جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


فتنه واقعی ، گامی دیگر

Posted:

مهرداد نصرتی

 

پیش از این به کرات از فتنه نفوذ دشمنان اسلام در لباس مقدس این دین  گفتیم و نوشتیم .اینکه آیا هنوز گوش شنوایی هست یا نه یا اینکه آیا هنوز  سمپاتیک واقعی برای دین خدا مانده است یا نه و.....پاسخ به سئوالاتی  بسیار از این دست، بماند. آنچه از عهده امثال این قلم و زبان برمی آمد  همین بود که انجام شد و اینکه کسی متذکر می شود یا نه و یا اصلا قصدی بر  متذکر شدن هست یا نه بر عهده اصحاب قلم و سخن نیست. وظیفه آن بود که  هشدارها به موقع داده شود و با توجه به امکانات، تلاش حداکثری برای  تبیین شرایط انجام یابد .اعتقاد بر آن است که صاحب اين أيين خود بهترین  پاسدار برای محافظت از آن است و انسانها فقط مکلف به تکلیفند نه موظف به  کسب نتیجه.

 

    در اثنای فتنه نفود، از آنجا که دشمنان دین الهی در لباس همان دین به  فعالیت تخریبی می پرداختند، آنان دچار محدودیت هایی بودند و مهمترین شان  اینکه اگر مستقیما با فعالان دینی رو در رو می شدند خطر برملا شدن نیت  شان را بجان خریده بودند. این محدودیت باعث می شد که آن منافقان  وادار  شوند تا با فعالان دینی (که هویت اصیل آنها برای مردم تا حدودی مبرهن  بود) مدارا کنند یا حداقل با بهانه هایی غیر مرتبط با فعالیت های دینی  آنان به شکار آنها بروند.

 

    و اما در پروژه اخیر: در این پروژه بعنوان مقدمه و زمینه چینی برای آماده سازی اذهان عمومی جهت  برخورد با سنگرنشینان دین ، ادعای تلبس بدخواهان نظام و اسلام به لباس  دین مطرح و رسانه ایی می شود. در مسیر ایجاد فضای لازم جهت برخورد با قوی  ترین مانع بر سر راه آن منافقان ملبس به لباس دین ، جرم مبرز خود ایشان  فرافکنی شده و به جبهه مقابل اتیکت می شود .این تاکتیک از دو منظر برای  منافقان واقعی ذینفع است: اولا بنوعی دست فعالان واقعی مدافع دین در افشای چهره حقیقی منافقان  بسته می شود . چرا که با ادعای اخیر، تلبس مزّورانه اتهامی است که هر دو  سوی نبرد بر یکدیگر وارد می کنند لذا عملا کارکرد خود را در قشر خاکستری  که مستقیما تحت تاثیر رسانه های عمومی هستند از دست می دهد.ثانیا با این اقدام تا حدود بسیار قابل توجهی بازخورد های خبری حاصل از  برخورد مستقیم با فعالان مخلص دینی کنترل می گردد.

 

    زمینه سازی برای تعریف رسانه ای فتنه جدید حدود پنج الی شش ماه است که  آغاز شده و طبق معمول داده های مورد نیاز از طریق کانالهای خبری تسخیر  شده و نیز رسانه های قلم به مزد, روزانه به حوضچه افکار عمومی تزریق شده  است. به نظر می رسد طراحان پروژه های تخریب دین به این نتیجه رسیده باشند که  اکنون زمان مناسب برای هجمه اصلی فرا رسیده است . تجربه ثابت کرده ،  هرگاه پروژه ها به زمان اصلی اجرا نزدیک می شوند سهم رسانه ای آنها افزون  شده و به انحای متفاوت و با زبانهای رایج فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و حتی  اقتصادی با شدت تمام مورد تاکید قرار می گیرند.

 

    نکته حائز اهمیت که باید مدام به آن توجه کرد (و خطاهای تاکتیکی سابق که  منجر به از دست رفتن سهم تریبون  های عمومی شد را برای پیشگیری از تکرار  مد نظر قرار داد ) آن است که در اکثر این پروژه ها ، رسانه های عمومی،  ابزار اصلی هستند و بیشترین لطمه از بابت بی سهم ماندن کلام حقیقت از این  ابزار بر پیکره خسته ارزش ها وارد می گردد. رصد کردن فرآوری روزانه خبر، در مسیر تحقق این خواسته نامیمون گویای آن  است که این آخرین پروژه برای ایجاد فضای لازم جهت ریشه سوزی "دین " نیست  و ظاهرا عظمی جزم نتیجه خالص و مطلق نهایی را پیگیری می کند.

 

    آنچنانکه پیش از این نیز مطرح کرده ایم نگرش روشنفکر مابانه حاکم برمحیط  های آکادمیک و آموزش دیدگان آن خود بهترین کاتالیزور برای تحقق هدف  منافقان است .گرایشات سکولاریسم که اکنون می رود تا خود را بعنوان تنها  آلترناتیو مورد پسند این قشر معرفی کند دائما باعث می شود تا هجمه های ضد  دینی منافقان با بی تفاوتی و حتی مدد این قشر روبرو باشد.کمی انصاف موید  آن است که اینک گفتمان دینی بی یاورترین دوران خود را تجربه می کند حال  آنکه از منظرگاه ظاهری این گفتمان نسبت به قرون اخیر ماضی هرگز چنین سهم  فراوانی از تریبون را به خود ندیده است. 

 

  برای کشف و تکوین راهکارهای مبارزاتی متقابل با این پروژه شوم نیاز است  تا سمپاتیک های دینی فارغ از گرایشات و موضعات قابل صرف نظر (در چنین  شرایط حادی) گردهمایی های فکری داشته باشند و با آنالیز و سنتز موضوع به  موقع دست به عمل بزنند . حداقل اکتیواتور برای آنان می تواند این باشد که  هرگونه تعلل ،باعث خواهد شد تا اینان خود اولین قربانیان هجمه منافقان  باشند.

 

    از سوی منظر بیرونی هم آنچه به سادگی قابل پیش بینی است این است که از  این پس به کرات شاهد انگ هایی چون "منافق" و " صهیونیست نفوذی" و .... بر  پیشانی کسانی خواهیم بود که طی سالیان طولانی اعتقاد خود را به آرمانهای  دینی به اثبات رسانده اند . دامنه برچسب زنی ها براحتی می تواند حتی  بسیاری از مراجع تقلید ناهمرای با منویات منافقان واقعی را شامل شود. اگرچه اقرار می کنم در این زمانه مشتری چنین اخطارهایی بسیار کم شده و  بازار "دلسوزی واقعی برای گفتمان اصیل دینی" رکود بی سابقه ای را تجربه  می کند بناچار و حسب وطیفه آنچه در توان قلم های مقیّد بوده ، در حال  انجام است و تحصیل نتیجه قطعا بر ذمه هیچکس نیست ولی ای کاش آن معدود  کسانیکه هنوز امکان روشنگری عمومی دارند و دل نگران این آئین هستند به  قضیه با جدیت بیشتری توجه می کردند و حداقل برای ادای سهم پا به میدان  کارزار می گذاشتند.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

یازدهمین شماره نشریه دانشجو منتشر شد

Posted:

 جرس: یازدهمین شماره "نشریه دانشجو" ویژه آخر آذر ماه با تلاش تعدادی از دانشجویان تهیه و منتشر شد.  

به گزارش دانشجو نیوز، یازدهمین شماره این نشریه شامل مطالب دانشجویی منتشر شده در روزهای اخیر است. در صفحه اول این نشریه فراخوان چهار تشکل مدنی برای گراميداشت سالروز تولد ضيا نبوی آماده است.

