جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سرگردانی جدید بنزینی مردم در جایگاه‌ها/ کارت بنزین آزاد نایاب شد!

Posted: 22 Oct 2012 10:29 AM PDT

جـــرس: رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور درباره سرگردانی جدید بنزینی مردم در جایگاه‌های سوخت از بروز مشکل فنی"کد خطای 25 "و غیرفعال شدن کارت بنزین آزاد جایگاه‌داران خبر داد و گفت: کاهش تعداد کارت‌های بنزین آزاد منجر به افزایش زمان سوخت‌‌گیری خودروها شده است.


به گزارش مهر، با وجود تاکید دولت مبنی بر اطلاع گسترده درباره اعمال تغییرات در قیمت و نحوه عرضه بنزین به عنوان یکی از استراتژیک ترین کالاهای مصرفی خانوارها اما کاهش شبانه سهمیه بنزین آزاد برخی از کارت‌های سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی مشکل ساز شده است.


بر این اساس، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر اینکه محدودیتی در استفاده از بنزین آزاد در جایگاه‌های سوخت وجود ندارد، اعلام کرده است: مردم با استفاده از کارت ویژه بنزین آزاد جایگاه داران می‌توانند بدون محدودیت بنزین 700 تومانی خریداری کنند.


با این وجود از چند ماه گذشته تاکنون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هیچگونه اقدامی برای تعویض و یا صدور کارت‌ بنزین آزاد برای جایگاه داران سوخت سراسر کشور نکرده و حتی با ایجاد مشکلات متعدد فنی، برخی از کارت‌های ویژه بنزین آزاد جایگاه داران به حالت غیر فعال درآمده است.


در حال حاضر با توجه به ورود به روزهای پایانی ماه و کاهش سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای (بنزین 400 تومانی) کارتهای سوخت، مصرف بنزین آزاد در جایگاه ها افزایش یافته است.


افزایش تقاضا برای مصرف بنزین 700 تومانی و کاهش تعداد کارتهای فعال بنزین آزاد جایگاه داران سوخت علاوه بر افزایش زمان سوخت گیری منجر به سرگردانی مردم در مجاری عرضه سوخت شده است.


این در حالی است که همزمان با کاهش سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت، استقبال مردم برای خریداری بنزین آزاد با کارت ویژه جایگاه داران حداقل در چند روز گذشته با افزایش روبرو بوده است.


ناصر رئیسی فرد در گفتگو با مهر کم بودن تعداد کارت‌های فروش بنزین آزاد در جایگاه‌ها را از مشکلات و معضلات کنونی اعلام کرد و گفت: با کاهش سهمیه بنزین آزاد کارت‌های سوخت، این مشکل بیش از گذشته در جایگاه‌ها بروز پیدا کرده است.


رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور در تشریح این سرگردانی جدید بنزینی در جایگاه‌‌های سوخت، اظهار داشت: نخست اینکه نمی‌دانم چرا سهمیه بنزین آزاد سوخت کاهش یافته درحالی که تاکید می‌شود محدودیتی در عرضه بنزین آزاد وجود ندارد.


یک مقام مسئول در ادامه بر ضرورت افزودن تعداد کارت‌های اضطراری به جایگاه‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: متاسفانه مدتی است کارتهای هوشمند سوخت فروش بنزین آزاد خودروها به‌ دلیل مشکلی که "کد خطای 25 " اعلام می‌شود، سوخته و غیر فعال می‌شود.


به گفته رئیسی فرد، در چنین شرایطی تعداد کارت‌های تحویلی به‌تدریج کمتر هم می‌شود که این موضوع نتیجه ای جز طولانی شدن زمان سوختگیری، ایجاد پرخاش و یا زمینه‌سازی فساد در جایگاه‌ها نخواهد داشت.


وی همچنین از محدودیت‌های کارت‌های خرده فروشی بنزین انتقاد کرد و افزود: هر کارت در طول شبانه‌روز قادر به 256 دفعه سوخت گیری است که در هر بار تا 60 لیتر سوخت قابل برداشت است. این درحالی است که عمده مصرف کنندگان کارت‌های آزاد موتور سواران یا کسانی هستند که مقدار کمی سوخت نیاز دارند، در نتیجه این 256 دفعه محدودیتی در کار جایگاه داران محسوب می‌شود.


رئیس کانون کارفرمایی جایگاه‌داران سوخت سراسر کشور یادآور شد: از طرف دیگر نیاز است در مناطقی همچون شمال تهران که استفاده از کارت سوخت جایگاه به دلیل فاقد کارت بودن خودروها یا مصرف زیاد بنزین بیشتر است، کارت بیشتری در اختیار جایگاه‌ داران بگذارند.


وی با یادآوری اینکه درحال حاضر گاهی یک کارت در اختیار یک کارگر و حتی گاهی یک کارت سوخت در اختیار دو کارگر در سطح یک جایگاه بزرگ بنزین است، بیان کرد: این موضوع منجر به نارضایتی مردم، ایجاد مشکلات و دردسرهایی در مجاری عرضه بنزین می‌شود.


رئیسی فرد با تاکید بر اینکه مردم می‌توانند با کارت هوشمند سوخت خودشان نیز اقدام به دریافت بنزین آزاد کنند، تاکید کرد: به نظر می‌رسد برخی این موضوع را ندانسته و تنها با کارت جایگاه‌دار اقدام به سوخت گیری بنزین آزاد می‌کنند.

این فعال اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود پس از اتمام بنزین 400 تومانی برای آسایش خودشان و صرف وقت کمتر در جایگاه با کارت سوخت خودروشان اقدام به خرید بنزین آزاد کنند.
 

پیام تسلیت عبدالله نوری به مناسبت درگذشت احمد قابل؛ وی بی هیچ واهمه ای، شجاعانه حقیقت را پاس داشت

Posted: 22 Oct 2012 09:39 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ پیامهای تسلیت به مناسبت درگذشت استاد احمد قابل، عبدالله نوری، فعال اصلاح طلب نیز، طی پیامی این ضایعه را تسلیت گفته و خاطرنشان کرد که مرحوم قابل "تمامی ظرفیت فکری و عملی و ارادی خویش را بسان مفسری سختکوش و نستوه و پرامید، با پرهیز از هرگونه افراط و تفریط، در راه تقویت عنصر عقلانیت و عدالت و جهاد و اجتهاد بکار بست و بی هیچ واهمه ای، شجاعانه حقیقت را پاس داشت."


