جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مراسم سالگرد شبنم سهرابی، جانباخته عاشورای ٨٨، در بهشت زهرای تهران برگزار می شود

Posted:

دوشنبه ششم دی ماه

جرس: مراسم سالگرد شهادتِ شبنم سهراب، یکی از جانباختگانِ عاشورای ٨٨ تهران، روز دوشنبه ششم دی ماه ٨٩، در بهشت زهرای تهران برگزار خواهد شد.


به گزارش منابع خبری جرس، جمعی از دوستان و خانوادۀ شبنم سهرابی، به مناسبت فرا رسیدنِ ششم دی ماه و سالگردِ جانباختنِ این بانوی شهیدِ جنبش سبز، مراسمی راس ساعت ٢ بعد از ظهر، در قطعه ٨۶، ردیف ۱۱ ، شماره ۴۶ بهشت زهرای تهران برگزار خواهند کرد.


شبنم سهرابی ٣۴ ساله، روز عاشورای ٨٨ توسط خودروی نیروی انتظامی زیر گرفته و کشته شد.


ششم دی ماه سال گذشته مصادف با روز عاشورا، گروهی از مردم در جریان مراسم هفتم آیت الله منتظری و اعتراضات خیابانی جان باختند، که برخی با گلوله، برخی از روی پل پرتاب شده و برخی توسط خودروهای نیروی انتظامی به زیر گرفته شدند.


سید علی موسوی(خواهر زاده میرحسین موسوی)، مهدی فرهادی نیا، محمدعلی راسخی نیا، امیر ارشدی، شهرام فرجی از جمله شهدای عاشورای پس از انتخابات هستند و شبنم سهرابی هم از آن دسته قربانیانی بود که توسط ماشین نیروی انتظامی زیر گرفته شد و جان باخت.


شاهدان عینی می گویند ماشین نیروی انتظامی با سرعت به شبنم برخورد می کند و بعد از چندین بار رد شدن از شکم شبنم، او را زیر چرخ هایش له می کند.


بعد از چند روز بی خبری از وضعیت شبنم و پس از پی گیری های مادر میانسال، جسد او در یکی از سردخانه های کهریزک پیدا می شود.


از زنده یاد شبنم سهرابی، یک دختر خردسال به یادگار مانده است، که کماکان در مورد بازگشت مادرش پرسش می کند.


دوستان شبنم سهرابی که برگزار کنندۀ مراسم روز دوشنبه (ششم دی ماه) می باشند، در رثای وی گفته اند :
ششم دیماه می رسد
آخرین روز چشم فروبستنت از ما ،
آخرین بوسه بر گونه های " نگین " کوچک ،
آخرین غلتیدن بر خاکی
که دوستش می داشتی ،
آخرین رفتن برای آزادی
و برای همیشه

شبنم ما ،
تو را باز خواهیم دید ، میعاد گاهت را ،
چنان که زنده ای و هر روز با ما تکرار می کنی ،
خوبی هایت را و آواز بلند آزادیت را

سبزمی شویم باز بر مزارت ،
در سالگرد آن وحشیانه در هم کوفتن تو
خیابان های تهران
میانه ظهر عاشورا

 

چه کسانی معترضین حکومتشان را فتنه گر خواندند؟

Posted:

پدرام بارانی

 

این همان کاریست که قرآن ما را به آن امر کرده است. مطالعه و تحلیل تاریخ  و عبرت گیری از آن! در چند وقت اخیر همیشه وقتی صحبتی از فتنه می شود، نام علی بن ابیطالب و  خوارج مطرح می شود. فتنه جزء کلماتی است که در طول تاریخ به عناوین و  شاید ظاهرهای مختلف استفاده شده و به مدد آن معترضین را در جهت ساکت کردن  پیش برده است. اگر علی را حاکم عادل قبول کنیم اما بهر حال جباران نیز از  این کلمه استفاده کرده اند. نمی توانیم بگوییم چون فلانی معترضین و  منتقدینش به فتنه گری محکوم شده اند پس حتما او علی همان حاکم عادل است.  در طول تاریخ بارها معاویه ویزید به حسین اتهام فتنه کردن و تلاش برای بر  هم زدن وحدت امت اسلامی زدند، اما آیا واقعا حسین که یک مبارز بوده  است، فتنه گر بوده است؟ استالین بسیاری از کسانی را که در انقلاب اکتبر  از بنیان گزاران حکومت بودند، متهم به جاسوسی و داشتن عقاید غیر علمی  کرد ( آن جامعه این عناوین برایش قابل پذیرش بود)، اما واقعا حق با او  بود؟

 

    قصد ندارم که با شبیه سازی کسی را استالین یا معاویه معرفی کنم اما لازم  است اطلاعات ما کامل تر شود تا بتوانیم بهتر تفکر و نتیجه گیری کنیم. فقط  این پیغام را به شما می دهم که ملاک علی بودن قرابت رفتاری، گفتاری و  پنداری است نه اینکه معترضین وی برچسب فتنه گری بخورند.  برای آنکه شما را به فضای جبارانی ببرم که از نامهای مقدس خدا، دین و علم  سوء استفاده کردند، دو نمونه از دو کتاب کاملا بی ارتباط بهم برایتان نقل  می کنم. یکی از آنها کتاب شهید جاوید است که به بررسی تحلیلی واقعه عاشورا  می پردازد و دیگری کتاب 1984 که یک اوتوپیای سیاه است که در نقد حکومت  استبدادی استالین مآبانه است. هر دو کتاب سالهای دور نگاشته شده اند پس  احساس نکنید که هدفی در پی است. این دو نمونه عینا و بی هیچ دخل و تصرف  ارائه می گردد:

 

    “” شهید جاوید:

    اثر تبلیغات دولتی:

 

    بدیهی است در جاییکه سازمانهای دولتی در مکه حرم خدا و در مدینه حرم رسول  خدا در حضور صحابه پیغمبر امام حسین را آشوبگر و عامل طغیان بخوانند در  شام که مرکز حکومت بنی امیّه است بطور شدیدتری سخنگویان مزدور تا  آنجا که بتوانند می کوشند آنحضرت را عامل آشوب جلوه دهند و قیام او را  اقدام بر ضد امنیت بنامند تا مردم از کشته شدن وی و پیروزی دولت خرسند  باشند و به امیرالمومنین یزید بن معاویه دعا کنند که توانسته است عامل  فتنه را نابود سازد!! “”

 

    لازم است بدانید حسن بن علی با معاویه پیمان صلح بست و تا هنگام شهادت  دست به پیمان شکنی نزد. حسین نیز به این پیمان که برادر بسته بود، پای  بند ماند و تا وقتی معاویه زنده بود هرگز بر علیه وی اقدامی نکرد اما  معاویه مثل بقیه حاکمین جبار همواره با توهم توطئه دست به گریبان بود و  نامه های مختلفی می نوشت و حسین را از فتنه باز می داشت. یکبار معاویه  نامه ای نوشت و در آن نامه گفت ای حسین! فتنه نکن و میان مسلمانان تفرقه  میفکن!. در جواب حسین یک پاسخ دندان شکن داد و فرمود من فتنه ای بزرگتر  از حکومت تو بر مسلمین نمی بینم.

 

    “”1984:

 

    ماجرا از اواسط دهه ی شصت آغاز شد، دوران تصفیه های گسترده ای که طی آن  رهبران اصلی انقلاب یک باره برای همیشه کنار گذاشته شدند. تا سال 1970 به  جز برادر بزرگ همه از بین رفتند و هیچ یک از آنها باقی نماند. همگی به  خیانت و ضد انقلابی گری متهم شده بودند. … اکثریت آنها پس از محاکمه و  اعتراف به گناه در دادگاه های عمومی اعدام شدند. “”

 

    مانند این اتفاقات در دادگاه های معروف خلقی و در نظام شوروی در زمان  استالین رخ داد و یک یک افراد را حاضر می کردند و مجبور به اعتراف به  جنایت، خیانت و ارتباط با بیگانه می کردند و سپس می شد آنچه باید.

 

    خدا هدایت مان کند که از خوارج نباشیم و همچنین استالین و معاویه نیز در  جامعه مان نباشد. من آن کردم که قرآن به آن ما را فرمان داد!

