جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


لاله حسن‌پور به پنج سال حبس محکوم شد

Posted:

جرس: لاله حسن پور، فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس از سوی شعبه 26 دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری و چهار سال حبس تعلیقی محکوم شد.

 

به گزارش هرانا، وکیل لاله حسن‌پور اتهامات این فعال حقوق بشر را عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر و فعالیت، اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به ریاست جمهوری عنوان کرده بود.

 

لاله حسن پور، فعال حقوق بشر روز سه شنبه بیست و پنجم اسفندماه در طی یورش گسترده اطلاعات سپاه پاسداران به فعالان حقوق بشر و مسئولین سابق و همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران و در منزل پدری اش در تهران بازداشت و به بند 2 الف زندان اوین منتقل شد.

 

نامبرده پس از تحمل 70 روز انفرادی در چهارم خرداد ماه سالجاری از زندان اوین آزاد شد که به دلیل فعالیت های حقوق بشری از محل کار خود اخراج و پرونده دانشجویی وی نیز به دستور حراست دانشگاه پیام نور گرمسار مفقود شده است.
 

صدور بیش از چهل سال زندان برای هفت تن از مبلغان مذهبی کرد زبان

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع خبری، هفت تن از مبلغان مذهبی کرد زبان، از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به حبس های تعزیریِ طویل المدت محکوم شدند.


به گزارش منابع خبری جرس، بر اساس اخبار بدست آمده، هفت تن از شهروندان بوکانی که از خرداد ماه ٨٨ در سلول های انفرادی وزارت اطلاعات شهرستان بوکان و ارومیه و بند های امنیتی ٢٨٩ و ٢۴۰ زندان اوین بودند و مدت ها توسط نیروهای اطلاعاتی - امنیتی ارومیه و تهران برای اعتراف تحت فشار داشتند، اخیرا از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به حبس محکوم شده اند .


بر اساس این گزارش، ماموستا محمد برائی به یازده سال، عبدالله خسرو زاده، حسین حیدری، سبحان احمد زاده به شش سال و حسام محمدی، هیمن محمود تختی به پنج سال و صدیق احمدی به دو سال حبس تعزیری، توسط قاضی مقیسه محکوم شده اند .


اتهام این افراد، "تبلیغ و برگزاری مراسم مذهبی"، "تشکیل جلسات مذهبی" و "خروج از مرز" عنوان شده و در حال حاضر تمامی این افراد به بند ٣۵۰ زندان اوین منتقل شده اند .


لازم به توضیح است که از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد برخورد با اقلیت های مذهبی و قومی شدت یافته است، که از جمله می توان به محدودیت های ایجاد شده در ظرف ماه های گذشته برای مبلغان اهل سنت اشاره کرد .


 

هشدار انجمن اسلامی دانشگاه تهران درباره تحرکات اخیر بسیج دانشجویی

Posted:

بی‌حرمتی به موسوی، خاتمی و کروبی، واکنش شدید دانشجویان را در پی خواهد داشت
 جرس: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در واکنش به تحرکات اخیر بسیج دانشجویی برای اتهام‌زنی به سران جنبش سبز به بهانه تهیه کیفرخواست، هشدار داد که چنین اقداماتی، واکنش شدید دانشجویان را در پی خواهد داشت و ضمن احتمال بروز تنش و اتفاقات پیش‌بینی نشده، نظم و آرامش دانشگاه را خدشه‌دار خواهد ساخت.  

 

به گزارش کلمه، این تشکل پرطرفدار دانشجویی در بیانیه ی شماره یک خود به مناسبت فرا رسیدن هفته‌ دانشجو، نسبت به تحرکات اخیر بسیج دانشجویی علیه آقایان موسوی، خاتمی و کروبی هشدار داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: امسال و قبل از روز دانشجو هشدار می دهیم که، وقایع ۱۶ و ۱۷ آذر سال گذشته زنگ خطری برای مسئولان دانشگاه است تا این بار پیش از وقوع، چاره ای بیاندیشند و از حریم دانشگاه دفاع کنند. انجمن اسلامی دانشجویان از آقای دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران می خواهد تا اگر دغدغه ای برای حراست از حقوق دانشجویان در خود می بینند، این بار آن را در راستای دفاع از کیان دانشگاه و جلوگیری از ورود غیردانشجویان به دانشگاه تهران به کار گیرند تا شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته نباشیم.

 

این تشکل دانشجویی با اشاره به برنامه‌ریزی بسیج دانشجویی برای تنظیم و ارائه کیفرخواست علیه آقایان میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مقارن با شانزدهم آذر آورده‌اند: این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد.

 

متن کامل این بیانیه به نقل از وب سایت رسمی انجمن اسلامی دانشگاه تهران در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آذر، هر سال یادآور تمام رشادت ها و جانبازی های فرزندان این مرز و بوم در جهت تحقق و اعتلای اندیشه، خرد و آگاهی است. بی شک به واسطه خون های ریخته شده در این راه است که این ماه خونی تازه در رگ های دانشجو و دانشگاهیان به جریان می اندازد تا همگان بدانند و بدانیم دانشگاه پرچمدار آگاهی و بیداری در لحظه لحظه ی تاریخ است.

 

امسال نیز با همه ی دردها و آلامی که بر قلب دانشگاهیان، به خصوص اهالی دانشگاه تهران سنگینی می کند بر خود فرض دانسته ایم که استوار و صبور و به مانند همیشه، به دور از هر گونه تنش و با تکیه بر سه اصل اعتدال، دین باوری و عقلانیت آذر ماه را به واقع ماه بیداری دانشگاه سازیم.