به گزارش ندای سبز آزادی، متن پیام تسلیت عبدالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات به مناسبت ضایعه درگذشت استاد احمد قابل به شرح زیر است:


إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ
"إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ كُنْتُمْ تُوعَدُونَ" "سوره ی مبارکه فصلت – 30"
دانشمند مجاهد، فقید سعید مرحوم احمد قابل، پس از تحمل دورانی سراسر رنج و درد جانکاه، جان به جان آفرین تسلیم کرد و جسم مجروح و رنج دیده اش برای همیشه از زجر مدام و اندوه بی پایان رهایی یافت.


مرحوم احمد قابل در طول عمر با برکت خویش، منشا برکات و خدمات و مجاهدت های علمی و فقهی ارزنده بود. ایمان و اراده سترگ او همواره پشتوانه حرکت، حق طلبی و مسئولیت شناسی قاطبه ی دوستانی بود که از شمع فروزان وجودش بهره ها می گرفتند.


برادر مجاهد ما تمامی ظرفیت فکری و عملی و ارادی خویش را بسان مفسری سختکوش و نستوه و پرامید، با پرهیز از هرگونه افراط و تفریط، در راه تقویت عنصر عقلانیت و عدالت و جهاد و اجتهاد بکار بست و بی هیچ واهمه ای، شجاعانه حقیقت را پاس داشت.


فقید سعید احمد قابل در اخلاص، صداقت، صفای باطن، سختکوشی، مجاهدت علمی و زبان گویای حق طلبی، بیشترین شباهت ها را به استاد گرانقدر و ارجمندش، فقيه عاليقدر حضرت آیت الله العظمی منتظری رحمة الله عليه داشت و نزد او، جان همواره ارزان ترین غرامتی بود که در طبق اخلاص، در را ه پاسداری از حقیقت و عدالت بذل می کرد.


ایمان بلند و اراده خلل ناپذیر و جسارت کلامش، او را به شخصیتی نمونه و زبانزد تبدیل کرده بود. صلابت روح و استواری ایمان و "سیره ابوذر گونه " و "سعی سلمانی" او، از او نمادی وجیه و نامدار ساخته بود که آلایش دنیا در برابر تهذیب نفس اش صرفه ای نداشت.


عروج سیمای روحانی و فقدان غم انگیز و حزن آور آن عزیز قلب دوستداران را غرق در ماتم و اندوه نمود و ثلمه ای بود که به سادگی جبران نخواهد شد.


اینجانب رحلت ناباورانه و پرواز عارفانه فقید سعید آقای احمد قابل را به کلیه فرهیختگان و دوستان و بستگان، خصوصا مادر دلسوخته، همسر رنج دیده، فرزند عزیز، خواهران و برادران محترم ایشان به ویژه برادر مجاهد و فاضل ایشان حجة الاسلام و المسلمين آقاي هادي قابل و برادر عزیز و ارجمند حجة الاسلام و المسلمین آقای سیدابوالفضل موسویان تسلیت می گویم و از خداوند تبارک و تعالی برای آن عزیز رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت دارم.


یکم آبان ماه 1391
عبدالله نوری

 

محمد خاتمی: واقعا گاهی اوقات از آنچه پیش روی ماست وحشت می کنم

Posted: 22 Oct 2012 09:39 AM PDT

جـــرس: محمد خاتمی می گوید: "نمی توان انتظار داشت که بنیادهای مدنی و اجتماعی و سامانی که در جامعه در گذر زمان شكل گرفته، در یک چشم به هم زدن عوض شود. چاره کار، اصلاحات به معنی واقعی کلمه است. اصلاحات یعنی تدریجاً و با صبوری پیش رفتن؛ منتهی به این شرط كه رویكرد را درست انتخاب كنیم و این رویکرد به هیچ وجه نباید قیم مآبانه باشد، بلکه با مشارکت خود بخشی که باید تحول پیدا کند باید پیش رفت."

  

به گزارش تارنمای رسمی محمد خاتمی، رئیس جمهور سابق ایران طی سخنانی در جمع گروهی از معلمان کشور که به مناسبت سال تحصیلی جدید به دیدار وی رفته بودند، گفت: "یکی از مشكلات ما كه نتوانستیم آن را حل كنیم و آن این كه در كشور ایران، دولت كه عوض می شود همه چیز از صفر شروع می شود و این خود ناشی از پایدار نبودن وضع دموکراتیک در کشور است."

 

خاتمی تاکید کرد "مردم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هزینه های زیادی داده اند. آیا با ادامه این روش بخش قابل توجه جامعه که احساس می کند به آنها جفا شده حاضر می شوند پای صندوق بیایند؟ ما از سر دل سوزی هشدار می دهیم و واقعا گاهی اوقات از آنچه پیش روی ماست وحشت می کنم. "

 

متن سخنان رئیس جمهور سابق ایران در جمع گروهی از فرهنگیان کشور به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
خیلی خوش آمدید. واقعاً هر وقت در برابر یک معلم قرار می گیرم، خودم را در همان دورانی می بینم كه تازه به مدرسه رفته بودم. نه تنها برای من، كه برای همه ما معلم دارای ابهت و وقار و اولین الگوی هر انسانی در آغاز زندگی اجتماعی است.

 

در ایران معلمی با وجود همه مشکلاتش همیشه جایگاه ممتازی داشته است. انقلاب، بیشترین نیروی خود را از معلمان گرفت. ازشهید باهنر و شهید رجایی گرفته تا بسیاری از نمایندگان مجلس، مدیران، استانداران و ... این نشان دهنده این است كه آموزش و پرورش جایگاه انسان های شریف، درد آشنا و مومن است و همواره توانسته موقعیت خودش را حفظ كند، حتی در جریان جنگ تحمیلی هم ما می بینیم كه دانش آموز و معلم شاید در میان شهداء و جانبازان و ایثارگران جایگاه اول را دارند.


متاسفانه آن طور كه باید و شاید به این بخش مهم جامعه توجه کافی نشده است و در نتیجه همواره با مشکلات روبرو بوده اند، حتی در دوره مسؤولیت خود ما هم آن طور که لازم بود و دلمان می خواست به این بخش توجه نشد، گرچه معتقدم راهی باز شد كه که اگر در دولت های بعد پیگیری می شد خیلی از مسائل حل می شد و آن چه ما می خواستیم و در آن راه گام هایی هم برداشته شد این بود که آموزش و پرورش با اندیشه و توان و اراده و انتخاب خود اهالی آموزش و پرورش پیش برود، از معلم و مربی دبستان و راهنمایی و دبیرستان گرفته تا کارکنانی كه در ادارات آموزش و پرورش هستند و در کنار آن از توان معلمان برای تحول در دروس و مواد درسی و كتاب ها و ... استفاده شود و به معنای واقعی حالت اجبار از بالا نباشد.
نمی گویم در دوران ما اینها درست انجام شد ولی رویكرد و جهت گیری این گونه بود كه می توانست از درون این سرمایه عظیم تحولات بزرگی را انجام دهد.


معلمان بخش مظلوم و البته سربلند و سرگران جامعه اند.


انصاف این است که اگر ما مجموعه كارمندان دولت را در نظر بگیریم، معلمان محرومیت و مشكلاتشان شاید بیشتر باشد، گرچه معلم به خاطر مسائل مادی پا در این عرصه نگذاشته و جنبه معنوی کارش او را اقناع می كند، ولی معلم هم باید بتواند در آرامش زندگی كند.


باید ببینیم كه ما چقدر از این بخش و از این سرمایه برای ساماندهی كل جامعه استفاده كرده ایم؟!


به هر حال نمی توان انتظار داشت که بنیادهای مدنی و اجتماعی و سامانی که در جامعه در گذر زمان شكل گرفته، در یک چشم به هم زدن عوض شود. چاره کار اصلاحات به معنی واقعی کلمه است. اصلاحات یعنی تدریجاً و با صبوری پیش رفتن؛ منتهی به این شرط كه رویكرد را درست انتخاب كنیم و این رویکرد به هیچ وجه نباید قیم مآبانه باشد، بلکه با مشارکت خود بخشی که باید تحول پیدا کند باید پیش رفت.


در اینجا به جا است یادی کنم از حادثه تلخ و مصیبت باری که برای دانش آموزان عزیز پیش آمد، تصادفی که در آن تعداد زیادی از گل های نوشکفته جامعه ما پرپر شدند و تعداد دیگری زخمی و مصدوم. برای همه ما و بخصوص جامعه معلمان این مصیبت بسیار دردناک بود. بدون تردید حتی اگر کوتاهی منجر به این فاجعه شده باشد قابل گذشت نیست. من همین جا به جامعه معلمان و خانواده های داغدار این عزیزان تسلیت عرض می کنم و برای مصدومان و مجروحان آرزوی شفای کامل دارم.


همچنین لازم است از وقوع سیل اخیر در استان مازندران (شهرستان بهشهر) اظهار تاسف و تأثر كنم. حادثه ای كه جان تعداد زیادی از هموطنان ما كه معمولا از اقشار محروم جامعه هستند را گرفت و بازماندگانشان را دچار مشكلات فراوان کرد.


خسارت های قابل توجهی كه به ساختمان ها و زمین های زراعی وارد آمد مشكل ساز شد. در این بلایای طبیعی معمولاً مشكلات جدی بعد از حادثه پیش می آید، خانه هایی فرو می ریزند، کودکانی یتیم می شوند، مادرها و پدرهایی داغدار می شوند، ولی آن چه مهم است قدرت سازماندهی و برنامه ریزی برای حل مشکل و ترمیم ویرانی ها و درمان دردهای معنوی و مشکلات مادی است.


خسارتی كه اینجا وارد شد همچنان كه در آذربایجان مردم با آن روبرو شدند سنگین بود و خدمات مردمی خوب بود، دولت هم زحمت كشید؛ امیدوارم همه به كمك آسیب دیدگان بشتابند و كار را پیش ببرند.


می خواهم در همین جا به نكته ای اشاره كنم. در زلزله بم ما متوجه شدیم كه برای بلایا تدبیر و ساماندهی درستی پیش بینی نشده است. در همه موارد زحمت زیادی كشیده شده، اما بیاییم فكر كنیم که یكی از وظیفه های مدیریت کلان در كشورهای بلاخیز این است كه باید از پیش سامانی در نظر گرفته شود.


بعد از زلزله وحشتناک بم كاری شد كه امیدوار بودم به عنوان نهاد دائمی بماند تا هر جا مشكل مشابهی پیش می آید بتواند وارد عمل شود.


در جریان زلزله بم با همكاری وزارت مسكن و شهرسازی، سازمان مسكن و سازمان ثبت اسناد، تعداد قابل توجهی از شركتهای بزرگ معماری و پیمانکاری ساختمان از بخش خصوصی، بانك ها، و نهادهای مرتبط دیگر شبکه بسیار گسترده ای تشکیل شد که من علاقه مند بودم این تشکل به صورت دائمی باقی بماند و بتواند در مواقع ضرورت به موقع و درست به کمک دولت و مردم بیاید که در آن صورت ما امروز كمتر مشكل داشتیم. همین جا می خواهم به نكته ای برسم كه از مشكلات ماست كه نتوانستیم آن را حل كنیم و آن این كه در كشور ایران دولت كه عوض می شود همه چیز از صفر شروع می شود.


و این خود ناشی از پایدار نبودن وضع دموکراتیک در کشور است. یكی از نتایج خوب دموكراسی، تداوم فعالیت ها و تجربه هایی است كه در جامعه وجود دارد. اینكه ما این همه تكیه می كنیم روی مردم سالاری و افتخار می كنیم مردم سالاری سازگار با دین در انقلاب ما مطرح شد و تكیه می كنیم كه جمهوری اسلامی آمد و نیز اینكه این اسلام و جمهوریت باید با هم سازگار باشند نمی شود یك تركیب متضادی را داشت. اسلام را بگونه ای ببینیم كه هیچ نقشی و نسبتی با جمهوریت ندارد و جمهوریت را بگونه ای ببینیم كه هیچ گونه نسبتی با ارزش های الهی ندارد غلط است و این مسائل باید حل شود. اصلاً نوآوری انقلاب ما همین بود و تكیه شدید ما روی جمهوری اسلامی به همین خاطر است.
اصلاح طلبی از نگاه من خواستار جمهوری اسلامی است كه در آن عقل و تدبیر حاکم است و حاكمیت مردم بر سرنوشت طبق معیارهای اسلامی كه از آن معیارهای اسلامی حق شهروندی همه كسانی است كه در درون نظام زندگی می كنند باید تأمین شود.


یكی از خواص مردم سالاری انباشته شدن و انتقال تجربیاتی است كه پیش تر حاصل شده است.


چرا جامعه ما این طور است كه هر دولتی سر كار می آید باید از صفر شروع كند؟شاید به دولت من هم تا حدودی این اشکال وارد باشد.


یكی از مسائلی كه امروز در طول این 7-8 سال می بینیم این است كه در طول سالهای گذشته هر چه شده است اصلا انكار و نفی می شود و مملكت به این روز و روزگار می افتد.


نمونه ای را كه گفتم اگر از آن استفاده شده بود امروز یقینا در بلایای طبیعی مشكلات كمتری داشتیم.
ما در سال های گذشته طرح داشتیم؛ حتی ما مساله تغییر را در انتخابات گذشته مطرح كردیم مراد تغییر بنیان نظام نبود؛ تغییر شیوه ای از مدیریت در جامعه بود كه معتقد بودیم زیان های بزرگی به بار می آورد كه امروز هم به بار آورده است.


بنده سعی كردم انقطاعی میان دولت من و دولت قبلی ایجاد نشود. مشتركاتی كه بین دو دولت بودند حفظ شود. 5-6 وزیر من از دولت قبلی بود. البته مورد سرزنش دوستانم بودم كه چرا دولت را یكدست انتخاب نكرده ام.


اگر واقعاً دموكراتیك فكر می كردیم می بایست بروم خدمت دوست عزیزم جناب آقای ناطق نوری كه خیلی هم ایشان را دوست دارم و بگویم 3/1 رأی مردم ازآن شما است یك سوم دولت هم شما در تشکیلش نظر بدهید اگر دموكراتیك عمل می كردم باید این كار می كردم یعنی بنده باید ملامت كنم خودم را كه چرا چنین نشد.


ما جناحی فكر نمی كردیم. مملكت است باید مصالح كلی را در نظر داشت البته اگر رویكردهای متفاوتی بود باید با تدبیر و عالمانه آن را پیاده بكنیم ما این سعی را كردیم.


برنامه سوم با نگاه به برنامه دوم تهیه شد و این برنامه بالای 90 درصد تحقق اهداف داشت.


امروز باید سوال كرد چرا برنامه چهارم اجرا نشد!؟ آنان كه سودای مدیریت جهان را در سر دارند یا باید برنامه تدوین شده را اجرا می کردند یا اگر می توانستند برنامه ای بهتر از آن تهیه می کردند. در برنامه چهارم توسعه همه این مسائل پیش بینی شده بود، تنها یك امر در آن برنامه پیش بینی نشده بود و آن این كه در آمد هفت ساله این دولت سه برابر کل درآمد دولت اصلاحات و دولت سازندگی بود! اگر آن چه در برنامه چهارم پیش بینی شده بود اجرا می شد، بدون شک با سرعت به اهداف سند چشم انداز می رسیدیم و مشکلات معیشت مردم، اشتغال و رفاه به این صورت نبود که متأسفانه اینک شاهد آن هستیم!


هدف این بود که بعد از اجرای چهار برنامه پنج ساله می بایست برترین قدرت منطقه ای می شدیم. راهی که به گواه اسناد به درستی در حال طی شدن بود. آیا واقعا امروز می توانیم ادعا کنیم که به آن سمت حرکت کرده و به آن هدف نزدیک شده ایم؟ باید دید مشکل کجاست و اصلاح آن چقدر از دست ما ساخته است.


متأسفانه برنامه چهارم توسعه را کنار گذاشتند؛ واردات افزایش قابل توجهی پیدا کرد، اتکای ما به نفت روز به روز بیشتر شد. وقتی که واردات، لجام گسیخته افزایش می یابد و تولید داخلی لطمه می بیند، اتکای دولت به خارج و پول نفت روز به روز بیشتر می شود. برای واردات باید ارز بدهید. در دولت اصلاحات بین 12 تا 13 درصد از کل واردات کشور اقلام مصرفی بود. چرا که تولید رونق داشت و حجم عمده واردات ما کالاهای واسطه ای کارخانه ها و خرید دانش فنی بود. اما متأسفانه در دولت نهم و دهم واردات و اتکاء به نفت حدود سه برابر شده است!


در دوران مسؤولیتم، دولت با فراهم ساختن زمینه سرمایه گذاری، تولید را رونق بخشید و اشتغال وضع مناسبی پیدا کرد و شیب نرخ تورم و بی کاری به پایین میل کرد. مالیات ها را به نفع تولید اصلاح کردیم و از 60 درصد آن را به حدود 25 درصد رساندیم. درآمد دولت در دو سال اول کم شد، اما تولید و اقتصاد رونق گرفت. همه می توانند آمارهای آن دوره را با آمارهایی که حضرات دارند مقایسه کنند. در دوره اصلاحات روز به روز اتکای دولت به درآمدهای مالیاتی افزایش یافت و سهم درآمدهای نفتی در بودجه جاری کم تر شد. در عوض با درآمد نفت حساب ذخیره ارزی تأسیس شد و در پایان کار دولت تقدیم حضرات شد.


هر چه وابستگی کشور به بیرون بیشتر شود (واردات بیشتر) که با کمال تأسف امروز شاهد آن هستیم آسیب پذیری کشور زیادتر خواهد شد و آن وقت است که تحریم ها اثر می گذارد. امروز تحریم ها دو جا را هدف قرار داده، یکی منابع در آمد ما است که عمدتاً نفت و گاز است و دیگری مسأله تهیه و مبادله کالاها است. این تحریم ها با زیرکی اعمال شده و آقایان متوجه نیستند که بیشترین دود آن به چشم مردم می رود. ما به شدت با این تحریم ها مخالفیم. ولی اگر امروز ما آسیب پذیریم باید دید سیاست ها و مدیریت کشور چقدر در افزایش اثر مخرب این تهدیدها مؤثر بوده است!
برای توسعه و پیشرفت و ارتقاء سطح رفاه جامعه باید سیاست خارجی دولت متعادل و متناسب با روند توسعه جامعه باشد. عزت کشور به این است که روی پای خودمان بایستیم، نه اینکه در دنیا منزوی شویم. سیاست خارجی باید همسو با سیاست داخلی باشد. عقب افتادگی چیزی است و حس عقب افتادگی چیزی دیگر؛ امنیت چیزی است و حس امنیت یا عدم امنیت چیز دیگر. حس عمدتا در جامعه اثرگذارتر است. ممکن است جامعه وضع خوبی داشته باشد، ولی احساس کند که اینگونه نیست و این خود عامل مهم پیدایش مشکلات است. امروز اعتماد مردم به شدت لطمه دیده است، ولی مهم تر از آن حس عدم اعتماد است. باید ببینیم کدام سیاست ها و برنامه ها این بی اعتمادی و حس بی اعتمادی را پدید آورده است.


به اجمال بگویم حل ریشه ای مشکلات موجود این است که واقعاً مردم سالاری در جامعه حاکم شود. البته مردم سالاری زمان می خواهد تا جا بیفتد. باید روی فرهنگ مردم سالاری کار کرد؛ اگر آن را جدی گرفتیم در گذر زمان هم تهدیدها مرتفع می شود، هم پیوند های جامعه محکم می شود، هم زمینه برای رشد جامعه فراهم می شود و آن وقت است که مردم سالاری فقط مردم را صاحب توقع نمی کند، بلکه صاحب مسؤولیت هم می کند.


اگر در جامعه احساس شود که ساز و کار انتخابات طوری است که اطمینان نداشته باشند که نماینده مطلوب روی کار می آید، طبعاً اعتماد هم پدید نمی آید در حالی که اگر این اعتماد ایجاد شود خود مردم مسئولیت مشکلات موجود را می پذیرند و با درک متقابل همکاری می کنند.


راه درست، تغییر فضای کنونی است. اصلاح طلب ها هم چیزی جز این که زمینه حاکمیت مردم بر سرنوشتشان در جامعه فراهم شود نمی خواهند، از جمله در انتخابات. این را نیز از بیرون نیاورده ایم، بلکه از اسلام آموخته ایم. اسلامی که معتقدیم در متن انقلاب ما بوده و اکثریت مردم هم آن را می خواستند، نه اسلامی که با مردم، رأی مردم، حاکمیت مردم بر سرنوشت و با حرمت و کرامت افراد سرو کاری ندارد. ما این نگرش را قبول نداریم. تعارف نداریم، اسلام ما اسلامی است که با حرمت و کرامت مردم و حضور مردم در عرصه موافق است.


انتخابات مهمی پیش روی ماست. اصلاح طلبان می خواهند در انتخابات شرکت کنند، اما نمی گذارند. آیا واقعا شرایط حضور در انتخابات مهیا است؟ وقتی قرار شد یک بینش و منش و روشی که از قضا خیلی هم بسته و تنگ است خود را عین نظام بداند و هر کس را با این دیدگاه مخالف است خارج از نظام معرفی کند و بیاید به جای نگهبانی از ارزش ها و قانون راه همه گروه ها و سلیقه ها را به جز یک سلیقه خاص به سوی حاکمیت سد کند آیا واقعاً می توان در چنین انتخاباتی حضور فعال داشت؟


مردم در انتخابات گذشته ریاست جمهوری هزینه های زیادی داده اند. آیا با ادامه این روش بخش قابل توجه جامعه که احساس می کند به آنها جفا شده حاضر می شوند پای صندوق بیایند؟


ما از سر دل سوزی هشدار می دهیم و واقعا گاهی اوقات از آنچه پیش روی ماست وحشت می کنم.


در دوران مسؤولیت من منافقین (سازمان مجاهدین خلق) در دنیا محدود و مطرود شده بودند؛ آن ها اصلاحات را ”فتنه“ می دانستند، ولی امروز حتی آمریکا هم که آن ها را از لیست تروریست ها بیرون می آورد. چه کسی پاسخگو است که چه مقدار از این هزینه متعلق به ما و مدیریت داخلی ماست و چقدر بدخواهی آنها؟

ملت ما با هر کس روی خوش نشان بدهد و از هر چه بتواند بگذرد از آدم کشان و تروریست هایی که جنایت ها کرده اند و در کنار دشمن متجاوز قرار گرفته و منشاء آشوب ها شده اند نخواهد گذشت و آمریکا و اروپا هم با این کارشان بدبینی مردم ما را نسبت به خود افزایش داده اند.


به هر حال این مسائل وجود دارد و من هم معتقدم تهدیدها جدی است.


آزادی استقلال و پیشرفت و اخلاق آرمان های ماست. راه آن هم تقویت جنبه های مردم سالاری و تکیه بر معیارهای اصلی اسلام که وجود دارد و بخصوص در حکومت امیرالمومنین (ع) تجلی پیدا کرد. باید دید آن معیارها و ارزش ها را چگونه می توان در زمان حال پیاده کنیم؟این اصلاحات ماست و باید روی آن پافشاری کرد.


در مورد انتخابات هم آن چه مهم است اجماع اصلاح طلبان و اهل حل و عقد است.


باید در درون جامعه باشیم و بگوییم ایمان؛ صلاح و منفعت و پیشرفت و رفع تهدید و معیشت مردم چه رابطه ای دارد با آن ادعاهایی که ما راجع به توسعه سیاسی و جامعه مدنی می کنیم؟ باید فضا باز شود و حرف ها زده شود. آنچه مورد نظر است تغییر فضا در این لحظه حساس و بخصوص پیش از انتخابات است که متأسفانه نشانه های خوبی را در این زمینه نمی بینیم.


باید به آنچه مصلحت جامعه است باز گردیم و به مردم و قانون اساسی حرمت بگذاریم. قانون اساسی را درست پیاده کنیم و از جمله انتخابات را مطابق قانون اساسی برگزار کنیم. آن وقت همه حاضریم برای نظام هر چه در توان داریم انجام دهیم و به بهبود امور کمک کنیم.


دیدگاه حضار

در ابتدای این دیدار حاضرین در جلسه به بیان دیدگاهها و نظرات خویش پرداختند:
*
آیا نباید این استراتژی كه اصلاح طلبان همیشه به حداقل ها قانع هستند عوض شود؟ و از موضع قدرت حرفمان را بزنیم؟
چگونگی حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده؟
*
تشكل های مدنی داخل آموزش و پرورش بعد از رفتن شما به راحتی كارایی خودشان را از دست دادند؛ اصلاح طلبان راهكاری برای این موضوع نداشتند. چه راهكاری برای تشكل هایی كه هستند اما كارایی ندارند دارید؟
*
اگر اصلاح نشد آیا می توان تحول كرد؟
احزاب و تشكل های شكل گرفته در دولت اصلاحات بیشتر رابطه ای بودند و از نیروهای مردمی استفاده آن چنانی نشد؛ خیلی مقاومتی در مسائل گذشته از خود نشان ندادند و باید تحولی اساسی در آنها شكل بگیرد؟
آیا اگر مطالبات ما برای انتخابات آینده جواب داده نشد باز هم باید این فرصت را از دست بدهیم؟ راهكارتان برای بیشتر شدن توان جنبش چیست؟
*
همه ما قانون اساسی را قبول داریم؛ اعتراضمان این است كه همه بندهای قانون اساسی درست اجرا نمی شود كه اگر این طور بود خیلی از مشكلات را نداشتیم. ایران را برای همه ایرانیان می دانیم.
امروزاوضاع كشور خوب نیست؛ مدیریت نامناسبی در داخل اعمال شده وبروز و ظهور اثرات تحریم تازه خودش را به ملت ایران نشان می دهد.
باید 8 سال اصلاحات را نقد كنیم؛ ولی انصاف این است که با همه مشكلاتی كه نمی توان منكر آن بود؛ می شد به راحتی حرف زد و جلسه و گذاشت و اشتباهات را گفت اما امروز چه؟
باید چه كاری انجام داد كه از این وضعیت نجات پیدا كنیم؟
*
اولین ویژگی آقای خاتمی معلم بودن ایشان برای همه ماست
دیگری اینكه ما تلاش می كنیم وقتی فكر می كنیم بر اساس اندیشه و اقناعی بودن و عقلانیت است که در سر ما هست در دورانی كه شما سر كار بودید گرچه مشكلات زیاد بود ولی برای آموزش و پرورش دوران شكوفایی بود كه باب بستر فكر و اندیشه و پرسش گری فراهم گردید.
جنابعالی را با اصلاح گری و اصلاح طلبی و اصلاحات می شناسیم امروز جامعه نیاز دارد یك فهم مشتركی پیدا كند كه اصلاحات یعنی چه؟
آیا اصلاحات در شرایط فعلی می تواند به راه برون رفتی از شرایط موجود باشد؟
جامعه ما بیش از هر زمانی نیازمند روشنگری و آگاهی بخشی هست؛ گرچه خیلی از دوستان ما در حبس و حصر هستند اما وجود شما نقطه امیدی بوده كه ما بتوانیم راه را از چاه تشخیص دهیم
*
آقای خاتمی؛ نمی دانم این روزها احوال شما چطور است ولی احوال مردم را می دانم و چون شما هم دلتان پر از آرمان ها و آرزوهایی بود كه داشتید و بر باد رفت و مردم را حس می كنید قاعدتا شرایط شما نیز شرایط مطلوبی نیست.
ما می توانیم واقعیت ها را نادیده بگیریم می توانیم از كنار همه مسائل بگذریم .
اما ما معلیم و این حق را نداریم.
امروز روز نقش آفرینی شماست نمی گویم كاندیدا شوید اما مردم را نا امید نكنید و با قوت ایفای نقش كنید ما می دانیم كه شرایط بسیار سخت است.

پیام تسلیت جبهه مشارکت بمناسبت رحلت استاد احمد قابل

Posted: 22 Oct 2012 09:21 AM PDT

جـــرس: در پی درگذشت نواندیش دینی و سبز، مرحوم احمد قابل، جبهه مشارکت با صدور اطلاعیه ای ضایعه درگذشت او را به "مردم آزادیخواه و سبزاندیش و اخلاقی کشور"، خانواده، و برادر او که از اعضای شورای مرکزی این حزب است، تسلیت گفت.


به گزارش تارنمای نوروز، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم
انالله و انالیه راجعون
با تاسف و اندوه فراوان عالم ربانی استاد احمد قابل, جانباز جنگ تحمیلی, دین پژوه روشن ضمیر و از شاگردان برجسته فقیه عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی منتظری به دیار باقی شتافت.


مرحوم قابل فقیهی بود که ضمن احاطه به علوم اسلامی و شناخت مقتضیات زمان، درد و تعهدی راستین و بدور از تظاهر به دین محمدی داشت و دغدغه همیشگی او زدودن زنگار تعصب و خرافات از دین رحمت و صلح بود.


تاسف بارتر آنکه این مرد خدا به دلیل حق خواهی و استبداد ستیزی در پی تحولات سیاسی و اجتماعی سال های اخیر چندین بار بازداشت و دچار حبس های ناروا شدد و در زندان دچار عارضه مغزی شد و متاسفانه بدلیل معالجه دیرهنگام، کسالت او به وخامت گرایید و نهایتا این انسان شریف، عالم و آزاده از خیل دوستداران و علاقمندانش جدا شد و به دیار ابدیت پرواز و به لقای حق پیوست.


جیهه مشارکت ایران اسلامی ضمن عرض تسلیت رحلت اندوهبار این عالم ربانی و متفکر نواندیش و سبز به جامعه اخلاقی و ترقی خواه و سبز کشور، خصوصا خانواده شریف، مبارز و خدوم "قابل" ، بویژه برادر مبارز و متعهدمان، حجت الاسلام هادی قابل عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، همسر محترمه و فرزند شریف آن مرحوم، از خداوند متعال برای ایشان غفران و آمرزش واسعه و برای خانواده مکرم ایشان صبر و اجر آرزومند است.


جبهه مشارکت ایران اسلامی
1/8/1391

 

یک تبتی دیگر خود را در اعتراض به سیاست‌های چین به آتش کشید

Posted: 22 Oct 2012 09:21 AM PDT

جـــرس: یک مرد تبتی ۵۰ ساله صبح دوشنبه (۲۲ اکتبر) در اعتراض به سیاست‌های چین نسبت به تبت خود را در صومعه لبرنگ به آتش کشید.


به گزارش خبرگزاری آلمان، سازمان "تبت آزاد" می‌گوید، وی احتمالا بر اثر جراحات وارده جان خود را در همان محل از دست داده است.


روز شنبه (۲۰ اکتبر) نیز یک تبتی ۲۷ ساله دیگر که پدر چند فرزند بود خود را در همین منطقه به آتش کشاند.


در ۸ روز گذشته سه تبتی خود را به همین طریق سوزانده‌اند.


از مارس ۲۰۱۱ تا کنون شمار تبتی‌هایی که دست به خودسوزی زده‌اند به بیش از ۵۰ تن رسیده است.

بیشتر آنها را راهبان بودایی تشکیل می‌‌دهند.

 

اتحادیه پخش برنامه‌های اروپا: سوریه به دستور ایران پارازیت‌اندازی می‌کند

Posted: 22 Oct 2012 09:21 AM PDT

جـــرس: اتحادیه پخش برنامه‌های رادیوـ تلویزیونی اروپا (EBU) روز دوشنبه اعلام کرد، سوریه عامل احتمالی پارازیت‌اندازی بر روی شبکه‌های بی بی سی، فرانس ۲۴، دویچه‌وله و صدای آمریکا (VOA) است.

 
 خبرگزاری آلمان گزارش داده است که به گفته این اتحادیه سوریه احتمالا بنا بر توصیه ایران، دست به این اقدام زده است.
 
 اتحادیه پخش برنامه‌های رادیو ـ تلویزیونی اروپا دسترسی به اطلاعات را از حقوق جهانی بشر دانست و پارازیت‌اندازی بر روی این شبکه‌ها را مغایر با قوانین اتحادیه بین‌المللی ارتباطات خواند.
 

پنج میلیارد دلار تقلبی در ایران؛ واقعیت یا شایعه عمدی؟

Posted: 22 Oct 2012 09:09 AM PDT

جـــرس: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادعا کرده که ۵ میلیارد دلار تقلبی در ایران در جریان است. همزمان یک رسانه آلمانی نوشت که این ادعا یا صحت ندارد و یک حقه برای ارعاب مردم است، یا اگر صحت داشته باشد، جعل دلار کار دولت ایران است.