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

تحصیل حق من است

Posted:

مهدی مسافر

 

قریب به سه سال پیش بود که در نشریه ای دانشجویی در دانشگاه بوعلی همدان، به هواخواهی از هم دانشگاهی های سابق خویش (که بسیاری از آنها را تنها به نام می شناختم)، از حقی که از آنها ستانده بودند و به اصطلاح سه ستاره اشان کرده بودند، قلم زدم و چنین نگاشتم: «... به راستی علت سه ستاره دار شدنشان چیست؟ مگر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تاکید بر حق تحصیل برای تمامی شهروندان ایرانی نشده است؟ و آیا در این صورت با دوران مظفرالدین شاهی که در آن حق تحصیل تنها برای قشر خاصی از جامعه لحاظ شده بود تفاوتی داریم؟!! ...» بعدها بازجویم صدا کلفت کرد که این چه قیاسی است که می کنی! گفتم: پذیرش! حق با شماست. قیاس من از برهان و استدلال تهی است؛ کاملا احساسی است و بسیاری از نکات علمی در آن لحاظ نشده ولی حداقل در اینکه «همچنان بخشی از جامعه از حق طبیعی خویش، از حق ادامه تحصیل، محروم اند...» پر به بیراهه نرفته! «اینک نیز حق ادامه تحصیل برای کسانی است که در برابر تابوها، نقص ها، محدودیت ها و ... سکوت اختیار کنند ...». به او از غیرقانونی بودن عمل اشان گفتم و از استدلال! احساسی خویش دفاع کردم! به او گفتم که در قانون چنین و چنان نوشته شده! گفت: "قانون کلی است!" گفت اگر ما امثال فلانی (از دانشجوهای سه ستاره سابق دانشگاه) را به دانشگاه راه دهیم در حق مردم ظلم کرده ایم...!!! و کلی سعی داشت اینگونه جلوه دهد که فلانی آدم نیست و نباید اجازه داد که درس بخواند! و دست آخر چنین گفت که بنظر تو (من را میگفت. میخواست جوابم با نظرش مطابقت کند!) کسی که عربده می کشد و آسایش مردم را برهم میزند (منظورش اعتراضات 82 دانشگاه بوعلی بود) لیاقت ادامه تحصیل را دارد. و براستی چه زیباست این کلام حضرت حق که "وَاِذا قیلَ لَهُم لاتُفسِدوا فِی الاَرضِ قالوا اِنَّما نَحنُ مُصلِحون" و چون آنان را گویند که فساد در زمین نکنید، گویند: تنها ما کار به صلاح کنیم (بقره- آیه 11).

 

آری من اعتراض داشتم (و دارم) به حقی که از آنها ستانده شده بود، به حقوقی که پایمال می شد (و می شود)، به نقص ها به دروغ ها ...؛ در آن زمان تصور این را نمی کردم که روزی قرار است این حق از من نیز ستانده شود! می پنداشتم اصلاح می شود این رویکردِ جامعه خراب کن!! اما نشد! آن روز اگر دانشگاه آزاد هنوز -اندکی- استقلال عمل داشت و هم دانشگاهی هایم را که مُهر سه ستاره دار شدن بر سر راه دانشگاه دولتی آنها کوبیده شده بود، در خود می پذیرفت و اجازه ادامه تحصیل در دانشگاه های آزاد را به آنها می داد، امروز دیگر آنگونه نیست! چه، بر این نهاد آنچنان فشار فزونی یافته که برای آنها حقوق من و امثال من در نظرشان به هیچ می ماند! امروز دانشجویانی چون من هم از دانشگاه دولتی مانده اند هم از آزاد. ما را از محیط دانشگاه به بیرون پرت کرده اند که مبادا بیشتر بفهمیم! که مبادا تخصصی بیابیم! که چون خریدنی نیستیم بیم آن دارند که مبادا از خدا و آخرت آگاهشان کنیم!

 

گویا امروز (بعد از نزدیک به 7 ماه دویدن و به هر دری زدن!) از صاحبان قدرت، کسی صدایمان را نمی شنود و یا دست کم جرات شنیدنش را ندارد! امروز به تظلم خواهی، تنها به خدا پناه می بریم ولی از باب وظیفه دینی و اخلاقی و تاریخی خویش هم که شده تنها جمله ای با آنان که این حق را از من و امثال من ستانده اند می گویم (به امید آنکه -حداقل- گوشی برای شنیدن داشته باشند) که آخرت خویش را به دو روز دنیای دیگران (و نه حتی خود) نفروشید!

 

تحصیل حق من است، این حق را از من (و امثال من) نستانید!

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مسخره کردن جنبش سبز در “اخراجیها” ۳

Posted:

الف. هنردوست

 

به حرمت خون شهدای سبز،فیلم دهنمکی را تحریم کنیم.  خندیدن به لودگی و بی هنری ها به کدام قیمت؟ واقعا چرا باید مردم  آگاهانه یا ناآگاهانه پول خود را به جیب ... بریزند که تا دیروز چماق  برسر دانشجویان می کوبید و امروز هنر را به لودگی کشانده و  جنبشی را  مسخره می کند که هنوز خانواده های شهدایش نتوانستند برای فرزندانشان یک  مراسم ساده بگیرند…این همه شهید دادیم،به بازداشت شدگان جنبشمان در زندان  تجاوز شد، آیا صدای مریم صبری را از یاد برده ایم که می گفت هنگام تجاوز به  من می گفتند داریم رای تو را پس میدهیم؟ هنوز شرف اهل قلم یک روز به مرخصی  نیامده؛ حالا باید برویم و فیلمی را ببینیم که جنبشمان را مسخره می کند؟  بسیاری از کسانی که فیلم های دهنمکی را پرفروش کردند از سر ناآگاهی این  کار را کردند. باید اطلاع رسانی را از همین الان در فضای مجازی آغاز کنیم  اگر نتوانیم یک فیلمی که به هویتمان توهین می کند را تحریم کنیم چطور  انتظار داریم که روزی حتی به این فکر کنیم که اعتصاباتی صنفی یا ملی راه  بیاندازیم… فیلمبرداری صحنه های انتخاباتی این فیلم سینمایی در خیابان شریعتی تهران  آغاز شده است. بیایید تنفرمان را نسبت به این فیلم حکومتی و کارگردان  چماق به دست آن اعلام کنیم

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

مهدی نوربخش: دکتر یزدی ناقد نظام مانده و هزینه آن را هم می پردازد

Posted:

فرزانه بذرپور
جرس: دکتر ابراهیم یزدی که امروز با وخامت حال جسمانی و هشتاد سال سن در زندان اوین به سر می برد، از مبارزین دیرینه برای آزادی است که تمام عمر خود را صرف آرمانهای ابتدایی انقلاب کرده است. ابراهیم یزدی در نوجوانی به نهضت ملی شدن نفت پیوست و  از موثرترین دانشجویان دانشگاه تهران به شمار می رفت که علیه استبداد و استعمار انگلستان مبارزه می کردند. بعدها او به نهضت آزادی ایران پیوست و در آمریکا انجمن اسلامی دانشجویان را تاسیس کرد که فعالترین  انجمن اسلامی دانشجویان خارج از ایران بود و همگی اعضایش از سوی ساواک تحت تعقیب بودند. گرچه مهندس مهدی بازرگان و یدالله سحابی از موسسین نهضت آزادی ایران پس از انقلاب و باهمه فشارهایی که بر نهضت آزادی و ایشان می آمد روانه زندان نشدند ، اما دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران که در حال حاضر کهن سالترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی به شمار می رود در طول یکسال گذشته  برای سومین بار بازداشت شد و از نهم مهرماه به اتهام اقامه نماز غیرمجوز زندانی است. با دکتر مهدی نوربخش از اعضای نهضت آزادی و داماد دکتر یزدی درباره آخرین اخبار سلامت و شرایط دکتر یزدی گفتگو کردیم.

 

اخباری درباره انتقال دکتر یزدی از اوین به بیمارستان منتشر شده است. هم اکنون وضعیت سلامتی دکتر یزدی چگونه است و چرا در بیمارستان بستری شده اند؟

 

دکتر چند مشکل پزشکی دارد ، یکی مشکل قلب است و فشار خون که بالا و پایین می رود و باید تحت نظارت پزشکان باشد ، و مشکل دیگر همان سرطان پروستات است که باید تحت کنترل باشد ، مشکل دیگر این است که دکتر باید در یک شرایط کاملا بهداشتی به سر ببرد و قتی این شرایط فراهم نیست ، برای ایشان مشکل ایجاد می کند. ما هم نمی دانیم برای کدام مشکل ایشان را به بیمارستان منتقل کردند  وحتی از محل آن هم اطلاعی نداریم ، آخرین ملاقات هفته پیش صورت گرفته و این آخرین خبری است که ما به عنوان اعضای خانواده  داریم .

 

وضعیت دکتر کاملا نا مشخص است و ایشان باید مرتب دسترسی به پزشک داشته باشد و نگرانی خانواده هم همین است که چگونه این دسترسی می تواند انجام شود و مادام که ایشان در زندان است آن دسترسی را ندارد . مادامی که محیط آلوده است این نگرانی در خانواده هست . این چیزی است که همه ما را نگران کرده است . و پزشکان خودشان هم نگران هستند.

 

دادگاه دکتر یزدی زمانش تغییر کرده است ، علت اینکه دادگاه در 16 آذر برگزار نشد به دلیل وضعیت سلامتی ایشان بود؟

 

ما هیچ نمی دانیم ، دادگاه اعلام نکرد که به چه دلیلی تغییر پیدا کرده است و زمان بعدی که اواسط دیماه است باز هم معلوم نیست . به هیچ وجه ما را مطلع نکرده اند که چرا این کار صورت گرفته است.

 

وکلای مدافع ایشان آقای دادخواه و خانم غیرت توانسته اند به پرونده ایشان دسترسی داشته باشند؟

 

در شرایط فعلی خانم غیرت وکیل ایشان هستند و طبق آخرین خبرهایی که داریم ایشان نتوانسته نه تماسی با دکتر یزدی داشته باشد و نه دسترسی کاملی به پرونده ایشان دارد . این هم یک مشکل دیگر است که و سوالی داریم که اگر قرار است دکتر دادگاهی بشود چگونه می توانند از دسترسی وکیل به پرونده جلو گیری کنند.

 

تلاشهای بین المللی که تا کنون شما و خانواده دکتر یزدی انجام دادند با توجه به اینکه دکتر یزدی چهره شناخته شده ای  خصوصا در میان دولتمردان اسلامی هستند ، این تلاشها چه ثمری داشته و تا به حال چگونه ادامه پیدا کرده است؟

 

این تلاشها بسیار وسیع است از سوی سازمانهای اسلامی از طریق کشورهای مختلف و سازمان ملل. این تلاشها ادامه پیدا خواهد کرد و به ثمر خواهد نشست. نهایتا اینکه ما دکتر یزدی و تمام زندانیان سیاسی را در کمپینی قرار داده ایم و در هفته  های آینده کمپین وسیعی را تشکیل خواهیم داد.

 

دکتر یزدی با80 سال سن کهنسالترین زندانی سیاسی ایران است ، به نظر شما به عنوان یکی از اعضای نهضت ، دکتر یزدی چه خطری برای نظام داشت که با همه تبعاتش ایشان را چندین باردر یکسال گذشته بازداشت کرده اند؟

 

معلوم نیست که چرا این کار می کنند . نهضت آزادی در شرایط فعلی بسیار تحت فشار است و بسیاری از اعضای نهضت بازداشت شده اند و حبس های طولانی گرفته اند مثل عماد بهاور و مهندس خرم. حدس این است که دولت کوشش می کند با دادگاهی کردن دکتر یزدی این توفیق را پیدا کند و به سراغ بقیه برود . معلوم نیست با چه منطقی در باره شخصی که همه توانش را برای اصلاح نظام انجام داده و تهدیدی برای نظام نیست این کار می کنند. منطقی که دارند را بسیاری نمی فهمند . و آن هم با توجه به تبعات وسیعی که بازداشت دکتریزدی دارد .

 

پس از دولت موقت بارها از دکتر یزدی خواسته شده بود با دور شدن از نهضت آزادی به نظام و دولتمردان نظام بپیوندد، چه آرمان و ایده ای در نهضت و ذهن دکتر یزدی بود که به حکومت و قدرت نپیوست؟

 

از اول انقلاب یعنی از زمانی که دکتر یزدی و شادروان مهندس بازرگان استعفا کرد بسیار کوشش شد که دکتر یزدی از نهضت و بازرگان جدا شود و به او قول داده شد ه بود که اگر جدا شود از نهضت و بازرگان ، حمایت وسیعی از بالا از او صورت می گیرد.  اما دکتر در عین حال همیشه ناقد و ناصح نظام مانده و هزینه آن را هم پرداخت کرده است. دکتر به خاطر یک اصولی وارد این انقلاب شده بود و اصولا فکر می کرد که وقتی انقلاب به انحراف کشیده شده است به عنوان کسی که دخیل بوده در این انقلاب باید با این کژروی در انقلاب مقابله نماید و بهترین جایی که پیدا می کرد و بهترین موضعی که می توانست اتخاذ کند در نهضت آزادی بود . امروز هم می بینید که مواضع نهضت از ابتدای انقلاب بعد از استعفای دولت موقت در باره جنگ و تسخیر سفارت آمریکا ، مواضع روشنی بوده که هیچ گروه سیاسی در آن زمان نداشت. نهضت در این مواضع اصلاحی پیش قدم است .

 

می خواستم درباره رابطه نهضت آزادی با روحانیت و مراجع بپرسم و نامه آخری که خانواده دکتر به احمد منتظری نوشته شده است و اینکه چرا التجای شما به مراجع پاسخی در خور پیدا نکرد؟

 

دو نامه نوشته شده ، یکی نامه ای که به خانواده منتظری نوشته شده است و نامه دوم به مراجع است که چهارده اسم است که با امضای خودم فرستادم . و پاسخ هم گرفتیم و حالا اینکه چگونه مراجع عمل می کنند بحث دیگری است. ما وظیفه مان است که بحث ها را برای رهبران دینی این جامعه که از لحاظ عقیدتی پایبندی به مسائل اخلاقی و مذهبی دارند و مسوول هستند ، روشن کنیم . اینکه مراجع چه کاری خواهند کرد امر جداگانه است. تا به الان هم خبرهایی گرفته ایم که مراجع بسیار ناراحت ونگران هستند.

 

جدا از واکنش های داخلی که به بازداشت دکتر یزدی صورت گرفته، گروهی آقای یزدی را متهم به مسائل غیرمستندی مانند قتل هویدا و رحیمی می کنند ، فکر می کنید چرا این ادعاها هم اکنون و در شرایطی که ایشان در زندان هستند ، از سوی برخی چهره ها درخارج از کشور مطرح می شود و پوشش رسانه ای پیدا می کند؟

 

بیشترین حمله  به دکتر از سوی دو گروه است . یک گروه همین روحانیان محافظه کار هستند که از نظر فکری الان پشتیبان نظام هستند و دکتر را دستگیر کردند و گروه دوم مخالفان خارج از کشور. اینکه دکتر یزدی  در سن هشتاد سالگی با این مواضع روشن در زندان مقاومت کرده است و حاضر به مصالحه بر سر عقاید و اصولش نشده برای سلطنت طلبها بسیار ناراحت کننده و ناامیدکننده است. اینکه دکتر یزدی این چنین جلب توجه کرده است باعث شده که سلطنت طلبها مواضع مشترکی با محافظه کاران درون ایران در قبال دکتر یزدی داشته باشند. آنها از اینکه نهضت سالها در مملکت مانده و حرف خودش را زده است برای خیلی ها آزار دهنده است .

 

یکی از شروطی که بازجویان مطرح کرده بودند ، عدم ملاقات ایشان با سفرای کشورهای اسلامی بعد از آزادی بوده است و گفته می شود که دکتر با این درخواست مخالفت کرده بوده اند ، چرا چنین درخواستی از سوی بازجوها مطرح شده بود ؟

 

چند خواسته از دکتر یزدی داشته اند ، یکی اینکه دکتر از سیاست دست بکشد و با سفرای خارجی و بقیه ملاقاتی نداشته باشد. دکتر یزدی هیچ کدام راقبول نکرده است . ایشان این استدلال را داشته که هر کسی بخواهد با من ملاقات کند من با او ملاقات می کنم و از سیاست هم دکتر حاضر نیست بازنشسته شود. و می خواهد که منتقد نظام و دولت بماند به عنوان کسی که در انقلاب بوده نمی تواند این انحرافات را بپذیرد.

 

چند نفر از اعضای نهضت آزادی با احکام سنگینی مواجه شده اند ، از طرفی دیگر حکم سنگینی برای خانم توسلی خواهر زاده آقای دکتر یزدی صادر و اجرا هم شده ،آیا فکر می کنید این احکام برای فشار بر دکتر و خانواده اش موثر بوده است ؟

 

اینها دارند کوشش می کنند با ده سال زندان برای عماد بهاور ، نهضت را محکوم کنند. و با حکم لیلا توسلی به خانواده دکتر فشار بیاورند. این یک جنگ روانی است که شروع کرده اند تا جوانها را در مقابل چشمان دکتریزدی زندانی می کنند و متاسفانه دارند این جنگ روانی را به پیش می برند. اما مسلما موفق نخواهند شد.

 

از سال گذشته در پی  بازداشتهای زنجیره ای صورت گرفته،  نهضت وادار به اعلام توقف فعالیت شد ، آیا اعضای خارج از کشور تابع این توقف هستند؟

 

هرگز، ما در تلاش هستیم که در خارج از کشور نهضت را ادامه دهیم و سلسله فعالیتهای مدنی – سیاسی خود را در جهت خط مشی اصلاحی نهضت انجام می دهیم  و هر گزاجازه نخواهیم داد که با فشارهای که در داخل می آورند . در خارج کشور هم وضع همان باشد ما را ه بازرگان و طالقانی را ادامه می دهیم.

 

فکر نمی کنید که این مساله فشار بیشتری بر اعضای داخل کشور وارد کند ؟

 

کسانی که دکتر یزدی را دستگیر کرده اند و به نهضت فشار می آورند ، باید بدانند که اعضای نهضت در خارج از کشور این مسوولیت را را بر خودشان فرض می دانند که نهضت را در خارج کشور ادامه دهند.

 

به نظر شما چرا حرکت دموکراتیک و اصلاحی نهضت در شعار و عمل در سی سال اخیر با چنین واکنش شدیدی از سوی نظام مواجه می شود ، آیا قرار است  سرکوب کامل نهضت در داخل کشور مقدمه ای باشد برای سرکوب تمام احزاب اصلاح طلب؟

 

پیش بینی ما این است که با زندانی کردن اعضای نهضت به این فکر می کنند که تحزب و کار گروهی در ایران را به نابودی بکشند . من فکر می کنم بعد از نهضت آزادی و هر مجازاتی که برای دکتر در نظر بگیرند به نفع نظام نیست . به دنبال بقیه خواهند رفت . اصولا دولتی که مشروعیت ندارد با کار گروهی کاملا مخالف است . و سرکوب نهضت به عنوان یک سازمان قانونی ، کاری است که با بقیه هم صورت خواهد گرفت. ما این مسولیت را داریم که در خارج از کشور تلاش کنیم و نگذاریم که این صدا خاموش شود .

 

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

 

دادستان تهران: تمامی بازداشت شدگان اخیر جرائم امنیتی دارند

Posted:

روزنامه نگاران شرق، اعضای سندیکای اتوبوسرانی، فربیرز رئیس دانا و نازنین خسروانی
 

 

 جرس: دادستان تهران، علت بازداشتِ اعضایِ سندیکای کارگران شرکت واحد، روزنامه نگاران روزنامه شرق و همچنین فریبرز رئیس دانا (اقتصاد دان منتقد حدف یارانه ها) را، "دلایل امنیتی" خواند و خاطرنشان کرد "رئیس دانا به جرم مصاحبه با رسانه های بیگانه و اخلال در هدفمند کردن یارانه ها بازداشت شده است."

 

 

 

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی عصر یکشنبه ۵ دی ماه ٨٩، در حاشیه مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای بعثت در جمع خبرنگاران همچنین از تداوم ممنوعیت فعالیت روزنامه هم میهن، تائید حکم قصاص قاتل میدان کاج، صدور حکم اعدام برای یک جاسوس اسراییل و تایید اعدام دو نفر از متجاوزان به عنف خبر داد.

 

 

 

حکم اعدام برای پرونده میدان کاج

وی پیرامون آخرین وضعیت پرونده میدان کاج گفت که دیوان عالی کشور امروز حکم قصاص قاتل میدان کاج را تائید کرده که در صورت تقاضای اولیای دم این حکم هفته آینده اجرا خواهد شد.

دادستان تهران افزوده است که حکم قصاص می‌تواند به صورت علنی اجرا شود ولی کیفیت اجرای حکم که چگونه و کجا و چه زمانی اجرا شود بعدا اطلاع رسانی می‌شود. دیوان عالی کشور نسبت به بخشی از اتهامات اخلاقی متهمه ردیف دوم ایراد گرفته و پرونده به شعبه دیگر دادگاه کیفری استان ارجاع شده است ولی متهمه  را در شراکت قتل وارد ندانسته است.

 

 

دلیل بازداشت اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد ارتکاب جرایم امنیتی است

 

جعفری دولت آبادی در پاسخ به پرسشی در مورد علت بازداشت اعضای سندیکای کارگران شرکت گفته است که این افراد اتهام امنیتی داشته اند و جرایم امنیتی مرتکب شده اند که برخی حکم گرفته اند و برخی منتظر صدور حکم هستند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت انتقال پرونده حادثه مریوان به دادستانی تهران گفت: ممکن است محل رسیدگی پرونده ها تغییر کند و به دلیل اهمیت این پرونده از دیوان عالی درخواست انتقال به تهران شد که دیوان موافقت کرد.

 

 

هم میهن فعلا نمی تواند منتشر شود

 

 

دادستان تهران در مورد آخرین وضعیت رسیدگی به اتهامات روزنامه هم میهن افزود: در مورد این پرونده درخواست اعمال ماده ۱۸ شده و این روزنامه فعلا نمی تواند منتشر شود تا زمانی که قوه قضائیه رسیدگی به پرونده را به سرانجام رساند.

اعدام جاسوس اسراییل

 

 

دادستان تهران همچنین  از بررسی پرونده یک جاسوس اسراییل در دادگاه انقلاب خبر داده  و گفته است که "این جاسوس محکوم به اعدام شده که پس از تایید حکم مشخصات جاسوس اعلام می شود البته پرونده های دیگری هم در مورد جاسوسی در حال رسیدگی است." دادستان جزئیات بیش‌تری از این پرونده و شخص بازداشت شده اعلام نکرد.

 

 

اعدام دونفر از متجاوزان به عنف

 

دادستان تهران در مورد اجرای حکم یکی از متجاوزان به عنف و زورگیران گفت: با حکم دادگاه دو تن از این افراد به اعدام و ۱۵ سال حبس محکوم شدند.

وی همچنین در مورد پرونده هواپیماربایی اخیر در کشور گفت: متهم پرونده به ایران بازگشت و اتهامات وی در حال رسیدگی است.

 

 

علت بازداشت روزنامه نگاران روزنامه شرق

 

جعفری دولت آبادی در مورد علت بازداشت روزنامه نگاران روزنامه شرق نیز گفت: این روزنامه‌نگاران جرایم امنیتی داشتند و اقدامات آنها ارتباطی با روزنامه‌نگاری نداشته و بیشتر در صدد صدور اطلاعیه و بیانیه بوده اند. وی افزوده که این ۶ روزنامه نگار در دو مرحله توسط ماموران امنیتی و اطلاعاتی شناسایی و دستگیر شدند.

دولت‌آبادی همواره از دلیل بازداشت و زندانی بودن زندانیان سیاسی به عنوان "جرائم امنیتی" نام می‌برد. طی هفته‌های گذشته احمد غلامی، فرزانه روستایی، علی خدابخش و کیوان مهرگان بازداشت شده‌اند.

دادستان تهران در مورد پرونده خانم نازنین خسروانی گفت: این متهم به جرم اقدام علیه امنیت ملی و علیه نظام محکوم و پرونده وی به زودی به دادگاه ارائه می شود.

 

 

دلایل بازداشت رئیس دانا

 

وی در پاسخ به این پرسش که گفته شده آقای رئیس دانا به جرم مصاحبه با رسانه های بیگانه و اخلال در هدفمند کردن یارانه ها بازداشت شده است گفت: این شخص پرونده اش در دستور کار نیروهای اطلاعاتی و قضایی است که مصاحبه وی با رسانه های بیگانه دستگیری وی را تسریع کرد چون وقتی در آستانه اجرای طرح بزرگی هستیم حق نداریم در آن اخلال ایجاد کنیم.

.

  

 

با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، قیمت‌های داخلی انرژی و کالاها، گران‌تر از قیمت‌های خارجی شده است

Posted:

 

 

 جرس:با حذف یارانه‌ها در جریان طرح موسوم به هدفمندی یارانه ها، و در حالیکه از ماهها قبل رئیس دولت و معاون اول وی، از قطعی بودن کاهش قیمت ها خبر داده بودند، اکنون بک هفته از اجرای طرح گذشته، قیمت حامل‌های انرژی و بسیاری از کالاها از قیمتها جهانی بالاتر رفت، در حالی‌که سطح درآمدها و حقوق مردم کمتر از یک چهارم درآمدهای جهانی است.

 

 

محمود احمدی‌نژاد آزادسازی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، آب و نان را، از یکشنبه ۲۸ آذر کلید زد و بر خلاف وعده های پیشین دولت، بلافاصله آب و نان هم گران شد.

گفتنی است با قیمت‌های جدید و واریز ۴۴۵۰۰ تومان برای هر نفر در هر ماه تا پایان سال ۹۰ حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود درحالی‌که بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از این امر باشد اما ظاهرا دولت عجله داشت و راه ۳ ساله را یک‌ساله قصد رفتن دارد.

به گزارش آفتاب، در حال حاضر استراتژى دولت این است که فقط روى هدفمند کردن یارانه‌ها متمرکز شود نه بر روى یک استراتژى جامع اقتصادى – اجتماعى به نام آزادسازى اقتصادى و چون آن استراتژى اجرا نمى‌شود ممکن است حتى تا مدتى تولیدات داخلى در برابر واردات بدون سپر و بدون محافظ باشند. اگر ما استراتژى آزادسازى اقتصادى را در قالب یک منظومه کلان اجرا مى‌کردیم معنایش این بود که هم‌زمان با آزادسازى قیمت‌ها و حامل‌های انرژی، باید سود بانکی؛ نظام تعرفه‌ای و دستمزدها آزاد می‌شد ضمنا قانون کار و قانون مالیات‌ها اصلاح مى‌شد و فضاى عمومى کسب‌و‌کار نیز مى‌بایست آزاد یا و مساعد مى‌شد که در این حالت کلى نیز مى‌توانستیم قدرت رقابت خود را با خارج حفظ ‌کنیم.

قیمت‌های داخلی انرژی و کالاها گران‌تر از قیمت‌های خارجی شد
با حذف یارانه‌ها قیمت حامل‌های انرژی و بسیاری از کالاها از قیمتها جهانی بالاتر رفت، در حالی‌که سطح درآمدها و حقوق مردم کمتر از یک چهارم درآمدهای جهانی است.

به چند نمونه از مقایسه قیمت‌های داخلی و جهانی توجه کنید:

خودرو: قیمت خودرو در داخل کشور در خودورهای تجاری حداقل ۵۰ درصد ودر خودروهای سواری حداقل ۱۳۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی‌ است در حالی‌که کیفیت‌شان بسیار پایین‌تر و مصرف انرژی و قطعات یدکی‌شان چند برابر بیشتر است.

بنزین: آمار اکتسابی از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی حاکی است، قیمت فوب خلیج فارس بنزین در آذر ماه ۸۹ تقریبا ۵۷۵ تومان در هر لیتر بوده است بر این اساس با توجه به قیمت‌گذاری حداقل ۴۰۰ تومانی بنزین برای هر لیتر پس از شروع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و قیمت ۷۰۰ تومانی بنزین آزاد غیرسهمیه‌ای قیمت بنزین در ایران از قیمت‌های جهانی بالاتر خواهد رفت.

نفت گاز: قیمت هر لیتر نفت‌گاز فوب خلیج‌فارس در زمان یاد شده ۶۱۲ تومان بوده است. قیمت این حامل تاثیرگذار در قیمت تمام شده کالا و خدمات پس از اجرای قانون لااقل ۱۵۰ تومان تعیین شده ودر عین حال قیمت ۳۵۰ تومانی نفت‌گاز غیر سهمیه‌ای نیز ۵۵ درصد قیمت فوب فعلی خلیج فارس است.

نفت کوره: قیمت نفت کوره با اجرای قانون هدفمند کرد یارانه‌ها، ۲۰۰ تومان در هر لیتر تعیین شده است. قیمت فوب خلیج فارس این حامل در آذر ماه ۴۷۰ تومان در هر لیتر بوده است.

گاز: قیمت گاز خانگی به ۳۰ تا ۳۵۰ تومان درهرمتر مکعب افزایش یافته در حالی‌که قیمت‌های جهانی حدود ۱۵۰ تومان است.

برق: قیمت هر کیلووات ساعت برق به ۲۷ تا ۲۱۰ تومان افزایش یافته اما قیمت‌های جهانی حدود ۴۰ تا ۱۰۰ تومان است.

مس: قیمت جهانی مس ۹۳۰۰ دلار در هر تن است در حالی‌که قیمت داخلی ۹۸۵۰ تومان(۹۶۵۰ دلار در هر تن) به مصرف کنندگان عرضه می‌شود.

فولاد: قیمتهای جهانی بیلت و شمش فولادی ۵۳۰ دلار درهر تن است اما قیمت‌های داخلی در شرکت‌های مختلف از ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار درهر تن عرضه می‌شود.

آلومینیوم: در حالی‌که قیمت جهانی هر تن آلومینیوم ۲۳۰۰ دلار است قیمت‌های داخلی با وجود اینکه صادر کننده هستیم حدود ۲۶۰۰ دلار در هر تن است.

پتروشیمی: بیش از نیمی از محصوات پتروشیمی در داخل ۵ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت‌های جهانی فرخته می‌شوند در حالی‌که ماصادر کننده عمده این محصولات هستیم.

تثیر حذف یارانه‌ها بر صنعت حمل‌ونقل
بیشترین تاثیر هدفمندی یارانه‌ها بر صنعت حل و نقل است؛ به‌طوری که ۲۴۸ هزار کامیون و اتوبوس و… که حمل و نقل بار و مسافر را انجام می‌دهند میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷۰ لیتر گازوئل مصرف می‌کنند درحالی‌که در دنیا حدود ۳۸ لیتر برای ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌شود.

در هر حال با ۹ تا ۲۱ برابر شدن قیمت گازوئیل (میانگین ۱۵ برابر)صنعت حمل‌ونقل دچار مشکل می‌شود. هر اتوبوس مسافری خارج‌شهری یا بین‌شهری با قیمت ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان روزانه حداقل ۱۶ ساعت کار می‌کند و میانگین ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارد و بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتر سفر می‌کند یعنی حداقل ۸۵۰ تا ۱۱۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند که هزینه آن با نرخ ۱۶۵ ریال روزانه برای هر اتوبوس ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان(میانگین ۱۶ هزار تومان) بود و پس از هدفمندی و با رقم فعلی گازوئیل ۱۵۰ و ۳۵۰ تومانی اگر مثل سابق مشتری و مسافر داشته باشد هزینه گازوئیل حداقل ۱۵۰ و حداکثر ۳۵۰ هزارتومان(میانگین ۲۲۵ هزار تومان ) خواهد شد یعنی هزینه‌های سوخت حدود ۲۱۰ هزار تومان افزایش داشته که با احتساب افزایش هزینه‌های انسانی؛ قطعات یدکی و کاهش مسافر به ۲۵۰ هزار تومان خواهد رسید در حالی‌که با افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها فقط ۸۰ هزار تومان افزایش درآمد خواهد داشت یعنی مجموع هزینه‌هایش روزانه حداقل ۱۷۰ هزار تومان بالا خواهد رفت.

افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل بار
در حالی‌که بر اساس محاسبات بالا هزینه‌های روزانه از قبیل سوخت؛ قطعات و انسانی هر کامیون حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته اما درآمد و کرایه بارفقط ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در روز به ۲۳۰ تا ۵۷۵ هزار تومان بالا رفته یعنی به‌طور خالص بین ۱۸۰ تا ۲۸۰ هزار تومان به هزینه‌های روزانه کامیون‌ها و کشنده‌ها افزوده شده که باعث افزایش اضافه بر ۱۰ درصدی کرایه بار و تورم اضافه‌تر خواهد شد.

وعده داده شد که کامیون‌های مصرف‌بالا را نوسازی می‌کنیم اما با تکنولوزی کدام کشور و چه نوع کامیونی؟ کامیون‌های کشنده با کیفیت ولوو سوئدی(سایپا دیزل)؛ بنز آلمانی (توقف تولید در ایران خودرو دیزل به دلیل تحریم) ایویکو ایتالیایی(زامیاد)؛ بی ام سی ترکیه‌ای در کویرخودرویزد؛ رنو وارداتی از فرانسه و…یا در اثر تحریم تولید نمی‌شود یا با قیمت‌های حدود ۱۴۵ تا ۱۶۰ میلیون تومان خریداری ندارند و نوسازی ناوگان حمل‌و نقل با آنها غیرممکن است. می‌ماند کشنده‌ها و کامیون‌های چینی دانگ فنگ(سایپا دیزل) هوو(ایران خودرو دیزل)؛ کشنده‌های چینی آمیکو؛ کامیون چینی کاویان درکاریزان خودرو که از بین این‌ها هوو چینی مشهور به ارابه مرگ جاده‌های ایران اجازه واردات ندارد؛ دانگ فنگ چینی فروخته شده توسط سایپا دیزل به نام کامیون ژاپنی هم توسط خریداران قبلی بایکوت شده و در مجلس پرونده دارد و بقیه هم آنقدر بی‌کیفیت‌اند که خریداری ندارند پس نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تا زمان رفع تحریم‌ها و ورود کامیون‌های اروپایی با کیفیت ممکن نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به بدهی ۸۵۰ میلیارد تومانی سایپادیزل(باسرمایه ۶۰ میلیارد تومان) و بدهی ۷۶۵ میلیارد تومانی ایران خودرو دیزل(سرمایه ۱۲۰ میلیارد تومان) خود این شرکت‌ها هم در معرض ورشکستگی قرار دارند.

 

 

این درحالیست که هرگونه انتقادی به طرح فوق الذکر، از منظر دستگاههای امنیتی و قضایی کشور "اخلال" حساب شده و شدیدا با آن برخورد می شود.

 

 

 

امروز دادستان تهران دلیل بازداشت یکی از اقتصاددانان منتقدِ (فریبرز رئیس دانا) حذف سوبسیدها را، "اخلال گری" وی در اجرای طرح بزرگ کشور خواند.

حکم قاتل سعادت‌آباد اجرا می‌شود

Posted:

جرس: دیوان عالی کشور حکم قصاص قاتل پرونده موسوم به سعادت‌آباد را تأیید کرد تا قاتل در یک قدمی طناب دار قرار بگیرد. دادستان تهران از اجرای حکم در هفته آینده و در صورت فراهم شدن همه مقدمات خبر داد.

 

به گزارش فارس، پرونده قتل مربوط به حادثه سعادت‌آباد که هفته گذشته به دیوان عالی کشور ارجاع شده بود، بعد از مشورت قضات دیوان عالی کشور صبح امروز مورد تأیید قرار گرفت.

 

پیش از این دادگاه،‌ بعد از برگزاری جلسه در تاریخ 30 آبان امسال، یعقوب را به اتهام قتل به قصاص، به اتهام رابطه نامشروع با کیمیا به تحمل 100 ضربه شلاق و به اتهام قدرت‌نمایی با چاقو به 2 سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم کرده بود.

 

صبح روز 6 آبان امسال، اهالی خیابان‌های منتهی به میدان کاج واقع در منطقه سعادت‌آباد، با فریادهای کمک‌خواهی مرد جوانی به خیابان آمدند.

 

مردم در خیابان، جوانی را مشاهده کردند که توسط شخص دیگری به‌شدت مجروح شده و فرد ضارب به هیچ‌کس اجازه دخالت برای نجات جوان مصدوم را نمی‌دهد.

 

بعد از گذشت دقایق طولانی از این حادثه، نه مردم و نه مأموران پلیس حاضر در صحنه به خود اجازه برخورد با عامل این جنایت را ندادند تا اینکه جوان مجروح مقابل چشمان مردم و مأموران پلیس جان داد.

 

با توجه به حساسیت فوق‌العاده‌ای که بعد از این قتل در سطح جامعه ایجاد شد، رئیس قوه‌قضاییه دستور داد تا پرونده به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی شود.

 

همچنین جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به این مطلب که حکم متهم پرونده قتل در میدان کاج سعادت‌آباد به همان کیفیتی که در حکم دادگاه بدوی به آن اشاره شده بود از سوی دیوان عالی کشور تایید شده گفت: البته درباره متهم ردیف دوم این پرونده که اولیاء دم نسبت به مجازات وی اعتراض داشتند از سوی دیوان پذیرفته نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد: قرارمان این است که در صورت اینکه اولیاء دم تقاضای اجرای حکم قصاص داشته باشند این حکم هفته آینده به همان کیفیتی که در حکم دادگاه بدوی به آن اشاره شده اجرا شود.

 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر زمان و نحوه اجرای حکم گفت: این حکم قرار است در ملاء عام انجام شود اما از آنجا که اجرای آن نیازمند مقدماتی است اجازه دهید در زمان مقرر موضوع به اطلاع خبرنگاران رسانه‌ها برسد.
 

دیدار فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی با سید محمد خاتمی امروز انجام می‌شود

Posted:

جرس: داریوش قنبری سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی از دیدار اعضای این فراکسیون با سید محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در عصر امروز، پنچم آذر ماه خبر داد.

 

به گزارش آفتاب، قنبری ساعت این دیدار را 17:30 دقیقه امروز اعلام کرد و افزود: در این دیدار طبق روال معمول برنامه‌های فراکسیون با مقامات و چهره‌های سیاسی، درخصوص مسائل سیاسی روز بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

 

وی درخصوص پیش‌بینی خود از میزان حضور اعضای فراکسیون در این دیدار گفت: به‌طور دقیق مشخص نیست چه تعداد از اعضا موفق به‌حضور در این دیدار شوند اما در دیداری که پیش‌از‌این با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشتیم حدود 50 تا 60 عضو فراکسیون شرکت کردند.

 

سخنگوی فراکسیون اقلیت مجلس گفت: از استراتژی‌های اصلی فراکسیون در پی‌گیری‌ برنامه‌ها و مسائل کشور، دیدار با مقامات و چهره‌های سیاسی و برجسته کشور است و پس از دیدار با آقای خاتمی، برنامه دیدارهای دیگری از سوی فراکسیون پی‌گیری خواهد شد.

 

قنبری از نام بردن این افراد خودداری کرد.

 

اعضای این فراکسیون از سال گذشته در نظر داشتند دیدارهایی با ناطق‌نوری و آیت‏الله مهدوی کنی داشته باشند.
 

اختصاصی جرس: قرار نهایی بازپرس دادسرای نظامی تهران برای ۲۲ متهم کهریزک

Posted:

بخش اول دومین سند فاجعه کهریزک
 جرس: درادامه انتشار اسناد مربوط به جنایت کهریزک، جرس  اقدام به انتشار قرار صادره نهایی به تاریخ ٨٨/٩/۵پرونده کلاسه ۵٨٧٨/٨٨ که جدیدا بدان دست یافته، می کند. در این قرار صد و دو صفحه ای جزئیات تکان دهنده ای از جنایت کهریزک منتشر شده است که شامل اسامی متهمین، شرح اظهارات شكات، مطلعين و متهمين درباره قربانیان و نتیجه کمیسیون پزشکی  است. در صفحات ابتدایی این سند از دومین اسناد جنایات کهریزک که بر اساس گزارش نهایی تحقیقات بازپرس ویژه سازمان قضایی نیروهای مسلح تهیه و برای اولین بار توسط جرس منتشر می شود، اسامی و جزییات کامل اتهامات سرتیپ رادان و بیست و یک متهم پرونده کهریزک عنوان شده است.
  
 بدنبال انتشار کامل کیفر خواست متهمان کهریزک که به امضای معاون دادستان نظامی تهران رسیده بود و استقبال شایان توجه مخاطبان جرس، بر آن شدیم تا متن  قرار نهایی صادره تحقیقات جنایات کهریزک که  از سوی  سید رضا حسینی بازپرس شعبه اول نهایی و صادر شده است را نیز در اختیار خوانندگان قرار دهیم.


گفتنی است قرار نهایی زمانی صادر می شود که بازپرس یا قاضی تحقیق پس از اتمام تحقیقات نسبت به اقدامات معمول و نتایج بدست آمده به داوری می نشیند و سرانجام با صدور قرار مجرمیت نظر خود را مبنی بر وجود دلایل کافی جهت جلب متهم به محاکمه یا قرار منع تعقیب اعلام می دارد.
به عبارتی قاضي پس از اتمام تحقيقات مقدماتي مكلف است نظر خود را نسبت به موضوع پرونده ضمن قرار نهايي اعلام  كند . این قرار مبین اعلام پایان تحقیقات مقدماتی است.

 بر  اساس این سند که اولین بار توسط جرس منتشر می شود و در تاریخ پنجم آذر ماه سال گذشته نهایی و ارسال شده است، نام دو متهم اصلی این جنایات سردار رادان و رجبی به چشم می خورد.     این گزارش نهایی که بی شک بر اساس ملاحظات امنیتی تهیه شده است،  تنها بخشی از فاجعه کهریزک و جنایاتی است که در این بازداشتگاه انجام شده است.  عدم پرداختن به اتهامات رادان و دیگر آمران اصلی این جنایات در کیفر خواست و تحقیق نهایی نشان از محدودیتهای این سازمان  برای پرداختن به متهمان اصلی و تمرکز بر عوامل اجرایی است.     بر اساس این سند، سرتیپ احمدرضا رادان بعنوان یکی از  متهمین این پرونده، و یکی از آمران اصلی این جنایت تنها  به بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر (روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی) متهم است.   بنظر می رسد که آمران اصلی این جنایت که حتی در کیفر خواست نهایی نامی از آنان برده نشده است در حاشیه امنیتی قرار گرفته اند.   این در حالی است که خانواده سه شهید حوادث کهریزک بدنبال اعلام حکم محکومیت دو افسر نگهبان بازداشتگاه کهریزک،  گذشت خود از قصاص دو مجری محکوم به اعدام این جنایت را اعلام و خواستار آن شدند که اراده جدی و اخلال ناپذیر نظام برای پیگرد و مجازات آمران این جنایت  بزودی محقق شود.   
در همین حال بر اساس این گزارش  سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده به آمریت در گزارش خلاف واقع ، بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر (روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی)، کتمان حقیقت و فراهم نمودن موجبات ایجاد جو بدبینی به ناجا متهم می باشد.      یکی از نکته های تامل برانگیز این قرار ذکر نام سه پزشک در بین متهمان است که البته یکی از آنها به دلیل عدم تمکین نظر مقامات نظامی و امنیتی مافوق، پس از چندی از قربانیان این پرونده می شود. پزشک وظیفه دکتر رامین پوراندرزجانی ، که خود از قربانیان این حادثه است، سروان پزشک حسین صفایی فرزند اسکندر و سرهنگ دکتر سجادالله فرهمند پور فرزند عبدالله که هر سه نفر  بر اسا س قرار صادره متهم به  عدم انجام وظیفه منجر به فوت چهار نفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی‌ها و فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا هستند. این در حالیست که  در این میان نام بسیاری از متهمین واقعی اثری به چشم نمی خورد.    لازم به ذکر است که در کیفر خواست معاون دادستانی نامی از این سه تن بعنوان متهم برده نشده است، بلکه در بخشی از آن کیفرخواست به رامین پوراندرجانی، پزشک بازداشتگاه کهریزک که بعد از چندی به صورت مشکوک فوت می کند، نیز اشاره شده، که براساس اعترافات متهمین، وی و پزشک مافوقش، از امضای گزارش خلاف و اعلام مرگ متهمین به دلیل بیماری مننژیت امتناع می کنند تا درنهایت گزارش خلاف با امضایِ خودِ متهمین امضا شده و به مقامات قضایی ارسال گردید.

نکته حائز اهمیت دیگر در این قسمت از کیفرخواست منتشر شده در جرس آمده بود، آمریت و نقش سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران می باشد که آمده است "بعد از امتناع دکتر پوراندرجانی و مافوقش (دکتر فرهمندپور) از امضای گزارش خلاف در مورد علت مرگِ بازداشتی ها، نامه ای توسط سعید مرتضوی تنظیم، دیکته و به ماموران داده می شود، که مرتضوی گفته بود بدلیل مصلحت، باید چنین گزارشی را به مراجع قضایی ارائه دهند و فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ نیز، دستور همکاری در این زمینه صادر می کند...."

ماموران ذیربط در گزارش خلاف واقع خود آورده بودند "بر اساس اعلام بیمارستان مهر، شهدای تجریش و لقمان، هر سه متهم بر اثر بیماری مننژیت فوت نموده و هیچگونه ضرب و شتمی در خصوص آنها در بازداشتگاه صورت نگرفته است...."  
همچنین موضوع آمریت و نقش «حداد»، معاون امنیت دادستانی تهران، در دستور به اعزام بازداشت شدگانِ روز ۱٨ تیر به کهریزک، مورد اشاره قرار گرفته است.  

از سوی دیگر در میان بیست و یک متهم نظامی و انتظامی این پرونده، غیرنظامی محمدرضا کرمی، که از اوباش و اراذل باسابقه بوده و توسط مسئولین بازداشتگاه بعنوان «مسئولِ بند» منصوب شده و در آزار و قتل بازداشتی ها نقش جدی داشته نیز، مورد اشاره قرار گرفته است.   وی متهم است به مشارکت در ایراد ضرب و جرح شکات، اهانت به شکات و مشارکت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی.

گفتنی است در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، تعداد زیادی از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۸ تیر ماه، به دستور مقامات امنیتی و قضایی وقت- چون قاضی سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران- به بازداشتگاه مخوف کهریزک (واقع در جنوب تهران) منتقل شدند که در آنجا مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفته و گروهی از آنان بر اثر شدت شکنجه ها جان باختند. مقامات ذیربط، بویژه دادستان وقت تهران، "مننژیت و بیماری" را عامل فوت آنان اعلام کردند، که این نظر قویا توسط پزشکی قانونی کشور رد شد.

در همین راستا، روز یکشنبه ٢٨ آذرماه ٨٩، پس از ماهها فراز و نشیب، منابع خبریِ توانستند  کیفرخواست ٢٧ صفحه ای برخی از متهمان این پروندۀ ملی را در اختیار رسانه ها قرار دهند.

در این کیفرخواست که متهمین "بر اساس اقاریر و اعترافات"، به "قتل" و "مشارکت در قتل" از طریق ایراد ضرب و جرح، شکنجه و آزار بازداشت شدگان، محروم نمودن زندانیان از حقوق اولیه، ارائه گزارش خلاف واقع و تهدید شاکیان پرونده متهم شده اند، موقعیت سازمانی و اتهاماتِ سرتیپ عزیزالله رجب زاده، سرهنگ فرج کمیجانی، استوار محمد خمیس آبادی، استوار ابراهیم محمدیان، سرهنگ روانبخش فلاح، سرهنگ محمد عامریان، ستوان سوم سید کاظم گنج بخش، استوار اکبر رهسپار، استوار دوم حمید زندی، استوار دوم مجید وروایی و گروهبان دوم مهدی حسینی فر شرح داده شده است.      اسامی کامل متهمان و جرایم آنان بر اساس گزارش نهایی بازپرس ویژه  در قرار صادره ، برای اولین بار در جرس منتشر می شود. گفتنی است که بخشهای دیگر  این سند بمرور در اختیار خوانندگان قرار خواهد گرفت.
قسمت اول از سند دوم جنایات کهریزک    

  به تاریخ ۵/٩/٨٨ پرونده کلاسه ۵٨٧٨/٨٨ در وقت فوق العاده تحت نظر است و با استعانت از خداوند متعال، ختم تحقیقات را اعلام و به شرح ذیل، قرار نهایی صادر می گردد:


        دادستان محترم نظامی تهران الف) مشخصات متهمین: ۱. سرتیپ احمدرضا رادان فرزند محمدعلی، متولد ۱۳۴۲، ش‌ش ۶۱۶۱۵، صادره از اصفهان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی، شیعه، ایرانی، باسواد، فاقد سابقه کیفری، متاهل، بلاقید آزاد، متهم است به: ۱) بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر (روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی)

۲. سرتیپ عزیزالله رجب‌زاده فرزند سلمان، متولد ۱۳۳۵، ش‌ش ۱۰۱۵، متولد تهران، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، شیعه، ایرانی، باسواد، استخدامی ۱۳۵۷، فاقد سابقه کیفری، متاهل، آزاد به قید التزام، متهم است به:   ۱) آمریت در گزارش خلاف واقع ۲) بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر (روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی) ۳) کتمان حقیقت ۴) فراهم نمودن موجبات ایجاد جو بدبینی به ناجا  
۳. سرهنگ روانبخش فلاح فرزند بهرام، متولد ۱۳۴۲، ش‌ش ۸۹، صادره از رودبار، شیعه، باسواد، رئیس بازرسی فاتب، استخدامی سال ۱۳۶۰، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، متاهل، بازداشت به علت قرار بازداشت موقت از تاریخ ٢٣/۶/٨٨ متهم است به: ۱) مشارکت در گزارش خلاف واقع ۲) بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر (روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی) ۳) محروم کردن بازداشتی‌ها از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع

  ۴. سرهنگ محمدعامریان فرزند رحیم، متولد ۱۳۴۴، ش‌ش ۲۳۲، صادره از شاهرود، شیعه، ایرانی، باسواد، رئیس اداره عملیات بازرسی فاتب، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، متاهل، بازداشت از تاریخ ۲۳/۶/٨٨ تا ٣٠/٨/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت و از تاریخ ٣٠/٨/٨٨ به علت بیماری به قید تودیع وثیقه آزاد گردیده است، متهم است به: ۱) بی‌مبلاتی و عدم رعایت نظامات دولتی در ارتباط با امور خدمتی منجر به فوت سه نفر (روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی) ۲) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا ۳) محروم کردن بازداشتی‌ها از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۴) آمریت در ایراد ضرب و جرج ۵) کتمان حقیقت ۶) مشارکت در گزارش خلاف واقع


۵. سرهنگ دوم فرج کمیجانی، فرزند حسین، متولد ۱۳۴۱، شماره شناسنامه ۲۶۸۴، صادره از کمیجان، شیعه، جمعی ناجا، باسواد، متاهل، فاقد سابقه کیفری، ساکن تهران، بازداشت از تاریخ ٢۵/۵/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت، متهم به: ۱) آمریت در ضرب و جرح شکات ۲) آمریت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی ۳) محروم کردن زندانیان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۴) مشارکت در گزارش خلاف واقع ۵) فراهم کردن موجبات جو بدبینی نسبت به ناجا   ۶. سروان نعمت‌الله اقطایی فرزند طاهر، متولد ۱۳۴۲، ش‌ش ۲۳۵۰۲، صادره از بجنورد، شیعه، ایرانی، باسواد، ساکن تهران، جمعی بازرسی فاتب، فاقد سابقه کیفری، متاهل، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱) آمریت در ایراد ضرب و مباشرت در ایراد ضرب ۲) فحاشی نسبت به شکات ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ٧. ستوان یکم حسین وسطی فرزند رضا، متولد ۱۳۵۲، ش‌ش ۵۱۴، صادره از نور، شیعه، ایرانی، باسواد، ساکن شهرستان نور، جمعی بازداشتگاه کهریزک، متاهل، فاقد سابقه کیفری، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱) آمریت در ایراد ضرب و مباشرت در ایراد ضرب ۲) فحاشی نسبت به شکات ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا ۴) محروم کردن شکات از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۵) شروع به قتل   ٨. ستوان‌سوم سید کاظم گنج‌بخش فرزند سیدعلی، متولد ۱۳۵۶، ش‌ش ۶۵۵، صادره از گناباد، شیعه، ایران، باسواد، متاهل، دارای سابقه کیفری، جمعی بازداشتگاه کهریزک، بازداشت از تاریخ ۱۱/۶/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت، متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح شکات ۲) محروم کردن بازداشتی‌ها از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا ۴) اهانت به شکات   ٩. استوار محمد خمیس‌‌آبادی فرزند عبدالله، متولد ۱۳۵۱، شماره شناسنامه ۵، صادره از کنگاور، شیعه، جمعی از بازداشتگاه کهریزک، باسواد، متاهل، فاقد سابقه کیفری، ساکن تهران، بازداشت از تاریخ ٢۵/۵/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت، متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی ۳) محروم کردن آنان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۴) اهانت به شکات ۵) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۱۰. استوار ابراهیم محمدیان فرزند سیف‌الله، متولد ۱۳۶۲، ش‌ش ۲، صادره از نطنز، شیعه، ایرانی، باسواد، جمعی بازداشتگاه کهریزک، فاقد سابقه کیفری، متاهل، ساکن تهران،‌بازداشت از تاریخ ٢۵/۵/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت، متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح شکات ۲) مشارکت در ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی ۳) محروم کردن آنان از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۴) اهانت به شکات ۵) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۱۱. استوار اکبر رهسپار فرزند جمعه‌علی، متولد ۱۳۵۹، ش‌ش ۱۰۴، صادره از خرم‌آباد، شیعه، ایرانی، باسواد، جمعی بازداشتگاه کهریزک، استخدامی ۱۳۷۸، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، متاهل، بازداشت به علت قرار بازداشت موقت از تاریخ ۱۱/۶/٨٨ الی ٢٣/٨/٨٨ و سپس آزاد با قید تودیع وثیقه در تاریخ ٢٣/٨/٨٨ متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح نسبت به شکات ۲) فحاشی ۳) محروم کردن بازداشتی‌ها از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۴) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۱۲. استوار دوم حمید زندی فرزند عی قربان، متولد ۱۳۵۹، ش‌ش‌ ۲۶۷۷، صادره از ملایر، شیعه، ایرانی، باسواد، متاهل، دارای سابقه کیفری، جمعی بازداشتگاه کهریزک، بازداشت از تاریخ ۱۵/۶/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت، متهم است به: ۱) اهانت به شکات ۲) ایراد ضرب و جرح شکات ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا ۴) محروم نمودن شکات از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع   ۱۳. گروهبان‌دوم مهدی حسینی‌فر فرزند محمود، متولد ۱۳۶۳، ش‌ش ۵۶۴۸، صادره از تهران، شیعه، ایرانی، باسواد، استخدامی ۱۳۶۸، فاقد سابقه کیفری، جمعی بازداشتگاه کهریزک، متاهل، بازداشت از تاریخ ۱٢/٧/٨٨ به علت قرار بازداشت موقت، متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح شکات ۲) اهانت به شکات ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا ۴) محروم نمودن شکات از حقوق مقرر در قانون اساسی و عدم رعایت حقوق شهروندی موضوع ماده واحده قانون احترام به آزادی‌های مشروع ۵) شروع به قتل آقای سیدمسعود رضوی.   ۱۴. غیرنظامی محمدرضا کرمی فرزند علی، متولد ۱۳۶۲، شماره شناسنامه ۷۶۸۷، صادره از تهران، شیعه، ایرانی، باسواد، ساکن تهران، دارای سابقه کیفری، مجرد، بازداشت به علت قرار بازداشت موقت از تاریخ ٢/۶/٨٨، متهم است به: ۱) مشارکت در ایراد ضرب و جرح شکات ۲) اهانت به شکات ٣) مشارکت در ایراد ضرب و جرح منجر به قتل عمدی روح‌الامینی، جوادی‌فر و کامرانی   ۱۵. استوار دوم مهدی گودرزی فرزند احمدعلی، متولد ۱۳۶۲، ش‌ش ۹۳۱۲، صادره از تهران، شیعه، ایرانی، باسواد، ساکن تهران، فاقر سابقه کیفری، جمعی پلیس امنیت فاتب، متاهل، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح نسبت به بازداشت‌شدگان در پلیس امنیت   ۱۶. استوار دوم مجید وروایی فرزند محمود، متولد ۱۳۵۶، ش‌ش ۱۳۷۱۸، صادره از کرمانشاه، شیعه، ایرانی، باسواد، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، جمعی بازداشتگاه کهریزک، مجرد و بازداشت به علت عجز از ایداع وثیقه از تاریخ ٢٣/٨/٨٨ متهم است به: ۱) ایراد ضرب و جرح شکات ۲) فحاشی نسبت به شکات ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۱۷. استوار ابراهیم محبتی فرزند عیسی، متولد ۱۳۵۶، ش‌ش ۱۳۷۱۸، صادره از اردبیل، شیعه، ایرانی، باسواد، ساکن تهران، پرندک، فاقد سابقه کیفری، جمعی پلیس امنیت فاتب، متاهل و آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱) ایراد ضرب نسبت به شکات ۲) فحاشی نسبت به شکات   ۱۸. سرهنگ دکتر سجادالله فرهمند پور فرزند عبدالله، متولد ۱۳۴۰، ش‌ش ۳۹۵، صادره از خدابنده، شیعه، ایرانی، باسواد، جمعی بهداری فاتب، فاقد سابقه کیفری، متاهل، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱) عدم انجام وظیفه منجر به فوت چهار نفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی‌ها ۲) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۱۹. ستوان‌دوم امان‌قلی قاضلار فرزند حسن، متولد ۱۳۴۸، ش‌ش ۳۱۱۳، صادره از گمیشان، شیعه، باسواد، جمعی بهداری فاتب، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، متاهل، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱)عدم انجام وظیف منجر به فوت ۴ نفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی‌ها ۲) کتمان حقیقت ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ٢۰. ستوان سوم علی جعفرزاده فرزند هاشم، متولد ۱۵۳، ش‌ش ۱۶۲۲، صادره از مراغه، شیعه، باسواد، جمعی بهداری فاتب، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، متاهل، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱)عدم انجام وظیف منجر به فوت ۴ نفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی‌ها ۲) کتمان حقیقت ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۲۱. پزشک وظیفه دکتر رامین پوراندرزجانی فرزند رضاقلی، متولد ۱۳۶۲، ش‌ش ۹۷۸، صادره از تبریز، شیعه، ایرانی، باسواد، جمعی بهداری فاتب، ساکن تبریز، فاقد سابقه کیفری، مجرد، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱)عدم انجام وظیف منجر به فوت ۴ نفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی‌ها ۲) کتمان حقیقت ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا   ۲۲. سروان پزشک حسین صفایی فرزند اسکندر، متولد 1349، ش‌ش ۱۶۹۳، صادره از تویسرکان، شیعه، ایرانی، باسواد، جمعی از بهداری فاتب، ساکن تهران، فاقد سابقه کیفری، مجرد، آزاد به قید معرفی کفیل، متهم است به: ۱)عدم انجام وظیف منجر به فوت ۴ نفر و مصدوم شدن سایر بازداشتی‌ها ۲) کتمان حقیقت ۳) فراهم کردن موجبات ایجاد جو بدبینی نسبت به ناجا     

 ادامه دارد