جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


قطع ملاقات حضوری زندانیان رجایی شهر به مدت یک ماه

Posted:

جرس: از امروز زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج به علت شیوع انفلوانزا به مدت یک ماه از ملاقات حضوری منع شدند.

 

به گزارش هرانا، مسئولین زندان رجایی شهر کرج امروز اعلام کردند که زندانیان به مدت یک ماه از ملاقات حضوری و مرخصی شهری منع هستند. لازم به ذکر است که زندانیان محبوس در این زندان به این تصمیم مسئولین اعتراض کردند.

 

مسئولین زندان از زمان شیوع انفلوانزا در این زندان اقدامی جدی برای پیشگیری از گسترش این بیماری در بین زندانیان دیگر انجام نداده اند. اما در حرکتی نمایشی امروز 500 عدد واکسن جهت جلوگیری از این بیماری برای زندانیان آورده اند که این تعداد واکسن فقط برای پرسنل این زندان کافی است.
 

حشمت الله طبرزدی: جرم برادرزاده ام پیگیری پرونده من است

Posted:

جرس: در پی بازداشت ابوالفضل طبرزدی در اهواز، حشمت الله طبرزدی فعال سیاسی در بند در یادداشت کوتاهی جرم برادر زاده اش را ارتباط با خود دانسته است.

 

به گزارش هرانا، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:


جرم برادر زاده ام ابوالفضل این است که مسائل مربوط به من را پیگیری کرده است اگر چه دستگاه امنیتی رژیم به صورت وحشیانه برای بازداشت او به خانه مسکونی برادرم دکتر رضا طبرزدی در مهر اهواز ریخته، در بین اعضای خانواده ایجاد وحشت کرده و ابوالفضل را با خود برده است، اما با این اقدام ابلحانه، صرفا خانواده های دیگری را به مبارزین آزادی خواهی پیوند داده است.

 

آرزوی من این است که همه خانواده ها به نحوی با مبارزه مسالمت آمیز پیوند بخورند.

 

رژیم با کارهای خشن و ابلحانه این راه را هموار میسازد اما مطمین باشد در بلند مدت بازنده خواهد بود. راه دراز و دشوار دموکراسی خواهی را باید با جدیت اما درایت و شکیبایی طی خواهیم پیمود.

مهندس حشمت الله طبرزدی
دیماه 89 زندان رجایی شهر کرج
 

نوید محبی، جوانترین وبلاگ نویس زندانی در جهان، امروز از زندان آزاد شد

Posted:

بعد از صدور حکم حبس تعلیقی

جرس: با گذشت نزدیک به حدود صد روز از بازداشتِ نوید محبی، فعال مدنی و جوان‌ترین وبلاگ‌نویس زندانی جهان در استان مازندرانِ ایران، وی روز شنبه چهارم دی ماه ٨٩، در حالیکه به سه سال حبس در پنج سال تعلیق محکوم شده بود، از زندان آزاد گردید.


این فعال مدنی نوجوان، یکشنبه ۲۳ آبان در دادگاه انقلاب شهر آمل محاکمه شده بود، که قاضی دادگاه- در حالیکه وکیل مدافع محبی حضور نداشت- وی را به "اقدام علیه امنیت ملی" ، "توهین به بنیان‌گذار و رهبر فعلی جمهوری اسلامی"، "تبلیغ علیه نظام از طریق ارتباط با رسانه‌های بیگانه" و "عضویت در کمپین یک میلیون امضاء و حمایت از اعضای آن" متهم و برای اتهام "توهین به بنیانگذار و رهبر فعلی جمهوری اسلامی"، به دفتر خاطرات ۱۲ تا ۱۶ سالگی این وبلاگ‌نویس استناد کرده بود.


به گزارش منابع خبری جرس، این وبلاگ نویس که از ۲۷ شهریورماه در بازداشت به سر می‌برد، بعد از آنکه به سال حبس در پنج سال تعلیقی، محکوم شده بود، روز شنبه چهارم دی ماه ٨٩، از زندان آزاد شد.


چندی پیش، سازمان گزارشگران بدون مرز از نوید محبی، با عنوان "جوان‌ترین وبلاگ‌نویس زندانی جهان" نام برد و همچنین، جمعی از وبلاگ‌نویسان، فعالان مدنی و زنان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ادامه‌ی بازداشت و بلاتکلیفی نوید محبی اعتراض کرده بودند.
 

صفار هرندی: دارايي هایمان در خارج از كشور را به مكان‌هاي امن منتقل کرده ایم

Posted:

جرس:وزير ارشاد دولت نهم و معاون فعلی فرمانده سپاه با بیان اینکه "به زودي كابوس اندیشمندان غرب که می گفتند بزودي جنگ تمدن‌ها آغاز می شود و بزرگ‌ترين چالش با جهان اسلام خواهد بود، بوقوع می پیوندد"، خاطرنشان کرد " عالم سياست، عالم خدعه و فريب است و در جنگ حلوا پخش نمي‌كنند... اکنون دیگر جمهوري اسلامي به قدرتي فرامنطقه‌اي تبديل شده و نمي‌توانيم صرف اين‌كه ممكن است مشكل پيش بيايد،‌ آرامش قبرستاني پيشه كنيم و به اين فكر بيافتيم كه مبادا بزرگان عصباني شوند."  

معاون فرماندهی کل سپاه همچنین تاکید کرد "طی این مدت نزديك به ۱۰۰ ميليارد دلار دارايي هایمان كه در خارج از كشور بود، به مكان‌هاي امن منتقل شده و ما اكنون با اين دارايي كار خود را انجام مي‌دهيم و معاملات ما نیز برقرار است و راه دور زدن قدرت‌هاي بزرگ را نیز يافته‌ايم."

 

عضو شورای سردبیری روزنامه کیهان، همچنین شلیک ماموران بسیج به مردم در جریان تظاهرات ٢۵ خرداد ٨٨ را که پیش ازین "مشکوک" اعلام شده بود، تایید کرد و گفت "... در آن مركز يك فرد نظامي كه حكم و وظيفه‌اش ايجاب مي‌كند، سلاحش را ناموس خود دانسته و از آن دفاع كند، مجبور مي‌شود به روي مردم آتش بگشايد و در اين حادثه چند نفر كشته شدند و فاجعه‌اي به بار آمد. اين فاجعه را همان حزب‌هايي (مشارکت و مجاهدین انقلاب) به وجود آوردند كه از مرزهاي مشخص شده خارج شدند و بايد پاي كارشان بايستند."

