جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مسوول مركز مطالعات سیاسی كل سپاه: خاكستر فتنه داغ است و باید به هر شكل ممكن در نطفه خفه شوند

Posted:

جرس: مسوول مركز مطالعات سیاسی كل سپاه با بیان اینكه مردم ولایتمدار هرگز واقعه تلخ و غمبار فتنه سال گذشته دشمنان نظام را فراموش نخواهند كرد، گفت: بعد از گذشت بیش از یكسال از جریان فتنه و آشوبگری در كشور، همچنان خاكستر فتنه داغ است و باید به هر شكل ممكن این توطئه ها را در نطفه خفه كنیم و نگذاریم ریشه بدواند.


به گزارش شبکه خبری تابناک، سردار سیامك گرمابدری، روز پنجشنبه در همایشی موسوم به "یاوران ولایت" در ساری، با اشاره به فرارسیدن ماه محرم گفت "دشمنان، سال گذشته آن فتنه و آشوب را در كشور به راه انداختند تا نظام اسلامی را برای همیشه ساقط كنند."


وی بازكاوی و شناسایی تمام وجوه حوادث سال گذشته را لازم دانست و ادعا کرد "جریان فتنه یك مسئله عادی نیست، بلكه واقعه سال گذشته فتنه ای بزرگ بود كه از قبل توسط دشمنان داخلی و خارجی طراحی و سازمان یافته و برای اجرای آن سرمایه گذاری شده بود و ابعاد فتنه و آشوبگری سال گذشته آنقدر زیاد بود كه ملت ولایتمدار ما تلخی های آن را هرگز فراموش نمی كند.


سردار گرمابدری اضافه كرد: دشمنان نظام دست از توطئه و شیطنت بر نداشته و عاقلانه ترین فكر و اندیشه این است كه باید به هر شكل ممكن این توطئه ها را در نطفه خفه كنیم و نگذاریم ریشه بدواند.

 

 

احمد جنتی: حادثه تلخ عاشورای ٨٨ را نمی‌توانیم فراموش كنیم

Posted:

 جرس: امام جمعه امروز تهران با ادعای اینکه با ولایت‌فقیه درافتادن، "با علی و حسین درافتادن است"، از لزوم حاکمیت کامل و اطاعت از ولایت فقیه سخن گفت و اظهار عقیده کرد "ما حادثه تلخ عاشورای ٨٨ را نمی‌توانیم فراموش كنیم، در این حوادث خداوند آبروی فتنه‌گران را برد."  

به گزارش فارس، احمد جنتی امروز در خطبه های نماز جمعه تهران، ضمن گرامی‌داشت هفته موسوم به "امر معروف و نهی از منكر"، ‌مدعی گردید:  "... باید بدانیم هر آنچه به سرمان می‌آید از گناهانی است كه انجام می‌دهیم، اكنون گرفتار كم‌آبی و خشكسالی هستیم كه از دید توحیدی و قرآنی، مصیبتی كه بر شما وارد می‌شود، بر اثر كارهایی است كه انجام می‌دهید و یكی از مصیبت‌های بزرگ خشكسالی است كه این‌گونه موجب ایجاد مشكلاتی برای مردم می‌شود، بنابراین توصیه اكید می‌كنم در این ایام ماه محرم همه ملت، با تضرع و زاری به درگاه پروردگار و توسل به امام‌حسین، از گناهان توبه كنند چرا كه در این صورت خداوند باران رحمتش را فرو می‌فرستد. "

  بقای اسلام به بقای ولایت فقیه است
به گفته این عضو فقهای شورای نگهبان، "مسئله ولایت باید بسیار مهم تلقی و از حادثه غدیر درس گرفته شود و بدانیم كه بقای اسلام به بقای ولایت و زوال اسلام به زوال ولایت است. "  
احمد جنتی اظهار عقیده کرد "اگر امروز شاهدیم كه روح اسلام‌خواهی و ایثارگری و شهادت‌طلبی در میان جامعه ما زنده شده، جامعه عزیزی پیدا شده كه در مواقع مختلف دست به درگاه پروردگار بلند می‌كنند، جلسات دعا برقرار می‌شود، اشك‌ها جاری می‌شود و دل‌ها شكسته می‌شود، به بركت "ولایت‌فقیه " است، امروز ولایت امر تشكیل و زنده شد ".

خطیب نماز جمعه امروز تهران در بخش دیگری از سخنان خود، مدعی شد "عزت و سربلندی كه پروردگار به این ملت، جامعه، انقلاب و اسلام عطا فرموده به بركت ولایت‌فقیه است، و ولایت‌فقیه باید حاكم باشد و همان قدرتی را كه خداوند به او داده در دست داشته باشد چرا كه در این صورت احیای اسلام و قرآن تضمین می‌شود؛ نباید از این موضوع غفلت شود و كسانی كه گاهی در برابر این موضوع حركات نامعقول انجام می‌دهند، باید بدانند كه مرتكب گناه بسیار بزرگی می‌شوند. "  

با ولایت‌فقیه درافتادن، با علی و حسین درافتادن است
جنتی همچنین با بیان اینكه با "ولایت‌فقیه " درافتادن، "با علی و حسین درافتادن است، چرا كه این ادامه همان رشته است"، گفت: "باید از عاشورا درس‌های زیادی بگیریم و بدانیم اگر می‌خواهیم اسلام و قرآن زنده باشند، ‌باید جایگاه ولایت‌فقیه را حفظ كنیم چرا كه این ولی‌فقیه است كه در هر زمانی كه نظام و كشور و مردم به مخاطره می‌افتند، احساس مسئولیت می‌كند و كشور را به وحدت می‌رساند. "

خطیب نماز جمعه امروز تهران در ادامه سخنانش با بیان اینكه "ما حادثه تلخ عاشورای ٨٨ را نمی‌توانیم فراموش كنیم، گفت: عده‌ای كه از نظام، اسلام، انقلاب، ولی‌فقیه، امام‌ و رهبری عقده داشتند، زمانی كه دیدند زمینه برای آنها فراهم شده، در اثر آن حركت لعنتی كه انجام دادند و اغتشاشی كه به وجود آوردند، زمینه‌ها را برای این افراد فراهم كردند و آن‌ها باورشان شد كه نظام در سراشیبی سقوط قرار گرفته و این را باور كردند در خارج و در داخل و مسئله براندازی نظام مطرح شد، عده‌ای باور نمی‌كردند كه رهبری می‌فرمودند "مسئله "انتخابات " نیست، مسئله جزئی نیست و حتی مسئله ولایت‌فقیه هم نیست، بلكه مسئله نظام و اسلام است آن مسئله‌ای كه در آن هدف مشترك بهائیون و منافقین و احزاب منحرف گوناگون و هر ضد اسلام و ضد انقلابی در آن وجود دارد، مسئله براندازی نظام یعنی مخالفت با اسلام است اما خداوند آبروی آنها را به دست خودشان برد. "

 

مسئله ماورای موضوع ولایت‌فقیه بود
جنتی بدون اشاره به کشتار مردم عزادار حسینی و همچنین سوگواران مرحوم آیت الله منتظری توسط ماموران انتظامی و شبه نظامیان، ادعا کرد "غبار فتنه همه جا را فراگرفته بود و بسیاری از چشم‌ها جایی را نمی‌دیدند و متوجه نبودند كه چه اتفاقی رخ داده، زمانی كه فتنه‌گران با حسین درافتادند، وقتی با پرچم حسینی شروع به هتاكی كردند و به عزاداران حسینی رگبار سنگ بستند، وقتی كه رسماً آمدند و به مظاهر دینی اهانت كردند، آن وقت بود كه این غبار فرو نشست و بسیاری سخنانی را كه متوجه نمی‌شدند را متوجه شدند كه مسئله خداوند و پیغمبر است و مسئله امام‌حسین است و ماورای موضوع ولایت‌فقیه است ".

عضو منتصب رهبری در شورای نگهبان همچنین مدعی شد "این درس بزرگی بود كه ملت ایران از تاریخ گرفت و به لطف خداوند آنچه پیش می‌آید تلخی و سختی و ناگواری دارد ولی بركاتی هم داشت و غیرت حسینی در میان مردم به جوش آمد و كسانی كه تا آن زمان تصور می‌كردند این افراد راه درستی را طی می‌كنند و حاضر بودند به آنها كمك كنند، اما از عاشورای ٨٨ به بعد متوجه شدند كه اشتباه می‌كردند و به لطف الهی شرایط درست شد."

  مذاکرات ژنو برگ برنده برای كشور بود
جنتی در خطبه‌ دوم نماز جمعه، با اشاره به مذاکرات دو روزه گروه ١+۵  و ایران که هفته اخیر در ژنو سوییس بدون نتیجه پایان یافت و به ماه آینده موکول شد، بدون توجه به فشارهای واردۀ جهانی برای بازگشت دولت ایران به پای میز مذاکره، برگزاری این مذاكرات را، "یك برگ برنده برای كشور" دانست که "طی آن عزت اسلام و نظام تأمین گردید."  
دبیر شورای نگهبان با اشاره به ترورهای هفته گذشته در تهران، با بیان اینكه تحریم‌های غرب ایستادگی ما را بیش از گذشته می‌كند، گفت: ترور چهره‌های برجسته و علمی كشور نیز همین نتیجه را برای غرب خواهد داشت و تأثیری در روند پیشرفت‌های هسته‌ای كشور ندارد.

