جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هشتمین قسمت فیلم کوتاه محمد نوری‌زاد با عنوان “شعبون بی‌مخ‌ها”

Posted: 13 Oct 2012 08:53 AM PDT

 

جرس: محمد نوری زاد، کارگردان، نویسنده و جهادگر دفاع مقدس، هشتمین قسمت از فیلم کوتاه خود با عنوان «شعبون بی‌مخ‌ها» را در اینترنت منتشر کرد.

این دهمین فیلم کوتاه نوریزاد و هشتمین قسمت از مجموعه «شعبون بی‌مخ‌ها» است که همانند قسمت های پیشین، مخاطب اصلی آن رهبری است؛ او که به نوشته نوری زاد باید یک بار و برای همیشه تکلیف خود را با جماعت شعبون بی مخ ها روشن کند.

نوریزاد در معرفی این قسمت از فیلم کوتاه خود می نویسد: شعبون بی مخ ها درهمه ی ادوارتاریخی شان تماشایی بوده اند. در زمان ما تماشایی ترند. علت را در این بدانید که هر عربده ای که می کشند بلافاصله در هزاران شبکه ی مجازی تکثیر می شود.

او سپس به این اشاره می کند که شعبون بی مخ ها از هر قشر و گروهی ممکن است باشند، و می نویسد: شعبون ها روحانی و غیرروحانی ندارند. سپس تاکید می کند که در این قسمت به یک روحانی پرداخته که به گفته او، جهل را بر طبق اخلاص می نهد و از آن تن پوشی برای فریب مردمان می دوزد. 

اخبار نگران کننده از وضعیت جسمی احمد قابل پژوهشگر دینی

Posted: 13 Oct 2012 08:53 AM PDT

 

جرس: احمد قابل پژوهشگر نواندیش دینی در وضعیت نیمه کما به سر می برد.

براساس گزارش های رسیده به کلمه وضعیت احمد قابل محقق نواندیش دینی نامساعد گزارش می شود و پزشکان از بهبود وضعیت جسمی وی ناامید هستند.

احمد قابل که سال گذشته به دنبال تشخیص تومور مغزی از زندان به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت، هم اکنون در وضعیت نیمه کما به سر می برد.

وی اوایل تیر ماه نیز بار دیگر برای در آوردن ترکش دوران دفاع مقدس تحت عمل دیگری قرار گرفت و اواخر تیر نیز بعد از عمل دشوار جراحی مغز دوران نقاهت، در بیمارستان میلاد تهران بستری شد.

این محقق نواندیش دینی، آذر ماه ٨٨ در حالی که بعد از فوت آیت الله العظمی منتظری برای مراسم تشییع او از مشهد به قم سفر می‌کرد، بازداشت شد. این شاگرد برجسته مرحوم آیت الله العظمی منتظری، طی سال های اخیر بارها به دلیل انتقادات خود به حاکمیت، مورد بازداشت و تهدید قرار گرفته بود و در یکی از آخرین بازداشت هایش دچار بیماری و مشکلات مغزی حاد شده است و پزشکان از وجود تومور در مغز وی خبر داده اند.

اولین جلسه دادگاه وی، در حالی که او را با پابند و دستبند به جلسه دادگاه آورده بودند، در اردیبهشت ٨٩ برگزار شد و پس از تحمل حدود ١٧٠ روز زندان، با قرار وثیقه آزاد شد.

این منتقد اندیشمند، بار دیگر در شهریور ٨٩ و در پی اظهار نظر در مورد اعدام های خودسرانه، دسته جمعی و پنهانی در زندان وکیل آباد مشهد، بازداشت شد.

از موارد اتهامی احمد قابل، می توان به سخنرانی های وی در مشهد، نجف آباد و فریمان و همچنین مصاحبه های وی با رسانه های خبری و انتقاد از سیاست های نظام اشاره کرد.

برادر وی، هادی قابل درباره احتمال ارتباط بیماری احمد قابل با فشارهای دوران زندان، به کلمه گفته بود: اینکه حالا این منشا این قضیه چیست را دیگر من نه پزشک هستم و نه تخصصم این است که بگویم منشا اینکه ایشان دچار یک چنین عارضه ای شده چیست. با این حال برخی وضعیت فعلی احمد قابل ناشی از جراحات جنگ و به دلیل اینکه وی مجروح شیمیایی است می دانند و البته دوران زندان و بازداشت و عدم رسیدگی به حال ایشان را در تشدید این وضعیت بی تاثیر نمی دانند.

هادی قابل پیش از این همچنین در گفت و گو با کلمه، با اشاره به اینکه برادرش در گذشته مشکل خاصی نداشته است تصریح کرده بود: سال گذشته یعنی در واقع حوالی بعد از ایام عید و در تابستان سال گذشته بود که در یکی از ملاقات ها وقتی ما رفتیم زندان، مشاهده کردیم که وضعیت ایشان وضعیت خوبی نیست و حالت نیمه فلج دارد و زیر بغلش را گرفته و آورده اند برای ملاقات. ملاقات حضوری بود و همراهانی که ایشان را آوردند من را کشیدند کنار و توضیح دادند که ایشان ده پانزده روز است که در زندان وضعیت نابسامانی دارد و تعادل ندارد و چند بار زمین خورده و از تخت افتاده و قادر نیست که حتی لباسش را تنش کند. به من اخطار دادند که ایشان در حمام و دستشویی هم زمین خورده اند و این عدم تعادل نشانگر این است که مریضی شان حاد است. که خب ما بعدش اقدام کردیم و با پیگیری ایشان را از زندان منتقل کردیم بیمارستان.

به گفته وی، در اولین سی تی اسکنی که گرفتند تشخیص تومور مغزی دادند و اعلام کردند که این تومور را که خیلی هم رشد کرده و به سمت چپ ایشان آسیب رسانده باید سریع تر عمل شود.

سال گذشته نیز مرضیه پاسدار، همسر احمد قابل، گفته بود: از زمان فوت آیت الله منتظری که ایشان را دستگیر و بازداشت کردند بعد از شش ماه مشکلات جسمانی اشان شروع شد. به طوری که قلبشان ناراحتی پیدا کرد و پیش متخصص قلب رفتند و الان دارو مصرف می کنند و بعد از آن هم که چشمشان مشکل پیدا کرد. اما این عدم تعادل بیماری جدیدی است. 

