جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


توقف خرید و فروش ارز در صرافی های تهران

Posted: 18 Oct 2012 10:28 AM PDT

جـــرس: بر اساس گزارش ها، صرافی های تهران روز چهارشنبه با پاک کردن قیمت ارزهای مورد داد و ستد از تابلوهای خود و بستن در صرافی ها خرید و فروش دلار را متوقف کردند.


به گزارش عصرایران، صرافان که با وجود بسته بودن در مغازه های خود، داخل صرافی حضور داشتند، نداشتن قیمت را دلیل توقف خرید و فروش دلار عنوان می کردند.


بنابراین گزارش، غیر از تابلوی یکی دو صرافی، روی تابلوی هیچ کدام از صرافی ها قیمتی درج نشده بود و با توجه به استقرار گشت انتظامی در حدفاصل چهارراه استانبول و میدان فردوسی از تعداد دستفروشان دلار نیز به شدت کاسته شده بود.

 


 

جانشین فرمانده سپاه: نیروهای موشکی سپاه برای هدف قرار دادن دشمن آماده‌اند

Posted: 18 Oct 2012 10:28 AM PDT

جـــرس: همزمان با آغاز رزمایش خیابانی سپاه پاسداران در تهران، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، روز پنجشنبه گفت: "نیروهای موشکی سپاه آمادگی دارند تا هر نقطه از خاک دشمن را هدف قرار دهند."


به گزارش تارنمای «انتخاب»، پاسدار حسین سلامی که در آغاز ِ رزمایش "الی بیت المقدس" سخن می‌گفت، اظهار داشت: سیستم دفاعی اسرائیل در مقابل حملات ایران و "سرشاخه های انقلاب اسلامی" بسیار آسیب پذیر است اما‌ در سیستم دفاعی ایران هیچگونه آسیبی وجود ندارد.


جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: "دشمنان جمهوری اسلامی امروز از هر زمان دیگری ناتوان تر شده اند."


لازم به ذکر است سپاه تهران با ۳۳۰ گردان٬ مرکب از ۱۵ هزار نفر برای مقابله با تهدیدات «سخت»٬ «نیمه‌ سخت»٬ «امنیتی» و «فرهنگی» در هشت منطقه تهران به مدت سه روز رزمایشی برگزار خواهد می کند.


به نظر می‌رسد مقام‌های جمهوری اسلامی از بیم بروز حرکت‌های خیابانی، برگزاری چنین تحرکاتی را در دستور کار خود قرار داده باشند.

 

به گزارش ایرنا، مراسم گشایش این رزمایش روز پنجشنبه، در محل دهکده «مقاومت»، واقع در شرق تهران و با حضور سرتیپ پاسدار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه، سرتیپ پاسدار محسن کاظمینی، فرمانده سپاه تهران بزرگ و مرتضی تمدن، استاندار تهران برگزار شد.

 

گردان‌های واکنش‌سریع بسیج، نیروهای رزمی «سازمان بسیج» هستند که به گفته محمدرضا نقدی، فرمانده کل بسیج در ماه‌های گذشته براساس «الگوهای جدیدی از مسایل رزمی و دفاعی» تشکیل شده‌اند.

 

محسن کاظمینی، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ، روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، در گفت و گو با خبرنگاران داخلی، هدف از برگزاری این رزمایش را "نمایش اقتدار سازمان‌دهی و قدرت بسیج در پاسخ به تهدیدات و نیز با عنوان پاسخی در مقابل اهانت [به گفته او] صهیونیستها به پیامبر اسلام" عنوان کرد.

 

​​به گفته وی، رزمایش مزبور با حضور «قرارگاه‌های کمیل، حمزه، الزهرا، آل محمد، لشکر ۲۷ محمدرسول الله، مالک، ولیعصر، کربلا، صابرین بسیج و قرارگاه سایبری در هشت منطقه مجزا» به نمایش در آمده است. همچنین ۱۲۰ گردان رزمی، ۳۰ گردان پشتیبانی رزم و ۱۸۰ گردان الزهرا و عاشورا که در مجموع ۳۳۰ گردان می‌شوند، در این رزمایش شرکت کرده‌اند.

رهبر مخالفان روسیه تحت حبس خانگی قرار گرفت

Posted: 18 Oct 2012 10:28 AM PDT

جـــرس: مقام‌های روسیه با تشکیل پرونده برای «سرگئی اودالتسوف»، از رهبران و برگزارکنندگان تظاهرات‌های ضد دولتی در این كشور، خانه وی و همفکرانش را بازرسی كرده و این فعال مخالف دولت را تحت حبس خانگی قرار دادند.


به گزارش یورو نیوز، سرگئی اودالتسوف مخالف زمامداری و قبضه قدرت توسط «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری فعلی روسیه بوده و متهم به طراحی "آشوب عمومی" در این کشور شده است.


ولادیمیر مارکین، سخنگوی کمیته تحقیق روسیه با هشدار به مخالفان دولت گفت: "مایلم خطاب به تمام کسانی که فکر می‌کنند می‌توانند در کشور ما، بدون مواجهه با عواقب آن، آشوب عمومی و حملات وحشت‌آفرین سازماندهی كرده و جان و سلامت مردم را تهدید کنند، هشدار دهم كه تصوری از کارآیی سازمان‌های ویژه حرفه‌ای ما ندارید و قوانین مدنی و جزایی ما را نمی‌دانید."

سرگئی اودالتسوف، متهم است که برای ایجاد آشوب عمومی در روسیه از نزدیکان «میخائیل ساكاشویلی» رئیس‌جمهوی گرجستان فرمان و پول دریافت کرده است. در صورت اثبات اتهام، تا ۱۰ سال زندان در انتظار وی است.
 

ادامه تغییرات مدیران دولت احمدی نژاد؛ فرزند مظفر رییس تاکسیرانی شد

Posted: 18 Oct 2012 10:09 AM PDT

جـــرس: محمد احمدی بافنده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران برکنار شد و فرزند مظفر وزیر پیشین آموزش و پروش جایگزین وی گردید تا روند تغییرات معنادار در طی چند سال اخیر در این حوزه شدت بگیرد.