وی با بیان اینكه در هر پستی كه یك انسان متدین و قوی سر كار بوده، آنجا آباد شده است، تصریح كرد: شورای عالی امنیت ملی نیز اكنون در چنین حالتی قرار دارد و در مذاكرات ژنو مشاهده كردیم كه جلیلی به احترام شهادت استاد شهریاری یك دقیقه سكوت كرد و در آنجا به غرب اعلام كرد كه خون این شهید به گردن آنهاست كه این مسئله برای غربی‌ها گران تمام شد و جو جلسه را شكست.

دیدید که جلیلی گفت مسئله اتمی ایران تمام شده است
خطیب موقت نمازجمعه تهران با بیان اینكه دبیر شورای عالی امنیت ملی در این مذاكرات اعلام كرد كه مسائل هسته‌ای ایران تمام شده است، اظهار عقیده کرد "شاهد بودیم كه جلیلی خطاب به سران غربی صراحتا اعلام كرد كه ادامه این مذاكرات و ملاقات‌ها باید بر سر مسائل مشترك بین‌المللی مانند صلح و امنیت جهانی و عدالت ادامه یابد و مسئله هسته‌ای ایران تمام شده است و غربی‌ها در این مذاكرات كاملاً منفعل شدند و دشمن نیز ناچار به تسلیم است چون هر شیوه‌ای كه به كار گرفته، بی‌نتیجه بوده است.

جنتی با بیان اینكه كارهای بر زمین مانده زیادی در حوزه مسائل فرهنگی كشور وجود دارد، گفت: رهبری بارها بر تحول فرهنگی و آموزشی در كشور تأكید كرده‌ و باید توجه داشت كه آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی كنونی، در شأن مردم و نظام جمهوری اسلامی نیست و باید یك تحول اساسی در آن ایجاد شود.

نمی‌توان بنده را متهم به مخالفت با دولت و رئیس جمهور كرد
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه نمی‌توان بنده را متهم به مخالفت با دولت و رئیس جمهور كرد، اظهار داشت: بارها در عرصه‌های مختلف به دلیل حاكم شدن ارزش‌های اسلامی و انقلابی در كشور از این دولت حمایت كرده‌ام، بنابراین نمی‌توان بنده را متهم به مخالفت با دولت و رئیس جمهور كرد اما در برخی موارد مسائلی پیش می‌آید كه چاره‌ای جز بیان آن از این طریق وجود ندارد.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با تأكید بر لزوم شایسته سالاری در این انتخاب مسئولان بخش‌های مختلف خاطرنشان كرد: در یك نمونه شاهد هستیم كه جوانی را با كمترین تجربه مدیریتی، به عنوان استاندار یك استان بزرگ، مهم و دارای مسائل اقتصادی معرفی می‌كنند كه در نتیجه آن برخی از نیروهای حزب‌اللهی و ارزشی طرد می‌شوند.

جنتی با بیان اینكه افتخار ما به حزب الله است، افزود: هر جا كه احساس كنیم نیروهای حزب‌اللهی و حزب‌الله در حال تضعیف شدن هستند، در مقابل آن می‌ایستیم و این مسئله را تحمل نمی‌كنیم.

وی همچنین به یکی از انتصابات دولتی اشاره کرد و یادآور شد: در یك نمونه دیگر شاهدیم كه در منطقه آزاد فردی را بدون شایستگی لازم معرفی كرده‌اند كه در یك معامله امضا شده توسط وی بیش از ۴۰۰میلیارد تومان از اموال مردمی نادیده گرفته شده است، که گزارش خود را به بازرسی کل کشور داده ام.

 

 

ایران همچنان بزرگترین زندان روزنامه نگاران

Posted:

با ۳۸ گزارشگر وعکاس دربند
جرس: کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در تازه‌ترین آمار خود از روزنامه‌نگاران زندانی در دنیا اعلام کرد که ایران در کنار چین هم‌چنان بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران است. این کمیته می‌گوید آمارش از روزنامه‌نگاران زندانی در ۱۴ سال گذشته بی‌سابقه است.



به گزارش این کمیته که مقر آن در شهر نیویورک است،‌ در حال حاضر ۱۴۵ تن از اصحاب مطبوعات و رسانه از سراسر جهان در زندان به سر می‌برند که از این تعداد ۳۴ تن در ایران زندانی هستند. 