تجمع اعتراضی بیش از ۶۰۰ کارگر كارخانه‌های صنایع فلزی یك و دو در مقابل وزارت کار

Posted: 13 Oct 2012 08:53 AM PDT

جرس: بیش از ۶۰۰ کارگر كارخانه‌های صنایع فلزی یك و دو در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، بیش از ۶۰۰ کارگر صنایع فلزی ایران در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان دولتی و مدیران کارخانه در خصوص پرداخت مطالبات و معوقات حقوقی‌شان، صبح امروز در مقابل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

نماینده کارگران صنایع فلزی در مورد دلایل اعتراض كارگران گفت: ۵ ماه از حقوق و بیمه معوقه کارگران صنایع فلزی با احتساب ماه مهر هنوز پرداخت نشده است.

ولی اله موحد با بیان مطلب فوق تصریح کرد: در آخرین تجمع کارگران مقابل وزارت صنایع كه در تاریخ شنبه ۲۵ شهریور ماه ۹۱ صورت گرفت، وعده پرداخت معوقات ۸ ماهه کارگران داده شد که متاسفانه مسئولان کارخانه با پرداخت سه ماه از معوقات حقوقی کارگران، از پرداخت مابقی طلب کارگران خودداری می‌کنند.

در این زمینه، پروین محمدی یکی دیگر از نمایندگان کارگران اضافه کرد: در آخرین تجمع کارگران، با حضور یکی از مالکان کارخانه در وزارت صنایع و و دادن چک برای پرداخت بدهی‌های کارخانه به کارگران، این تجمع خاتمه یافت اما متاسفانه چک دریافتی نقد نشد و کارگران به بخش اعظمی از مطالبات حقوقی خود نرسیدند.

این كارگر افزود: بعداز تجمع مبلغی به کارگران پرداخت شد ولی همچنان سالن شماره یک صنایع فلزی ۱۱ ماه بیمه و ۵ ماه حقوق و همچنین سالن شماره دو ۵ ماه حقوق و ۵ ماه بیمه طلب دارند.

 

نشست مشترک سه مرجع تقلید درباره گرانی و مشکلات اقتصادی

Posted: 13 Oct 2012 07:53 AM PDT

جرس: سه تن از مراجع تقلید، در نشستی پس از بررسی مشکلات اقتصادی و فرهنگی کشور، به مسوولان توصیه کردند هر چه سریع‌تر به مبارزه با گرانی و تورم و صیانت از اخلاق و فرهنگ جامعه بپردازند.

براساس این گزارش مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی و شبیری زنجانی در نشست مشترکی، به بررسی اوضاع اقتصادی کشور به ویژه مساله گرانی و تورم و مشکلات اخلاقی و فرهنگی جامعه پرداختند.

مراجع تقلید در این نشست، پس از بررسی اوضاع اقتصادی و فرهنگی کشور از مسوولان خواستند با توجه به شرایط حساس کشور، منطقه و جهان، با استفاده از نظرات کارشناسان، به اصلاح امور اقتصادی و مبارزه با گرانی، تورم، بیکاری و صیانت از اخلاق و فرهنگ اسلامی، مخصوصا مساله حجاب و عفاف بپردازند.

مکارم‌شیرازی، صافی‌گلپایگانی و شبیری زنجانی خاطرنشان کردند: به یقین نظام اسلامی از چنان استحکامی برخوردار است که این امور آن را متزلزل نمی‌سازد، ولی مردمی که در راه آن جانفشانی کرده و صدها هزا شهید و جانباز و آزاده تقدیم داشته‌اند، انتظار دارند که مسئولین در برابر این مشکلات طاقت‌فرسا حداکثر تلاش و کوشش خود را انجام دهند و با تدبیر و برنامه ریزی صحیح، آثار سوء تحریم‌های دشمن را برطرف سازند و هیچ فرصتی را از دست ندهند.

این سه مرجع تقلید یادآور شدند: اختلاف سلیقه‌ها هرگز نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم همکاری در حل معضلات باشد؛ مسوولان بدانند اگر عزم و اراده قوی و نیت‌ها خالص باشد، خداوند متعال نیز کمک می‌کند و مشکلات حل خواهد شد. 

توکلی: نمایندگان به جای سوال از احمدی‌نژاد به قوه قضائیه شکایت کنند

Posted: 13 Oct 2012 07:36 AM PDT

جرس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احمدی‌نژاد رفتار معقول در شرایط سئوال ندارد گفت: نمایندگان باید به جای سئوال از رئیس جمهور تخلفات وی را بر اساس ماده 233 آیین نامه در کمیسیون ها بررسی کنند و با ارائه گزارش به صحن علنی این تخلفات با رای نمایندگان به قوه قضائیه ارسال شود.


احمد توکلی در گفتگو با مهر، در خصوص طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس نهم اظهار داشت: سئوال از رئیس جمهور حق نمایندگان است و نمایندگانی که این طرح را امضا کرده اند از حق خود برای کنترل تخلفات قوه مجریه استفاده کرده اند و از حیث قانونی هیچ ایرادی به آنها وارد نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دو دلیل موافق طرح سئوال از احمدی‌نژاد در مجلس نیستم ادامه داد: رئیس جمهور نشان داد رفتار معقول متناسب با منافع ملی در شرایط سئوال ندارد و چون بخشی از سئوال نمایندگان مربوط به نوسانات بازار ارز است امکان دارد اظهارت رئیس جمهور به بی اعتمادی موجود دامن بزند و کار را سخت تر کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس جمهور عرف و شان را رعایت نمی کند و با اظهارت خود باعث می شود تنش های سیاسی جامعه بیشتر شود، چون بازار ارز به تنش های سیاسی حساس است امکان دارد آسیب اقتصادی بیشتری را متوجه مردم کند.

توکلی پیشنهاد داد: بهتر بود نمایندگان با استناد به ماده 233 و بند 6 ماده 33 آیین نامه داخلی رئیس جمهور را برای ارائه توضیحات در خصوص سئوالات شان به کمیسیون های مربوطه دعوت می کردند تا مباحث در کمیسیون به صورت کارشناسانه بررسی شود و فضاسازی های رسانه ای کمتر باشد.

