جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ردیس ستاد مشترک: دشمنان افرادی را استخدام می‌كنند كه اطلاعات و تحلیل‌های غلط برای مردم بنویسند

Posted: 08 Oct 2012 10:47 AM PDT

 جـــرس: رییس ستادكل نیروهای مسلح با اشاره به نوسانات اخیر در بازار ارز، بدون اشاره به عوامل مختلف بحران موجود ادعا کرد: در قضیه اخیر، بانكی‌ها یكسری غفلت كردند و بانك مركزی نیز مطالب را ساده گرفت و این اتفاقات افتاد و این عملیات روانی صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به این سمت نمی‌رفت.

 

پاسدار حسن فیروزآبادی، همچنین اظهارات اخیر فرمانده سپاه پاسداران که پیش از این وقوع جنگ میان ایران و اسراییل را قطعی دانسته و خواستار آمادگی همه برای آن شده بود، را مورد انتقاد قرار داد.

 

به گزارش ایسنا، فیروزآبادی ظهر امروز در سلسله نشست‌های فرهنگی ویژه اساتید دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران، در پاسخ به پرسشی درباره تحریم‌های غرب علیه ایران گفت: در سیاست خارجی ایالات متحده آمریكا تحریم یك اهرم برای كمك به سیاست خارجی است و هرجا در عرصه سیاست خارجی كم بیاورند، از موضوع تحریم استفاده می‌كنند.

 

وی با بیان اینكه "تاكنون آمریكا كشورهای زیادی را مورد تحریم قرار داده است"، گفت: تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد. وقتی كه انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، آمریكا، ایران را در لیست تروریست‌ها قرار داد و سه سال بعد اقدام به تحریم ایران كرد و با مرور زمان بر این تحریم‌ها افزود.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح با تاكید بر اینكه "تحریم‌های اروپا و آمریكا علیه ایران مغایر با مفاد منشور ملل متحد است"، اظهار كرد: تحریم‌ها علاوه بر اینكه یك نوع دخالت در استقلال و حاكمیت داخلی كشورهاست، با مفاد منشور ملل متحد نیز مغایرت دارد و بر آن اشكال وارد است.

 

فیروزآبادی با بیان اینكه "از زمانی كه جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدها مواجه شد، تلاش كرد كه این تحریم‌ها را خنثی كند و در عرصه تحقیق و تولید هرچه بیشتر قدم برداشت"، افزود: حركت اول استكبار در این راستا بود كه ما را در جنگ نظامی نابود كند. آنها در واقع می‌خواستند انقلاب اسلامی را كه حركتی در برابر لیبرالیسم و كمونیسم بود، نابود كنند. آمریكایی‌ها صدام را جهت حمله به ایران تحریك كردند و تعداد زیادی از كشورها نیز به آنها كمك كردند و وقتی دیدند در بعد تهدید نظامی و عملیات نظامی نتوانستند به نتیجه‌ای برسند، گفتند تا وقتی ملت ایران متعهد و منسجم است، در برابر هر قدمی و فعالیتی می‌ایستد و خودش را می‌تواند اداره كند.

 

وی با بیان اینكه "انقلاب اسلامی یك جریان فكری است و انسانی است كه در عرصه بین‌الملل در حال منتشر شدن است و مثل جریان آبی در دنیا سرازیر می‌شود و به همین بابت آنها آخرین راهكاری كه در نظر گرفتند، تحریم بود"، تصریح كرد: تحریم به مانند یك اره دو سر است و اثر آن دوجانبه است. اینگونه نیست كه اگر آنها ما را تحریم كرده‌اند به خودشان آسیبی وارد نشده است.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح با بیان اینكه "غرب در اثر تحریم ایران دچار مشكلاتی شده است"، گفت: تحریم یك معادله دوسویه است و همانطور كه برای ما X و Y و Z دارد، برای آنها نیز X و Y و Z دارد.

 

فیروزآبادی با بیان اینكه "انقلاب اسلامی، انفجار نور بود"، ادامه داد: انقلاب اسلامی رویشی است كه كج‌اندیشان و ابلیسیان در برابر این رویش نمی‌توانند آرام بنشینند و عكس‌العملی نداشته باشند، ولی این عكس‌العمل آنها نمی‌تواند رویش و زایش انقلاب اسلامی را متوقف كند؛ چراكه این رویش و زایش غیرقابل توقف است.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با بیان اینكه "تحریم‌های آمریكا علیه ایران انواع مختلفی دارد كه یكی از انواع آنها تحریم شخصیت‌هاست"، گفت: این نوع تحریم‌ها مفهومی ندارد و در واقع آنها با محاسبات غربی این تحریم‌ها را انجام می‌دهند. خود من نیز از سوی خزانه‌داری آمریكا تحریم شده‌ام. وقتی این اتفاق افتاد، من گفتم آن را پیگیری و شكایت می‌كنم، نه اینكه از بابت این موضوع برای من مشكلی پیش آمده باشد، بلكه می‌خواستم بگویم كه می‌شود با آمریكا نیز مبارزه و این مسائل را نقض كرد و همانطور كه گفتم این موضوع را از نظر حقوقی دنبال می‌كنم.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح با بیان اینكه "بخش مهمی از تهدیدها به ما كمك كرد كه ما در داخل كشور از نظر علمی و فناوری رشد كنیم"، اظهار كرد: ما در نیروهای مسلح از سال 63 متوجه این محدودیت‌ها و تحریم‌ها شدیم و كارهای تحقیقاتی را برای رشد خودمان آغاز كردیم.

 

فیروزآبادی با بیان اینكه "همانطور كه آنها تلاش می‌كنند از راه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم كنند و تحت فشار قرار دهند، ما نیز در عرصه مدیریت ورزیده شده‌ایم"، افزود: نیروهای جمهوری اسلامی ایران نیز امروز ورزیده شده‌اند و اكنون می‌بینید كه ما در عرصه‌های مختلف علمی پیشرفت داشته‌ایم و در عرصه فناوری و مدیریت نیز به موفقیت‌های خوبی دست پیدا كرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: مدیریت ما هوشمندانه است و با استفاده از این مدیریت هوشمندانه می‌توان این تحریم‌ها را خنثی كرد؛ كاری كه در حال حاضر نیز در حال انجام شدن است. اوایل امسال با وجود تحریم‌ها در نیروهای مسلح نگرانی‌هایی از بابت بودجه ایجاد شده بود ولی من به دوستان در نیروهای مسلح گفتم كه اثرات این مسائل می‌تواند 10 درصد باشد و در واقع مقدار ریسك این موضوع 10 درصد است و شما منهای این 10 درصد بروید كار كنید.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح با بیان اینكه "اگر در داخل و ساختار نظام همه با هم در كنار هم كار كنند از بابت تحریم‌ها دچار مشكل نمی‌شویم"، گفت: درست است تحریم، فشار و سختی دارد، با درب‌های بسته مواجه می شویم و بعضا شلاق‌هایی بر كمر ما فرود می‌آید ولی آیا این مسائل در پیشرفت كشور و انقلاب ما اثر می‌گذارد و مانعی ایجاد می‌كند؟ نه؛ اینگونه اثر نخواهد داشت.

 

وی افزود: انتظار غربی‌ها از تحریم‌ها این است كه تحریم‌ها آنچنان تاثیر بگذارد كه موجب نارضایتی مردم شود و مردم پشتیبانی خود را از انقلاب بردارند و تابع طرح‌های آنها شوند و آنها از داخل و خارج برای برنامه‌ریزی علیه كشور اقدام كنند ولی این تحریم‌ها یك درصد این شرایط را برای آنها فراهم نمی‌كند.

 

فیروزآبادی با بیان اینكه "اكنون دشمنان از تحریم‌ها و مقوله تحریم به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌كنند"، گفت: آنها افرادی را استخدام می‌كنند كه اطلاعات و تحلیل‌های غلط بنویسند و از طریق رسانه‌های جمعی به داخل كشور ما انتقال دهند، ولی میزان اثرگذاری عملی این مسائل در داخل كشور و نظام شاید حدود 10 درصد باشد، یعنی می‌توان ریسك‌پذیری 10 درصدی برای آن در نظر گرفت.

 

وی با بیان اینكه "از چند ماه گذشته یك عملیات علیه نظام ارزی ما صورت گرفت و بعضا مجریان كشور نیز در این زمینه ایستادگی كردند"، اظهار كرد: من شاهدم كه دولت و تیم اقتصادی آن و دیگر مسئولان هر هفته جلسه دارند و همه چیزها را دیده‌بانی و جمع‌بندی می‌كنند و روش‌هایی را برای خنثی كردن تحریم‌ها در نظر می‌گیرند.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح خاطرنشان كرد: در قضیه اخیر، بانكی‌ها یكسری غفلت كردند و بانك مركزی نیز مطالب را ساده گرفت و این اتفاقات افتاد و این عملیات روانی صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به این سمت نمی‌رفت.

 

فیروزآبادی با بیان اینكه "قیمت دلار دو هزار تومان است و بقیه چیزهای مطرح در این زمینه حباب است"، گفت: اگر بتوانند كنترل كنند، باید روی همان دو هزار تومان ثابت شود و مشكلی ایجاد نمی‌شود و آنچه كه ما در این زمینه در حال حاضر می‌بینیم حقیقت ندارد و صوری، ساختگی و حباب است و دیدیم كه با یك حركت چقدر تغییرات ایجاد شد.

 

وی با اشاره به اعتراف یك نفر از دستگیرشدگان به جرم اخلال در بازار ارز كه گفته بود در قضیه اخیر چندین میلیارد تومان گردش ارزی داشته است، افزود: آیا ما قادر نبودیم كه 30 را كنترل كنیم و حباب‌ها را كنترل كنیم؟ در این قضیه، سادگی، ساده‌اندیشی یا سیاسی‌كاری شده كه یكی از این اتفاقات رخ داده است.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح در ادامه، به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اشاره كرد و گفت: افرادی به عنوان كاندیدا مطرح هستند و باندهایی حول آنها نیز بعضا ایجاد شده است و هركدام از آنها دارای انگیزه‌هایی برای تحت تاثیر قراردادن رقیبند و آثار این مسائل بر آثار تحریم اضافه شده و این به نفع دشمن است و دشمن فكر می‌كند كه مسائل و اتفاقات اقتصادی كشور، از آثار تحریم است.

 

وی با اشاره به اینكه "اروپا و آمریكا در حال حاضر دچار مشكل هستند"، اظهار كرد: آنچه اكنون به عنوان تحریم به صورت موثر عمل می‌شود و مشكلاتی را بعضا ایجاد می‌كند، یكسری ارتباطات شخصی و شركتی است. مثلا سفیر آمریكا كه در فلان كشور با فلان شركت اروپایی و آمریكایی نیز رابطه دارد و آن شركت در آمریكا و اروپا دارای منافعی است، به آنها می‌گوید كه اگر با ایران قرارداد ببندید، تو را تحریم می‌كنیم و منافعت را در خطر می‌اندازیم.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح با اشاره به محدودیت‌هایی كه اروپا و آمریكا در مورد انرژی ایران از جمله نفت به وجود آورده‌اند، تصریح كرد: خود آنها نیز از بابت این موضوع دچار مشكل شده‌اند، چراكه نفت ایران دارای ویژگی‌هایی است و پالایشگاه‌های اروپا به نفت ایران نیازمند هستند.

 

فیروزآبادی همچنین، به موقعیت ژئوپولوتیك و اقتدار ایران در منطقه اشاره كرد و افزود: آمریكا نقش ایران در تصمیم‌گیری‌های جهانی را متوجه است و مشاهده می‌كند. آنها دارای نقاط ضعف زیادی هستند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینكه "نیروهای نظامی آمریكایی دچار افسردگی شده‌اند"، گفت: آنها نیروهای خود را از عراق بیرون بردند و در دیگر كشورهای خلیج فارس مستقر كرده‌اند. نیروهای آنها افسرده هستند و آنها را به آمریكا نبرده‌اند چون می‌ترسیدند به جنبش وال‌استریت بپیوندند.

 

رییس ستادكل نیروهای مسلح همچنین، به رزمایش آمریكایی‌ها و متحدانش در خلیج فارس اشاره كرد و گفت: آنها این رزمایش را برپا كردند تا نیروهای خود را از افسردگی خارج كنند، چراكه نیرویی كه مثلا یك سال حركت و فعالیتی نداشته باشد، دچار افسردگی می‌شود. آنها در این رزمایششان گفتند كه سی كشور حضور پیدا می‌كنند و بعد گفتند كه 25 كشور و در آخر دیدیم كه این رزمایش با حضور 7 كشور كه پنج‌تای آنها از كشورهای منطقه بودند، انجام شد.

 

عوامل پشت پرده ی  کاریکاتور کیهان چه کسانی هستند؟

Posted: 08 Oct 2012 10:38 AM PDT

سارا زرتشت
انتشار این کاریکاتور پرده‌ای دیگر از صحنه سازی  صهیونیست‌ها وموساد و سیا و ام‌ای سیکس و جین شارپ و بنیاد سوروس و...است  



۱۵ تیر ۱۳۷۸: روزنامه سلام، به جرم چاپ نامه محرمانه سعید امامی به قربانعلی دری نجف آبادی وزیر اطلاعات برای تهدید مطبوعات توقیف و توسط دادگاه ویژه روحانیت به مدت ۵ سال توقیف شد.
 

 ۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ : خبرگزاری فارس تصویر نامه‌ای با امضای محمود احمدی نژاد و درجه بندی "محرمانه" و "آنی" را خطاب به دستگاههای دولتی منتشر کرده که طی آن از "وزرا، معاونین رئیس جمهور، استانداران، فرمانداران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور" خواسته شده از "پذیرش دخالت‌های" نمایندگان مجلس "در انتصابات، تغییر و جابجایی مدیران اجرایی" خودداری کنند.


سرمقاله کیهان (یکشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۱ ) : نكته اساسي همچنان كه «آقا» در پيام مهم‌شان پيرامون اهانت نفرت انگيز به پيامبر اسلام تأكيد كردند اين است كه «عاملان» اين جنايت شنيع و «پشتيبانان مالي» آن نيز مجازات شوند. از همين روي؛ دايره مجازات به سلمان رشدي، كورت وسترگارد (كاريكاتوريست هتاك دانماركي)، تري جونز (كشيش گستاخ آمريكايي) و يا سام باسيل (سازنده فيلم موهن اخير عليه پيامبر اسلام) نبايد محدود شود. 
 

۱۷ مهرماه ۱۳۹۱ : نشریه‌ی «کیهان کاریکاتور» به‌دلیل انتشار کاریکاتوری موهن نسبت به حضرت یوسف با استناد به مواد ۶ و ۱۲ قانون مطبوعات توقیف و مقرر شد پرونده‌ی آن برای رسیدگی به دادگاه فرستاده شود.

 

نکته اول : بی‌شک خبرگزاری فارس به به جرم انتشار نامه محرمانه ی احمدی نژاد به مدت ۵ سال توقیف نخواهد شد و (به تعبیر و درخواست خود کیهان)، عاملان جنایت شنیع کیهان و پشتیبانان مالی آن نیز مجازات نخواهند شد. زیرا یاران سعید امامی یا همان باند قتل‌های زنجیره‌ای در این دو رسانه حضور دارند. آنها مطیع قانون نیستند. قانون هم توانایی برخورد با آنها را ندارد. اگر این توانایی در قانون و دولتمردان برای برخورد با این باند وجود داشت، تاریخ بیست سال گذشته‌ای ایران به نوعی دیگر رقم می خورد. قتل‌های زنجیره‌ای اتفاق نمی افتاد. تروری در خارج کشور به اسم جمهوری اسلامی ثبت نمی شد. فاجعه ی ۱۸ تیر رخ نمی داد. سعید حجاریان ترور نمی شد. خاتمی تهدید به کودتا نمی شد. احمدی نژاد در سال ۸۴ به جای کروبی به رقابت هاشمی نمی رفت. کودتای ۲۲ خرداد انجام نمی شد. صد‌ها کشته و هزاران زندانی و آواره نداشتیم و....

 

نکته دوم : مطابق منطق حسین شریعتمداری و برابر با تیتر یک کیهان ۲۵ شهریور ۹۱، در ماجرای انتشار کاریکاتور موهن در کیهان کاریکاتور، صهیونیست و دولت آمریکا متهم ردیف اول اند و انتشار این کاریکاتور پرده‌ای دیگر از صحنه سازی استکبار جهانی و اهانت‌های زنجیره‌ای صهیونیست‌ها و اسرائیل و ام‌ای سیکس و جین شارپ و بنیاد سوروس و...است که اینبار دست آنها ازآستین کیهان کاریکاتور بیرون امده است. و البته با ردگیری عوامل پشت پرده ی این کاریکاتور می شود رد پای میلیاردها دلار پول سعودی‌ها را دید که بارها و بارها توسط کیهان افشا شده است.
 

نکته سوم : گاهی حقیقت به سادگی خود را نشان می دهد و دروغگو را به آسانی رسوا می کند، یعنی در عالم نشر و رسانه اتفاقات و سهل انگاری هایی از این دست همواره ممکن است رخ دهد. حتما حسین شریعتمداری اینبار این موضوع را را فهمیده است وگرنه لازم است تیتر یک فردای کیهان خواستار اشد مجازات برای او شود و از همه ی مراجع تقلید بخواهد که فتوای ارتداد او را صادر کنند. به انتظار خواهیم نشست!


 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 

نماینده اصولگرای مجلس: وضعیت بحرانی است اما رهبری از موضع خود پایین نیامده اند

Posted: 08 Oct 2012 10:30 AM PDT

 

جـــرس: یک عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه وضعیت کشور الان بحرانی است می گوید: "هنوز «امام خامنه ای» از موضع خود در مورد احمدی نژاد پایین نیامده اند، من محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی را صدر تقصیرات می بینم که بهتر است از مردم عذرخواهی کند و کنار برود."

 

محسن صرامی عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم شورای اسلامی طی گفتگویی با مسیح علی نژاد روزنامه نگار، در مورد نقش دولت، مجلس و رهبر جمهوری اسلامی برای کنترل اوضاع بحرانی کشور توضیحاتی داده است:

 

آقای صرامی من مسیح علی نژاد روزنامه نگار هستم و چون شما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هستید می خواستم بعد از سخنان احمدی نژاد گفتگویی با شما انجام بدهم.

چرا شماره تلفن شما دو صفر دارد؟

همانطور که دیروز به شما گفتم من از بیرون ایران تماس می گیرم. از این بابت که نگرانی ندارید؟

نه ما غیر از دفاع کار دیگری نمی کنیم پس شما می توانید هر چقدر خواستید مصاحبه کنید.

به هر حال چون کشور در یک وضعیت بحرانی است و قیمت ها هم ساعتی افزایش پیدا می کند و شما عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هستید فکر کردم در این زمینه می توانید پاسخگو باشد.

در رابطه با وضعیت اقتصادی آنچه که ما باید دنبالش باشیم سامان دهی در اظهار نظرهاست. کشور در یک شرایط بحرانی است و در این شرایط پراکنده گویی سزاوار نیست.

می توانید منظورتان را از پراکنده گویی توضیح دهید؟

یعنی نظرات غیر کارشناسانه در موقعیت اقتصاد تحریمی نمی تواند آینده ساز باشد و نیازهای فعلی کشور را بر آورده کند. برای همین تیم اقتصادی دولت باید یک بار برای همیشه بنشیند و تصمیماتی بگیرد که بخشی را به در اختیار مردم بگذارد و یک سری تصمیمات را به صورت محرمانه و بدون اینکه مصاحبه شود اجرایی کند. می بینید اینکه هیجان زده و شتاب زده در برابر تحریم ها عمل کنند چنین وضعیتی برای بازار دلار پیش می آید.

به هر حال آقای نادران و توکلی نمایندگان مجلس هستند و آنها گفته اند که آقای احمدی نژاد تلاش می کند تا بازار ارز و بازار را آشفته نگه دارد مردم توقع دارند که پاسخ های شفاف تری بشنوند در مورد اینکه مجلس چه کار می خواهد انجام دهد.

اگر سیستم اقصادی دولت بنشیند و لایحه های ضروری را به مجلس ارائه دهند و حرکت های رو به جلو را تبیین کنند مطمئن هستم دولت توانایی عبور از این تحریم ها را دارد.

شما می گویید «اگر دولت بنشیند»، مگر الان دولت جلسه اضطراری نباید بگذارند، مگر الان وضعیت کشور بحرانی نیست؟ آیا درگیر مسائل مهمتری هستند؟

ببینید مسائلی که در کشور ما دارد اتفاق می افتند مسائلی نیست که به صلاح مردم و نظام باشد. مطمئنا اگر آقای دکتر احمدی نژاد، آقای بهمنی، آقای غضنفری، آقای حسینی و در مجموع وزرای اقتصاد و صنایع اگر بنشینند، توانایی این کار را دارند منتهی باید بنشینند و و بگویند وضعیت تحریم است هر کسی از جزیره خودش بیرون بیاید تا بتوانند دوران گذار را به نفع مردم و نظام رقم بزنند.

شما خودتان که به هر حال به عنوان نماینده مجلس باید به مردم پاسخگو باشید چه کسی را مسول این وضعیت اقتصادی و بحرانی می دانید که هر لحظه قیمت ها افزایش پیدا می کند و از طرفی هم ریال بر اساس آمارهای موجود کم ارزش ترین پول دنیا محسوب می شود؟

من آقای بهمنی را در صدر تقصیرات می بینم و ایشان غیر از زمان تحریم ها هم آنطور که باید نمی توانست بازار دلار و وضعیت اقتصادیِ مرتبط با بانک ها را به سلامت مدیریت کند. دلم می خواهد خود آقای بهمنی از مردم عذرخواهی کند و کنار برود تا یکی دیگر جایگزین ایشان شود.

یعنی آیا مجلس در این زمینه به لحاظ کاری خواهد کرد که خود احمدی نژاد یا کسانی در سطوح بالاتر پاسخگو چنین وضعیتی باشند؟

بلاخره مجلس کم کم دارد به این تصمیم می رسد که طرح سوالی بکند.

فکر نمی کنید که خود آقای احمدی نژاد پیشاپیش پاسخ این سوالاتی که شما قرار است بپرسید را داده و حتی در مصاحبه با آقای حیدری مجری تلویزیون هم گفته بود که افزایش قیمت ارز جنگ روانی است.

سیاست های کلی فعلا در برابر تحریم ها گریبان گیر عملکرد دولت شده، شاید اگر این شرایط نبود این اتفاقا هم به این سبک و سیاق نمی افتاد.

ممکن است بفرمایند منظورتان کدام شرایط است؟

من شرایط تحریم را می گویم که به ما تحمیل شده. انشالله مردم با صبر و علاقه ای که به انقلاب دارند تحمل می کنند تا ما این دوران را به نفع خودکفایی کشور رقم بزنیم.

شما می گویید تحریم باعث شده که این شرایط برای کشور به وجود بیاید، از طرفی مردم به خاطر دارند که خود حاکمیت بارها آقای احمدی نژاد را تشویق می کرد و ایشان هم می گفتند بخش نامه هایی که علیه کشور صادر می شود کاغذپاره ای بیش نیست.

شاید. شما توی صحبت های من نمی توانید به نتیجه برسید. من می گویم اگر کابینه اقتصادی دولت احمدی نژاد بنشینند کنار هم و فکر انتظار را از سرشان بیرون کنند این تیم اقتصادی دولت توانایی این کار را دارند.

آقای صرامی اینکه من سوالم را تکرار می کنم به این دلیل است که پاسخ روشنی برای سوالم پیدا نمی کنم. شما مرتب می فرمایید، «اگر دولت بنشیند»، من می خواهم بدانم این «اگر» کی اتفاق می افتد؟ در شرایطی که حقوق یک معلم ماهی پانصد تا ششصد تومان است و از پس هزینه های زندگی اش در این روزها بر نمی آید...

واقعا باید بنشینند که بتوانند بازار را به نفع صنعت و بازار و توسعه آرام کنند.

شما نماینده مجلس هستید، و به جای «اگر بنشیند » یک سری ابزارهای قانونی در اختیار داشتید سوال من از شما این است که برای کنترل وضعیت بحرانی کشور چگونه از این ابزارهای قانونی استفاده کردید؟

مجلس به نوبه خودش دارد کار نظارتی اش را خوب انجام می دهد. یعنی سوال می کند، تحقیق و تفحص می کند، پژوهش گران مجلس هم دارند کار شان را با تحقیق میدانی خوب انجام می دهند. استیضاح و سوال برای روشنگری است و کمتر به منظور حذف در مملکت ما صورت می گیرد و کمتر اتفاق افتاده که در اثر سوال و استیضاح، حذفی در مملکت ما صورت بگیرد

آقای صرامی من یک سوال دیگری از شما دارم، به هر حال مردم ایران یک سری دغدغه ها و نگرانی هایی در مورد جنگ و حمله نظامی دارند، بر اساس اطلاعاتی که شما دارید آیا حکومت یک جلسه ای گذاشته است که یک سری برنامه هایی را مدون کند برای روزهای بحرانی مردم؟

ما روزهای بحرانی در پیش نداریم ما روزهای امتحان در پیش داریم، ملت ما در جهت تحریم های استکبار بوده و مقابله های خوبی انجام داده. ما شرایط جنگ و شبیه خون فرهنگی را پشت سر گذاشتیم و انشالله تحریم ها را هم به حول و قوه الهی پشت سر خواهیم گذاشت.

من گزارشی را در سایت بازتاب یکی از سایت های اصولگرا می خواندم در مورد قیمت اقلام مورد نیاز مردم که روز به روز افزایش پیدا می کند و متناقض است با آنچه شما می گویید چون ظاهرا مردم به ستوه آمده اند با این افزایش قیمت ها.

حالا این می تواند قضاوت های شخصی شما باشد ولی مردم ما در برابر اتفاقاتی که برای نظام و انقلاب پیش می آید مردم خوبی هستند.

نه من سوال می پرسم ، قضاوتی نیست و هر پاسخی شما بدهید همان را منتشر می کنم خودتان بفرمایید وقتی وارد حوزه انتخابیه تان می شوید مردم از وضعیت گرانی راضی هستند؟

شرایط، شرایطی است که مردم ما درک می کنند مردم ما مردمِ فهیمی هستند.

خب وظیفه حکومت در برابر مردمی که شما می فرمایید مردم فهیمی هستند، چیست؟

ما باید بدانیم کفر، استکبار جهانی و استبداد غرب که خودشان دچار مشکلات اقتصادی هستند برای توجیه نابسامانی های کشور خودشان در برابر کشور ما قد علم کردند که این یک تیر وارونه است به قلب خودشان، بعضی از مسائل را زمان حل می کند.