این کمیته می‌گوید در چین نیز ۳۴ تن، یعنی به تعداد روزنامه‌نگاران زندانی در ایران، روزنامه‌نگار زندانی وجود دارد. این در حالی است که چین بیش از ۱۵ برابر ایران جمعیت دارد. 

به گزارش فردا، این کمیته مدافع روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای که چهارشنبه شب به همین مناسبت منتشر کرد می‌گوید تقریبا نیمی از روزنامه‌نگاران زندانی دنیا در زندان‌های جمهوری اسلامی و چین به سر می‌برند. 

این بیانیه همچنین می‌افزاید که «سرکوب پیوسته صداهای منتقد» در جمهوری اسلامی ایران و «سرکوب وحشیانه روزنامه‌نگاری قومی» در چین باعث شده است که تعداد روزنامه‌نگاران زندانی به بالاترین حد خود از سال ۱۹۹۶ تاکنون برسد. 

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران در اسفندماه سال گذشته، ۱۳۸۸، نیز ایران را با ۵۲ روزنامه‌نگار زندانی «بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان» خوانده بود. 

کمیته نیویورکی حامی روزنامه‌نگاران در بیانیه خود می‌گوید که بر اساس سرشماری سالانه این کمیته تا روز ۹ آذرماه ۱۳۸۹ دقیقا ۱۴۵ گزارشگر، ادیتور و عکاس در زندان‌های دنیا به سر می‌برند. این آمار نسبت به همین تاریخ در سال گذشته میلادی، ۲۰۰۹، افزایشی ۹ نفری را نشان می‌دهد. 

با این حساب این کمیته چهار روزنامه‌نگار دیگری را که روز سه‌شنبه گذشته همزمان با روز دانشجو در ایران در دفتر روزنامه شرق دستگیر و روانه زندان شدند محاسبه نکرده است. 

از میان ۲۸ کشوری که زندان‌بان روزنامه‌نگاران هستند، اریتره، برمه و ازبکستان پس از ایران و چین مقام‌های سوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. 

در بیانیه کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران اشاره شده است که حبس اصحاب مطبوعات در ایران دیگر فقط به سرکوب پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ مربوط نیست، و «سرکوب مداوم و پیوسته صداهای منتقد را شامل می‌شود، سرکوبی که تا امروز نیز ادامه دارد». 

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران همچنین اشاره کرده است که ایران و چین همواره با اتکا به اتهامات «مبهم ضد حکومتی» چون «اقدام علیه امنیت ملی» اصحاب مطبوعات را روانه زندان می‌کنند که «چیز تازه‌ای نیست» و ۷۲ روزنامه‌نگار دیگر از سراسر دنیا با همین نوع اتهامات محبوس هستند.

حبیبی: با مخالفين خود مانند امام حسين (ع) برخورد كنيم

Posted:

جرس: نجفقلي حبيبي در خصوص آموزه‌هاي اخلاقي قيام عاشورا ، به روحيه انتقادي امام حسين (ع) دربرابر وارونگي اسلام در زمان بني اميه اشاره كرد وگفت: مسووليت اجتماعي گاهي آدمي را دچار غفلت مي‌كند كه لازم است در رفتار خود بازنگري و اعمال سياسي و اجتماعي خود را نقد كنند . 


اين عضو جامعه اسلامي مدرسين در گفت و گو باايلنا ، با بيان اينكه مدعيان راه اسلام نبايد از خط آن امام بزرگوار تخطي كنند، گفت: با توجه به روش امام حسين (ع) بايد با مخالفين همانگونه رفتار كرد كه ايشان رفتار مي‌كردند. 
وي با اشاره به سخن امام حسين (ع) خطاب به دستگاه خلافت آن روزگار مبني بر اينكه چنانچه مسلمان نيستيد لااقل آزاده باشيد گفت: آزادگي مبنايي دارد كه در مقابل شخص و جايگاه مطرح نيست بلكه در ابتدا به سوي حق است. 
اين عضو جامعه اسلامي مدرسين دانشگاه تاكيد كرد: آدمي نبايد مغرور شود كه تمام اعمال او حق است و رقبا حتما باطل هستند. 


نجفقلي‌ حبيبي در ادامه گفت: ايام سوگواري ماه مبارك فرصت مناسبي است كه همه با انصاف به رفتار خود نگاه كنيم و آن را با آموزهاي قيام امام حسين(ع) محك بزنيم. 
وي با انتقاد از برخي خطابه‌ها كه تنها به بيان ويژگي‌هاي سطحي از يزيد ملعون مي‌پردازد ، گفت: امام حسين (ع) در بيانات خود همواره از حقوق مردم احكام اسلام و مظالم در جامعه اسلامي انتقاد كرده است و به رفتار شخصي مقابل اهميت نمي‌دهد اما امروز برخي از مداحان و واعظين موضوعات سطحي و پيش پا افتاده را براي مردم بيان مي‌كنند و اين امر باعث مي‌شود تا اشاره‌اي به هدف اصلي امام حسين درمواجهه با دستگاه فاسد اموي نشود . 

