جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مسئولین زندان با وجود اتمام دوران محکومیت زهرا اسدپور، از آزادی وی خودداری می کنند

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع حقوق بشری، با وجود اتمام دوران محکومیتِ زندانی سیاسی، زهرا اسدپور گرجی، محبوس درزندان گوهر دشت کرج، و بر خلاف وعدۀ مسئولین زندان که  وی را سر موعد آزاد کنند، این زندانی سیاسی نه تنها آزاد نشده، بلکه بطور ناگهانی ممنوع الملاقات اعلام می شود.


به گزارش كانون حمایت ازخانواده های جان باختگان و بازداشتی ها، زهرا اسدپور گرجی، روز جمعه ۱٢ آذرماه دوران محکومیتش به اتمام رسید و بر اساس گفته خود مسئولین زندان که به وی گفته بودند "یازدهم آذر زمان پایان محکومیت بوده و آزاد خواهی شد"،  به بهانه اتمام وقت اداری، از آزادی وی خوداردی کردند.


بر اساس این گزارش، یکی از ماموران زندان بطور غیر منتظره ای به او گفته است که ممنوع الملاقات می شود.


گفتنی است فرشته جوشن، دختر زهرا اسد پور نیز، روز یکشنبه ٧ آذر در منزل عمویش در گنبد کاووس بازداشت وبه اطلاعات سپاه کرج منقل شده است.


هنوز از وضعیت این مادر و دختر محبوس، خبری منتشر نشده است.
 

معاون وزیر کشور: هنجارشكنی عده ای در دوران انتخابات به کشف حجاب انجامید

Posted:

جرس: معاون وزیر كشور با بیان اینکه "رئیس جمهور در چند جلسه موكدا از ما خواسته اند كه با جرایم در حوزه فساد و فحشا با قاطعیت برخورد شود"، خاطرنشان کرد "از مطالبات جدید رئیس دولت، "شدت برخورد" با مفاسد اجتماعی توسط نیروی انتظامی و قوه قضائیه است.


به گزارش خبرآنلاین، علیرضا افشار قبلا مدعی "رشد نه درصدی حجاب" در کشور شده بود، در گفت وگو با هفته نامه یالثارات، وابسته به انصار حزب الله، به تشریح طرح "پایش" و شیوه بررسی حجاب خانمها پرداخته و درباره چگونگی اجرای طرح عفاف و حجاب در كشور می گوید "دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی مسئولیت رصد وضعیت حجاب را داشته و جمع آوری اطلاعات مربوط به وضعی حجاب و عفاف تاكنون در كشور سابقه نداشته است."


معاون فرهنگی وزیر کشور ادامه داد "در طرح پایش حجاب، افراد به خیلی بدحجاب، بدحجاب و كمی بدحجاب تقسیم بندی شده اند كه مورد كمی بدحجاب تقریبا عرف است و زیاد حساسیت ایجاد نمی كند و موارد بدحجاب و خیلی بدحجاب هم افرادی هستند كه احساسات عمومی را جریحه دار می كنند. بنده از مسئول این پایش در مورد محتوا و نتیجه نظر سنجی سوال كردم و ایشان جواب دادند بیشترین بهبود وضعیت از بدحجابی به كمی بدحجابی رخ داده است و تغییر زیادی در افراد خیلی بدحجاب مشاهده نمی شود و بنده در پاسخ پرسیدم پس چرا بعضی احساس می كنند وضعیت حجاب روز به روز بدتر می شود. "


سردار افشار همچنین گفت "رئیس جمهور در چند جلسه موكدا از ما خواسته اند كه با جرایم در حوزه فساد و فحشا با قاطعیت برخورد شود."


این مقام دولت دهم همچنین اظهار عقیده کرد "هنجارشكنی عده ای در دوران انتخابات دهم نشان از امیال باطنی آنها داشت. این سوء رفتار به كشف حجاب انجامید و در نتیجه این گونه رفتار خلاف شرع و عرف كاملا با اغراض سیاسی انجام می گرفت."


سردار افشار همچنین گفت "براساس آنچه ماموران ناجا ادعا می كنند تعطیلی گشت های ارشاد، تنها در مقاطع كوتاهی در شرایط سیاسی خاص بعد از انتخابات ریاست جمهوری اتفاق افتاد تا بهانه ای به كسی داده نشود. اما در اواخر سال گذشته و اوایل امسال، دستور العمل جامعی از سوی وزارت كشور به نیروی انتظامی ابلاغ شده است و بعد از آن هم به نیروی انتظامی تاكید شده است كه دستور العمل قبلی به قوت خودش باقی است."


وی همچنین از اینکه یك مركز فساد كه به علت فساد و فحشا تعطیل و پلمپ شده بود، با جریمه ۱۵ هزار تومانی فك پلمپ شده"، انتقاد کرد.


افشار همچنین اظهار داشت "آقای رئیس جهور با اصل برخورد با مفاسد مخالفتی ندارند؛ بلكه حتی از مطالبات جدیشان از نیروی انتظامی و قوه قضائیه شدت بخشیدن به برخورد با این مفاسد است. درباره ورود گشت ارشاد چه در جلسات خصوصی و چه عمومی ذكر كرده اند ناجا به دلیل جو سیاسی بعد از انتخابات، از برخورد های سلبی پرهیز كرده است."
 

وزیر خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی و کره شمالی می‌توانند آغازگر رقابت تسلیحاتی باشند

Posted:

جرس: در ادامه واکنش ها نسبت به انتشار اسناد محرمانه دستگاه دیپلماسی آمریکا توسط موسسه ویکی لیکس و افشای "نگرانی رهبران کشورهای عربی از برنامه های اتمی ایران و درخواست حمله نظامی به آن کشور"، و همزمان عدم همکاری کره شمالی و جمهوری اسلامی با جامعه جهانی پیرامون مسائل هسته ای، وزیر خارجه ایالات متحده اظهار داشت "ایران و کره شمالی هر یک می‌توانند به‌واسطه فعالیت‌های غیرقانونی هسته‌ای، در منطقه خود مسابقه تسلیحاتی به راه بیندازند و این پیامد تهدیدی است برای صلح و ثبات در جهان. "


به گزارش رویترز، هیلاری کلینتون روز جمعه سوم دسامبر ٢۰۱۰، در حالیکه برای افتتاح کنفرانس امنیتی سالانه تحت عنوان "گفت‌وگو در منامه" به بحرین رفته است، خاطرنشان کرد که "تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای که سبب تهدید و ارعاب همسایگان می شود، جای نگرانی و اعتراض دارد." کنفرانس امنیتی "گفت‌وگو در منامه"، توسط «انستیتو بین‌المللی مطالعات استراتژیک» که در لندن مستقر می باشد، برگزاری شده و "مهم‌ترین کنفرانس امنیتی خاورمیانه و ابزاری عالی برای دیپلماسی امنیتی منطقه" خوانده می شود.


به گزارش این منبع خبری، اشارۀ وزیر خارجه آمریکا پیرامون "نگرانی از اقدامات ایران"، رویکردی به اسناد اخیرا فاش‌شده توسط ویکی‌لیکس است، که کشورهای عربی در مورد ادامه فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی از خود واکنش نشان داده بودند.

پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس روز یکشنبه ٢٨ نوامبر (٧آذر)، بیش از ۲۵۱ هزار سند محرمانه و طبقه بندی شده ایالات متحده را منتشر کرد که بر پایه این اسناد چند کشور عربی از آمریکا خواسته‌اند به ایران حمله نظامی کند. در آن بخش از اسناد ویکی‌لیکس که متعلق به سفارتخانه‌های آمریکا در خاورمیانه است، همچنین آمده که پادشاه عربستان به مقامات آمریکایی می گوید"سر مار را قطع کنید." همچنین وی از اینکه جورج بوش (رئیس جمهور سابق آمریکا)، به جمهوری اسلامی حمله نظامی نکرده بود، از وی ناخرسند شده است. در ادامه گزارش های منتشره پیرامون اسناد محرمانۀ دستگاه دیپلماسی آمریکا، به "درخواست پادشاه بحرین از آمریکایی‌ها برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران، درخواست رئیس وقت سنای اردن برای بمباران ایران و درخواست امارات برای اقدام عاجل علیه ایران" اشاره شده و همچنین آمده بود "حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، در حاشيه اجلاس اقتصاد جهانی در شرم‌الشيخ به مقامات آمریکایی گفت "اگر ايران به بمب اتمی دست يابد، مصر هم مجبور است همين راه را طی کند."