جمهوري اسلامي به قدرتي فرامنطقه‌اي تبديل شده است
به گزارش ايسنا، محمدحسين صفارهرندي در نشستي با عنوان «انقلاب اسلامي، چالش‌ها و فرصت‌ها» در دانشگاه آزاد مشهد، با بيان اين‌كه "وقوع انقلاب اسلامی فرصت‌هايي در سطح منطقه و جهان براي ما به وجود آورده است كه براي اثبات اين امر مي‌توان از عكس‌العمل‌هاي كشورهاي جهان در قبال پيشرفت‌هاي ما ياد كرد"، گفت "اين امر نشان مي‌دهد كه دامنه انقلاب ما دامنه‌اي جهاني بوده و امروز جمهوري اسلامي به قدرتي فرامنطقه‌اي تبديل شده است و اين امر را سران قدرت‌هاي بزرگ جهان نيز به زبان آورده‌اند."

وي يادآور شد: زماني كه در دولت نهم مشغول بودم، در جلسات رسمي و غيررسمي با سران كشورها بيان صريح آن‌ها را در خصوص قدرت ايران در منطقه و جهان بارها و بارها شنيده بودم.

قبل از انقلاب دانشجويان حق سياست‌ورزي نداشتند
صفار هرندي با بيان اين‌كه "استقلال يك فرصت بسيار بزرگ ديگر بود كه پس از انقلاب نصيب كشور ما شد"، آزادي را نيز يكي ديگر از فرصت‌هاي به وجود آمده به واسطه وقوع انقلاب اسلامي در ايران دانست و ادعا کرد:

"بحث آزادي همواره در كشور ما بحثي چالش‌برانگيز بوده و ممكن است درخصوص ابعاد آزادي اختلاف نظر داشته باشيم اما آزادي كه مدنظر ماست، آزادي معين و محدود در چارچوب قانون است و خارج از آن را قبول نداريم."

وي اظهار عقیده کرد: فاصله امروز ما در آزادي با آن‌چه كه قبل از انقلاب داشتيم از زمين تا آسمان است. در همين محيط دانشگاهي، با وجود اين‌كه در آن زمان تعداد دانشگاه‌ها و دانشجويان ما بسيار كمتر از امروز بود و اكثر استان‌هاي ما اصلا دانشگاه نداشتند اما در همان دانشگاه‌هاي قبل از انقلاب دانشجويان حق سياست‌ورزي نداشتند و تنها مي‌توانستند با صحبت‌هاي درگوشي درباره مسائل كشور خود اظهار نظر کنند و تنها مكاني كه براي اين كار محيط مناسبي داشت مسجد بود. دانشگاه‌ها در آن زمان آن قدر تحت سيطره و كنترل دولت بود كه تشكيل جلساتي مانند آن‌چه ما اکنون در آن نشسته‌ايم اصلا امكان‌پذير نبود و اي كاش دانشجويان امروز در آن زمان بودند و فاصله آزادي امروزشان با آزادي كه ما در آن زمان داشتيم را احساس مي‌كردند.

وي ادامه داد: امروز ما در تمامي عرصه‌ها آزادي را مي‌بينيم؛ مردم ما در انتخاب مسوولان كشور خود از رييس‌جمهورگرفته تا اعضاي شوراي شهر آزاد هستند و ما مي‌دانيم اين آزادي تا حدي است كه گروه‌هاي مختلف در زمان‌هاي مختلف مديريت كشور را در دست مي‌گيرند و حتي ديده‌ايم گروهي كه به عنوان مخالف از آن‌ها ياد مي‌شد زماني اختيار مجلس را در دست مي‌گيرند و اين حرف دشمنان ما كه مي‌گويند اصلي‌ترين و جدي‌ترين دموكراسي خاورميانه در ايران است، حرف درستي است.

 

ادعای صفار هرندی در مورد آزادی همگان "بویژه مسئولین"، طی یک سخنرانیِ یک طرفه در حالیست که طی ماههای اخیر، تعدادی از اعضای شورای شهر اهواز، فقط به دلیل انتقاد از عملکردِ سوءِ مدیران دولت، روانه بازداشتگاه شده اند و همزمان علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس، از "وحشت" و نگرانیِ نمایندگان منتقد دولت از هرگونه پرسش از احمدی نژاد خبر داده است.


راه بیست ساله را در طي پنج سال پيموده‌ايم
وزير سابق ارشاد گفت: ما امروزه مي‌بينيم كه پيشرفت ما داراي شتاب بسيار زيادي است و به هيچ وجه قابل قياس با قبل از انقلاب نيست. پيشرفت ما محسوس و با شتاب است...ظرف اين پنج‌ سال تعداد اين مقالات به رقم بالاي ٢۱ هزار مقاله رسيده است و اين شتاب در كشور همچنان ادامه دارد.

چنين تحريم‌هايي در كشورهاي ديگر دولت‌هاي بسياري را سرنگون كرده است
وزير سابق ارشاد با اشاره به تحريم‌هاي ايران در طول دوران پس از انقلاب اظهار عقیده کرد: اصل تهديدآميز و خطرناك بودن تحريم‌ها را نمي‌توان ناديده گرفت. چنين تحريم‌هايي در كشورهاي ديگر دولت‌هاي بسياري را سرنگون كرده است اما ما همواره در مقابل اين تحريم‌ها ايستاده‌ايم و اجازه نداده‌ايم بر ما اثر كنند. بعضي‌ها خيال مي‌كنند كه اين تهديد‌ها و فشارها محصول عملكرد مسوولان است، در حالي كه هيچ ربطي به عملكرد مسوولان ندارد، بلكه اين ماهيت انقلاب بوده است كه دشمنان ما را به چالش كشيده است، اما هنگامي كه شرايط را با شش سال قبل مقايسه مي‌كنيم، در همين مساله هسته‌يي نتيجه چه شده بود، ما به دليل ضعف نفس مسوولان‌مان پذيرفتيم كه تمام تاسيسات هسته‌يي خود را مهر و موم كنيم و دانشمندان خود را بيكار كرديم و در آن شرايط عملا دانش هسته‌يي ما عقيم شده بود، در آن زمان هم تهديدها و چالش‌ها بود و حتي ما را به حمله نظامي تهديد كردند ولي عين همان تهديدها در سال‌هاي اخير نيز بود و با ناديده گرفتن آن‌ها، اكنون توانسته‌ايم پروژه هسته‌يي را دنبال كرده و دشمن را وادار كرديم كه آن را به رسميت بشناسد.

امروز آرامش جامعه بيشتر از زماني است كه در مقابل تهديدها كوتاه مي‌آمديم‌
معاون فرماندهی سپاه همچنین مدعی شد: در گذشته طوري مديريت شده بود كه سانتريفيوژهايي را كه براي تحقيقات استفاده مي‌شد، تعطيل مي‌كرديم اما امروز دشمن از ما مي‌خواهد كه از سانتريفيوژ‌هايي كه در حال حاضر داريم جلوتر نرويم؛ اگرچه اين مقاومت تبعات هم داشته است اما امروز آرامش جامعه بيشتر از سال ٨٢ و آن زمان است كه ما در مقابل تهديدها كوتاه مي‌آمديم،‌ اين تهديدها در آن زمان به قدري موثر بود كه بازار كشور را بهم ريخت. در سال ٨٢ كل بازار تهران تعطيل شد و تجار مي‌گفتند كه معلوم نيست چه زماني آمريكا به ما حمله مي‌كند پس ما به چه اطميناني معاملات خود را انجام دهيم، در حالي كه دشمن تنها از لفظ حمله استفاده كرده بود اما امروز دشمن تحريم‌هايش را عملياتي كرده است ولي زندگي عادي مردم در جريان است، در ضمن در اوج اين تهديدها ما سراغ يك پروژه بزرگ انقلاب اقتصادي نيز رفته‌ايم و هيجان بزرگ فتنه سال قبل را هم پشت سر گذرانده‌ايم.

دارايي كشور در خارج از كشور، به مكان‌هاي امن منتقل شده است
صفارهرندي با اشاره به تحريم‌هاي فعلی خاطرنشان كرد: تحريم‌ها واقعا اجرا شده است اما قرار نيست ما مقهور آن‌ها شويم و مي‌توانيم چالش‌ها را مديريت كنيم. ما مي‌دانستيم كه اين تحريم‌ها يك روز عملي مي‌شود و به همين دليل از دو سال قبل تمهيداتي براي مقابله با آن انديشيده بوديم از جمله اين‌كه دولت تمام دارايي‌هايي را كه ممكن بود توسط دشمنان ما مورد دستبرد قرار گيرد، به نقاط امن برد. نزديك ۱۰۰ ميليارد دلار دارايي كشور كه در خارج از كشور بود به مكان‌هاي امن منتقل شده است و ما اكنون با اين دارايي كار خود را انجام مي‌دهيم و معاملات ما برقرار است.

نمي‌توانيم براي فرار از مشكل،‌ آرامش قبرستاني پيشه كنيم
وي خطاب به دانشجويان گفت: چه كسي گفته كه ما مشكل نداريم، براي مقابله با تحريم‌ها مشكلاتي وجود دارد كه بر اثر ايستادگي به وجود آمده است و اگر اكنون در كنار من محمد هاشمي نشسته بود و مي‌گفت كه بر اثر ايستادگي دچار مشكل شده‌ايم با او همراهي مي‌كردم، اما در نتيجه‌گيري شايد نظرات ما دو نفر متفاوت بود. ما نمي‌توانيم صرف اين‌كه ممكن است مشكل پيش بيايد،‌ آرامش قبرستاني پيشه كنيم و به اين فكر بيافتيم كه مبادا بزرگان عصباني شوند. ما با ايستادگي خردمندانه و نه هيجان‌زده راه درست را انتخاب كرده‌ايم و اكنون راه دور زدن قدرت‌هاي بزرگ را يافته‌ايم. شرايط امروز به گونه‌اي شده است كه حتي شركت‌هاي آمريكايي به ما پيشنهاد مي‌دهند كه ما حاضريم به شما كالا بدهيم و راه دور زدن دولت خود را نيز به ما مي‌گويند و اين کار آن‎ها، تحقير دولت خود است.

عالم سياست، عالم خدعه و فريب است
معاون فرهنگي سپاه خاطرنشان كرد: ممكن بود كه اگر مسوولان بزدل و ترسو در راس كشور بودند با هر تنش بدن ما به لرزه بيافتد و امتياز بدهيم، اين اشتباهي بود كه بعضي‌ها انجام دادند و بعضي كشورها كه پشتوانه ملت خود را نداشتند در مقابل تهديدهاي دشمنان و قدرت‌هاي بزرگ و با قبول قول‌هاي دروغ آن‌ها، انرژي هسته‌يي خود را بار شتر كردند و براي آن‌ها فرستادند و گفتند ما تسليم هستيم و اكنون از اين تسليم شدن خود پشيمان‌اند و مي‌گويند آن‌ها هيچ كدام از قول‌هاي خود را عملي نكرده‌اند. عالم سياست، عالم خدعه و فريب است و در جنگ حلوا پخش نمي‌كنند. زمامداران ساده‌لوحي كه فكر كردند با وعده‌هاي آمريكا مشکلات‌شان حل مي‌شود، فريب خوردند.

اكثر آن‌هايي كه سال قبل حرف از تقلب مي‌زدند امسال همان حرف‌هايي را زدند كه من گفتم
وي در پاسخ به سوال يكي از دانشجويان درباره اتفاقات سال گذشته در جلسه سخنراني‌اش در دانشگاه تهران ادعا كرد: جلسه بسيار خوبي در دانشگاه تهران داشتم،‌ در آن جلسه تقابل ميان دو جريان دانشجويي به وجود آمد كه بخش اعظمي از آن‌ها صادق بودند، اما نقطه مقابل معتقد بودند كه تقلب شده است و به آن‌ها دروغ گفته‌اند و به دنبال احقاق حق خود بودند. جلسه پرشوري بود و پس از مدت زمان زيادي كه دوباره به دانشگاه تهران رفتم، اكثر آن‌هايي كه سال قبل حرف از تقلب مي‌زدند امسال همان حرف‌هايي را زدند كه من گفتم.

بعضی جاها رای احمدی نژاد ٩۰% نبود، ۱۰۰% بود
وي همچنین مدعی شد: گفتم احتمال بدهيم چيزي كه در تهران به عنوان راي دادن ديديد كه غلبه با طرفداران موسوي آن هم با اختلاف چند هزار راي بود، در جاهايي ديگر برعكس بوده و حتي در خيلي از جاها مردم به صورتي تحقيرآميز از كروبي و موسوي دوري كرده و احمدي‌نژاد را تاييد نموده بودند، به طور مثال جنوب كرمان كه نود درصد مردم به احمدي‌نژاد راي دادند و اين يعني اين‌كه بايد در حرف خود تجديد نظر كنيد؛ شايد درست است، در تهران اختلاف موسوي و احمدي‌نژاد ۴۰۰ هزار راي به نفع موسوي بود، اما عده‌اي در مقابل اين حرف چالش كردند و گفتند دروغ است و من براي اثبات حرف خود اعلام كردم كه حاضرم اگر كسي بخواهد براي تحقيق به مناطقي كه مي‌گويم برود هزينه‌ رفت و آمدش را بپردازم كه سه نفر از معترضين رفتند و اين منطقه را در جنوب كرمان ديدند و در مصاحبه‌شان با يك نشريه دانشجويي اعلام كردند كه صفار دروغ گفت، راي احمدي‌نژاد نود درصد نبود بلكه صد درصد بود.

صفارهرندي ادامه داد: اين‌ها واقعيت‌هاي انتخابات است و من آن‌ها را گفتم،‌ حال اگر مي‌خواهيد به من بگوييد كه دروغ مي‌گويم. جمعيتي كه امسال در دانشگاه تهران حضور داشت، حال پس از يك سال حرف من را تصديق كردند كه واقعيت جامعه متفاوت از توهمات بسياري است و امروز ديگر افرادي مانند تاج‌زاده، گنجي و امثال آن‌ها اعتراف كردند كه تقلبي رخ نداده اما ما اين غائله را راه‌ انداختيم.

وي تصريح كرد: در جلسه‌ سال قبل واقعيات را بيان كردم و اي كاش كساني كه فتنه‌ها را برپا و فكر كردند سی ميليون راي دارند سري هم به روستاهاي استان فارس مي‌زدند، آن‌جايي كه آن‌ها با وجود اين‌كه بر سر صندوق نماينده داشتند اما حتي يك راي هم درون صندوق نداشتند. آيا اين كار شما سوءاستفاده از مردم نبود، شما با مردم بازي كرديد و با استفاده از هيجانات آن‌ها كشور را به هم ريختيد.

احتمال مي‌دادم كه محمد هاشمي در مناظره شركت نكند
صفارهرندي در پاسخ به سوالي درباره حضور نيافتن محمد هاشمي براي مناظره با وي تصريح كرد: باور اين‌كه محمد هاشمي رفسنجاني در مناظره‌اي شركت كند براي من هم سخت بود و احتمال مي‌دادم كه وي در اين مناظره شركت نكند.

وي اظهار عقیده کرد"هنگامي كه براي اين جلسه با من صحبت شده بود اعلام كرده بودند كه قرار است مناظره برگزار شود، اما درباره حضور محمد هاشمي رفسنجاني من نيز ترديد داشتم، اما سپس مسوولان برگزاركننده اين نشست اعلام كردند كه هاشمي درخواست تغيير موضوع مناظره را داده است كه اين امر براي من جالب توجه بود؛ زيرا مي‌دانستم او هيچ گاه مناظره انجام نمي‌دهد."

افراد در قانون تفاوتي با يكديگر ندارند

دانشجويي با نقد صحبت‌هاي صفارهرندي مبني بر وجود آزادي پرسيد: آزادي بيان اكنون در جلسه موجود است، اما ممكن است پس از جلسه چنين آزادي نداشته باشم. تعدادي روزنامه‌نگاران بازداشت و تعدادي روزنامه توقيف شده‌اند و برخي دانشجويان در حالت تعليق هستند.

وزير سابق ارشاد پاسخ داد: هنگامي كه بحث از آزادي مي‌شود بايد ابتدا اين سوال را پرسيد كه آيا معتقد به آزادي مطلق و بدون حد هستيم يا آزادي با چارچوب مشخص كه به نظر ما اين چارچوب تنها قانون است و اگر خارج از قانون باشد مورد قبول نيست. سوالم اين است که اگر حزبي فراتر از قانون اقدام كرد، آيا نبايد با او برخورد كرد،‌ قانون در خصوص احزاب و روزنامه‌ها مي‌گويد آن‌ها آزاد هستند مگر اين‌كه مخل امنيت ملي شوند و يا اين‌كه به شخصي، حتي افرادي معمولي و نه اشخاص مهم و مسوولان توهين كنند و اين هم از زيبايي‌هاي قانون ماست كه افراد در قانون تفاوتي با يكديگر ندارند و حتي مي‌بينيم مهدي هاشمي كه اكنون از كشور فراري است، مي‌تواند مديرمسوول يك روزنامه را به دادگاه بكشد، در حالي كه خودش جرات آمدن به ايران را به دليل ليست بلند بالاي جرايمش ندارد.

به گزارش ايسنا وي ادامه داد: بخشي از توقيف روزنامه‌ها در حوزه اختيارات من كه عضوي از هيات نظارت بر مطبوعات بودم، نبود و بعضي از اين توقيفات ارتباط با امنيت ملي داشت و توسط دستگاه قضايي مستقيما اقدام شد، اما سوالم اين است كه اگر كسي آزادي را پاس نداشت و عليه كشورش قيام كرد آيا نبايد برايش محدوديت ايجاد كرد؟ به ياد دارم كه دو سال قبل يكي از مطبوعات اصلاح‌طلب مقاله‌اي چاپ كرده بود كه موضوع آن مصاحبه تلويزيوني شب گذشته رييس‌جمهور بود، در حالي كه شب قبل از چاپ اين مطلب اصلا مصاحبه‌اي انجام نشده بود. آيا اين كار مسخره كردن آزادي نيست؟

خوب یک فرد نظامی برحسب وظیفه اش به روی مردم آتش گشود
وي درباره لغو مجوز فعاليت دو حزب اصلاح‌طلب نيز تصريح كرد: اگر حزبي كه مجاز به فعاليت سياسي است، نيروهاي خودش را بسيج كند در خيابان‌ها و از آن‌ها بخواهد خيابان را ترك نكنيد كه ما مي‌خواهيم سياست فشار از پايين و چانه‌زني از بالا داشته باشيم و شما بايد خيابان را آشفته نگه داريد تا نمايندگان ما بروند و باج بگيرند، اين كار آن‌ها يك اقدام امنيتي نيست؟ حاصل اين کار آن‌ها مي‌شود حمله به يك مركز نظامي و اسلحه‌خانه و در آن مركز يك فرد نظامي كه حكم و وظيفه‌اش ايجاب مي‌كند، سلاحش را ناموس خود دانسته و از آن دفاع كند، مجبور مي‌شود به روي مردم آتش بگشايد و در اين حادثه چند نفر كشته شدند و فاجعه‌اي به بار آمد. اين فاجعه را همان حزب‌هايي به وجود آوردند كه از مرزهاي مشخص شده خارج شدند و بايد پاي كارشان بايستند.

با كسي كه به خاطر اعتراض به هدفمندی یارانه ها دستگير شده باشد، همراهم، اما وی با فتنه گران بوده
صفارهرندي در پاسخ به سوالي كه در آن ادعا شد استاد دانشگاهي به دليل مصاحبه با شبكه بي‌بي‌سي فارسي و نقد طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بازداشت شده است، گفت: اگر اين‌كه مي‌گوييد درست باشد و يك استاد دانشگاه تنها به دليل اعتراض به طرح هدفمندي يارانه‌ها دستگير شده باشد و كسي را به خاطر اعتراض در مورد يك موضوع كارشناسي دستگير كرده باشند، من هم با آن فرد همراه هستم و به اين كار اعتراض مي‌كنم، اما استادي كه از آن ياد كرديد را خوب مي‌شناسم و مي‌دانم كه او با عناصر فتنه در ارتباط بوده و شريك دائمي شيرين عبادي و جريان براندازي است و اتهامات زيادي متوجه اوست.

برخي طاغوت را براي نسل جديد دوران بهار آزادي ترسيم مي‌كنند
صفارهرندي همچنين در پاسخ به اعتراض اين دانشجو نسبت به وي كه نبايد وضعيت اكنون آزادي در كشور را با وضعيت قبل از انقلاب به دليل فاصله زياد سطح آزادي حال با آن دوران مقايسه ‌كرد، خاطرنشان كرد: اين‌كه مي‌گوييد كاملا درست است و در آن زمان آزادي وجود نداشت كه بخواهيم اكنون را با آن زمان مقايسه كنيم، اما بعضي از كساني كه در نظام بودند و جزو مسوولان بوده و زماني مدعي نظام بودند، اكنون حسرت دوران طاغوت را مي‌خورند و وضعيت حال را با آن دوران مقايسه مي‌كنند و اين حرف من پاسخي به آن‌ها بود كه دوران طاغوت را براي نسل جديد طوري تصوير مي‌كنند كه انگار آن دوران بهار آزادي در ايران بوده است.

ما بايد جامعه‌شناسي را براي جامعه خودمان بخوانيم
وي در پاسخ به سوالي درباره علوم انساني در دانشگاه‌هاي كشور و دانش‌هاي غربي و شرقي گفت: بايد قبول كنيم كه دانش‌ غرب كه مبناي تصميم‌گيري آن‌هاست، دانشي عاري از بايد‌ها و نبايدهاي ايدئولوژيك و ارزش‌گذاري نيست و آن‌ها به دانش جهت‌گيري مي‌دهند و اكنون دانش بدون جهت‌گيري نداريم؛ اخيرا دانشجويان ما در غرب از دسترسي به علوم انساني كه مبناي مكاتب آن‌هاست منع شده‌اند و آن‌ها به ما اجازه نمي‌دهند به مباني اصلي دانش دست پيدا كنيم؛ زيرا كه مي‌دانند ما با آن‌ها دعواي مكتبي داريم و مي‌توانيم تمام مباني فرهنگي و هستي‌شناسي آن‌ها را زير سوال ببريم.

مي‌شود فيزيك اسلامي هم داشت
وزير سابق ارشاد افزود: ما مي‌توانيم علم اسلامي داشته باشيم، حتي مي‌شود فيزيك اسلامي هم داشت و معناي اين جمله اين است كه اگر در كشور ما شرايط خاصي حاكم است، فيزيك را با كاربرد آن شرايط داشته باشيم و مي‌توان گفت فيزيكي كه براي ما به عنوان يك دانش اسلامي، انقلابي و جمهوري اسلامي است با فيزيك كشور اندونزي ممكن است متفاوت باشد. قواعد همان قواعد است اما در كاربردها و جزئيات تفاوت دارد. اما علوم انساني كه حاضر نيست در خدمت انديشه انقلابي ما دربيايد در خدمت ملت و كشور ما نيست و بلكه در خدمت ديگران است. ما بايد جامعه‌شناسي را براي جامعه خودمان بخوانيم، يعني جامعه خودمان را بشناسيم همان‌طور كه هست، نه جامعه‌اي كه ديگران تعريف كرده‌اند و ما بخواهيم جامعه‌ خود را به شكل جامعه آن‌ها در بياوريم.

از خودشان بپرسيد
صفارهرندي همچنين در پاسخ به سوالي درباره اعترافات متهمان حوادث پس از انتخابات تصريح كرد: اين را كه فشار موجب اعترافات اين افراد شده است، بايد از خود اين افراد پرسيد. درست است بعضي مواقع اعتراف كرده‌اند كه در زندان با ما خوب برخورد نشد؛ زيرا ميوه‌اي که به ما دادند خوب نبود. اين درست نيست كه از آزادي سوءاستفاده كنيم و از طرف كسي نامه بدهيم و بعد آن طرف بگويد كه من در درون زندان نامه‌اي ننوشتم، اين مطالب كاملا كذب است.

به زودي كابوس هانتينگتون درباره جنگ تمدن‌ها به وقوع مي‌پيوندد
وي همچنين در پاسخ درباره خاورميانه مدنظرش گفت: ما كه نمي‌توانيم خودمان را از اين منطقه بكنيم و به منطقه ديگري ببريم، شرايط واقعي منطقه ما همين است، اما در همين منطقه تركيه و عربستان هم هستند كه ضريب‌هاي رشد و آمارهاي اقتصادي‌شان را به عنوان نقاط قوت خود مي‌دانند و در همين منطقه،‌ منطقه تجاري خليج فارس وجود دارد كه جذب مالي بسيار بالايي دارد و نبايد ناديده گرفته شود.

وي افزود: "شاخص ما اين است كه تا سال ۱۴۰۴ سرآمد منطقه باشيم و اين جزو آرزوهايي است كه تمامي دولت‌ها از گذشته تاكنون برايش خواب و خيال داشته‌اند و ما اگر بتوانيم در خاورميانه حرف اول را بزنيم در دوره كوتاهي مي‌توانيم جزو كشورهاي برتر آسيا باشيم... بنظرم به زودي همان كابوس هانتينگتون به وقوع مي‌پيوندد كه گفته بود به زودي جنگ تمدن‌ها به وقوع مي‌پيوندد و بزرگ‌ترين چالش ما با جهان اسلام خواهد بود."

جنگ فرهنگي شروع شده است
معاونت فرماندهی سپاه افزود: جنگ فرهنگي ما و آن‌ها شروع شده است اما بعضي‌ها براي اين‌كه عصا زير دست غرب بزنند تا نيفتد، با آن‌ها همكاري مي‌كنند، اما به آن‌ها مي‌گويم كه اگر ايران را دوست داريد و به هويت ايراني و اسلامي خود اعتقاد داريد، در خيزش ايران شريك شويد؛ زيرا روزي كه كارنامه اين پيشرفت را مي‌بينيد نام دو گروه درج خواهد شد، عده‌اي كه يار بودند و عده‌اي كه براي دشمن كار مي‌كردند.

احضار معتمدی مهر، حقوقدان و عضو نهضت آزادی ایران به دادگاه انقلاب

Posted:

جرس: مهدی معتمدی مهر، حقوقدان و عضو سیاسی نهضت آزادی ایران، طی تماس تلفنی تهدیدآمیزی برای حضور در شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه احضار شد.


بنا به گزارش جرس، معتمدی مهر که در وقایع بعد از عاشورای سال پیش حدود دوماه در بازداشت به سر برده و با تودیع قرار کفالت آزاد شده بود، روز چهارم دی ماه امسال از طریق کفیل خود از احضار به دادگاه انقلاب مطلع شد. این در حالی است که به کفیل وی گفته شده بود که چون او خود را مخفی کرده، امکان احضار منتفی بوده است. در همین تماس به کفیل آقای معتمدی مهر اطلاع داده شد که ایشان باید ساعت ٩ صبح روز پنجم دی ماه خود را به شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران معرفی کند.


این در حالی است که معتمدی مهر هیچ گونه نقل و انتقالی در محل سکونت خود نداشته و روز دوم آبان ماه نیز در شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب به منظور رسیدگی به دیگر اتهامات مندرج در پرونده ی خود حضور یافته بود.


معتمدی مهر، مسئول کمیته آموزش نهضت آزادی ایران است که در طی سال گذشته دو بار بازداشت شد. بار نخست درسی فروردین به اتهام مباشرت درصدور بیاینه در خواست نظارت بین المللی به مدت ٤۵ روز در سلول انفرادی به سر برد. هم اکنون وی دارای دو پرونده در دادسرای انقلاب است که این امر برخلاف قانون بوده و باید در یک شعبه هر دو پرونده مورد بررسی قرار گیرد.


هم اکنون چندین تن از اعضای نهضت آزادی ایران - از جمله ابراهیم یزدی، دبیر کل این سازمان ملی مذهبی- در زندان به سر می برند.

توهین را از هیچ کس بر نتابیم!

Posted:

سعیده منتظری

 

روز گذشته عنوان برگزیده بسیاری خبرگزاریها از قول حجةالاسلام حسن خمینی چنین بود: «توهین به مرجعیت، علاوه بر معصیت و فعل حرام، یک جرم حقوقی است.» و نیز : «جسارت به مراجع و رعایت نکردن ادبیات مناسب در مواجهه با فقهای بزرگ، تنها ارزش گوینده این سخنان را از بین می‌برد.» همچنین : «مرجعیت، کانون تجمیع دین‌داری جامعه است و قداست والایی دارد و نباید تحت هیچ شرایطی آن را تخطئه کرد.»  

 

 آری، عبارات بسیار متین است و عقل سلیم گوینده آن را تحسین می نماید. اینجانب تنها در جهت تکمیل آن، دو نکته را قابل ذکر می بینم : 

 

اول این که : بایستی توهین به مراجع تقلید را از هیچ فردی در هیچ زمانی برنتابیم. برنتابیم که مرجع تقلیدی را زیر بمباران همه گونه دروغ و تهمت و افترا قرار دهند و روزنامه ها و کتاب ها اتهاماتی را علیه او بنویسند و در سطح وسیع چاپ و منتشر نمایند، و مهم تر این که هیچ گونه حق دفاع به او و علاقه مندانش داده نشود. اگر امروزه شاهد توهین به مرجعیت هستیم، در حقیقت نتیجه حرمت شکستن هایی است که در سالهای گذشته صورت گرفته؛ وهمگان یا سکوت پیشه کرده ایم و یا در جهت تایید آن قلم زده ایم و سخن رانده ایم. 

 

و دوم این که : نه تنها توهین به مرجعیت را برنتابیم، که توهین به انسان و انسانیت را تاب نیاوریم. انسان و انسانیت را حرمت گذاریم، و در یک کلام کرامت انسانی را پاس بداریم. امید این که پوینده راه حق و حقیقت باشیم.

 

جمعه 3 دیماه 1389  

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

حکایت نامه های بی پاسخ  به خامنه ای

Posted:

احمد سعیدی

 

در این چند سالی که از خلافت رهبر جدید جمهوری اسلامی می گذرد و بخصوص پس از حوادث خرداد 88، افراد بسیاری ایشان را مخاطب نامه هایشان قرار داده اند. پاسخ نامه ها البته از پیش مشخص بود؛ آنها که در دسترس بودند، یا همچون سعیدی سیرجانی به تیغ حذف گرفتار آمدند یا به دلیل انتقادهای دلسوزانه شان همچون عیسی سحرخیز و محمد نوری زاد به حبس و شکنجه در زندانهای تحت امر ایشان محکوم شده اند. آنهایی هم که از چنگال حکومت خودکامه ایران دور بودند، همچون عبدالکریم سروش به دست روحانیون درباری تکفیر شده اند. اینها همه انجام شده است تا جایگاه خود مطلق انگارانه خلیفه آسیب نبیند! بدون شک، نگارندگان آن نامه ها با دیدن حوادث اخیر که با علم و فرمان آقای خامنه ای صورت گرفته، بر این امر واقف بودند که نگاشتن نامه به ایشان و درخواست اصلاح امر، کوبیدن آب در هاون است و کوفتن میخ در سنگ. چه کسی باور می کند که حاکم جائر از جایگاه فرعونانه به جز نغمه های متملقانه به ندای دیگر هم گوش فرا دهد و انتقادهای دلسوزانه دیگران را شنوا باشد؟! در اینصورت، حکایت و مقصود آن نامه های انتقادی چه بوده است؟ ذیلاً تلاش شده است که مختصراً آثار و تبعات آن نامه ها بررسی گردد:

 

1)     کارکرد مبارزاتی: حوادث پس از انتخابات 88 به خوبی نشان از آن دارد که رویکرد اصلاحی از درون جمهوری اسلامی به بن بست رسیده و ریشه های فساد ساختاری (قدرت گرفتن نهادهای غیر دموکراتیک و تقلیل نهادهای دموکراتیک) چنان در تار و پود جمهوری اسلامی ریشه دوانده که پروژه اصلاحات حکومتی با شکست کامل مواجه شده است و حاکمیت ایران را در مقابل دوگانۀ فروپاشی و سقوط یا سر فرو آوردن در مقابل اصلاحات مردمی قرار داده است. نامه هایی که به رهبری نگاشته شد؛ اولاً، مسوولیت آنچه که گذشته، یعنی شکل گیری فساد ساختاری حکومت ایران و انسداد سیاسی موجود را متوجه رهبری و نهاد ولایت مطلقه ایران می نماید. دوماً، مسوولیت آنچه که پیش خواهد آمد از جمله خطر سقوط و فروپاشی حکومت ایران را به ایشان و طرفدارانشان اعلام می نماید.

 

 

2)     کارکرد روشنگرانه: زمانی نه چندان دور که کوس رسوایی حاکمیت صدایش رساتر شده بود و دفاع از جنایات افشا شده دشوار شده بود، این موضوع تبلیغ می شد که رهبری خود از این معضلات بی اطلاع است و ایشان توسط مهره هایی در بیت محاصره شده و این حلقه مانع از رسیدن اطلاعات شفاف به ایشان می شوند و ایشان هرگاه که در جریان قرار گرفته، مواضع قابل قبولی اتخاذ کرده است و به عنوان مثال، مواضع اولیه ایشان در ماجرای کوی دانشگاه 78 را مثال می زدند. این استدلال در عین حالی که برای بسیاری از افراد غیر قابل باور بود، مورد قبول طیف مذهبی جامعه که نسبت به این حوادث منتقد اما نسبت به جمهوری اسلامی وفادار بودند، قرار گرفته بود. با بلندشدن کوس رسوایی و افزایش جنایات از یک سمت و ورود مستقیم، آشکار و جانبدارانه آقای خامنه ای به بحرانها و هدایت سرکوبها از سوی دیگر، این استدلال به تدریج به ضعف گرایید و حامیان آن دچار لرزش فکری شدند. در واقع، نامه­ های مختلفی که به آقای خامنه ای نوشته شد، بیش از آنکه مخاطبش شخص ایشان باشد، طیفی از جامعه بود که بنا به ارادت های مذهبی طرفدار جمهوری اسلامی بودند، اما نسبت به جنایات و ظلم هایی که در جریان بود هم منتقد بودند. این نامه ها از طرفی حجت را بر آقای خامنه ای تمام می کردند و از سویی دیگر تکلیف مرددماندگان را روشن می ساختند. به این ترتیب، این نامه ها ندایی در دل تردید کنندگان ایجاد می کرد که مبادا در مصداق شناسی حق و باطل اشتباه کرده باشند.

 

3)     کارکرد تاریخی: این نامه ها، علاوه بر اینکه خود بخشی از ادبیات مبارزه حال حاضر علیه حکومت ایران را شکل داده اند، هر یک سند تاریخی است که توصیف روزگار را به بهترین نحو انجام می دهد. این نامه ها و پوشش رسانه ای مدرن که نسبت به آنها صورت می گیرد، هر یک برگی از تاریخ معاصر ایران را شکل خواهد داد که بعدها دست جاعلین تاریخ را می بندد و مانع از این می شود که تاریخ مطابق میل حکومت و نیروهای تحت امرش نگاشته شود. همچنین در صورت فروپاشی این حکومت، ثبت وقایع تاریخی اخیر مانع از این خواهد شد که نوظهوران عرصه سیاست، از گل آلودگی آب بهره جویند و به فرصت طلبی و یا تخطئه تاریخی روی آورند.

 

در کنار کارکردهای فوق، جمعی از منتقدین بر این باورند که نگاشتن نامه به رهبری، در واقع رسمیت دادن به جایگاهی است که مشروعیت آن از دست رفته است. اما آنچه در عمل دیدیم؛ این نامه ها نه تنها به  مشروعیت نهاد ولایت مطلقه نیفزود بلکه، هر یک از آنها ستونی از ستونهای مشروعیت رژیم را از هم فرو پاشید و سندی برای رسوایی این حکومت گردید. از طرف دیگر باید در نظرداشت که این نامه ها می تواند آخرین ظرفیت های اصلاحی رژیم را مورد ارزیابی قرار دهد، هر چند که بی پاسخ ماندن نامه ها خود مهر تأییدی است بر عمق فساد ساختاری حکومتی ایران، حکومتی که در آن نهادی خداگونه شکل گرفته که مبرا از نقد شدن، مورد پرسش واقع شدن و عزل شدن است و هر روز گستره نفوذ پوشالی اش گسترده تر می شود، اگر چه نفوذ واقعی اش بر دلها کمتر.

 

در مجموع می توان چنین نتیجه گرفت که در شرایط خفقان سیاسی و خلا رسانه ای، این نامه ها یک نوع کنش مبارزاتی محسوب می شوند که با توجه به پوششی که داده می شوند پروپاگاندای رسانه ای رژیم را با شکست مواجه می کنند و با به چالش کشیدن مهمترین و اصلی ترین جایگاه در اردوگاه سرکوبگران، ریشخندی تمسخرآمیز به قدرت پوشالی نظام حاکم می زنند. همچنین حالا که دستگاه سرکوب با همه ابزارهایش در حال پاشیدن گرد مرگ و سکوت بر فضای جنبش سبز است، این نامه ها علاوه بر شکستن این فضای سکوت، نماد صدای اعتراض مردمی شده اند که سرکوبها آنها را ناگزیر به پی گرفتن اعتراضاتشان از راههایی کم هزینه تر کرده است. این نامه ها امید را به جنبش تزریق می کنند و حیات فعال جنبش را به رخ دستگاه سرکوبگر می کشند.

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

ماداریم زنده زنده می میریم!

Posted:

پیمان همشهری

 

میزان مجاز "بنزن"در هر لیتربنزین فقط نیم درصداست این درحالی است که برای تولید بنزین از محصولات پتروشیمی از حدود یک درصد بنزین شروع کردند که جواب نداد و به ناچار درصد بنزین افزایش یافت تا 50درصد یعنی دقیقا 100برابر حد مجاز و جالب است که بدانید بنزین به راحتی از طریق پوست جذب و هدیه اش به ما سرطان خون است. از تمام جامعه مجازی ایران استدعا دارم با تمام قوا به انتشار این فاجعه بپردازند چراکه این بنزین داخلی در تمام کشور مصرف می شود. مجبوريم به خاطر تحريم ، بنزين را با اين روش توليد كنيم . علت تحريم را شما بهتر مي دانيد ولي هر چه هست داريم به خاطرش سرطان مي گيريم و کسی هم نخواهد قبول کند که : ما داریم زنده زنده می میریم!

 

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

ميلاد عيسي مسيح (ع) مبارک باد

Posted:

 

 

ادعای وزیر اطلاعات به رمزشکنی ایمیل‌های مخالفین

Posted:

جرس: وزير اطلاعات مدعی شد: از نكات قابل توجهي كه در فتنه 88 ديديم اين بود كه باراك اوباما در گزارش خود به سنا اعلام كرد ما شبكه مجازي براي مقابله با نظام جمهوري اسلامي طراحي كرديم ولي به دليل مقاومت سرويس هاي اطلاعاتي ايران نتوانستيم مقابله كنيم و شكست خورديم.



به گزارش ايرنا، حيدر مصلحي روز شنبه در نشست "دستاوردهاي ايرانيان خارج از كشور" با اشاره به حوادث گذشته و بدون اشاره به جنبه مردمی جنبش سبز، اظهار داشت: انديشمندان ما در وزارت اطلاعات به خوبي با دشمنان برخورد كردند.


مصلحي با بيان اين كه "در آن زمان ايميل ها بهترين ابزار براي ارتباط بيگانگان با داخل كشور بود" اذعان به نقض حریم‌های خصوصی کرد و اظهار داشت: تسلط دستگاه اطلاعاتي جمهوري اسلامي ايران به اين ايميل ها استكبار را با مشكل مواجه كرد.


وي گفت: فردي در مصاحبه اي اعلام كرده بود كه جمهوري اسلامي ايران به ايميل ها تسلط دارد ظرف 24 سال ايميل هاي بيگانگان به افراد نفوذيشان فرستاده مي‌شود توسط آنان كد و رمزگذاري شد ولي به همت وزارت اطلاعات ظرف 48 ساعت اين كد و رمزگذاري ها باز شد و اين شكست ديگري براي آنان بود.


وزير اطلاعات در ادامه با بیان این مدعا که "دشمنان به دنبال يارگيري از ميان ايرانيان مقيم خارج از كشور هستند" گفت: ما بايد جلوي رسيدن دشمنان به اين نيت را بگيريم.


وي افزود: ايرانيان خارج از كشور را بايد به عنوان نيروي بالقوه اي كه در صورت جذب و ساماندهي عمق استراتژي و ضريب امنيت كشور را افزايش مي‌دهند در نظر گرفت.


مصلحي با بيان اين كه "مهاجران در تمام دنيا براي كشورشان فرصت فراگير هستند" اظهار داشت: متاسفانه فقدان برنامه ريزي هدفمند براي ايرانيان خارج از كشور آنان را به كانون توجه بيگانگان تبديل مي‌كند و در برخي اوقات بيگانگان از اين افراد عضوگيري مي‌كنند.


وزير اطلاعات در ادامه گفت: البته اين عضوگيري شامل همه ايرانيان خارج از كشور نمي‌شود و بخش عمده اي از آنان در مقابل بيگانگان ايستاده اند.ارتباط آنان با داخل هر چه مداومتر و كارآمدتر باشد اعتماد متقابل بيشتر مي‌شود.
مصلحي افزود: نسل هاي جديد ايرانيان مقيم خارج از كشور نبايد با زبان و هويت خود بيگانه باشند و دستگاه هاي مختلف بايد با تعريف دقيق امكان حضور ايرانيان در داخل را تسهيل كنند.


وي با بيان اين كه "در كارگروه‌هاي ايرانيان خارج از كشور لازم است تمهيدات امنيتي شكل گيرد" گفت: با توجه به اين كه بعضي از ايرانيان در كشورهايي هستند كه سرويس‌هاي اطلاعاتي قوي در آنجا حكمفرماست بايد در كارگروه ها تمهيداتي امنيتي بيانديشيم.


مصلحی گفت: سرويس هاي اطلاعاتي بیگانگان به دنبال ايجاد ارتباط با ايرانياني هستند كه به هر نحوي به كشورهاي ديگر مهاجرت مي‌كنند. ما در اطلاعاتي كه داشتيم به برنامه هاي ده ساله آنها رسيده ايم كه آنها با ايجاد هسته‌ها، مراكز و پژوهشكده هاي علمي به دنبال جذب نخبگان ايراني هستند و بعد از پنج يا شش سال از اين ايرانيان به عنوان جاسوس استفاده مي‌كنند.


وي افزود: رويكرد ما بايد فرصت طلبانه باشد زيرا رويكرد تهديد محور براي نظام هزينه هاي زيادي را در بردارد.


وزير اطلاعات با بيان اين كه "سه چهارم ايرانيان خارج از كشور اپوزوسيون نيستند" گفت: بسياري از ايرانيان مقيم خارج از كشور احساس مسووليت مي‌كنند و تنها عده كمي از آنها اپوزوسيون هستند.