جنبش راه سبز - خبرنامه |
- پارادوکس «جمهوری»و «اسلامی»
- هفت پرده: از “پرچمدار حق” استاد فرشچیان تا حق طلبی فردوسی پور در “نود”!
- مادر اشکان سهرابی، از جانباختگان اعتراضات سال ٨٨، به دادستانی انقلاب احضار شد
- نهادهای امنیتی مانع برگزاری مراسم تاسوعا توسط دراویش شدند
- وضعیت وخیم زندانیان اعتصابی زندان اوین و عدم پاسخگویی مسئولین
- انتقال مهران فرجی، روزنامه نگار بازداشتی، به بند ٢٠٩ زندان اوین
- انتقاد مرکز پژوهشهای مجلس از عدم اصلاح اساسنامه شرکت ملی نفت در سه دهه گذشته
- وزیر بازرگانی از ذخیرهسازی اقلام اساسی به میزان بیش از نیاز خبر داد
- موسوی: پیام ایستادگی شما را نسیم سبز آگاهی دهن به دهن و سینه به سینه به همهجای ایران عزیز رسانده است
- جواد لاریجانی: سازمان ملل متحد دچار مرض و بیماری شده است
Posted: محمد شوری
«چون ندیدش مغز تدبیر رشید /// در سیاست پوستش از سرکشید»(مولوی)
32سال تأسیس ج.ا.ا.،22سال حکومت ولایت مطلقه فقیه،وآنچه پس از 22خرداد88بوجود آمد،ثابت کردکه بین«جمهوری»و«اسلامی»پارادوکس های بسیاری هست که از آن حقیقت واحد بدست نمی آید.
پرسش این است:آیا با این وجود، می توان دولت وحکومتی دینی داشت؟!برای پاسخ، نخست باید پارادوکس های 32 سال تجربه حکومت دینی را مرور کرد:
پارادوکس اول؛«جمهوری» و «اسلامی»:
«جمهوری» یعنی اکثریت.یعنی انتخابات،یعنی حق انتخاب شدن و انتخاب کردن،یعنی پارلمان،یعنی رئیس جمهوری،یعنی احزاب،یعنی رسانه های آزاد،یعنی حق آزادانه انتشارعقاید،یعنی حق اعتراض با برپایی میتینگ،یعنی حق داشتن سندیکا و اتحادیه، یعنی تساوی حقوق زن و مرد،یعنی استقلال در حوزه قضاوت وهکذاامثالهم...
«اسلامی»یعنی،دین اسلام،دین اسلام متشکل ازفرق وعقاید مختلف است؛که وجه غالب و قالب آن به اهل سنت و تشیع هویت پیدا می کند.
«شیعه» و اهل تشیع فقط در ایران اکثریت مطلوب و محبوب دارد! بین اهل تشیع نیز در بیان تبیین مفاهیم اسلامی اختلاف هست.برخی جزو «اخباریون» وبرخی جزو «اصولیون». این اختلاف،در آراء و افتای فتوا اثر گذاشت. که مهم آن این است که برخی اعتقاد به تشکیل حکومت تا ظهور امام زمان ندارند و برخی حجت عقلی را ملاک قرار داده و برای برپایی یک حکومت دینی تلاش کرده ومی کنند.
آنچه در اسلام ِتشیع استخراج می شود،مستخرج از قرآن،سنت(همان روایات متواتر از پیامبر و ائمه)وعقل و اجماع (نظر واحد و یکسان علمای دین)است که باانتشار رساله عملیه (برای عامه مردم)و انتشار کتب پایه(برای طلاب و اهل علم) وبا بیان مواضع به صورت وعظ وخطابه در منبر،اعلان می شود.
اکثریت(اگرجزو لایعقلون ولایعلمون قرآن نباشند)بدلیل تکثُّر و مشغله در امورات خویش از احکام ریز و درشت دین اگر چیزی ندانند،متبحر هم نیستند و فورا بدلیل خاستگاه هویتی خود در جامعه تأثیرپذیر ازحوادث مستحدثه هستند.پروسه تقلیدو مرجع تقلید هم از همینجاشروع وحوزه های دینی در سراسر بلاد شیعه مخصوصا عراق و ایران تشکیل شد.که از همه مهمترحوزه علمیه قم،نجف وکربلاست که خوددلیل مستقلی شد برای پارادوکس های جمهوری اسلامی ایران!
درحوزه های علمیه،طلبه مبتدی جامع المقدمات خوان هست تادرس خارج رفته که مقلَّب به ثقه الاسلام،حجه الاسلام،آیت الله،آیت العظمی،فقیه و مرجع تقلیداعلم می شوند.که از بین آنها،فقط مراجع تقلیدحق انشای فتوا دارندو فتاوی او دلیل شرعی برای آسودگی وجدان مقلِّدین است که بواسطه عمل به آن،دین و دنیای خود را برای دوزخ خداوند خرج و ازاله نکنند!
قوانین الهی ثابت و لایتغیِّرند.و قوانین انسانی متغیِّر و غیر ثابت.اکثریت(همان توده مردم) با تحول زمان،متحول می شوندوخواسته وخاستگاهاشان نیزتغییرمی کند.ازطرف دیگر بین فقهای جامع الشرایط اعلم که حق فتوا دارند،اختلاف درتحریر و انشای حکم بوجود آمد و هست. مثلابرخی شطرنج را حلال و برخی حرام. برخی موسیقی را به کل حرام و برخی شروط تعیین می کنند.برخی حجاب را امری شخصی و در حد رعایت عدم تحریک جامعه می دانند،و برخی آنرا فقط در چادر می بینند. برخی تعدد زوجات را بلااشکال و بلامانع و برخی آنرا فقط در صوت عدم تأمین شرایط، علت تجویزمی دانند. برخی ازدواج موقت را را امری آزاد و مستحب و مستحسن دانسته و یا برای دختران باکره اجازه پدر را شرط نمی دانند و برخی آنرا نفی و یا با شروط شرط علت،مجاز.وهمینطور الخ...و قس علیهذا...
می بینید!وقتی واردحوزه اجتماعی(که بازندگی آدمی زیاد سروکار دارد)شوید،متوجه اختلافات متکثِّروعمیقی می شویدکه باظهورو تأسیس ج.ا.ا.،تفاوت های آن به صورت عریان،برملاشد؛وچون حکومت بیش ازهرچیزبااحوالات اقتصادی،فرهنگی واجتماعی جامعه برخورددارد،ازهمان ابتداپارادوکس "جمهوری»و«اسلامی»طبلش کوبیده شد.تا اینک همگان بفهمیم« آواز دُهل از دور خوش است»!