به گزارش رویترز، کلینتون تاکید کرد که همسایگان ایران نیز در نگرانی‌های امریکا از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شریک‌ می باشند و گفت "طبیعتاً اگر شما همسایه کشوری باشید که به دنبال تسلیحات اتمی است، نسبت به کشوری که هزاران مایل از این کشور دور است آن را تهدیدی بزرگ‌تر برای خود می‌بینید."


هیلاری کلینتون همچنین با اشاره به مذاکراتی که قرار است هفتۀ پیشِ رو با شرکت گروه ۵+۱ و نمایندگان ایران از سر گرفته شود، ابراز امیدواری کرد مقامات ایران واکنش مثبتی نشان دهند و "جدا مشارکت نمایند."


مقامات جمهوری اسلامی تاکید کرده اند که درباره مسائل هسته ای ایران، که به زعم محمود احمدی نژاد "پایان یافته تلقی می شود" گفت‌وگو نخواهد کرد.


 

معاون اول قوه قضاییه: موساد با کمک گروهی از عوامل خودفروخته داخلی، در ترورهای اخیر نقش داشت

Posted:

جرس: در پی اظهارات وزیر اطلاعات پیرامون "دخالت سازمانهای جاسوسی کشورهای خارجی در ترورهای اخیر و بازداشت چند تن از عوامل آنها"، معاون اول قوه قضاییه نیز، عامل پشت پرده ترور دانشمندان ایرانی را سازمان موساد اسراییل خواند و اظهار داشت که آنها با کمک یک‌سری عوامل خودفروخته داخلی دست به این کارها زده‌اند.


به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی طی سخنانی در خطبه های پیش از نماز جمعه ۱٢ آذر ماه تهران، با بیان اینکه "دشمنان می‌گویند نمی‌خواهیم ایران به قدرت و دانش انرژی هسته‌ای دست پیدا کند"، خاطرنشان کرد "آنها زمانی که خود را در رسیدن به این خواست مغبون و شکست خورده می‌بینند، دست به زشت‌ترین کارها می‌زنند آن هم ترور دانشمندان. "


معاون اول قوه قضاییه همچنین گفت "در این موضوع عوامل پشت‌پرده‌اش همان جریان صهیونیست و سازمان جاسوسی موساد است که با کمک یک‌سری عوامل خودفروخته داخلی دست به این کارها می‌زند. اما به مردم اطمینان می‌دهم که عاملان این حادثه به تیغ عدالت گرفتار خواهند شد و همان بلایی که سر جریان نفاق آمد بر سر آنها هم خواهد آمد. "


رئیسی با اشاره به "اراده جدی قوه قضاییه برای برخورد با هرگونه ناامنی و فساد" گفت: فرزندان ملت در قوه قضاییه شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا عدالت اجرا و امنیت برقرار شود و تا زمانی که استکبار و قاچاقچیان و مفسدین اقتصادی را از پای درنیاورند از پای نخواهند نشست.


معاون اول قوه قضاییه سپس با هشدار به اهل تسنن کشور در مورد هرگونه "ارتباط با وهابیت"، اظهار داشت "به اهل تسنن می‌گوییم که از وهابیت خود را جدا کنند، آنچه امروز بهانه غربی‌ها به عنوان جدایی شیعه و اهل تسنن شده، جریان وهابیت ساخته دست انگلیس است."
 

احمد خاتمی: مردم به همان اندازه كه از رژیم طاغوت نفرت داشتند، از سران فتنه متنفر هستند

Posted:

جرس: خطیب نماز جمعه تهران با ادعای اینکه "مردم ایران به همان اندازه كه از سران رژیم طاغوت نفرت داشتند، به همان میزان نیز از سران فتنه متنفر هستند"، اظهار عقیده کرد "سران فتنه در طول ۱٨ ماه اخیر عقب نشینی نكرده اند و می خواهند نشان دهند اپوزیسیون هستند و قدرت آینده در دست آنهاست، اما این آرزو را به گور خواهند برد."


به گزارش ایرنا، احمد خاتمی كه در خطبه های نماز جمعه ۱٢ آذر ماه تهران سخن می گفت، ابتدا با اشاره به ترورهای هفته اخیر تهران، خاطرنشان کرد "این حادثه تروریستی در حقیقت انتقامی است از اینکه با وجود ٣۱ سال تحریم، قله های پیشرفت را یكی پس از دیگری فتح کرده ایم."


عضو مجلس خبرگان رهبری، سپس نقش انگلستان در ترورهای اخیر را مورد بحث قرار داد و گفت "انگلیس مستحق آن است كه به میزان نفرت از آمریكا و اسرائیل این رژیم جعلی به همان اندازه ابراز نفرت را از سوی ملت ایران مشاهده كند و در شعارها نیز مرگ برانگلیس باشد . "


احمد خاتمی افزود "دشمنان به خوبی می دانند ایران در پی بمب اتم نیستیم نه به خاطر ترس، بلكه به این خاطر كه بمب اتم با دكترین دفاعی نظام اسلامی سازگاری ندارد ."


خطیب موقت نماز جمعه تهران، سپس با "مهم" خواندن سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی در جمع بسیجیان، اظهار داشت: "رهبری به فتنه سال گذشته نیز اشاره ای داشته و گفته است عده ای فتنه گر برای بدست آوردن قدرت مصلحت كشور را نادیده گرفته و به حقانیت این راه پشت كردند. دشمنان درجه یك ملت از آنها به هیجان و شوق آمدند و از آنها حمایت كردند ."


خاتمی با طرح این پرسش كه "چرا رهبری دائما موضوع فتنه را در سخنرانی های خویش مطرح می كند"، اظهار عقیده کرد "نخست اینكه این سیره و روش مولا علی است و دوما آنكه هدف بصیرت افزایی است تا در آینده شاهد این گونه مسائل نباشیم و دیگر اینكه در طول ۱٨ماه فتنه سران فتنه عقب نشینی نكردند و مدام حرف های آمریكا ، انگلیس و رژیم اسرائیل شاد كن را بیان كردند به این معنا كه اپوزیسیون نظام هستیم و قدرت آینده در دست ماست. شما این آرزو را به گور می برید . مردم ایران به همان اندازه كه از سران رژیم طاغوت نفرت داشتند به همان میزان نیز از سران فتنه متنفر هستند. "


این عضو مجلس خبرگان، به نحوۀ دستیابی و سنجش نظرات "مردم" پیرامون "نفرت" آنان از رهبران جنبش، که به زعم وی "فتنه" نامیده می شوند، اشاره ای نکرد.

 

برگزاری مراسم روز بدون زندانی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

Posted:

جرس: دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، روز چهارشنبه دهم آذرماه شاهد برگزاری مراسمی با عنوان «روز بدون زندانی دانشکده» بود. 
 

به گزارش خبرنگار کلمه، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران که تعداد دانشجویان بازداشتی و احضار شده‌ی آن، از بسیاری از مراکز دانشگاهی کشور بیشتر است، روز چهارشنبه به دنبال آزادی علیرضا مرادی و عباس کاکایی که آخرین دانشجویان زندانی این دانشکده بودند، جشنی را برگزار کردند و از یاران دبستانی خود که مدتی را در زندان به سر برده بودند، تقدیر کردند.
 

بر اساس این گزارش، با آزادی مرادی و کاکایی، هفته گذشته، اولین هفته پس از ۱۳ آبان ۸۸ بود که هیچ‌یک از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی در زندان نبودند. اما این به معنای پایان زندانی شدن دانشجویان نیست؛ همچنان تعدادی از دانشجویان این دانشکده به حبس و شلاق محکوم شده و در انتظار اجرای حکم خود هستند، یا آنکه منتظر بررسی احکام بدوی خود در دادگاه تجدیدنظرند و یا به اتهام “مشارکت در اغتشاشات کوی دانشگاه!” در حال محاکمه در دادگاه نظامی هستند.
 

اما در مراسم روز بدون زندانی دانشکده که به همت انجمن اسلامی دانشجویان و با حضور تعداد زیادی از دانشجویان و چند تن از استادان دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد، آنها علاوه بر حضور در جشن و خوردن کیک به این مناسبت، از دانشجویان آزاد شده از زندان تقدیر کردند و کتابهای تمهیدات عین القضات و مسیح بازمصلوب را به آنها هدیه دادند.
 

در این مراسم، عباس کاکایی از سختی یک سال زندان خود گفت و علیرضا مرادی هم خاطرات خود را از همبندی با اشرار در زندان قزل حصار تعریف کرد. این دو و دیگر دانشجویان همچنین آرزو کردند روزی برسد که این دانشکده، هیچ دانشجوی در حال محاکمه یا منتظر صدور یا اجرای حکمی نداشته باشد.

شکوری راد: بصیرت را كسانی دارند كه ورای تبلیغات صدا و سیما حقیقت را می‌بینند

Posted:

در جریان مناظره با داوری
جرس: علی شكوري‌راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، در مورد بصيرت سياسي می گوید: بصيرت سياسي يعني چيزي كه بتواند قوام و دوام جامعه را حفظ كند و ماندگار باشد تا از طريق آن توسعه حفظ شده و رفاه به ارمغان آيد و چيزي كه باعث اين بقا و دوام مي‌شود قانون است كه بايد بيش از همه چیز از آن پاسداري كرد. البته ممكن است قانون عيب‌هايي داشته باشد كه آن را اصلاح كرد ولي اگر زير پايش بگذاريم فاقد بصيرت هستيم، زيرا مهم‌ترين عامل دوام و بقای جامعه را نفي كرده‌ايم.

 

 

به گزارش جرس، شكوری‌راد در مناظره ای با موضوع «بصیرت دانشجویی» كه توسط بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان برگزار شد، ضمن درود بر روان شهدای انقلاب، دفاع مقدس و جنبش سبز، از دكتر مجید شهریاری كه اخیراً در یك حمله تروریستی به شهادت رسید به عنوان آخرین شهید یاد کرد و از حاضرین خواست قیام کرده و برای شادی روح او فاتحه بخوانند. وی همچنین با اشاره به سالروز تاسیس بسیج به فرمان امام، اظهار داشت: بسیج وارث راه شهیدانی ست كه به تعبیر امام ره صد ساله را یك شبه طی كردند و امروز هر كسی نمی‌تواند این راه را ادامه بدهد زیرا بسیج محل ایثار و از خود گذشتگی است و بنا به تعبیر مهندس موسوی كه در دوران نخست‌وزیری خود آن را بیان كردند و امروز بر در و دیوارهاثبت است، “بسیج مدرسه عشق است”.

وی افزود: باید بسیج را به عنوان مدرسه و نماد عشق و ایثار حفظ كرد و مبادا اجازه بدهیم میلیشیای قدرت بشود و كسانی از آن برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری كرده و فقط بخشی از ملت را پوشش دهد. بسیج متعلق به همه ملت است و شعبه شعبه كردن آن برای اهداف سیاسی بزرگترین خطر برای این تشكل الهی است.

 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت همچنین با تجلیل از برخی شخصیت‌های مشهور استان لرستان گفت: در ابتدا باید ار آقای كروبی به عنوان روحانی شجاع و مردم دار و یار دیرین امام كه پیوند خود را با مردم حفظ كرده است یاد کنم و نیز از خانم دكتر زهرا رهنورد به عنوان افتخار جامعه ایران، بخصوص زنان، و به عنوان یك روشنفكر قرآن پژوه نام ببرم. من ایشان را از دوران دانشجویی خودم می‌شناسم و ما آن زمان درسهای قرآنی ایشان را تکثیر و توزیع می کردیم. همچنین یاد آزاده دربند عبدالله مومنی كه امروز برای دفاع از حقوق ملت در زندان است و حاضر نشد در ازای آزادی، ارزش‌های خود را رها كند گرامی می‌دارم.

 

وی در ادامه با تبیین معنای بصیرت آن را توانایی ذهن برای دیدن باطن امور و قدرتی درونی برای شناخت حق از باطل و راه از چاه دانست كه فراتر از عقل و دانش عمل می کند و قدرتی خدادادی است كه انسان می‌تواند با مراقبت نفس و اخلاص در نیت و عمل آن را كسب كند و ادامه داد: كسی نمی‌تواند بصیرت را در اختیار انسان بگذارد زیرا امری درون‌زاد است. جوهره بصیرت در دو آیه قرآن آمدهاست؛ یكی این آیه كه ان تتقواالله یجعل لکم فرقانا «اگر تقوای الهی پیشه كنید خداوند فرقان (توانایی تمییز حق از باطل) را به شما عطا می‌كند» و دیگر این آیه که من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب «هر كس تقوای خدا را پیشه كرد خدا راه خروج از گرفتاری‌ها را به او نشان می‌دهد و از جایی روزی او را می‌دهد كه در حساب نمی‌آید».

 

این فعال سیاسی تصریح كرد: در تقوای الهی دوری از گناه و حق‌كشی وجود دارد و هر نوع كم‌فروشی به خدا، خود و دیگران گناه محسوب می‌شود و اگر كسی مرتكب آن شود تقوا و در نتیجه بصیرت خود را از دست داده است. لذا بصیرت تلاش انسان برای دوری از گناه و بهره‌برداری از قدرتی است كه خدا در اختیار ما گذاشته است. بصیرت یك دوره آموزشی یا طرح عملیاتی نیست. بزرگترین اشتباه نیز این است كه بصیرت را از یك فرآیند، تبدیل به یك دستورالعمل كنیم یعنی بجای طی كردن یك فرآیند بگوئیم كه به كلاس، اردو یا نزد كسی برویم تا بصیرت را به ما القا كند.

 

وی با بیان اینكه بصیرت اجتماعی پاسداری از حق مردم و قانون است، گفت: اگر می‌خواهیم كسی بصیرت بیابد باید یك چیز به او بگوئیم و آن اینكه گناه نكن و حق خود، خدا و مردم را نیز تباه نكن! در این صورت بر اساس وعده قرآنی آن فرد به بصیرت دست می‌یابد. بر همین اساس نیز بصیرت ربطی به دانش، مدرك، لباس و عنوان افراد ندارد. زیرا هر كسی ممكن است گناه كند و اینگونه نیست كه كسی براساس ظاهر، مقام و موقعیت بصیرت داشته باشد و بر همان اساس عده‌ای هم بصیرت نداشته باشند.

 

شكوری‌راد اظهار داشت: بصیرت یك هدف نیست بلكه یک رخداد است و كسی كه ویژگیهای ذكر شده را داشته باشد می‌تواند به آن دست می یابد. در عین حال این امر به معنای تعطیلی عقل نیست بلكه در ادامه آن است. برخی فكر می‌كنند اگر سخنی مخالف عقل بیان كنند می‌توانند ادعا كنند كه آن را براساس بصیرت زده‌اند در حالی که چنین نیست. همچنین بصیرت به معنای نفی دانش و تجربه بشری نیست بلكه كامل‌كننده آن است و نیز به معنای نادیده گرفتن حقایق پیش چشم و واقعیت های پیش رو نیست. نمی‌توان گفت ما با چشم عقل چیزی را می‌بینیم كه چشم ظاهر خلاف آن رامی‌بیند و در حالی که رنج ها و دردهای مردم و نابسامانی‌ها را ندیده ایم ادعای بصیرت كنیم.

 

عضو شورای مركزی انجمن اسلامی جامعه پزشكی ایران تاكید كرد: بصیرت به معنای تقلید و تبعیت محض و حمایت از دیگران نیست، بلكه مرحله بالایی است كه افراد متقی و دارای نیت و عمل صالح می‌توانند به آن دست یابند.

 

در ادامه این مناظره عبدالرضا داوری فعال رسانه‌ای اصولگرا و حامی دولت با اشاره به افراد نامبرده شده از سوی شكوری‌راد اظهار داشت: تاریخ مملو از چنین افرادی بوده كه علی‌رغم سوابق طولانی در امتحانات تاریخی سقوط كرده‌اند و مردود شده‌اند مانند طلحه و زبیرها كه در صدر اسلام در كنار پیامبر بودند و با وجود القابی مانند سیف‌الاسلام علیه جانشین ایشان شمشیر كشیدند. افرادی هم كه شكوری‌راد نام برد اینگونه بودند و در فتنه سال گذشته كه جبهه‌ای از گوگوش تا سروش و پهلوی و قجری را دیدیم نتوانستند از گذشته خود بهره بگیرند. البته امام ملاك را حال فعلی افراد می‌دانست.

 

وی در ادامه با اشاره به این سخن امام كه دانشگاه را مبدأ همه تحولات می‌دانستند 40 برابر شدن تعداد صد هزار نفری دانشجویان نسبت به ابتدای انقلاب را باعث كم شدن تاثیر این قشر در جامعه و توده‌ای شدن آموزش عالی در كشور دانست و سیر طبیعی نهادهای سنتی علمی در ایران را متناسب با نیازهای جامعه ندانست و ادامه داد: در دوره‌ سیاست‌های چكمه‌پوشی رضاخان دانشگاه‌ها تاسیس شدند و به همین دلیل نیز این نهاد با نهادهای دیگر جامعه هیچگونه ارتباطی ندارد و همواره با آنها در تعارض بوده است مانند عرصه صنعت كه هیچگونه ارتباط متقابلی میان آن و دانشگاه نبوده است.

داوری همچنین با بیان اینكه تعریف فعالیت سیاسی دانشجویان در ایران میراث حزب توده است كه دانشجو همیشه باید در حال اعتصاب و شیشه‌ شكستن باشد تصریح كرد: رسالت دانشجو علم‌آموزی است و در عین حال در محیط‌ دانشگاه می‌تواند اجتماع‌پذیر هم شود اما تصور چریك بودن این قشر، كه از سوی ماركسیست‌ها بیان می‌شد بعد از انقلاب هم ادامه یافت.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا همچنین تعریف قرآنی شكوری‌راد از موضوع بصیرت را مورد قبول دانست و در عین حال گفت: این نكته نیز آموزه مهمی است كه كنش‌های ما بر درون افراد نیز اثر می‌گذارد و لذا نمی‌توان باور داشت كسی زندگی ظالمانه داشته باشد اما به فكر مردم هم باشد.

 

وی افزود: ما بصیرت را از ادبیات رهبری وام گرفته‌ایم كه برای اولین بار در سال 75 و در آستانه انتخابات مجلس پنجم آن را به كار بردند. تلقی ما از این عبارت این است كه باید تابلوهای راهنمایی در جامعه باشد تا مسیر را از طریق آنها تشخیص دهیم و منافع ملی را بشناسیم.

 

سپس شكوری‌راد در پاسخ به این سخنان با تاكید بر اینكه گاهی طرح تمثیلات تاریخی بصیرت افراد را كور می‌كند و هیچ دو رویداد تاریخی کاملا با هم منطبق نیستند گفت: به طور مثال بعد از رحلت پیامبرهمه، به جز چند نفر (از جمله حضرت علی)، با خلیفه بعدی بیعت كردند که اگر بخواهیم بنا را بر مقایسه تاریخی بگیریم پس باید بگوئیم ایشان مصالح اسلام را در نظر نگرفته‌اند و در جامعه انشقاق ایجاد كرده‌اند كه اتفاقا این همان چیزی است كه اهل سنت تبلیغ می‌كنند.

همچنین امام حسین نیز در زمان یزید به عنوان یك خارجی شناخته شد و به همین عنوان سر او را بریدند و لذا اگر بخواهیم تمثیل تاریخی بگیریم باید بگوئیم اكنون چه كسی به جای چه كسی نشسته است كه این امر صحیحی نیست.

 

وی با بیان اینكه من هم معتقدم در انتخابات سال گذشته فتنه‌ای بود تصریح كرد: امااین فتنه از جانب كسانی بود كه كودتا و تقلب را در انتخابات طراحی كردند و اصولا این روند از قبل انتخابات آغاز شد كه عده‌ای بنا را به انجام كودتا و در نظر نگرفتن رای مردم گذاشتند و گرد و غبار آن فتنه همچنان در آسمان هست. البته آن عده موفق هم شدند؛ یعنی آن كسی را كه می خواستند بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند و مخالفان را به انحاء مختلف از صحنه خارج كردند. لذا فتنه واقعی آن بود و نه اعتراض به نتیجه اعلام شده برای انتخابات.

 

عضو شورای مركزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی همچنین با بیان اینكه آمار دانشجویان در ابتدای انقلاب 180 هزار نفر بود و اكنون حدود 4 میلیون است گفت: البته آقای داوری در این مورد غرضی نداشتند اما آمارهایی كه اکنون در كشور اعلام می‌شود معمولا دروغ است مگر آنكه خلاف آن ثابت شود! ضمن آنكه سخن آقای داوری مبنی بر نخبه نبودن دانشجویان فعلی صحیح نیست بلكه می‌توان گفت درجه نخبه بودن مانند ابتدای انقلاب نیست زیرا در آن زمان دانشجویان به دلیل كمیاب بودن ارج و قرب بیشتری داشتند.

 

شكوری‌راد همچنین با اشاره به سخنان داوری در مورد حزب توده یادآور شد: این حزب هیچگاه مشی چریكی نداشت و دانشجو را چریك فرض نمی‌كرد. این حزب در میان دانشجویان هم پایگاه چندانی نداشت و در میان نظامیان بیشترین نفوذ را داشت. همانطور كه می‌دانیم فرمانده نیروی دریایی ارتش در دوران دفاع مقدس یك فرد توده‌ای بود که بعدا اعدام شد.

وی در مورد ارتباط دانشگاه با سایر نهادها نیز گفت: در غرب، صنعت و دانشگاه ارتباط زیادی با یكدیگر دارند و بخش زیادی از درآمد دانشگاه‌ها نیز ناشی از كارهای تحقیقاتی برای بخش‌هایی مانند صنعت است اما در ایران اینگونه نیست زیرا دانشگاه بودجه خود را از دولت می‌گیرد و به همین خاطر تحقیقات كاربردی زیادی نیز در آن انجام نمی‌شود.

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت در ادامه با بیان اینكه سكولارها هیچگاه از تضاد درون و بیرون سخن نمی‌گویند، تصریح كرد: ممكن است آنها بگویند دیانت از عملكرد اجتماعی جدا است اما نمی‌گویند كه دورغ گفتن در درون جایز نیست اما در ظاهر مجاز است! اتفاقا در برخی موارد سیاست‌مداران سکولارآمریكایی -كه آن را شیطان بزرگ می‌دانیم- بیشتر از ما دروغ را قبیح می‌شمرند و لذا وعده و آمار دروغ نمی‌دهند. مثلا پشت تلویزیون به مردم نمی‌گویند كه ماهی 40 هزار تومان یارانه نقدی می‌دهیم كه اگر 20 هزار تومان آن ذخیره شود بعد از 15 سال معادل 50 میلیون می‌شود در حالی كه با یک ضرب و تقسیم می‌فهمیم كه این رقم 3 میلیون و 600 هزار تومان می‌شود. در كشورهای غربی اگر چنین دروغی گفته شود تا هفت پشت آن فرد نمی‌توانند مقام دولتی بگیرند.

 

همچنین داوری در پاسخ به شكوری‌راد در مورد تاریخ صدر اسلام گفت: جریان سقیفه پس از رحلت پیامبر می‌خواست یا رهبری را به دست گیرد یا رهبر منتخب مطابق میل آنها عمل كند كه در گام اول موفق شدند ولی علی (ع) بر اساس مصالح اسلام با خلیفه منتخب آنان همكاری كرد و در عاشورای حسینی هم امام حسین برای دوری از ذلت و گزیدن عزت، شهادت را انتخاب كرد.

وی همچنین تاكید كرد: بنده به كودتا و تقلب در انتخابات اعتقادی ندارم و سندی هم در مورد آن ارائه نشده است. لذا این سخنان عمدتاً مبتنی بر تحلیل است و بعد از مدتی هم عدم صحت آنها مشخص شد.

 

داوری در مورد حزب توده نیز یادآور شد: این حزب تا پیش از كودتای 28 مرداد فضای دانشجویی را در دست داشت و پس از آن انشعاب‌های مختلفی که در آن رخ داد، روح كلی آن بود که در تشکل های مختلف وجود داشت دانشگاه را به عنوان فضای سیاسی و دانشگاه را كنشگر سیاسی می‌دانست.همچنین قبول دارم كه در غرب صنعت و دانشگاه در دل هم هستند. در مورد سكولارها نیز باید گفت كه مهم‌ترین ویژگی آنها «دو انگاری كردن» همه پدیده‌ها است كه با رویكرد قرآنی سازگاری ندارد.

 

این فعال رسانه اصولگرا همچنین در مورد غلط بودن آمارها در كشور كه از سوی شكوری‌راد بیان شد گفت: این اشتباه رئیس‌جمهور در تلویزیون در مورد یك ضرب و تقسیم بوده است ضمن آنكه سخن وی یك توصیه ساده بود و بی‌انصافی است كه آن را جزو آمار دروغ بدانیم بلكه باید دولت را در طرح بزرگ هدفمند كردن یارانه‌ها كه خاتمی گفت آرزوی اجرای آن را داشتم كمك كنیم زیرا طرحی متعلق به نظام است البته ذخایر ارزی بنا به اعلام بانك مركزی آنقدر زیاد است كه دولت تا دو سه سال دیگر هم می‌تواند آن را اجرا نكند و به عهده دولت بعدی بگذارد.

 

وی بصیرت را نیز شناختن راه و آگاهی از این امر دانست كه در جامعه كجا بایستیم و ادامه داد: رهبری سال 73 در دیداری با مسئولان خبرگزاری جمهوری اسلامی كه محتوای آن منتشر نشد فرمودند: ماركسیست‌ها حرف بی ریط زیاد دارند اما یك حرف خوب هم داشتند و آن اینكه «مبارزه، علم است»؛ یعنی باید تضادهای اصلی در جامعه را تشخیص داد و بهفمیم دعوای واقعی كجاست كه خیلی‌ها سعی كردند در كشور ما این تضاد را تعریف كنند. مثلاً بعضی‌ها از تضاد اقتدارگرایی و مردم‌سالاری و عده‌ای هم از تضاد اسلام و مدرنیته سخن گفتند كه بصیرت یعنی اینكه بدانیم در این میان كجا بایستیم.

 

شكوری‌راد هم در پاسخ به سخنان وی در مورد تقلب در انتخابات گفت: بلافاصله پس از انتخابات بلایی بر روزگار معترضان آمد كه تمام اسناد و مدارك آنها را گرفتند و حتی مدارك كمیته صیانت از آراء هم از بین رفت و اصولاً بخشی از كودتا از بین بردن آنها بود اما خداوند خواست و نوار سخنرانی سردار مشفق كه جزو كادر مركزی كودتا بود به دست معترضان افتاد و اعترافات صریح ایشان را تاكنون كسی تكذیب نكرده بلكه سردار جوانی معاون سیاسی سپاه پاسداران آنها را تایید كرد لذا اعترافات وی مهم‌ترین سند در مورد مهندسی كردن انتخابات برای كسب نتیجه دلخواه است كه بر همین اساس 7 اصلاح طلب شكایتی را نوشتند كه اگر دستگاه قضایی به آن رسیدگی كند شواهد لازم وجود دارد و به همین دلیل موضوع تقلب و كودتا دارای اسناد كافی است و همین كه دستگاه قضایی حاضر به رسیدگی نیست حكایت از متقن بودن آنها دارد.

 

وی افزود: همانطور كه احمدی‌نژاد پیشنهاد تشكیل كمیته حقیقت‌یاب برای حادثه 11 سپتامبر را داد ما هم برای انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری این پیشنهاد را داریم؛ شاید در اینجا هم مانند آمریكاکه ادعا می شود خود 11 سپتامبر را بوجود آورد دست اندركاران انتخابات تقلب كرده باشند. البته تحلیل بعضی دیگر از انتشار نوار سردار مشفق این است كه کودتاگران می خواستند به همه نشان دهند این كارها را انجام داده‌اند و به آن افتخار می کنند لذا معترضان باید دنبال كار خودشان بروند.

 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت با بیان اینكه دانشجو در كشور ما موقعیت ممتازی یافته است گفت: در كشور ما یك حزب فراگیر وجود داشت كه آن جبهه مشاركت بود و متاسفانه منحل اعلام شد. لذا اكنون بعد از 30 سال حزبی فراگیر كه مردم فعالیت سیاسی‌شان را در آنجا انجام دهند وجود ندارد و متاسفانه از ابتدای انقلاب تا الان دانشجو مجبور بوده است این نقش بر زمین افتاده را به عهده گیرد و در برخی مواقع هم بخاطرآن ضربه خورده است.

 

شكوری یادآور شد: در سال 73 و هنگام بروز اختلاف نظر بین رهبری و آقای هاشمی در مورد برخی سیاست‌ها، مجمع روحانیون مبارز و سازمان مجاهدین انقلاب اگرچه بودند اما فعالیت‌ چندانی نداشتند و لذا فقط یك روزنامه سلام بار نقادی سیاسی را در جامعه به دوش می‌كشید كه رهبری برای پرشدن این خلاء طی یك سخنرانی گفتند: خدا لعنت کند كسانی را كه دانشجویان ما راغیر سیاسی كردند و بعد از آن سخنان بود كه گشایشی در فضای سیاسی كشور ایجاد شد. البته نتیجه آن، مورد دلخواه برخی افراد نبود و منجر به 2 خرداد 76 و انتخاب خاتمی در انتخابات هفتم ریاست جمهوری شد. 

 

وی با بیان اینكه دانشجویان ایثارگرانه وارد فعالیت‌های سیاسی شده‌اند، بخش های دانشجویی گروههای سیاسی مختلف از ابتدای انقلاب را مورد اشاره قرار داد و تاكید كرد: تنها گروهی كه به جریانات بیرون از دانشگاه وصل نبود انجمن‌های اسلامی دانشجویان بوده‌اند كه در هر دانشکده فعالیت جداگانه داشته اند و بعداً در قالب دفتر تحکیم وحدت متحد شدند. آنها هیچ رابطه ارگانیك با امام خمینی نداشتند و رابطه‌شان با ایشان اعتقادی بود و در زمینه تسخیر لانه جاسوسی و انقلاب فرهنگی هم خودشان حركت كردند كه این یك بصیرت دانشجویی بود زیرا كسی به آنان دستور نمی‌داد. لذا در آن زمان دانشجو بود كه خلأ سیاسی كشور را پر كرد.

 

شكوری‌راد یادآور شد: پس از طرد بنی‌صدر و گروهك‌ها بین سال‌های 60 تا 62 همواره یك كاندیدا یا یک فهرست اصلی در انتخابات‌ها حضور داشت و رای می‌آورد و این دانشجویان بودند كه در انتخابات مجلس دوم در رقابت با حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز حضور یافتند و این بصیرت از درون آنان جوشید که انتخابات را رقابتی کنند، زیرا صرف تشكیل گروه و خواندن جزوه و بولتن موجب بصیرت نیست بلكه هواداری است و در نقطه مقابل بصیرت قرار دارد.

 

همچنین داوری در پاسخ به سخنان وی تاكید كرد: در دنیای ارتباطات امروز هیچ چیز مخفی نمی‌ماند و اگر سندی در مورد تقلب در انتخابات بود قطعاً در گوشه ای از جهان در اینترنت منتشر می‌شد و لذا هیچ سندی در این مورد وجود نداشته است. سردار مشفق هم در آن سخنرانی می‌خواهد اثبات كند كه كودتا از طرف مقابل كه خود را «سبز» می‌نامد طراحی شده بود. شكایت 7 نفر نیز به این خاطر بوده كه در سخنرانی مشفق آنها به كودتا متهم شده‌اند تا با حمایت غرب بساط انتخابات را بهم بزنند.

 

وی در ادامه با بیان اینكه رقابت با رئیس‌جمهور بر سركار مسئله تازه‌ای در انتخابات سال گذشته بود گفت: رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان كاندیداها از آنان سند خواستند كه آنان چیزی نداشتند اما آقای زنگنه پاسخ داد كه سند ما پرداخت سهام عدالت 10 روز قبل از انتخابات و افزایش حقوق معلمان یك هفته قبل از آن است. ما فراموش می‌كنیم رقابت با دولت حاضر چنین هزینه‌هایی را نیز دارد ضمن آنكه احمدی‌نژاد از روز اول به سفر استانی که کاری بود می‌رفت، برخلاف خاتمی كه فقط در قالب سفرهای غیركاری و هر 128 روز یك بار به استان‌ها می‌رفت.

 

داوری تصریح كرد: كسی نمی‌گوید احمدی‌نژاد خالی از اشتباه است اما آیا این خطاها آنقدر زیاد بوده كه 10 میلیون رای جابه جا شود؟ انتخابات را فرهنگیان برگزار می‌كنند، مگر ممكن است چنین تقلبی انجام شود و سندی بیرون نیاید؟ نوار سخنان سردار مشفق هم سال 89 منتشر شد و مگر می‌تواند توجیه‌گر اتفاقات خرداد و تیر 88 باشد؟ حتی گنجی كه حزب‌اللهی و احمدی‌نژادی هم نیست براساس نظرسنجی دكتر قاضیان گفته است كه احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها پیشتاز بوده است.

وی در مورد مستقل بودن دفتر تحكیم وحدت از تشكل‌های بیرون دانشگاه نیز گفت: این تشكل در نقاط كلیدی تحت تاثیر آقای موسوی خوئینی‌ها و صحنه‌گردانی وی بوده است.

 

شكوری‌راد در ادامه درخصوص حادثه 18 تیر اظهار داشت: آن اعتراض، نسبت به توقیف روزنامه سلام بود كه پس از بازگشت دانشجویان از تظاهرات هنگام شب نیروهای انتظامی به محل خوابگاه دانشجویان حمله كرده، آنان را كتك زدند مجروح كردند و عده‌ای را نیز بازداشت كردند كه این یك كار سازماندهی شده توسط بخشی از ناجا بود.یعنی آنچه فاجعه 18 تیر را به وجود آورد آن حمله به خوابگاه‌ها بود در كجای این مسئله نیروهای خارج از دانشگاه دخالت داشته‌اند؟

وی ادامه داد: این دروغ مانند دروغی است كه در مورد عاشورای سال گذشته گفته شد؛ در آن روز مردم به خیابان آمدند و اعتراض كردند. ولی با هدایت کودتاگران عده‌ای هم دو سه جا در حضور دوربین های صدا و سیما آتش زدند و از آنها فیلم گرفته شد و در صدا و سیما نمایش داده شد. بر اساس همان فیلم‌ها گفتند كه مردم نسبت به عاشورا هتك حرمت كردند و به دلیل در اختیار داشتن رسانه ملی وانمود کردند که مردم چنین کرده اند.لعنت خدا بر آنان بادکه چنین دروغی را مطرح کردند! دروغ دیگر هم اینکه تظاهرات 22 بهمن را به نفع یك جناح مصادره كردند در حالی که اصلاح طلبان و جنبش سبز نیز در آن حضور داشت.

 

عضو شورای مركزی جبهه مشاركت گفت: وقتی صدا و سیما پشت چنین دروغ‌هایی باشد آنها تبدیل به باور در بخشی از مردم می‌شوند و براساس آنان نیز گناه‌ها و معصیت‌هایی به وجود می‌آید ولی اگر كسی بصیرت داشته باشد به واقعیت 18 تیر، عاشورای 88 و 22 بهمن سال گذشته پی می‌برد؛ لذا بصیرت را كسانی دارند كه ورای تبلیغات پر زرق و برق صدا و سیما حقیقت را می‌بینند و آنهایی كه تسلیم این تبلیغات می شوند بصیرتی ندارند كه به آن بنازند.

شكوری‌راد در ادامه همچنین گفت: بزرگ‌ترین مشكل انتخابات موضوع تجمیع آراء بود كه برای آن ناظر مستقلی وجود نداشت بلكه رای‌ها به ستاد مركزی فرستاده شد و در یك اتاق در بسته آرا را جمع كرده و یک نتیجه اعلام كردند. همچنین 7 نفر از اعضای شورای نگهبان که ناظر بر انتخابات بودند قبلا ازاحمدی‌نژاد حمایت كرده بودند و لذا صلاحیت نظارت بر انتخابات را نداشتند و به نظارت آنها نمی توان اعتماد کرد.

 

وی ادامه داد: بعد از هر انتخابات گزارش كاملی از آن منتشر می‌شود كه تاكنون این اتفاق نیفتاده است و اگر به قول شما تاج‌زاده می‌خواست تقلب كند درحالی كه شورای نگهبان بالای سرش بود؛ حتما دولت مردان كنونی كه شورای نگهبان هم جهتشان بود می‌توانستند به مراتب بیشتر تقلب كنند كه این كار را نیز كرده اند. اگر به شكایت تاج‌زاده از آیت‌الله جنتی رسیدگی می‌شد اكنون این او بود که می بایست در زندان باشد نه تاج زاده. اما چون رسیدگی نشده است این اتفاق برعكس شده است و شایسته نیست كه در نظام اسلام 10 سال به یك شكایت رسیدگی نشود كه این خود به معنای تخلف و تقلب است. زیرا یك گروه اعتراض می‌كنند و سركوب می‌شوند اما طرف مقابل هركاری بخواهد انجام می‌دهد؛ آقای رحیمی با آنهمه تخلف در پرونده بیمه در جایگاه معاون اول است و آنوقت این همه جوان بی‌گناه در زندان هستند.

این نماینده مجلس ششم خطاب به داوری گفت: رسانه های خود شما گفتند كه علی لاریجانی تلفنی به آقای موسوی تبریك گفت، وی آن را تكذیب نكرد چنین مطالبی راجع به آقای صادق لاریجانی نیز وجود دارد كه تاكنون بنا به دلایلی رسانه‌ای نشده است و اگر لازم بود این كار را انجام خواهد شد نظرسنجی وزارت اطلاعات نیز دلالت بر این داشت كه انتخابات به مرحله دوم می‌رود اما اختلاف آرا 10 میلیونی بود. چطور است كه گنجی را شاهد مثال می‌آورد ولی وزارت اطلاعات خودتان را قبول ندارید؟

 

وی با بیان اینكه هیچ‌ ناظر آگاهی حضور مردم در انتخابات را 40 میلیونی ارزیابی نمی‌كند، اظهار داشت: حضور مردم در انتخابات پرشکوه بود، اما برای 40 میلیون ازدحام بیشتری بر سر صندق‌ها می بایست وجود داشته باشد و مشاركت در انتخابات ریاست جمهوری حداكثر 33 الی 34 میلیون بوده است.

 

وی تاكید كرد: باید آمار دقیق و چگونگی توزیع تعرفه‌های رای و قطع شدن تلفن ناظران كاندیداها مشخص شود ولی همه اسناد را از بین بردند و اصلا دو ماه قبل از انتخابات با تشكیل كمیته صیانت آرا مخالفت كردند. اما وقتی سه میلیون نفر در انتخابات به خیابان‌ها می‌آیند باید فهمید كه اعتراضات جدی است و سند ما برای تقلب در انتخابات حضور سه میلیون نفر در خیابان است.

 

داوری در پاسخ به شكوری‌راد با انتقاد از اینكه شكوری‌راد رای احمدی‌نژاد را زیر سوال برد، مهدی هاشمی را سند مربوط به انتخابات دانست كه در دسترس نیست و تاکید کرد كه اگر دادگاهی تشكیل شود قضیه كمیته صیانت از آراء روشن می‌شود.

وی گفت: در بازشماری آراء رای آقای رضایی و موسوی كمتر هم شد و لذا فكر می‌كنم این صحبت‌ها از نظر اخلاقی و عدالت درست نباشد. ضمن آنكه از پرونده آقای رحیمی نیز واقعا اطلاعی ندارم فقط می‌دانم كه آیت‌الله لاریجانی گفت در پرونده بیمه افراد بزرگی حضور دارند. همچنین تماس تلفنی علی لاریجانی با موسوی نیز از سوی رئیس دفتر وی تكذیب شد. هر چند ممكن است برخی دچار چنین ذهنیتی شده بودند و بعدا اصلاح شد.

داوری در مورد نظرسنجی‌ها در مورد پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات نیز گفت: همان تیمی كه پیروزی خاتمی را پیش‌بینی كرده بود پیروزی احمدی‌نژاد را پیش‌بینی كرد و من كاری به نظرسنجی وزارت اطلاعات ندارم زیرا درون آن وزارتخانه طیف‌های مختلفی وجود دارد.

وی افزود: در روز 20 خرداد 88 براساس آخرین نظرسنجی كه در ایرنا انجام دادیم بیش از 63 درصد آراء را احمدی‌نژاد كسب كرد و لذا اگر تقلب بخواهد صورت گیرد حد و سقفی دارد.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره به روز عاشورای پارسال نیز تاكید كرد: مردم حتما چیزی دیدند كه آنقدر منسجم شدند و در راهپیمایی روز9 دی آمدند. در مورد 18 تیر 78 هم باید گفت یك پروژه سازمان‌ یافته توسط لیبرال های داخلی بود و همان دستی كه دانشجویان را از كوی بیرون آورد نیروی انتظامی را هم به كنش منفی كشاند و نفوذی‌ها اوضاع را در دو طرف به هم ریختند.

 

در ادامه این جلسه تعدادی از دانشجویان به بیان سوالات خودشان پرداختند.

 ابتدا شكوری‌راد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا اعترافات ابطحی و عطریان‌فر را هم انكار می‌كنید؟ گفت: آنان اكنون كه بیرون هستند این حرف‌های خود را تكذیب می‌كنند وقتی كسی چند ماه در سلول انفرادی ماند و به یك باره به پشت تلویزیون بیاید صحبت‌های او واقعی نیست. خوب است كه صدا و سیما هم‌اكنون فرصتی به آنان بدهد تا صحبت كنند. ضمن آنكه آن سخنان تحلیلی بود و جنبه اخباری نداشت. لذا آن سخنان تحت فشار بازجوها بوده است.

 

عضور شورای مركزی جبهه مشاركت با اشاره به ادعای انقلاب مخملی و متهم كردن اصلاح‌طلبان به تلاش در جهت انجام آن گفت: چند وقت است كه از این مسئله صحبت نمی‌شود زیرا سخن غلطی است و اصولا این نوع انقلاب در كشورهای دیكتاتوری وابسته به شوروی در آسیای میانه اتفاق می‌افتاد كه در اثر موج‌آفرینی رسانه‌های غربی مردم به خیابان می‌آمدند و حكومت را ساقط می‌كردند.دكتر تاجیك هم كه مستقیما از زندان به تلویزیون آمد گفت كه این ادعا خود شما را زیر سوال می‌برد. لذا حدود یك سال است كه از انقلاب مخملی حرفی زده نمی‌شود در حالی كه تمام دادگاه‌های فرمایشی و دستگیری‌ها به اسم همین مسئله بود.

 

وی تصریح كرد: اگر بخواهیم از انقلاب مخملی سخن بگوئیم اولین انقلاب مخملی انقلاب اسلامی بود كه مردم به خیابان‌ها آمدند و شاه ساقط شد و خونریزی زیادی هم رخ نداد. لذا این تمثیلات از جمله انقلاب مخملی و دخالت بیگانه توهم است و اعتراض مردم علی‌رغم سركوب شدن وجود دارد و جنبش سبز زنده است و خواب و خیال آقایان را گرفته است.

 

داوری هم در پاسخ به اظهارات شكوری‌راد تاكید كرد: انقلاب مخملی اصولا در ایران مفهوم ندارد و كسانی كه اتهام آن را مطرح كردند تحلیل خود را داشتند. اما دلیل این شبیه‌سازی این بود كه همه انقلاب مخملی‌ها هنگام انتخابات‌ها رخ می‌داد اما در آن كشورها رئیس‌جمهور در راس كشور قرار داشت و نیروهای مسلح در دعواها بی‌طرف بودند اما در ایران این دو صحنه متفاوت است و ولایت فقیه در راس قرار داشته و نیروهای مسلح تحت امر آن قرار دارند و نمی‌توانند در این صحنه‌ها ورود پیدا كنند. در عین حال باید یقین داشت غرب برای ایجاد شكاف‌های سیاسی و اجتماعی در ایران برنامه‌ریزی می‌كند تا نیروهای هوادار خود را به قدرت برساند. من نمی‌خواهم بگویم شكوری‌راد و هواداران جنبش مستقیما با آمریكا ارتباط دارند ولی ممكن است گاهی در پازل دشمنان قرار بگیرند.

 

وی ادامه داد: در مورد جنبش سبز نمی‌توان گفت حمایت اوباما و سران اسرائیل ظاهرسازی است. همانطور كه در اسناد لانه جاسوسی مشخص شد دلیل روی‌گردانی آمریكا از شاه، امیدواری نسبت به روی كار آمدن هواداران غرب و جبهه ملی بود و تصور نمی‌كردند جریانات مذهبی و امام روی كار بیایند.

 

همچنین شكوری‌راد در مورد بصیرت سیاسی گفت: بصیرت سیاسی یعنی چیزی كه بتواند قوام و دوام جامعه را حفظ كند و ماندگار باشد تا از طریق آن توسعه حفظ شده و رفاه به ارمغان آید و چیزی كه باعث این بقا و دوام می‌شود قانون است كه باید بیش از همه چیز از آن پاسداری كرد. البته ممكن است قانون عیب‌هایی داشته باشد كه می شود آن را اصلاح كرد ولی اگر قانون را زیر پا بگذاریم فاقد بصیرت هستیم، زیرا مهم‌ترین عامل دوام و بقا را نفی كرده‌ایم.

 

این فعال سیاسی گفت: در دوره بازداشت من بازجو دائما می‌گفت كه قانون را كنار بگذار اما من می‌گفتم تمام تلاش سیاسی ما پاسداری از قانون بوده است آن وقت حالا آن را كنار بگذاریم؟ لذا تمام كسانی كه قانون را زیر پا می‌گذارند فاقد بصیرت هستند؛ همان كسانی كه ستاد صیانت از آراء را غیر قانونی دانستند و اجازه ندادند ناظران نامزدها در ستاد انتخابات حاضر باشند و مانع حضور ناظران مستقل در اتاق تجمیع آراء شدند و اجازه تجمع هم به مردم معترض ندادند و آنها را سركوب كردند. در حالی كه یك راهپیمایی یا تجمع مردمی طبق قانون اساسی نیاز به اخذ مجوز ندارد. مانند راهپیمائی های 22 بهمن و روز قدس و 25 خرداد88 که وزارت کشور برای هیچیک مجوز صادر نکرده بود. همچنین اینكه به یك بسیجی چوب بدهند تا به جان مردم بیفتد و در كهریزك با جوانان مردم آنگونه رفتار كنند و اجازه عزاداری به خانواده شهدا ندهند غیر قانونی است.

 

داوری نیز در پاسخ به سوالی با دفاع از توزیع سهام عدالت، رای‌ دادن مردم به دلیل توزیع آن را توهین به مردم دانست و گفت: همان رأیی كه دوم خرداد به خاتمی داده شد در سه تیر هم به احمدی‌نژاد داده شد زیرا تمنای تغییر در جامعه وجود دارد.

 

شكوری‌راد هم با قرائت بخش‌هایی از پیام اخیر میرحسین موسوی به مناسبت ماه آذر که با استقبال و تشویق اکثریت دانشجویان حاضر همراه شد گفت: آگاهی بخشی به مردم مهم‌ترین وظیفه دانشجویان است و دانشجویان می توانند با تکثیر و توزیع فرمت روزنامه ای كلمه، اعتماد ملی و مشاركت این کار را انجام دهند.

 

داوری هم در پایان بار دیگر تاكید كرد: باید تضاد اصلی جامعه را درك كنیم كه در این صورت بسیاری از دعواهای سیاسی و اجتماعی حل می‌شود.

 

 

احضار و محرومیت از تحصیل ناگهانی حداقل۵۰ دانشجوی دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی

Posted:

جرس: بنا به گزارش منابع خبری، دست‌کم پنجاه دانشجوی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به علت آنچه شرکت در اردوی مختلط با دیگر دانشجویان عنوان شده، طی روزهای اخیر به کمیته انضباطی احضار و به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده‌اند؛ محرومیتی که برای برخی دانشجویان به معنای بازماندن از ادامه تحصیل می باشد.


به گزارش کلمه، کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت در اقدامی بی‌سابقه و عجیب، و به بهانه شرکت در اردوی دانشجوییِ مختلط، ضمن احضار ۵۰ دانشجوی دانشکده برق، برای هر یک از آنها حکم یک ترم محرومیت از تحصیل صادر کرده است. 

منابع دانشجویی در این باره گفته‌اند که بعد از شرکت جمعی از دانشجویان دانشکده مهندسی برق دانشگاه علم و صنعت ایران در اردوهای دانشجویی که بدون هماهنگی با دانشگاه صورت گرفته است، عکس های این اردوها توسط اعضای بسیج دانشجویی این دانشکده در اختیار «احمد چلداوی» رییس دانشکده قرار گرفته و با اصرار او و نیز «محمد سلیمانی» وزیر مخابرات دولت نهم برای برخورد با شرکت کنندگان در این اردوها، کمیته انضباطی دانشگاه در اقدامی بی‌سابقه، با همکاری حراست و بسیج و پس از شناسایی دانشجویان از روی تصاویر، تمامی آنها را بعد از احضار، طی احکامی به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم کرده است.


این گزارش حاکی است، والدین بسیاری از این دانشجویان با مراجعه به کمیته انضباطی دانشگاه، ضمن اعتراض به این نحوه برخورد مسئولین دانشگاه، اعلام کرده‌اند که این برنامه‌ها با هماهنگی خانواده‌ها بوده و ارتباطی به دانشگاه ندارد. اما مسئولان دانشگاه بر تصمیم خود برای برخورد با دانشجویان اصرار ورزیده‌اند.


بر اساس این گزارش، تعدادی از این دانشجویان با توجه به اتمام دوره تحصیل خود در سال تحصیلی گذشته و قبول شدن در دوره کارشناسی ارشد، به علت صدور حکم محرومیت از تحصیل، با مشکلاتی بر سر راه ادامه تحصیلشان در مقطع بالاتر مواجه شده‌اند. همچنین تعدادی از این دانشجویان که به عنوان دانشجوی ممتاز و بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شده بودند، از این حق خود محروم شده‌اند. بخشی از این دانشجویان نیز که در دانشگاه های دیگر در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شده و مشغول تحصیل هستند، با احکام اخیر از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باز می‌مانند.


لازم به ذکر است که احضار دانشجویان دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت به کمیته انضباطی همچنان ادامه دارد و در چند روز اخیر هم تعدادی از دانشجویان این دانشکده به همین بهانه به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.
 

عبدالله شهبازی، به دلیل وخامت وضعیت جسمانی، به منزل منتقل شد

Posted:

 

جرس: در پی تشدید بیماری قلبی و وخامت حالِ عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ، که بدلیل برخی نوشته هایش، روز چهارشنبه هفته اخیر بازداشت شده بود، وی طبق رأی کمیسیون پزشکی قانونی استان فارس و دستور مقام قضایی، از بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی موقتاً به خانه منتقل شد.

 

به گزارش تارنمای شخصی این نویسنده و محقق شیرازی، وی طی پُستی در وبگاه خود بعد از انتقال به منزل آورده است: "در رابطه با ادعاهای سایت دروغ پرداز «رجانیوز»  به اطلاع می‌رساند که مأموران به‌طور غیرقانونی به تفتیش خانه دست زدند (آنان فاقد مجوز قضایی برای جستجوی خانه بودند) و سه قبضه تفنگ قدیمی موروثی (متعلق به دهه ۱٣۴۰) دارای جواز را با خود بردند که جوازها به مقام قضایی ارائه شده و با دستور مقام قضایی در هفته آینده به شهبازی مسترد خواهد شد.

 

در ارتباط با پرونده سازی مغرضانه و کودکانه سایت «رجانیوز»، که گویا شهبازی دارای یک انبار اسلحه در خانه خود بوده و غیره و نیز قصه گویی درباره نحوه دستگیری شهبازی، توسط وکلای ایشان شکایتی علیه سایت «رجانیوز» تنظیم شده که در هفته آینده به مراجع قضایی تقدیم خواهد شد."

 

گفتنی است عبدالله شهبازی، پژوهشگر تاریخ ساکن شیراز که اخیرا به دلیل انتشار کتابی اینترنتی در مورد زمین‌خواری در استان فارس به تحمل یک سال و نیم زندان محکوم شده بود، عصر روز چهارشنبه ۱۰ آذر (اول دسامبر) بازداشت گردید.

 

سایت این محقق و تاریخ نگار، طی پستی کوتاه  درعصر چهارشنبه ۱۰ آذر (اول دسامبر)، نوشته بود: "ساعت ۶:۳۱ دستگیرم کردند." و خبر از بازداشت وی را داده بود.

 

شهبازی اخیرا به دلیل انتشار کتاب اینترنتی "زمین و انباشت ثروت: تکوین الیگارشی جدید در ایران امروز" و بنا بر شکایت عبدالعلی جعفری، فرمانده پیشین سپاه ناحیه مقاومت فارس و فرمانده پیشین سپاه حفاظت انصار المهدی، ابراهیم عزیزی، فرمانده پیشین بسیج و فرماندار سابق شیراز و چند شخص دیگر که در کتاب مذکور به زمین خواری و فساد متهم شده بودند، به تحمل یک سال و نیم زندان محکوم شد. 

 

پخش پوستر “یاران در بند” دانشگاه علامه در آستانه ۱۶ آذر

Posted:

جرس: همزمان با دانشگاه تهران، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نیز، در آستانه فرا رسیدن ۱۶ آذر و روز دانشجو، اقدام به توزیع پوستری با مضمون "یاران در بند این دانشگاه مهديه گلرو، مجيد دری و آرش صادقی" در دانشکده ادبیات کردند.


به گزارش دانشجو نیوز، در روزهای اخیر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی با پخش تراکت هایی که تصویر سه دانشجوی در بند این دانشگاه بر روی آنها نقش بسته به استقبال روز دانشجو رفته اند. فعالیت ها در دانشگاههای کشور در آستانه ۱۶ آذر و طی روز های اخیر در حالی افزایش می یابد که تقریبا در تمام دانشگاه های بزرگ فضایی امنیتی حاکم است.


در روزهای اخیر تراکت های دعوت به تجمع اعتراضی روز ١٦ آذر به صورت گسترده ای در سطح دانشگاه تهران توزیع شده بود و فعالان دانشجویی، با نصب پوسترهایی از مجید توکلی در تابلوهای اعلانات عمومی دانشگاه و نیز پخش تراکت های اعتراضی، دانشجویان را به اعتراض سراسری در روز ١٦ آذر دعوت کرده اند.


پخش پوسترها و تراکت ها در حالی صورت می گیرد که در روزهای اخیر فضای امنیتی شدیدی بر دانشگاه تهران حاکم شده است.


پیش از این دانشجویان دانشگاه های تهران، علامه، علم و صنعت، پلی تکنیک، فردوسی مشهد، خواجه نصیر، بین المللی قزوین، شهرکرد، تربیت معلم، شهرکرد، تبریز، آزاد تهران مرکز، شرق، علوم تحقیقات و … با انجام فعالیت های همچون توزیع عکس دانشجویان زندانی، فراخوان تجمع و اعتصاب برای بزرگداشت روز دانشجو و همچین در برخی از دانشگاه ها پخش نشریات تک صفحه ای مانند "دانشجو" ، "کلمه" و "اعتماد ملی" به استقبال روز دانشجو رفته و در برخی از دانشگاه ها نیز دانشجویان اقدام به دیوار نویسی کرده اند.


گفتنی است انجمن های اسلامی دانشگاههای امیرکبیر و خواجه نصیر، با صدور بیانیه هایی، دانشجویان سراسر کشور را به پاسداشت روز دانشجو فراخوانده اند.