به گزارش بازتاب، محمد احمدی‌ بافنده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تغییر کرد و میثم مظفر جایگزین وی در این سمت شد.


احمدی بافنده پیش از تاکسیرانی، شهردار منطقه ۱ و قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران بود. اما میثم مظفر فرزند حسین مظفر وزیر آموزش و پروش دولت نخست خاتمی که بعنوان اصولگرا به مجلس هفتم و نهم راه یافت و نماینده احمدی نژاد در شورای نظارت بر صداوسیما بود.


این آقازاده قبل از انتصاب به پست تخصصی مدیرعامل سازمان بزرگ تاکسیرانی تهران رییس دفتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بود که چندی پیش از سوی رییس این سازمان برکنار شد.


بازتاب می نویسد: میثم مظفر که از آن سو داماد مهدی کوچک زاده نیز محسوب می شود و به نوعی شاید بتوان آقازاده دو نبش خطابش کرد، گفته می شود تحصیلات تکمیلی را به پایان نرسانده است.


پیش از بافنده و در چند سال اخیر، فضل الله اسلامی، پیمان سنندجی و حسین تیموری سه مدیر عامل پیشین این سازمان بودند و به نظر می رسد گردش مدیریت در سازمان تاکسیرانی سرعت بسیار بالایی داشته و ثبات در آن به فراموشی سپرده شده است.

 

وضعیت نگران کننده میثاق یزدان نژاد و گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی گمنام

Posted: 18 Oct 2012 05:52 AM PDT

جـــرس: بر اساس گزارش ها، وضعیت جسمی و روحیِ زندانی سیاسی، ميثاق يزدان‌نژاد در زندان رجایی شهر همچنان وخیم بوده و مسئولین زندان از اعزام او به بیمارستان و امکان درمان وی جلوگیری می کنند.


تارنمای «شهروندیار» با انتشار یادداشتی پیرامون وضعیت این زندانی سیاسی و برخی زندانیان سیاسی و عقیدتی گمنام در زندان های ایران آورده است: "میثاق یزدان نژاد، دانشجوی ۲۶ ساله ای که سال ۸۶ به دلیل حضور در خاوران و مراسم سالگرد کشته شدگان دهه شصت در بیست سالگی بازداشت شد، با اینکه ادعای همکاری و عضویت در سازمان مجاهدین خلق را نپذیرفته، اما توسط دادگاه انقلاب به سیزده سال زندان محکوم شده است."


بر اساس این گزارش، ميثاق هم اکنون دوران محکوميت خود را با بيمارهای شديد عصبی و روانی در زندان رجايی شهر سپری مي کند و مدت هشت ماه نيز از افسردگی بسيار شديد رنج مي برد.


همچنین خاطرنشان شده است که وی به بیماری «فتق» نیز دچار شده و با آنکه خانواده‌اش هزينه درمان را تقبل کرده اند، اما از فرستادن او به بيمارستان به بهانه های مختلف جلوگيری شده است.


این یادداشت همچنین به تعدادی زیادی از زندانیان سیاسی، عقیدتی اشاره می کند، که در زندانهای جمهوری اسلامی به صورت گمنام و بعضا فراموش شده در حبس هستند.


 

عضو شاخص جامعه روحانیت: با بودن رهبری در راس کشور، هیچکس “غلطی” نمی تواند بکند

Posted: 18 Oct 2012 05:26 AM PDT

جـــرس: عضو شاخص جامعه روحانیت با اشاره به رخداد های سال آخر دولت محمود احمدی نژاد گفت: "در کشور ما قانون اساسی و رهبر عالی مقامی حضور دارند که با بودن آنها، هیچکس هیچ غلطی نمی تواند بکند. انشاءالله با پایان عمر این دولت، رییس جمهوری ولایی بر سر کار می آید و مشکلات فعلی مرتفع می شود، رییس جمهوری که در مجموعه اش از افراد مروج مکتب ایرانی خبری نباشد."


به گزارش صراط، جعفر شجونی پیرامون عدم حضور برخی از چهره های شاخص در جلسات جامعه روحانیت گفت: افرادی که با مجموعه تناقض دارند، در جلسات ما شرکت نمی کنند. مثلا هاشمی رفسنجانی به جز همان جلسات سال های نخست، دیگر در این جلسات شرکت نکرد و در مجموع 4 نفر در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی کنند. آقای ناطق نوری و آقای حسن روحانی به جهت مسایل مربوط به انتخابات 88 و آیت الله امامی کاشانی هم بعد از برخی مباحث، در جلسات غیبت دارند در حالی که دبیر جلسات، همه هفته برای همه ی آقایان دعوتنامه ارسال می کند.


شجونی حضور برخی افراد با افکار متفاوت نسبت به مجموعه ی روحانیت در جلسات این جامعه را عدم جنگ میان اعضا دانست و افزود: بعضا بنده تک مضرابی راجع به مواضع امثال هاشمی و... می زنم و دیگران سکوت می کنند.


عضو شورای مرکزی روحانیت تهران به اتفاقات سال آخر دولت احمدی نژاد اشاره کرد و افزود: در کشور ما قانون اساسی و رهبر عالی مقامی حضور دارند که با بودن آنها، هیچکس هیچ غلطی نمی تواند بکند. انشاءالله با پایان عمر این دولت، رییس جمهوری ولایی بر سر کار می آید و مشکلات فعلی مرتفع می شود، رییس جمهوری که در مجموعه اش از افراد مروج مکتب ایرانی خبری نباشد.


وی انتخاب مصطفی پورمحمدی به عنوان یکی از اعضای کمیته انتخابات جامعه روحانیت و احتمال کاندیداتوری و حمایت از وی را کاملا بی ارتباط دانست.


شجونی از ولایتی، حدادعادل و سعید جلیلی به عنوان افرادی نام برد که می توانند در مرتبه ی نخست انتخابات ریاست جمهوری یازدهم قرار بگیرند و دیگر افراد را در مرتبه های بعدی لیست کاندیداها برشمرد.