یادم هست که قبل ازانقلاب شعارمی دادیم:«استقلال»،«آزادی»،«حکومت اسلامی». هیچکس مفهوم آنرا نمی دانست وگاه حکومت دولت عثمانی و یا حکومت خلفای بنی عباس تصورمی شد.اما فورا کلمه«حکومت»جایش را به«جمهوری» تغییر داد.چون لااقل از عنوان«جمهوری»مثلا جمهوری فرانسه و یا انقلاب فرانسه متصور می شد!
پارادوکس دوم؛«احکام ثانویه» و «احکام اولیه»:
بین مراحع تقلیداتفاق هست که مثلاآدم مریض نباید روزه بگیرد،یا برای حفظ جان درجایی و شرایطی خاص گوشت مُردار حلال است.همچنین اتفاق هست که گاه در جایی لازم است«دفع افسدبه فاسد»کرد. مثلا گفتن یک دروغ بی خطر برای رفع یک خطر بزرگ مثل ریخته نشدن خون یک انسان اشکالی ندارد.و بازدربین علما این اتفاق نیزهست که بایددر بیان موضع احکام ونتیجه آن،«اهم فالاهم»کرد.اهمیت،مفاسدومنافع حکم را در نظر گرفت.
این سه محورتازمانی که ج.ا.ا.تأسیس نشده بوداصلابین عوام وحتی خیلی ازخواص اهل علم هم مفهوم نداشت ویابی اهمیت بود. اما درگیری وسروکاردولت اسلامی با مسائل مبتلائات جامعه او را وادار کرد که جایی«دفع افسدبه فاسد»کند و جایی هم «احکام ثانویه» را بجای «احکام اولیه: تصویب نماید و گاهی هم درتشخیص مفسده یک موضوع و منافع آن به مصلحت اندیشی روی بیاورد!
شورای نگهبان برای همین در قانون اساسی تعبیه شد که نظر اکثریت جامعه فاقد تخصص در احکام دین را(که این اکثریت هویت خود را با انتخاب نمایندگان مجلس متبلور می کنند)با قوانین الهی انطباق و به آن مجوز عبوردهد!
شورای نگهبان دوره اول(که هرکدام علاوه براجتهاد تنوع فتوا داشتند)،بااستنادبه احکام اولیه،مصوبات مجلس راپی درپی کان لم یکن اعلام می کردندوهمین امرموجب اصطکاک و نیزبیان سخنان و مراسلاتی بین امام و شورا ی نگهبان منصوب خود شد.که نمونه ای از آن بندمعروف «جیم »و «دال» تقسیم اراضی بود!
تعداد تکرُّر اختلاف،نتیجه اش تشکیل وتأسیس یک مجلس ثالث،برای مصالحه بین پارلمان و نهادشورای نگهبان بنام «مجمع تشخیص مصلحت» شد.
«مجمع تشخیص مصلحت» بدلیل آنکه جامعه ما حُکم مریض را داشت و روزه برایش حرام بود،کارش این شدکه با تصویب مکرر احکام ثانویه،بجای احکام اولیه و تشیخص مضار و منافع قانون درجامعه همراه با«دفع افسدبه فاسد»ی که ازجوانب مختلف اعمال می شد، بتواندنبض وامنبت اجتماعی وهویت جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند. اما باز هم نشد که نشد! چونکه پارادوکس«جمهوری» و «اسلامی» بیش از بیش ماهیت اصلی خود را عیان می کرد.
پارادوکس سوم؛«سه پادشاه در یک اقلیم»:
درپیش نویس قانون اساسی قانونی بنام ولایت فقیه وجودنداشت و طرح قانون بر اساس یک جمهوری مشابه فرانسه تحریر شده بود،اما به هردلیلی برای ولایت فقیه که دلیلش هم وجود «امام خمینی» بود،فوانینی تقیین شد.
امام خمینی هیچ وقت ولایت فقیه نبودونشد!او فقط و فقط بدلیل«کاریزما» بودن و اتفاق واتحادی که مخالف وموافق وی برحُسن عمل ایشان داشتندرهبربلامنازع جمهوری اسلامی شدوحرفش هم حرف قانون وخریدار داشت.
اماوقتی قرارشدرسماساختارقانون اساسی عملی شود، تعددمراکزتصمیم گیری: «مجلس» و «شورای نگهبان»ازیک سو،«نخست وزیری»و«رئیس جمهوری»ازسوی دیگر، نخست وزیربا مجلس از یک سو،رئیس جمهوری و مجلس از سوی دیگر و همینطور وجود رهبری کاریزمای امام خمینی،کار را به آنجا رساندکه پس از یک دهه،قانون اساسی تغییر اساسی پیدا کند.برای ولایت فقیه قوانینی به تصویب رسید که امام خمینی در حیات خود نیز چنین اختیاراتی نداشت!
سه پادشاده درقانون اساسی حذف ویک پادشاه بنام«ولایت مطلقه فقیه" به تصویب رسید و با حذف مرجعیت از شرط ولایت فقیه،علاوه بر تشدید پارادوکس ولایت فقیه ومرجعیت در دولت اسلامی،اندیشه موروثی کردن ولایت فقیه نیز در دهه سوم انقلاب زمزمه هایش آشکار شد.
این زمزمه همراه با تشدید پارادوکس مرجعیت دینی و ولایت فقیه و حق نظارتی که شورای نگهبان منصوب رهبری بر انتخابات داشت،به اوج خود رسید.شورای نگهبان با استناد به قانون،که تفسیر قانون اساسی را منحصرا در اختیار ایشان قرار داده است، نظارت را «نظارتی استصوابی» اعلام و با همین راهبرد،استراتژی یکدست شدن حکومت ونمایندگان فیلترشده را به اجرا گذاشت. با همین شیوه،مجلس خبرگان رهبری که وظیفه اش استیضاح رهبری است،را منصوب رهبری کرد،تاآنها هرسال چندجلسه تشکیل دهندودرمَدح ولی فقیه ورهبری،سخنسرایی نمایند!وباهمین شیوه 22 خرداد88 شکل گرفت و رسما«جمهوری برباد رفت» و«حکومت اسلامی»(که با روح قانون اساسی فعلی سازگاری وهمخوانی دارد)اکران عمومی شد.وسرانجام این چنین صورت مسأله پارادوکس «جمهوری»و «اسلامی»پاک شد.
پارادوکس چهارم؛«مرجعیت» و «ولایت مطلقه فقیه»:
ازمبتلائات مناقشه برانگیزنظام جمهوری اسلامی ایران،پارادوکس«ولایت فقیه»و «مرجعیت» در دولت اسلامی است.
آیه الله مرتضی مطهری در کتاب ده گفتار می نویسد:«اگر اتکاء روحانی به مردم باشد، قدرت بدست می آورد،اما حُریَّت را ازدست می دهد. و اگر به دولتها متکی باشد قدرت را از دست می دهد،اما حُریَّتش محفوظ است».
تجربه 32 سال ج.ا.ا. نشان دادکه روحانیت شیعه ازماهیت اصلی خودفرسنگهادور شد، گرفتار وضعیتی«شتر،گاو،پلنگی»شد و هردو(هم قدرت وهم حریَّت) را از دست داد.
لذامی بینیم همزمان باتحولات سیاسی و رویکردهای حاکمیت،روحانیت شیعی و بالاخص مرجعیت چنانچه خواست درحکومت و در امر ولایت فقیه دخالت کند،سرنوشت آیت الله شریعتمداری،آیت الله منتظری،آیت لله قمی،و امثالهم راپیدا کرد.واگر سکوت کند،سکوت هم معانی متعددی دارد.اما روحانیتی که به قول دکتر علی شریعتی امضایش زیر هیچ قرارداد استعماری نیست»،نباید سکوتش رضایت به استبداد و نابرابری تلقی شود!
ازیک سو چون دولت اسلامی است،هرجا که بروید می بینید یک شخص روحانی منصوب است!و این چنین روحانیت کارمندو حقوق بگیر دولت شد.از طرف دیگر نهاد مرجعیت بدلیل وابستگی شدیدبه بودجه دولتی،استقلال ندارد. ضرب المثل معروفی است که «بگو طرف ازکجامی خورد،تابگویم حرفش چیست و ازکجا نشأت می گیرد؟».لذا وجهی از این سکوت ناشی از همین است.
اما از همه مهم تر،احکامی از دین در دولت اسلامی بایداجراء شودکه از فیلتر شش تن از فقهای شورای نگهبان منصوب ولی فقبه گذشته باشد!یعنی قوانین ثابت خدا باید توسط این 6 تن تبیین و تقیین شود!
از سویی ولی فقیهی حاکم است که طبق قانون اساسی برای وی،شرط مرجعیت اعلم وجود ندارد و بالطبع فقهای منصوب وی نیز.
آنچه که الان به حُکم حکومتی معروف است و با همین فرمان هرعملی و هر اقدامی بخاطرحفظ نظام (ولو شکنجه وآدم کشی و خودکشی)،مجاز و توجیه می شود،ناشی از همین پارادوکس مرجعیت و ولایت فقیه است.
اقتصاد،فرهنگ و حوزه اجتماعی جامعه پس از انقلاب بهمن 57 بیمار بود .برای آن نسخه احکام ثانویه تجویز شد تا حالش خوب شود. امابدلایی که گفته شد،وازجمله نابلدی،و عدم تخصص،نسخه احکام ثانویه دولت،بیماری جامعه را مضاعف کرد. و در یک دور باطل و بی سرانجام،آنهم باحَربه«دفع افسدبه فاسد»و با«نظارت استصوابی» که در اختیار6 تن از فقهای شورای نگهبان بود،مضارومنافع جامعه به تشیخص آنهاشد.همه متألمات و متأثرات پس از انقلاب(خصوص پس از رحلت امام خمینی)باهمین رویکرد خلق و نیز توجیه شد و می شود.
مثلادیدیم پس از انتخابات چه اتقاقاتی رخ داد.و اگر بطور مثال فرزند یکی از سران موافق دولت و رهبری،(شهیدمحسن روح الامینی )در زندان کهریزک به آن وضع فجیع کشته نمی شد و بخواست خداوندکه در قرآن فرموده است:« ولولادفع الناس بعضهم ببعض» این رسوایی آشکار نمی شد،و سبب آن شود که حاکمیت که نمی دانست(و یا خود رابه نفهمی زده بود)با تعطیلی زندان،به سمت محاکمه عاملین رود،بعداچه می شد؟!
همه اینهاناشی ازهمان پارادوکس است.اینجاست که بایدمعلوم شود سکوت در این قضایا و همینطور گذشته(قتل عام 67و شکنجه های دهه60)چه معنایی می تواندداشته باشد و یا دارد؟!
پاردوکس پنچم؛«سنت» و»مدرنیته»:
بدیهی است«زمان»همه «استراتژی» و «تاکتیک»ها را به فراخور «حال» تغییر می دهد.
درحال حاضر یک پارادوکس فراگیر بین سنت و مدرنیته درهمه کشورها،خصوصا جوامع در حال توسعه به«سرعت نور»درحرکت است.چگونه دولت اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه می تواند باچنین رویکردی،مدرنیته حاضر را پاسخگو باشد؟وبه قول خودشان این شیبخون فرهنگی را پاسخ دهد؟!
ازیک طرف اکثریت جامعه جوان است وازطرف دیگر تکنولوژی قرن حاضر تا اعماق روستاها و جوامع بدوی هم رفته و وقتی همه ما( چه باسوادوچه بی سواد)می توانیم مثلا با ماهواره و اینترنت و یک خط تلفن موبایل با دوگوش خودهرچه بخواهیم بشنویم وهر چه بخواهیم ببینیم،طبیعی است ذائقه این اکثریت(که فقط با رأی آنهامی شود بر دلهایشان حکومت کرد)،تغییر می کندوخواسته وخاستگاه وپوشش هانیزمتحول می شود.و اگر برای آن پاسخ مناسب پیدا نکنیم که نکرده ایم،دو راه بیشتر نداریم:
یک راه آن است که درحال حاضرحاکمیت دارد انجام می دهد.وچون دولت خودرا مشروع، متشرِّع،قانونی وحقمدار و آنرا یک موهبت الهی می داندوهر که او را انکار کند،انکارخدا کرده است(یعنی شخص ولایت فقیه)،پس حق داردوبه خوداین اجازه رامی دهدکه با همان رویکردسه گانه فوق الذکر،با«دفع افسدبه فاسد»،تجویزنسخه کندو باصطلاح احکام ثانویه رابجای احکام اولیه و تشخیص شخصی وگروه خودرا مضارومنافع جامعه بداندو با تصویب برنامه ها وقوانینی درمجمع تشخیص مصلحت منصوب خود و یا با راهکارهای مشاورین و کارگروه های مخصوص و انتسابی خود،نبض جامعه را در اختیارداشته باشدو برای حفظ آن نیز،هر وسیله ای هم مجاز باشد.هرچند این وسیله تلاش برای موروثی کردن رهبری،و اداره حکومت شبیه سیستم سوریه و کره شمالی باشد.
اما مُدرنیته جامعه یک دست مسلمان و شیعه ایران که البته مذهبی ست و ضد دین هم نیست(چه بخواهیم و چه نخواهیم)آنرا برنمی تابد.
هر چند مقصد حاکمیت،کره شمالی ست،اما مقصد مُدرنیته جامعه شیعی مذهب و مسلمان ایران سکولاریزم دینی جمهوری ترکیه اردغوانی ست!
می توان حکومت دیندار داشت که درآن احکام اسلام و قرَآن هم نقض نشود و در عوض یک شخص،(ولایت مطلقه فقیه)یک تنه همه قدرت قوانین را یکجا در اختیارنداشته باشد.
می توان حکومت دیندار(نه دینی)داشت و با آمریکا ویاهمه کشورها هم ارتباط معقول داشت.
می توان همچون همه دمکراسی های رایج مُدرنیته امروز با انتخابات آزاد،«قانون» آزادی» را نوشت و همه آن حقوقی که برای مفهوم «جمهوری»متصوراست را یکجاداشت و البته پارادوکس ناشی از فرهنگ و مذهب اکثریت مردم هم مصلوب نشود و احکام قرآن را با همان صراحت خود که می گوید:
«لااکراه فی الدین» و می گوید:« فبشر عبادالذین یستمعون القول و یتبعون احسنه»اجرا و به حکم همان قرآن بادنیای اطراف خودمان «و جادلهم بالتی هی احسن» کرد و با«رحماء بینهم و اشداء الکفار »با دیگران تعامل داشت وبرای جهنم و بهشت مردم مقسِّم پیدانکردو بدانیم که بهشت و جهنم هرکس دستش خودش است و فقط به حُکم همان قرآن که می گوید:«ولتکن منکم امه یدعون الی الخیر یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون»فقط«معروف» را به شکل واضح، زیبا و با فصاحت و بلاغت دلنشین برای دیگران توضیح دادو به نهی ازمنکردیگران تا آنجا که مُخل آسایش دیگران و محدودیت آزادی نشود،کاری نداشت و به حکم همان قرآن بگوئیم :«لکم دینکم ولی دین«».
والسلام محمد شوری/24آدر89
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست. |
هفت پرده: از “پرچمدار حق” استاد فرشچیان تا حق طلبی فردوسی پور در “نود”! Posted: سعید زندگانی جرس : در هفت پرده این هفته نیز مروری داریم بر گزیده خبرهای فرهنگی و هنری هفته پیش که متاثر از حال و هوای این روزها، اغلب آنها نیز عاشورائی هستند: از رونمائی "پرچمدار حق" آخرین اثر استاد محمود فرشچیان تا دیدگاههای عبدالجبار کاکائی در مورد مداحی در ایران امروز؛ از دردسرهای عادل فردوسی پور با حکومتی ها در برنامه "نود" تا فیلمبرداری "عصر روز دهم" در کربلا؛ از ابقای محمد مهدی عسگرپور بعنوان مدیر عامل خانه سینما تا آثار تازه منتشر شده و دردست انتشار دو بزرگ فلسفه و ادبیات، دکتر یحیی یثربی و دکتر مبرجلال الدین کزاری!
اثر جدید استاد فرشچیان: "پرچمدار حق"
استاد محمود فرشچیان، جهانی ترین نقاش ایرانی است. مجموعه آثارش را سازمان یونسکو به چاپ داده و هنرشناسان نامدار جهان برای آن مقدمه نوشته اند. اما این نقاش بزرگ که در مرز هشتاد سالگی قرار دارد، سخت شیفته واقعه کربلاست. مشهورترین اثرش که همه با آن آشنا هستند "عصر عاشورا" نام دارد که آنرا سالها پیش به موزه استان قدس رضوی هدیه داده است و امسال در آستانه تاسوعای حسینی، آخرین نقاشی خود را با موضوع فداکاریهای ابوالفضل العباس و با عنوان "پرچمدار حق" بازهم به این موزه بخشیده است.
آخرین ضریح استان امام رضا (ع) را هم که از چند سال پیش بر ارامگاه امام هشتم شیعیان استوار است، استاد فرشچیان طراحی کرده و خود یکی از خدام بارگاه رضوی است که هر سال یکی دوبار به آنجا سر می زند و مرمت و تعمیرات احتمالی ضریح را نیز به انجام می رساند. استاد فرشچیان در سفر بعدی خود به مشهد، تابلوی "پرچمدارحق" را با خود به ارمغان خواهد برد.
مراسم رونمائی از تابلوی "پرچمدار حق" بدون حضور نقاش در موزه استاد فرشچیان در مجموعه فرهنگی "سعدآباد" تهران و روز یکشنبه 21 آذرماه برگزار شد. محمد حسینی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد در مراسم رونمائی از تابلو حضور داشت و حميد شاهآبادي معاون هنري او با اشاره به تلاشهاي استاد فرشچيان در عرصه هنرهاي تجسمي يادآور شد: "ايشان كارهاي بزرگي در حوزه طراحي، نقاشي و گرافيك انجام داده و ساخت ضريح اباعبدالله الحسين به همت او در حال انجام است، ايشان آنچه كه در توسعه حرم رضوي اهتمام ميكند براي كشورمان مايه افتخار است."
استاد محمود فرشچیان، هم اکنون در نیوجرسی آمریکا ساکن است و سفرهای دورهای و فصلی به ایران دارد. فیلم مستندی نیز با عنوان "عشقپرداز" به کارگردانی محمد هادی کاویانی، با حضور استاد عزت الله انتظامی، پرویز پورحسینی و با صدای زیبا بروفه در نکوداشت او ساخته شدهاست که در آیین رونمایی کتاب پنجم استاد به نمایش در آمد. آخرین و پنجمین جلد از کتاب آثار "محمود فرشچیان" شامل تازهترین آثار این هنرمند از سوی انتشارات گویا شامل ۱۵۰ اثر نگارگری و طراحی از تازهترین آثار محمود فرشچیان در ۲۵۸ صفحه رنگی با کاغذ گلاسه در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.
عبدالجبار کاکائی و مداحان حکومتی
مداحان حکومتی این روزها با رفتار و گفتار خود صدای بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران عرصه فرهنگ عامه را در آورده اند. یکی از آنها عبدالجبار كاكايي شاعر و ترانه سراست که در گفت و گو با خبرنگار ايلنا (خبرگزاری کار ایران) ضمن انتقاد از ورود ناهنجاريهاي سياسي و اجتماعي به فضاهاي عاشورايي در زمانهي ما می گوید: "متاسفانه اشعار و خطابههايي كه امروزه در برخي از تكايا و مجالس عزاي حسيني ايراد ميگردد، خود به بستري تبديل شده كه از ناهنجاريهاي سياسي و اجتماعي تاثير مستقيم ميگيرند." كاكايي با مسموم خواندن چنين بسترهايي؛ آنها را در حكم تهديداتي برشمرد كه آرام آرام، كمر به نابودي فرهنگ عاشورايي و باورهاي مذهبي صحيح بستهاند. "بهعنوان مثال؛ چارهانديشي درمقابل ظهور گروههاي موسيقي زيرزميني، بيشتر از اينكه به نقد علمي و هنري نياز داشته باشد، به نقد سياسي و اجتماعي جامعه نياز دارد. بروز چنين مداحيها و منبرهايي كه تنها به قيمت گرياندن يا تهييج عواطف حضار در جلسات صورت گرفته و مداحان در آنها به غلو و تحريف روي ميآورند، نيز ريشه در مسائل سياسي و اجتماعي جامعه فعلي ايران دارد."
او ميگويد: "وقتي حقايق و باورهاي راسخ مذهبي ماشيعيان در قال و مقال برخي از سياستمداران به طرز ناشيانهاي با غلو و برداشتهاي ناشيانه و بدون منبع علمي، تحريف ميشوند تنها به اين دليل كه گواهي باشند بر رويكرد راوي، چگونه ميتوان انتظار داشت كه اين رويكرد به فضاهاي هياتي و مجالس عزاداري سرايت نكند؟" وي با انتقاد از برخي از منبرها گفت: "هر منبري لااقل در حكم مجلهايست كه پيشروي حضار جلسه بازخواني ميشود و اتفاقا مردم بخش عمدهاي از وقتشان را به شنيدن حرفهاي منبريها اختصاص ميدهند. در مملكت ما يك نشريه از بدو كار بايد از فيلترهاي متعددي بگذرد تا به آن مجوز نشر داده شود؛ در ادامه نيز مطالب منتشر شده، مداوم ازسوي مميزان و ناظران مورد بررسي قرار ميگيرد و هرازگاهي عوامل نشريه از قبيل مديرمسئول، سردبير و حتي روزنامهنگار به دادگاه فراخوانده ميشوند تا پاسخگو باشند. اما ما در تكيهها و مجالس عزاداري با منبريهايي مواجه هستيم كه مورد كنترل و بررسي نيستند. برخي از آنها روي منبر ميروند و آشكارا به تحريف واقعهي عاشورا ميپردازند و درنهايت هيچ مقام و مسوولي آنها را مواخذه نميكند. اين عدم نظارت در حوزهي مداحيها نيز كاملا مشهود است. گاهي ميبينيم در يك مداحي، گرتهبرداريهاي ناشيانه و ناروايي از مسائل عاشقانه صورت ميگيرد و مداح سعي ميكند با اين ابزار؛ دل مردم را بشكند غافل از اينكه با اين روايت؛ واقعيت عاشورا را به مخاطره انداخته است"!
فردوسی پور: دین و ایمان مختص شما نیست!
برنامه ورزشی "نود" شاید یکی از نادر برنامه های تلویزیونی در ایران باشد، که بخاطر جسارت و آگاهی مجری و تهیه کننده اش "عادل فردوسی پور" توانسته هر دوشنبه میلیونها ایرانی را پای سیمای جمهوری اسلامی بنشاند. بخاطر همین رک گوئی و صحبت های کارشناسانه است که عوامل حکومتی ورزش کشور چندان دل خوشی از فردوسی پور ندارند و هر از گاهی در فرصتهای به دست آمده به او و برنامه "نود" می تازند. آخرین این برخوردها در برنامه این هفته "نود" روی داد که دو نماینده اراک در مجلس با فردوسی پور درگیر شدند.
در سفر اخیر احمدی نژاد به اراک، رئیس جمهور باشگاه "نفت" تهران را به اراکیها بخشید. فردوسی پور در برنامه خود با این انتقال مخالفت کرد و گفت همانگونه که انتقال تیم "پاس" به همدان و "پیکان" به قزوین، نتیجه نداده است، انتقال "نفت" به اراک نیز نتیجه نخواهد داد. همین اظهار نظر موجب شد تا که "احمدی بیغش" نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی روی خط بیاید و با خشم بسیارو لحنی توهین آمیزنسبت به فردوسی پور، از انتقال تیم نفت به اراک دفاع کند. این آقای نماینده در پاسخ به نظر کارشناسانه فردوسی پور، دائم از "مقام معظم رهبری" نقل قول می کرد و "دولت خدمتگزار" را به رخ او می کشید تا حرف خود را به کرسی بنشاند. احمد عاطفی نماینده دیگر اراک در مجلس حتی تا آنجا پیش رفت که گفت "خواسته رئیس جمهوری فصل الخطاب" است و فردوسی پور جوابی که به اینها داد این بود که "آقایان، دین و ایمان مختص شما نیست"!
عصرروزدهم در "بین الحرمین"
مجتبی راعی کارگردان شناخته شده سینمای ایران، هر چه کوشید آخرین فیلمش "عصر روز دهم" را همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی روی پرده سینماهای تهران و شهرستانها بیاورد، موفق به این کار نشد و این فیلم که مایه ای عاشورائی دارد، از هفته آینده روی پرده خواهد رفت. راعی که بخشی از این فیلم را عاشورای سال گذشته در کربلا فیلمبرداری کرده است، در این مورد به خبرگزاری "ایسنا" گفت: "در ظهر عاشورا آنقدر مردم در شور و حال عزاداري بودند كه كسي متوجه فيلمبرداري «عصر روز دهم» در «بين الحرمين» نبود!"
اين كارگردان كه اين روزها نیزدر كربلا به سر ميبرد، دربارهي فيلم «عصر روز دهم» كه سال گذشته صحنههايي از آن در ظهر عاشورا در كربلا مقابل دوربين رفته است، گفت: "به نظر من خالصترين عزاداري در كربلا به نام «تواريج» انجام ميشود كه هر جور آدمي در آن جمع است. به محض اينكه خبر شهادت امام حسين (ع) و يارانش به «تواريج» ميرسد اين افراد پابرهنه به سمت قتلگاه ميدوند و دوست داشتم همان شور و حال را در فيلم منتقل كنم. دوست داشتم چند دوربين داشتيم تا اين مسير حركت را به طور كامل ميگرفتيم و آنقدر شور در آنجا زياد بود كه متوجه سختي كار نبوديم، و از تصاوير گرفته شده به طور كامل در فيلم استفاده كرديم. در واقع اگر آن صحنهها را موفق به گرفتنش نميشديم بايد يكسال ديگر و رسيدن ظهر عاشورا صبر ميكرديم."
اين كارگردان « عصر روز دهم » را تركيبي مستندداستاني خواند و گفت: "اوضاع عراق با داستان به خوبي تركيب شده است و دلم ميخواست اكران اين فيلم 15 روز قبل از محرم آغاز ميشد و در ايام عاشورا و تاسوعا ادامه پيدا ميكردكه متاسفانه زمان اكران به بعد از عاشورا موكول شد و اصرار ما به نتيجه نرسيد. راعي دربارهي فيلم جديدي كه قرار است دربارهي عراق بسازد نيز اظهار داشت: "هنوز هيچ چيز مشخص نيست و همه چيز بايد دست به دست هم دهد تا اين اتفاق بيفتد، در آينده سفري ديگر به بغداد خواهم داشت تا همه جوانب بررسي شود."
برخلاف میل معاون وزیر، مدیرعامل خانه سینما ابقاء شد
برخلاف میل وزیر ارشاد و معاونت سینمائی او جواد شمقدری، محمد مهدی عسگرپور باردیگر به سمت مدیر عامل خانه سینمای ایران انتخاب شد. روز یکشنبه بیست و یکم آذرماه با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما که در آن نمایندگان 29 صنف مختلف صنعت سینما حضور داشتند، اعضای هیئت مدیره جدید خانه سینما انتخاب شدند تا بلافاصله تشکیل جلسه داده و عسگرپور را برای یک دوره دیگر بعنوان مدیر عامل این خانه انتخاب کنند. پیش از عسگر پور و تاکنون سكان مديريت خانه سينما را منوچهر عسگرينسب، محمدآقاجاني، تورج منصوري، احمدرضا درويش،يدالله صمدي، منوچهر محمدي، ابوالحسن داودي ، سيد ضيا هاشمي و رضا ميركريمي، برعهده داشتند.
در مجمع عمومی خانه سینما، پس از اعلام اسامي کانديداها و ايراد سخن هر کدام از کانديداها به مدت سه دقيقه، راي گيري براي انتخاب اعضاِ هيئت مديره انجام گرفت و هفت عضو اصلي و دو عضو علي البدل هيئت مديره به این شرح انتخاب شدند: اعضاِ اصلی، مريلا زارعي (25 راي)، فرهاد توحيدي (24 راي)، امير اثباتي(22 راي)،ابراهيم مختاري (20 راي)، محمد سرير (19 راي)،محمدرضا موئيني (19 راي)، تورج منصوري (18 راي). اعضاي علي البدل : سيروس الوند و مرتضي رزاق کريمي. از این میان فرهاد توحیدی به عنوان رئیس هیئت مدیره و سخنگوی خانه برگزیده شد ودر پاسخ به اينكه چرا اولين جلسه هيات مديره جديد براي انتخاب مديرعامل خانه سينما بلافاصله بعد از مجمع عمومي برگزار شد، پاسخ داد:پس از برگزاري مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره، اولين جلسه را به خاطر سفر آقاي تورج منصوري ديشب برگزار كرديم.
همانگونه که در "هفت پرده" های پیشین خوانده اید، پس از برگزاری جشن خانه سینما و حضور هنرمندان با نشانه سبز در آن، وزارت ارشاد وجواد شمقدری معاون سینمائی وزیر، برخوردهای تندی با مهدی عسگر پور داشتند که در نهایت شمقدری حل اختلافات را به زمان پس از انتخابات هیئت مدیره خانه سینما حواله کرد، با این امید که ترکیب جدیدی مطابق خواست او و دولت در این خانه بر سر کار بیاد. اما اینک که عسگرپور برای یک دوره دیگر مدیر عامل شده است، اهالی سینما منتظر دومین دور رویاروئی این نهاد هستند. وزارت ارشاد تاکنون از پرداخت 600 میلیون تومان بودجه سالانه خانه سینما خودداری کرده است که اکثر این پول هم صرف برگزاری جشنواره ای شده که دل حکومت از آن خون است! با این حساب ایا بودجه پرداخت می شود؟
ترجمه "فلسفه عرفان" به ترکی
دکتر یحیی يثربي فیلسوف و استاد پرکار و نامدار فلسفه، از ترجمهي كتاب «فلسفهي عرفان» خود به زبان ترکی و توسط "كنعان چومورشو" خبر داد و به خبرگزاری "ایسنا" گفت كه اين كتاب در تركيه منتشر شده است. اين اثر از جمله آثار وي در حوزهي عرفان است كه به تبيين فلسفي اين حوزه از سنت فرهنگ ايراني - اسلامي پرداخته است. پيشتر هم از او، كتاب «قلندر و قلعه»، داستاني كه بر اساس زندگي شيخ شهابالدين سهروردي تأليف شده، به زبان تركي ترجمه و در اين كشور منتشر شده است.
اين استاد دانشگاه كه نگارش تفسير قرآن مجيد را با عنوان «تفسير روز» از دو سال پيش آغاز كرده است، همچنين گفت كه انتشار جلد سوم از تفسير قرآن كريم توسط انتشارات اميركبير به تعويق افتاده و جلد چهارم اين تفسير هم به ناشر سپرده شده است. او افزود: "در آغاز تدوين مجلد پنجم تفسير هستم كه به تفسير سورهي مريم تا پايان سورهي عنكبوت اختصاص دارد." «تفسير روز» يك دورهي هفتجلدي خواهد بود كه تا كنون دو مجلد از آن منتشر شده است. اخيرا نيز به قلم دکتر يثربي، كتاب «حكمت متعاليهي ملاصدرا» از سوي انتشارات اميركبير منتشر شده است. به گفتهي مؤلف، در اين اثر با مروري بر آثار ملاصدرا، به نقد حكمت متعاليه پرداخته ميشود و با نگاهي به آثار فلاسفهي پيشين در سنت فكر اسلامي و يوناني، دستاورهاي فكري اين انديشمند مسلمان در حوزهي مسألهي عليت به چالش كشيده ميشود.
اين استاد فلسفه پيشتر، كتابهايي را همچون «فلسفهي مشاء»، «از يقين تا يقين»، «عرفان نظري» و «عيار نقد» را منتشر كرده است و آثاری نیز در شناخت عرفای نامدار ایران مانند حافظ و مولانا دارد.
