جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بر اثر درگیری مسلحانه در فرودگاه مهرآباد، دو مامور کشته و زخمی شدند

Posted:

جرس: درگیری مسلحانۀ نیمه شب سه شنبه در اطراف فرودگاه مهرآباد، موجب کشته شدن یکی از ماموران نیروی انتظامی و مجروح شدن یک مامور دیگر شد.


به گزارش عصرایران، ساعت ٣ دقیقه بامداد چهارشنبه، ماموران ناحیه انتظامی ۱۱٩ مهرآباد به چند نفر مظنون شده و به تعقیب آنها پرداختند اما افراد یاد شده در یك لحظه وارد عمل شده و با ماموران درگیر می شوند كه در نتیجه یك نفر از ماموران انتظامی جان باخته می رسد و مامور دیگر مجروح می شود.


منابع خبری و امنیتی ایران، هنوز از جزئیات این حادثه خبری منتشر نکرده اند.


گفتنی است در پی وقوع ٢ عملیات تروریستی روز دوشنبه كه منجر به شهادت یك استاد دانشگاه شد، نیروی انتظامی اقدامات امنیتی و حفاظتی خود را به منظور افزایش سطح امنیت در شهر گسترش داده است.
 

هشدار مصلحی به نخبگان و دست اندرکاران مجموعه های مختلف علمی

Posted:

کشف شبکه شناسایی شخصیت‌های علمی کشور توسط سیستم‌های جاسوسی

جرس: وزیر اطلاعات مدعی کشف "نوعی نفاق جدید در برخی دولتمردان به عنوان عامل فتنه پارسال" و "تلاش جریان نفاق برای براندازی دولت دهم" شد.


رئیس دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرد "جریان نفاق،‌ سال٨٩ را سال مواجهه جدی با ولایت می داند و تمام تلاش خود را برای براندازی دولت دهم بکار می برد و امروز افرادی که سران فتنه را حمایت می کنند هدفشان ضربه به عمود و خیمه اسلام یعنی ولایت فقیه است."


به گزارش مشرق، حیدر مصلحی روز چهارشنبه دهم آذر ماه ٨٩، در جمع تعدادی از مدیران وزارت دفاع، گفت: راهبرد استکبار برای تحقق اهداف خود،‌ ایجاد و تقویت اسلام آمریکایی با شبکه سازی اجتماعی از میان مسلمانان میانه‌رو بوده و هست و می خواهند با اسلام به جنگ اسلام بیایند.


وی ادامه داد: این طرح توسط موسساتی چون موسسه «رند»‌ که تهدیدات علیه آمریکا را پیش بینی می کند، ‌پیشنهاد شده است.
مصلحی با تشریح شیوه های اجرایی این تهدید افزود: آمریکا و غرب برای اجرای پروژه هایشان اقداماتی در لایه های مختلف اجتماعی و سیاسی انجام می دهند که شامل چند لایه مختلف است.


استفاده از شرکت های هرمی در حرکتهای سیاسی- اجتماعی
وزیر اطلاعات در تبیین این مسئله اظهار عقیده کرد: "در لایه اول، شبکه سازی اجتماعی تدافعی و تهاجمی (خصوصا در شبکه های مجازی و اینترنتی) مثل ایجاد شرکت های هرمی که در نظام جمهوری اسلامی ضربه سختی خوردند، مد نظر است.

وی با اعلام اینکه شرکت های هرمی از طرف اروپا و اسراییل برای ضربه زدن به کشورهای مسلمان پایه گذاری شده است، گفت: آنها از این گروه ها در حرکت های اجتماعی- سیاسی نیز استفاده می کنند.


این مقام اطلاعاتی جمهوری اسلامی، با بیان اینکه در لایه دیگر، حفظ اعتبار گروه های مورد حمایت از طریق محرمانه نگاه داشتن ارتباط آنها با دولت آمریکا، مد نظر است، لایه دیگر را ‌گسترش ائتلاف با وارد کردن طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی و حتی مخالفان ظاهری سیاسی داخلی دانست و افزود: در مرحله دیگر نیز اجتناب از مداخله فعالان در موضوعاتی که به ترویج اسلام ناب کمک می کند، مورد توجه بوده است.


ایجاد نوعی نفاق جدید در برخی دولتمردان؛ عامل فتنه پارسال
وی در بخش دیگری از سخنانش، مدعی کشف "اسنادی قطعی" شد که نشانگر تکاپوی وسیع و عمیق غرب جهت یارگیری برای ضربه زدن به نظام اسلامی می باشد و ادعا کرد "دشمن با نفوذ در برخی روحانیون جوان و میانه‌رو،‌ فعالان اجتماعی و سیاسیون و با استفاده از منافقین برای رخنه در لایه‌های نخبگان اجتماعی، طرح و نقشه خود را برای ضربه به نظام عملیاتی کرد به طوری که در یک دوره، نوعی نفاق جدید در بدنه برخی بخشهای دولت شکل گرفت و در دوره پس از انتخابات باعث ایجاد موج فتنه شد."


نفاق تمام تلاش خود را برای براندازی دولت دهم بکار می برد
مصلحی با هشدار به نخبگان و دست اندرکاران مجموعه مختلف علمی نسبت به هشیاری در برابر برنامه های استکبار برای نفوذ تدریجی در بدنه شخصیت های این عرصه در کشور گفت: یکی از برنامه های دشمنان نظام اسلامی،‌ نفوذ در شخصیت های علمی کشور در بازه‌های زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله و بهره برداری از این چهره‌ها یا شناسایی افراد هدف است که نهایتا به سیستم های جاسوسی و اطلاعاتی متصل می شوند که با هوشیاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی، تحت کنترل است.


وی اضافه کرد: امروز دشمنان حمله خود را با ترکیبی از رویکرد نرم و سخت یعنی هوشمند انتخاب کرده؛ یعنی با تمرکز بر جنگ نرم که جنگی کم هزینه،‌ مؤثر و مدیریت شده است به اهداف خود دست می یابند، اما همزمان به تناسب شرایط و ضرورت از رویکرد سخت برای ضربه نهایی و کاری استفاده می کنند.


وزیر اطلاعات همچنین با تشریح رویکرد جدید جریان های برانداز مدعی شد: " جریان نفاق،‌ سال٨٩ را سال مواجهه جدی با ولایت می داند و تمام تلاش خود را برای براندازی دولت دهم بکار می برد و امروز افرادی که سران فتنه را حمایت می کنند هدفشان ضربه به عمود و خیمه اسلام یعنی ولایت فقیه است."
 

محمد خاتمی: بهبود اوضاع کشور با انتخابات آزاد و سالم فراهم می شود

Posted:

جرس: محمد خاتمی با مروری مجدد بر مفهوم جمهوری موردنظر انقلاب مردم ایران، آن را "میزان بودن رای مردم"؛ یعنی "برآمدن قدرت از اراده و رضایت مردم و مسئول بودن صاحبان قدرت در برابر مردم و مهار شدن قدرت با نهادهای مردم بنیاد و طبعا آزادی اندیشه و بیان وانتقاد" معرفی کرد و با اشاره به فضای موجود، بهبود اوضاع را در گرو اطمینان بخشی به آینده ای دانست که در آن با انتخابات آزاد و سالم زمینه مشارکت همه گروه ها و آحاد جامعه در عرصه سرنوشت فراهم آید. 


به گزارش کلمه، محمد خاتمی در دیدار با تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی که به مناسبت عید غدیرانجام شد ، با اشاره به اینکه قرار بود این نشست مقارن با عید سعید غدیر صورت گیرد که به تاخیر افتاد، گفت: "انتظار داشتیم به مناسبت این عید و با الهام از روش و منش مولی امیر المومنین شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی حوادث اخیر باشیم." وی تصریح کرد: "این افراد را نوعا می شناسم؛علاقه مند به انقلاب و ایران و هر کدام در جای خود منشا خدماتی بوده اند که روا نبود با آنان اینگونه رفتار شود."


خاتمی با تاکید بر این که آزادی آنان می توانست فضای آکنده از کینه توزی و تهمت و بدبینی را تلطیف کند، گفت: البته بیش از آن انتظار ما این بوده و هست که از فضای تهدید و محدودیت به فضای امن وآزاد که مبنای رفتار همگان به خصوص حکومت؛”قانون اساسی” باشد گذر کنیم.


وی با تاکید بر این که بهبود اوضاع در گرو اطمینان بخشی به آینده ای است که در آن با انتخابات آزاد و سالم زمینه مشارکت همه گروه ها و آحاد جامعه در عرصه سرنوشت فراهم آید، از شرایط مذکور به عنوان عاملی که دل ها را به هم نزدیک تر می کند،نام برد وافزود:در این شرایط همگان در برابر تهدید های درونی و بیرونی در خدمت جامعه و کشور خواهندبود،زیرا انقلاب متعلق به همه است نه گروه و جریان خاص.


رییس بنیاد باران در ادامه سخنان خود به وجهه دیگر ارتباط غدیر با ایران و انقلاب پرداخت و گفت:غدیر اما با ایران از یک جهت و با انقلاب اسلامی ازجهتی دیگر ارتباط محکم دارد ایران که از جباریت و ستم و تحقیر به ستوه آمده بود؛ اسلام را در چهره و روش و نش امیرالمونین و خاندان پیامبر یافت. اسلامی ضد استیلا طلبی؛ تبعیض و اسلام عدالت خواه و آزادی طلب که به کرامت و حرمت خدایی انسان تاکید داشت.


خاتمی جمهوری را حاکمیت مردم بر سرنوشت معرفی کرد وافزود : جمهوری یعنی میزان بودن رای مردم یعنی برآمدن قدرت از اراده و رضایت مردم و مسئول بودن صاحبان قدرت در برابر مردم و مهار شدن قدرت با نهادهای مردم بنیاد و طبعا آزادی اندیشه و بیان وانتقاد در آن؛علاوه بر اینها حاکمیت ارزش های الهی بر جامعه و به طور خاص در معرفی الگو؛حکومت امام علی را نام بردند.


رییس بنیاد باران همچنین خاطرنشان کرد: بشریت با گذر از دوره های هولناک استبداد و ستم و بی عدالتی و تبعیض دست کم به لحاظ نظری و با پرداخت هزینه فراوان به این نتیجه رسیدکه مردم سالاری و جمهوریت نظام مردمی تر را پدید می آورد و انقلاب ما هم پیشنهاد جمهوری اسلامی را داشت.


وی حق جامعه از نظر امام علی را آگاهی، خودآگاهی، آزادی، کرامت، شخصیت مستقل و بر خورداری عادلانه از همه مزایای زندگی معرفی کرد و یادآور شد: اما حق حکومت که مستلزم وظیفه مردم است عبارتست از: وفاء به عهد و پیمان میان حاکم و مردم و پای بندی به بیعت؛نصیحت و خیرخواهی نسبت به حکومت از سوی مردم و آزادی انتقاد و حتی اعتراض ؛انتقاد صحیح و تکامل بخش و نیز حرکت در چارچوب موازین نظام پذیری قانونی و پرهیز از هرج و خود سری.


رئیس بنیاد باران همچنین خاطرنشان کرد:می بینید که آنچه در دنیای امروز به عنوان یک حق مسلم پذیرفته شده است یعنی آزادی بیان ؛انتقاد و اعتراض در کلام امام علی به عنوان یک وظیفه مطرح شده است.یعنی حکومت حق دارد که مورد نصیحت و انتقاد صحیح جامعه قرار گیرد و یکایک افراد جامعه و نهادها و گروه ها وظیفه روشنگری و انتقاد و اعتراض صحیح دارند.


وی خاطرنشان کرد "در ورای هیاهوها؛ اتهام های ناروا و بد اخلاقی ها از یک سو و ایجاد محدودیت ها برای افراد و گروهها از سوی دیگر چندان مشکل نیست که در یابیم چه کسانی در خط امام علی، خط امام و دلبسته به انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و چه کسانی در خلاف جهت حرکت و اقدام می کنند!؟ قضاوت جامعه و تاریخ هم روشن است."


گفتنی است در آغاز این دیدار؛ حاضرین در جلسه ضمن تشریح آخرین وضعیت عزیزان دربند خود به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در زمینه های گوناگون پرداختند و تقاضای خود را نسبت به تامین حقوق قانونی و انسانی و اسلامی زندانیان که بارها به مراجع ذی ربط نیز منتقل کرده اند نیز مطرح کردند و خواستار عملی شدن آنها شدند.
 

کلینتون: جمهوری اسلامی تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی را متوقف کند

Posted:

جرس: در آستانه مذاکرات میان نمایندگان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵، هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا از "تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی" دست بردارند.


به گزارش رویترز، کلینتون روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در قزاقستان، با اشاره به نشست آینده ایران با نمایندگان گروه ۱+۵ گفت: "ما می خواهیم ایران بعنوان یک عضو مسئول جامعه جهانی موضعگیری کند. ایران برای این کار باید از تخلف از تعهدات بین المللی دست بردارد و هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی را که در گذشته و حال انجام داده، متوقف کند."


یک روز پیشتر، و بعد از انتشار اسناد طبقه بندی شده دستگاه دیپلماسی آمریکا توسط موسسه لیکی ویکس و افشای درخواست رهبران کشورهای منطقه برای حمله نظامی به ایران و متوقف ساختن برنامه اتمی آن کشور، هیلاری کلینتون گفته بود "این موارد نشانگر عمق نگرانی ها نسبت به فعالیت های اتمی ایران است."


گفتنی است با وجود اینکه جمهوری تا کنون بارها اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح های اتمی را رد کرده، بدلیل گزارش های مختلف آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد عدم همکاری شفاف ایران با بازرسان آن نهاد، و همچنین تداوم غنی سازی اورانیوم، جامعه جهانی فعالیت های اتمی ایران را در راستای تولید جنگ افزارهای اتمی می دانند.


مذاکرات میان ایران و گروه۱+۵، قرار است ۱۵ و ۱۶ آذرماه جاری، در ژنو سویس برگزار شود و با وجود تاکید موضع غرب این است که "محور مذاکرات، فعالیت های اتمی ایران باشد"، محورهای اصلی این دور از گفتگوها، همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

صدور حکم شش سال حبس تعزیری برای نسیم سلطان بیگی، فعال دانشجویی

Posted:

جرس: قاضی صلواتی رئیس شعبه‌ ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامي تهران، نهم آذر ماه، حکم شش سال حبس تعزیری نسیم سلطان بیگی را به وکیل وی ابلاغ کرد.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، این فعال دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی، پیش از این در تاریخ ۳۱ مرداد‌ماه، به همراه وکیل خود در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب حاضر شده و در برابر اتهامات تبليغ عليه نظام و اجتماع و تباني براي بر هم زدن امنيت کشور از خود دفاع کرده بود.

 

این حکم شامل سه سال حبس تعزیری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و یک سال به علت «تبلیغ علیه نظام» است و دو سال حکم تعلیقی نیز از سال ۸۵ و به آن اضافه شده است.

 

نسیم سلطان بیگی از جمله دانشجويان طيف چپ است که در آذر ماه ۱۳۸۶ در جريان دستگيري گسترده اين دانشجويان بازداشت و مدت ۵۶ روز را در زندان اوين بند ۲۰۹ سپري کرده و با قرار وثيقه ۵۰ ميليون تومان آزاد شده بود. وی همچنین در تجمع فعالان جنبش زنان در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۸۵ بازداشت و به دو سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.
 

مطهری: اظهارات احمدی نژاد در مراسم سالگرد کردان، خلاف واقع و توهین به مجلس بود

Posted:

جرس: در واکنش به حملات روز گذشتۀ محمود احمدی نژاد به استیضاح کنندگان وزیر اسبق کشور (علی کردان)، علی مطهری خاطرنشان کرد "اینکه احمدی نژاد جریان استیضاح کردان را یک توطئه به کمک استعمار پیر معرفی کرده‌، علاوه‌بر توهین به نمایندگان مجلس، خلاف واقع است. "


محمود احمدی‌نژاد سه شنبه شب در جریان مراسم اولین سالگرد فوت علی کردان گفت: او اسناد فراوانی را به همراه داشت که از آنها در زمان استیضاح اش استفاده نکرد چرا که معتقد بود اگر این اسناد را مطرح کند ممکن است به رکنی از دستگاه‌های کشور آسیب برسد. مگر چند مورد وجود دارد که اینگونه ناجوانمردانه و با کمک استعمار پیر به یک شخص خدوم ضربه بزنند و او بخاطر حفظ اسلام چیزی نگوید.


احمدی نژاد همچنین کردان را "یک بسیجی تمام عیار" و"مورد اعتماد، باهوش و آگاه" توصیف کرد و با هشدار نسبت به کسانی که سبب استیضاح و برکناری وی (بدلیل افشای مدرک تحصیلی جعلی) شدند، خاطرنشان کرد "در آینده معلوم خواهد شد چه دست‌ها و قشرهایی گردهم آمدند تا برای ضربه زدن به مسیر اصلی انقلاب، پاكترین خادم‌ انقلاب را قربانی كنند و در آینده دوباره جلسه استیضاح كردان مطرح خواهد شد و دوباره باید مورد بررسی قرار گیرد تا بدانیم چه كسانی حرف زدند و دنبال چه بودند."


به گزارش آفتاب نیوز، علی مطهری نماینده اصولگرای تهران که طراح استیضاح علی کردان در مقام وزیر کشور بود، روز چهارشنبه دهم آذرماه، در واکنش به سخنان رئیس دولت، با بیان اینکه "کردان قربانی لجاجت رئیس‌جمهور شد"، گفت "اینکه ایشان جریان استیضاح کردان را یک توطئه یه کمک استعمار پیر انگلیس معرفی کرده‌اند علاوه‌بر توهین به نمایندگان مجلس، خلاف واقع است.


نماینده تهران در مجلس هشتم، با اشاره به دیدار خود با احمدی‌نژاد، ادامه داد: بعد از به جریان افتادن استیضاح کردان، احمدی نژاد از من درخواست ملاقات کرد و گفت که این توطئه هاشمی و توکلی علیه دولت است و می‌خواهند دولت را زمین بزنند. در پاسخ ایشان گفتم که این‌طور نیست و این دو نفر اصلا از تصمیم من مطلع نیستند.


به گفته مطهری، احمد توکلی بعد از آنکه نامه استیضاح به هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تحویل داده شده، از این موضوع مطلع شده است.


عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه در آن جلسه اضافه کردم که مجلس نمی‌تواند درباره چنین موضوع مهمی ساکت باشد و هیچ اقدامی نکند، گفت: به احمدی نژاد گفتم بهتر است خود شما کردان را از وزارت کشور به معاونت یکی از وزرا و یا ریاست یک سازمان و به هر حال جایی که نیاز به رای اعتماد نداشته باشد منتقل کنید تا کار به صحن علنی و ریختن آبروی ایشان نکشد.


مطهری با بیان اینکه سه ساعت در این زمینه با احمدی‌نژاد مذاکره کردم، تصریح کرد: در این سه ساعت به جایی نرسیدیم و بعدا شنیدم که کردان را به مقاومت ترغیب کردند.


وی افزود: حتی زمانی که خودش آماده استعفا شده بود وی را منصرف کردند، تا موضوع به صحن علنی کشیده شد و در آنجا هم آقای احمدی‌نژاد او را همراهی نکردند.


لازه به ذکر است روز گذشته احمدی نژاد همچنین با بیان اینكه كردان اسناد فراوانی همراه خود به جلسه استیضاح برده بود، گفت: در آن جلسه اصل بحث، سئوال و جواب نبود و ادبیات آن جلسه ادبیات كینه و انتقام‌كشی بود.


گفتنی است بعد از اینکه عوضعلی کردان توسط محمود احمدی نژاد با عنوان "دکترا" به مجلس معرفی شد و پست وزارت کشور را احراز کرد (در سال ٨٧)، بر اثر پیگیری و تحقیقات گروهی از نمایندگان مجلس مشخص گردید که مدرک دکترای وی از دانشگاه آکسفورد انگلستان جعلی بوده و وی با همین مدرک، سالها در وزارت نفت، صدا و سیما، دانشگاه آزاد و نهایتا وزارت کشور به ریاست و تدریس و وزارت اشتغال داشت، تا اینکه نهایتا استیضاح و برکنار گردید؛ اما پیگیری های بعدی نمایندگان مجلس نیز آشکار کرد که محمدرضا رحیمی، معاون اول و سخنگوی دولت دهم نیز، "قُل دوم" آن مدرک جعلی را برای پُست گیری و اشتغال، ارائه داده است.
 

آزادی علی قلی زاده،عضو بازداشتی دفتر تحکیم وحدت

Posted:

جرس: علی قلی زاده، دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل و عضو شورای عمومی تحکیم وحدت، روز چهارشنبه دهم آذر ماه، از زندان آزاد شد.


به گزارش تحول سبز، علی قلی زاده، فعال دانشجویی مشهد و عضو منتخب دفتر تحکیم وحدت (طیف علامه) و عضو ستاد مهدی کروبی، صبح روز چهارشنبه دهم آذرماه، از زندان آزاد شد.

 

این دانشجوی ستاره دار و محروم از تحصیل دانشگاه صنعتی شاهرود، با شرکت در آزمون کارشناسی‌ارشد موفق به کسب رتبه ٢٣ شده بود که با وجود قبولی در دانشگاه تهران، از ادامه تحصیل محروم و ستاره‌دار گردید.


وی همچنین از فعالین سیاسی اصلاح طلب شهر مشهد و در انتخابات سال ٨٨ نیز، از فعالان ستاد دانشجویی مهدی کروبی در آن شهر بود.


گفتنی است چندی پیش، چهار فعال دانشجویی بنامهای علی قلی زاده، محسن برزگر، علیرضا کیانی و محمد حیدرزاده، توسط ماموران امنیتی دستگیر و به بازداشتگاههای اداره اطلاعات شهرهای مختلف منتقل شده بودند، که ١٧ آبان ماه، همگی آنها به زندان اوین منتقل گردیدند .
 

جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر خواستار تلاش دبیر کل سازمان ملل برای آزادی ابراهیم یزدی شد

Posted:

جرس: در ادامه واکنش ها و اعتراضات نسبت به ادامه بازداشت دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی ایران، جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر در ایران نیز، با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تلاش وی برای تحت فشار قرار نهادن حکومت ایران جهت آزادی کهن سال ترین زندانی سیاسی جهان شدند.


به گزارش منابع خبری جرس، جمعیت دفاع از آزادی و حقوق بشر در ایران، طی نامه خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل، ضمن شرح گوشه ای موارد نقض حقوق انسانی و شهروندی در ایران، و همچنین ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی دکتر یزدی، خاطرنشان کردند که "بعد از دو ماه که از دستگیری دکتر ابراهیم یزدی می گذرد ما نسبت به سلامتی ایشان که بر اثر شکنجه و رفتار های غیر انسانی و تحقیر آمیز در زندان و سلول های انفرادی بخطر افتاده است، شدیدا نگران هستیم واز شما قاطعانه درخواست می کنیم که جمهوری اسلامی را برای آزادی دکتر یزدی و تمام زندانیان سیاسی در ایران تحت فشار قرار دهید و از حکومت نیز مصرانه بخواهید که به تهدید و ارعاب فعالان مدنی و اصلاح طلب پایان دهد.

گفتنی است پیش ازین، در ادامه واکنش ها نسبت به  بازداشت دکتر ابراهیم یزدی، هشت فعال، نویسنده و روشنفکر ایرانی(شیرین عبادی، عبدالعلی بازرگان، عبدالکریم سروش، احمد صدری، محمود صدری، محسن کدیور، عطاء الله مهاجرانی، و حسن یوسفی اشکوری) نیز، طی نامه ای به دبیرکل سازمان ملل، از وی خواسته بودند تا از همه اهرم های بین المللی برای آزادی زندانیان سیاسی بیگناه ایران - به ویژه كهنسال ترین آنان دكتر ابراهیم یزدی- استفاده کند.


در ادامه اعتراضات و واکنش ها نسبت به دستگیری و ادامه بازداشت دکتر یزدی، طی روزهای اخیر کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز، خواستار آزادی فوری و انجام سریع معالجات پزشکی وی شده بود و دهها تن از فعالین سیاسی، مطبوعاتی، دانشگاهی و حقوق بشری، و همچنین خانواده های زندانیان سیاسی، با صدور اطلاعیه هایی، ضمن ابراز نگرانی از سلامت دکتر یزدی، خواستار آزادی سریع وی گردیدند.


در حالیکه که نگرانی ها نسبت به وضعیت جسمانی دکتر ابراهیم یزدی افزایش یافته، در آستانه برگزاری دادگاه این سالمندترین زندانی سیاسی ، قاضی دادگاه انقلاب تهران ، روز گذشته از پذیرش وکیل این پرونده و وکلاتنامه وی خودداری کرد ه بود.

گفتنی است دکتر یزدی نهم مهر ماه امسال در جریان اقامه نماز جمعی از فعالان ملی- مذهبی در شهر اصفهان، به همراه جمعی دیگر از اعضای نهضت آزادی دستگیر شد، که اگرچه دیگر اعضای بازداشتی بعد از هفته ها آزاد شدند، اما وی با وجود بیماری، به زندان اوین منتقل شد.


این سومین بازداشت دبیر کل نهضت آزادی، وزیر خارجه دولت موقت و از فعالان ملی دهه های اخیر ایران می باشد، که با واکنش هایی در داخل و خارج از کشور روبرو شده است.


 

مجید دری خطاب به فعالان دانشجویی: شما امید و پایداری را در من زنده کردید

Posted:

جرس: با گذشت یک هفته از نامگذاری روز سوم آذر بنام "مجید دُرّی" توسط فعالان دانشجویی، این فعال دانشجویی زندانیِ در تبعید، که - به دلیل ممانعت مسئولان از ارتباط با بیرون زندان- به تازگی از پیشنهاد فعالین دانشجویی مطلع شده، در همین زمینه پیامی منتشر نموده و از "شَعَف" و "زنده شدن امید و پایداری در خود" خبر داد. 


مجید دری دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل هم اکنون در حال گذراندن دوران حبس ( در تبعید )خود در زندان بهبهان می باشد . وی که در ۱٨ تیرماه ٨٨ بازداشت گردید، به دلیل ممانعت مسئولان زندان از تماس با خارج از زندان به تازگی از نامگذاری سوم آذرماه به نام خود و به پیشنهاد جمعی از فعالین سیاسی مطلع شده است .


این دانشجوی زندانی و محروم از تحصیل، پیامی، در تشکر از همه عزیزان فعال دانشجویی منتشر نموده است که به دلیل محدودیت های تماس از زندان بهبهان به تازگی در اختیار  جرس قرار گرفته است.


متن این پیام به شرح زیر است :


نمی دانم چه بگویم از احساسی که داشتم آنگاه که فهمیدم روزی (سوم آذرماه) در تقویم جنبش سبز به نام من شده است احساس غرور بود یا شعف یا پایداری، هرچه بود امیدم را در ادامه راه دوچندان کرد . و برخود بالیدم که توانستم برگی از تاریخ کشورم را رقم بزنم و صد البته بودند کسانی که ببینند و این سان آیینه وار پایدارم کنند . زبانم قاصر است تنها به سپاسی از تمامی یاران و دوستانم اکتفا می کنم که خود می دانند نمی دانم چگونه سپاسگذاری کنم .

خاک پایتان- مجید دری- نهم آذر ٨٩- زندان بهبهان


لازم به ذکر است مجید دری، فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که بیش از یک سال و پنج ماه است در زندان به سر می برد، توسط دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری و تبعید به زندان بهبهان محکوم شده است.


خانواده مجید دری که برای دیدار با فرزند خود مجبورند ۱٨ ساعت راه تا بهبهان را طی کنند، طی روزهای اخیر خطاب به دانشجویان و همکلاسی های مجید که به دیدار و دلجویی آنها رفته بودند، خاطرنشان ساخته اند "تبعید مجید دور تازه ای از فشارها را برای ما رقم زد. واقعا تبعید کردن یک زندانی مجازات خانواده اوست ... برای ما که در هر ملاقات ۱٨ساعت راه می‌رویم آیا مجازاتی بالاتر از این می‌تواند بوده باشد؟... با این حال مجید نه ندامت نامه می‌نویسد و نه کوچکترین جرمی مرتکب شده است".

 

دین: شمول گرائی یا انحصار گرائی؟

Posted:

محمود صدری


 راههای طی شده (۷)


بخش پیشین این گفتار را با قول پاسخ به پرسشی دشوار (و شاید دشوار ترین پرسش) به پایان بردم. صورت مسئله این است: به چه مجوزی می توان برداشت انساندوستانه و تکثر گرایانه از اسلام، آنچنان که در این گفتار ها مطرح شده را اصل دانست و موارد متناقض با آنرا تحریف ماهیت اسلام قلمداد کرد؟ آیا چنین رویکردی (یا عکس آن) قابل توجیه است؟ و اگر چنین نیست چگونه حضور دو گانه اسلام شمول گرا و اسلام انحصار گرا را می توان توجیه کرد؟ فراتر، آیا تلاش برای ارائه اسلامی نو اندیش و سازگار با ذهنیت جهان معاصر به مثابه بزک کردن دین "اصلی" اسلام یعنی اسلام سنتی یا اسلام بنیاد گرا نیست؟ اینها سوالاتی است که معمولاً هم بنیاد گرایان طرفدار اسلام سنتی و هم سکولار های مخالف اسلام مطرح می کنند.


این سوال ها را می بایست در برابر سوال دیگری سنجید. از کجا معلوم است که اسلام طالبانی و خشن معاصر یا اسلام سنتی سابق نسخه اصلی و جوهری اسلام را تشکیل دهند؟ آیا به صرف اینکه تصور سنتی از اسلام به لحاظ زمانی مقدم بر تصویر مدرن آنست می توان آنرا نزدیکتر به روح اسلام دانست؟ به عبارت دیگر، اگر تلاش برای سازگار کردن اسلام با قرن 14 هجری تحریف اسلام است چرا همان تلاش در قرن اول یا دوازدهم هجری را از این قاعده مستثنی بدانیم؟


ما برآنیم که اسلام مدرن نتیجه تلاش انسان معاصر برای دستیابی به معنویت اسلام است همچنانکه اسلام سنتی نتیجه تلاش انسان آن زمان برای دستیابی به معنویت اسلام مبتنی بر مقتضیات مادی و معنوی آن زمان بوده است. پس دلیلی ندارد که ریختن معنویت اسلام در ظرف مدرن مذموم باشد و ریختن آن در ظرف ماقبل مدرن مطلوب. در این رابطه گفتار ماکس وبر، جامعه شناس معروف در باره قرائت های متعدد از دین واحد آموزنده است: " هر نسلی، به مقتضای نیاز های مادی و معنوی خویش میراث دینی خود را تفسیر دوباره می کند". (1)


این تنها اسلام تکثر گرای مدرن نیست که از دستاورد های زمان خود مانند مردم سالاری، حقوق بشر و جامعه جهانی بهره گرفته. اسلام سنتی نیز خود را با زمان خود سازگار کرده دیوان سالاری را از ایرانیان، فلسفه را از یونانیان، و عرفان را از هندیان بر گرفته و در قالب فقه و کلام و تصوف از آن خود کرده و نیز به آنها افزوده است. اسلام مانند هر آیئن زنده دیگری همواره در حال بالندگی و تبدیل و تبدل بوده است. فقها همواره در صدد یافتن راه حلهائی برای مقابله با چالشهائی بوده اند که شرایط زمان و جامعه برایشان پیش می آورده است. حجم و توالی این چالش ها و لزوم پاسخ به آنها بقدری بوده که لغت "حیل" که جمع عربی حیله است را برای این جستجوی این راه حل ها ابداع کرده بودند. در کنار اسلام سنتی، اسلام سختگیر پاکدین قرن 12 هجری را نیز داریم که بنوبه خود نتیجه مواجهه دینورزان آن زمان با انحطاط درون و استعمار بیرون جهان اسلام بوده است و به این سبب خود اسلامی تاریخی است که با ترویج رویکرد هائی مانند آئین وهابی بر احیای موبموی اسلام زمان پیامبر اصرار ورزیده است. تحرک هائی همانند اینها نیز در جهان یهودیت و مسیحیت در قرون اخیر مشاهده شده است که وجه تسمیه کلمات نیوارتدکس، پیوریتانیسم و فوندامنتالیسم هستند که به فارسی نو ارتدکسی، پاکدینی، و بنیاد گرائی ترجمه می کنیم (2). این رویکرد نه تنها به لحاظ منطقی ناکام و نا ممکن است بلکه بلحاظ تاریخی نیز ناقض ادعای خود می باشد چرا که اسلام پاکدین و بنیادگرا نتیجه مقتضیات زمانی و مکانی عهد جدید یعنی مواجهه مسلمانان با تکثر عقیدتی، مدرنیته، و استعمار است. بنا براین آنچه در نگاهی سطحی اسلام یکدست سنتی یا اسلام ناب احیاگران به نظر می آید در واقع چهل تکه ای است از تفاسیر زمانی و مکانی مختلف از اسلام؛ و لذا ادعای فرا تاریخی و مقدس بودن یک برهه و انسانی و تاریخی بودن برهه دیگر بدور از منطق و انصاف است. مدعای ما اینست که حال که چنین است، چرا قرائتی از اسلامی را نپذیریم که با افق فکری مدرن و مقتضیات زمان از قبیل عقلانیت، حقوق بشر، فردانیت، و مردم سالاری سازگار است؟


به اینجا که می رسیم دو رقیب نو اندیشی دینی یعنی اسلام بنیاد گرا و لائیسم ضد اسلامی دست به دست یکدیگر می دهند و اسلام سنتی را فرا تاریخی، اصیل، و تغییر ناپذیر قلمداد کرده تلاش اصلاح طلبان برای نو اندیشی در آن را به عنوان تلاشی برای تحریف اسلام "راستین" محکوم می کنند که چنان که دیدیم ادعائی بی مبناست.


از سوی دیگر، نو اندیشان اسلامی نیز باید از ادعای کشف اصل اسلام و دستیابی به کنه دین و نیت اصلی شارع دست برداشته بپذیرند که مدعایشان در ظرف زمان و مکان خویش معنا دار است و این چیزی از قیمت و قدر باور اسلامیشان نمی کاهد چرا که اصلاً برای ما انسانهای فانی دینی فرای این تخصیصات تاریخی، جغرافیائی، و فرهنگی ممکن نیست. چه در گذشته، چه در حال و چه در آینده.


بنا بر این پاسخ ما به سوال مطرح شده در بدو این گفتار اینست: ما برداشت تکثر گرایانه را اصل و ما بقی را تحریف اسلام نمی دانیم بلکه آنرا تفسیری ممکن و مکمل افق های جدید حیات در جامعه جهانی معاصر می شماریم و می دانیم که هرچند تکثر، تحمل، و تساهل به وفور نزد حکما و عرفای ما مطرح بوده، تنها عصر ماست که می تواند آن باورها را بارور می کند. این منتقدین ما هستند که تفسیر انحصار گرایانه از اسلام را تنها تفسیر ممکن و اصیل از اسلام و هر تفسیر دیگری را ساختگی می پندارند. نو اندیشان دینی اگر با رقبای فکری خویش گفتگوئی دارند، برای به کرسی نشاندن قرائت خود از اسلام به عنوان تنها قرائت ممکن نیست. بلکه برای باز داشتن طرف مقابل از تمسک به اینگونه تفکر تک ساحتی است.


محمود صدری


پانوشت ها:


Max Weber, “Religious Rejections of the World and Their Directions” in: From Max Weber, Gerth and Mills (Ed), Oxford University Press, 1946


Karen Armstrong, Battle For God, Ballantine Books, 2001, Chapters 1 and 2;


Martin Marty and Scott Appleby, Fundamentalisms Observed, University of Chicago Press, 1991


*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.