وی تصریح کرد: در صورت اجرای این پیشنهاد پس از بررسی موضوعات با حضور رئیس جمهور و یا نماینده اش در کمیسیون ها گزارشی با رعایت مصالح بازار ارز در این خصوص در صحن علنی مجلس قرائت می شود و نمایندگان می توانند با رای خود پرونده تخلفات رئیس جمهور را به قوه قضائیه بفرستند.

به گزارش مهر بر اساس مواد مربوط به سئوال از رئیس جمهور در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سئوالات نمایندگان از رئیس جمهور پس از توضیحات وی در صحن علنی مجلس به رای نمایندگان گذاشته می شود و در صورت قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وی سئوالات به قوه قضائیه ارسال می شود.

همچنین بر اساس ماده 233 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درصورتی که مجلس در مورد رئیس جمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم( ۸۹ ) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.

بر اساس اصلاحاتی که در آیین نامه داخلی مجلس در خصوص نحوه سئوال از رئیس جمهور نیز بوجود آمد چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه سئوال از رئیس جمهور در جلسه از پاسخ رئیس ‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می ‌شود.

مهمانپرست: آماده‌ایم در زمینه هسته‌ای انعطاف نشان دهیم

Posted: 13 Oct 2012 07:36 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اظهار آمادگی ایران برای نشان دادن انعطاف هسته‌ای، گفته است در صورتی که تأمین سوخت ۲۰ درصدی رآکتور تحقیقاتی تهران تضمین شود، ایران حاضر است در باره تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم گفت‌و‌گو کند.

به گزارش ایرنا، رامین مهمانپرست روز جمعه، ۲۱ مهرماه در دهمین نشست رسانه‌ای اوراسیا در قزاقستان گفت: «برای غنی‌سازی ۲۰ درصد، چون نیاز کم است و تولید آن صرفه اقتصادی نیز ندارد، اگر تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تضمین کنند، این موضوع قابل مذاکره خواهد بود.»

وی افزود: «اگر تضمینی برای تأمین سوخت ۲۰ درصد رآکتور تحقیقات تهران داده شود، مسئولان ما آمادگی ورود به بحث و گفت‌و گو درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد را دارند، اما این بدان معنا نیست که ما حق غنی‌سازی برای ۲۰ درصد را نداریم.»

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نیز به تازگی به مجله آلمانی «اشپیگل» گفته بود که اگر حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شود و سوخت مورد نیاز ایران تأمین شود، ایران «به طور داوطلبانه» از میزان غنی‌سازی خود می‌کاهد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیشتر روزنامه نیویورک تایمز از ارائه پیشنهادی هسته‌ای از سوی ایران و رد آن از سوی آمریکا خبر داده بود. پس از انتشار این خبر، ایران ارائه پیشنهاد هسته‌ای به آمریکا را رد کرد.

روزنامه نیویورک تایمز روز ۱۴ مهرماه، از قول یک مقام ارشد آمریکایی آورده بود که ایران در قالب طرحی که برپایه طرح «گام به گام» مذاکرات مسکو تهیه شده، خواستار حذف تمامی تحریم‌ها شده است تا در ازای آن، تدریجا غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف کند.

به گفته این روزنامه، آمریکا این در خواست را «غیرقابل اجرا» خوانده و آن را رد کرده است.

با این‌حال سعید جلیلی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، ۱۵ مهرماه گفت: «هيچ‌گونه پيشنهاد جديدی خارج از چارچوب مذاکرات ۵+۱ در اجلاس اخير سازمان ملل متحد مطرح نشده است و ادعای برخی رسانه‌های آمريکايی در اين خصوص بی‌اساس است.»

علیرغم این اظهارات، رامین مهمانپرست روز ۲۱ مهرماه با تأکید بر این‌که «رفتار آمریکایی‌ها نشان می‌دهد به دنبال حل مسئله هسته‌ای نیستند»، گفت: «این موضوع برای ما سوال است که چرا هرگاه فضا به سمت رفع مسائل می‌رود، با مخالفت‌های بیشتر از سوی دولت آمریکا رو‌به‌رو می‌شویم؟»

وی افزود: «ما به هیچ‌وجه انگیزه‌ای برای تولید سوخت ۲۰ درصد نداشتیم، اما به دلیل تأمین نکردن آن از سوی غرب برای تولید رادیو داروها و رفع نیاز بیماران سرطانی، اقدام به تولید سوخت ۲۰ درصد کردیم.»

غرب ظن آن می‌برد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران در راستای تولید سلاح هسته‌ای باشد، اما ایران می‌گوید اورانیوم ۲۰ درصدی را برای مقاصد پزشکی نیاز دارد.

طبق اظهارات ۱۵ مهرماه علی باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تهران همچنان بر سر طرح گام به گام خود که طی مذاکرات مسکو به ۵+۱ ارائه شد،‌ ایستاده است و در انتظار پاسخ سازنده از طرف مقابل است.

طبق طرح گام به گام، پیشنهاد شده است که تهران به پرسش‌ها و نگرانی‌های موجود آژانس و کشورهای غربی پاسخ دهد و طرف مقابل نيز از شدت تحریم‌ها و فشارها علیه ایران بکاهد.

از سال ۲۰۰۶ تا کنون گروه ۱+۵، متشکل از روسيه، چين،آمريکا، بريتانيا و فرانسه به همراه آلمان، با ايران بر سر برنامه اتمی‌اش در تماس هستند اما دو طرف تاکنون به نتيجه‌ای دراين باره دست نيافته‌اند. 

ادعای توانمندی های نظامی؛ آیا سپاه راست می گوید؟

Posted: 13 Oct 2012 07:24 AM PDT

مرجان سیادت
جرس: سرداران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی آنگاه که در برابر دوربین های رسانه ها یا ضبط صورت خبرنگاران قرار می گیرند چنان از دستاوردهای پیشرفته آفندی و پدافندی این نهاد نظامی- امنیتی سخن می گویند که ذهن هر مخاطب را به سمت این پرسش هدایت می کنند که آیا این حجم گسترده توانایی جمهوری اسلامی در حوزه نظامی- دفاعی واقعیت دارد و اگر آنگونه است که گفته می شود چرا اسراییل تمایل به جنگ با ابرقدرتی چون ایران دارد؟ 

 

 سپاه پاسداران به خصوص پس از برکناری سردار رحیم صفوی و جلوس سردار عزیز جعفری به صورت تمام قد وارد حوزه تبلیغات سیاسی- روانی در خصوص توانایی خود در جنگ با کشورهای مهاجم به خصوص اسراییل و آمریکا شد.
نشانه گرفتن ده ها هزار موشک به سمت اهداف از قبل تعیین شده متعلق به کشور آمریکا و همچنین شهرهای اسراییل، بستن تنگه هرمز ظرف چند دقیقه، یکسان کردن کشور متخاصم با خاک، وقوع جنگ جهانی سوم، کشته شدن ده ها هزار نفر از شهروندان کشورهای دیگر، انجام عملیات های برون مرزی علیه منافع آمریکا در سراسر جهان و ... در اخبار مربوط به اظهار نظر سرداران به فراوانی قابل مشاهده است.
سپاه با همکاری خبرگزاری خود یعنی "فارس" -که محمود احمدی نژاد چندی پیش از آن به عنوان خبرگزاری وابسته به نهاد نظامی- امنیتی یاد کرد، حوزه ای به نام امنیتی و دفاعی برای سرویس سیاسی خود تعریف کرده است که با کلیک روی آن با خبرهای مختلفی درباره توانایی های خارق العاده سپاه پاسداران به چشم می خورد.

توانمندی بومی یا تظاهر به توانمندی
سپاه پاسداران در تاریخ یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۰ اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی از نوع مارتین آر کیو ۱۷۰ معروف به پهپاد را در شرق ایران با کمترین خسارت ممکن سرنگون کرده و اکنون آن را در اختیار دارند. به گفته سرداران، تصرف گرفتن این هواپیما با استفاده از در اختیار گرفتن کنترل هواپیما یا همان هک کردن صورت گرفته است.
اگرچه کارشناسان خارجی پس از بررسی فیلم پخش شده از پهپاد ساقط شده در سیمای جمهوری اسلامی به این نتیجه رسیدند که این هواپیمای بدون سرنشین از نوع چندان پیشرفته نبوده اما مقامات سپاه، آن را پیروزی بزرگ و نشانه پیشرفت قابل ملاحظه این نهاد در علوم نظامی شدند. با این حال شایعات بسیاری درباره چگونگی دستیابی سپاه به این پهپاد منتشر شد؛ بروز نقص در سیستم ردیابی و در نتیجه سقوط این هواپیمای بدون سرنشین در شرق ایران و یافتن آن توسط یک چوپان، همکاری روسیه با ایران در هک کردن پهپاد و خرید آن از پاکستان شایعاتی بود که حتی از زبان برخی نمایندگان مجلس ایران نیز شنیده می شدند.
سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه همان موقع اعلام کرد "ما تمام اطلاعات و نرم افزار این هواپیما را بدست آورده‌ایم. این هواپیما همچنین در دو هفته قبل از کشته شدن بن لادن در محل کشته شدن این فرد در پاکستان پرواز داشته است. اگر ما به نرم افزارها و هاردهای این هواپیما دست پیدا نکرده باشیم، نمی‌توانستیم این موضوعات را بدست بیاوریم. متخصصان ما کاملا به بخش‌ها و برنامه‌های این هواپیما مسلط هستند."
سرداران وعده دادند که به زودی نمونه بهتر از آن را می سازند و پس از 9 ماه در شهریور ماه سال 91 سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که پهپاد "شاهد 129" جدیدترین دستاورد سپاه در این عرصه است که با مداومت پروازی 24 ساعته می‌تواند ماموریت‌های خوبی در حوزه‌های شناسایی و رزمی انجام دهد.
به گفته جعفری "با نصب موشک‌های سدید که طراحی خود سپاه است بر روی این پهپاد، این هواپیمای بدون سرنشین می‌تواند اهداف را در دوردست مورد اصابت قرار دهد."
کمتر از یک ماه پس از اظهارات فرمانده سپاه، مقامات اسراییلی از انهدام یک هواپیمای بدون سرنشین در خاک اسراییل خبر دادند و آن متعلق به حزب الله لبنان دانستند. حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان پنجشنبه شب ۲۰ مهر اعلام کرد پهپادی که اسرائیل بر فراز آسمان خود سرنگون کرد، متعلق به این گروه و ساخت ایران است.
خبرگزاری فارس هم نوشت "سیستم عریض و طویل سپر دفاع موشکی اسراییل، در مقابل جدیدترین تست هوایی یک گروه چریکی غافلگیر شده و نمی تواند پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را تا وقتی که به نزدیکی شاه رگ حیاتی این رژیم رسیده، تشخیص دهد."
با این حال رسانه های مختلف از احتمال روسی بودن این هواپیمای بدون سرنشین خبر دادند. روسیه با ساخت پهپاد ۳۰۰ TU- به فناوری قابل توجهی در ساخت این نوع از هواپیما دست یافته است هرچند دبیرکل حزب الله لبنان می گوید "این هواپیمای بدون سرنشین روسی نیست بلکه ساخت ایران است و کادرهای متخصص لبنانی در حزب‌الله آن را مونتاژ کردند." به گفته برخی منابع، روسیه با خودداری از تحویل سامانه موشکی اس 300 به ایران، پیشنهاد تحویل پهپادهای جاسوسی به جمهوری اسلامی داده است.

اغراق های عامدانه
از سوی دیگر نگاهی به تیترهای سرداران سپاه در حوزه های مختلف نیز نشان می دهد، این دستگاه نظامی- امنیتی سعی فراوانی در نشان دادن اغراق گونه توانایی های خود دارد. این در حالی است که در اظهار نظر فرماندهان کشورهای پیشرفته نظامی نظیر آمریکا، انگلستان، فرانسه، روسیه، چین و حتی اسراییل، مانور کلامی بدین شکل وجود ندارد. تیترهای زیر بخشی از اظهارات فرماندهان علی رتبه سپاه یا مسوولان نظامی ایران در خصوص توانایی های این نیروی نظامی است:
- محسن رفیق دوست/ فرمانده اسبق سپاه/ از فشنگ تا موشک قاره‌پیما را در کشور می‌سازیم

- محمد حجازی/ معاون ستاد کل نیروهای مسلح/ ایران یکی از قطب‌های تأمین تجهیزات نظامی شده است

- جمال الدین آبرومند/ معاون هماهنگ کننده سپاه/ توانمندی‌های ما اوج گرفته است

- احمد وحیدی/ وزیر دفاع/ موشک‌های کروز ایران پاسخگوی تهدیدات خواهد بود

- غلامرضا جلالی/ رییس سازمان پدافند غیرعامل: مجموعه موازی غنی‌سازی «فردو» از شاهکارهای پدافند غیرعامل است

- عباس نیلفروشان/ فرمانده دافوس سپاه/ توان سپاه برای ایجاد اختلال در سیستم‌های تهاجمی دشمن

- علی فدوی/ فرمانده نیروی دریایی سپاه/ افزایش سرعت شناورهای سپاه به 3برابر شناورهای آمریکا

- علی فدوی/ فرمانده نیروی دریایی سپاه / هزاران تابوت در انتظار متجاوزان

- مرتضی میریان/ جانشین عملیات نیروی زمینی سپاه/ پاسخ ایران به هرگونه تجاوزی قاطع خواهد بود

- مسعود جزایری/ معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح/ پاسخ چند برابری و دامنه‌دار ایران به هرگونه تهاجم احتمالی دشمن

- علی فدوی/ فرمانده نیروی دریایی سپاه/ نفوذ نیروی دریایی سپاه به محرمانه‌ترین اطلاعات دشمن

- احمد وحیدی/ وزیر دفاع/ مانور آمریکایی‌ها در خلیج فارس سرشکستگی دیگری برای آنها بود

- حسین سلامی/ جانشین فرمانده کل سپاه/ قادر به پرتاب‌ موشک‌های بیشمار و همزمان از نقاط مختلف به پایگاه‌های دشمن هستیم

- حسین سلامی/ جانشین فرمانده کل سپاه/ قدرت دفاعی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است

- محمدعلی عزیز جعفری/ فرمانده کل سپاه/ صهیونیست‌ها با وجود آگاهی از توان ایران، تهدید می‌کنند

- علی فدوی/ فرمانده نیروی دریایی سپاه/ رصد لحظه به لحظه سپاه از رزمایش دریایی آمریکا

- علی فدوی/ فرمانده نیروی دریایی سپاه/ روزگار سیاهی در انتظار آمریکایی‌هاست

- امیرعلی حاجی زاده/ فرمانده نیروی هوا فضای سپاه/ توان عملیاتی پهپاد شاهد ۱۲۹ در فاصله ۲هزار کیلومتری

- یحیی رحیم صفوی/ دستیار نظامی و مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی/ باید پایمان را روی گلوی دشمنان بگذاریم و با آنان هجومی برخورد کنیم

- امیرعلی حاجی زاده/ فرمانده نیروی هوا فضای سپاه/ حمله به ایران یعنی جنگ جهانی

- محمدعلی عزیز جعفری/ فرمانده کل سپاه/ روش‌های ناشناخته سپاه برای مقابله با دشمن


تکرار تاکتیک سعید صحاف
ساخت موشک های بالستیک قاره پیما، میان برد، پهپاد، ناوشکن جنگی، زیردریایی، قایق های تندرو، انواع تجهیزات نظامی- دفاعی، زمین گیر کردن دشمن، شلیک همزمان هزاران موشک به سمت اهداف دشمن و ... واقعه تاریخی حمله آمریکا به خاک عراق و اظهار نظرهای محمد سعید الصحاف وزیر اطلاع رسانی درباره نابودی ایالات متحده را به اذهان متبادر می کند. او درست هنگامی که نظامیان آمریکایی وارد بغداد شدند به همه اطمینان داد که اوضاع پایتخت عراق تحت کنترل است و اثری از نظامیان آمریکایی نیست. محمد سعید الصحاف علاوه بر تکذیب مستمر حضور نظامیان آمریکایی در عراق، به خاطر استفاده از کلمات و واژگان قدیمی و کهن مانند العلوج برای مهاجمان در میان محافل مطبوعاتی و مخاطبان رسانه ها، به شدت مورد توجه قرار گرفت و البته سوژه طنز آنها شد. حتی پس از آغاز عملیات نظامی آمریکا ، به طور روزانه در محل ساختمان معروف وزارت اطلاع رسانی عراق کنفرانس مطبوعاتی برگزار می کرد. او یک بار برای اینکه امنیت پایتخت را به آنها نشان دهد، کنفرانس مطبوعاتی را در پشت بام ساختمان این وزارتخانه برگزار کرد.
صحاف نیز در آخرین مصاحبه مطبوعاتی و در آخرین ساعات قبل از سقوط بغداد به دست نظامیان آمریکایی و در حالی که تانک های بغداد در نزدیکی پل های بغداد در حرکت بودند گفت: "هیچ نظامی آمریکایی وارد بغداد نشده است. بغداد در امن و امان است. ما با العلوج (کنایه به نظامیان آمریکایی) مقابله می کنیم. هم اکنون هزاران نفر از نظامیان آمریکایی در دروازه های بغداد دست به خودکشی زده اند."
به اعتقاد نیروهای نظامی آمریکا، اغراق های سعید الصحاف در توان نظامی عراق، بیشترین خدمت را در روحیه دادن به سربازان آمریکایی داشت. آنها حتی پس از پایان جنگ و تسلیم شدن صحاف، از بازجویی او خودداری کردند.

تبلیغات تاریخ مصرف گذشته
از سوی دیگر برخی اظهارنظرهای سرداران سپاه در حوزه های داخلی و خارجی از روش های تبلیغات روانی "گوبلز" وزیر تبلیغات حکومت هیتلر بهره می گیرد هرچند گوبلز در استفاده از جنگ روانی تا مدت ها توفیق داشت و توانسته بود افکار عمومی داخل و خارج آلمان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی دو راهکار اساسی در ایجاد جنگ روانی و تبلیغات استفاده می کرد؛ به اعتقاد وی "دروغ هر اندازه که بزرگ تر باشد، مردم آسان تر باور می کنند" و همچنین "اندکی حقیقت را با بسیاری دروغ درهم بیامیز و به مردم عرضه کن."
سپاه که اکنون در همه حوزه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و ... جمهوری اسلامی نفوذ کرده، دستگاه اطلاعاتی ویژه خود با بودجه نامحدود دارد و در زندان اوین نیز یک بند مجهز به همراه اتاق بازجویی مخوف برای خود تشکیل داده، اینک وارد پروپاگاندای نظامی- رسانه ای هم شده است. این بار اما حوزه بین الملل؛ غافل از اینکه اگر مصداق دشمنانی که سرداران از آنها نام می برند آمریکا و متحدشان باشند، آنها بزرگ ترین رسانه های جهان را در اختیار خود دارند و به آسانی نه تنها بر افکار عمومی ایرانی ها که جهانیان را هم ماننده پروژه های عراق و افغانستان با خود همراه می کنند.

90 دارو در بازار ایران پیدا نمی‌شود

Posted: 13 Oct 2012 06:59 AM PDT

جرس: در حالی که دبیر کل سازمان ملل در مورد جلوگیری از عوارض انسانی ناشی از تحریم‌ها و ضرورت حفظ سلامت تاکید دارد لیست داروهای نایاب در کشور از نزدیک 30 قلم دارو در پنج ماه گذشته در حال حاضر به 90 دارو رسیده است.


به گزارش تجارت نیوز، این لیست شامل 50 قلم داروی وارداتی و 40 قلم داروی تولید داخل است که از داروهای حاجب برای رادیولوژی تا درمان دیابت، داروهای شیمی‌درمانی و انواع داروهای بیماری‌های خاص و سایر نارسایی‌های معمولی دیگر گسترده است. هر چند ایران در برهه‌هایی از زمان با لیست نایابی بیش از 300 قلم دارو نیز مواجه بوده است ولی نقطه تمایز آن دوران با الان در تحریم‌های شدید‌تری است که در حوزه پولی و بانکی وجود دارد و عملاً فرآیند واردات دارو و مواد اولیه را با مشکل جدی مواجه می‌کند. در ضمن آشفتگی‌های روانی ناشی از تحریم‌ها در حوزه سلامت امروز شاید چند برابر سال‌های قبل باشد و راهکاری هم برای کاهش این لیست هنوز از طرف وزارت بهداشت وجود ندارد و احتمالاً باید منتظر اضافه شدن به این لیست در آینده نیز باشیم.

از آغاز اعمال تحریم‌های اقتصادی و تاثیر سوء آن بر حوزه سلامت، به تدریج شاهد پیشروی به‌سوی وضعیتی بحرانی در زمینه صنعت دارویی کشور هستیم. ابتدا زمانی کمبود اقلام دارویی توجه همگان را به خود جلب کرد که افرادی از جامعه که مبتلا به بیماری‌های خاص بودند و نیازی حیاتی به دارو داشتند با معضل کمبود اقلام دارویی مورد نیاز خود روبه‌رو شدند. از آنجا که ماهیت این‌گونه از بیماری‌ها ایجاب می‌کند که مصرف داروها به صورت مستمر باشد، حتی وقفه‌ای کوتاه نیز می‌تواند آثار و عواقب بی‌بازگشتی به همراه داشته باشد. بارها پیش آمده که این بیماران، سرخورده از همه‌جا حتی به داروخانه عادی هم مراجعه می‌کنند و سراغ «راه‌های دیگر» را می‌گیرند ولی تقریباً راه دیگری وجود ندارد. بیانیه‌های کانون هموفیلی ایران، انجمن ام‌اس ایران و سایر تشکیلات غیردولتی مربوط به بیماری‌های خاص همگی حاکی از ضرورت رسیدگی فوری به این معضل جدی است. اما این، تنها نقطه‌ای ملتهب از گستره پرتنشی است که عوارض تحریم‌ها را به صورتی تدریجی‌تر درک می‌کند. بیماران خاص درصد کوچکی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما کمبود تدریجی داروهای عادی که می‌بایست در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شوند بر بخش بسیار وسیع‌تری از جامعه تاثیر می‌گذارند.

هند و چین جایگزین غرب

به باور بسیاری از متخصصان صنعت داروسازی مهم‌ترین کمبودی که تحریم‌ها بر پیکره سلامت کشور تحمیل می‌کنند، کمبود مواد اولیه داروهای ساخت داخل است. در حال حاضر، با وجود اینکه بسیاری از داروهای مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شوند اما مواد اولیه تمامی این داروها جزو اقلام وارداتی محسوب می‌شوند. به بیانی دقیق‌تر، تا پیش از آغاز تحریم‌ها 94 درصد از مواد سازنده داروهای ژنریک ساخت داخل، از کشورهای دیگر (به خصوص اروپای غربی و آمریکای شمالی) وارد می‌شدند. با گذشت زمان، از سویی ذخایر مواد اولیه کارخانه‌های داروسازی خالی می‌شوند و از سوی دیگر- با وجود اینکه این مورد جزو موارد مشمول تحریم نیست- عدم امکان گشایش اعتبار ارزی در بانک‌های دیگر کشورها، ایران را از توانایی خرید این مواد اولیه محروم می‌سازد. در چاره‌اندیشی برای رفع این معضل، مسوولان امر گویا چاره را در این دیده‌اند که این اقلام را از کشورهای دیگر مانند هند و چین و برخی کشورهای اروپای شرقی تهیه کنند که این رویکرد، قطعاً بر کیفیت تولید داروهای ژنریک در داخل تاثیر می‌گذارد. نتیجه آنکه درخوش‌بینانه‌ترین حالت باز هم بسیاری از بیماران دچار مشکلات ناخواسته ناشی از مصرف داروها می‌شوند چرا که صرف‌نظر از مرحله فرمولاسیون و سنتز دارویی، ترکیبات غیرفعال موجود در یک دارو می‌توانند گاهی سبب بروز عوارض جانبی ناخواسته شوند و ترکیبات فعال دارو نیز با درجه خلوص کمتری مورد سنتز قرار گیرند. البته هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت که تمامی داروهایی که با مواد اولیه کشورهای فوق‌الذکر تولید شده‌اند حتماً از اثربخشی کمتری برخوردارند چرا که این امر نیاز به انجام آزمایشات و پژوهش‌های علمی دارد و تنها نمی‌توان به یافته‌های میدانی تکیه کرد اما موارد بسیار زیادی از بیمارانی وجود دارند که در چند سال اخیر همواره از مصرف داروهای جایگزین و عوارض آنها شکایت داشتند. به هر حال با اینکه هم‌اکنون نیز تعدادی از داروهای داخلی را نیز می‌بینیم که کمیاب شده‌اند اما به نظر می‌رسد این مساله در آینده‌ای نزدیک به شکل گسترده‌تری خود را نشان خواهد داد و علت اینکه چرا کانون توجهات به سمت نایاب شدن یا گران شدن اقلام دارویی خارجی است را می‌توان در تغییر منبع تهیه مواد اولیه و همچنین ذخایر مازاد کارخانه‌های دارو‌سازی از سال‌های قبل دانست.

 

عوارض نمونه‌های داخلی


گذشته از کمبود مواد اولیه، بعد محسوس‌تر این جریان در رابطه با نایابی و کمیابی اقلام دارویی ایرانی و خارجی است که گاه به صورت دوره‌ای از دسترس دور می‌شوند و گاهی نیز این دوره‌ها از سال هم تجاوز می‌کند. در حال حاضر بیشتر از 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید داروهای داخلی وارداتی است. در مواردی مشاهده می‌شود که داروهای یک شرکت خاص به طور کلی از قفسه‌های دارو خالی شده‌اند. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات شرکت‌های pfizer آمریکا، apotex کانادا و hexal آلمان را دیگر در داروخانه‌ها نمی‌بینیم. با اینکه نوع داخلی این داروها فعلاً در داروخانه‌ها کم و بیش وجود دارد اما مصرف نمونه داخلی همواره با عوارضی همراه بوده است. نکته اول این است که بسیاری از پزشکان بیماران خود را توصیه به مصرف نمونه‌های خارجی برای گرفتن نتیجه بهتر می‌کنند و به تدریج این مساله تبدیل به یک باور فرهنگی شده است. نکته دوم اینکه هنگامی که برخی از بیماران (مثلاً برای بیماری دیابت یا اختلالات اعصاب و روان) سال‌ها یک داروی خاص را مصرف کرده‌اند، اکنون که چاره‌ای جز مصرف نمونه مشابه ایرانی آن ندارند به یکباره متوجه می‌شوند که گاهی داروی جدید اثر سابق را ندارد و یا شاید دچار عوارض جانبی جدیدی شده‌اند. این مساله در مورد داروهایی مانند فنی توئین و والپروات سدیم که در درمان اختلالات تشنجی و سایر اختلالات نورولوژیک و سایکولوژیک به کار می‌روند تغییر نوع دارو (به دلیل احتمال تغییر غلظت خونی دارو در بدن، حتی به مقدار کم) برابر با ریسک عود مجدد اختلالی است که کنترل شده بود.

اما شاید مساله مهم‌تر زمان‌بر بودن تغییر ترکیبات داروهای جدید و جایگزین کردن آنها باشد زیرا وقتی داروی تولید داخل با مواد اولیه دیگری تولید می‌شود فرآیند تست پایداری و کیفیت دارو بسیار زمان‌بر خواهد بود. به عنوان مثال بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر رنگ داروها عوض شود مصرف‌کننده برای خرید آن مشکل دارد طوری که بیماران قلبی همراه به مصرف پروپنانول 20 به رنگ قرمز عادت دارند و اگر این قرص با رنگ سفید به بازار عرضه شود بیماران در مصرف دارو دچار مشکل می‌شوند.

لیست داروهای کمیاب و نایاب


اما آثار سوء‌تحریم‌های اقتصادی در زمینه صنایع دارویی کشور تنها به کمبود مواد اولیه و اقلام دارویی خارجی و داخلی محدود نمی‌شود بلکه عوارضی دیگر را نیز با خود به همراه آورده است:

اوضاع نابسامان داروخانه‌ها


در نگاه نخست این‌طور به نظر می‌رسد که این تغییرات شتابان، شهروندان عادی را درگیر کرده اما اگر از دیدی کلان‌تر به مساله نگاه کنیم، تمامی اجزای چرخه «سلامت» از مدیران و مسوولان، کارخانه‌های داروسازی، شرکت‌های پخش و توزیع دارو، بیمارستان‌ها و در نهایت داروخانه‌ها نیز از این محدودیت‌های تحمیل‌شده زیان می‌بینند. به عنوان مثال داروخانه که از منظری دیگر یک واحد اقتصادی نیز به شمار می‌رود مدتی است در فشاری دو‌سویه قرار گرفته است. از یک سو شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با داروخانه‌ها همواره با تاخیری چندماهه و بدون شیوه‌ای سازمان‌یافته به داروخانه‌ها بدهی خود را می‌پردازند و از سوی دیگر به دلیل اینکه شرکت‌های توزیع دارو خود نیز در شرایط مالی به سامانی قرار ندارند داروخانه‌ها را مجبور به پرداخت زودتر می‌کنند.

نمک روی زخم بیماران


از طرف دیگر افزایش شدید قیمت برخی از اقلام دارویی (30 تا 40درصد) در طی دو سه ماه گذشته باعث شده که برخی از بیماران را از ادامه روند درمان خود باز دارد که خود این مساله در نهایت نتیجه‌ای بسیار زیانبارتر و پرهزینه‌تری به بار می‌آورد. در حال حاضر بسیاری از بیماران دیابتی یا سرطانی با مراجعه به داروخانه‌ها درخواست تعداد زیادی دارو می‌کنند که این عامل نه‌تنها داروخانه را با کمبود دارو مواجه می‌کند بلکه بیماران نیز در نگهداری تعداد زیاد دارو دچار مشکل می‌شوند و در بسیاری از موارد داروها در منزل بیماران فاسد می‌شود. این مشکل باعث شده است تا داروخانه 13 آبان مهم‌ترین داروخانه فروش داروهای خاص در کشور سیستم سهمیه‌بندی دارو را برای فروش در پیش گیرد. همچنین مساله احتکار که همیشه در زمان کمبود موجودی و افزایش تقاضا اتفاق می‌افتد اکنون نیز بازار دلالان ناصرخسرو، این غده سرطانی صنعت درمان را گرم‌تر کرده است. از طرف دیگر شنیده می‌شود که برخی از اقلام دارویی که در کشور نایاب شده‌اند از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند. پرواضح است که این اجناس می‌تواند بدون هیچ سنجش و نظارتی شرایط بیماران را پیچیده‌تر کند. همچنین افزایش قیمت‌ها و نایاب ‌شدن برخی از داروها، گاهی بیماران را به سوی «دکترهای گیاهی» می‌فرستد. کسانی که بدون هیچ‌گونه تخصصی آزادانه اقلام مجهولی را تجویز می‌کنند که در بسیاری از موارد دیده شده نه‌تنها بیماری اولیه درمان نشده بلکه مشکلات جدیدی را نیز بر آن اضافه کرده است. 

 

خودداری دو شرکت بیمه از ارائه خدمات به نفتکش‌های ذخیره‌کننده نفت ایران

Posted: 13 Oct 2012 06:40 AM PDT

جرس: دو شرکت اروپایی ارائه خدمات بیمه به نفتکش‌های خارجی که نفت ایران را ذخیره می‌کردند، متوقف کرده‌اند.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی به نقل از خبرگزاری رویترز، این نفتکش ها به شرکتی هنگ‌کنگی متعلق است. تحریم های اتحادیه اروپا بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران را منع می‌کند و این اولین بار است که نفتکش‌های ذخیره کننده هم از خدمات بیمه محروم می شوند.

خبرگزاری رویترز می گوید مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد شرکت بیمه "نورث" که مقر آن در بریتانیا است، به همراه شرکت بیمه "گارد" نروژ، که دومین شرکت بیمه دریایی بزرگ در سطح جهان به شمار می‌رود، از شهریور ماه، به نفتکش‌های شرکت هنگ‌کنگی "تایتان" که محموله‌های نفتی ایران را انبار می کردند، دیگر خدمات بیمه ای ارائه نمی دهد.

از اول ژوئیه ۲۰۱۲ (یازدهم تیر ۱۳۹۱) شرکت‌های اروپایی از بیمه کردن هر نفتکشی که نفت ایران را به هر جایی از جه‌ان ببرد، منع شده‌اند. مطابق مقررات دریایی، مقام‌های بنادر به نفتکش‌های فاقد بیمه اجازه ورود و تخلیه نفت را نمی‌دهند.

حدود ۹۵ درصد شرکت‌های تخصصی بیمه‌های مربوط به نفتکش‌ها در اروپا و عمدتا در لندن مستقر هستند و با تحریم های اتحادیه اروپا دیگر نمی توانند همانند گذشته نفتکش های حامل نفت ایران را بیمه کنند.

نفتکش ها به طور معمول به دلیل خطراتی چون نشت نفت به دریاها، تا سطح یک میلیارد دلار بیمه می شوند.

اجرایی شدن تحریم نفتی ایران علاوه بر قطع فروش نفت به اروپاییان، به دلیل منع پوشش بیمه ای، مشکلاتی را نیز برای صادرات نفت ایران به سایر کشورها ایجاد کرده است.

صادرات نفت ایران تا پیش از اعمال تحریم ها حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز بود. براساس برآوردهای انجام شده از سوی آژانس بین المللی انرژی در حال حاضر این میزان به یک و نیم میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. 

اخراج ۱۰۰۰ کارگر کارخانه پارت لاستیک مشهد در یک سال گذشته‎

Posted: 13 Oct 2012 06:40 AM PDT

جرس: نماینده کارگران بیکار شده مجموعه صنعتی پارت لاستیک مشهد، از بیکاری حدود۱۰۰۰ کارگر این کارخانه در یک سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا، این فعال کارگری در این باره به ایلنا گفت: کارخانه پارت لاستیک مشهد در سال گذشته ۲۵۰۰ کارگر داشته است اما در طول یک سال گذشته حدود ۱۰۰۰ کارگر این کارخانه تعدیل شده‌اند و کارگران شاغل فعلی نیز با چندین ماه حقوق معوقه رو به رو هستند. همچنین تعداد زیادی از آن‌ها به صورت روز مزدی برای کارخانه کار می‌کنند.

این کارگر در پایان اظهار داشت: مجموعه صنعتی پارت لاستیک، قطعات لاستیکی کارخانه‌های ایران خوردرو و سایپا را تولید می‌کند. تحریم‌های ضد بشری و برخی سیاست‌های نادرست اقتصادی باعث کاهش خرید دو کارخانه ایران خوردرو و سایپا از مجموعه صنعتی مذکور شده و برای این کارخانه مشکل به وجود آورده است.

لازم به ذکر است ایرج یزدانبخش، مدیریت مجموعه صنعتی پارت لاستیک در پی‌گیری خبرنگار ایلنا از وضعیت این مجموعه، اظهار داشت که بهتر است این موضوع در شرایط فعلی مسکوت باقی بماند.

در همین زمینه، یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس، با تایید خبر بیکاری ۱۰۰۰ کارگر کارخانه پارت لاستیک مشهد در طول یک سال گذشته، این اقدام را نوعی باج گیری کارفرمایی خواند.

امیر حسین قاضی‌زاده در این باره به ایلنا گفت: بسیاری از کارخانه دار‌ها یاد گرفته‌اند که تعداد زیادی از کارگران را فله‌ای اخراج کنند و از این طریق با تحت فشار گذاشتن دولت، وام‌های کلان دریافت کنند.

وی در ادامه افزود: این عمل اسمی به جز باج گیری ندارد و در انتها هم مشخص نیست وام دریافتی کجا خرج می‌شود.

این نماینده مجلس در پایان اظهار داشت: البته بسیاری از کارخانه‌ها هم هستند که بیش از ۳۰ سال، شرافتمندانه به کار خود ادامه داده و در شرایط اقتصادی بد فعلی به مشکل بر خورده‌اند. اگر مجموعه‌ای نیاز به کمک داشته باشد این کارخانه‌ها هستند