جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آقای جنتی! مردم را از بهشت بیرون نکنید

Posted:

سید ابراهیم نبوی

 

جناب آقای جنتی!

 

نوشتن این نامه برای شما حتما از سوی دوستانم بسخره گرفته خواهد شد، آنان خواهند گفت چگونه است برای کسی نامه می نویسی که نه به نظر کسی از درون حکومت کار دارد و به آن احترام می گذارد، و نه چیزی از احوال مردمان سرزمین خود می داند. برایتان جوک ساخته اند که هنوز بلیط کشتی نوح را دارید و در کودکی سوار بر دایناسور به مدرسه می رفتید و با حضرت یوسف عکس یادگاری دارید و فلان و بهمان. البته من این لطیفه ها را نساخته ام، بالاخره وقتی مردم کتک می خورند و زندان می روند و حق حرف زدن ندارند، ساده ترین کاری که می کنند، ساختن جوک برای مسوولان است. همین باعث می شود که وقتی کسی قدرت دارد، برایش جوک می سازند، مثل موسوی اردبیلی و هاشمی و حتی خاتمی وقتی بر سر قدرت بود و وقتی از قدرت کنار رفت، دیگر جوک نمی سازند، مثل خیلی های دیگر که قبلا برایشان هزاران جوک ساخته می شد، ولی حالا خبری از آن جوک ها نیست. اما حالا نمی خواهم از آن جوک های رسمی حرف بزنم. می خواهم نکته ای را بگویم که بی تردید آدمی را کمابیش به شخصیت یک جوک شبیه می کند.

 

گفته اید و آفتاب نقل کرده است که " رد ولایت فقیه انکار خداوند است." من نمی دانم واقعا در حضرتعالی این صلاحیت وجود دارد که چنین جمله ای صادر کنید، یا اینکه مثل بسیاری از جملاتی که گفته اید و همگان شوخی و ساده لوحی پنداشته اند، حرفی است که از دهانی در رفته و بیخود نباید به آن فکر کرد. آیا واقعا به این جمله اعتقاد دارید؟ و آیا می دانید عواقب همین کلام چیست؟ آیا می دانید با همین جمله چه توفانی در دستگاه آفرینش ایجاد می شود و شوخی شوخی باید بهشت خدا را از میلیون ها و بلکه میلیاردها آدم خالی کنند و جهنم حتی برای خودتان هم در آینده جا نداشته باشد. البته هزار بار دعا می کنم که به بهشت بروید تا ما جهنمیان مجبور نباشیم وجود مبارک تان را در آنجا هم تحمل کنیم. ولی بقول آن اعرابی یا نمی دانی هزار چه عددی است، یا تا به حال نماز نخوانده ای.

 

فرض کنیم که " رد ولایت فقیه انکار خداوند باشد" و با همین فرض بیایید تکلیف مردم جهان را روشن کنیم. بسادگی باید برایتان بگویم که از جمعیت 6560000000 نفری جهان، که در سراسر گیتی زندگی می کنند، فقط 1453000000 نفرشان مسلمانند، یعنی 5 میلیارد و 107 میلیون نفر از مردم جهان اصلا مسلمان نیستند و طبیعتا ولایت فقیه که هیچ، ولایت پیامبر اسلام را هم قبول ندارند. از این جمعیت 1453 میلیون نفری هم طبق آخرین آمار همین هفته گذشته 206 میلیون نفر شیعه هستند، یعنی به عبارت دیگر، 6 میلیارد و 300 میلیون نفر از جمعیت جهان، شیعه نیستند و طبیعتا بقول شما منکر خداوند هستند. بخاطر داشته باشید که در این جمعیت 6 میلیارد و 300 میلیون نفری آقای چاوز و پوتین و اردوغان و کل مردم ترکیه که شما آنها را منکر خداوند می دانید، قرار می گیرند. یعنی تا اینجای کار مسلم است که 96 درصد مردم دنیا که شیعه نیستند، همه منکر خداوند هستند و بعید می دانم خداوند این منکران را به بهشت خود راه بدهد.

 

حالا بیایید سر همین چهاردرصد مردمی حرف بزنیم که کل شیعیان جهان را تشکیل می دهند و جمعا 206 میلیون نفر هستند. از این گروه 61 میلیون نفر در ایران زندگی می کنند و 99 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند. طبیعی است که ما اطلاع کافی از مسلمانان کشورهای دیگر نداریم و بعید هم هست که در جایی غیر از ایران، جز گروهی در لبنان کسی به ولایت فقیه معتقد باشد، ولی اطلاعات نسبتا خوبی در مورد ایرانیان داریم. فقط 30 میلیون نفر از جمعیت هند شیعه هستند، در تمام هند مهم ترین بازیگران سینما و زنانی که مقید به حجاب مردم هند نیستند و با واژه قرتی خطاب می شوند، همین جمعیت شیعه هستند و تقریبا جزو معدود زنانی هستند که شلوار غربی می پوشند و به هیبت فرنگیان درمی آیند. آیا هیچ گمانی می دهید که جمعیت قابل توجهی از شیعیان هند اصولا اسم ولایت فقیه را شنیده باشند یا به این شیئی نوظهور معتقد باشند؟

 

می دانیم و می دانید که ولایت فقیه کشف آیت الله خمینی در سال 1345 بود و تا قبل از آن حتی شاگردان مراجع تقلید و روحانیون بزرگ هم در این مورد حرفی نمی زدند و اصلا کسی خبری در این باب نداشت. آیا می توانید حداقل ده پانزده مجتهد را نام ببرید که به ولایت فقیه تا قبل از انقلاب ایران معتقد باشند؟ با این حساب، حتما اکثر علمای اسلام مثل علامه نائینی و آیت الله کاشانی و طباطبایی و بهبهانی و آخوند خراسانی و همه و همه که خبری از ولایت فقیه نداشتند، یا بسیاری از آنها جزو منکران ولایت فقیه بودند، همگی جزو منکران خداوند هستند؟ و بطریق اولی تمام دانشمندان سنی مذهب یا شیعه ایرانی مثل حافظ و سعدی و بوعلی سینا و فارابی و رازی و همه و همه جزو منکرین خداوند هستند؟ و همین طور که ادامه بدهید و با فرض اینکه اصلا تا قبل از سال 1357 تقریبا بیش از 99 درصد جمعیت ایران اصلا اسم ولایت فقیه را هم نشنیده و طبیعتا کسی که اسم چیزی را نشنیده باشد، نمی تواند به آن معتقد باشد، لابد تمام پدران ما و شما منکرین خداوند بوده و در جهنم دارند یک قل دو قل بازی می کنند. توضیح بدهم که این بهترین بازی است که در آنجا ممکن است کسی بکند. کلی آدم دارت بازی می کنند و به عنوان هدف می ایستند و اهل بهشت هی به آنها تیرهای چهارشعبه دارت را پرتاب می کنند.

 

بیایید کمی در ایران جستجو کنیم. حضرت تان می دانید و اظهر من الشمس است که وقتی از جمعیت 1700 نفری نامزدهای مجلس هفتم در تهران، 890 نفر بخاطر موضوع ولایت فقیه رد صلاحیت شدند، یعنی بیش از نیمی از داوطلبان مجلس که خودشان در مجالس قبلی نماینده بودند، رد صلاحیت شدند، لابد حداکثر پنج تا ده میلیون نفر ممکن است به چیزی به اسم ولایت فقیه اعتقاد داشته باشند. حتما می دانید که در انتخابات سال 1384 حامیان آقایان لاریجانی و احمدی نژاد و قالیباف جمعا 12 میلیون رای آوردند و فرض می کنیم که این افراد احتمالا به ولایت فقیه ممکن است اعتقاد داشته باشند. ضمن اینکه دهها و صدها نفر از همین افراد همین حالا به اتهام اهانت به ولایت فقیه در زندان اند و در بهترین حالت، بیایید توافق کنیم و من به شما بسیار شانس می دهم که قبول کنیم در میان 61 میلیون شیعه ایرانی مثلا پنج تا ده میلیون نفر ولایت فقیه را با تعاریف مختلفی که دارند، قبول داشته باشند. یعنی به عبارت دیگر، یک دهم درصد از جمعیت کل جهان، احتمالا به ولایت فقیه معتقدند و با نظر حضرتعالی 99.9 درصد کل مردم جهان منکر وجود خداوند هستند.

 

البته اشتباه نکنید، امکان ندارد که پنج تا ده میلیون نفر از مردم جهان به ولایت فقیه معتقد باشند، وقتی بخش اعظم حکومت ایران که تنها حکومت طرفدار ولایت فقیه در جهان است، شامل افرادی است که خودشان به ولایت فقیه معتقد نیستند. و بگذارید برایتان بگویم که با این افرادی که من می شناسم، اکثر حامیان ولایت فقیه در حوزه صدا و سیما و رسانه های گروهی، و کسانی که به جمع هنرمندان حامی ولایت رفتند و در جلسه تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد شرکت کردند، تا آنجا که ما می شناسیم شان و مطمئن باشید ما آنها را بهتر از شما می شناسیم، نه تنها به ولایت فقیه معتقد نیستند، بلکه اکثر آنها به اسلام و شیعه هم معتقد نیستند. وقتی خود این مدعوین ولایت فقیه را قبول ندارند، وای به آن ده میلیونی که شما تنها آنان را معتقدین به خدا می دانید.

 

آقای جنتی!

شما خیلی پیر شدید، مطمئنم خسته می شوید اگر در این موارد زیاد زحمت بکشید، خودتان را اذیت نکنید. خداوند متعال هر لحظه به شکلی بت عیار در می آید تا این بندگان گمراه که یکی دو میلیارد هم نیستند و حداقل با حساب شما شش و نیم میلیارد هستند، به شکلی به راه بیاورد و از گناهان شان چشم بپوشد و آنها را ببخشد و رحمان و رحیم باشد، بعد شما همه را از دم بهشت دم شان را می گیرید و بیرون می اندازید. این که نشد کار. معلوم نیست شما دارید به نفع خدا کار می کنید یا به نفع شیطان. من مطمئنم با این حرف ها که زده اید دل شیطان را چقدر قرص کردید و او را به اهداف خود نزدیک ساختید، ولی به نظر می رسد حداقل بخاطر مشکلات مربوط به فضا و مکان حضور مردم در بهشت و جهنم، مشکلات مسکونی اهل جهنم، این همه مردم را به آنجا نفرستید. آخرش می بینید خودتان رفتید بهشت با چند میلیون دیگر و هر چه می گردید که آقای خامنه ای را پیدا کنید، می بینید خودش هم نیامده، چون می گویند دروغ می گفته و ولایت فقیه را قبول نداشته و وسط یک مشت یمنی و پاکستانی گیر می کنید و غریب می مانید و تعجب می کنید که پس این ده میلیونی که ما فکر می کردیم به آقا معتقدند، کجا هستند؟

 

زمانی که آقای خاتمی نامزد انتخابات بود، یکی از دوستان نیمه مجنون من نامه ای سرگشاده برایش نوشته بود و او را مخالف ولایت فقیه خوانده بود. نامه را خواندم و پرسیدم، پسر جان! با این نامه که تو نوشتی، اگر مردم باورش کنند، خاتمی حداقل هجده میلیون رای می آورد. گفت چطور؟ گفتم، چون اتهام خاتمی الآن این است که معتقد به ولایت فقیه است، تو قسم خوردی که نیست، حالا همه مردم می فهمند که پس این سید همانی است که ما باید به او رای بدهیم. بعدا وقتی خاتمی بیست میلیون رای اورد، فهمیدم که تعداد ارادتمندان به مقام ولایت خیلی خیلی بیشتر از آن است که به عقل ما ناقص العقل ها می رسد. از این گذشته، از آن رفیق مان که خاتمی را مخالف ولایت فقیه می خواند، پرسیدم " مگر تو خودت به ولایت فقیه اعتقاد داری که این همه از آن دفاع می کنی؟" گفت: " سید! مگرممکن است آدم عاقل به این مزخرفات اعتقاد داشته باشد؟"

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

یورش ماموران به روزنامه شرق و بازداشت احمدغلامی،  کیوان مهرگان و فرزانه روستایی

Posted:

جرس: ماموران لباس شخصی بعد از ظهر امروز سه شنبه ۱۶ آذرماه، با حمله به روزنامه شرق سه تن از اعضای تحریریه را بازداشت کردند.


به گزارش جرس، در پی حمله ماموران امنیتی به روزنامه شرق موبایل تمام خبرنگاران و روزنامه نگاران این روزنامه مورد تفتیش قرار گرفت و در نهایت سه نفر از اعضای تحریریه به نام های کیوان مهرگان، فرزانه روستایی و احمد غلامی بازداشت شدند.


احمد غلامی سردبیر روزنامه، فرزانه روستایی دبیر سرویس بین اللمل و کیوان مهرگان از اعضای سرویس سیاسی این روزنامه بوده اند.

 

نمایی از اقتصاد؛از خروج نخبگان نفتی تا افزایش واردات

Posted:

نیما رایین
جرس: در هفته گذشته  رو شد که در هشت ماه گذشته در کشور هم رشد واردات در کشور داشتیم، هم خروج متخصصین نفتی وهم اینکه جشن خودکفایی گندم شویی بیشتر نبوده است .باید منتظر ماند تا خبر واقعی خودکفایی بنزین هم رو شود .در واقع خبر های اقتصادی که منتشر می شود غالبا ناکارآمدی دولت را به چالش می گیرد مگر اینکه معاون رییس دولت سخن بگوید که با «گوشه چشمی پژوی فرانسه را سرنگون می کنیم»یا رییس دولت که بگوید:«آن قدر تحریم کنید که تحریم دونتون پاره شود»

 

سالی 300نخبه نفتی از دست می دهیم

 

از دست دادن نخبه های نفتی دیگر به شکل بحران در کشوربروز پیدا کرده است .با سیاست های دولت هر روز کاهش تولید نفت وعدم تولید مناسب گاز وپتروشیمی بر کشورمیرود، حال خروج بهترین متخصصین را باید در لیست گرفتاری های کشور نوشت.خبر آن لاین در این مورد نوشت:«فرار مغزهای نفتی از کشور زمانی به شکل یک بحران بروز کرد که مدیرعامل سابق شرکت ملی نفت در دی ماه سال گذشته و زمانیکه که می دانست آخرین روزهای مدیریتش در نفت را سپری می کند لب به گلایه گشود و از خروج متخصصین نفتی از کشور به عنوان بزرگترین معضل صنعت نفت کشور سخن گفت.»

 

گلایه ای که  به کاهش شدید حقوق نفتی ها طی سال های گذشته و مقایسه آن با حقوق متخصصین دیگر کشورها که به اعتقاد جشن ساز در حال حاضر متخصصین نفتی ایرانی یک چهارم متخصصین هم پایه خود در کشورهای دیگر حقوق می گیرند و همین امر باعث بی انگیزگی متخصصین ما و مهاجرتشان به دیگر کشورها شده است.

 

در ادامه:«این درحالی است که در سالجاری به اذعان وزیر نفت حقوق کارکنان نفتی تنها 8/7 درصد افزایش یافته است که البته میرمحمد صادقی دیروز در دفاع از اظهار نظر پیشین خود در خصوص افزایش 23 درصدی حقوق نفتی ها بر تحقق این امر پافشاری کرد و تاکید دارد: این افزایش حقوق صورت گرفته اما بصورت پلکانی! اما تعریف صادقی از این روش پلکانی معطوف به افزایش حقوق افرادی است که در بدو استخدام قرار گرفته اند و از حقوق کمتری در نفت برخوردار بوده اند.به تعریف او، امسال کارکنانی که حقوق پایینی به نسبت حقوق دریافتی کارکنان نفتی دریافت می کردند حقوقشان 23 درصد افزایش یافته و در عین حال کسانی که از حقوق بالاتر و بیشتری برخوردار بوده اند 8/7 درصد افزایش درآمد داشته اند.»

 

معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی وعده می دهد که: «بسته حمایتی کارکنان نفتی تدوین شده و در صورت تصویب نهایی در هفته آینده از سالجاری حقوق تمامی افرادی که بدو استخدام قرار دارند اصلاح خواهد شد و افزایش می یابد.ضمن آنکه قرار است مشکلات کاکرنان نفتی برای دریافت وام به طور کامل برطرف شود و وام گرفتن برای نفتی ها آسان شود.همچنین وی از افزایش گرید(رتبه ) نفتی ها در این بسته خبر می دهد که همین امر باعث افزایش حقوق آنان خواهد شد.با این حال وی فرار مغزهای نفتی را به طور کامل رد نمی کند اما در عین حال آن را بحران نمی خواند.به اذعان وی ، طی 8 گذشته از سه هزار نیروی ممتازی که جذب صنعت نفت شده اند تنها 10 درصد انان از ایران خارج شده اندکه این رقم از بحران خبر نمی دهد.»

 

این موضع در حالی است که در منطقه خلیج فارس ،کشورهای عربی به شدت روی جذب متخصصین نفتی ایران حساس اند وبرنامه دارند ولی دولت به جای حفظ آنچه خود دارد به شعار گرایی خودکفایی نمایشی بنزین می پردازد. در این راستا  مدیرعامل پتروپارس گفته است که:« بسیاری از متخصصین نفتی که این شرکت آموزش داده و به یک متخصص بدل کرده است از این شرکت خارج شده اند و جذب شرکت های خارجی شده اند و ازاین روز پتروپارس در تلاش است تا نیروهای جدید خود را تحت آموزش های تخصصی قراردهد»

 

خودکفایی گندم وبعد هم بنزین رو هوا

 

گسست بین نیروهای طرافدار دولتی هر روز بیشتر ازگذشته می شود .فرهاد رهبرکه زمانی یکی از معاونین وزارت اطلاعات بود وبعد از آن رییس سازمان مدیریت شد وبا انحلال آن از دولت رفت وجای عمید زنجانی را گرفت وشد  رئیس دانشگاه تهران به تازگی گفته است : : جشنی كه بعنوان خودكفایی تولید گندم گرفته شد به معنای خودكفایی در تولید این محصول نبوده است.»

 

جشن خودکفایی رسمی بود که اسکندری وزیر سابق کشاورزی احمدی نژاد باسروصدای همیشگی در این دولت ،به راه انداخت واکنون فرهاد رهبرکل جشن وداستان خودکفایی گندم  را زیر سوال می برد . شاید رهبر سال آینده خودفکایی بنزین را هم زیر سوال ببرد.

 

وی با اعلام اینكه هم اكنون تولید گندم در واحد سطح كشورهای توسعه یافته به بیش از هشت تن می رسد اظهار داشت: این در حالیست كه در كشور ما این میزان كمتر از چهار تن است.

 

رئیس دانشگاه تهران این آمار را بسیار اندك ذكر و تاكید كرد: بر این اساس جشنی كه به عنوان جشن خودكفایی تولید گندم در كشور گرفته شد به معنای خودكفایی در تولید این محصول نبود.

 

فرهاد رهبر تصریح كرد: در واقع این جشن به معنای تغییر روش كاربری زمین ها از كاشت سنتی محصولات دیگر در زمین های مربوط به كاشت گندم بود تا به سمت تولید انحصاری این محصول غذایی پیش رویم كه این اتفاق  در سطح دنیا یك افتخار نیست.

 

دولتی که دشمن خود است

 

درخصوص خبر بعدی بایدنوشت" اینجا ایران" است .کشوری با دولتی که بیشتراز رقیب سیاسی و یا دشمن خارجی خودش دشمن خودش است .در حالیکه کشور هر روز تو سط کشوری از گوشه وکنار جهان تحریم می شود ودامنه این موضوع به همسایگان نیز کشیده شده است  معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده است که  واردات23 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است .واین موارد در حالی است که آقای خامنه ای در فرودین ماه گفته بود رشد واردات در کشور باید متوقف شود .بعد از آن هم ستاد وتشکیلات بود که به خاطر اجرای اوامر رهبری به پا شد و رییس دولت ومعاونانش یک صدا در این راستا سخن  گفتند اما دروازه های گمرک نه به این اوامر رهبر کار داشتند نه به میزان جدیت دولت .آمارمیگوید واردات 23 درصد رشد داشته است .

 

به نوشته دنیای اقتصاد :«معاون وزير اقتصاد در خصوص ميزان واردات در اين  هشت ماهه اول امسال اظهار كرد: واردات كشورمان در هشت ماهه سال جاري در مجموع به 40 ميليارد و 288 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23.3 درصد افزايش يافته است».

 

به گفته وي وزن اين ميزان كالاي وارداتي درهشت ماهه سال جاري 29 ميليون و 974 هزار تن بودكه از اين نظر در مقايسه با مدت مشابه سال قبل3/3 درصد كاهش داشت.

 

رييس كل گمرك ايران در خصوص اقلام عمده وارداتي اظهار كرد: در هشت ماهه سال جاري طلاي خام عمده‌ترين كالاي وارداتي كشورمان بود و با اختصاص 8.69 درصد از كل ارزش واردات جايگاه نخست را به خود اختصاص داد. شمش از آهن و فولاد غير ممزوج با 3.82 درصد سهم ارزشي در جايگاه دوم قرار گرفت و محصولات از آهن يا فولاد غير ممزوج تخت و گرم نورد شده با 1.67 درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

محمدي گفت: در مدت ياد شده امارات متحده عربي 31.17 درصد از كل ارزش واردات كشورمان را به خود اختصاص داد و به عنوان بزرگترين كشور صادركننده كالا به ايران در رتبه نخست جاي گرفت. سهم امارات از واردات كشورمان در اين مدت 12 ميليارد و 559 ميليون دلار بود.

 

چين با سه ميليارد و 457 ميليون دلار و 8.58 درصد سهم ارزشي رتبه دوم را به خود اختصاص داد و كشور آلمان نيز با دو ميليارد و 833 ميليون دلار و هفت درصد در رتبه سوم جاي گرفت.

 

كشورهاي سوييس و تركيه نيز به ترتيب 6/6 درصد و 6.3 درصد از ارزش كل واردات ايران را به خود اختصاص دادند و در رتبه‌هاي چهارم و پنجم قرار گرفتند.

دیده بان حقوق بشر از وضعیت وخیم سرکوب دانشجویان در ایران گزارش داد

Posted:

جرس: به مناسبت روز دانشجو در ایران، سازمان ديده بان حقوق بشر با انتشار بيانيه ای ضمن اعلام اینکه "دولت محمود احمدی نژاد طی سالهای اخیر اقدامات وسیع و گسترده ای را برای خنثی کردن مخالفان در دانشگاه های ايران همچنین اسلامی کردن آموزش عالی در پيش گرفته"، خاطرنشان کرد در حال حاضر دهها دانشجو در ايران در زندان و بازداشت بسر می برند و صدها دانشجوی ديگر اخراج و محروم از تحصیل شده اند.


به گزارش تارنمای این سازمان غیر دولتیِ مدافع حقوق بشر، دانشگاه های ايران بيش از پيش از سوی دولت ايران تحت فشار قرار دارند و وزارت علوم نیز در مقام اول ارگانهای دولتیِ سرکوب و اخراج مخالفان دانشجویی و دگراندیشان در حوزه دانشگاه دارد.


همچنین آمده است "حضور گروه های دانشجویی هوادار حکومت بیشتر شده و فشار کمیته های انضباطی افزایش یافته است ."


جو استورک، معاون بخش خاورميانه ديده بان حقوق بشر، می گوید که علیرغم تمامی این فشارها، دانشجویان در خط اول مبارزه برای آزادی در دانشگاه ها و جامعه حضور دارند.


ديده بان حقوق بشر به نقل از يکی از منابع نزديک به گروه دانشجويی دفتر تحکيم وحدت می نويسد که بيش از ۷۰ دانشجو در حال حاضر در زندان به سر می برند.


اين نهاد مدافع حقوق بشر همچنين می نويسد که از سال ۲۰۰۵، دولت احمدی نژاد بيش از ۲۰۰ دانشجو را به دلايل مسائل سياسی و مذهبی از ادامه تحصيل ممنوع کرده است.


این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین به احکام بلند مدت زندان برای برخی از دانشجویان از جمله مجید توکلی و بهاره هدایت اشاره کرده است.


دیده بان حقوق بشر همچنین می نویسد که گروه های مختلف دانشجویی از جمله تحکیم وحدت، ادوار تحکیم وحدت و شورای دفاع از حق تحصیل از سوی دولت تحت فشار بوده اند.


کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نیز با انتشار گزارشی با عنوان "ستاره های مجازات: تبعیض و محرومیت نظام مند در آموزش عالی ایران"، از جمهوری اسلامی خواست سریعا به سیاست خویش مبنی بر محروم ساختن دانشجویان دانشگاه از تحصیلات عالی به دلیل فعالیت های صنفی، عقاید سیاسی و مذهبی شان خاتمه دهد و به آزادی های عقیده و بیان انجمن ها و تجمع آنها احترام بگذارد.


 

تحلیل یک شهروند معمولی از مذاکرات هسته ای

Posted:

یک شهروند

 

اصولا تحلیل رویدادهای سیاسی و انتشار آن تخصص می خواهد وکار هر کسی نیست. ولی از انجا که اکثر ما مردم این دیار ، خصوصا خیل بیکاران اعم از بازنشستگان و بیکاران شغلی، دائما به این کار مشغولیم، برآن شدم که تحلیل خود در مورد مذاکرات هسته ای را به رشته تحریر درآورم. می ماند انتشار آن ، که بستگی دارد به کرم ( با کاف مفتوح ) سایت دلنشین جرس .

 

حکومت ایران دیگر بنیه اقتصادی و سیاسی ادامه مقابله با خواست جامعه جهانی را ندارد. در داخل و خارج از کشور کاملا منزوی است و به ضرب سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد. اقتصاد کشور به مرحله ورشکستگی کامل رسیده است. دیگر کسی حاضر به حمایت زبانی هم از مقام رهبری نیست و به همین جهت هم چند حامی باقیمانده از قبیل مصباح و جنتی و سردار نقدی مجبورند روزانه چند جا منبر بروند و ازجنبه های لاهوتی شخصیت رهبر سخن بگویند، چون جنبه ناسوتی آن را مردم با تمام وجود لمس کرده اند.

 

شعار مبارزه با استکبار هم دیگر کارائی لازم را ندارد، لذا تلاش می شود بحث مهدویت و انتظار ظهور را به تدریج جانشین آن کنند. حکایت سید خراسانی و دادن نقشی به احمدی نژاد در این ماجرا هم در این رابطه است. در این اوضاع و احوال ، حکومت میخواهد به نحوی با کشورهای قدرتمند کنار بیاید. از اول گفته اند که دنبال بمب اتم نیستند. کیک زرد را هم علم کردند که بگویند به دانش هسته ای بطور کامل دست پیدا کرده و خودکفا شده ایم و دیگر غنی سازی بکنیم یا نکنیم توفیری ندارد. اصرار به شرکت ترکیه در مذاکرات هم به این نیت بود که بگویند به خاطر دولت دوست و همکیش و همسایه مواضع خود را تعدیل کردیم و شاهدی هم داشته باشند که بعدا دشمنان اسلام نگویند: رفتند پشت درهای بسته زد و بند کردند برای چند روز ادامه حکومت خودکامه، ولی آمریکا این نکته را درنیافت و با شرکت ترکیه در مذاکرات مخالفت کرد.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

احسنت به این بصیرت دانشجویی

Posted:

علی شکوری راد

 

روز گذشته، 15 آذر به دعوت "انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی" در مراسمی که این انجمن به پاس سالگرد 16 آذر در تالار شهید چمران دانشکده فنی برگزار کرده بود شر کت کردم. فوق العاده بود. جمعیت و شور و شوق آنها در تمام مدت بیش از چهار ساعت برنامه، حاضر و بارز بود. ابتدا از در اصلی دانشکده وارد شدم ولی نه تنها سالن اصلی بلکه سالن شهید رجب بیگی و کریدور پشت سالن هم پر از جمعیت مشتاق بود و من ناگزیر به سمت در پشتی رفتم. نگهبانان با احترام مرا به داخل سالن هدایت کردند و با هدایت انتظامات داخل سالن در جای مخصوص دعوت شدگان نشستم. از سال 57 که وارد دانشگاه شدم، تاکنون خاطرات بسیاری از این تالار دارم. از اولین آنها که برنامه مناظره شهید بهشتی با یک دانشجوی مخالف و فکر می کنم مارکسیست ناشناخته بود تا برنامه های مجمع عمومی انجمن که گاهی خودم برگزار کننده یا سخنران آن بوده ام، تا سخنرانی های خاتمی که بعضا  مجری آن بوده ام و تا سالهای اخیر و بخصوص روز گذشته که بچه های انجمن، بصیرت حقیقی را در آن به نمایش گذاشتند.

 

 دیروز دوباره دانشجو شده بودم و از شکوه مراسم چنان به وجد آمده بودم که گاهی از خود بی خود می شدم. وقتی نماینده انجمن بیانیه آنان را که گویی قلم فرشتگان الهی آن را نوشته بود و در واژه واژه و جمله جمله آن درد، فهم، مسئولیت، صراحت و شجاعت به کمال رسیده بود را خواند و پائین آمد، خود را یافتم که ایستاده بودم و با همان نشاط جوانی که در گذشته داشتم و دوباره در من پیدا شده بود برایش کف می زدم. دیدم که در اطرافم بقیه نیز ایستاده اند و تشویق می کنند. کاش همه می توانستند این بیانیه را بخوانند و یا بشنوند. پس از آن آقای مجید انصاری سخن گفت. او نیز که همچون سایرین تحت تأثیر بیانیه انجمن قرار گرفته بود احساسات خود را پنهان نکرد و بیانیه انجمن را که جامع و کامل به همه موضوعات روز پرداخته بود، ستود و خود نیز سخنانی بسیار عالی در نقد وضعیت سیاسی، مدیریتی و اقتصادی بر زبان راند و اعلام آمادگی کرد که با مدعیان دفاع از وضعیت جاری در کشور در این زمینه ها مناظره کند. انصاری مدعیان بصیرت را که از آن کاملا بی بهره هستند را نیز به نقد کشید و آنها را به باز کردن چشمها بر روی حقایق دعوت کرد. انصاری معمولا خوب و سنجیده سخن می گوید، اما این بار و در چنان جمع پر شوری سخنانش شقشقه ای بود که بر دهان آورد. بعد بچه ها کلیپی را به نمایش گذاشتند که تر کیبی از تصاویر رجال ملی و مذهبی تاریخ معاصر، قطعات کوتاهی از سخنرانی ها یا مصاحبه های آنان و سرودهای اثر گذار چند دهه گذشته بود. گزینش، تلفیق و تدوین آنها فوق العاده جذاب و تأثیر گذار بود. عقلانیت و بلوغ سیاسی درآن به کمال رسیده بود. اختلافات  به کنار گذاشته و از فضیلت هر یک از رهبران سیاسی توشه ای برای بهروزی ملت و کشور برگرفته شده بود. در طول نمایش این کلیپ شاید بیست دقیقه ای فرازها و فرودهای تاریخ معاصر از پیش چشم ها می گذشت و غم و شادی مربوط به آنها به تناوب در جان انسان می نشست.  کاش همه بتوانند این کلیپ را ببینند. جلایی پور که آخرین سخنران بود. او نیز پس از آن که بیانیه انجمن را ستود، مثل همیشه ساده و روان نتیجه تحقیقات مفصل اجتماعی خود بر روی گفتمان دانشجویی در دهه های اخیر را باز گو کرد و بحث را به جایی رساند که جلسه حاضر شاهد مثال بارز آن بود. مهم ترین وجه گفتمانی دانشجویان به عرصه عمومی آوردن نقد قدرت بوده است و من اضافه می کنم بی هیچ چشم داشتی به کسب قدرت.

 

 فکر می کنم مراسم روز گذشته، به همه چه موافق و مخالف، این را ثابت کرده باشد که جنبش سبز که امتداد جنبش اصلاحات است در زیر پوست شهر و در رگهای مردمان جاریست. مگر نه این است که دانشجویان بخصوص در دانشگاه بزرگ تهران معیاری از کل جامعه هستند. این جنبش زنده است و به پیروزی خواهد رسید و دور نیست آن روز.

 

 بر پایی این مراسم با شکوه و پر شور را به انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که با پشتوانه تاریخی خود و با بصیرتی مثال زدنی امتداد خط عدالت جویی، آزادی خواهی و پیشرفت را در یافته و این خط را با صلابت دنبال می کند تبریک و به آنها احسنت می گویم. احسنت بر این بصیرت واقعی.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

کنشهای کوچک و مثال زدنی از ایستادگی مدنی (۴)

Posted:

ترجمه: عمار ملکی

 

نوشته: استیو کراشاو و جان جکسون1

 

تقدیم به یاران دبستانی: بهاره هدایت، مجید توکلی، میلاد اسدی

 

شیطنت های هدفمند: ابراز وفاداری با سس کچاپ!

 

پلیس در تمامی رژیم های تک حزبی وظیفه ای کمابیش مشابه دارد: هنگامیکه مردم از حکومت انتقاد می کنند، پلیس به آنها حمله برده و یا دستگیرشان می کند. در چنین سیستمی برای پلیس قابل تشخیص است که چه کسانی معترض و نافرمان هستند و باید دستگیر شوند. اما کار هنگامی سخت می شود که بعضی شهروندان تظاهر کنند که وفادار به حکومت هستند ]اما در اصل "بدفرمانی" کنند[.

 

به طور مثال در دهه 80 در لهستان، با وجود ممنوع شدن فعالیت "جنبش مردمی اتحاد"، باز هم تظاهرات زیادی بر ضد رژیم کمونیستی صورت می گرفت. اما در همان زمان، یک "شبه جنبش نارنجی" شکل گرفته بود که بظاهر در حمایت از رژیم کمونیستی تظاهرات می کردند و خواستار فعالیت تمام وقت پلیس مخفی بودند و ماشینهای پلیس را گلباران میکردند!! همه می دانستند که اینچنین حمایت خودجوش و مردمی غیر قابل باور است و اینگونه ابراز احساسات در طرفداری از رژیم کمونیستی، فقط بمنظور تمسخر آنها انجام می گیرد. اما به هر حال برای حکومت شرم آور بود که آشکارا به این مساله اعتراف کند و با آنها برخورد کند.

 

جنبش نارنجی، برای تظاهراتی بمناسبت هفدهمین سالگرد انقلاب روسیه در سال 1987، فراخوانی تهییج کننده با عنوان "دیگر زمان آن رسیده تا توده های مردم به انفعال خاتمه دهند!" را پخش کرد. از تمامی تظاهرکنندگان خواسته شد تا در حمایت از کمونیسم، از نشان های سرخ مثل کفش قرمز، شال قرمز و یا حتی رژ قرمز استفاده کنند. آنها که هیچ چیز سرخی برای پوشیدن نداشتند، در مقابل گیشه پیتزا فروشیها صف کشیدند تا که تکه چوبی را آغشته به سس کچاپ کنند و به مسخره بالای سرشان بگیرند. پلیس گیشه پیتزا فروشیها را بست و مشتریانی که فقط درخواست سس کچاپ میکردند را دستگیر کرد.

 

از سوی دیگر جنبش نارنجی، با طعنه زدن درباره نیازهای اولیه مردم، رژیم را مورد تمسخر قرار می داد. آنها در سال 1988 در یک برنامه با عنوان "چه کسی نیاز به دستمال توالت دارد؟"، برگه های دستمال توالت را (که مانند بسیاری از اجناس دیگر در مغازه های لهستان کمیاب بود) بطور مجانی بین رهگذران توزیع کردند تا که کمبود آنرا به رخ مقامات بکشند. پلیس عده ای از آنها را دستگیر کرد.

 

نهایتا در همان سال حکومت موافقت کرد تا که با جنبش اتحاد وارد مذاکره شود. آن مذاکرات سرانجام منجر به برگزاری انتخاباتی رقابتی گردید، چیزی که تا پیش از آن محال بنظر می رسید. جنبش اتحاد در انتخابات ژوئن 1989 با اختلافی زیاد به پیروزی رسید، بطوریکه کمونیستها مجبور به کناره گیری از قدرت شدند. در ماه آگوست، لهستان اولین نخست وزیر محبوب انتخابی خود را در بلوک شرق به کرسی نشاند. سه ماه بعد، بعنوان یکی از نتایج شکست کمونیسم در لهستان، دیوار برلین فرو ریخت. سس کچاپ های غیرقانونی و دستمال توالتهای مجانی هر یک نقشی را در این پیروزیها ایفا کردند.

 

در کدام صف می ایستی؟

 

در آکسفورد و دیگر شهرهای دانشگاهی انگلیس، در سال 1984، نقاشی های عجیبی بر دیوار بالای تعدادی از خودپردازهای بانک «بارک لیز» کشیده شد. بالای یکی از خودپردازها با اسپری نوشته شده بود "سیاه پوستان" و در بالای دیگری نوشته بود "فقط سفیدپوستان". این دیوارنویسی ها البته هیچ محدودیتی در استفاده از خودپردازها ایجاد نمی کرد و هرکس- چه سفید پوست و چه سیاه پوست- میتوانست از هر خودپردازی که میخواست، پول دریافت کند. اما به هر حال آن دیوارنوشته ها کمی مردم را درگیر می کرد و این همان هدفی بود که نوشته ها بدنبال آن بود. بانک «بارک لیز» بخاطر ارتباطش با نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی مشهور بود و از اینرو دیوارنوشته ها، به بسیاری از مشتریانی که در صف خودپردازها بودند حس ناخوشایندی می داد زیرا بیاد آنها می آورد که تابلوهای "فقط مخصوص سفیدپوستان"، در همان زمان در جای دیگری از جهان، بخشی از زندگی واقعی و تبعیض روزمره مردم می باشد.

 

این حرکت باعث شد تا تعداد کمتری از دانش آموختگان، متقاضی کار در بانک «بارک لیز» شوند چرا که نمی خواستند لکه ننگ همکاری با بانکی که پشتیبان تبعیض نژادی بود را در کارنامه خود داشته باشند. این بانک زمانی سهم بالا و پرمنفعت حسابهای بانکی دانشجویان انگلیس را در اختیار داشت اما آن سهم از بازار، بسرعت از 27 درصد به 15 درصد سقوط کرد. در سال 1986، بانکی با آن عظمت، اقرار کرد که بخاطر آن دیوارنوشته ها و همدلی مردم با آنها، زیان بسیاری دیده است. نهایتا بانک «بارک لیز» به همراهی با قانون منع سرمایه گذاری در آفریقای جنوبی پیوست که یکی از اقدامات تنبیهی موثر در تحریم  اقتصادی رژیم آپارتاید بود.

 

سرانجام نلسون ماندلا، رهبر زندانی جنبش ضد آپارتاید که به حبس ابد محکوم بود، در سال 1990 بعد از 27 سال از زندان آزاد شد و انتخابات دموکراتیک در سال 1994 برگزار گردید. دیوارنوشته های بالای بانک «بارک لیز» پاک شدند و این بانک دوباره در سال 2005 برای سرمایه گذاری به آفریقای جنوبی بازگشت.

 

Steve Crawshaw & John Jackson (2010). Small acts of Resistance, how courage, tenacity and ingenuity can change the world?, Sterling Publishing, London.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

دادستان تهران: مرخصی که بعضی ها می گویند حق زندانی است به نظر ما امتیاز است

Posted:

توقف مرخصی و پیگرد گروهی از زندانیان سیاسی
جرس: دادستان تهران با بیان اینکه "عوامل فتنه ٨٨ سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند"، اظهار عقیده کرد "هوشیار باشید! زیرا عوامل فتنه ٨٨ سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند. نهم دی نزدیك است و ان‌شاءالله مردم جواب محكم دیگری به سران فتنه و عوامل‌شان خواهند داد."  

این مقام قضایی همچنین پیرامون زندانیان سیاسی و انتشار دفاعیات آنها در رسانه ها ادعا کرد "محكومانی كه باید از رسوایی خود گریه كنند، طلبكار نظام شده‌اند و نامه پراكنی می‌كنند. آن‌ها باید بدانند كه مردم ما هیچ‌گاه اقدامات آن‌ها را فراموش نخواهند كرد. در اینجا اعلام می‌كنیم در خصوص كسانی از جریان فتنه كه لایحه دفاعیه خود را چاپ كرده‌اند، اعلام جرم كرده‌ایم و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم ."

 

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ٨٩، با حضور در یك نشست خبری، در مورد "لزوم ادامه رسیدگی به پرونده روزنامه ایران"، تاکید بر "دستگیری مهدی هاشمی"، "هشدار در مورد ادامه فعالیت های رهبران و فعالان جنبش سبز و همچنین خانواده های زندانیان سیاسی"،  "توقف مرخصی برخی زندانیان سیاسی و مجازات جدید برای آنان" "عدم دستگیری عوامل اصلی ترورهای اخیر"، "بازداشت چندین فوتبالیست و بازیگر سینما بدلیل شرکت در مهمانی مختلط"، "تعطیلی و بازداشت کارکنان شبکه فارسی وان در تهران" سخن گفت و اظهار نظر کرد.

 

دادستان تهران درباره اطلاعیه دادستانی نسبت به انتشار لایحه دفاعیه مدیر مسوول روزنامه ایران، گفت: بارها تاكید كرده‌ایم كه انتشار خبر دادگاه‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات باشد. در خصوص این پرونده دادگاه ساعت 13:30 به اتمام رسیده است. سایت روزنامه ایران متن لایحه را ساعت 11:40 دقیقه روی سایت قرار داده است.

وی ادامه داد: در رابطه با این پرونده هنوز حكمی صادر نشده بود و هیات منصفه تنها بخشی از دادگاه است و رای دادگاه در این زمینه حائز اهمیت است.

 

انتشار لایحه دفاعیه مدیرمسوول ایران اشكال قانونی داشته است

دادستان عمومی و انقلاب تهران، ماده 188 قانون آیین دادرسی و مواد 30 و 31 قانون مطبوعات را قرائت كرد و افزود: لایحه دفاعیه بخشی از پرونده است و تحقیقات نیست. انتشار لایحه دفاعیه مدیرمسوول ایران اشكال قانونی داشته است. نخست اینكه متضمن اهانت به دیگران است. به عنوان مثال آیا نمایندگان كه دارای مصونیت هستند می‌توانند در نطق‌های خود به فرد یا افرادی اهانت كنند؛ نه آنها نمی‌توانند.

 

لایحه دفاعیه مدیرمسوول ایران متضمن توهین به برخی افراد است

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینكه در لایحه دفاعیه‌ مدیرمسوول روزنامه ایران مطالبی وجود دارد كه متضمن اهانت به دیگران است، گفت: در اعلام جرم ما، در این زمینه اقدام خواهد شد. باید توجه داشت كه لایحه قبل از پایان دادگاه منتشر شده و متضمن توهین به برخی از افراد است و همچنین نسبت به برخی از مسوولان مطالبی را بیان كرده است.

 

دستگاه قضایی خود مدعی "مهدی هاشمی" است

دادستان تهران درباره‌ی این موضوع كه گفته می‌شود جلوگیری از انتشار متن لایحه مدیرمسوول روزنامه ایران به نوعی دفاع از مهدی هاشمی است، گفت: بارها گفته‌ایم و باز هم تاكید می‌كنیم دستگاه قضایی خود مدعی "مهدی هاشمی" است و با كسی هم تعارف ندارد. اولین كسی كه در دستگاه قضایی به مهدی هاشمی هشدار داده بود، بنده بودم و زمانی كه این حرف را زدیم قبل از احضار وی بود. بنابراین خلط این مبحث كه جلوگیری از بیان مطالب مدیرمسوول روزنامه ایران دفاع از مهدی هاشمی بوده نادرست است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: هر فردی كه اتهامی دارد، حقوقی هم دارد. مهدی هاشمی از نظر ما متهم است و احضار شده و احضار وی نیز قانونی بوده و در صورت ورود به كشور نیز به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود اما اینكه بیاییم در دادگاه مطالبی را بیان كنیم درست نیست. اظهارات كسی كه در دادگاه صحبت می‌كند باید در چارچوب قانون باشد. به مدیرمسوول روزنامه ایران نیز گفته‌ایم كه دفاعیات شما در چارچوب پرونده درست است اما در بخشی كه نسبت به مسوولان مطالبی را بیان كرده‌اید هم جنبه شخصی و هم جنبه عمومی دارد.

 

افكار عمومی انتظار دارند مهدی هاشمی خودش در دادگاه حضور یابد

خبرنگار دیگری درباره رسیدگی غیابی به پرونده اتهام مالی وارده به مهدی هاشمی اشاره كرد و خواستار توضیح شد كه دادستان تهران با بیان این‌كه "منع قانونی وجود ندارد" گفت: فكر می‌كنم مردم و افكار عمومی انتظار دارند كه خودش در دادگاه حضور یابد. وی مدعی است كه در هر دادگاهی حضور یابد تبرئه می‌شود پس چرا به ایران نمی‌آید؟

 

دستور ما درباره عدم انتشار كامل لایحه دفاعیه كاملا قانونی بوده است

وی با تاكید بر اینكه مطبوعات باید خود را در چارچوب قوانین وفق دهند، افزود: ما از انتقاد حمایت می‌كنیم. دستوری كه ما در این زمینه داده‌ایم كاملا قانونی بوده و از آن حمایت می‌كنیم و ان‌شاءالله مردم خواهند دید كه اگر مهدی هاشمی به ایران بیاید محاكمه می‌شود.

جعفری دولت‌آبادی با قدردانی از مطبوعات و رسانه‌هایی كه متن كامل را منتشر نكرده‌اند، گفت: ما بیان كردیم كه متن را به طور كامل چاپ نكنند. در خصوص روزنامه‌ها و رسانه‌هایی كه متن لایحه را كامل چاپ نكرده‌اند مدعی نیستیم ولی كسانی كه متن را كامل ارائه كرده‌اند آنها را دنبال می‌كنیم.

 

محكومان جریان فتنه كه متن لایحه خود را منتشر كرده‌اند، تعقیب می‌كنیم

دادستان عمومی و انقلاب تهران، گفت: در اینجا اعلام می‌كنیم در خصوص كسانی از جریان فتنه كه لایحه دفاعیه خود را چاپ كرده‌اند، اعلام جرم كرده‌ایم و آنها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم. دو نفر از محكومان جریان فتنه متن لایحه خود را چاپ كرده كه آنها را تعقیب می‌كنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال كه چرا به افرادی مثل سحر‌خیز، زیدآبادی و باستانی هنوز مرخصی داده نشده است، گفت: از نظر ما مرخصی وقتی امكان‌پذیر است كه آنها اصلاح شده باشند. اگر كسی كه محكوم شده بیاید بیرون دوباره مرتكب جرایم جدید شود، مبنای منطقی ندارد. مرخصی كه بعضی‌ها می‌گویند حق زندانی است به نظر ما یك امتیاز است و ما زمانی امتیاز می دهیم كه یا در قبالش اصلاح صورت گرفته باشد یا مغایرتی با محكومیت نداشته باشد.

 

جعفری دولت‌آبادی ادعا کرد ما به خیلی از آقایان مرخصی دادیم، آمدند بیرون و علیه نظام بیانیه داده و خود را اسیر نظام معرفی كرده و جرم امنیتی دیگری را مرتكب شده‌اند كه این بحث هم دارای اشكال است و امیدواریم مسوولان زندان فكری برای این مساله كنند. اسامی مذكور نیز به صورت مرتب ساختارشكنی می‌كنند، ما چطور به این افراد امتیاز دهیم. شیوه دادستانی هم مطابق با آیین‌نامه سازمان زندان‌هاست و اختیار مرخصی با دادستانی است.

 

گفتنی است اقدامات اخیر دستگاه قضایی بعد از آن شدت گرفت، که دبیر شورای نگهبان (احمد جنتی) در خطبه های نماز جمعه خواستار توقف اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی شده بود.

 

هر وقت عدالت تبعیض‌بردار شد، قانون غیرمساوی اجرا می‌شود

وی در پاسخ به این سوال كه آیا شما به مصونیت قضایی برخی از نشریات معتقد هستید؟ گفت: قبلا گفته‌ام اگر می‌خواهیم موفق شویم عدالت سیاه و سفید، فقیر و غنی، دولتی و غیردولتی ندارد و هر وقت عدالت تبعیض‌بردار شد قانون غیرمساوی اجرا می‌شود. باید از یكجا شروع می‌كردیم، حالا از روزنامه ایران شروع كرده‌ایم كه این هیمنه را بشكنیم.

 

پشت در دادگاه نباید عنوان و سمت مطرح باشد

دادستان تهران ادامه داد: معتقدیم اگر قوه قضاییه به طور یكسان عمل كند در حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی هم همین است اما از مطبوعات می‌خواهیم این مطالبه را از نظام داشته باشند و اگر چنین شود این به نفع نظام قضایی و سیاسی كشور است. به عنوان مثال با اینكه ما متهم به دفاع از مهدی هاشمی می‌شدیم، اتفاقا این كار را كردیم تا این را بشكنیم. مطبوعات و نظام ما هم باید به این سو حركت كنند كه در تخلف و جرم فرقی قائل نشوند، آدم‌ها مساوی باشند و پشت در دادگاه عنوان و سمت مطرح نباشد.

 

با تخلفات برخورد می‌كنیم هرچند بعضی‌ها ناراحت شوند

دادستان تهران تصریح كرد: بنابراین قبول دارم كه برخی از حوزه‌های مطبوعاتی ما به خودشان اجازه این كارها را می‌دهند و برخی تحقیقات پرونده‌ها را منتشر می‌كنند و حتی روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم این كار را می‌كنند. بنابراین به همه مطبوعات توصیه می‌كنیم طبق قانون رفتار كنند و در تصمیمات اخیری كه با رییس قوه قضاییه داشتیم به این نتیجه رسیدیم كه با تخلفات برخورد كنیم هرچند ممكن است بعضی‌ها ناراحت شوند و اگرچه قبول داریم راه سخت و پرتلاطمی خواهد بود.

 

به مادر خسروانی گفته ام انقدر مصاحبه نکند

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده "نازنین خسروانی" و "تاجیك" گفت: من هفته گذشته با خانم خسروانی ملاقات كردم و به او گفتم فكر می‌كنید در مورد شما چه می‌گویند؟ شما اسیر دست یك مشت آدم‌های مخالف حكومت شده‌اید. وی جرم‌های امنیتی دارد برخی از آن‌ها را نیز قبول دارد و تحقیقات هم در حال انجام است. ولی متاسفانه مادرش مرتب مصاحبه می‌كند. به مادرش گفتم اگر می‌خواهی به دخترت كمك كنی بهتر است به ضد انقلاب و جریانات مخالف حكومت كمك نكنی و یقین بدانید تاكید كردیم به تحقیقات سرعت ببخشند تا زودتر تعیین تكلیف شوند. در مورد تاجیك هم كارهایشان تقریبا تمام شده است ولی در مورد اتهامش تا زمان دادگاه صحبت نمی‌كنیم.

 

فساد چند نفر در یك دستگاه به معنای فساد مجموعه نیست

دادستان تهران در رابطه با بحث مطرح شدن گرفتن رشوه برخی قضات از سوی آقای رهبر نماینده اصفهان، گفت: فساد چند نفر در یك دستگاه به معنای فساد مجموعه نیست. در همه حكومت‌ها فساد وجود دارد و مهم آن است كه آن حكومت با فساد مبارزه كند من به آقای رهبر گفتم اینكه شما می‌آیید چند نفر را شاخص می‌كنید و دستگاه را می‌كوبید اشكال پیش می‌آید من از ایشان پرسیدم آیا این هشت هزار قاضی همه رشوه‌گیر هستند كه ایشان گفتند نه و تصحیح كردند حالا اینكه شما می‌گویید نوار داریم بر همین مبنا بود و حتما خوشحال می‌شویم كه ایشان مستنداتشان را برای ما ارسال كند و ما محكم‌تر از ایشان با این مساله برخورد می‌كنیم.

 

سه فوتبالیست و یك بازیگر در پارتی دستگیر شدند

جعفری دولت‌آبادی در ادامه به دستگیری چند فوتبالیست و بازیگر در مهمانی مختلط اشاره كرد و گفت: در هفته گذشته دو پارتی بزرگ در تهران كشف شد كه یكی از آنها مربوط به یكی از اقلیت‌ها بود و در حقیقت بانی آن از اقلیت‌ها به شمار می‌رود. دیگری نیز در شمال تهران بود كه حدود 40 نفر بودند و متاسفانه سه فوتبالیست و یك بازیگر دستگیر شدند، اكنون آنها با قرار مناسب آزاد شده‌اند.

دادستان تهران خطاب به سازمان‌های ورزشی گفت كه اجازه ندهند سیستم ورزشی كشور با نام این‌گونه افراد بدنام شوند و این امر موجب تاسف است. این پرونده اكنون در دستگاه قضایی مطرح است و محاكمه هم خواهند شد.

  ... از دادستانی تبریز سوال كنید

از دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره اظهار نظر اخیر یكی از مسوولان اجرایی مبنی بر این‌كه دو تبعه آلمانی جاسوس نیستند و به زودی آزاد می‌شوند، سوال شد كه وی با بیان این‌كه "چون این اتفاق در حوزه قضایی تبریز روی داده اجازه دهید اظهارنظر نكنم" به این پاسخ اكتفا كرد كه این موضوع را باید از دادستانی تبریز و سخنگوی دستگاه قضایی سوال كنید.

 

مقامات اجرایی و تقنینی در فعالیت‌های قضایی دخالت نكنند

خبرنگار دیگری درباره دخالت مقامات دولتی در پرونده‌های قضایی سوال كرد كه جعفری دولت آبادی پاسخ داد: اظهارنظر با دخالت متفاوت است. دخالت اشكال دارد اما اگر اظهارنظر در چارچوب قانون باشد، مشكلی ندارد. ما نمی‌توانیم به اظهارنظرها ایراد بگیریم اما این‌كه گفته شود متهمی تبرئه یا محكوم شود این اشكال دارد. از مقامات اجرایی و تقنینی درخواست می‌كنیم كه در فعالیت‌های قوه قضائیه دخالت نكنند.

 

هر مطلبی متضمن جرم باشد، دادستان می‌تواند اقدام كند

در ادامه، خبرنگاری با بیان این‌كه اقدام دادستانی تهران در جلوگیری از انتشار لایحه دفاعیه مدیر مسوول روزنامه ایران با قانون مغایرت دارد، از دادستانی تهران خواستار توضیح شد كه وی گفت: ما اقدام روزنامه ایران را جرم می‌دانیم و بر حسب وظیفه پیشگیری دادستان اقدام كرده‌ایم. باید توجه داشت كه مدیر مسوول روزنامه ایران در این پرونده متهم بود. ما باید جلوی یكسری جرم‌های جدید را نیز بگیریم. دادستان مانع نیست، بلكه وظیفه دادستان برای پیشگیری از جرم همین است. تاكید می‌كنم اگر مطلبی متضمن جرم باشد دادستان می‌تواند اقدام كند.

  ... هنوز وقت هست

به گزارش ایسنا، خبرنگاری با اشاره به اظهارات وكیل مدافع سه تبعه آمریكایی مبنی بر این‌كه احضاریه‌ای برای جلسه دادگاه به دستش نرسیده است، گفت: دادگاه اقدام خواهد كرد و با توجه به این‌كه جلسه رسیدگی 17 بهمن ماه برگزار می‌شود، هنوز وقت است و حتما اقدام خواهد شد.

 

عوامل فتنه ٨٨ سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند

وی همچنین از بازگشت عمادالدین باقی برای اجرای محكومیتش به زندان خبر داد.

دادستان تهران خطاب به مردم گفت: هوشیار باشید زیرا عوامل فتنه 88 سعی دارند با اقداماتی به صحنه بازگردند. 9 دی نزدیك است و ان‌شاءالله مردم جواب محكم دیگری به سران فتنه و عوامل‌شان خواهند داد. محكومانی كه باید از رسوایی خود گریه كنند طلبكار نظام شده‌اند و نامه پراكنی می‌كنند. آن‌ها باید بدانند كه مردم ما هیچ‌گاه اقدامات آن‌ها را فراموش نخواهند كرد.

 

مركز فارسی‌وان در تهران پلمپ شد

جعفری دولت آبادی با اعلام پلمپ مركز فارسی وان در تهران اظهار كرد: این اولین باری است كه در كشور جایی وجود داشته كه جریان آن به شبكه‌های ماهواره‌ای كمك می‌كردند كه اكنون این مركز پلمپ شده است، این محل در مركز شهر بوده است.

وی با اعلام این‌كه "حدود چهار پنج نفر در این زمینه دستگیر شده‌اند" گفت: تجهیزات بسیار زیادی در این محل وجود داشته است و ورود این افراد این تجهیزات قابل سوال است و ما در این زمینه از ماموران قدردانی می‌كنیم. به عنوان مثال در این محل سریالی 570 (LOST)، قسمتی در حال ترجمه برای پخش بوده است.

 

دادسرای فرهنگ و رسانه یك ماه دیگر افتتاح می‌شود

دادستان تهران همچنین با اعلام این‌كه "ظرف یك ماه آینده دادسرای فرهنگ و رسانه افتتاح خواهد شد" گفت: هم‌اكنون در حال تكمیل تجهیزات این دادسرا هستیم و امیدواریم كه به زودی افتتاح شود و در مراسم افتتاح آن از همه مدیران مسوول دعوت به عمل خواهد آمد.

به گزارش ایسنا، دادستان تهران مجددا تاكید كرد كه دادستانی بهترین دوست مطبوعات است.

   

عوامل اصلی ترورها شناسایی نشده‌اند

جعفری دولت آبادی درباره ترورهای اخیر دانشمندان هسته‌یی كشور اظهار كرد: عوامل اصلی شناسایی نشده‌اند؛ اما تیمی شناسایی و دستگیر شده كه در یكی از كشورهای همسایه آموزش می‌دیدند. تعداد این افراد دو نفر به بالاست و اعترافات خوبی نیز كرده‌اند.

وی با بیان این‌كه "هنوز عوامل اصلی دو حادثه اخیر دستگیر نشده‌اند" اظهار امیدواری كرد كه با تلاش دستگاه امنیتی آن‌ها دستگیر شوند. این‌كه این ترورها سازمان یافته شده، كاملا محسوس است. این تیم آماده ترورهای آتی بوده و منتظر فرمان بوده كه این ترورها را انجام دهد.

 

بسیاری از اخبار دادستانی و دادگستری اسرار مردم است

دادستان تهران در پایان با بیان این‌كه "اطلاع‌رسانی در دستگاه قضایی برخلاف سایر دستگاه‌ها با مشكلاتی روبروست" گفت: این مبحث وجود داشته كه آیا اساسا تكلیفی داریم كه همه اخبار دستگاه قضایی را منتشر كنیم. باید توجه داشت كه بسیاری از اخبار دادستانی و دادگستری مربوط به اسرار مردم است. عده‌ای در قوه قضائیه معتقدند كه نباید درباره احكام دادگاه‌ها اطلاع‌رسانی صورت گیرد و اگر از حضور خبرنگاران نیز در مراجع قضایی جلوگیری می‌شود به این علت است كه بیم آن وجود دارد كه مطالب ناگفته، منتشر شود. "

 

دچار کوررنگی اخلاقی نشویم

Posted:

سروش دباغ

 

1- خبر تكان‌دهنده بود و بهت‌آور: جواني در ميدان كاج سعادت‌آباد شهر تهران در يك نزاع عشقي با سلاح سرد به جان رقيب افتاد و او را نيمه‌جان كرد،‌ سپس در حالي‌ كه جوان نيمه‌جان از درد به خود مي‌پيچيد و فرياد مي‌كشيد و طلب‌ كمك مي‌كرد، جوان ضارب مانع از نزديك شدن مردم و تني چند از پرسنل نيروي انتظامي شد كه در صحنه حضور داشتند و نظاره‌گر ماجرا بودند. اين دقايق دلخراش و طاقت‌فرسا آنقدر ادامه يافت تا جوان نيمه‌جان قالب تهي كرد و روي در نقاب خاك كشيد. در عين حال آن‌گونه كه در اخبار آمده بود، برخي از كساني‌ كه در صحنه فاجعه حضور داشتند، در آن لحظات جانكاه و بحراني مشغول تهيه عكس و فيلم بودند. جا دارد از زواياي گوناگون حقوقي، قضايي، امنيتي، جامعه‌شناختي، روانشناختي و... به اين حادثه هولناك پرداخته شود و آثار و نتايج مترتب بر آن مورد ارزيابي قرار گيرد. در اين يادداشت مي‌كوشم صرفاً از منظر اخلاقي به آنچه رخ داده بنگرم و نكته‌اي را پيرامون آن متذكر شوم.

 

2- برخي از متخصصان اخلاق گفته‌اند بدتر و تاسف‌بارتر از نفس اعمال قبيح و ناروايي كه از فاعلان اخلاقي در جوامع انساني به كرات سر مي‌زند، فرو ريختن قبح اين اعمال و عادي شدن ارتكاب به آنهاست. به‌ خاطر داشته باشيم كه انسان حيوان اخلاقي است و تفاوت چشمگير او با حيوانات نه در خوردن و خوابيدن و گشني كردن كه پرواي ديگران را داشتن و در تنظيم مناسبات و روابط خويش با سايرين از نُرم‌ها و قواعدي چند تبعيت كردن است. «حساسيت اخلاقي» داشتن نيز از مقومات و مولفه‌هاي زيستن اخلاقي و انساني است. حساس بودن در قبال نُرم‌شكني‌ها و واكنش‌ نشان دادن به رفتارها و كنش‌هايي كه عقل سليم بدون ترديد آنها را محكوم مي‌كند و از آنها تبري مي‌جويد، از مقتضيات «حساسيت‌ اخلاقي» داشتن است. بي‌تفاوت بودن در برابر چنين رفتارهاي نابهنجار و غيراخلاقي زمينه را براي بروز و ظهور رفتارهايي نظير آن در آينده به وسيله سايرين هموار مي‌كند. عدم حساسيت اخلاقي و بي‌تفاوتي پيشه كردن از بلاياي عظيمي است كه مي‌تواند گريبانگير يك جامعه شود. موجود گوشت و پوست و خون‌داري نظير من هنگامي انسان قلمداد مي‌شود كه دغدغه و حساسيت اخلاقي داشته باشد و در برابر اعمالي كه متضمن خوارداشت و آزار و اذيت آشكار ساير انسان‌ها و تخفيف و ويراني مناسبات اخلاقي در جامعه است غيرت بورزد و واكنشي نشان دهد. با مد نظر قرار دادن اين ملاحظه، درباره كساني‌ كه در حادثه‌اي كه ذكر آن رفت، مشغول تهيه عكس و فيلم بودند يا صرفاً نظاره‌گر بودند،‌ چه بايد گفت و چگونه قضاوت كرد؟ ممكن است گفته شود جوان ضارب حالت طبيعي نداشته و يكپارچه خشم و بغض و كينه بوده، به ‌طوري ‌كه اگر كسي به او نزديك مي‌شد، به احتمال قوي او نيز از پاي در‌مي‌آمد؛ پس عقلاً و اخلاقاً نمي‌توان درگير نشدن ايشان با ضارب جوان را تقبيح كرد، اما مگر تنها واكنش ممكن در اين ميان درگير شدن مستقيم با ضارب بود؛ مي‌شد كسان ديگري را خبر كرد، با ديگر مراكز نيروي انتظامي تماس گرفت، با داد و فرياد توجه ساير رهگذران را به خود جلب كرد تا افراد بيشتري به جمعيت مي‌پيوستند، تمهيدي انديشيده مي‌شد تا مثلاً 20 نفر به طور همزمان به سمت ضارب حمله‌ور مي‌شدند و جوان نيمه‌جان را نجات مي‌‌دادند و... به هر صورت مسلماً واكنش‌هايي از سنخ واكنش‌هاي فوق موجه‌تر و رهگشا‌تر از بي‌تحركي پيشه كردن و تماشا كردن و عكس و فيلم گرفتن بود، ولو اينكه نتيجه چنداني به همراه نداشت چرا كه از «حساسيت اخلاقي» انسان‌هايي پرده مي‌گرفت كه در گوشه و كنار اين شهر مي‌زيند؛ انسان‌ها‌يي كه وجدان اخلاقي بيداري دارند كه در موعد مقتضي شعله‌ور و طنين‌انداز مي‌شود.

 

3- مي‌‌دانيم كه برخي از انسان‌ها كوررنگند و خيلي از رنگ‌ها را تشخيص نمي‌دهند و تفاوتي ميان خاكستري و بنفش و قرمز و سبز و سفيد و قهوه‌اي قائل نيستند. دچار كوررنگي اخلاقي شدن و در برابر اعمال قبيح و ناروا بي‌تفاوت شدن و زشتي‌ آنها را تشخيص ندادن كه هم‌عنان با از ميان رخت بربستن حساسيت اخلاقي در يك جامعه انساني است، به مراتب بدتر و رقت‌انگيزتر است. با يادآوري مكرر اهميت «حساسيت اخلاقي» جهت پي‌افكني مناسبات انساني اخلاقي بكوشيم تا بيماري كوري اخلاقي در ميان ما لانه نكند و فراگير نشود.

 

منبع: اندیشه

بررسی افزایش قیمت سبد خوراکی بانک مرکزی

Posted:

 

بر اساس آمار بانک مرکزي : افزايش 246 درصدي قيمت گوشت و 143 درصدي برنج

 

نمودار بازي نكنيم و اسير قيمت گوجه فرنگي از ميدان ونك تا نارمك هم نشويم، دست به نقد، روي همين آمار رسمي بانك مركزي جمهوري اسلا‌مي ايران توافق كنيم و آن را رسما معيار قرار بدهيم.

 

از ابتداي کار دولت نهم تا کنون قيمت ها به چه شکلي رشد داشته اند ؟ اين پرسشي است که شايد خيلي از ما از خود و ديگران پرسيده باشيم . با حدس و گمان و مثال رقم هايي نيز براي آن اعلام کرده ايم . مثلا نگاهي به قيمت گوشت مي اندازيم و با مقايسه قيمت چند سال قبل نتيجه گيري هايي مي کنيم . اما شايد بد نباشد اين آمارها را دقيق تر و با محاسبات خود بانک مرکزي در نظر بگيريم تا ببينيم واقعا اوضاع چگونه است ؟!

 

روزنامه جهان صنعت  در مطلبي تحت عنوان «بررسي افزايش قيمت سبد خوراكي بانك مركزي‌: از مرداد 84 تا مهر 89 » به بررسي وضعيت قيمت اقلام خوراكي مصرف خانواده هاي ايراني از ابتداي كار دولت نهم تا كنون پرداخته است.

 

 اگر بحث‌هاي سياسي و بحران‌هاي مربوط به مكتب ايراني، كورش و… را فراموش كنيم، احتمالا‌ وقتي براي فكر كردن به سفره‌هايمان داريم. تقريبا هر جا كه باشيد از صندلي اتوبوس و تاكسي تا كلا‌س درس دانشگاه و جلسه درس حوزه، همه جا وقتي صحبت از خريد مي‌شود، آهي جگرسوز پيش‌بندش مي‌آيد و بعد اين عبارت گراني شده تمام حديث حقوق اول برج و قرض دهم ماه را بازگو مي‌كند. بله؛ گراني هم شده اما كمتر كسي مي‌گويد چه چيزي، چقدر گران شده!

 

    نمودار بازي نكنيم و اسير قيمت گوجه فرنگي از ميدان ونك تا نارمك هم نشويم، دست به نقد، روي همين آمار رسمي بانك مركزي جمهوري اسلا‌مي ايران توافق كنيم و آن را رسما معيار قرار بدهيم تا ببينيم براساس اين آمار رسمي كه حتما مورد قبول همه مسوولا‌ن هم هست، چه چيزي، چقدر گران شده است.

 

بانك مركزي هر هفته آماري ارايه مي‌دهد، شامل قيمت خرده فروشي كالا‌هاي مصرفي، اتفاقا يكي از راه‌هاي محاسبه تورم هم همين جدول است. احمدي‌نژاد در هفته اول تيرماه سال 84در دور دوم انتخابات، رسما رييس‌جمهور ايران شد. حدودا يك ماه جابه‌جايي‌ها طول كشيد.

 

در اين خصوص جهان‌صنعت با بررسي قيمت مواد غذايي براساس جداول قيمتي بانك مركزي در هفته اول مردادماه 1384با قيمت‌هاي همان جدول در هفته چهارم مهرماه 1389را مقايسه مي‌كند.

 

لبنيات: افزايش قيمت 94درصدي‌

 

 

در گروه لبينات، پنير غير پاستوريزه (باز) با 164درصد افزايش، بيشترين افزايش قيمت را داشته است. پس از آن كره پاستوريزه با 125درصد، ماست غيرپاستوريزه (باز) با 96، ماست پاستوريزه با 83، شير با 66و پنير پاستوريزه با 33درصد افزايش به ترتيب صاحبان رتبه در افزايش قيمت هستند.

 

برنج: افزايش قيمت 143درصدي‌

 

 

حبوبات: افزايش قيمت 146درصدي‌

 

 

ميوه: افزايش قيمت 184درصدي‌

 

 

سبزي‌هاي تازه: افزايش قيمت‌ 182درصدي‌

 

 

گوشت: افزايش قيمت 199درصدي‌

 

 

قند و شكر: افزايش قيمت 120درصدي‌

 

 

روغن: افزايش قيمت 120درصدي‌

 

 

افزايش 125درصدي هزينه‌هاي سفره‌ها

 

بي‌شك اين 39قلم كالا‌ كه در 12گروه كلي موردبررسي قرار گرفتند، تمام مصرف خانوار را نشان نمي‌دهد. هزينه مسكن، سوخت، بهداشت و درمان، تحصيل، پوشاك، دخانيات و… نيز هزينه‌هايي هستند كه خانواده‌ها ناگزير از پرداخت‌ آنها هستند.

 

اما در همين گروه محدود از اقلا‌م مصرفي خانواده‌ها نيز به طور متوسط شاهد افزايش 125درصدي اقلا‌م مصرفي هستيم.

 

اين ديگر سياه‌نمايي و… نيست، هرچه هست آمار بانك مركزي جمهوري اسلا‌مي است كه اعلا‌م شده است. در مقابل درآمد افراد چقدر افزايش يافته است؟ نرخ بيكاري چه وضعي دارد و… در گزارش‌هاي بعدي به اين سوالا‌ت نيز خواهيم پرداخت.

 

بي‌شك رضايت عمومي با سخنراني و برگزاري همايش و وعده و… ميسر نمي‌شود، ممكن است وعده (آن هم فقط وعده) برخورد با پولدارها و ثروتمندان مقطعي مسكن درد برخي از مردم جامعه شود اما اين قطعي نيست.

 

پس از گذشت بيش از پنج سال، همچنان اكثر مردم هم با نظر آقاي دكتر احمدي نژاد موافق هستند كه گفته بود: ” يعني مشكل مردم ما شكل موي جوان‌هاست؟ جوان‌ها هر طور مي‌خواهند مويشان را بزنند به من و شما چه ربطي دارد؟ دولت بايد اقتصاد كشور را سامان بدهد” اميدواريم در اين سه سال باقي‌مانده از دولت آقاي احمدي‌نژاد اقتصاد سامان پيدا كند و در سال 1392، گزارشي از كاهش يا دست‌كم تثبيت قيمت‌ها بدهيم. اگر هم اين‌طور نيست، در سال 1392اين درصدهاي افزايش رشد مضاعف نداشته و همين قدر باشند.

 

منبع: شهر