 

بر کسی پوشیده نیست انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در طول هفته های گذشته با محدودیت هایی برای برگزاری برنامه هایش مواجه بوده است محدودیت هایی که اگر نبود، می توانست فرصتی باشد تا فضای رخوت زده و پیکر رنجور و آسیب دیده دانشگاه را التیام بخشیده و بخشی از انبوه سوالات و دغدغه های دانشجویان را پاسخ گوید و در کنار این مهم، الگویی برای فضای نامطلوب سیاست کشور باشد. اما انجمن اسلامی دانشجویان در تلاش برای پاسداشت آرمان های روز دانشجو و رسالت های خویش از هیچگونه فعالیت مدنی در چارچوب قانون دریغ نخواهد کرد.

 

امسال و قبل از روز دانشجو هشدار می دهیم که، وقایع ۱۶ و ۱۷ آذر سال گذشته زنگ خطری برای مسئولان دانشگاه است تا این بار پیش از وقوع، چاره ای بیاندیشند و از حریم دانشگاه دفاع کنند. انجمن اسلامی دانشجویان از آقای دکتر رهبر ریاست دانشگاه تهران می خواهد تا اگر دغدغه ای برای حراست از حقوق دانشجویان در خود می بینند، این بار آن را در راستای دفاع از کیان دانشگاه و جلوگیری از ورود غیردانشجویان به دانشگاه تهران به کار گیرند تا شاهد تکرار وقایع تلخ سال گذشته نباشیم. و البته این کمترین خواسته ی دانشجویان دانشگاه تهران است که خواستار حفظ حرمت دانشگاه باشند.

 

با کمال تاسف در روزهای گذشته شاهد بوده ایم که برخی از تشکل های دانشگاه تهران از تنظیم و ارائه کیفرخواست علیه آقایان میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی، مقارن با شانزدهم آذر، خبر داده اند. این اقدام هیچ معنایی جز تحریک فضای دانشجویی و زمینه چینی برای بر هم زدن نظم دانشگاه ندارد. آنان که چنین خیالی را در سر پرورانده اند به خوبی از فضای دانشگاه تهران با خبرند و واقعیت دانشگاه را می دانند. انجمن اسلامی دانشجویان این هشدار را به مسئولان می دهد که چنین حرکتی می تواند منجر به واکنش شدید دانشجویان شده و نظم و آرامش دانشگاه را خدشه دار سازد.

 

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران تنها قوه قضائیه را مرجع رسیدگی دانسته و معتقد به حفظ حریم اشخاص در چارچوب عدالت علوی و قانون اساسی جمهوری اسلامی است. بر این اساس از ریاست دانشگاه تهران می خواهد که در راستای پیشگیری از تنش و اتفاقات غیر قابل پیش بینی دیگر در فضای دانشگاه، جلوی این اقدام را گرفته و حرمت فضای دانشگاه را حفظ نمایند. در غیر اینصورت و چنانچه قرار است پاسخ به این اقدام را به خود دانشجویان واگذار کنند، در برخورد با دانشجویان با نهادهای بیرونی شریک نشوند.

انجمن اسلامی دانشجویان

دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران

 

صدور حکم تعلیق از تحصیل برای محمد هرمز زاده، دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد

Posted:

جرس: محمد هرمززاده، دانشجوی ممتازِ رشته مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد، بدلیل فعالیت های دانشجویی، به یک ترم محرومیت از تحصیل از سوی کمیته انضباطی این دانشگاه محکوم شد.


بنا به گزارش منابع خبری جرس، هرمززاده مدیرمسوول نشریات دانشجویی «ژاژ» و «ریشه»، از نشریات حامی جنبش سبز بوده و به دلیل آنچه کمیته انضباطی، "نشر اکاذیب و توهین به مقامات" ذکر کرده، به این حکم محکوم گردیده است.


گفتنی است محمد هرمززاده از دانشجویان ممتاز رشته مدیریت این دانشگاه بوده و با وجود گذراندن 4 ترم، بیش از 94 واحد درسی پاس کرده است.


نشریات دانشجویی ژاژ و ریشه از بزرگترین نشریات دانشجویی بوده که تیراژ هر دو آنها در سطح دانشگاه فردوسی، 5000 نسخه در هفته بود. سال گذشته هر دو این نشریات به دلایل انضباطی و امنیتی توقیف شده بودند.


طی دو سال اخیر مسوولان دانشگاه فردوسی فشار زیادی بر اعضای این نشریه ی اصلاح طلب وارد آورده اند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:


حسین قابل، دانشجوی رشته مهندسی برق به دو ترم محرومیت از تحصیل از سوی کمیته انضباطی دانشگاه فردوسی و یک سال حبس تعلیقی و محرومیت از داشتن تلفن همراه از سوی دادگاه انقلاب مشهد محکوم شده بود.وی عاشورای سال گذشته در حالی که برای شرکت در مراسم عزاداری به بیت آیت الله صانعی در مشهد رفته بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و ٣۱ روز را در بازداشت گذراند.


همچنین آرشام دامغانی دانشجوی رشته متالورژی،  پریسا خیام دار دانشجوی رشته شیمی محض، سمانه شاملو دانشجوی رشته الهیات نیز، به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بودند.


گفتنی است تمامی این افراد از اعضای نشریات دانشجویی ژاژ و ریشه بودند. به تازگی برای دو نفر دیگر از اعضای این نشریه نیز احکام محرومیت از تحصیل صادر شده که به دلیل اینکه پرونده آنها هنوز در مرحله تجدید نظر است از ذکر نام آنها خودداری می شود.


فشار بر فعالان دانشجویی دانشگاههای کشور، طی هفته های اخیر شدت زیادی یافته و جمع زیادی از دانشجویان و فعالان، مشمولِ احضار، بازداشت، صدور احکام قضایی و انضباطی شده اند.

 

لاریجانی:  محکومیت نقض حقوق بشر در ایران، در راستای ایجاد محدودیت در دستیابی به انرژی هسته ایست

Posted:

جرس: مشاور ارشد رئیس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، ترور دانشمندان اتمی کشور را در "تکمیل پازل غرب برای مقابله با جمهوری اسلامی" دانست و با بیان اینکه "غربی ها بازوی اجرایی چنین عملیات‎‎های تروریستی هستند"، اظهار عقیده کرد "تحریم، تهدید، آشوب و ترور اجزای لاینفک اقدامات غرب علیه جمهوری اسلامی است و فاز بعدی که غربی‎‎ها بعد از عملیات‎‎های تروریستی دنبال خواهند کرد، ادامۀ فتنه هایی خواهد بود که سال گذشته در کشور راه انداختند و برنامه‎ریزی می‎‎کنند تا به‎شکل دیگری فتنه‎گری را در داخل کشور بازسازی کنند."


لاریجانی محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط جامعه جهانی را نیز "در راستای ایجاد محدودیت غرب در دستیابی جمهوری اسلامی به انرژی هسته‎ای" ارزیابی کرد.


به گزارش خبرآنلاین، محمد جواد لاریجانی طی گفت و گو با هفته نامه پنجره، ضمن اشاره به ترورهای اخیر گفت "آن‎ها نمی‎دانند که حتی اگر آموختن فیزیک را هم ممنوع کنند، درخت دانش در کشورمان، هر روز تنومندتر از گذشته خواهد شد."


دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، با بیان اینکه "پازل کلی غرب در حمایت از فعالیت‎‎های تروریستی کاملا روشن و آشکار شده است"، گفت : دولت‎‎های غربی و آمریکا در ابتدای امر، از طریق شورای امنیت قطعنامه‎ای را تصویب و با استفاده از نفوذ و ساختار غیرمتقارنی که در سازمان ملل وجود دارد، به افراد فشار وارد می‎‎کنند و سپس مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را به‎عنوان مجوز و مبنای کار خود قرار می‎‎دهند و از سوی دیگر شاهدیم که در فاصله زمانی بسیار کم دانشمندان هسته‎ای در کشورمان هدف قرار می‎‎گیرند. این در حالی است که غرب رسما از فعالیت‎‎های تروریست‎‎ها دفاع و آن‎‎ها را پشتیبانی لجستیکی کرده و پوشش می‎‎دهد. در این راستا باید گفت که دول غربی و آمریکا بازوی اجرایی چنین عملیات‎‎های تروریستی هستند و حتی مسئولین برخی از کشور‎ها مانند دولت بریتانیا رسما به‎کارگیری روش‎‎های امنیتی در امور مربوط به جمهوری اسلامی را اعلام می‎‎کنند.


مشاور ارشد رئیس قوه قضاییه، در ادامه توضیح داد "مسأله کاملا روشن است؛ زیرا غرب متوجه تصمیم و حرکت جمهوری اسلامی به‎سمت توسعه فن‎آوری‎‎های هسته‎ای برای مصارف صلح‎آمیز و همچنین پیشرفت در سایر فن‎آوری‎‎ها شده‎اند و در این رابطه شاهدیم که آن‎‎ها در قطعنامه‎‎های شورای امنیت به فن‎‎آوری هسته‎ای صلح‎آمیز ایران بسنده نکرده و حتی مسائل مربوط به هوافضا را نیز برای ایران دچار محدودیت کرده‎اند. با این وجود، آنان متوجه شده‎اند که ایران تصمیمی قاطع گرفته و قدم‎‎هایی حساب‎شده در این جهت برمی‎دارد و تاکنون نیز به توفیقات شگفت‎انگیزی دست‎یافته است. از این‎رو آن‎‎ها راهی را انتخاب کرده‎اند که از لحاظ ارزش‎‎های انسانی راه بسیار پرخفت برای کشور‎های مدعی حقوق بشر است. "


محمد جواد لاریجانی اظهار عقیده کرد "مسأله‎ای که همه این موضوعات را به همدیگر متصل می‎‎کند، سازماندهی دول غرب یعنی کشور‎های اروپایی و آمریکا و گروه‎‎های تروریستی است که آنان در کنار هم در جلساتی مشترک تصمیماتشان را برنامه‎ریزی و سپس آن‎ را توسط عوامل خود اجرایی می‎‎کنند، از این جهت، آن‎ها برای این‎که کار خود را نزد افکار عمومی جهان موجه‎تر نشان دهند، از شورای امنیت سازمان ملل در جهت منافع خود بهره‎برداری می‎‎کنند و با تصویب مصوبه و قطعنامه، کشور‎ها را در تنگنا قرار می‎‎دهند."


لاریجانی محکومیت نقض حقوق بشر در ایران توسط جامعه جهانی را نیز "در راستای ایجاد محدودیت غرب در دستیابی جمهوری اسلامی به انرژی صلح‎آمیز هسته‎ای" دانست و گفت "آن‎‎ها علاوه‎‎بر ایجاد محدودیت در دستیابی ایران به انرژی صلح‎آمیز هسته‎ای، در حوزه حقوق بشر نیز با تصویب مصوبه مانع پیگرد قانونی تروریست‎‎ها از سوی جمهوری اسلامی می‎‎شوند و نمونه آن گذراندن مصوبه‎ای است که به بحث محارب در قوانین ایران اشکال می‎‎گیرند و این در حالی است که مفهوم محارب پایگاه قانونی ما در مبارزه با تروریسم است. و آنان با این هدف در پی این موضوع هستند که نظام اسلامی را در مبارزه با تروریسم هم دارای محدودیت کنند."


وی همچنین مدعی شد "فاز بعدی که غربی‎‎ها بعد از عملیات‎‎های تروریستی دنبال خواهند کرد، ادامه فتنه‎گری‌ای است که در سال گذشته در کشور راه انداختند. آنان برنامه‎ریزی می‎‎کنند تا به‎شکل دیگری فتنه‎گری را در داخل کشور بازسازی کنند و البته می‎‎توان گفت که هم‎اکنون این موضوع در دستور کار آن‎‎ها قرار دارد. ولیکن باید این نکته را نیز یادآور شد که شاید دور نباشد که آنان بپذیرند که در مصاف با جمهوری اسلامی راهی جز پذیرش شکست ندارند."

نامه جمعی از خانواده‌های زندانیان سیاسی خطاب به رئیس قوه قضائیه

Posted:

انتظار همه ما آزادی عاجلانه عزیزان دربند است
 جرس: جمعی از خانواده های اسرای سیاسی در اعتراض به عدم امکان ملاقات حضوری، نامه‌ای سرگشاده خطاب به صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه منتشر کردند.  

به گزارش تحول سبز، در بخشی از این نامه آمده است: ما هنوز دلمان نمی‌خواهد باور کنیم مصائب و مظالمی که بر ما می‌گذرد با اطلاع و استحضار مقامات قضائی کشور اسلامی‌مان است. مسئولان دستگاه قضایی که میزان و ترازوی عدالت، نشانه شان است و نام مولای متقیان برزبان دارند و باید عدل علوی سیره جاری‌شان باشد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلّت بفنائک
حضرت آیة الله صادق آملی لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه
سلام علیکم

 

در آستانه ماه محرم الحرام با دل هایی سرشار از اندوه مصیبت و عزای حسین (ع)سرور آزادگان عالم که عزیزان دربندمان جمله از شاگردان مکتب اویند، با فرض این که حضرت عالی از بعضی ستم ها که بر زندانیان بی گناه و خانواده های مظلومشان می گذرد بی اطلاعید، بر آن شدیم تا مستقیما مرقومه ای را خدمت شما ارسال نماییم و در ضمن آن به اطلاع شما که رئیس قوه مستقل قضائیه و قاضی القضات کشور اسلامیمان هستید برسانیم که عزیزان ما ماه هاست که امکان تماس تلفنی با خانواده هایشان را ندارند و ما و آنان ماه هاست که از ملاقات حضوری بی بهره ایم.

جناب آقای لاریجانی

 

ما هنوز دلمان نمی خواهد باور کنیم مصائب و مظالمی که بر ما می گذرد با اطلاع و استحضار مقامات قضائی کشور اسلامیمان است. مسئولین دستگاه قضایی که میزان و ترازوی عدالت، نشانه شان است و نام مولای متقیان برزبان دارند و باید عدل علوی سیره جاری شان باشد.

 

باور نداریم آن چه بر ما و عزیزانمان می گذرد با دستور که نه حتی با اطلاع شما باشد و لذا از طریق این نامه خواستیم اعلام کنیم که حتی اگر همکاران شما، عزیزان دربندمان را علیرغم واقعیت روشن و آشکار، مجرم می دانند، خانواده هایشان باید از حقوق اولیه شان که اطلاع از وضعیت آزادگان دربند و گفتگوی تلفنی و ملاقات حضور با آنان است، برخوردار باشند. مگر این که قوانین جدید تصویب شده باشد که این حق طبیعی و شرعی و انسانی را از آنان سلب می کند و ما و وکلایمان و قاطبه مردم ایران از آن بی اطلاعیم!

 

خواهشمند است دستور فرمائید در اسرع وقت این حقوق ضایع شده به ما مسترد گردد تا بیش از این رفتارهای ناپسندی که خشم خداوندگار را از ستم بندگانش نسبت به مظلومان برمی انگیزد، موجب تضعیف نظام اسلامی که ثمره خون شهیدان و پایداری این ملت عزیز است، نشود و امکان سوء استفاده دشمنان این آب و خاک مهیا نگردد. بی شک این گونه قانون شکنی ها و پایمال کردن حقوق طبیعی و انسانی زندانیان سیاسی و خانواده هایشان نه تنها سودی برای هیچ کس حتی اقتدارگرایان حکومت یافته در پی ندارد، بلکه لطمات جدی بر اساس نظام خواهد زد.

جناب قاضی القضات

یادآور می شود که پدر و مادران پیر برخی از زندانیان توان تحمل سختی های ملاقات کابینی را ندارند و تنها گوش به زنگ تماسی از جانب عزیزانشان می باشند و کودکان خردسال این عزیزان نیز نه می توانند و نه به صلاح است که در چنین میعادگاه نامبارکی برای دیدار پدر حضور یابند و لذا تماس تلفنی مظلومان دربند امری واجب است که ماه هاست از آنان و خانواده هایشان دریغ شده است. ملاقات های حضوری نیز در حالی که انتظار همه ما آزادی عاجلانه عزیزان دربند است، تنها مرهمی است بر درد هجران و فراق دیده این عزیزان که موجب اندک تسلایی برای آنان خواهد بود. اینک که از این ظلم آشکار در حق فرزندان پاک و دلسوز و خدوم ایران اسلامی آگاه شده اید، خواهشمند است علت این همه مضایقه و عسرتی را که بر ما و عزیزانمان تحمیل شده، اعلام فرموده استمرار ظلم را مانع شوید که ضرر را از هرکجا که جلوگیر شوید منفعت است و خداوند به امور بندگان بصیر و آگاه است.

با آرزوی توفیق

۱۳/۹/۱۳۸۹
فاطمه ملکی (محمد نوری زاد)
فاطمه آدینه وند (عبدالله مومنی)
رضا خندان (نسرین ستوده)
اعظم افشاریان (نازنین خسروانی)
مریم شفیعی (عماد بهاور)
ژیلا بنی یعقوب (بهمن احمدی امویی)
مهناز اصغرزاده (محسن امین زاده)
ناهید کرمانشاهی (هنگامه شهیدی)
محمدرضا تاجیک (عبدالرضا تاجیک)
فخرالسادات محتشمی پور (سید مصطفی تاجزاده)
عادله صمیمی (کیوان صمیمی)
عاطفه خلفی (حسن اسدی زیدآبادی)
امین احمدیان (بهاره هدایت)
و سایر خانواده محروم از حقوق حداقلی
 

گزارشگران بدون مرز: در مذاکرات اتمی با ایران، حقوق بشر را فراموش نکنید

Posted:

جرس: در آستانه آغاز دور تازه گفت و گوها درباره برنامه هسته‌ای ایران، گزارشگران بدون مرز با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت آزادی بیان و حقوق بشر در ایران از نمایندگان جامعه جهانی و کشورهای طرف مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی خواسته‌ است، وضعیت حقوق بشر در ایران را نیز در دستور کار این مذاکرات قرار دهند.

 

 

به گزارش رادیوفردا، سازمان گزارشگران بدون مرز، که مقر آن در پاریس است، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از کشورهای طرف مذاکره هسته‌ای با ایران خواسته است، در گفت و گوهای خود با ایران، وضعیت حقوق بشر در این کشور را فراموش نکنند.

 

قرار است در روزهای پانزدهم و شانزدهم آذر ماه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده، گفت گوها درباره برنامه هسته‌ای ایران میان نماینده این کشور و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک در ژنو از سر گرفته شود.

 

در حالی که کشورهای غربی امیدوارند در جریان این گفت و گوها به نگرانی‌های جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخته شود، مقام‌های ایرانی گفته‌اند، حاضر نیستند در باره برنامه هسته‌ای خود و مسائلی مانند مبادله سوخت هسته‌ای مذاکره کنند و درباره «مسایل جهانی و منطقه‌ای و تنش‌ها در سراسر جهان» گفت و گو خواهند کرد.

 

در این میان سازمان گزارشگران بدون مرز،‌ در بیانیه خود اعلام کرده است، این سازمان در تاریخ ٢١ اکتبر در نامه‌ای به وزیران امور خارجه کشورهای آمریکا،‌ بریتانیا، فرانسه،‌ روسیه،‌ چین و آلمان، با ابراز «نگرانی عمیق» خود نسبت به وضعیت آزادی بیان در ایران،‌ از کشورهای طرف مذاکره با ایران خواسته است، در گفت و گوهای خود به مسایلی مانند «دستگیری و صدور احکام سنگین برای وبلاگ‌نویسان و روزنامه‌نگاران و نیز شرایط نابسامان بازداشت‌شدگان» در ایران توجه کنند.

 

سازمان گزارشگران بدون مرز که از آزادی بیان و حقوق روزنامه‌نگاران در سراسر جهان دفاع می‌کند، در نامه خود همچنین آورده است: این مذاکرات فرصتی برای طرح موضوعات بنیادین در ارتباط با حقوق بشر و به ویژه آزادی بیان در ایران است.

 

در بخش دیگری از این نامه آمده است: از ٢٢ خرداد ١٣٨٨ و در پی سرکوب اعتراض‌های گسترده نسبت به نتایج اعلام شده برای انتخابات ریاست جمهوری، صدها زندانی در شرایط غیرانسانی و تحقیرآمیز، در زندان‌های ایران نگهداری می‌شوند و ابتدایی‌ترین حقوق آنها از جمله حق بهره‌مند شدن از درمان پزشکی مناسب پایمال می‌شود.

 

گزارشگران بدون مرز همچنین با ذکر نمونه‌هایی از بازداشت و محاکمه روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و نیز با اشاره به بازداشت دو خبرنگار آلمانی در ایران، از جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در خاورمیانه نام برده است.

 

در بخش انتهایی نامه گزارشگران بدون مرز به وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک با اشاره به گفت و گوهای پیش رو با ایران آمده است: در این مذاکرات گروه ۱+۵ نماینده جامعه جهانی است. گزارشگران بدون مرز از نمایندگان این شش کشور می‌خواهد، از مقام‌های ایران بخواهند روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی و همه زندانیان عقیدتی را آزاد کنند. ما می‌خواهیم موضوع‌هایی مانند احترام به آزادی‌های بنیادین و حقوق بشر نیز به شکل موازی در کنار مسائل علمی و اقتصادی در این مذاکرات مطرح شوند.
 

معاون سیاسی فرمانده سپاه: از ویژگی‌های صحنه نبرد نرم فعلی، جهانی بودن صحنه نبرد حق و باطل است

Posted:

جرس: معاون سیاسی سپاه با اشاره به اینکه هر انقلابی با دو گروه دشمن مواجه است در خصوص گروه دوم گفت: دشمن ثانویه که خطرشان خیلی جدی‌تر است، کسانی هستند که از جنس انقلابیون هستند و در شکل گیری انقلاب نقش داشته‌اند.


به گزارش ایسنا سردار یدالله جوانی در همایش استانی فرهیختگان و هادیان سیاسی بسیج و سپاه استان سمنان گفت: باور اول این است که بدانیم امروز در صحنه حقیقی جنگ هستیم و در جنگ نرم این باور سخت‌تر است، باور دوم باید این باشد که بدانیم، صحنه نبرد پیش روی ما، صحنه نبرد حق و باطل است و باور سوم این‌که بدانیم در این جنگ باید به تکالیف خود که همانا دفاع از جبهه حق و مبارزه با جبهه باطل است، عمل کنیم.


سردار جوانی همچنین ادعا کرد "پس از حصول باور جنگ و دشمن، باید به شناخت رسید و این شناخت را به مخاطبین انتقال داد و اولین گام شناخت این است که بدانیم طرفین جبهه حق و باطل چه کسانی هستند، به عبارتی جریان شناسی و جبهه شناسی برای شناخت صحیح ضروری است و گام دوم شناخت، شناسایی شیوه‌ها، برنامه‌ها و ابزار دشمن در جنگ است و حصول این شناخت در جنگ نرم، یعنی بصیرت، به عبارتی بصیرت قدرت شناخت حق از باطل است."


معاون سیاسی سپاه در ادامه اظهار عقیده کرد "تشخیص حق از باطل در شرایط فتنه دشوارتر است چراکه معنای فتنه درهم آمیختن حق و باطل است و یکی از ویژگی‌های صحنه نبرد نرم فعلی نیز، جهانی بودن صحنه نبرد حق و باطل است به گونه‌ای که جبهه باطل بصورت منسجم با محوریت آمریکا در یک طرف و جبهه حق بصورت منسجم و با محوریت جمهوری اسلامی در طرف دیگر است."


این سردار سپاه همچنین با بیان اینکه "باور دشمنان ما این است که جمهوری اسلامی ایران چالش‌ها و موانع بسیاری را بر سر راه جبهه باطل به وجود آورده که آمریکا و صهیونیزم خود را در آستانه فروپاشی می‌بینند"، خاطرنشان کرد "به همین دلیل است که دشمنان برای مقابله با انقلاب اسلامی حاضرند دست به هر اقدامی بزنند."


معاونت سیاسی سپاه ادامه داد "دشمنان طیفی از اهداف را در مقابله با انقلاب اسلامی دنبال می‌کند، به عبارتی آن‌ها در اولویت اول به دنبال سرنگونی نظام هستند، در عین حال اگر این هدف محقق نشد با انواع فشارها و برنامه‌های دیگر به دنبال تغییر رفتار نظام هستند."

 

سردار جوانی اظهار عقیده کرد "دشمن می‌داند در صورتی در این پنج محور پیروز می‌شود که موفق شود در ایران یک اپوزیسیون قوی به وجود آورد که دارای پایگاه‌های مؤثر مردمی باشد و این اپوزیسیون بتواند در مقابل اصول انقلاب بایستد و ولایت فقیه را به چالش بکشاند."
وی افزود "هر انقلابی با دو گروه دشمن مواجه است، دشمنان اولیه یعنی کسانی که از اول شکل گیری انقلاب با ارزش‌ها و آرمان‌ها و اصول انقلاب مخالفند و خطر این گروه‌ها برای انقلاب خیلی جدی نیست، اما گروه دوم یا دشمن ثانویه که خطرشان خیلی جدی‌تر است، کسانی هستند که از جنس انقلابیون هستند و در شکل گیری انقلاب نقش داشته‌اند، لیکن با گذر زمان از اصول انقلاب فاصله گرفته و به آهستگی به جبهه دشمنان ملحق شده‌اند و مقطع فعلی انقلاب ما، مقطع درگیری با همین گروه یعنی دشمنان ثانویه است."


وی ادعا کرد "عامل پیروزی جبهه حق در مواجهه با جنگ نرم حرکت درست خواص جبهه حق و بصیرت توده‌ها است. انحراف خواص ناشی از هواهای نفسانی است، در حالی که انحراف توده‌ها ناشی از بی‌بصیرتی است و در فتنه سال گذشته، برخی از خواص منحرف شدند، لیکن توده‌های مردم با بصیرت مثال زدنی و تبعیت از ولی فقیه از این فتنه سربلند خارج شده و این فتنه را به شکست کشاندند."


معاونت سیاسی سپاه همچنین مدعی شد  "دشمن به دنبال تقویت جبهه اپوزیسیون منحرف داخلی است، بنابراین اساس کار جبهه حق و هادیان سیاسی باید روشنگری در بین توده‌های مردم باشد، لذا رهبری گفته است: اساس کار دشمن فتنه انگیزی است و اساس کار جبهه حق باید بصیرت افزایی باشد."
 

وزير اطلاعات: سازمان ملل باید پاسخگو باشد، بازرسان آژانس جاسوس هستند

Posted:

جرس: وزير اطلاعات با اشاره به ترورهاي اخير مدعی شد: اين ترورها قطعا توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي موساد، سي آي اي و ام آي سيكس صورت گرفته است.

 
مصلحی اظهار داشت: سرنخ‌هايي به دست آورده‌ايم و دستگيري‌اي نيز انجام شده كه اين گروه مي‌خواستند اقدام ديگري انجام دهند ولي موفق نشدند و اذعان دارند كه توسط سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه آموزش ديده‌اند. در اين دستگيري سرنخ‌هاي بسيار قابل توجهي از اين‌كه چگونه سرويس‌هاي اطلاعاتي از مزدوران ضدانقلابي كه از اول انقلاب تاكنون با انقلاب ضديت داشته و حركت‌هاي ضدانقلابي را دنبال كرده و حالت ورشكستگي پيدا كرده بودند و از آن‌ها به عنوان مزدور استفاده كردند، بدست آورده‌ايم.


وي افزود: متاسفانه در ميان بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي جاسوسان سرويس‌ها وجود دارند و بايد در اين زمينه پاسخگو باشند، سازمان ملل نيز بايد پاسخگو باشد چراكه در نتيجه تحريم‌ها نام دانشمندان ايراني مطرح مي‌شود كه دشمن‌مان به دنبال آن‌ها هستند.




وزير اطلاعات در مراسم افتتاح نمايشگاه دستاورد دستگاه‌هاي اجرايي و نظارتي در امر مبارزه با فساد اداري، اذعان داشت: نمی‌توانیم منکر فساد مالی شویم.

به گزارش ایسنا، حیدر مصلحي با بيان اين‌كه فساد مالي وجود دارد و ما نمي‌توانيم منكر آن شويم، گفت: برگزاري چنين نشست‌هايي و وجود دستگاه‌هاي نظارتي حاكي از وجود فساد مالي و اداري است. اگر در مقوله‌ي مديريت در دستگاه‌ها به جاي آن‌كه به دنبال ترجمه‌ي كتاب‌هاي غربي مي‌رفتيم، شيوه‌هاي مديريتي ارايه شده در مكتب خودمان را محور قرار مي‌داديم، قطعا وضعيت ما بهتر از اين بود.


مصلحي ادامه داد: در رابطه با پيش‌گيري، توجه به ارزش‌ها، دعوت به تفكر و تعقل، منع انديشه‌ي گناه و دعوت به خودشناسي و خودسازي بايد مورد توجه قرار گيرد. در برخوردها نبايد به جايگاه توجه كرد، كاري كه امروز صورت مي‌گيرد. هنگامي كه مي‌خواهد برخوردي صورت گيرد بحث جايگاه مطرح مي‌شود.

وي با بیان این سوال كه "چرا ما از برخورد با گناهكار و مجرم مي‌هراسيم" ادامه داد: عده‌اي خود فروخته شعارهايي درخصوص حقوق افراد مطرح مي‌كنند. آنها بايد مشاهده كنند كه امروز در دنياي استكبار چگونه با زنداني و مجرم برخورد مي‌شود.


در مبارزه با فساد سندسازي، حائز اهميت است

مصلحي، نظارت دروني را موثرتر و كارآمدتر از نظارت بيروني دانست و اظهار داشت: در مبارزه با فساد سندسازي، حائز اهميت است و وضعيت مالي هر دستگاه بايد شفاف باشد. نبايد از اين ترسيد كه اگر دستگاه يا فردي جرمي را مرتكب شد، افشا شود.

 وي در عين حال گفت: قوانين عمل نشده‌ي قابل توجهي در دستگاه‌هاي مختلف داريم. بايد به دنبال مواردي رفت كه دستگاه‌ها قوانين را بر روي زمين گذارده و اجرا نمي‌كنند.

 

در پرونده كوي دانشگاه اقدامات لازم را انجام داده‌ايم

مصلحي در پاسخ به سوال خبرنگاري درخصوص انتقاد اخير رييس قوه‌ قضاييه درباره عدم همكاري نيروهاي امنيتي در پرونده‌ كوي دانشگاه، اظهار كرد: نظر ايشان محترم است، اما اقداماتي كه در اين راستا ما بايد به عنوان وزارت اطلاعات انجام مي‌داديم را انجام داده‌ايم. اگر مشكلي دارند بيان كنند.
 

پیام بهاره هدایت به مناسبت روز دانشجو: باز هم در دانشگاه و سرزمینی آزاد به آسمان آبی خواهیم رسید

Posted:

جرس: بهاره هدایت عضو دربند شورای مرکزی دفتر تحکیم در پیامی به مناسبت ١٦ آذر، روز دانشجو، با دانشجویان سخن گفته است.

 

به گزارش دانشجونیوز، بهاره هدایت در پیام خود ضمن تاکید بر ادامه ایستادگی در برابر مستبدان گفته است: ساییده شدیم و نشکستیم و سر خم نکردیم. همچنان ایستاده ایم، اگر چه با دل های تنگ و بی قرار، نظاره‌گر تلاش مستبدان برای تاراج گلدانی هستیم که ما و گذشتگانمان برای پروردنش، خون دل به سینه فرو خورده ایم.

 

بهاره هدایت در دیماه سال گذشته برای پنجمین بار بازداشت و پس از چندی در دادگاه به ۹ سال و نیم حبس محکوم شد. این حکم سنگین‌ترین حکم قضایی است که از ابتدای تاسیس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) برای یکی از اعضای این تشکل‌ صادر شده است. وی در طول این مدت بارها به سلول انفرادی منتقل شده و همچنین بارها مورد بازجویی های سنگین همراه با فشار قرار گرفته است.

 

در پیام بهاره هدایت به مناسبت ١٦ آذر که در اختیار سایت دانشجونیوز قرار گرفته، وی ضمن بزرگداشت روز دانشجو گفته است: میانمان حصار افکنده اند، اما در این سر هنوز هوای آن همه یار دبستانی است که دست در دست هم خواندیم و یاد مشت های گره کرده و فریادهاست که از گلو برکشیدیم که عشق میان ما را هیچ خشت و آهن و سنگی دیوار نمی تواند بود.


متن کامل این پیام به شرح زیر است:
 

زیاد نمی گذرد از واپسین خدانگهدار. از آن همه شور و فریاد مستانه که روزگاری با هم سر دادیم که برهانیم خود را از سیاهی. می خواستیم برداریم آن خیز بلند را تا کناره های آفتاب و عشق. می پنداشتیم که آخر، دوران محنت و رنج را نهایتی است و زود است که دست مردم این سرزمین باشد و دامان آزادی. تیر یکدلی بر کمان اتحاد کشیدیم و در میدان نابرابر دست های خالی را به نبرد هیولای استبداد بردیم. نه تنها در خیابان، که حتی به دل لشگر سکوت کشیدیم و با هر بی مهری بغضی بر اندوهی انباشتیم. تا روزی که از هر نفسی گل یاسی بروید یا که داوودی. دانشگاه را نه زندان، که گلستانی می خواستیم پر از تاق های خوش نگار عطرآگین، تا نسیم علم و آگاهی اش از مرزهای هر شهر و آبادی بگذرد. در رویای مان، هیچ سیم خارداری و آهنی دانشجویی را علامت ممنوع الورودی نمی داد. نامه محرمانه ممنوعیت از تحصیل به دست کسی نمی رسید، سایه وحشت از آسمان دانشگاه پر می کشید و استاد به زور چماق خانه نشین نمی شد. همکلاسی برای ارائه پاره ای توضیحات نمی رفت و «یار دبستانی» دیگر بوی حسرت نمی داد.


یاران دبستانی،

ساییده شدیم و نشکستیم و سر خم نکردیم. همچنان ایستاده ایم، اگر چه با دل های تنگ و بی قرار ، نظاره گر تلاش مستبدان برای تاراج گلدانی هستیم که ما و گذشتگانمان برای پروردنش، خون دل به سینه فرو خورده ایم. جفایی که امروز بر دانشگاه و تمامی قلمرو سرزمین مادری و فرزندانش می رود، آخرین تلاش های تاریک دلانی است که دیدگان بیدار جوانان این مرز پر گوهر، خواب آسوده از چشمان بی رمق شان ربوده و هر فریاد آزادی که برخیزد، کابوس آشفته رهایی ما را می بینند... ای کاش رویای شیرین ما کابوس کسی نبود. فغان که به نااهلانی گرفتار آمده ایم که حلقوم، جز به دروغ نمی گشایند و ما را آلوده نیرنگ و کینه یکدیگر می خواهند. مبادا که خود در مقابله با این پلشتی، ضمیر پاک به اتهام زنی و دروغ پردازی بیالاییم که گر چنین کنیم دریچه های قلب به نفرت گشوده ایم و خود گام در مسیر همان تیرگی نهاده ایم.


برادران صبور و خواهران دلیرم،

آذرماه بار دیگر آمده که به زمستانی دیگر پیوند خورد. آذری که ماه ما بود تا به قلب زمستان بزنیم. آذری که همیشه ماه ماست. دیوارهای سرد و سنگ زندان اوین، روزها و شب های بی پایانی است که بیهوده می کوشند میان من و شما جدایی بیفکنند. ولی این سینه همچنان تنگ ١٦ آذرهایی که با هم گذراندیم و بی قرار تمام روزهای سبز و آفتابی پیش روست. میانمان حصار افکنده اند، اما در این سر هنوز هوای آن همه یار دبستانی است که دست در دست هم خواندیم و یاد مشت های گره کرده و فریادهاست که از گلو برکشیدیم که عشق میان ما را هیچ خشت و آهن و سنگی دیوار نمی تواند بود. اندوه و تنهایی را به قلب من راهی نیست. چرا که همدلی هامان وامدار پاکی آیینه هاست. این شب ها و روزهای کشدار، غمگین و سرد، یقینا روزی برای همیشه پر خواهند کشید و شاخه های ترد و سبزرنگ امید، پیچک پنجره هایمان خواهند شد. بدون شک فردای روشن را در کنار هم نفس خواهیم کشید و گلدان ها را در وزش نسیم آزادی لب ایوان ها خواهیم گذاشت. ما در دانشگاه و سرزمینی که آزاد و آزاد و آزاد است به آسمان آبی خواهیم رسید و آن سلام دوباره معروف را به آفتاب خواهیم گفت. بیایید غبار را از ایوان ها بروبیم، آن روز نزدیک است. باور کنیم و آگاه و پر امید ایستاده بمانیم همچنان.

 

می آیم، می آیم، می آیم
با گیسویم، ادامه بوهای زیر خاک
با چشمهایم، تجربه های غلیظ تاریکی
با بوته ها که چیده ام از بیشه های آنسوی دیوار.....

می آیم، می آیم، می آیم
و آستانه پر از عشق می شود
و من در آستانه به آنها که دوست میدارند
و دختری که هنوز آنجا،
در آستانه پر عشق ایستاده، سلامی دوباره خواهم داد.......