که در مستند رادیویی 30 دقیقه‌اش که از رادیو ایران پخش شد سخن می گفت در پاسخ به سوالی درباره انتخابات 88 گفت: ما نمی‌توانیم در گذشته بمانیم گرچه مردم را خس و خاشاک نامیدند اما باید به آینده فکر کنیم.


وی افزود: بارها گفته‌ام در انتخابات 88 برخی که باید بی‌طرف می‌بودند دخالت کردند و برخی دیگر وعده‌های کاذب به مردم دادند اما باید نگاه به آینده داشت و در یک شرایط مناسب حوادث 88 را تحلیل و بررسی کرد تا مشخص شود سهم گروه‌ها و افراد مختلف از این حادثه چقدر بوده است.


عارف افزود: اینکه ما در گذشته بمانیم خواست رقباست آنها می‌خواهند همانطور که در این مدت تریبون‌ها انحصارا در اختیار آنها بود در آینده نیز همینطور باشد و جریانی با نام‌های خط امام جریان چپ و اصلاح‌طلب حذف شود.


وی افزود: بعد از حوادث 88 برخی یکسویه به دادگاه رفتند، یکسویه محکوم شدند و یکسویه درباره آنها قضاوت شد بنابراین بهتر است این شرایط در آینده مورد بررسی قرار گیرد.


عارف در پاسخ به این سوال چرا عنوان دانشجویان ستاره‌دار را که در دوران وزارت علوم دولت خاتمی مطرح شد را به دولت بعدی منتسب می‌کنید گفت: ما با ستاره دار شدن دانشجویان مخالفیم. دانشجو اگر هم می‌خواهد ستاره داشته باشد باید ستاره افتخار داشته باشد.


وی با انتقاد از برخی تصمیم‌های دانشگاهی گفت: متاسفانه امروز وقتی می‌خواهند یک استاد دانشگاه را استخدام کنند از او می‌پرسند در انتخابات 88 به چه کسی رای داده است یعنی صلاحیت‌های علمی را در نظر نمی‌گیرند و بر همین اساس است که برخی اساتید دانشگاه نتوانستند صلاحیت حضور در دانشگاه را بگیرند.


واکنش به برخورد با تعدادی از جوانان در حسینیه جماران

 

کاندیدای دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری ضمن ابراز تاسف بخاطر برخورد با تعدادی از جوانان فعال در عرصه انتخابات در ستاد حسن روحانی اظهار داشت: از برخورد امنیتی، با جوانانی که در حوزه فعالیت‌های انتخابات فعال هستند و قصد خلق حماسه‌ای سیاسی دارند، بسیار متاسفم.


محمدرضا عارف، همچنین ضمن ابراز امیدواری در ارتباط با برخورد مناسب با این جوانان، تصریح کرد: امیدوارم مسئولین با سعه صدر بیشتری با فعالان سیاسی به ویژه جوانان علاقه‌مند برخورد کنند تا شاهد شور و نشاط در برگزاری انتخابات و خلق حماسه‌ای ملی که خواست رهبر معظم انقلاب است، با حضور پر شور جوانان در این عرصه باشیم.
 

پیام‌های تسلیت افراد و گروه‌های سیاسی به مناسبت درگذشت آیت‌الله طاهری

Posted: 02 Jun 2013 05:14 AM PDT

  جرس: در پی درگذشت آیت الله سید جلال الدین طاهری، افراد و سازمان های سیاسی مختلف همچون آیت الله صانعی٬ هاشمی رفسنجانی٬ محمد خاتمی٬ حسن خمینی وعبدالله نوری در پیام هایی این ضایعه را به مردم و خانواده وی تسلیت گفتند.  

 

آیت الله صانعی

 آیت الله صانعی در پیام تسلیتی نوشته است که "ایشان عالمی وارسته و متقی و فقیهی متعبّد و مؤمن و خستگی ناپذیر در مبارزه با ظلم و ستم و دفاع از حقوق مردم و دفع فساد و فتنه و نهی از منکر بود."

 

 آیت الله هاشمی رفسنجانی

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله سیدجلال‌الدین طاهری اولین امام جمعه اصفهان را تسلیت گفت. در این پیام اشاره شده است: درگذشت آن فقيد سعيد را كه در طول عمر پربركت خود در مسئوليت‌هاي خطير امام جمعه و نمايندگي ولي‌فقيه در اصفهان، عضويت در مجالس خبرگان قانون اساسي و خبرگان رهبري، خدمات ارزنده‌اي تقديم انقلاب اسلامي نمود، تسليت مي‌گويم.

 

سید محمد خاتمی

سید محمد خاتمی با صدور پیامی رحلت سید جلال الدبن طاهری که "عمر شریف خود را در مبارزه با طاغوت و برای اعتلاء کلمه حق و خدمت به مکتب اهل بیت و بیداری و برخورداری مردم صرف نمود" را به مردم اصفهان و دوستداران آن بزرگوار تسلیت گفت.

 

سید حسن خمینی
سیدحسن خمینی نیز با صدور بیانیه‌ای درگذشت آیت‌الله سیدجلال‌الدین طاهری اصفهانی را تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: آن مرحوم در طول سال های سخت و سنگین مبارزه که نام خمینی را تنها می‌شد در سیاه چال های نظام سلطنتی بر زبان جاری ساخت، از پیشگامان مبارزه بود و با تحمل تبعید و زندان، منادی نام امام عظیم الشأن ما گردید و در سال‌های جنگ و جهاد با حضور در جبهه های دفاع مقدس و با تقدیم فرزند خویش شهید علی طاهری از پیشگامان این عرصه به حساب می‌آمد.

 

آيت الله بیات زنجانی
در ادامه آیت الله بیات زنجانی در پیامی این ضایعه را تسلیت گفت و نوشت: این عالم جلیل القدر اگرچه در اواخر عمر شریف مورد بی مهری ها و هتک حرمت های فراوان قرار گرفت، ولی از تکلیف الهی اش که همان “امر به معروف و نهی از منکر” بود باز نایستاد و تا آخرین لحظه عمر مبارکش به این امر مقدس پایبند ماند که ان شاء الله خداوند عالم این تلاش بی شائبه را ذخیره ای برای قبر و قیامت ایشان قرار خواهد داد.

 

 خانواده بهشتی

خانواده شهید آیت‌الله دکتر بهشتی نیز به مناسبت درگذشت مرحوم آیت‌الله طاهری اصفهانی پیام تسلیتی صادر کردند.

در این پیام تسلیت آمده است: سابقه‌ی آشنایی دوستی آن مرحوم با شهید‌آیت‌الله دکتر بهشتی به آغاز دوران تحصیل علوم دینی بازمی‌گشت و پس از آن، این رابطه تا زمان شهادت ایشان استوار باقی ماند. آیت‌الله طاهری یکی از سرمایه‌های علمی و اجتماعی اصفهان و از پیشتازان مبارزات آزادی‌خواهانه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی بودند.
 

 

عبدالله نوری

همچنین عبدالله نوری در پیامی ضمن تسلیت این ضایعه آورده است: مرحوم آیت الله طاهری، برای همه ی رزمندگان غیور عرصه ی جهاد و شهادت، سیمایی پر فروغ و امید بخش بود. او در طول هشت سال دفاع مقدس هیچ گاه فرزندان مجاهد خود را تنها نگذاشت و در زمان عملیات با حضور خود آن ها را به ساحل آرام و امنیت خاطر معنوی می رساند.
 

 

سازمان عدات و آزادی ایران اسلامی

سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی نیز با صدور پیامی ارتحال این فقیه را تسلیت گفت و در پیام خود نوشت: کارنامه درخشان این فقیه نستوه چه پیش و چه پس از انقلاب گویای تلاشی پیگیر در راستای اعتلای اسلام و ایران است؛ چه زمانی که در قبل از انقلاب به عنوان شاگرد برجسته و یار وفادار حضرت امام خمینی(ره) به صف مبارزه با استبداد ستمشاهی پیوست و رنج زندان و شکنجه و تبعید را به جان خرید و نیزبه توصیه بزرگ مرجع آزاده جهان تشیع فقیه عالیقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری (ره) به اقامه نماز جمعه پرداخت و مسجد اعظم حسین آباد را به پایگاه نشر انقلاب در استان اصفهان تبدیل کرد.

 

دکتر عارف

دکتر محمدرضا عارف، کاندیدای اصلاح‌طلب دور یازدهم انتخابات ریاست جمهوری، درگذشت آیا الله طاهری را طی پیامی تسلیت گفت. در این پیام تسلیت آمده است: مرحوم آیت الله طاهری شخصیتی کم نظیر و از نسل صدوقی‌ها، مدنی‌ها، اشرفی اصفهانی‌ها، بهشتی‌ها و مطهری‌ها بود.
 

 

آیت الله مظاهری

آیت الله مظاهری در پیامی درگذشت آیت الله طاهری اصفهانی را تسلیت گفت. در پیام ایشان آمده است: اين عالم فقيد در زمرۀ علماء مبرّزي بودند که از اوان نهضت اسلامي امام راحل عظيم‌الشّأن«قدّس‌سرّه‌الشّريف» در صف مبارزه با رژيم طاغوت ستمشاهي وارد شده و در اين راه، مرارت‌ها و رنج‌هاي متعدّدي را متحمّل گرديدند و پس از پيروزي انقلاب شکوهمند اسلامي نيز در منصب نمايندگي آن امام عزيز در استان اصفهان و امامت جمعه اصفهان، خدمات متعدّدي را به انقلاب و نظام مقدّس جمهوري اسلامي ايران و حوزۀ علميه اصفهان تقديم نموده و از جمله علاوه بر حضور مکرّر در جبهه‌هاي دفاع مقدس، فرزند برومند خود را نيز به اسلام و انقلاب اسلامي تقديم داشتند. 

بیت آیت‌الله مظاهری

در پی درگذشت آیت الله طاهری اصفهانی، امام جمعه سابق اصفهان و از یاران قدیمی مرحوم آیت الله منتظری؛ بیت این مرجع فقید نیز با صدور پیام تسلیتی، رحلت وی را به سید محمد طاهری، فرزند ایشان تسلیت گفتند.

در بخشی از این پیام آمده است: آن مرحوم به زخارف دنیوی دلبستگی نداشت و امامت جمعه اصفهان را وانهاد، تا از مرجع مظلوم و محصور آیة الله العظمی منتظری دفاع نماید و برای این مهم از هیچ کوششی دریغ ننمود.
 

جبهه مشارکت ایران اسلامی

جبهه مشارکت نیز در پیامی با تسلیت این ضایعه نوشته است: بی شک آیةالله طاهری مظهر روحانیت بیدار، آگاه ، درد آشنا و مردم محوری بود که همه مظاهر فریبنده دنیای مادی را با لحظه ای در کنار مردم ماندن عوض نکرد و ثابت کرد که به راستی "نشانه خدا" در عصر فریب و دروغ است.