شما بحث استکبار جهانی را مطرح می کنید اما آقای احمدی نژاد بحث مذاکره با آمریکا را مطرح کردند

تفکرات کلان کشورمان را عرض کردم نه تفکرات جزیی کشورمان راد.

 

یعنی منظورتان این است که در این رابطه آقای احمدی نژاد نمی تواند نظر بدهند و تصمیم گیر نهایی رهبری جمهوری اسلامی است؟

یک سری اصولی در کشور ما هست که مقام عظمای ولایت باید دستورش را بدهند، مثل جنگ، صلح مثل رابطه داشتن با آمریکا یا عدم رابطه با آمریکا تمام این سیاست های کلان دست آقاست و ما مطیع امر رهبرمان هستیم.

پس برای همین گفته شد که به آقای احمدی نژاد به خاطر مطرح کردن مسئله مذاکره با آمریکا در سفر اخیرشان به نیویورک اعتراضاتی صورت گرفت و ایشان برای یک مدتی خانه نشین شده بود؟

این را زنگ بزنید از خود آقای احمدی نژاد بپرسید.

خب آقای احمدی نژاد در جایگاه رییس دولت به جای اینکه مقصر اصلی وضعیت اقتصادی کشور را مشخص کنند، همه را مقصر اعلام کردند، از مجلس گرفته تا قوه قضاییه، تا خبرگزاری فارس و نهادهای زیر نظر رهبری. ارزیابی شما در این باره چه است؟

ایشان دادگاه نگرفتند، ایشان سوال طرح کردند چون الان موج انتخابات راه افتاده و به خاطر بعضی از مسائل انتخابات برخی ها می خواهند عرصه را از ایشان بگیرند ، به همین دلیل بعضی ها یک شیطنت هایی می کنند و آقای احمدی نژاد هم سوال طرح کرد که چرا همه تهاجمات به سمت ماست؟

پس آقای صرامی با این توصیفی که شما می کنید، در شرایطی که وضعیت کشور خیلی نگران کننده است، کنفرانس مطبوعاتی آقای احمدی نژاد به مباحث سیاسی و انتخاباتی گذشت تا اینکه یک برنامه مدون برای برون رفت از بحران اقتصادی ارائه کنند، درست است؟

دیگه چون بنا است خیلی با صراحت صحبت کنیم، شما دارید برداشت های خودتان را می گویید یا صحبت های آقای احمدی نژاد را می گویید؟

شما خودتان گفتید چون ایام انتخابات است پس من بر اساس آنچه خودتان گفتید سوال می کنم آیا این کنفرانس برای حل بحران اقتصادی بوده یا یک کنفرانس سیاسی و انتخاباتی؟

ایشان همیشه در صحبت های شان تنویر افکار عمومی می کنند. چون خیلی از منتقدین دستگاه اقتصادی دولت از مراکزی مثل صدا و سیما و قوه قضاییه است، ایشان هم سوال طرح کردند که آیا هیچ انتقادی به خود شما وارد نیست. این سوال هم سوال بدی نیست.

صدا و سیما تحت نظر رهبری است...

بله تحت نظر رهبری است و ما نظرات رهبری را در مورد صدا و سیما می دانیم اما هیچ رهبر دینی در طول تاریخ تشیع چنین نظرات خوب و بازی نداشته، ایشان که حاکمیت مطلق را برای صدا وسیما باور ندارند، این نشانه نظر باز رهبر ایران است در مورد صدا و سیما و این برخلاف تصوری است که آنور آبی ها در مورد آقای ما دارند . اگر آقای ما آن آقایی بود که آنها تصویر می کردند، بله باید چنان چوب حاکمیت رابر سر صدا و سیما بالا می بردند که کسی نمی توانست تکان بخورد، ولی صدا و سیمای ما صدا و سیمای بازی است

ولی آقای صرامی! الان بحث اینور آب نیست، بحث آقای احمدی نژاد است که می گوید صدا و سیمای تحت نظر رهبری دست اش باز است که فقط دولت را نقد بکند و نهادهای زیر نظر خود رهبری در صدا و سیما نقد نمی شوند.

ما هیچ وقت نمی توانیم با نظرات شخصی اصل مسئله را پاک کنیم. نظرات شخصی همیشه بوده. بعضی از موثرین صدا و سیما نسبت به عملکرد اقتصادی دولت نقد کرده بودند ایشان گفت مگه خود شما نقصی ندارید، این به نظر ما نزدیک تر است تا اینکه بگوییم ایشان وارد خطوط قرمز نهاد رهبری شد.

سوال من این است که آقای احمدی نژاد به جای اینکه در اوضاع وحشت زده بازار و اقتصاد کنونی مقصر را معرفی کنند گفتند ۲۲ تفر هستند که دارند وضعیت بازار را آشفته می کنند، شما به عنوان یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس چنین اظهار نظری را در راستای حل بحران اقتصادی می دانید؟

ما اعتماد داریم به حرکت های احمدی نژاد. حرکت هایی که احمدی نژاد در طول چند سال گذشته انجام داد یک اعتمادی را در ما به وجود آورد که ما این اعتماد را به راحتی از دست نمی دهیم. ما می دانیم دولت احمدی نژاد دولت مرد کارزار و میدان عملیات است و توانایی عبور از بحران را دارد، بازخورد سخنان ایشان را هم در بازار ارز دیدیم.

الان در جریان هستید که بعد از صحبت های احمدی نژاد وضعیت بازار هم شلوغ شده و مردم به صورت دسته جمعی آمدند به خیابان و شعارها و اعترضاتی را در خیابان مطرح کردند؟

صحبت کردن حق مردم است. مردمِ ما مردم خوبی هستند و اگر قرار شد امروز حرف اقتصادی بزنند، مسائل سیاسی و دینی را با هم قاطی نمی کنند، خیلی راحت در یک جو آرام با آزادی کامل می ایند حرف اقتصادی شان را می زنند حق شان است و دولتمردان هم باید گوش کنند.

یعنی شما الان از تجمعاتی که در بازار صورت گرفته و از نفسِ اعتراضات بازاری ها حمایت می کنید؟

من می گویم مردم در کشور ما آزادانه می توانند حرف های شان را با سیستم حکومتی بزنند.

ولی سه سال پیش وقتی مردم آمده بودند به خیابان آزاد بودند که خواسته های سیاسی شان را به مردم بگویند؟

اون...دیگه....ببینید مسائل را دارید قاطی می کنید، از اقتصادی می پرید به سیاسی. یا اقتصادی سوال کنید یا سیاسی

شما چون نماینده مجلس هستید و به حقوق مردم و قانون آشنا هستید سوال کردم آیا همانطور که می گویید اعتراض بازار حق کسبه و مردم است، آیا همین مردم می توانند...

نه...من می گویم که مردم ما می توانند با سیستم حکومتی در جو آرام و مسالمت آمیز حرف شان را بزنند، ممکن است ده نفر باشند یا سی نفر باشند، شاید صد نفر شوند ولی وقتی که بنا است حرف اقتصادی بزنند، حرف اقتصاد بزنند، می آیند می گویند ما به مبانی دینی و نظام اعتقاد داریم اما این مشکلات اقتصادی را هم داریم حلش کنید.

خب اگر شما می گویید مردم ایران خب حرف می زنند، سه سال پیش که به گفته آقای قالیباف ۳ میلیون نفر به خیابان آمده بودند آنها هم مردم ایران بودند آیا از دیدگاه شما آنها هم می توانستند حرف شان را خوب بزنند؟

دوباره که سیاسی پرسیدید.
چه اشکالی دارد؟
اقتصادی بپرسید.
 

بسیار خب سوال اقتصادی از شما می پرسم، شعارهای اصلی آقای احمدی نژاد بهبود وضعیت اقتصادی بوده. در تلویزیون هم گفته بودند دانه درشت های فساد اقتصادی را معرفی می کنم الان هم که سال آخر دولت ایشان است می گوید ۲۲نفر باعث اخلال در بازار شدند، این افرادی که آقای احمدی نژاد هر بار بدون اینکه اسمی از آنها بیاورد آنها را متهمان اصلی فساد اقتصادی کشور می داند چه کسانی هستند؟

ببینید، چرا سوال احمدی نژاد را از من می پرسید. ۲۲ نفر دانه درشت هستند. البته این را بگویم که طی این هفت ساله آقای احمدی نژاد یک سری ایادی قدرت و ثروت را که حذف کرد با زبان بی زبانی گفتند که همین ها هستند. یکی از شعارهای احمدی نژاد این بود که ۳۰۰ و یا ۴۰۰ نفر هستند که در حکومت جمهوری اسلامی که هی وزیر و معاون وزیر و مشاور می شوند و وباره برمی گردند وزیر می شوند. این دایره ثروت و قدرت را احمدی نژاد شکست و یک سری چهره جدید به نظام و مردم معرفی کرد وعملا توانست با مفاسد اقتصادی و اختلاس مبارزه کند.

بزرگترین اختلاس تاریخ جمهوری در دولت احمدی نژاد رخ داده درسته؟

خب حالا یک بار از این اتفاق ها می افتد دیگه، توی همه حکومت ها از این اتفاق ها می افتد. در خیلی جاها این اتفاق می افتد...ببینید من یک سوال از شما بپرسم شما خبرنگار هستید دیگه، آن طرف آب هم که خوش تان می آید یک سوال بپرسم؟

من خبرنگار هستم و شما نباید به سبک احمدی نژاد از من سوال کنید. من سوال می پرسم و اگر شما پاسخ بدهید ممنون می شوم.

خب داریم با هم حرف می زنیم... این بمب های شیمایی را کی تولید کرده؟

آقای صارمی من اصلا مسول عملکرد اسراییل و آمریکا و اینها نیستم، من خبرنگار هستم، شما می گویید آقای احمدی نژاد توانسته با مفاسد اقتصادی و اختلاس مبارزه کند، من از شما سوال می کنم پس چرا الان بزرگترین اختلاس در دولت احمدی نژاد رخ داده؟

شما خدا نکند بدن ات زخمی شود، ولی اگر بدن یک نفر زخمی شود عفونت آن می تواند شش ماه دیگر در بیاید. بیماری ایدز می تواند عفونت اش را ده سال دیگر نشان دهد. کی گفته که این اختلاس در دولت احمدی نژاد رخ داده. این اختلاس چرکی و مفاسدی بوده که ریشه اش در زمان رضا شاه و طاغوت بوده و الان این فساد سر باز کرده.

یعنی آقای خاوری که از معتمدین آقای احمدی نژاد بوده و اختلاس کرده اند را وصل می کنید به دوران شاه؟

ریشه اش ریشه ی طاغوتی است. مگر طاغوت به نفر است، طاغوت به فساد است.

آقای صرامی شما ریشه اختلاس و فساد اقتصادی را که به طاغوت و زمان رضا و شاه وصل می کنید، فشارهای دلار و ارز را هم که....

شما الان به من بگو ریشه این زخم و چرک و کثافتی که گفتم را قبول ندارید؟

من نباید قبول داشته باشم، من سوال می کنم، افکار عمومی پاسخ شما را می شنود و قضاوت می کند، شما اختلاس را به طاغوت ربط می دهید بحث گرانی را به تحریم ها و استکبار جهانی ربط می دهید پس این انتخاباتی که داخل انجام می شود و معادلات داخلی چه کار می کنند؟

ببینید دنیا، دنیای زنجیر هاست. تمام ارتباطات دنیا مثل حلقه های زنجیر به هم وصل هستند ولی جمهوری اسلامی حکومتی نیست که با این بادها بلرزد، تنومند است، ریشه دارد... شعار نمی دهم ها....

ولی در خود جمهوری اسلامی همه کسانی که به جمهوری اسلامی معتقد بودند دارند تبدیل می شوند به اپوزوسیون، از بنی صدر گرفته تا بازرگان و موسوی و کروبی که الان در حصر به سر می برند «منتقد» جمهوری اسلامی هستند، یعنی بدنه بنیانگذاران خود جمهوری اسلامی تا این اندازه ریزش داشت ممکن است توضیح دهید چطوری می گویید جمهوری اسلامی تنومند است؟

شما بعضی از این اسامی که گفتید اینها در برابر عظمت نیروهای مدافع انقلاب اصلا عددی نیستند، اصلا تنه انقلاب نیستند. ما یک موسوی ریختیم عوضش یک ارتش ۲۰ میلیونی بسیجی داریم.

بحث من فقط آقای موسوی نیست. جمهوری اسلامی در بدنه بنیانگذارن شان ریزش داشته، از آقای منتظری گرفته تا ....آقای خاتمی و هاشمی هم که گفته شده جز خواص بی بصیرت هستند

کی گفته که آقای هاشمی جز خواص بی بصیرت است؟ ما باید ببینیم آقا چی گفتند، قضاوت رهبر ما که چنین نیست.

پس شما فکر می کنید، آقای خامنه ای برای اینکه به بحران اقتصادی و هسته ای غلبه کند دوباره بازگشت می کند به آقای هاشمی؟

انقلاب و اسلام ما، مبنایش مقتضایت زمان است.

آقای صرامی جسارت نباشد به شما، من به انقلاب و اسلام نمی خواهم بپردازم، سوال من خیلی ساده است، آقای خامنه ای گفته بودند که نظر من به نظر آقای احمدی نژاد نزدیک است....

حضرت آیت الله خامنه ای، امام خامنه ای، آقا برای ما امام هستند

شما بفرمایید امام من همان صحبت شما را منتشر می کنم ولی من به عنوان خبرنگار نمی توانم این القاب را اضافه کنم....

