جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آتش سوزی در مجتمع بزرگ تجاري نور

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ها از هفته آینده در سطح کشور

Posted:

جرس: معاون امور عمرانی استاندار تهران با اعلام تصویب و تایید نرخ‌های جدید حمل و نقل عمومی در شوراهای شهر و فرمانداری‌های این استان گفت: نرخ‌های جدید از هفته آینده و پس از اتمام سهمیه سوخت خودروها اعمال می‌شود.

 

به گزارش ایرنا، محمدرضا محمودی افزود: کرایه‌‌ها در شهر تهران حداکثر 15 درصد و در شهرستان‌ها حداکثر 20 درصد افزایش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: براساس بخشنامه وزارت کشور نرخ‌های جدید باید پس از اتمام سهمیه بنزین و گازوییل خودروهای بخش حمل و نقل عمومی اعمال شود.

 

معاون استاندار تهران ابراز داشت: نرخ کرایه تاکسی در شهر تهران حداکثر 15 درصد افزایش می‌یابد و این افزایش در شهرستان‌ها با توجه به این که کرایه‌ها کمتر از تهران است، حداکثر 20 درصد تعیین شده است.

 

محمودی گفت: افزایش نرخ کرایه‌ها شامل تاکسی‌های خطی، گردشی و همچنین اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی است که زیرنظر شهرداری تهران نیستند.

 

وی درباره نرخ‌های جدید حمل و نقل برون‌شهری گفت: نرخ‌های بخش‌برون شهری که داخل استان تهران انجام می‌شود، توسط فرمانداری‌ها اعلام و پس از اتمام سهمیه سوخت اعمال می‌شود.

 

وی افزود: نرخ‌های بخش برون‌شهری خارج استان تهران توسط اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های این استان اعلام خواهد شد.
 

استقبال آمریکا از تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه نقض حقوق بشر در ایران

Posted:

جرس: یک روز پس از تصویب محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد و ابراز نگرانی جامعه جهانی از نقض مستمر حقوق شهروندان در ایران، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه‌ای، ضمن استقبال از این قطعنامه، بر ایستادگی ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار مردم ایران تأکید کرده است.


گفتنی است شامگاه سه‌شنبه ۲۱ دسامبر (۳۰ آذر۱۳۸۹) مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه کمیته حقوق بشر آن سازمان را تایید و ضمن ابراز نگرانی از مواردی نظیر "شکنجه"، "مجازات‌های بی‌رحمانه"، "صدور احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال" و "نابرابری فراگیر جنسیتی" در ایران، نقض مداوم حقوق اساسی در ایران را موجب نگرانی عمیق خواند.این موارد را شدیدا محکوم کرد.
این قطعنامه ماه گذشته (۱۸ نوامبر ۲۰۱۰) در کمیته‌ سوم مجمع عمومی، موسوم به «کمیته حقوق بشر» تصویب شده بود و پیش‌نویس آن توسط نماینده‌ کانادا به کمیته سوم ارائه شده بود که با رای مثبت ۸۰ کشور به تصویب رسید. ۵۷ کشور نیز رای ممتنع و ۴۴ کشور رای منفی به آن دادند.


به گزارش سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه وزیر خارجه آن کشور که پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل انتشار یافته، با مرور موارد نقض حقوق بشر تأکید شده است که حقوقی که در خصوص زندانیان سیاسی، اعم از مخالفان سیاسی، فعالان حقوق بشر و طیف گسترده‌ای از فعالان مدنی نقض می‌شود، حتی در قانون اساسی ایران نیز مورد تصریح قرار گرفته و در شمول تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی است.


وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود همچنین با مرور موارد شمرده شده در قطعنامه مجمع عمومی افزوده است که این قطعنامه همچنین بازتاب نگرانی‌ها در خصوص افزایش شمار آن دسته از زندانیان سیاسی است که برای مطالبه حقوق حداقلی خود با قبول خطر جانی دست به اعتصاب غذا می‌زنند.