شجونی راجع به حضور اصلاح طلبان در انتخابات نیز مدعی شد: "آنها سرمایه هایشان را سوزاندند و با خیانتی که سرمدارانشان به انقلاب کردند، فعلا نمی توانند در این عرصه وارد شوند. ضمن اینکه کسی هم منتظر حضور آنها نیست و کسی نامه ی فدایت شوم برایشان ننوشته است."


وی احتمال کاندیداشدن افرادی همچون هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در انتخابات را رد کرد و ادامه داد: آنها نسبت به رهبری کوتاهی کردند، آن یکی نامه ی بی ادبانه نوشت، دیگری هم سکوت کرد و جزء ساکتین فتنه شد.


عضو جامعه روحانیت مبارز پیشنهاد خود به آیت الله مهدوی کنی، قبل از انتخابات مجلس نهم را یادآور شد و گفت: دعوای شما 4 روحانی (آیت الله مهدوی کنی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله محمد یزدی و آیت الله خوشوقت) به خاطر 4 غیرروحانی است(باهنر، لاریجانی، قالیباف، محسن رضایی)، شما روحانیون وارسته به این 4 غیر روحانی بگویید در اذهان مردم شما را به عنوان ساکتین فتنه می شناسند. بیایید با صدور یک بیانیه، تکیلف خود با فتنه و سران آن را مشخص کنید تا خیال مردم و روحانیت راحت شود.


شجونی ادامه داد: آیت الله مهدوی کنی در پاسخ به این پیشنهاد گفتند که از میان این 4 غیرروحانی، فقط می توانیم به یک نفرشان پیشنهادمان را ارایه دهیم و فقط حریف یک نفرشان می شویم. و دیدید که این اتفاق نیفتاد.


وی احتمال رای آوردن این 4 غیرروحانی در انتخابات پیش رو را بعید دانست.


شجونی در پایان گفتگویش با صراط، نسبت به اهانت به مصباح یزدی گله کرد و مدعی شد: "مصباح یزدی روحانی بزرگی است، رهبر ما به ایشان لقب مطهری زمان را داده. کتابهایی که نوشته را بسیاری از افراد از درکش عاجزند. ما به خاطر مسایل سیاسی بی ارزش نباید شان امثال مصباح را ناچیز بشماریم."
 

یک مقام نظامی: سوریه در حال حاضر عرصه زورآزمایی و پنجه در پنجه انداختن ماست

Posted: 18 Oct 2012 05:02 AM PDT

جـــرس: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی عادی نیستیم و درگیر جنگ اقتصادی هستیم گفت: در این زمینه وجود یک مرکز فرماندهی جنگ اقتصادی با همکاری دستگاه های مرتبط و حداکثر هماهنگی و هم افزایی بین نهاد ها ضروری به نظر می رسد.


پاسدار غلامرضا جلالی همچنین گفت که "سوریه در حال حاضر عرصه زورآزمایی و پنجه در پنجه انداختن جمهوری اسلامی با ابرقدرت‌هاست."


به گزارش مهر، پاسدار غلامرضا جلالی در پنجمین نشست روسای کمیته پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد با توجه به شرایط به وجود آمده در منطقه گفت: سوریه در حال حاضر عرصه زورآزمایی و پنجه در پنجه انداختن ما با ابرقدرت‌هاست. آرایش شکل گرفته در برابر سوریه آنچنان است که همه کار سوریه را تمام شده فرض می‌کردند، ولی موضع‌گیری جمهوری اسلامی و چین و روسیه محاسبات را بر هم زد. اظهار نظر وزیر خارجه روسیه که گفت هدف از سقوط نظام سوریه، تضعیف ایران است، این واقعیت را مشخص می‌کند که دنیا از جریان بوجود آمده در سوریه و اهداف آن آگاه است.


وی در ادامه اظهار داشت: موضوع مقابله با جمهوری اسلامی دارای یک محور اصلی است و آن مولفه اقتصادی است. ما از تهدید اقتصادی به عنوان تهدید نیمه سخت یاد می‌کنیم‌، با بررسی درگیری‌های نظامی آمریکا و در سال‌های گذشته متوجه می‌شویم که در همه آن‌ها مولفه اقتصادی نقش اساسی و محوری داشته است. در حال حاضر پیشرفته‌ترین مدل جنگ اقتصادی که تجربه آمریکا در دیگر کشورها مثل کره، عراق، خیلج کوبا و ... بوده بر ضد ما به کار گرفته شده است.


جلالی تاکید کرد: این جنگ اقتصادی دارای یک پایه علمی و دانش‌بنیان است و می‌بینیم که آنها با مطالعه دقیق و آگاهی کامل از نقاط ضعف ما و استفاده از مراکز علمی و پژوهشی خود برنامه‌های خود را بر ضد ما تدوین می‌کنند. همچنین مولفه‌های قدرت از قبیل مصوبات شورای امنیت سازمان ملل، تعامل با اروپا،‌ تشویق و تنبیه‌های اقتصادی،‌ ابزار رسانه‌ای،‌ ابزار دیپلماتیک و غیره مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد.


جلالی بدون اشاره به بحران اقتصادی موجود و سوء مدیریت ها گفت:: امروز با توجه به نظریه جنگ مردم محور، تمرکز دشمن بر روی مردم و نیازهای مردم است تا با اعمال فشار بر مردم و سپس انتقال این فشار از مردم به دولت به هدف خود برسد. ما باید نیازهای اساسی مردم را بشناسیم و اولویت‌بندی‌ها را مشخص کنیم. باید سبد کالای اساسی مردم تحت هر شرایطی تامین شود تا خانواده‌ها توان اداره خود را از دست ندهند و فشار اقتصادی بر مردم وارد نشود و آثار این تحریم‌ها کاهش پیدا کند. باید حوزه‌های کم اهمیت را رها کنیم و به حوزه‌های مهم بپردازیم. باید ذخایر استراتژیک را هم در حوزه گندم، سوخت، دارو و ... که بحث بسیار مهمی است ولی در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته عملی کنیم.


رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین گفت: توجه به این نکته که تهدید دشمن فراگیر و همه جانبه، آرام و تدریجی و متمرکز بر نیازهای اصلی مردم با هدف عبور از آستانه تحمل جامعه است، بحث آگاهی دادن به مردم و کنترل جو روانی و آرامش جامعه که وظیفه صدا وسیما و رسانه‌هاست مد نظر قرار بگیرد. باید بدانیم دشمن به طور دقیق در حال رصد کردن جامعه و وضع اقتصادی ماست.


وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که سناریوی بکار گرفته شده بر ضد ما از نوع تهدید نیمه سخت و ترکیبی از تهدید اقتصادی، اقدامات ضد امنیتی و عملیات روانی است. اقتصاد ما دارای وابستگی روانی به بازار ارز و دلار است و تغییرات در نرخ ارز باعث تغییر در همه بخش‌های اقتصادی از بالا تا پایین، حتی حوزه‌های غیر مرتبط می‌شود. باید برای بازار ارز برنامه جامع، نظام‌مند و بلند مدت داشته باشیم. باید ارز برای کالاهای اساسی مانند دارو مصرف شود نه برای سیاحت و تفریح و مسافرت‌های خارجی بی‌مورد. باید بپذیریم که در شرایط اقتصادی عادی نیستیم و درگیر جنگ اقتصادی هستیم.


به گفته وی،در این زمینه وجود یک مرکز فرماندهی جنگ اقتصادی با همکاری دستگاه‌های مرتبط و حداکثر هماهنگی و هم افزایی بین نهادها ضروری به نظر می‌رسد. این مرکز فرماندهی باید دارای تصمیم‌گیری صحیح و همچنین سرعت در تصمیم‌گیری باشد تا فقط نظاره‌گر گذر تهدید از ما نباشد و بموقع وارد عمل شود.


جلالی اظهارداشت: با توجه به اینکه امسال از سوی رهبری به عنوان سال تولید ملی نامگذاری شده،در حوزه نفت و گاز، کشاورزی و دارو دارای این توان هستیم که به خودکفایی برسیم و این حوزه‌ها دقیقا جایی است که دشمن بر روی آن متمرکز شده است.


همزمان محمدرضا نقدی فرمانده کل بسیج گفت: وضعیت فعلی ایران از محاصره شعب ابیطالب بدتر نیست.

 

به گزارش ایسنا، پاسدار نقدی گفت: پیامبر در شعب ابیطالب که ریگزاری بیش نبود و حتی علف هم در آن رویش پیدا نمی کرد، سه سال مقاومت کرد، حال ما در ایران با این همه ثروت و منابع آیا نمی توانیم مقاومت کنیم.

 

نقدی گفت:در مکتب اسلام تسلیم معنا ندارد و باید در عرصه اقتصادی نیز مقاومت و ایستادگی کرد.
 

کسانی که در اسارت شما هستند، تصمیم گیرندگان سیاست‌های غلط حاکمان ایران نیستند

Posted: 18 Oct 2012 04:38 AM PDT

شورای هماهنگی راه سبز امید خطاب به شورای ملی سوریه:
جـــرس:شورای هماهنگی راه سبز امید طی نامه ای به رییس شورای ملی سوریه، ضمن درخواست آزادی گروگان های ایرانی، خطاب به این گروه ائتلاف مخالفین بشار اسد اعلام داشت: "مصرانه و صمیمانه از شما درخواست می‌کنیم از ادامه سیر خشونت در قبال اسرای خود جلوگیری کنید، چرا که این راه بی سرانجام است. ای بسا آزادی گروگان‌های ایرانی که می‌تواند به مردم ایران و نه حاکمان آن هدیه شود، راه را برای بازگشت به مبنای اساسی روابط بین مسلمانان که رحمت، صلح و همبستگی است باز کند."

 

شورای هماهنگی راه سبز امید خطاب به عبدالباسط سیدا، رئیس جدید شورای ملی سوریه خاطرنشان کرد که "مبادا رفتار ما مسلمانان و آزادی‌خواهان، راه را برای کسانی که می‌خواهند چهره‌ی دین ما و حرکت‌های دمکراتیک در منطقه را به خشونت‌طلبی آلوده سازند هموار کند. کسانی که در اسارت شما به‌سر می‌برند، تصمیم گیرندگان سیاست‌های غلط حاکمان اقتدارگرای ایران نیستند. خانواده‌های آنها همان اندازه در نگرانی و دلتنگی هستند که خانواده‌های مبارزان زندانی در کشور شما."
 

به گزارش جرس، این گروه از جنبش سبز ایران خطاب به مبارزان سوری خاطرنشان کرده است که "مردم آزاده‌ ایران از ابتدای حرکت اصلاح‌طلبانه‌ و اعتراضی مردم سوریه در کنار شما بوده و همچنان هستند. رهبران جنبش سبز مردم ایران، پس از تقاضای راهپیمایی در حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی منطقه به بند کشیده شده‌اند. ایرانیان نیز همچون شما، خواستار حکومتی آزاد، پاسخگو، متکی به آراء اکثریت، مقید به قوانین عادلانه، و برآمده از انتخابات آزاد و سالم هستند. ما نیز مانند شما از پشتیبانی بی قید و شرط حاکمیت ایران از رژیم خودکامه‌ای که بر کشور شما سایه افکنده ناراضی هستیم و آن را به شدت محکوم می‌کنیم."

 
بسم الله الرحمن الرحیم
 

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ

 
جناب آقای عبد الباسط سیدا
ریاست شورای محترم ملی سوریه
 

مدتی است که تعدادی از اتباع ایرانی توسط شاخه‌ای از ارتش آزاد سوریه به اسارت گرفته شده‌اند. اخیرا اعلام شده که در صورت آزاد نشدن مبارزان دربند حکومت اقتدارگرای بشار اسد، بازداشت‌شدگان مزبور در اقدامی تلافی‌جویانه، جان خود را از دست خواهند داد.

مردم آزاده‌ی ایران از ابتدای حرکت اصلاح‌طلبانه‌ و اعتراضی مردم سوریه در کنار شما بوده و همچنان هستند. رهبران جنبش سبز مردم ایران، پس از تقاضای راهپیمایی در حمایت از جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی منطقه به بند کشیده شده‌اند. ایرانیان نیز همچون شما، خواستار حکومتی آزاد، پاسخگو، متکی به آراء اکثریت، مقید به قوانین عادلانه، و برآمده از انتخابات آزاد و سالم هستند. ما نیز مانند شما از پشتیبانی بی قید و شرط حاکمیت ایران از رژیم خودکامه‌ای که بر کشور شما سایه افکنده ناراضی هستیم و آن را به شدت محکوم می‌کنیم. ما نیز خود قربانی خودکامگی‌ایم. اما پیامبر ما و شما، ما را به خردپیشگی و صلح فراخوانده و رفتارش با اسیران، بذر محبت و نور انسان دوستی در دل ها می‌افشاند. مبادا رفتار ما مسلمانان و آزادی‌خواهان، راه را برای کسانی که می‌خواهند چهره‌ی دین ما و حرکت‌های دمکراتیک در منطقه را به خشونت‌طلبی آلوده سازند هموار کند. کسانی که در اسارت شما به‌سر می‌برند، تصمیم گیرندگان سیاست‌های غلط حاکمان اقتدارگرای ایران نیستند. خانواده‌های آنها همان اندازه در نگرانی و دلتنگی هستند که خانواده‌های مبارزان زندانی در کشور شما.

مصرانه و صمیمانه از شما درخواست می‌کنیم از ادامه سیر خشونت در قبال اسرای خود جلوگیری کنید، چرا که این راه بی سرانجام است. ای بسا آزادی گروگان‌های ایرانی که می‌تواند به مردم ایران و نه حاکمان آن هدیه شود، راه را برای بازگشت به مبنای اساسی روابط بین مسلمانان که رحمت، صلح و همبستگی است باز کند. از خداوند قادر، پیروزی خواهران و برادران آزادی‌خواه سوری خود را مسئلت داریم.

شورای هماهنگی راه سبز امید
=============================


بسم الله الرحمن الرحيم

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ

 
السيد عبد الباسط سيدا

رئيس المجلس الوطني السوري المحترم

 

منذ فترة اسر لواء من الجيش السوري الحر عددا من المواطنين الايرانيين. و قد أعلن مؤخرا "ما لم يتم اطلاق سراح المقاتلين المعتقلين في سجون حكومة الطاغية بشار الاسد فسوف يقتل الاسرى الايرانيين انتقاما لكل المجازر و الاعمال التعسفية التي يقوم بها النظام السوري."

الشعب الايراني الحر اعلن وقوفه بجانت الحركة الاصلاحية و الاحتجاجية للشعب السوري منذ انطلاقها. و فرضت السلطات الايرانية الاقامة الجبرية بحق قادة الحركة الخضراء بعد أن دعوا الى مظاهرةٍ نصرةَ للحركات التحريرية التي تشهدها المنطقة. و الشعب الايراني كشعبكم يطالب بقيام دولة حرة و حكومة مبنية على اساس اصوات الشعب عبر انتخابات حرة و نزيهة مقيدة بقوانين عادلة. و نحن ايضا ندين بشدة الدعم اللامشروط الذي يقدمة النطام الايراني للنظام الجبار الذي يلقي بظلاله على بلدكم. و نحن ايضا ضحايا الظلم و القهر. لكن نبينا الذي هو نبيكم ايضا يدعونا الى العقل و السلام و كان يغرس بذور المحبة و نور النسانية في القلوب بتعامله المنقطع النظير مع الاسرى. حذاري من أن تصرفاتنا نحن المسلمون و المطالبون بالحرية أن تمهد الطريق للذين لا نية لهم الا تلطيخ صورة ديننا و الحركات الديمقراطية في المنطقة بالعنف و القتل و الدمار. أن الاسرى الايرانيين الذين بين أيديكم ليس لهم اي دور في رسم سياسات سلطة الاستبداد في ايران. و عائلاتهم قلقون على مصريهم كعائلات معتقليكم في سجون النظام الاسدي.

نتوسل اليكم بأن توقفوا استمرار العنف بحق الاسرى الذين بين يديكم لأن مصر اعمالٍ كهذه ليس الى ضياع. و لعل اطلاق سراح الاسرى الايرانيين الذي يمكن أن يكون هدية للشعب الايراني و ليس للنظام أن يمهد الطريق لعودة العلاقات بين المسلمين الى طريق المحبة و السلام و الوحدة. و نسأل الله القادر انتصار اخواننا و اخواتنا الاحرار في سوريا على نظام القهر و القمع.


الهيئة التنسيقية لطریق الامل الخضراء الايرانية


In the name of God, the Merciful, The Compassionate
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
His Excellency Mr Abdolbasset Sida

Ghairman of the Syrian National Council

We are writing to you with respect the group of Iranian citizens who were taken captive some time ago by a branch of the Syrian Free Army. According to a recent announcement, if the militants imprisoned by the
authoritarian Assad regime are not released, the Iranian captives would lose their lives in retaliation.

The Iranian freedom-loving people have been supporting the pro-reform, protest movement of the Syrian people from the very beginning and continue to do so. The leaders of the Green Movement in Iran were
taken into custody and placed under house arrest after their call for a popular rally in support of the liberation movements in the region. The Iranian people, like the Syrian people, aspire to have a
democratic, accountable, law-abiding government, based on the rule of majority and free and fair elections. We, just like you, are deeply dissatisfied with the total and unconditional support of the
authoritarian apparatus in Iran of the dictatorial regime dominating your country and condemn it. The Prophet (PBUH), whom we both follow, has advised all of us of discretion and peace and treatment of
prisoners with kindness and empathy. Lest the conduct of us Muslims and freedom-fighters serve the malicious purposes of those who want to distort with wanton violence the image of our religion and the
democratic movements in the region.  Those in your hands are not responsible for the wrong policies of the authoritarian apparatus in Iran; their families are as concerned and anxious about their health
and safety as are the families of imprisoned militants in your own country.

As brothers in Islam, we request you, sincerely and emphatically, to avoid falling in the ditch of perpetrating violence against those in your captivity. This is an impasse with no return. We are sure that
release of the Iranian hostages, a gesture of magnanimity to the Iranian people and not to the ruling apparatus, will certainly help strengthen the bonds of Islamic fraternity, empathy and solidarity
among the Muslims. We pray to Almighty God for the victory of our freedom-loving Syrian brothers and sisters.

The Coordinating Council of the Green Path of Hope

انتقاد مجدد مراجع از وضعیت موجود: زیبنده نیست این همه فقیر، محتاج و بیكار داشته باشیم

Posted: 18 Oct 2012 04:38 AM PDT

بیش از ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در کشور گرسنه داریم
جـــرس: در ادامه انتقادات مراجع تقلید از شرایط اقتصادی موجود و وضعیت معیشتی بغرنج شهروندان، آیت الله صافی گلپایگانی اظهار داشت: زیبنده نظام اسلامی نیست كه این همه فقیر، محتاج و بیكار در آن باشد و همزمان آیت الله محمد علی گرامی با انتقاد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهارداشت: "آنرا به نفع نمی دانم،از اول هم به نفع نمیدانستم" و با اشاره به تاسیس حساب ذخیره ارزی گفت: "آن همه ذخیره كجا رفت؟ نفت را بشکه ای ۱۲۰ دلار فروختند باز هم با مشکل مالی مواجه هستند... آدم واقعا متاسف می شود كه آن میزان منابع حساب ذخیره ارزی که آن سید مظلوم جمع کرده بود،اینچنین بی برنامه هزینه شد."   همچنین رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی اعلام کرده است که "طبق آمار ۵ درصد از جمعیت ایران از گرسنگی رنج می‌برند... یعنی بیش از ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در کشور گرسنه هستند."

 

به گزارش تارنمای شفقنا(پایگاه بین المللی همکاریهای خبری شیعه)، روز سه شنبه جمعی از خیرین مسكن‌ساز با آیت الله صافی گلپایگانی دیدار كردند.


صافی گلپایگانی در این دیدار از گسترش فقر و بیکاری در ایران انتقاد کرده و گفت: زیبنده نظام اسلامی نیست که این همه فقیر، محتاج و بیکار در آن باشد."


این مرجع تقلید بیان داشت: جامعه متمدّن و جامعه صحیح اسلامی، جامعه‌ای است كه مثل همین برنامه‌هایی كه شما عزیزان متقبل شده‌اید در آن رواج داشته باشد. هر چه در جامعه اشخاص خیر بیشتر باشند، این علامت حیات جامعه است و هر چه كمتر باشند علامت این است كه جامعه ساقط شده و از بین رفته است؛ اگر آثار خیر در جامعه‌ای كم شد، باید اعلام خطر كرد كه این جامعه رو به فنا است امّا اگر آثار خیر زیاد شد، باید امیدوار بود كه این جامعه رو به پیشرفت و تعالی است.


آیت الله صافی خاطرنشان کرد که "ببینید امیرالمؤمنین علیه‌السّلام چطور به فكر دیگران است كه میفرماید: من نمیتوانم زندگی راحتی داشته باشم و از طعام‌های مختلف نزد من باشد و در نقطه‌ای از حجاز یا یمامه كسی باشد كه یك قرص نان نداشته باشد و گرسنه بخوابد. باید همه و به خصوص مسئولان، امیرالمؤمنین را الگوی خود در خدمت به جامعه اسلامی قرار دهند. زیبنده نظام اسلامی نیست كه این همه فقیر، محتاج و بیكار در آن باشد. من از مردم و خیرین میخواهم خودشان وارد شوند، مشكلات مردم را حل كنند و منتظر مسوولین نباشند."


آنهمه پولی که آن سید مظلوم جمع کرده بود، چه شد؟
همزمان و به گزارش ایلنا، آیت الله محمد علی گرامی نیز با انتقاد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی اظهارداشت: طرح یارانه‌ها را به نفع نمیدانم،از اول هم به نفع نمیدانستم.دولت به جای اینكه هزینه‌های گزافی برای پرداخت پول به مردم متحمل شود می بایست این پول را مدیریت میكرد تا در چرخه اقتصاد تولید محور به كار آید.


آیت الله محمد علی گرامی ضمن تاكید بر اشتباه بودن طرح حذف سوبسیدها (هدفمندی یارانه ها) تصریح كرد: بهتر بود این هزینه گزاف در تولید سرمایه‌گذاری میشد تا با تاسیس كارخانه‌ها سطح اشتغال نیز افزایش یابد و از این طریق مردم به سطح بالاتری از رفاه برسند.


وی با اشاره به تاسیس حساب ذخیره ارزی خاطرنشان كرد: اگر آن ذخیره نبود که الان وضعیت کشور چنین نبود.آن همه ذخیره كجا رفت؟ نفت را بشکه ای۱۲۰دلار فروختند باز هم دولت با مشکل مالی مواجه است الان خیلی از بودجه‌ها حتی قطع شده،حتی در حوزه و دفتر تبلیغات اسلامی هم بودجه‌ها قطع شده است. آدم واقعا متاسف می شود كه آن میزان منابع حساب ذخیره ارزی که آن سید مظلوم جمع کرده بود،اینچنین بی برنامه هزینه شد.


وی ادامه داد: "این نشان میدهد كه مدیریت اشکال دارد وسط کار هم که صلاح نیست، مدیر تغییر کند‏ چون هرج و مرج ایجاد میشود اما واقع این است که من از همان اول کار پیش بینی میکردم که این نوع مدیریت نتیجه نمیدهد. كار كه با شعار جلو نمیرود.حتی بعضی از ادبیات آنها هم خوب نیست، وقتی با دشمن میخواهید صحبت کنید،نباید حرف‌های سبک بزنید، ادبیات باید متین باشد."


شمار گرسنگان کشور
امروز روزنامه مردمسالاری طی گزارشی با طرح این پرسش که "چه تعداد گرسنه در کشور داریم؟" به اظهارات رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی اشاره کرد که گفته: "طبق آمار ۵ درصد از جمعیت ایران از گرسنگی رنج می‌برند... با این حساب می‌توان گفت که بیش از ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر در کشور از گرسنگی رنج می‌برند."


مردمسالاری می افزاید: "با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و افزایش روزافزون قیمت محصولات غذایی در ماه های اخیر،می‌توان ادعا کرد که آمار واقعی، فراتر از ارقام مذکور بوده و با استمرار این روند، فراتر از آن نیز خواهد رفت."

این روزنامه خاطرنشان کرد: "اگر گرسنگی به گونه ای تعریف شود که مفاهیمی چون "کمبود تغذیه‌ای" و "سوء‌تغذیه" را نیز در بر گیرد موضوع بسیار گسترده تر و آمار بسیار نگران کننده تر خواهد بود."

مردمسالاری افزود: "طبق تعریف بانک جهانی، امنیت غذایی «موجود بودن غذا»، «دسترسی به غذا» و «پایداری در دریافت غذا» است، و باید پذیرفت که به لحاظ عدم مدیریت صحیح بر منابع تأمین و تولید مواد غذایی و نیز فشارهای وارده بر اقتصاد کشور درصورت استمرار روند فعلی، کشور به سمت کاهش امنیت غذایی پیش می‌رود و کاهش امنیت غذایی،آمار فعلی گرسنگی را در جامعه به شدت افزایش خواهد داد."

این روزنامه منتقد دولت در پایان با اشاره به مدعیات دولتی ها نوشت: "به رغم اینکه دولت و دولتمردان عنوان می‌کند که حتی یک گرسنه در کشور وجود ندارد، اما «آمار سازمان های جهانی از وجود حداقل ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار گرسنه در کشور حکایت می‌کند و این درحالی است که این تعداد در سال ۸۶ کمتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است."

 

بحران پیش رونده‌ی اقتصاد؛ رهبر شرایط را عادی می داند

Posted: 18 Oct 2012 04:29 AM PDT

مرجان سیادت
جرس: چند روز پس از آنکه رهبر جمهوری اسلامی در سفر به استان خراسان جنوبی از مسوولان سیاسی و روسای قوای سه گانه درخواست کرد "در مدت باقیمانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد"، چهره های رادیکال های جریان اصولگرا به ارایه نسخه هایی جدید برای آرامش سیاسی پرداختند.

 

اصولگرایان و حامیان محمود احمدی نژاد در ایام انتخابات ریاست جمهوری دهم و ماه های پس از آن به خصوص در جریان اعتراضات مردم آنچنان فضا را به سمت تنش پیش بردند که اثرات آن همچنان باقی مانده و رهبران جنبش سبز بیش از 600 روز است که در حبس خانگی به سر می برند.
اصولگرایان که "نظر" رهبری جمهوری اسلامی را به "نظر" محمود احمدی نژاد نزدیک تر دیده بودند به سبک همیشگی خود تصمیم گرفتند، منتقدان و مخالفان دولت دهم را به ارتباط با آمریکا و غرب نسبت دهند. به اعتقاد برخی نمایندگان مجلس و چهره های نزدیک به آقای خامنه ای و همچنین حامیان احمدی نژاد، رهبران جنبش سبز به قصد براندازی نظام وارد صحنه انتخابات شده بودند.
چند ماه پس از انتخابات که همچنان اعتراض های مردم نسبت به رفتار تند و توام با خشنوت حاکمیت ادامه داشت، قوه قضاییه با چراغ سبز آقای خامنه ای دادگاه های فرمایشی را با حضور بازداشت شدگان پس از انتخابات یعنی حامیان میرحسین موسوی و معترضان به نتیجه انتخابات برگزار کرد و آنها به زندان های طولانی مدت محکوم شدند و حتی برای برخی حکم اعدام هم صادر شد.
واکنش های تند جمهوری اسلامی به اعتراض ها نتیجه ای در پی نداشت و حضور آشکار مردم در خیابان ها تا 25 بهمن ماه سال 89 ادامه یافت. اصولگرایان مجلس هشتم یک روز پس از 25 بهمن ماه در صحن علنی بهارستان با شعار مرگ بر موسوی، کروبی و هاشمی رفسنجانی، خشم و عصبانیت خود را از تداوم اعتراض های مردم اعلام کردند. نمایندگان شعار می‌دادند "ما همه سرباز توییم خامنه‌ای، گوش به فرمان توییم خامنه‌ای." علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این شعارها گفت با توجه به مسائلی که این روزها رخ داده است فکر می‌کنم که باید یک میدان تحریر در مجلس ایجاد کنیم.
درخواست رادیکال های اصولگرا از نظام یا همان آقای خامنه ای، اشد مجازات برای سران مخالفان دولت بود. اشد مجازات در قانون مجازات اسلامی به معنای "اعدام" است.
چند روز پس از شعار مرگ علیه مسوولان سابق جمهوری اسلامی در مجلس هشتم که دیگر به سران فتنه شهرت یافته بودند، نیروهای امنیتی با گرفتن دستور از بیت رهبر جمهوری اسلامی، تیم حفاظت میرحسین موسوی و مهدی کروبی را خلع کردند و آنها را در حبس خانگی قرار دادند.
آنها پس از حبس رهبران جنبش سبز به ظن خود صورت مساله را پاک کردند در حالی که مشکلات اصلی کشور به دلیل عملکرد بد دولت مورد حمایت اصولگرایان عریان شدند و کار به جایی رسید که بارها طرح عدم کفایت احمدی نژاد تا مرحله عملیاتی شدن هم پیش رفت اما به نتیجه نرسید و آنطور که برخی اصولگرایان از جمله محمدرضا باهنر گفتند "نظر رهبری بر ادامه کار دولت تا پایان مدت قانونی است." هرچه باشد رهبر جمهوری اسلامی همه اعتبار خود را طی این سال ها برای احمدی نژاد در طبق اخلاص گذاشته بود.
اصولگرایان رادیکال هم پس از بروز چالش هایی میان رهبر جمهوری اسلامی و احمدی نژاد نظیر جریان انحرافی، مشایی، برکناری وزیر اطلاعات، قهر 11 روزه و ... با تغییر تاکتیک اعلام کردند که دیگر از دولت حمایت نمی کنند؛ اتفاقی که ناظران با دیده تردید به آن نگریستند.
حالا سه سال و نیم و از روزها گذشته و اصولگرایان در هفت و نیم سالی که به صورت مطلق کشور را به دست گرفته اند تورم 70 درصدی، بیکاری، گرانی، فقر، افزایش فاصله طبقاتی و آسیب های جدی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برای جامعه باقی گذاشته اند تا جایی که برخی تحلیل گران از قرار گرفتن جمهوری اسلامی در آستانه فروپاشی اقتصادی خبر می دهند.
رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار به وجود بیکاری و گرانی در کشور اعتراف کرد و البته آن را قابل حل دانست. بحران اقتصادی کار را به جایی رساند که او در سفر خود به استان خراسان شمالی به مخاطبان خود اینگونه دستور داد "مردم حواسشان جمع است، مسئولان قوای سه‌گانه هم کاملا مراقب باشند تا بدخواهان نتوانند آرامش موجود را که نشانه اقتدار عظیم کشور محسوب می‌شود، بر هم بزنند. در مدت باقیمانده تا انتخابات و در خود انتخابات، همت همه مسئولان بر حفظ آرامش و اجتناب از جنجالی شدن فضای سیاسی کشور متمرکز باشد."
به نظر می رسد آقای خامنه ای بیش از آنکه نگران انتخابات آینده باشد، به احتمال فروپاشی اقتصادی فکر می کند که با ادامه همین روش دور از تصور هم نخواهد بود.
با این حال پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در خصوص آرامش سیاسی، همان چهره های رادیکال اصولگرا که با عصبانی کردن مردم مسبب اعتراض های آنها شدند، پس از سخنان آیت الله خامنه ای با چرخشی 180 درجه ای، پرچمدار آرامش و ثبات در کشور شده اند.

واکنش رادیکال ها
حمید رسایی از نمایندگان نزدیک به محمود احمدی نژاد در مجلس معروف به وکیل الدوله در این خصوص اعلام کرد: "گزینه‌های در مظان کاندیداتوری ریاست جمهوری باید مراقب هواداران خود باشند، چراکه اگر آنها بتوانند جامعه هوادار خود را در جهت کنترل عقده‌ها و هیجانات کاذب هدایت کنند، می‌توانند نقش بسزایی در آرامش و ثبات سیاسی کشور داشته باشند."
رسایی به همراه کوچک زاده، حسینیان، آقاتهرانی و دیگر اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم، پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم طرحی را آماده کرده بودند تا معترضان بلافاصله پس از دستگیری اعدام شوند. حتی حسینیان در اعتراض به عدم تصویب این طرح از سوی نمایندگان مجلس هشتم، صوری استعفا داد.
همچنین پرویز سروری از چهره های نزدیک به کانون رهپویان و جمعیت ایثارگران -که رابطه نزدیکی با سیدمجتبی خامنه ای فرزند رهبر جمهوری اسلامی دارند، به عنوان یکی دیگر از طرفداران ایجاد آرامش اعلام کرد: "مهم‌ترین موضوعی که به طور حتم ثبات و آرامش را در فضای سیاسی کشور رقم خواهد زد این است که مسئولین به ویژه سران قوا به دور از رسانه‌ها اختلافات خود را حل کنند."
فاطمه آلیا عضو شورای مرکزی جبهه پایداری نزدیک به مصباح یزدی اظهار داشت: "ثبات و آرامش سیاسی را یک عامل بازدارنده و مانعی برای دشمنان دانست که در فضای جنگ نرم بسیار اهمیت دارد."
جبهه پایداری نوع پیشرفته فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس هشتم بود که برای جلوگیری از وحدت اصولگرایان با نظر مصباح یزدی ایجاد شد. به اعتقاد اعضای جبهه پایداری، آن دسته از اصولگرایانی که در جریان اعتراض های مردم ساکت بودند و آنها را محکوم کردند، نباید وارد انتخابات یا لیست های انتخاباتی شوند.
اصولگرایان جمهوری اسلامی در حالی بر طبل آرامش می کوبند که همین سه سال و اندی پیش خواستار اعدام میرحسین موسوی، کروبی و معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم با اسم رمز "فتنه" بودند. اما حالا که بار دیگر موسم انتخابات فرارسیده آنها از آرامش و ثبات سیاسی دم می زنند در حالی رهبران جنبش سبز همچنان در حبس خانگی به سر می برند و تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و روزنامه نگاران مستقل همچنان در زندان اوین دوران محکومیت خود را می گذرانند.
به نظر می رسد جمهوری اسلامی که برخلاف انتخابات قبلی که حضور توام با شادی و هیجان مردم و طرفداران جنبش سبز در خیابان ها را پذیرفته بود این بار می خواهد در فضایی پلیسی- امنیتی از گردنه سخت انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به سلامت عبور کند بلکه در این شرایط اقتصادی ناگوار بیش از این دچار چالش امنیتی و بحران مشروعیت نشود.
این در حالی است که در صورت ادامه شرایط بحرانی فعلی، رسیدن به تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در اما و اگر قرار گرفته و فروپاشی اقتصادی، سنگین تر از گذشته بر پیکره حاکمیت جمهوری اسلامی سایه انداخته است. به اعتقاد تحلیل گران، در صورتی که این بار فشار اقتصادی منجر به حضور مردم در خیابان ها شود، "شورش اجتماعی" رخ می دهد و مبارزه با آن چندان ساده نخواهد بود چرا که اعتراض نه درباره رای و تقلب در انتخابات که به دلیل گرسنگی و اثرات آن است.