جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بازداشت تعدادی از مسؤولان وزارت ارشاد

Posted: 31 Oct 2012 10:49 AM PDT

جـــرس: تعدادی از مدیران میانی سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال اخیراً تحت تعقیب قرار گرفته و برخی از آنان نیز بازداشت شده اند.


این افراد که متهم به برخی تخلفات مالی هستند، پس از روی کار آمدن مدیریت جدید مرکز ، تسویه حساب و اخراج شده بودند تا پرونده هایشان بررسی مجدد شود.


به گزارش عصرایران، همچنین از معاونت های سینمایی و فرهنگی نیز خبرهای مشابهی می رسد و به قرار اطلاع ، تعدادی از کارکنان این دو بخش که مرتکب برخی سوء استفاده های مالی شده بودند، توسط حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شناسایی و توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده اند.


یک منبع نزدیک به وزیر ارشاد در این‌باره گفت: شخص وزیر بر این رویدادها نظارت و تأکید دارد که سالم سازی فضای این وزارتخانه از تخلفات مالی همچنان ادامه خواهد داشت ولو آن که نیاز به برخوردهای قضایی باشد.
 

اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی زن در زندان اوین در اعتراض به یورش گارد ویژه

Posted: 31 Oct 2012 08:29 AM PDT

جـــرس: در پی یورش نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین به بند زندانیان زن سیاسی که با هتک حرمت و آزار آنها همراه بود، تعدادی زندانیان این بند دست به اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.

 

به گزارش کلمه، حمله کنندگان به بند بانوان که شامل حدود ۲۰زن از نیروهای گارد یگان حفاظت زندان اوین بودند با ورود به حریم خصوصی و شخصی زندانیان سیاسی باعث بر هم زدن نظم و سلب آسایش آنان شده و پس از یورش به بند سیاسی بانوان زندانیان را به شکل توهین آمیزی بازرسی بدنی کردند.


اعتراض فائزه هاشمی
این اقدام با واکنش اعتراضی فائزه هاشمی که در حال حاضر نماینده و وکیل بند زندانیان و سایر زندانیان سیاسی زن است، مواجه شد.


براساس این گزارش، ماموران حفاظت سپس زندانیان سیاسی را به حیاط کوچک بند هدایت کرده و برای ساعتی همه زندانیان سیاسی را در فضای کوچک و نامناسب محبوس کرده و شروع به تفتیش وسایل شخصی آنان کردند که این حرکت با واکنش زندانیان زن روبرو شد.


شعار یا حسین میرحسین زندانیان
برای نشان دادن اعتراض خود به ماموران امنیتی و حفاظتی زندان اقدام به سر دادن شعار “یا حسین میر حسین”، “مرگ بر دیکتاتور”، “موسوی زنده باد کروبی پاینده باد” و سرودهای “ای ایران”، “یار دبستانی” و “نه خارم نه خاشاک” کردند.


این یورش هم چنین با واکنش اعتراضی زندانیان از جمله اعتصاب غذای جمعی از این زنان سیاسی همراه شده است.


اعتصاب غذای ۹ زندانی سیاسی
تا کنون ۹نفر از زندانیان سیاسی زن از جمله بهاره هدایت، نازنین دیهیمی، ژیلا بنی یعقوب، شیوا نظرآهاری، مهسا امرآبادی، حکیمه شکری، ژیلا کرم زاده مکوندی، نسیم سلطان بیگی و راحله زکایی در اعتراض به این اقدام ماموران حفاظت -اطلاعات زندان دست به اعتصاب غذا زدند.


زندانیان سیاسی زن خواستار عذرخواهی رسمی رییس زندان اوین و مسوولان اداره حفاظت این زندان و همچنین ارایه ضمانت هایی از سوی آنان مبنی بر عدم تکرار چنین رفتارهای شده اند.


نام مامورانی که هتک حرمت کردند چیست؟
به گفته تعدادی از زندانیان دردی زاده و سلامی از جمله مامورانی هستند که با شیوه های غیراخلاقی و توهین آمیز در هنگام تفتیش بدنی، اقدام به آزار بدنی زندانیان کرده اند.


بند بانوان زندان اوین تنها بندی است که زندانیان زن در آن نگهداری می شوند و اتهام این زندانیان، سیاسی است.


گفته می شود پس از شروع به کار علی اشرف رشیدی به عنوان رییس زندان اوین فشارها به زندانیان سیاسی افزایش یافته است. این فشارها طی هفته های گذشته با سخت گیری برای اعزام و درمان زندانیان سیاسی، بازرسی های بدنی در هنگام خروج و ورود و اجازه دخالت ماموران امنیتی در امور زندان تشدید و این امر سبب نارضایتی و نگرانی زندانیان سیاسی شده است.
 

زیباکلام: اصولگرایان از حضور اصلاح طلبان در انتخابات میترسند

Posted: 31 Oct 2012 07:52 AM PDT

جـــرس: تحلیلگر و کار‌شناس مسائل سیاسی در خصوص شرکت اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری آینده اظهار داشت: اگر خاتمی در انتخابات شرکت کند بالای بیست میلیون رای خواهد داشت.


به گزارش ایلنا، صادق زیباکلام خاطرنشان کرد: اصولگرایان تمایلی ندارند که اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند. بنابراین به نظر می‌رسد نامزدهای جدی اصلاح طلبان با مشكل تایید صلاحیت مواجه خواهند شد و از حضورشان جلوگیری خواهدشد.


وی در ادامه افزود: اصلاح طلبان حرف های جدی بسیاری می‌زنند اما اصولگرایان نمی‌خواهند اصلاح طلبان در انتخابات حضور داشته باشند.


زیباکلام در پاسخ به اینکه آیا اصلاح طلبان به این جمع بندی خواهند رسید که در انتخابات شرکت کنند یا نه، خاطر نشان کرد: اصلاح طلبان می‌خواهند که در انتخابات شرکت و کاندیدا معرفی کنند اما مسئله این است که اصولگرایان نمی‌خواهند. اگر اصولگرایان در خرداد ۷۶ می‌دانستند که آقای خاتمی بالای بیست میلیون رای خواهد آورد، نمی‌گذاشتند.


زیباکلام ممانعت اصولگرایان از حضور اصلاح طلبان در انتخابات را به دلیل ترس از استقبال مردم از آنان دانسته و افزود: معتقدم اگر خاتمی نامزد شوند بالای بیست میلیون رای خواهند آورد. اگر آقای ناطق نوری با تایید آیت الله هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات شوند، با وجود تخریب‌های سنگینی که تاکنون اتفاق افتاده رای بسیار بالایی خواهند آورد. البته هیجکدام از این موارد جای خاتمی را نخواهد گرفت.


 

زندانی شدن یکی دیگر از هواداران نهضت آزادی ایران

Posted: 31 Oct 2012 07:52 AM PDT

جـــرس: بر اساس گزارش ها، مسعود صادقی، از هواداران نهضت آزادی ایران، خود را برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان اوین معرفی کرده است.

 

به گزارش «میزان خبر» مسعود صادقی برای گذراندان حکم شش سال حبس قطعی و ۷۴ ضربه شلاق خود را به زندان اوین معرفی کرد و اکنون در بند ۳۵۰ این زندان به سر می‌برد.


مسعود صادقی، جعفر گنجی و آرش نجبایی سه تن از علاقمندان نهضت آزادی ایران بودند که بعد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بازداشت شدند و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور از طریق تشکیل و راه اندازی گروه مطالعه تاریخ مجموعا به ۱۷ سال و ۷۴ ضربه شلاق زندان محکوم شدند.


مسعود صادقی دانش آموخته دانشگاه هنر می‌باشد که در اول اسفند ۱۳۸۹ تنها یک روز پس از به دنیا آمدن دخترش بازداشت شد و به مدت یک ماه در بند امنیتی ۲۴۰ زندان اوین بود و در ‌‌نهایت با قرار وثیقه ۷۰ میلیون تومانی آزاد شد.


پیش از این نیز جعفر گنجی ۲۹ فروردین ۹۱ برای گذراندان حکم پنج سال قطعی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
 

لاریجانی :قوه قضاییه اجازه بازدید از زندان های ایران را به هیچ هیئت و کشور خارجی نمی‌دهد

Posted: 31 Oct 2012 07:30 AM PDT

جـــرس: در حالیکه نقض حقوق بشر در ایران همچنان ادامه داشته و گزارش های مستندی از شرایط وخیم و غیر انسانی حاکم بر زندانهای جمهوری اسلامی منتشر می شود، رئیس دستگاه قضایی ایران با رد درخواست یک هیات اروپایی برای ملاقات با زندانیان سیاسی در ایران ادعا کرد که وضع زندان های جمهوری اسلامی بهتر از اروپا و آمریکاست.


به گزارش مهر، صادق آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی با «تاکید» بر این‌که "زندان‌های جمهوری اسلامی از زندان‌های بسیاری کشورهای دیگر حتی کشورهای مدعی رعایت حقوق بشر به مراتب بهتر است"، گفت: ‌"پارلمان اروپا چطور به خود اجازه داده است که برای سفر به کشور ما، پیش شرط بازدید از زندانهای ایران را بگذارد و اعلام کند که قصد اعطای جایزه به افرادی دارد که از سوی دستگاه قضایی مستقل ایران محکوم شده‌اند. آیا این مسئله دخالت بیجا و آشکار علیه یک کشور مستقل نیست."


لاریجانی برای اثبات ادعای خود به شرایط زندان گوانتانامو اشاره کرد و وضعیت زندان های جمهوری اسلامی را بهتر از آن زندان دانست چرا که به گفته او "هنوز کسی نمی‌داند در این زندان چه می‌گذرد و حتی اسامی زندانیان این زندان در فهرست زندانیان آمریکا نیست."

ادعای رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در حالیست که وی درخواست هیئت پارلمان اروپا برای بازدید از زندانهای ایران و گفتگو با زندانیان سیاسی و نیز اعطای جایزه را "دخالت آشکار در نظام قضایی جمهوری اسلامی" خوانده و گفته است: عدالت شرط اول و آخر دستگاه قضایی ایران است و قوه قضاییه رسیدگی براساس عدالت را وظیفه دینی و قانونی خود می‌داند و بازدیدها و امثال آن تأثیری در رسیدگی دستگاه قضایی ندارد.

آملی لاریجانی اقدام و درخواست هیئت اروپایی را "توهین به ملت ایران و نظام قضایی" دانست و تاکید کرد:‌ قوه قضاییه رسیدگی براساس عدالت را وظیفه دینی و قانونی خود می‌داند و بازدیدها و امثال آن تأثیری در رسیدگی دستگاه قضایی ندارد.


لاریجانی گفت: مقامات قضایی ایران اعتنایی به ادعاها و درخواست‌های کشورهای مدعی حقوق بشر ندارند و رسیدگی‌های عادلانه هرگز منوط به بازدید یا عدم بازدید هیچ هیئتی نیست و نخواهد بود.
 

آمار تکان دهنده از افزایش مصرف الکل و دخانیات در نوجوانان و جوانان ایران

Posted: 31 Oct 2012 07:30 AM PDT

جـــرس: آماری تحت عنوان "جدید ترین پژوهش های مستند و دانشگاهی کشور" توسط یکی از رسانه های جریان اصولگرا می گوید که۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران ایرانی، تجربه مصرف قلیان، ۲۴.۴ درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش از ۳۵ درصد از دانش آموزان سیگار می کشند.

 

به گزارش خبرآنلاین، این آمار حاکی از افزایش میزان شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی و مشروبات الکلی در میان دانش آموزان ایرانی است.


گزارش مذکور می افزاید: اگر چه مسئولان آموزش و پرورش شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در مدارس را قویا تکذیب کرده اند اما بر اساس آخرین پژوهش های صورت طی سال های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در زمینه مصرف سیگار در دانشگاه علوم پزشکی تهران و مصرف مواد دخانی سبک و سنگین در دانشگاه تربیت معلم، تجربه مصرف سیگار در پسران و دختران تهرانی به ترتیب ۳۵ و ۲۶.۹ درصد بود.


همچنین ۶۴ درصد دانش آموزان پسر بررسی شده و ۴۳ درصد از دختران تجربه مصرف قلیان دارند.


مصرف مشروبات الکلی در میان دانش آموزان نیز به مرز هشدار دهنده ای رسیده است و بر اساس پژوهشی در دانشگاه تربیت معلم تهران ۲۴.۴ درصد دانش آموزان پسر و ۴.۲ درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلی را مصرف کرده اند.


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار جوان شروع به مصرف فروآورده های دخانی می کنند که اکثر آنها در کشور های درحال توسعه زندگی می کنند. از آنجا که بیش از ۷۰ درصد از نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله کشور در حال تحصیل هستند و مدرسه به عنوان اولین محیط اجتماعی آموزشی بعد از خانواده از اهمیت بسزایی در شکل گیری رفتار های فرد برخوردار است، بررسی میزان مصرف سیگار در مدارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


افزایش میزان مصرف سیگار در میان دانش آموزان در کلان شهر های کشور به خصوص شهر تهران به شکلی است که در پژوهش دیگری در شهر رشت شیوع تجربه مصرف سیگار و کشیدن گاه گاهی در میان افراد سیگاری در پسران دبیرستان به ترتیب ۱۵ درصد و ۵۴.۶ درصد گزارش شده است. همچنین مطالعه که در سال ۱۳۸۲ در شهر تهران صورت گرفت شیوع کشیدن سیگار به صورت گاه گاهی را در دانش آموزان دبیرستانی ۲۸.۲ درصد عنوان کرده بودند .


نتایج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان می دهد محل کشیدن سیگار در کل دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار ۳۷.۸ درصد در خانه خود بود که بیشترین میزان را نشان می دهد. همچنین بیشترین مکان کشیدن سیگار در پسران مصرف کننده فعلی ۳۶.۶ درصد در مکان های عمومی مانند پارک و خیابان و در دختران ۵۱.۶ درصد در خانه خود بوده است.


در این پژوهش که بیش از ۴۵۲۳ دانش آموز مورد بررسی قرار گرفته اند که بر اساس نتایج آن بیشترین درصد فراوانی نحوه دستیابی به سیگار مصرفی در دانش آموزان طی بررسی های صورت گرفته خرید از فروشگاه یا مغازه به میزان ۳۸.۸ درصد بود که ۶۱.۵ درصد از دانش آموزان دختر و ۷۴.۶ درصد از دانش آموزان پسر مصرف کننده سیگار جهت تهیه سیگار مصرفی خود پول پرداخت کرده اند.


از سوی دیگر براساس نتیج این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران و در نظر خواهی انجام شده در خصوص قصد کشیدن سیگار در یک سال و پنج سال آینده در میان دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار ۲۴.۱ درصد احتمال دادند در یک سال و ۳۳.۱ درصد در پنج سال آینده سیگار خواهند کشید. به عبارت دیگر از هر ۱۰ دانش آموز مصرف کننده سیگار تقریبا سه نفر قصد ادامه مصرف را در یک سال و ۵ سال آنده را داشته اند.


همچنین مقایسه قرار گیری در معرض دود سیگار در دو گروه مصرف کننده فعلی سیگار و غیر سیگاری نشان داده است که گروه دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار ۶۶.۷ درصد و در گروه دانش آموزان غیر سیگاری ۳۲.۷ درصد در خانه در معرض دود سیگار بوده اند و ۷۸ درصد از دانش آموزان مصرف کننده فعلی سیگار علاوه بر خانه در محلی دیگر در معرض دو سیگار بوده اند. نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از بالا بودن مصرف سیگار در میان نوجوانان است. به نحوی که از هر ۱۰ دانش آموز سه نفر تجربه کشیدن سیگار را داشته اند.


همچنین بر اساس تحقیق دیگری در دانشگاه تربیت معلم تهران در میان دانش آموزان۴۴۷ دانش آموز کرجی ۵۷ درصد از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل یک بار در طول عمر خود یک نوع ماده شامل سیگار، قلیان، مشروبات الکلی، و سایر مواد را امتحان کرده اند. به طوریکه از میان ۴۴۷ نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال های اول، دوم و سوم متوسطه ۵۷ درصد معادل ۲۵۵ نفر حداقل یک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سیگار) داشته اند.


نتایج پژوهش دانشگاه تربیت معلم در میان دانش آموزان نشان می دهد ۴۳.۱ درصد از دانش آموزان دختر بررسی شده مصرف کننده قلیان هستند و ۲۴.۴ درصد پسران نیز مصرف کننده مشروبات الکلی هستند و یا ان را تجربه کرده اند.
 

ترکيه واردات نفت از ايران در ماه سپتامبر را ۵۰ درصد کاهش داد

Posted: 31 Oct 2012 07:15 AM PDT

جـــرس: گزارش آمار رسمی تجارت خارجی ترکيه حاکی است که اين کشور طی ماه گذشته، سپتامبر، واردات نفت از ايران را نسبت به سال گذشته تا نصف کاهش داده و به رقم ۱۱۰ هزار و ۳۰۸ بشکه در روز رسانده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، پالايشگاه دولتی «توپراش»، تنها وارد کننده نفت ايران در اين کشور، طی ماه گذشته ميلادی واردات نفت از ديگر کشورهای صادرکننده نفت خام را افزايش داده و به ۴۲۶ هزار و ۸۰۵ بشکه در روز رسانده است.


عراق با صادرات روزانه ۱۱۵ هزار و ۴۴۷ بشکه در ماه سپتامبر برای اولين بار جايگاه ايران را به عنوان بزرگترين تامين کننده نفت ترکيه گرفته است.


اين در حالی است که ايران با صادرات روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت خام به ترکيه، بزرگترين منبع خريد نفت ترکيه بود و نيمی از واردات نفت ترکيه از ايران انجام می شد.


عربستان، روسيه، آذربايجان و ليبی نيز صادرات نفت به ترکيه را افزايش داده اند.


به گزارش رادیو فردا ترکيه در اول ماه فوريه اعلام کرد که واردات نفت از ايران را تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد. در پی اين اقدام، آنکارا از تحريم های جديد آمريکا عليه بانک مرکزی ايران معاف شد.


آمريکا روز ۲۸ ژوئن دور جديد تحريم ها عليه سيستم بانکی ايران را به اجرا گذاشت. بر اساس اين دور از تحريم ها، شرکت ها و بانک هايی که ارتباط مالی با بانک مرکزی ايران را ادامه دهند، در ليست سياه آمريکا گنجانده شده و از دسترسی به سيستم مالی آمريکا محروم خواهند شد.


بانک مرکزی جمهوری اسلامی متصدی دريافت پول نفت صادراتی ايران است. وزارت خزانه داری آمريکا روز ۲۸ ژوئن تمامی کشورهای خريدار نفت ايران، از جمله ترکيه را به خاطر «کاهش چشمگير» واردات نفت خام ايران به مدت شش ماه از تحريم های جديد معاف کرد.


تانير ييلديز، وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه، اخيرا اعلام کرد که اين کشور از آمريکا انتظار دارد که شامل معافيت خريد نفت از ايران پس از ماه دسامبر نيز باشد.


همچنين اتحاديه اروپا در اول ماه ژوئيه تحريم های سختی را عليه ايران به اجرا گذاشت که علاوه بر قطع واردات نفت ايران توسط کشورهای اروپايی، ارائه بيمه نامه به کشتی های حامل نفت ايران توسط شرکت های اروپايی را ممنوع کرد. شرکتهای اروپايی ۹۵ درصد بيمه نامه کشتی های جهان را پوشش می دهند.


بعد از اجرای تحريم های اتحاديه اروپا، واردات نفت ايران توسط ترکيه نسبت به سال گذشته از ۲۰ درصد نيز بيشتر کاهش يافته است.


خبرگزاری رويترز می نويسد که ترکيه از اول ژوئيه قادر به پوشش بيمه ای نفتکش های خود برای خريد و انتقال نفت ايران نيست.


۱۲ اکتبر سال جاری، آژانس جهانی انرژی طی گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت ايران در ماه سپتامبر به ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسيده است، در حالی که اين رقم در سال گذشته دو ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه گزارش شده بود.


بر اساس گزارش ماهانه اوپک نيز، توليد نفت ايران که سال گذشته به سه و نيم ميليون بشکه در روز می رسيد، هم اکنون به دو ميليون و ۶۳۰ هزار بشکه سقوط کرده است.


خبرگزاری رويترز، روز گذشته، ۹ آبان ماه نيز با استناد به داده های وزارت تجارت ژاپن گزارش داد که واردات نفت ژاپن از ايران طی ماه سپتامبر نسبت به سال گذشته بيش از ۳۶ درصد کاهش يافته و به کمتر از ۱۸۷ هزار بشکه در روز رسيده است.


ژاپن، سومين مشتری عمده نفت ايران، در سال گذشته به طور متوسط روزانه ۳۱۳ هزار بشکه نفت از ايران وارد کرده بود.
 

نگرانی از وضعیت جسمی حسین رونقی و اصرار دادستان بر حضور وی در زندان

Posted: 31 Oct 2012 07:15 AM PDT

جـــرس: در پی اعزام حسین رونقی ملکی به بیمارستان فوق تخصصی هاشمی نژاد وضعیت کلیه های وی وخیم گزارش شده است.


به گزارش کلمه، روزهای دوشنبه و سه شنبه این زندانی سیاسی جهت معاینه و درمان به بیمارستان هاشمی نژاد اعزام شد و پس از انجام آزمایشات تخصصی نتیجه این آزمایشات نشان داد که کلیه های وی به شدت آسیب دیده اند به گونه ای که کلیه چپ باید تخلیه شود و کلیه راست وی نیز ۵۰ درصد کارایی دارد.


در آخرین سری آزمایش های انجام شده که بعد از هفتمین عمل جراحی در زمان مرخصی درمانی از این فعال حقوق بشر انجام گرفت، فعالیت هر دو کلیه مثبت ارزیابی شده که بعد از بازداشت وی در مناطق زلزله زده بعلت برخوردهای فیزیکی بازجوهای اداره اطلاعات تبریز، بار دیگر کلیه های وی دچار آسیب دیدگی شدند و پس از انتقال به زندان اوین نیز علی رغم سپردن وثیقه جدید دادستان تهران با ادامه مرخصی درمانی رونقی موافقت نکرده و این امر موجب حادتر شدن شرایط وی شده است.


این زندانی سیاسی دادستان تهران و ماموران امنیتی به ویژه بازجوهای وزارت اطلاعات را مسبب آسیب دیدگی وبه خطر افتادن سلامتی خود می داند و اعلام کرده در اعتراض به این اقدام دادستان و نهادهای امنیتی دست به اعتصاب غذا می زند.
 

هواپیماهای ارتش سوریه مواضع مخالفان در حومه دمشق را بمباران کردند

Posted: 31 Oct 2012 03:37 AM PDT

جـــرس: بمباران هوایی محله «دوما» در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه، که روز سه‌شنبه، نهم آبان، روی داد و گلوله‌باران همزمان این محله توسط تانک‌های ارتش سوریه، ۱۸ کشته بر جای گذاشته‌است؛ گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از کشته شدن پنج تن از مخالفان بشار اسد در درگیری با نیروهای دولتی در محله‌ای دیگر در نزدیکی دمشق است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد به نقل از آسوشیتدپرس، حملات هوایی جنگنده های ارتش سوریه به حومه دمشق پس از آن صورت گرفته‌است که مخالفان دولت سوریه در همین روز یک ژنرال بلندپایه نیروی هوایی این کشور را به قتل رساندند.


بنا بر این گزارش، سرلشکر عبدالله محمود الخالدی، ژنرال نیروی هوایی و از افسران بلندپایه نزدیک به بشار اسد در حالی که قصد داشت از اتوموبیل شخصی‌اش در محله «رکن‌الدین» دمشق پیاده شود به ضرب گلوله به قتل رسیده‌است.


آسوشیتدپرس هم‌چنین خبر می‌دهد که جنگنده های ارتش سوریه بامداد چهارشنبه نیز محله «غوطه» در شرق دمشق و هم‌چنین شهر مَعرةالنُعمان که در دست مخالفان است را بمباران کرده‌اند اما از این مناطق بمباران‌شده، تلفاتی گزارش نشده‌است.


روز سه‌شنبه اما دست‌کم ۱۸۵ نفر در درگیری‌های سوریه جان خود را از دست دادند که تعداد کشته‌شدگان بحران سوریه از آغاز درگیری‌های مارس سال گذشته را به بیش از ۳۶ هزار نفر رسانده است.


حملات هوایی دولت بشار اسد به شهر مهم معرةالنعمان که در شاهراه میان دمشق و حلب واقع شده از روز سه‌شنبه آغاز شده‌است و بنا بر گزارش‌ها، نیروی زمینی ارتش نیز سعی در پیشروی به سوی این شهر دارد.


تسخیر معرةالنعمان از سوی مخالفان، راه اصلی ارسال تدارکات از سوی دولت به نظامیان مستقر در شهر حلب را بسته‌است و به این خاطر ارتش سوریه شهر معرةالنعمان و حومه آن را هم‌اینک در معرض بمباران و گلوله‌باران شدید قرار داده‌است.


نیروهای دولتی و مخالفان رییس جمهوری سوریه از ماه ژوئیه در شهر حلب که بزرگ‌ترین شهر این کشور است درگیر نبردی خونین شده‌اند و این درگیری‌ها هم‌چنان ادامه دارد.


روز دوشنبه نیز جنگنده‌های نیروی هوایی سوریه اقدام به بمباران بسیاری از نقاط این کشور کرده بودند که به گفته فعالان سوری، در جریان آن بیش از ۸۰ نفر جان خود را از دست دادند.


در همان روز ۱۰ نفر نیز بر اثر انفجار خودرویی در حومه دمشق کشته شدند.


طرفین درگیری قرار بود به مناسبت عید قربان آتش‌بسی چهارروزه را که از حمایت سازمان ملل متحد نیز برخوردار بود رعایت کنند اما این آتش‌بس شکسته شد و تأسف دبیرکل سازمان ملل را دربر داشت.


اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه روز دوشنبه پس از گفت‌وگو با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه در مسکو، اوضاع سوریه را «بسیار خطرناک و در حال بدتر شدن» توصیف کرده و گفت که سوریه دچار «جنگ داخلی» است.
 

رفیق‌دوست: اختیار اموال بنیاد مستضعفان در دست ولی فقیه است

Posted: 31 Oct 2012 03:37 AM PDT

جـــرس: پاسدار محسن رفیق دوست رئیس انتصابیِ سابق بنیاد مستضعفان، با بیان اینکه "اختیار اموال بنیاد در دست ولی فقیه است"، مدعی شده که "این بنیاد آنچنان در فعالیت‌های اقتصادی کشور نقشی ندارد."

 

وزیر سابق سپاه پاسداران همچنین گفت: "ما همان اوایل لشکر کشیدیم و رفتیم لبنان، من یکی از مسوولین اصلی‌اش بودم. بعد که امام متوجه شد گفت که برگردید و آن عده‌ای که باید بمانند، بمانند و لبنانی‌ها را آموزش دهند. بله. حزب‌الله پیدا شده از سپاه است... لذا این کمک‌ها را سپاه می‌کند نه بنیاد."

 

این مقام سابق سپاه و مسئول نهاد بزرگ اقتصادی بنیاد «مستضعفان»، بدون اشاره به مصادره و تصاحب به زورِ بزرگترین واحدها و مراکز سودآور اقتصادی کشور، در گفت‌وگو با «آی پسند» به تشریح فعالیت‌های اقتصادی بنیاد مستضعفان پرداخت و گفت که اختیار اموال بنیاد در دست ولی فقیه است.

متن مصاحبه محسن رفیق دوست به شرح زیر است:


برخی ها می گویند بنیاد 30 درصد فعالیت اقتصادی کشور را در اختیار دارد.... 
من فکر نمی‌کنم که سه در هزار هم باشد.

الان بیشتر روی چه بخش‌هایی تمرکز دارند. 
شما گردش کار مملکت را چقدر می‌دانید؟ 

نمی‌دانم. 
چند صد هزار میلیارد. بنیاد همین چند وقت پیش که به اصطلاح مجمع داشتیم، 9 هزار و هفتصد میلیارد تومان گردش کارش در یک سال بود.

عملکردش سود آور است دیگر؟ 
بله. خیلی سود کمی هم دارد.

الان بیشتر در کدام بخش‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند؟
بنیاد عملاً در جاهایی می‌رود که مثلاً‌ ایرانسل شرکت کرده است. کارخانه برق در جاهایی که دولت درخواست می‌کند می‌سازد. یا هنوز هم پروژه آزاد راه تهران -شمال را با دولت کشتی می‌گیرند.

چرا کشتی‌ می‌گیرند؟ 
چون خیلی تغییرات کرده است، دو تا فاز اول و آخر یعنی یک و چهار انجام می‌شود، فاز 2 و سه هم مشکل است ......

چینی‌ها هم هستند هنوز.
بله. آنها هم هستند. اماهنوز تمام نشده. است.

فعالیت های دیگر اقتصادی چطور...
من اطلاع ریز ندارم و الان کاری که دارد انجام می‌دهد تقریباً بیشتر کارهای بزرگی است که توسط مردم انجام نمی‌شود.

در مراودات اقتصادی خارج از ایران که مثلاً ممکن است بخش خصوصی بخواهد به خاطر تحریم‌ها نتواند اقدام کند، ... 
من ندیدم خارج از کشور کار کند. من عضو هیات امنای بنیاد هستم. در گزارشات‌ ندیده‌ام با خارج از کشور کار کنند.

یعنی سرمایه‌گذاری‌های .... 
با کارهای عمرانی در خارج از کشور شرکت می‌کنند.

پروژه مشترک عمرانی؟ 
بله. در پاکستان یا آفریقا یا ونزوئلا بنیاد هم مثل بقیه می‌رود و شرکت می‌کند. آنها منعی ندارد. بقیه هم می‌روند. از کشورهای دیگر هم می‌روند. ولی اینکه مثلاً سرمایه‌گذاری بکنند در خارج از کشور خیر. نه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.

درآمدش را خرج چه چیزی می‌کند؟ یعنی سود بنیاد به مستضعفان می‌رسد؟ 
یک بخش عمده‌ای اش بحث محرومیت زدایی است.

پس این اعداد و درآمدهایش کم.... 
700-800
هزار است

آنچنان به چشم نمی‌آید... 
به زودی شاید بازدهی بنیاد بیشتر شود. چون خیلی کارهای بزرگ در دست دارد.

مردم برنده یا مالک اصلی بنیاد هنوز حساب می‌شوند یا نه؟ 
بله.

واقعاً اینطوری است؟ 
بله.

خب می‌شود به مردم به شکل سهامی واگذار شود شبیه سهام عدالت... 
این را باید از آقا سوال کرد.

خودتان چه فکر می‌کنید؟ اگر اینطور بود شفاف‌تر نمی‌شد؟ 
اولاً تقریباً خیلی از جاهایی که داشته و می‌شده این کار را بکند، این کار را کرده است. یعنی بانک سینا، الان سهم بنیاد در این بانک زیر 30 درصد آمده است. همینطور بیمه سینا. یکی از کارخانه ها هم همینطور و سهامش رادر بورس فروخته است این کار را دارد انجام می دهد. ولی حتی مثلاً‌ نیروگاه‌هایی که در حال ساخت دارد، در برنامه‌اش این است که سهامش را به مردم واگذار کند. اما مقام‌معظم رهبری تصمیم گیر اصلی است.

سهامی که واگذار می‌کنند پول در عوض می‌گیرند.. 
مجانی بدهد؟

به هر حال بنیاد دارایی دارد. در دارایی‌های بنیاد چه کسانی سهیم هستند؟ مردم که سهیم نیستند؟ 
مال مردم است.

اگر مال مردم است شکل سهام نمی‌تواند.... 
ببینید. ما در مملکت دو تا بحث داریم. یک بحث دولت داریم. یک بحث حکومت داریم.همین الان من از شما سوال می‌کنم. کالای قاچاق که میگیرند، کجا می‌رود؟ می‌دانید؟

آخرش در بازار فروخته می‌شود دیگر..... 
نه دولت می گیرد.

به کی‌ می‌دهند؟ 
پولش را هرجایی که آقا دستور بدهد، می‌دهند. چون اموال بلاوارث، بلامالک و مشکوک المالک همه اینها در نظام اسلامی در اختیار حاکم است. حاکم است که می‌گوید که این پول را چه کار کنند. الان چند سال است که در مملکت ما با همت آقای قرائتی یکی از احکام تعطیل شده اسلام،‌احیا شد یعنی زکات

حالا درباره بنیاد صحبت کنیم
اجازه دهید. این زکات را چه می‌کنند؟ اقا دستور می‌دهند که زیر نظر کمیته امداد در همانجایی که زکات می‌دهند. قانونش هم همین است. همانجا هر چقدر که مردم محل لازم دارند بسازند. بنیاد هم از اموال حکومت است. یعنی نه مال دولت است. نه مال ملت نه مال شخص آقا. از اموال حکومت است. اختیار اموال حکومت مثل اموال قاچاق و اموال مشکوک المالک در اختیار ولی فقیه است. ایشان دستور می‌دهند.

در کشورهایی مثل سوریه و فلسطین که منافع ایران در خارج از کشور ... یعنی اینکه فعالیت‌های بنیاد برای کمک به دولت بشار اسد و .... 
اصلا بنیاد در آنجاها نیست. بنیاد خارج از ایران نیست. دولت ایران است. بله وقتی ما همان اوایل پیروزی انقلاب و آزادی خرمشهر و اشغال لبنان لشکر کشیدیم و رفتیم لبنان، من یکی از مسوولین اصلی‌اش بودم. بعد که امام متوجه شد گفت که برگردید و آن عده‌ای که باید بمانند، بمانند و لبنانی‌ها را آموزش دهند. بله. حزب‌الله پیدا شده از سپاه است. هر چند الان خیلی خودش را از ما جدا کرده است و در دنیا شاید یکی از خوش‌نام ترین افراد در دنیای عرب است. لذا بله این کمک‌ها را سپاه می‌کند اما بنیاد که اصلا در این عوالم نیست. ولی در داخل کشور ماموریت‌های زیادی را انجام می‌دهد. من وقتی رئیس بنیاد بودم آقا گفتند که بروید در نقاط محروم مدرسه بسازید. یک جایی هست به نام بازوفت. یک منطقه‌ای است در چهار محال و بختیاری که من رفتم آنجا یک مجتمع آموزشی ساختم. با خوابگاه. با خانه معلم.

چرا این کارها برای جایی مثل سیستان، ‌چابهار و .... نمی‌شود؟ 
دارد می‌شود.

کپر نشین‌های چابهار.... 
همین الان دارد می‌شود.

چند روز پیش که آنجا بودیم باورم نمی‌شد که در جمهوری اسلامی هنوز کپر نشین داشته باشد.
 
شما قبلش را ندیدید. ببینید اگر شما بشاگرد سال 58 را دیده بودید، و بشاگرد الان را هم دیده بودید که من فکر می‌کنم که بشاگرد از روستاهای اطراف....

من رفته ام بشاگرد... 
از دهات اطراف شهرری آبادتر است. توجه می‌کنید.مگر ما همه شعارهایی را که دادیم همه را عمل کردیم. بخشی‌شان را عمل کردیم. بخشی‌اش مانده. وقتی که انقلاب شد، در کشورما که آن موقع می‌گفتند که 65 هزار، الان می‌گویند 90 هزار روستا دارد، 3هزار تا روستای خان نشین برق داشت. وقتی الان می‌گوییم که روستای 5 خانوار هم برق دارد، یعنی جمهوری اسلامی رفته است و خیلی چیزها را برده جاهایی که کسی فکر آن را نمی‌کردند. یعنی اگر برق نداشت، یخچال هم نمی‌خواست، جاروبرقی، پنکه و ... نمی‌خواست. لذا خیلی کار شده است. همه دولت‌ها هم کرده اند. از اول انقلاب. همه در حدی که توانسته‌اند خدمت کرده‌اند. ولی خیلی کارها هم مانده است. خیلی کارها.