وقتی که می خواهیم بگوییم آقای کروبی می گوییم آقای کروبی، وقتی بخواهیم از رهبرمان حرف بزنیم، می گوییم امام. چون به هر حال تفکیک و درجه داریم.

سوال من را ممکن است جواب دهید؟ چون من نمی توانم بگویم امام خامنه ای، سوال من این است آیا الان که بحران هسته ای در کشور است وضعیت وحشتناک اقتصادی را آیت الله خامنه ای نباید پاسخگو باشند؟

ما برای آقا تکلیف تعیین نمی کنیم. آقا وقتی صحبت می کنند تفسیر و ترجمه اش با خود ایشان است. هنوز هم که آقا نیامده بگویند من از مواضع خود پایین آمدم. یعنی آقا فرمودند نظر ما به نظر احمدی نژاد نزدیک است، ایشان که نفرمودند منطبق است. فرمودند نزدیک است. این نزدیک بودن با منطبق بودن زمین تا آسمان با هم فرق دارد، شاید اگر امروز یک نفر دیگر بیاید در کنار احمدی نژاد قرار بگیرد ممکن است آقا بگویند که نظر من به آن نفر دیگر نزدیک تر است.

 

مسئولان زندان اوین: احمدی نژاد را راه نمی دهیم

Posted: 08 Oct 2012 10:30 AM PDT

جـــرس: مسئولان زندان اوین به نزدیکان احمدی نژاد پیغام داده اند که به فکر بازدید سر زده از زندان اوین نباشد چرا که از بازدید وی ممانعت به عمل خواهند آورد.


به گزارش ندای سبز آزادی، پس از اعلام روزنامه ایران درباره تصمیم احمدی نژاد برای بازدید از زندان اوین و واکنش قوه قضائیه، مسئولان زندان اوین از آن جا که پیش بینی می کنند، ممکن است احمدی نژاد در یک اقدام تبلیغاتی قصد داشته باشد به صورت سر زده به زندان اوین مراجعه کند، به نزدیکان او پیغام داده اند که از این اقدام صرفنظر کند چرا که از ورود او به زندان ممانعت به عمل خواهند آورد.


ظهر امروز نیز شایعه ای درباره مراجعه احمدی نژاد به زندان اوین منتشر شد اما هنوز این خبر تائید یا رد نشده است.


براساس پیگیریهای ندای سبز آزادی، نهاد ریاست جمهوری نیز این خبر را نه تائید کرده است و نه تکذیب.


پیش از این سایت شبکه ایران، وابسته به دولت به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که احمدی نژاد قصد دارد به زودی از زندان اوین بازدید کند.


انتشار این خبر دو روز پس از انتقادات شدید احمدی نژاد به قوه قضائیه صورت گرفت.


پس از انتشار این خبر حسن رحیمی مدیر کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضائیه گفت: برای بازدید از زندان اوین یا هر کدام از بخش های دیگر قوه قضاییه باید تشریفات و ضوابطی که برای این گونه کارها در نظر گرفته شده انجام شود سپس امکان بازدید فراهم شود.


علی مطهری نماینده تهران نیز به احمدی نژاد توصیه کرده بود تنها به دیدار جوانفکر اکتفا نکرده و با همه زندانیان دیدار کند.

 

معاون سیاسی سپاه: مشکل در معیشت مردم، سناریوی دشمن است

Posted: 08 Oct 2012 10:25 AM PDT

جـــرس: معاون سیاسی سپاه بر نقش سپاه پاسداران در مبارزه با مافیای ارزی مورد اشاره احمدی نژاد تاکید دارد و می گوید شخص رییس دولت از سپاه خواسته است در این امر همکاری کند.


به گزارش خبرآنلاین، پاسدار علی اشرف نوری اخلال در بازار ارز را به دشمنان ربط داده و می گوید: در همین حوادث اخیر بازار ارز گفتیم، هر جریانی که بازار را ملتهب کند در پازل دشمن حرکت می کند. جریان های سیاسی می توانند از این سخن تعابیر زیادی کنند اما واقعیت این است که هدف ما فرد یا گروه خاصی نیست. سپاه در این مسیر به وظیفه خود عمل می کند اگر جریانی احساس می کند که مخاطب این سخن است باید خود را اصلاح کند.


معاون سیاسی سپاه می گوید: وقتی که جنگ است تمام دستگاه های کشور احساس مسئولیت می کنند و تنها یک دستگاه نمی تواند مشکل را حل کند. اگر سپاه نیز از توانمندیهایی برخوردار است از کمک کردن دریغ نمی کند زیرا وظیفه سپاه ایجاب می کند که حافظ آرمان های انقلاب و پاسدار اصل نظام باشد.


معتقد است که اینک دشمن در بخش اقتصاد تمرکز کرده است که بتواند معیشت مردم را دچار مشکل کند و یک نارضایتی عمومی به وجود بیاید مردمی که در حوزه اقتصادی دچار مشکل شدند مطالباتی را از نظام مطرح کنند که در این مطالبات مردمی و به هم ریختگی سیستم اقتصادی دنبال مقصرهایی هم می گردند.


سردار نوری که جانشین یدالله جوانی در معاونت سیاسی سپاه است، می گوید بدنبال وقوع این اتفاق و از دل این اعتراضات، فردی که طرفدار غرب بوده با یک شعار نجات دهنده شرایط اقتصادی، قصد دارد خود را پیروز میدان بیابد، به عبارت بهتر این مساله مطرح شود که اگر می خواهید شرایط بهتر شود باید به این فرد رای بدهید بدین ترتیب سعی می کنند گزینه مورد نظر خود را با تبلیغات فراوان به مردم تحمیل کنند . زیرا در شرایط عادی مردم همه جریان های سیاسی را می شناسند و تابلوی همه شناخته شده است. مردم در حوادث گذشته بسیار هوشیار شدند اما اگر بتوانند مردم را دچار اشتباه محاسباتی بکنند از درون این اشتباه محاسباتی می توانند گزینه مورد نظر را پیروز انتخابات کنندکه مطلوب غرب باشد.


وی مدعی است که امروز سناریو در این حوزه نوشته شده و مجموعه شرایط رصد شده، وجود این سناریو را تایید می کند. با گذشت زمان این سناریو معنی بیشتری پیدا می کند.


معاون سیاسی سپاه در خصوص ویژگی های این جریان می گوید: یک جریان واحد نیست. ممکن است در آستانه انتخابات هر جریانی که منافع خود را با این سناریو همراه می داند به این جریان بپیوندد. درآستانه انتخابات جریان های سیاسی با وجود مواضع مخالف با هم ائتلاف می کنند همچنانکه در جریان انتخابات سال ۷۶ جریانی که قدرت را در دست داشت با جریان منتقد دولت ائتلاف کرد. مجموع این ائتلاف می تواند غرب را به خواسته خود یک قدم نزدیکتر کند.


این سردار سپاه برای رییس جمهوری ده ویژگی متصور است و می گوید: یک رئیس جمهور باید کارآمد باشد و در شرایط بحرانی بتواند کشور را مدیریت کند. رئیس جمهور باید فردی باشد که بتواند در دهه پیشرفت و عدالت پرچمدار پیشرفت و عدالت باشد. این فرد باید بتواند در مسیر پر سنگلاخ، کشور را برسر منزل مقصود با اقتدار به پیش ببرد. با توجه به اینکه دشمن تلاش دارد تا دل مسئولان را خالی کند یک رئیس جمهور باید شجاع باشد و شجاعت ریسک کارهای بزرگ را داشته باشد. هدایت کلان و راهبری نظام بر عهده ولایت فقیه است رئیس جمهور آینده باید کسی باشد که تدابیر و رهنمودهای ولایت را بشناسد و به درستی آن را عملیاتی کند. بنابر این رئیس جمهور باید ولایت مدار باشد.


وی ادامه می دهد: یک رئیس جمهور باید خدمتگزار مردم باشد. یک رئیس جمهور باید از یک تیم سالم، متعهد،قوی و کارآمد استفاده کند ملاحظات خویشی و قومی و … نباید در کابینه دیده شود. گفتمان رئیس جمهور باید گفتمان ارزشی و انقلابی و مردمی و برخاسته از شعارها و ارزش های انقلاب باشد. نباید خدای ناکرده گفتمانی را مطرح کند که برخلاف گفتمان رایج انقلاب باشد زیرا این کار به کشور آسیب جدی وارد می کند. زیرا در این موارد است که اختلاف به وجود می آید زیرا ناگهان مسئولی سخنی را مطرح می کند که با گفتمان اصلی انقلاب سازگاری ندارد و منجربه منازعه و درگیری در کشور می شود. ویژگی مهم دیگر رئیس جمهور، استکبار ستیزی است زیرا انقلاب فکری و فرهنگی ما استکبار ستیزی است و رئیس جمهور باید از روحیه استکبار ستیزی برخوردار باشد. هر وقت احساس کند که منافع ملت توسط استکبار پایمال شده است محکم از آن دفاع کند. اگر رئیس جمهوری این شاخص را داشته باشد رئیس جمهور مطلوبی است البته شاخص های دیگری هم می توان برشمرد که ساده زیستی و پاک دستی و … است.


وی بدون اشاره به تاکید مکرر رهبر فقید جمهوری اسلامی بر عدم دخالت سپاه در انتخابات و بدون توجه به خدشه وارد شدن به اعتبار سپاه به دلیل سیاستهای غیر مردمی و درخلاف جهت ارزشهای دفاع مقدس ادعا کرد: ضد انقلاب تلاش دارد تا یک نهاد تاثیر گذار در عرصه دفاع مقدس، دستاوردهای علمی و دفاع از ارزش های انقلاب مثل سپاه را زیر سوال ببرد. شما شاهد هستید که با مصاحبه هریک از فرماندهان سپاه آنها چگونه موج سواری می کنند و سپاه را متهم می کنند. این اقدام آنها مساله ای طبیعی است. اما آیا اقدام سپاه در انتخابات دخالت است؟ شاید کسی در پاسخ، مصداقی را عنوان کند که یک فردی در فلان جا این حرف را زد. اما با استناد به این یکی دو مصداق فردی نباید یک سازمان را متهم به دخالت در انتخابات کرد.


معاون سیاسی سپاه در توجیه این دخالت می گوید: سپاه در عرصه سیاسی باید جریان شناس باشد تا زمانیکه جریانی را نشناسد چگونه می تواند تشخیص بدهد که این جریان برانداز است یا اینکه در جهت منافع ملی حرکت میکند؟سپاه با این کار به مردم خدمت کرده و در نهایت روشنگری می کند. برای روشنگری باید سناریوهای دشمن شناخته شود.


وی می گوید سپاه همیشه ولایی بوده و خود را موظف می داند تا از ولایت فقیه حمایت کند و هر جریان سیاسی که با ولایت همراه بوده و از ارزشهای انقلاب دفاع کند مورد تایید سپاه است. اگر جریان سیاسی در جبهه براندازان قرار گرفت سپاه نمی تواند سکوت کند و به بهانه اینکه این مساله مربوط به یک جریان سیاسی خاص است سکوت کند.سپاه بنا بر مسئولیت خود موظف است در برابر چنین جریان هایی روشنگری و در صورت اقدام به براندازی، با آنها با قاطعیت برخورد کند. نکته دیگر این است که سپاه با توجه به هویت سازمانی اقدامی را انجام می دهد یعنی اینکه من با لباس و کسوت سازمانی در حال فعالیت هستم و باید محدودیت ها و معذوریت ها را مورد توجه قرار بدهم اما زمانی به عنوان شهروند ظاهر می شوم که قطعا دیگر محدودیت های سابق در مورد من وجود ندارد. من به عنوان شهروندی که از حق رای برخوردار است باید برای رای دادن تحقیق کرده و جریان ها را بشناسم شما نمی‌توانید به یک عضو سپاه این توصیه را بکنید که به دلیل عضویت در یک نهاد نظامی هنگام رای دادن باید چشم و گوش بسته رای بدهد.حال اگر چنین فردی با اگاهی کامل رای خود را به صندوق انداخت آیا این مصداق دخالت در انتخابات است.

 

کودک آزاری در ایران؛ آمار همه‌ی واقعیت را نمی گویند

Posted: 08 Oct 2012 10:15 AM PDT

حنا صادقی
جرس: پدر خشمگین پسر شش ساله‌اش را آتش زد"، "ضربات چاقوی ناپدری بر بدن کودک ۹ ماهه"، "نامادری باعث فلج شدن دختر۶ساله شد"، "تجاوز ناپدری به دختر ۱۰ ساله"، "دختر ۶ ساله مجبور به حمل مواد مخدر شده بود" و... اخباری از این دست به همراه عکس‌هایی تکان دهنده پای ثابت صفحه حوادث رسانه‌های ایران هستند؛ اخباری که تنها بخشی از واقعیت تلخ کودک آزاری را در کشور نشان می‌دهد.  