میرجلال الدین کزازی
میرجلال الدین کزازی استاد زبان و ادبیات فارسی از تجدید چاپ کتاب "پندوپیوند" پس از 15 سال خبرداد و در گفتگو با خبرگزاری "مهر" با اشاره به اینکه این کتاب را انتشارات "قطره" چاپ خواهد کرد، افزود: "پند و پیوند" جلد دوم کتاب "دیرمغان" است که در آن به شیوهای نو به گزارش غزلهای حافظ پرداخته و غزلهای خواجه را برپایه زیبا ئی شناسی و باورشناسی بررسی کرده ام. وی همچنین از نگارش سومین جلد کتابهای ضمیمه حافظ شناسی خبر داد و اظهار داشت: "نام این کتاب "چراغی در باد" است و در ادامه دو کتاب پیشین "دیر مغان" و "پند و پیوند" است و انتشارات قطره آن را در حجمی حدود 120 تا 130 صفحه به چاپ میرساند. این کتاب هم به صورت یک بسته فرهنگی سه جلدی به همراه دو کتاب دیگر در اختیار علاقمندان قرار میگیرد و هم به تنهایی به فروش میرسد."
وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: ترجمه یکی از آثار کهن رومی یا لاتین که متعلق به یک فیلسوف رومی به نام " سنکا" است تا دو هفته دیگر به پایان میرسد. این شاهنامهپژوه با اشاره به اینکه کتاب سنکا سرشت و ساختاری اندیشهورزانه دارد، بیان کرد: "این کتاب دو بخش با نامهای "زندگی در بهروزی" و "کوتاهی زندگی" دارد و نخستین کتابی است که از این اندیشمند دیرینه به زبان فارسی ترجمه شده است. این کتاب نمونهای بیهمتا از ادبیات جهان است و آن را انتشارات معین چاپ خواهد کرد و به احتمال زیاد پیش از پایان سال در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت." کزازی برنامههای آینده کاریش را اینچنین توضیح داد: "نگارش یک کتاب دو جلدی در زمینه حافظ شناسی را به زودی آغاز خواهم کرد که در ادامه کتابهای دیگر است و بازنوشت تازهای از یکی از داستانهای شاهنامه را نیز در دستور کار دارم که به زودی آن را آغاز خواهم کرد." |
مادر اشکان سهرابی، از جانباختگان اعتراضات سال ٨٨، به دادستانی انقلاب احضار شد Posted: تداوم بازداشت تعدادی از خانواده های جانباختگان جـرس: بنا به گزارشهای دریافتی، مادر اشکان سهرابی یکی از جان باختگان اعتراضات سال گذشته به دادستانی انقلاب فراخوانده شده و برای وی احضاریه ای در رابطه با معرفی خود به دادستانی ارسال گردیده است.
تعدادی از نفرات بازداشت شده در این مراسم آزاد گردیدند و خانمها حکیمه شکری و ندا مستقیمی و آقای مهدی رمضانی تا کنون در اوین بازداشت می باشند و خانواده های آنان از وضعیت آنان مطلع نیستند.
|
نهادهای امنیتی مانع برگزاری مراسم تاسوعا توسط دراویش شدند Posted: جـرس: در ادامه فشارها و ایجاد محدودیت برای دگراندیشانِ دینی، عقیدتی و مذهبی، طی روزهای اخیر ماموران امنیتی مانع از برگزاری مراسم شمع گذاریِ تاسوعا توسط دراویش شدند.
|
وضعیت وخیم زندانیان اعتصابی زندان اوین و عدم پاسخگویی مسئولین Posted: جـرس: همزمان با انتشار خبری مبنی بر اینکه "نسرین ستوده، وکیل دادگستری که در اعتصاب غذای خشک به سر میبرد، به دلیل وخامت حالش به بهداری زندان منتقل شده و حاضر به شکستن اعتصاب غذایش نیست"، منابع حقوق بشری از وضعیت وخیم دیگر زندانیانِ اعتصاب کننده خبر می دهند.
|
انتقال مهران فرجی، روزنامه نگار بازداشتی، به بند ٢٠٩ زندان اوین Posted: جـرس: بنا به گزارش منابع خبری، مهران فرجی، روزنامه نگاری که روز پنج شنبه ۱٨ آذرماه ٨٩ در خانه پدری خود در شهر قزوین دستگیر شده بود، هم اکنون در بند ٢٠٩ زندان اوین به سر می برد.
|
انتقاد مرکز پژوهشهای مجلس از عدم اصلاح اساسنامه شرکت ملی نفت در سه دهه گذشته Posted: جـرس: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عدم اصلاح اساسنامه شرکت ملی نفت در سه دهه گذشته، بر ضرورت تعیین رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد.
|
وزیر بازرگانی از ذخیرهسازی اقلام اساسی به میزان بیش از نیاز خبر داد Posted: جـرس: وزیر بازرگانی ضمن اعلام "ذخیرهسازی اقلام اساسی به میزان بیش از نیاز"، از سنجش آمادگی زیرمجموعههای این وزارتخانه برای تنظیم بازار و به ویژه پایش قیمتها به عنوان تکلیف اصلی در فرصتهای پایانی ورود کشور به مرحله اجرایی قانون هدفمندی یارانهها خبر داد. این مقام دولتی پیرامون اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مدعی شد "از آنجا که مردم به دولت منتخب خودشان اعتماد دارند و همواره آگاهانه از تصمیمات بزرگ نظام حمایت کردهاند بدون شک این بار نیز با دولت همراهی می کنند." به گزارش مهر، مهدی غضنفری با اشاره به اینکه در مرحله ورود به فاز نهایی هدفمندی یارانه ها قرار گرفته ایم، گفت: تمامی بررسیها برای حصول اطمینان از آمادگی حوزههای ستادی، استانی، شهرستانی، اتحادیهها و اصناف برای ورود به مرحله اجرایی قانون هدفمندی یارانهها از طریق پایش زیرسیستمها و زیرمجموعههای مرتبط در جلسات متعدد صورت گرفته و به محض اعلام رییس جمهوری این وزارتخانه گامهای عملیاتی را بر میدارد. وزیر بازرگانی ذخیرهسازی اقلام اساسی به میزان بیش از نیاز، امضای تفاهمنامه با اتحادیههای صنفی، فروشگاههای زنجیرهای، تدوین بستههای حمایتی شامل بستههای مدیریت بازار، تامین و توزیع، بازرسی و نظارت، بسته حمایتی واحدهای صنفی، آرد و نان و توسعه تولید نان صنعتی و همچنین راهاندازی ستاد بازرگانی هدفمندی یارانهها را از جمله تدابیر وزارت بازرگانی برای ورود به مرحله جدید قانون هدفمندی یارانهها برشمرد. وی تاکید کرد: وزارت بازرگانی با رویکردهایی همچون مداخله حداقلی در بازار، در اولویت قرار دادن نظارت بر بازرسی، استفاده حداکثری و بهرهگیری کامل از توان تشکلها و نهادهای مدنی و جلوگیری از شکلگیری انحصارات در بازار، اقدامات پشتیبانی خود را در اجرای موفق هدفمندی یارانه ها انجام می دهد. توافقنامه با بخش خصوصی، قیمتها ثابت میماند به گفته غضنفری در 22 استان معین نیز با 50 اتحادیه به ویژه اتحادیههای مرتبط با مواد غذایی و لوازم خانگی تفاهمنامههای همکاری امضا شده و یا در حال امضا است. وی در ادامه با اشاره به تفاهمنامههای مشترک با برخی انجمنهای تولیدی گفت: در این توافقات بر ثبات قیمتها تا پایان سال تاکید شده است. امضای تفاهمنامه سهجانبه در هفته جاری غضنفری افزود: این تعامل مشترک برای مراقبت بیشتر بازار عرضه و تقاضا با حضور آن دسته از اتحادیههای کشوری است که در بازار نقش کلیدی دارند که از جمله میتوان به حوزه های مواد غذایی، پوشاک و لوازم خانگی و مواردی این چنینی اشاره کرد. غضنفری حداکثر تسهیلات استانهای گروه اول را 500 میلیون ریال و استانهای گروه دوم را 300 میلیون ریال با کارمزد پایین اعلام کرد و گفت: پیشتر سقف تسهیلات 100 میلیون ریال اعلام شده بود که با هدف حمایت بیشتر از اصناف این اعتبار افزایش یافت. به گفته وزیر بازرگانی مجموع واحدهای صنفی دارای پروانه کسب در کشور یک میلیون و 800 هزار واحد است که در سال نخست 20 درصد صنوف انرژیبر (که حاملهای انرزی بیشترین سهم را در قیمت تمامشده محصولات آنها دارند) مشمول این تسهیلات میشوند. وی تصریح کرد: طبق دستورالعمل حمایت از اصناف، در سه ماه پایانی امسال 180 هزار واحد صنفی شامل 23 رسته صنفی انرژی بر تسهیلات دریافت میکنند و تسهیلات جدید در قالب اعتبار سال آینده تخصیص مییابد. وزیر بازرگانی افزود: در این ستاد آخرین اطلاعات تمامی استانهای کشور لحظه به لحظه رصد میشود و در سامانههایی که با این هدف طراحی شده هر لحظه میتوان موجودی و نرخها را از طریق رایانه رصد کرد. از طریق این سامانه میزان ثبت سفارش، واردات، صادرات حجم موجودیهای کف بازار و زیرکلید وزارت بازرگانی و بازرسیهای منجر به تشکیل پرونده، دیده میشود. در مورد گندم نیز ستاد مزبور میزان خرید گندم، موجودی و مواردی ازاین قبیل را لحظه به لحظه رصد میکند. بنا به گفته غضنفری وزارت بازرگانی مجموعهای از اطلاعات نوین را تدارک دیده تا هر لحظه اطلاعات بازار را مدیریت کند و علاوه براصناف که سیستم کنترلی ویژه خود را دارند، وزارتخانههایی همچون وزارت کشور نیز کنترلهای خاصی را انجام میدهند، سایر گروههای اجتماعی نیز به سبک و شیوه متناسب با نیاز خودشان کنترلها را اعمال میکنند. وی تاکید کرد: در صورت بروز هرگونه مشکل ناشی از بالا رفتن قیمت کالا در نقاط مختلف، بلافاصله سیگنالها از طریق سامانهها میرسد که مشخص میشود آیا مشکل ناشی از کمبود موجودی و یا عرضه است و یا اینکه قیمت مواد اولیه یا نرخ حمل و نقل افزایش یافته، در این زمان ماموران نظارت و بازرسی بلافاصله درمحل حاضر میشوند. این پیامها میتواند از طریق 124 نیز دریافت شود. تمام استانها مجهز به 124 هستند و حتی خود این تلفن تحت نظارت است. غضنفری تاکید کرد: با این وجود هماکنون 10 هزار بازرس مشغول فعالیت هستند که اگر نیازی به افزایش تعداد آنها در فضای هدفمندسازی باشد، این کار صورت میگیرد.
|
Posted: خطاب به زندانیان اعتصاب کننده جرس: میرحسین موسوی با انتشار پیامی خطاب به اعتصاب کنندگان از آنها خواست تا اعتصاب خود را بشکنند.وی در این پیام کوتاه خطاب به زندانیان اعتصاب کننده می گوید:"امروز دلبستگان به آزادی و عدالت و عظمت ایران، نگران سلامت شما هستند و امید آنکه شما با شکستن اعتصاب غذای خود در این روزهای یاد و یادآوری حماسهی حسینی، خانوادهها و همراهان جنبش سبز را از نگرانی نجات دهید."
نسرین ستوده، محمد نوریزاد، غلامحسین عرشی، رضا شهابی و آرش صادقی از جمله زندانیانی هستند که در اعتصاب غذا به سر میبرند و اوضاع جسمی همهی آنها وخیم گزارش شده است. به گزارش کلمه، متن کامل پیام میرحسین موسوی خطاب به زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر میبرند، به شرح زیر است: دوستان و همراهان در بند، ملت ما امروز بیش از همیشه از رنجها و فداکاریهای شما آگاه است. پیام ایستادگی شما را نسیم سبز آگاهی دهن به دهن و سینه به سینه به همهجای ایران عزیز رسانده است. امروز دوستداران ملت میدانند در این راه زنان و مردانی دلیر آمادهاند که تا آخرین نفس مقاومت کنند تا همچنان امید برای تحقق زندگی شایسته برای مردم زنده بماند. ترکیب کسانی که امروز در زندانها جان بر کف نهادهاند، قابل تأمل و عبرت است: زن و مرد و هنرمند و کارگر و حقوقدان و معلم؛ انسانهایی فرهیخته از هر صنف و طبقه و گروه و قشر. دوستان جان بر کف امروز دلبستگان به آزادی و عدالت و عظمت ایران، نگران سلامت شما هستند و امید آنکه شما با شکستن اعتصاب غذای خود در این روزهای یاد و یادآوری حماسهی حسینی، خانوادهها و همراهان جنبش سبز را از نگرانی نجات دهید. میرحسین موسوی |
جواد لاریجانی: سازمان ملل متحد دچار مرض و بیماری شده است Posted: جـرس: دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی می گوید: غرب و از جمله انگلیس پشتیبان درجه یک دیکتاتوری و دشمن شماره یک دموکراسی در کل منطقه خاورمیانه می باشند.
|
You are subscribed to email updates from جنبش راه سبز - همه گزارشها To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |