جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


علی شکوری راد بازداشت شد

Posted:

جرس: دادستانی تهران اعلام کرد علی شکوری راد بازداشت و به زندان معرفی شده است.


به گزارش ایلنا، پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران،‌ با اعلام این خبر آورده است: "در پی انتشار اظهارات علی شکوری راد در برخی از سایت ها و انتساب اظهارات وی به ریاست قوه قضائیه، و نیز طرح مطالب خلاف واقع علیه جمهوری اسلامی ایران که به موجب قوانین جرم تلقی می شود، در روز جاری (پنجشنبه ۱٨ آذر) نامبرده احضار و به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب تحت تعقیب قرار گرفته و پس از انجام تحقیقات و با توجه به پرونده و اتهامات قبلی با تشدید قرار، بازداشت و به زندان معرفی شد. "


گفتنی است علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، که چندی پیش بازداشت و سپس با وساطت یکی از مراجع آزا د شده بود، در مناظره با عبدالرضا داوری، مدیر عامل سابق خبرگزاری ایرنا، که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان برگزار شد، در دفاع از دیدگاه اصلاح طلبان در مورد وقوع تخلف در انتخابات ریاست جمهوری سال پیش اظهار داشت: "رسانه های خود شما گفتند که آقای علی لاریجانی تلفنی به آقای موسوی تبریک گفت... چنین مطالبی راجع به آقای صادق لاریجانی نیز وجود دارد که تاکنون بنا به دلایلی رسانه‌ای نشده است و اگر لازم بود این کار انجام خواهد شد."


اشاره این عضو جبهه مشارکت به "پیام تبریک علی لاریجانی به میرحسین موسوی" در ساعاتی پس از انتخابات ریاست جمهوری ٨٨ بود، که سایت رجا نیوز (رسانه حامی دولت احمدی نژاد) نیز، در ۱۹ مرداد ۱۳۸۸ از قول یک نماینده حامی دولت آورده بود: "کاری که ایشان (علی لاریجانی) بعد از ظهر روز اخذ رأی کرد و تلفنی به موسوی، به بهانه حتمی شدن ریاست جمهوری‌اش تبریک گفت، قابل گذشت نیست؛ زیرا او از جایگاه رئیس یک قوه و به عنوان کسی که قاعدتاً به اطلاعات و اخبار دست اول و محرمانه دسترسی دارد، وقتی به موسوی، آن هم قبل از پایان زمان رأی گیری تبریک گفت، در واقع او را دچار توهم و تشویق کرد تا مواضع فتنه انگیز و تحریک کننده بعدی را داشته باشد."

مصباح یزدی: مقدمات فتنه ٨٨ ، از بیست سال قبل فراهم شده بود

Posted:

جرس: یک عضو مجلس خبرگان با ادعای اینکه "فتنه ٨٨ دارای برنامه ای درازمدت بود که مقدمات آن از بیست سال قبل آغاز شده بود"، اظهار عقیده کرد "دانش‌آموختگان طرح ولایت، نقش اصلی در خاموش كردن این فتنه داشتند."


این روحانی حامی دولت صیانت از انقلاب را یك وظیفه عمومی دانست که برای آن نمی‌توان منطقه خاصی را مشخص كرد و هیچ حزب و گروه خاصی هم نمی‌تواند مدعی رهبری این انقلاب باشد.


به گزارش فارس، محمدتقی مصباح یزدی، پیش از ظهر پنجشنبه ۱٨ آذرماه، در دیدار با بسیجیان شركت كننده در اردوی "طرح ولایت" از سراسر كشور که در قم برگزار شد، ضمن بیان اینكه از آغاز انقلاب تاكنون دو نسل عوض شده و نسل جدید از نتایج كار گذشتگان و تجارب آنها درست اطلاع ندارد"، گفت "فتنه ٨٨ دارای برنامه‌های درازمدت بود که از بیست سال قبل شروع شده بود، اما كمك‌های مالی، كار فكری و كارهای تشویقی آنان برای اقداماتشان، دارای برنامه‌های دراز‌مدتی بود كه ما به خوبی با آنها آشنا نیستیم. "


مصباح یزدی با بیان اینكه از آغاز پیروزی انقلاب، اسلامی كردن دانشگاه‌ها مطرح شده و مسئله تهاجم فرهنگی بیست سال است كه مورد تاكید رهبری است، اظهار عقیده كرد: ضمن اینكه باید در طرح‌های بلند‌مدت حوصله داشت باید در كنار طرح‌های درازمدت از فرصت‌ها برای برنامه‌های كوتاه‌مدت بهره گرفت.


عضو مجلس خبرگان ادعا کرد كسانی كه در تحولات سیاسی قبل از انتخابات و در خاموش كردن فتنه سال ٨٨ سهیم بودند، همین دانش‌آموختگان طرح ولایت بودند.


وی همچنین افزود "در طول این سه دهه نوساناتی دیده شد كه گاهی حركت صعودی و گاهی حركت نزولی داشته و این تحولات و اختلافات فكری و سلیقه‌ای كه در طول این چند دهه مشاهده شده است نیز، ایجاب می‌كند نسبت به مسائل مورد اختلاف، تحقیق و داوری صورت پذیرد.


مصباح یزدی صیانت از انقلاب را یك وظیفه عمومی دانست و گفت"همه ما باید احساس مسئولیت كنیم تا این انقلاب دوام پیدا كند و برای صیانت از انقلاب نیز نمی‌توان منطقه خاصی را مشخص كرد و هیچ حزب و گروه خاصی هم نمی‌تواند مدعی رهبری این انقلاب باشد.


مصباح همچنین اظهار داشت "امروزه هزاران سایت و نشریه به طور مستمر تلاش می‌كند كه مبانی اعتقادی اسلام را تضعیف كرده و در چنین شرایطی وظیفه ما این است كه به این نقطه اصلی و اساسی بیشتر اهمیت دهیم.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: بر ای انجام این امر باید فعالیت‌های مختلفی در سطوح مختلف صورت پذیرد اما آنچه ضرورت بیشتری دارد برنامه‌های كوتاه مدتی است كه برای خطرهای نزدیك باید اجرا كرد.