 

 بنا بر آخرین گزارش‌ها، سامانه ۱۲۳- اورژانس اجتماعی- که تنها در تهران و چند شهر بزرگ کشور فعال است، روزانه بیش از۲۳ مورد کودک آزاری را ثبت و رسیدگی می‌کند. بررسی‌ها در خصوص روابط میان خانواده و فرزندان نشان می‌دهد، در مقابل یک مورد کودک آزاری که فاش می‌شود، حداقل ۲۰ مورد دیگر پنهان می‌ماند.
به بیان دیگر، می‌توان اینطور قلمداد کرد که آمار واقعی کودک آزاری در ایران، روزانه ۴۶۵ مورد است. یعنی سالی بیش از ۱۶۷ هزار بار، کودکان ایرانی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.
پژوهشهای انجام شده نشان می‌دهد ۶۶ درصد کودک آزاری‌ها از سوی مردان اعمال می‌شود و دختران بیش از پسران در معرض کودک آزاری قرار می‌گیرند. همچنین ۲۵ درصد کودک آزاری‌ها در خانواده‌های طلاق اتفاق می‌افتد. این در حالی است که آمار‌ها نشان می‌دهد ۵۰ درصد والدین ایرانی معتقدند تنبیه برای کودک لازم است و ۴۰ درصد والدین نیز به تنبیه بدنی گرایش دارند. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد کودک آزاری‌ها در محیط خانه اتفاق می‌افتد و این در حالی است که پدران با ۴۸. ۵ درصد، بالا‌ترین و پس از آن مادران با ۲۳. ۸درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده‌های کودک آزار قرار دارند.
آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد در استان تهران کودک آزاری علت ۷۶ درصد تماس‌ به اورژانس اجتماعی در ۶ ماهه نخست امسال بوده است. براساس آمارهای انجمن حمایت از حقوق کودکان، در ۶ ماه اول امسال ۲۲ درصد از افرادی که با این خط تماس گرفتند مورد آزار از سوی پدر قرار گرفته بودند.

قانون دست کودک آزاران را باز می‌گذارد
الحاق ایران به کنوانسیون جهانی حقوق کودک از سال ۱۳۷۲ اگرچه به خودی خود حرکت مثبتی تلقی می‌شود اما تاکنون تنها به انعکاس بیشتر اخبار این گونه فجایع در رسانه‌ها کمک کرده است. با کمرنگ شدن خط قرمز انتشار اخبار مربوط به کودک آزاری، بسیاری از افراد جامعه با خواندن گزارش و اخبار کودک آزاری در معرض این آگاهی قرار می‌گیرند که هنگام اطلاع از وقوع موارد کودک آزاری در همسایگی خود، سکوت نکرده و برای نجات قربانی خردسال هرچه سریع‌تر مراجع قضایی و نظامی را مطلع کنند. در این پیمان نامه بیشترین مسئولیت در رعایت حقوق کودک بر دوش والدین نهاده شده است. در ماده ۱۸ کشورهای طرف کنوانسیون متعهد شده‌اند که "بیشترین تلاش خود را برای تضمین به رسمیت شناختن این اصل که پدر و مادر کودک، مسئولیت مشترکی در زمینه رشد و پیشرفت کودک دارند، به عمل آورند. والدین یا قیم قانونی، مسئولیت عمده را در رشد و پیشرفت کودک به عهده دارند و اساسی‌ترین مسئله آنان، (حفظ) منافع عالیه کودک است"
اما آنچه از سوی حقوق دانان نگران کننده خوانده می‌شودگسترش معضل کودک‌آزاری در اثر نقص قوانین و عدم حمایت جدی از کودکان آسیب دیده و مقابله واقعی با بزهکاران است. آن‌ها معتقدند تصریح و تاکید قانون بر شفاف برخورد کردن با کودک‌آزاران و در کنار آن حمایت سریع و آسیب‌شناسانه از این کودکان گامی موثر در جهت پیش‌گیری از کودک‌آزاری در جامعه خواهد بود.
رییس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران پیش از این با بیان اینکه در پیشگیری از جرم کودک آزاری مانند سایر جرایم چندان موفق نبوده‌ایم تاکید کرد که باید مجازاتی برای افرادی که به مقتضای شغلشان در جریان موارد کودک آزاری قرار می‌گیرند اما موضوع را اطلاع نمی‌دهند در نظر گرفت تا ملزم به اعلام موارد کودک آزاری شوند. بهمن کشاورز دربارهٔ پیشگیری از وقوع جرم کودک آزاری در قوانین گفته است: "هرچند که یکی از وظایف قوه قضاییه پیشگیری از جرم است اما عملاً به علت اشکالات موجود، کمبود امکانات، اوضاع فرهنگی و... گمان این است که در زمینه پیشگیری در هیچ زمینه‌ای از جمله بحث کودک آزاری و رفتار با کودکان موفق نبودیم."
کشاورز با اشاره به اینکه مسئولان بهزیستی مرتبط با شماره ۱۲۳ می‌گویند حتی در مواردی که ما مطلع می‌شویم و تیممان را می‌فرستیم عملاً حق ورود به محلی که کودک در آن در حال آزار و اذیت است نداریم افزود: البته این در بدو امر با اصول قضایی هم سازگار است اما این‌ها به ناچار نمی‌توانند وارد محلی شوند که احتمال کودک آزاری در آن هست. بچه‌ای را کتک می‌زنند صدایش هم می‌آید ولی تیم نمی‌تواند وارد شود. در مورد این قسمت از نظر قضایی می‌توان برخورد کرد به این ترتیب که مثلاً یک معاونت خاص دادستانی تهران یا همه شهرستان‌ها برای این مورد وجود داشته باشند که بتوانند بلافاصله تصمیم قضایی بگیرند، وارد شوند و سایر قضایا پشت سر آن مطرح شود. "

۱۲۳، دست و پا بسته
مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در تشریح دلایل کودک آزاری به خبرآنلاین می‌گوید:" چرا در مدارس ما کودک آزاری وجود دارد؟ چون معلم از لحاظ روانی تامین نیست. چرا بسیاری از دانش آموزان از مدرسه فرار می‌کنند؟ چون حوزه شخصی ندارند. یکی از انواع کودک کودک آزاری روانی است. پدر و مادر حتی با زبانشان کودکشان را آزار می‌دهند و تا آخر عمر همراهش است. ۸۰ درصد خانواده‌ها الان طلاق عاطفی دارند. ازدواج اجباری دارند. "
وی ادامه می‌دهد:" ما نباید فقط کودک آزاری را در خیابان ببینیم. باید ببینیم در خانواده‌ها چه خبر است. پلیس چگونه با کودکان رفتار می‌کند؟ معلم چگونه رفتار می‌کند؟ به من اطمینان می‌کند؟ شخصیت کودک نباید خرد بشود. وقتی به کودک اختیار عمل داده نشود کودک خوب رشد نمی‌کند و اعتماد به نفس ندارد. "این آسیب‌شناس همچنین گفته است:" به نظر من این تلفن ۱۲۳ که سازمان بهزیستی گذاشته است هیچ کمکی به این امر نمی‌کند. چون سازمان بهزیستی نه نیروی لازم را برای این کار دارد و نه بودجه کافی. سازمان بهزیستی در این امر ناکارآمد است. "

اصلاح ضروری قانون
یک کار‌شناس مسائل کودک به جرس می‌گوید:" اصلاح سیست قضایی مناسب یکی از اصلیترین راه‌های پیشگیری از کودک آزاری است. عاملان خشونت علیه کودکان اگر از قوانین هراس نداشته باشند دست به اغمال وحشیانه تری می‌زنند. وحود سامانه ۱۲۳ کافی نیست و نهادهای مرتبط باید احازه داشته به محض مواجه شدن با کودک آراری وارد عمل شده و کودک را از محیط خانواده دور کنند و در صورت نیاز، مراقبت‌های پزشکی را به‌موقع در اختیار او قرار دهند نیز از جمله حداقل کارهایی است که باید به انجام شود. "
او اضافه می‌کند:" آموزش والدین پیش از بچه دار شدن و آموختن روش‌های ارتباط گیری با خردسالان یکی دیگر از کارهای است که انحام آن ضروری به نظر می‌رسد. علاوه بر این امکان برخورداری از مشاوره و روان درمانی برای والدینی که مشکلات روحی و گره‌های خانوادگی داشته‌اند قدم بعدی در حلوگیری از فجایع کودک آزاری است. همچنین از بین برن عواملی مثل اعتیاد، بیکاری، ازدواح‌های بدون شناخت و مسائل ریشه‌ای از این دست می‌تواند به مرور زمان میزان قابل توجهی از خشونت در خانواده بکاهد. "
این کار‌شناس در پایان تاکید می‌کند:" باید مردم را نسبت به این پدیده حساس کرد. هر کس باید بداند که به محض مواجه شدن با کودک آزاری آن را به مرجع مرتبط گزارش کند تا از وقوع یک فاجعه برای کودکی بی‌دفاع جلوگیری شود. "

کودک آزاری چیست؟
کودک آزاری شامل رفتارهایی است که توسط افراد دیگرخصوصاً بزرگسالان نسبت به کودکان انجام می‌گیرد و به نوعی به سلامت جسمی و روانی کودکان آسیب می‌رساند. کودک آزاری (طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی) عبارت است از آسیب یا تهدید سلامت جسم و روان و یا سعادت و رفاه و بهزیستی کودک به دست والدین یا افراد دیگر که نسبت به او مسئول هستند. به تعریف سازمان بهداشت جهانی هر انسان کمتر از ١٨ سال، کودک محسوب می‌شود. و از دیدگاه حقوقی کودک یا صغیر به کسی گفته می‌شود که از نظر سن به رشد جسمی و روانی لازم برای زندگی اجتماعی نرسیده باشد. همچنین در سال ۱۹۹۶ و در اجلاس استکهلم انواع مختلف خشونت بر علیه کودکان تعریف شد. خشونت جسمی، خشونت جنسی و خشونت روانی به عنوان نمونه‌های رایج خشونت معرفی شده‌اند.
۸ اکتبر (۱۷ مهر) که به نام روز جهانی کودک در ایران نیز مورد پذیرش قرار گرفته است، فرصتی است برای توجه بیشتر به معضل رایج کودک آزاری در کشورمان.

تنگناهای تازه برای تهران؛ ایران از سوریه عقب می نشیند!

Posted: 08 Oct 2012 09:44 AM PDT

محمدرضا سرداری
 جرس: با افزایش ابعاد جنگ داخلی در سوریه و گسترش آن به پایتخت این کشور، افزایش تهدیدات لفظی کشورهای غربی و عربی علیه ایران و تهدیدات روزمره مقامات اسرائیلی، به نظر می رسد تحولات سیاسی در منطقه وارد مرحله تازه ای شده است. این گزارش اشاره به گزاره هایی داردکه از عقب نشینی تدریجی ایران از خاک سوریه حکایت می کند.

 

تهدید ارتش آزاد سوریه به کشتن گروگانهای ایرانی
چندی پیش شبکه های ماهواره ای فیلمی را منتشر کردند که در آن فردی از سوی ارتش آزاد سوریه با هیبت نظامی در حالیکه پشت به گروگانهای ایرانی کرده بود خطاب به دوربین با تعیین ضرب الاجل چهل و هشت ساعته خطاب به خانواده های گروگانان اعلام کرد چنانچه خواسته های آنان که آزادی زندانیان سوری و توقف گلوله باران غیر نظامیان است برآورده نشود، به ازای هر کشته سوریی یک گروگان ایرانی را خواهند کشت. این ضرب الاجل گرچه تا کنون به پایان رسیده است اما هنوز اخباری مبنی بر آنکه این تهدید عملی شده باشد تا تاریخ انتشار این گزارش منتشر نشده است. دو ماه گذشته چهل و هشت ایرانی توسط مخالفان دولت سوریه در دمشق به گروگان گرفته شدند. مخالفان اعلام کرده اند که این افراد نظامی بوده و برای کمک به دولت سوریه سرکوب اعتراضات به سوریه آمده اند اما ایران اعلام کرده است که این افراد بازنشسته سپاه پاسداران بوده و برای زیارت به این کشور سفر کرده اند.
در واکنش به این مصاحبه، "رامین مهمان پرست" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مسئولیت جان این افراد را برعهده گروگانگیران و حامیان آنان گذاشته است. این مقام مسئول در وزارت امور خارجه، اشاره مشخصی به حامیان گروگانگیران نکرده اما بنظر می رسد که دولتهای عربی، ترکیه، اروپا و آمریکا مخاطب مهمان پرست هستند.
به گفته وی گروگانگیران از ربوده شدگان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده اند. همچنین یک مقام پارلمانی ایران که مسوولیت کمیته ای را برای پیگیری وضعیت این گروگانها بر عهده دارد، تهدید ارتش آزاد سوریه را جدی ارزیابی نکرده و آن را بلوف خوانده است. در همین حال پس از تمدید ضرب الاجل ربایندگان، ویدیوی جدیدی در یوتیوب منتشر شده که در آن ده گروگان ایرانی را نشان می دهد که یکی از آنها در حال خواندن متنی از روی نوشته است و از دولت ایران می خواهد بطور جدی برای آزادی آنان اقدام کند. این در حالی است که یک مقام سپاه پاسداران در ایران به خبرگزاری فارس گفته است که این تهدیدات جدی نیست و از راه دیپلماسی حل خواهد شد. در همین راستا نخست وزیر قطر اعلام کرده است که پس از دریافت درخواست تلاشهای خود را برای آزادی گروگانان آغاز کرده و با مخالفان دولت سوریه وارد مذاکره شده است.

 

بازرسی هواپیمای ایرانی در عراق
توقف هواپیمای ایرانی در فرودگاه بغداد که از دمشق عازم تهران بود، به بهانه بازرسی واکنشهایی را در مجلس ایران به همراه داشت. دو نماینده مجلس با ارائه تذکر به وزرای دفاع، اطلاعات و امور خارجه خواستار پیگیری موضوع شده اند. سفیر ایران در بغداد نیز در اظهاراتی به این اقدام دولت عراق اعتراض کرده و نسبت به تکرار آن به مقامات بغداد هشدار داده است. آگاهان حقوق بین الملل معتقدند فرود اجباری هواپیما در خاک کشور در حالی میسر است که هواپیما متعلق به دولتی متخاصم باشد. این در حالی است که روابط ایران با دولت نوری المالکی همواره روابطی نزدیک بوده و چنین رویدادی تعجب بسیاری از ناظران را بر انگیخته است. از این رو برخی بر این باورند علیرغم نزدیکی روابط، عراق نیز نمی تواند پایگاه مطمئنی برای اهداف برون مرزی ایران باشد.


سرنگونی پهپاد در در آسمان اسرائیل
مقامات اسرائیلی اعلام کرده اند جنگنده های این کشور یک فروند هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی را در آسمان این کشور شناسایی و سرنگون کرده اند. پس از انتشار این خبر برخی رسانه های اسرائیلی مالکیت این پرنده را به حزب الله لبنان و ایران منسوب کرده اند. این رسانه ها ادعا کرده اند که ایران با ارسال این پرنده قصد داشته تا میزان آمادگی اسرائیل را برای حمله نظامی بررسی کند. آنها همچنین احتمال داده اند که این اقدام از سوی حزب الله لبنان به نیابت از ایران صورت گرفته باشد. اما دولت اسرائیل تاکنون نسبت به هویت این پرنده اظهار نظری نکرده است. در عین حال، اسرائیل در واکنش به این اقدام، با نقض حریم هوایی جنوب لبنان و شکستن دیوار صوتی نسبت به ورود این پهپاد واکنش نشان داده است. بدنبال این گزارشها، مقامات نظامی در ایران نیز نسبت به ورود یک پرنده ناشناس به آسمان اسرائیل واکنش نشان داده اند. یک مقام سپاه نفوذ پهپاد به فضای اسرائیل را ناشی از ضعف این دولت دانسته است و در عین حال گفته است که ممکن است این خبر یک جنگ روانی باشد.


تخمینهایی با طعم باروت
گرچه پیشتر احتمال یک درگیری نظامی میان ایران و غرب در سطح مناقشات لفظی قرار داشت اما برخی ناظران پیش بینی می کنند در صورتی که این گزاره ها تکرار پذیر باشد احتمال شروع یک مناقشه عملی در خارج از مرزهای ایران وجود دارد. این ناظران معتقدند چنین تحولاتی ممکن است به آغاز یک درگیری ناخواسته از خاک سوریه و جنوب لبنان پیش سقوط رژیم اسد در یک جنگ داخلی منجر شود و ایران را وارد یک درگیری نظامی تمام عیار کند. هر چند به اعتقاد ناظرانی دیگر، تهدیدات خارجی در ایران جدی تلقی شده و گامهایی برای کاهش تنش برداشته شده است. یکی از این گامها بازگشت دویست و هفتاد و پنج تن از نیروهای سپاه قدس به ایران است که روزنامه انگلیسی "ساندی تایمز" خبر آن را منتشر کرده است. از این رو بنظر می رسد با نزدیک شدن مخالفان سوری به دمشق، ایران لحن تهاجمی خویش را نسبت به تحولات منطقه تغییر داده است.

 

پارازيت‌های ماهوراه ای؛ سانسور به قیمت تهدید سلامت

Posted: 08 Oct 2012 09:00 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران متهم است که با زیرپاگذاشتن قوانین اتحادیه‏ ارتباطات بين‌المللی برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به اطلاعات آزاد بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای رادیویی و تلوزیونی غیردولتی پارازيت ارسال می‌کند اما مقام های این وزارت خانه همواره نسبت به ارسال پارازیت‌های ماهواره‌ای اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند. بر اساس قانون، تنها نهاد متولی مدیریت، نظارت و هماهنگ کننده فضای فرکانسی ایران، سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات است و ارسال هر نوع فرکانس با هر میزان شدت، ارتفاع و مدت زمان باید زیرنظر و با هماهنگی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام ‏شود.  

 

ارسال پارازیت‌های ماهواره ای، پس از رويدادهای انتخابات بحث‌برانگيز ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ به‌شکل گسترده‌ای بر روی شبکه‌های فارسی‌زبان شدت گرفت. در طول چند سال اخیر بحث‌های زیادی پیرامون تأثیر احتمالی منفی ارسال پارازیت‌ها بر روی سلامت شهروندان ایرانی مطرح شده است اما هربار مسئولان وزارت بهداشت ایران این بحثها را بی اساس و بزرگ‌نمايی عنوان کرده اند.

همه از مسوولیت شانه خالی می کنند

هيئت رئيسه‌ی "انتشار خبر" موسوم" (BBG) در ايالات متحده (نهادی که در ايالات متحده بر رسانه "صدای آمريکا" و ديگر رسانه‌های تحت حمايت آمريکا نظارت دارد) ۱۳ مهرماه سال جاری اعلام کرد، ايران بر روی برنامه‌های راديويی و تلويزيونی در خاورميانه و اروپای شرقی پارازيت‌ ارسال می‌کند و اين امر تخطی از قوانين بين‌المللی ارتباطات راه دور است.
برنامه‌های "صدای آمريکا فارسی"، "راديو فردا" شبکه بی‌بی‌سی هدف اين پارازيت‌ها بوده است.شرکت ماهواره‌ای يوتل‌ست که در پاريس مستقر است نیز اقدام ايران در ارسال پارازيت بر روی برنامه‌های شبکه‌های تلويزيونی و راديويی را محکوم کرده است.
رضا تقی‌پور، وزير ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران مردادماه سال جاری بدون هیچ توضیحی درمورد منشا ارسال پارازيت‌ها گفته بود:"قطعاً بايد به دنبال منبع ارسال اين پارازيت‌ها و شناسايی آن بود، زيرا آثار و عواقب بسيار سوء و متعددی در پی خواهد داشت." ( خانه ملت) با این وجود، کمیسیون بهداشت مجلس شهریورماه سال جاری اعلام کرد که وزارت ارتباطات از منشاء‌ ارسال پارازیت‌ها آگاه است.(عصر ایران)
شیواسخن، کارشناس حقوق محیط زیست ساکن آلمان در این زمینه به جرس می گوید:" در ایران نهادهای موازی حکومت می کنند در نتیجه وزارت فن آوری و ارتباطات و حتی دولت به اصطلاح رسمیِ جمهوری اسلامی به تنهایی کنترل کشور را به عهده ندارد .وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات ایران یا اصولاٌ صادق نیست که واقعیت را بیان کند یا قدرت تقابل با نهادهای موازی همچون سپاه را ندارد. به هر روی باقاطعیت نمی توان گفت که آیا وزارت فن آوری در ارسال این پارازیت ها و امواج الکترومغناطیسی نقش دارد یا خیر.آنچه مسلم است سیاست کلی نظام اسلامی حاکم بر ایران را نهادی تعیین می کند که فراتر از یک وزارتخانه یا یک دولت غیر منتخب است با وجودی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ایران زیر نظر وزارت ارتباطات کار می کند اما همان طور که گفتم، این وزارت خانه یا قدرت اجرایی ندارد و یا نمی خواهد این مسئولیت را بپذیرد ."
این پژوهشگر در ادامه می افزاید:" ایران با ارسال این سیگنال ها بند چهل وپنج قانون اتحادیه ارتباطات بين‌المللی را نقض می کند. چرا که این سگنال ها اگر مستقیم ازسوی دولت پخش نشوند، دولت ایران ملزم به جلوگیری از انتشار آن است. دولت جمهوری اسلامی ایران می داند، این امواج الکترومغناطیسی بر سایت های بزرگ ماهواره ای آسیب می رساند از جمله شرکت ماهواره‌ای يوتل‌ست که یک شرکت فرانسوی است و به دلیل پارازیتهای ارسالی از ایران اختلالاتی در برنامه هایش ایجاد شده است. پیش ازاین، این ماهواره فرانسوی که بیش از سه هزار کانال را پوشش می دهد به آی تی یو علیه ایران تذکر داده بود. چرا که این امواج می توانند با گذشتن از سطحی مشخص حیات وحش و محیط زیست و به ویژه تندرستی انسان ها را به خطر اندازند. "

به گفته این پژوهشگر سلامت و امنیت محیط زیست، "در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در کشورهای اروپایی اداراتی خاص در زمینه کنترل تشعشات وجود دارند که وظیفه آنها رسیدگی و بررسی امواج موجود در محیط است. این سازمانها برطبق قوانین بین المللی دو نوع جریمه را برای خاطیان در نظر می گیرند که شامل پرداخت چریمه مالی و حتی انحلال شرکت های تولید کنند ارسال کنند گان امواج است . در موارد خاص ، محاکم قضایی حکم به زندانی شدن خاطیان می دهند .البته قوانین کشور ایران در زمینه بر می گردند به سال ١٣٥٧ که در سال ١٣٦٩ مصوبه اجرایی هیات دولت به آن افزوده شد.در ادامه باید گفت کشورهای آلمان انگلستان و آمریکا در این زمینه با انتشار بیانیه های مشترکی به دولت جمهوری اسلامی تذکر داده اند. "

سقط جنين و بارداری‌ خارج از رحم براثر پارازيت‌های ماهواره‌ای

برخی از متخصصان زنان و زايمان معتقدند که پارازيت‌ها به‌ويژه در چند سال اخير تأثيرات فراوانی بر روی افزايش ناگهانی سقط جنين غيرعمدی و بارداری‌های خارج از رحم داشته است.

ابوطالب صارمی، رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم نیز هشتم مهرماه سال جاری از افزايش سقط جنين و بارداری خارج از رحم در دو سال اخير خبر داده و گفت: "با توجه به افزايش پارازيت‌ها و امواج الکترومغناطيسی در محيط اطراف، شاهد افزايش ناگهانی سقط جنين غيرعمدی و بارداری‌های خارج از رحم ناشی از تأثير امواج پارازيت بوده‌ايم." 
وی افزوده بود: "بر اساس آمار مراجعان به بيمارستان فوق تخصصی صارم، در طول دو سال گذشته، آمار سقط جنين غيرعمدی سه‌ونيم درصد و آمار بارداری خارج از رحم نزديک به دو درصد افزايش يافته است." (ايرنا)
صارمی همچنین از افزايش آمار ناباروری در کشور به‌ويژه در ميان مردان به‌عنوان يکی از پيامدهای امواج الکترومغناطيسی خبر داده بود.
اما دو روز پس از انتشار سخنان صارمی، علی گورانی، رئيس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ايران، اظهارنظرهای رئيس مرکز تحقيقات سلولی صارم در رسانه‌ها پيرامون تأثيرات ناشی از پارازيت‌های ماهواره‌ای بر روی افراد را عوام‌فريبی و بزرگ‌نمايی هدف‌دار عنوان کرد.
درحالی که مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت ايران و مدیران مجموعه وی بارها اعلام کرده اند که پارازيت‌های ماهواره‌ای خطری برای سلامت انسان ندارند با این وجود، نعمت الله منوچهری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شهریورماه سال جاری اعلام کرد که موضوع بیماری زا بودن پارازیتهای ماهواره ای پس از تعطیلات مجلس در این کمیسیون مطرح خواهد شد.
پارازيت‌های ارزانی که به مواد غذایی هم آسیب می زنند
اسماعیل طالبیان، دکتر داروساز ایرانی ساکن ترکیه در این زمینه به جرس می گوید:" وزارت ارتباطات وهر سازمان دیگری درایران باوجودی که منشاء وحتی آمر ایجاد پارازیت را می شناسند ومی دانند برابرسیاست کلی نظام حق افشای آنرا ندارند.امواج پارازیت مانند نور مرئی ازجنس امواج الکترو مغناطیس هستند که طول موجشان بسیار کوتاه و فرکانسشان بسیار زیاد است.امواج پارازیت سیگنالهای مزاحمی هستند که توسط دستگاههای فرستنده همین امواج بر روی گیرنده ها و یا فرستنده های ماهواره ای ارسال می شود و بردو نوعند.یک نوع، پارازیتی که به صورت مستقیم برروی فرستنده ارسال می شود و به صورت انتخابی بر روی یک یا چند سیگنال تنظیم می شود.این نوع پارازیت آسیب های بیولوژیک قابل توجهی ندارند اما سیستمهای آن گران قیمت است وانجام آن محدودیت قوانین بین المللی را درپی دارد و جز در موارد استثنائی استفاده نمی شود.."
این پزشک می افزاید: " نوع دوم، پارازیتهای محلی هستند که به صورت افقی ارسال وباعث اختلال درکلیه سیگنالها می شوند. این نوع پارازیت است که با وجود ارزانی و نداشتن مشکلات بین المللی مانند مورد اول باعث آسیبهای بیولوژیک درموجودات زنده به ویژه انسان وحتی مواد غذائی می شوند. "
طالبیان تاکید می کند:" نوع سوم، پارازیتهای نوع (ب) یا افقی احتمالاً از طریق برج میلاد و برج واقع در ارتفاعات شمال جماران و نیز ازسوی سکوهای متحرک نصب شده بر روی وسائل نقلیه پخش می شوند که همین نوع کاملاً مخرب و باعث ایجاد بیماری می شوند."
به گفته این پزشک داروساز، "امواج پارازیت در مسیر حرکت خود جذب بدن انسان وحیوانات ومواد غذائی می شوند وموجب تغییرات بیوشیمیائی در سلولهای بدن موجودات زنده وحتی موادغذائی می شوند وباعث انواع بیماریها ازجمله مشکلات مغزی، گیجی، سردردهای مزمن، تحریکهای عصبی، وزوزوسنگینی گوش،اختلال درتخمک گذاری زنان وتولید اسپرم درمردان، آب مروارید، سقط جنین بدون دلیل و .. می شوند.ازسوی دیگر با ایجاد تغییرات درفرمول شیمیائی مواد غذائی موجب بروز انواع سرطانها می شوند. متاسفانه برای در امان ماندن از این آسیبها هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه خود را دراتاقی با دیوارهای سربی حبس کنیم. درپایان این فاجعه ای است که عوارض وعواقب آن درسالهای آینده مشخص می شود ودرحقیقت جنایتی است که درمورد مردم ایران اعمال می شود."
ارسال پارازیت‌ها ازسوی مسئولان دولت جمهوری اسلامی حتی واکنش محمد اصفهانی، هنرمند و خواننده ایرانی را نیز درپی داشت. وی که دارای مدرک پزشکی نیز است، مهرماه سال جاری در بخشی از یادداشتی به بهانه انتشار آواز جدید خود با عنوان «غم غفلت» نوشته است، "از شما متصدی پارازیت! می‌پرسم: بیماری که داروهای سرکوب ایمنی مصرف می‌کند تا عضو پیوندی‌اش در بدن باقی بماند… سالمندان فرتوت که اصلا ماهواره نمی‌بینند؛ بیماران سرطانی وضعیف تحت شیمی درمانی؛ مسلول‌ها و جانبازان و معلولان؛ بیماران اعصاب و روان؛ آدمهای سالم و قوی که ماهواره نگاه نمی‌کنند؛ بچه‌های سرطانی در کانونهایی مثل محک؛ دیالیزی‌ها؛ حامله‌ها؛ نوزاد‌ها وجنین‌ها و… همه روز و شبشان را با پارازیت‌های ماهواره‌ای و تشعشعات مسموم و مضر آن طی کنند تا شما که کسی جرات ندارد در باره‌تان سؤال کند به وظیفهٔ فرهنگی خود درجبهه‌های تهاجم فرهنگی و جنگ نرم عمل کنید؟ و مثل همیشه فقط با سیستم حذفی ظاهرا به سراغ دشمن و در اصل به سراغ هموطنان و خانواده‌های خود بروید؟… نکند خطر این تشعشعات را شوخی گرفته‌اید؟ آیا می‌دانید رهایی از حق مردم در روز جزا هیچ علاجی جز حلالیت از تک تک آن‌ها ندارد وحتی خداوند بزرگ هم از ناحیه‌ای جز طلب حلالیت؛ قادر به رفع و رجوع آن نیست؟ و اما بعد… جالب اینجاست که ناگهان تمامی این ضرورت‌ها و احساس مسئولیتهای مطابق مصلحت که وضع و تشخیص آن‌ها هم فقط با‌‌ همان قشر غیر پاسخگو و مجهول است یکدفعه رنگ می‌بازد؛ محو می‌شود و از بین می‌رود! چرا؟؟؟"

اعتراف دیر هنگام

Posted: 08 Oct 2012 08:48 AM PDT

محمد تقی کروبی
در حالیکه تنها سه ماه از اجرایی شدن تحریم های نفتی و بانکی از سوی اتحادیه اروپا  می گذرد شاهد سونامی سقوط ارزش پول ملی بودیم


سخنان آقای احمدی نژاد در کنفرانس خبری هفته گذشته حاکی از تداوم روند اداره مملکت به روش غیر علمی داشت که از این بابت براین رئیس علم گریز حرجی نیست. ایشان در این کنفرانس در کنار علنی کردن تقابل مستقیم دولت با شخص رهبری و نهادهای ذیربط برای اولین بار به کارایی تحریم های بین المللی اشاره کرد و وضعیت آشفته فعلی را ناشی از تحریم های بین المللی و عوامل داخلی دانست. اعتراف به کارایی تحریم های بین المللی در نظام شعار محور ایران باب جدیدی است که لازم است با خوشبینی از آن در جهت بازگشت به عقل و خرد جمعی برای نجات کشور استقبال کرد. شاید به نگارنده اشکال کنید که این موضوع بدیهی و روشن را آحاد مختلف جامعه می دانستند پس چرا باید درک دیر هنگام مقامات و در زمانی که پول ملی ۷۵ درصد از ارزش خود را از دست داده و کشور در بحرانی عمیق فرو رفته را تحسین کرد. یا آنکه با توسل به اعداد، ارقام، رسوایی ها و پرونده های جاری به نهادینه شدن فساد در ارکان قدرت اشاره کنید و مدعی شوید که اعمال چند ماه تحریم نفتی و بانکی دلیل اصلی بحران امروز اقتصادی کشوری که بیش از۶۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته نیست. اگر حوصله داشته باشید با هم به این مهم هم خواهیم رسید. درک واقعیت و یا قبول اشتباه می تواند زمینه ساز حرکت های مثبت آتی شود ولو آنکه با هر عبارتی از جمله مصلحت و یا پیروزی تزئین شود.


در چند سال گذشته بارها شاهد سخنانی از مقامات نظام بودیم که در تعارض مستقیم با مسئولیت دولت ها در حقوق بین الملل محسوب می گردد. بطور مثال یکی با بکار گیری ادبیات سخیف و کوچه بازاری به تهاجم بی محابا به سازمان های بین المللی رو آورد و بجای توبیخ، سوال و استیضاح برای حرف های ناحساب اش از سوی تمامی مراکز قدرت مورد لطف و محبت خود قرار گرفت. نادیده گرفتن نزاکت بین المللی انقلابی گری تعریف شد و انذار از عواقب آن خودباختگی. در این میان صاحب سخن بدون توجه به پیامد های حقوقی سخنان اش، جسورانه تر تعهدات بین المللی را بی ارزش خواند و نهادهای بین المللی را به سخره گرفت. هنگامیکه پرونده کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شد، به جای تلاش در جهت حل معضل به تقابل با ساختار های حقوقی بین المللی مبادرت کرد و زمانیکه قطعنامه های الزام آور شورای امنیت مطابق فصل هفتم منشور ملل متحد یکی پس از دیگری تصویب شد با تمسخر آن ها را ورق پاره ای بیش نخواند و به شورای امنیت توصیه کرد آنقدر قطعنامه صادر کند تا قطعنامه دانش پاره شود. سخنان جنجال برانگیز دیوار بی اعتمادی را بلندتر کرد و اجماع کم نظیر بین المللی علیه کشورمان را مستحکم تر. باید اذعان کرد که این رفتار سخیف و کم سابقه کشور را در گردابی گرفتار کرد که سال های سال عقلای این سرزمین نمی توانند عوارض اش را امحا کنند. دیگری نیز در حساس ترین برهه تاریخی این کشور و در مهمترین مذاکرات با ۱+۵ می خواهد با حکم و فتوا قاعده الزام آور حقوقی در حقوق بین الملل ایجاد کند.


در این میان امید دستیابی به حقوق مسلم کشور در انرژی هسته ای به شفاعت و یا معجزه روسی واگذار شده و حقوق کشور از خزر تا خلیج فارس عملا به همسایگان شمال و جنوب تقدیم تا بدون دغدغه به برداشت حداکثری خود از ذخایر بستر و زیر بستر بپردازند. کشور را دربست در تمامی حوزه های اقتصادی مستعمره مدرن روس ها و چینی ها کردیم اما دریغ از روشن شدن یک لامپ و سوخت گذاری موثر در یک نیروگاه. آنقدر بر طبل غنی سازی کوفته ایم که به تابویی مبدل شده که دیر بجنبیم این تابو به تابوتی برای همه مان مبدل می گردد.


همانطور که میدانیم قطعنامه های مصوب شورای امنیت ملل متحد برای اولین بار در تاریخ ایران با این سازمان طبق فصل هفتم منشور حاوی تحریم هایی اساسی علیه کشورمان شد. در کنار قطعنامه های شورای امنیت و در جهت فشار مضاعف، ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی اقدام به وضع تحریم های یکجانبه ایی فراتر از قطعنامه های شورای امنیت نمودند بطوریکه نظام بانکی، بیمه ای و درآمد های ارزی کشور را فلج کنند. تحریم‌از جمله ابزار و اقداماتی است که از بدو تشکیل شورای امنیت بعنوان ضمانت اجرا در موارد تهدید یا نقض صلح و امنیت بین‌المللی و برای وادار کردن دولت مورد نظر به انجام تعهدات و یا تغییر رفتار خود به کار گرفته شده‌اند. ماده ۴۱ منشور ملل متحد در این راستا تدوین گردیده است و اگر تحریم اقتصادی موجب تمکین نگردد آنگاه مطابق ماده ۴۲ مسیر برای استفاده از قوای قهریه باز می گردد. مقامات سیاسی و نظامی کشور بدون توجه به عوارض سخنان شان بارها از اعمال تحریم ها استقبال کردند و آن را فرصتی تاریخی برای کشور دانستند. شاید بارها این عبارات را از مسئولین مختلف حکومتی شنیده باشید:


تحریم فرصتی تاریخی برای جهش ملت ماست، باید ان را غنیمت بشماریم؛

از برقراری تحریم ها باید روزانه خدا را شکر کنیم؛
تحریم فرصتی است برای شکوفاهی.

برخی از نظامیان و ائمه جمعه نظیر آقایان جنتی، خاتمی و علم الهدی هم در ابن باب اظهار فضل کردند که بدلیل آنکه این نوشتار فکاهی نیست از آن صرف نظر می کنم. آنقدر این جملات را در کنار دکترین اقتصاد مقاومتی تکرار کردند که کمتر کارشناسی تصور می کرد به این سرعت ورشکستگی سیستم اقتصادی آشکار شود. درآمد های نجومی ۷ سال گذشته این تصور را بوجود آورده بود که در صورت اعمال تحریم ها شدید بین المللی کشور حداقل چند سال می تواند به مسیر اقتصادی خود ادامه دهد. غافل از آنکه تحمیل اراده جمعی کوچک به ملتی نتیجه ای جز این نداشته و نخواهد داشت. آن روز که سازمان مدیریت و برنامه ریزی یک شبه منحل شد، با ساتور نظارت استصوابی مجلس یکدست و فرمایشی شد، دستگاه قضا از اساس بی خاصیت گردید، انتخابات ریاست جمهوری مهندسی شد، برای ابقای دولتی نامشروع ندای مسالمت آمیز مردم در گلو خفه شد، بزرگان کشور در حبس قرار گرفتند، نیروهای اصیل انقلاب خانه نشین شدند، زندان ها مملو از اندیشمندان شد و از همه مهمتر نظامیان کنتوراتی سیاست،اقتصاد، ورزش، دانشگاه، حوزه و درمان را در اختیار گرفتند باید پیش بینی می شد چه بر سر این کشور و انقلاب آورده شد. بگذریم که در ابن باب سخن بسیار است.


در حالیکه تنها سه ماه از اجرایی شدن تحریم های نفتی و بانکی از سوی اتحادیه اروپا و دیگر متحدان می گذرد شاهد سونامی سقوط ارزش پول ملی به میزان ۷۵ درصد و رشد کم نظیر قیمت ها بودیم. به قول یکی از نمایندگان همین مجلس فلاکت اقتصادی. این در حالی است که اروپا و آمریکا خود را برای دور تازه ای از تحریم ها آماده می کنند که در آن صورت باید منتظر شوک بعدی باشیم. کمتر کسی است که شرایط فعلی بر او اثر نکرده باشد مگر عده ای که به تعبیر پدر بزرگوار دربندم نان شان در تحریم و دعوی است. آری آنان با ایده دور زدن تحریم ها این روزها شرکت ها ی صوری در دبی و جزایر بی نام و نشان تاسیس کردند و در این مدت کوتاه با رانت ارز دولتی و یا عنوان حق العمل کاری ثروت نامشروع بی حسابی رقم زدند که محمد رضا پهلوی و پدرش در پنجاه سال حکومت نتوانستند در رویای شان ببینند.


اگر به این واقعیت توجه کنیم که مقامات کشور ما در دهه چهارم حکومت شان هنوز هم از درک بدیهی ترین مباحث حقوق بین الملل گریزان هستند، آنگاه ارزش اعتراف دیر هنگام رییس دولت مستقر را بهتر درک می کنیم. اعترافی که می تواند زمینه ساز توافق های آتی گردد. فقدان قدرت دولت و حکومت در کنترل بازار آشفته ارز، کشور را در آستانه ورشکستگی قرار داده است و کیست که نداند عمیق تر شدن بحران موجود میان ایران با جامعه بین المللی و تداوم تحریم ها و افزایش دامنه آن نه تنها حوزه اقتصاد بلکه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشور در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.امیدوارم مقامات سیاسی کشور با درس گرفتن از بحران اخیر و نگاه به عاقبت کشورهای تحت تحریم در چند دهه گذشته به این امر رسیده باشند که حقوق بین الملل، مجموعه قواعد الزام آور بین المللی در روابط دول و اشخاص بین المللی است که بر پایه معاهدات،عرف، اصول عمومی حقوق، رویه قضائی و سایر منابع فرعی این حقوق قرار دارد. با توسعه و تکامل حقوق بین الملل، فعالیت دولت ها در عرصه های بین المللی در مسائلی از قبیل حقوق بشر، بهداشت، فرهنگ و اقتصاد رو به فزونی بوده و دامنه اختیارات آنان در چارچوب مرزهای ملی چه بخواهند و یا نخواهند روز به روز محدود تر می گردد. شناخت دقیق از حقوق بین الملل این امکان را به دولت ها می دهد تا با مشارکت فعال در عرصه های بین المللی از ظرفیت آن برای منافع ملی بهره گیرند، اما انکار آن موجب محرومیت از حقوق و الزام در انجام تکالیف و تعهدات خواهد شد.


پرونده هسته ای کشور در پرتو اشتباه و بی تدبیری مستقیم مسئولان اجرایی از آژانس بین المللی به شورای امنیت ارسال شد و نهیب جدی حقوق دانان مستقل و فهیم کشور که عوارض زیان بار حقوقی آن را با توجه به قضایای قبلی هشدار میدانند به سادگی نادیده گرفته شد. اگر بدنبال استیفای حقوق مسلم این ملت در موضوع مورد مناقشه اخیر هستیم باید بدانیم که مسیر انتخابی نه تنها ره به جایی نمی برد بلکه ملک و مملکت را در فلاکتی جانکاه گرفتار می کند. احقاق حقوق کشور در حوزه های مختلف از جمله دستیابی به انرژی هسته ای را باید از راهکارهای حقوقی و با اعتماد سازی بین المللی دنبال کرد. باید به این واقعیت توجه کرد که قطعنامه های مصوب شورای امنیت علیه کشورمان حتی اگر برخلاف عدالت و انصاف و بواسطه اعمال نفوذ دول قدرتمند تنظیم و تصویب شده باشد، لیکن آثار حقوقی آن مطابق تعهد کشورها در منشور ملل متحد ساری و جاری است. تلاش در جهت رفع نگرانی های بین المللی نه با فتوا حاصل می شود و نه با سخنان تهدید آمیز. از گرفتار کردن کشور در تله تحریم درس گرفته و پیش از آنکه کشور در انزوای بیشتر قرار گیرد و حلقه محاصره تنگ تر شود در نشست آتی به حل و فصل موضوع در چارچوب پادمان و آژانس بین المللی اقدام نمائیم. هر کس بر مسیر اشتباه فعلی که برابر است با تداوم و گسترش تحریم های بین المللی اصرار ورزد باید همزمان هزینه های مادی و معنوی آن که اعم است از مرگ، ویرانی و آوارگی میلیون ها ایرانی را پذیرا باشد. هزینه انسانی تحریم اگر از جنگ بیشتر نباشد کمتر نیست. تجربه تلخ عراق در خلال سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۳ که منجر به کشته شدن نزدیک به یک میلیون کودک بر اثر فقدان دارو و غذا گردید، گواهی است بر این ادعا. ارمغان تحریم های جامع نظیر آنچه در قبال رژیم آپارتاید، رودزیای جنوبی، لیبی، لیبریا، آنگولا و عراق اعمال شد جز فقر، فلاکت، ویرانی و سقوط چیز دیگری نبوده است که اینبار کشور ما بخواهد تجربه کند. رژیم های تحت تحریم علاوه بر هزینه های بسیار سنگین انسانی بر ملت خود، در نهایت بواسطه جنگ و یا شورش های داخلی یکی پس از دیگری فرو ریختند. اینکه عده ای می گویند اینبار ما می خواهیم ثابت کنیم در مقابل تحریم های بین المللی می شود ایستاد سخن هجو و ناحسابی است که در چند سال برابر است با جان صد ها هزار ایرانی بی گناه. بر این باورم که تک تک ایرانیان با علم و آگاهی از مسیر فعلی باید در این مورد تصمیم بگیرند و هر گونه تقیه و سکوت از سوی سیاستمداران و صاحبان اندیشه می تواند عوارض سنگینی بر ملت و کشور در آینده نزدیک تحمیل کند. 


منبع: وبلاگ نویسنده 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. 


دستان نامرئی

Posted: 08 Oct 2012 08:10 AM PDT

علی مزروعی
این نگاه که اخلالگران و مفسدان اقتصادی یا توطئه گران خارجی بوجودآورنده چنین بحران و تلاطمی هستند، سخت به بیراهه رفتن است


سالهاست که در کشور ما این داستان تکرار می شود و آن اینکه هروقت اوضاع اقتصادی بهم می خورد، و مثل این ایام بازار ارز و طلا متلاطم و قیمت ها بالا می رود، و مسئولان مربوطه از کنترل و مواجهه و مهار و بسامان کردن بازار در می مانند فورا بحث وجود اخلالگران و مفسدان و دست های پشت پرده در میان مسئولان اداره کشور، که خود باید پاسخگوی بوجودآمدن این وضعیت باشند، بالا می گیرد، و بدنبال آن سیلی از نیروهای انتظامی و امنیتی روانه خیابانها و بازار می شوند تا با شناسایی و بگیر و ببند و بازداشت و احیانا محاکمه این اخلالگران و مفسدان آرامش و ثبات را به بازار و جامعه و اقتصاد باز گردانند، و قیمت ها را البته در سطح قبل از تلاطم که در سطحی قابل تحمل تثبیت نمایند تا تلاطم بعدی. به هرحال تاریخ و تجربه نشان داده است که حاکمان و مسئولان اداره کشورما، همچون غالب خود ما، در ساده سازی مسائل و پناه بردن به " نظریه توطئه " برای بررسی و تحلیل مسائل ید طولایی دارند، و در برخورد با هرمسئله و موضوعی هم البته بدنبال راهی آسان برای سرکوب یا پاک کردن صورت مسئله آنهم با زور و غلبه می گردند، و کمترعادت و حوصله کالبدشکافی علمی و کارشناسی موضوع و یافتن راه حل های درست و مشکل گشا را دارند.

همه کسانی که دانشجوی علم اقتصاد بوده اند یا علاقه ای به مطالعات اقتصادی دارند نام " آدام اسمیت " (۵ ژوئن ۱۷۲۳ - ۱۷ ژوئیه ۱۷۹۰) را شنیده اند. وی فیلسوفی اسکاتلندی بود که از او به عنوان پیشروی اقتصاد سیاسی یاد می‌شود. او همچنین از نظریه‌پردازان اصلی نظام سرمایه‌داری مدرن به شمار می‌رود؛ اسمیت ایده‌های خود راجع به اقتصاد را در کتاب خود " ثروت ملل " به تفصیل شرح داده است.

« دستان نامریی » آدام اسمیت، اساس و بنیان اندیشه های اقتصادی او را که در کتاب بی نظیرش " ثروت ملل " تجلی یافته، شکل می دهد. اندیشه هایی که برای اولین بار با نگرش تحلیلی، منسجم و نظام‌مند به مباحث اقتصاد، آنرا بصورت یک علم تدوین کرد و با بنیان گذاری آنچه امروز، اقتصاد کلاسیک نامیده می شود، لقب پدر علم اقتصاد را برای صاحب این اندیشه ها به ارمغان آورد.

« دستان نامریی » آدام اسمیت که به احتمال زیاد نتیجه تعمیم نظریه ” دست راهنما “ی استاد اخلاقش، فرانسس هاچسن از دنیای اخلاق به دنیای اقتصاد است، در واقع چنین تحلیل می کند که برای تنظیم قیمت کالاها، مقدار و نحوه تولیدات، لازم نیست متوسل به دولت یا متولیانی شد که تعیین کنند، چه چیزی تولید شود؟ چگونه و با چه قیمتی؟ بلکه این نظم بازار آزاد است که با سیستم مبادله یا تجارت آزاد و با انگیزه های خودخواهانه، منفعت طلبانه و کمال جویانه تک تک افراد جامعه به گونه ای تنظیم می شود که در نهایت بهترین پاسخ را برای این سوالها یافته و تامین کننده نفع همگانی می شود. آدام اسمیت این قابلیت بازار آزاد را « دستان نامریی » بازار نامید.
اساس نظریه فرانسس هاچسن؛ استاد اخلاق آدام اسمیت نیز بر این پایه استوار است که حاکمیت بهتر اخلاق در جامعه، نه نتیجه یک مرجع اخلاقی مانند روحانیون یا دولت است، بلکه نتیجه یک نظم طبیعی نشات گرفته از خرد جمعی است که این خرد جمعی بهتر از هر نهاد و متولیانی می تواند مسیر درست اخلاقی جامعه را تعیین کند.

حال با توجه به آنچه آمد باید به این سئوال پاسخ داد که چرا هرازگاهی جامعه ما دچار یک چنین تلاطمی در بازار ارز و طلا یا مسکن یا...می شود؟ وآیا اخلالگران و مفسدان اقتصادی یا توطئه گران خارجی و دشمن بوجودآورنده چنین بحران و تلاطمی هستند؟ وآیا با نگاه های نظامی و امنیتی و بگیر و ببند و بازداشت و محاکمه و زندان می توان آنرا حل کرد؟ در پاسخ به این سئوالات از منظر علمی به جرئت می توان گفت که بستر و زمینه چنین رخدادهایی در جامعه را عملکرد حاکمیت بطور کلی و دولت بطورخاص بوجود می آورد، و در واقع بازاری را می سازد که « دستان نامرئی » بصورتی کاملا سودجویانه فعال می شوند تا بهره اقتصادی خود را از شرایط حادث ببرند. وقتی نقدینگی کشور در طول 7 سال نزدیک به 6 برابر افزایش می یابد وتولید ملی نمی تواند همپای آن حرکت کند و حداکثر درهمین زمان دو برابر می شود، و درنتیجه شاخص تورم افزایش نزدیک به چهار برابری سطح عمومی قیمت ها را ثبت می کند، و افزایش انبوه وارادات نرخ بیکاری را بالا می برد، و مجموعه عملکرد اقتصادی بدون برنامه دولت انباشتی از ناکارآمدی و بی کفایتی را تلنبار می کند، آیا انتظاری جز کاهش ارزش پول ملی را باید داشت؟ خوب تازمانی که دولت با درآمد بادآورده پول نفت می توانست در بازار به اندازه کافی ارز عرضه کند می توانست قیمت ارز را کنترل و ارزش پول ملی را بصورت مصنوعی در برابر ارزهای خارجی بالا نگه دارد ظاهرا مشکلی نبود و وضعیت آرام بنظر می رسید اما با تشدید تحریم های اقتصادی، که باز آنهم ناشی از اعمال سیاست خارجی تهاجمی و ماجرایانه همین دولت بوده است، برای جلوگیری از فروش نفت ایران و معاملات بانکی، دیگر گشاده دستی عرضه ارز بروی دولت بسته شد و « دستان نامرئی » خریداران فراوانی را علاوه بر مشتریان ثابت به بازار ارز برای حفظ ارزش پس انداز ریالی شان سرازیر کرد، و برپایه اصل اقتصادی عرضه- تقاضا، قیمت ارز راه افزایش را متناسب با وضعیت بازار در پیش گرفت، و البته در یک چنین شرایطی بازار سوداگری و دلالی هم رونق می یابد و به بحران دامن می زند.

همچنین در پاسخ به دو سئوال بعدی از منظر علمی می توان گفت این نگاه که اخلالگران و مفسدان اقتصادی یا توطئه گران خارجی بوجودآورنده چنین بحران و تلاطمی هستند، و با نگاه های نظامی و امنیتی و بگیر و ببند و بازداشت و محاکمه و زندان می توان مشکل را حل کرد، سخت به بیراهه رفتن است مگر اینکه حاکمیت بخواهد با پناه بردن به اینگونه تبلیغات بر بحران اقتصادی حادث سرپوش گذارد و زمان بخرد تا شاید فرجی حاصل شود.همچنان که اسمیت به شیواترین وجه توضیح داده است در ایران هم « دستان نامرئی » مثل همه جای دیگر عالم عمل می کند با این تفاوت که در " اقتصاد رانتی- نفتی " ایران امکان استفاده این « دستان نامرئی » برای آنانی که دسترسی به اطلاعات پنهان و مجاری قدرت دارند، بسیار گسترده است و جلوی کارکرد این « دستان نامرئی » را با بگیر و ببند و نیروهای امنیتی و انتظامی نمی توان گرفت چون نامرئی است و چون دربندی سر از روزن درآرد! راه حل بنیادی اینکه این « دستان نامرئی » چگونه در راه خیر عمومی بکار افتد و اسباب رشد و پویایی اقتصادی کشور را دامن زند به ایجاد شرایط عادلانه به مفهوم عام و رقابتی در کشوربازمی گردد که جزء وظائف اصلی حاکمیت و " حکمرانی خوب " است و متاسفانه فعلا در کشور ما مفقود است، و شرح و بسط آن مقالی دیگر را می طلبد.

در سایه این تحلیل به صراحت می توان گفت در برخورد با بحران کنونی حادث در بازار ارز و طلا کشورمان و افزایش هر روزه قیمت کالاها و خدمات قطعا نگاه امنیتی و بگیر و ببند راه حل نیست و فقط می تواند برای اندک زمانی روی آن سرپوش گذارد. راه حل اقتصادی هم فعلا بدلائل متعدد چاره ساز نیست، و راه حل عبور از بحران را باید در عرصه سیاست خارجی و داخلی جستجو کرد. راه حل بحران در تنش زدایی با خارج و اعتمادسازی در داخل نهفته است، و روشن است که برای ورود به این عرصه حاکمیت باید درگام اول اراده لازم را برای حل پرونده هسته ای با طرف های درگیر خارجی از خود به نمایش گذارد، و درعرصه داخلی هم فضا را بازکند و برگزاری یک انتخابات آزاد و رقابتی و عادلانه را با همه لوازم و مقتضیاتش در دستور کار قرار دهد تا از این طریق بتواند بستر حل بحرانی را که دامنگیر کشور شده است با مشارکت همه ایرانیان فراهم آورد، درغیر اینصورت باید منتظر روزها و ماه های سخت و دشواری برای ایران و ایرانی بود.
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.