دیگر مطالب منتشر شده در این نشریه دو صفحه ای عبارنتد از: احضار مهدی تاجیک به زندان اوین، احضار گسترده دانشجویان امیرکبیر به کمیته انضباطی، تجمع مردم کرمانشاه بر مزار کیانوش آسا در روز عاشورا، انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر: دانشگاه زنده است، احضار و بازجویی غیر قانونی از ۳۰ تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر توسط حراست، احضار ۱۳تن از دانشجویان دانشگاه شهرکرد به کميته انضباطی و پیام میرحسین موسوی به زندانیان اعتصاب کننده.

همچنین آمده است افراد علاقمند به دریافت این نشریه از طریق ایمیل و یا دانشجویان داوطلب برای پخش این نشریه در نقاط مختلف می توانند برای هماهنگی با آدرس زیر تماس برقرار کنند و برای ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در مورد این نشریه می‌توان با ایمیل ذکر شده مکاتبه کرد.

khabarname.daneshjoo@gmail.com  

 

 

 

گمانه زنی ها از قریب الوقوع بودن آغاز فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانه ها خبر می دهد

Posted:

مسئولان بانكی تا آخرین ساعات امشب در بانك‌ها می‌مانند

جرس: درحالی که گمانه زنی ها آغاز طرح هدفمندی یارانه ها را از شامگاه شنبه ٢٧ آذرماه اعلام کرده و برخی مقامات و منابع نیز از احتمال آغاز طرح و رها سازی قیمت ها خبر داده بودند، اعلام همزمانِ سهیمه بنزین دی ماه برای شهروندان، مجددا از احتمال تعویق مجدد آغاز طرح خبر می دهد.


این درحالیست که معاون اقتصادی بانك مركزی امروز از "افزایش ساعات فعالیت بانك‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها" خبر داده و گفته است: از آنجا كه احتمال اجرای این قانون از فردا وجود دارد، مسئولان بانكی تا آخرین ساعات امشب در بانك‌ها می‌مانند.


از سوی دیگر، خبرآنلاین به نقل از رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، از سهمیه جدید خودروهای شخصی برای دی ماه خبر داد و همزمان بر اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا پایان این هفته تاکید کرد.


معاون اول رئیس دولت نیز، در جریان مراسم معارفه سرپرست وزارت خارجه، این ماه را ماه آغازین اجرای این قانون در کشور دانست. رئیس کارگروه ویژه کنترل بازار در حالی تاکید دارد در همین ماه و در آینده ای بسیار نزدیک، اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمتها آغاز می‌شود که پیش از این نیز در تیرماه امسال وی از آغاز شمارش معکوس برای اجرای این قانون خبر داده بود.


این در حالی است که دولت با اختصاص سهمیه ۵٠ لیتری سوخت برای دی ماه امسال سعی دارد تا از مشکلات احتمالی ناشی از اجرای این قانون و آزادسازی قیمت بنزین پس از اعلام رسمی آن را بکاهد.


برخی کارشناسان در خصوص بنزین معتقدند که بیشترین گمانه ها به سمت عرضه بنزین دو نرخی است و این حکایت از زمانی مطرح شد که دولت در یک طرح ضربتی تلاش کرد تا تمام جایگاه های بنزین و گازوئیل را به سیستم پرداخت سه نرخی بنزین مجهز کند.
گفتنی است این مسوولیت که بر عهده شرکت ملی پخش فراورده های نفتی گذاشته شده، به گفته مدیرعامل این شرکت اکنون به اتمام رسیده و از این پس جایگاه های بنزین سراسر کشور این امکان را دارند که در یک زمان قیمت بنزین را به سه نرخ مختلف محاسبه کنند.اما حدس و گمان ها در خصوص نحوه سه نرخی عرضه شدن بنزین به اینگونه است که دولت در تلاش است تا بنزین را با دو نرخ ۴٠٠ تومان و به صورت سهیمه ای و نرخ بیش از ۶٠٠ تومان و به نرخ آزاد عرضه کند. در صورت تحقق این احتمال، بنزین از این پس به دو نرح یارانه ای و نیمه یارانه ای توزیع می شود اما نرخ سوم مربوط به بنزین ۱٠٠تومانی است که هنوز در کارت بسیاری باقی مانده است.براین اساس پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها تا زمانیکه بنزین ۱٠٠ تومانی در کارت متقاضی باقی مانده باشد به نرخ سهمیه ای مبلغ بنزین را پرداخت خواهد کرد و پس از آن قیمت بنزین اما با سهمیه ای مشخص به نرخ ۴٠٠ تومان عرضه خواهد شد و پس از اتمام این سهمیه نرخ آزاد آن از متقاضی دریافت خواهد شد.


مسئولان بانكی تا آخرین ساعات امشب در بانك‌ها می‌مانند
همزمان معاون اقتصادی بانك مركزی در گفت‌وگو با فارس، ضمن تشریح جزئیات جلسه ویژه روز شنبۀ مسئولان بانكها در بانك مركزی از افزایش ساعات فعالیت بانك‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفت: از آنجا كه احتمال اجرای این قانون از فردا وجود دارد، مسئولان بانكی تا آخرین ساعات امشب در بانك‌ها می‌مانند.


حسین قضاوی در واكنش به برخی اظهارات مبنی براینكه آیا جلسه ویژه صبح امروز بانك مركزی با مسئولان بانكی به معنای آزادسازی قیمت‌ها از امشب است، اظهار داشت:‌ همه چیز منوط است به مصاحبه آقای رئیس جمهور در صدا و سیما؛ درصورتی كه ایشان امشب دستور آزادسازی قیمت‌ها را صادر كنند، سیستم بانكی آمادگی همكاری‌های لازم را برای این كار خواهد داشت.


وی ضمن اشاره به جلسه امروز صبح در بانك مركزی، افزود:‌ هدف از این جلسه بازبینی آمادگی‌های مخفی سیستم بانكی در روزهای اخیر بود؛ طبق این جلسه قرار شد كه امشب تا دیرهنگام تمامی ستادهای تشكیل شده در بانك‌ها با آمادگی لازم در بانك‌ها حضور داشته باشند.


معاون اقتصادی بانك مركزی در خصوص هدف از حضور مسئولان ستادی در بانك‌ها تا ساعات پایانی امشب، گفت: با این امر مسئولان می‌توانند براساس تصمیم‌گیری های رئیس جمهور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند تا از فردا خدمت رسانی به مردم با توجه به شرایط احتمالاً جدید باشد.


قضاوی اضافه كرد:‌ چه امشب و چه در آینده نزدیك‌تر كه آقای رئیس جمهور آزادسازی قیمت‌ها را اعلام كند، بانك مركزی آمادگی لازم را دارد كه در جهت خدمت‌رسانی و ارائه تسهیلات بانكی و تسهیل مبادلات اقتصادی خدمات خود را ارائه دهد.

گفتنی است محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، امروز در جمع خبرنگاران ضمن اعلام سهمیه بنزین ویژه و علی‌الحساب حمایتی دولت در دی ماه گفته است: هفته جاری هفته آماده كردن زمینه برای هدفمند كردن یارانه‌ها خواهد بود.


با تمام گمانه زنی ها در مورد زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، محمود احمدی نژاد گفته است شنبه ۲۷ آذر در گفت وگوی مستقیم تلویزیونی به تشریح مسائل مهم کشور و موضوع هدفمند کردن یارانه ها خواهد پرداخت.
 

مخالفت با خلافت موروثی و بیعت زوری

Posted:

آذر اهورائی

 

در طی حضور علنی و خیابانی جنبش سبز، مردم در اثناء تظاهرات و اعتراضات خود به مناسبتهای مختلف شعارهای متنوعی را در مخالفت با رفتارهای ناشایست دولت کودتا و رهبری نظام مطرح کردند. برخی از این شعارها از سوی رهبر نظام و به تبع او از سوی خود فروختگان و مزدوران و بلندگوهای طرفدار و وابسته به وی مورد تفسیر و تحریف و دستاویزی برای حمله و تهاجم به جنبش سبز قرار گرفت.

 

 شعارهائی مثل "جمهوری ایرانی" و "نه غزه نه لبنان" که از سوی برخی از مردم در این تظاهرات ها داده شد وهیچ ربطی هم به رهبران جنبش نداشت، به دو منظور مورد سوء استفاده تبلیغاتی و جنگ روانی حاکمیت برعلیه رهبران جنبش قرار گرفت؛ نخست برای جلوگیری از ریزش و ایجاد شکاف در جبهه اصولگریان پیرو رهبری و حامی دولت و دوم برای ایراد فشار سیاسی و تبلیغاتی و روانی بر روی رهبران جنبش سبز جهت اعلام تبری از این شعارها به منظور ایجاد شکاف و ریزش در جبهه  مقابل. اما رهبران جنبش با آگاهی از این ترفند در دامی که در مقابل آنها پهن شده بود نیفتاده و با زیرکی آنرا دور زده و مکر رهبرنظام را به خودش بر گردانیدند. در میان شعارهای مطرح شده از سوی مردم شعار برعلیه مجتبی خامنه ائی و افشای نقش او در کودتای انتخاباتی  و توطئه وی برای چنگ انداختن بر منصب رهبری با مضمون "مجتبی بمیری رهبری را نبینی"، یکی از شعارهای مطرح و پر طرفداری بود که  به طور مرتب و مکرر از سوی مردم در این تظاهرات سر داده می شد. اما این شعار عمدا از سوی رهبر نظام و بلند گوهای طرفدار او مورد تجاهل و تغافل و نشنیدن واقع شد و در مورد آن سکوت محض اختیار گردید و این سکوت دلیلی جز بر تایید محتوا و رضایت رهبر نظام از طرح آن ولو در قالب اعتراض خیابانی نبود.

 

او به این طریق توانست پروژه رهبری فرزند خود را بصورت تدریجی و گام به گام محقق کند. در گام اول با طرح این موضوع به صورت غیر مستقیم و در قالب ابراز مخالفت از دهان مردم قبح آن در جامعه ریخت و  در گام دوم عکس او در مکانهائی مثل سپاه وبسیج و برخی نهادها درکنار عکس رهبر نصب شد و در گام سوم نام او بعنوان مجتهد مطرح و برای او درس خارج فقه برقرار  گردید و در گام چهارم نام او از دهان برخی افراد منصوب و وابسته به رهبر و نمایندگان دست نشانده وی در مجلس خبرگان بعنوان فرد شایسته برای رهبری مطرح خواهد شد و بالاخره با اماده شدن اذهان جامعه و سرکوب مخالفتها و اعترضها در گام نهائی این امر به دستور رهبر به طور رسمی به تصویب مجلس بی اختیار خبرگان رهبری خواهد رسید.

 

برای اولین بار معاویه با تمسک به شیوه های مزورانه  خرید رای با زر و گرفتن بیعت به زور و استفاده از شیوه فرعونی النصر بالرعب؛ توانست تا منصب خلافت را از آل علی غصب و آنرا در خاندان خود موروثی و خلافت را به سلطنت تبدیل و آنرا برای همیشه از سیره پیامبر و خلفای راشدین منحرف و خارج کند و این عمل عامل اصلی قیام امام حسین بر علیه حکومت یزید بود؛ قیامی که توسط علویان بر علیه حکومت های امویان و عباسیان و سلجوقیان در طول تاریخ ادامه یافت تا در نهایت به برپائی حکومت فاطمیان در مصر و صفویان درایران منجر شد. اما از آنجا که ایرانیان که از دیرباز جویای آزادی و تشنه عدالت علوی بودند و آرمان گمشده خود را در تشیع صفوی و در سلطنت استبدادی و موروثی نیافتند؛ سرانجام با بر پائی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی نظام استبداد سلطنتی را واژگون و جمهوری اسلامی را جایگزین آن نمودند.

 

حال چگونه به چنین مردمی که همه آرمانهای تاریخی خود در دست یابی به آزادی و عدالت از قیام امام حسین تا بحال را در جمهوریت این نظام متبلور می بییند و در طی مبارزات خونین خود در طول تاریخ دست رد به اشکال مختلف بر سینه نظامهای جور تحت نام خلافت اسلامی و امامت شیعی زده اند تا در نهایت به نظام جمهوری اسلامی رسیده اند؛ می توان گفت که باز هم  مجددا زیر بار یک حکومت وارثتی و سلطنتی و استبدادی تحت عنوان اسلامی و ولائی بروند؟  گام اول برای رسیدن به این منظور این است که در اذهان مردم مشروعیت جمهوریت نظام را زیر چتر و عبای اسلامیت آن ببری و اسلامیت را ارجح و مقدم بر جمهوریت قرار دهی و در گام دوم مشروعیت جمهوریت نظام را محل شک و تردید و تزلزل و منازعه و در زیر علامت سوال قرار دهی و اسلامیت را امری اصلی و ثابت و ماهوی و بعنوان جوهر و روح نظام و در مقابل جمهوریت را امری فرعی و ظاهری و متغیر و عارضی و ثانوی و بعنوان زینت و دکور نظام معرفی و قلمداد کنی و در گام سوم با گرفتن بیعت زوری و در شکل جدید و پیشرفته ان یعنی با برگزاری انتخابات صوری و فرمایشی و تقلبی آن را محقق کنی.

 

اینها روشهای ریاکارانه و مزورانه و مکارانه ائی است که هم یزید و معاویه و هم آقای خامنه ائی و فرزندش از آن برای موروثی کردن خلافت و منصب رهبری در خاندان خود استفاده جسته اند. برگزاری انتخابات صوری و فرمایشی و تقلبی با استفاده از حربه نظارت استصوابی و حکمیت شورای نگهبان منصوب رهبر؛ شکل جدید و پیشرفته همان روش گرفتن بیعت با حربه زر و زور و تزویر توسط معاویه و یزید است و سرکوب مخالفان با تمسک به حربه النصر بالرعب شیوه مشترک هر دو حکومت در رسیدن به مقصود برای خواباندن شتر خلافت بر در خانه خویش و موروثی کردن آن در خاندان خود و جلوگیری از رفتن آن به در خانه دیگری است؛ شیوه ائی که برای نخستین بار حضرت امام حسین با قیام تاریخی خود و با نثار جان و خون خود و  خاندان و یارانش دست رد بر سینه آن زد و ملت ایران نیز با اقتدا به او و با برپائی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی و با نثار خون هزاران شهید درپای آن برای همیشه به این شیوه مزورانه و زورمندانه حکومت به نام اسلام "نه" گفته است.

 

اکنون باز این چه شورش است که در خلق عالم است ؟ اکنون بار دیگر محرم است؛ ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه شکست شیوه فرعونی و یزیدی النصر بالرعب و شکست شیوه طاغوتی حکومت سلطنتی و استبدادی و موروثی به نام دین و شکست شیوه اهریمنی کسب مشروعیت و مقبولیت به روش گرفتن بیعت به زور و خرید رای با زر و برگزاری انتخابات فرمایشی و تقلبی با نظارت و حکمیت خودفروختگان و از خدا بیخبران و دین به دنیا فروشان.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

تظلم خواهی هدی صابر: قضاقوه ندارد؛ نه مرجعی برای رجوع مانده و نه متنی برای استناد

Posted:

خطاب به مهندس عزت الله سحابی و دکتر ناصر کاتوزیان
 جرس:  به گفته هدی صابر«قضا» قوه ندارد؛ نه مرجعی برای رجوع مانده و نه متنی برای استناد. هدی صابر فعال ملی مذهبی در  تظلم خواهی  خود خطاب به مهندس عزت الله سخابی و دکتر ناصر کاتوزیان می نویسد:" در این شرایط من نیز به مانند بسیاری از هم‌بندیان در 350، «محبوس»ام. هم‌بندیانی که برخی از آنان همچون اعضای حزب مشارکت، کارگزاران، نهضت آزادی، جنبش مسلمانان مبارز، و جریان‌های دانشجویی چون تحکیم و ادوار تحکیم، گروگان تشکیلاتی محسوب می‌شویم.در همین حال، تعدادی از هم‌بندیان به اتهام محاربه و تنی چند به اتهام‌های دیگر، زیر حکم اعدام‌اند. جای توجه است که یکی از رؤسای شعبه مسئول صدور احکام در دادگاه انقلاب به برخی از هم‌بندیان تصریح کرده است که «80 درصد زندانیان بند 350 بی خودی در زندان هستند».

 

وی در ادامه می گوید:"در بندی به سر می‌برم که وضعیتی بهتر از بسیاری از زندانیان دارم!! هم‌بندیانی که به اتهام یک بار حضور در اجتماعات خیابانی به 3 تا 6 سال زندان و به جرم دریافت یک ایمیل و پاسخ به یک تماس تلفنی، به اشد مجازات محکوم شده‌اند. احکامی که به طور عمده توسط بازجوها و سربازجوها تعیین می‌شود و شعب، آن را تأیید می‌کنند. همچون حکم بدوی عماد بهاور عضو جوان نهضت آزادی ایران به مدت 10 سال که در نوع خود هم هشدار به جوانان مایل به کار سیاسی است و هم تصفیه حساب تاریخی با نهضت آزادی.


دو بزرگوار سپیدموی و چروک‌چهره؛ در حالی که دستگاه «قضا» را، اراده‌های امنیتی و نظامی احاطه کرده‌اند، از شما انتظار اقدام، نامنتظر است. لیک انتظار آگاهی‌بخشی و تکاپو برای حراست از «جان»های در خطر «عدم» و عمرها و فرصت‌های هم‌بندیان و نیز دیگرانی که به جرم حمل «اندیشه» در دیگر زندان‌های کشور به سر می‌برند، برقرار است. هم چنان که سنت دیرینه‌تان بوده است.

 

 

به گزاذش جرس،متن کامل نامه تظلم خواهی هدی  صابر به شرح زیر است:

 

 

 

به نام یکتای ناظر و صبور

جناب آقای مهندس عزت الله سحابی، شاخص فکری جریان پیشینه دار ملی مذهبی و

جناب آقای دکتر ناصر کاتوزیان، ارشد جامعه مستقل حقوقی ایران

با سلام و وقت بخیر؛

نوع انسان، در ذات خود «راجع» است و اهل رجوع؛ رجوع به «او»، «رجوع به «متن» و رجوع به «هم نوع».

«او» منتشر است و در دسترس و بس نزدیک. و به اعتبار این انتشار و نزدیکی، رجوع به او بس ساده و آسان: «اگر رابطه‌داران با من، از من پُرسَندَت بگو نزدیکم، نزدیک». «او» رابطه، قرار و گفتار را بس سهل ساخته است و سهل‌تر آنکه او در هر بار مراجعه ما و طرح مطلب، با زبان یا بی‌زبان، از کل و جزء موضوع باخبر است.

اما انسان به صفتِ اجتماعی بودن و قراردادی بودن، در ذیل رابطه با او، به «هم‌نوع» هم نیازمند است و هم به «متن»ی برای رجوع. انسانِ حق از کف داده، مضاف بر آنها، به مراجعه به یک مرجع «قانونی» نیز محتاج است.  در شرایط اکنونینِ میهن ما، نه مرجعی برای رجوع مانده و نه متنی برای استناد. سال سال‌هاست که نه «قضا» قوه دارد و استقلال، و نه قانون از موجودیت، مجرا و اثربخشی، برخوردار. قانون اساسی به عنوان مادر قوانین، مدیدمدتی است که چادر شرم و خجلت بر سر کشیده است. قدرت سرسختِ بی‌مهار، نه متنی باقی گذاشته است و نه مرجعی.

در این غیبت و خلاء، شما دو سپیدموی را برای رجوع برگزیدم. نه به صاحبان «عناوین» رسمی قضایی قدرت مستقر مراجعه، و نه به مراجع بین‌المللی و نهادهای شناخته شده و رسمی پیگیر حقوق انسان‌ها که این نظام نیز عضو آنهاست، روی کرده‌ام. به دو ایران‌خواهِ مصدقی، یکی چند باره زندانی آن نظام و این نظام و دیگری، معترض به زخمی شدن «احقاق» حقوق در آن دوران و این دوران.

ارجمندان، پس از چند ماه دم نزدن، نگفتن و ننوشتن، امروز را برای مراجعه به شما برگزیدم؛

-  16 آذر روز پاسخ خونین به اعتراض ضداستبدادی – ضداستعماری دانشگاه پس از کودتای امپریالیستی – ارتجاعی علیه نهضت ملی ایران و مصدق بزرگ

-  اول محرم سرفصل سترگ احقاق و اصلاح به پرچمداری درخشان حسین (ع)

-  و آستان روز جهانی حقوق بشر (19 آذر – 11 دسامبر)

در پی چهار ماه و نیم نگفتن و ننوشتن و نخواستن تلفن و ملاقات حضوری و مرخصی و آزادی مشروط برغم سپری کردن 34 ماه از 66 ماه حکم «ادعایی»؛ کوتاه و مقطع به بیان یک سیر، اکتفا می‌کنم:

● در هفته اول تیر ماه 89 در پی تماس‌های تلفنی از دادگاه انقلاب با همسر و فرزندم و گویش تحکمی این پیغام که «به صابر بگویید برای اجرای حکم و رفتن به زندان به دادگاه انقلاب مراجعه کند»، با پیغام‌گذار که شماره‌اش بر صفحه تلفن همراه همسر و فرزند، نقش نینداخته بود، تماس گرفتم. در تماس با شعبه 6 اجرای احکام مستقر در دادگاه انقلاب، خود را معرفی و خواهان توضیح موضوع شدم. گوشی به فرد دیگری واگذار شد و وی به طور آمرانه و با لحنی «اربابی» به من گفت: «به شعبه 6 اجرای احکام مراجعه کن تا به زندان بروی». پرسیدم برای اجرای چه حکمی؟ پاسخ داد برای اجرای حکم قبلی‌ات. عنوان کردم شما نمی‌توانید یک نفر را از پرونده جمعی (پرونده 15 نفره ملی – مذهبی مربوط به حکم سال 1382) جدا کرده و به زندان ببرید. او با لحن سخیفی گفت «از کجا می‌دونی بقیه رو احضار نکردیم؟». من سپس گفتم اگر بقیه را احضار کرده بودید من حتما مطلع می‌شدم و نیز تصریح کردم که حکم را باید به من ابلاغ کنید. او پاسخ داد: «همین که بهت می‌گم حکمه». به وی گفتم مؤدب صحبت کن. من با شما مؤدبانه صحبت می‌کنم، نباید مرا «تو» خطاب کنی. وی با لحنی رهاتر از قبل گفت: «خیلی لفظ قلم صحبت می‌کنی». باز به او یادآوری کردم که حکم باید به من یا وکیل ابلاغ شود. باز تصریح کرد که: «همین که بهت می‌گم حکمه». پرسیدم چرا مکتوب نه؟ گفت «نمی‌توانم بگویم». در این کشاکش، گوشی را بر تلفن کوفت. مجدداً تماس گرفتم. خود را معرفی کردم و گفتم در شعبه فرد مؤدب‌تری نیست که به پرسش من پاسخ گوید؟ دوباره گوشی به تلفن کوبیده شد. بدیهی بود که حق ذاتی من ایحاب می‌کرد تا بدون رؤیت حکم به زندان نروم. به فاصله دو روز بعد آقای محمد شریف وکیل محترم اینجانب به شعبه 6 اجرای احکام مراجعه و پیگیر موضوع شد. به آقای شریف به طور مبهم چنین عنوان شد که حکم موکل شما هست و باید به زندان برود. وکیل محترم درخواست رؤیت حکم را مطرح می‌کند که حکمی ارائه نمی‌شود. آقای شریف تصریح می‌کند که حکم باید به موکل من ابلاغ «واقعی» شود و وی پس از امضای آن به زندان برود. به وکیل عنوان می‌شود که ما حکم را به موکل ابلاغ می‌کنیم.

●  در فاصله هشتم تیرماه (روز مراجعه وکیل) تا اول مرداد ماه در انتظار ابلاغ حکم بودم. اما در این فاصله به جای ابلاغ حکم و امکان استفاده از فرصت سه روزه برای معرفی خود به زندان، دوبار تیم عملیاتی برای دستگیری من به دفتر محل کارم اعزام شد که چون در دفتر حضور نداشتم، دستگیر نشدم. پس از گذشت حدود یک ماه فضای روانی امنیتی – پلیسی برای خود، خانواده و همکارانم، در روز شنبه دوم مرداد ماه در خیابان به وسیله چند اتومبیل محاصره و توسط تیم عملیاتی دستگیر شدم. در بدو امر از سرتیم عملیاتی حکم جلب را درخواست کردم. وی یک تکه کاغذ در ابعاد 3 در 6 سانتیمتر بدون سربرگ و امضاء و کاملاً غیرقانونی – غیررسمی برای مدت 20 ثانیه با دست خود به رؤیت من رساند. در آن تکه کاغذ چنین نوشته شده بود:

«هدی صابر از تاریخ 25 خرداد 89 مخفی شده، او را از محل اختفای خود دستگیر کنید»!!!

بدین ترتیب یک هفته قبل از تماس دادگاه انقلاب با همسر و فرزندم دستور دستگیری من به تیم عملیاتی ابلاغ شده بود! همان لحظه برایم مشخص شد که «حکم»ی در کار نیست و چون گذشته، «اراده»ای بر دستگیری من قرار گرفته است.

● پس از مدتی، قبل از رسیدن به زندان اوین، سرم را بر پشتی صندلی جلوی اتومبیل قرار دادند و پس از ورود به اوین مرا با چشم‌بند به زندان «2 الف»، زندان اختصاصی سپاه پاسداران تحویل دادند. اگر حکمی برای «اجرا» در کار بود، چه نیازی به عملیات ربایش و تحویل به زندان 2 الف؟

پس از تحویل به 2 الف، بدون تفهیم اتهام مورد بازجویی قرار گرفتم. پس از 4 روز و در پی 5 جلسه بازجویی، عصر روز چهارشنبه 6 مرداد ماه در شرایطی که خانواده‌ام هیچ اطلاعی از وضعیت من نداشتند، در یک اقدام نمایشی مرا با چشم‌بند به قرنطینه زندان اوین فرستادند. نام و مشخصاتم در قرنطینه ثبت و کاردکس تهیه شد. در قرنطینه فرصت یافتم تا با همسر و فرزندان، برادران و خواهران و وکیل تماس بگیرم و آنها را از وضعیت خود مطلع کنم. اما تنها به فاصله دو ساعت بعد، مراقبی از زندان 2 الف به قرنطینه آمد و در یک اقدام کاملاً غیرقانونی و ارادی و تنها با یک «دست‌نویس» مرا به 2 الف انتقال داد. جالب آنکه افسر نگهبان وقت قرنطینه (ساعت 30/20 چهارشنبه 6 مرداد) به مراقب تذکر داد که این درخواست رسمی نیست و غیرقانونی است و امکان انتقال متهم وجود ندارد. مهم آن که کامپیوتر قرنطینه نیز ترخیص مرا پاسخ نمی‌داد. تا آنکه در این کشاکش، فردی به افسر نگهبان گفت: «مراقب از 2الف آمده و متهم را باید به آنها بدهی». با سکوت و پذیرش افسرنگهبان قرنطینه من دوباره با چشم‌بند و با سرعت سرسام‌آور اتومبیل، شبانه به 2الف منتقل شدم و دریافتم که این انتقال نمایشی فقط برای پایان دادن به بازتاب‌های رسانه‌ای دستگیری ناشی از ابراز نگرانی‌های همسر و خانواده‌ام بوده است.

توضیح آنکه در روز دوشنبه چهارم مرداد مرا از 2 الف به دادسرای اوین بردند تا حکم را رؤیت کنم. پس از هفتاد دقیقه انتظار با چشم‌بند، اساساً حکمی موجود نبود تا به من ارائه شود و مجدداً به سلول بازگشتم.

پس از انتقال از قرنطینه به 2 الف دوباره تحت بازجویی قرار گرفتم و پس از پانزده روز در تاریخ 17 مرداد به بند 350 منتقل شدم.

● در طول مدت 135 روز بازداشت، تاکنون امکانی برای دیدار با وکیل نداشته و وکیل نتوانسته است به زندان راه یابد.

پس از چند هفته «صورت‌وضعیت» خود را مانند دیگر هم‌بندیان درخواست کردم تا آنکه با دریافت یک صورت‌وضعیت مخدوش به طور روشن مشخص شد که ابتدا دستگیر شده و سپس با فشارهای خاص حکم «مجعول» را که نه خود و نه وکیل رؤیت کرده‌ایم، برایم تدارک دیده‌اند.

● در همان صورت‌وضعیت، جدا از آنکه مدت بازداشت سال‌های 79 و 80، کم محاسبه شده است؛ مدت 16 ماه (480 روز) بازداشت در حدفاصل اسفند 82 تا خرداد 84 نیز که به همراه دوستان رضا علیجانی و تقی رحمانی در زندان دو الف به سر می‌بردم، منظور نشده است.

با احتساب زمان‌های مورد اشاره تا به امروز 34 ماه از 66 ماه حکم «ادعایی» مربوط به پرونده ملی – مذهبی را سپری کرده‌ام. گرچه درخواست آزادی نیم‌مدت (مشروط) ارائه نکرده‌ام.

جدا از همه این توضیحات در 27 خرداد 1384 ما سه نفر را به عنوان «مرخصی» از زندان 2 الف بیرون فرستادند و از آنجا که طبق قوانین مدت مرخصی نیز جزء ایام حبس محسوب می شود، مدت زمان حکم مورد ادعا، از اساس پایان یافته است.

● در طول مدت بازداشت اخیر، «دادستان» نه به وکیل پاسخ‌گو بوده است و نه به خانواده.

بدین ترتیب به مانند قبل، باز ما «گروگان»ایم و «اراده»ای بر نگهداشتن استوار است. در سیر بازجویی‌ها در 2 الف، زمانی که به دستگیری‌ام اعتراض کردم، دو بار توسط دو بازجو چنین عنوان شد که: «اگر به اجرای احکام مراجعه کرده بودی، به زندان نمی‌آمدی». اما این پاسخ، ادعایی بیش نبود. یک هفته قبل از احضار من، حکم دستگیری غیرقانونی‌ام به تیم عملیاتی، ابلاغ شده بود و مراجعه‌ام به دادگاه انقلاب، تنها کار تیم عملیاتی را راحت می‌کرد.

در این شرایط من نیز به مانند بسیاری از هم‌بندیان در 350، «محبوس»ام. هم‌بندیانی که برخی از آنان همچون اعضای حزب مشارکت، کارگزاران، نهضت آزادی، جنبش مسلمانان مبارز، و جریان‌های دانشجویی چون تحکیم و ادوار تحکیم، گروگان تشکیلاتی محسوب می‌شویم.

در همین حال، تعدادی از هم‌بندیان به اتهام محاربه و تنی چند به اتهام‌های دیگر، زیر حکم اعدام‌اند.

جای توجه است که یکی از رؤسای شعبه مسئول صدور احکام در دادگاه انقلاب به برخی از هم‌بندیان تصریح کرده است که «80 درصد زندانیان بند 350 بی خودی در زندان هستند».

بدین ترتیب در بندی به سر می‌برم که وضعیتی بهتر از بسیاری از زندانیان دارم!! هم‌بندیانی که به اتهام یک بار حضور در اجتماعات خیابانی به 3 تا 6 سال زندان و به جرم دریافت یک ایمیل و پاسخ به یک تماس تلفنی، به اشد مجازات محکوم شده‌اند. احکامی که به طور عمده توسط بازجوها و سربازجوها تعیین می‌شود و شعب، آن را تأیید می‌کنند. همچون حکم بدوی عماد بهاور عضو جوان نهضت آزادی ایران به مدت 10 سال که در نوع خود هم هشدار به جوانان مایل به کار سیاسی است و هم تصفیه حساب تاریخی با نهضت آزادی.

دو بزرگوار سپیدموی و چروک‌چهره؛ در حالی که دستگاه «قضا» را، اراده‌های امنیتی و نظامی احاطه کرده‌اند، از شما انتظار اقدام، نامنتظر است. لیک انتظار آگاهی‌بخشی و تکاپو برای حراست از «جان»های در خطر «عدم» و عمرها و فرصت‌های هم‌بندیان و نیز دیگرانی که به جرم حمل «اندیشه» در دیگر زندان‌های کشور به سر می‌برند، برقرار است. هم چنان که سنت دیرینه‌تان بوده است.

با امیدواری و دست فِشاری از راه دور

دوست‌دار و بس احترام‌گذار

هدی صابر

عضو خانواده ملی – مذهبی

16 آذر 1389

ادامه تخریب خانه های کارگران در رباط طرق مشهد: ٣ خانه دیگر بامداد فردا تخریب می شوند

Posted:

جرس: به گزارش خبرنگار جرس از مشهد در ادامه تخریب و تصرف غیرقانونی خانه های مردم فقیر در رباط طرق مشهد، شهرداری آن شهر امروز شنبه ٢٧ آذرماه، حکم تخریب سه خانه مسکونی دیگر را صادر کرد و اعلام کرد تا ساعت ۴ صبح روز یکشنبه ٢٨ آذر این خانه ها باید تخلیه شوند.


بر اساس این گزارش، مردم فقیر این محله که از کمترین درآمد برخوردارند اعلام کرده اند که فردا صبح اجازه تخریب خانه های هم محله ای هایشان را نخواهند داد و با ماموران شهرداری مشهد مقابله می کنند.


با توجه به خشونت ماموران شهرداری در موارد پیشین ، احتمال درگیری شدید بین مردم و ماموران شهرداری وجود دارد.


گفتی است در موارد گذشته زنان و کودکان مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و بسیاری از مردان این محله نیز بازداشت شده اند.


بنا به این گزارش، پیش از این نیز شهرداری مشهد دهها خانه این محله را در حالی که صاحب های قانونی آن خانه ها در آنها سکونت داشتند ، به صورت غیر قانونی تخریب کرده بود.


مسئولان شهرداری مشهد بارها در و در جلسات متعدد با ساکنین این محل و برخی نمایندگان مجلس ، قول داده بودند که به تخریب غیرقانونی خانه های مردم پایان دهند.


درحالی شهرداری مشهد خانه های در حال سکونت کارگران و کشاورزان فقیر محله رباط طرق مشهد را تخریب می کند که این خانه ها به صورت قانونی متعلق به مردمی است که از حدود سی سال پیش در انها ساکن هستند.
شایان ذکر است این زمینها آستانه ای میباشد که به صورت ٩٩ ساله از طرف آستان قدس به مردم اجاره داده شده است. با این حال و علی رغم مخالفت شدید آستان قدس رضوی و تذکر و پیگیری برخی نمایندگان مشهد و تهران به ویژه احمد توکلی و عفت شریعتی ، شهرداری مشهد به بهانه ساختن پارک به تخریب خانه ها و تصرف عدوانی این زمینها اقدام کرده است.
با توجه به عبور کمربندی جدید مشهد از نزدیکی محله رباط طرق مشهد ، این زمینها در چند سال آینده ارزش زیادی خواهد یافت و با توجه به سابقه زمینخواری در شهرداری ، نیروی انتظامی و برخی قضات دادگاه عمومی مشهد در سالیان گذشته ، گفته می شود این اصرار عجیب شهرداری برای ساختن پارک بر روی خرابه خانه های مردم با هدف زمیخواری در چند سال آینده می باشد.

 

برگزاری اولین مراسم سالگرد آیت الله منتظری در پاریس

Posted:

توسط دانشجویان و علاقه مندان

جرس: اولین مراسم سالگرد درگذشت مرحوم آیت الله العظمی منتظری، امروز شنبه ۱٨ دسامبر (٢٧ آذر ماه) در پاریس برگزار می شود.


بنا به گزارش منابع خبری جرس، در این مراسم که توسط جمعی از علاقه مندان آن مرجع مردمی برگزار خواهد شد، حسن یوسفی اشکوری، نویسنده و پژوهشگر دینی، به سخنرانی خواهد پرداخت .


بر اساس این گزارش، در طول مراسم فوق، فیلمی از مصاحبه ها و سخنان آن مرجع مردمی پخش خواهد شد.


مراسم سالگرد مرحوم منتظری در پاریس، از ساعت شش و نیم بعد از ظهر تا هشت شب، در محل زیر برگزار می شود. 

 

 


 

علی اکبر صالحی: اعتمادسازی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی سرمایه ارزشمندی است

Posted:

در مراسم معارفه خود گفت

جرس: سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مراسم معارفه خود، ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه "اتحادیه اروپا شیوه فعلی خود در رویکرد به ایران را کنار بگذارد"، در خصوص رابطه با چین و روسیه خاطرنشان کرد "این دو كشور به دلایل مختلف و متعدد جایگاه خاصی دارند كه مستلزم توجه ویژه سیاسی‌اند و رویکرد خاص هستند."

 

گفتنی است مراسم تودیع و معارفه منوچهر متكی ـ وزیر برکنار شدۀ امور خارجه ـ و علی‌اكبر صالحی ـ سرپرست جدید این وزارتخانه ـ صبح امروز شنبه ٢٧ آذرماه در تالار آیینه وزارت امور خارجه بدون حضور متكی برگزار شد.

 

در مراسم معارفۀ صالحی، علاوه بر منوچهر متکی، هیچ یک از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور نداشتند .

 

دوران غلام حلقه به دوش بودن تمام شده است

به گزارش ایسنا، صالحی در این مراسم ابتدا  با اشاره به ايام شهادت اباعبدالله (ع) و فرزند گرانقدرشان حضرت سجاد (ع) خاطرنشان كرد: "از آن‌جا كه انقلاب ما ادامه قيام امام حسين (ع) است آرمان‌هايش هم آرمان‌هاي سيدالشهداست. آرمان‌هايي كه انقلاب ما را استوار كرده است و هويت و زيربناي ديني و انقلابي ما را تشكيل مي‌دهد كه برخي از اين آرمان‌ها در ترجمان سياست خارجي ما متجلي است. يكي از آن‌ها «هيهات من الذله» است همان چيزي كه عمل به آن در سه دهه پس از انقلاب ما را در آرمان‌هاي‌مان استوار كرده است". وی افزود: "یكی دیگر از اصول ما در سیاست خارجی یاوری مظلوم و مبارزه با ظلم است... اگر الان صحبت دفاع از حقوق ملت فلسطین است منبعث از این اصول است؛ ما پیرو مكتبی هستیم كه آزادی و آزادگی اساس آن است. هم‌چنین رهایی از تمامی ایسم‌ها و چنگ زدن به حبل المتین یكی دیگر از این اصول است. دوران غلام حلقه به دوش بودن تمام شده و این مساله موجب شده تا خواب را به مستكبران حرام كند."

 

این ملت نیاز به موعظه بی پایه و اساس حقوق بشر از جانب مدعیان دروغین ندارد

صالحی اظهار عقیده کرد "... ملتی كه باور آن این است كه گرفتن حیات از یك انسان به مثابه نابودی همه انسان‌هاست و بالعكس، این ملت نیاز به موعظه بی پایه و اساس حقوق بشر از جانب مدعیان دروغین ندارد. شاهد این مدعا شهادت خیل عظیمی از هموطنان‌مان در چابهار است.

 

سرپرست وزارت خارجه برخی از اصول سیاست خارجی‌ جمهوری اسلامی را "اصل توحید، نفی سبیل، عزت و سیادت اسلامی، بهره‌گیری از روش‌های مسالمت‌آمیز و رعایت احترام متقابل و نزاكت بین‌المللی، وفای به عهد و رفتار دوستانه با ملت‌هایی كه در اندیشه دشمنی نیستند" ذکر کرد و ادامه داد: دولت اسلامی نباید در روابط خارجی خود به گونه‌ای رفتار كند كه اصل عزت مخدوش و كم رنگ شود. از اهداف و اصول دیگر كه در سند چشم‌انداز بیست ساله كشور آمده است، تعامل سازنده با نظام بین‌المللی در سطوح دو جانبه، منطقه‌یی، بین‌المللی و با سازمان‌های بین‌المللی است.

 

بیانیه تهران با "ارشادات رهبری" و "مدیریت حكیمانه رییس‌جمهور" محقق شد

رییس سازمان انرژی اتمی ایران، با اشاره به بیانیه تهران درباره تبادل سوخت اظهارعقیده كرد: "بیانیه تهران با ارشادات رهبری و مدیریت حكیمانه رییس‌جمهور محقق شد اما ضعف منطق سیاسی طرف مقابل در مقابل حكمت سیاسی ما برای جهانیان روشن شد و برای پوشاندن این ضعف متاسفانه دست به استفاده ابزاری از شورای امنیت زدند. معتقدیم در جهان امروز دوره هژمونی و برتری یك قدرت بر مبنای توازن نظامی به سر آمده است..."

 

باید توجه اول‌مان به كشورهای همسایه و جهان اسلام باشد

صالحی در ادامه افزود "اعتمادسازی در عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی سرمایه ارزشمندی است؛ باید اولویت‌های سیاست خارجی خود را به گونه‌ای تنظیم كنیم كه حداكثر كارآمدی را از خود نشان دهد. معتقدم باید توجه اول‌مان به كشورهای همسایه و جهان اسلام باشد.

سرپرست وزارت خارجه با اشاره به این مطلب به دو كشور عربستان سعودی و تركیه اشاره كرد و گفت: این دو كشور در جهان اسلام از جایگاه و وزنه شاخصی برخوردارند. عربستان سرزمین وحی و قبله‌گاه مسلمین و از وزنه‌های اقتصادی جهان است و مستحق برقراری رابطه ویژه سیاسی با ایران است. ایران و عربستان می‌توانند با یكدیگر بسیاری از مشكلات منطقه‌یی و بین‌المللی را حل و فصل كنند.

او درباره تركیه نیز گفت: تركیه قدرتمند و با مردمانی غیور و موقعیتی استراتژیك و مشتركات عقیدتی و فرهنگی با ایران است و هر گونه ارتباط با این كشور می‌تواند به طور متقابل سودآور باشد.

 

چین و روسیه مستلزم توجه ویژه سیاسی‌اند

صالحی در ادامه به رابطه با چین و روسیه اشاره كرد و گفت: این دو كشور به دلایل مختلف و متعدد جایگاه خاصی دارند كه مستلزم توجه ویژه سیاسی‌اند. هم‌چنین كشورهای دیگری هستند كه به دلایل فراوان از جمله موضوع انرژی خواستار روابطی مستحكم با ایران هستند. به عنوان مثال اگر تركیه عضو اتحادیه اروپا شود ایران بزرگ‌ترین همسایه اتحادیه اروپا خواهد بود كه تبعات سیاسی فراوانی به همراه خواهد داشت و باید زمینه مدیریت این تبعات از همین حالا دیده شود.

 

اتحادیه اروپا شیوه فعلی را کنار بگذارد

وی هم‌چنین خطاب به اتحادیه اروپا گفت: امیدواریم هر چه زودتر این اتحادیه شیوه تقابل را در قبال ایران كنار گذاشته و تعامل را در پیش گیرد چرا كه نافع‌تر است.

صالحی تصریح كرد: یك وزارت خارجه قوی مستلزم داشتن نیروی انسانی شایسته، لایق و متعهد است.

 

سرپرست وزارت خارجه همچنین تاکید کرد "یقینا ما هیچ گاه از تجارب و اندوخته‌ها و علم متكی در این مدتی كه عهده‌دار مسوولیت وزارت خارجه بودند و سایر وزیران قبلی خود را بی‌نیاز نمی‌بینیم و همواره از وجودشان سعی می‌كنیم به نحو اتم (كامل‌ترین) بتوانیم استفاده كنیم. "

 

متکی خودش می دانست برکنار خواهد شد

محمدرضا رحیمی، معاون اول و سخنگوی دولت نیز، در این مراسم تاكید كرد: متكی قبل از سفر سنگال در صحبت مشروحی كه با رییس جمهور داشته‌اند در جریان تغییرشان قرار گرفته و می‌دانستند كه صالحی در چنین روزی معارفه خواهند شد.

 

معاون اول رییس‌ دولت با اشاره به آن چه در مطبوعات پس از بركناری منوچهر متكی مبنی بر این كه چرا در زمانی كه وی در سفری كاری بوده است، حكم بركناری‌اش صادر شده است؟ اظهار كرد: هرگز چنین نیست و چنین نخواهد بود. صحبت مشروحی میان متكی و رییس‌جمهور قبل از سفر سنگال شكل گرفت و وقتی وی به سنگال رفت می‌دانست كه صالحی در چنین روزی معارفه می‌شود و این اتفاق خواهد افتاد.     

 

وی بدون اشاره به نارضایتی چند ماه اخیر متکی از عملکرد رئیس دولت در نادیده گرفتن موقعیت و پرنسیب وزارت خارجه و موازی سازی ها گفت "مسوولان جمهوری اسلامی به گونه‌ای خدمت می‌كنند كه تا آخرین لحظه بدون این‌كه خم به ابرو بیاورند در تلاش هستند و انگار تازه منصوب شده‌اند و این‌كه گفته می‌شود در حالی كه او در سفر بوده‌اند چنین تصمیمی گرفته شده هرگز چنین نبوده است. هیچ مسوولی بدین وضع از مسوولیتش خداحافظی نمی‌كند. چون جنبه اخلاقی ندارد. جمهوری اسلامی ایران برپایه دوستی و مروت نهادینه شده و همه ما به دنبال مهر و محبت هستیم و یكی از شعارهای دكتر احمدی‌نژاد مهرورزی است. جای متكی در دولت محفوظ است و با نظر رییس‌جمهور درباره به عهده گرفتن مسوولیت دیگری مذاكره كرده‌ است و امیدواریم بعد از رفع خستگی سفر و استراحت این مسوولیت مشخص و به یكی از امور در دولت دعوت خواهد شد. "

 

رحیمی گفت: صالحی دانشمندی توانا در عرصه‌های گوناگون است و خدمات شایسته‌ای داشته است و قطعا از امروز به بعد در یك دوره‌ای جدید شاهد تحول و تغییرات جدیدی در عرصه جهانی خواهیم بود.

 

او اضافه كرد: وزارت خارجه پیشانی نظام ما در خارج است و این پیشانی منور و روشن است منهای برخی ناملایماتی كه برخی نابه كار برای لكه‌دار كردن این پیشانی روشن انجام داده‌اند اما نتوانسته‌اند مانع كار و تلاش و ماموریت ماموران وزارت خارجه در اقصی نقاط دنیا شوند.

 

وضعیتی به مراتب بهتر از قبل از تحریم‌ها را داریم

وی خاطرنشان كرد: وضعیت ما امروز ویژه، خطیر و در عین حال پربركت است. از یك طرف در كنار تحریم‌های متعدد كه شدیدترین تحریم‌ها در حق ایران اعمال می‌شود وضعیتی به مراتب بهتر از قبل از تحریم‌ها را داریم. در همین ایام قانون اجرای هدفمندی یارانه‌ها كه آغازش بنا به اعلام ریاست جمهوری در آینده نزدیك است آغازی مبارك در دل شدیدترین تحریم‌هاست كه توسط قدرت‌های بزرگ در حق ایران اعمال می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، در این مراسم، محمدرضا رحیمی ـ معاون اول رییس‌جمهور ـ و علی‌اكبر صالحی ـ سرپرست وزارت خارجه، معاون رییس‌ دولت و رییس سازمان انرژی اتمی ـ به همراه سید امیرمنصور برقعی ـ قائم مقام وزارت خارجه ـ وارد سالن شدند.

 

این در حالی بود كه حاضران و به ویژه خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی مختلف از همراهی نكردن و حضور نیافتن منوچهر متكی در مراسم تودیعش سوال می‌كردند.

 

گفتنی است با توجه به نارضایتی اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نسبت به نحوه عزل و برکناری منکی و تصمیم به بحث در این زمینه در مجلس، از حضور در مراسم خودداری کردند.

  

شنیداری - ماموریت به  سرداران سپاه جهت ایجاد یک جبهه بزرگ فرهنگی

Posted:

ماموریت به تعدادی از سرداران سپاه جهت ایجاد یک جبهه بزرگ فرهنگی در کنار قرارگاه های عملیاتی

 

This text will be replaced var so = new SWFObject('http://www.rahesabz.net/picstories/media/Mousavi/player-viral.swf','mpl','470','24','9'); so.addParam('allowfullscreen','true'); so.addParam('allowscriptaccess','always'); so.addParam('wmode','opaque'); so.addVariable('file','http://sabz-media-www.s3.amazonaws.com/jalase%20arzi%20va%20%20tojihi%20yekta.mp3'); so.write('mediaspace');

 

لینک دانلود

 

آمریکا و اتحادیه اروپا، بر سر اجرای تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی به توافق رسیدند

Posted:

به نوشته وال استریت ژورنال

جرس: در پی تاکید مقامات ارشد جمهوری اسلامی بر تداوم پروژه های فعلیِ اتمی کشور و همچنین بی نتیجه ماندن مذاکرات اتمی اخیر میان نمایندگان کشورهای موسوم به ۱+۵ و جمهوری اسلامی در ژنو، و درحالیکه چند هفته مانده به دورِ جدید مذاکرات، ایالات متحده و اروپا بر سر وضع تحریم‌های مضاعف و مشترک علیه جمهوری اسلامی به توافق رسیده و تصمیم گرفته اند تحریم‌های جدید را از ماه ژانویه آینده به اجرا بگذارند.


روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، با انتشار خبر فوق در شماره روز شنبه (۱٨ دسامبر) خود، همچنین از قول منابع آگاه خبر داد که نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا در فکر این هستند که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را متوقف کنند.


به گزارش وال‌استریت جورنال، جزئیاتی از چگونگی این تحریم‌ها هنوز مشخص نیست ولی سه کشور توافق کرده‌اند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید به‌جای پی‌گیری روند وقت‌گیرِ تصویب تحریم های جهانی در سازمان ملل، خود به طور مشترک مجموعه‌ای یکدست از تحریم‌های بیشتر را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.


بریتانیا و فرانسه، از اعضای تروئیکای اروپایی، دو کشوری هستند که در زمینه هماهنگ‌سازی سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران فعالیت بیشتری دارند.


به نوشته وال‌استریت ژورنال، تماس‌های روز جمعه این روزنامه با مقام‌های ایرانی برای دریافت واکنشی در این باره، نتیجه‌بخش نبوده‌است.


جمعه گذشته گری سِیمور، مشاور ارشد دولت باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات، نیز در ارتباط با ایران گفته بود: "ما و هم‌پیمانان‌مان مصمم هستیم تا تحریم‌ها را حفظ کرده و حتی میزان فشار آنها را افزایش دهیم."


وی هم‌چنین افزوده بود: "تنها راهی که ایران می‌تواند از زیر بار تحریم‌ها به در آید این است که همکاری کند."


گزارش وال‌استریت ژورنال در مورد احتمال توقف گفت‌وگوهای هسته‌ای ۱+۵ با ایران در حالی است که آلمان روز دوشنبه از ایران خواست به رغم تغییر وزیر خارجه، مذاکرات اتمی را جدی گرفته و به آن ادامه دهد.


پنج کشور عضو دائم شورای امنیت ملل متحد به همراه آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه یک، پس از ۱۴ ماه وقفه در گفت‌وگوها، به‌تازگی مذاکرات با ایران را در ژنو آغاز کردند و قرار شد دور بعدی گفت‌وگوها، ماه آینده میلادی در استانبول دنبال شود. مسئولان ایرانی و غربی، بر سر تعیین محور این مذاکرات نظرهای مختلفی را ابراز کرده‌اند.


ایران هم‌اینک در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود با چهار دور از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل روبه‌رو است و افزون بر این، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و دیگر قدرت‌ها نیز تحریم‌های جداگانه و مضاعفی را علیه جمهوری اسلامی وضع کرده‌ و در زمینه کشتیرانی، بیمه، امور مالی - بانکی، تسلیحاتی و حوزۀ انرژی، محدودیت های زیادی را برای ایران وضع کرده اند.


مقامات جمهوری اسلامی کماکان تحریم های بین المللی را "بلا اثر" و "مفید به حال پیشرفت و خودکفایی" کشور می دانند و بر "تداوم غنی سازی اورانیوم" و "پایان یافته بودن پرونده اتمی جمهوری اسلامی" تاکید دارند.