جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خانواده محمد نوری زاد و همسر مصطفی تاج زاده آزاد شدند

Posted:

جـرس: بعد از چندین ساعت دستگیری و توقیف، خانواده محمد نوری زاد و همسر مصطفی تاج زاده، که امروز مقابل زندان اوین  بازداشت شده بودند، آزاد گردیدند.


به گزارش منابع خبری جرس، در پی حضور خانواده محمد نوری زاد، زندانیِ سیاسیِ اعتصابی، در مقابل زندان اوین، ظهر امروز اعضای این خانواده همراه با همسر مصطفی تاج زاده، دیگر زندانی سیاسی، دستگیر و به داخل زندان منتقل شده بودند.


وبسایت محمد نوری زاد در این زمینه گزارش داده بود که خانم ملکی(همسر نوری زاد)، زینب و فائزه و علی نوری زاد، پدر و مادر پیر و بیمار این زندانی و همچنین برادران ایثارگر و جانبازِ وی، و همچنین فخرالسادات محتشمی پور(همسر سید مصطفی تاج زاده)، با اهانت ماموران بازداشت شده بودند.


گفتنی است محمد نوری زاد که در ششمین روز از اعتصاب غذای خشک خود به سر می برد، صبح امروز (عاشورا) دچار عوارض اعتصاب و وخامت حال گردید و مأموران او را به زور به بیمارستان منتقل کردند و کماکان از وضعیت جسمانی وی خبری در دست نمی باشد.

 

شد اوین آکنده از آوینیان!

Posted:

یحیی

‫لاله های دشت دل یاری کنید
‫در سرود نینوا زاری کنید
‫شد اوین آکنده از آوینیان
‫هم ز فتح و از شهادت راویان
دیده پر از دیدن اسطوره ها
‫دل غنی از آیه ها و سوره ها
‫ ‫آن نوای گرم ذو لحنین ‫هم
‫سینه ای چون مجمع البحرین ‫هم
پا قوی از ‫پرسه با پیغمبران
‫ ‫گر چه رنجور اینک از ظلمی گران
‫از اوین تا کربلا در سینه خیز
‫میرود جانی که او شد دست بیز
تشنه و تائب نگاری نورزاد
‫دین خود پرداخته، آزاد، راد
‫ریشه در خاک ستمتوز اوین
‫میرود ‫هو هو کنان زین سرزمین
‫لاله ی عطشان ما گوید: حسین
‫‫نقب در خاک اوین جوید: حسین
‫‫کاتب وحی شهادت تشنه است
‫‫راوی شوق سقایت تشنه است
حلق او دیگر مسیر آب نیست
‫طاق حلقومش به جز محراب نیست
‫‫او ‫هم از آغاز خود آواز بود
‫پرده ای پرورده پرواز بود
‫‫‫ ‫*********
‫صادقا در بند تو بوذر ، بلال
‫هم محبان نبی و جمله آل
‫از شریح آموختی درسی ز دین؟
‫چون تویی را عاقبت باید چنین؟
‫عقبی و دنیای خود را وارهان
‫رو بخواه از آه درویشان امان‫
 

ما و علی

Posted:

شاعر سبز

آن علی جان را فدای دوست کرد                                           این فدای هرچه غیر اوست کرد

آن علی سر را فرو در چاه برد                                              این ولی سرها فرو در چاه برد

آن علی داد از جدایی می زند                                                این یکی لاف خدایی می زند

آه و افغان علی از بی کسی ست                                              داد و قال این یکی از "ناکثی" ست

آن بر اهل نهروان فریاد کرد                                                 این هم آنان "با بصیرت" یاد کرد

آن علی فرمان به راه عدل داد                                               این ولی فتوا برای قتل داد

خطبه آن، بوی عطر رحمت است                                          خطبه این، کید و کین و نفرت است

آن بسی آذوقه بر ایتام داد                                                     این فقط بر این و آن دشنام داد

آن یهودی را مسلمان می کند                                                این گریز از دین، دو چندان می کند

آن علی دَه بلکه صد اَبیار ساخت                                           این فقط دیوار بر دیوار ساخت

آن علی در راه حق بر خون فتاد                                           این دل یک مملکت در خون نهاد

---------------------

اَبیار: جمع بئر بمعنی چاه آب

انفجار

Posted:

هنگامه رسا


آنجا
صدا می‌آید، انفجار

اینجا
نشسته‌ام، تنها

انفجار دور است ولی
گوشهایم در دستان لرزانم
زانو زده‌ام بر سجاده دشت
در این سکوتِ سنگین
چه آزرده خیالم

من اینجا
خیالم آنجا
بمباران می‌شود
زیر ماشین می‌رود
پرتاب می‌شود
زندان می‌رود

خیالم آنجا خون می‌ریزد
خون من اینجا
می‌جوشد

دستانم را برمی‌دارم
زانوان لرزان
گوش می‌سپارم به انفجار دور
صدای جیغ و فغان

همه تن می‌شوم فریاد
برخیز!

من آنجا هستم
ولی دیگر
خیالی نیست

سلام بر حسین سبز پوش

Posted:

طراح : عصیان

مجمع مدرسین و محققین: مرحوم منتظری هیچ گاه خود را به قدرت نیالود

Posted:

جـرس: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت اولین سالگرد درگذشت آیت الله العظمی منتظری بیانیه ای صادر کرد.


به گزارش ندای آزادی، در بخشی از این بیانیه، با شرح خصائل اخلاقیِ این مرجع فقید آمده است: ساده و زاهدانه و پاک زیست، ولی ریا نورزید و بر اوج قله فقاهت و دانش همچنان فروتنی پیشه کرد. با دوست و دشمن مهرورزید و هرگز از دشمنی کینه به دل نگرفت. از نامردمی¬ها رنجید ولی تن به نادرستی و بی عدالتی نداد. از دروغ و نفاق بیزار و از ستایش و تملق گریزان بود. به بینوایان می اندیشید و دل شکستگان را می نواخت و تهیدستان را کمک و ستمدیدگان را یاری می¬کرد. هیچ گاه خود را به قدرت نیالود و دین و آخرت خود را به دنیای دیگران نفروخت.


در بخش دیگری از این بیانیه، درباره آیت الله منتظری آمده است: در عین جدایی و دوری حکومت از وی، همچنان نگران انحراف از ارزشهای اصیل اسلام و انقلاب بود و دل در گرو مردمی داشت که صاحبان اصلی انقلاب بودند و در دفاع از حقوق آنان حمله به درس و تصرف حسینیه و حصر پنج ساله در خانه را به جان خرید. در واپسین سال حیاتش با دلی رنجور از خشونت و تندی نسبت به مردم و نگران از ضایع شدن حقوق شان از ایفای رسالت خویش باز نایستاد و نسبت به تعدی حاکمان به حقوق ملت هشدار و زمامداران را خیرخواهانه از این کار بازداشت.


متن این بیانیه به شرح زیر است:
باسمه تعالی
"الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا" (قرآن کریم سوره احزاب آیه ۳۹)
یک¬سال از کوچ فقیه مجاهد و عالی¬قدر حضرت آیت الله العظمی منتظری از دیار فانی و عروج به عالم باقی سپری شد. وصال حضرت جان آفرین و همنشینی با اولیای دین گرچه بر او مبارک بود ولی جمع انبوه دین¬داران و آزادی خواهان را در ماتم و سوگ خود فرو برد و سالی پر اندوه و آه در سوز هجری جان¬کاه را در پی¬آورد. با رفتن او اسلام، مدافعی سترگ، تشیع ، پاسداری راستین، شیعه، مرجعی بی¬نظیر و ملت ایران، پشتیبانی فداکار را از دست داد. در سوم محرم سال گذشته در افق فقاهت خورشیدی غروب کرد و دیدگان امت ستمدیده در غم از دست دادن فرزانه¬ای فروزان چنان گریان شد که تاریخ کم تر به یاد داشت. افسوس که وی دمی رخت از جهان بربست که اسلام عزیز بیش از هرزمان نیازمند روشنگری و جهانیان تشنه پرتو افکنی و ملت ایران مشتاق شنیدن آوای اسلام رحمانی از وی بودند.


منتظری فقیهی برجسته و دین شناسی وارسته بود که به پیروی از پیشوایان آزادی¬خواه مکتب تشیع حسین(ع) و علی(ع) عمری را در راه پاسداری از ارزشهای دینی و دفاع از حقوق مردم و ستیز با استبدادگذراند و در این راه هرگز نهراسید و از بذل مال و فرزند و جان دریغ نورزید. پروردگارش را به حق شناخت و حق اوبر پای داشت و به حکم آیه شریفه "انما یخشی الله من عباده العلماء" به جرگه اندک عالمانی درآمد که تنها از خدا می¬ترسند و از او پروا دارند. ساده و زاهدانه و پاک زیست، ولی ریا نورزید و بر اوج قله فقاهت و دانش همچنان فروتنی پیشه کرد. با دوست و دشمن مهرورزید و هرگز از دشمنی کینه به دل نگرفت. از نامردمی¬ها رنجید ولی تن به نادرستی و بی عدالتی نداد. از دروغ و نفاق بیزار و از ستایش و تملق گریزان بود. به بینوایان می اندیشید و دل شکستگان را می نواخت و تهیدستان را کمک و ستمدیدگان را یاری می¬کرد. هیچ گاه خود را به قدرت نیالود و دین و آخرت خود را به دنیای دیگران نفروخت.


زندگی پر فراز و نشیب او در جد و اجتهاد برای فهم و پاسداری از دین و حقیقت و کوشش برای راهنمایی و نجات ملت خلاصه می¬شد. هیچ گاه در برابر ستم سر فرو نیاورد و حقیقت را در مسلخ مصلحت قربانی نکرد. کارنامه درخشان او در سراسر عمر پر برکتش چه در عرصه علم و دانش و چه در میدان جهاد و مبارزه نشان از استواری و پایداری دارد. یار همراه استاد خویش امام خمینی رهبر کبیر انقلاب در دوران انقلاب بود و زندان و شکنجه و تبعید او را در همراهی سست نکرد. پس از پیروزی انقلاب نیز از کوشش برای استوار ساختن حکومت قانون و تدوین قانون اساسی در منصب ریاست خبرگان باز نایستاد. هنگامی که خبرگان اور ا به قائم مقامی برگزیدند پروای مقام او را از انجام وظیفه اش باز نداشت و با اشارتی از سوی امام به آسانی از منصب خود کناره گرفت و همچنان که وی توصیه کرده بود با درس و بحث خویش به حوزه و نظام گرمی بخشید. در عین جدایی و دوری حکومت از وی، همچنان نگران انحراف از ارزشهای اصیل اسلام و انقلاب بود و دل در گرو مردمی داشت که صاحبان اصلی انقلاب بودند و در دفاع از حقوق آنان حمله به درس و تصرف حسینیه و حصر پنج ساله در خانه را به جان خرید. در واپسین سال حیاتش با دلی رنجور از خشونت و تندی نسبت به مردم و نگران از ضایع شدن حقوق شان از ایفای رسالت خویش باز نایستاد و نسبت به تعدی حاکمان به حقوق ملت هشدار و زمامداران را خیرخواهانه از این کار بازداشت.


اکنون یکسال از درگذشت آن اسطوره علم و فضیلت و مقاومت می¬گذرد؛ او با رفتنش تن خسته خویش را از نامرادی ها و رنج ها رهانید و در جوار رحمت الهی خوش آرمید و ما همچنان پریشان حال و اندوهگین از فراق او و زمزمه گوی بزرگواری و شجاعت و مهر و محبت اوییم.


تا رفــت مرا از نظـــر آن چشــم جهان بیـــن کس واقف ما نیست که از دیده چه ها رفت
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم نخستین سالگرد غروب آن بزرگ مرد عرصه فقه و مجاهدت را به محضر مبارک حضرت ولی عصر (عج)، بیت محترم و فرزندان بزرگوار ایشان، مراجع وحوزه های علمیه و همه شیعیان و آزادیخواهان جهان به ویژه ملت عزیز ایران تسلیت عرض می¬کند و سوگواران خموش ایشان را به یاد آوری خاطره های گرانبار و محنت های بزرگ گذشته فرا می خواند. باشد که در پرتو این یاد آوری از رؤیای شیرین حضورش لبریز و تقدیر الهی را از دل و جان بپذیریم و برای تحقق هر آنچه آرزو داشت، دست دعا به سوی پروردگار بی نیاز دراز و رحمت بی پایان الهی را برای وی طلب کنیم.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
۲۵/ ۹/ ۸۹ ، دهم محرم الحرام ۱۴۳۲
 

خانواده زندانیان سیاسی: آقایان! هر روز گره ای کور بر مشکلات نیفزایید

Posted:

در محکومیت برخورد و بازداشت خانواده نوریزاد و تاجزاده
 جرس:  خانواده های زندانیان سیاسی در محکومیت برخورد با خانواده های نوریزاد و تاج زاده و بازداشت آنان بیانیه ای منتشر ساختند. در بخشی از این بیانیه آمده است:"متاسفانه مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی، همیشه گره ای را که باید با دست باز شود به دندان می سپارند و با روش های غلط با چنین مسایلی برخورد می کنند، و هر روز گره  کوری بر مشکلات جامعه می افزایند و خانواده های بی پناه و ستم کشیده زندانیان را در معرض فشار جدیدی قرار می دهند."

 به گزارش جرس، متن کامل این بیانیه به شرح زیرست: 

بسم الله الرحمن الرحیم

آقایان! هر روز گره ای کور بر مشکلات نیفزایید

 

السلام علیک یا اباعبدلله و علی الارواح التی حلت بفنائک

 

در حالی که دکتر محمد نوری زاد ششمین روز اعتصاب غذای خود را می گذراند، خانواده ایشان به همراه پدر و مادر، خواهران و برادرانشان و همچنین فخرالسادات محتشمی پور همسر هم بندی این آزاده، مصطفی تاج زاده، با تحصن در مقابل درب اوین خواستار خبری از احوال ایشان شدند. اما متاسفانه، مصادف با ظهر عاشورا ماموران امنیتی با حمله به این خانواده ی نگران و دستگیری ایشان، همه را به محلی نامعلوم منتقل کردند.

جای بسی تاسف است که نظام امنیتی و قضایی حکومت اسلامی که مدعی اجرای عدالت است، در مواجهه با ساده ترین خواسته ی خانواده ی دکتر محمد نوریزاد که آگاهی از سلامتی ایشان است چنین برخوردی می کنند. خواسته ای که حق طبیعی آنان است و در این چند روز به تمام روش های قانونی ومدنی آن را مطرح کردند. با این حال کوچکترین خبری از سوی مسئولان مربوطه به خانواده داده نشد. و امروز که خانواده ی دکتر نوریزاد به علت نگرانی شدید از خبرهای دریافتی از حال ایشان به درب زندان مراجعه کردند با چنین برخورد غیرقانونی و غیر اخلاقی ماموران مواجه شدند.

متاسفانه مسئولان امنیتی جمهوری اسلامی، همیشه گره ای را که باید با دست باز شود به دندان می سپارند و با روش های غلط با چنین مسایلی برخورد می کنند، و هر روز گره  کوری بر مشکلات جامعه می افزایند و خانواده های بی پناه و ستم کشیده زندانیان را در معرض فشار جدیدی قرار می دهند.

گرچه ما بر اساس آموزه های دینی مان هنوز هم معتقدیم راه اصلاح و ترمیم خرابی های بوجود آمده از جانب آنانی که معتقدند مامورند و معذور هنوز باز است و همچنان می توان با به کارگیری عقلانیت در بحران ها و برخوردهای منطقی و انسانی با بزرگوارانی چون محمد نوریزاد و دیگر عزیزانی که این روزها در شرایط بسیار بد زندان، به شیوه ای مدنی اعتراض خود را به گوش جهان می رسانند، در مسیر اصلاح میهن عزیزمان قرار گیرند.

امروز پرچم حق طلبی و اطلاع رسانی زینب در دستان ما خانواده های زندانیان بالا گرفته شده است و دست به دست می چرخد تا بار دیگر در مکتب آقایمان حسین (ع)، راست قامت، تا انتهای این راه مقدس، بی هیچ تردید و خستگی گام بر داریم.

وخامت حال همسر نوریزاد در اوین

Posted:

 

جرس: فاطمه ملکی همسر نوری زاد بعد از تشدید فشارهای روحی چند روز اخیر در پی اعتصاب غذای همسرش و بعد از اینکه ظهر امروز همراه خانواده اش دستگیر شدند، در بازداشتگاه اوین دچار وخامت حال شد.

به گزارش کلمه ،با برخورد بد ماموران و به اسارت کشیدن همه اعضای  خانواده نوری زاد ، همسر نوری زاد در بازداشتگاه دچار حالتی اورژانسی شد و هم اکنون و در لحظه تنظیم این خبر آنها منتظر پزشک معالج هستند.

همسر نوری زاد سابقه  فشار خون بالا را دارد.

ممانعت ماموران امنیتی از تشکیل جلسه شرح و تفسیر قرآن در منزل دکتر پیمان

Posted:

جـرس: در راستای فشار و ایجاد ممنوعیت برای تشکیل و برگزاری جلسات مذهبیِ فعالان منتقد دولت و غیر حکومتی، ماموران امنیتی جمهوری اسلامی از تشکیل جلسه دوهفتگی شرح وتفسیر قرآن در منزل دکتر حبیب الله پیمان، دبیر کل جنبش مسلمانان مبارز، ممانعت بعمل آوردند.


به گزارش منابع خبری جرس، مقامات امنیتی و انتظامی، با تحت فشار قرار دادن این فعال ملی- مذهبی جهت عدم برگزاری جلساتِ معمول شرح و تفسیر قرآن که طی سالیان اخیر هر دو هفته برگزار می شد، علت این ممنوعیت را "تقارن با ایام عاشورای حسینی" ذکر کرده اند.

 

پیش از این نیز مقامات مزبور از برگزاری مراسم شبهای قدر ونماز عید فطر در منزل حبیب الله پیمان جلوگیری نمودند .


روز تاسوعای امسال نیز، ماموران امنیتی با مراجعه به منزل مهندس هاشم صباغیان، عضو نهضت آزادی ایران، ضمن متوقف ساختن مراسم سوگواری آنان، این فعال ملی- مذهبی و همچنین یکی از روحانیون را بازداشت نمودند.
صباغیان شامگاه چهارشنبه آزاد شد.


مهر ماه امسال نیز، ماموران امنیتی با یورش به مراسم نماز جماعت تعدادی از اعضای نهضت آزادی در اصفهان، جمع زیادی – از جمله دکتر ابراهیم یزدی، دبیر کل نهضت آزادی- را بازداشت نمودند.


مراسم دعای کمیل خانواده های زندانیان سیاسی نیز، با کنترل و یورش ماموران امنیتی محدود و متوقف شده بود. 


طی سالهای اخیر، برگزاری مراسم مذهبی و نمازهای اعیاد و جماعت، در صورتیکه از سوی فعالان مستقل، دگراندیش، غیرحکومتی و منتقد دولت برگزار شود، تحت فشارهای امنیتی- پلیسی و ممنوعیت قرار می گیرد.
 

انفجار انتحاری در چابهار

Posted: