جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


در انتظار بهار اندیشه عرب

Posted: 05 Oct 2012 09:34 AM PDT

طارق رمضان*
 دنیای عرب بایستی با شیاطین تاریخی خود مقابله کرده و با زخم ها و تناقضات خود روبرو شود 


۳۰ سپتامبر۲۰۱۲

در سفر اخیر به آمریکا روشنفکران و خبرنگاران از من سؤال کردند: آیا ما در طول بیداری عرب گمراه شدیم که تصورکردیم مسلمانان واقعاٌ می توانند از آرمان های دمکراتیک استقبال کنند؟

پاسخ کوتاه این است که خیر. شرکت کنندگان درتظاهرات خشونت آمیز علیه ویدئوی اسلام هراس یک اقلیت کوچک بودند. خشونت آنها غیر قابل قبول بود. آنها میلیون ها مسلمان را نمایندگی نمی کنند که از سال ۲۰۱۰ به صورت منظم و غیر خشونت آمیزی در تظاهرات برای سرنگونی دیکتاتوری ها شرکت کرده اند.

با این وجود بسیاری از آمریکایی ها که باور داشتند آنها سخاوتمندانه در حین شورش ها به کمک مردم عرب آمدند از هرج ومرج و خونریزی در کشورهای اسلامی مضطرب شدند. ولی عرب ها، و مسلمانان بطور کلی، حافظه درازمدت تر و نګاهی وسیع تر دارند. عدم اعتماد آنها بوسیله دهه ها حمایت آمریکا از دیکتاتورهایی که منافع اقتصادی و امنیتی آمریکا را تأمین می کردند، حمله به عراق و افغانستان، رفتار تحقیرآمیز زندانی ها در ابوغریب و گوانتانامو، و توسط حمایت غیر مشروط و دائمی از اسرائیل تغذیه می شود.

آمریکا و متحدین اروپایی اش بهتراست دقیقاٌ بررسی کنند چرا مسلمانان به غلیان آمده اند. خروج از افغانستان، محترم شمردن قطعنامه های سازمان ملل و مسئولیت های مندرج در پیمان های مرتبط با فلسطین، توقف هواپیماهای بدون سرنشین مرگبار و خاتمه "جنگ علیه ترور" نقاط آغازین خوبی هستند.

در عین حال زمان آن فرارسیده که سرزنش غرب برای استعمار و امپریالیسم گذشته پایان یابد. جوامع با اکثریت مسلمان بایستی از شر موضع تاریخی خود به عنوان قربانی خلاص شوند و بپذیرند که آنها بازیگرانی قدرتمند و با اختیار هستند، همانطوری که سال گذشته میلیونها عرب با آمدن به خیابان ها و تغییرمسیر تاریخ به تظاهرات پرداختند.

دوگانه فرسوده "غرب علیه اسلام" جای خود را به عصری از روابط چند قطبی می دهد. مرکز ثقل اقتصادی جهان به سوی شرق در حال انتقال است. ولی برجستگی فزاینده چین، هند و روسیه، و ظهور قدرت هایی نظیر برزیل، افریقای جنوبی و ترکیه بطور اتوماتیک عدالت و دمکراسی بیشتر را تضمین نمی کند. برخی از مسلمانان سریعاٌ از افول قدرت آمریکا شادمان می شوند. آنها ظاهراٌ آگاه نیستند که چیزی که جایگزین آن می شود ممکن به عقب گرد از حقوق اجتماعی و بشرو اشکال جدید وابستگی بین المللی منجرشود.

مردمان عرب، همانند مردم سراسر آمریکای لاتین، افریقا و آسیا نمی توانند و نمی خواهند سنت های دینی و فرهنگی که مدت های طولانی آنها را تعریف و تغذیه کرده نادیده بگیرند. همزمانی که آنها ارزش هایی چون آزادی، عدالت، برابری، خودمختاری و کثرت گرایی، و مدل های نوین دمکراسی و روابط بین الملل را پیگیری می کنند، نیاز دارند از سنت های اسلامی یاری جویند. اسلام می تواند زمین حاصلخیزی برای ابتکار سیاسی باشد، نه مانعی برای پیشرفت، آنطوری که متفکرین مستشرق در غرب اغلب مدعی شده ا ند.

دنیای عرب و جوامع با اکثریت مسلمان فقط نیازمند شورش های سیاسی نیستند، بلکه به یک انقلاب روشنفکری ژرف از درون نیاز دارند که درب را برای تحول اقتصادی و رهایی مذهبی، فرهنگی، هنری، و قدرتمند سازی زنان بگشاید. این کاری آسان نیست.

در این جوامع مبارزه ای بر سر مرجعیت مذهبی و سیاسی در حال وقوع است. شکاف های عمیقی بین سنی ها (سنت گرها، سکولارها، اصلاح گراها، صوفی های عارف) و همچنین بین اهل سنت و شیعیان وجود دارد.

در حال حاضراندیشه عرب بوسیله یک برساخته ایدئولوژیک عقیم که اسلام گراها را در مقابل سکولارها قرار می دهد، به سکون کشیده شده است. در نتیجه، تعامل این دو در جهت تأمل و باز اندیشی عمیق در مورد محدودیت های فکری هر دو غیر ممکن شده است.