خبرگزاری آلمان نوشته است که در پی اظهارات ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، مبنی بر آگاهی وی از ورود پنج میلیارد دلار ارز تقلبی به ایران شده، یک روزنامه آلمانی اعلام کرد که "احتمالا حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با این‌گونه شایعات مانع ادامه تبدیل ریال به ارز توسط مردم شود."


بر اساس گزارش ها، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تا کنون نگفته است که منبع اطلاعات او کیست یا ارز تقلبی از کجا وارد کشور شده است.


گفته می‌شود این فقط ارسلان فتحی‌پور است که چنین ادعایی دارد و برخی نمایندگان مجلس این شایعه را بیشتر یک جنگ روانی می‌دانند، با این هدف که از میزان تقاضای مردم در بازار ارز کاسته شود.


فتحی‌پور که ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را به او سپرده‌اند، در مصاحبه با سایت "تجارت فردا" حاضر نیست منبع اطلاعات خود را بگوید.


این نماینده اصولگرا در برابر این پرسش که هیچ نماینده‌ای ادعای او را تأیید نمی‌کند و کسی نمی‌داند که منبع اطلاعات وی از دلارهای تقلبی کجاست، می‌گوید: "من احساس می‌کنم وظیفه‌ای ندارم که منابعم را به آقایان بگویم. اگر می‌خواهند مستندات من را ببینند، درخواست بدهند و خودشان از من تقاضا کنند تا به آنها بگویم که اعداد و ارقام را از کجا به دست آورده‌ام. این یکسری اطلاعات مستند است که نشان می‌دهد ارز تقلبی به میزان زیادی در حال توزیع بین مردم است."


"مسئولان از من خواستند مردم را مطلع کنم"
فتحی‌پور با اطمینان می‌گوید که دلارها توزیع شده‌اند و می‌افزاید: "برخی افراد منابع من هستند و برخی هم مسئول هستند و این اطلاعات را که از قضا درست هم هست در اختیارمان می‌گذارند؛ و آنها هم قطعاً از من خواستند تا این اطلاعات را در اختیار مردم قرار بدهم."


این نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی است که پنج میلیارد دلار تقلبی وارد کشور شده و بخش زیادی از آن در حال توزیع بین مردم است و افرادی هم دستگیر شده‌اند.


درباره این‌که مردم با دلارهای احتمالا تقلبی که خریده‌‌اند چه باید بکنند و چه کسی مسئول است و چرا دستگاه‌های امنیتی پیش از این به مردم هشدار نداده‌اند و امروز هم سکوت کرده‌اند، فتحی‌پور می‌گوید: "کسی تعهد نکرده بود که مردم نروند ارز قلابی بخرند. خوب خریدند حالا هم ضرر می‌کنند."


پیامدهای سنگین ادعای رئیس کمیسیون اقتصادی
سایت "بازتاب امروز" ضمن هشدار نسبت به پیامدهای سنگین شایعاتی از این دست می‌نویسد، این دومین بار است که مسئولان اقتصادی ایران برای کاهش تقاضا در بازار آزاد ارز، متوسل به انتشار "شایعه ورود دلارهای تقلبی به بازار" می‌شوند.


سال گذشته چنین "شایعه‌ای" از سوی وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی صورت گرفت و امسال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به آن دست زده است.


از دید نویسنده گزارش بازتاب امروز، توزیع دلار تقلبی در مقیاس میلیاردی بی‌شک توجه محافل اطلاعاتی و امنیتی آمریکا را به خود جلب خواهد کرد: "چاپ دلار یکی از خطوط قرمز امنیتی ایالات متحده است که در صورت انجام سازماندهی‌شده جعل دلار در هر نقطه جهان، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با خشن‌ترین رفتار ممکن با آن برخورد می‌کند."


بازتاب امروز می‌افزاید: "این رفتارها تا حدی بازدارنده است که حتی در زمان جنگ سرد کشورهای بلوک شرق با وجود روابط خصمانه با آمریکا کمتر به چنین اقدامی دست می‌زدند و برای گروه‌های بزهکاری بزرگ جهان نیز قاچاق مواد مخدر تجارتی بسیار کم خطرتر از جعل دلار است."


این پایگاه اینترنتی هشدار می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی می‌‌تواند در مظان اتهام توزیع دلار تقلبی قرار گیرد.


منبع نشریه آلمانی: احتمالا کار دولت ایران است
روزنامه آلمانی "زوددویچه تسایتونگ" در مقاله‌ای به قلم آنتون کروگر پاول در ۱۶ اکتبر، ضمن شرح بحران ارز در ایران به ادعای ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد.


این روزنامه نوشت که احتمالا حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند با این‌گونه شایعات مانع ادامه تبدیل ریال به ارز توسط مردم شود.


"زوددویچه" به نقل از "یک منبع اطلاعاتی" خود می‌افزاید: "خود دولت این پول را وارد چرخه نقدینگی کرده تا به صورت ساختگی ارزش ریال را بالا ببرد". به ادعای منبع اطلاعاتی این روزنامه، میلیاردها دلار تقلبی وارد ایران شده، ولی هنوز معلوم نیست چه مقادیری از آن در بازار توزیع شده است.

 

پیام تاسف و تسلیت سازمان مجاهدین انقلاب به مناسبت درگذشت استاد احمد قابل

Posted: 22 Oct 2012 08:42 AM PDT

جـــرس: در ادامۀ پیامهای تسلیت به مناسبت درگذشت استاد احمد قابل، سازمان مجاهدین انقلاب نیز با صدور بیانیه ای، این ضایعه را به خانواده آن دانشمند و پژوهشگر و همچنین جنبش سبز ایران تسلیت گفت.


به گزارش تارنمای امروز، متن پیام تسلیت و اظهار تاسف سازمان مجاهدین انقلاب به این شرح است:


انا لله و انا الیه راجعون
تسلیت در گذشت عالم آزاده احمد قابل
خبر در گذشت عالمی آزاده و مجتهدی آزاداندیش در روزگاری که بیش از پیش به بزرگان و آزادگان نیازمندیم، سختی ها را دوچندان می کند. احمد قابل، پژوهشگر و روشنگر دینی بی شک از بزرگترین سرمایه های ایران به حساب می آمد که نظرات و اندیشه های او هدایتگر آزادیخواهان و سیاستمداران دینی ما بوده است.