واکنش مادر نازنين خسروانی به اظهارات دادستان: کدام جرم امنيتی؟ گفتند انشاءالله بچه ات زنده است

Posted:

جرس: در واکنش به اظهارات اخير دادستان تهران مبنی بر اينکه نازنين خسروانی، روزنامه نگار در بند، "دارای جرائم امنيتی است که برخی از آنها را نيز خودش پذيرفته است" و "مصاحبه های مادر وی با رسانه های بيگانه کار وی را خراب تر می کند"، مادر اين زندانی مطبوعاتی تمامی موارد مذکور را رد کرد و مورد پاسخگویی قرار داد.


به گزارش کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، اعظم افشاريان در این زمینه می گوید "از صحبت دادستان محترم تهران خيلی متعجب شدم، او گفته که با دختر من در زندان ملاقات کرده است و او جرائم امنيتی دارد. اما نازنين يکسال ونيم اخير بيکار و در خانه بود يعنی بی کاری جرم امنيتی می شود.اين صحبت دادستان برای من خيلی سنگين تمام شد.من يکسال ونيم با نازنين در خانه بودم وکارش و زندگيش شفاف بود. کدام جرم امنيتی."


اعظم افشاريان در ادامه به کمپین گفت: "نازنين نزديک به ۴۰ روز است که در انفرادی به سر می برد و فقط يک ثانيه با من تماس گرفته و گفته که در انفرادی و بند ۲۰۹ است آنوقت آقای دادستان در اين بی خبری ۴۰ روزه در يک کنفرانس مطبوعاتی می گويد که نازنين خسروانی جرم امنيتی دارد آخر من که مادرش هستم نبايد بدانم اين جرم امنيتی چيست."


مادر اين روزنامه نگار در خصوص اينکه دادستان از گفتگوهای او با رسانه ها انتقاد کرده است به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: "گفتگو کردن حق من است. چون من هر روز به دادگاه انقلاب، دادستانی و زندان اوين می روم ويک کلمه جواب نمی گيرم. حالا فکر می کنم از طريق مصاحبه کردن شايد بتوانم صدايم را به گوش مسولان برسانم.اگر می دانستم که بچه ام سالم است که مصاحبه نمی کردم.من نامه نوشتم و خواهش کردم که به من اجازه ملاقات چند دقيقه ای با فرزندم را بدهند تا حداقل بدانم که او سالم و زنده است اما هر بار که به دادستانی می روم می گويند روی نامه ات درخواستی نخورده است، من هم فکر می کنم شايد اصلا نامه من را نخوانده اند يا به دستشان نرسيده پس ناچار مصاحبه می کنم تا شايد از اين طريق صدايم را بشنوند."


اعظم افشاريان در ادامه افزود: " آخرين باری که به دادستانی رفتم، ديگر گريه ام گرفت ، به معاون دادستان گفتم من فقط می خواهم بدانم که دخترم زنده است و او گفت که انشالله زنده است.اين جواب خيلی بدی برای يک مادراست. من فقط از آقای دادستان خواهش دارم که اجازه ملاقات حضوری با دخترم را به من بدهند تا بلکه بدانم حالش خوب است، ببينمش، صدايش را بشنوم."


گفتنی است عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز سه شنبه ۱۶ آذر ماه ٨٩، با حضور در یك نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده نازنین خسروانی ادعا کرده بود: "من هفته گذشته با خانم خسروانی ملاقات كردم و به او گفتم فكر می‌كنید در مورد شما چه می‌گویند؟ شما اسیر دست یك مشت آدم‌های مخالف حكومت شده‌اید. وی جرم‌های امنیتی دارد برخی از آن‌ها را نیز قبول دارد و تحقیقات هم در حال انجام است. ولی متاسفانه مادرش مرتب مصاحبه می‌كند. به مادرش گفتم اگر می‌خواهی به دخترت كمك كنی بهتر است به ضد انقلاب و جریانات مخالف حكومت كمك نكنی و یقین بدانید تاكید كردیم به تحقیقات سرعت ببخشند تا زودتر تعیین تكلیف شوند..."

 

عبدالرضا تاجیک، برنده جایزه بهترین روزنامه‌نگار سال شد

Posted:

از سوی گزارشگران بدون مرز

جرس: سازمان گزارشگران بدون مرز، عبدالرضا تاجیک،‌ روزنامه نگار زندانی در ایران،‌ را به عنوان برنده جایزه امسال بهترین روزنامه‌نگار سال خود اعلام کرده است.


به نوشته میزان خبر، سازمان گزارشگران بدون مرز که از آزادی بیان در سراسر جهان حمایت می‌کند، روز پنجشنبه عبدالرضا تاجیک،‌ روزنامه‌نگار زندانی در ایران را به عنوان بهترین روزنامه‌نگار سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده است.
عبدالرضا تاجیک که به دنبال رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال گذشته خورشیدی در ایران دو بار بازداشت و با قید وثیقه آزاد شده بود، یک بار دیگر در روز ۲۲ خرداد سال جاری و پس از مراجعه به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات بازداشت شد و از آن زمان تاکنون همچنان در زندان به سر می‌برد.


عبدالرضا تاجیک علاوه بر همکاری با روزنامه‌های اصلاح‌طلبی مانند فتح، بنیان، بهار و شرق،‌ در زمینه حقوق بشر نیز فعالیت داشت و از اعضای کانون مدافعان حقوق بشر نیز بود.


ژان فرانسو‌ا ژولیار، دبیرکل سازمان گزارشگران بدون مرز، در باره اعطای جایزه بهترین روزنامه نگار سال به عبدالرضا تاجیک گفته است: "امیدواریم از طریق اعطای این جایزه موجبات آزادی این روزنامه‌نگار را فراهم کنیم."
 

وخامت حال عیسی سحرخیز در زندان رجایی شهر

Posted:

جرس: عیسی سحر خیز بدنبال خونریزی داخلی در بهداری زندان رجایی شهر تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، در شرایط نامساعد جسمی بسر می برد و زیر چادر اکسیژن است.


به گزارش منابع خبری جرس، وی که پیش از این نیز دچار نوسان فشار خون بود، دیروز فشار خون این زندانی سیاسی برای ساعاتی روی بیست گزارش شد و به رغم شدت بیماری، دادستان با خروج وی از زندان و انتقال به بیمارستان موافقت نکرد.

 بر اساس این گزارش، محل عمل جراحی عفونت کرده و سحرخیز به مراقبتهای ویژه پزشکی احتیاج دارد. 

گفتنی است این عضو زندانیِ شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که بالغ بر یکسال است که در زندانهای اوین و گوهردشت و در شرایط بسیار سخن نگهداری می شود، طی روزهای اخیر از درد شدید و ازکارافتادگی نسبی پای راست در رنج بوده، و بنا به گزارش منابع خبری حقوق بشری، همچنان بدون هیچ مرخصی در زندان رجایی‌شهر کرج در حبس است.


سحرخیز پس از اعلام دادستانی مبنی بر معرفی خود، در دوزادهم تیرماه دستگیر شد و به زندان اوین انتقال یافت. پس از مدتی او را به زندان رجایی شهر کرج، تبعید کردند. سلامت وی مدتی است که به دلیل شرایط جسمی نامناسب و بیماری در خطر است.

تلاش وکیل این زندانی برای مرخصی استعلاجی بارها با شکست رو به رو شده است.

 


 

رکعت سوم: دلیری و دلبری

Posted:

محمد جواد اکبرین

 

  خیمه‌ها را که نشاندند مرد ایستاد. همه را جمع آورد و برای‌شان قصه‌ای تازه گفت: فقد نزل بنا من الأمر ماقد ترون! همین آمد به سراغ ما که می‌بینید! إن الدنیا قد تغیّرت و تنکّرت... دنیای دگرگون شده! ناشناخته است و بیگانه با خوبی‌ها... از خوبی‌ها انگار جز قطره‌ای نمانده در جام!     و قرار این نبود... مسلم‌بن‌عقیل را پیش‌تر فرستاده بود تا مطمئن شود اهل کوفه او را می‌خواهند... و نامه‌ی مسلم رسیده بود که همه در انتظار آمدن تواند. اما فاصله میان دریافت نامه‌ی مسلم و رسیدن کاروان به ضیافت را "تقدیر و تقصیر" دیگری پر کرده بود.   عبیدالله پسر زیاد‌بن‌ابیه (فرمانده‌ای که در تصرف ایران دست و داستانی داشت) را به امارت کوفه گماشتند و عبیدالله که به قساوت، شهره بود توانست چنان ترس را در جان مردمان بیندازد که از میزبانی پشیمان شوند و این سنّت جباران است که هر گاه خلایق، لب به اعتراض می‌گشایند قسی‌ترین مریدان خود را مدیران خلق می‌کنند تا دردها را با "شکنجه‌درمانی" مداوا کنند.   دیگر نه امید پیروزی مانده بود و نه افقی برای صلح هویدا بود جز در بیعت با خلیفه خدا!  اما مگر برادرش حسن‌بن‌علی با حاکم شام، صلح نکرده بود مشروط به آنکه انتخاب خلیفه را موروثی نکند و به مردم بسپارد؟ و مگر أمویان به آن شرط و عهد وفادار ماندند؟   وقتی زندگی، زندان می‌شود و شریف‌ترین جان‌ها را در بند می‌کشد دست از شرافت، کشیدن و در دستِ خلافت نهادن، رسم مروّت نیست!   مرد دریافته بود که این جنگ، غنیمت ندارد... به خاک اگر بیفتند با شهادت رفته‌اند و بر خاک اگر بمانند به اسارت... پس به روشنی با یاران سخن گفت و قسم یاد کرد که باوفاتر از آنها نمی‌شناسد؛ بیعت‌اش را برداشت تا بروند...   هذا اللیل قد غشیکم فاتخذوه جملا حالا که شب فرا رسید خود را در سیاهی شب بپیچید و سوار بر مرکب تاریکی، جان از معرکه به سلامت برید و شاید می‌خواست آرام و مطمئن‌شان کند که از خدا خواست بهترین پاداش‌ها و نصیب‌ها را برای شان!   کلامش تمام نشده بود که کسی گفت: برگردیم؟! به اهل مدینه چه بگوئیم؟! بگوئیم که رهایت کرده‌ایم و دیگر نمی‌دانیم با تو چه کردند؟ و صدا تمام نشده بود که صدایی دیگر برخاست: قبح الله العیش بعدک زندگی بعد از تو زشت باد! ... و صدا در صدا پیچید که "شراب با تو حلالست و آب بی تو حرام" تا صدای وداع دلیرانه‌ی مرد در هیاهوی دلبری‌ها گم شود...   مرد از علیّ‌بن‌ابی‌طالب شنیده بود که أحذروا علی دینکم رجلا آتاه الله سلطانا  فزعم أن طاعته طاعة الله و معصیته معصیة الله   برای دین و ایمان‌تان بترسید و بپرهیزید از کسی که خداوندش دولت و قدرتی بخشیده و او می‌پندارد که اطاعتش اطاعت خدا و نافرمانی‌اش نافرمانی خداست!   و مرد می‌دید بارگاهی را که به نام خدا و پیامبرش بنا کرده‌اند و عجبا از خدایی که خود به شکایت از کیش و آشوب بر خویش رضایت می‌دهد و گلایه‌ی خلقش را به "أشکوا منک الیک" ناز می‌کشد اما خلیفه او بندگانِ همان خدا را به اعتراض، مجازات می‌کند.   خدای این بارگاه، ایمانش عذاب بود و دین‌اش عتاب و شادی‌اش حرام و دنیایش محروم و صاحب عاشقانه‌های عرفه را چه به این خدا و آن بارگاه؟!   اما چه دشوار است دلیرانه بر بارگاه خدا شوریدن و دستِ خلیفه او را رها کردن و در دست بندگان بی‌پناهش گذاشتن! اراده‌ای چنین دلیرانه، غمزه‌های دلبرانه می‌خواهد و جان و تن رها کردن در رسوایی! وقتی قامت شاهد قدسی‌ات را به کژی و ناراستی می‌آلایند "مستی و راستی" می‌طلبد.   شب به سپیدی نرسیده، مشک‌ها را به ساقی سپرده‌اند کاروان، تشنه‌ی فرات است و فرات تشنه‌ی ساقی...   إطفاء السراج فقد طلع الصبح!      رکعت دوم: زندگی      نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست

اعتصاب غذای نوری زاد در اعتراض به دادگاه فرمایشی و توهین قاضی مقیسه

Posted:

جرس:  محمد نوری زاد در اعتراض به توهین قاضی مقیسه و دادگاه فرمایشی سه دقیقه ای از روز شنبه اعتصاب غذای خشک می کند.


محمد نوری زاد نویسنده و جهادگر سابق که به خاطر انتقاد به رهبر و نوشتن چند نامه نزدیک به یکسال است که در زندان به سر می برد. چندی پیش وزارت اطلاعات شکایتی را از وی پیگیری کرد که نوری زاد شرحش را در نامه ای نوشت. وی نیز در آخرین نامه ی خود خطاب به رئیس قوه قضائیه، به خاطر بازداشت ها و شکنجه های برخی ماموران وزارت اطلاعات شکایت کرد. در همین راستا وی ممنوع الملاقات اعلام شد. و بعد از آن هیچ خبری از این نویسنده ی زندانی در دست نیست. 

یکی از متهمان سیاسی که روز سه شنبه (۱۶ آذر) به دادگاه انقلاب مراجعه کرده بود متنی را در اختیار سایت رسمی دکتر محمد نوری زاد قرار داده است که به شرح زیر است:

پشت در اتاق قاضی مقیسه نشسته بودم که صدای داد و فریاد توجه همه را جلب کرد. صدای“گم شو بیرون اجنبی مزدور“ و “می دهم شلاق بزنندت“ از اتاق بیرون می آمد. بلافاصله در اتاق باز شد و دیدم دکتر محمد نوری زاد با رنگی پریده از در بیرون آمد. او را در آغوش کشیدم. او گفت: فلانی ، من را ممنوع الملاقات کرده اند و در همین فرصت بدون هیچ تفهیم اتهامی و حق وکیلی من را به دو سال حبس به خاطر اعتراض به شکنجه های ماموران وزارت اطلاعات محکوم کردند. به قاضی گفتم من هیچ برگه ای را امضا نمی کنم و او عصبانی شد شروع کرد به فریاد که تو بیماری و بعد از سه دقیقه ! فقط سه دقیقه دادگاه با “گم شو برو بیرون مزدور اجنبی” اعلام حکم کرد.

فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد نیز این خبر و محکومیت وی را تایید و متذکر شدند که مدت چند هفته است که از حال وی بی خبر اند. این در حالی ست که مدت کوتاهی از درخواست ملاقات حضوری همسران زندانیان سیاسی به رئیس قوه قضائیه نمی گذرد.

طبق پیامی که جناب آقای نوریِ‌زاد از طریق این دوست به خانواده‌ی خود رسانده‌است ، وی پس از گذراندن ۱۱۰ روز حبس در قرنطینه، که هفتاد روز آن را در روزه به‌سربرده‌است ، از روز شنبه ۸۸/۰۹/۲۰ ، در اعتراض به دادگاه نمایشی سه‌دقیقه‌ای مبنی بر شکایت وزارت اطلاعات ، و نیز بی‌اهمیتی مسئولان نسبت به بیماری وی ، دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد.

ناجا مسئول حفاظت از شخصیتهای داخلی نیست

Posted:

احمدی‌مقدم

جرس: فرمانده کل ناجا با بيان اينکه برخی از مسئولان حفاظت را دست و پاگير دانسته و از آن فرار می‌کنند، در عين حال گفت: نيروی انتظامی فعلا مسئوليتی در حفاظت از شخصيت‌های داخلی ندارد.

به گزارش ایسنا، سردار اسماعيل احمدی‌مقدم در حاشيه برگزاری نهمين مجمع امدادگران عاشورا، اظهار کرد: شورای امنيت کشور، کميسيون حفاظت دارد و همه سازمان‌های مرتبط در اين کميسيون حضور دارند که در آنجا تقسيم کار می‌شود و هر کسی که بايد مورد حفاظت قرار گيرد و اينکه با چه درجه‌ای، چه تعداد افراد و چه زمانی حفاظت را برعهده گيرد متناسب با تهديدات بررسی می‌شود.

 

وی افزود: طبيعتا در ابتدای انقلاب که تهديدهای منافقين وجود داشت ضريب‌های امنيتی بالاتر بود و از ماشين‌های ضد گلوله استفاده می‌شد اما بعدا شرايط امن‌تری پيش آمد و اين ضريب‌های حفاظتی کاهش داده شد.

فرمانده ناجا تصريح کرد: البته متاسفانه امروز يک روحيه‌ای در برخی مسئولان و افرادی که حفاظت از آنها وجود دارد هست و آن اينکه همواره از حفاظت فرار می‌کنند يعنی آن را برای خودشان دست و پاگير می‌دانند يا تواضع نشان می‌دهند. برعکس کسانی که از گذشته هم حفاظت داشتند و امروز هم اين حفاظت ضرورتی ندارد اصرار دارند حفاظت‌شان ادامه پيدا کند.

وی افزود: طبيعتا تصميم‌گيری در مورد اينکه حفاظت اين دسته افراد ادامه پيدا کند يا نه در اختيار خودشان نيست اما می‌خواهم بگويم اين روحيه وجود دارد.

گفتنی است، حفاظت از شخصیت ها بر عهده نیرویی با نام سپاه انصار است. مقر این سپاه که بخشی از سپاه پاسداران اسلامی محسوب می شود در نزدیکی بیت رهبری قرار دارد.
این سپاه علاوه بر حفاظت از شخصیت ها حفاظت از مکان های مهمی نظیر مجلس و نماز جمعه  را به عهده دارند.