نخبگان غرب زده سکولار، علیرغم همه سخنانشان درباره دمکراسی و حقوق بشر، اغلب دستورکارهای استعمار سابق را انتقال می دهند و عمیقاٌ از مردمی که مدعی نمایندگی آنها هستند منفک می باشند. اگر هم جدا نیستند- مانند برخی از گروه های مردمی در بین چپ ها- تأثیر آنها در بهترین وضعیت حاشیه ای است. برخی با دیکتاتورها همکاری کردند، رفیق گرایی را پذیرفتند یا از فساد رسمی منتفع شدند. برخی دیگر به حلقه های بسته ارتش نزدیک مانده اند (مانند مصر، تونس، سوریه وعراق). آنها با مقابله با هرگونه هم پوشانی مذهب و سیاست، دیدگاهی از دمکراتیزاسیون ارائه کرده اند که غیر منسجم بوده و از حافظه ها و سنت های اسلامی منفصل است.

اسلام گراها که دهه ها هزینه گزافی در مخالفت با دیکتاتوری پرداختند از مشروعیت برخوردار هستند. آنها با تطبیق خود به شرایط جابجایی قدرتی که بوسیله تظاهر کنندگان و فعالین فضای مجازی بدست آمد، درمراکش، تونس و مصر دستاوردهای انتخاباتی داشتنه اند. در عین حال، آنها با انتظارات متناقضی روبرو هستند: بایستی به اعتبار اسلامی خود متعهد مانده درضمن اینکه با فشارهای خارجی در ارتباط با فرایندهای دمکراتیک، سیاست های اقتصادی و رابطه با اسرائیل روبرو گردند. هیچ شخصیتی چون محمد مرسی رئیس جمهور جدید مصرتجسم تناقضات مزبورنیست که هفته پیش سعی کرد قویاٌ به دفاع مطلق رئیس جمهور اوباما از آزادی بیان در سازمان ملل پاسخ دهد. ولی درخواست محدودیت هایی برای بیان توهین آمیز راه حل نیست. ما به قوانین جدید نیاز نداریم. ما به روشنفکران و متفکرین شجاع نیازمندیم که اراده دارند موضوعاتی را که هم کیشانشان نمی خواهند گوش دهند به بحث گذارند: شکست هایشان، گرایششان به نقش قربانی را بازی کردن، ضرورت مسئولیت پذیری در قبال اعمالشان. فقط آن گونه از رهبری موج پوپولیسم مذهبی و کوری ناشی از احساسات توده ها را متوقف می کند.

در عین حالیکه نمونه حزب عدالت و توسعه ترکیه جالب است، ولی نمی تواند مرجعی برای کل خاورمیانه باشد. ترکیه تاریخی منحصر به فرد دارد، چالش های آن مشابه چالش های کشورهای عرب نیست. اسلام گراهای عرب در حالیکه پیروزی های انتخاباتی خود را جشن می گیرند شاید وارد دوران حساس تری از تاریخشان می شوند. احتمال دارد اعتبار اسلامی ای که بعنوان اپوزیسیون داشتند را از دست بدهند، یا مجبور به آنچنان تغییر و انطباقی با شرایط شوند که برنامه سیاسی خود را رها کنند. پیروزی ممکن است آغازی برای باختن باشد.

با این وجود، گروه های سلفی و وهابی با تفسیرهای متن گرا از اسلام در طول پنج سال گذشته فعال تر و سیاسی تر شده اند. آنها پس از دهه ها نفی مشارکت سیاسی- دمکراسی را با کفریکسان قلمداد کردن- اینک بطور آهسته وارد سیاست می شوند.

برخی از این گروه ها (که سلفی های جهادی نامیده می شوند) به رادیکالیسم خشونت آمیز روی آورده اند. دیگران که توسط نهادهای اسلامی در عربستان سعودی و پادشاهی های نفتی مانند قطر و بحرین (که متحدین آمریکا فرض می شوند) تأمین مالی می شوند، وارد جریان اصلی سیاست شده اند. در این صحنه آنها یک پوپولیسم مذهبی ضد دمکراتیک و متکی بر احساسات را ترغیب می کنند، غرب را (مخصوصاٌ آمریکا) اهریمن جلوه می دهند، و فعالانه با اصلاحات دمکراتیک مبارزه می کنند. خطری وجود دارد که شاید مدل افغانستان دهه هشتاد که طالبان به کمک دولت های آمریکا و عربستان یک نیروی مسلط سیاسی برای مقاومت در برابر سلطه اتحاد شوری شد، تکرار شود.

هیچ دمکراسی واقعی ای در خاورمیانه بدون یک بازسازی بنیادین اولویت های اقتصادی شکل نخواهد گرفت. چنین مهمی فقط از طریق مبارزه با فساد، محدود کردن مزیت های ارتش، و از همه مهمتر، از طریق بازبینی روابط اقتصادی با دیگر کشورها و نابرابری های فاحش ثروت و درآمده در درون کشورهای اسلامی محقق خواهد شد. ظهور یک جامعه مدنی پویا یک پیش شرط موفقیت است. دغدغه برای تفکر آزاد و نقاد بایستی در شکل سیاست های آموزشی برای ساختن مدارس و دانشگاه ها، بازبینی برنامه های آموزشی منسوخ، و توانمند سازی زنان برای درس خواندن، کار کردن، و از لحاظ مالی مستقل شدن، سامان یابد.
دنیای عرب پس از دهه ها سکوت و تسلیم از رخوت بیرون آمده است. دنیای عرب بایستی با شیاطین تاریخی خود مقابله کرده و با زخم ها و تناقضات خود روبرو شود. زمانیکه که دست به کار شود، در حقیقت بیداری آغاز شده است.

منبع: نیویورک تایمز

* طارق رمضان استاد مطالعات اسلامی معاصردر دانشگاه اکسفورد و نویسنده کتاب "اسلام و بیداری عرب" است.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


واکاوی نزاع دولت و خبرگزاری سپاه

Posted: 05 Oct 2012 09:26 AM PDT

مرجان سیادت
جرس: افزایش سطح نزاع میان دولت با اصولگرایان حاکم بر نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی به جایی رسیده که رسانه های وابسته به ارکان قدرت به صورت علنی وارد فاز تخاصم با یکدیگر شده اند و در این میان خبرگزاری فارس که محمود احمدی نژاد آن را وابسته به نهادهای نظامی- امنیتی معرفی کرد به لیدر تقابل اصولگرایان با دولت تبدیل شده است.  

 

 قضیه چنین آشکار شد که برابر پیش بینی ها، محمود احمدی نژاد در کنفرانس مطبوعاتی خود پیکان تیز انتقادها را به سمت همه ارکان جمهوری اسلامی به جز آیت الله خامنه ای نشانه رفت و هر بخش از حاکمیت که اکنون به صورت یکدست در اختیار اصولگرایان قرار دارد را آماج حملات خود قرار داد.
خبرگزاری فارس که پیشتر از سوی رسانه های منتقد جمهوری اسلامی به عنوان رسانه وابسته به "نهادهای نظامی- امنیتی" یا "سپاه پاسداران" لقب گرفته در همان کنفرانس از سوی رییس دولت دهم نیز به کرات عنوان خبرگزاری وابسته به یک نهاد امنیتی- نظامی لقب گرفت و متهم به اقدام علیه دولت از طریق گفتگو با منتقدان یا ارسال پیامک ارزی شد.
احمدی نژاد در آن کنفرانس هنگامی پرسش یکی از خبرنگاران به اظهار نظر علی لاریجانی درباره بی اثر بودن تحریم ها در گفتگو با خبرگزاری فارس رسید، اظهار داشت: "من متأسفانه مصاحبه ایشان را با خبرگزاری وابسته به یک نهاد نظامی دیدم که همه‌اش علیه دولت بود. یک خبرگزاری که وابسته به یک نهاد امنیتی است، نباید ورود کند به مسائل سیاسی."
او در آن کنفرانس بارها از نام رسانه وابسته به نهادهای امنیتی استفاده کرد و در نهایت هم خطاب به خبرنگار این خبرگزاری گفت: "خبرگزاری های وابسته به نهاد امنیتی و دستگاه‌ تبلیغاتی که از دولت پول می‌گیرند نباید اینقدر علیه دولت سیاسی‌کاری کنند؛ عیب ندارد ما این را هم بخشیدیم و سخت نمی‌گیریم."
چشم پوشی محمود احمدی نژاد از "سیاسی کاری" خبرگزاری سپاه علیه دولت دهم در حالی است که چند سال پیش یعنی سال 84 تا 88، احمدی نژاد و خبرگزاری فارس فصل مشترک بسیار داشتند و فارس حتی بیش از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) که ارگان دولت محسوب می شود، در انتخابات ریاست جمهوری نهم و همچنین انعکاس فعالیت های دولت همگام با صدا و سیمای جمهوری اسلامی نقش فعالی داشت.
احمدی نژاد حتی در یکی از سفرهای استانی خود به نیکی از این رسانه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یاد می کند: "فارس از جمله خبرگزاری‌های خوب است. البته همه خبرگزاری‌های داخلی خوب هستند ولی خبرگزاری فارس چیز دیگری است."
فارس اما در طول چهار سال نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد در رسیدن دولت نهم به اهداف از پیش تعیین شده به عنوان بازوی عملیات روانی دولت -که آن موقع هنوز از اصولگرایان تفکیک نشده بود، فعالیت می کرد.
نگاهی به مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری نهم در تاریخ سوم تیرماه 84 نشان می دهد که این خبرگزاری از همان دقایق پایانی زمان رای گیری از پیروزی محمود احمدی نژاد بر اکبر هاشمی رفسنجانی خبر می دهد و این اتفاق در سال 88 نیز تکرار شد.
خبرگزاری فارس در ساعت 18:38 روز جمعه 22 خرداد سال 88 در حالی که حدود 5 ساعت تا پایان انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده بود در خبری کوتاه اعلام کرد که "انتخابات در مرحله اول با 60 درصد آرای کاندیدای عدالتخواه به پایان خواهد رسید."


خروج از لیست معتمدین

فارس پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم اما به محض انتقاد از انتصاب اسفندیار رحیم مشایی در سمت معاون اولی احمدی نژاد از لیست رسانه های معتمد دولت خارج و پس از انتشار خبر ضیافت شام پرهزینه در سفر استانی رییس دولت به استان خراسان رضوی از برنامه های خبری حوزه دولت به طور کامل کنار گذاشته شد.
با این حال خبرگزاری فارس در انعکاس اخبار مربوط به اعتراض های مردم، دادگاه های علنی فعالان سیاسی، انحراف افکار عمومی از اهداف جنبش سبز، اخبار تحریف شده رهبران جنبش سبز و هر آنچه در حوزه مشترک دولت- سپاه بود، فعالیت های متعددی داشت. این خبرگزاری حتی سرویس "جنگ نرم" و "فتنه" را نیز به سرویس های خبری خود افزوده بود که پس از مدتی حذف یا با تغییر ماموریت مواجه شدند.
دانشگاه آزاد که از جمله اهداف تعیین شده دولت و اصولگرایان تندرو برای تسخیر این نهاد علمی و کنار زدن عبدالله جاسبی و اکبر هاشمی رفسنجانی بود به سوژه دائمی خبرگزاری فارس تبدیل شد.
روابط دولت- فارس اما همچنان ادامه داشت تا اینکه قهر 11 روزه احمدی نژاد به دلیل ناتوانی در عزل وزیر اطلاعات و دخالت رهبر جمهوری اسلامی در امور دولت آغاز شد و چنین بود که فصل مشترک رسانه سپاه با دولت احمدی نژاد در سال 89 پایان یافت و با شیب ملایم به فاز انتقاد تغییر موضع داد. این خبرگزاری در حالی بر ابقای حیدر مصلحی با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی اصرار داشت که در سمت مقابل یعنی خبرگزاری جمهوری اسلامی، این علی اکبر جوانفکر بود از حذف خبر استعفای وزیر اطلاعات از وب سایت خبرگزاری ایرنا خودداری می کرد.
فارس در ساعت 57 دقیقه بامداد 29 فروردین ماه سال 89 نوشت "پس از آنكه سايت‌هاي متعلق به دولت از پذيرش استعفاي حجت ‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحي از وزارت اطلاعات توسط احمدي‌نژاد خبر دادند، وي به دليل مخالفت مقام معظم رهبري با كناره‌گيري‌اش در وزارت اطلاعات ماندني شد."
با پایان یافتن ماه عسل دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی، سپاه مجوز برخورد با حلقه اطراف محمود احمدی نژاد معروف به جریان انحرافی را گرفت و کار را از جن گیرها آغاز کرد و تا مدیران مناطق آزاد، شورای ایرانیان خارج از کشور و حتی روحانیون نزدیک به مشایی ادامه داد و زمزمه بازداشت حلقه نخست رییس دولت یعنی مشایی، بقایی و رحیمی آغاز شد. اینجا بود که خبرگزاری فارس همسو با متولی اصلی خود یعنی سپاه پاسداران پرونده هایی چون اختلاس سه هزار میلیاردی، اختلاس بیمه ایران و تخلفات گسترده مالی دولت دهم را در دستور کار خود قرار داد و با استفاده از تاکتیک جنگ روانی "تکرار" حول موضوع "جریان انحرافی" و پیوند آن با جریان معترض یا همان "فتنه" توانست بخش های قابل توجهی از اصولگرایان را به خصوص در سطح بدنه نسبت به دولت و فعالیت های فرهنگی و سیاسی آن بدبین کند.
این خبرگزاری وابسته به سپاه، همزمان با دولت و جریان انحرافی اما از حوزه دیگر یعنی خبرسازی درباره جنبش سبز و اصلاح طلبان نیز غافل نبود و هر وقت لازم بوده به بهانه های مختلف به خبرسازی های مختلف درباره این جناح که تعدادی قابل توجهی از هواداران آن در زندان های سپاه به سر می برند، داشته است.
حالا اما شیوه خاص اطلاع رسانی خبرگزاری فارس به جایی رسیده که خود دولتی ها که اکثر آنها برخواسته از نهادهای اطلاعاتی، سپاه و بسیج هستند نیز از عملکرد آن به ستوه آمده و شیوه افشاگرانه در قبال آن پیش گرفته اند.
در کنار فارس، خبرگزاری مهر نیز وجود دارد که آن هم متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی از ارگان های تحت نظارت رهبری جمهوری اسلامی است که دولت احمدی نژاد را مورد نقد جدی قرار می دهد. همچنین رسانه ملی نیز که در چهار سال نخست فعالیت ریاست احمدی نژاد بر دولت، به روابط عمومی دولت تبدیل شده بود و مستندهای پر اشک و آه از دولت و سفرهای استانی از شبکه های پخش می کرد اینکه به منتقد جدی دولت تبدیل شده است.
نشانه رفتن رسانه های رهبر جمهوری اسلامی به سمت دولت اما به گواه ناظران، تبلور اختلافات جدی رییس دولت و آیت الله خامنه ای است که نتیجه آن در جنگ رسانه ای حامیان و مخالفان دولت خود را نشان می دهند.
محمدرضا تقوی فرد، سردبیر روزنامه "خورشید" متعلق به سازمان تامین اجتماعی و از چهره های نزدیک به محمدرضا رحیمی، در گقتگو با شبکه ایران که متعلق به روزنامه ایران است، خبرگزاری فارس را وابسته به یک نهاد امنیتی‌ـ‌ نظامی معرفی کرد که در ایران "قرق فاسد رسانه‌ای" راه‌اندازی کرده است.
وی و گفته که این خبرگزاری "وظیفه آماده کردن آتش تهیه برای حلقه‌های بسته اطلاع رسانی را بر عهده دارد."
وی افزوده در «فرق رسانه‌ای» که خبرگزاری فارس آن را هدایت می‌کند "اخبار تولید شده مثل توپ، دست به دست و پاس کاری می‌شود تا جایی که بی‌اساس‌ترین اخبار به یک باور عمومی تبدیل می‌شود."
تقوی که پیش از این سردبیر روزنامه "بامداد" متعلق به معاون اول احمدی نژاد بوده در این مصاحبه اعلام کرد "خبرگزاری فارس حاضر نیست بگوید که از کجا ساپورت می شود! اصلا در وصیت نامه امام به آن ارگان اجازه داده نشده که وارد مسائل سیاسی شود. به بهانه مقابله با جنگ نرم سخنان امام را نفی می کنند. این مسئله که رسانه ای که عقبه نظامی دارد و به بهانه جنگ نرم به رئیس جمهور توهین می کند، خیلی معنا داراست."
وی در عین حال تاکید کرده "نویسندگان انقلابی، شجاع، و مخلص کشور این قرق فاسد رسانه ای را خواهند شکست."
توسل به وصیت نامه امام در خصوص دخالت سپاه در مسایل سیاسی همان درخواستی است که اصلاح طلبان از سال ها پیش با حاکمیت در میان گذاشته اما سرداران سپاه با استناد به اصل 150 قانون اساسی، دخالت خود در سیاست را به دلیل پاسداری از حریم انقلاب مشروع می دانند.
به اعتقاد پاسداران "معاندان در سطح جامعه مي‌گويند که چرا سپاه در امور سياسي دخالت مي‌کند؟ بايد دانست که اين زمزمه شوم دشمنان نظام است و تجربه نشان داده است که سپاه هر جا مشکلي براي کشور پيش آمده با تمام توان وارد عمل شده و موفق عمل کرده است."
خبرگزاری فارس که این روزها سخت مورد غضب دولت احمدی نژاد واقع شده تاکنون سه مدیرعامل به خود دیده است که هر سه نفر آنها وابستگی سازمانی به سپاه پاسداران داشته اند. مهدی فضائلی نخستین مدیرعامل این رسانه نظامی- امنیتی پیش از این در اداره فرهنگی سپاه و سازمان صدا و سیما مشغول به کار بود که پس از تغییر فرماندهی کل سپاه برکنار شد. حمیدرضا مقدم فر مدیرعالمل بعدی نیز از کارشناسان اداره فرهنگی سپاه بود که پس از برکناری به عنوان معاون فرهنگی سپاه پاسداران منصوب شد و صندلی خود در خبرگزاری فارس را به نظام الدین موسوی مدیرمسوول سابق روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران داد.
این رسانه سابقه فراوانی در اخبار جعلی شده دارد که مدتی پس از انتشار تکذیب شدند: برگزاری رزمایش مشترک روسیه، چین، ایران و سوریه، گفتگوی جعلی با محمد مرسی، خرید موشک اس-۳۰۰ توسط ایران و ... از جمله اخباری هستند که واکنش های زیادی در پی داشتند و در بسیاری موارد از سوی دولت یا نهادهای دیگر تکذیب شدند.
هرچند به اعتقاد برخی تحلیل گران، اخبار جعلی فارس در راستای جنگ روانی سپاه در سطح منطقه یا برهم زدن برخی برنامه های دولت احمدی نژاد که مغایر نظر آیت الله خامنه ای است انجام می شود.
با این حال خبرگزاری فارس پس از اعلام رسمی رییس دولت به عنوان مقام اجرایی کشور دیگر وابسته به نهاد نظامی- امنیتی جمهوری اسلامی یا همان سپاه پاسداران است و مشخص نیست آشکار شدن این موضوع تا چه اندازه در استراتژی های رسانه ای آن تغییر ایجاد می کند. آنچه مسلم است 8 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری و حمله دولتی ها به رسانه های وابسته به نهادهای تحت رهبری نمی تواند بی دلیل باشد و این کینه اثرات دیگری به دنبال خواهد داشت که زمان منتهی به انتخابات و چالش جدی اصولگرایان با یکدیگر آن را آشکار خواهد کرد.

 

بلومبرگ: ایران با نفتکش خود به کره جنوبی نفت می‌فرستد

Posted: 05 Oct 2012 06:22 AM PDT

جـــرس: علیرغم تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی، خبرگزاری «بلومبرگ» می‌گوید اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران با استفاده از یک کشتی نفت‌کش عظیم خود، به کره جنوبی نفت صادر کرده است.


به گزارش رادیو اروپای آزاد، جزئیات مربوط به ثبت حمل و نقل‌های دریایی نشانگر آن است که نفتکش بزرگ «براونی» با ظرفیت حدود دو میلیون بشکه نفت خام، ۱۳ مهرماه، جزیره خارک در ایران را ترک کرده است. بر اساس شنود تماس‌های این کشتی مشخص شده است که مقصد فعلی آن بندر «دائسان» کره جنوبی است.


به گفته بلومبرگ یک پالایشگاه هسته‌ای با ظرفیت پالایش حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز در بندر «دائسان» مستقر است.


این خبرگزاری می‌افزاید که نفتکش «براونی» متعلق به شرکت ملی نفت‌کش ایران است. ایران در واکنش به تحریم های بین المللی که علاوه بر صادرات نفت، حمل و نقل دریایی این محصول را نیز مشکل کرده است، برای انتقال نفت از نفت کش‌های متعلق به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی استفاده می‌کند.


کره جنوبی تقریبا تمام نفت مورد نیاز خود را وارد می‌کند. با این‌حال این کشور تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، استفاده از نفتکش‌های خود برای انتقال نفت از ایران را متوقف کرد.


کره جنوبی که از زمان اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران، وارد نفت از ایران را کاهش داده، به همراه چند کشور دیگر مشمول معافیت موقت از تحریم‌های آمریکا شده است.


به گزارش رویترز، در میان خریداران نفت ایران، ژاپن، چین، کره جنوبی و هند که چهار خریدار عمده نفت ایران به شمار می‌روند، در هفت ماهه نخست سال ۲۰۱۲، واردات نفت از ایران را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، در مجموع ۲۰ درصد کاهش داده‌اند.
 

هفته ها بی خبری مطلق از مهدی فخر زاده و دو فعال دانشجویی دیگر‎

Posted: 05 Oct 2012 05:55 AM PDT

جـــرس: بیش از دوماه از بازداشت مهدی فخرزاده می‌گذرد و اکنون با گذشت هفته ها از آخرین تماس تلفنی و ملاقات وی خانواده‌اش هیچ خبری از او ندارند و همین امر باعث نگرانی آن ها شده است. همزمان گزارش ها حاکی از وضعیت نامعلوم سعید آقاپور و مانی توکلی، دو فعال دانشجویی بازداشتی طی هفته های اخیر است.


به گزارش خبرنگار کلمه، مهدی فخرزاده از فعالان سابق جنبش دانشجویی است که در نشریه چشم انداز ایران و انتشارات صمدیه با لطف الله میثمی همکاری داشت. فخر‌زاده پس از حوادث کوی دانشگاه تهران نیز مدتی را در بازداشتگاه توحید، (موزه عبرت فعلی) و زندان اوین گذرانده بود. او در آن هنگام عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه رجایی و شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت بود.


این فعال ملی مذهبی روز ۱۲ شهریور در منزل مسکونی‌اش بازداشت شد. وی پس از بازداشت و جستجوی وسایل شخصی‌اش در منزل به همراه تیم ماموران عملیات وزارت اطلاعات به دفتر انتشارات صمدیه برده شده و کیس کامپیوتری که با آن فعالیت‌های کاری‌اش را انجام می‌داده نیز ضبط شده است.


مهدی فخر‌زاده از ناراحتی گوارشی رنج می‌برد و در میان خانواده و آشنایانش نگرانی در این رابطه به خاطر احتمال عدم دسترسی به دارو‌هایش وجود دارد. وی همچنین دچار آرتروز گردن است.


به گزارش منابع خبری جرس، همچنین وضعیت و سرنوشت سعید آقا پور، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد تهران،که پنجشنبه ۲۳ شهریور ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده، همچنان نامعلوم است.


همچنین مانی توکلی، وبلاگ نویس و فعال دانشجویی مازندران نیز، که روز دوشنبه سوم مهر ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده، علیرغم انتقال به اداره اطلاعات مازندران، همچنان در وضعیت نامعلومی به سر می برد.

 

شکایت نمایندگان از احمدی نژاد به دلیل تعداد زیاد همسفران نیویورک

Posted: 05 Oct 2012 04:51 AM PDT

جـــرس: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از طرح و پیگیری شکایتی خبر داد که تعدادی از نمایندگان به خاطر حضور تعداد زیادی از هم سفران در سفر به نیویورک، از رییس دولت خواهند داشت.


به گزارش کلمه، تعدادی از نمایندگان مجلس به پیگیری “سفر وی به نیویورک با همراهی تعداد زیادی از اطرافیان” در جلسه هفته آینده کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خواهند پرداخت. این خبر را مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفتگو با «نسیم» اعلام کرد.


در همین رابطه پیشتر نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس تاکید کرد: اعتراض ما این است که چرا آقای رئیس [دولت] در سفر به نیویورک خانواده ها را به همراه برده است.


وی در گفتگو با مهر، با اشاره به سفر احمدی نژاد به نیویورک و درخواست ۱۶۰ ویزا برای حضور هیات ایرانی در این سفر گفت: بنده از آقای رئیس [دولت] به دلیل درخواست این تعداد ویزا ا زکشور متخاصم و حضور تعدادی از همسران و خانواده های وزیران و خانواده آقای رئیس [دولت] در این سفر به کمیسیون اصل ۹۰ شورای اسلامی شکایت کردم.


در رابطه با این شکایت محمد علی پورمختار، نماینده بهادر و کبودر آهنگ و رییس کمیسیون اصل نود نیز می گوید: بررسی این موضوع زمان می برد و قاعدتا این پرونده باید از لحاظ اداری تکمیل و اطلاعات موضوع مورد شکایت از مبادی رسمی گرفته شود.


زهرا طبیب زاده نماینده دیگر مجلس نیز قبلا خواستار توضیح رییس دولت در این باره شده بود.


در سفر اخیر احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وی برای ۱۶۰ نفر درخواست ویزا کرده بود و با هیئتی متشکل از تعداد زیادی از افراد اقدام به سفر کرد که تعجب رسانه ها و نمایندگان مجلس را در پی داشت. همچنین در برگشت از این سفر فیلمبردار هیئت همراه، از بازگشت به کشور خودداری کرد و درخواست پناهندگی خود را به دولت آمریکا تقدیم کرد که بازتاب وسیعی در رسانه های مستقل داخلی داشت.


 

احمد خاتمی: به حمدالله در كشور وضع عادی است و بحرانی نیست

Posted: 05 Oct 2012 04:24 AM PDT

جـــرس: عضو مجلس خبرگان و خطیب نماز جمعه تهران، بدون اشاره به وضعیت بحرانی اقتصادی کشور و گستردگی تاریخی بیکاری، تورم، رکود صنایع و کشاورزی، و همچنین شرایط سخت معیشتی شهروندان، مدعی شد: "به حمدالله در كشور وضع عادی است و بحرانی نیست."


به گزارش ایسنا، سیداحمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه امروز آمریكا در مواجهه با ایران در بدترین وضعیت خود قرار دارد، گفت: "به حمدالله در كشور وضع عادی است و بحرانی نیست. مشكلات بوده و هست، اگر دنبال كشور بحران زده هستید به سراغ همان كشورهایی بروید كه تحریم كرده‌اند، در تلویزیون می بیند كه با چه مشكلاتی مواجه هستند و حكام هم عاجز از حل مشكلات هستند. "


خاتمی افزود: به آمریكا بروید كه ببینید بیش از كل جمعیت كشورمان آمریكا فقیر دارند و این آماری است كه خودشان می دهند در ایران این خبرها نیست، بلكه مشكلات هست با همراهی مسوولان این مشكلات برطرف خواهد شد.


خاتمی با انتقاد از خبری كه به نقل از وی منتشر شده بود، گفت: یك خبرنگار سهل انگار به دروغ از من گفت كه خاتمی می گوید در برابر گرانی ها آخ هم نگویید دروغ به این بزرگی! مگر می شود من چنین چیزی بخواهم ؟ حرف من این است كه برخورد دشمن پسند، نداشته باشیم، دشمن آشوب و بلوا می خواهد نمی گویم رنجش نداشته باشید، این حق شماست، اما دشمنان آشوب و وادار كردن مسوولان برای عقب نشینی از مواضع داشته باشند والا چه كسی می گوید آخ نگویید، اما نباید رفتار دشمن شاد كننده داشت به حمدالله مردم و اقشار مختلف جامعه ما همه یك صدا تا آخرین نفر و نفس و قطره خون پای این انقلاب اسلامی ایستاده اند.


این عضو مجلس خبرگان مجددا با انتقاد از ترویج بدحجابی در جامعه گفت: اگر جامعه ای كوچه و خیابان و بیمارستانش بوی اعراض از یاد خدا بدهد، این بدحجابی‌های گسترده سبب می شود عنایت خدا از جامعه كم شود؛ چرا بنده خدا نباشیم؟ خانم محترمی كه رعایت حجاب دینی را نمی كنی با خدا كار نداری؟ بیمار شدی و گرفتار شدی سراغ چه كسی می روی؟


وی بدون رویکرد به وضع موجود تاکید کرد: تقوا اقتضا می كند این نظام تضعیف نشود مراجع تقلید می گوید تقویت نظام واجب و تضعیف نظام حرام است، برخی هم می گویند تضعیف نظام اسلامی حرام است اگر كسانی مقلد مراجع هستند، تقوا اقتضا می كند كاری نشود كه نظام آسیب ببیند.

 

انتقاد فعالان بازار تهران از سیاست های اقتصادی دولت

Posted: 05 Oct 2012 03:39 AM PDT

جـــرس: تعدادی از فعالان بازار تهران با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت به خصوص در بخش ارز، خواستار تشکیل کمیته مشترک معتمدین بازار و دولت برای بررسی دقیق تر پشت پرده اختلال در فعالیت بخشی از بازار تهران شدند.


به گزارش مهر، علی فاضلی، رئیس مجمع امور صنفی تولیدی و خدمات فنی تهران معتقد است دولت در سال های اخیر توجه مناسبی به اصناف نداشته و تنها برخی اقدامات را در این زمینه انجام داده است. بنابراین باید گروهی متشکل از دولت و نمایندگان معتمد جامعه صنفی کشور برای بررسی دقیق تر این موضوع تشکیل شود.


فاضلی البته بخشی از انتقادات را به خود اصناف مرتبط می داند؛ چرا که به گفته او برخی از افراد جامعه صنفی کشور از باب چاپلوسی برای دولت واقعیت ها را اعلام نمی کنند و جایگاه واقعی خود در عرصه اقتصاد را نادیده می گیرند.


وی می گوید: وزیر صنعت - معدن و تجارت و وزیر امور اقتصادی و دارایی تا به امروز در اجلاس رؤسای اتحادیه ها حضور نیافته است.


همچنین ، کسایی فر، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف نیز معتقد است اشکال کار اینجا است که پس از این همه مسائل به دست فراموشی سپرده می‌شود و دولت بازهم فراموش می کند که جایگاه اصناف چه بوده است؛ با این حال بسیاری از واحدها فعالیت عادی و طبیعی خود را انجام می دهند.


احمد وفادار، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز در این رابطه می گوید: صنف طلا و جواهر هیچگونه رغبتی برای بستن بازار نداشته است؛ چرا که در این شرایط اگرچه کسب و کار خیلی مناسبی ندارند، اما ضرر هم نمی کنند.


ابوالحسنی، نایب رئیس اتحادیه لیتوگراف نیز با انتقاد شدید از عملکرد مجلس در بعد نظارتی پیگیری مسائل و مشکلات بازار ارز تاکید کرد: مجلس به جای رسیدگی به وضعیت ورزش کشور و استیضاح وزیر ورزش و جوانان در شرایط فعلی؛ باید به دنبال اصلاح مدیریت بازار باشد.

 

“قضات زن اجازه صدور رای ندارند”

Posted: 05 Oct 2012 03:20 AM PDT

جـــرس: قاضی دیوان عالی کشور گفت: قضات زن در دستگاه قضایی تنها در سمت مشاوره فعالیت می‌کنند و اجازه صدور رای ندارند.


موسی قربانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قضات زن در حد انشا و صدور رای هستند یا خیر، اظهار داشت: در قوه قضاییه قضات زن در سمتی فعالیت می‌کنند که اصلا حق صدور رای را ندارند به این معنا که تنها به عنوان مشاور در قوه قضاییه مشغول خواهند بود.


قاضی دیوان عالی كشور ادامه داد: تنها قضات دادگاه رای صادر می‌کنند و قضات زن به عنوان مشاور حضور دارند.


قربانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا از نظر فقهی‌ و شرعی جذب گزینش قضات زن جایز است یا خیر، تصریح کرد: شورای نگهبان نیز در مساله جذب و گزینش قضات زن در قوه قضاییه تنها در راستای فعالیت آنها به عنوان مشاور، قوانینی را تائید کرده است.


این قاضی دیوان عالی كشور تاکید كرد: قضات زن در دستگاه قضایی تنها در سمت مشاوره فعالیت می‌کنند و اجازه صدور رای ندارند.


گفتنی است چندی پیش عالی پناه؛ رئیس مركز جذب و آزمون قوه قضاییه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعلام كرده بود: فعالیت قضات زن پس از کسب عناوین شغلی برای حق صدور رای، بستگی به عوامل مختلف دارد.
 

رئیس قوه قضائیه: گرایش‌های سکولار بین روشنفکران رواج یافته است

Posted: 05 Oct 2012 03:20 AM PDT

جـــرس: رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی گفت: امروز برخی گرایش‌های سکولاریستی‌ در میان بعضی روشنفکران مسلمان رواج یافته که بر ‌ارتباط‌ فردی انسان با خداوند به عنوان دین تاکید دارد‌.


به گزارش فارس، صادق آملی لاریجانی در مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن و حدیث در قم گفت: خداوند انسان‌هایی را به سوی مردم فرستاده که به حقایق الهی و قرآن کریم دسترسی داشته و آن را به امت خویش عرضه کرده‌اند.


وی گفت: مراجعه به روایات تنها نباید برای شرح احکام باشد بلکه برای تفسیر قرآن باید به احادیث رجوع شود زیرا معارفی که در علوم مختلف انسان شناسی، اخلاق و سایر بحث‌ها مورد نیاز بشر است در روایات وجود دارد.


لاریجانی با تاکید بر تلاش در زمینه فهم معارف قرآن و حدیث افزود: رابطه عقل و نقل از جمله مباحثی است که در طول تاریخ افراط و تفریط‌های زیادی در مورد آن صورت گرفته و جریان‌هایی چون اخباری‌گری با نتایجی که داشت نمونه بارز آن است.


رئیس قوه قضائیه با اشاره به عقل‌گرایی افراطی در طول تاریخ ابراز کرد: برخی احکام هستند که تنها به وسیله عقل و اندیشه بشری قابلیت تبیین ندارند.


وی گفت: امروز برخی گرایش‌های سکولاریستی نیز در میان بعضی روشنفکران مسلمان رواج یافته که بر ‌ارتباط‌ فردی انسان با خداوند به عنوان دین تاکید دارد که این مسئله در کشورهای عرب زبان زودتر از ایران به وجود آمد.


آملی لاریجانی با بیان اینکه این سکولاریسم بر گرایش خاصی از دین‌داری تکیه دارد عنوان کرد: نگاه‌های مختلفی به دین وجود دارد و گاهی این‌گونه بیان می‌شود زمانی که انسان خود تقنین در مسائل را بر عهده می‌گیرد چه نیازی به دین خواهد داشت.


این عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه بسیاری از غایت‌ها و روش‌های علوم انسانی با تصور قرآنی از انسان ناسازگار هستند عنوان داشت: دلیلی ندارد که به دنبال علومی برویم که با تصور غلط از انسان، بنای نادرستی را می‌سازند.


 

این چه شبکه‌هایی است که تعداد کارمندان‌اش از تعداد بیننده‌ها بیش‌تر است؟

Posted: 05 Oct 2012 03:03 AM PDT

مجری ممنوع التصویر صدا و سیما خطاب به رئیس سابق:
جـــرس: در تازه ترین ویدیویِ رضا رشیدپور، این مجریِ ممنوع التصویر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، نوک انتقادات خود را به سمتِ صداوسیما و بخصوص شخص عزت الله ضرغامی نشانه رفته و از این منصوب رهبری می پرسد: "آقای ضرغامی، فرزاد حسنی خطرناک‌تر است یا دلارِ چهار، پنج هزارتومنی؟"


رضا رشیدپور مجری سابق صداوسیما که کارهای موفقی چون «شب شیشه‌ای» و «مثلث شیشه‌ای» را در کارنامه خود دارد؛ پس از ممنوع‌التصویری در تلویزیون، در شبکه ماهواره‌ای ایرانیان برنامه اجرا کرد که چندی بعد به دلایل نامعلومی پخش این شبکه متوقف شد.


رشیدپور در تازه ترین ابتکار خود ویدیوهایی را در خانه ضبط می‌کند و از طریق اینترنت آنها را در اختیار مردم می‌گذارد.


رشیدپور در ابتدای این ویدیو و بصورت زیرنویس، خود را با عنوان "مهندس رضا رشیدپور.......بیکار" معرفی می‌کند.


به گزارش کافه سینما، وی در ابتدا تاکید می‌کند که این ویدیو را در تهران ضبط می‌کند و تحت هیچ شرایطی هم کشور خود را ترک نخواهد کرد.سپس وی با انتقاد از برنامه‌های صداوسیما در خصوص مقابله با ماهواره، رو به ریاست صداوسیما عنوان می‌کند:

"آقای ضرغامی شما را که نمی شود پیدا کرد و به من بیکار هم که وقت نمی دهید تا با شما صحبت کنم.

آقای ضرغامی کار فرهنگی ایجابی است نه سلبی.

شما کدام برنامه جذاب در صداوسیما را ساختید که مردم ماهواره نبینند.

شما چقدر نیروهای درجه یک رسانه را ممنوع الکار و ممنوع التصویر کرده‌اید که نتوانند بیایند در تلویزیون برنامه اجرا کنند. طوری که مردم صدای محمود شهریاری، فرزاد حسنی، احسان علیخانی، محمدرضا شهیدی‌فر، محمد صالح اعلا و.. را نشنوند.

آقای ضرغامی شما مدام دارید شبکه افتتاح می کنید.

آیا می دانید خیلی از از این شبکه‌ها بیننده‌هایش از تعداد کارمندان آن شبکه کمتر است؟

از خانواده خود بپرسید شبکه بازار را می‌شناسند؟ این شبکه چند بیننده دارد؟ ولی چه همه کارمند و چه ساختمان خوشگلی هم دارد.

آقای ضرغامی؛
آیا در این کشور محمود شهریاری خطرناکتر است یا سریال «حریمِ سلطان» که به ایرانیان توهین می‌کند ولی مردم دارند نگاه می کنند.

فرزاد حسنی خطرناکتر است یا دلارِ چهار،پنج هزار تومانی؟

چرا مردم را از رسانه‌ی محرم و خودی محروم می‌کنید و بعد میروید آنتن ماهواره‌اش را جمع می‌کنید که مبادا برنامه جای دیگر را ببنید. پس مردم چکار کنند؟"