تربیت و پرورش در محضر مرجعی عظیم القدر همچون آیت الله منتظری و حرکت در مکتب آزاداندیشی و دین مداری که در نظریات و روشنگری های منتقدانه وی ظهور کرد، بی شک از بزرگترین نیازهای امروز جامعه دینی ماست. متاسفانه، عدم تحمل و آستانه تحمل پایین اقتدارگرایان حاکم و به بند کشیدن وی نشانه ی تاثیر و نفوذ بالای اندیشه های وی در جامعه دانشگاهی و دینی ماست. تحمل بیش از ۱۰۰ روز زندان انفرادی تاوانی بود که وی برای اندیشه ها و نظراتش پرداخت. امروز نیز پس از تحمل بیشترین سختی ها، فشارها و بیماری وی با رفتن خود، جایی دیگر در حرکت آزادیخواهانه دین مدارانه ایران خالی کرد.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، درگذشت احمد قابل پژوهشگر دینی و از شاگردان مرحوم آیت الله حسین‌علی منتظری را تسلیت گفته و خاطرنشان می کند که پایداری و مقاومت وی که همراه با نواندیشی و روشنگری بود بی تردید نام وی را در تاریخ جاودانه خواهد کرد و اجر آزادگی خود را نیز خواهد گرفت.


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
شاخه خارج کشور
اول آبان ۱۳۹۱

 

اعلام زمان تشییع و تدفین مرحوم احمد قابل

Posted: 22 Oct 2012 08:25 AM PDT

جـــرس: در پی درگذشت استاد احمد قابل، قرار است مراسم تشییع و تدفین این محقق نواندیش دینی روز چهارشنبه سوم آبان ماه برگزار شود.


به گزارش جرس، اطلاعیه برگزار کنندگان مراسم مذکور به شرح زیر است: جهت اطلاع دوستداران و نزدیکان مرحوم احمد قابل که از شهرهای دیگر عازم مشهد می باشند اعلام می گردد که مراسم تشییع جنازه و تدفین استاد قابل صبح روز چهارشنبه سوم آبان ماه در مشهد برگزار خواهد شد.‏
جزئیات زمان و مکان مراسم خاکسپاری و همچنین مراسم ختم و یادبود متعاقبا توسط اطلاعیه خانواده قابل اعلام خواهد شد.‏


گفتنی است، استاد احمد قابل، محقق نو اندیش دینی و از منتقدان حکومت، روز دوشنبه اول آبان ماه در بیمارستان قائم مشهد فوت کرد و به دیدار معبود شتافت.

 

مرحوم قابل، شجاعانه در بیدادگاه های حکومت نقاب از چهره ریاکارانه استبداد دینی حاکم برگرفت

Posted: 22 Oct 2012 08:25 AM PDT

بیانیه تسلیت کنشگران ملی - مذهبی خارج از کشور
جـــرس: کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور، درگذشت استاد احمد قابل را تسلیت گفته و خاطرنشان کردند که آن مرحوم "شجاعانه در بیدادگاه های حکومت از مواضع خود دفاع کرد و نقاب از چهره ریاکارانه استبداد دینی حاکم برگرفت. او همواره از موضع عمدتا دینی، گفتارها و رفتارهای ریاکارانه حاکمیت را نقد می کرد و به چالش می کشید."

 

به گزارش جرس، در بیانیه تسلیت کنشگران ملی – مذهبی خارج از کشور با اشاره به گوشه ای از فعالیت های روشنگرانه مرحوم قابل، آمده است: "وی در کنار تحقیقات مستمر علمی خود، در عرصه مبارزات سیاسی و آزادی خواهانه اخیر مردم ایران حضوری مستقیم و فعال پیدا کرد و از طریق نوشتن و گفتن و نامه نگاری های دلیرانه به عالی ترین مقام سیاسی و دینی کشور حضور خود را در جنبش سبز تثبیت کرد و همین امر موجب بازداشت و زندانی شدنش گردید."

 

متن این بیانیه تسلیت به شرح زیر است:

 

به نام او که همه از اوییم و به سوی او باز می گردیم

درگذشت نا بهنگام عالم دینی وارسته، پژوهشگر دانشور، نویسنده متعهد و مبارز دلیر، زنده یاد “احمد قابل” موجب تأثر و تأسف گردید. بی گمان در میان برآمدگان از حوزه های علمیه معاصر، “احمد قابل” از نوادری بود که دینداری را با آگاهی و دانش، پژوهشگری را با تعهد اجتماعی، نواندیشی را با دلیری در اعلام نظر و مبارزه را با اخلاق و معنویت به گونه ای سازگار درآمیخته بود.

او در عمر نسبتا کوتاه خود راه درازی را طی کرد؛ از حوزه قم برآمد، اما رخت روحانی را برنتافت و آگاهانه آن را به کناری نهاد، با این حال در قلمرو دانش حوزوی و فقهی باقی ماند و راه بازاندیشی در برخی متون و منابع اسلامی (روایی- فقهی) را در پیش گرفت و در سالیان اخیر به نتایج مثبت و درخشانی به ویژه در حوزه پوشش زنان (حجاب) دست یافت و در بازاندیشی و اعلام نظردلیرانه در این حوزه پیشگام گردید.

گرچه احمد قابل از شاگردان زنده یاد آیت الله منتظری و تأثیر پذیرفته از مکتب فکری-فقهی وی بود، اما در تحقیق و واکاوی منابع، شجاعت اعلام نظر مستقل داشت و خردورزی و عقلانیت در روش شناسی و تحقیقات مذهبی او نقش مهمی داشت.

احمد قابل در کنار تحقیقات مستمر علمی خود، در عرصه مبارزات سیاسی و آزادی خواهانه اخیر مردم ایران حضوری مستقیم و فعال پیدا کرد. او از طریق نوشتن و گفتن و نامه نگاری های دلیرانه به عالی ترین مقام سیاسی و دینی کشور حضور خود را در جنبش سبز تثبیت کرد و این امر موجب بازداشت و زندانی شدنش گردید.

وی شجاعانه در بیدادگاه های حکومت از مواضع خود دفاع کرد و نقاب از چهره ریاکارانه استبداد دینی حاکم برگرفت. او همواره از موضع عمدتا دینی، گفتارها و رفتارهای ریاکارانه حاکمیت را نقد می کرد و به چالش می کشید.

احمد قابل از سرمایه های بازاندیشی اسلامی زمان ما بود و می توانست گام های مهم تری در این زمینه بردارد، اما دریغ که زودهنگام از میان ما رفت.

کنشگران ملی-مذهبی خارج از کشور این ضایعه را به خانواده محترم و معزز قابل و به ویژه برادر دلیر و همراه و همگام وی و نیز دوستان و هم فکران آن رادمرد صمیمانه تسلیت و تعزیت می گوید.

کنشگران ملی-مذهبی خارج از کشور

 

دوشنبه اول آبان ماه ۹۱