جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احتمال آزادی قریب الوقوع سردبیر روزنامه شرق

Posted:

جرس: مقام‌های قضایی وثیقه‌ای 10 میلیونی برای آزادی احمد غلامی سردبیر روزنامه شرق تعیین کردند.


به گزارش "جرس"، طبق وعده مقام‌های مسئول، سردبیر شرق قرار است فردا( چهارشنبه) از زندان اوین آزاد شود.


غلامی شانزدهم آذر ماه گذشته در یورش ماموران امنیتی به ساختمان شرق همراه دو عضو دیگر تحریریه، کیوان مهرگان و فرزانه روستایی، و "علی خدا بخش" سرمایه گذار این روزنامه بازداشت شد.


ماموران امنیتی علاوه بر این افراد "ریحانه طباطبایی" عضو سرویس سیاسی روزنامه شرق و "هادی انواری" همکار این روزنامه را دو روز پس از یورش به روزنامه شرق بازداشت کردند.


عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران اتهام غلامی و سایر بازداشتی های این روزنامه را اقدام علیه امنیت اعلام کرده است. او به تازگی نیز در اظهار نظری مدعی شده که بازداشتی های روزنامه شرق در تدارک نوشتن اطلاعیه ای علیه نظام بوده اند. از میان بازداشتی های روزنامه شرق تاکنون هادی انواری از زندان آزاد شده است.
 

دو تبعه آلماني زنداني در تبريز با خانواده‌هاي خود ملاقات كردند

Posted:

جرس:‌ دو تبعه آلماني زنداني در تبريز امروز با خانواده هاي خود ملاقات كردند.


به گزارش ایرنا، خانواده اين دو زنداني آلماني دوشنبه شب از طريق فرودگاه تبريز وارد اين شهر شدند.


در ملاقات چهار ساعته امروز كه در آن مادر و خواهر دو تبعه آلماني به همراه سفير اين كشور حضور داشتند، با پذيرايي مقامات ايراني در يكي از رستوران‌هاي هتل محل اقامت آنان پايان يافت.


دادگستري استان آذربايجان شرقي درآستانه سال نو ميلادي، باملاقات خانواده و وابستگان اين دو تبعه آلماني زنداني در تبريز موافقت كرده بود.


دادستان عمومي و انقلاب تبريز نيز پيش از اين گفته بود، دو تبعه آلماني در زندان تبريز به سر مي برند و هيچ منعي براي ورود خانواده‌هاي آنها به اين شهر و ملاقات با آنان وجود ندارد.


خليل اللهي تاكيد كرد: اين دو تبعه آلماني زنداني در تبريز همچون شهروندان ايراني از تمام حق و حقوق لازم و قانوني برخوردار هستند.


وي اظهارداشت: پرونده اين دو تبعه آلماني در مرحله تكميل تحقيقات قرار دارد.


این اظهارات در حالی است که بسیاری از زندانیان سیاسی کشور، با وجود به اتمام رسیدن مراحل پرونده و صدور حکم نهایی، همچنان ممنوع‌الملاقات هستند.
 

آلودگی هوای تهران، جان شش هزار جانباز شیمیایی را به خطر انداخته است

Posted:

 جرس: رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جانبازان شیمیایی بسته به شدت عارضه و میزان کمبود اکسیژن با تنگی نفس رو‌به‌رو هستند و آلودگی و خشکی هوا شدت آن را افزایش می‌دهد.  

 

به گزارش ایرانا، سید محمد میرهاشمی ادامه داد: آلودگی هوا میکروبی شدن هوا و تنگی نفس جانبازان شیمیایی شده و تبادل اکسیژن در ریه آنان را کاهش می‌دهد.

 

میرهاشمی با یادآوری اینکه، مجموعه عوامل شامل میکروبی شدن هوا، تنگی نفس و کمبود اکسیژن موجب آلوده شدن ریه‌های جانبازان شیمیایی می‌شود، گفت: بافت ریه این جانبازان خراب و سخت است و با کوچک‌ترین آلودگی میکروبی دچار عفونت می‌شود.

 

رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: استنشاق و تماس با گازهای شیمیایی عوارض تخریبی ماندگاری بر روی پوست، چشم، ریه و سایر اعضای داخلی بدن دارد.

 

میرهاشمی افزود: استنشاق گازهای شیمیایی بافت ریه را تخریب کرده و ترشحات مجاری تنفسی را افزایش می‌دهد، بنابراین تبادل اکسیژن مختل شده و بدن جانباز با محرومیت این گاز حیات بخش رو‌به‌رو می‌شود.

 

وی ادامه داد: جانبازان ضایعه چشمی نیز که بعضا چندین بار مورد عمل جراحی قرار گرفته و مجرای اشکی آنها خشک شده است در هوای آلوده بیشتر تحریک شده و مشکلاتی از قبیل خارش، احساس وجود شی خارجی در چشم، قرمزی و سوزش روبه‌رو شده و باید از قطره‌های درمانی و اشک مصنوعی بیشتر استفاده کنند.

 

رییس مرکز مصدومان شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران یادآورشد: شش هزار نفر در تهران دچار عوارض شیمیایی شدید، متوسط و خفیف هستند.

 

به گفته وی، مراکز درمانی چشم و ریه، پزشکان متخصص و آموزش دیده برای درمان و توانبخشی جانبازان شیمیایی در اختیار دارند و داروهای کمیاب مورد نیاز آنها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تامین می‌شود.

 

میرهاشمی توضیح داد: دستگاهها و کپسول های اکسیژن مورد نیاز جانبازان تهیه و در اختیار مراکز ویژه درمانی قرار گرفته است.
 

تفهیم اتهام جدید به مهدیه گلرو و ادامه ممنوع‌الملاقاتی وی

Posted:

جرس: مهدیه گلرو فعال دانشجویی و عضو شورای دفاع از حق تحصیل که از دو هفته گذشته ممنوع‌الملاقات بوده است با تفهیم اتهام جدیدی روبه‌رو شده‌اند.

 

به گزارش جرس، بازپرس شعبه ۴ دادسرای اوین، اتهام "تشویش اذهان عمومی" را به این  دانشجوی زندانی تفهیم کرده است.


در همین هفته مجید توکلی و بهاره هدایت دو فعال دانشجویی دربند نیز با تفهم اتهام جدید روبه‌رو شدند.

 

گفته می شود این اتهامات ظاهرا مربوط به نامه‌ های منتسب به این فعالان دانشجویی باشد که به مناسبت ۱۶ آذر (روز دانشجو) در رسانه‌ها منتشر شد و در محافل دانشجویی داخل و خارج از کشور بازتاب گسترده‌ای داشت.
 

رهبر جمهوری اسلامی: برخی بعنوان مصلحت، دست و قلم و وبلاگشان را آزاد نکنند تا هر چه بگویند

Posted:

جرس: رهبر جمهوری اسلامی در جلسه فقهی امروز خود خاطرنشان کرد "به مردم باید بگوئیم، یاد بدهیم كه توجه كنند كه به صرف توهم این كه حالا كاری مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نكنند كه هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند."


به گزارش سامانه خبری «آینده»، رهبر جمهوری اسلامی در جلسه درس خارج فقه روز سه شنبه، هفتم دی ماه خود، طی بحثِ "موارد استثناء از حكم حرمت غیبت"، در پاسخ به سؤالی پیرامون صدق غیبت در مواردی چون ذكر در نوشته، وبلاگ یا ضبط صوت و تصویر و انتقال آن گفت "هیچ نیازى به غیبت كردن نیست كه برخی می گویند حالا ما براى اصلاح، غیبت می كنیم."


این سامانه خبری به نقل از سایت دفتر آقای خامنه ای، پاسخ های وی به برخی طلاب را چنین آورده است:
این كه اصلاً این كار [غیبت] جایز است یا جایز نیست ولو به قصد اصلاح باشد، این را نمی شود به طور مطلق یك چنین چیزى را پابند شد؛ كه ما بگوئیم ما چون می خواهیم در امر جامعه اصلاح كنیم، پس زیدى را، عمروى را یا یك جریانى را به طور مطلق مورد تهاجم قرار بدهیم، غیبت كنیم؛ حالا آن كسانى كه این كارها را می كنند، خیلى اوقات به غیبت هم اكتفاء نمیكنند؛ خب، ملاحظه می كنید دیگر. گاهى چیزهائى را مى‌آورند كه معلوم نیست حدِّ غیبت بر او صادق باشد؛ شاید مصداق تهمت است، مصداق افتراء است، مصداق قول به غیر علم است، مصداق سبّ و شتم است؛ نمی شود این را گفت كه اگر طرف قصد اصلاح دارد، پس بنابراین این جایز است براى او، نه؛ موارد استثناء همان مواردى است كه [در كتب فقهی] ذكر شده است.


منتها باید این موارد صدق كند، احراز بشود. این خیلی مهم است. واقعاً یكى از چیزهائى كه ما همه‌مان [باید توجه كنیم]، به مردم هم باید بگوئیم، یاد بدهیم كه توجه بكنند این است كه: به صرف توهم این كه حالا این كار مصلحت دارد، دستشان را، یا قلمشان را، یا وبلاگشان را آزاد نكنند كه هر چه به دهنشان آمد، آن را بگویند؛ اینجور نیست، چون وسائل مدرن امروز همه مشمول همین حكم است. یعنى خواندن وبلاگ هم مثل خواندن كاغذ است، كتاب است، نامه است، مثل شنیدن حرف است. استماع غیبت شامل همه‌ى اینها میشود؛ یعنى ملاك استماع در اینها وجود دارد مسلّماً. شنیدن به گوش خصوصیتى ندارد، خواندن تو نامه هم عین همان است كه ما در بحث استماع این را تأكید كردیم و عرض كردیم.
خب، دوربین هم همین جور است. فرض كنید كه اگر چنانچه انسان یك خطائى را از كسى دید، این را رفت با دوربین ثبت كرد، بعد آمد یك جائى نشان داد؛ این هم همان است دیگر، چه فرقى می كند؟ یعنى بایستى واقعاً به اینها توجه كرد. محیط را باید محیط اخلاقى كرد. ما اگر بخواهیم جامعه را اصلاح بكنیم، این اصلاح فقط به این نیست كه انسان از افراد غیبت بكند. راه‌هاى دیگرى هم وجود دارد. حالا من غیبت را عرض می كنم. فضلاً از تهمت و افتراء و اینها.
بنده یك وقتى به یك مناسبتى در یك صحبت عمومى عرض كردم به مردم كه قرآن كریم میفرماید: «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً»؛ یعنی وقتى افك را شنیدید چرا به همدیگر حسن‌ظن نداشتید؟ یعنى از اول رد كنید افك را. [اگر] آمدند به یك نفرى تهمت زدند، یك چیزى را گفتند - حالا یا با عنوان تهمت یا به عنوان غیبت - چرا قبول میكنید؟ ببینید این كلمه‌ى لولاى تحذیریه در قرآن و در كلام عرب خیلى معناى وسیعى دارد، فقط معنایش «چرا» نیست، كه ما بگوئیم چرا این كار را نكردى. چراى با تأكید است. یعنى آه، واى، چرا؛ معناى «لولا» این است؛ تحذیریه است. {چرا} «لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم [خیراً]»؛ یعنی چرا به هم ظن نیك ندارید، چرا به هم حسن‌ظن ندارید. تا فوراً كسى آمد، شما بگوئید بله، احتمال درستى‌اش هم اگر بود، آدم به صورت یقین آن را بداند و نقل بكند. این درست نیست، این ممنوع است.


این چیزى كه امروز مورد ابتلاست در جامعه‌ى ما، از همان چیزهائى است كه بایست از همین ادله‌ى غیبت بفهمیم كه درست نیست؛ این وضعى كه وجود دارد درست نیست. البته انتقاد منطقى، گفتن حرف صحیح اینقدر حرفهاى آشكار وجود دارد كه انسان اگر ذكر آنها را بكند، اصلاً هم غیبت نیست، و می تواند انسان نقد بكند. بله مسلّم است، امروز یك جریان صحیح و حقّى در جامعه‌ى ما وجود دارد، جریانهاى باطلى هم وجود دارد كه به انواع و اقسام طرق میخواهند جامعه را خراب كنند، انقلاب را منحرف كنند؛ در این شكى نیست. آدمهائى هم در رأس این جریانات هستند. چه لزومى دارد كه انسان به این آدمها تهمت بزند. چه لزومى دارد كه غیبت اینها را بكند. حرف آشكار اینقدر دارند؛ همان حرفهاى آشكار را بیان بكنند، تبیین بكنند، توضیح بدهند، مطلب روشن خواهد شد؛ هیچ نیازى به غیبت كردن نیست كه آدم بگوید حالا ما براى اصلاح مثلاً غیبت می كنیم.


بنابراین به نظر من همین ادله‌اى كه در باب غیبت خواندیم، این تمام المراد را به ما نشان میدهد؛ یعنى واقعاً همانى كه باید بفهمیم از شرع مقدس همین را انسان میفهمد و تشخیص میدهد. باید بر طبق همین هم عمل كرد.
 

آیت‌الله دستغیب: هیچ‌یک از مراجع وضع فعلی را تایید نمی‌کنند، چون نه جمهوری است و نه اسلامی

Posted:

 جرس: آیت‌الله دستغیب در دیدار با خانواده مصطفی تاج زاده، به شدت از وضع موجود کشور انتقاد کرد و گفت: چه شد که در عرض این چند سال همه چیز عوض شد و قرآن و سنّت را خاک کردند؟ کجاست احکام قضاوت؟ هیچ مرجع عادلی را پیدا نمی‌کنید که بگوید: می‌توان با قهر از مجرم اعتراف گرفت. لذا چه در مجلس خبرگان و چه در جاهای دیگر بارها گفته و می‌گویم که هیچ یک از مراجع وضع موجود را تأیید و امضا نمی‌کنند زیرا خلاف قرآن و سنّت و قانون اساسی است.

 

به گزارش حدیث سرو، وی همچنین با بیان اینکه "وضعیت فعلی را نه جمهوری می‌توان نامید و نه اسلامی"، تاکید کرد: نتیجه پا گذاشتن بر قرآن و سنّت، این می‌شود که دست مراجع بسته شود و تهدیدات پیش آید و شکنجه‌ها و زندانهای بی‌رویه ایجاد شود. وقتی دست مراجع بسته شود دست کسانی باز می‌شود که از قرآن و سنّت اطلاعی ندارند و دیگر از اسلام فقط یک اسم باقی می‌ماند.

 

در ابتدای این دیدار، فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر سید مصطفی تاج زاده، به شرح وقایع اتفاق افتاده در روز عاشورا برای آیت‌الله دستغیب پرداخت و با بیان اینکه “برای استعلام از وضعیت عزیزانمان به زندان اوین رفتیم و با آن برخورد کذایی روبه‌رو شدیم” از روند موجود در جامعه ابراز تاسف کرد.

 

پس از صحبت‌های محتشمی‌پور، آیت‌الله دستغیب نیز با ابراز تاسف از اجرا نشدن قوانین در جامعه اسلامی گفت: در زمان شاه، اکثریت مردم چه شیعه و چه سنّی از زیر پا گذاشته‌شدن احکام و قوانین اسلام ناراحت بودند، لذا به هنگام قیام امام خمینی‌(س) مردم با ایشان همراه شدند. امام خطاب به شاه می‌گفت: تو برخلاف اسلام عمل می‌کنی، حدّاقل به قانون اساسی که خودتان تصویب کرده‌اید، عمل کن.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اخذ اعتراف قهری از مجرم، خلاف قرآن و سنت است، تصریح کرد: هیچ مرجع عادلی را پیدا نمی‌کنید که بگوید می‌توان با قهر از مجرم اعتراف گرفت. لذا چه در مجلس خبرگان و چه در جاهای دیگر بارها گفته‌ام و می‌گویم که هیچ‌یک از مراجع وضع موجود را تأیید و امضا نمی‌کنند، زیرا خلاف قرآن و سنّت و قانون اساسی است.

 

آیت‌الله دستغیب همچنین با اشاره به دفاع مشروع طلاب و اصحاب مسجد در روز قدس و اینکه اخیرا احکام سنگینی برای چند نفر از طلاب صادر شده، افزود: آیا می‌توان به کسی که می‌گوید بر طبق قانون اساسی عمل کنید، بگویند: تو و امثال تو سران فتنه هستید. یا اینکه بگویند مسجدتان، مسجد ضرار است و طلاب مشغول به تحصیل در آنجا، فتنه‌گر و آشوب‌طلب هستند و باید محاکمه شوند و باید تبعید شوند و شلاق بخورند و به حبس بروند؟!

 

اشاره این مرجع تقلید به موضوع احضار و محکومیت سه نفر از طلاب و شاگردان وی در دادگاه ویژه روحانیت به حبس و تبعید و شلاق و پرداخت جزای نقدی است.

 

مشروح سخنان این مرجع تقلید مقیم شیراز در دیدار با خانواده مصطفی تاج زاده، به شرح زیر است:

 

آنچه از مردم کشورمان در مقابل محمّدرضاشاه و رضاخان، سراغ داریم این است که اکثریت مردم چه شیعه و چه سنّی از زیر پا گذاشته‌شدن احکام و قوانین اسلام ناراحت بودند، لذا به هنگام قیام امام خمینی‌(س)، مردم با ایشان همراه شدند. امام خطاب به شاه می‌گفت: تو بر خلاف اسلام عمل می‌کنی، حدّاقل به قانون اساسی که خودتان تصویب کرده‌اید عمل کن. امام در زمان شاه می‌گفت: مذهب در ایران دیگر رنگی ندارد.

 

قیام این مرجع، نمودار این بود که ما شاه را نمی‌خواهیم، ما احکام اسلام را می‌خواهیم، ما عمل به سیره پیامبر صلی الله علیه وآله و ائمه اطهار علیهم السلام را می‌خواهیم.

 

از سال ۱۳۴۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ مردم همگی نسبت به امام شناخت داشتند و می‌دانستند این شخص از قرآن و سنّت فراتر نمی‌رود و به دنبال او قیام کرده و به پا خواسته بودند، با این حال امام به دنبال محوریت خود نبودند و فرمودند: باید قانون اساسی نوشته شود و بر طبق آن عمل شود. لذا از هر شهری نمایندگانی برخاستند تا قانون اساسی نوشته شود، آن هم کسانی که مرجعیت آنها محرز شده بود؛ اشخاصی همچون آیات عظام منتظری، بهشتی، دستغیب، صدوقی‌ رحمهم الله و… که همگی مجتهد بودند و همه همّ و غمّشان این بود که قانون اساسی از قرآن و سنّت بیرون نرود و در مذاکراتی که به هنگام ایجاد قانون اساسی داشتند، همگی با دلیل سخن می‌گفتند.

 

در آخر هم همگی به قانون اساسی رأی دادند، چون پشت این قانون، کسی بود که مجتهد مطلق و مرجع بود که تمامی مردم او را قبول داشتند؛ او هیچ گاه تحکم نمی‌کرد و می‌گفت: من خودم هم تابع این قانون هستم. حتی اگر در مجلس مسأله‌ای مطرح می‌شد و ایشان با آن مخالف بودند، نظر خود را به عنوان یک نصیحت بیان می‌فرمود، با این حال در آخر اختیار را به خودشان می‌داد و می‌گفت: تصمیم نهایی با خودتان است. او نظرش این بود که تمامی سه قوه، مستقل باشند. قرآن و سنّت هم همین را می‌گوید؛ قوه قضائیه باید مستقل باشد و از هیچ کس نباید دستور بگیرد.

 

حضرت امیرالمؤمنین‌ علیه السلام خود، برای قضاوت به نزد شریح قاضی می‌رفتند و البته اگر اشتباهی از او می‌دیدند به او تذکر می‌دادند.

 

وقتی به ائمه اطهار علیهم السلام رجوع می‌شد و از ایشان درباره صفات و شرایط قاضی اسلامی سؤال می‌شد، ایشان در پاسخ می‌گفتند که قاضی اضافه بر احاطه بر مسائل فقهی که خود عمری را می‌طلبد، باید عادل باشد، خداترس باشد؛ ترس از اینکه حکم او مخالف با قرآن و سنّت نباشد. در روایت آمده است که قاضی بر لبه پرتگاه جهنم است.

 

به هنگام قضاوت، هر متهمی که آورده شود، دارای هر نوع اتهامی که باشد، ابتدا باید جرم او ثابت گردد و بر اساس قانون مطابق با قرآن و سنّت باید مجرم شناخته شود، نه بر اساس ملاک‌های دیگر.

 

یا اگر قرار است کسی مُحارب تشخیص داده شود، باید قاضی در ابتدا مفهوم و موضوع محارب را متوجه باشد، بعد از آن شخص متهم باید در محضر قاضی با اختیار دو مرتبه اقرار به گناه خود بکند به اینکه من با چوب یا سنگ یا سلاح برای زدن مردم یا ایجاد ترس اقدام کرده‌ام، یا اینکه دو شاهد عادل به جرم او شهادت دهند. قبل از اثبات جرم کسی حق زندانی کردن و حبس او را ندارد، چه رسد به اینکه به او فحاشی شود یا او را بزنند.

 

قیام امام خمینی‌ رحمة‌الله برای اجرای احکام اسلام بود؛ چه شد که در عرض این چند سال همه چیز عوض شد و قرآن و سنّت را خاک کردند؟ کجاست احکام قضاوت؟ هیچ مرجع عادلی را پیدا نمی‌کنید که بگوید: می‌توان با قهر از مجرم اعتراف گرفت. لذا چه در مجلس خبرگان و چه در جاهای دیگر بارها گفته و می‌گویم که هیچ یک از مراجع وضع موجود را تأیید و امضا نمی‌کنند زیرا خلاف قرآن و سنّت و قانون اساسی است. باید در محضر قاضی، شخص به جرم خود اعتراف کند، نه اینکه قاضی صرفاً بر اساس پرونده‌ای که توسط ضابطان همچون سپاه و سازمان اطلاعات و… آماده شده است، حکم دهد.

 

در کجای احکام قضایی اسلام، چنین چیزی آمده است؟ اینچنین قاضی از عدالت ساقط است. تمامی مراجع کشور چه در قم و چه در شهرهای دیگر به دنبال اجرای صحیح احکام اسلام هستند و هیچ کدام بر وضع موجود صحّه نمی‌گذارند.

 

تمامی فریاد ما این است که بیایید به قانون اساسی که مردم به آن رأی داده‌اند، عمل کنید و خواهید دید که چقدر مردم خوشحال می‌شوند و چقدر جمهوری اسلامی مقتدر می‌شود و چقدر قدرت شیعه در جهان ظاهر می‌شود. همچون زمان امام خمینی ‌رحمة الله که سران کفر از ایران به وحشت افتادند. امام هم به دنبال ساقط کردن آنها نبود، بلکه می‌خواست آنها هم به طرف اسلام بیایند؛ حتی نسبت به صدام هم همین طور بود.

 

نتیجه پا گذاشتن بر قرآن و سنّت، این می‌شود که دست مراجع بسته شود و تهدیدات پیش آید و شکنجه‌ها و زندانهای بی‌رویه ایجاد شود. وقتی دست مراجع بسته شود دست کسانی باز می‌شود که از قرآن و سنّت اطلاعی ندارند و دیگر از اسلام فقط یک اسم باقی می‌ماند. گفته می‌شود «جمهوری اسلامی». «جمهوری» یعنی اینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم آن را قبول داشته باشند. آیا تمامی مردم این وضع را قبول دارند؟ «اسلامی» هم یعنی احکام اسلام باشد که الان جاری نیست.

 

وضع موجود از نظر بنده و تمامی کسانی که از قرآن و سنّت و قانون اساسی مطلع هستند، صحیح نیست.

 

از مراجع سؤال کنند، آیا می‌توان قبل از اثبات جرم، شخص را به زندان برد و…؟ از آنها سؤال شود که آیا این مسائل مطابق است با آنچه شما در دروس اسلامی خوانده‌اید؟ همگی می‌گویند: نه. آیا می‌توان به کسی که می‌گوید بر طبق قانون اساسی عمل کنید، بگویند: تو و امثال تو سران فتنه هستید. یا اینکه بگویند مسجدتان، مسجد ضرار است و طلاب مشغول به تحصیل در آنجا، فتنه‌گر و آشوب‌طلب هستند و باید محاکمه شوند و باید تبعید شوند و شلاق بخورند و به حبس بروند؟!

 

وقتی در روز قدس یا روز بعد از عاشورا به مسجد قُبا حمله می‌شود، اصحاب مسجد از خودشان دفاع مشروع می‌کنند. کدام یک از مراجع عادل، حکم به این می‌کنند که مهاجمین را رها کنند و مدافعین را دستگیر و محاکمه کنند؟! هیچ کدام از مراجع چنین حکمی را امضا نمی‌کنند.

 

حضرت آیت‌اللَّه صانعی که عمری را به درس و بحث مشغول بوده، چرا باید به خاطر نصیحتی که می‌کند، به دفتر و منزلش حمله شده و آنجا را سنگباران کنند و به ایشان تهمتهای فراوان بزنند؟

 

چرا باید عکس اشخاصی همچون آقایان موسوی و کروبی و صانعی و بیات زنجانی و بنده هم‌ردیف اوباما و سران کشورهای آمریکا و انگلیس قرار داده و در سطح وسیع چاپ نموده و به عنوان سران فتنه پخش کنند؟ کدام یک از مراجع بر این امر، مُهر تأیید می‌زنند و آن را مطابق اسلام می‌دانند؟

 

آقای تاج زاده چه گناهی کرده است که با نوشتن یا گفتن مطلبی او را مخلّ امنیت ملّی قلمداد می‌کنند و به ایشان متعرّض می‌شوند و او را اذیت می‌کنند؟ بنده مطمئن هستم که ایشان وابسته به هیچ کشور خارجی اعمّ از آمریکا و انگلیس نیست.

 

جمله امنیت ملی که منتقدین را با اتهام اخلال در آن بازداشتهای آنچنانی می‌کنند، یک جمله مبهم و قابل دهها توجیه است که لازم است مراجع عظام آن را با قرآن و سنت توضیح دهند.

 

نصیحت می‌کنم که مردم و خانواده‌ها را اذیت نکنند؛ عاقبتِ خودشان را خراب نکنند که در آخر مورد سؤال و مؤاخذه قرار خواهند گرفت. هنوز هم دیر نشده می‌توانند از این رویه برگردند و آن را اصلاح کنند. ان شاء اللَّه خداوند هدایتشان فرماید.
 

معاون وزیر بازرگانی: قیمت نان با افزودنی‌ها تغییر خواهد کرد

Posted:

 

 

جرس: بعد از آنکه با تصویب افزایش قیمت نان، سازمان تعزیرات حكومتی نیز طبق مصوبه ای اعلام کرد که نانوایی ها - حتی نانوایی های آزاد پز- "امكان استفاده از روغن، خمیر مایه، زردچوبه، كنجد و افزودنی های مشابه را در نان نخواهند داشت"، امروز معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه قیمت‌های مصوب نان برای انواع نانهایی است که هیچگونه افزودنی نداشته باشند، گفت: اگر نانوایی‌ها مطابق با خواست مشتری، افزودنی نظیر انواع سبزی به نان اضافه کنند، قیمت آن بالاتر می‌رود.

 

 

هفته گذشته همزمان با تصویب افزایش قیمت آرد و نان در سراسر کشور، سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرده بود که نانوایی ها اجازۀ افزودن موادی جهت افزایش کیفیت و طعم نان، که موجب افزایش قیمت آن شود را نخواهند داشت.

 

به گزارش مهر، حمید علیخانی امروز سه شنبه هفتم دی ماه، طی یک نشست مطبوعاتی گفت: دولت قیمت انواع نان را به نحوی تعیین کرده است که هیچگونه افزودنی نداشته باشد، اما اگر یک نانوایی مطابق با سلایق و خواست مشتری، انواع افزودنی ها نظیر سبزی را اضافه کرد، طبیعتا قیمت تمام شده بالاتری دارد، بنابراین نان را با قیمت بالاتری می فروشد.

 

معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به این سئوال که برخی نانوایی های آزادپز با دریافت آرد یارانه ای اعلام می کنند که قیمتها را ثابت نگه می دارند و افزایش نمی دهند، افزود: هر نانوایی که آرد یارانه ای دریافت می کند موظف است تا طبق نرخنامه دولت، نان را عرضه کند.

 

وی همچنین در خصوص درآمد ناشی از تعیین قیمت ملی گندم و آرد برای دولت گفت: برآورد قیمتی تا پایان دی ماه مشخص می شود، اما آنچه که از محل این افزایش قیمت، نصیب دولت می شود، به طور قطع به خزانه واریز شده و سهمی برای وزارت بازرگانی در آن مشخص نشده است.

 

 

نزدیک به یک میلیون تن کالای استراتژیک ذخیره شده است

 

علیخانی همچنین گفت "نزدیک به یک میلیون تن کالای استراتژیک نیز از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران ذخیره سازی شده است که شامل برنج، روغن و شکر است و تا پایان سال نیز ٧۵٠هزار تن دیگر به این رقم اضافه می شود.

     

قیمت های بی ثبات، اما در حال افزایش

 

طبق هفته های اخیر، بر خلاف ادعای رییس دولت و معاون اول او مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی مردم و حتی "کاهش قیمت ها پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها"، قیمت نان بر اساس جدیدترین تصمیمات کارگروه کنترل بازار به بیش از دو برابر افزایش یافته و قیمت هر کیلو آرد به نسبت قیمت دولتی آن ۳۳ برابر افزایش پیدا کرد، که به دنبال آن نرخ نان‌های لواش و بربری در نانوایی‌ها بیش از دو برابر گران شد و در همین راستا، ستاد موسوم به "هدفمند سازی یارانه ها"، طی روزهای اخیر در پنجمین اطلاعیه خود، از اصلاح (افزایش) قیمت های گندم، آرد و نان خبر داده و قیمت جدید انواع نان در ٣۱ استان کشور را ابلاغ کرد.

 

 

قیمت هایی بالاتر از استانداردهای جهانی

 

گفتنی است با حذف سوبسیدها و جهش قیمت ها در جریان اجرای طرح و در حالیکه از ماهها قبل رئیس دولت و معاون اول وی، از قطعی بودن کاهش قیمت ها خبر داده بودند، اکنون چند روز از اجرای طرح گذشته، قیمت حامل‌های انرژی و بسیاری از کالاها از قیمتها جهانی بالاتر رفته، در حالی‌که سطح درآمدها و حقوق مردم کمتر از یک چهارم درآمدهای جهانی است.

 

دولت محمود احمدی‌نژاد آزادسازی و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، آب و نان را، از یکشنبه ۲۸ آذر کلید زد و بر خلاف وعده های پیشین دولت، بلافاصله آب و نان هم گران شد.

گفتنی است با قیمت‌های جدید و واریز ۴۴۵۰۰ تومان برای هر نفر در هر ماه تا پایان سال ۹۰ حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد نصیب دولت می‌شود درحالی‌که بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دولت از این امر باشد اما ظاهرا دولت عجله داشت و راه ۳ ساله را یک‌ساله قصد رفتن دارد.

 

 

هم اکنون اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، افزایش سرسام آور هزینه‌های حمل‌و‌نقل بار و مسافر، حامل های انرژی، مواد غذایی و همچنین کالاهای اساسی را در برداشته است.

 

 



   

اخطار نماینده سمنان نسبت به لغو جلسات سوال از وزیران با اعمال نفوذ معاون احمدی‌نژاد

Posted:

جرس: نماینده مردم سمنان در مجلس، نسبت به از دستور کار خارج شدن سوال از وزرا به دلیل نامه‌نگاری معاون پارلمانی احمدی‌نژاد اخطار و تذکر داد.


به گزارش ایسنا، مصطفی کواکبیان با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی و مواد ۱۹۲ تا ۱۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس، با ابراز تاسف از گذشت شش ماه از در دستور کار بودن سوال از برخی وزرا و حضور نیافتن آنان در جلسه کمیسیون، گفت: در حالی که طبق قانون اساسی نباید وزرا بیش از ۱۰ روز از پاسخ به سوال نمایندگان عدول کنند ولی معاون پارلمانی رییس‌جمهور با ارائه نامه‌ای به اعضای کمیسیون‌ها در سفر استانی بودن وزرای دولت را دلیل حاضر نشدن آنان در جلسات کمیسیون‌ها اعلام کرده و از روسای کمیسیون‌ها خواسته تا جلسات سوال از وزرا را لغو کنند.


نماینده مردم سمنان در خانه ملت، افزود: آقای میرتاج‌الدینی طبق قانون باید به معاونت نظارت مجلس نامه می‌نوشت نه به روسای کمیسیون‌ها، طبق تبصره‌های یک و پنج ماده ۱۹۵ آیین‌نامه داخلی مجلس حضور نیافتن وزرا در جلسات کمیسیون‌ها به معنای وارد بودن سوال نمایندگان است.


کواکبیان از ابوترابی‌فرد خواست تا کمیسیون‌ها سوال از وزرا را همچنان در دستور کار داشته باشند تا از حیض انتفاع خارج شدن سوالات، جلوگیری شود.


ابوترابی‌فرد نیز در پاسخ به نماینده سمنان، تذکر و اخطار کواکبیان را وارد دانست و افزود: مکاتبات باید با معاونت نظارت مجلس و هیات رییسه مجلس انجام می‌شد.


وی تاکید کرد: کمیسیون‌ها طبق روال و برنامه‌ریزی که انجام داده‌اند سوال از وزرا را در دستور داشته باشند.
 

وزیر دفاع جمهوری اسلامی: ویكی لیكس به دنبال ایجاد دوگانگی و تفرقه در خاورمیانه است

Posted:

جـرس: در حالیکه مقامات عرب منطقه، موارد افشاگری ویکی لیکس را تکذیب نکرده اند، وزیر دفاع جمهوری اسلامی معتقد است بخش های خاورمیانه ای اسناد ویکی لیکس، "در راستای ایجاد دوگانگی و تفرقه در منطقه است."


به گزارش فارس، سردار پاسدار احمد وحیدی، با بیان اینكه "انتشار اسناد ویكی لیكس از ابعاد مختلف قابل تجزیه و تحلیل است"، اظهار عقیده کرد "بخشی از این اسناد مربوط به منطقه ما و در راستای ایجاد تفرقه در منطقه می باشد."


وزیر دفاع در خصوص اظهارات اخیر مایكل مولن رئیس ستاد مشترك ارتش آمریكا مبنی بر تهدید نظامی ایران، تاكید كرد: تهدیدات آمریكا تهدیداتی بی‌پایه و سست است.


وحیدی ادامه داد: بخشی از اظهارات رئیس ستاد ارتش آمریكا به خاطر بازاریابی جدید تسلیحاتی و فروش تسلیحاتی است كه در منطقه دارند.

وی با اشاره به ارتش آمریكا افزود: خودشان می‌دانند آنهایی را كه با پس‌گردنی از عراق و افغانستان بیرون انداخته‌اند، چطور می‌توانند از تهدید ایران حرف بزنند.


وحیدی در ادامه در خصوص انتشار اسناد ویكی لیكس اظهار داشت: انتشار این اسناد از ابعاد مختلف قابل تجزیه و تحلیل است و غربی‌ها باید راجع‌به آنچه مربوط به تلاش‌های تجاوزكارانه‌شان است توضیح دهند.


گفتنی است چندی پیش نیز، در واکنش به انتشار اسناد محرمانۀ اخیر دستگاه دیپلماسی آمریکا توسط موسسه ویکی لیکس، معاون ستاد كل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفته بود "ویكی‌لیكس یك حركت میان مدت سیاسی و جنگ روانی است كه آنچه در راستای انتشار این گزارش ها در حال شكل گیری است، مبتنی بر فرمولی است که ما در آینده شاهد اقدامات خصمانه آمریكا از این منظر علیه كشورهای مورد آماج از جمله جمهوری اسلامی خواهیم بود."


پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس روز یکشنبه ٢٨ نوامبر (٧آذر)، بیش از ۲۵۱ هزار سند محرمانه و طبقه بندی شده ایالات متحده را منتشر کرد که بر پایه این اسناد چند کشور عربی و از جمله عربستان سعودی از آمریکا خواسته‌ بودند به ایران حمله نظامی نماید. در آن بخش از اسناد ویکی‌لیکس که متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، همچنین آمده بود که پادشاه عربستان در مورد جمهوری اسلامی به مقامات آمریکایی گفته است"سر مار را قطع کنید." همچنین آمده بود وی از اینکه جورج بوش (رئیس جمهور سابق آمریکا)، به جمهوری اسلامی حمله نظامی نکرده بود، از وی ناخرسند شده است. در ادامه گزارش های منتشره پیرامون اسناد محرمانۀ دستگاه دیپلماسی آمریکا، همچنین به "درخواست پادشاه بحرین از آمریکایی‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران، درخواست رئیس وقت سنای اردن برای بمباران ایران و درخواست امارات برای اقدام عاجل علیه ایران" اشاره شده بود.


در ادامه انتشار اسناد محرمانۀ دستگاه دیپلماسی آمریکا توسط موسسه ویکی لیکس، بخش دیگری از این اسناد افشا کرده بود که دولت لبنان پس از کشف یک شبکه مخابراتی مخفی و سامانه گسترده‌ای از فیبرهای نوری و خطوط پرسرعت اینترنت در آن کشور، به مقامات آمریکایی گفته بود: این شبکه ارتباطاتی نه تنها اردوگاه‌های آموزشی حزب‌الله و اردوگاه‌های فلسطینیان را پوشش می‌دهد بلکه تا اعماق مناطق مسیحی‌نشین نیز نفوذ کرده‌ و مخبرات جمهوری اسلامی "در حال در دست گرفتن امور کشور لبنان می باشد."


رهبران کشورهای عربی، با گذشت پنج هفته از افشای مواردِ فوق، هیچ کدام از اسناد ادعایی در مورد نقل قول های خود را تکذیب نکرده اند.


رهبران جمهوری اسلامی انتشار این اسناد را "مشکوک" ارزیابی کرده اند.


مقامات آمریکا و اروپا، ضمن حمله به این موسسه، از دزدیده شدن و افشای این اسناد محرمانه شدیدا انتقاد کرده و وزیر خارجه آمریکا، اقدام ویکی لیکس در انتشار سند محرمانه را حمله به جامعه بین المللی توصیف کرد.


گفتنی است جولیان آسانگ، بانی و موسس وب‌سایت ویكی‌لیكس، بامداد روز سه شنبه هفتم دسامبر، توسط پلیس انگلستان در لندن بازداشت و روز پنج‌شنبه ۲۵ آذر (۱۶ دسامبر)، با تودیع وثیقه موقتا آزاد شد.


 

مجمع فیلمسازان سینمای ایران خواستار رسیدگی به وضعیت جعفر پناهی و محمد رسولف شد

Posted:

جرس: مجمع فیلمسازان سینمای ایران با نگارش نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به وضعیت جعفر پناهی و محمد رسولف شد.


به گزارش ایلنا، در مجمع فیلمسازان در این نامه با اظهار حیرت از احکام صادره برای این دو فیلم‌ساز آورده‌اند: حیرت از این بابت است که هر دو سینماگر در سابقه فیلمسازی خود افتخارات بسیاری را برای فرهنگ، هنر و سینمای کشورمان رقم زده‌اند. وجود چنین سابقه‌ای قطعا می‌تواند موجبات رای برائت ایشان را فراهم کند.


متن کامل این نامه به شرح زیر است:

حضرت آیت الله صادق لاریجانی
ریاست محترم قوه ی قضاییه
باسلام


انتشار خبر محکومیت دو تن از کارگردانان سینمای ایران آقایان جعفر پناهی و محمد رسولف در دادگاه بدوی، موجی از بهت و حیرت را در میان اعضای مجمع فیلمسازان سینمای ایران به‌وجود آورد. حیرت از این بابت است که هر دو سینماگر در سابقه فیلمسازی خود افتخارات بسیاری را برای فرهنگ، هنر و سینمای کشورمان رقم زده‌اند. وجود چنین سابقه‌ای قطعا می‌تواند موجبات رای برائت ایشان را فراهم کند.

 

ما به عنوان تهیه کننده / کارگردانان سینمای ایران که از نزدیک با نوع فعالیت‌ها و منش فرهنگی این دو فیلمساز آشناییم و بر سوء‌تفاهم پیش آمده واقفیم، بر خود فرض دانستیم تا مراتب تاثر خود را از رای صادره به اطلاع شما برسانیم و امیدوار باشیم تا با درایت شما و همچنین قاضی محترم دادگاه تجدیدنظر و بر مبنای عدالت آمیخته با رافت اسلامی، حکم برائت ایشان صادر شود تا به این ترتیب نشاط و سرزندگی دوباره به میان صنف تهیه کننده / کارگردانان ایران برگردد.

 

با تشکر و امتنان فراوان
شورای مرکزی
مجمع فیلمسازان سینمای ایران