کلینتون همچنین به روشنی تصریح کرده است ایالات متحده و جامعه جهانی در کنار ایرانیانی که در تلاش برای کسب آزادی‌های پایه و حقوق بشر هستند خواهد ایستاد و این افراد هرگز تنها نخواهند ماند.


لازم به ذکر است پیش نویس قطعنامۀ روز سه‌شنبه ٣۰ آذر ماه مجمع عمومی سازمان ملل، که با ۷۸ رأی موافق، ۴۵ رأی مخالف و ۵۹ رأی ممتنع به تصویب رسید، ماه گذشته در کمیته سوم مجمع عمومی (کمیته حقوق بشر) مورد بررسی و تصویب قرار گرفته بود .


در زمان تصویب آن پیش نویس، محمدجواد لاریجانی، بعنوان نماینده جمهوری اسلامی در جلسه رآی‌گیری حضور داشت و آمریکا را عامل اصلی حمایت از قطعنامۀ ضد جمهوری اسلامی خواند.

 


 

کارخانه‌های مهم صنعتی گیلان در معرض ورشکستگی قراردارند

Posted:

گیلان با بحران شدید کارگری مواجه است

جرس: یک عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، گفت: گیلان با بحران شدید کارگری مواجه است و دولت باید هرچه سریع‌تر رسیدگی بکند.

 

به گزارش ایلنا، جبارکوچکی‌نژاد با ابراز نگرانی شدید از وضعیت کارخانه‌های صنعتی گیلان، افزود: کارخانه‌های مهم صنعتی گیلان اعم از خاور، دخانیات، ایران پوپلین و ایران کنف در معرض ورشکستگی قراردارند و این نگرانی وجود دارد که هزاران کارگر زحمت‌کش بی‌کار بشوند.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر مشکلات بخش کارگری گیلان را حل بکند، متذکر شد: درصورت عدم توجه به موقع، دولت را مورد سوال و فشار قرار خواهیم داد.

 

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با اعلام نارضایتی شدید از عدم دریافت حدود 6ماهه حقوق کارگران برخی از کارخانه‌های گیلان، مدعی شد: وقتی وزیر صنایع به گیلان آمد استاندار واقعیت‌ها را بیان نکرد و طوری گزارش داد که انگار همه‌جا گل‌وبلبل است و صنعت‌وکارگران وضعیت خوبی دارند.

 

کوچکی‌نژاد با طرح این سوال که وزیرصنایع بگوید که سفر اخیرش به گیلان چه دستاوردی داشته است؟ اذعان داشت: متاسفانه به‌جای اینکه بر تعداد کارخانه‌های گیلان افزوده بشود، به‌محض خروج محرابیان از استان، کارخانه ایران پوپلین رشت بار دیگر تعطیل شد.

 

وی با تاکید بر اینکه وزیر صنایع باید یک تجدید نظر درسیستم کاری خودکرده و به هیچ‌وجه به گزارشات استانی توجهی نکنند، تنها راه حل مشکلات کارخانه‌های بحران‌زده گیلان رسیدگی از نزدیک محرابیان دانست.
 

استاندار کرمان: مردم معتقدند نصب عکس احمدی‌نژاد از تخریب دیوار خانه براثر زلزله جلوگیری کرد

Posted:

جرس: استاندار کرمان مدعی شد مردم معتقدند نصب عکس محمود احمدی‌نژاد باعث شد دیوار یکی از منازل مناطق زلزله زده تخریب نشود.