 

جواد وفایی، عضو حزب جامعه مدنی ایران بازداشت شد

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع خبری، جواد وفایی مسئول شاخه جوانان حزب جامعه مدنی ایران، روز چهارشنبه ۱٧ آذر، توسط مامورین اداره اطلاعات همدان در محل کار خود بازداشت شد.


بر اساس گزارش های واصله، مامورین پس از تفتیش منزل وی کتاب ها،کامپیوتر و وسایل شخصی این فعال اصلاح طلب استان همدان را همراه خود بردند .


گفتنی است جواد وفایی که از بیماری رماتیسم رنج می برد در طول سال های گذشته بارها از سوی نیروهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود و پس از رخدادهای انتخابات سال گذشته نیز به همراه سه تن از اعضای حزب جامعه مدنی از جمله حسین مجاهد دبیر کل حزب به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شده بود.


هنوز از علت بازداشت مجدد، محل نگهداری و وضعیت فعلی وی، خبری منتشر نشده است.

 

حکم حبس ارسلان ابدی، بازداشتی وقایع عاشورای ٨٨، به سه سال کاهش پیدا کرد

Posted:

جرس: حکم زندان حبس ارسلان ابدی، دانشجوی دانشگاه بین‌المللی قزوین که در حوادث عاشورای سال گذشته بازداشت و توسط دادگاه بدی به نه سال و نیم محکوم شده بود، به سه سال کاهش پیدا کرد.


به گزارش منابع خبری جرس، وی که هم اکنون در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می‌برد، در کیفرخواستش ابتدا "محارب" معرفی شد که پس از چندی تغییر کرده و در ابتدا به نه سال و نیم حبس محکوم و بعد از آن در دادگاه تجدید نظر به شش سال تعزیری تبدیل شد، که همزمان با عید غدیر، به سه سال تقلیل یافت.


گفتنی است در آستانه عید غدیر، قول مقامات جهت آزادی ارسلان ابدی به خانواده وی عملی نگردید و مادر این دانشجوی زندانی که یک سال از حبس وی می گذرد، هنوز حاضر به مصاحبه با هیچ رسانه ای نیست، چرا که می گوید دادستان قول آزادی فرزندم را داده و من منتظر وی هستم.


پیش از این اخباری مبنی بر فشار بر خانواده ابدی با دستگیری همسر وی صدف ضیایی و دو خواهر وی المیرا و ارغوان ابدی منتشر شده بود.


ارسلان ابدی در بند ٣۵۰ زندان اوین و در شرایط روحی نامناسبی به سر می برد.
 

استقبال چیــن از ادامه مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی در ماه آینده

Posted:

جرس: در پی موکول شدن ادامه مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ به اوایل سال آینده میلادی، و اعلام آمادگی ترکیه برای میزبانی نشست فوق، چین با استقبال از آغاز دوباره گفت‌وگوهای هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، این گفت‌وگوها را مثبت و مفید ارزیابی کرد.


گفتنی است روز سه شنبه (هفتم دسامبر)، در پی بدون نتیجه ماندن مذاکرات دو روزه ای که نمايندگان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱، دوشنبه و سه شنبه هفته اخیر (ششم و هفتم دسامبر) پس از ۱۴ ماه توقف، در ژنو سوییس انجام دادند، طرفین موافقت کردند که ادامه مذاکرات به ژانویۀ سال ٢۰۱۱ در استانبولِ ترکیه، موکول شود.


به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از شین هوا، آژانس خبری رسمی چین، جیانگ یو، سخنگوی وزرات خارجه آن کشور عضو طرف مذاکره با جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه نهم دسامبر (۱٨ آذر)، خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد که چین معتقد است "گفت‌وگو با ایران مثبت، مفید و منجر به افزایش تفاهم میان هر دو سوی مذاکرات است."


خانم جیانگ ضمن اظهار امیدواری از اینکه مقامات ایران و گروه ۱+۵، آینده را فقط از طریق مذاکرات دیپلماتیک ادامه داده و پیگیری کنند، خاطرنشان کرد "پیگیری این راه نیز، از طریق ادامه روند گفت‌وگو، اعتمادسازی دوسویه، جست‌وجوی پایه‌های مشترک و تأکید بر پیشرفت پایدار در روند گفت‌وگوها میسر می باشد.


گفتنی است نمایندگان گروه ۱+۵ (اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان) درحالی از نشست بدون نتیجۀ هفته اخیر بیرون آمدند، که مقامات ایران ادعا دارند "دیدگاه‌های شش قدرت جهانی در مذاکرات ژنو تغییر جدی داشته است." وی یک روز پس از پایان مذاکرات دو روزه ژنو، طی گفت‌وگویی با صدا و سیمای جمهوری اسلامی در ژنو اعلام کرد "آنها با دیدگاه خود وارد مذاکره شدند اما ایران گفت تداوم گفت‌وگوها باید بر طبق شروط ایران باشد، بنابراین با توجه به مباحثی که گفته شد آنها تغییری جدی داشته‌اند."


اما کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده کشورهای طرف مذاکره ایران، پس از مذاکرات دو روزه ژنو، تنها اعلام کرد که انتظار می‌رود دور بعدی این گفت‌وگوها در استانبول ترکیه ادامه یابد.


بنا به گزارش رویترز، آنچه در گفت‌وگوهای ژنو محل بحث قرار گرفت، نگرانی دیرپای کشورهای غربی در مورد مقاصد احتمالاً نظامی برنامه هسته‌ای ایران به ویژه در موضوع غنی‌سازی بود، موضوعی که جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده است.


اتحادیه اروپا که به نمایندگی از شش قدرت جهانی مذاکرات هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کند، از ابتدا تأکید کرده بود که موضوع اتمی ایران محور مذاکرات تازه طرفین خواهد بود، هر چند ایران تأکید داشت که این مذاکرات نباید محدود به برنامه هسته‌ای ایران باشد و تمایل داشت در مورد موضوعات جهانی، از جمله خلع سلاح هسته‌ای اسرائیل، مذاکره کند.


پیش از این نیز، ایالات متحده گفت‌وگوهای ژنو را "دشوار ولی صادقانه" توصیف کرده و فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آن کشور نیز خاطرنشان ساخت "حدود ۷۵ درصد از گفت‌وگوهای ميان ايران و گروه پنج به علاوه يک، در مورد مسئله اتمی بوده و اين مسئله کماکان در کانون اصلی نگرانی‌های ما باقی خواهد ماند."


محمود احمدی نژاد و مقامات دولتی ایران، پیش از شروع مذاکرات ژنو، با بیان اینکه "موضوع اتمی ایران تمام شده تلقی می گردد، چرا که جمهوری اسلامی به باشگاه کشورهای اتمی جهان پیوسته"، تاکید داشتند "موضوع مذاکرات ژنو، مسائل اتمی ایران نخواهد بود و حول محور های جهانی قرار می گیرد."
 

هفت پرده: از درگذشت شمس آل احمد  تا اپراي عروسكي “عاشورا

Posted:

سعید زندگانی
جرس – در هفت پرده این هفته نیز گزیده رویدادهای فرهنگی و هنری را مرور می کنیم: از ماجرای چهره پردازی ابوالفضل العباس در مجموعه "مختارنامه" تا اپرای عروسکی "عاشورا"؛ ازاولین مونوگراف هنری خاورمیانه برای پرویز تناولی تا در گذشت شمس آل احمد؛ ازنمایشگاه عکسهای "بامداد" سیف اله صمدیان تا حضور عزت اله انتظامی سر صحنه فیلمبرداری "قهوه تلخ"؛ از همخوانی مردم با همایون خرم تا "باغ پرندگان" گیزلا وارگا سینائی!

 

چهره ابوالفضل العباس در "مختارنامه"

 

"مختارنامه" مجموعه ای است تلویزیونی که جمعه ها از کانال اول سیمای جمهوری اسلامی پخش می شود و زندگی "مختار ثقفی" را به تصویر می کشد. تاکنون ده قسمت از این مجموعه پربیننده که صدا و سیما می گوید نزدیک به 60 میلیون تماشاگر دارد، پخش شده و همزمان با ماه محرم، وارد بخشهائی شده است که واقعه کربلا را از زوایای گوناگون نشان می دهد. قرار بود در قسمت های بعدی به ابوالفضل العباس (ع) و جانفشانیهای او برای برادرش حسین ابن علی (ع) بپردازد و برای اولین بار در یک اثر نمایشی چهره او را نیزبه مردم نشان بدهد که اعتراضهای گوناگون از سوی مراجع قم موجب شد این امر انجام نگیرد و صورت "قمر بنی هاشم" در این مجموعه، همانند معصومین در فیلمهای و مجموعه های دیگر، به صورت نورانی به نمایش در آید تا فرصتی دیگر که کی فراهم آید؟

 

این امر هنگامی صورت می گیرد که هفتاد درصد مردم در یک نظر سنجی که از سوی "خبرآنلاین" انجام گرفت، موافق نشان دادن چهره حضرت ابوالفضل بودند و مراجع چندی هم با این امر موافقت داشتند؛ از جمله آیت اله  سید عزالدین حسینی زنجانی که معتقد بود چون ابوالفضل العباس جزو معصومین نیست، نشان دادن صورت ایشان در یک اثر نمایشی اشکال شرعی ندارد اما دیگران مانند آیت اله العظمی وحید خراسانی (پدر همسر رئیس قوه قضائیه) با این امر مخالفت داشتند که بالاخره نیروی این گروه ، فائق آمد و رئیس مركز سيما فيلم در گفتگوئی رسانه ای اعلام کرد که "به رغم تلاش‌هاي ارزشمند و هنرمندانه جناب آقاي ميرباقري؛ كارگردان متعهد سريال مختارنامه؛ در خلق صحنه شهادت حضرت ابوالفضل (ع)؛ و به دلايل مختلف و از مدتي پيش، نظر مخالف معاونت محترم سيما درخصوص نمايش چهره نوراني آن بزرگوار به تيم سازنده اعلام و پيشنهاد گرديد كه در نشان دادن چهره آن حضرت همانگونه عمل شود كه در نمايش چهره معصومين (ع) عمل مي‌شده است."

 

محمود فلاح در گفت‌وگو با خبرگزاری "ایسنا" گفت: "سعي مي‌كنيم تا حد امكان از راهكاري تكميلي استفاده كنيم كه تصوير حضرت ابوالفضل(ع) كمتر مشخص شود و اگر اين راهكارهم كارگر نشد از افكت‌هاي تصويري بهره مي‌بريم كه صورت مشخص نباشد. شايد بتوان راه‌هاي بهتري هم پيدا كرد؛ اين امر بستگي به نظر داوود ميرباقري ـ كارگردان "مختارنامه" دارد، اما آخرين تصميم بر اين است كه از افكت‌هاي تصويري استفاده كنيم."

 

اپراي عروسكي "عاشورا"

 

بهروز غریب پور پس از موفقیت اپرای عروسکی مولوی، از بیست و یکم آذرماه و بمناسبت فرارسیدن ماه محرم، اثر جدید خود "اپرای عروسکی عاشورا" را در تالار فردوسی تهران به روی صحنه خواهد برد که تا 12 دیماه ادامه خواهد داشت. گروه تئاتر عروسكي «آران» كه پيش از اين براي اجراي اين اپراي عروسكي به جشنواره "شارل‌ويل مزيه" فرانسه دعوت شده‌اند، براي اجراي ديگر اثرشان اپراي عروسكي «مولوي» در جشنواره‌ "كاستل دي‌موندي" ايتاليا به این کشور خواهند رفت. بهروز غريب‌پور اظهار اميدواري كرده است که شرايط هر دو سفر براي گروهش فراهم شود.

 

اين كارگردان تئاتر به خبرنگار "ايسنا" گفته است: در صورتي كه بتوانيم برنامه‌ي هر دو سفر را هماهنگ كنيم، تابستان آينده يك تور اروپايي خواهيم داشت. او هم‌چنين درباره‌ي مراحل آماده‌سازي اپراي عروسكي «حافظ» توضيح داد: بخش عمده‌اي از موسيقي اين كار آماده شده و به محض تخصيص بودجه، مراحل ضبط موسيقي و ساخت عروسك‌ها را آغاز مي‌كنيم.

 

غريب‌پور درباره‌ي احتمال حضوردر بيست‌ونهمين جشنواره‌ي تئاتر فجر هم يادآور شد: "تاكنون دعوتي براي حضور در جشنواره‌ي فجر از ما نشده است.سال گذشته به رغم دشواري‌هاي فراوان پيشنهاد كردم تا مروري بر چهار اپراي عروسكي گروه تئاتر «آران» داشته باشيم، اما فقط براي اجراي اپراي عروسكي «مولوي» موافقت شد. براي امسال هم هم‌چنان اعلام آمادگي مي‌كنيم هرچند كه تاكنون دعوتي از ما نشده است"!

 

مونوگراف پرویزتناولی

 

اولین "کاتالوگ/ رزومه" هنری خاورمیانه برای استاد پرویز تناولی مجسمه ساز نامدار ایرانی و پژوهشگر و نویسنده باسابقه هنرهای بومی ایرانی، منتشر شد و مراسم رونمايي از این کتاب که  «پرويز تناولي: مونوگراف» نام دارد، در مؤسسه هنري آموزشي «ماه مهر» به عمل آمد. در اين مراسم دکتر سميع آذر مدير اسبق موزه هنرهاي معاصر تهران و کارشناس هنرهاي تجسمي در سخناني گفت:"انتشار کاتالوگ رزومه بسيار ارزشمند «پرويز تناولي: مونوگراف» يک اتفاق بسيار مهم براي جامعه هنري ماست، زيرا اين نخستين‌بار در کل منطقه است که از يک هنرمند کتابي با اين جامعيت به زيور طبع آراسته شده است که اين خود گوياي اهميت شخص تناولي‌ست... پرويز تناولي پرگفت‌وگوترين هنرمند ايراني و کل منطقه خاورميانه در فراسوي مرزهاست به خصوص درپي شکل‌گيري يک مارکت جهاني براي هنر معاصر ايران نام تناولي در سراسردنيا بيش از هر هنرمند ديگري شنيده شده است. به لطف آثار گرانبهاي او نام هنر ايران در بسياري از مراکز معتبر هنري دنيا و مجلات تخصصي هنر برده مي‌شود."

 

سمیع آذر که در دولت محمد خاتمی، مدير کل هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود، ادامه داد: "نکته بسيار مهم اينست که همه آثار پرويز تناولي از دو رکن بسيار اساسي فرهنگ ايراني/ اسلامي «ادبيات و معماري» الهام مي‌گيرند. او به فرهنگ عامه ايران با گرايش رجعتي تاريخي توجهي شايان توجه دارد و عناصر فولکور ايراني و نيز فرهنگ شيعي به خصوص در آثاري از او که به سقاخانه موسوم است نمايان است. تناولي در برابر موج تفکر مدرنيستي غرب ايستاد و به نوعي مدرنيسم منطقه‌اي و بومي رسيد که بعدها به «پست مدرنيسم» تعبير شد. واقعاً وجود تناولي براي فرهنگ و هنر ايران بسيار بسيار ارزشمند مي‌دانم و آثار او را يکي از بزرگترين دستاوردهاي فرهنگ معاصر ايران مي‌دانم که اميدوارم از سوي فرهنگ دوستان و مسئولين ارج ببيند. راه‌اندازي خانه موزه پرويز تناولي که در آستانه افتتاح تعطيل شد، يکي از نيازهاي مبرم تاريخ هنرهاي تجسمي ايران است که مي‌تواند تجليلي از يک عمر تلاش پر ثمر اين هنرمند جهاني باشد." سميع آذر در معرفي کاتالوگ رزومه «پرويز تناولي: مونوگراف» گفت: "در اين کتاب چهار دوره آثار تناولي به ترتيب خلقشان جمع‌آوري و مرور شده است به ترتيب مجسمه‌هاي شاعر، عشاق، ديوار و سرانجام مجسمه‌هاي «هيچ» که آوازه‌اي جهاني يافته‌اند يک به يک در اين کاتالوگ رزومه تصويرشان درج شده و در پايان کتاب آثاري به صورت پراکنده خلق شده‌اند گردآوري شده است.

 

در ادامه اين مراسم پرويز تناولي توضیح داد که این کتاب بزرگ با حمایت شيخ ابوظبي، ميم گالري و مهرنوش فتح اللهي به زبان انگلیسی، در 600 صفحه با 328 تصویر منتشر شده است. او گفت: "خوشحالم اين مجموعه آثار در ايران هم معرفي مي‌شوند. يادداشت‌هايي که در اين کتاب گردهم آمده رويکرد تحليلي ندارند و تنها دوره‌هاي مختلف از زندگي بنده را مرور مي‌نمايند. اما در زمينه تصويري ناشر تلاش بسيار نموده است هرجا و در هر دوره‌اي اثري و نشاني از مجسمه‌هاي من بوده است را پيگيري نموده و در اين کتاب گردهم آورد. در ميان کساني که در اين کتاب يادداشت نوشته‌اند خانم گيزلا فوک محقق آلماني نيز حضور دارد که ايشان تز دکتراي خود را براساس آثار من در حال نوشتن هستند فوک دوره زندگي من در دهه 50 را نوشته است."  در اين کتاب يادداشت‌هايي از پرويز تناولي، سيا ارمجاني، شيوا بلاغي، کامران ديبا، گيزلا فوک، مريم سعودي، عليرضا سميع آذر و تنديس تناولي به چاپ رسيده است.

 

درگذشت شمس آل احمد

 

شمس آل احمد، برادر کوچکتر جلال آل احمد در سن 81 سالگی از دنیا رفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. او که خود نویسنده و ادیبی توانا بود، پس از انقلاب به دلیل نزدیک شدنش به حکومت، کمتر مورد استقبال مردم قرار گرفت که خاکسپاری کم سروصدایش خود دلیل بر این مدعاست.شمس آل‌ احمد متولد سال 1308، ليسانس فلسفه و علوم تربيتي داشت و بيش‌تر عمرش را به كار معلمي و فعاليت در انتشارات پرداخت. از او همچنين چند عنوان كتاب به جا مانده است كه دو مجموعه‌ي داستان «گاهواره» و «عقيقه» از آن جمله‌اند.

 

كتاب دوجلدي «حديث انقلاب»، «سير و سلوک» (سفرنامه‌ي آلمان و اسپانيا)، تصحيح « طوطي‌نامه» و كتاب «از چشم برادر» درباره‌ي برادرش، جلال آل آحمد، ديگر آثار به‌جامانده از او هستند. آنچه که در "ازچشم برادر" نوشته شده، هنگام انتشار به سختی از سوی خانم سیمین دانشور (همسر جلال) مورد انتقاد قرار گرفت.

 

"بامداد" در عکسهای سیف اله صمدیان

 

سیف اله صمدیان یکی از معروفترین عکاسان ایران است که اینک پس از بیش از چهل سال نخستین نمایشگاه انفرادی خود را با عنوان "بامداد" در تهران برپا ساخته است تا تصاویری را که در این سالها از شاعر و ادیب بزرگ معاصر احمد شاملو (الف. بامداد) گرفته است، در معرض دید علاقمندان بگذارد. نمایشگاهی که در افتتاح آن چهره های سرشناس هنر کشورحضور داشتند. نمایشگاه "بامداد" دربرگيرنده بیست عکس سیاه و سفید از زنده ياد احمد شاملو است که در فاصله‌ي سال‌هاي 1370 تا 1372 در خانه‌ي احمد شاملو در "دهکده" - فرديس کرج- گرفته شده‌اند.

 

در نخستين ساعات برپايي اين نمايشگاه در "گالری شماره شش" هنرمندان صاحب نامی چون عباس کيارستمي، بهمن فرمان آرا، آيدين آغداشلو، محمود کلاري، رضاکيانيان، جعفر پناهي، قدرت اله عاقلي، عطااله اميدوار، اميد روحاني، امراله فرهادي، محسن اميريوسفي، مجتبي ميرطهماسب، هنگامه گلستان، مهرداد ذوالنور و مریم زندی به دیدار آن آمدند.

 

مجموعه آثار اين نمايشگاه در قالب کاتالوگي منتشر شده است که با مقدمه سيف اله صمديان و آيدا شاملو همسر شاعر همراه است. يادداشت صمديان نوشته است: "گفتم، ميدانيد من يکي، پول خيلي از سينما رفتن هاي دوران نوجواني ام را از صدقه سر شما و شعرهايتان دارم؟ " ابروهايش را داشت از دو طرف جمع مي کرد، ادامه دادم: "قضيه از اين قرار بود که اين اخوي بزرگه ما عبداله خان که حالا ويراستار تصوير است و از شناگران پيوسته اقيانوس شعر و اکثرا خستگي اش را در ساحل شعر شما بدرقه مي کند، در فاصله سالهاي 45 تا 55 يعني دوران دبيرستان و دانشگاهش، مسابقه اي درون خانواده اي گذاشته بود بين ما بچه هاي عشق سينما که بجاي خريد بليط کامل- از سر نداري و اجبار- هميشه دم دربان سينما را با تک قراني بجاي پنج ريالي مي ديديم و او ما را نمي ديد! و در فاصله نگاهش به سمت چپ، از گوشه راست در مي خزيدم داخل سينما و آب از آب اقتصاد سينماي مملکت هم تکان نمي خورد! مسابقه براي بدست آوردن همين يک قراني بود که پس از حفظ و قرائت صحيح و بدون ايراد اشعار شما و در مواردي " فروغ" پرداخت مي شد و من از بس خوانده ام " مرا تو بي سببي نيستي..." همين سالها هم هر روز از سر عادت و لذت چندين بار بر زبان و جانم مي گذرد... اما آخرين ملاقاتم با او جلوي بيمارستان ايرانمهر بود که در فاصله بين من و اودوربين فيلمبرداري من بود و حجم زيباي دستهاي گل افشاني که شاخه هاي گل سرخ را بر سقف آمبولانسي که او را در صف جمعيت بسوي ابديت به پيش مي برد، پرتاب مي کرد"!

 

صمديان که عکاسي را از 15 سالگي در سال 1347 با دستياري برادر بزرگترش در تاريکخانه عکس در انباري خانه‌شان در اروميه آغاز کرده حالا پس از 42 سال تجربه در زمينه‌هاي مختلف عکاسي به ويژه عکاسي مستند اجتماعي و بيش از 30 سال فعاليت در عرصه‌هاي اجرايي نمايشگاه‌هاي عکاسي در داخل و خارج از کشور و برگزار کننده هفت دوره جشن تصوير سال، نخستين نمايشگاه انفرادي عکس خود را در تهران برپا کرده است. نمايشگاه «بامداد» تا 22 آذرماه در نگارخانه شماره 6، واقع در خيابان خردمند شمالي، کوچه هجدهم، پلاک شش، طبقه همکف برپاست.

 

عزت اله انتظامی در پشت صحنه "قهوه تلخ"

 

استاد عزت اله انتظامی بازیگر بزرگ عرصه سینما و تئاتر به دیدار مهران مدیری و دیگر دست اندرکاران مجموعه "قهوه تلخ" رفت تا ساعاتی را پشت صحنه با دست اندرکاران این مجموعه پرسروصدا بگذراند. مدتی پیش جمعی دیگر از هنرمندان کشور از جمله جمشید مشایخی، اکبر عالمی، مجید میرفخرایی، مهتاب کرامتی و ... از لوکیشن و ضبط سریال «قهوه تلخ» دیدن کردند. به گزارش "خبرآنلاین" چهارشنبه سوم آذرماه، عزت‌الله‌ انتظامی به همراه پژمان بازغی و مستانه مهاجر به لوکیشن «قهوه تلخ» رفتند و با کارگردان و تهیه‌کنندگان این سریال دیدار کردند. انتظامی در این دیدار گفت: "برای این سریال زحمت زیادی کشیده شده و وسواس و دقت در اجرای دکور و لباس‌ها، مرا به یاد مرحوم علی حاتمی‌ می‌اندازد. امیدوارم موفقیت «قهوه تلخ» باعث انجام کارهای بهتری در بخش خصوصی برای سینما و ساخت سریال شود".

 

"قهوه تلخ" اولین مجموعه ای است که خارج از تلویزیون و بصورت لوح فشرده در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. استقبال مردم از این مجموعه و خرید نسخه های اصل آن در تیراژ چند میلیونی، موجب شگفتی بسیاری شده است که حتی سازندگان آن نیز پیش بینی نمی کردند. این استقبال را باید نتیجه رویاروئی مهران مدیری با مدیران تلویزیون دانست که در نهایت به پخش آزاد این مجموعه منجر شد. مردم نیز برای اینکه به صداو سیمای حکومتی "نه" بگویند، هر هفته میلیونها نسخه از "قهوه تلخ" را خریداری کرده و در شبکه خانگی به تماشای آن می نشینند. داستان "قهوه تلخ" نیز بی شباهت به شرایط کنونی کشور نیست که دویست سال به عقب برمی گرددو ودر دوره پیش از قاجار اتفاق می افتد.

 

مردم، خاطرات برنامه گلها را با همایون خرم مرور کردند!

 

دوستدارن موسیقی ایرانی توانستند پس از سالها دوباره استاد همایون خرم را روی صحنه ببینند و بجای دلکش و مرضیه و پروین، این بار خودشان با نوای ویلن او دم بگیرند: رسوای زمانه منم، دیوانه منم...نوای ساز خرم پس از يك دهه دوري از صحنه در حالي در سالن همايش‌هاي برج ميلاد اوج گرفت  كه مردم در يك شب به‌يادماندني خاطرات خود را با او و برنامه‌ي «گلها» مرور كردند.

 

به گزارش خبرنگار "ایسنا"، در كنسرتي كه روزهاي چهارشنبه و پنج‌شنبه (10 و 11 آذرماه) به همت مؤسسه‌ي فرهنگي ـ هنري گلچين آواي شرق برپا شده بود، گروه اجرايي در نبود «همايون خرم» يکي از ساخته‌هاي اين هنرمند برجسته را اجرا کرد و پس از پايان دکلمه، خرم در ميان تشويق بسيار حاضران روي صحنه آمد و در حالي که گروه اجرا برنامه را قطع نکرده بود، به آن‌ها پيوست. اجراي اين قطعه با تک‌نوازي «همايون خرم» همراه بود و در پايان، با استقبال تماشاگران روبه‌رو شد. در ادامه‌ي اين برنامه، قطعه‌ معروف "غوغاي ستارگان" از ساخته‌هاي قديمي همايون خرم در مقام وصال، به اجرا درآمد. اجراي اين قطعه با تک‌نوازي تار، پيانو و هم‌نوازي تار و پيانو و دونوازي ويلون و تنبک و در نهايت،همراهي ديگر سازها همراه بود.ترانه‌ي مربوط به اين قطعه‌ي موسيقي با دکلمه‌ي ژاله صادقيان اجرا شد؛ «امشب در سر شوري دارم / امشب در دل نوري دارم..."

 

در ادامه‌ي اين كنسرت، قطعه‌ي «عشق و انتظار» يکي ديگر از ساخته‌هاي قديمي استاد، اجرا شد و با دکلمه‌ي اشعاري نيز همراه بود: تو رفتي و دلم غمين شد، قرين آه آتشين شد، از آن شبي که برنگشتي، جهان که شادي‌آفرين بود به چشم من غم‌آفرين شد. در اجراي اين برنامه، سامان احتشامي نوازنده‌ي پيانو، اميرحسين رضا نوازنده‌ي تار، حسن آزاده‌فر نوازنده‌ي تنبک و ژاله صادقيان گوینده، همايون خرم را همراهي مي‌کردند. ژاله صادقيان در طول اجراي برنامه روي صحنه حضور نداشت و فقط با صدايش گروه را همراهي مي‌کرد.

 

بهشتی که نابود می کنیم!

 

گيزلا وارگاسينايي زاده مجارستان است، در اتریش درس خوانده، چهل سال پیش در آنجا با خسرو سینائی (فیلمساز) ازدواج کرده و  به ایران آمده است. او که عضو بنیانگذار گروه زنان نقاش ایران "دنا" ست، اینک پس از گذشت پنج سال از آخرین نمایشگاه انفرادیش، نمايشگاه تازه خود را که موضوعی کاملا ایرانی دارد، با عنوان  « باغ پرندگان» در گالري  "سیمن" تهران برپا كرده و معتقد است: «باغ پرندگان» همان بهشتي است كه آن را نابود مي‌كنيم.

 

گیزلا وارگا سینائی در مراسم گشایش نمایشگاهش، در نشست رسانه ای با خبرنگاران گفت: حضور من در نقاشي ايران و علاقه‌ام به گل و مرغ ايراني، پس‌زمينه‌اي دارد كه شايد به ريشه‌هاي شرقي ما به عنوان «مجار» بازگردد. در واقع ما نمي‌دانيم كه هزارسال پيش از شرق به غرب آمده‌ايم يا بالعكس؟ بعدها كه براي ادامه‌ي تحصيل به اتريش سفر كردم متوجه شدم كه اين همه جدال و جنگ در مجارستان برسر چه بوده است. اين در حالي است كه به زعم من جنس مجار و اتريشي با هم تفاوت زيادي دارند، در حاليكه اين حس و طبيعت مجارها را وقتي به ايران آمدم لمس كردم. انگار كشور شما را به خوبي مي‌شناختم و گويي اين طبيعت در ما مجارها ريشه درد.

 

او در مورد مجموعه "باغ پرندگان" گفت: "هنر ايران و تاريخ آن همواره برايم ديدگاه‌هاي جديدي را مطرح مي‌کند.مينياتور رنگ‌پريده‌ فرسكها همان فلسفه‌اي را داشت كه در تخت جمشيد مي‌ديدم .تفاوت آنها در يك داستان حماسي و تغزلي بود، در عين آنكه هر دوي اين آثار هنري يك موتيف زنده را براي من يادآوري مي‌كردند. اين فرسكهايي كه در چهل‌ستون و يا بناهاي اصفهان ديده مي‌شد تا حدودي از دوره رنسانس اروپا نيز تاثير گرفته و به مينياتورهاي ايراني بدل شده بودند، پس اين اتفاق مي‌توانست همچون يك گفتگوي دوطرفه ميان شرق و غرب باشد." سینائی در بخش پاياني اين نشست با ارائه تحليل خود درباره‌ي وضعيت فعلي نقاشي در ايران گفت: "نقاشي ايران در حال حاضر در نقطه‌ بسيار مطلوبي قرار دارد، در حالي كه در اروپا با بحث جهاني شدن هنرمندان با موج جديدي در حال جلو رفتن هستند ولي نسبت به نقاشان آنجا وضعيت ايران بسيار عالي است، ما حرفهاي زيادي براي مطرح كردن داريم و مسائل دنيوي و اجتماعي بسياري را در آثارمان طرح مي‌كنيم"!

آیا زیارت عاشورا قابل اعتماد است؟

Posted:

 

در سند یاد شده، هیچ شكی در وثاقت (مورد اطمینان بودن) سیف بن عمیره و صفوان بن مهران نیست [و در كتب رجالی به وثقات ایشان تصریح شده است]... همه‌ این یادشدگان از بزرگان و معتمدان شیعه هستند. بخصوص احمد بن محمد بن یحیی عطار كه از مشایخ اجازه نیز بوده است. مشایخ اجازه‌ای كه بنابر تحقیق در قله وثاقتند.

 

آیا زیارت عاشورا واقعا یك حدیث معتبر و كلام امام معصوم علیه السلام است. این سوالی است كه برای برخی براساس خدشه‌هایی كه در آن می‌شود به وجود آمده است. چراكه در وثاقت برخی از راویان آن شبه‌هایی وارد شده است. این نوشتار بر آن است تا این موضوع را بررسی نماید.

 

مقدمه:

 

پیش از آغاز بحث لازم است چند نكته تذكر داده شود:

 

1- برای مشخص شدن اینكه آیا روایتی واقعا كلام امام معصوم است یا نه باید كسانی كه آن را بیان كرده‌اند بررسی شوند.

 

این موضوع برای مسلمانان بخصوص شیعیان چنان مهم بوده است كه در پی آن دانشی به نام علم رجال یا همان شخصیت شناسی حدیث بوجود آمده است.

 

علم رجال به بررسی وضعیت ناقلان احادیث اهل بیت می‌پردازد و مهمترین محورهای آن از این قرار است:

 

الف – تاریخ و موقعیت زندگی فرد  ؛  ب – اعتبار فرد

 

تاریخ زندگی فرد به این جهت بررسی می‌شود كه مشخص گردد وی در چه عصری می‌زیسته است. بنابر این اگر روایتی نقل كرد آیا خودش از امام شنیده است یا این امر ممكن نیست. مثلا اگر در حدیثی آمده باشد كه شیخ صدوق از امام رضا نقل كرده است كه... ، از آنجا كه ایشان هم عصر امام رضا نبوده‌اند قطعا خود از امام نشنیده‌اند پس باید از دیگری شنیده باشد. و این زنجیره آنقدر باید ادامه یابد تا به امام علیه السلام برسد.

 

در اصطلاح به این زنجیره، سلسله سند می‌گویند. بررسی سلسله سند بسیار امر مهمی است تا افراد حتما پشت سر هم بوده و علاوه بر آن همدیگر را درك كرده باشند.

 

اما اعتبار افراد به این علت بررسی می‌شود كه مشخص گردد فرد قابل اطمینان بوده و گذشته از اینكه جعل حدیث نكرده، در ضبط و نقل حدیث نیز دقیق بوده است. كه در اصطلاح به این كار بررسی وثاقت راوی گویند.

 

2- نكته‌ای كه بسیار در اعتبار محتوایی و سندی حدیث مهم است، عمل دانشمندان و بخصوص دانشمندان قرون اولیه اسلام است. بنابر این قاعده، هرگاه روایتی كه اكنون در دست ماست از نظر علم رجال ضعیف باشد اما غالب دانشمندان آن را معتبر دانسته و مطابق آن عمل كرده باشند. آن روایت به اعتبار عمل دانشمندان، معتبر تلقی می‌شود. چرا كه حتما سندی كه در دست ماست به گذشت زمان مخدوش شده و در اصل كه در دست دانشمندان پیشین بوده مخدوش نبوده كه اگر اینگونه بود قطعا آنان نیز آن را كنار می‌زدند.

 

در اصطلاح، در این باره گفته می‌شود: عمل علما جبران كننده ضعف سند است.

 

اما زیارت عاشورا:

 

برخی در سند زیارت عاشورا خدشه كرده و گفته ‌اند بعضی از راویان آن مورد اعتماد نیستند.

 

گذشته از آن كه این زیارت عالی مورد اتفاق دانشمندان بوده و علما در طول تاریخ به آن عمل كرده‌اند. سند آن نیز بررسی شده و صحتش احراز گردیده است.

 

در ادامه تحقیقی از آیت الله عظمی شبیری زنجانی كه یكی از فقهای برجسته بوده و در علم رجال بسیار شهرت دارد  تقدیم حضور می‌گردد كه در پاسخ نامه‌ای مبنی بر كنكاش سند این زیارت نگاشته‌اند.

 

ترجمه نامه‌ رسید:

 

حضور مرجع بزرگ آیت الله شبیری زنجانی:

با سلام و تحیت

از آنجایی كه برای برخی از مومنان شبهه‌هایی در خصوص زیارت عاشورا ایجاد شده است، لطفا نظر خود را در خصوص صحت و سقم سند آن بیان فرمایید.

 

والسلام علیكم و رحمة الله

دعاگوی شما: رحیم غبرایی

از تبریز 10/1/1386

 

منبع: آینده

عزل آیت الله مسعودی خمینی از تولیت حرم حضرت معصومه

Posted:

جرس:  سعیدی علاوه بر امامت جمعه قم، ریاست شورای فرهنگ عمومی استان قم و ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر این استان،  به عنوان تولیت حرم حضرت معصومه (س) معرفی شد.


به گزارش خبرگزاری رسا، به منظور معرفی سید محمد سعیدی به عنوان تولیت حرم حضرت معصومه (س) صبح روز شنبه مراسمی با حضور  محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری برگزارشد.

سعیدی علاوه بر امامت جمعه قم، عهده دار سمت ریاست شورای فرهنگ عمومی استان قم و ریاست ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر این استان نیز هست.
 

پیش از این آیت الله علی اکبر مسعودی خمینی عهده دار مسئولیت تولیت حرم حضرت معصومه (س) بود.

در مدت فعالیت آیت الله مسعودی خمینی که از سال 71 شروع شده است، توسعه حرم  حضرت معصومه شدت گرفته و احداث شبستان بزرگ حضرت امام خمینی (ره) و شبستان جواد الائمه (ع) و ... از جمله فعالیت های شاخص انجام شده در این مدت بوده است.

هشدار دادستان به دخالت دولت و مجلس در پرونده های قضایی

Posted:

در واکنش به ادعاهای وزیر ارشاد

جرس: در پی اظهارات اخیر برخی مقامات دولت، از جمله وزیر ارشاد در مورد "لزوم عدم حمایت از مهدی هاشمی به عنوان یک متهم فراری"، دادستان تهران از مقامات اجرایی و تقنینی بار دیگر خواست در پرونده‌های قضایی دخالت نكنند، چرا که در صورت تكرار این قبیل اظهارنظرها، طبق مقررات با آنها عمل خواهد شد.


به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به انتشار برخی مطالب منتسب به وزیر ارشاد در بعضی از سایت‌های خبری و جراید كشور، گفت: روز چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری مطالبی به نقل از وزیر ارشاد در خصوص رسیدگی به موضوع پرونده روزنامه ایران مطرح شده است كه امیدواریم این اظهارات صحت نداشته باشد.


دادستان تهران با ابراز تاسف از چنین اظهارنظرهایی بدون در نظر گرفتن قوانین و مقررات افزود: چون در مورد روزنامه‌ ایران پرونده قضایی تشكیل شده و رسیدگی به آن در حال انجام است انتظار می‌رود مقامات اجرایی و تقنینی به نحوی اظهارنظر نكنند كه شائبه تلاش آنان برای تاثیرگذاری در فرآیند قضایی به اذهان متبادر شود.


وی افزود: بارها تاكید شده است كه قوه قضاییه مدعی مهدی هاشمی است، بنابراین ارتباط دادن اقدام مدیر مسوول یك نشریه كه در مورد آن اعلام جرم شده است با پرونده‌ هاشمی، محلی از اعراب نداشته و به نوعی خلط مبحث است.
دادستان تهران مجددا تاكید كرد: در مورد پرونده مهدی هاشمی اقدامات لازم انجام شده و در صورت ورود وی به ایران با نامبرده طبق مقررات اقدام خواهد شد.
دولت‌آبادی خاطرنشان كرد: در صورت تكرار این قبیل اظهارنظرها، در مورد مرتكب یا مرتكبین وفق مقررات اقدام لازم به عمل خواهد آمد.


گفتنی است طی روزهای اخیر وزیر ارشاد در واكنش به اظهارات اخیر دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره‌ انتشار دفاعیات مدیرمسوول روزنامه‌ ایران علیه‌ مهدی هاشمی گفته بود: نباید از كسی كه فراری است و تخلفاتی را انجام داده است، حمایت كرد.

این مقام دولتی مدعی شد به هرحال این فرد موارد متعددی تخلف دارد و به گونه‌ای است كه به خودش اجازه نمی‌دهد وارد شود. الآن حكم دستگیری او هم صادر شده است و حالا اگر كسی آمد بعضی از این مسائل را مطرح كرد به نظر من نباید مانع شد و یا با شدت برخورد كرد.

وزیر ارشاد دولت دهم با بیان اینکه "در آستانه‌ نهم دی‌ماه هستیم"، ادعا کرد یك بخش از آشوب‌هایی كه در سال گذشته در تهران برپا شد توسط چنین افرادی كه الآن در خارج هستند، تحریك و ساماندهی شد واز این جهت به نظر می رسد نباید رفتار دستگاه‌های قضایی و دیگران به گونه‌ای باشد كه القا كند انگار دارد از آن‌ها حمایت می‌شود."


منابع خبری جرس طی روزهای اخیر خبر داده بودند که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، پس از برخی دیدارهای صورت گرفته میان شخصیت های ارشد نظام، دستور یافته است تا پرونده های مربوط به مهدی هاشمی را از وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران به دستگاه قضایی منتقل نموده و همچنین نسبت به گزینش یک قاضی بیطرف اقدام نماید. امری که با واکنش تند حامیان دولت و شخصیت های راست سنتیِ افراطی روبرو شده است.


احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، ابراهیم رئیسی معاون اول قوه قضاییه، مجتبی ذوالنور جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه و برخی شخصیت های حامی دولت، خواهان شدت عمل در برخورد با مهدی هاشمی و تلاش برای بازگرداندن وی به کشور و بازداشتش شده اند.


مهدی هاشمی چند هفته پیش، با ارسال نامه‌ای به دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه، با بیان اینکه "هر بار احتمال مراجعت اینجانب به کشور قوی شد، شاهد اوج جو سازی ها بوده‌ایم"، خاطرنشان کرده بود "فضا را برای یک دادرسی معتبر، عادلانه، منصفانه و ترجیحاً علنی مناسب کنید و هر زمان که لازم می‌بینند اینجانب در محکمه‌ای حاضر باشم، احضاریه‌ای در فرم قانونی توسط وکلای اینجانب ابلاغ شود، تا من در وقت قانونی حضور بیابم، چون مطمئنم یک دادگاه عادل منع تعقیب صادر خواهد کرد ."

محکومیت سید امیر خرم به هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق

Posted:

جرس: پس از محکومیت عماد بهاور مسئول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران به ده سال حبس تعزیری، یک عضو دیگر این حزب، سید امیر خرم، به تحمل هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

 

به گزارش میزان خبر، مهندس سید امیر خرم، به حکم قاضی پیرعباسی و به اتهام‌های اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در نهضت آزادی ایران، نوشتن مقالات و انجام مصاحبه با رادیوهای بیگانه و نیز حضور در تجمعات غیرقانونی، به هفت سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

حکم بدوی این عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی ایران که در ۲۶ مهر ماه محاکمه شده بود، روز ۱۶ آذر به وکیل وی ابلاغ شد. آقای خرم سال گذشته و در پی وقایع عاشورا به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد و مدت ۵۰ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برد. همچنین او از سال گذشته ممنوع الخروج است.

این فعال سیاسی، در سال ۸۰ نیز همراه با دیگر اعضای نهضت آزادی و نیروهای ملی مذهبی بازداشت شد و ۱۳۵ روز را در سلولهای انفرادی بازداشتگاه ۵۹ سپاه گذراند و در نهایت در شعبه ۲۰ دادگاه انقلاب به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شد. این حکم که با اعتراض او مواجه شد، همچنان در دادگاه تجدیدنظر به سر می برد.