جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اسرائیل ناچار به انتشار نتیجه تحقیق درباره محاصره اقتصادی نوار غزه شد

Posted: 17 Oct 2012 09:24 AM PDT

جـــرس: یک دادگاه در اسرائیل دولت آن کشور را مجبور به انتشار گزارشی کرده است که بر اساس تحقیقات در مورد سوءتغذیه کودکان فلسطینی تهیه شده است.


به گزارش بی بی سی، یک گروه مدافع حقوق بشر اسرائیلی پس از تنگ‌تر شدن حلقه محاصره نوار غزه به دنبال قدرت گرفتن حماس در سال ۲۰۰۷ در صدد تهیه این گزارش برآمد.


به گفته گروه های مدافع حقوق بشر، نتیجه تحقیقات در مورد محاصره اقتصادی نوار غزه نشان می دهد که این محاصره به منزله یک تنبیه جمعی بوده است.


یک گروه مدافع حقوق بشر اسرائیل به نام گیشا که علیه محاصره اقتصادی نوار غزه فعالیت می کند برای وادار کردن وزارت دفاع اسرائیل به انتشار این گزارش تلاش زیادی کرده است.


این گزارش تحت عنوان "مصرف غذا در نوارغزه -خط قرمزها " بر اساس تحقیقات جامع در مورد میزان کالری مورد نیاز فلسطینیان انجام گرفته تا جلوی سوء تغذیه آن ها گرفته شود.


مواد غذایی مورد نیازی که در این گزارش به آن اشاره شده است گوشت، لبنیات، سبزی و میوه است.


گروه مدافع حقوق بشر، گیشا، به محدودیت های غیرعادی اشاره می کند که در دوران محاصره اقتصادی وجود داشت از جمله این که بعضی از محصولات غذایی نظیر دارچین اجازه ورود به نوارغزه را داشت حال آن که به سبزیجاتی نظیر گشنیز اجازه ورود به نوارغزه داده نمی شد.


در قسمت " خط قرمزها " در این گزارش چنین نتیجه گیری شده است که برای تامین سهم غذایی بشردوستانه که شامل موادغذایی اساسی ،دارو، تجهیزات پزشکی ،بهداشتی و مواد ضروری کشاورزی می شد، اسرائیل می بایست روزانه به ۱۰۶ کامیون اجازه ورود به نوارغزه را می داد.


به گفته این گروه، در آن دوران اسرائیل فقط به ۶۷ کامیون اجازه ورود به نوارغزه را می داد.


گروه مدافع حقوق بشر اسرائیل همچنین درگزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که قبل از محاصره اقتصادی در سال ۲۰۰۷ روزانه ۴۰۰ کامیون حامل کالاهای ضروری وارد غزه می شد.


محاصره اقتصادی نوارغزه سه سال بعد تحت فشارهای بین المللی خاتمه یافت تا کالاهای بیشتری وارد نوارغزه شود .
قبل از سال ۲۰۱۰ هر ساله محصولات غذایی به ارزش میلیون ها دلار از طریق تونل های زیر زمینی به نوار غزه قاچاق می شد .


تعهدی که هرگز به آن عمل نشد
دولت اسرائیل مدعی است که محاصره اقتصادی به دلایل امنیتی ضروری بوده است ولی باری باشی، مدیر اجرائی سازمان گیشا در یک بیانیه گفته است "اسرائیل چه گونه می تواند مدعی باشد که مسئول زندگی ساکنین غیرنظامی نوار غزه نیست، در حالی که کنترل نوع و حتی میزان موادغذائی روزانه مردم غزه را در دست دارد."


با کنترل رفت و آمد ساکنین نوارغزه، اسرائیل متعهد به رعایت آزادی ورود و خروج کالاهای ضروزی مردم غیر نظامی به نوارغزه است اما تاکنون از عمل به این تعهد شانه خالی کرده است.


دولت اسرائیل اکنون اذعان داشته است که محدودیت ورود مواد غذایی مصرفی به غزه برای وارد آوردن فشار بر مردم این منطقه و سخت ترکردن زندگی برای آن ها بوده است.
 

عدم پرداخت مطالبات ۱۸هزار نفر از بازنشستگان فولاد

Posted: 17 Oct 2012 08:14 AM PDT

جـــرس: نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه عدم پرداخت مطالبات 18 هزار نفر از بازنشستگان فولاد مشکلات جدی ایجاد کرده است، گفت: شخص رئیس‌دولت برای تعیین تکلیف سریع آن‌ها باید اقدام کند.


به گزارش فارس، محمدرضا پور ابراهیمی درباره مشکلات بخش تولید با اشاره به ضرورت متنوع کردن راه‌های تأمین کسری بودجه دولت، افزود: استفاده از روش‌های گوناگون در این مسئله از جمله انتشار اوراق مشارکت ضروری به نظر می‌رسد.


وی افزود: اصلاح عملکرد مالیات ارزش افزوده، نحوه وصول و همچنین اعمال قوانین لازم در خصوص تشکیل کمیسیون‌های وضعی تجدید نظر و شوراهای مالیاتی بر ساماندهی این وضعیت تأثیر مناسبی بر بهبود فضای کسب و کار دارد.


نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی، ادامه داد: در حال حاضر بخش زیادی از واحدهای اقتصادی مرتبط با بحث پیمانکاری است که عدم انجام تعهدات دولت اثرات زیان‌باری را در توقف فعالیت‌های عمرانی دولت داشته است.


وی با اشاره به چگونگی بهبود فضای کسب و کار در مدیریت اقتصاد کشور، افزود: با توجه به اینکه قانون بهبود فضای کسب و کار در مجلس تصویب شد اما جای تأسف است که هنوز این قانون از سوی دولت ابلاغ نشده و همچنان مشکلات فراوانی در خصوص فضای مرتبط با بحث کسب و کار داریم.


18 هزار بازنشسته صندوق فولاد سردرگم هستند
محمدرضا پور ابراهیمی در خاتمه با اشاره به عدم تعیین تکلیف بازنشستگان صندوق بازنشستگی فولاد، گفت: کارکنان این بخش دچار مشکلات جدی شده‌اند به نوعی که بین وزارت صنعت و وزارت رفاه اجتماعی سردرگم هستند و عدم پرداخت مطالبات آنها مشکلات جدی را برای 18 هزار نفر از بازنشستگان صندوق فولاد ایجاد کرده است؛ تقاضا از رئیس‌دولت برای تعیین تکلیف سریع بازنشستگان و انتقال آنها به سایر زیرمجموعه‌هاست.

 

رژیم سوریه طرح نماینده سازمان ملل برای آتش بس را رد کرد

Posted: 17 Oct 2012 08:10 AM PDT

جـــرس: در حالی که شورای ملی سوریه، مهمترین تشکل مخالفان بشار اسد، با طرح آتش بس نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه موافقت کرده، دولت بشار اسد این طرح را «بیهوده» خوانده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، دمشق اعلام کرده است که موافقت با طرح آتش‌بس در روزهای عید قربان «بیهوده» است، زیرا به گفته دولت سوریه، «شورشیان» دارای تشکیلات منسجم نیستند و رهبر واحدی میان آن‌ها وجود ندارد تا به نیابت از تمام مخالفان با این طرح موافقت کند.


اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحایه عرب، روز دوشنبه، ۲۴ مهر‌ماه، در سفر خود به ایران، از تهران خواست همکاری‌های لازم برای برقراری آتش‌بس در سوریه در روزهای تعطیلات عید قربان (اوایل آبان‌ماه) را انجام دهد.


به دنبال طرح این پیشنهاد، خبرگزاری روسی ایتارتاس، روز سه‌شنبه، ۲۵مهرماه گزارش داد که عبدالباسط سیدا، رییس شورای ملی سوریه، با طرح آتش بس آقای ابراهیمی موافقت کرده است. با این‌حال سوریه نبود رهبری واحد میان مخالفان را مانعی بر سر اجرای این طرح دانسته و از قبول آن سر باز زده است.


حدود ۱۹ ماه از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه می‌گذرد و مراجع بین‌المللی در تلاش هستند تا به خشونت‌ها در سوریه پایان دهند. در این خصوص اخضر ابراهیمی روز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه به بیروت سفر کرد تا با مقام‌های لبنانی درباره حل این بحران گفت‌و‌گو کند.


در عین حال دبیر هیات سازمان ملل برای تحقیق در‌ خصوص احتمال وقوع «جنایات جنگی» در سوریه از «افزایش چشمگیر» خشونت‌ها در ماه‌های اخیر خبر داده و با اظهار این‌که هر دو طرف دعوا به خشونت‌ها در سوریه دامن می‌زنند، تأکید کرده است که شدت خشونت‌های دولتی بیش از خشونت‌های مخالفان بوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، پائولو سرجیو پینیِیرو، روز سه‌شنبه، ۲۶ مهرماه، در یک کنفرانس خبری ضمن اعلام این خبر افزود که با توجه حضور «صدها اسلام‌گرای افراطی» در سوریه و همچنین بالاگرفتن تنش‌های قومی، خطر «افراطی» شدن ناآرامی‌ها و متمایل شدن آن به جانب «بنیادگرایی» وجود دارد.


آقای پینیِیرو توضیح داد که در حال حاضر به نظر می‌رسد «شبه‌نظامیان خارجی و جهادگرایان افراطی» حاضر در سوریه به دنبال دموکراسی و آزادی نیستند و اهداف افراطی خود را دنبال می‌کنند.


وی تاکید کرد که تحقیقات این هیات سازمان ملل نشان می‌دهد که «جنگجویانی از ۱۱ کشور» در سوریه حضور دارند.
هیات سازمان ملل برای تحقیق در خصوص احتمال وقوع «جنایات جنگی» در سوریه، به تازگی کار خود را آغاز کرده است. این هیات تاکید کرده که تنها به ثبت دیده‌ها می‌پردازد و پیگرد قانونی ناقضان حقوق بشر سوریه خارج از حیطه وظایفش است.


هیات یاد شده که تا کنون «هزار و صد» گفت‌و‌گو با افرادی در داخل و خارج از سوریه صورت داده است، می‌گوید شمار سوریانی که در مدت ناآرامی‌ها سوریه را ترک کرده‌اند با افزایش چشمگیری همراه بوده و تا کنون از «صد هزار نفر» در ماه ژوئن (خردادماه) به «۳۵۰ هزار نفر» رسیده است.


هیات مزبور در عین حال گفته است که تا این لحظه تخریب «حدود ۵۸۹ هزار» ساختمان را به ثبت رسانده است.
به گفته فعالان حقوق بشری، ناآرامی‌های سوریه تا کنون «بیش از ۳۳ هزار کشته» بر جای گذاشته است.

 

وعده دانشگاه آزاد برای تک جنسیتی شدن

Posted: 17 Oct 2012 06:13 AM PDT

فرشید آل داوود
 جرس: پس از سه دهه از انقلاب ایران ، مسوولین فرهنگی دولت "محمود احمدی نژاد" در واپسین ماه های فعالیت شان قصد دارد جداسازی جنسیتی در دانشگاه ها را با جدیت بیشتری دنبال کند. در همین راستا "فرهاد دانشجو" برادر وزیر علوم دولت احمدی نژاد که با حواشی فراوان توانست مدیریت دانشگاه آزاد را از جاسبی بگیرد، وعده داد که به زودی دانشگاه آزاد را بطور کامل تفکیک جنسیتی خواهد کرد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار با آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران گفت: "دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تفکیک جنسیتی حرکت می‌کند."
اظهارات وی در حالی است که پیشتر "محمود احمدی نژاد" تابستان گذشته درخواست توقف طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاهها را به وزیرعلوم داده و کامران دانشجوهم قول داده بود این دستور را اجرا کند، اما اکنون با گذشت 15 ماه از این دستور ، رئیس دانشگاه آزاد می گوید که این دانشگاه در نهایت به شیوه تفکیک جنسیتی اداره خواهد شد.
کارشناسان می گویند از آنجا که با ایجاد تغییرات در اساسنامه دانشگاه آزاد ، این دانشگاه در زیر مجموعه وزارت علوم قرار گرفته، تصمیم به جدا سازی جنسیتی می تواند یک تصمیم دولتی سازمانی تلقی شود، گرچه احمدی نژاد وانمود می کند که مخالف چنین اقدامی است.

چه هدفی در سر دارند؟
مطرح شدن چند باره بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاهها این بار نیز انتقادات متعددی را به همراه داشت. سایت خبری – تحلیلی انتخاب در واکنش به تفکیک جنسیتی احتمالی در دانشگاه آزاد نوشت: " فرهاد دانشجو توضیح نداده که دانشگاه «تک جنسیتی» از نظر او «تفکیک جنسیتی» کلاس هاست یا او در پی آن است تا دختران را از دانشگاه آزاد حدف کند ، هر چند در صورتی که او قصد داشت کلاس دختران و پسران را جداسازی کند، از واژه «تک جنسیتی» استفاده می کرد."
به نوشته این تارنمای خبری در صورت اجرای این طرح، احتمال ورشکستگی این دانشگاه وجود دارد چرا که بیش از 60 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد را دختران تشکیل می دهند.
سابقه تناقض رفتاری در دولت و تائید و تکذیب های متوالی موجب شد که پس از اعلام خبر احتمال جدا سازی جنسیتی در دانشگاه آزاد، منابع خبری به این نکته هم اشاره کنند که با ادامه انعکاس این خبر در جامعه و آغاز اعتراضات به سخنان فرهاد دانشجو، احتمال عقب نشینی وی از این ادعا یا تصحیح و توضیح اظهاراتش وجود دارد.
علیرضا صالحی مدیر کل آموزش فرهنگی دانشگاه آزاد در سال 89 و هنگام ریاست جاسبی در این دانشگاه گفته بودند "به طور کلی محدودیتهایی برای اجرای تفکیک جنسیتی کلاسها در دانشگاهها وجود دارد که یکی از آنها محدودیت آموزشی است چرا که در برخی رشته ها تعداد پذیرفته شدگان دختر و پسر کم بوده و کلاسها باید به طور مشترک برگزار شود."
وی همچنین یاد آور شده بود: " برخی معتقدند دانشگاهها در این زمینه کم کاری داشته است اما این مسئله صحت ندارد چرا که دانشگاهها از لحاظ عمل به آیین نامه و کنترلهای فیزیکی وظیفه خود را به انجام می رسانند."

همه موافقان طرح تفکیک
بررسی ها نشان می دهد در میان طرفداران جدا سازی جنسیتی در دانشگاهها ، به غیر از روحانیون تند روی اصولگرا ، برخی مراجع حوزه علمیه قم نیز وجود دارند .
آیت‌الله لطف‌الله صافی‌گلپایگانی ازطرفداران پروپاقرص جدا سازی جنسیتی در دانشگاه آزاد است. وی چندی قبل در دیدار با فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد به وی گوشزد کرد که جداسازی جنسیتی در دانشگاه آزاد را با جدیت دنبال کند.
آیت الله صافی خطاب به رئیس دانشگاه آزاد گفته بود: "متاسفانه در خیلی از شهرهای کوچک وضعیت حجاب تغییر کرد و وقتی علت پرسیده می‌شود، می‌گویند از وقتی که دانشگاه آزاد شکل گرفت وضعیت حجاب بدتر شد و دانشجویان التزام لازم را به برخی مسائل ندارند ، بنا بر این مسئولان دانشگاه آزاد باید نسبت به این مسئله توجه لازم را داشته باشند ."
وی همچنین با بیا اینکه مختلط‌بودن مانع پيشرفت علمي و موجب مفاسد بزرگ است، تصریح کرد : " هزينه مالي اجراء تفكيك جنسيتي، هر چه هم سنگين باشد قابل تحمل است چرا که" امروز در برخی کشورهای غیراسلامی نیز مسئله تفکیک جنسیت مورد توجه قرار گرفته است، بنا بر این بهتر است این مساله به فوریت مورد رسیدگی جدی قرار بگیرد."
از دیگر مراجع موافق تفکیک جنسیتی در دانشگاهها آیت الله علوی گرگانی است که معتقد است "اختلاط در مراکز آموزشی کار بسیار ناشایستی است."
آیت الله سبحانی هم از مخالفان نشستن پسر و دختر در کنار هم در محیط های دانشگاهی است و می گوید "تجربه نشان داده است محافل تک جنسیتی برای آموزش بسیار مستعدتر از مراکز مختلط است."
مکارم شیرازی از دیگر مراجع حکومتی در این باره گفته : " بی شک، تشکیل کلاس های مختلط با توجه به عوامل کثیر فساد موجب مشکلات فراوانی خواهد شد و اگر بتوانند که می توانند کلاس های دو همجنسی را از یکدیگر جدا کنند، لازم است."
آیت الله نوری همدانی هم گفته جدا سازی جنسیتی در دانشگاهها اقدام بسیار خوبی است. همچنین آیت الله جوادی آملی از دیگر علمای قم تاکید کرده است که اجرای این طرح کار خوبی است و مدت هاست که این طرح قرار بود اجرایی شود، اما به دلایل مختلف عقب افتاده است و کسی که با این قضیه مخالف است، با مباحث دینی مخالف است.


تفکیک طلبان و نظرآیت الله خمینی
سایر مراجع در این خصوص اظهار نظری نکرده اند اما دیگر روحانیون تند رو همچون آیت الله احمد خاتمی پا را فراتر نهاده و توبیخ رئیس یکی از دانشگاهها به علت جدا سازی خود سرانه کلاسهای درسی دختر وپسر را به شدت مورد نکوهش قرار داده است.
اما در میان موافقان این طرح ، چهره های منتقد دولت وحکومت هم دیده می شوند و از آن جمله علی مطهری" نماینده مجلس از موافقان صد در صد طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاههاست . وی در این باره گفته عدم اختلاط دختر و پسر حکم اسلام است و بهتر بود از ابتدا هم دانشگاههارا همچون حوزه علمیه تاسیس می کردند.
حجت الاسلام قرائتی هم از موافقان طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاههاست . وی پیشتر گفته بود " در جلسه ای که با مسولان دانشگاههای دولتی و آزاد داشته ام، گفتم آیا نمی‌توانید کاری کنید که به طور مثال دختر‌ها صبح درس بخوانند و پسرها بعد از ظهر و آیا لزومی دارد که دانشجویان ما در دانشگاه‌ها به صورت مختلط تحصیل کنند؟!"
سایت خبر آنلاین نزدیک به علی لاریجانی ریس مجلس در گزارشی در این خصوص نوشته " مخالفان تفکیک جنسیت می گویند این کار توهین به دانشجویان است و آیت الله خمینی، آن را قبول نداشت. منتقدان این طرح معتقدند این کار را امام نمی پسندید و اگر می خواست این کار انجام بشود در سالهای انقلاب فرهنگی و بستن دانشگاه ها، این تفکیک انجام شده بود.
زهرا اشراقی نوه آیت الله خمینی در مطلبی در فیس بوک خود نوشت" هنگامی که در دانشگاه تهران کلاسهای درس را با پرده جدا کردند منموضوع را به امام گفتم و ایشان مسدولان آموزشی را احضار کردند و به آنها گفتند به این کارها پایان دهید، چون این رفتارها به انقلاب ضربه می زند."
عباس طائب مشاور کامران دانشجو در وزارت علوم خطاب به منتقدان طرح جداسازی گفته " جدا شدن کلاس‌های درسی برای سال‌های ۱۳۵۹ یا ۶۰ است و حرف امروز و دیروز نیست. کجای این برنامه اشکال دارد ؟"

تفکیک مساوی با تقویت تابوی سکس
"توران ولی مراد" دبیر ائتلاف اسلامی زنان طی یادداشتی که در سایت تابناک انعکاس یافت، نوشت:" اسلامي كردن دانشگاه‌ها با اجراي چنين طرح‌هايي فقط يك ادعاست كه مطرح مي‌شود ، و به بيراهه خواهيم رفت اگر از اسلامي‌شدن جامعه فقط رفتار دخترها و پسرها را زير ذره‌بين داشته باشيم."

دکتر "سعید معیدفر" استاد بازنشسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز معتقد است گرچه آیت الله خمینی از اجرای پروژه جداسازی جنسیتی در دانشگاهها جلوگیری کرد اما از سال 89 به این سو و در شرایطی که فرصت نقد از دانشگاهها سلب شده فرصتی مناسب است تا این پروژه به اجرا در آید.
این استاد دانشگاه در مقاله خود آورده است: " در واقع، جلوی تعامل میان دو جنس را که سد می‌کنی، تابوی سکسی تقویت می‌شود. دیده‌اید که ما چطور وقتی به خارج می‌رویم تا مدتها فقط به سکس فکر می‌کنیم."
 

رئیس قوه قضائیه: در جمهوری اسلامی مطلقا اعدام سیاسی نداریم

Posted: 17 Oct 2012 06:02 AM PDT

جـــرس: رئیس قوه قضائیه در واکنش به گزارش اخیر احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل مدعی شد: "در جمهوری اسلامی ایران مطلقا اعدامی سیاسی نداریم و افراد اعدامی یا قاچاقچی مواد مخدر و یا متعرضان به جان و مال و نوامیس مردم بوده‌اند."


به گزارش مهر، صادق آملی لاریجانی در جلسه روز چهارشنبه مسئولان عالی قضایی به تشریح مساله تحریم‌های غرب علیه ایران پرداخت و با یادآوری بخشی از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در این زمینه گفت: موضوع اهمیت ندادن و بزرگ نکردن تحریم‌ها و تاثیر آن بر مردم و نظام اسلامی بخوبی در سفر اخیر ایشان به خراسان شمالی تبیین شد و تمام مسئولان و صاحبان تریبون و مردم باید بدانند که دشمن در حال بزرگ کردن اثر این تحریم‌هاست و رسانه‌‌های تبلغاتی غرب تلاش می‌کنند با تبلیغات خود تحریم‌های غرب علیه ایران را بسیار تاثیرگذار و شکننده در وضع مردم ایران به تصویر بکشند.

 

آملی لاریجانی با تاکید بر این‌که " البته تحریم‌ها تاثیراتی بر کشور داشته است " افزود: همانگونه که رهبری نیز تاکید داشتند،‌ این گونه تحریم‌ها مساله جدیدی نیست و قطعا از این مشکل نیز عبور خواهیم کرد."

 

قانون اساسی حد و مرز مسئولیتها را مشخص کرده است
وی به اظهارات اخیر آقای خامنه ای مبنی بر "متلاطم نکردن فضای انتخاباتی کشور از سوی مسئولان" اشاره و ادعا کرد:‌ متاسفانه بعد از انتخابات سال 88 مسائلی که به جریان فتنه منجر شد، موجب وهن نظام شد و اکنون نیز با پیروی از سخنان مقام معظم رهبری تمام مسئولان کشور و سران قوا باید تلاش کنند که فضای کشور فضای تنش و التهاب نباشد و همه بر اساس قانون اساسی و در حدود و ثغور وظایف خود حرکت کنند.

 

مسئول رسمی تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان است
آملی لاریجانی افزود:‌ مسئول رسمی و قانونی تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان است و اگر همه ما براساس وظایف خود و بدون دخالت در کارهای قوای دیگر حرکت کنیم، فضای آرام و خوبی خواهیم داشت.


وی تاکید کرد: اگر قوه قضاییه کار خود را رها کند و به سراغ کارهای قوه مجریه برود یا عکس این اتفاق بیفتد، کارها به خوبی پیش نخواهد رفت و از معقول‌ترین امور این است که با تحفظ بر حدود و ثغور وظایف خود و با اجرای تاکیدات مقام معظم رهبری بویژه در زمانی که به انتخابات نزدیک می‌شویم مانع از تلاطم بشویم.

وی همچنین گفت: در اواخر دوره اصلاحات و با تخصیص بودجه‌ای کلان عده‌ای را مامور بررسی راه‌ها و یافتن راهکارهای پیشرفت و توسعه اقتصادی و آسیب‌شناسی آن کردند که نتیجه آن انتشار کتابی 700 صفحه‌ای با این مضمون بود که برای دستیابی به اقتصادی پیشرفته باید مسائل اقتصادی را از بحث‌های دینی جدا کنیم در حالی که اینچنین توصیه‌هایی با اصل و اساس و مبنای دینی نظام ما در تضاد است.

 

اعتراض آملی لاریجانی به گزارش احمد شهید
رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود به گزارش اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل اشاره کرد و افزود: موضوع مورد اشاره این گزارش درباره اعدام‌ها در ایران تعرض به قوانین اسلامی است که نه‌تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای اسلامی وجود دارد و درواقع ارزش‌های اسلامی تمام مسلمانان جهان است، اما جای سوال این است که چرا تنها به ایران فشار می‌آورند و با دیگران کاری ندارند.

 

در ایران اعدام سیاسی نداریم
آملی لاریجانی با ادعای این‌که " در جمهوری اسلامی ایران مطلقا اعدامی سیاسی نداریم و افراد اعدامی یا قاچاقچی مواد مخدر یا متعرضان به جان و مال و نوامیس مردم بوده‌اند " گفت:‌ پاره‌ای از قوانین و مقررات مربوط به اعدام، قوانین خاص جمهوری اسلامی ایران نیست و تمام مسلمانان به آن معتقد هستند و کشورهای اسلامی باید نسبت به این گونه تعرض‌ها به قوانین اسلامی سکوت نکنند.

رئیس دستگاه قضایی با تاکید بر این‌که مبنای این گزارش‌ها براساس حرف‌ها و ادعاهای یک‌جانبه معاندان جمهوری اسلامی ایران است، گفت: البته جمهوری اسلامی به این‌گونه ادعاهای مغرضانه توجهی نمی‌کند اما موضوع این است که چرا دشمنان ایران و اسلام چنین بی‌منطق هستند و در حالی که حتی درخود آمریکا هم مجازات اعدام وجود دارد و در حالی که آمریکایی‌ها با حضور در افغانستان کشت خشخاش را چندین برابر کرده‌اند و ایران را در معرض آسیب‌های جدی از طریق ورود مواد مخدر کرده‌اند نسبت به اجرای قوانین اسلامی در کشور ما متعرض هستند.

وی با اشاره به برخی از مصادیق ناامنی‌های اجتماعی اخیر بر قاطعیت دستگاه قضایی در برخورد با این "پدیده شوم که امنیت مردم را مورد حمله قرار می‌دهد"، تاکید و اظهار کرد: در اجرای امنیت اجتماعی و برخورد قاطع با مجرمان گوشمان به این حرف‌ها بدهکار نیست و با اجرای دقیق قوانین با سرعت خاطیان را به سزای اعمال پلیدشان می‌رسانیم.

 

رئیس سازمان صدا و سیما: دوران سانسور و جلوگیری از نشر اطلاعات سرآمده است

Posted: 17 Oct 2012 05:50 AM PDT

جـــرس: در حالیکه رسانه های رسمی و حکومتی جمهوری اسلامی همچنان به قلب واقعیت و سانسور حقایق می پردازند، رئیس سازمان صدا و سیما در واکنش به توقف پخش شبکه های تلویزیون جمهوری اسلامی در ماهواره هاتبرد گفت: "دوره سانسور و جلوگیری از نشر اطلاعات دیگر سرآمده است."


به گزارش مهر، عزت الله ضرغامی روز چهارشنبه در اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه تأکید کرد: برخی می‌خواهند با حذف شبکه‌های ما از ماهواره‌ها و شبکه‌های کابلی کشورهای غربی از انتشار این صدای نو و متفاوت جلوگیری کنند، غافل از آنکه دوران سانسور و جلوگیری از نشر اطلاعات دیگر سرآمده است.


وی همچنین افزود: صنعت رسانه به علت دگرگونی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از یک سو و توسعه فناوری‌های ارتباطی از سوی دیگر همواره در معرض تغییر و تحول بوده است. این تغییرات سبب تحولاتی در ماهیت، مأموریت و رسالت رسانه‌ها شده است. مدیران رسانه‌های نوین، باید همواره با آینده نگری، محیط رسانه‌ای خود را به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند و از روندها و تغییرات پیش رو اطلاع دقیق حاصل کنند تا بتوانند برای منطبق کردن سیاست ها و راهبردهای سازمان خود با شرایط آینده برنامه ریزی کنند.


ضرغامی گفت: پیشرفت‌های صنعت دیجیتال منجر به تغییر بنیادین در شیوه‌های تولید، توزیع و نگهداری محصولات و نیز کاهش هزینه‌های تولید شده است. رواج دوربین‌های دیجیتال ارزان قیمت و تجهیزات ویرایش تصویر موجب ارائه خروجی‌های با کیفیت روی خبرگزاری‌ها شده است. فناوری دیجیتال راه را برای ارائه ترکیب های پیچیده تر کالاها و خدمات دو سویه و چند سویه رسانه ای هموار کرده است. برای مثال در صنعت نشر اخبار، توانایی سایت‌های خبری در جستجو و ارائه خبری خاص منجر به توسعه خدمات جدید جستجو شده است که دو سویه و با هدف برآورده سازی نیازهای مشتریان به طور انفرادی و براساس حوزه علاقه و نیاز آنهاست.


به گزارش کلمه، رئیس انتصابی رسانه انحصاری کشور که بارها از هرگونه تلاش در جهت ایجاد رسانه های کوچک خصوصی جلوگیری کرده و کار را به برخورد قضایی و امنیتی کشانده، توضیح نداد که آیا در ایران هم دوره سانسور و جلوگیری از آزادی اطلاعات و آزادی بیان و دیگر ابعاد آزادی به سر آمده است یا این ادعا فقط درباره جهان خارج از مرزها مصداق دارد.


رییس صدا و سیمای دولتی و بی رقیب کشور، با اشاره به اتفاقات اخیر در راستای حذف شبکه‌های ایرانی از ماهواره، یادآور شده است: در حال حاضر تلاش‌هایی وجود دارد تا با حذف این نوع شبکه‌ها از ماهواره‌ها و شبکه‌های کابلی کشورهای غربی از انتشار این صدای نو و متفاوت جلوگیری کنند، غافل از آنکه دوران سانسور و جلوگیری از نشر اطلاعات دیگر سرآمده است. در دوران رسانه‌های مدرن امکان از دور خارج کردن شبکه‌هایی نظیر پرس تی وی و العالم وجود ندارد و هم اینک دهها میلیون نفر به سایت‌های این دو شبکه مراجعه می‌کنند و به اخبار و اطلاعات جدید دسترسی پیدا می‌کنند.

وی همچنین گفت: آنچه طنز تلخ روزگار ماست اینست که نظام رسانه‌ای غرب که تلاش بر سانسور پیام شبکه‌های مستقلی همچون پرس تی وی دارد در قبال توهین بزرگی که در ماه گذشته به مقدس‌ترین چهره جهان اسلام صورت گرفت سکوت کرده است و تحت عنوان پرهیز از سانسور مانع از پخش فیلم سراسر افترا و توهین به ساخت پیامبر بزرگ الهی حضرت محمد (که درود خدا بر او باد) بر روی شبکه یوتیوب نمی‌شود. در حال حاضر جامعه بشری از نوعی فقر فرهنگی و سیاسی و تمدنی در بخش هایی از گستره وسیع خود رنج می‌برد و باید حرکت آگاهی بخش رسانه ها در جهت زدودن این نارسایی ها از سرعت و شتاب بیشتری برخوردار شود.

 

میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در دیدار با اقوامشان: به ملت ایران سلام برسانید

Posted: 17 Oct 2012 05:43 AM PDT

جـــرس: تعدادی از اقوام میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، روز سه شنبه با این دو همراه در حصر جنبش سبز دیدار کردند.


به گزارش کلمه، این دیدار بدون حضور مشهود نیروهای امنیتی در منزل محصور میرحسین موسوی با حضور پدر و مادر خانم رهنورد و خواهران ایشان و خانواده شهید موسوی برگزار شد.


میرحسین موسوی در این دیدار سه ساعته از زندانیان سیاسی یاد کرده و با بیان اینکه آنها در شرایط بدی هستند برای آزادی و سلامتی شان دعا کرد.


نخست وزیر ۸ سال دوران جنگ در دیدار از وضعیت معیشتی زندگی مردم نیز ابراز نگرانی کرده است.


وی به حاضران گفت که سلام من را به ملت ایران برسانید.


میرحسین موسوی همچنین گفته است ما راضی به رضای خدا هستیم.


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همزمان با مهدی کروبی، حدود ششصد روز است که در حبس خانگی به سر می برند.
 

توکلی: به نظر من دوره احمدی نژاد سپری شده و ادامه صدارتش مثبت نیست

Posted: 17 Oct 2012 05:38 AM PDT

جـــرس: احمد توکلی با بیان اینکه "تصمیم عاقلانه در هر زمان باید صورت بگیرد. روند توسعه هم مختل نمی شود. باید به همه ابزارهای سیاستگذاری توجه داشت"، گفت "رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برای تعیین راه حل وضعیت فعلی اراده ای ندارند و هرآنچه را که احمدی نژاد تصمیم بگیرد به انجام می رسانند. ولو اینکه این تصمیمات مخالف اصول علمی باشد."


این فعال اصولگرای عضو مجلس نهم با بیان اینکه "اگر علم امروز را داشتم به احمدی نژاد رای نمی‌دادم"، گفت: "به نظر من دوره آقای احمدی نژاد سپری شده و ادامه صدارتش مثبت نیست."


به گزارش الف احمد توکلی، رئیس سابق مرکز پژوهش های مجلس در گفت وگو با نشریه تجارت به موضوعات سیاسی روز و وضعیت اقتصادی کشور پرداخته و می گوید: "حادثه بازار ارز، مخرب‌ترین و بزرگترین حادثه اقتصادی ایران است."


وی همچنین تاکید دارد که "محمود بهمنی (رئیس کل بانک مرکزی) و حسینی (وزیر اقتصاد) برای تعیین راه حل اراده ای ندارند و هرآنچه را که احمدی نژاد تصمیم بگیرد به انجام می رسانند. ولو اینکه این تصمیمات مخالف اصول علمی باشد. بنابراین حرف های من چندان به کار آنان نمی آید."


توکلی در پاسخ به اینکه "برخی از منتقدان وضعیت کنونی اقتصاد کشور معتقدند تصویری که گاهی برای مقامات ارشد ترسیم می شود، وضعیت واقعی نیست؛ مثلا گفته می شود که تحریم ها بی اثر است یا آنچه که از ناحیه اصولگرایان وانمود می‌ شود و شرایط فعلی را ناشی از سوء مدیریت احمدی نژاد اعلام می کنند نه تحریم ها ؛ از آن طرف احمدی نژاد هم این وضعیت را ناشی از سنگ‌اندازای برخی مخالفانش می داند"، گفت: "واقعیت این است که کانال های ارتباطی رهبری متنوع است و همین گونه هم باید باشد. اختلاف نظر در این گونه مسایل نیز طبیعی است و همه جا همین گونه است. نقش رهبری این است که از دیدگاه های اهل فن آگاه شوند و اگر مسیر نادرستی انتخاب شده است، آن را تصحیح کنند. ضمن اینکه در ایران مردمسالاری دینی حاکم است. یعنی اگرچه قانون اساسی برای رهبری در شرایط حساس، حق امر و نهی قائل شده است و رفع مشکلات و معضلات رابه او سپرده است. اما اصل این است که ساختار مردم سالارانه، مسیر خود را بپیماید. یعنی کسی با رای مردم بر سر کار آمده است تا می تواند باید کار خود را انجام دهد و مقام معظم رهبری نیز به رای مردم و قانون اساسی وفادار است. در واقع رهبری اختیاراتی را که قانون اساسی به وی اعطا کرده در شرایط استثناء مورد استفاده قرار می دهد. نظرات مختلف به ایشان می رسد. من نظراتم را برای رهبری نوشته ام و اطمینان دارم که دیگران هم نظراتشان را به او منتقل کرده اند. اطلاعات کم نیست. اما اگر رهبری مدام امر و نهی کنند، گروهی این پرسش را مطرح خواهند کرد که چرا رهبری دخالت می کنند و رییس جمهور نمی تواند کار خود را انجام دهد. بنابراین ممکن است این اعتراضات هم به وجود بیاید."


توکلی در واکنش به این موضوع که "الیاس نادران پشت تریبون مجلس اعلام می کند که من می دانم،احمدی نژاد عمدا وضعیت ارزی کشور را به این سو کشانده و عوض حیدر پور نیز با ادبیات مشابه دولت را متهم می کند و به نظر می رسد این نگرش در میان اصولگرایان نهادینه شده که احمدی نژاد را در مورد بروزمشکلات بازار ارز مقصر می دانند. آیا شواهدی در این زمینه وجود دارد یا باید آن را به یکی دیگر از دعواهای سیاسی افزود"، گفت: "من در این شرایط سعی می کنم محتاطانه حرف بزنم که دعوای سیاسی کمتر شود و این به نفع اقتصاد ما و مردم ماست. من در یکی از جلسات اخیر در مجلس گفتم که با استیضاح وزیر ورزش مخالفم. ببینید در زمان جنگ نخست وزیر در یکی از جلساتی که نزد امام رفت ، حدود ۴۰ دقیقه در مورد اختلافات سیاسی کشور صحبت کرد و حرفش که تمام شد امام پرسید ذخیره گندم تکافوی چند روز را می دهد. آقای نخست وزیر پاسخ داد برای ۷ روز. امام گفت این ذخیره را بیشتر کنید بعد جلسه ختم شد. به همین دلیل در این شرایط ویژه که از نظر اقتصادی بسیار بی سابقه است و اگر نگوییم بی سابقه، خیلی کم سابقه است. دعواهای سیاسی ضرر مردم را بیشتر می کند. من با احمدی نژاد اختلاف جدی دارم. اما دو حادثه در بازار ارز رخ داد که ما تصور کردیم، دولت مقصودی جز آنچه که در ظاهر نشان می دهد دارد. وقتی در ۳۰ آبان ۱۳۹۰، تغییرات نرخ ارز آغاز شد و به شکل تغییرات فزاینده تداوم یافت، همه نگران بودند، اعتراض کردند و کسانی هم راهکار ارائه دادند. در آن مقطع، قیمت ارز فراتر از ۲ هزار تومان رفت و فشارها بر دولت اضافه شد. دولت هم دربازار دخالت کرد و در عرض ۳ روز یعنی از چهارم تا هفتم بهمن ماه قیمت ارز را از ۲ هزار و ۵۰ تومان به ۱۶۵۰ رساند. بعدها معلوم شد که دولت این تصمیم را ۱۸ روز پیش گرفته بوده اند. یعنی اگر ۱۸ روز قیمت ارز به همین نسبت کاهش می یافت، ارزش پول ملی ۲۳ درصد تقویت می شد. در این صورت نرخ دلار می رسید به ۱۳۰۰ تومان."


وی در خصوص تاخیر دولت می گوید: "نمی دانم. می خواهم پرهیز کنم در این شرایط از ابراز نظرهای این گونه؛ اما بار دیگر در سال جاری و در شهریورماه این اتفاق افتاد. یعنی دولت از اول شهریور ماه ارز را عرضه نکرد اما هنگامی که ارز به بیش از ۳ هزار تومان رسید، دخالت کرد... می دانم بانک مرکزی کمبود ارزی که نداشتند. آنها می توانستند کاری را که اول مهر کردند در شهریور انجام دهند. ما خبر داریم که احمدی نژاد بانک مرکزی را از عرضه ارز منع کرده است."


توکلی پیرامون "خودجوش" بودن اعتراضات دو هفته پیش بازار و اینکه "حوادث پس از مصاحبه مطبوعاتی رئیس دولت رخ داده" گفت: "این اتفاقات خودجوش نمی تواند باشد. ما خودمان اعتصاب راه انداز و تظاهرات درست کن بودیم. زمینه مساعد می شود و دسته ای که پیشرو یا مامور هستند و جسارتش را دارند از این شرایط استفاده می کنند و چون شرایط مستعد است مردم هم با آنان همراهی می کنند. یک وقت این تظاهرات از ۱۰۰ نفر یا ۱۰۰۰ نفر تشکیل می شود. گاهی هم مانند زمان وقوع انقلاب ۱۰۰ هزار نفر از آن حمایت کنند. اما فرض اینکه خودجوش بوده واقع بینانه نمی دانم. گرچه تظاهرات خودجوش هم امکان پذیر است. گاهی مردم ممکن است از دست یک مامور حکومت عصبانی شوند. مثلا ماموری شخصی را کتک بزند و تلقی بینندگان این تظاهرات نیز این بشود که رفتار مامور مزبور ظالمانه است بنابراین با وی در گیر شوند و ممکن است تظاهرات نیز رخ دهد... براساس آشنایی که من با این تشکیلات دارم موتلفه به راه اندازی این قبیل تظاهرات ها اعتقاد ندارد. موتلفه آدم های محترمی هستند و نسل گذشته بازار هستند نه اعتقاداتشان اجازه می دهد که دست به چنین اقدامی بزنند. چرا که وفادار به انقلاب هستند این کار برای انقلاب اسلامی مفید نبوده است؛ نه نیروی اول انقلاب را دارند برای اینکه نسل عوض شده و کسان دیگری بازار را اداره می کنند. به موتلفه نمی چسبد . اما اینکه از کانون های قدرت دیگری احتمال وجود دارد که من نه تایید می کنم و نه تکذیب."


وی در پاسخ به اینکه "شما سال گذشته گفتید که ما یک خط قرمز بزرگ برای احمدی نژاد کشیده و به ایشان هم گفته ایم که اگر یک بار دیگر از این خط قرمز عبور کند با او تعارف نخواهید کرد و بحث عدم کفایت او را مطرح می کنید چون منافع کشور بسیار مهم تر است و رفتارتان تاکنون بر اساس مصلحت بوده است. اما از بهمن تاکنون اتفاقات زیادی افتاده پیغام هایی که رد و بدل شده و مجموعه رفتارهایی که شما بهتر از من می دانید. می خواهم بپرسم آیا هنوز خط قرمز عبور هست؟"، گفت: "به نظر من دوره آقای احمدی نژاد سپری شده و ادامه صدارتش مثبت نیست. اما باید در مورد این مساله که از نظر سیاسی بسیار بزرگ و مهم است ، یک اجماع نسبی قابل قبولی در ارکان تصمیم گیری از مجلس گرفته تا نهادهای دیگر اتفاق بیفتد که به نظر من هنوز رخ نداده است."


وی پیرامون نحوه برخورد با محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت و متهم پرونده فساد بیمه نیز گفت: "من الان وارد این سوال و جواب نمی شوم. اما بگذارید شفاف به این سئوالی که ممکن است در برخی افراد ایجاد شود پاسخ بدهم؛ اگر کسی می گوید احمدی نژاد و تیمش رهبری را تهدید کرده اند و به این دلیل رهبری ملاحظه کار شده اند، این حرف را قبول ندارم."


این فعال اصولگرای عضو مجلس نهم، در خصوص وقایع سوریه و انتخابات آمریکا و این سوال که "‌اگر بشار اسد سقوط کند و در کنارش میت رامنی هم رئیس جمهور آمریکا شود"، تصریح کرد: "به ضرر ما تمام می شود. اگر بشار اسد سقوط کند به ضرر ما خواهد بود اما ریاست جمهوری میت رامنی چندان تفاوتی نمی کند. اتفاقی بدتر از دوران اوباما نخواهد افتاد. در همین دوران اوباما هم بدترین رفتار را با ما داشتند. رفتاری که برخلاف اصولی بود که خودشان را به آن پایبند می خوانند. بانک مرکزی ما را تحریم کرده اند و اجازه استفاده از سوئیفت هم نمی دهند. این کار با منطق اقتصاد سرمایه داری در تضاد است."


توکلی در خصوص احتمال "ورشکستگی" اقتصاد کشور و بحران های اجتماعی گفت: "نگران نباشید. الان چنین شرایطی نداریم و تا سه سال دیگر هم چنین اتفاقی نزدیک نخواهد بود. ما ارقام کالاهایی که وارد می کنیم داریم. می دانیم چه کالاهایی و چه میزان وارد می کنیم. چون یک سابقه ۲۰ ساله در تجارت آزاد هم داریم،از اوایل سال ۷۰ تجارت تقریبا در کشور آزاد شد، همه امار و ارقام آن را داریم. می توانیم محاسبه کنیم از یک کالا چقدر نیاز داریم و تا چه اندازه ای بیشتر دیگر نمی خواهیم. می توانیم ببینیم برای اداره کشور به نحوی که چرخ بچرخد و به توده مردم به خصوص طبقه پایین و متوسط فشار وارد نشود چه مقدار کالا و با چه مبلغی نیاز داریم. تا آشوب و اعتراض گرسنگان نیز فاصله خیلی زیادی داریم. اما اعتراض که می تواند در همه موارد صورت بگیرد. یعنی فرد ممکن است گرسنه نباشد اما معترض باشد. ما باید بتوانیم کشور را اداره کنیم ."


وی در خصوص وضعیت آینده اقتصاد کشور نیز، با بیان اینکه "من جزء سیاستمدارن خوشبین هستم"، پیرامون آخرین مقاله در اکونومیست که شاخص فلاکت ایران در سه دوره هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد را منتشر کرده و اینکه "اگر الان بخواهید صادقانه صحبت کنید و نگویید مردم سوء استفاده می‌کنند یا مخالفان سیاسی تان و فکر می‌کنید برآیند اقتصادی کشور در مورد انتخاب شما در مورد گزینه ریاست‌جمهوری برآیند مثبتی داشت؟"، واکنش نشان داده و گفت: "سوال شما جا ندارد. برای اینکه انسان با علم به آینده تصمیم نمی‌گیرد. ما آدم‌های معمولی هستیم. پیغمبران که علم به آینده دارند با اطلاعات معمولی تصمیم می‌گرفتند. مگر آقای هاشمی و خاتمی به اقتصاد آشنا بودند؟ یا آقای موسوی به اقتصاد آشنا بود؟ من یک سخنرانی کردم، قبل از انتخابات،‌در اردیبهشت ۸۸ که منتشر هم شد وثابت کردم که موسوی و احمدی‌نژاد ماهیت رفتارشان و روحیه‌شان مشابه یکدیگر است. برای حرفم کد داشتم که این اوضاعش چطور است و دیگری اوضاعش چگونه است؟ احمدی‌نژاد، جنم وجودی‌اش بیشتر از موسوی است. ابعاد کار خطیر تر می‌شود. اینها فرقی با هم نداشتند. من که هر دوی‌شان را می‌شناختم، اعلام کردم که اضطراراً به محمود احمدی‌نژاد رای می‌دهم. البته اگر علم امروز را داشتم به وی رای نمی‌دادم. چون کسی علم به آینده ندارد. معما چو حل گشت، آسان شود نباید کرد. البته ممکن است شماها بگویید که..."

 

آغاز تدارک انتخاباتی؛ نشانه‌ای از گشایش سیاسی نیست

Posted: 17 Oct 2012 05:20 AM PDT

محمدرضا سرداری
جرس: در حالیکه از هم اکنون بحثهای سیاسی پیرامون انتخابات آتی ریاست جمهوری در ایران میان محافل و گروههای مختلف آغاز شده است، رهبر جمهوری اسلامی که همچنان در استان خراسان شمالی بسر می برد در اظهاراتی خواستار تلاش مسوولان نظام برای مشارکت گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شده است اما در عین حال از آنان خواسته است تا تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش کشور تا زمان انتخابات بکار بندند. 

 

نگرانی از تکرار حوادث سال هشتاد و هشت
آقای خامنه ای اظهارات خویش در خصوص انتخابات را در جمع بسیجیان مطرح کرده است. وی در بخشی از این اظهارات، اشاره مستقیمی به موضوع انتخابات گذشته ریاست جمهوری کرد و خواستار آن شد تا انتخابات آینده به نحوی برگزار شود که مایه بی آبرویی نشود. وی همچنین خواستار آن شده است تا مراقبتهای گوناگون از جهات مختلف برای سلامت انتخابات صورت گیرد. رهبر جمهوری اسلامی همچنین از نوع برخورد رقبای انتخاباتی با یکدیگر نیز انتقاد کرده و گفته است که برخی رقیب خود را یک شیطان اکبر تصور می کنند. به اعتقاد برخی از ناظران سیاسی طرح موضوع سلامت انتخابات در جمع بسیجیان ناشی از نگرانی هایی است که در خصوص نقش دولت در انتخابات آتی وجود دارد. در انتخابات دوره گذشته، رقابت انتخاباتی میان اصلاح طلبان و محافظه کاران بود اما در این دوره به نظر می رسد که رقابت اصلی در غیاب اصلاح طلبان میان طرفداران دولت و مخالفان آن در طیف اصولگرا باشد. همچنین برخی آگاهان سیاسی بر این باورند که تنشهای سیاسی دوران انتخابات که به اعتراضات سیاسی به نتیجه آن ختم شد ناشی از مناظره ها و برخوردهای لفظی کاندیداها با یکدیگر بوده است. در انتخابات دوره گذشته "محمود احمدی نژاد" در مناظره تلویزیونی با "میرحسین موسوی" اظهاراتی را در خصوص نقش خانواده هاشمی در اقتصاد کشور مطرح کرد و طرف مناظره خویش را نیز وابسته بدان جریان دانست. پس از این مناظره نیز هواداران وی به خیابانها آمدند و از کاندیدای خود با نام دزدگیر 88 یاد کردند.


مخالفت با طرح زود هنگام انتخابات
بخش دیگری از اظهارات رهبر جمهوری اسلامی مخالفت با طرح زود هنگام انتخابات بود. وی در اظهارات خویش گفته است، انتخابات نزدیک نیست اما برخی از همین حالا وارد عرصه می شوند. در طی ماه گذشته بسیاری از گروههای سیاسی اعم از اصلاح طلبان وفادار به نظام جمهوری اسلامی تا اصولگرایان موافق و مخالف، دولت گمانه زنی هایی را در خصوص شرکت در انتخابات و معرفی کاندیدا برای انتخابات آغاز کرده اند. طرح کاندیداتوری شخصیتهایی چون اکبرهاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری در این روزها در محافل سیاسی کشور مطرح بوده است. انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قرار است بیست و چهارم خرداد ماه برگزار شود. به اعتقاد ناظران سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری گروههای سیاسی معمولا تا ماه بهمن کاندیدای خویش را معرفی می کنند.

انتخابات زود رس، راهکاری جدید
در حالیکه کمتر از نه ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی است، فاطمه هاشمی دختر اکبرهاشمی رفسنجانی با مقصر دانستن دولت احمدی نژاد در مشکلات اخیر کشور خواستار برکناری احمدی نژاد و برگزاری انتخابات زود رس شده است. وی در گفت و گویی با نشریه شبستان، مشکلات اقتصادی و شکاف میان مردم و نظام اسلامی باعث شده تا کشور در شرایطی بدتر از دوره انقلاب و جنگ هشت ساله با عراق قرار گیرد. به گفته وی، سوء مدیریت دولت احمدی نژاد، به مشکلات اقتصادی کشور دامن زده است و هر چه به گفته وی جلو اشتباهات زودتر گرفته شود بهتر است. این اظهارات در حالی بیان می شود که بیش از صد نماینده مجلس طرح سئوالی از محمود احمدی نژاد رییس جمهور را در خصوص مشکلات اقتصادی کشور و سوء مدیریت دولت به هیات رییسه مجلس ارائه کرده اند. بنا بر اظهارات برخی نمایندگان، این احتمال وجود دارد که در صورت موافقت رهبر جمهوری اسلامی، مجلس حتی طرح عدم کفآیت  وی را نیز بررسی کند.
این در حالی است که انتقاد از مدیریت اقتصادی کشور به حوزه علمیه قم نیز سرایت کرده است. چندی پیش تعدادی از مراجع تقلید سرشناس در قم انتقادات تندی را علیه دولت و وضعیت اقتصادی کشور مطرح کردند. آیت لله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه مشکلات پیچیده ای بویژه در مسائل اقتصادی کشور پیدا شده، گفته است اگر چشم روی هم بگذاریم و بگوییم خبری نیست، اشتباه است و مردم عصبانی می شوند. آیت الله صافی گلپایگانی نیز در اظهارات مشابه ای گفته است که تورم و گرانی بر مردم فشار آورده است و مردم این مشکلات را از ناحیه روحانیت می بینند. آیت الله جوادی آملی نیز در اظهارات دیگری در مسجد اعظم قم گفته است که حادثه تلخ گرانی کمرشکن است و باعث فقر و گرسنگی مردم شده است. در پی این اظهارات جلسه مشترکی نیز میان سه تن از مراجع تقلید در قم برگزار شده است تا مسئله گرانی مورد بررسی قرار گیرد. این مراجع دلیل برگزاری چنین نشستی را درخواستهای بسیارِ مردم از دفاتر آنان عنوان کرده اند.


موضع انتخاباتی اصلاح طلبان همچنان معلق
در حالیکه برخی از چهره های اصلاح طلب همچنان تمایلاتی برای شرکت در انتخابات از خود نشان می دهند، "محمد موسوی خویینی‌ها" دبیرکل مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه ای اعلام کرد هیچ علامت مثبتی که نشانه تغییر شرایط برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات باشد دیده نمی شود. وی در اظهارات خود گفته است که اصلاح طلبان نمی توانند وارد دولت شوند ولی تعدادی از همراهان خود همچنان در زندان باشند. مصطفی تاج زاده از اعضای ارشد جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب که هم اکنون در زندان بسر می برد نیز در تازه ترین موضع گیری خود خواستار عدم حضور در انتخابات تا آزادی تک تک زندانیان سیاسی و فراهم کردن شرایط برای انتخابات آزاد و عادلانه شده بود.
 

احمد قابل و شجاعتِ عقلانی-ايمانی-انسانی

Posted: 17 Oct 2012 04:52 AM PDT

داریوش محمد پور
چه بسا تا ساعاتی ديگر، جسم او در ميان ما نباشد، اما چه باک؟ احمد قابل برای بودن ميان ما، حاجتی به معجزه ندارد


احمد قابل ميوه‌ی شجره‌ی طيبه‌ای است که در سايه‌ی قدر نهادن به خرد انسانی باليده است. تا از همين جمله‌ی نخست عبور نکرده‌ايم بايد درنگ کرد تا دچار نخوت يا خودبینی نشويم: آدمی کامل نيست. تمام جهد و کوشش آدمی به سوی کمال است نه در متن کمال. نه احمد قابل و نه سنت فکری و عقلانی انسانی-ايمانی که او را بر کشيده است، تجلی کمال نبود و نيست. اما بی‌شک، انعکاس جهد و کوشش برای رسيدن به آن کمال است.

قابل، فقيهی شجاع و جسور بود که هم شجاعت انسانی-اخلاقی داشت و هم شجاعت عقلانی. تجلی شجاعت انسانی و اخلاقی احمد قابل را در سال‌های اخير به دفعات ديده‌ام: او – و هم‌فکران‌اش – هرگز در برابر ستم سر خم نکردند و به توجيه و مشروعیت‌تراشی برای زهد ريايی و مسلمان‌نمايی و اسلام‌پناهی مزورانه نپرداختند، هر چند اين مقاومت و اين ايستادگی شجاعانه به بهای – ظاهراً - سنگينی برای‌شان تمام شد.

چه بسا تا ساعاتی ديگر، جسم احمد قابل ديگر در ميان ما نباشد، اما چه باک؟ احمد قابل برای اين‌که ميان ما باشد، حاجتی به معجزه ندارد. همين که در گذرگاه باريک و معبر تنگ حيات، سال‌هايی را شجاعانه در ميان انسان‌هايی از جنس خودش زيست و برای آن‌ها الگويی برای حرکت و پرسشگری بود، خود معجزه‌ای است؛ بودن احمد قابل معجزه بود و ديگر مهم نيست که از اين پس چه می‌شود.

به تلنگر نخست باز می‌گردم. احمد قابل پرسشگر سمجی بود که به آسانی گريبان خردِ خويش را رها نمی‌کرد. پرسشگری او شانه به شانه‌ی دين‌ورزی او و اعتقاد مؤمنانه‌اش حرکت می‌کرد. شايد برای کسانی که پرسشگری را ملازم و مستلزم عبور از دين‌ورزی يا اعتقاد می‌دانند، اين ترکيب غریب يا متناقض بنمايد، ولی چنان تصويری تنها جايی معيوب يا متناقض است که پرسشگر دين‌ورز برای وضعيت وجودی فعلی خود خصلت کمال قايل شود. احمد قابل چنين نبود. اين را می‌توان از يکايک کسانی پرسيد که حلقه‌ی درس آيت‌الله منتظری را آزموده‌اند. امروز با دوستی درباره‌ی احمد قابل گفت‌وگو می‌کردم و گزارش می‌کرد که احمد قابل چگونه، در مجلس درسی در مشهد، در کسوت يک طلبه استادش آيت‌الله منتظری را با سماجت به چالش می‌گرفت و هيچ در دفاع از استدلال عقلانی‌اش عقب نمی‌نشست. من از کيفیت و مضمون آن گفت‌وگو و ادله‌اش بی‌خبرم اما اين‌قدر را می‌توان به فراست دريافت که اين گفت‌وگو دو سو دارد: يک سو احمد قابل است اما سوی ديگرش استادی است که شاگردان‌اش را دلير و بی‌پروا در پرسشگری بار می‌آورد و آن‌ها را تحقير نمی‌کند و خُرد و خوار نمی‌خواهد. بی‌شک پرسشگری و خردورزی درجات و مراتبی دارد، اما تفاوت اين رويکرد را به روشنی می‌توان با رويکردی ديد که چنان جامه‌ی قداست و طهارت و عصمت بر بشری‌ترین و خاکی‌ترين تمرين‌ها و تراوشات ذهنی‌اش می‌پوشاند که نه تنها شاگرد و طلبه بلکه عالمان هم يارای به چالش گرفتن اين برداشت‌های بشری و انسانی‌ انسان‌هایی ضعيف و خطاکار مانند خود را پيدا نمی‌کنند – و تاريخ سياسی معاصر جمهوری اسلامی مهم‌ترين گواه اين پس‌رفت، عقب‌ماندگی، مُکرّم شدن جاهلان و مُلَجّم شدن عالمان است.

قدر و منزلت احمد قابل و فضای زيست فکری او به همین دليری‌هاست که سويه‌ی عقلانی آن بهتر می‌تواند به جايگاه انسان دين‌دار معاصر کمک کند. برداشت‌های عقلانی احمد قابل از شريعت مسلمانی، نه کامل است و نه بی‌عيب و نقص – و خود او نيز به اين نکته واقف بود – اما مهم‌ترين خصلت اين دين‌ورزی عقلانی اين بود – و هست – که دست و پای خرد انسانی را در تعامل با اين شريعت می‌گشايد. اين رويکرد، تفاوت دو انسان را به روشنی نشان می‌دهد: انسانی که در برابر شريعت ذليل و خوار است (و خادم شريعت است) و انسانی که در برابر شريعت عزت و کرامت دارد (و شريعت خادم اوست نه مخدوم‌اش). بی‌شک همه‌ی آن‌چه که می‌توان از قدر ديدن خردِ انسانی در اخلاق و سلوک دين‌ورزان انتظار داشت با اين گشايش‌ها به طور کامل حاصل نمی‌شود اما اصل، همين حرکت است و همين به رسميت شناختنِ محوريت انسان. دين برای انسان است. دين برای آدمی است. بدون اين آدمی – که مهم‌ترین خصلت‌اش اختيار و خرد و انتخاب آگاهانه‌ی اوست – دين هم بی‌معنا و بلاموضوع می‌شود. گمان من اين است که احمد قابل اين نکته را در سراسر پويش‌های عقلانی شجاعانه‌اش جدی گرفته بود.

در حيات آدمی دو آفت بزرگ همواره می‌توانند زندگی او را دچار عسرت و تنگی کنند: يکی عُجبِ دين‌ورزی است و ديگری عُجبِ خردورزی. يکی با استناد و استظهار دين‌دار بودن و شريعت‌پناهی خود را از خرد و عقلانيت مستغنی و مستقل می‌شمارد و ديگری با تکيه بر عقل بشری و خرد انسانی خود را بی‌نياز از الهام و گرمای معنای دین می‌بيند. در هر دو يک چيز غايب است و آن فروتنی است. در حقیقت هر دو از بشريت آدمی عبور می‌کنند. هر دو قيد بزرگ انسانيت آدمی را – که ناقص بودن و خطاکار بودن اوست – ناديده می‌گیرند. يکی ظرف دين‌ورزی و مخاطب و متعلق دين را ناديده می‌گيرد (و غبار بشريت از تمامی دين می‌زدايد) و ديگری در عين وقوف به محدوديت‌های عقل انسانی (حتی در مقام مقايسه با خودش و نه با دين)، دچار نخوتِ واصل بودن می‌شود. گمان من اين است که امثال احمد قابل می‌توانستند و می‌توانند راهی در اين جاده‌ی پرسنگلاخ بگشايند. گشودن پنجره‌های گفت‌وگو ميان دين و خرد، بی‌شک ارج‌مندترین کاری است که مردمان زمانه‌ی ما می‌توانند بکنند. کوشش‌های احمد قابل را بايد در بستر اين محور کلان‌تر و کلی‌تر ديد نه در جزيياتی که شايد بتوان در آن‌ها نزاع و اختلاف هم کرد.

جهان ما با وجود کسانی چون احمد قابل رنگارنگ‌تر و زيستنی‌تر شده است. بر ما باد که در استمرار بخشیدن به حضور اين رنگ‌ها و گرمای اين نورها بيشتر بکوشيم و چراغ اين سنت شجاعانه‌ی عقلانی-ايمانی-انسانی را زنده نگه داریم.


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.