 

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار در جلسه ستاد بحران استانداری کرمان اظهار داشت: مردم منطقه زلزله‌زده از ایمان و اعتقاد بسیار بالایی برخوردار بودند به عنوان مثال در بازرسی‌های ما یک منزلی مشاهده شد که 3 دیوار آن در اثر زلزله فرو ریخته و یک دیوار که عکس دکتر احمدی‌نژاد بر آن نصب شده بود خود مردم با اعتقاد راسخ و محکم خود اذعان داشتند که رییس‌جمهور محبوب و دلسوز ما خدمات فراوانی برای مردم به‌ویژه روستاییان انجام داده و می‌دهد و اعتقاد آنها بر این بود که لطف و نظر خداوند بوده که این دیوار فرو نریخته است.

 

وی که روز چهارشنبه سخن می‌گفت ادامه داد: به محض اطلاع یافتن از زلزله شهرستان ریگان کمتر از 20 دقیقه جلسه ستاد بحران در استانداری کرمان با همه اعضای آن تشکیل شد و چند ساعت بعد از وقوع زلزله تعدادی از مدیران، امدادرسانان و امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

 

وی افزود: از آنجایی‌که شدت زلزله بالا بود همگی احتمال وقوع خسارات و حادثه گسترده‌ای را با توجه به اینکه در ابتدا اعلام شد که کانون زلزله حسین‌‌آباد فهرج از توابع شهرستان ریگان و همچنین دارای جمعیت زیادی است را می دادیم که در اطلاعات و گزارشات بعدی مشخص شد که روستای کم جمعیت چاه قنبر کانون و مرکز زلزله بوده است و این شبیه به معجزه بود که این اتفاق در شهرستان‌های ریگان و دیگر شهرستان های همجوار کانون جمعیت به‌شمار می‌رود اتفاق نیفتاد در غیر اینصورت حادثه شبیه به زلزله بم و با همان خسارات و تلفات جانی رقم می‌خورد.

 

نجار تصریح کرد: بیشترین خسارات و خرابی ها (کشته، زخمی و آوار) مربوط به روستای چاه قنبر و سیف الدین است که خوشبختانه امداد رسانی و توزیع آب، خوراک و پوشاک و اسکان در اسرع وقت با انسجام و هماهنگی کامل در مناطق آسیب دیده بین مردم توزیع و پخش شد.

 

استاندار کرمان گفت: تعداد 4 نفر در این حادثه جان خود را از دست دادند و 33 نفر نیز مجروح که 25 مجروح آن سرپایی مداوا شدند و هشت مجروح دیگر که اوضاع وخیم تری داشتند به بیمارستان پاستور شهرستان بم جهت مداوا و اقدامات تخصصی منتقل شدند.

 

وی اظهار کرد: یکی از روستاها نزدیک به کانون زلزله به دلیل نوسازی هیچ‌گونه تلفاتی را دربر نداشت بنابراین باید بحث نوسازی و بازسازی با شدت هرچه تمامتر در رأس برنامه‌ها دنبال شود.

 

نجار اظهار کرد: مردمان روستاهای آسیب دیده چنان از نجابت و روح بزرگی برخوردار بودند که به محض ورود مسئولان و امدادگران در قبال دریافت اندک کمکی حتی جرعه ای آب و ... خیلی قانع، بی توقع با سپاس و تشکر فراوان از آنها استقبال می‌کردند.
 

شکایت حشمت الله طبرزدی و هنگامه شهیدی از حاکمان جمهوری اسلامی به دبیر کل سازمان ملل

Posted:

جرس: حشمت‌الله طبرزدی و هنگامه شهیدی با وکالت محمد مصطفایی با تنظیم و ارسال شکواییه‌ای به دبیر کل سازمان ملل و نیز پارلمان اروپا از حاکمان جمهوری اسلامی شکایت کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت حقوقی و قضایی خود شده‌اند.


بنا به اخبار رسیده به جرس، در بخشی از این شکواییه آمده است: گناه موکلین اینجانب تنها و تنها این است که تحمل ظلم و ستم های ناشی از سیاست های غلط و غیرمنطقی مسئولین جمهوری اسلامی را که بر مردمان کشور ایران تحمیل شده است را نداشته و لب به اعتراض و شکایت گشوده اند.


متن کامل این شکواییه به شرح زیر است:


دبیر محترم سازمان ملل

جناب آقای بان کی مون

از آنجایی که نهادهای حقوق بشری سازمان ملل از جمله کمیته و شورای حقوق بشر و نیز شورای امنیت، تحت نظارت حضرتعالی مشغول به فعالیت هستند و اینکه در هزاره سوم، موضوع حفظ ، احترام و ارتقاء حقوق بشر از جمله اولویت های سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان بوده و نقض حقوق بشر، توسط هر شخص حقیقی و حقوقی، غیر قابل پذیرش است به وکالت از آقای حشمت الله طبرزدی و خانم هنگامه شهیدی که در حال حاضر در بدترین شرایط ممکن به صورت کاملا غیر قانونی و خودسرانه در بازداشتگاههای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به مدت طولانی محبوس هستند مراتب اعتراض و شکایت موکلین را علیه ناقضان حقوق بشر در جمهوری اسلامی از جمله سید علی خامنه ای ، محمود احمدی نژاد، سید صادق و جواد لاریجانی، محسنی اژه ای، جعفری دولت آبادی و دیگر مسئولین جمهوری اسلامی به شرح ذیل اعلام می نمایم. امیدوارم با دلایل و مدارک موجود به دقت به شکایت اینجانب رسیدگی نموده و با ارجاع موضوع به مراجع ذیصلاح حقوق موکلین اینجانب را احقاق فرمایید:

 

گناه موکلین اینجانب تنها و تنها این است که تحمل ظلم و ستم های ناشی از سیاست های غلط و غیرمنطقی مسئولین جمهوری اسلامی را که بر مردمان کشور ایران تحمیل شده است را نداشته و لب به اعتراض و شکایت گشوده اند.
متاسفانه نبود آزادی بیان و عقیده در جمهوری اسلامی ایران باعث شده است تا هر کس که به انحاء مختلف لب به انتقاد یا اعتراض نسبت به قوانین یا سیاست های خرد و کلان مقامات رسمی جمهوری اسلامی بگشاید توسط مامورین امنیت در وزارت اطلاعات و سپاه بازداشت و سرکوب گردد.

 

احد از موکلینم به نام حشمت الله طبرزدی 16 سال است که تحت فشار نیروهای امنیتی و وزرات اطلاعات جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. وی بارها به صورت غیر قانونی و خودسرانه بازداشت و ماههای طولانی در سلول انفرادی برخی از زندانهای ایران از جمله زندان اوین و رجایی شهر محبوس بوده است. موکلم دوازده سال از دوران زندگی خود را در زندان به سر برده و مدت 33 ماه را در بازداشتگاههای انفرادی گذرانده است. اخیرا نیزتوسط شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام واهی اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به نه سال حبس و 74 ضربه شلاق محکوم شده است.

 

موکلم در طول 16 سال فعالیت مدنی خود توسط مسئولین جمهوری اسلامی – چه در دستگاههای اجرایی و امنیتی و چه در دستگاه قضایی – مورد تفتیش عقیده قرار گرفته و نشریات وی به ناحق توقیف شده است، ایشان بارها مورد ضرب و شتم و بازداشت خودسرانه و شکنجه قرار گرفته اند و خانواده وی نیز بارها تهدید شده و از حق ملاقات با موکلم برخوردار نیستند.

 

دیگر موکل اینجانب خانم هنگامه شهیدی، از جولای سال 2009 در بازداشت به سر می برد. او مشاور ارشد امور زنان آقای مهدی کروبی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری بوده است. در دوران بازداشت ماهها در انفرادی بوده و فشارهای وارده به ایشان در زندان اوین توسط مامورین امنیت وزارت اطلاعات و سپاه به گونه ای بود که بارها وی را راهی بیمارستان نموده و هم اکنون نیز از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست مامورین وزارت اطلاعات وی را تهدید به اعدام نموده و در بازجویی های خود طناب دار را به گردن موکلم انداخته اند تا از وی اقرار به ارتکاب جرم و مصاحبه به زیان دیگری گیرند.


ایشان نیز توسط قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال حبس محکوم شده اند. محکومیت ایشان و آقای طبرزدی در حالی است که کوچکترین دلیل و اماره ای بر انتساب اتهامات سیاسی و امنیتی علیه آنان وجود ندارد.

 

علیرغم اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر شده است که متهمین سیاسی می بایست در حضور هیات منصفه و به صورت علنی محاکمه شوند؛ مسئولین جمهوری اسلامی برای لاپوشانی اقدامات برخلاف قانون و حقوق بشرخود و شکنجه‌هایی که بر موکلین و دیگر کسانی که در بازداشت هستند، تمام دادگاهها را به صورت فرمایشی و غیر علنی برگزار کرده و بدون وجود هیات منصفه با نظر ماموران امنیتی که تحت نظر مستقیم رهبر جمهوری اسلامی مشغول به فعالیت هستند؛ دست به ارتکاب اعمال برخلاف قانون زنده و موکلین را به حبس های طویل المدت محکوم نموده اند.

 

حال با توجه به اینکه در حال حاضر وضعیت روحی و روانی و جسمانی موکلین اینجانب به شدت وخیم بوده و از تمام حقوقی که یک متهم و محکوم می بایست طبق قوانین داخلی و بین المللی و منشور حقوق بشر از آن برخودار باشند محروم هستند؛ با بیان برخی از تخلفات مقامات جمهوری اسلامی در ذیل، تقاضای رسیدگی به موارد مطرح شده را تا آزادی آنان داشته و استدعا دارد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران با تسامح و تساهل برخورد نکرده و دولت جمهوری اسلامی را وادار نمایید تا به اصول بدیهی و اولیه حقوق بشر احترام گذارند آنچه در ذیل مطرح می گردد تنها مشمول موکلین نبوده و مصادیق، شامل دیگر زندانیان نیز می گردد.

 

1- کشف و تعقیب جرم در خصوص پرونده موکلین و اجرای تحقیقات و صدور قرار بازداشت موقت برای آنها مبتنی بر قوانین داخلی و بین المللی نبوده و دستور قضایی مشخص و شفافی در پرونده موکلین وجود نداشته است.

 

2- مراجع امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران، سلایق شخصی خود را در اعمال حبس برای موکلین به کار برده و از قدرت خود سوءاستفاده نموده و با موکلین با خشونت برخورد نموده ا ند.

 

3- آرای صادر شده علیه موکلین مستند و مستدل نبوده و اصل برائت نسبت به آنها رعایت نشده است و از امنیت قضایی لازم برخوردار نبوده اند.

 

4- فرصت استفاده از وکیل دادگستری و کارشناس به موکلین داده نشده و محروم از حق دفاع بوده اند.

 

5- مامورین امنیتی و قضایی در جریان دستگیر و بازجویی و تحقیق، موکلین را مورد آزار و اذیت قرار داده و از اعمالی نظیر بستن چشم موکلین و تحقیر آنان و شکنجه استفاده می نموده اند. و اقاریری که جنبه مجرمانه نیز نداشته است به زیان موکلین مورد استناد قرار گرفته است. پرسش های مطرح شده تلقینی و القاءکننده بوده و رفتار بازجویان با موکلین برخلاف قانون صورت گرفته است.

 

موکلین اینجانب بی گناه بوده و مرتکب هیچ گونه تخلف و جرمی نشده اند. اما مقامات جمهوری اسلامی ایران با سوءاستفاده از قدرت خود، آنان را در حبس نگه داشته اند که نیاز به حمایت های بین المللی و رسیدگی به شکایت اینجانب در احقاق حقوق موکلین دارد.

با تقدیم احترام

محمد مصطفایی وکیل هنگامه شهیدی و حشمت الله طبرزدی
 

نادران خطاب به رحیمی: به‌ جای كنفرانس برو دادگاه لطفا

Posted:

جرس: الیاس نادران تاكید كرد كه در انتظار این است كه آقای رحیمی هم مانند بسیاری از مردم در دادگاه حاضر شود و البته از خود دفاع كند.

 

به گزارش سایت الف، این نماینده تهران گفت: چرا باید بین او و مردم عادی فرق وجود داشته باشد. آیا وقتی اتهامی متوجه یك فرد عادی می‌شود او می‌تواند برای خود مصاحبه مطبوعاتی برگزار كند؟ این چه رویه و بدعتی است كه متاسفانه در این دولت ایجاد شده است.

 

نادران كه چند ماه پیش به اتهام زیرسوال بردن مدرك معاون اول احمدی‌نژاد به دادگاه احضار شده بود، ادامه داد: وقتی نماینده‌ها علیرغم مصونیت سیاسی به دادگاه كشیده می شوند و در محضر قانون از خود دفاع می كنند چرا باید این مقام مسئول به خود اجازه دهد كه به‌جای دادگاه به خبرنگاران توضیح دهد.

 

اما نادران احمدی‌نژاد را نیز در این موضوع مسئول می‌داند و به‌ اظهارنظر دادستان كل كشور اشاره می‌كند كه گفته بود "رحیمی به دادگاه احضار می‌شود" و از احمدی‌نژاد می‌خواهد كه در این راه پیش قدم شود.

 

به نظر نادران اینكه كسی را به دلیل مسئولیت اجراییش از دستگیری مستثنی كنند نه عادلانه است نه پذیرفتنی. او همچنین معتقد است كه رحیمی باید به دستگاه قضایی و مردم در این زمینه پاسخ‌گو باشد. "باید دستگیر شود تا مبارزه با مفاسد اقتصادی جنبه عینی و واقعی بگیرد و گرنه شهروند درجه یک و دو و خدای ناكرده ضعیف‌كشی را شاهد خواهیم بود."
 

محیا سادات دو ساله هم به جمع خانواده های زندانی سیاسی پیوست

Posted:

مهناز شریعتی

 

محیا سادات دو ساله هم به جمع خانواده های زندانی سیاسی پیوست. درست از همان شبی که بدون بوسه و لالایی مادر به خواب رفت.

 

روزی که خانه ی فاطمه، دختر فیض الله عرب سرخی، مورد تفتیش و بازرسی قرار گرفت، محیا مهدکودک بود. نبود تا آنانی را که به وسایل مامان و بابایش دست می زند دعوا کند. که قطعا اگر منزل بود هرگونه تفتیشی غیر ممکن بود، نه از آن حیث که شیرینی و معصومیت این کودک دو ساله شرم بر دل کسی بگذارد بلکه از آن باب که محیا به هیچ غریبه ای اجازه نمی دهد کسی به وسایل مادرش دست بزند.محیا کوچولو حتما به آنان می فهماند که مامانش جرمی مرتکب نشده و احضار کردنش بی انصافی ست.

 

آن شب محیای ما مثل هر شب با بوسه ی مامان به خواب رفت، اما نمی دانست که سه هفته ی بعد یکشنبه 28 آذر، مامان فاطمه که برای پاره ای توضیحات به دادسرای اوین احضار شده بود بر نمی گردد و آن شب تلخ و سیاه را بدون بوسه مادر به خواب خواهد رفت. شبی که از نگاه های همه می فهمید شب بدی ست و حتی یک بار سراغ مامان را نگرفت که بابا غمگین نشود. شبی که پدر بزرگ دربند و مامان بزرگ صبورش تا صبح چشم بر هم نگذاشتند و نزد خدا تظلم خواهی کردند. همان شبی که محیا زود تر از هر شب خوابید تا بابا، ساعت ها وقت داشته باشد نزد جدش بگوید از آن ظلمی که مدت هاست بر خانواده اش می رود.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

برای دخترم مریم

Posted:

احمد منتظری

 

به نام خدا

 

در نوشته‌ای منتشر نشده از خانم مریم باقی جمله‌ای دیدم که یاد یک روز تاریخی افتادم. فرزند ارشد آقای عمادالدین باقی زمانی را تصور کرده که پدرش از زندان آزاد گردیده و در آن روز او دیگر یک پیرمرد است. از دیدن این جمله یاد سال 1356 افتادم. بعد از ظهر بود که به زندان اوین برای ملاقات آیت‌الله منتظری رفتم. محل ملاقات چادری بود که معمولا ایشان و آیت الله طالقانی هم‌زمان با بستگان خود در زیر آن چادر ملاقات داشتند. همیشه آن بزرگواران را با روحیه بالا می‌دیدم. یک روز چهره آقای طالقانی ناخوش و عصبانی به نظر می‌رسید. از پدرم پرسیدم آیا آقای طالقانی مریض است؟ جواب شنیدم که: "نه مریض نیست، خبردار شده‌ که دخترش اعظم خانم را حبس ابد داده‌اند و از این جهت ناراحت است. می‌گوید چطور او تا ابد در زندان باشد؟"

 

آری دخترم! اکنون 33 سال از آن تاریخ می‌گذرد و خانم اعظم طالقانی خستگی ناپذیر پا در راه پدر به انجام وظیفه مشغول است و زندان‌بانان را می‌دانی که کجایند.

 

امام علی(ع) این پند تاریخی را چه زیبا بیان می‌فرماید: "این الفراعنه و ابناء الفراعنه؟ این الاکاسره و ابناء الاکاسره؟" کجا هستند فرعون‌ها و فرزندانشان؟ کجا هستند کسری‌ها و فرزندانشان؟

 

نمی‌خواهم بگویم اینها هم باید نابود گردند بلکه به پیروی از مکتب حیات بخشی که افتخار پیروی‌اش را داریم امیدوارم که هدایت گردند و از راه اشتباه برگردند و به این ظلم آشکار خاتمه دهند. از شخصیتی مثل عمادالدین باقی که برای انجام وظایف انسانی و اسلامی، آسایش خود و خانواده‌اش را فدا نموده باید تقدیر نمود و زندانی نمودن او ظلم مضاعفی است که با کمال تأسف روا داشته می‌شود. انجمن دفاع از زندانیان یکی از اقدامات انسان دوستانه آقای باقی بود که وجود آن آبروی نظام محسوب می‌شد ولی قدرشناسی نشد و به بدترین وضع تعطیل گردید.

 

البته در همین حال هم باید همواره شاکر باشیم. چه بسیارند مظلومانی که جفاهایی پیش از این و بیش از این دیده‌اند و می‌بینند ولی با هیاهوی زمان فریادشان را هیچ کس نشنیده است.

 

در یکی از روزهای زمان حصر غیرقانونی آیت الله منتظری دیدم ایشان ابراز دلتنگی نمودند که آخر به چه مجوزی این محدودیت را برای من گذاشته‌اند؟ من برای تغییر فضای دلگیری پدر عرض کردم آقا شکر خدا کنید. اگر این حرف‌ها را در حاکمیت عراق زده بودید الآن حتی اعضای خانواده شما هم توسط صدام اعدام شده بودند. ایشان از این سخن من ناراحت شد و فرمود: "چه مقایسه‌ای می‌کنی؟ ما یعنی ادعای اسلامی بودن داریم. پیغمبر(ص) رحمة للعالمین بودند و امامان ما در زمان قدرت به هیچکس ظلم نمی‌کردند و اجازه نمی‌دادند به کسی ظلمی روا شود. همیشه به مردم می‌گفتیم حکومت عدل علی(ع) درست خواهیم کرد که امام مسلمین با فرد ذمّی در دادگاه حاضر می‌شوند و قاضی برای رعایت قانون به نفع ذمّی رای می‌دهد. حال کارمان به جایی رسیده که این حکومت را با حکومت صدام مقایسه کنیم؟!"

 

امیدوارم هر چه زودتر آقای عمادالدین باقی عزیز و دیگر زندانیان بی‌گناه با سرفرازی آزاد گردند.

 

         2/10/1389  

      احمد منتظری

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

الهام: در فتنه‌ سال گذشته پشتيباني و تكيه‌گاه اصلي، هاشمي رفسنجاني بود

Posted:

جرس: در حالی که حمله پلیس به مردم عزادار در عاشورای سال ۸۸ به شهادت، آسیب‌ جسمی و بازداشت شمار بسیاری از ایرانیان منجر شد، مشاور حقوقي احمدی‌نژاد امروز بدون اشاره به این حوادث مدعی شد: فتنه‌گران در سال گذشته و در حادثه تاسفبار عاشوراي حسيني راه و شيوه بني‌صدر و امثال او را رفتند و نشان دادند كه فتنه 59 در فتنه 88 ظهوري مجدد پيدا كرد.

 

به گزارش فارس، غلامحسين الهام صبح امروز در همايشي كه به مناسبت سالگرد "نهم دي ماه" در دانشگاه محقق اردبيلي برگزار شد اظهار عقیده کرد: بني‌صدر نيز در سال 59 در يك ميتينگ سياسي آن هم در روز عاشوراي حسيني حركتي حرمت‌شكنانه انجام داد و جريان فتنه نيز اشتباه چنين فرد ضاله‌اي را در سال 88 مرتكب شدند.


وي ابراز کرد: انقلاب ما با اين فتنه‌ها بيگانه نيست به طوري كه پيچيده‌ترين آن را در 31 سال گذشته به خود ديده و تجربه كرده است.

 

وزير سابق دولت نهم با این مدعا که "در اين فتنه‌ها پشتيباني و تكيه‌گاه اصلي هاشمي رفسنجاني بوده است" گفت: پيچيدگي فتنه سال گذشته ناشي از تكيه بر چنين شخصيت‌هايي بود كه سبب شد در فضاي غبارآلود عده‌اي نتوانند مسير حق و باطل را تشخيص دهند.


الهام با بیان این که "نقش‌آفريني خانواده هاشمي را در فتنه سال گذشته محرز و مبرهن است" ادعا کرد: برخي از شخصيت‌هاي انقلابي كشورمان در اين جريان رفوزه شدند و نتوانستند در مسير دفاع از خط ولايت نمره قبولي بگيرند. بايد افرادي چون هاشمي رفسنجاني بي‌تجربگي نمي‌كردند چرا كه عرصه سياست اين بي‌تجربگي‌ها را برنمي‌تابد.


مشاور حقوقي احمدی‌نژاد افزود: از هاشمي رفسنجاني كه آدم پخته و باتجربه‌اي در علم سياست بود حركاتي كه در حادثه سال گذشته به نام او و با پشتيباني حاميان او صورت گرفت بعيد به نظر مي‌رسد. اگر امروز سران فتنه دستگير نشده‌اند به خاطر مصلحت نظام بوده است و برخي خواص نيز پشتيبان چنين شخصيت‌هايي در كشور هستند.


گفتنی است نهم دی ماه سال گذشته، و پس از برخوردهای سنگین و شدید و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی در خیابان‌های تهران در روز عاشورا، راهپیمایی دولتی به بهانه اعتراض به "شکستن حرمت روز عاشورا توسط فتنه‌گران" برگزار شد. اگرچه در این راهپیمایی جمعیت زیادی شرکت نداشت، اما با سر و صدای تبلیغاتی بسیاری همراه شد و حتی در تقویم جمهوری اسلامی نیز به عنوان روز "پيوند عاشورايي امام و امت" ثبت شد.